Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1
Acties:

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-03 21:28
Er zijn al topics voor lucht/lucht en lucht/water warmtepompen. Dit topic biedt een plek voor het delen van ervaringen met water/water warmtepompen.
Er zijn verschillende forumleden die hebben gekozen voor een water/water warmtepomp of dit als optie hebben overwogen. Mag ik jullie uitnodigen om jullie ervaringen hier te delen?

Zelf gaan we een vrijstaand huis bouwen en ben ik me aan het oriënteren op een water/water warmtepomp. Als onze plannen concreter worden, zal ik het één en ander hier posten. Dit kan nog een aantal maanden duren.

Bij meer animo zal ik deze startpost aanpassen en uitbreiden.

Algemene informatie over warmtepompen
http://www.warmtepomp-info.nl/
Brochure over warmtepompen (BE)

Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE)
Met de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) kunt u een tegemoetkoming krijgen voor de aanschaf van zonneboilers, warmtepompen, biomassaketels en pelletkachels. De regeling is voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers. De meerjarige regeling opent op 1 januari 2016 en loopt tot en met 31 december 2020. Per subsidiejaar wordt het budget vooraf bekend gemaakt.

Eisen die gelden voor warmtepompen.

Brine/water
Toepassing: verwarmen of passief koelen van één woning of utiliteitsgebouw of meerdere hiervan, normaliter tot een totaal benodigd afgegeven vermogen van 60 kW. De energiebron voor deze warmtepomp is een gesloten aardwarmtesonde of collector (verticaal of horizontaal buizensysteem) in de bodem, door deze buizen wordt water met een antivriestoevoeging rond gepompt (water met een antivriestoevoeging noemen we brinewater). Aan de afgiftezijde (vloerverwarming bijvoorbeeld) stroomt gewoon water.

Horizontale collector: Een horizontale collector bestaat uit kunststofbuizen die c. a.. 1.2 m tot 2 meter diep in de tuin liggen. Door deze buizen stroomt brinewater* van de warmtepomp. Dit water zal worden opgewarmd door de warmere aarde. De opbrengst bedraagt gemiddeld 10 tot 25 W per meter buis.

Verticale collector: In één of meerdere boringen die tussen 25 en 110 m diep zijn worden kunststofbuizen neergelaten waardoor het water van de warmtepomp circuleert en de warmte opneemt. De boringen dienen minimaal 5 meter uit elkaar te liggen.De opbrengst is gemiddeld 40 watt per meter boring, maar dat is per gebied/plaats in Nederland verschillend.

Water/water
Toepassing:verwarmen of passief koelen van meerdere woningen op één bron of groter utiliteitsgebouw(en), normaliter bij een benodigd afgegeven vermogen van meer dan 60 kW.
De energie haalbron voor deze is een openbron, grondwater wordt aan de ene zijde uit de bodem omhoog gehaald, door een warmtewisselaar geleid en aan een andere zijde weer terug de bodem in gebracht.
Alternatief energiebronnen voor water/water: WKO (Warmte Koude Opslag), rest warmte van industrie, koelwater van energiecentrale, oppervlaktewater.
latielucht.

WKO-Tool
Deze webapplicatie is bedoeld om op quickscan-niveau een indruk te krijgen van de kansen voor de toepassing van open en gesloten bodemenergiesystemen op een bepaalde locatie. Link.

Verbruiksdatabase warmtepompen
In deze multi-vendor-database wordt het verbruik van de warmtepompen van geregistreerde gebruikers weergegeven.Link.

Warmtepomp merken
NIBE
NRQ TEQ
Vaillant
CTC Enertech
Alpha Innotec
EcoForest
Western
Heliotherm
Viesmann
Stiebel Eltron

Bronboorders
Link

[Voor 89% gewijzigd door wiljums op 22-12-2015 11:47]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• wiljums
jerh schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:06:
Hier een 6 Kw NRGteq staan. Nieuwbouwhuis 2015. Geen gas.

Bewust gekozen voor een aardwarmte pomp. Als het echt koud is wil je zeker weten, dat je genoeg warmte naar binnen krijgt. Maar ook heel belangrijk is de koelingsfunctie. We hebben van de zomer gezien, dat er ondanks screens een grote behoefte aan koeling is.

Er wel voor gekozen om warm water te scheiden van vloerverwarming (10 cm hoh alle verdiepingen). De wp kon makkelijk het water tot 60 graden opwarmen, maar de gelaagdheid van de boiler bleef niet in stand door retour van de vloerverwarming en dan kom je in een pendel situatie terecht. Nu gekozen om op de zonneboiler een elektrische doorstromer te gebruiken als naverwarmer.

We zitten nu op een aanvoer van 24/25 graden op de vv.

Let op bij een bronboring dat er niet zoheel veel goede bedrijven zijn en dat je 25 jaar garantie krijgt.

Links:
http://www.wkotool.nl/ om te zien of je mag boren
Presteert de warmtepomp verder naar verwachting? Heb je meetgegevens om te delen?

• wiljums
Heb je aanvullende meetapparatuur geinstalleerd of levert de warmtepomp zelf voldoende gegevens?

• wiljums
Femme schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 19:17:
Ik gebruik sinds vier jaar een Nibe F1145 17kW warmtepomp met een verticale bodemwarmtewisselaar van 360m (zes lussen).
Hoe groot is je buffervat en welke kachels heb je staan?

• wiljums
PolderPloer! schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:38:
Helemaal mee eens, mijn aanbevolen Nibe 1245 van 8 kW krijgt een bron van 9 kW.
Heb je definitief voor de Nibe gekozen?

• wiljums
Nog foto's kunnen maken?
GameSmurf schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:29:
Ah kijk eens aan, er is dus toch een water/water WP topic :)

[...]

Ik zal binnenkort eens foto's van de installatie in de nieuwbouw van mijn ouders posten, dan staan er ook wat leuke plaatjes in dit topic :9

• wiljums
Voor degene die al een warmtepomp hebben aangeschaft: wat waren ongeveer de kosten voor de pomp warmtepomp zelf (excl/incl bronleidingen etc.), de bronboringen, installatie, ...?
Er wordt nogal snel gezegd dat een water/water warmtepomp €30.000 kost, maar dat lijkt me wat veel.

• wiljums
Wij zijn nu bezig met de architect en vraag me af hoeveel ruimte ik moet reserveren voor een WW warmtepomp. Met name het aantal buffervaten. Worden er normaliter 2 buffervaten gebruikt (1 voor VW en 1 voor SWW) of slechts 1 van die twee. Gaat om een huis van ongeveer 900m3/250m2 met waarschijnlijk vloerverwarming op begane grond en verdieping, dus behoorlijk wat buffer in de vloeren.

• wiljums
zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:28:
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. Dit is een modulerende warmtepomp. Modulerend bij lucht warmtepomp is gangbaar, maar bij brine water nog pas recent. Veel merken voeren dan ook geen modulerende versies.
Ik ga ook een offerte krijgen voor een ecoforest, maar ik kan maar weinig gebruikerservaringen vinden over Ecoforest. Op die Duitse site met meetgegevens staat er geen enkele op.. Het is een Spaans merk dacht ik.

• wiljums
Wat voor vloeropbouw voor begane grond en verdiepingsvloer hebben degene hier met een water/water warmtepomp? Nog een laag isolatie tussen constructie- en dekvloer waardoor minder massa en sneller reagerend systeem? Of alleen isolatie onder de constructievloer op de begane grond?

• wiljums
zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:28:
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. ...
Werkt je installatie al?

• wiljums
Bij Alpha Innotec brine/water warmtepompen is het vermogen wat wordt opgegeven het vermogen excl elektrisch element? Dus bijv. de WZS 82K3M levert 7,7kW zonder element.

• wiljums
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Zo moet je dat niet zien. Het element heeft niets te maken met dat vermogen wat geleverd wordt voor zover ik weet. Op typeplaat op mijn WZS82K3M staat het vermogen aan ‘powerconsumption’ van het elektrisch element apart vermeld te weten 3, 6 en 9 KW
Dus hij kan de 7,7kW leveren zonder het elektrisch element te gebruiken?

• wiljums
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Aan opgewekte warmte door een COP van 4,9 (bij een goede bronboring 😉)

Het elektrisch element wordt alleen gebruikt bij thermische desinfectie (Legionella) en als noodbedrijf bij een defecte compressor.
Volgens AIT ook voor:
"Een eventueel benodigde naverwarming, ondersteuning van de vloerverwarming of verhoging van de warmdrinkwatertemperatuur zijn mogelijk met het geïntegreerde elektrische verwarmingselement, dat indien nodig door de warmtepompregelaar wordt aangestuurd."

• wiljums
Dirtbiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:35:
[...]

Nathan gaf aan bij mijn toekomstige warmtepomp (een Alpha Innotec WZSV62K3M) het elektrisch element niet eens aan te sluiten. Als de pomp niet de benodigde temperaturen kan halen, dan zou hij niet goed (ingeregeld) zijn. Daarbij hebben ze geen uitzondering benoemd voor de legionellamodus.
Je warmtepomp kan 6kW leveren, wat hebben ze berekent middels een warmteverliesberekening wat er nodig is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiljums
Wie heeft er ervaring met het uitlezen van zijn door Luxtronik aangestuurde warmtepomp? Er zijn verschillende tools te vinden:
- https://www.domoticz.com/...26&hilit=luxtronik#p78626
- https://github.com/coolchip/luxtronik2
- https://github.com/openha...xtronic-heat-pump-binding

Tips welke te gebruiken?

• wiljums
Wij kiezen waarschijnlijk ook voor de SWCV92K3.
Waar komt jouw warmteverliesberekening op uit (bij wat voor buitentemperatuur)?
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:22:
we krijgen deze warmtepomp:
http://www.alpha-innotec....solewasser/swcv-92k3.html

Staat nog niet op de NL site.
Deze unit moet terug kunnen moduleren tot 1,77 kW (B0/W35) voor B7/W35 is het 2.31 kW

we krijgen goed 80 m2 BG vloer die niet geregeld is. De slaapkamers en andere ruimtes op 1 en 2 hoog worden wel geregeld. Ik moet nog zien of we daar wel warmtevraag gaan hebben. Er komt geen buffervat.

Er komt ook een lucht wtw en als de afgezogen lucht 20-21 graden is schijnt er 18 terug te komen. Dat moet voor de slaapfunctie in een slaapkamer genoeg zijn, maar weet niet hoe de 3 dames in huis erop reageren. Verder is de oudste dochter veel aan het leren op de kamer en als die 18 celcius te laag vind hogen we het op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiljums
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:53:
[...]

De oude op:
Transmissie: 5484
Ventilatie: 2396
Dat is bij -10 celcius.

Maar we gaan nu naar triple glas en ik ben de luchtdichtheid aan het aanpassen. Er is een nieuwe wvb gemaakt maar die heb ik nog niet gekregen.
De stelregel bij Nathan is dat ze het warmteverlies door ventilatie voor 50% meerekenen in het bepalen van de capaciteit van de warmtepomp. Waarschijnlijk omdat de meeste niet conform bouwbesluit ventileren.
Dan zou je haast met de 62K3 uit de voeten kunnen.

[Voor 4% gewijzigd door wiljums op 07-06-2018 21:47]

• wiljums
Vaevictis_ schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:12:
[...]

Ikke, heb met python de boel uitgelezen in Domoticz @wiljums
Met 1 van de bovenstaande tools?

• wiljums
Hier hebben ze er een aangelegd:
http://vlierdenseweg.blogspot.com/?m=1
ArnoudN schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:22:
Vraagje, ik zie in dit topic veel W/W warmtepompen met een verticale bron, maar weinig met een horizontale bron.

Omdat ik bij mijn nieuwe woning meer dan voldoende grond heb, wil ik graag een horizontale bron aanleggen. Weten jullie zo plekken waar ik meer informatie kan vinden? Ik heb al veel gezocht, maar kan tot op heden nog weinig informatie vinden.

• wiljums
Hier op dit moment:
Aanvoer 17,9
Retour extern 18,7
Bron-in 13,1
Bron-uit 13,8
Act ruimtetemp. 21,5
Debiet bron 2100 l/h

• wiljums
Weet iemand of bij een Alpha Innotec de starttijd van de anti legionella run te plannen is? Het lijkt erop dat je alleen dagen kan kiezen en vervolgens start hij daar om 00:00 mee. Ik heb liever dat hij dat om 12:00 doet, als de zonnepanelen stroom opwekken.

• wiljums
KC27 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:47:
@wiljums
Als je er Alpha Home bijneemt kun je voor iedere dag van de week een stookprogramma voor je boiler opgeven.
......
Details: boiler van 180 liter, 2 personen, GEEN regendouche, wel douche met wtw.
Dat kan bij deze wp ook zonder Alpha home. Het anti legionella programma lijkt echter alleen in dagen in te stellen, waarna hij het snachts gaat doen... Ik zou graag het tijdstip aanpassen.

Correctie: in het standaard kookprogramma kun je geen afwijkende temp definiëren.

[Voor 7% gewijzigd door wiljums op 28-09-2019 10:11]

• wiljums
Hier bron ook nog rond de 11 graden

• wiljums
Frankvbr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:52:
Beetje een hersenspinsel, maar wat zouden de beperkingen zijn om je warmtepomp voor verwarming ook in te zetten als koelkast?

Dus in alle maanden waarin je verwarmt met een warmtepomp in huis, gebruik je de uitgaande koele lucht om een geïsoleerde ruimte in je woning te koelen (Effectief dus een grote koelkast, zonder eigen elektronica).

Snap dat je nog een aparte thermostaat nodig hebt en je op een of andere manier de toevoer van koude lucht moet regelen om temperatuur stabiel te houden.

Maar ergens klinkt het logischer om je warmtepomp in te zetten voor beide functies i.p.v. daar een apart apparaat voor in huis te laten draaien.

bij het in de zomer draaien van een w/w warmtepomp voor je 'koelkast' heeft dan nog als voordeel dat je je bron van extra warmte voorziet.
Welke uitgaande lucht bedoel je? Een W/W warmtepomp heeft die niet.

• wiljums
jacovn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:53:
We zijn weer begonnen met verwarmen, gisteren een run en vanmorgen vroeg. Het verwarmings patroon is naar opgenomen vermogen een beetje een sinus. En op de piek qua stroom (inverter wp op 120 Hz =max) was de bron uit temperatuur 4 graden

Benieuwd wanneer we de 0 halen, dan kan ik er weer energie in stoppen..
Haalt hij die max nu al met verwarmen? Dat lijkt me ook geen goed teken.

• wiljums
Matis schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:09:
De afgelopen week is de temperatuur in huis een stuk beter. De woonkamer heeft minder overshoot en de "koude" ruimtes warmen beter op. Mogelijk heeft de buitentemperatuur hier ook mee te maken.
Op dit moment zijn we bijna toe aan het koelen van de woning.

Ik houd in Domoticz een aantal parameters bij van de warmtepomp. Ondanks dat het er naar uitziet dat de WP aan het koelen is, zie ik dit niet terug in de Bedrijfstoestand op de webportal van de WP zelve, als ook in Domoticz:
[Afbeelding]
Als ik naar de temperaturen van zowel aanvoer, retour als brontemperaturen bekijk, lijkt het er wel degelijk op dat er gekoeld wordt:
[Afbeelding]

De pieken in aanvoer / retour komen overeen met de "Heet water" bedrijfstoestand, maar koeling zie ik hier niet terugkomen.

Mis ik een parameter of is de WP nog niet aan het koelen?
[Afbeelding]
De tijd op cd VD-Stand komt overeen met de tijd dat de pomp afschakelde voor "Heet water".

Als ik op het schermpje van de WP kijk, staat daar het volgende:
Warmtepomp uit bedrijf vanaf: 05:09:29
Koelbedrijf

Edit; Misschien ten overvloede; Op de RBE in de Woonkamer knippert het vinkje voor het koel-icoon.
Lukt het jou inmiddels om de bedrijfstoestand uit te lezen?

• wiljums
Matis schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:26:
[...]

Alleen verwarmen en warm water. Koelen geeft ie niet terug.
Dan lijkt het er op of de pomp buiten bedrijf is.

Dat lijkt overeen te komen met de status op het schermpje van de WP.
In Domoticz? Kun je delen hoe je dat ingesteld hebt?

• wiljums
Matis schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:50:
[...]

Ik heb daarvoor een stukje python geschreven dat de instellingen uit de WP haalt en ze in Domoticz schiet.

Zal morgen eens loeren of het het delen waard is :p
Ik heb ook een python script geleend uit het Domoticz forum, maar krijg het niet goed weergegeven in een switch in Domoticz..

• wiljums
Femme schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:06:
[...]

De mijne doet het slechter met een temperatuur van -0,9℃ ingaand 8) . Gaat lekker dus. Gisteren heeft de WP zo'n beetje 24 uur non-stop gedraaid met een totaal verbruik van de hele woning op 143 kWh in een dag, waarvan zo'n 100 kWh door de warmtepomp 8)7 .
Is hij dan niet met het element aan het verwarmen?

• wiljums
Femme schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:46:
[...]

Ik heb een niet-modulerende warmtepomp die bij ruimteverwarming 4,2 kW continu verbruikt (bij het verwarmen van sww nog wat meer). Vermenigvuldigd met 24 is dat ruim 100 kWh als ie een dag non-stop draait.

Het goede nieuws is dat we het huis wel warm houden met alleen de warmtepomp, terwijl er altijd is uitgegaan van bijverwarming met een houtkachel. Houtstook probeer ik nu tot een minimum te beperken (vanwege minder gedoe, gezonder en veiliger ivm onze rondscharrelende dochter van 1,5 jaar). De brontemperatuur lijkt ook niet verder te dalen dan ca. -1,0℃.

Ik wil een nieuwe bronverdeler laten maken en een extra horizontale collector aanleggen om zo de COP van ca. 4 naar 5 te verbeteren, maar mijn kennis die dit tegen een schappelijk uurtarief voor me kan doen is helaas te druk met zo'n warmtepompenbusiness.
Dus je hebt 16kW per uur nodig gehad om je huis op temperatuur te houden?

• wiljums
Een voorbeeld hoe het ook kan: https://snapshot.raintank...pVvvETVLKzBJRbN1Z?orgId=2

Vrijstaand huis 900m³ in ZO Brabant
Ventilatie WTW
300ltr SWW
Warmteverlies bij -10 = 7kW
AIT SWCV92K3 (9kW)
Bron: 3 x 125m (11kW)

Laagste brontemp laatste 30 dagen = 9,3

[Voor 4% gewijzigd door wiljums op 03-01-2020 16:15]

• wiljums
jacovn schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 07:51:
[...]

Dat is grofweg hetzelfde warmte verlies en WP als wij hebben, maar wel 3x 125 meter i.p.v. 1x 125 meter bron.

Hoe is dit aangelegd, ook door Nathan, of een bedrijf wat alles in eigen beheer doet ?

Als ik de bron niet belast is hij 8 graden ben ik achter gekomen. Systeem was uit door lage druk afgifte kant.
Weer opgelost met extra water erin. Nu uitzoeken waar het verdwenen is.
Installateur heeft benodigde WP en bronvermogen geschat, bronboorder heeft vervolgens het aantal meters bron bepaald mbv een EED.
In eerste instantie was trouwens de 162K3 aangeboden. Heb later, obv warmteverlies berekening zelf gekozen voor 92K3.

• wiljums
KC27 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:59:
Nathan Service heeft bij mij ongeveer een half jaar geleden de software opgewaardeerd naar versie 3.85.2.
Die werkt hier probleemloos.
Ik zie dat op heatpump24.com versie 3.85.4 staat.
Heeft iemand daar al ervaring mee?
Wat kun je überhaupt op die site zien tav je warmtepomp? Een hoe krijg je daar een login voor?

• wiljums
fishman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Wel een goei vraag, die ik iemand zag noemen. Waarom draait de compressor maar op 50% en niet op 100% als er warm tapwater gemaakt moet worden?
Dat heb ik me ook al een aantal keer afgevraagd. Daarnaast wordt de bron ook maar beperkt gebruikt, aangezien het debiet niet boven de 500 L/h uitkomt. Daardoor duurt het hier 2,5 uur om een 300 liter vat te verwarmen van 40,5 naar 57,4.
Met andere aansturing zou dat toch sneller moeten kunnen..

• wiljums
Het verschil is in ieder geval groot. Daarnaast werkt koeling het beste van bovenaf, dus verdiepingsvloer koelen, zodat koele lucht naar beneden zakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiljums
Vaevictis_ schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Dat koeling goed werkt weet ik doordat temp. bron loopt einde zomer op loopt naar 17 graden.
Als je brontemperatuur zo oploopt, is de bron dus in feite ook te klein voor het koelen..

• wiljums
Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:08:
Hoe is jullie verbruik en COP? Ik zit dit jaar op 1675kWh en als ik op de opgewekte energie (4877kWh) uit ga vanuit de WP kom ik uit op een COP van 2,9 uit. Ik moet het nog uitsplitsen in verwarming en tapwater ook de SCOP (per kwartaal) berekenen.
Opgewekte energie (volgens warmtepomp) = verwarming 5031 + warmwater 1852 = 6883 kWh
Verbruikte energie (kWh meter op krachtstroom stekker) = 1098 kWh

Bron (3 x 125m) zit op dit moment op 9,6-10 graden

• wiljums
jacquesmulders schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:03:
[...]

voor wat betreft de bron, vond ik hem ook erg krap bemeten toen ik de offerte van Nathan kreeg. 2x 85m.
tot nu toe hout hij het prima, 4 graden de bron in de grond en komt er weer met 8/9 graden uit tijdens SSW aan het eind van de run..
Bij SWW wordt de bron maar beperkt gebruikt en komt het merendeel van de compressor.
Beter kijken wat de temp is na een langere run voor vloerverwarming

• wiljums
Cpt.Chaos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:33:
De onze heeft luxe of normaal voor sww. Hij staat nu op luxe.
Ik zal hem voor de grap op normaal zetten, al verwacht ik er niet veel van, want hij heeft al een delta t over de spiraal van 5K, dus de spiraal is te klein.
Hier ook last van met 300l vat. Welk vat heb jij?

• wiljums
Gwaihir schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:41:
[...]

(Laatste SWW run was hier pakweg September en toen logde ik deze specifieke waarde nog niet. Ik ben nog altijd op zoek naar het ModBus register om deze 5 graden instelling van afstand (soms) te kunnen aanpassen.)
Bedoel je SWW of legionella run?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:20:
@Vaevictis_
Ik heb nog versie 3.85.4. Van changelogs hebben ze bij Alpha Innotec volgens mij nog nooit gehoord.
Bij mij is de koeling nog niet aangeweest, dus ik heb een en ander nog niet getest. Ik zal morgen de koeling aanzetten en alles checken.
Wordt vervolgd.
Ik zit nog op V3.82.5 en heb dan ook nog geen firmware update gedaan zelf. Wat is jullie ervaring? Gaat dat altijd goed en kun je zomaar een aantal versies overslaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:29:
@wiljums
Ik voer de updates zelf uit. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb van Nathan begrepen dat deze minor updates alleen bugfixes en performance verbeteringen zijn en geen wijzigingen in de functionaliteit. Zodra het versienummer doorgaat naar 3.86.x dan zal mogelijk ook de functionaliteit wijzigen en dan wordt de vraag van @Vaevictis_ m.b.t. het nog werken van Home Assistant echt relevant.
Ik heb gister een poging gewaagd en update is inderdaad goed gegaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wiljums
bello2011 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Hoe komen jullie aan de softwareupdates? Kun je die ergens downloaden?
https://www.alpha-innotec.de/fachkunde/service/software.html

https://www.heatpump24.co...dArea.php?layout=1&lang=5

[Voor 12% gewijzigd door wiljums op 03-06-2021 17:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:11:
@Gwaihir @Vaevictis_
Het koelen bij mijn Alpha Innotec gaat met "brute force". Hij regelt helemaal niks met delta T. Je stelt gewoon een aanvoer temperatuur in en daar stelt hij de mengkraan op in. Zowel de pomp van de vloerverwarming (-koeling dus) als de pomp van de bron draaien beide op 100%.
Kortom: een beetje een lompe regeling die meer pompenergie (150 W) vraagt dan nodig.
Stel jij een aanvoertemperatuur in of een minimale aanvoertemperatuur? Bij mij dat laatste, maar hoe hij vervolgens tot de werkelijke aanvoertemperatuur komt is mij niet duidelijk. Deze was voor de SWW run vandaag gedaald tot 18,4 en nu na de SWW run blijft hij steken op 19,4. Minimale aanvoertemp ingesteld op 17.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:57:
@wiljums
Bij een Alpha Innotec stel je de aanvoer temperatuur in bij de andere koelinstellingen van de Alpha Control app. Bij de temperatuur instellingen op de wp kun je de hysterese voor koeling instellen (met de installateurs toegang). Die staat bij mij op 1K. Zodra de werkelijke aanvoer meer dan 1K afwijkt van de instelling wordt de mengkraan bijgeregeld. Hoe hoog staat bij jou de hysterese?
Is dat in de Control app de 'Ingest.temp Menggr 2' bij koeling? Die staat op 21,0, hysterese koeling op 0,5K

Aanvulling: ingestelde temp menggroep 2 aangepast naar 18 in de app (maar in de wp zelf wordt nu 17 aangegeven?) en aanvoer is nu gezakt naar 17,7. Hysterese aangepast naar 1, al zou 0,5 ook niet verkeerd zijn?

M'n rbe/ruimte opnemer lijkt nog een effect te hebben van -2 graden op de werkelijke aanvoer temp

[Voor 19% gewijzigd door wiljums op 08-06-2021 22:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:22:
@wiljums
Ja dat is hem. Die moet je 18 °C of zo zetten.
Waar had jij hem op 17 °C staan?
In de WP bij Instelling>Temperaturen>min. aanvoer koeling.
Zie aanvulling vorige post

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:41:
@wiljums
Ik weet niet of de RBE invloed heeft op aanvoer temperatuur bij koeling. Ik heb geen RBE. Iemand anders misschien? Wat staat er in de handleiding daarover?
De RBE heeft daar invloed op. Als ik de gewenste kamertemperatuur verander op de RBE, dan wordt in de WP de ingestelde temp van de mengroep daarop aangepast. De invloedsfactor van de RBE staat bij mij op 200%, dat vertaalde zich door naar -2 graden op de ingestelde aanvoertemp.

• wiljums
DutchKel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 06:25:
[...]

Wat houd je tegen om de app te installeren?

Ik heb overigens gekeken of ik op de alpha innotec de koel temperatuur lager kon zetten dan in de app. Helaas was daar de minimale temperatuur 19 graden ipv 18 graden. Dus daar kreeg ik die ook niet op 17. Ik merk door het buffervat dat de temperatuur ongeveer 1 graden hoger ligt.

Er gaat 18 graden naar het buffervat en het buffervat zelf is vaak rond de 19 a 19,5 graden. Heel soms midden in de nacht dan zakt die onder de 19 graden.
In de WP zelf heb je meer mogelijkheden om de koeltemp in te stellen. Bijv. per halve graad en lager dan in de app. Ten minste bij mijn WP.

• wiljums
Bij mij lijkt de bronpomp nu te pendelen tussen max en uit volgens de data die uitgelezen wordt. Dat lijkt me voor de levensduur niet echt bevorderlijk. Ik hoor hem echter niet schakelen of zo, maar hij maakt sowieso weinig geluid. Hoe is dat bij jou @KC27 ?

@KC27 aanvoer en retour naar buffervat. Aanvoer schommelde mee met pendelen pomp. Retour vrij constant op 18,5.

Ik heb overigens de hysterese van de koeling verhoogd en een aanvoertemp is nu weer constant, al schakelt de bronpomp nog wel af en toe uit. Gewenste kamertemperatuur was nog niet bereikt dus ingestelde aanvoertemp werd begrensd door de minimale aanvoertemp: 18 graden.
Daarnaast lees ik in de handleiding dat de hysterese voor de koeling alleen is voor bepaalde (L/W) WP's om te schakelen tussen passieve en actieve koeling..? 8)7

[Voor 45% gewijzigd door wiljums op 10-06-2021 16:00]

• wiljums
KC27 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
@wiljums
Ben overigens ook wel benieuwd waar jij de info over het debiet in het bronsysteem afleest. Ik kan die bij mij nergens vinden. Ik heb wel info in de wp over de totale flow van de vloerverwarming/-koeling.
Heb jij een uitleesbare flowmeter geïnstalleerd?
Het is parameter met ID 173 uit deze lijst. Ik gebruik domoticz icm een script om de WP uit te lezen.

• wiljums
KC27 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Mooi, weer wat geleerd. Die kan ik ook in Home Assistant configureren. In combinatie met de delta T van de bron zijn daar zelfs kWh onttrekking cq afgifte uit te berekenen. Extra controle op de door het systeem berekende opbrengst van het systeem (opbrengst = ontrekking bron + elektra verbruik)
Bij verwarmen zou het geleverde vermogen in kWh uitgelezen moeten kunnen worden met parameter 188 Leistung Istwert, alleen daar krijg ik geen data op binnen. Terwijl het in de webinterface wel weergegeven wordt. Benieuwd of het jou wel lukt.

• wiljums
KC27 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
@wiljums
Bij mij zijn de brontemperaturen sowieso een stuk lager: 11/12 °C.
Is je bron ver afgekoeld in de winter? Ik heb 3x125m bron en is in de winter rond de 9 graden blijven hangen.

• wiljums
jacovn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:27:
Order van toppy is binnen. De bezorger dacht alle paketten te hebben, de pallet was wat verschoven en de losse dozen waren er af gevallen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De warmtepomp lijkt niet beschadigd, maar ik ga er maar wel melding van maken, want dit lijkt erg slordig getransporteerd te zijn.

En een warmtepomp die gevallen is moet je niet willen gebruiken is mij altijd verteld.
Je naam en adres zijn te lezen op de doos, weet niet of dat de bedoeling is. En je had toch al een WP? Of is deze voor een zwembad en als backup voor je huis ;) ?

[Voor 10% gewijzigd door wiljums op 11-06-2021 10:46]

• wiljums
wiljums schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:49:
Bij mij lijkt de bronpomp nu te pendelen tussen max en uit volgens de data die uitgelezen wordt. Dat lijkt me voor de levensduur niet echt bevorderlijk. Ik hoor hem echter niet schakelen of zo, maar hij maakt sowieso weinig geluid. Hoe is dat bij jou @KC27 ?

[Afbeelding]
Als ik terug kijk naar de data van vorige zomer, dan blijkt dat de bronpomp toen wel constant op 100% bleef draaien. Mogelijk heeft de software update dit veroorzaakt die ik onlangs heb uitgevoerd.

• wiljums
KC27 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:10:
[...]

Ik lees het thermisch vermogen (in W ;) ) uit met parameter 257 (in HA calculations "Heat Output").
De totale warmteproductie (verwarming en SWW, in kWh) is een oplopende tellerstand.
Die lees ik uit via calculation 154 (in HA: ID_WEB_WMZ_Seit).
Top, 257 werkt bij mij ook. 154 gebruikte ik al. Heb je misschien een overzicht van parameters die jij uitleest? 257 staat niet in de lijst die ik hier pas heb gedeeld.

• wiljums
Cpt.Chaos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:29:
Ander iets, sowieso voor de AI bezitters hier:
Tijdens koelen draaien de HUP en BOSUP beiden standaard op 100%. Dan heb je over de vloer een deltaT van 1 graad, en over de bron net zo. Deze kan je in instellingen->e.zuinige pomp aanpassen naar een lager vermogen, als je als installateur ingelogd bent.
De pompen samen zijn tegen de 200W, daar valt zo 50W vanaf te snoepen, met 2000 koeluren (3 maanden) is dat toch weer 100kWh in de pocket.
Daardoor gaat ook de deltaT en het koelvermogen omlaag?

• wiljums
Cpt.Chaos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:29:
Ander iets, sowieso voor de AI bezitters hier:
Tijdens koelen draaien de HUP en BOSUP beiden standaard op 100%. Dan heb je over de vloer een deltaT van 1 graad, en over de bron net zo. Deze kan je in instellingen->e.zuinige pomp aanpassen naar een lager vermogen, als je als installateur ingelogd bent.
De pompen samen zijn tegen de 200W, daar valt zo 50W vanaf te snoepen, met 2000 koeluren (3 maanden) is dat toch weer 100kWh in de pocket.
Welke setting pas je dan precies aan? Koelvermogen? Van 100% naar ...?

• wiljums
Voor de AIT bezitters:
- heeft iemand al software 3.87.0-8110 draaien op de warmtepomp? Zo ja, wat zijn de ervaringen.

- Weet iemand wat de 'Open Source Software' download is op de servicepagina?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee