Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1
Acties:

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15-07 21:22
Er zijn al topics voor lucht/lucht en lucht/water warmtepompen. Dit topic biedt een plek voor het delen van ervaringen met water/water warmtepompen.
Er zijn verschillende forumleden die hebben gekozen voor een water/water warmtepomp of dit als optie hebben overwogen. Mag ik jullie uitnodigen om jullie ervaringen hier te delen?

Zelf gaan we een vrijstaand huis bouwen en ben ik me aan het oriënteren op een water/water warmtepomp. Als onze plannen concreter worden, zal ik het één en ander hier posten. Dit kan nog een aantal maanden duren.

Bij meer animo zal ik deze startpost aanpassen en uitbreiden.

Algemene informatie over warmtepompen
http://www.warmtepomp-info.nl/
Brochure over warmtepompen (BE)

Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE)
Met de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) kunt u een tegemoetkoming krijgen voor de aanschaf van zonneboilers, warmtepompen, biomassaketels en pelletkachels. De regeling is voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers. De meerjarige regeling opent op 1 januari 2016 en loopt tot en met 31 december 2020. Per subsidiejaar wordt het budget vooraf bekend gemaakt.

Eisen die gelden voor warmtepompen.

Brine/water
Toepassing: verwarmen of passief koelen van één woning of utiliteitsgebouw of meerdere hiervan, normaliter tot een totaal benodigd afgegeven vermogen van 60 kW. De energiebron voor deze warmtepomp is een gesloten aardwarmtesonde of collector (verticaal of horizontaal buizensysteem) in de bodem, door deze buizen wordt water met een antivriestoevoeging rond gepompt (water met een antivriestoevoeging noemen we brinewater). Aan de afgiftezijde (vloerverwarming bijvoorbeeld) stroomt gewoon water.

Horizontale collector: Een horizontale collector bestaat uit kunststofbuizen die c. a.. 1.2 m tot 2 meter diep in de tuin liggen. Door deze buizen stroomt brinewater* van de warmtepomp. Dit water zal worden opgewarmd door de warmere aarde. De opbrengst bedraagt gemiddeld 10 tot 25 W per meter buis.

Verticale collector: In één of meerdere boringen die tussen 25 en 110 m diep zijn worden kunststofbuizen neergelaten waardoor het water van de warmtepomp circuleert en de warmte opneemt. De boringen dienen minimaal 5 meter uit elkaar te liggen.De opbrengst is gemiddeld 40 watt per meter boring, maar dat is per gebied/plaats in Nederland verschillend.

Water/water
Toepassing:verwarmen of passief koelen van meerdere woningen op één bron of groter utiliteitsgebouw(en), normaliter bij een benodigd afgegeven vermogen van meer dan 60 kW.
De energie haalbron voor deze is een openbron, grondwater wordt aan de ene zijde uit de bodem omhoog gehaald, door een warmtewisselaar geleid en aan een andere zijde weer terug de bodem in gebracht.
Alternatief energiebronnen voor water/water: WKO (Warmte Koude Opslag), rest warmte van industrie, koelwater van energiecentrale, oppervlaktewater.
latielucht.

WKO-Tool
Deze webapplicatie is bedoeld om op quickscan-niveau een indruk te krijgen van de kansen voor de toepassing van open en gesloten bodemenergiesystemen op een bepaalde locatie. Link.

Verbruiksdatabase warmtepompen
In deze multi-vendor-database wordt het verbruik van de warmtepompen van geregistreerde gebruikers weergegeven.Link.

Warmtepomp merken
NIBE
NRQ TEQ
Vaillant
CTC Enertech
Alpha Innotec
EcoForest
Western
Heliotherm
Viesmann
Stiebel Eltron

Bronboorders
Link

wiljums wijzigde deze reactie 22-12-2015 11:47 (89%)

• wiljums
quote:
jerh schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:06:
Hier een 6 Kw NRGteq staan. Nieuwbouwhuis 2015. Geen gas.

Bewust gekozen voor een aardwarmte pomp. Als het echt koud is wil je zeker weten, dat je genoeg warmte naar binnen krijgt. Maar ook heel belangrijk is de koelingsfunctie. We hebben van de zomer gezien, dat er ondanks screens een grote behoefte aan koeling is.

Er wel voor gekozen om warm water te scheiden van vloerverwarming (10 cm hoh alle verdiepingen). De wp kon makkelijk het water tot 60 graden opwarmen, maar de gelaagdheid van de boiler bleef niet in stand door retour van de vloerverwarming en dan kom je in een pendel situatie terecht. Nu gekozen om op de zonneboiler een elektrische doorstromer te gebruiken als naverwarmer.

We zitten nu op een aanvoer van 24/25 graden op de vv.

Let op bij een bronboring dat er niet zoheel veel goede bedrijven zijn en dat je 25 jaar garantie krijgt.

Links:
http://www.wkotool.nl/ om te zien of je mag boren
Presteert de warmtepomp verder naar verwachting? Heb je meetgegevens om te delen?

• wiljums
quote:
Heb je aanvullende meetapparatuur geinstalleerd of levert de warmtepomp zelf voldoende gegevens?

• wiljums
quote:
Femme schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 19:17:
Ik gebruik sinds vier jaar een Nibe F1145 17kW warmtepomp met een verticale bodemwarmtewisselaar van 360m (zes lussen).
Hoe groot is je buffervat en welke kachels heb je staan?

• wiljums
quote:
PolderPloer! schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:38:
Helemaal mee eens, mijn aanbevolen Nibe 1245 van 8 kW krijgt een bron van 9 kW.
Heb je definitief voor de Nibe gekozen?

• wiljums
Nog foto's kunnen maken?
quote:
GameSmurf schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:29:
Ah kijk eens aan, er is dus toch een water/water WP topic :)

[...]

Ik zal binnenkort eens foto's van de installatie in de nieuwbouw van mijn ouders posten, dan staan er ook wat leuke plaatjes in dit topic :9

• wiljums
Voor degene die al een warmtepomp hebben aangeschaft: wat waren ongeveer de kosten voor de pomp warmtepomp zelf (excl/incl bronleidingen etc.), de bronboringen, installatie, ...?
Er wordt nogal snel gezegd dat een water/water warmtepomp €30.000 kost, maar dat lijkt me wat veel.

• wiljums
Wij zijn nu bezig met de architect en vraag me af hoeveel ruimte ik moet reserveren voor een WW warmtepomp. Met name het aantal buffervaten. Worden er normaliter 2 buffervaten gebruikt (1 voor VW en 1 voor SWW) of slechts 1 van die twee. Gaat om een huis van ongeveer 900m3/250m2 met waarschijnlijk vloerverwarming op begane grond en verdieping, dus behoorlijk wat buffer in de vloeren.

• wiljums
quote:
zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:28:
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. Dit is een modulerende warmtepomp. Modulerend bij lucht warmtepomp is gangbaar, maar bij brine water nog pas recent. Veel merken voeren dan ook geen modulerende versies.
Ik ga ook een offerte krijgen voor een ecoforest, maar ik kan maar weinig gebruikerservaringen vinden over Ecoforest. Op die Duitse site met meetgegevens staat er geen enkele op.. Het is een Spaans merk dacht ik.

• wiljums
Wat voor vloeropbouw voor begane grond en verdiepingsvloer hebben degene hier met een water/water warmtepomp? Nog een laag isolatie tussen constructie- en dekvloer waardoor minder massa en sneller reagerend systeem? Of alleen isolatie onder de constructievloer op de begane grond?

• wiljums
quote:
zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:28:
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. ...
Werkt je installatie al?

• wiljums
Bij Alpha Innotec brine/water warmtepompen is het vermogen wat wordt opgegeven het vermogen excl elektrisch element? Dus bijv. de WZS 82K3M levert 7,7kW zonder element.

• wiljums
quote:
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Zo moet je dat niet zien. Het element heeft niets te maken met dat vermogen wat geleverd wordt voor zover ik weet. Op typeplaat op mijn WZS82K3M staat het vermogen aan ‘powerconsumption’ van het elektrisch element apart vermeld te weten 3, 6 en 9 KW
Dus hij kan de 7,7kW leveren zonder het elektrisch element te gebruiken?

• wiljums
quote:
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Aan opgewekte warmte door een COP van 4,9 (bij een goede bronboring 😉)

Het elektrisch element wordt alleen gebruikt bij thermische desinfectie (Legionella) en als noodbedrijf bij een defecte compressor.
Volgens AIT ook voor:
"Een eventueel benodigde naverwarming, ondersteuning van de vloerverwarming of verhoging van de warmdrinkwatertemperatuur zijn mogelijk met het geïntegreerde elektrische verwarmingselement, dat indien nodig door de warmtepompregelaar wordt aangestuurd."

• wiljums
quote:
Dirtbiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:35:
[...]

Nathan gaf aan bij mijn toekomstige warmtepomp (een Alpha Innotec WZSV62K3M) het elektrisch element niet eens aan te sluiten. Als de pomp niet de benodigde temperaturen kan halen, dan zou hij niet goed (ingeregeld) zijn. Daarbij hebben ze geen uitzondering benoemd voor de legionellamodus.
Je warmtepomp kan 6kW leveren, wat hebben ze berekent middels een warmteverliesberekening wat er nodig is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiljums
Wie heeft er ervaring met het uitlezen van zijn door Luxtronik aangestuurde warmtepomp? Er zijn verschillende tools te vinden:
- https://www.domoticz.com/...26&hilit=luxtronik#p78626
- https://github.com/coolchip/luxtronik2
- https://github.com/openha...xtronic-heat-pump-binding

Tips welke te gebruiken?

• wiljums
Wij kiezen waarschijnlijk ook voor de SWCV92K3.
Waar komt jouw warmteverliesberekening op uit (bij wat voor buitentemperatuur)?
quote:
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:22:
we krijgen deze warmtepomp:
http://www.alpha-innotec....solewasser/swcv-92k3.html

Staat nog niet op de NL site.
Deze unit moet terug kunnen moduleren tot 1,77 kW (B0/W35) voor B7/W35 is het 2.31 kW

we krijgen goed 80 m2 BG vloer die niet geregeld is. De slaapkamers en andere ruimtes op 1 en 2 hoog worden wel geregeld. Ik moet nog zien of we daar wel warmtevraag gaan hebben. Er komt geen buffervat.

Er komt ook een lucht wtw en als de afgezogen lucht 20-21 graden is schijnt er 18 terug te komen. Dat moet voor de slaapfunctie in een slaapkamer genoeg zijn, maar weet niet hoe de 3 dames in huis erop reageren. Verder is de oudste dochter veel aan het leren op de kamer en als die 18 celcius te laag vind hogen we het op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiljums
quote:
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:53:
[...]

De oude op:
Transmissie: 5484
Ventilatie: 2396
Dat is bij -10 celcius.

Maar we gaan nu naar triple glas en ik ben de luchtdichtheid aan het aanpassen. Er is een nieuwe wvb gemaakt maar die heb ik nog niet gekregen.
De stelregel bij Nathan is dat ze het warmteverlies door ventilatie voor 50% meerekenen in het bepalen van de capaciteit van de warmtepomp. Waarschijnlijk omdat de meeste niet conform bouwbesluit ventileren.
Dan zou je haast met de 62K3 uit de voeten kunnen.

wiljums wijzigde deze reactie 07-06-2018 21:47 (4%)

• wiljums
quote:
Vaevictis_ schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:12:
[...]

Ikke, heb met python de boel uitgelezen in Domoticz @wiljums
Met 1 van de bovenstaande tools?

• wiljums
Hier hebben ze er een aangelegd:
http://vlierdenseweg.blogspot.com/?m=1
ArnoudN schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:22:
Vraagje, ik zie in dit topic veel W/W warmtepompen met een verticale bron, maar weinig met een horizontale bron.

Omdat ik bij mijn nieuwe woning meer dan voldoende grond heb, wil ik graag een horizontale bron aanleggen. Weten jullie zo plekken waar ik meer informatie kan vinden? Ik heb al veel gezocht, maar kan tot op heden nog weinig informatie vinden.

• wiljums
Hier op dit moment:
Aanvoer 17,9
Retour extern 18,7
Bron-in 13,1
Bron-uit 13,8
Act ruimtetemp. 21,5
Debiet bron 2100 l/h
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True