Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-03 11:45

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik sinds vier jaar een Nibe F1145 17kW warmtepomp met een verticale bodemwarmtewisselaar van 360m (zes lussen). Dat werkt mooi hoewel ik in de afgelopen winter wel te weinig capaciteit had. Waarschijnlijk komt dat door een verkeerd uitgevoerde reparatie van een flowmeter op de bronverdeler waardoor twee van de zes lussen geblokkeer zijn. Dat wordt hopelijk binnenkort opgelost.

Ons verbruik zat het afgelopen jaar op 15.000 kWh. Dat viel wel tegen. Hopelijk krijg ik het nog wat omlaag als de bronnen weer allemaal meedraaien en ik het sluipverbruik beter onder controle krijg. Nu draaien de twee vloerverwarmingspompen bijvoorbeeld altijd. Het gaat wel om een groot pand van 2000 kuub inhoud met feitelijk twee wooneenheden. Jaarlijks verstook ik ook nog zo'n zes kuub brandhout uit eigen kap.

Om beter inzicht te krijgen in het functioneren van de warmepomp en betere controle over de warmtepomp te krijgen heb ik een paar weken terug een H1-N-interface van Husdata.se geïnstalleerd. Voor 127 euro biedt die de mogelijkheid om een pc via usb aan te sluiten op de modbus-poort van de warmtepomp. Husdata heeft ook interfaces voor andere merken warmtepompen. Voor originele modbus-adapter van Nibe zou ik een belachelijke 800 euro kwijt zijn.

De Husdata H1-N heeft een eigen serieel protocol. Ik kostte even wat moeite om dit aan de gang te krijgen in Symcom (het softwarepakket dat ik gebruik voor mijn domoticasysteem) maar nu heb ik wel alle temperaturen en statussen op mijn smartphone en kan ik de wenstemperatuur vanuit mijn domotica-app aansturen. Het bijstellen van de stooklijn is ook mogelijk.

De status van de koeling en het kunnen blokkeren van de verwarming, instellen van 'externe afstelling' en het instellen van 'tijdelijk in luxe' (warmer tapwater) had ik al eerder gerealiseerd door de potentiaalvrije uitgang en de ingangen op de warmtepomp te koppelen aan mijn plc.

De vloerverwarming in mijn huis kan ik ook op afstand bedienen met behulp van elektrothermische actuatoren. Wat ik nog moet doen is temperatuursensoren plaatsen en code schrijven om de vloerverwarmingsventielen te regelen op basis van temperatuur.

Met behulp van de data die ik nu heb kan ik ook makkelijk bepalen wanneer de vloerverwarmingspompen uit mogen. Ik vraag me daarbij overigens wel af wat de verwarmingspomp (heat carrier pump) van de warmtepomp doet. Deze draait bijna altijd. Is dit een pomp die vloeistof tussen warmtepomp en buffervat rondpompt? Waarom draait deze pomp als de compressor niet actief is?

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-03 13:40
PolderPloer! schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:02:
[...]

Leuk! Dat voegt een hoop kwaliteit toe. Mijn NIBE F1245-8 PC is in bestelling, zodra het compleet dooi is (volgende week) worden er drie buizen van 75 meter geboord in de tuin.

Ten opzichte van de principeschema van NIBE op pagina 7 http://iframe.nibenl.eu/docs/schema_1245PC.pdf wil mijn installateur 1 verandering aanbrengen. De CV pomp is getekend in de aanvoer, hij wil deze in de retour doen, zodat bij koeling de pomp geen condens afgeeft. Bij koeling is namelijk de retour warmer dan de aanvoer, dus minder kans op condensvorming.
Je moet eigenlijk proberen om condensatie van de leidingen en (zeker houten) vloeren te voorkomen in de zomer.
In deze tabel kan je het dauwpunt (condesatiepunt) zien. In de zomer is de RL binnenshuis +/- 65%, bij een binnentemperatuur van 24 graden mag de aanvoertemp dus niet lager staan dan 17 graden.

Ik dacht dat het voor de meeste CV pompen beter is als deze tegen de installatie (en inregelventielen van de vloerverwarmingsverdeler) aanduwt i.p.v. eraan te trekken, maar weet dit niet zeker.
Trouwens de sensor (aansluiting op BT25) voor de temperatuur in het buffervat kom ik niet tegen bij de 1245. Klopt dit?
Deze kan wel geinstalleerd worden, maar als dit niet gebeurt blijft de CV pomp in de warmtepomp altijd op een lage snelheid draaien om de temperatuur van het buffervat/systeem te meten.
Nu nogmaals goed naar de schema's te kijken valt mij op dat het buffervat en verdeler gevoed worden door de WP. Is het niet beter op de WP het vat te vullen en aan de andere kant de CV te pompen via het pompje? Zoals bij de 1145?

Hier zie je het principe van een 2 voudig aangesloten buffervat.

In geval B en C zit er ook stroming in het buffervat. Alleen in geval A zou 4 voudig aansluiten een voordeel opleveren als:
- CV pomp WP volumestroom = externe CV pomp volumestroom, (buffervat buiten werking)
- water buffervat is bv. nog 30 graden.
- een vloerverwarmingsgroep loopt open en zal in het begin bv 21 graden retour geven.

In dit geval stroomt het koude 21C water rechtstreeks de WP in terwijl bij een 4 voudige aansluiting van het buffervat er nog wel energie op kon worden genomen via het buffervat.

Maar deze situatie zal niet heel vaak voorkomen, dus het zal niet veel uitmaken of je hem nu 2 of 4 voudig aansluit :P

Stel er zit een zonneenergie spiraal in het buffervat dan is het natuurlijk wel beter om het buffervat 4 voudig aan te sluiten zodat het retourwater altijd door het vat/spiraal loopt.

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-03 13:40
Het heeft even geduurd, maar hierbij de foto's van de WP installatie (aug-2015):

van links naar rechts:
Nibe VPBS 300 boiler (300L + solar coil)
Nibe F1145 12kW + FLM WTW erop.
Nibe AHPS 300 buffervat (300L + solar coil + RVS spiraal)
Nibe PCM 42 passieve koeling
Buiten in de grond zijn 4 bronnen geboord van 100 meter, de bron verdeler hangt buiten en aanvoer/retour bron komt rechts naast het buffervat omhoog, in de smeervloer zijn deze geisoleerd, zodat de vloer niet afkoelt.

Het begin van de installatie :)

Al deze koppelingen moeten met een perstang worden geperst, dus het was even nadenken welke leidingen eerst gemaakt moesten worden, zodat je er nog bij kon met de perstang.

Het begint erop te lijken, automatische ontluchters geplaatst en de ventilatie + geluidsdemper aangesloten.

Kabelgoot in verstek gezagen :9

Printplaat van de F1145

Nibe SPS10 solar pompstation

Nibe SCU10 solar regeling

Nibe collectoren + solar autoclose spirovent ontluchter. Om de aanvoer/retourleidingen zit solar isolatie en vervolgens een geperforeerde drainagebuis ter beschermingen tegen de vogels.

In de centrale meterkast:
Vloerverwarming verdelers met thermische motortjes. In het kastje rechtsboven zitten de stroomsensoren van de warmtepomp. Deze meten of er genoeg stroom afgenomen kan worden om de compressor te laten starten zonder dat de hoofdzekering eruit klapt.

verdelers afgewerkt + rechts nog een hotfill boilertje zodat 2 verre warmwater tappunten sneller warm water hebben. Deze staat ingesteld op 65 graden i.v.m. legionella, maar er zit een TC-500 regeling tussen die de spanning van de hotfill haalt als de aanvoer warmer dan 40 graden wordt. Dit omdat de boiler van de warmtepomp maar +/-50 graden levert en anders altijd de hotfill bijverwarmt bij doorstroming.

Groepenkast WP en omvormer, daarboven de nibe modbus module + Advantech EKI-1221-AE modbus gateway voor de communicatie met het domoticasysteem. Wordt momenteel alleen gebruikt voor uitlezing stroomsensoren en het tijdelijk verhogen van de ventilatiesnelheid d.m.v. co2 sensoren via het domoticasysteem. Ik wil eigenlijk nog een keer een mooi programmatje maken met een overzicht van de installatie met daarin realtime alle temperaturen/waardes/stroomverbruik.

Uiteindelijke installatie zonder isolatie

Uiteindelijke installatie met isolatie (bronleiding + ventilatie)

Nog wat toelichting:
De FLM WTW unit zorgt ervoor dat de afgezogen lucht zijn warmte afstaat aan het koude bronwater. Dit zorgt ervoor dat de afgezogen lucht het huis verlaat met ong. 12 graden. In de winter als de brontemperatuur wat lager is wordt de WTW unit ook efficienter.

Het koudwater gaat eerst door het RVS spiraal in het buffervat heen, hierdoor is het +/- 20 graden als het de boiler ingaat. Met een boiler temperatuur van +/- 50 graden is er ongeveer 600L water van 40 graden beschikbaar. Met enkele regendouches is dit wel een vereiste als er meerdere personen achter elkaar/tegelijk willen douchen. De warmtepomp hoeft met deze oplossing minder tapwater te verwarmen, maar wel meer CV water, dit resulteert uiteindelijk in een gemiddeld hogere COP.

De zonneregeling kan zowel het buffervat als de boiler verwarmen. De temperatuur van de boiler wordt nageregeld met een Esbe VTS 520, de CV temperatuur met een modulerende 3 weg klep met temperatuur regeling Esbe CRA110.

Als er iemand duidelijkere foto's/uitleg wil dan laat het maar weten ;)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:15
PolderPloer! schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 00:28:
Zodra mijn Nibe installatie gereed is zal ik ook wat foto's posten, mijn installatie is veel minder uitgebreid, maar toch.

Misschien kan Jerh ook wat foto's posten, zodat het niet een NIBE only topic wordt.
Vooruit dan:

en geen idee waarom de plaatjes gedraaif worden, als je op klikt staan ze goed.

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:18:
[...]

Mijn brontemperatuur kan ik niet meten, wel de ingaande en retour temperaturen en die zijn respectievelijk 2 en -1 graden. Dat is een heel stuk lager dan bij jouw, echter mijn bronpomp draait 100% continue momenteel, zodat alle lucht er goed uit gaat en ook het glycol goed gemengd wordt. Dit is dus tijdens de opstartfase. Doordat het koude water zo snel door de bron gaat heeft het geen tijd om op te warmen. Mijn verwachting is dat volgende week de pomp echt in bedrijf wordt gesteld en dat ik dan betere brontemperaturen bereik, zo niet dan ga ik zelf met Nibe bellen.

@Femme, wat zijn jouw waarden? Die kun je aflezen in het info menu, tab 2/13 uit mij hoofd.

Voorbeeldje van vandaag, moet eigenlijk nachtverlaging toepassen, want vandaag is het naar 21 graden opgewarmd door de zon en heeft de wp eigenlijk vanochtend vroeg voor niks gedraaid, want ik was niet thuis.... Maar de tegenhanger is als het te koud wordt, dat het een eeuwigheid duurt voordat het weer warm is.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PolderPloer! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:18:
[...]

@Femme, wat zijn jouw waarden? Die kun je aflezen in het info menu, tab 2/13 uit mij hoofd.
Hierbij mijn temperaturen:

De aanvoer zakt momenteel naar 2,2 ℃ als de warmtepomp lang draait. De retour zakt dan naar -2,0 ℃. Per dag wordt er zo'n 60 tot 100 kWh doorheen gejaagd afhankelijk van de buitentemperatuur:

[Voor 10% gewijzigd door Femme op 24-02-2016 13:53]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zrx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-02 03:14
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. Dit is een modulerende warmtepomp. Modulerend bij lucht warmtepomp is gangbaar, maar bij brine water nog pas recent. Veel merken voeren dan ook geen modulerende versies.

Een bronboorder was nog sceptisch over modulerende variant. Daar kreeg opmerkingen die ik aan Nibe heb voorgelegd (Opmerkingen van Nibe):

Van modulerende warmtepompen ben ik zelf niet zo gecharmeerd; de techniek staat nog grotendeels in de kinderschoenen (klopt, bij de meeste fabrikanten is dat zo, NIBE produceert al 10 jaar modulerende geothermische warmtepompen), fabrikanten doen vaak nogal schimmig over de maximale vermogens (neen, het maximaal vermogen van de NIBE F11/1255-16 is 16 kW bij 0/35°C. In de handleiding wordt het nominaal vermogen vermeld), er zijn nog maar weinig modulerende warmtepompen verkocht (in Zweden, waar de grootste warmtepompmarkt van Europa is is de modulerende warmtepomp de meest verkochte) en de COP's zijn niet echt revolutionair te noemen (modulerende warmtepompen blinken vooral uit in SCOP, het jaargebonden rendement wat rond 5,5 ligt voor F11/1255-16). Zo geeft Nibe voor haar modulerende F1255-16 in de documentatie alleen een maximaal vermogen op bij 50Hz en B0/W35 van 8,9kW met een COP van 4,85. Mondeling geven ze aan dat deze machine 16kW zou moeten kunnen halen, maar dan moet hij op 60Hz draaien en daardoor daalt de COP aanzienlijk (omdat de elektromotor van de compressor dan ver over zijn optimale werkpunt zit) (de COP is inderdaad het hoogst bij het nominaal vermogen, de warmtepomp zal ook de meeste uren gaan draaien op nominaal vermogen.
Bij maximaal vermogen daalt de COP iets dat klopt maar zeker niet `aanzienlijk`. Bovendien nogmaals zal de warmtepomp maar weinig uren op vollast draaien.

Bijvoorbeeld hoe het nu zat met het jaarrendement; bij een laag toerental van de compressor zou de COP heel hoog zijn (???), maar bij hogere toerentallen werd het verhaal weer wat schimmig.
Bij max vermogen is de COP nog geen 10% lager dan bij nominaal vermogen.

Het misverstand wat bij modulerende warmtepompen bewust in stand wordt gehouden, is dat een elektromotor bij lagere toerentallen in absolute zin wel minder stroom verbruikt, maar dat is voor een warmtepomp niet interessant omdat de elektromotor (compressor) als hoofdfunctie het opwekken van warmte heeft (anders dan bijvoorbeeld een pomp of een ventilator) De hoge rendementen worden verwezenlijkt doordat een modulerende warmtepomp vele uren maakt op nominaal vermogen. Maximaal vermogen is alleen nodig bij -10°C buitentemperatuur.

In onderstaande tabel is het algemene rendement van een elektromotor met frequentieregelaar weergegeven. Sowieso verlies je al 5% door de frequentieregelaar, zodat het maximale rendement van de elektromotor circa 85% is (anders 90%). Op 40% van het toerental is te zien dat het rendement van de elektromotor is gedaald naar 70%. Ofwel: een vermogensverlies van 20% ten opzichte van een niet toerengeregelde elektromotor, ofwel 20% minder warmteopbrengst van de compressor! Het `verlies` van de freq regelaar is geen verlies, deze warmte wordt aan de woning toegevoegd omdat de koeling van de freq regelaar gebeurt door de condensor, deze warmte wordt dus toegevoegd aan het verwarmingswater.

Hierboven wordt louter over rendementen gesproken, vergeet a.u.b. de andere voordelen van de modulerende machine niet:
Installatie kan zonder of met kleine cv buffer worden uitgevoerd (installatieruimte- en tijd)
Geleverd vermogen past zich aan aan het gevraagd vermogen dus de aanvoertemperatuur zal niet doorschieten zoals bij een aan/uit machine wat de COP verlaagt

Geleverd vermogen past zich aan aan het aanbod van warmte uit de bron, gelijkmatige warmteonttrekking aan de bron
Zeer lage opstartstoom
Ongevoelig voor dimensioneringsfouten

Ondanks dat Nibe uitgebreid gereageerd had, heb ik voor Ecoforest gekozen. De reden is dat mijn woning waarschijnlijk een groter capaciteit nodig heeft dan Nibe modulerende 4-16kW. Ook krijg je nu subsidie gebaseerd op de maximale capaciteit. Voor Ecogeo 5-22 type B blijkbaar voor 25kW :? een bedrag van € 4300,-. Nibe 4-16kW € 3400,-. Dit maakt dat de Ecogeo goedkoper is dan de Nibe.

Wel kwam de leverancier van Ecogeo met een oplossing die nog betere COP geeft door als extra een luchtwarmtepomp buitenunit in het systeem op te nemen:
Hierbij het aansluitschema. De circulatiepomp ( nr 10 ) is niet benodigd, deze zit reeds in de warmtepomp.
Grote voordelen van dit systeem;
- Rendement over het jaar gezien stukken hoger
- Winter - ‘s nachts bron overdag bij 5 -7°C buitentemperatuur schakelt hij over op de air unit ( hoger rendement )
- Kleinere bron benodigd in de bodem
- Zomer bedrijf - tapwater rendement veel hoger ( draait op air unit ) i.v.m. hoge buitentemperaturen.

http://tweakers.net/ext/f/1t5AvU3shtn1dv7Go743yWKF/thumb.png

De volgende prijzen heb ik gekregen voor alleen de units zonder installatie incl btw:
Ecogeo 5-22kW € 7650,- Buiten ventilator unit € 1525,- Bron 3 x 100 meter € 8.800,- of Bron 5 x 100 meter € 12.000,-. Ik ga dit systeem nog combineren met lage temp vloerverwarming hele woning, Itho Quality flow WTW systeem, zonnepanelen, Pellet CV kachel, boiler 500 liter en Loxone domotica.
Wordt nog een hele klus om alles met elkaar duurzaam te laten werken :w

• jerh
PolderPloer! schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Bron bijboren, alle andere maatregelen zijn symptoombestrijding, pak het bij de bron aan (sorry voor de woordspeling)

Heb je geen garantie op de bron? Mijn bron is trouwens 5 graden, valt me ook nog niet echt mee, maar draait lang niet continue. Jerh haalt 9 graden maar heeft zeer goede omstandigheden (meerdere watervoerende lagen) en draait helemaal weinig.

Ik zou eens gaan praten met een aantal bronboorders om de meningen te peilen. Er zijn boorders die tot 150 meter gaan, misschien is het daar beter. Ik heb 3x75 meter (voor een 8 kW pomp) wat in de praktijk neerkomt op 70 meter denk ik, ivm inzakken tyleenslang/schrapen zijkanten. Gaten zijn 75 meter iig.

Bel ook nog eens met Nibe voor advies, ze hebben sinds een aantal jaar een eigen serviceafdeling, misschien dat een aantal van die mannen nog tips hebben.
Bron bijboren of als je grond genoeg hebt een grabencollector uitleggen (zie haustechnik.de).

Valt me idd wat tegen jouw brontemperatuur, is hij wel hoger geweest?

De mijne fluctureerd wel wat, maar zit op dit moment rond de 9 graden:

brontemperatuur

Ik sprak van het weekend met iemand en die had nog een brontemperatuur van 11 graden, maar dat was voor een pand van 100.000m2 en wat andere sizing dan we hier hebben.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
jerh schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:50:
[...]

Bron bijboren of als je grond genoeg hebt een grabencollector uitleggen (zie haustechnik.de).

Valt me idd wat tegen jouw brontemperatuur, is hij wel hoger geweest?

De mijne fluctureerd wel wat, maar zit op dit moment rond de 9 graden:

[afbeelding]

Ik sprak van het weekend met iemand en die had nog een brontemperatuur van 11 graden, maar dat was voor een pand van 100.000m2 en wat andere sizing dan we hier hebben.
Ik blijf jouw situatie bijzonder vinden, in de zin van onvergelijkbaar met Femme en mijzelf:

1. jouw bron wordt een aantal dagen! op rij niet benut (waarschijnlijk door je kachel
2. SWW regel je via een doorstroomregelaar (wij via onze WP)

Dus totaal niet te vergelijken, dat wil niet zeggen dat 9 graden niet mooi is, zeker wel. Maar als je ook ca 40% van de tijd draait, je brontemperatuur vast en zeker daalt.

Zie hierbij mijn daggrafiek van gebruikte energie (ik log mijn WP niet apart). Patroon van + 1700 W is de WP.

Iemand die 100.000m2 moet verwarmen met een WP, doet dat over het algemeen met een open bron, want die heeft veel meer capaciteit. Ik ken alleen maar (kantoor)panden met een WKO (warmtekoudeopslag), dus een open bron.

Dan nog iets anders over de aanvoertemperatuur/brontemperatuur: Feitelijk zijn onze bodemwisselaars een tegenstroomwisselaar op de weg naar beneden en een meestroomwisselaar negatief op de weg naar boven. Ze werken dus tegen elkaar in! Namelijk het koude water gaat naar beneden, naar dieptes waarop het (hopelijk) steeds warmer wordt. Das precies het principe van de tegenstroomwisselaar (continue een "kleine" delta T, om uiteindelijk zo hoog mogelijke temperatuur te behalen). Echter op het moment dat het water beneden is, moet het ook weer omhoog en dat gebeurd via dezelfde lus, dus vlak langs de slang welke naar beneden gaat. Hierdoor krijg je eigenlijk een tegengesteld effect en koelt het water dus gedeeltelijk weer af. Kortom, je zult nooit bij je warmtepomp de aanvoertemperatuur krijgen van de brontemperatuur. Ik heb geprobeerd het in paint ff te visualiseren, laten we het er op houden dat dat niet mijn sterkste punt is... 8)7

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:24:
[...]

Ik blijf jouw situatie bijzonder vinden, in de zin van onvergelijkbaar met Femme en mijzelf:

1. jouw bron wordt een aantal dagen! op rij niet benut (waarschijnlijk door je kachel
2. SWW regel je via een doorstroomregelaar (wij via onze WP)

Dus totaal niet te vergelijken, dat wil niet zeggen dat 9 graden niet mooi is, zeker wel. Maar als je ook ca 40% van de tijd draait, je brontemperatuur vast en zeker daalt.

Zie hierbij mijn daggrafiek van gebruikte energie (ik log mijn WP niet apart). Patroon van + 1700 W is de WP.

[afbeelding]

Iemand die 100.000m2 moet verwarmen met een WP, doet dat over het algemeen met een open bron, want die heeft veel meer capaciteit. Ik ken alleen maar (kantoor)panden met een WKO (warmtekoudeopslag), dus een open bron.

Dan nog iets anders over de aanvoertemperatuur/brontemperatuur: Feitelijk zijn onze bodemwisselaars een tegenstroomwisselaar op de weg naar beneden en een meestroomwisselaar negatief op de weg naar boven. Ze werken dus tegen elkaar in! Namelijk het koude water gaat naar beneden, naar dieptes waarop het (hopelijk) steeds warmer wordt. Das precies het principe van de tegenstroomwisselaar (continue een "kleine" delta T, om uiteindelijk zo hoog mogelijke temperatuur te behalen). Echter op het moment dat het water beneden is, moet het ook weer omhoog en dat gebeurd via dezelfde lus, dus vlak langs de slang welke naar beneden gaat. Hierdoor krijg je eigenlijk een tegengesteld effect en koelt het water dus gedeeltelijk weer af. Kortom, je zult nooit bij je warmtepomp de aanvoertemperatuur krijgen van de brontemperatuur. Ik heb geprobeerd het in paint ff te visualiseren, laten we het er op houden dat dat niet mijn sterkste punt is... 8)7

[afbeelding]
Ik ben het met je eens dat het moeilijk vergelijken is. Elk huis is anders. Mijn huis profiteerd enorm van zonnewarmte, dat zie ik in de praktijk, het warmt daardoor snel op en de massa neemt de warmte goed op. Ik heb ook op alle kanten kamerhoge ramen, dus zon de hele dag als hij schijnt.

En als toevoeging: ik heb 10m2 vlakke plaat liggen die ook meehelpen om de buffertemp te verhogen, levert nu niet zo veel op, maar af en toe helpt het wel.

Wind daarentegen zorgt voor meer afkoeling, vrijstaand huis. Schoorsteen is inmiddels gefixt en stoken we de kachel in het weekend, dat scheelt uiteraard.

In deze periode komt het niet veel voor dat de wp hele dagen uitstaat, dat plaatje hierboven vertekent enigszins, ondermeer door de schaal. Met de kerst heb ik drie dagen geen wp aan gehad. Eerst werd er op uitgebreide schaal schoongemaakt met warmteproducenten als stofzuiger, toen gekookt en vervolgens veel mensen in huis....... maar dat zijn op dit moment wel uitzonderingen. Bij temperaturen boven de 10 graden, ga ik dat wel veel meer krijgen.

Mijn weekverbruik van afgelopen week:
wp stroom

Er zijn dus ook wel dagen dat ik de 40 procent haal. Wp begint op 900 watt en toert langzaam op, afgerond is 1 kwh 1 draaiuur. Vooralsnog ben ik gewoon heel tevreden over hoe alles hier uitvalt, een comfortabel huis wat energiezuinig is. Jij woont inmiddels ook in je nieuwe huis?

Brontemperatuur: ik heb eigenlijk geen idee waar de sensor zit, ik denk gewoon in de wp en dat het de aanvoertemperatuur is die gemeten wordt. Is idd een heel helder plaatje. Is idd wel interessant als je hebt over welke temperatuur nu leidend is. Ik heb ze in ieder geval geen sensor zien plaatsen in de bron.

100.000m2 pand: kan best een openbron zijn, zo uitgebreid hebben we het er niet over gehad. Zal het als ik hem weer zie, navragen.

[Voor 2% gewijzigd door jerh op 11-01-2017 10:57. Reden: collector toegevoegd]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:50
Ben sinds 13-12 de trotse eigenaar van een Alpha Innotec Alterra WZS 82K3M Brine warmtepomp.

De capaciteit is gebaseerd op een warmteverlies berekening, maar merk dat het elektra vebruik aanzienlijk hoger is dan begroot. Na 3 maanden hebben we al 3365 kWh verbruikt (enkel tarief). Terwijl ik 7000kWh voor het hele jaar inclusief huishoudelijk gebruik had begroot (ong. 2800kWh). Kan het zo zijn dat de WP niet goed is ingeregeld?

De ruimtebediening staat ingesteld op 18 graden, maar de temperatuur blijft altijd rond de 20.8 - 21 graden.
Warm water staat ingesteld op 57 graden.

Kan zo wel een screenshot sturen. Graag hoor ik van iemand of dit normaal is.

• Vaevictis_
Screenshot van RBE:

[Voor 93% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-02-2017 18:58]

• Vaevictis_
bartvb schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:14:
@Vaevictis_ het buffervat in de warmtepomp is alleen een boiler, toch? Alleen voor warmwater dus?
(gokje van mijn kant, installatieschema zou erg helpen).

Die Alpha Innotec heeft een webinterface, toch? Is daar geen interessante data uit te halen over temperaturen, duty cycle, brontemperatuur, warmtevraag, CV retourtemperatuur, buffer, elektrische naverwarming, stroomgebruik, etc, etc?

Dank voor de prijzen! Is de 16k die je noemt inclusief of exclusief subsidie?
En hoe groot is je bron?
Het buffervat is inderdaad alleen boiler. De webinterface moet ik nog aanzetten, zo een poging wagen.
Die 16K is excl. subsidie.

Dit is het enige schema wat ik heb, de bouwer is namelijk failliet gegaan en dus geen oplevering gehad.

Geen idee hoe groot de bron is, het enige dat ik weet is dat er zo'n 100m diep is geboord.

• Vaevictis_
bartvb schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:14:
het buffervat in de warmtepomp is alleen een boiler, toch? Alleen voor warmwater dus?
(gokje van mijn kant, installatieschema zou erg helpen).

Die Alpha Innotec heeft een webinterface, toch? Is daar geen interessante data uit te halen over temperaturen, duty cycle, brontemperatuur, warmtevraag, CV retourtemperatuur, buffer, elektrische naverwarming, stroomgebruik, etc, etc?

Dank voor de prijzen! Is de 16k die je noemt inclusief of exclusief subsidie?
En hoe groot is je bron?
@bartvb @austin_77

Die webserver van de WP werkt niet. Krijgt wel een IP adres via DHCP, maar zowel met Edge als Chrome wordt er geen pagina gerenderd. Gevonden, gebruikt Java (die ik had uitstaan in de browser).

Hierbij een screenshot van de webserver. Wel gek dat aanvoer (linksboven) en retour temperatuur zo dicht bij elkaar liggen? Wie kan hier iets uit afleiden?

En hier de instellingen van de WP.

[Voor 31% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-02-2017 21:59]

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
[/quote] @austin_77 zo! Dan was je er al erg vroeg bij met de warmtepomp. Zelf voor gekozen of 'toevallig' in een woning terecht gekomen met WP? Maar leuk om hier ook ervaring te hebben van mensen die al wat langer meelopen in WP land. [quote]

Ik ben in een woning terecht gekomen waarbij de warmtepomp en boring onderdeel was van bouwproject 6 woningen. Al mijn buren hebben zelfde merk...en allemaal beginnen de compressoren problemen te vertonen.
Helaas was het merk Thermia achteraf niet de goede. Ik zal niet het hele relaas van afgelopen 12 jaar aan jullie doen maar de korte versie:
- 3x koelkaartprint vervangen
- 2x bronzijde grundfosspomp vervangen
- 4x velta actuators verdelers vervangen (productiefout waarvoor installatiebedrijf me 2x onterecht heeft laten betalen)
- talloze storingen 'hogedrukpressostaat'die na 8 jaar door een ander in de hand genomen installatiebedrijf heel simpel opgelost werden omdat de flow naar vloerverwarming te laag was.
- nu als klapstuk compressorleiding gescheurd, 2x leiding gemaakt en gevuld waarna compressor overleden is verklaard

Zie hieronder onze warmtepomp die defect is en in noodstand staat -> electrisch element al 4 maanden ah gebruiken voor verwarming en warmwater in afwachting tot installatie Alpha Innotec :o

De isolatie was niet aangebracht op de buizen. Tis niet professioneel, maar ach over hopelijk 3 weken alles nieuw inclusief zonnepanelen en dan kan ik veel goedmaken qua stroomkosten.

Mochten jullie nog vragen hebben over settings en dergelijke stel ze gerust.

[Voor 53% gewijzigd door austin_77 op 20-02-2017 18:29. Reden: Toevoegen embedlinks en extra tekst]

• austin_77
Zo nog 1 nachtje slapen en dan gaat het beginnen qua montage en al _/-\o_

Voor nu staan de WP plus toebehoren rustig te wachten

Zonnepanelen en rest komen morgen met de monteurs mee.

[Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 13-03-2017 17:41]

• austin_77
Voortgang:
Helaas geen aftapkraan in boilervat :X

Hij staat:

Morgen volgen meer pics.
Leidingwerk wordt morgen aangepakt. Vandaag nog een deel electra en afvoer oud ijzer.

[Voor 14% gewijzigd door austin_77 op 14-03-2017 14:31. Reden: tekst toegevoegd]

• austin_77
Zo, even tijd voor een update.
Inmiddels draait alles; Solaredge se4000 met 14 panelen met optimizers a 265WP op plat dak, Alpha Innotec WZS82K3M met wtpsk200 buffervat en een Grundfoss Magna3.

Tijdens vullen bleek een mof niet geïdentificeerd dus knalde met een luide 'plop' de plastic :X afsluiter eruit en daarmee nog 10 liter water....gelukkig siergrindvloer.

Installatie is lekdicht en volgende week komt extern isoleerbedrijf voor de leidingen.

Alpha Home is geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het tot nu prima functioneert. Heb het idee dat die Alpha home behoorlijk diep geïntegreerd is in de regelkant van de warmtepomp en daarmee zuinigheid ten goede komt.

Pics:

Werkende installatie

Grundfoss Magna3:

Opbrengst :) :

• Anoniem: 99022
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb even gekeken, in het huis staat nu een AlphaInnotec SWC 170H/K met daarnaast een 'Brauchwarmwasser-Speicher', ook van AlphaInnotec .. WWS 507,

De compressor is dus stuk en waarschijnlijk gaan we de hele unit vervangen, offerte hiervoor komt volgende week binnen.

http://i67.tinypic.com/33bhdh5.jpg

http://i66.tinypic.com/2v3so5z.jpg

http://i66.tinypic.com/dcr9d2.jpg

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 22-03-2017 17:19. Reden: Foto's toegevoegd]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• austin_77
jacovn schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:12:
Hoe veel pompgroepen zijn nodig met een buffer ?
Mij werd verteld 1 extra, maar een alpha innotec heeft toch zelf een pomp om richting de buffer te pompen, of richting de boiler als het sws is?

Dan zit de pompgroep voor de passieve verdeler die de leidingen naar de vloerverdelers op de verdiepingen staan.

Ik zie zo niet waar nog een extra pompgroep zou moeten zitten als je een buffer wilt gebruiken.
1 extra pompgroep, na buffervat.

Zie mijn foto's hieronder:

Totaaloverzicht:

Pompgroep na buffervat:

Verdeler op 3e verdieping met Alpha Home zigbee vloerverwarmingsgroep aansturing:

Uiteraard alles dampdicht geisoleerd en verlijmd.

Voor de oplettenden, de isolatie was op eerste foto nog niet helemaal klaar ;) en de sensorkabel wordt nog weggewerkt (pomp moet weer open, maar dat moet toch voor koppeling met SolarEdge omvormer voor Smart grid functie)

[Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 11-04-2017 21:08. Reden: Tekst toegevoegd]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
Wij zitten 250-400 meter van de snelweg af en aan de andere kant een gebied waar je niet mag boren en een strategisch watervoorraard zit. Je krijgt er zo toestemming om tot 125
Meter of zo te gaan en dan ga je door tenminste 2 scheidende lagen heen. Ze kijken alleen of je niet dicht bij een andere bron zit. Ik kom op goed 200 meter van een andere bron welke bij een zorgcentrum geslagen is. Die zal een grote capaciteit hebben, en dan gaan ze gewoon dieper zitten blijkbaar. Zodra ik het weet post ik het wel.

Rare situatie, zo een snelweg als scheiding tussen wel en niet...

hoofdkaart met diepte tot waar je mag boren (met vergunning denk ik)

1e scheidende laag diepte:

dwardoorsnede grond

maaiveld is iets van 4 meter onder NAP, dus die moet je er af halen

Bron: Fugro

Dan heb ik de sondering, maar die gaat maar tot 35 meter of zo. (onderste deel mist)

[Voor 57% gewijzigd door jacovn op 13-04-2017 21:17]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Niet online
De installateur die de vernieuwing doet, heeft ~ 10 jaar geleden ook de eerste pomp geinstalleerd, ik ga er van uit dat ze dus goed weten wat er nu nodig is ;)

Vandaag (07.30 - 11.30u) zijn door de hele woning de regelingen voor de vloerverwarming nagekeken, en sommige anders ingesteld.
Zo koelde de vloer in de badkamers in de zomer ook, dit is een beetje onnodig gezien je na het douchen geen steenkoude voeten wilt. Ook was een gedeelte van de eetkamer/keuken niet aangesloten op de aansturing.

Hier zijn ze begonnen met het afkoppelen van de huidige pomp, deze staat er nu nog zo bij, maandag word hij definitief verwijderd.

[Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 20-04-2017 20:59]

• Niet online
Ok mensen, hier zit heel wat ervaring dus ik ben benieuwd.
Ik heb de nieuwe Alpha Innotec staan incl 200l buffervat.
Ik ben het met de installateur niet eens over de wijze van aansluiten / aansturen, en dit blijkt nu ook niet lekker te werken.

De installateur heeft op een kladje gezet hoe het nu aangesloten is, deze staat hieronder:

WP: Warmtepomp
W: Warm tapwater
Vierkantje waar TT bijstaat is het buffervat.

TT zijn temperatuursensoren
Het ding boven warm tapwater is een drieweg klep (of tapwater verwarmen of de warmtevoorziening)
Het rondje met de play button is de pomp van de vloerverwarming.

Zonder te vertellen wat ik denk, ben ik benieuwd naar jullie mening.
spoiler:
De pomp maakt onnodige start/stops. En er staat zelfs een storing in het geheugen.
Mijn 'issue' is, er zit geen klep aan de koude kant. De pomp van de vloerverwarming is natuurlijk best sterk. Alles staat in de kelder.
Ik denk dat op deze manier, de pomp van de vloerverwarming het water door het buffervat laat circuleren, zonder dat er warmte toegevoegd kan worden door de warmtepomp. Uiteraard, mengt dit zich wel een beetje, maar is totaal inefficiënt.

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 10-05-2017 02:35]

• jacovn
In de warmtepomp zelf zit toch ook een pomp voor de 3 weg klep ? Althans die ik heb bekeken bij Nathan had een interne pomp.

Als voorbeeld:

Mij is verteld dat als je een buffer wilt er een extra pompgroep bij komt en dat is wat jij nu getekent hebt.

En wat betreft best sterk, aan type nummer leek het een 3000 liter per uur model te zijn. Dus best sterk is een understatement...

[Voor 34% gewijzigd door jacovn op 10-05-2017 06:35]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2Henk 'm!

• austin_77
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:38:
@-Intelligence-
Maak idd even een foto, want de voorbeelden op wp weetjes zijn net wat anders als wat ik begrijp uit jouw schets/verhaal.

En de beste wijze van aansluiting, is niet altijd het meest simpel om in balans te brengen.
@-intelligence-
Zo is mijn situatie:

Nathan heeft zelf de aanvoersensor toegevoegd en de retour in juiste mof gestopt. Die was namelijk door installateur in verkeerde mof geplaatst.

• austin_77
jacovn schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:42:
@austin_77
Thx voor de foto's,
Waar gaat de WP toe en afvoer de buffer in ? Aan de achterkant ook boven en onder neem ik aan ?

Dus onderste foto rechterkant is de afvoer naar WP ?
En op de bovenste foto zie je de aanvoer van de WP achterin zitten ? (als in net onder de aflsuiter)
U vraagt wij draaien :*)

De Grundfoss Magna 3 staat op 'Autoadapt' en regelt zichzelf heel netjes. Meestal is verbruik 9 watt of bij open vloerverwarmingsgroepen naar 15 watt.

De Alpha Innotec pendelt niet en staat omwiille van buffervat zelfs vaker 7 uur stil voor wat betreft CV-zijde temps. Warm water is een ander verhaal met twee jonge kids en een bad :+

[Voor 25% gewijzigd door austin_77 op 10-05-2017 20:55]

• Niet online
Femme schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:07:
Bij aansluiting volgens tekening C met een vloerverwarmingspomp die meer volume verplaatst dan de pomp in de warmtepomp gaat de warmte die de warmtepomp genereert direct de vloerverwarming in. Pas als die pomp stopt met draaien wordt er warmte opgeslagen in het buffervat. Dat is ook een manier van werken maar dan moeten de thermostaten de vloerverwarmingspomp of ventielen regelen wil je aan bufferen in het buffervat toekomen.

Bij mij thuis draaien de vloerverwarmingspompen altijd (Grundfoss Alpha dingen die zelf de pompsnelheid regelen) en stopt de warmtepomp warmte in het buffervat gestuurd door de warmtevraag en de stooklijn.
Ja bij mij stopt de Grundfoss met pompen als de woning op temperatuur is.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk te zien is, isolatie komt er morgen omheen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 99022 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Ja bij mij stopt de Grundfoss met pompen als de woning op temperatuur is.

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoop dat het zo een beetje duidelijk te zien is, isolatie komt er morgen omheen
Ik kan het redelijk volgen, maar snap niet waarom ze dit zo gedaan hebben.
Ik zie ook nergens een mogelijkheid om een hydraulische balans te maken tussen flow over buffer of over systeem.
Met een viervoudige aansluiting was dat vrij simpel te doen.

Verder zie ik nogal wat minder fraaie dingen. Er zijn nergens twee of driedelige koppelingen gebruikt, met losse zeskant wartel ipv vaste.

Bijvoorbeeld, als je buffervat, om welke reden dan ook, weg moet. Dan moet je alles afzagen, alle koppelingen met schroefdraad zijn definitief geperst en kunnen nooit meer los.
Ook je pomp kan nooit meer gedemonteerd worden, hier had aan twee zijden een pompkoppeling gebruikt moeten worden. En aangezien de t stukken en bochten erg dichtbij elkaar zitten, zul je alles door moeten zagen en compleet opnieuw moeten maken.
Al gaat er een simpele schroefdraadafdichting lekken, of een spindel van een afsluiter, dan moet je alles afbreken.

Het ziet er voor de rest keurig uit, maar men wilde iets te compact bouwen. En tweedelige koppelingen zijn best prijzig, maar ze "horen" er gewoon te zitten.

Ter verduidelijking.... Bij blauw hadden koppelingen moeten zitten. Als bij blauw de verbinding los moet, dan moet je bij de rode lijn afzagen en al je gebruikte persfittingen zijn afval.
https://tweakers.net/ext/f/s0rYw6quf91NQMTN1AbyRdhM/thumb.jpg

[Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 11-05-2017 19:42]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• jacovn
Het ging me om schoonmaken van de easy drain als die toch vies wordt..

Zie deze video:

Mocht er iets tussen komen, dan lijkt je alleen met een borsteltje als in de video tussen de gewikkelde koperbuis door te kunnen. Dus alles tussen de wikkelingen en er buiten om is haast niet weg te halen vrees ik. Dan wordt het ontstopper en soda erin gooien, weken en doorspoelen.

Die joulia inline kun je uit elkaar halen en zelfs ze warmtewisselaar eruit als het moet als ik het goed begrijp.

Onderdelen:

Zij aanzicht, gele deel kan er uit:

Heeft ook gelijk een sifon, of stankslot,mof hoe je het noemt.
Gewoon afvoer buis erop en klaar.

Borstelen van de wisselaar:

Als ik geen douche wtw heb die werkt is de boiler stuk sneller leeg. Of ik moet aan dikkere naverwarmer, en dan naar 3x35A. Dan is het in een jaar terug verdiend als je zo zou rekenenen.

Helaas ervaring met verstopte afvoeren door de lange haren..

[Voor 22% gewijzigd door jacovn op 09-09-2017 17:59]

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-03 17:12

Chielos

Inno Mini Cooper

Wij hebben een warmtepomp:
Nibe F1145-12 water-water warmtepomp
PCM 42 koelmodule
VPB 300 RVS boiler met spiraal (282 liter)
UKV 200 stalen buffervat (200 liter)
RMU 40 ruimteopnemer

En ik twijfel of wij niet een te groot verbruik hebben voor ons type woning. Vrijstaand, ongeveer 800 m3. 290m2. 2 jaar oud, nieuwbouw. Volledig vloerverwarming. Basis mechanische ventilatie (dus geen balans).

Ik haal de volgende grafiek uit mijn Qbox van Qurrent
https://tweakers.net/ext/f/ClwDiiChGrYlKOhBeDUOoZOU/thumb.png

Op jaarbasis zitten we rond de 9000 kwh. (Waarvan ik hopelijk dit jaar iets van 6000 afhaal door zonnepanelen.) Grafiek bovenstaand is representatief (een kleine dip door 250 watt van de zonnepanelen met druilerig weer).

Mijn vraag:
Pingelt hij te veel? Moet er een buffervat bij of groter gemaakt worden?
Andere tips?

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:09
Inmiddels ruim twee weken geleden heeft de boring bij mijn woning plaatsgevonden. Er zijn twee boringen gemaakt van elk 100 meter. De boring viel niet mee, ze zijn enkele malen een flinke kleilaag tegengekomen wat voor de nodige vertraging zorgde. Ze zijn in totaal twee dagen bezig geweest.

Invoeren leiding

Boring

Er is in totaal 400-meter leiding ingevoerd. De boorders gaven aan dat ze bij pure zandgrond beduidend sneller klaar zijn, kortom de combinatie van het weer en de boring viel dit keer niet mee voor ze.

Het is nu even wachten op de verdere afbouw van de woning zodat de warmtepomp zelf geplaatst kan gaan worden.

• jerh
PolderPloer! schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:45:
[...]

Ja testen is eigenlijk het beste, maar ik heb m'n datakabel naar de router niet voor elkaar (is wel op te lossen maar zorgt voor weer schilderwerk in de hal en daar zit ik totaal niet op te wachten), dus heel makkelijk gaat het niet om vergelijkingen te maken.

Installatietechnisch is het makkelijk, met 2 kogelkranen en een nieuw stukje isolatie is het gereed. Maar ik zoek meer naar de eventuele nadelen.
Maar dat kan je dan voor koelen zowiezo doen, is wat onzinnig om daar een vat voor te koelen met een w/w wp.

Ik had begin november tot 2 start/stops per uur terwijl ik dat met vat niet had. Nrqteq vond het pas een issue als het er meer dan 4 per uur zouden zijn en zelfs dan kon het nog niet echt kwaad. Nadat het iets kouder werd was dat opgelost.

Hier de run vandaag.

Stroom verbruik:

Piekomhoog is sww

Temperatuurgrafiek:

Let vooral op de blauwe lijn, ik moet de andere sensoren nog herplaatsen, omdat de situatie is veranderd. En ik heb last van wat warmtelekkage op de 3weg klep, dat kun je goed zien in de grafieken.

Jij had toch ook alleen maar vv, dan moet je volgens mij wel dezelfde situatie krijgen.

[Voor 1% gewijzigd door jerh op 01-02-2018 22:10. Reden: kleine edit]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
Nathan regelt de boiler op 57 graden af, en dan zou je geen legionella programma's te hoeven doen. Heb je wel meer warmteverles wellicht.

http://www.legionellaprevention.org/images/dis_chart.jpg

Volgens deze pagina:
https://web.archive.org/w...te/Safe%20Hot%20Water.pdf
66 graden: legionelle dood in 2 minuten
60 graden: legionella dood in 32 minuten
55 graden: legionella dood in 5-6 uur
20-45 graden: legionella vermenigvuldigt
Onder 20 graden: legionella noet actief maar wel aanwezig.

Dan is de vraag wasr in het vat gemeten wordt, boven zal het warmer zijn dan beneden.

In NEN 1006 staat dat warm water tenminste 55 graden moet zijn uit een warmwater kraan.
Dus een boiler op 45 met wat leiding erachter zou niet eens voldoen..

Zie: https://www.infodwi.nl/up...odwi/WB-1-4-G-okt2011.pdf

[Voor 54% gewijzigd door jacovn op 10-03-2018 06:58]

• PolderPloer!
  • Nu online
Ik heb hier wat printjes van mijn instellingen tijdens een run. Ik heb een en ander aangepast, oa de stooklijn naar -3 gezet.

Nibe
instel ruimtesensorstooklijn4/13
3/132/131/13

• austin_77
@LittleTycoon
Zou je ook eens naar mijn waarden kunnen kijken?

Luxtronic instellingen
https://tweakers.net/ext/f/nnPQYbJ2mSd48Orv1LyawPwv/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/WKrHth8PfcP22nHRRO1tgBOV/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/YeShBJf1UipqoFNgImFNDTr0/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/Rx89JPGHyjeFOb6UliUS6xra/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/vIWLz1rnvtJpJAWplZelG3YQ/thumb.jpg

• PolderPloer!
  • Nu online
LittleTycoon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Ik zie dat je compensatie toepast (1e plaatje) = stooklijn verschuift bij afwijkende kamertemp. t.o.v. ingesteld set point, moet goed werken. Je doet een stooklijnverschuiving (-3), met stooklijn 4. Hier zit een subtiel verschil tussen (stooklijn aanpassen is andere vorm curve, stooklijnverschuiving is vorm blijft zelfde). Combinatie van ruimtecompensatie en sootklijnverschuiving kan de daaruit volgende werkelijke stooklijn wat springerig maken. Ik kan me voorstellen dat je werkelijke stooklijn nu niet kan volgen. Je kunt overwegen stooklijn lager te zetten en de ruimtecompensatie en stooklijn verschuiving eruit te halen om te beoordelen wat voor effect dit heeft op de lengte van de runs.Maar dit is meer kwestie van stabiel uitgangspunt creëren zodat je impact van wijzigingen erna kunt volgen.

Ik durf niet te zeggen wat dit doet want de delta T uit je WP is 4 graden (BT12 min BT3), dit is heel netjes en zeker niet de delta T van 10 graden uit een eerdere post.

Laadpomp draait ook maximaal dus geen verdere optimalisatie mogelijk.

Enige wat ik niet begrijp is dat jouw aanvoer verwarming (BT2) een hogere temperatuur heeft dan uit de condensor komt (0,5 graden meer). Heb je nog bijverwarming tussen WP en afgitesysteem zitten?

Jouw plaatjes laten eigenlijk een goed werkende WP zien waarbij graadminuten aanpassen de enige overblijvende mogelijkheid lijkt (of een hogere kamertemp dan 20.1) om echte impact te hebben op lengte van de runs.

Wat ik op oostenrijkse forum nog heb voorbij zien komen is dat ze wel eens bepaalde compressorfrequenties blokkeren (b.v. de hogere frequenties) om zo lengte van de runs beïnvloeden, je knijpt dan effectief vermogen van de WP..
Woo thx voor de info. Het klopt dat mijn delta T nu veel beter is, ik heb diverse instellingen veranderd. Toch heb ik nog wat vragen om het goed te begrijpen (zie ook plaatje): Stookcurve

1. ruimtecompensatie, die snap ik nog niet, lijkt dus erg op stooklijnverschuiving?Hoe haal ik de ruimtecompensatie eruit? Door de waarde op 0 te zetten?
2. verschuiving van de stooklijn, bedoel je dan parallel, zoals ik -3 heb?
3. Het nummer van de stooklijn, zegt dat wat over de hellingshoek of is dit te simplistisch gedacht?

Ik heb geen bijverwarming aan staan, ik begrijp dus ook niet waarom BT2 hoger is dan de condensor temperatuur. Dit is toch eindelijk onmogelijk? Misschien een meetfout of een incident, ik zou de grafieken vanuit Nibe uplink kunnen posten.

Is waarde van berekende aanvoertemperatuur zegt dus niets over de werkelijke aanvoertemperatuur? Ik heb een Ta van max 29 graden ingesteld, toch gaat hij soms hoger, overruled bv de ruimtecompensatie deze maximale waarde of is er wat anders aan de hand?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-03 22:27
PolderPloer! schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:31:
[...]

Woo thx voor de info. Het klopt dat mijn delta T nu veel beter is, ik heb diverse instellingen veranderd. Toch heb ik nog wat vragen om het goed te begrijpen (zie ook plaatje): [afbeelding]

1. ruimtecompensatie, die snap ik nog niet, lijkt dus erg op stooklijnverschuiving?Hoe haal ik de ruimtecompensatie eruit? Door de waarde op 0 te zetten?
2. verschuiving van de stooklijn, bedoel je dan parallel, zoals ik -3 heb?
3. Het nummer van de stooklijn, zegt dat wat over de hellingshoek of is dit te simplistisch gedacht?

Ik heb geen bijverwarming aan staan, ik begrijp dus ook niet waarom BT2 hoger is dan de condensor temperatuur. Dit is toch eindelijk onmogelijk? Misschien een meetfout of een incident, ik zou de grafieken vanuit Nibe uplink kunnen posten.

Is waarde van berekende aanvoertemperatuur zegt dus niets over de werkelijke aanvoertemperatuur? Ik heb een Ta van max 29 graden ingesteld, toch gaat hij soms hoger, overruled bv de ruimtecompensatie deze maximale waarde of is er wat anders aan de hand?
1. Voor ruimtecompensatie is een apart menu te activeren als je ruimtesensor hebt geinstalleerd (BT50). Dit is in menu ruimtesensor settings (bij mijn regeling menu 1.9.4). Hier dan vinkje ruimtecompensatie weghalen en/of heating factor correctie op 0 zetten. Indien BT 50 is geinstalleerd zet je hier factor met welke stooklijn aangepast moet worden en regelt ruimtecompensatie menu op basis van afwijkingen van deze ruimtetemp. De gewenste ruimtetemp stel je in in menu 1.1. Ik neem aan dat je geen externe thermostaat hebt aangesloten want dan heb je een ander menu nodig. Zonder BT50 kun je in 1.1 de zgn. curve offset instellen, is parallelle stooklijnverschuiving. Dit moet dan -3 zijn bij jou. 0 is volledig conform stooklijn (menu 1.9)
2. Verschuiving stooklijn, oftwel curve offset werkt als volgt

3. Nummer stooklijn zegt idd iets over de hellingshoek

N.B. Ik heb een andere regelunit dan jij dus menu nrs. kunnen verschillen, maar functionaliteit is zelfde.

Als je geen last hebt van hogere BT2 gewoon negeren, idd eigenlijk onmogelijk maar kan te maken hebben waar die sensor bij precies geinstalleerd zit.

1) Waarde berekende aanvoertemp zegt inderdaad niets over de werkelijke Ta. Het is een rekeneenheid, de verwachte continue aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitentemp die je nodig hebt om het warmteverlies van jouw huis te compenseren en dus een gelijkmatige temperatuur in huis te krijgen.

2) In werkelijkheid stuurt een Nibe typisch op Tr+dT -range. Dus Ta gaat vanzelf omhoog na verloop van tijd als Tr omhoog loopt (o.b.v. goed gedimensioneerde WP) en gaat dus per ontwerp over de berekende Ta.

Via graadminuten regeling die start/stop WP bepaalt komen deze 2 concepten weer bij elkaar. Als je even van afstand ernaar kijkt is dit best wel doordacht. Door primair op dT te regelen blijft WP binnen optimale efficiency-bereik werken. En graadminutenregeling kun je heel goed inzetten om pendelen WP icm under-/overshoots gewenste ruimtetemps te tunen voor jouw individuele situatie.

Ruimtecompensatie beïnvloedt de berekende Ta (stooklijn), niet de werkelijke.

Je kunt te behalen Ta's wel hard instellen via andere menu's.

[Voor 21% gewijzigd door LittleTycoon op 20-03-2018 12:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

austin_77 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Als CV-pomp. Ik moet erbij vermelden dat mijn huis zodanig is dat we onze warmtepomp en buffervat op de begane grond staan op ‘kelderniveau’ (ons huis ligt in een talud en heeft drie verdiepingen, waarbij kelderniveau de woonkamer, keuken en warmtepomphok bevat). De opvoerhoogte die ik nodig heb gaat dus al heel snel richting 9 meter waarbij installateur opmerkte dat de standaard cv-zijde pomp van vorige warmtepomp het zeer moeilijk had om de opvoerhoogte te halen waardoor er vaker hogedruk pressostaat storingen optraden (warmte niet kwijt kunnen van de warmtepomp).
Tuurlijk kun je goedkopere varianten nemen, maar na alle ellende die ik doorgemaakt heb ben ik blij met de keuzes die het installatiebedrijf me heeft voorgelegd ☺
Jouw verwarmingssituatie is duidelijker geworden, maar de keuze van een cv-pomp heeft hier niets met "goedkopere" variant te maken. De door mij genoemde A-label cv-pomp levert ook voor een wp-installatie
bij een max. opvoerhoogte van 6 m (heeft niets met hoogte gebouw maar met drukverlies te maken)
een flow van max. 60l/min. Hiermee kan je bij een temperatuur van 30°C en een ΔT van 4K toch ongeveer
16,6 kW transporteren. Lijkt mij voor de meeste verwarmingssituaties in toekomst ruim voldoende.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2Henk 'm!

• austin_77
Voor de liefhebbers een foto van bronwaarden na 14 jaar passief koelen 8)

Forum
Brontemps

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Hmmm herkenbaar dit. Ik kwam vannacht thuis en toen was het buiten 14 graden. De buitentemperatuur op de warmtepomp gaf ruim 21 graden aan. Bij mij zit die in een klein doosje, onder de overkapping bij de voordeur, aan de noord / oost kant.

Is de sensor niet goed. Of komt het omdat de warmte te gang in het doosje blijft hangen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KraveN schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:01:
Houden jullie het met deze extreme periode ook nog koel in huis dmv vloerkoeling?
Hier beginnen de temperaturen wel op te lopen. Op de beganegrond is het prima uit te houden met een temperatuur van 23,5℃ in de ochtend die oploopt tot 24,5℃ in de avond. Als je op blote voeten loopt is de gevoelstemperatuur veel lager omdat je altijd koude voeten hebt. We krijgen van iedereen die hier binnenkomt complimenteren over hoe aangenaam het in huis is. Ook de gasten in ons vakantieappartement zijn er blij mee. Veel mensen verbazen zich ook over het bestaan van dit systeem, terwijl onze warmtepomp al weer bijna acht jaar oud is. Blijkbaar zijn de mogelijkheden en voordelen nog lang niet bekend bij het publiek.

Destijds heb ik zo'n € 40K uitgegeven aan 400 vierkante meter vloerverwarming, een 17kW warmtepomp en 500 liter boiler. Niet goedkoop maar het levert ons veel comfort op.

Hieronder zie je de oplopende kamertemperaturen. In de badkamer heb ik momenteel als enige temperatuursensor een multisensor die ook luchtvochtigheid en luchtkwaliteit meet en boven de regendouche in de nok zit. Vandaar dat ie veel hogere temperaturen meet.

Wij hebben een gerenoveerde monumentale woonboerderij, met omwille van de uitstraling wat beperkingen in de dakisolatie. In plaats van een dik pak steenwol een laagje isolatiefolie. Op de zuidkant ook nog tussen de sporen van het dak en aan de noordkant, waar acht jaar geleden het riet is vervangen, de isolatiefolie als deken over de dakconstructie heen met daarop het riet. In nieuwbouw kun je beter isoleren.

We hebben ook nog twee lichtstroken in het dak van zo'n 7 meter bij 40 centimeter meter zonder zonwering op de noord- en zuidkant van het dak. Die brengen nu wel veel warmte naar binnen op de verdieping. Automatisch zonwering aan de binnenkant zou nog wel een mooie verbetering zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Femme op 26-07-2018 14:27]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hoe gaat het trouwens met jullie brontemperaturen tijdens deze hittegolf? De temperatuur van de bron-in (wat uit de bodem komt) tikt hier nu 18,6℃ aan. Ik denk ook wel een teken dat mijn bron van 6x 60 meter wat groter had mogen zijn. De bron regenereert wel goed zo.

[Voor 4% gewijzigd door Femme op 27-07-2018 15:02]

• jacovn
Eindelijk de WP is er *O*
Vrijdag wordt hij blijkbaar aangesloten en dan gaat ontluchtings programma draaien.

En er is ook een frisse 'wind' of althans de lucht WTW draait.

edit: en hij warmt het huis op met 6 kW verwarmingselement bij gebrek aan bron.

[Voor 109% gewijzigd door jacovn op 28-09-2018 22:14]

• hesselb
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-03 20:29
gisteren een paar TFA 30.3133 temp sensors geinstaleerd, dus mooi aan het loggen momenteel

• KC27
  • Niet online
Onderstaand de grafiek die ik jullie beloofd heb:

Langzaam maar zeker wordt de aanvoertemperatuur vanaf de grondbron (TWQein) weer hoger.
Ik heb hem dus teveel uitgeput tijdens het droogstoken.

[Voor 9% gewijzigd door KC27 op 11-11-2018 15:33]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• jacovn
KC27 schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:41:
Onderstaand de grafiek die ik jullie beloofd heb:

[Afbeelding]

Langzaam maar zeker wordt de aanvoertemperatuur vanaf de grondbron (TWQein) weer hoger.
Ik heb hem dus teveel uitgeput tijdens het droogstoken.
Opstook protocol zou via electra moeten is mij verteld, en niet via de bron.

Die pincode werkt hier ook.
Ik zal dat opendta ook maar gaan installeren. Tot nu toe alleen schrikbarend electra verbruik met de WP op 2 fases.

Het piekje is de koffiemachine en de wasmachine.

Dagelijks 50-80 kWh, dus €10-16 :X

Op de temperatuur meters op de verdeler zie ik voor de BG Ta bijna 28 en Tr bijna 24
Dus de delta is ongeveer 4 graden.
-0.3 op de buitenvoeler die op bijna 3 meter hoogte onder carport hangt en oost gericht is en niet in de zon kan komen.
Binnen thermostaat is 23.3 en instelling is 22, dus overshoot door de WAR neem ik aan.
Heb hem nu maar uitgezet door op de WP -1 graad in gebruikers overzicht in te stellen.

[Voor 103% gewijzigd door jacovn op 18-11-2018 08:01]

• KC27
  • Niet online
Ik heb mijn a.s. woning verbouwd o.a. houten vloer vervangen door betonvloer met vloerverwarming.
Die vloer lag er al ruim een maand in voordat de wp in bedrijf kwam. Deze heeft de zaak (ook het stuc-werk) verder drooggestookt mbv de grondbron.
De wp houdt de woning nu prima op temepratuur maar helaas (bij deze weer lagere buitentemperaturen) met een te lage brontemperatuur:de retourtemperatuur uit de bron is alweer gezakt tot -1 oC, waardoor de COP van de installatie te laag wordt.
In de offerte van Nathan Projects zijn de volgende temperaturen gegarandeerd:

Nu komt er binnenkort weer iemand van Nathan langs.
Wordt vervolgd .....

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• jacovn
Ik kan nu wel vertellen dat letterlijk all electric op COP 1 vrij duur is..

We hebben wel een 900 m3 huis, en niett zuinige douche gewoontes. Tevens is de base load al 400 watt door van alles.

• jerh
_Arthur schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:59:
Wat is het electra verbruik geweest bij de meeste die een w/w-warmtepomp hebben? Ben benieuwd hoe dat zich verhoud tov de lucht/water-warmtepompen.

Hier een heel gunstig gelegen huis uit 2015, goed geisoleerd en veel zonneinstralling, rond de 800m3. De verbruiken bij het l/w forum ziekik dan ook niet, maar dat heeft ook met keuzes in de bouw te maken( isolatie, glas, kierdichtheid, koudebruggen en liggen qua windrichting).

En de andere periode met veel verschil is als je koelt, dat kost circa 1.5 kWh per dag (alleen pompen die lopen), terwijl dat bij een l/w zo 10 kWh is. En in een nieuwhuis koel je veel meer dan vroeger.

[Voor 0% gewijzigd door jerh op 27-11-2018 14:49. Reden: typo]

• GAEvakYD
  • Nu online
Hier draait de pomp nu een half jaartje in ons nieuwbouwhuis en ik vraag me nog steeds af of alles wel optimaal is afgesteld. Ik heb een Alpha Innotec pomp die frequentie gestuurd is. Ik heb wel een klein pompje van 6kW die als het goed vaker zou moeten draaien dan de eerder berekende 9kW maar die zou gaan pendelen zeiden ze bij Nathan.

Het valt me op dat de pomp vooral tijdens de nacht draait en dan bijna de nacht continue door. Vaak met een aanvoer temperatuur tussen de 23 en 27 graden. De vloer voelt niet echt koud maar echt warm voelt het ook niet aan, ik denk dat dit wel hoort bij de lage temperatuur aanvoer.

Tijdens de zomer viel het me al op dat de pomp de aanvoer niet kouder kreeg dan 18.5/19 graden, ondanks dat de aanvoer was ingesteld op 17 graden. De temperatuur wat uit de bron kwam was toen 14-16 graden. Dus dat zou dan toch op zijn minst 17 graden moeten geven. Nathan gooide het erop dat de bron te warm was omdat er nog geen winter gedraaid was.

Met de huidige buiten temperatuur van van rond de 5-7 graden valt het me op dat de bron temperatuur rond de 4.5 graden is en de temperatuur wat uit de pomp richting de bron gaat nu zeer geregeld tussen de -1 en -2 is. Dat baart mij toch wederom zorgen.

De bron etc moet nog officieel worden opgeleverd door Nathan incl garantie op de bron temperaturen etc. Dat heb ik de installateur nu al een paar keer gevraagd en hij zegt dat Nathan het druk heeft maar dat dat zeker zou gebeuren. Maak ik me nou terecht ongerust met deze bron temperaturen en gedrag?

Ps ik heb mijn warmtepomp wel leuk aan mijn Domotica systeem (home assistant) gehangen. Daardoor kan ik nu alle temperaturen, status van de kleppen etc etc uitlezen op afstand. Mocht je het leuk vinden, zie hier welke data velden je allemaal kunt visualiseren.
https://github.com/Bouni/...ronik/blob/master/3004.md

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

guus1971 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:33:
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van mefa schermen (https://mefa.de/en/energy...a-energy-systems/geo.html) als warmte collector? Dit werd door een adviseur als (aanzienlijk goedkoper) alternatief voor een diepte-boring aangedragen.
Interessant product. Het is een soort mat die je op een paar meter diepte in de bodem legt. Op deze blog-post zie je hoe hij gelegd wordt:
https://energieprovincie....-mefa-schermen-geplaatst/

Ik zou dan wel de keuze gemaakt hebben om even een serieuze graafmachine te laten langskomen zodat het ding om twee tot drie meter diepte gelegd kan worden. Op die diepte haal je in de winter al een redelijke bodemtemperatuur die daalt tot circa 8℃ aan het eind van de winter. Aan het begin van het stookseizoen haal je juist hogere temperaturen dan op een grotere diepte.

Zo'n Mefa-scherm lijkt me wel een mooie oplossing om de capaciteit van mijn bron te vergroten.
GAEvakYD schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:08:

Het valt me op dat de pomp vooral tijdens de nacht draait en dan bijna de nacht continue door. Vaak met een aanvoer temperatuur tussen de 23 en 27 graden. De vloer voelt niet echt koud maar echt warm voelt het ook niet aan, ik denk dat dit wel hoort bij de lage temperatuur aanvoer.
Een aanvoertemperatuur van 23 tot 27 graden vind ik wel echt laag. Je zou denken dat de WP daar niet veel moeite voor hoeft te doen.
Tijdens de zomer viel het me al op dat de pomp de aanvoer niet kouder kreeg dan 18.5/19 graden, ondanks dat de aanvoer was ingesteld op 17 graden. De temperatuur wat uit de bron kwam was toen 14-16 graden. Dus dat zou dan toch op zijn minst 17 graden moeten geven. Nathan gooide het erop dat de bron te warm was omdat er nog geen winter gedraaid was.

Met de huidige buiten temperatuur van van rond de 5-7 graden valt het me op dat de bron temperatuur rond de 4.5 graden is en de temperatuur wat uit de pomp richting de bron gaat nu zeer geregeld tussen de -1 en -2 is. Dat baart mij toch wederom zorgen.
Het zijn inderdaad geen riante temperaturen als de winter nog moet beginnen. Je warmtepomp slaagt er gezien de delta T van 5,5-6,5℃ prima in om warmte te ontrekken aan de bron, al zullen de COP en het geleverde vermogen niet optimaal zijn.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik doe dus een beetje nachtverlaging maar dan krijg je sneller situaties als hieronder waarin de compressor lange runs maakt en de aanvoertemperatuur uit de bron nogal inkakt. Hoe stabiel is de brontemperatuur bij jullie warmtepompen tijdens lange runs?

• PolderPloer!
  • Nu online
Femme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:30:
Ik doe dus een beetje nachtverlaging maar dan krijg je sneller situaties als hieronder waarin de compressor lange runs maakt en de aanvoertemperatuur uit de bron nogal inkakt. Hoe stabiel is de brontemperatuur bij jullie warmtepompen tijdens lange runs?

[Afbeelding: Brontemperaturen warmtepomp]
Dit is mijn brontemperatatuur van de afgelopen week (Nibe F1245 8kW, 3x75 meter bron)

• GAEvakYD
  • Nu online
Hmmm ben vandaag bezig met bekijken van de vloerverwarming en de temperaturen. Er vielen mij direct drie dingen op.
  1. Ik wilde de zolder verdelers gaan knijpen, niet helemaal uit want dat is te extreem, maar op de laagst mogelijke instelling. Maar nu zag ik dat alle flowmeters daar maar 0.5 - 1 Flow hebben staan. Betekent dit inderdaad dat ze niet veel meer geknepen kunnen worden? Die 0.5-1 Flow op de verdelers zie ik ook op de verdeler van 1e verdieping en de begane grond.
  2. 2 van de Flow groepen op zolder hebben bruin water in de verdelers zitten. Dat lijkt me niet gunstig. Enige idee wat dit kan zijn?
  3. Volgens mij zijn de groepen / verdelers niet goed ingericht op basis van hun lengte etc. Als ik de retourtemperatuur van de verdelers meet zit er flink wat temperatuurverschil tussen sommige groepen. Bij een aanvoer van 27 graden is de retour van sommige groepen 25.3 / 25.5, maar ik heb er ook een paar die geven maar 22 en 22.3 graden als retour. Kunnen we hier wat aan doen met de aanpassing met de flow? Vermoedelijk verklaart dat ook wel dat woonkamer en keuken kouder zijn. Niet dat het probleem alleen bij de vloerverwarming ligt, maar ook omdat de vensterbanken nog niet optimaal geisoleerd lijken. Dat laatste komt de aannemer binnenkort corrigeren. Gevalletje verborgen gebrek die ik door een warmtescan ontdekt had.

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 13:01
_Arthur schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:59:
Wat is het electra verbruik geweest bij de meeste die een w/w-warmtepomp hebben? Ben benieuwd hoe dat zich verhoud tov de lucht/water-warmtepompen.
Zie hieronder mijn verbruik voor november en december (gedeeltelijk). Rode lijn = kWh/graaddag
Let op: het gaat om bruto verbruik (hele huis, niet alleen verwarming en warm water).
W/W Warmtepomp van Itho Daalderop (WPU 3i, 3kW, geen WAR maar vaste stooklijn volgens installateur)
Ik wil wel kijken of een WAR verdere verbetering oplevert.

Ter info: Totaalverbruik verwarming en warm water over periode mei 2016 tot nu: ~2950 kWh

[Voor 23% gewijzigd door Kets_One op 17-12-2018 13:44]

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19
Mijn vraag is of ik van een mogeljke leverancier mag verwachten dat hij (rekentechnisch) onderbouwt dat zijn systeem voldoet vóór ik het bestel.

In eerste instantie kreeg ik meerdere keren te horen "ja het voldoet", mijn reactie was dan: ja, onderbouw dat maar. Maar dat traject loopt nu al erg lang en ik moet er flink aan trekken om een daadwerkelijke onderbouwing te krijgen..

Het gaat om een Nilan Compact P Geo. Dat is een w/w-wp van 3kw en l/l-wp van 1,5kw in één systeem (met 180L boiler).
In totaal dus min of meer 4,5kw. Het w/w-wp deel wordt alleen gebruikt voor de (vloer)verwarming. De l/l-wp is onderdeel van een (geintegreerde) 350m3 balansventilatie en maakt warm water. Systeem kan topkoeling op vloer en lucht tot 10 graden onder de buitentemp.

Ben wezen kijken in een huis van 250m2 over 3 verdiepingen en daar voldeed het iig prima. Was wel een hogere isolatiewaarde

De info van ons huis:
- 650m3 (binnenruimte)
- 2 personen
- 107m2 benedenverdieping met vloerverwarming (1 slaapkamer, 1 badkamer, 1 bijkeuken, open keuken/woonkamer)
- 40m2 open bovenverdieping met vide, geen verwarming op de (open) verdieping
- RCwaarden vloer/wand/dak: 5,5 / 5,6 / 6,5
- SIP casco op een Hectar fundering
- zal semiluchtdicht gemaakt worden (geen blowertest, wel een hoop tape)

https://i.postimg.cc/qgJJCxm6/heuvelstraat-aanzicht2.png

[Voor 4% gewijzigd door Stefke op 24-01-2019 20:50]

• jacovn
Ik heb ook maar gevraagd om de isso berekeningen en wat ze in de bodem verwachten.
Er was nu sprake van 1 boring, maar daar geloof ik niet meer in of die moet 200 meter diep worden of zoiets.

Op www.dinoloket.nl kun je wel zoeken naar openbaar gemaakte boring gegevens.

Beetje om onze locatie heen zie ik grofweg (het verschilt best wel paar kilometer uit elkaar)
Tot 6 a 7 meter klei en leem
Van 7-40 meter zand (fijn midden en grof)
Van 60-80 meter klei en leem
Van 80 meter en dieper meerendeel zandlagen met laagjes veen en klei.

Edit:

Op warmtepomp weetje staat ongeveer opbrengst.
Kiezel, zand droog <20 watt per meter
Kiezel zand watervoerend 55-65 watt per meter
Klei/leem vochtig 30-40 watt per meter

Dan kom ik bij 120 meter rond de 5.6 kW(minimaal) tot 6.8 kW (maximaal) uit. (met aan name dat alles hieronder wel nat is)

Weinig preciese manier, maar bij gebrek aan beter krijg ik wel een idee.

Edit 2:
Net gehoord dat het 1 x 120 meter wordt. Dus waardes aangepast.

[Voor 99% gewijzigd door jacovn op 29-01-2019 10:02]

• GAEvakYD
  • Nu online
KC27 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:16:
[...]
@jacovn
Ik ben ook op zoek naar "kant en klare" software om data uit mijn AI warmtepomp te importeren in een database: "beter goed gekopieerd dan slecht zelf ontworpen".
Heb je voor mij een link waar ik die kan vinden?
Ik gebruik Home Assistant icm met Luxtronik component om mijn Alpha Innotec warmtepomp uit te lezen en alles waardes te loggen. Dit werkt echt perfect. Op web en mobiel.

Zie:
Luxtronik component: https://github.com/Bouni/Home-Assistant-Luxtronik
Parameters betekening: https://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=18219334 en https://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=18219334

• jacovn
@GAEvakYD
Er is een thermostaat en een buiten voeler.
Volgens mij heb je van de buitenvoeler alleeen een IST
Van een thermostaat heb je een IST en een SOLL normaal gesproken.

Als ik weer thuis ben en tijd heb zal ik wel kijken wat binnenkomt op welke parameter. Beide opslaan lijkt me wel handig ook om gedrag te zien hoeveel de IST van de SOLL af wijkt en de tijd die het duurt om het te halen.

Buitentemperatuur
15 ID_WEB_Temperatur_TA Aussentemperatur

Thermostaat 1 is denk ik deze:
23 ID_WEB_Temperatur_RFV Raumtemperatur Raumstation 1 Wert / 10

Edit:
Veld 23 geeft bij mij -0.2 aan (zou juiste getal moeten zijn)
Veld 142 geeft bij mij -2.0 aan (moet x 0.1 en wordt dan -0,2)
Veld 143 geeft bij mij -2.0 aan (moet x 0.1 en wordt dan -0,2)

Edit 2:
Thermostaat zou deze kunnen zijn:

227 ID_WEB_RBE_RT_Ist Raumtemperatur Istwert Wert / 10 °C
228 ID_WEB_RBE_RT_Soll Raumtemperatur Sollwert Wert / 10 °C

De RBE is de thermostaat die ik aan de muur heb hangen

[Voor 47% gewijzigd door jacovn op 09-02-2019 21:11]

• GAEvakYD
  • Nu online
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:36:
@GAEvakYD hoe heb jij de stooklijn dan staan nu dat je op zulke lage temperaturen draait? Wij zitten op 30 bij -20 en 18/18.
Bij mij staat die zo ingesteld:

• GAEvakYD
  • Nu online
Dit is ook een boeiend scherm met instellingen die ik via webserver van de pomp zelf bekijk.

Ik zie daar een optie E.zuinige pomp. Die staat op Nee, maar ik ben wel erg benieuwd wat die optie doet

De optie energie staat op nee, maar die heeft ook 4 andere opties. V5 -100, V10-200, V20 - 400, V2-40

Iemand enig idee wat deze instellingen doen?

[Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 09-02-2019 21:17]

• GAEvakYD
  • Nu online
Cpt.Chaos schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:34:
De hele warmtepomp draait op berekende retourtemperatuur weersafhankelijk. Volgens de stooklijn moet er een bepaalde retourtemperatuur behaald worden. Als het in de nacht dusdanig fris is dat de retourtemperatuur te hoog moet worden slaat de pomp aan. Hij wordt dan tegengehouden of afgezet door de naregeling. De pomp kijkt ook naar het weerbericht dus als er bekend is dat het vannacht -10 wordt dan gaat hij ook aan.
@GAEvakYD Had je de hup nog gelogd en wat kwam daar uit?
Zeker. Ik zie dat de HUP (verwarming circulatiepomp) door de dag heen veel vaker aan gaat dan de compressor en dus dat er vraag is naar verwarming/heet water. Zie de data van vandaag. Daarop zie je ook wat ik zei dat rond 0445 de compressor is gaan draaien voor de verwarming.

[Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 27-02-2019 19:40]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DeWâl schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Beste Tweakerts!
Net als Arnoud heb ik meer dan voldoende grond om een horizontale bron aan te leggen. Volgens mij ook de enige manier om een ww warmtepomp rendabel te krijgen t.o.v. gas, ik lees hier toch vaak dat je niet een warmtepomp moet nemen om geld te besparen. De enige escape is dan denk ik een bron in (stromend) oppervlaktewater, óf een horizontale bron. Ik ben zeker begaan met onze aardbol, maar zoek dan wel graag een oplossing waar de bol en ik beide van kunnen profiteren. 8)
Even wat context: We gaan een oud huisje renoveren, maar eerst een nieuw stuk aanbouwen. We zitten nu tussen enkel glas en gaskachels, dus alles moet op de kop. Het grote voordeel is dat ik het hele energie- en verwarmingsconcept opnieuw kan inrichten! 8)7
Is er iemand die weet of het concept in huis hetzelfde is als bij een verticale bron? Ik vermoed van wel, maar toch..
De mate van zelfwerkzaamheid die je kunt verrichten is veel groter bij een horizontale bron, zijn er mensen met ervaring hierin?
Jullie reacties op mijn stelling dat een horizontale bron rendabeler is dan een verticale hoor ik ook graag!
Ik wil zelf nog wel een keer een horizontale collector aanleggen als aanvulling op onze verticale bron, die wat aan de krappe kant is (de temperatuur ingaand naar de WP is momenteel gezakt naar 0,5℃). Je kunt inderdaad meer zelf doen. Een dag lang een graafmachine met machinist kost je een keer 750 euro. Het materiaal voor een Ringgrabenkollektor voor een 9-12kW WP kost ruim 2000 euro.

Als ik naar de brontemperaturen kijk van gebruikers van een horizontale collector lijken die wel een stuk lager dan van een goed bemeten verticale bron. In veel forumposts op Haustechnik die ik temperaturen die amper boven het vriespunt komen. De COP en dus ook het vermogen van je WP zal dus waarschijnlijk wat lager zijn dan met een goed presterende verticale collector. Ik zou zo'n bron zeker niet te klein maken.

Hierbij een diagram van de bodemtemperatuur vs diepte:

Gwaihir schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:44:
Transmissieberekening verplicht?

Achtergrond: de warmtepomp gaat hier samen met een houthaard het huis verwarmen. Ik weet dus al dat ik echt geen 100% dekking nodig heb, maar juist liever een lichter model plaats om het meer maximaal efficiënte draaiuren te laten maken.
Ik heb ook houtkachels en een WP die is ondergedimensioneerd ten opzichte van het worst case vermogen dat nodig is volgens de warmteverliesberekening. Als je je WP veel uren wilt laten maken zou ik de bron wel extra groot maken om te voorkomen dat je brontemperatuur onderuit zakt op lange runs en je COP en vermogen steeds verder terugzakken naarmate het stookseizoen vordert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:38

Matis

Rubber Rocket

De afgelopen week is de temperatuur in huis een stuk beter. De woonkamer heeft minder overshoot en de "koude" ruimtes warmen beter op. Mogelijk heeft de buitentemperatuur hier ook mee te maken.
Op dit moment zijn we bijna toe aan het koelen van de woning.

Ik houd in Domoticz een aantal parameters bij van de warmtepomp. Ondanks dat het er naar uitziet dat de WP aan het koelen is, zie ik dit niet terug in de Bedrijfstoestand op de webportal van de WP zelve, als ook in Domoticz:
https://tweakers.net/ext/f/Y9J6gjHesvaqsfUclVL3vB2m/thumb.png
Als ik naar de temperaturen van zowel aanvoer, retour als brontemperaturen bekijk, lijkt het er wel degelijk op dat er gekoeld wordt:
https://tweakers.net/ext/f/BHsLuGUKDqgzGrdKx6mT08iW/thumb.png

De pieken in aanvoer / retour komen overeen met de "Heet water" bedrijfstoestand, maar koeling zie ik hier niet terugkomen.

Mis ik een parameter of is de WP nog niet aan het koelen?
https://tweakers.net/ext/f/DMrpV8GdGx1qmbQZNdHHvoQ6/thumb.png
De tijd op cd VD-Stand komt overeen met de tijd dat de pomp afschakelde voor "Heet water".

Als ik op het schermpje van de WP kijk, staat daar het volgende:
Warmtepomp uit bedrijf vanaf: 05:09:29
Koelbedrijf

Edit; Misschien ten overvloede; Op de RBE in de Woonkamer knippert het vinkje voor het koel-icoon.

[Voor 11% gewijzigd door Matis op 07-04-2019 15:14]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Cpt.Chaos schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:37:
Met SWW is de hysterese enkel undershoot. Dus bij 58 met hysterese 5 is het verwarmen tot 58, en dan als de temp onder de 53 komt weer bij.
Tenminste, als ik de historie van sww temperatuur bekijk.

De handleiding opgezocht, het enige wat eigenlijk interessant is voor de mensen met een frequentiegeregelde warmtepomp is hysterese sww, en die is inderdaad alleen naar beneden, en evt. energiezuinige pomp van 30 minuten omhoog te schroeven.
Wat minder is, is dat de HUP drie!! uur lang blijft nadraaien als de warmtepomp gestopt is. Totaal overbodig, zeker met alpha home naregeling en alle groepen dichtgestuurd.
Ik heb het gevoel dat, sinds de WP in koelbedrijf staat, het tapwater ook sneller afkoelt.
Ook zag ik eergisteren iets heel vreemds qua temperatuur in het tapwater en de WP die het verwarmt:
https://tweakers.net/ext/f/g80aVRWoWxUkgj9JXPqDRzFz/thumb.png

Ik ben even in de instellingen van de WP gedoken en het lijkt er (mijns inziens) op dat de hysteresis voor het tapwater om 5K staat:
https://tweakers.net/ext/f/QyAbUmhPctk9FxBQCIHrvPQ1/thumb.png

Echter wanneer ik de log er op na sla, lijkt hij (bij een ingestelde temperatuur van 58 graden Celsius) bij 56 graden Celsius (2K) weer te gaan verwarmen.
https://tweakers.net/ext/f/MeYT95th7c4DMLwCBeIpmPUc/thumb.png

Kijk ik naar de verkeerde instelling, of interpreteer ik de data verkeerd?

Scratch that, ik zie nu dat ik eerst naar de "Installateur" setting moet alvorens ik de juiste instelling Hysterese Tapw. kan ophogen naar 5K. Eens kijken of de WP nu iets rustiger wordt.

[Voor 7% gewijzigd door Matis op 19-04-2019 14:28]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@Cpt.Chaos bedankt voor de suggestie. Ik heb nu het tapwater verlaagd van 58 naar 55°C. Het meeste warm water dat we gebruiken is met douchen. Daar zit toch een mengkraan voor die het naar 38°C mengt.

Afwassen doen we niet veel, alleen maar spoelen. Dat doen we dan wel met de warme kraan vol open, maar dat scheelt in absolute liters niet.

De hysterese heb ik op 5K laten staan. Vanochtend heeft de WP weer flink lopen pendelen. Zoals je misschien kunt aflezen, pas wel rond de 57°C. Dus als het goed is, loopt ie tot 55°C wel in een ruk.
https://tweakers.net/ext/f/vP2Dv0qMg2rC6uzoAoURfKSz/thumb.png

We gaan het zien :)

[Voor 35% gewijzigd door Matis op 24-04-2019 12:25]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Het lukt me maar niet om de status "Koelbedrijf" uit de Warmtepomp te krijgen.
Wanneer ik index 80 lees, werkt dit voor Verwarming (0) Heet Water (1) of Geen Vraag (5) prima. Echter komt de pomp nooit in de status Koeling (7).

Ook wanneer ik de webpagina van de pomp zelf bekijk, zie ik geen waardes bij de bedrijfstoestand wanneer de pomp zelf aangeeft dat hij in koelbedrijf staat en dit bevestigd wordt door de RBE. Ook de Uponor Smatrix ziet dat er gekoeld wordt.
https://tweakers.net/ext/f/k81qyQD37bNmm4lcfxHZjfJL/thumb.png

Zijn er andere waardes / velden die ik uit de WP kan lezen?

[Voor 6% gewijzigd door Matis op 26-04-2019 14:52]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:22:
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile1
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile2
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile3
Als ik het goed heb, zijn dat index 117, 118 en 119 respectievelijk. Deze staan alle drie op 0 in de data index.
Weet je zeker dat er een koelprintje is geinstalleerd? Was bij mij eerst niet het geval.
Ik snap de vraag niet helemaal. Wel ben ik er zeker van dat de WP mijn woning koelt. Dit wordt allereerst bevestigd door de temperaturen die in het systeem rondlopen wanneer de pomp koelt. Als ik op het schermpje van de WP kijk, staat daar het volgende:
Warmtepomp uit bedrijf vanaf: 05:09:29
Koelbedrijf

Ook staat er een koelicoontje in beeld. Ook op de RBE knippert het vinkje voor de koeling. Daarnaast toont mijn Uponor Smatrix ook correct het koelbedrijf in de ruimtes met een naregeling. Maar misschien wel het meest belangrijke: De woning koelt af en de vloer voelt koud aan :)
Staat de WP wel ingesteld op verwarmen EN koelen?
Ik heb de verwarming handmatig uitgezet, dus die staat uit. Koeling en Tapwater staan op automagisch:
https://tweakers.net/ext/f/0oy0TIcaiE10R4DCXfra5be0/thumb.png
Dit overzicht heb ik gemaakt in Home Assistant:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfpL_rDbFWyhk5m6aw
Ik gebruik hiervoor het "standaard" webinterface van de WP.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 10:02
@Harm Jansen Ah handig, keuken onder de badkamer :)
Bij ons heb je ongeveer dit:

Groene vierkant = warmtepomp
Paars = keuken
Oranje = geplande boilervat
Douche = douche

Nogal erg veel afstand tussen boiler en keuken, dus aan het kijken hoe we dat wat efficiënter kunnen maken. Een keukenboiler of doorstromer lijkt me nogal zonde met een warmtepomp op een paar meter afstand van de keuken waar warm water uit komt...

@bbbrumbrum Goede vragen :)
Nog geen idee wat de boilertemperatuur wordt. Idd zo laag mogelijk, warmtepomp wordt niet heel blij van warm water maken. 45 graden klinkt niet gek. Maar nog niet stilgestaan bij de keuze wat er bijgemengd gaat worden. Ook nog nergens een douchekraan gevonden waarbij je dat kan kiezen? Wat wordt er standaard gedaan?

Maar goed punt, aansluiten van de douche-WTW is idd wel een ding als er water van net wat onder de 45 graden op de douche binnenkomt. Aansluiten op de inlaat van de (hiegiene)boiler klinkt dan best logisch. Thanks!

[Voor 85% gewijzigd door bartvb op 29-05-2019 10:59]

• Vaevictis_
Plenkske schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:25:
Ik weet het nu zeker. Het gaat fout na het verwarmen van het water. Niet altijd, maar zojuist dus weer wel. Staat al heel lang te koelen met de huidige temperaturen buiten.. zojuist warm water gedaan en daarna sprong koeling op ? in plaats van weer aan. Ben gaan kijken en jawel de bewuste menggroep 2 aanvoer op 75. Maar weer stekker uit en in zodat koeling zo weer aan gaat.
@Plenkske Heel irritant ik heb precies hetzelfde! Is dit op te lossen met een firmware update? Zo ja, welke versie?

Ik heb daarnaast ook nog een issue met de VV thermostaten die zijn normally closed (NC) maar worden nu door de naregeling altijd open gezet. Ook al koelt of verwarmt de WP dus niet. Onlangs zijn deze VV verdelers op de 1e en 2e etage aangesloten op de koelprint en daarna nooit meer afgesloten geweest.

https://tweakers.net/ext/f/4cz0tyIhACvfbPl0pCie1Vjp/thumb.jpg

[Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-07-2019 20:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
jacovn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 06:46:
Warmtepomp Type MSW2-9S
Softwareversie V3.84.1D (r4805)
Softwareversie RBE 1.11
.
https://tweakers.net/ext/f/6rg3nK28WHtFydvCXxvbm1mI/thumb.jpg

Loop dus wat achter hoe kan ik aan een nieuwe versies komen?

[Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 07-07-2019 13:23]

• jacovn
Er ligt geen drainage op de laatste 180 cm

Rechterkant waar de drainageslang op de ringleding van de hwa zit komen 30 cm dieper de bron leidingen uit huis.
Mochten ze erbij moeten is het het kustgras los maken, omslaan en zo de 180 cm vrij te maken.
Dan zand verwijderen wat op worteldoek ligt, en daarna zitten ze weer op de 30 cm klei die op de bron leidingen ligt. Dan moeten ze op die plaats maar een tichelaar maken en de bron maar aan zijkant huis onder tegels boren of zo als het 10 meter er vanaf moet. Langs de garage naar voorkant huis is het goed 120 cm breed, en anders onder de oprit dan zit het nog verder weg.

• jacovn
Het is zo ver, ze komen van Nathan langs om mijn klachten aan te horen.

Ik heb de logging maar uit influxdb gehaald.

Opstart fase, run van 30 uur of zo, Tbuiten 6 graden en toen kwam hij op 0 een paar keer.
Dagen later in Maart ook nog eens een paar keer op 0.
Bij de koudste dag tijdens de meeting is het niet onder de 1 graad geweest. Maar die koudste dag in Maart was ook niet onder 0 celcius buiten.

Verder een stukje logging van de hete dagen dat de bron op 17 graden draaide. En dan week na die warme periode met nog steeds doorkoelen op 19 graden aangekomen was,

Ik denk dat het warmte verlies zo toe neemt als het -10 wordt dat ik de bron zwaarder gebruiken moet.

Ik heb wel logging van Tbuiten en het systeem compleet op electra. Daar zit ook een verband tussen warmte verlies en energie die erin ging. Geen idee of ik dat liniair mag interpreteren, maar betere methode heb ik ook niet.

Bij de meeste temperaturen heb ik meerdere meetingen.
Bij Tbuiten van 8 celcius was het 20 kWh
Bij Tbuiten van 0 celcius was het 80 kWh
Bij Tbuiten van -2 celcius was het 100 kWh
Bij Tbuiten van -3 celcius was het 110 kWh
Bij Tbuiten van -4 celcius had ik maar 1 metingen en dat was 95 kWh
Bij Tbuiten van -6 celcius had ik maar 1 meting en dat was 100 kWh

Echt liniar is het niet, maar dat zal ook wel van de wind (richting en sterkte) afhangen.
Topscoorder was 140 kWh bij 0

In Excel een lijn door zwaartepunt heen, en als ik die naar -10 doortrek kom ik krap aan op 200 kWh uit.
Dan zou ik bij tussen 0 graden en -10 graden toch snel 150% meer energie in het huis moeten stoppen.

Ik zie echt niet zitten dat deze bron die lange tijd rond de 1 graden uit geeft bij temperaturen net boven vriespunt niet door de 0 heen zakt als het echt een keer een koude periode wordt met nachten die -6 to -10 worden.

[Voor 37% gewijzigd door jacovn op 24-09-2019 16:31]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

daf666 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:13:

@Femme: De temperatuur van de collector is steeds rond de 13.5gr. in de start.
Bij opwarming van de twee vaten met koud water was de aanvoer 1 graad gezakt.
De pomp heeft toen bijna 2 uur gedraaid.
Na een uur sloeg hij opnieuw aan voor bijverwarming en was de brontemperatuur weer 13.5gr.
Hoe het straks gaat in de winter is natuurlijk afwachten.
Erg mooie temperaturen!

Ik ben nu met een kennis die warmtepompen en vloerverwarming levert een plan aan het uitwerken om onze bron te upgraden. De collectorput gaat opnieuw opgebouwd worden zodat de lussen in Tichelmann aangesloten worden en weer van werkende flowregelaars voorzien worden en ik wil een ringgrabenkollektor van 600 tot 800 meter toevoegen. Die ga ik zelf aanleggen met hulp van een graafmachine/machinist van een loonwerker.

De discussie is nog even of dat allemaal op dezelfde verdeler komt of dat de horizontale collector als voorverwarming naar de verticale collector dient. Dat laatste lijkt me beter, het liefst in combinatie met een bypassklep om in de zomer en het najaar alleen op de horizontale collector te kunnen verwarmen (bodemtemperatuur op twee meter diept is dan hoger). Het doel is om voor een budget van rond de 4500 euro een kick-ass bodemcollector te maken die hoge temperaturen kan sustainen op continubedrijf van de WP.

Dit is wat mijn bron nu doet in oktober op een lange run (WP is nu bezig om ons gastenverblijf te verwarmen van 18℃ naar 21,5℃ ivm een aankomende boeking):

Je ziet dat de brontemperaturen pijlsnel inkakt en twaalf uur is gedaald van van 9,40 naar 1,00℃. De delta-T ging in die tijd van 6,0℃ naar 4,3℃. Dat er in het eerste kwartier al een daling is van 9,40℃ naar 6,70℃ doet mij vermoeden dat de bron vanwege de ongeregelde verdeler niet in gelijke mate op de drie lussen van 2x 60 meter draait, anders zou je toch wel een minder snelle daling mogen verwachten vanwege de circulatietijd?

Kan trouwens iemand met COP-meting op zijn WP zeggen hoe strikt de relatie is tussen delta-T en COP?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:40

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

jerh schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:58:
[...]

Interessant. De monteur hier vertelde van de week dat op vol vermogen draaien van de compressor in principe beter was voor de machine. De olie bleef dan beter op temperatuur en kwam minder slib/afval/resten. In de nieuwe software die ik heb, toert de wp dan ook veel sneller op naar vol vermogen. Vroeger kon hij een hele dag draaien op 57 tot 60 procent en nu draait hij na een half uur vol vermogen. Ga eens kijken wat dat qua energie betekent. De Ta is in ieder geval hoger en het huis warmt sneller op, dat vindt mijn vrouw fijn.

En qua geluid is het zelfs wat stiller, op vol vermogen zijn er minder resonanties dan op 57% bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd wat @Oxellaar hiervan vindt,
Met een hogere gassnelheid komt er inderdaad beter olie terug, dat is waar.

Echter Mitsu staat toe zijn WP's op capaciteit te begrenzen, zouden ze niet doen als daardoor schade aan de compressor zou ontstaan naar mijn idee. Vandaag na de opstart toch een paar uur op minimum freq. van 20 Hz gedraaid.
In het L/W forum zijn er meerdere Tweekers die hun machines op capaciteit hebben begrensd, tot nu toe heb ik nog niets over problemen gelezen.

Slib en afval resten is nieuw voor mij. In de wat grotere installaties zitten er filter/droger blokken om eventuele water sporen te binden en "grof" vuil te vangen. In mijn actieve tijd in de buitendienst heb ik veel schade gezien, maar meestal veroorzaakt door "burn outs", veroorzaakt door zure olie.

Ben echter al zeer lange tijd uit actieve buitendienst... :)
Weet wel dat onze koelmonteurs er alles aan deden om bij montage van het leidingwerk het vuil uit de installatie te houden, en er zeer grondig werd gevacumeerd om al het water er uit te dampen.

[Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 14-11-2019 18:14]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• KC27
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:08:
[...]

Vannacht 1.4 als dieptepunt. Ik vrees wel op de 0 te komen..
Ik ben afgelopen weekend al op -0,7 oC geweest (dus dan heb ik het over retour uit de bron). De aanvoer naar de bron was -4,6 oC.

Voorlopig sta ik boven in het klassement _/-\o_ 8)7

Ik heb inmiddels dus wel de garantieprocedure gestart. Dhr. Nathan heeft mij afgelopen winter namelijk persoonlijk gegarandeerd dat mocht deze winter de retour uit de bron weer onder nul komen dan krijg ik gratis een tweede bron erbij.

Wordt vervolgd .....

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb maar eens wat infraroodbeelden gemaakt van onze bronverdeler. Aan de voorzijde die je de drie retourleidingen uit de bodem (dus aanvoer naar de warmtepomp). Aan de temperaturen kun je zien hoe slecht gebalanceerd die verdeler (zonder flowregelaars en niet aangesloten in Tichelmann) is. Op een rij zie je temperaturen van -1,73℃, -1,1℃ en 2,1℃. Een deel van de oorzaak van mijn lage brontemperatuur is de flowregeling. Het vermogen van de bron is sowieso veel te laag gezien het feit zelfs de warmste lus maar 2,1℃ haalt.

• jacovn
Jim423 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:06:
bypass membraan is voor bypass bij koelen? Heb er nog nooit van gehoord.
Het is dit ding

In de handleiding gevonden:
Indien men het menu ‘Overstortventiel instellen’ verlaat of na uiterlijk 1 uur schakelt de circulatiepomp weer naar de standaardregeling om.

Elk uur ging hij even vol los, en dan weer rustiger. Zal ermee te maken hebben.

• tandarts
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tnx voor de reacties!
Het lastige is dat het een huis is waar alles al aanwezig was toen wij het kochten. Wat ik weet is dat het een Alpha Innotec warmtepomp (SWC 170H/K) is met een boilervat van 362l is (WWS405). Verder hebben we voor de onderverdieping en bovenverdieping 2 aparte verdeelgroepen. Elke ruimte heeft een sensor die vervolgens de verdeler aanstuurt om deze open/dicht te draaien als de temperatuur bereikt is.
Naar mijn idee wordt de pomp gestuurd door de buitentemperatuur. Maar dit weet ik niet zeker.
Het is een wat verouderd systeem, want hij werkt aan/uit en niet modulerend. Dus Alpha home heb ik ook niet.
Maandag komt de monteur om een drukmeter te vervangen en dan zal ik gelijk vragen hoe de warmtepomp aan/uit gaat.

Alpha1

Alpha 3

Alpha 2

Alpha 4

• Traguardo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:24
Een week terug vertelde ik met problemen in de ondergrond die bevroor. De aanvoer van het water en afvoer van riool lag hier koud op, vandaar dat dit bevroren was. Dit is opgelost.

Ik weet nu wat voor hek er in de grond zit. Dit is zo'n type hek als op de foto hieronder, is het normaal dat dit ook in de grond gaat? Als ik op Google zoek zie ik ze voornamelijk als normaal hek staan. Er zit in totaal zo'n 25 meter van dit hek in de grond.

Gisteren het systeem opgestart.

Toen was de bron ingang temperatuur 2.3 graad, uitgang 3.0 graden
Vanmorgen was dat -1.9 graad en -0.8 graad

No One Can Predict the Market!

• Vaevictis_
Wie kan me helpen met het goedkrijgen van de stooklijn van de alpha innotec WSZ?

https://tweakers.net/ext/f/6ornrgiWAzWs0lms6Xggau8R/thumb.png

(Let niet op die 39,5 dat is tijdens bereiding tapwater).

Gewenst gedrag is tussen 20,2 aan en 21,2 uit. Ik merk dat de WP met deze instelling nu wel rond 20,2 aangaat maar dat die tot 22,3 doorschiet.

Welke instelling moet ik aanhouden?

[Voor 71% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-01-2020 09:16]

• KC27
  • Niet online
@DrkZnl

Om je een indruk te geven van mijn jaarverbruik.
Wij wonen vanaf 25 januari 2019 in ons verduurzaamde huis (zeer goed geïsoleerd, w/w warmtepomp, 20 zonnepanelen met een totale capaciteit van 6 kWp).
Ons verbruik de laatste 12 maanden:

Voor iedere maand staat de hoeveelheid afgenomen elektriciteit (boven de 0-lijn) cq teruggeleverde elektriciteit (onder de 0-lijn).
Donker groen is normaal tarief, licht groen is laag tarief.
Met dank aan Energiemanager Online en mijn slimme meter data.
In tabelvorm:
MaandVerbruik laagVerbruik hoogTeruglevering laagTeruglevering hoogTotaal
02-2019313,11202,40-75,31-151,25288,95
03-2019273,81177,20-91,45-198,46161,10
04-2019182,1874,07-194,82-409,40-347,97
05-2019173,7672,55-174,91-402,23-330,84
06-201990,4937,85-278,38-460,71-610,75
07-201990,5247,14-137,91-490,50-490,76
08-201994,5948,69-154,59-447,90-459,21
09-2019121,2353,98-135,78-259,86-220,43
10-2019195,16133,39-46,26-164,53117,76
11-2019326,32212,55-40,03-56,10442,74
12-2019376,45234,75-10,62-56,15544,43
01-2020339,91247,55-17,11-22,91547,45
Totaal2.577,521.542,11-1.357,16-3.120,00-357,53

Ik hou dus door de hoge opbrengst van mijn zonnepanelen in 2019 350 kWh "over".

[Voor 0% gewijzigd door KC27 op 06-02-2020 23:13. Reden: Typo: geen 30 maar 20 panelen]

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-03 16:05
Setup:

Nibe F1145-12 EXP(uit 2010), Ukv 200, Vpa300/200, PCM42, Rmu40

Ik ben een collega met deze WP aan het helpen. Stooklijn van 9 naar 5 gezet.Maximale temperatuur 35 graden bij -10. Leek mij een prima uitgangspunt. Ondertussen was ik de vloerverwarmingverdelers aan het inregelen. Zie ik de Ta(BT2) ineens op 48,8 staan terwijl de berekende temp is 35 graden. En BT2 en BT25 zouden die niet ongeveer gelijk moeten zijn aan elkaar? Dat is toch allebei de aanvoer(Ta)? Zoals ik het nu begrijp zit de BT2 in de WP en de BT25 zit in de PCM.

<EDIT> Shit ik zit denk ik naar SWW te kijken..... of niet? :X

[Voor 14% gewijzigd door ElgaFreak op 07-02-2020 22:47]

• jacovn
Jawel, -0.5 uit de bron op 2 dagen achter elkaar.
Ik zal ale excuses die ik nu terug ga krijgen wel updaten, kan iedereen meegenieten.

En met de gedachte: pics or it did not happen

Bron duikt onder 0 (03:30)

Bron komt weer boven 0 (05:26)

Frequentie WP (117 Hz rond 02:00)

En het mooie nieuws, de strater is net de laatste tegels in de tuin aan het leggen. Die kan dus over een tijdje weer komen..

[Voor 71% gewijzigd door jacovn op 11-02-2020 09:49]

• jacovn
Ik heb van de meeste dagen van deze maand de logging maar in excel tot een grafiek gemaakt:

Het wordt allemaal doorgestuurd naar Alpha Innotek (Nathan)
Ze zullen nu wel komen met voorstellen als de stook lijn en andere gedragingen te willen veranderen en maar hopen dat de winter over gaat.

Maar als je naar de afbeelding kijkt zie je dit al met 6 graden buiten gebeuren terwijl het niet een koude winter geweest is.
Dus de WP kan wel zo gezet worden dat hij 24 uur op 20% blijft draaien. Maar hij is zoals hij is in bedrijf gesteld. Dus tja..

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 14:25

bosaap22

Doing things I'm good at.

Kan iemand in deze groep mij geruststellen?

Wij hebben net een huis gekocht met een eigen warmtepomp (Alpha-Innotec WZS 61 H/K), waarbij deze bodem-warmtepomp direct bij het bouwen van het huis is geplaatst (2012).
Nu zijn we toch wat geschrokken van het hoge energieverbruik.
Het is een volledig geïsoleerd huis met 140 m2 woonoppervlakte, RC waardes van >4 voor de vloer, >3,5 voor het dak en >3.5 voor de gevel).
De vorige bewoner verbruikten ongeveer 8.800 kWh op jaarbasis. (afrekeningen gezien.)
Verder is er altijd op gas gekookt (dus geen extra inductieplaat) en rijden ze geen elektrische auto of zijn er andere energie slurpende hobbies die hierin meegenomen moeten worden.
Na contact opgenomen te hebben met het onderhoudsbedrijf dat jaarlijks de controle doet is dit verbruik vrij normaal, gezien het geen modulaire installatie betreft, maar constant aan staat. Ik heb het laatste onderhoudsrapport bijgevoegd.
Kan dit iets verklaren waarom het energieverbruik zo hoog is? Vallen er andere dingen op? Zijn er zaken die ik kan doen om het verbruik te verlagen of zijn deze warmtepompen uit 2012 gewoonweg niet zo zuinig als de nieuwe modellen van tegenwoordig?

Dank voor de tips!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:04
Wij zijn ook over, 2x 100m bron. Ik hoop dat het voldoende is. Kreeg er geen duidelijk antwoord op. Ze hadden alleen maar 100m slang bij zich.

Ik had verwacht dat wij 2x 125m zouden krijgen.

Toen ik vroeg of het voldoende was met een 3-12kW pomp / inhoud huis : 750m3 (met tochtroosters) keek de boorder bedenkelijk. Hij gaf ook aan soms bij enorme huizen, naar zijn mening, 2 te kleine bronnen moest boren.

Kan er weinig van zeggen, ik kan het niet onderbouwen.

Bron+pomp komt bij dezelfde toko vandaan, als het niet werkt mogen ze zelf oplossen.

Sampels werden er niet meer genomen, schijnt niet meer nodig te zijn nu ze de bron afsluiten. Op de vraag hoe weet je dan hoe diep je moet: tot de slang op is.

Boring ging snel, dus ik verwacht niet dat 10-30 meter meer, veel meer tijd gekost zou hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Druk en zetfouten voorbehouden.

• superyupkent
  • Laatst online: 30-03 09:22
Hier wat statistieken van mijn Ecogeo, draait sinds afgelopen zomer:

• jacovn
ElgaFreak schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:17:
[...]

Dus 5 is een prima temperatuur maak ik daaruit op. :)
Nee, eerder de 8-10 graden hier ook genoemd. Het is een erg warme winter geweest volgens mij.

Ik heb een te kleine bron die al12-15 x onder nul geweest is, hier als voorbeeld:

Dat is dan een nacht dat het 7 graden was. En andere nachten, dat de temperatuur lager was dus tegen vorst aan, zakt het nog een graad lager als de WP er in de nacht stevig tegen aan gaat.

[Voor 9% gewijzigd door jacovn op 07-04-2020 21:28]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gwaihir schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:40:
Hoe bekijken jullie die temperaturen (boven 10 / 12 / 18 / etc.)? Heb je het dan over het moment (dus 's nachts onder de 10 = op dat moment verwarmen), hoe warm het die dag (maximaal) wordt, of over het etmaalgemiddelde, of ..?

Is nl. nogal appels met peren vergelijken zo..
Mijn Alpha Innotec heeft een "Gemiddelde temperatuur" afgeleid van de "Buitentemperatuur". Ik weet niet precies over welke voortschrijdende tijd dit gaat, maar dat geeft wel een heel duidelijk beeld over de seizoenen.
Ik kan sturen op ruimte temperatuur en gemiddelde buitentemperatuur.

• jacovn
bello2011 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:56:
[...]

Mag ik vragen waar je dit op baseert. De diepte van een bron is volgens mij van vele factoren afhankelijk. Onder ander de samenstelling van de zandlagen in de bodem. Ik heb begrepen dat, wanneer ik een Alpha Innotec koop waarvan Nathan de importeur is en de gehele berekening van de warmtepomp met bron op basis van de afnamecapaciteit van de woning door Nathan laat uitvoeren, ik goed zit.
Op welke getallen kun je achteraf bepalen of de diepte van de bron onvoldoende of juist is?
Wij zijn een mooi voorbeeld denk ik.

Nieuw gebouwd huis, is een warmte verlies berekening (WVB) Alle materialen stonden in bestek, dus weinig ruimte voor vergissing in de WVB.
7.9 kW aan warmte verlies, bestaand uit stuk transmissie en stuk ventilatie.

Ik heb meerdere malen gevraagd hoe diep de bron(nen) zou(den) worden. De instalateur dacht aan 3x80, 2x120.

Ik heb best wel veel moeite gestoken in de ondergrond inzichtelijk te krijgen via REGIS en andere online bronnen. Dit was dichts bijzijnde diepe bron

Dit is dan de doorlaatbaarheid, dezelfde zijn er voor grondlagen, maar die heb ik niet meer in fotoalbum.

Het werd 1 x 120 meter, en bij inschakelen van systeem ging de bron gelijk naar 0 toe. Het was begin maart en koud en het huis was 19 graden (op verzoek van instlateur omdat die wilde zien of systeem dit aan kom)
Maar goed, dat wer afgedaan dat het huis nooit zo koud zou zijn, en dat op temperatuur houden veel lichter is dan 3 graden opstoken (het was een run van 30 uur of zoiets)

Ik kom met de gangbare opbrengsten van bodemlagen op een keer 5.1 kW en dan reken ik al niet te zuinig. Dit heb ik aan de instalateur gemeld. Dit was uitgebreid word document met grafieken en meet data en mijn bezorgdheid voor de winter

Ik heb deze ‘winter’ de bron-uit temperatuur tenminste 10x op 0 of onder nul gezien.
De monitoring is 1x per minuut en in excel gestopt en grafiek geplot krijg je dit

Ik heb uiteraard Daarna wel een soort van verklaring gekregen. De bron zou 5.8 kW zijn, en de WP neemt electrisch 2100 watt maximaal op. Dit tel je bij elkaar op en dan kom je op 7.9 kW
Dit is de gangbare manier waarop men rekent, en dat is gestandariseerd...

Het ligt nu bij Nathan en ik ga maandag de rechtsbijstand maar eens bellen. Ze geven gewoon geen reactie, net een struisvogel. Waarschijnlijk hopen ze dat het overwaait. Ik vrees van niet want ik ben het compleet zat om als een snotneus behandeld te worden.

[Voor 1% gewijzigd door jacovn op 18-04-2020 22:39. Reden: Spelling]

• snahsiub
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-09-2022
Ik heb de warmtepomp weer aangezet qua verwarmen, de brontemperaturen zijn nu weer correct. Nu kan ik gaan monitoren wat hij doet.

Wat ik nog niet helemaal snap.. Ik monitor nu o.a. "Temperatuur aanvoer", waarvan ik verwacht had dat dat de aanvoer was voor naar het vloerverwarmingsvat.

Die is gemiddeld 26.8 graden zie ik nu. Maar na het douchen zie ik dat hij natuurlijk het tapwater moet gaan verwarmen en dan loopt deze teller op.

Welke teller zou ik nu moeten nemen om te zien wat hij aanvoert aan de vloer en hoe dat terugkomt? Of kun je de teller nemen die gemiddeld hetzelfde is en negeren als hij tapwater gaan verwarmen?

Waar het mij om gaat is dat ik benieuwd ben hoe warm hij het vloerwater maakt en aanvoert, naar mijn idee heeft de installateur (De Bruijn uit Rucphen) er niet veel kaas van gegeten en hebben ze bruut de stooklijnen aangepast (zelfs toen draadjes niet goed op de verdelers zaten, waar ik zelf achter moest komen).

[Voor 16% gewijzigd door snahsiub op 22-04-2020 10:06. Reden: Grafiek toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier nog wat resultaten van mijn opgewaarde bron.

Gisteren na een nacht waarin de WP veel werk heeft gezet, daalde de temperatuur van 10,7℃ bij de eerste run na 7,9℃ aan het eind van de laatste run. Daarin een periode van bijna vier uur met een korte pauze van een kwartier. Het aan de bron onttrokken vermogen nam door de dalende delta-T af van 21,8 naar 18,2 kW (bij 0/35℃ graden zou het vermogen 13 kW moeten zijn volgens Nibe).

De bronpomp draait momenteel continu zodat je ook mooi kunt zien hoe de temperatuur zich herstelt.

Het starten van de compressor heeft somehow wat invloed op de flow die de ultrasone flowmeter meet.

Een jaar geleden eindigde een twee uur durende run op een dag met redelijk wat warmtevraag nog in een temperatuur van 2,3℃ (start bij 7,4℃).

Ik ben benieuwd hoe groot het temperatuurverval bij jullie is op langere runs.

[Voor 9% gewijzigd door Femme op 15-05-2020 15:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:48
In mijn nieuwbouw woning krijg ik ook een warmtepomp, een Nibe F1255. Vandaag de vooroplevering gehad en nu daar geconstateerd dat het leidingwerk niet recht zit aangesloten op de warmtepomp. Zie de foto. Moet ik dit accepteren? Ik begrijp dat dit qua montage lastig is gezien de korte hoeken die gemaakt moeten worden. Hoor graag jullie adviezen.

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:55
Ik heb een Nibe F1155 sinds afgelopen herfst en dus nog niet eerder gebruikt voor koelen.
Nu heb ik deze handleiding gevolgd om de juiste instellingen voor koelen erin te zetten:
https://www.nibe.eu/downl...elen_verwarmen_SMO_20.pdf
Maar hoe kan ik nu zien dat ie ook daadwerkelijk aan het koelen is?
Op de Nibeuplink site zie ik alleen dit:

Ah, gevonden. Ik had ook nog een schema voor koeling aktief wat blijkbaar een conflict veroorzaakte. Zodra ik dat schema uitzette ging hij koelen:

[Voor 22% gewijzigd door fishman op 21-05-2020 20:55]

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:05
fishman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Wel een goei vraag, die ik iemand zag noemen. Waarom draait de compressor maar op 50% en niet op 100% als er warm tapwater gemaakt moet worden?
Dat heb ik me ook al een aantal keer afgevraagd. Daarnaast wordt de bron ook maar beperkt gebruikt, aangezien het debiet niet boven de 500 L/h uitkomt. Daardoor duurt het hier 2,5 uur om een 300 liter vat te verwarmen van 40,5 naar 57,4.
Met andere aansturing zou dat toch sneller moeten kunnen..

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 14:25

bosaap22

Doing things I'm good at.

Hoe koel houden jullie het huis in deze warme dagen?
In ons nieuwe huis zit een wat oudere Alpha-Innotec WZS 61 H/K (2012).
Gemiddelde temperatuur beneden is tussen de 22 en 23.5 graden overdag.
Eerste en tweede verdieping lopen al snel richting de 25 graden. IK had eerlijk gezegd er wat meer van verwacht. Heb al wat lopen prutsen aan de parameters en temperatuurinstellingen van de warmtepomp, maar met nog weinig concreet effect.
Nu kun je de per kamer de flow aanpassen en vroeg ik me af hoe je bijvoorbeeld op de slaapkamer het koeler kunt houden (dus meer kunt koelen). Elke kamer heeft zijn eigen Uponor thermostaat. Er zitten streepjes op de draaiknop (van klein naar groot).

Betekent dat ook dat als de warmtepomp in koelmodus staat en je deze "groter" zet dat ie dan beter zal koelen op die kamer? Of hebben die streepjes betrekking op de temperatuur en moet je deze dus "kleiner" zetten om de temperatuur omlaag te krijgen?
Voor beide redenaties valt iets te zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 08:54

Consulectro

Lekker bezig...

jerh schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Zelfde regeling hier. Niet te ingewikkeld, dan werkt het beter. Ik heb wel screens nodig in de zomer, anders loopt de temperatuur harder op dan de wp kan koelen.

Anyway als jij tevreden bent, is het toch prima. Ik was alleen verbaast over het aantal draaiuren.
Die screens heb ik ook (nodig). De zoninstraling is anders een ongecontroleerde factor op de binnentemperatuur.

Hieronder de overgang op koelen 24 juni om 16:00 uur. Het koelen gaat nog door tot de kamertemperatuur de 21 graden aantikt.

[Voor 43% gewijzigd door Consulectro op 28-06-2020 10:27]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:12
Bij ons zijn ze voor ons huis bezig met de bodembron van de overburen. Wij hebben dezelfde bron neem ik aan. Nu valt het me op dat ze 1 breed gat maken, waar de 2 zwarte buizen in gaan. Zitten zo je warme en koude deel niet erg dicht bij elkaar? Hoe zorgen ze dat deze niet mengen? Maken ze 1 buis korter?

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 23:18
het is gewoon 1 lus waar een koudemiddel doorstroomt die door contact met de aarde opwarmt gedurende de doorstroom. Waarna het opgewarmde koude middel richting de warmtepomp stroomt.

Pagina: 1 2 3 4 5

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee