Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:27:
[...]

die bron is gewoon duur, moet ik accepteren.
Nibe/Thermia is een keuze die ik nog moet maken
De Nibe S1157-13 zit kaal zonder modules op 15k ex btw adviesprijs... dan moet er nog een koelmodule en een buffervat bij. Thermia is 20% goedkoper en die wordt het misschien ook wel. prijzen zijn daarvan minder vindbaar op internet.

ik zit er zeker mee om 50k uit te geven, vandaar dat ik het zo goed aan het uitzoeken ben. Ik wil dan ook wel de ferrari onder de warmtepompen hebben voor die prijs. Ik was een L/W van plan, maar krijg geen monumentenvergunning.
Ik vind het veel geld hoor. Onze bron zat op zo'n 11k, inclusief btw. Het hele systeem op 23,5k, na subsidie. Ik schrik soms enorm van de prijzen die ik hier zie, maar ik heb zelf ook veel duurdere offertes gehad (van Schimmel bijv).

Onze bron is tot nu toe 'in rust' zo'n 13,5°C. Ga je koelen, dan komt daar een paar graden bij. Je kunt de aanvoertemperatuur vrij dicht bij de brontemperatuur krijgen; de passieve koeling gebruikt uiteraard het tegenstroomprincipe. Met passief-koelen ga je niet heel erg condenserend kunnen koelen (dwz aanvoertemperaturen van ~10°C halen). Daarvoor zul je een WP met ondersteuning voor actief koelen moeten nemen. Bij mijn 6 kW Stiebel is het passief koelen ook beperkt tot 4 kW.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Renoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:00:
Welke instellingen vind je dan belangrijk te doen die bij andere merken mogelijk in het installateursmenu zitten? Ik vraag het omdat ik een Thermia ww wp krijg die volgens mij wel die schifting heeft. Weet alleen niet hoe erg dat is.
Ik heb een EcoForest. En toegang gevraagd tot het installateursmenu. Installateurshandleiding zat ook keurig bij het apparaat. Alleen de code moest ik even vragen aan m'n installateur.

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:34
MrFish schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Ik vind het veel geld hoor. Onze bron zat op zo'n 11k, inclusief btw. Het hele systeem op 23,5k, na subsidie. Ik schrik soms enorm van de prijzen die ik hier zie, maar ik heb zelf ook veel duurdere offertes gehad (van Schimmel bijv).

Onze bron is tot nu toe 'in rust' zo'n 13,5°C. Ga je koelen, dan komt daar een paar graden bij. Je kunt de aanvoertemperatuur vrij dicht bij de brontemperatuur krijgen; de passieve koeling gebruikt uiteraard het tegenstroomprincipe. Met passief-koelen ga je niet heel erg condenserend kunnen koelen (dwz aanvoertemperaturen van ~10°C halen). Daarvoor zul je een WP met ondersteuning voor actief koelen moeten nemen. Bij mijn 6 kW Stiebel is het passief koelen ook beperkt tot 4 kW.
Als je zegt 'komt daar een paar graden bij' bedoel je dan dat de bron opwarmt of dat de aanvoer temp hoger is dan de bron?

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:34
Gwaihir schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb een EcoForest. En toegang gevraagd tot het installateursmenu. Installateurshandleiding zat ook keurig bij het apparaat. Alleen de code moest ik even vragen aan m'n installateur.
Welke functies zitten daar dan in die je echt gebruikt en niet in het consumenten menu zitten?

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Renoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:29:
[...]

Als je zegt 'komt daar een paar graden bij' bedoel je dan dat de bron opwarmt of dat de aanvoer temp hoger is dan de bron?
Dat de aanvoertemperatuur vanuit de bron omhoog gaat inderdaad.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste