Renoo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:15:
[...]
Ik denk dat je hier een denkfout maakt en Claude daarom ook. Het gaat niet om het dauwpunt buiten, maar om het dauwpunt binnen (waar de vloer ligt). Als je koeling goed werkt is het binnen zeg 22-24 graden. Zelfs bij 60 RLV is het dauwpunt dan 14-16 graden. En bij lagere RLV - die je kunt krijgen door actief te ontvochtigen eventueel middels wtw - nog lager uiteraard. Met goede dauwpunt bescherming kun je dus wel de aanvoer temp lager brengen (idd van het water, niet de vloer)
'mmmm, dat is de expliciete vraag die claude had gesteld....
Dat is het grensvlak cementdekvloer -> Hout/tegels...
Volgens mij staat ook in het antwoord.
'k 'm zelfs een tabelletje laten maken:
denkvloer/hout
| Opbouw | R_totaal (m²K/W) | Koelvermogen (W/m²) | T_oppervlak (°C) | T_grensvlak dekvloer/vloerbedekking (°C) |
|---|
| Parket 18mm, zwevend | 0,312 | ~32 | 29,7 | 26,3 |
| Parket tapis 8mm, verlijmd | 0,261 | ~38 | 28,6 | 26,9 |
| Tegel, dunbed op dekvloer | 0,220 | ~45 | 27,5 | 27,1* |
| Tegel, direct in specie | 0,213 | ~47 | 27,2 | n.v.t.** |
Zelf hebben we dus een Tapis parket, en liggen de tegels direct in de specie....
En ik had het in dit geval de specifieke situatie recent hier in Eindhoven: 35C/65%.
Maar de conclusie is eigenlijk dat een watertemp van 10K minder dat de ruimtetemp echt wel aanleiding is voor problemen.
Wat ik even niet snap wat een WtW er mee van doen heeft om te ontvochtigen?. Als het buiten 35C is, en binnen 24C? Jouw aanname is dan dat door de 24C je water kunt onttrekken aan de 35C/65% lucht die je naar binnen neemt?
Als ik Claude weer mag geloven kom je ongeveer op 59% als er buiten 35C/65% is, EN je er 24C als afzuiglucht hebt.... Maar dat haalde wij zeker niet toen het zo warm was.
Dus moet je voor de grenslaag nog steeds kijken naar RV ~60%, maar dan blijkt gewoon dat de dauwpunt temp eigenlijk zowat telkens 9-10k lager is. Dus dan zit je inderdaad bij 22C ergens richting 12-13C, heel precies bin 24C op 15,8C voor het dauwpunt.
Maar de bottleneck is uiteindelijk de koelcapaciteit: 30W/m2, en dus is dat de werkelijke crux. Je moet dus zorgen dat je daar ook beneden blijft. Als je dus bv. veel glas hebt, zoals een tuinkamer, dan heb je het hard te halen om daar beneden te blijven, anders gaat de temperatuur alsnog omhoog.
Maar goed.... ALS je een goed regelend GBS hebt wat de watertemp goed kan regelen dan zou je onder parket kunnen koelen.
Nadeel bij ons is dan wel dat we onder de tegels minder diep zouden kunnen koelen, terwijl de RC van die plaatsen lager is. En het koelen daar dus beter gaat, met 3-4K lagere temp en een 30% betere transmissie.
Ons huis is een open huis zonder deuren (op WC en badkamer (met ook parket) na) dus dat egaliseert prima uit.
Verder blijf ik er wel bij dat bij de orginele vraagsteller het maar de vraag is wat er tussen partijen is gecommuniceerd? En als iedereen gewoon maar het gedacht: Die andere begrijpt het wel. Ja, dan is het zomaar mogelijk dat er iets anders dan bedoeld is uitgekomen.