Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

  • Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09
Gwaihir schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Bij voorkeur automatisch, doorlopend, zoals @ChrisM uitlegt. Is dat niet ingebouwd in je WP dan?

[...]

Als je de situatie wil verbeteren, ja.

Wat je allereerst doet, als dat nog niet geregeld is, is de koeling automatisch afstellen naar wat kan. Dus: net 'n marge boven dauwpunt. Weet je vervolgens dat dauwpunt te verlagen, dan wordt je koeling dus effectiever.
Geen idee of dat in mijn (Alpha Innotec) WP is ingebouwd.

Ik heb zelf ook geen voelbare condens op mijn vloeren. Het is wel erg vochtig in huis deze dagen (ik heb een luchtbevochtiger (uitgeschakeld) staan, die aangeeft nu 72% te meten), maar niet dat ik ergens echt vocht voel. Wel merk ik dat dingen slecht drogen, en je voelt het gewoon.

Ik was gewoon nieuwsgierig of ik hier wel iets mee zou moeten :)

  • swennert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:54
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:55:
Weet iemand waar ik voor alpha innotec het aansluit schema kan vinden in de WP om het koelrelais aan te sturen? Op mijn VV controller zit nu een kabel aangesloten maar ik meer dat het relais niet werkt.

Na een tijdje gaan de groepen weer dicht en krijg je ze alleen open als je ruimte temperatuur hoger of lager zet. Ik wil morgen de continuteit van de kabel doormeten als deze is aangesloten.

Heb nu een paperclip in het relais gestoken van de VV om koelstand te forceren.
Ik heb zelf geen aansluitschema, maar mijn installateur heeft het zo aangesloten op onze WZSV 62K3M:
  • Draad naar neutraal
  • Draad naar OUT27
  • Die draden gaan een relais (46.52.8.230.0054) die het 230V signaal omzet naar een contact voor de HoneyWell HCC100
Ik heb het later bij mijn ouders ook zo aangesloten, daar was de installateur niet toegekomen aan het afmaken van de laatste zaken (groepen inregelen op de HoneyWell en het plaatsen van het relais voor koeling). Installateur is een kennis van ons en gaf aan dat dat zelf ook wel zou lukken.

https://imgur.com/a/OOnqLLt

[ Voor 13% gewijzigd door swennert op 26-06-2026 10:23 ]


  • KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:55:
Weet iemand waar ik voor alpha innotec het aansluit schema kan vinden in de WP om het koelrelais aan te sturen? Op mijn VV controller zit nu een kabel aangesloten maar ik meer dat het relais niet werkt.

Na een tijdje gaan de groepen weer dicht en krijg je ze alleen open als je ruimte temperatuur hoger of lager zet. Ik wil morgen de continuteit van de kabel doormeten als deze is aangesloten.

Heb nu een paperclip in het relais gestoken van de VV om koelstand te forceren.
Ik stuur de koeling in de wp aan vanuit Home Assistant met een automation: als ik de buitentemperatuur hoog genoeg vind en de binnentemperatuur in een referentieruimte is ook hoog genoeg wordt de koeling aangezet en gaat deze koelen (hij zet de "bedrijfsmode" om van "off" naar "automatic", de wachttijd staat bij mij op 0 uur, de "uitlooptijd" op 8 uur).
De aanvoertemperatuur beweegt mee met het berekende dauwpunt (uit gemeten binnentemperatuur en gemeten releatieve vochtigheid).
Mijn pompen draaien nog steeds op 50%.
Mijn ventielen stuur ik aan met twee esphome-devices. Daarop draaien per ruimte een thermostaat-module, waarmee ik kan verwarmen en koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3ZLxB0EI8u8GBxGv3BmZp3CxQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZEmOxpnMqEJmoCcXlcThbN1.jpg?f=fotoalbum_large
De module van bovenstaande ruimte is zo ingesteld dat hij boven 22°C gaat koelen en onder 19,5°C gaat verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door KC27 op 26-06-2026 12:29 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
swennert schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Ik heb zelf geen aansluitschema, maar mijn installateur heeft het zo aangesloten op onze WZSV 62K3M:
  • Draad naar neutraal
  • Draad naar OUT27
  • Die draden gaan een relais (46.52.8.230.0054) die het 230V signaal omzet naar een contact voor de HoneyWell HCC100
Ik heb het later bij mijn ouders ook zo aangesloten, daar was de installateur niet toegekomen aan het afmaken van de laatste zaken (groepen inregelen op de HoneyWell en het plaatsen van het relais voor koeling). Installateur is een kennis van ons en gaf aan dat dat zelf ook wel zou lukken.

https://imgur.com/a/OOnqLLt
Dank ik ga eens kijken of dat is aangesloten. Volgens mij loopt er alleen een UTP kabel voor de LIN verbinding van de RBE en een UTP datakabel voor LAN.

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
KC27 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Ik stuur de koeling in de wp aan vanuit Home Assistant met een automation: als ik de buitentemperatuur hoog genoeg vind en de binnentemperatuur in een referentieruimte is ook hoog genoeg wordt de koeling aangezet en gaat deze koelen (hij zet de "bedrijfsmode" om van "off" naar "automatic", de wachttijd staat bij mij op 0 uur, de "uitlooptijd" op 8 uur).
De aanvoertemperatuur beweegt mee met het berekende dauwpunt (uit gemeten binnentemperatuur en gemeten releatieve vochtigheid).
Mijn pompen draaien nog steeds op 50%.
Mijn ventielen stuur ik aan met twee esphome-devices. Daarop draaien per ruimte een thermostaat-module, waarmee ik kan verwarmen en koelen:
[Afbeelding]
De module van bovenstaande ruimte is zo ingesteld dat hij boven 22°C gaat koelen en onder 19,5°C gaat verwarmen.
Dank, dat deel werkt ook ging om stuursignaal van de WP naar de VV controller dat deze in koelmodus moet werken.

  • Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Waarom zijn er eigenlijk geen schroefpalen voor warmtewisseling? In plaats van ondiepe slangen ingraven in gleuven, ~20 ondiepe palen inschroeven zou toch kunnen werken?

  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

bjp

Pinkys Brain schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:26:
Waarom zijn er eigenlijk geen schroefpalen voor warmtewisseling? In plaats van ondiepe slangen ingraven in gleuven, ~20 ondiepe palen inschroeven zou toch kunnen werken?
ik weet van een groot gebouw in een natte grondgebied, waar bij in de ingeduwde betonsteunpalen er waterleidingen inzitten.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Pinkys Brain schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:26:
Waarom zijn er eigenlijk geen schroefpalen voor warmtewisseling? In plaats van ondiepe slangen ingraven in gleuven, ~20 ondiepe palen inschroeven zou toch kunnen werken?
Als onderdeel van een heipaal zijn ze er al zo'n 25 jaar vzv ik weet. Volgens mijn zoekmachine al bijna 30 jaar ;) https://www.ew-installati...en/warmte-uit-een-heipaal
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste