Houd er rekening mee dat de diameter van je gat, cq van de leiding die je gebruikt enorm grote invloed heeft.
Warmtegeleiding gradient, dus "C/m" over afstand tot aan pijp is omgekeerd evenredig met de radius (dus heeft een profiel van 1/R). Dat is heel logisch. Warmtegeleiding van grond is constant. Naar mate je verder van de pijp komt gaat dezelfde warmteflux door een oppervlak dat evenredig is met 2pi*R. De gradient is dan dus evenredig met 1/R.
Dat betekent dat het temperatuur profiel het "scherpst" is vlak bij de pijp.
Ik heb zelf 300m 32mm typen ingegraven. Mijn "indringlengte" is ongeveer 50cm (dat heb ik kunnen meten door middel van grond sensoren). De slangen liggen op 1m20 uit elkaar, ik had in hetzelfde oppervlak 2x zoveel slang kunnen ingraven
Een geboorde put heeft een diameter van 10cm of meer (slang is dunner maar in een geboorde put zit goed geleidend vulmiddel dus je mag de diameter van de put gebruiken in plaats van de slang). Indringdiepte zal dan 3x zo groot zijn.
Zie onder 2 plaatjes. Vergelijking 32mm tyleen, 10cm en 16cm boring, beiden in geval van 8 graden temperatuur van brine circuit. Warmteflux willekeurig maar realistisch gekozen. Een voldoende grote bron verliest maximaal 5 graden in de aankoppeling. Dit "aankoppel profiel" stelt zich in ongeveer 2 weken in (gemeten).
32mm tyleen
10cm boring
16cm boring
[
Voor 11% gewijzigd door
Stefannn op 27-06-2026 12:59
]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV