WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:30
Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Ok, en.al.deze.posts dus omdat er verwarring ontstond toen er ergens alleen maar 1600 kwh werd getypt en dat omschreven werd als de energie van de warmtepomp. Daarom dus gewoon benoemen dat je bedoelde 1600 kwh elektriciteit per jaar.

Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Dank, heb ook wel wat tijd nodig gehad om de stooklijn goed te krijgen.

Aanvoer temperatuur is 28 graden en tapwater op 45 graden met een boilervat van 180L. Daarmee krijg ik het huis makkelijk warm ook bij -15 graden. Bij die temperatuur springt wel het E-element bij. Vanaf 19 graden buiten gaat de WP over op koelbedrijf. In 9 jaar nu 12K compressor impulsen.

Dus verwarmingsruns zijn vaak 1x per dag 2-3 uur. Daarmee kan ik het jaarrond tussen 20 (winter) en 22 graden (zomer) houden.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Maar, ... zoals je zelf hierboven al voorrekende, de BENG-norm komt neer op 12,5kWh/m2/jr (elektrisch) bij een SCOP van 4. Daar ligt 19kWh/m2/jr nog wel 50% boven.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ter informatie: voor AI warmtepomp is er een nieuwe firmware, v3.92.3. Geupdate, moest wel even Home Assistant ook opnieuw opstarten (maar kan ook door de nieuwe versie van luxtronik2 komen die net uit is).. alles lijkt nog te werken.

• Gedlon
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 20:25
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:

Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.

Echter krijg ik volgende te zien:

aanvoerleiding (WP) 23,6 graden

Retourleiding idem

Gewenste aanvoerleiding: 18 graden

Brine naar: 12.4 graden

Brine van: 12.2 graden

Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.

Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:05

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.

Er moet zeker een verschil zijn tussen aanvoer en retour. Hier een voorbeeld van een werkend systeem.

18C de vloer-"verwarming" in en 19.8C er uit.
13C uit de bron, 17.3C weer de bron in met 307 l/h. Deze bron draait op schoon water, dus dat geeft zo'n 1.5kW aan koeling.

Als er geen verschil zit in bron in vs uit, gaat er iets mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcPXuRi7kXGXjp_XmfUWs3AKWyg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fq1d7cYTa2Cvftjpmf9YcPxd.png?f=user_large

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:18
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:

Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.

Retourleiding idem

Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.

loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Gedlon
BarryH schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:55:
[...]

loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???
Ik heb de circulatiepomp aangezet in het installateursmenu (stond niet aangezet door de installateur blijkbaar..)

Voor de rest is er geen geavanceerd zonesysteem, alles staat gewoon opengedraaid (manueel) naar zones zoals de installateur het ingeregeld heeft.

Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:13:
Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.
Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.

En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 23-05-2026 20:54 ]

• Gedlon
Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:48:
[...]

Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.

En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?
Daar was ik niet van op de hoogte, bedankt.

Voor de brine pomp heb ik gecheckt. Daar staan de toeren ingesteld op auto, maar het continue pompen niet aan.

• Gwaihir
  • Niet online
@Gedlon Heb je alle handleidingen die je je kunt wensen en die nagelopen?

Hierin lijkt vanaf 8.4 wel een paar bladzijden gevuld met na te lopen dingetjes. Wellicht voldoende nabij jouw model, of ook van jouw exacte model te vinden?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Dit weekend voor het eerst passief koelen met de nibe F1145 en PCM module.

Maar liep er gelijk tegen aan dat er water van 14 graden mijn vloer in ging. Foute boel natuurlijk. Lang bezig geweest met analyse en verdiepen in het systeem en hoe alles werkt met mengkleppen en aansturing. Viel me op dat 1 mengklep precies het tegenover gestelde deed wat ik zou verwachten.

Eindconclusie was dan ook : er zaten 2 draadjes verkeerd om aangesloten (open en dicht aansturing).

Waarschijnlijk 15 jaar zo gezeten bij de vorige eigenaar... Wat me wel doet afvragen of ze dat niet door hadden, en of het geen schade heeft veroorzaakt in al die tijd...

• macbelly
  • Niet online
Doet mij denken aan de installateur van de vorige bewoners van ons huis. Die had van 10 van de 20 zonnepanelen (1 string) de + en - omgedraaid bij de aansluiting op de omvormer. Die string had 8 jaar lang helemaal niks opgeleverd. De installateur gaf niet thuis toen we hem daar op aanspraken …

[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 24-05-2026 21:29 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04:59

Retourleiding idem

Klopt.. er moet verschil zijn tussen aanvoer en retour anders heb je geen warmte uitwisseling.
Passieve koeling is geen rocket science. De circulatie pompen voor grond circuit en huis circuit moeten beiden draaien en de klep moet goed staan.
Als je bij de pompen kan dan kan je een schroevendraaier op het centrale schroefje zetten en je oor aan het handvat. Als het zoemt dan draait het. Daarna blijft klep over als checkpunt.
Software die de boel aanstuurt kan best een beetje onoverzichtelijk zijn. Er zitten vaak allemaal “anti pendel” beveiligingen in.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:19
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?

Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.

• Gedlon
Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:04:
@Gedlon Heb je alle handleidingen die je je kunt wensen en die nagelopen?

Hierin lijkt vanaf 8.4 wel een paar bladzijden gevuld met na te lopen dingetjes. Wellicht voldoende nabij jouw model, of ook van jouw exacte model te vinden?
Het bleek de platenwisselaar te zijn die niet werkte. Installateur is na veel vijven en zessen toch langsgekomen vandaag, was op 5 minuten gefixt.

Bedankt voor het meedenken!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 21:49
een platenwisselaar is een passief ding die werkt altijd als de kranen openstaan en de pomp pompt, was er een klep dicht of terugslagklep verkeerd om gemonteerd, want in 5 minuten kan je weinig, wat was de fout-van de installateur, of de onduidelijkheid in de manual?

• macbelly
  • Niet online
firecaps30 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:06:
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?

Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
In de zomer kunnen de zonnepanelen dit verbruik opvangen (bij voldoende zon) maar in de winter is dit onwaarschijnlijk. In de zomer zal verlagen van het vermogen van het elektrische element daarom wel soelaas kunnen bieden maar de helft van het jaar moet je ervan uit gaan dat geen oplossing biedt.

Ter info: mijn Nibe b/w wp kan verwarmen tot 55C zonder elektrisch element en de rest gaat dan met het elektrische element (ca 2.2kWh per keer voor een 180L boiler).

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:19
firecaps30 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:06:

Ik dacht dat bij instellingen --> 2e warmteopwekker je het vermogen in kon stellen van het e-element, maar ongeacht de instelling trekt deze 6kW. Vermogensbeperking is het volgens mij ook niet. Iemand die het vermogen elektrische element wel heeft weten aan te passen?

• prein2
  • Laatst online: 20:13

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik zie dat een nibe warmtepomp niet/nooit actief kan koelen. enkel passief.

Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..

zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33

bjp

prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:24:

EcoForest, mits de juiste uitvoering. Thermia dacht ik ook (de "Cool" varianten).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• macbelly
  • Niet online
"mist" of "mits"

• Gwaihir
  • Niet online
Mits

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 19:11
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:24:

Alpha Innotec

• prein2

prein2

t is een hele zoektocht hoor..

- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit

tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.

situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van

heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.

tips zijn welkom.

• macbelly
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:

- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit

tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.

situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van

heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.

tips zijn welkom.
In deze post (macbelly in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis") heb ik 2 foto’s geplaatst van de boormachine en slanghaspel die bij mij een 175m diep gat geboord hebben. Niet echt smal. Het werk en algehele verantwoordelijkheid voor boven- en ondergronds werk lag bij Duratherm uit Elburg. Heeft goed werk geleverd met complete documentatie.

Ik heb ook nog mogelijk iets anders interessants (voor alle oude huizen bezitters): https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl . Een mooi uitgevoerd boek over het verduurzamen van oude huizen. Uitgegeven met hulp van Provincie Gelderland en verschillende gemeenten: Gratis te downloaden

• prein2

prein2

Dank! Die warme jas heeft me al een heel end gebracht..

Zo'n grote boormachine zakt zeker weten door de brug.. Ik dacht zelf aan een kleinere.. Zoals https://geo4nrg.nl/blog/maatwerk-bodembronnen-voor-een-gasloos-monumentaal-woonhuis/

• macbelly
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:18:
Dank! Die warme jas heeft me al een heel end gebracht..

Zo'n grote boormachine zakt zeker weten door de brug.. Ik dacht zelf aan een kleinere.. Zoals https://geo4nrg.nl/blog/maatwerk-bodembronnen-voor-een-gasloos-monumentaal-woonhuis/
De grootte (en zwaarte) van het boorapparaat wordt voor een groot deel bepaald door het vermogen wat je nodig hebt (12kW) en hoeveel vermogen de bodem per strekkende verticale meter kan leveren (varieert van 20-70 W/m). Die 2 samen bepalen het aantal te boren gaten die samen de gewenste boorlengte opleveren (die warmteopname vindt zowel in neergaande als opgaande deel van de U-buis plaats). Zeker als je plek hebt voor meerdere boringen hoef je per gat minder diep te gaan. De gaten moeten wel ver genoeg uit elkaar liggen (ik dacht minimaal zo’n 6m).

Maar misschien wist je dit allemaal al. Veel goed onderbouwde informatie over bodem/water warmtepomp vind je bij https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/verticaal/ (dit gaat weliswaar over een geheel ander type woning maar de info is evengoed toepasbaar).

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47

Nibe heeft zover ik weet ook een losse "actieve koeling" module voor de modulerende S serie,

bij de S serie zit het als volgt: S11xx = zonder ingebouwde boiler, S12xx met ingebouwde boiler, type aangevuld met "PC" betekent dat de "Passieve Koeling" is ingebouwd (bv. S1156-8-PC). https://professional.nibe.eu/nl-nl/productgroup/15507/subgroup/15521

Nibe levert ook losse Passive (PCM S40/42) en Actieve (HPAC S40) koelmodules welke naast de warmtepomp worden geïnstalleerd. De PCM kan alleen m.b.v. de bron koelen, de HPAC module kan zowel passief als actief koelen en zorgt er met regelkleppen voor dat de koude kant van de compressor van de warmtepomp door je afgifte gaat en de warme kant teruggaat in de bron, zie ook pagina 38 van de principeschema's.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 19:11
12 kw zit tussen de WZSV 92K3M en 122K3M. Lijkt me redelijk om uit 1 van deze modellen te kiezen afhankelijk van je wensen (kosten of comfort)

• Gwaihir
  • Niet online
De grootte van de boormachine wordt bepaald door hoe diep het gat moet, geeft @macbelly aan. Volstrekt logisch, toch?

Nou... bij ons kwam voor zo'n zelfde diepte nog een flink forsere. Ook keihard volgens diezelfde logica: kleiner kan niet, meneer. (Woog 20 ton, als ik me dat goed herinner. Kon tot 200 meter, was doorgaans tot 180 meter in gebruik - laatste buizen lagen er niet op. Ook deze staat in dit topic wel op de foto.) En @prein2 linkt naar een duidelijk kleinere, waarmee toch ook 160 meter is geboord.

Ik denk dat het heel veel uit maakt op wat voor soort klussen de boorder zich richt. Waarom de boorder die bij ons kwam is aangehaakt, snap ik achteraf niet; die was helemaal ingesteld op lege bouwterreinen aan het begin van nieuwbouw. En dan is een forse, geïntegreerde vrijwel automatische machine handig; kun je meters maken. Maar die boortoren is maar een klein deel van zo'n machine. De spoelpomp kan vast los. Het rek buizen ook. Kunnen dan ook twee kleinere rekken zijn. Het vermogen kan wellicht wat lager, in ruil voor iets meer geduld.

Kortom, @prein2, neem vooral contact op met die partij die je zelf al gevonden hebt :). Die weten echt wel wat hun machine kan en weegt.

• bjp

bjp

je zou je kunnen aanmelden voor deze innovatieve manier: https://geheco.com/consumer/#waarom

ik denk dat ze stilaan van proefproject aan het overstappen zijn naar "bij mensen".

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:43
macbelly schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:59:
[...]

De grootte (en zwaarte) van het boorapparaat wordt voor een groot deel bepaald door het vermogen wat je nodig hebt (12kW) en hoeveel vermogen de bodem per strekkende verticale meter kan leveren (varieert van 20-70 W/m). Die 2 samen bepalen het aantal te boren gaten die samen de gewenste boorlengte opleveren (die warmteopname vindt zowel in neergaande als opgaande deel van de U-buis plaats). Zeker als je plek hebt voor meerdere boringen hoef je per gat minder diep te gaan. De gaten moeten wel ver genoeg uit elkaar liggen (ik dacht minimaal zo’n 6m).
Nou, ja en nee. De ondergrond bepaalt in veel grotere mate het formaat machine.

Vroegâh, toen er nog geen moeilijke certificaatjes nodig waren heb ik ook een boorder gezien die een aanhanger voor achter zijn pickup had. Die spoelboorde voornamelijk open bronnen (waterbron), maar als je er graag een tyleenlus in wilde duwen dan kon dat ook. Die had 20 buizen van 6m bij zich en had meerdere keren ze allemaal gebruikt. Maar alleen op zand en waar veel water beschikbaar was. Meestal boorden ze eerst een ondiepe put als waterbron en gebruikten die om het spoelboor reservoir te vullen en bij te vullen als het nodig was.

Als je geen zand hebt, maar graniet dan heb je zelfs voor een 'ondiepe' boring nog een bakbeest nodig (in verhouding).

Recent hoorde ik van boring in achtertuin. Die kwamen met machine die door 'achtergang' kon en de draai door de tuindeur kon maken. Dat was echt een compact apparaat begreep ik en zij gingen tot 130 of 150m diep (even vergeten hoe diep precies; ga ik nog eens navragen).

P.S. 1: 20 - 70W/m is wel wat enthousiast; als je op een rug van droog zand zit heb je zomaar 30m die maar 10W/m doet. Met een enkele U zal dat stuk dan maximaal 12W/m (enkele U-lus factor 1,2) aan bronvermogen kunnen leveren. Voor de 70W/m bronvermogen moet je watervoerend grof zand/grind over de hele lengte hebben van de U-lus .

P.S. 2: Huizen worden steeds vaker 'goed geïsoleerd' en krijgen zo een lagere warmtevraag, maar grotere koelvraag. De bodem temperatuur is vanaf een meter of 15 tot 17 gedurende een jaar stabiel, maar loopt wel per 100m weer met een graad Celsius op. Voor koelen kan dus een aantal ondiepe lussen beter werken dan een enkele (hele) diepe.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Gwaihir
  • Niet online
The Lord schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:30:
Nou, ja en nee. De ondergrond bepaalt in veel grotere mate het formaat machine.

[..]

Als je geen zand hebt, maar graniet dan heb je zelfs voor een 'ondiepe' boring nog een bakbeest nodig (in verhouding).
Ehm ja.. ik denk dat mijn relaas ophoudt wanneer je te ver Limburg in rijdt en ook maar voor een stukkie België geldt.

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:40:
je zou je kunnen aanmelden voor deze innovatieve manier: https://geheco.com/consumer/#waarom

ik denk dat ze stilaan van proefproject aan het overstappen zijn naar "bij mensen".
SV: Ondiepe gaten prima, want met een lekker kleine machine met beperkt zooi eromheen. (Jammer dat je aan een IthoDaalderop WP vast lijkt te zitten, trouwens; die staan niet zo goed bekend in dit topic, terwijl er aan wel prima concurrenten geen gebrek is.)

Tegelijkertijd hoor ik ook juist van nog veel diepere bronnen. Beest van een machine op de parkeerplaats naast / nabij een huizenblok en dan voor 't hele blok één boorgat van 450 meter en in 1x klaar.

Het is duidelijk geen one-size-fits all.

[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 30-05-2026 20:42 ]

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)

Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.

Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.

Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Bananeman op 31-05-2026 09:44 ]

Motor-forum.nl

• macbelly
  • Niet online
Te hoge luchtvochtigheid kan ook de koeling stoppen (voorkomt gladde vloer door condensatie). Kan dat de oorzaak zijn? Op Nibe kun je dat in- of uitschakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door macbelly op 31-05-2026 11:09 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:42:
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)

Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.

Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.

Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.
23 graden lijkt me normaal. Zeker als je dat meet met een thermostaat op een warme muur. Veel lager ga je niet komen.

Neem aan dat je passief koelt, dan zal het energieverbruik van de pomp niet meegeteld worden waarschijnlijk.

Momenteel is de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant, en zal jouw koeling afnemen als hij daar voor corrigeert

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 31-05-2026 12:39 ]

• ChrisM
  • Nu online
Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:42:

Dat het totale energieverbruik op 0 staat, klopt. Die verbruik meter meet alleen het verbruik van de compressor, niet van de pompen (die gaat namelijk via een andere stekker). Dus, als je vloer koud voelt, dan is ie wel aan het koelen.

Trouwens, als je het durft, kan je prima lager dan 18 graden gaan, als je maar het dauwpunt in de gaten houdt (kan je zelf berekenen met temperatuur en luchtvochtigheid.)

Maar om het koel te houden.. zijn er ook andere dingen nodig, zoals ramen en deuren dicht, zonwering, etc etc.

En… status in home assistant staat op cooling, neem ik aan?

• Bananeman
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:37:
[...]

23 graden lijkt me normaal. Zeker als je dat meet met een thermostaat op een warme muur. Veel lager ga je niet komen.

Neem aan dat je passief koelt, dan zal het energieverbruik van de pomp niet meegeteld worden waarschijnlijk.

Momenteel is de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant, en zal jouw koeling afnemen als hij daar voor corrigeert
Ik koel idd passief, maar ik dacht in eerste instantie dat de Alpha Innotec SWCV 62K3 ook actief zou kunnen koelen. (B)lijkt niet het geval te zijn.
ChrisM schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Dat het totale energieverbruik op 0 staat, klopt. Die verbruik meter meet alleen het verbruik van de compressor, niet van de pompen (die gaat namelijk via een andere stekker). Dus, als je vloer koud voelt, dan is ie wel aan het koelen.
Vloer voelt idd wel wat koeler, maar ik zou dus verder willen koelen. Heb de thermostaten allemaal op 18 graden gezet, en in Home Assistant via de Luxtronik integratie heb ik "Cooling target temperature" ook op 18 graden gezet. Waar kan ik zien wat de watertemperatuur is? Is dat bij Heating en dan "Flow in temperature"? Die zit op 18,6 graden. Heb hem nog nooit lager gezien.
Trouwens, als je het durft, kan je prima lager dan 18 graden gaan, als je maar het dauwpunt in de gaten houdt (kan je zelf berekenen met temperatuur en luchtvochtigheid.)
Hoe doe ik dat?
Maar om het koel te houden.. zijn er ook andere dingen nodig, zoals ramen en deuren dicht, zonwering, etc etc.
Ja helaas had ik al een klein voorgevoel, dus heb loze leiding voor elektrische screens laten aanleggen bij de bouw en heb gisteren voor 6 ramen screens besteld.
En… status in home assistant staat op cooling, neem ik aan?
Klopt.

Motor-forum.nl

• ChrisM
  • Nu online
Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Ik koel idd passief, maar ik dacht in eerste instantie dat de Alpha Innotec SWCV 62K3 ook actief zou kunnen koelen. (B)lijkt niet het geval te zijn.

[...]

Vloer voelt idd wel wat koeler, maar ik zou dus verder willen koelen. Heb de thermostaten allemaal op 18 graden gezet, en in Home Assistant via de Luxtronik integratie heb ik "Cooling target temperature" ook op 18 graden gezet. Waar kan ik zien wat de watertemperatuur is? Is dat bij Heating en dan "Flow in temperature"? Die zit op 18,6 graden. Heb hem nog nooit lager gezien.
Ja, bij mij ook, terwijl ik ook naar 18 graden koel. Das prima. Wat is de flow out temperature?
[...]

Hoe doe ik dat?
Luchtvochtigheid berekenen of temperatuur lager dan 18 graden instellen? De luxtronik2 integratie gaat niet lager dan 18 (maar kan je wel in de bron aanpassen.. weet zo niet even meer welke precies dat is, maar zoveel voor ingestelde parameters staan niet op 18, dus heb je zo gevonden)... maar je moet het ook in de WP instellen: in het menu, naar koelen gaan, daar kan je de waarde van MG1 (Meng Groep 1).. ik kan tot 15 graden gaan daar. Maar zou wel voorzichtig zijn daarmee, want je wilt geen condens in huis krijgen.
[...]

Ja helaas had ik al een klein voorgevoel, dus heb loze leiding voor elektrische screens laten aanleggen bij de bouw en heb gisteren voor 6 ramen screens besteld.

[...]

Klopt.
Verder ook beseffen: passieve koeling via de vloer duurt lang.. dus huis dicht houden, zon buiten houden, en dan kan je met permanente vloerkoeling er misschien een graad of 1 tot 3 vanaf halen. Maar het is geen airco, waarbij je het meteen voelt. Het duurt even. (Dus op tijd aanzetten, en lekker aan laten.)

• Bananeman
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Ja, bij mij ook, terwijl ik ook naar 18 graden koel. Das prima. Wat is de flow out temperature?
Flow out is 19,8 momenteel. Eigenlijk heel stabiel op die temperatuur.
Luchtvochtigheid berekenen of temperatuur lager dan 18 graden instellen? De luxtronik2 integratie gaat niet lager dan 18 (maar kan je wel in de bron aanpassen.. weet zo niet even meer welke precies dat is, maar zoveel voor ingestelde parameters staan niet op 18, dus heb je zo gevonden)... maar je moet het ook in de WP instellen: in het menu, naar koelen gaan, daar kan je de waarde van MG1 (Meng Groep 1).. ik kan tot 15 graden gaan daar. Maar zou wel voorzichtig zijn daarmee, want je wilt geen condens in huis krijgen.
Na heeeeeel veel geklooi heb ik eindelijk de installateursinstellingen "unlocked" en nu kan ik in het menu op de warmtepomp idd lager dan 18 graden. Heb "Ingest. temp MG1" nu op 17,5 gezet en laat het ff een nachtje draaien, kijken of de flow in temperatuur ook omlaag gaat. Ik wil de flow in temperatuur sowieso 18 graden of hoger houden idd vanwege condensvorming.
Verder ook beseffen: passieve koeling via de vloer duurt lang.. dus huis dicht houden, zon buiten houden, en dan kan je met permanente vloerkoeling er misschien een graad of 1 tot 3 vanaf halen. Maar het is geen airco, waarbij je het meteen voelt. Het duurt even. (Dus op tijd aanzetten, en lekker aan laten.)
Ja de koeling is nu 24/7 actief. Vandaar dat ik wel had verwacht dat de temperatuur (meer) zou dalen. De screens die ik heb besteld gaan zeker ook nog helpen en ik houd ramen en deuren al zoveel mogelijk dicht.

Ben zoals gezegd nu vooral benieuwd of de vloertemperatuur omlaag gaat door de aanpassing van de "Ingest. MG1 temp" naar 17,5 graden. Ik ben voorzichtig en wil die dus niet meet op 16 graden ofzo zetten.

Motor-forum.nl

• ChrisM
  • Nu online
Bereken ook even het dauwpunt in je huis (temperatuur en luchtvochtigheid heb je daarvoor nodig). Ik bereken die op meerdere plekken in m’n huis (nu max 14 graden dauwpunt) en zorg dat ik daar fors boven blijf.

Mijn target temperatuur is 18 graden, heat flow out is 18,4, heat flow in is 17,4.

• Bananeman
  • Niet online
Ga ik doen idd, luchtvochtigheid scheelt behoorlijk per ruimte.

Vooralsnog krijg ik de flow in temperature sowieso niet omlaag dus nu loop ik nog geen "gevaar" ;)

Motor-forum.nl

• ChrisM
  • Nu online
Nou.. het is altijd goed om je dauwpunt in de gaten te houden, want de dauwpunt is ook wel eens boven de 18 graden. ;)

• Bananeman
  • Niet online
De aanpassing lijkt te werken, want heat flow in is gedaald naar 18,1 graden (heb target op 17,5 gezet).

Heb ook dauwpunt berekend voor verschillende ruimtes, dan kom ik rond de 14,5 à 15 graden uit dus dan zit ik voorlopig safe. Maar ik ga de heat flow in target temperature sowieso niet lager dan 17,5 zetten.

Motor-forum.nl

• ChrisM
  • Nu online
Bananeman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:16:
De aanpassing lijkt te werken, want heat flow in is gedaald naar 18,1 graden (heb target op 17,5 gezet).

Heb ook dauwpunt berekend voor verschillende ruimtes, dan kom ik rond de 14,5 à 15 graden uit dus dan zit ik voorlopig safe. Maar ik ga de heat flow in target temperature sowieso niet lager dan 17,5 zetten.
Fijn! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.

In home assistant heb je ook dauwpunt integraties, dan kan je hem altijd uit laten rekenen en met een automation je koel target aanpassen.

• bjp

bjp

ChrisM schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:59:
[...]

Fijn! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.

In home assistant heb je ook dauwpunt integraties, dan kan je hem altijd uit laten rekenen en met een automation je koel target aanpassen.
ja ik gebruik bijvoorbeeld "Thermal Comfort" om mijn temp/vochtigheidssensoren om te zetten in dauwpunt per ruimte.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36

MrFish

Untitled

Gwaihir schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:26:
De grootte van de boormachine wordt bepaald door hoe diep het gat moet, geeft @macbelly aan. Volstrekt logisch, toch?

Nou... bij ons kwam voor zo'n zelfde diepte nog een flink forsere. Ook keihard volgens diezelfde logica: kleiner kan niet, meneer. (Woog 20 ton, als ik me dat goed herinner. Kon tot 200 meter, was doorgaans tot 180 meter in gebruik - laatste buizen lagen er niet op. Ook deze staat in dit topic wel op de foto.) En @prein2 linkt naar een duidelijk kleinere, waarmee toch ook 160 meter is geboord.

Ik denk dat het heel veel uit maakt op wat voor soort klussen de boorder zich richt. Waarom de boorder die bij ons kwam is aangehaakt, snap ik achteraf niet; die was helemaal ingesteld op lege bouwterreinen aan het begin van nieuwbouw. En dan is een forse, geïntegreerde vrijwel automatische machine handig; kun je meters maken. Maar die boortoren is maar een klein deel van zo'n machine. De spoelpomp kan vast los. Het rek buizen ook. Kunnen dan ook twee kleinere rekken zijn. Het vermogen kan wellicht wat lager, in ruil voor iets meer geduld.

Kortom, @prein2, neem vooral contact op met die partij die je zelf al gevonden hebt :). Die weten echt wel wat hun machine kan en weegt.
Ik kom mij ook melden in dit topic vanwege de aanleg van een bodemwarmtepomp voor de renovatie van ons jaren '60 huis. Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de partij die @prein2 noemt. Ze kunnen inderdaad tot 160 meter, maar het grote nadeel is dat het geen volautomatische machines zijn. Ze moeten dus ~100 keer handmatig een nieuwe boorstaaf aankoppelen. Met zo'n groot apparaat is een boring in 1,5 uur gepiept, met zo'n klein apparaat zijn ze 1,5 dag met 3 personen bezig. Dat is dus ook navenant duurder. Maar het is wel een uitkomst voor moeilijk bereikbare plekken. Ik heb een offerte gevraagd, dus hoeveel duurder het is kan ik t.z.t. melden.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• prein2

prein2

MrFish schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Ik kom mij ook melden in dit topic vanwege de aanleg van een bodemwarmtepomp voor de renovatie van ons jaren '60 huis. Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de partij die @prein2 noemt. Ze kunnen inderdaad tot 160 meter, maar het grote nadeel is dat het geen volautomatische machines zijn. Ze moeten dus ~100 keer handmatig een nieuwe boorstaaf aankoppelen. Met zo'n groot apparaat is een boring in 1,5 uur gepiept, met zo'n klein apparaat zijn ze 1,5 dag met 3 personen bezig. Dat is dus ook navenant duurder. Maar het is wel een uitkomst voor moeilijk bereikbare plekken. Ik heb een offerte gevraagd, dus hoeveel duurder het is kan ik t.z.t. melden.
Gelukkig is hun verhaal congruent ;) Ik heb hetzelfde gehoord en heb inmiddels contact met een lokale installateur die met hun samenwerkt.
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste