Stefannn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Als het zit zoals je beschrijft is het absoluut prut.
COP wordt rap slechter bij hogere afgifte temperatuur dus eerst naar buffervat op 58 graden brengen en vandaar naar de vloerverwarming is absoluut nuts.
Maar.. je zegt "zo te horen"... dat suggereert dat je het niet live of via fotos gezien hebt. Dat zou ik dan eerst doen want de setup die je beschrijft heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien en is dus ook wel heel onwaarschijnlijk.
mmmm, niet echt onwaarschijnlijk. Want in 2005 was dit ook het ontwerp van onze installatie,
met daarbij ook nog een ringleding, die dus ook vol continue op 50C draaide.
Zo zitten/zaten de datasheets van de voorbeeld installaties er gewoon uit.
En ja trust me, dat is echt een concept voor geld verspilling..
Ding wat ik al eigenlijk na een paar maanden heb laten fixen: Niet het water eerst in het buffer, en dan naar de vloer. Nu gaat het water primair in de vloer en eventuele overflow gaat in het buffer. Dat is dan ook meestal iets van 30C. 't is een lagenboiler, en meestal bovenin verzamelt zich iets warmer water
Verder een inline verwarmer om WW te maken, via een warmtewisselaar pre-heat ik water naar iets van 30-35C, die ik dan met 3kW boost naar iets van 40+ water. En dat is meer dan voldoende om mee te douchen.
Als het vat te koud wordt kan de WP vol op het buffer zetten in de bovenlaag.
Nou doe je douchen/baden maar heel beperkt, dus denk ik dat van de 168 uur in de week, we wellicht 2 uur besteden aan het maken van WW. En op dat moment neem ik voldoende met een wat mindere COP.
Alle andere uren draaien we eigenlijk op een COP van 4.
Verder regel ik nu op de retourtemperatuur van het water uit de vloer, in combinatie met sturing door te kijken welke kleppen er open gaan.
En sinds kort doe ik dan ook nog een beetje dynamisch management door tussen 6:00-9:00 en 17:00-21:00 de WP niet te gebruiken. Momenteel nog aan het klooien om op de optimale tijdssloten eventueel de buffer op te warmen/vloer te verwarmen... Maar daar nog niet tevreden over.