Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bjp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:37:
dan wel. En dus bij te krappe bronnen typisch.
Ja, maar dan nog is het tijdelijk / min of meer eenmalig: je moet 'm laten dooien en dan je WP zodanig instellen (qua minimale brontemperatuur) dat hij niet opnieuw verijst. Vervolgens lijkt me dat hij daar liefst geleidelijk gebruik van maakt.

'Niet goed voor het systeem' zou nog op de compressor o.i.d. kunnen wijzen?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 15:42

Maasluip

Kabbelend watertje

Vraagje voor een collega van mij. Hij is verhuisd en het huis heeft een w/w warmtepomp. Hij vindt het verbruik hoog en ik heb mijn vragen bij hoe het aangesloten is en de regeling is.

Zo te horen gaat het warme water in een buffervat dat ook dient als SWW en betrekt de vloerverwarming zijn water uit dat buffervat. Dat buffervat wordt op 58 graden gehouden (met een hysterese waarschijnlijk) want zijn energieverbruik (alleen P1 meter) laat bijvoorbeeld in de nacht 150 W zien en dan periodiek een uur lang 1600-1800W.

Mijn vragen:
• Is het normaal bij w/w dat de vloerverwarming via het buffervat komt en niet direkt uit de warmtepomp? Ik ken mijn l/w warmtepomp en die stuurt het warme water of naar de verwarming of naar het boilervat.
• Is het beter om dit om te bouwen zodat de warmtepomp direkt de vloerverwarming in gaat en dan met 30-35 graden kan draaien? Dan verlies je de verwarming op het moment dat SWW gemaakt moet worden, maar ik begrijp dat dat met vloerverwarming niet zo'n punt is.
• Als dat niet kan/te duur is, dan is de buffer op 58 graden houden natuurlijk niet efficient (zal wel een standaard instelling en goed tegen legionella zijn). 45 graden is beter en dan een keer per week een legionella run?

Signatures zijn voor boomers.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:32
Maasluip schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:21:
Vraagje voor een collega van mij. Hij is verhuisd en het huis heeft een w/w warmtepomp. Hij vindt het verbruik hoog en ik heb mijn vragen bij hoe het aangesloten is en de regeling is.

Zo te horen gaat het warme water in een buffervat dat ook dient als SWW en betrekt de vloerverwarming zijn water uit dat buffervat. Dat buffervat wordt op 58 graden gehouden (met een hysterese waarschijnlijk) want zijn energieverbruik (alleen P1 meter) laat bijvoorbeeld in de nacht 150 W zien en dan periodiek een uur lang 1600-1800W.

Mijn vragen:
• Is het normaal bij w/w dat de vloerverwarming via het buffervat komt en niet direkt uit de warmtepomp? Ik ken mijn l/w warmtepomp en die stuurt het warme water of naar de verwarming of naar het boilervat.
• Is het beter om dit om te bouwen zodat de warmtepomp direkt de vloerverwarming in gaat en dan met 30-35 graden kan draaien? Dan verlies je de verwarming op het moment dat SWW gemaakt moet worden, maar ik begrijp dat dat met vloerverwarming niet zo'n punt is.
• Als dat niet kan/te duur is, dan is de buffer op 58 graden houden natuurlijk niet efficient (zal wel een standaard instelling en goed tegen legionella zijn). 45 graden is beter en dan een keer per week een legionella run?
Als het zit zoals je beschrijft is het absoluut prut.
COP wordt rap slechter bij hogere afgifte temperatuur dus eerst naar buffervat op 58 graden brengen en vandaar naar de vloerverwarming is absoluut nuts.
Maar.. je zegt "zo te horen"... dat suggereert dat je het niet live of via fotos gezien hebt. Dat zou ik dan eerst doen want de setup die je beschrijft heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien en is dus ook wel heel onwaarschijnlijk.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 17:40

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:29:
[...]

COP wordt rap slechter bij hogere afgifte temperatuur dus eerst naar buffervat op 58 graden brengen en vandaar naar de vloerverwarming is absoluut nuts.
Maar.. je zegt "zo te horen"... dat suggereert dat je het niet live of via fotos gezien hebt. Dat zou ik dan eerst doen want de setup die je beschrijft heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien en is dus ook wel heel onwaarschijnlijk.
Je collega woont niet toevallig in Duitsland? Want daar is het heel gebruikelijk om een groot voorraadvat (pufferspeicher) te hebben waar SWW via een warmtewisselaar wordt gevoed uit de bovenste warme laag en de ruimteverwarming lager uit het voorraadvat wordt onttrokken.
https://lh6.googleusercon...pTJT7R9_KZ59FqEH49-GM-5xQ

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 15:42

Maasluip

Kabbelend watertje

Nee, gewoon in Nederland (maar wel heel dicht bij Duitsland). Dat de COP op deze manier prut is heb ik hem ook uitgelegd, dus die temperatuurverlaging gaat hij wel doen.
Ik zal eens kijken of ik hem foto's kan laten maken.

Signatures zijn voor boomers.

• Bravo

Bravo

Second Best

Zou het kunnen dat een Duitse partij het heeft geinstalleerd? En gelijk alle Duitse normen voor drinkwater erin heeft verwerkt? (Die verschillen enorm met wat we in Nederland gewend zijn, zeker als het gaat om warm water zijn ze strenger waardoor sww-vaten veel minder worden toegepast).

Ik ben benieuwd naar de foto's van de installatie.

📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Gwaihir
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:16:
Je collega woont niet toevallig in Duitsland? Want daar is het heel gebruikelijk om een groot voorraadvat (pufferspeicher) te hebben waar SWW via een warmtewisselaar wordt gevoed uit de bovenste warme laag en de ruimteverwarming lager uit het voorraadvat wordt onttrokken.
Juist niet dus, want in Duitsland had men het wel goed gedaan?

Onze installatie heeft ook flinke buffering. Meerdere partijen hebben ons in de ontwerpfase aangeraden er op die 60 graden manier mee om te gaan. Toen heb ik het ontwerp zelf maar ter hand genomen. (En nu moet ik nog steeds een keer een leiding laten verleggen, omdat er nog 'n foutje in bleek te zitten.)

@Maasluip laat je collega dus wel even lezen hoe dit kan werken, alvorens te drastisch aan de slag te gaan. Helemaal niet meteen gezegd dat die buffer op de schroothoop moet. En kom dus inderdaad met meer detail: hoe groot, hoe aangesloten, waarvoor bedoeld / nu nodig, dat soort dingen.

• Bravo

Bravo

Second Best

Gwaihir schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Juist niet dus, want in Duitsland had men het wel goed gedaan?

Onze installatie heeft ook flinke buffering. Meerdere partijen hebben ons in de ontwerpfase aangeraden er op die 60 graden manier mee om te gaan. Toen heb ik het ontwerp zelf maar ter hand genomen. (En nu moet ik nog steeds een keer een leiding laten verleggen, omdat er nog 'n foutje in bleek te zitten.)

@Maasluip laat je collega dus wel even lezen hoe dit kan werken, alvorens te drastisch aan de slag te gaan. Helemaal niet meteen gezegd dat die buffer op de schroothoop moet. En kom dus inderdaad met meer detail: hoe groot, hoe aangesloten, waarvoor bedoeld / nu nodig, dat soort dingen.
Zonder verdere informatie kunnen we niet zeggen of het wel/niet goed is geinstalleerd.
- De klacht is dat de gebruiker het verbruik hoog vindt. Geen onderbouwing in verbruikte kWh's in relatie tot woning/warmwatervraag om dit te kunnen plaatsen.
- De gedachte is dat er 1 vat is voor sww en vloerverwarming en dat de vloerverwarming met 58 graden wordt gevoed. Geen foto's of tekeningen of dit daadwerkelijk waar is.

Nogmaals, ik ben benieuwd naar de foto's. ;)

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 18:52
ChrisM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:30:
Ter info: is een update voor alpha innotec warmtepompen! Update ging goed, geen idee wat er veranderd is.. en luxtronik2 werkt nog steeds!
Heb je toevallig ook Home Assistant met de Luxtronik integratie?

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:43
AJediIAm schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Heb je toevallig ook Home Assistant met de Luxtronik integratie?
Yep. Dat bedoelde ik te zeggen met luxtronik2. :) maar inderdaad, alles werkt.

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:17
ChrisM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:30:
Ter info: is een update voor alpha innotec warmtepompen! Update ging goed, geen idee wat er veranderd is.. en luxtronik2 werkt nog steeds!
Zag hier de update ook voorbij komen en de plugin van Domoticz werkt ook hier feilloos mee.

bijnaleek

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 17:26

joker1977

Tweakert

Wij hebben hier op het werk ook 2x Alpha-Innotec MSW19's staan en ik zie een firmware-update, nog neit uitgevoerd..

Maar ik zie in de luxtronik2 integratie nu ook een "power limit (kW)" staan. Onze warmtepompen kunnen niet moduleren, maar ik weet dat ze met een kleine fysieke selectie-weerstand het type bepalen en de hoeveelheid vermogen, dus technisch is er niets wat tegenhoudt om de compressor minder hard te laten pompen.

Weet iemand hoe je die Power Limit gebruikt? Invullen lijkt niets te doen... Of werkt dat pas na de firmware-upgrade? Of is het kansloos ?

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 23:34
Mijn vaste energiecontract loopt af en aangezien de nieuwe vaste contractaanbieding niet echt interessant zijn, ga ik over op een dynamisch contract. Daarom wil ik eigenlijk meer controle over mijn warmtepomp, een Alpha Innotec MSW2-6S.

Ik heb al tijden de luxtronik integratie voor home assistant, maar heb eigenlijk niet echt veel gebruik gemaakt daarvan.

Ik zou een aantal dingen graag willen:
- thermale desinfectie bij voorkeur als de zon schijnt en mijn panelen lekker produceren.
- de temperatuur in huis overdag 0.5-1 graad hoger (in de winter) of lager (in de zomer), en dan ‘s avonds/‘s nachts weer omlaag, zodat de wp opwarmt/koelt als de zonnepanelen leveren.

Weet iemand hier of dit mogelijk is? Met name het eerste punt lijkt ingewikkeld aangezien de thermische desinfectie niet echt te schedulen lijkt te zijn qua tijd (alleen qua dag).

Mocht er extra hardware oid nodig zijn, dan is dat ook te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevalric op 27-03-2026 16:20 ]

Xbox Live: Chevalric

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 18:52
Chevalric schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:19:

Ik zou een aantal dingen graag willen:
- thermale desinfectie bij voorkeur als de zon schijnt en mijn panelen lekker produceren.
- de temperatuur in huis overdag 0.5-1 graad hoger (in de winter) of lager (in de zomer), en dan ‘s avonds/‘s nachts weer omlaag, zodat de wp opwarmt/koelt als de zonnepanelen leveren.

Weet iemand hier of dit mogelijk is? Met name het eerste punt lijkt ingewikkeld aangezien de thermische desinfectie niet echt te schedulen lijkt te zijn qua tijd (alleen qua dag).

Mocht er extra hardware oid nodig zijn, dan is dat ook te regelen.
Ik weet niet precies hoe de desinfectie cycle getriggerd kan worden, maar je kan het zelf doen door de DHW temperuur op de juiste tijd omhoog te zetten.

Ik gebruik de target correction om de warmtepomp wat minder hard te laten werken tijdens piek tijden. Er is ook een efficiency entity die iets vergelijkbaars zou moeten doen.

Er zijn entities voor smart grid en power limit, maar ik heb nog geen uitleg gevonden hoe deze werken.

• Gwaihir
  • Niet online
AJediIAm schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:43:
Ik weet niet precies hoe de desinfectie cycle getriggerd kan worden, maar je kan het zelf doen door de DHW temperuur op de juiste tijd omhoog te zetten.
Ook mijn eerste gedacht, @Chevalric. Ik ben niet bekend met deze WP, maar als je die cycle niet rechtstreeks aan kunt sturen: zet 'm uit en programmeer 'm vervolgens zelf.

• wjwithagen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-04 18:31
Stefannn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:29:
[...]

mmmm, niet echt onwaarschijnlijk. Want in 2005 was dit ook het ontwerp van onze installatie,
met daarbij ook nog een ringleding, die dus ook vol continue op 50C draaide.
Zo zitten/zaten de datasheets van de voorbeeld installaties er gewoon uit.
En ja trust me, dat is echt een concept voor geld verspilling..

Ding wat ik al eigenlijk na een paar maanden heb laten fixen: Niet het water eerst in het buffer, en dan naar de vloer. Nu gaat het water primair in de vloer en eventuele overflow gaat in het buffer. Dat is dan ook meestal iets van 30C. 't is een lagenboiler, en meestal bovenin verzamelt zich iets warmer water

Verder een inline verwarmer om WW te maken, via een warmtewisselaar pre-heat ik water naar iets van 30-35C, die ik dan met 3kW boost naar iets van 40+ water. En dat is meer dan voldoende om mee te douchen.
Als het vat te koud wordt kan de WP vol op het buffer zetten in de bovenlaag.

Nou doe je douchen/baden maar heel beperkt, dus denk ik dat van de 168 uur in de week, we wellicht 2 uur besteden aan het maken van WW. En op dat moment neem ik voldoende met een wat mindere COP.
Alle andere uren draaien we eigenlijk op een COP van 4.

Verder regel ik nu op de retourtemperatuur van het water uit de vloer, in combinatie met sturing door te kijken welke kleppen er open gaan.
En sinds kort doe ik dan ook nog een beetje dynamisch management door tussen 6:00-9:00 en 17:00-21:00 de WP niet te gebruiken. Momenteel nog aan het klooien om op de optimale tijdssloten eventueel de buffer op te warmen/vloer te verwarmen... Maar daar nog niet tevreden over.

• wjwithagen
joker1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:11:
Wij hebben hier op het werk ook 2x Alpha-Innotec MSW19's staan en ik zie een firmware-update, nog neit uitgevoerd..

Maar ik zie in de luxtronik2 integratie nu ook een "power limit (kW)" staan. Onze warmtepompen kunnen niet moduleren, maar ik weet dat ze met een kleine fysieke selectie-weerstand het type bepalen en de hoeveelheid vermogen, dus technisch is er niets wat tegenhoudt om de compressor minder hard te laten pompen.

Weet iemand hoe je die Power Limit gebruikt? Invullen lijkt niets te doen... Of werkt dat pas na de firmware-upgrade? Of is het kansloos ?
Lijkt me dat dat een "algemeen feature" is. Als een WP niet kan moduleren, kun je ook geen limiet instellen.
Dat ding loopt, of het loopt niet. Dus 0 kW of x kW. (x zijnde het elektische vermogen van de pomp)
Moduleren gaat ook door de compressor frequentie te sturen, iets waar je echt passende elektronica voor nodig hebt. Daarnaast zul je ventiel ook dynamisch aan moeten sturen, ook weer extra elektronica en passen software in je controller.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 17:26

joker1977

Tweakert

wjwithagen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:11:
[...]

Lijkt me dat dat een "algemeen feature" is. Als een WP niet kan moduleren, kun je ook geen limiet instellen.
Dat ding loopt, of het loopt niet. Dus 0 kW of x kW. (x zijnde het elektische vermogen van de pomp)
Moduleren gaat ook door de compressor frequentie te sturen, iets waar je echt passende elektronica voor nodig hebt. Daarnaast zul je ventiel ook dynamisch aan moeten sturen, ook weer extra elektronica en passen software in je controller.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar omdat ik uit eigen ervaring weet dat die warmtepomp met minder vermogen heeft gelopen in dezelfde configuratie, behalve met 1 selector-weerstand waardoor de machine "dacht" dat hij een 12 kW variant was, had ik nog enige hoop dat het allemaal simpelweg wel in de machine zat, maar niet op de machine zelf te configureren was, maar wel in de software.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:32
joker1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:11:

Ik heb die warmtepomp niet.
Maar als je zeker weet dat het met een weerstand te regelen is kan je daar een bestuurd relais op zetten.
Op zelfde manier regel ik ook mijn jacuzzi. Met 2 relais een parallel of serie weerstand op de temperatuur ntc schakelen en ik kan hem vanuit de home automation bedienen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@wjwithagen cop 4 ja? Dat zijn cijfers die io voor L/W prima zou vinden maar bij W/W hoop je toch beter te scoren? Heb je gewoon pech qua huis/afgifte/bron of is dit veelvoorkomend?

• wjwithagen
Fr33z schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:35:
@wjwithagen cop 4 ja? Dat zijn cijfers die io voor L/W prima zou vinden maar bij W/W hoop je toch beter te scoren? Heb je gewoon pech qua huis/afgifte/bron of is dit veelvoorkomend?
Geen idee, waarom zou het meer moeten zijn??? Let wel ik heb het over COP en geen Scop.
Soms loopt 't wel richting 4,5, maar dan heb je 't wel gehad.
En het is een WP op R410 uit 2005.
En dit is echt wat ik meet met een belimo flowmeter en pt1000. Stroom wordt met een aparte kWh gemeten.

Zowat alles wat ik aan compressoren op R410 tegenkom zit ergens op deze waarde. Ook de professionele die we in de datacentra gebruiken.

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:45
wjwithagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:45:
[...]
Zowat alles wat ik aan compressoren op R410 tegenkom zit ergens op deze waarde. Ook de professionele die we in de datacentra gebruiken.
Ik kan bevestigen dat mijn op R410 gebaseerde w/w WP ook maar aan een COP van 4.5 komt.

Nochtans wordt volgens de specificaties van mijn WP opgegeven dat een nieuwe installatie bij B10W35 ruim boven de 5 ligt. In het begin klopte dat ook, maar na een jaar begon de pomp 10% meer electriciteit te verbruiken bij dezelfde warmteafgifte. De servicedienst van de fabrikant is langsgekomen maar kon niets vinden en vertelde dat die binnen de toleranties ligt. Ik blijf het in de gaten houden én deze winter is het rendement wel niet meer verder teruggevallen. Als het op 4.5 cop blijft kan ik er mee leven.

• Gwaihir
  • Niet online
2017 geïntroduceerde WP, als ik me niet vergis. Met R410A, maar R410 kan ik niet (los) terugvinden.

Daarmee deel ik de blik van @Fr33z. Kennelijk is er sinds 2005 toch wat verbeterd? Of jullie zitten beide op een vrij hoge afgiftetemperatuur en / of lage brontemperatuur?

• Fr33z
  • Nu online
wjwithagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:45:
[...]

Geen idee, waarom zou het meer moeten zijn??? Let wel ik heb het over COP en geen Scop.
Soms loopt 't wel richting 4,5, maar dan heb je 't wel gehad.
En het is een WP op R410 uit 2005.
En dit is echt wat ik meet met een belimo flowmeter en pt1000. Stroom wordt met een aparte kWh gemeten.

Oef, dat valt tegen dan (voor mij iig). Haal hier met een L/W ook prima een SCOP van 4 en er zijn dagen in de tussenseizoenen (10 buiten, aanvoertemp 28C) dat de COP wel 6 is. Mogelijk valt t prima binnen de specs maar ik schrik er toch wel van. Mogelijk is de techniek sinds 2005 nog wel aat beter geworden...

• wjwithagen
Fr33z schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:29:
[...]

Oef, dat valt tegen dan (voor mij iig). Haal hier met een L/W ook prima een SCOP van 4 en er zijn dagen in de tussenseizoenen (10 buiten, aanvoertemp 28C) dat de COP wel 6 is. Mogelijk valt t prima binnen de specs maar ik schrik er toch wel van. Mogelijk is de techniek sinds 2005 nog wel aat beter geworden...
Geen idee of je het bewust doet, maar er is een flink verschil tussen COP en SCOP....
Die S staat voor Seasonal, en is juist bedoelt om een gevoel te geven hoe het gemiddeld over het hele jaar is. En dat is feitelijk anders dan COP die echt gewoon een momentele grootheid is.

Daarnaast is er nog wellicht een ander effect in het tussenseizoen. Geen idee of je een modulerende WP hebt?
Dan geldt daarvoor dat op lagere toerentallen de compressor relatief effectiever draait.
Bij een On/Off model wordt dat niet gedaan want dan moet je de compressor op een of andere manier overdimensioneren. En dat verhoogt de kosten van WP serieus, terwijl je die capaciteit dan niet gebruikt.

'k heb net even naar vannacht gekeken, en de COP vannacht was idd 4.5...
WaterOut temp 33C, WaterIn temp 7,5C

• Fr33z
  • Nu online
Ik ken het verschil tussen SCOP en zonder S inderdaad. En ja mijn simpele/goedkope L/W wp kan moduleren ja. En de COP is dus geregeld 6 pf hoger en over het seizoen kom ik rond de 4,0 uit dus SCOP.

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-04 12:37
Ik heb een paar offertes gekregen voor plaatsing water/water warmtepomp. Qua kosten allemaal redelijk hetzelfde. Dus keuze gaat om gevoel/vertrouwen bij de partij, en natuurlijk welke pomp ze leveren. Hierbij zijn twee voorstellen voor een Thermia Calibra en een voor een Ecoforest.

Voor mij is de lange termijn gebruiksgemak (inclusief onderhoud) belangrijker dan op de euro uitrekenen welk rendement ze denken te bereiken.

Zijn er duidelijk voors/tegens bij deze merken waar ik rekening mee moet houden in de keuze?

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:34
Jbern schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:32:
Ik heb een paar offertes gekregen voor plaatsing water/water warmtepomp. Qua kosten allemaal redelijk hetzelfde. Dus keuze gaat om gevoel/vertrouwen bij de partij, en natuurlijk welke pomp ze leveren. Hierbij zijn twee voorstellen voor een Thermia Calibra en een voor een Ecoforest.

Voor mij is de lange termijn gebruiksgemak (inclusief onderhoud) belangrijker dan op de euro uitrekenen welk rendement ze denken te bereiken.

Zijn er duidelijk voors/tegens bij deze merken waar ik rekening mee moet houden in de keuze?
Kijk of ze R290 (propaan) als koudemiddel gebruiken. Dat is toekomst bestendig en veel beter voor het milieu. Verder geen ervaring met de merken, heb zelf een Nibe.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

HammieDuDe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:23:
Ik begeef me even in het concurrentie topic ;-)

Mijn broer heeft onlangs een nieuwe woning gekocht ( bj 2009 ), deze woning is destijds al voorzien van een brine installatie op basis van de Nibe F1140 Fighter.

De oorspronkelijke installateur is failliet gegaan, de opvolger is van merk gewisseld ( en wil niks meer doen voor deze installatie behalve vervangen door ander merk ) en het schijnt dat er nog een paar installateurs bij zijn geweest "die er verstand van hadden", resulteert in het volgende:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zoals gezegd, ze hebben dit huis net gekocht en het enige wat ze hebben meegekregen van de oude eigenaren is dat het systeem het prima doet maar dat ze ietwat een hoog stroomverbruik in huis hebben.

De eindafrekening is in de bus beland bij mijn broer en heeft stiekem even gekeken, en de oud eigenaren hebben in 2020/2021 maarliefst 21000 kWh verbruikt!

Dit brengt mij meteen naar de waarschijnlijk veroorzaker van het probleem, de warmtepompinstallatie, en dit valt mij in 1 opzicht op:
- Stekker ligt er uit van de warmwatercirculatie ( niet persé nodig, warmwater is vlot voorhanden en de leidingen zijn niet absurd lang )
- Losse thermostaat hangt achter de Fighter ( zie foto's ), hangt een sensor buiten die ook aangesloten is en de thermostaat in de woonkamer werkt niet meer volgens de oud-eigenaren, ze gebruikten altijd die beneden er los bij hangt
- VVW sturing is niet aangesloten op de WP

Comfort technisch is alles wel in orde, woning blijft netjes op temp, ook koeling functioneert, warmwater is ook ruimschoots beschikbaar.

Zijn er ervaringsdeskundigen die eens naar de foto's kunnen kijken en wellicht op bovenstaande informatie wat kunnen schieten?

Ik heb zelf het idee dat het elektrische element van de unit de boosdoener is en meer werk voor zijn rekening neemt dan dat nodig is.

Zijn er zaken die ik op de unit kan checken/nalopen om helderheid te krijgen?
Ik heb ook een Nibe F1140, maar ons totale verbruik is 6.000kWh per jaar (inclusief elektrisch koken).

Daarnaast kan ik de data van de warmtepomp uitlezen, wat kan helpen met het vinden van het probleem.
Ons huis is 2007 en ~150m2 (dacht ik zo), vrijstaand met 3 verdiepingen verwarmd.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:07

Matis

Rubber Rocket

Mijn Alpha Innotec WZSV 92K3M komt niet meer aan de ingestelde temperatuur van het SWW (tapwater). Ik dacht al een aantal dagen dat het water niet heel erg warm was, maar vandaag spande de kroon.
Toen ik in de logging ging kijken, zag ik dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv_E3xdEBPN7DkcK0tymk-7ITdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fVxIZDZlu2oicN0NkVdW9qs9.png?f=fotoalbum_large
Sinds ik, begin april, de verwarming heb uitgezet zijn de runs voor SWW opgelopen tot 15, 16 of 18 uur. Gisteren spande de kroon met een run van maar liefst 60 uur. Daarbij is de setpoint van 55 graden niet (meer) gehaald. Sinds vandaag is hij gaan pendelen en schommelt de temperatuur rond de 35 graden.

Als je de SWW-temperatuur van deze week bekijkt, zie je duidelijk de dalende trend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg5BuyjBVoPukMX6yFNje92pleU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9VqYRpbaQCeMcuixot6AyndB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zojuist de spanning van de WP gehaald en hoop dat hij er weer uit komt, maar heb er een hard hoofd in.

In de informatie-portal van de WP zie ik dit en komt er telkens de storing / afschakeling
I0 Pause
voorbij.
Helaas krijg ik niet echt gevonden wat hier de oorzaak van is / kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtFX-AzUU8i7Ur881s4FhW9Lq9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwQigQuGKVuwG1CBqqAqfncT.png?f=fotoalbum_large

Wie kan me helpen?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:48

bjp

en run voor SWW zonder verbruik is hier misschien een uur of zo… waar gaat al je warmte naartoe?? Staat er ergens een warm water kraan open?? heb je verbruik op je watermeter?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Matis

Matis

Rubber Rocket

bjp schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:28:
en run voor SWW zonder verbruik is hier misschien een uur of zo… waar gaat al je warmte naartoe?? Staat er ergens een warm water kraan open?? heb je verbruik op je watermeter?
Hier normaliter ook binnen een uur weer netjes op peil. Er is op dit moment geen vraag naar water volgens de watermeter: koud noch warm.
Ik heb geen idee waarom er ineens niet meer effectief of efficient warm water opgewarmd wordt.

Ik kijk of ik kan vinden of ik de tweede warmte-opwekker kan activeren om vanavond toch nog een beetje behaaglijk te kunnen douchen.

Verwarming staat dus ook al een paar dagen uit. Dus daarvoor hoeft de warmtepomp ook niet in te springen. Daarnaast heeft, voor zover ik weet, SWW altijd voorrang op verwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 12-04-2026 20:38 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Matis Ik zet mijn geld op een koudemiddeltekort.
Sowieso is het heel erg tijd om morgenochtend je installateur te bellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Andrehj schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:39:
@Matis Ik zet mijn geld op een koudemiddeltekort.
Sowieso is het heel erg tijd om morgenochtend je installateur te bellen.
Die vrees heb ik ook.
De installateur die ooit (tijdens de bouw) de Warmtepomp heeft geinstalleerd bestaat niet meer / is failliet. Daarnaast zijn er maar weinig bedrijven die de juiste papieren hebben om ook water/water (brine) warmtepompen te onderhouden. Mijn buurman is ook installateur, maar hij mag dus niet aan onze WP sleutelen vanwege niet de juiste certificering.

Heeft er iemand tips voor een installateur in de regio Tilburg? Wat zijn de termen waarop ik moet zoeken voor een dergelijke installateur?

• Andrehj
  • Niet online
@Matis Je kunt Alpha Innotec in Zevenaar contacten en vragen of ze een installateur in je buurt hebben?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Andrehj schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:46:
@Matis Je kunt Alpha Innotec in Zevenaar contacten en vragen of ze een installateur in je buurt hebben?
Zal ik doen. In de tussentijd heb ik geprobeerd met de tweede warmte-opwekker het tapwater op temperatuur te krijgen. Maar dat lijkt niets te doen.
Het water wordt niet warm en ook zie ik geen (extra) vraag van electra.

• Gwaihir
  • Niet online
@Matis Misschien is dat nog 'n heel klein lichtpuntje? D.w.z. dat er iets geks is met een sensor of zo dat 'n stuk goedkoper uitpakt dan een lek F-gascircuit? (En je buurman, of jezelf mag toch wel degelijk naar zoiets kijken, zo lang je van het F-gascircuit af blijft?)

Wat die vrees voor dat laatste aangaat: heb je ook logging van bijv. die heetgas temperatuur?

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 12-04-2026 21:23 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gwaihir schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:19:
@Matis Misschien is dat nog 'n heel klein lichtpuntje? D.w.z. dat er iets geks is met een sensor of zo dat 'n stuk goedkoper uitpakt dan een lek F-gascircuit?

Wat die vrees voor dat laatste aangaat: heb je ook logging van bijv. die heetgas temperatuur?
Heetgas staat momenteel op 55.X°C (edit: nu op 56.3°C)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLZPEAE5TqWSzxOikSY7wBXFqEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/epVdnTuR5jXWEVmNshtzjpT6.png?f=fotoalbum_large

Ik keek net even op de manometer van het grondgebonden circuit en die staat onder de 1 bar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ktqzqp64lxzgLF10I67OpchwWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwPCjko7qW8eDCaPRPJJ0i3m.jpg?f=fotoalbum_large
Denk toch echt dat daar het probleem te zoeken is. Systeem draait nu 7,5 jaar zonder noemenswaardig onderhoud of bijvullen van het grondgebonden circuit. CV-zijde vul ik zelf met enige regelmaat bij, maar de andere kant kan en durf ik niet. Heb geen idee hoe de concentratie glycol is en wat en hoeveel er bijgevuld dient te worden.

Ik ga morgen Nathan maar bellen.

• bjp

bjp

je hebt nog 1 bar op dat circuit, en die meter staat feitelijk redelijk hoog (tegenover je bron), typisch bijna op het hoogste punt. Mijne geeft ook maar 1 bar aan, en is zo stabiel voor jaren.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Van Nathan een lijstje doorgekregen met installateurs uit de buurt. Eentje bestaat niet meer, 3 hebben geen interesse. 1 heeft wel interesse, maar met een wachttijd van 4 tot 6 weken en dan verplicht een onderhoudscontract van (minimaal) 2 jaar...

Meh

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-04 12:37
Over onderhoudscontracten; ik heb voorstellen van 400 tot zelfs 900 per jaar gezien. Dat lijkt me heel veel geld voor een onderhoudscontract (zeker voor nieuwe installaties, die contracten lopen niet meer door als de installatie 10 of 15 jaar oud is en de kans vergroot dat er dingen stuk gaan.

Zit ik hier dan volledig naast, wat hebben jullie?

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 17:45
Ik heb hier een bron WP van Danfoss uit 2009 zonder onderhoud, er is in die tijd alleen een keer een sensor vervangen verder heb ik mee gekregen dat onderhoud overbodig is als je zelf een aantal zaken in de gaten houdt zoals de filters en drukmeters.

Gelukkig werkt deze nog steeds erg goed

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Matis schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:51:
Van Nathan een lijstje doorgekregen met installateurs uit de buurt. Eentje bestaat niet meer, 3 hebben geen interesse. 1 heeft wel interesse, maar met een wachttijd van 4 tot 6 weken en dan verplicht een onderhoudscontract van (minimaal) 2 jaar...

Meh
Probeer mempaey (voorheen energiewacht) te bellen. Die dekken jouw regio volgens mij ook. Ik zit bij hen voor ca 15pm met een AIT WP.

• Gwaihir
  • Niet online
jinglewood schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:37:
Ik zit bij hen voor ca 15pm met een AIT WP.
Zo'n onderhoudscontract dus. En wat doen ze dan voor je, voor die 180 euro per jaar?
Jbern schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:46:
Zit ik hier dan volledig naast, wat hebben jullie?
Een forum om te leren wat (zelf) in de gaten te houden. Mijn koelkast en vrieskast hebben ook geen onderhoudscontracten. En daarvan moet ik ook zelf in 't snotje houden of de deur nog goed sluit. Onderhoud aan een WP is net zo nagenoeg niets.

Maar helaas lijkt het een verdienmodel. Al is koppelverkoop aan consumenten nog steeds niet toegestaan, toch? Dus je kunt de reparatie laten plaatsvinden en laten weten dat je toch afziet van dat onderhoudscontract?

[ Voor 56% gewijzigd door Gwaihir op 13-04-2026 19:49 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Matis schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:24:
Ja, maar weet jij wat het hoort te zijn? (Ik niet..)

Ik vroeg me af of er een vergelijkbare trend in zou zitten, of niet, als je eerder liet zien.
Ik keek net even op de manometer van het grondgebonden circuit en die staat onder de 1 bar.
En je aanname is dat de compressor dan dienst weigert? Lijkt me streng - bij EcoForest pas bij 0,5 bar, zoals ook @bjp al aangeeft - maar zou kunnen. Maar merk je dat dan, aan de stilte / geen trilling / uitleesbare waarden? Als je compressor nog draait is dit (nog) niet je probleem.

Er hoeft maar heel weinig water bij om de druk wat op te hogen (water laat zich nu eenmaal slecht samendrukken). Kun je nu, zo begin voorjaar prima doen en mengt dan voor volgende winter wel door. En ruim voor de winter kun je dan het glycol gehalte (laten) controleren. (Ik kocht er zelf voor 'n habbekrats de refractometer voor. Heb ik (hier of) in het topic over zonneboilers wel over gepost.)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@Gwaihir ik heb vandaag even met een maatje gesproken en die heeft (van afstand) meegekeken in de logging van de WP. Hij gaf aan dat het mogelijk een lekkende 3-wegklep is. Omdat het heetgas en de rest van de waardes gewoon allemaal goed lijken te zijn.
Zojuist de WP gevoeld en er stroomt wel degelijk warm water door mijn VVW. Ik heb naregeling in alle ruimtes (die staan dicht), maar ook een aantal zones (overloop, gang, toilet en woonkamer) waar geen kleppen op zitten. Deze leidingen zijn significant warmer dan de rest van de leidingen waar geen water doorheen stroomt. Ik heb nu de VVW-verdelers (op elke verdieping 1) dichtgezet. De leidingen beginnen af te koelen, maar de temperatuur in de WP en SWW is nog niet veranderd. Maar als ik het stroomschema van de WP bekijk dan is dat ook niet heel vreemd. Want er loopt ook nog een bypass-circuit door de WP heen.
Ga straks de WP eens open schroeven en kijken of de motor van de 3-wegklep stuk is of dat deze misschien geblokkeerd is.

• Gwaihir
  • Niet online
@Matis Waarschijnlijk. Goed zelf te controleren, zeker met de WP open en je handen op de leidingen. En te repareren door elke CV-monteur.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gwaihir schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:05:
@Matis Waarschijnlijk. Goed zelf te controleren, zeker met de WP open en je handen op de leidingen. En te repareren door elke CV-monteur.
Ik verdenk steeds meer de 3-wegklep zelf. De stelaandrijving (klepmotor) draait netjes tussen positie B (CV, standaard) en positie A (SWW, gestuurd). Echter lijkt er niets te veranderen in de flow van het warme water.
Lijkt of de kraan intern in limbo staat.
De spil kan ik handmatig probleemloos draaien, maar lijkt geen ook geen invloed te hebben op stand B of stand A.

• Andrehj
  • Niet online
Matis schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
Ik verdenk steeds meer de 3-wegklep zelf. De stelaandrijving (klepmotor) draait netjes tussen positie B (CV, standaard) en positie A (SWW, gestuurd). Echter lijkt er niets te veranderen in de flow van het warme water.
Lijkt of de kraan intern in limbo staat.
De spil kan ik handmatig probleemloos draaien, maar lijkt geen ook geen invloed te hebben op stand B of stand A.
Maar dan zou je huis toch waanzinnig warm moeten worden, als je WP continu dmv een SWW-cyclus je huis aan het verwarmen is?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Andrehj schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:41:
Maar dan zou je huis toch waanzinnig warm moeten worden, als je WP continu dmv een SWW-cyclus je huis aan het verwarmen is?
Ja, al is het sowieso altijd al redelijk warm in huis als de zon er op staat. Daarnaast beslaat het niet-nageregelde circuit van ons huis maar een 25% van het totale vloeroppervlakte. En met relatief koude nachten warmt het huis ook niet dramatisch snel op.

• bjp

bjp

je zou niet de eerste zijn met een kapotte/lekkende 3-weg klep, zover ik weet waren er hier al voorbijgekomen.

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 11:47
@Matis Misschien wat laat, maar ik zag in je screenshot dat de bron in en bron uit temperatuur nagenoeg gelijk waren. Doet de bronpomp het wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Turrican op 18-04-2026 08:25 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Turrican schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:23:
@Matis Misschien wat laat, maar ik zag in je screenshot dat de bron in en bron uit temperatuur nagenoeg gelijk waren. Doet de bronpomp het wel?
Terechte vraag, maar denk het wel. Er was uiteindelijk helemaal geen warmtevraag meer. Dus geen afname van warmte en dan is het feitelijk rondpompen van brine. Je ziet ook dat de BOSUP nog maar op 12% draait.

De klep lijkt nu helemaal dicht te zetten. Er wordt geen (warm) water meer rondgepompt.
Gelukkig een nieuwe klep weten te bemachtigen en volgende week komt er een monteur die alleen het "bovenste" gedeelte van de pomp mag onderhouden. Voor nu lijkt dat afdoende, omdat ik niet het gevoel heb dat het probleem in de bodemlus en/of compressor-gedeelte zit.

We wachten af. Douchen kunnen we gelukkig ergens anders.

Begint al bijna te wennen :+

• swennert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:52
Matis schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk toch echt dat daar het probleem te zoeken is. Systeem draait nu 7,5 jaar zonder noemenswaardig onderhoud of bijvullen van het grondgebonden circuit. CV-zijde vul ik zelf met enige regelmaat bij, maar de andere kant kan en durf ik niet. Heb geen idee hoe de concentratie glycol is en wat en hoeveel er bijgevuld dient te worden.

Ik ga morgen Nathan maar bellen.
@Matis Ik zie in je foto dat je op firmware 3.82.5 zit, het gaat je probleem niet oplossen maar de nieuwste versie via AIT is nu 3.92.2. Zitten wat leuke nieuwe functies in (bijvoorbeeld zien hoeveel kWh er volgens de warmtepomp uit het net is getrokken) en een hoop "algemene verbeteringen". Je kan overwegen om ook een keer een update op je warmtepomp te draaien.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

swennert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:43:
@Matis Ik zie in je foto dat je op firmware 3.82.5 zit, het gaat je probleem niet oplossen maar de nieuwste versie via AIT is nu 3.92.2. Zitten wat leuke nieuwe functies in (bijvoorbeeld zien hoeveel kWh er volgens de warmtepomp uit het net is getrokken) en een hoop "algemene verbeteringen". Je kan overwegen om ook een keer een update op je warmtepomp te draaien.
Bedankt voor de tip. Heb via https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=1 de laatste firmware voor mijn WP gedownload en geinstalleerd.

Ik zie inderdaad wat nieuwe features. Het tapwater wordt er helaas niet warm mee :+

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Monteur vanochtend geweest. Samen met hem (was voor hem ook de eerste keer een Alpha Innotec) de 3-weg klep vervangen. De 3-weg klep die er uit kwam, draaide toch wel netjes en leek de andere kant ook goed af te sluiten. Dus dat leek toch niet het probleem.

Daarna de WP weer aangezet en, door de software update van gisteren, kwamen er ineens wel duidelijkere foutmelding naar voren. Deze keer een Lagedruk afschakeling (721).

Na telefonisch overleg met Alpha Innotec zit het probleem waarschijnlijk dan toch in de druk aan de bodemzijde, die moet idealiter tussen de 1,5 en 2 bar zitten. Morgen gaan ze de glycol bijvullen. Deze monteur heeft dat nog nooit gedaan en had ook geen glycol bij zich.

Morgen verder :)

De reden waarom het water aan de CV-zijde ook warm werd ten tijde van TW opwarmen blijft vooralsnog een raadsel 8)7

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 17:45
@Matis

Ik heb vorig jaar een versleten 3 wegklep vervangen, probeer er eens goed op te blazen als je de open kant dicht houdt, bij mij lekte er wel degelijk lucht uit de gesloten kant en de andere kan op ook. Bij ons kwam de lekkage doordat er teveel gruis in de leidingen aanwezig was. Vanaf de bouw waren de leidingen nooit goed schoon gespoeld en blijkbaar open geweest tijdens het aanbrengen van spack/stukwerk.

Het is bij mij ook zo dat als de boiler opgewarmd wordt de leiding aan de cv kant toch warm wordt ivm de koper geleiding zo kan het lijken dat er iets lekt, na het vervangen van onze 3 wegklep wordt de andere kant op nog steeds warm maar niet verder op de leiding alleen direct na de 3 wegklep.

Door de lekkende 3 wegklep bij ons bleef in de zomer de boiler ieder uur verwarmt worden omdat het koelwater van de cv door het lek de boiler in stroomde.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Magnifique schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:51:
@Matis

Ik heb vorig jaar een versleten 3 wegklep vervangen, probeer er eens goed op te blazen als je de open kant dicht houdt, bij mij lekte er wel degelijk lucht uit de gesloten kant en de andere kan op ook. Bij ons kwam de lekkage doordat er teveel gruis in de leidingen aanwezig was. Vanaf de bouw waren de leidingen nooit goed schoon gespoeld en blijkbaar open geweest tijdens het aanbrengen van spack/stukwerk.

Het is bij mij ook zo dat als de boiler opgewarmd wordt de leiding aan de cv kant toch warm wordt ivm de koper geleiding zo kan het lijken dat er iets lekt, na het vervangen van onze 3 wegklep wordt de andere kant op nog steeds warm maar niet verder op de leiding alleen direct na de 3 wegklep.

Door de lekkende 3 wegklep bij ons bleef in de zomer de boiler ieder uur verwarmt worden omdat het koelwater van de cv door het lek de boiler in stroomde.
Op de oude 3-weg klep geblazen, kreeg er geen lucht uit geperst. Maar nu is hydroliek middels een pomp natuurlijk wel en ander verhaal dan pneumatiek op longinhoud.

Vanochtend hebben ze de glycol bijgevuld. De druk staat nu op 1.8 bar, maar helaas blijft de foutcode Lagedruk afschakeling (721) terugkomen. Installateur weer met Nathan gebeld en alle voorstellen die Nathan had, waren al getackeld of al getest door mijn installateur.

Nu zou het, volgens Nathan, ineens het expansieventiel van de compressor kunnen zijn. Helaas beschikt mijn installateur niet over de juiste certificaten (F-gassen). Dat wist ik van te voren al, dus voor hem houdt hierbij het verhaal op :-( Het is nu dus wachten op Kemkens om dat mogelijke probleem te verhelpen.

Nu hebben we gepoogd de tweede warmte-opwekker te activeren, zodat we in ieder weer warm tapwater hebben. Maar ondanks dat de pomp zegt in TW te gaan op basis van ZWE, blijft het verwarmingselement koud. Ik zie ook geen noemenswaardige opname van elektriciteit in mijn slimme meter.

Iemand hier toevallig een tip waarom de ZWE wel in komt, maar niet verwarmt?

[ Voor 28% gewijzigd door Matis op 24-04-2026 10:51 ]

• bjp

bjp

bij sommige WPs moet je extra stroomaansluitingen doen naar het lichtnet (andere contactpunten). Soms is dat op te lossen met korte brugjes, soms moet je echt op een andere zekering aansluiten. Ik heb maar beperkte info, ben geen expert. Maar gezien je een compressor heb dat een kW of meer kan opnemen, en daarnaast weerstanden dat ook gemakkelijk een paar KW kan opnemen, lijkt me dat plausibel.

Dus eens nakijken of die aansluitingen er zijn.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

bjp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:51:
bij sommige WPs moet je extra stroomaansluitingen doen naar het lichtnet (andere contactpunten). Soms is dat op te lossen met korte brugjes, soms moet je echt op een andere zekering aansluiten. Ik heb maar beperkte info, ben geen expert. Maar gezien je een compressor heb dat een kW of meer kan opnemen, en daarnaast weerstanden dat ook gemakkelijk een paar KW kan opnemen, lijkt me dat plausibel.

Dus eens nakijken of die aansluitingen er zijn.
Probleem gelocaliseerd.

Samen met technicus van Nathan telefonisch de installatie en electrische aansluiting doorgelopen.

De twee losse draden zijn de 2 fase voedingen naar verwarmingselement.
Als die los hangen, gebeurt er niet zo veel :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euDZIIxBcpi69S9m3IG2oBkmuKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGDJWHasgu55URZDvsDoKYIg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Matis op 24-04-2026 13:09 ]

• jinglewood
  • Niet online
Matis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:28:
[...]

Op de oude 3-weg klep geblazen, kreeg er geen lucht uit geperst. Maar nu is hydroliek middels een pomp natuurlijk wel en ander verhaal dan pneumatiek op longinhoud.

Vanochtend hebben ze de glycol bijgevuld. De druk staat nu op 1.8 bar, maar helaas blijft de foutcode Lagedruk afschakeling (721) terugkomen. Installateur weer met Nathan gebeld en alle voorstellen die Nathan had, waren al getackeld of al getest door mijn installateur.

Nu zou het, volgens Nathan, ineens het expansieventiel van de compressor kunnen zijn. Helaas beschikt mijn installateur niet over de juiste certificaten (F-gassen). Dat wist ik van te voren al, dus voor hem houdt hierbij het verhaal op :-( Het is nu dus wachten op Kemkens om dat mogelijke probleem te verhelpen.

Nu hebben we gepoogd de tweede warmte-opwekker te activeren, zodat we in ieder weer warm tapwater hebben. Maar ondanks dat de pomp zegt in TW te gaan op basis van ZWE, blijft het verwarmingselement koud. Ik zie ook geen noemenswaardige opname van elektriciteit in mijn slimme meter.

Iemand hier toevallig een tip waarom de ZWE wel in komt, maar niet verwarmt?
Uit interesse, die monteur was van een random installatiebedrijf in de buurt? Kemkens heb je een contract bij voor onderhoud? Hoeveel ben je kwijt voor dit geintje als ik vragen mag of gaat het allemaal binnen contract? Gelijk info voor anderen :)

• jinglewood
  • Niet online
Matis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:09:
[...]

Probleem gelocaliseerd.

Samen met technicus van Nathan telefonisch de installatie en electrische aansluiting doorgelopen.

De twee losse draden zijn de 2 fase voedingen naar verwarmingselement.
Als die los hangen, gebeurt er niet zo veel :+
[Afbeelding]
Goed dat het gevonden is! >:)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jinglewood schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:55:
Uit interesse, die monteur was van een random installatiebedrijf in de buurt? Kemkens heb je een contract bij voor onderhoud? Hoeveel ben je kwijt voor dit geintje als ik vragen mag of gaat het allemaal binnen contract? Gelijk info voor anderen :)
Ja, deze monteur kwam uit het dorp en was de enige die het "aandurfde" om te komen kijken. Bij de rest, zowel lokaal als verder weg, werd ik direct de deur gewezen om diverse redenen: we hebben geen tijd, we doen geen onderhoud aan Alpha Innotec, we onderhouden alleen warmtepompen die we zelf hebben geplaatst, u heeft bij ons geen onderhoudscontract, wij doen geen zaken met particulieren. Ik heb ze allemaal voorbij horen komen.

Dit loodgietersbedrijf durfde het wel aan, maar gaf wel meteen aan dat het niet over de benodigde certificaten beschikt om onderhoud aan het koudemiddel-circuit te mogen doen. Dat wist ik al op basis van het "Centraal Register Techniek". Ik had hem (ken de eigenaar persoonlijk, maar niet amicaal) ook aangegeven dat ik niet uitga van garantie of op zoek ben naar een onderhoudscontract, maar gewoon naar iemand die op basis van uurtje factuurtje komt kijken wat hij kan vinden en waar mogelijk (aan CV- of bronzijde) kan verhelpen.

Parallel daaraan bij Kemkens (op advies van de aannemer die onze huizen heeft gebouwd) een onderhoudscontract opgestart; dat duurt tussen de 2 en 6 weken voordat je daar wordt toegelaten. Zij beschikken wel over de juiste certificaten voor F-gassen, onderhouden Alpha Innotec en komen bij consumenten thuis.
Dat kost me 10,30 per maand en daarvoor komen ze eens in de twee jaar langs voor regulier onderhoud. Tevens zijn de volgende kosten gedekt:
  • Periodiek onderhoud
  • 24/7 storingsservice
  • Voorrijkosten
  • Arbeidsloon bij onderhoud
Zie ook https://www.kemkens.nl/onderhoud/warmtepomp-onderhoud/

Wat het geintje me (in totaal) gaat kosten weet ik niet. Heb nog geen facturen gezien

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:47

theo66

NIBE S1155-6

Dit is aanzienlijk minder dan wat ik betaal voor een onderhoudscontract. En in mijn geval wordt voor onderhoud van een brine/water meer gevraagd dan voor lucht/water, wat ik vreemd vindt. Maar ja, ik wil kunnen bellen als het systeem niet werkt

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste