Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bjp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:37:
dan wel. En dus bij te krappe bronnen typisch.
Ja, maar dan nog is het tijdelijk / min of meer eenmalig: je moet 'm laten dooien en dan je WP zodanig instellen (qua minimale brontemperatuur) dat hij niet opnieuw verijst. Vervolgens lijkt me dat hij daar liefst geleidelijk gebruik van maakt.

'Niet goed voor het systeem' zou nog op de compressor o.i.d. kunnen wijzen?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04 11:55

Maasluip

Kabbelend watertje

Vraagje voor een collega van mij. Hij is verhuisd en het huis heeft een w/w warmtepomp. Hij vindt het verbruik hoog en ik heb mijn vragen bij hoe het aangesloten is en de regeling is.

Zo te horen gaat het warme water in een buffervat dat ook dient als SWW en betrekt de vloerverwarming zijn water uit dat buffervat. Dat buffervat wordt op 58 graden gehouden (met een hysterese waarschijnlijk) want zijn energieverbruik (alleen P1 meter) laat bijvoorbeeld in de nacht 150 W zien en dan periodiek een uur lang 1600-1800W.

Mijn vragen:
• Is het normaal bij w/w dat de vloerverwarming via het buffervat komt en niet direkt uit de warmtepomp? Ik ken mijn l/w warmtepomp en die stuurt het warme water of naar de verwarming of naar het boilervat.
• Is het beter om dit om te bouwen zodat de warmtepomp direkt de vloerverwarming in gaat en dan met 30-35 graden kan draaien? Dan verlies je de verwarming op het moment dat SWW gemaakt moet worden, maar ik begrijp dat dat met vloerverwarming niet zo'n punt is.
• Als dat niet kan/te duur is, dan is de buffer op 58 graden houden natuurlijk niet efficient (zal wel een standaard instelling en goed tegen legionella zijn). 45 graden is beter en dan een keer per week een legionella run?

Signatures zijn voor boomers.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:16
Maasluip schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:21:
Vraagje voor een collega van mij. Hij is verhuisd en het huis heeft een w/w warmtepomp. Hij vindt het verbruik hoog en ik heb mijn vragen bij hoe het aangesloten is en de regeling is.

Zo te horen gaat het warme water in een buffervat dat ook dient als SWW en betrekt de vloerverwarming zijn water uit dat buffervat. Dat buffervat wordt op 58 graden gehouden (met een hysterese waarschijnlijk) want zijn energieverbruik (alleen P1 meter) laat bijvoorbeeld in de nacht 150 W zien en dan periodiek een uur lang 1600-1800W.

Mijn vragen:
• Is het normaal bij w/w dat de vloerverwarming via het buffervat komt en niet direkt uit de warmtepomp? Ik ken mijn l/w warmtepomp en die stuurt het warme water of naar de verwarming of naar het boilervat.
• Is het beter om dit om te bouwen zodat de warmtepomp direkt de vloerverwarming in gaat en dan met 30-35 graden kan draaien? Dan verlies je de verwarming op het moment dat SWW gemaakt moet worden, maar ik begrijp dat dat met vloerverwarming niet zo'n punt is.
• Als dat niet kan/te duur is, dan is de buffer op 58 graden houden natuurlijk niet efficient (zal wel een standaard instelling en goed tegen legionella zijn). 45 graden is beter en dan een keer per week een legionella run?
Als het zit zoals je beschrijft is het absoluut prut.
COP wordt rap slechter bij hogere afgifte temperatuur dus eerst naar buffervat op 58 graden brengen en vandaar naar de vloerverwarming is absoluut nuts.
Maar.. je zegt "zo te horen"... dat suggereert dat je het niet live of via fotos gezien hebt. Dat zou ik dan eerst doen want de setup die je beschrijft heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien en is dus ook wel heel onwaarschijnlijk.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:32

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:29:
[...]

COP wordt rap slechter bij hogere afgifte temperatuur dus eerst naar buffervat op 58 graden brengen en vandaar naar de vloerverwarming is absoluut nuts.
Maar.. je zegt "zo te horen"... dat suggereert dat je het niet live of via fotos gezien hebt. Dat zou ik dan eerst doen want de setup die je beschrijft heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien en is dus ook wel heel onwaarschijnlijk.
Je collega woont niet toevallig in Duitsland? Want daar is het heel gebruikelijk om een groot voorraadvat (pufferspeicher) te hebben waar SWW via een warmtewisselaar wordt gevoed uit de bovenste warme laag en de ruimteverwarming lager uit het voorraadvat wordt onttrokken.
https://lh6.googleusercon...pTJT7R9_KZ59FqEH49-GM-5xQ

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Kabbelend watertje

Nee, gewoon in Nederland (maar wel heel dicht bij Duitsland). Dat de COP op deze manier prut is heb ik hem ook uitgelegd, dus die temperatuurverlaging gaat hij wel doen.
Ik zal eens kijken of ik hem foto's kan laten maken.

Signatures zijn voor boomers.

• Bravo

Bravo

Second Best

Zou het kunnen dat een Duitse partij het heeft geinstalleerd? En gelijk alle Duitse normen voor drinkwater erin heeft verwerkt? (Die verschillen enorm met wat we in Nederland gewend zijn, zeker als het gaat om warm water zijn ze strenger waardoor sww-vaten veel minder worden toegepast).

Ik ben benieuwd naar de foto's van de installatie.

📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Gwaihir
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:16:
Je collega woont niet toevallig in Duitsland? Want daar is het heel gebruikelijk om een groot voorraadvat (pufferspeicher) te hebben waar SWW via een warmtewisselaar wordt gevoed uit de bovenste warme laag en de ruimteverwarming lager uit het voorraadvat wordt onttrokken.
Juist niet dus, want in Duitsland had men het wel goed gedaan?

Onze installatie heeft ook flinke buffering. Meerdere partijen hebben ons in de ontwerpfase aangeraden er op die 60 graden manier mee om te gaan. Toen heb ik het ontwerp zelf maar ter hand genomen. (En nu moet ik nog steeds een keer een leiding laten verleggen, omdat er nog 'n foutje in bleek te zitten.)

@Maasluip laat je collega dus wel even lezen hoe dit kan werken, alvorens te drastisch aan de slag te gaan. Helemaal niet meteen gezegd dat die buffer op de schroothoop moet. En kom dus inderdaad met meer detail: hoe groot, hoe aangesloten, waarvoor bedoeld / nu nodig, dat soort dingen.

• Bravo

Bravo

Second Best

Gwaihir schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Juist niet dus, want in Duitsland had men het wel goed gedaan?

Onze installatie heeft ook flinke buffering. Meerdere partijen hebben ons in de ontwerpfase aangeraden er op die 60 graden manier mee om te gaan. Toen heb ik het ontwerp zelf maar ter hand genomen. (En nu moet ik nog steeds een keer een leiding laten verleggen, omdat er nog 'n foutje in bleek te zitten.)

@Maasluip laat je collega dus wel even lezen hoe dit kan werken, alvorens te drastisch aan de slag te gaan. Helemaal niet meteen gezegd dat die buffer op de schroothoop moet. En kom dus inderdaad met meer detail: hoe groot, hoe aangesloten, waarvoor bedoeld / nu nodig, dat soort dingen.
Zonder verdere informatie kunnen we niet zeggen of het wel/niet goed is geinstalleerd.
- De klacht is dat de gebruiker het verbruik hoog vindt. Geen onderbouwing in verbruikte kWh's in relatie tot woning/warmwatervraag om dit te kunnen plaatsen.
- De gedachte is dat er 1 vat is voor sww en vloerverwarming en dat de vloerverwarming met 58 graden wordt gevoed. Geen foto's of tekeningen of dit daadwerkelijk waar is.

Nogmaals, ik ben benieuwd naar de foto's. ;)

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:57
ChrisM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:30:
Ter info: is een update voor alpha innotec warmtepompen! Update ging goed, geen idee wat er veranderd is.. en luxtronik2 werkt nog steeds!
Heb je toevallig ook Home Assistant met de Luxtronik integratie?

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23
AJediIAm schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Heb je toevallig ook Home Assistant met de Luxtronik integratie?
Yep. Dat bedoelde ik te zeggen met luxtronik2. :) maar inderdaad, alles werkt.

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-04 08:12
ChrisM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:30:
Ter info: is een update voor alpha innotec warmtepompen! Update ging goed, geen idee wat er veranderd is.. en luxtronik2 werkt nog steeds!
Zag hier de update ook voorbij komen en de plugin van Domoticz werkt ook hier feilloos mee.

bijnaleek

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002

joker1977

Tweakert

Wij hebben hier op het werk ook 2x Alpha-Innotec MSW19's staan en ik zie een firmware-update, nog neit uitgevoerd..

Maar ik zie in de luxtronik2 integratie nu ook een "power limit (kW)" staan. Onze warmtepompen kunnen niet moduleren, maar ik weet dat ze met een kleine fysieke selectie-weerstand het type bepalen en de hoeveelheid vermogen, dus technisch is er niets wat tegenhoudt om de compressor minder hard te laten pompen.

Weet iemand hoe je die Power Limit gebruikt? Invullen lijkt niets te doen... Of werkt dat pas na de firmware-upgrade? Of is het kansloos ?

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:04
Mijn vaste energiecontract loopt af en aangezien de nieuwe vaste contractaanbieding niet echt interessant zijn, ga ik over op een dynamisch contract. Daarom wil ik eigenlijk meer controle over mijn warmtepomp, een Alpha Innotec MSW2-6S.

Ik heb al tijden de luxtronik integratie voor home assistant, maar heb eigenlijk niet echt veel gebruik gemaakt daarvan.

Ik zou een aantal dingen graag willen:
- thermale desinfectie bij voorkeur als de zon schijnt en mijn panelen lekker produceren.
- de temperatuur in huis overdag 0.5-1 graad hoger (in de winter) of lager (in de zomer), en dan ‘s avonds/‘s nachts weer omlaag, zodat de wp opwarmt/koelt als de zonnepanelen leveren.

Weet iemand hier of dit mogelijk is? Met name het eerste punt lijkt ingewikkeld aangezien de thermische desinfectie niet echt te schedulen lijkt te zijn qua tijd (alleen qua dag).

Mocht er extra hardware oid nodig zijn, dan is dat ook te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevalric op 27-03-2026 16:20 ]

Xbox Live: Chevalric

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:57
Chevalric schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:19:

Ik zou een aantal dingen graag willen:
- thermale desinfectie bij voorkeur als de zon schijnt en mijn panelen lekker produceren.
- de temperatuur in huis overdag 0.5-1 graad hoger (in de winter) of lager (in de zomer), en dan ‘s avonds/‘s nachts weer omlaag, zodat de wp opwarmt/koelt als de zonnepanelen leveren.

Weet iemand hier of dit mogelijk is? Met name het eerste punt lijkt ingewikkeld aangezien de thermische desinfectie niet echt te schedulen lijkt te zijn qua tijd (alleen qua dag).

Mocht er extra hardware oid nodig zijn, dan is dat ook te regelen.
Ik weet niet precies hoe de desinfectie cycle getriggerd kan worden, maar je kan het zelf doen door de DHW temperuur op de juiste tijd omhoog te zetten.

Ik gebruik de target correction om de warmtepomp wat minder hard te laten werken tijdens piek tijden. Er is ook een efficiency entity die iets vergelijkbaars zou moeten doen.

Er zijn entities voor smart grid en power limit, maar ik heb nog geen uitleg gevonden hoe deze werken.

• Gwaihir
  • Niet online
AJediIAm schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:43:
Ik weet niet precies hoe de desinfectie cycle getriggerd kan worden, maar je kan het zelf doen door de DHW temperuur op de juiste tijd omhoog te zetten.
Ook mijn eerste gedacht, @Chevalric. Ik ben niet bekend met deze WP, maar als je die cycle niet rechtstreeks aan kunt sturen: zet 'm uit en programmeer 'm vervolgens zelf.

• wjwithagen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-04 11:03
Stefannn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:29:
[...]

mmmm, niet echt onwaarschijnlijk. Want in 2005 was dit ook het ontwerp van onze installatie,
met daarbij ook nog een ringleding, die dus ook vol continue op 50C draaide.
Zo zitten/zaten de datasheets van de voorbeeld installaties er gewoon uit.
En ja trust me, dat is echt een concept voor geld verspilling..

Ding wat ik al eigenlijk na een paar maanden heb laten fixen: Niet het water eerst in het buffer, en dan naar de vloer. Nu gaat het water primair in de vloer en eventuele overflow gaat in het buffer. Dat is dan ook meestal iets van 30C. 't is een lagenboiler, en meestal bovenin verzamelt zich iets warmer water

Verder een inline verwarmer om WW te maken, via een warmtewisselaar pre-heat ik water naar iets van 30-35C, die ik dan met 3kW boost naar iets van 40+ water. En dat is meer dan voldoende om mee te douchen.
Als het vat te koud wordt kan de WP vol op het buffer zetten in de bovenlaag.

Nou doe je douchen/baden maar heel beperkt, dus denk ik dat van de 168 uur in de week, we wellicht 2 uur besteden aan het maken van WW. En op dat moment neem ik voldoende met een wat mindere COP.
Alle andere uren draaien we eigenlijk op een COP van 4.

Verder regel ik nu op de retourtemperatuur van het water uit de vloer, in combinatie met sturing door te kijken welke kleppen er open gaan.
En sinds kort doe ik dan ook nog een beetje dynamisch management door tussen 6:00-9:00 en 17:00-21:00 de WP niet te gebruiken. Momenteel nog aan het klooien om op de optimale tijdssloten eventueel de buffer op te warmen/vloer te verwarmen... Maar daar nog niet tevreden over.

• wjwithagen
joker1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:11:
Wij hebben hier op het werk ook 2x Alpha-Innotec MSW19's staan en ik zie een firmware-update, nog neit uitgevoerd..

Maar ik zie in de luxtronik2 integratie nu ook een "power limit (kW)" staan. Onze warmtepompen kunnen niet moduleren, maar ik weet dat ze met een kleine fysieke selectie-weerstand het type bepalen en de hoeveelheid vermogen, dus technisch is er niets wat tegenhoudt om de compressor minder hard te laten pompen.

Weet iemand hoe je die Power Limit gebruikt? Invullen lijkt niets te doen... Of werkt dat pas na de firmware-upgrade? Of is het kansloos ?
Lijkt me dat dat een "algemeen feature" is. Als een WP niet kan moduleren, kun je ook geen limiet instellen.
Dat ding loopt, of het loopt niet. Dus 0 kW of x kW. (x zijnde het elektische vermogen van de pomp)
Moduleren gaat ook door de compressor frequentie te sturen, iets waar je echt passende elektronica voor nodig hebt. Daarnaast zul je ventiel ook dynamisch aan moeten sturen, ook weer extra elektronica en passen software in je controller.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002

joker1977

Tweakert

wjwithagen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:11:
[...]

Lijkt me dat dat een "algemeen feature" is. Als een WP niet kan moduleren, kun je ook geen limiet instellen.
Dat ding loopt, of het loopt niet. Dus 0 kW of x kW. (x zijnde het elektische vermogen van de pomp)
Moduleren gaat ook door de compressor frequentie te sturen, iets waar je echt passende elektronica voor nodig hebt. Daarnaast zul je ventiel ook dynamisch aan moeten sturen, ook weer extra elektronica en passen software in je controller.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar omdat ik uit eigen ervaring weet dat die warmtepomp met minder vermogen heeft gelopen in dezelfde configuratie, behalve met 1 selector-weerstand waardoor de machine "dacht" dat hij een 12 kW variant was, had ik nog enige hoop dat het allemaal simpelweg wel in de machine zat, maar niet op de machine zelf te configureren was, maar wel in de software.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:16
joker1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:11:

Ik heb die warmtepomp niet.
Maar als je zeker weet dat het met een weerstand te regelen is kan je daar een bestuurd relais op zetten.
Op zelfde manier regel ik ook mijn jacuzzi. Met 2 relais een parallel of serie weerstand op de temperatuur ntc schakelen en ik kan hem vanuit de home automation bedienen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:39
@wjwithagen cop 4 ja? Dat zijn cijfers die io voor L/W prima zou vinden maar bij W/W hoop je toch beter te scoren? Heb je gewoon pech qua huis/afgifte/bron of is dit veelvoorkomend?

• wjwithagen
Fr33z schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:35:
@wjwithagen cop 4 ja? Dat zijn cijfers die io voor L/W prima zou vinden maar bij W/W hoop je toch beter te scoren? Heb je gewoon pech qua huis/afgifte/bron of is dit veelvoorkomend?
Geen idee, waarom zou het meer moeten zijn??? Let wel ik heb het over COP en geen Scop.
Soms loopt 't wel richting 4,5, maar dan heb je 't wel gehad.
En het is een WP op R410 uit 2005.
En dit is echt wat ik meet met een belimo flowmeter en pt1000. Stroom wordt met een aparte kWh gemeten.

Zowat alles wat ik aan compressoren op R410 tegenkom zit ergens op deze waarde. Ook de professionele die we in de datacentra gebruiken.

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 14:26
wjwithagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:45:
[...]
Zowat alles wat ik aan compressoren op R410 tegenkom zit ergens op deze waarde. Ook de professionele die we in de datacentra gebruiken.
Ik kan bevestigen dat mijn op R410 gebaseerde w/w WP ook maar aan een COP van 4.5 komt.

Nochtans wordt volgens de specificaties van mijn WP opgegeven dat een nieuwe installatie bij B10W35 ruim boven de 5 ligt. In het begin klopte dat ook, maar na een jaar begon de pomp 10% meer electriciteit te verbruiken bij dezelfde warmteafgifte. De servicedienst van de fabrikant is langsgekomen maar kon niets vinden en vertelde dat die binnen de toleranties ligt. Ik blijf het in de gaten houden én deze winter is het rendement wel niet meer verder teruggevallen. Als het op 4.5 cop blijft kan ik er mee leven.

• Gwaihir
  • Niet online
2017 geïntroduceerde WP, als ik me niet vergis. Met R410A, maar R410 kan ik niet (los) terugvinden.

Daarmee deel ik de blik van @Fr33z. Kennelijk is er sinds 2005 toch wat verbeterd? Of jullie zitten beide op een vrij hoge afgiftetemperatuur en / of lage brontemperatuur?

• Fr33z
wjwithagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:45:
[...]

Geen idee, waarom zou het meer moeten zijn??? Let wel ik heb het over COP en geen Scop.
Soms loopt 't wel richting 4,5, maar dan heb je 't wel gehad.
En het is een WP op R410 uit 2005.
En dit is echt wat ik meet met een belimo flowmeter en pt1000. Stroom wordt met een aparte kWh gemeten.

Oef, dat valt tegen dan (voor mij iig). Haal hier met een L/W ook prima een SCOP van 4 en er zijn dagen in de tussenseizoenen (10 buiten, aanvoertemp 28C) dat de COP wel 6 is. Mogelijk valt t prima binnen de specs maar ik schrik er toch wel van. Mogelijk is de techniek sinds 2005 nog wel aat beter geworden...

• wjwithagen
Fr33z schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:29:
[...]

Oef, dat valt tegen dan (voor mij iig). Haal hier met een L/W ook prima een SCOP van 4 en er zijn dagen in de tussenseizoenen (10 buiten, aanvoertemp 28C) dat de COP wel 6 is. Mogelijk valt t prima binnen de specs maar ik schrik er toch wel van. Mogelijk is de techniek sinds 2005 nog wel aat beter geworden...
Geen idee of je het bewust doet, maar er is een flink verschil tussen COP en SCOP....
Die S staat voor Seasonal, en is juist bedoelt om een gevoel te geven hoe het gemiddeld over het hele jaar is. En dat is feitelijk anders dan COP die echt gewoon een momentele grootheid is.

Daarnaast is er nog wellicht een ander effect in het tussenseizoen. Geen idee of je een modulerende WP hebt?
Dan geldt daarvoor dat op lagere toerentallen de compressor relatief effectiever draait.
Bij een On/Off model wordt dat niet gedaan want dan moet je de compressor op een of andere manier overdimensioneren. En dat verhoogt de kosten van WP serieus, terwijl je die capaciteit dan niet gebruikt.

'k heb net even naar vannacht gekeken, en de COP vannacht was idd 4.5...
WaterOut temp 33C, WaterIn temp 7,5C

• Fr33z
Ik ken het verschil tussen SCOP en zonder S inderdaad. En ja mijn simpele/goedkope L/W wp kan moduleren ja. En de COP is dus geregeld 6 pf hoger en over het seizoen kom ik rond de 4,0 uit dus SCOP.
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste