Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:38:
Ik heb vanmiddag zo goed als mogelijk een filmpje gemaakt van de instellingen van de bodem-warmtepomp WZSV 62K3M. Alleen heb ik de stooklijn verlaagd van 38 naar 33 graden.

Let op, de verwarming heeft de hele dag uitgestaan en de stukadoor heeft dunpleister door het hele huis aangebracht. Het vochtigheidsgehalte is van 34% naar 69% gegaan en de stukadoor heeft op de bovenverdiepingen alle ramen op kiepstand gezet. Ikzelf heb deze ook op de begane grond op kiepstand gezet.
De temperatuur was van 21.5 graden gezakt naar ongeveer 16.5 graden. Het filmpje is gemaakt ongeveer 12 minuten nadat ik de verwarming aangezet heb.

Tapwater heb ik uitstaan, we wonen er toch nog niet.

[YouTube: Instellingen bij oplevering bodem warmtepomp Alpha Innotec WZSV 62K3M]
In navolging wat andere al schreven;
- je huis is vochtig en dat kost veel energie (niet per se stroom) om eruit te krijgen middels verwarming
- tip, zet je wtw ventilatie de komende weken op max, dat helpt beter dan ramen open zetten tegen elkaar
- knikken in leidingen kunnen écht niet in een installatie, zo snel mogelijk laten fixen
- je brontemps zijn prima
- verkijk je niet op energie die een ww warmtepomp gebruikt, is ook niet 1 op 1 te vergelijken met een airco, immers hij maakt ook warm water
Zoals gezegd verwacht ik ook dat als je gaat leven in je woning en ook het vochtgehalte lager is, je verbruik flink gaat zakken

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:48
Iemand hier met Nibe S1255 ook eerder deze week een update gehad naar 4.8.5 en nu weet een update naar 4.7.6?

Ik zie 4.8.5 ook helemaal niet terugkomen in het Nibe change log, maar ik heb er echt een bevestigingsmail van dat deze is geïnstalleerd..

Edit: toch gevonden. Zou het kunnen dat ze 4.8.5 terugrollen?

[ Voor 11% gewijzigd door Patox op 30-01-2026 23:55 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:13

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Patox schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:43:
Iemand hier met Nibe S1255 ook eerder deze week een update gehad naar 4.8.5 en nu weet een update naar 4.7.6?

Ik zie 4.8.5 ook helemaal niet terugkomen in het Nibe change log, maar ik heb er echt een bevestigingsmail van dat deze is geïnstalleerd..

Edit: toch gevonden. Zou het kunnen dat ze 4.8.5 terugrollen?
@Patox Ja, hier ook een S1255 (en zeer tevreden 8) ).

Ik ben niet meer zo scheutig met updaten. Iemand hier om de hoek met ook een S1255 had moeilijkheden en kreeg een monteur van Nibe zelf op bezoek. Die raadde aan om updates niet zomaar meteen te installeren omdat er wel eens foutjes of rariteiten in kunnen zitten. Jouw ervaring lijkt zo’n geval te zijn.

Ik heb nog niet bijgewerkt. Werkt alles goed nu?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Patox
Hippe Lip schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 06:05:
[...]

@Patox Ja, hier ook een S1255 (en zeer tevreden 8) ).

Ik ben niet meer zo scheutig met updaten. Iemand hier om de hoek met ook een S1255 had moeilijkheden en kreeg een monteur van Nibe zelf op bezoek. Die raadde aan om updates niet zomaar meteen te installeren omdat er wel eens foutjes of rariteiten in kunnen zitten. Jouw ervaring lijkt zo’n geval te zijn.

Ik heb nog niet bijgewerkt. Werkt alles goed nu?
Alles werkt prima nu, werkte ook prima op 4.8.5 maar ik vind het vreemd dat ik een versie terug gezet ben en vroeg me af of meer mensen dat hebben deze week.

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:07
Hier heb ik de S1155 afgelopen week ook weer van 4.8.5 naar 4.7.6 laten downgraden. Ik kwam dit Duits topic tegen waarbij er een 168 alarm werd gegeven na de 4.8.5 update met een uitgeschakelde compressor als gevolg, wellicht is dat de reden geweest van de rollback.

• Patox
GameSmurf schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:34:
Hier heb ik de S1155 afgelopen week ook weer van 4.8.5 naar 4.7.6 laten downgraden. Ik kwam dit Duits topic tegen waarbij er een 168 alarm werd gegeven na de 4.8.5 update met een uitgeschakelde compressor als gevolg, wellicht is dat de reden geweest van de rollback.
Thanks goeie info!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmm, als ik nu (even makkelijk) in mijn myUplink app kijk zie ik dat ik op 4.7.5 draai. En de app wil upgraden naar 4.7.6.
Dat is toch een subversie lager dan de 4.8.5 waar jullie het over hebben.

Ik wacht nog maar even met upgraden tot ik hier betere geluiden hoor. Want waarom zou ik upgraden als alles nu goed werkt?

<John O`Mill>

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-02 22:10
Van de week idd 2 update momenten gehad en tussen die twee een lage druk storing. Mijn systeem werkt met PVT en bufferzak en heeft al een hele tijd een BRON-IN van 1.7. Zonder problemen. Maar na de update naar 4.8.? wel een dure dag gehad. De wp ging FE omdat de BRON-UIT (-5.3) te laag werd geacht terwijl dit al weken op dat niveau werkt. Na de downgrade draait alles weer als een zonnetje

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor mijn nog te bouwen huis ben ik aan het kijken voor een waterwarmtepomp met een of meerdere bronnen.
Het perceel grenst aan een sloot, wat een optie is als bron. Maar ook meerdere bronnen zou een optie zijn. Het doel is om zo efficiënt in de warmtevoorziening te voorzien. Een aparte voorziening voor warmtapwater is ook een optie.
Een natuurlijk koelmiddel heeft de voorkeur en isobutaan (R600a) lijkt het hoogste rendement te hebben, maar er lijken geen warmtepompen voor woonhuizen met dit koelmiddel te zijn. Voor propaan (R290) zijn er meer te vinden. Voor warmtapwater zou CO2 (R744) efficiënt zijn, maar er zijn weinig warmtepompen hiermee te vinden.
Maar daadwerkelijke behaalde praktijkwaarden van de (S)COP zijn lastig te vinden, waarbij ook het gebruikte koelmiddel en bron(nen) duidelijk zijn. Welke waarden worden daadwerkelijk behaald met welke bron(nen) en koelmiddel?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
gertjan! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:15:
Maar daadwerkelijke behaalde praktijkwaarden van de (S)COP zijn lastig te vinden, waarbij ook het gebruikte koelmiddel en bron(nen) duidelijk zijn. Welke waarden worden daadwerkelijk behaald met welke bron(nen) en koelmiddel?
SCOP is de basis van het energielabel en dus van alle WPs wettelijk verplicht goed vergelijkbaar beschikbaar. Wel steevast bij B0/W35.

Een enkele fabrikant geeft meer info. Mogelijk letterlijk een enkele, want eigenlijk komen hier steeds alleen de datasheets van EcoForest langs. Daar staan COP curves in bij verschillende brontemperaturen.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
gertjan! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:15:
Voor mijn nog te bouwen huis ben ik aan het kijken voor een waterwarmtepomp met een of meerdere bronnen.
Het perceel grenst aan een sloot, wat een optie is als bron. Maar ook meerdere bronnen zou een optie zijn. Het doel is om zo efficiënt in de warmtevoorziening te voorzien. Een aparte voorziening voor warmtapwater is ook een optie.
Een natuurlijk koelmiddel heeft de voorkeur en isobutaan (R600a) lijkt het hoogste rendement te hebben, maar er lijken geen warmtepompen voor woonhuizen met dit koelmiddel te zijn. Voor propaan (R290) zijn er meer te vinden. Voor warmtapwater zou CO2 (R744) efficiënt zijn, maar er zijn weinig warmtepompen hiermee te vinden.
Voor prestaties die je onderling kunt vergelijken kun je gebruik maken van de database van de EU met testresultaten volgens strak gereguleerde normen: https://eprel.ec.europa.eu/screen/home

Zet eventueel eerst de taal rechtsboven op Nederlands.en kies dan ruimteverwarmingstoestellen. Zoek vervolgens op naam/type de warmtepomp waarvan je de genormeerde prestaties wilt weten. Voor Nederland kijk je bij de waardes voor een ‘gemiddeld’ klimaat.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Wij hebben voor onze woning twee offertes liggen, een Stiebel Eltron HPG-I 08 DCS Premium langs de ene kant, en een Thermia Calibra E Cool 8 aan de andere kant. Beiden komen met een erg vergelijkbaar pakket, de grootste verschillen die ik zie:

Prijs
De Thermia oplossing is zo'n €800 duurder op een budget van +/- €30.000 excl BTW.

SCOP
De Thermia heeft een SCOP van 5.57 vs. 5.12 voor de Stiebel Eltron

Koelmiddel
De Thermia komt met R452b, de Stiebel Eltron R454c. Dat laatste gas heeft een GWP < 150 en is dus toekomstgerichter. Gezien het om een nieuwbouw gaat houdt dit me wel een beetje bezig met de deadline van 2027 (en vooral onderhoud achteraf).

Verder zijn er nog verschillen in gevraagde voorschotten, afstand van de installateur tot de werf etc etc. Voor mij is dit wat te abstract om te kiezen. De Thermia ken ik en weet ik dat een degelijk product is, de Stiebel Eltron is daarentegen iets goedkoper en toekomstgerichter.

Iemand deze exacte knoop al moeten doorhakken?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vnze schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:54:
Wij hebben voor onze woning twee offertes liggen, een Stiebel Eltron HPG-I 08 DCS Premium langs de ene kant, en een Thermia Calibra E Cool 8 aan de andere kant. Beiden komen met een erg vergelijkbaar pakket, de grootste verschillen die ik zie:

Prijs
De Thermia oplossing is zo'n €800 duurder op een budget van +/- €30.000 excl BTW.

SCOP

Koelmiddel
De Thermia komt met R452b, de Stiebel Eltron R454c. Dat laatste gas heeft een GWP < 150 en is dus toekomstgerichter. Gezien het om een nieuwbouw gaat houdt dit me wel een beetje bezig met de deadline van 2027 (en vooral onderhoud achteraf).

Verder zijn er nog verschillen in gevraagde voorschotten, afstand van de installateur tot de werf etc etc. Voor mij is dit wat te abstract om te kiezen. De Thermia ken ik en weet ik dat een degelijk product is, de Stiebel Eltron is daarentegen iets goedkoper en toekomstgerichter.

@Vnze
Nibe heeft net nieuwe W/W-warmtepompen geïntroduceerd met propaan (R290). Dat heb je uiteindelijk het liefste, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 10-02-2026 23:33 ]

<John O`Mill>

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:53
De AIT WP draait al weer een maandje goed na de reparatie van het koudecircuit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• austin_77
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:18:

***members only***
Fijn dat het systeem weer draait as usual. Bah wat een gedoe dit he? Voeg vooral foto's toe en posts van dit forum mocht je rechtsbijstand inschakelen. Tja bedrijven die kosten willen besparen op service... Ik snap dat wildgroei van malafide garantievragen tegengegaan moeten worden, maar dit is toch best wel sneu voor jou als consument. Levensduur van dit soort systemen zouden eerder 20+ jaar moeten zijn. Een constructiefout zou gewoon op de fabriek verhaald moeten worden. De bocht is aangepast en dat geeft al aan dat het niet klopt, anders zouden ze gewoon dezelfde buisvorm weer toepassen.
Hoop dat men kiest voor servicegerichtheid en openheid geeft.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:59
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:18:

***members only***
Ad andere kant een fabrieksfout die pas na 9+ jaar optreedt is ook wel uitzonderlijk

• austin_77
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Ad andere kant een fabrieksfout die pas na 9+ jaar optreedt is ook wel uitzonderlijk
Niet als het een ontwerpfout is (wat het is) waarbij het van de bocht en materiaal afhangt wanneer het kapot gaat. Het is bekend bij Ait dat een modificatie plaats moet vinden bij optredende scheur in leiding. Dat men dat als bedrijf zijnde niet actief gaat repareren kan ik snappen vanuit kostenreductie, klantgericht en prettig is het niet.

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:32:
[...]

@Vnze
Nibe heeft net nieuwe W/W-warmtepompen geïntroduceerd met propaan (R290). Dat heb je uiteindelijk het liefste, toch?
In theorie zeker, maar ik krijg altijd het deksel op de neus van de installateurs als ik voor een R290-versie vraag. Oftewel claimen ze dat het niet gaat (installatie in de kelder), oftewel willen ze hun oude stock slijten, oftewel is het een premium van meerdere duizenden Euro's.

Sowieso is de goedkoopste Nibe die me voorgesteld werd nog steeds €3.000 excl. duurder dan de Thermia, en dat was dus bij een partij die weigerde een offerte voor een R290 warmtepomp op te stellen. Ook de leverancier van Thermia met de huidige goedkoopste offerte wil de R290-versie van de Calibra niet aanbieden.

• Vaevictis_
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Hoe de NL wetgeving werkt is dat wettelijke garantie van toepassing is. Bij een dure W/W WP mag je van 15-20 jaar uitgaan als levensduur. Als deze eerder stuk gaat is het niet-conform product. Zeker omdat men zelf het ontwerp heeft aangepast en toegegeven dat het om een constructiefout gaat.

Had net zo goed in jaar 3 kunnen gebeuren, ik denk ook vanwege de lage aantal impulsen dat het zo lang goed is gegaan.

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:42:
Als deze eerder stuk gaat is het niet-conform product. Zeker omdat men zelf het ontwerp heeft aangepast en toegegeven dat het om een constructiefout gaat.
Let op hoor: stuk mag in z'n algemeenheid wel. Het niet-conforme is dat hij stuk gaat op een manier die ver de voor dit apparaat normale onderhoudskosten overstijgt, zonder dat het aan jezelf te wijten is.

• Technician-
Gwaihir schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Let op hoor: stuk mag in z'n algemeenheid wel. Het niet-conforme is dat hij stuk gaat op een manier die ver de voor dit apparaat normale onderhoudskosten overstijgt, zonder dat het aan jezelf te wijten is.
Dat wordt vaak ten onrechte gedacht. Slijtage delen “mogen” stukgaan, dat is onderhoud. En het is ook niet zo dat er niets mag stukgaan. Non conformiteit >2jr is aan tonen dat het om een fabrieks of ontwerpfout gaat.

Anders kan ik 10 jaar een nieuwe auto rijden en elk kapot/te vervangen onderdeel naar de rechtsbijstand verwijzen.

• Vaevictis_
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Dat wordt vaak ten onrechte gedacht. Slijtage delen “mogen” stukgaan, dat is onderhoud. En het is ook niet zo dat er niets mag stukgaan. Non conformiteit >2jr is aan tonen dat het om een fabrieks of ontwerpfout gaat.

Anders kan ik 10 jaar een nieuwe auto rijden en elk kapot/te vervangen onderdeel naar de rechtsbijstand verwijzen.
Daarom moet een onafhankelijk expert ook bindend uitsluitsel geven. Daar heb ik alle vertrouwen in. Jammer dat het zo moeilijk gaat allemaal.

• Technician-
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Daarom moet een onafhankelijk expert ook bindend uitsluitsel geven. Daar heb ik alle vertrouwen in. Jammer dat het zo moeilijk gaat allemaal.
Das waar, succes i.i.g.

• austin_77
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Het stuk buis is naar mijn idee geen slijtagedeel, immers een buis die gas/vloeistof medium vervoert. Onderhoud hieraan bestaat dan ook niet. Je vergelijk met auto-onderdelen begrijp ik, alleen gaat het naar mijn idee hier over basale structuur van de installatie, niet over een driewegklep bijvoorbeeld. Die staat erom bekend om sneller de geest te geven dan 20 jaar 😉

• Technician-
austin_77 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:51:
[...]

Het stuk buis is naar mijn idee geen slijtagedeel, immers een buis die gas/vloeistof medium vervoert. Onderhoud hieraan bestaat dan ook niet. Je vergelijk met auto-onderdelen begrijp ik, alleen gaat het naar mijn idee hier over basale structuur van de installatie, niet over een driewegklep bijvoorbeeld. Die staat erom bekend om sneller de geest te geven dan 20 jaar 😉
Onderhoud is ook reguliere vervanging van onderdelen onderhevig aan slijtage.
Bv je dakpannen vervangen, of je kozijnen thuis.

• austin_77
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Onderhoud is ook reguliere vervanging van onderdelen onderhevig aan slijtage.
Bv je dakpannen vervangen, of je kozijnen thuis.
Ik ga hier toch even op in. Vanuit je redenatie en daarmee vergelijk met een auto, zeg je dan ook dat de aanzuigleiding van de airco-compressor in een auto onderhevig is aan slijtage en daarmee in onderhoudbeurt vervangen kan worden. Niet onjuist. Echter zou het een bak zijn als alle leidingen van het aircosysteem in auto’s iedere x jaar vervangen moeten worden, want ‘slijtagedeel’. Dat zou dan toch echt een foutief ontwerp zijn, waarbij eigenaren hopelijk (terecht) gaan klagen en rechtsbijstand in gaan schakelen.

Wellicht ligt mijn zienswijze ook aan definitie van slijtage, in de analogie van de auto zijn dat voor mij de remschijven bijvoorbeeld. Als de carosserie steeds roest is dat voor mij geen slijtage, maar wellicht een slechte lakafwerking/keuze qua lak.

/einde offtopic/ 😇

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:58
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Het is nathan natuurlijk, daar is het wel vaker moeilijk.

Bron te klein want komt onder 0. Antwoorden in de strekking “eerste jaar gebruik je meer energie met nieuwbouw huis, vocht moet eruit” ehh half jaar op elektra element gedraaid met huis opstook protocol want jullie bagger toko kon geen bron boren op afgesproken tijd. Jaren daarna ook onder 0. Eh bron blijft wel werken onder nul krijg je dan te horen.

Uponor style thermostaten. Na 3 jaar niet meer uit te lezen, LCD scherm ingebrand (niet kopen dus, ziet er mooi uit maar is waardeloos product) klagen bij instalateur, die heeft alles door nathan laten berekenen en direct afgenomen dus wil garantie claimen. Nathan beweert dat het via tussenhandel geregeld moet worden. Dus maar thermostaten zonder scherm gekocht, die kunnen niet inbranden..

Ze zijn er niet om je te helpen met je problemen is mijn ervaring.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Technician-
austin_77 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ik ga hier toch even op in. Vanuit je redenatie en daarmee vergelijk met een auto, zeg je dan ook dat de aanzuigleiding van de airco-compressor in een auto onderhevig is aan slijtage en daarmee in onderhoudbeurt vervangen kan worden. Niet onjuist. Echter zou het een bak zijn als alle leidingen van het aircosysteem in auto’s iedere x jaar vervangen moeten worden, want ‘slijtagedeel’. Dat zou dan toch echt een foutief ontwerp zijn, waarbij eigenaren hopelijk (terecht) gaan klagen en rechtsbijstand in gaan schakelen.

Wellicht ligt mijn zienswijze ook aan definitie van slijtage, in de analogie van de auto zijn dat voor mij de remschijven bijvoorbeeld. Als de carosserie steeds roest is dat voor mij geen slijtage, maar wellicht een slechte lakafwerking/keuze qua lak.

/einde offtopic/ 😇
Het enige dat je mag verwachten is dat het hele product een “normaal” leven mee gaat.
Als er een stuk leiding, pomp, whatever onderdeel in die 15-19jr vervangen moet worden is onderhoud. Een productiefout zal zich normaliter snel laten zien.
Er zijn veel auto’s waar na 180.000km de motor stuk loopt, geen productie fout ansich maar een minder kwalitatief ontwerp (bv riem door olie).
Dan kun je geluk hebben dat een importeur daar coulance op heeft maar meestal met auto >7jr kun je niets meer verhalen.

• Vaevictis_
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Het enige dat je mag verwachten is dat het hele product een “normaal” leven mee gaat.
Als er een stuk leiding, pomp, whatever onderdeel in die 15-19jr vervangen moet worden is onderhoud. Een productiefout zal zich normaliter snel laten zien.
Er zijn veel auto’s waar na 180.000km de motor stuk loopt, geen productie fout ansich maar een minder kwalitatief ontwerp (bv riem door olie).
Dan kun je geluk hebben dat een importeur daar coulance op heeft maar meestal met auto >7jr kun je niets meer verhalen.
Je zegt het zelf al bij normaal gebruik en normale levensduur (15-19 jaar). Dan mag je bij 9 jaar wel klagen dat de WP niet conform is en dan kan inschakelen expert de doorslag geven. Want anders blijft het hangen in welles nietes omdat beide partijen een ander belang hebben. Ik laat het weten.

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-02 23:22
Vnze schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:54:

Prijs

SCOP

Koelmiddel

Ik heb sinds vorig jaar een stiebel elteon wpe 08 warmtepomp. Werkt prima, maar de integratie opties die een tweaker nodig heeft vind ik te beperkt via de isg. Je kunt veel doen via modbus, maar het uitlezen van je bron in en uitvoer temp, de operationele status of het setten van je kamer temp kan dan weer niet...
Je installateur heeft wel een portal waar je vanalles mee kan, maar die krijgt de eindgebruiker niet. Mijn ervaring met support voor bovenstaande vragen is slecht.
Mocht je zoiets belangrijk vinden dan zou ik je hierover eerst goed laten informeren.

• Gwaihir
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:17:
Hier ga je m.i. de mist in. Met je 'normaliter' geef je eigenlijk al aan dat dit niet altijd het geval is.

Een leverancier zal altijd het vermoeden uitspreken dat er wel iets bijzonders mee gebeurd zal zijn. Zo'n auto heeft van alles meegemaakt door de jaren heen en er hebben tal van onderhoudsmonteurs onder die motorkap gezeten. Een productiefout aantonen wordt dan erg lastig. En zo wordt 'normaliter' al snel 'zal dus ook hier wel het geval zijn'.

Maar dat ligt anders als het een afgesloten kast betreft die rustig op z'n plek gestaan heeft, waar al die jaren niemand in heeft zitten klooien, en die ook niet van binnen verroest blijkt o.i.d.. Waarom zou dan door een andere oorzaak dan productie- of ontwerpfout een onderdeel sneuvelen wat gewoon de levensduur mee zou moeten gaan?

Een incidentele productiefout blijft dan nog altijd lastig aan te tonen. Aantonen is nl. een hoge lat. Maar waar de een na de ander hetzelfde overkomt, is een ontwerpfout of systematische productiefout wel duidelijk...

• Technician-
Gwaihir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Hier ga je m.i. de mist in. Met je 'normaliter' geef je eigenlijk al aan dat dit niet altijd het geval is.

Een leverancier zal altijd het vermoeden uitspreken dat er wel iets bijzonders mee gebeurd zal zijn. Zo'n auto heeft van alles meegemaakt door de jaren heen en er hebben tal van onderhoudsmonteurs onder die motorkap gezeten. Een productiefout aantonen wordt dan erg lastig. En zo wordt 'normaliter' al snel 'zal dus ook hier wel het geval zijn'.

Maar dat ligt anders als het een afgesloten kast betreft die rustig op z'n plek gestaan heeft, waar al die jaren niemand in heeft zitten klooien, en die ook niet van binnen verroest blijkt o.i.d.. Waarom zou dan door een andere oorzaak dan productie- of ontwerpfout een onderdeel sneuvelen wat gewoon de levensduur mee zou moeten gaan?

Een incidentele productiefout blijft dan nog altijd lastig aan te tonen. Aantonen is nl. een hoge lat. Maar waar de een na de ander hetzelfde overkomt, is een ontwerpfout of systematische productiefout wel duidelijk...
Als je geen periodiek onderhoud laat uitvoeren maak je denk ik geen kans. Het controleren van leidingwerk aan trillingen / schuurplekken is daar nl onderdeel van.

• austin_77
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Als je geen periodiek onderhoud laat uitvoeren maak je denk ik geen kans. Het controleren van leidingwerk aan trillingen / schuurplekken is daar nl onderdeel van.
Toch ga je hier erg kort door de bocht (pun intended 😂)
De scheur die ontstaat in het leidingwerk is niet te onderkennen bij normaal onderhoud. Zie mijn eerdere posts met bijbehorende foto’s. Je kunt hier ook niets aan onderhouden/smeren/isoleren/etc. Het zijn haarscheuren die ontstaan door de diameter van de gebogen leiding. Die bocht zorgt voor spanningen in het leidingmateriaal door thermische wisselingen. De modificatie bestaat uit het weglaten van de bocht en er 90 graden hoeken van te maken.

• Technician-
austin_77 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:28:
[...]

Toch ga je hier erg kort door de bocht (pun intended 😂)
De scheur die ontstaat in het leidingwerk is niet te onderkennen bij normaal onderhoud. Zie mijn eerdere posts met bijbehorende foto’s. Je kunt hier ook niets aan onderhouden/smeren/isoleren/etc. Het zijn haarscheuren die ontstaan door de diameter van de gebogen leiding. Die bocht zorgt voor spanningen in het leidingmateriaal door thermische wisselingen. De modificatie bestaat uit het weglaten van de bocht en er 90 graden hoeken van te maken.
Oké, ik kon je eerdere post niet vinden en weet geen in en outs. Was meer voordat zo’n algemene acceptatie is dat alles zomaar onder non conformiteit valt.
Zullen we het er maar bij laten en hoop dat je eruit komt

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

@Technician-
Niet in dit geval. De bewuste bocht zit in een eigen ‘kubus’ binnen de kast, een eigen afgesloten kast binnen het geheel van de WP. Die zul je eruit moeten halen om die open te kunnen maken en te inspecteren. Dat gaat echt véél te ver voor een normale onderhoudsinspectie.

<John O`Mill>

• Gwaihir
  • Niet online
Daar heb ik nog nooit van gehoord - en ik las toch de installateurshandleiding geheel door. Laat je dat bij je koelkast ook doen?

Periodiek onderhoud is voor zover mij bekend het legen van filters en controleren van drukken en (bij verdenking van problemen) evt. logs. De kap is er niet eens af geweest en dan heb ik toch een hier veel genoemde gerenommeerde partij over de vloer gehad. Waaruit bestaat het volgens jou dan allemaal?

Indien het gaat om een schuurplek, ontstaan door onzorgvuldigheid tijdens installatie of zo, dan heb je op zich wel een punt. Maar wat het in deze uitmaakt is met niet duidelijk; een zwakke plek zien waar niets aan te doen valt dan duimen dat 't goed gaat, verandert niets. De fabrikant zal moeten onderbouwen welk verschil onderhoud gemaakt had. Je kunt niet zo maar roepen 'onderhoud'.

• Gwaihir
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:58:
Was meer voordat zo’n algemene acceptatie is dat alles zomaar onder non conformiteit valt.
Dat waren we juist al me je eens.

Maar 't is ook niet zo dat non-conformiteit altijd een loze bewering is. En die kant leek je 't wel akelig op te trekken.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zijn er actueel (nog) problemen met diverse websites van de overheid,
o.a. wkotool.nl en ep-online.nl?

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 15-02-2026 10:15 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhuhTRxcLeYhp3qNZYeXCovZyaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IIvMP8CA2hFSU1a8xkOEAFP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door macbelly op 15-02-2026 10:47 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Gwaihir
  • Niet online
Maandag ben je de eerste (na de koffie of vakantie, natuurlijk; 't blijft overheid)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gwaihir schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Maandag ben je de eerste (na de koffie of vakantie, natuurlijk; 't blijft overheid)
Ik ben dan misschien met het vijfde jaargetijde bezig - Alaaf & Helau, en de overheid ook.
[Edit0] Beide websites zijn weer bereikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 15-02-2026 17:22 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gwaihir
  • Niet online
Precies, @dunklefaser, maandag na de vakantie. Zijn jullie mooi in sync :).

• wjwithagen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-02 21:24
Gwaihir schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:57:
[...]

SCOP is de basis van het energielabel en dus van alle WPs wettelijk verplicht goed vergelijkbaar beschikbaar. Wel steevast bij B0/W35.

Een enkele fabrikant geeft meer info. Mogelijk letterlijk een enkele, want eigenlijk komen hier steeds alleen de datasheets van EcoForest langs. Daar staan COP curves in bij verschillende brontemperaturen.
Gelukkig zie ik bij de professionele WPs en chillers nog wel gewoon de basis EER en COP staan. Want eigenlijk is dat het enige getal wat echt de juiste info geeft. SCOP en EERS vergelijken kan inderdaad wel omdat het genormeerd is. Maar COP/EER is toch de harde waarde.
SCOP of EERS is meer een idee om de consument een beter gevoel te geven (mijn idee)

• Gwaihir
  • Niet online
@wjwithagen COP (en EER indien van toepassing) staan wel op een energielabel hoor.

Maar, aan een B0W35 bij 9kW zie ik niet zo veel als ik een andere warmteverliesberekening heb en andere temperaturen gebruik. Wat dat met de COP doet en hoe het moduleren uitpakt, zie ik daar niet aan af. (Waarschijnlijk zullen aan/uit pompen het zelfs winnen?)

Een SCOP zegt dan al meer, maar eigenlijk heb ik juist ook graag die curves nog. (Blij die van m'n Ecoforest te hebben. Heb ze echt gebruik voor de instellingen.)
Pagina: 1 ... 118 119 Laatste