compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Volgens mij is 65 graden de max van de meeste WP-en bewust omdat het al boven de grens zit van de WP en dan e-element moet bijspringen.de Peer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:10:
Ik wilde mijn externe boilervat even opwarmen naar 70 graden om diverse kranen even goed te onsmetten qua legionella.
Maar ik merk dat de F1145 boven de 62 graden alleen maar met 2 kW (elektrische element) wil verwarmen, terwijl hij daarvoor prima met de volle 9 kW verwarmt. Zal wel een beveiligingsmechnisme tegen overshoot zijn ofzo, maar zo ga ik die 70 graden nooit bereiken natuurlijk. Onhandig. kijken hoe ik dit weer kan omzeilen. Misschien door het niet al een legionellarun aan te vliegen maar als een 'gewone' opwarming van het vat zonder compressorgebruik.
Dan ben je een workaround aan het creëren zonder het oorspronkelijke probleem te identificeren of op te lossen.firecaps30 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:15:
Naast wat al is genoemd zou je ook de hysterese van je warmwater hoger kunnen zetten zodat deze in plaats van 8 (bij 50 graden weer verwarmen naar 58) bijvoorbeeld 20 is (pas bij 38 weer verwarmen naar 58).
Dat lijkt me niet slim.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dan moet wel de kap eraf en da's toch meestal geen kleinigheid.Stefannn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:14:
hand op de leidingen. die voel je echt wel warm worden.
Ah zou het? Heeft niemand ervaring met het vat naar 70 of 80 graden verwarmen?Vaevictis_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:29:
[...]
Volgens mij is 65 graden de max van de meeste WP-en bewust omdat het al boven de grens zit van de WP en dan e-element moet bijspringen.
Als je dat doet zou ik wel een mengventiel toepassen om te voorkomen dat er te heet water uit de kraan komt met het risico op verbranding.de Peer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:39:
[...]
Ah zou het? Heeft niemand ervaring met het vat naar 70 of 80 graden verwarmen?
Bij de zonneboiler in mijn vorige huis heb ik dat wel gedaan, het water kon dan inderdaad tot 80º worden.
Z'n punt was juist dat hij de kranen eens dermate heet wilde laten worden dat legionella ook daar meteen dood zou zijn.deejeebv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:45:
Als je dat doet zou ik wel een mengventiel toepassen om te voorkomen dat er te heet water uit de kraan komt met het risico op verbranding.
Bij de zonneboiler in mijn vorige huis heb ik dat wel gedaan, het water kon dan inderdaad tot 80º worden.
Blijft, @de Peer dat legionella ook in je 'koud' water leidingen kan zitten. En hoe meer je die op allerlei manieren lauw maakt hoe groter je kans. Legionella besmettingen komen vandaag de dag vooral via de tuinslang die dagen in de zon hing of de leidingen die tijds vakantie-afwezigheid een paar weken lang zo'n 25 graden waren. Kortom: al met al moet je het toch van doorspoelen hebben. (Wij hebben daarom wel een paar doodlopende oude stukken leiding weg laten halen.)
Net als @Vaevictis_ vroeg ook ik me af wat voor vat je hebt. Is dat ingebouwd? Dan zou het best 'ns slechts voor 65 graden gemaakt kunnen zijn (en de WP dus daar begrensd). Het heeft immers niet echt zin het robuuster te maken. Ook bij een extern vat is dat dus geen gegeven en staat er wellicht daarom een beveiliging standaard aan in de WP. Wanneer je weet dat jouw vat wel hoger kan, zou je op zoek kunnen of de WP ergens hoger kan vrij schakelen.
Extern vat van nibe. Die geschikt is voor max 85 graden.Gwaihir schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Z'n punt was juist dat hij de kranen eens dermate heet wilde laten worden dat legionella ook daar meteen dood zou zijn.
Blijft, @de Peer dat legionella ook in je 'koud' water leidingen kan zitten. En hoe meer je die op allerlei manieren lauw maakt hoe groter je kans. Legionella besmettingen komen vandaag de dag vooral via de tuinslang die dagen in de zon hing of de leidingen die tijds vakantie-afwezigheid een paar weken lang zo'n 25 graden waren. Kortom: al met al moet je het toch van doorspoelen hebben. (Wij hebben daarom wel een paar doodlopende oude stukken leiding weg laten halen.)
Net als @Vaevictis_ vroeg ook ik me af wat voor vat je hebt. Is dat ingebouwd? Dan zou het best 'ns slechts voor 65 graden gemaakt kunnen zijn (en de WP dus daar begrensd). Het heeft immers niet echt zin het robuuster te maken. Ook bij een extern vat is dat dus geen gegeven en staat er wellicht daarom een beveiliging standaard aan in de WP. Wanneer je weet dat jouw vat wel hoger kan, zou je op zoek kunnen of de WP ergens hoger kan vrij schakelen.
Enige wat ik nog kan proberen is 'gewoon' verwarmen (niet legionella run) en kijken of daar het elektrisch element ook afgeknepen wordt.
En anders houdt het op en moet ik het maar accepteren. Is geen ramp.
Legionella sterft toch al vanaf 55 graden, en bij 60 graden bijna "instant"? Dus als je op 62 graden komt, dan even de leidingen lekker door laat stromen, dan zit je toch wel goed? 70 graden is wellicht wat overkill (haha pun intended).
https://www.boiler-info.nl/legionella
1. Om je vat onderin ook op 60 graden te krijgen kan 65 wat extra zekerheid geven.ChrisM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:21:
Legionella sterft toch al vanaf 55 graden, en bij 60 graden bijna "instant"? Dus als je op 62 graden komt, dan even de leidingen lekker door laat stromen, dan zit je toch wel goed? 70 graden is wellicht wat overkill (haha pun intended).
2. In geval van een groot huis met zeer lange leidingen is er veel warmteverlies, ook dan weet je met 65 zeker dat je goed zit.
3.verder zit ik nog met een lastige SWW-lus (ringleiding) die moeilijk heet te krijgen is door bijzondere constructie. 70 graden zou dan helpen.
Dat is de achtergrond.
Daarnaast was ik gewoon benieuwd of ik dit vat in de zomer kan gebruiken om wat extra PV overschot in op te slaan.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 12-01-2026 10:39 ]