Ik heb het in 2008 aangelegd. Toen was er nog niet zoveel informatie.
Bij mij ligt er 3x 100meter tyleen van 32mm. 300 strekkende meter dus.
Het ligt in 3x een U met 1m20 tussen de heen & terugweg. Het bestrijkt daarmee een oppervlak van 300 a 400m2
Verder heb ik per lus een echte "grond thermometer" (dat zie je op de foto) die tussen de 2 poten van de U ligt (op 60cm van de heen & terugweg dus)
In eerste instantie had ik gedacht er alleen mijn serre mee te verwarmen met een Vaillant vws36/4.1 3kW warmtepomp. Dat ging dermate goed dat ik op een gegeven moment een zelfde warmtepomp heb bijgekocht en nu ook de woonkamer, het hele huis dus, er mee verwarm.
Mijn ervaring...
- Mijn warmtepomp heeft een cop van 3 dus ik trek nu dus ongeveer 4kW uit de grond. Dat is 13W per strekkende meter en ook 13W per vierkante meter.
- Die belasting per vierkante meter "is wel ok" ik meet op de grondthermometer op 60cm van de leiding "niet super veel verlaging".
- de belasting per strekkende meter is te hoog. Ik zou als ik het opnieuw zou doen zeker 2x langere slang nemen in hetzelfde oppervlak. De efficiency is sterk afhankelijk van het contact oppervlak dus langere leiding heeft betere efficiency. Lussen leggen is dus zeer zeker handig!
Temperatuur van de grond zakt in de winter tot ongeveer 6 graden in. Dat is dus een "verlies" ten opzichte van een vertikale bron die meestal r9ond de 10 graden zit. Mijn water-versus-grond temperatuur zakt ongeveer 5 graden in dus ik kom eind van de winter echt in het vorst gebied terecht. Dat was 2.5graad geweest bij 2x langere slang in zelfde oppervalk, of 1.5 a 2 graad bij 3x langere slang in zelfde oppervlak.
zie
hier een post met uitgebreide metingen over een winter van enkel nog de serre met 1 warmtepomp van 3kW
Daarbij heb ik bewust een kring afgeschakeld om het effect te zien, dat had ik gedaan om te beoordelen of ik de belasting zou kunnen verhogen naar 2 warmtepompen met in totaal 6kW vermogen
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV