• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik vind je berekening best aannemelijk hoor, @ChrisM. Je hebt 't tenslotte wel over een stukje legionellarun met water dat tot 65 graden wordt verwarmd (vanaf 55, of 60?). Dan lek je ook echt wel warmte naar je omgeving van pakweg 20 graden.

We kunnen natuurlijk wel ter discussie stellen of die warmte wel als verloren telt, zo in de winter...

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:15
ChrisM schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:51:
[...]

:P ok ok... ik meet het stroomverbruik (compressor en pomp, 2 aparte stroommeters) en deel dat door wat Luxtronik2 aangeeft als opbrengst. En dan kom ik toch uit op een COP net onder de 1 meestal. De precieze warmte opbrengst meet ik dus niet.

Goed genoeg voor mij, dat dan weer wel. ;)
Ik hecht ook niet zoveel waarde aan de COP en meet daarom enkel de SCOP. Je zou de idle power consumptie er vanaf kunnen trekken om wat dichter bij de COP te komen.

De Luxtronik2 integratie heeft ook een heat energy input. Mijn vermoeden is dat dit een afgeleiden waarde is en geen gemeten waarde maar ik weet het niet helemaal zeker. De meeste mensen lijken de voorkeur te hebben aan een eigen energie meter.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:36
AJediIAm schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:19:
[...]

Ik hecht ook niet zoveel waarde aan de COP en meet daarom enkel de SCOP. Je zou de idle power consumptie er vanaf kunnen trekken om wat dichter bij de COP te komen.

De Luxtronik2 integratie heeft ook een heat energy input. Mijn vermoeden is dat dit een afgeleiden waarde is en geen gemeten waarde maar ik weet het niet helemaal zeker. De meeste mensen lijken de voorkeur te hebben aan een eigen energie meter.
Ik heb alles naast elkaar: compressor o.b.v. energie meter in de meterkast, pompen o.b.v. plug die energie meet, en luxtronik2.
Zoals je ziet, geeft alles nogal een andere waarde. Ik gebruik compressor + pompen om mijn COP te bepalen.
De COP van DHW Yearly zat een foutje ergens in, die gaat met het nieuwe jaar weer goed lopen. :) En ik heb natuurlijk ook een Daily COP DHW, maar nog geen warm water opgewarmd vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQnTZnVs-2HKTF3BygeqOlZv85g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z6vuW2pLfR8IfhEasTYNv0O5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-wEG36Yyb3neCh-_6O4eBAoNSE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ww5tjZkv5OiWiQoBLdtn2EF1.png?f=fotoalbum_tile

• Gwaihir
  • Niet online
AJediIAm schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:19:
De Luxtronik2 integratie heeft ook een heat energy input. Mijn vermoeden is dat dit een afgeleiden waarde is en geen gemeten waarde maar ik weet het niet helemaal zeker.
De WPs rapporteren alleen het verbruik van de compressor. Integraties werken dus ook met die data.

Enerzijds onprettig incompleet, anderzijds m.i. best aardig 1:1 vergelijk met de aloude gasketel: daar telt ook niemand het elektraverbruik voor pomp, fan, en elektronica bij het (gas)verbruik op.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03
Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:31:
[...]

Lees maar 'ns hoe doorstroomverwarmers neergezet worden. Als ik me niet vergis is 11kW net genoeg voor een zuinige douche (dus met WTW en / of waterbesparende kop).

Waar zou je zitten met 6kW + je normale SWW prestatie van de compressor + het restje warmte in het vat? Net zo'n beetje om en nabij die 11kW?

Onbeperkt blijven douchen lijkt me er niet in zitten, maar je kunt het vast flink verlengen.

En gebruik je die flow meter al om tijdens het douchen de waarde waarop de WP aan slaat (op compressor) wat te verlagen?
Dat klopt met 11kW en zuinige douchekop kom je en heel eind. Heb zelf geen douche wtw.

Hangt ook af van de sww temperatuur. Met 50 graden kun je langer douchen dan met 42 graden.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:02
Vaevictis_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:24:
[...]

Dat klopt met 11kW en zuinige douchekop kom je en heel eind. Heb zelf geen douche wtw.

Hangt ook af van de sww temperatuur. Met 50 graden kun je langer douchen dan met 42 graden.
Heatgeek en Urban Plumbers hebben een "Heat pump combi boiler" inelkaar geknutseld. Werkt boven verwachting, volgens het filmpje...

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-01 09:48
De meeste gaan er vanuit dat het electrisch element en compressor tegelijkertijd actief kunnen zijn. Is dat wel zo?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:41
b_g_e schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:51:
[...]

Heatgeek en Urban Plumbers hebben een "Heat pump combi boiler" inelkaar geknutseld. Werkt boven verwachting, volgens het filmpje...
Ja en nee.
Ja "ze hebben wat"
Nee "geen breakthrough"
Defacto een mega grote warmtewisselaar op het warme tapwater zodat je de heatpump power voor sanitair water kan gebruiken.
Dat beperkt de warmteafgifte tot het heatpump vermogen. De meeste heatpumps zitten (gokje) in het 6..9kW regime. Dat is niet genoeg om te douchen. Met 11kW heb je een "goede spaardouche" waar je als energiefreak super tevreden mee kan zijn maar waar mensen die het geen reet kan schelen van gaan klagen. Met 17kW heb je een volwaardige douche.
Wat wel erg leuk is als je dit combineert met bijvoorbeeld een 8kW doorstromer. Dan kan je namelijk met een cop van 4 van 2kW elektrisch naar 8kW thermisch en vervolgens met de 8kW doorstromer 16kW thermisch bereiken en aangezien je minder dan 10kW electrisch nodig hebt volstaan met een 3x16A aansluiting.

Persoonlijk zie ik meer heil in een 11kW doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer. Alleen super vervelend dat dat op bestaande installaties (inclusief bij mij thuis) bijna niet te doen is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22

bjp

ik ben een gelukkige dan :-) dWTW bij renovatie erin gekregen 👍

Maar nu ik zie niet direct het nut van ‘oneindig’ douchen of zonder SWW vat te werken. Dat dient net om de pieken op te vangen. Ja je spaart ergens statisch verlies, maar een WP start ook niet zomaar snel op. Met wat dergelijke isolatie valt dat verlies nog mee.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:02
Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:10:
[...]

Ja en nee.
Ja "ze hebben wat"
Nee "geen breakthrough"
Defacto een mega grote warmtewisselaar op het warme tapwater zodat je de heatpump power voor sanitair water kan gebruiken.
Dat beperkt de warmteafgifte tot het heatpump vermogen. De meeste heatpumps zitten (gokje) in het 6..9kW regime. Dat is niet genoeg om te douchen. Met 11kW heb je een "goede spaardouche" waar je als energiefreak super tevreden mee kan zijn maar waar mensen die het geen reet kan schelen van gaan klagen. Met 17kW heb je een volwaardige douche.
Wat wel erg leuk is als je dit combineert met bijvoorbeeld een 8kW doorstromer. Dan kan je namelijk met een cop van 4 van 2kW elektrisch naar 8kW thermisch en vervolgens met de 8kW doorstromer 16kW thermisch bereiken en aangezien je minder dan 10kW electrisch nodig hebt volstaan met een 3x16A aansluiting.

Persoonlijk zie ik meer heil in een 11kW doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer. Alleen super vervelend dat dat op bestaande installaties (inclusief bij mij thuis) bijna niet te doen is.
De "caveat emptor" zit in het filmpje al ingebakken. Een regendouche ga je hier niet mee voeden. Het leek me enkel leuk aan te stippen wat er *wel* mogelijk is. Voor veel huizen, waar een dik boilervat niet past, zou dit best een optie kunnen zijn, nietwaar?

Bovendien gebruiken ze hier een mega-warmtewisselaar ook als opslag, zodat het geheel in dit scenario ook met 6kW warmtetoevoer werkt. Genoeg om twintig minuten op boven de veertig graden te douchen.

Duidelijk geen algemene oplossing dit. Maar wel een positief onderzoek over hoe je van het gas af zou kunnen in een appartement in -zeg- London.

Knutselvreugd, geen standaard-antwoord: eens.

• Stefannn
bjp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:55:
ik ben een gelukkige dan :-) dWTW bij renovatie erin gekregen 👍

Maar nu ik zie niet direct het nut van ‘oneindig’ douchen of zonder SWW vat te werken. Dat dient net om de pieken op te vangen. Ja je spaart ergens statisch verlies, maar een WP start ook niet zomaar snel op. Met wat dergelijke isolatie valt dat verlies nog mee.
Dat verlies kan behoorlijk hoog zijn.
Zie hier
Zelfs met na-isolatie met 80mm rockwool bij mij nog 1.4kWh per dag.
Wij zijn met 2 en douchen kort. Het standverlies is net zo groot als het warmtegebruik tijdens douchen.
Het betreft hier een zonneboiler die 9 maanden per jaar op heatpipes draait, maar een doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer is helemaal niet zo’n slecht alternatief voor een warmtepomp boiler (en neemt veel minder plek in).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:04

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:03:
[...]
Wij zijn met 2 en douchen kort.
[…], maar een doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer is helemaal niet zo’n slecht alternatief
Als je kort doucht, dan heb je toch weinig aan zo’n dWTW?
Wij douchen ook kort en tegen de tijd dat die WTW warm is en z’n werk gaat doen ben ik me al aan het afdrogen…

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 30-12-2025 23:57 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:56:
[...]

Als je kort doucht, dan heb je toch weinig aan zo’n dWTW?
Wij douchen ook kort en tegen de tijd dat die WTW warm is en z’n werk gaat doen ben ik me al aan het afdrogen…
Ben jij na 1 minuut al klaar. Ik merk hier met mijn wtw, (dunne koperen pijp met mantel) na 1 minuut al duidelijk verschil.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:05:
[...]
Ben jij na 1 minuut al klaar. Ik merk hier met mijn wtw, (dunne koperen pijp met mantel) na 1 minuut al duidelijk verschil.
offtopic:
Ja, zo ongeveer wel. Ik spoel af, gebruik al vele jaren geen zeep. Gaat (in mijn geval) prima. Douchen duurt 1-2 minuten.

<John O`Mill>

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:29

de Peer

under peer review

Om nog even terug te komen op de nachtelijke stroompieken die ik in de nacht zie met mijn nibe F1145. Ik heb vandaag de warmtepomp de hele dag uit gehad zodat ik hem overdag op heterdaad kan betrappen. En dat is gelukt.

Ik krijg onderstaande melding en kan daar weinig over vinden op het internet. Ik zou deze regeling willen uitschakelen maar dat kan volgens mij niet.

In het menu zag ik dat het elektrische element actief is met 2 kW ondanks dat ik hem geblokkeerd heb. Wordt dus overruled.

Ik Wil natuurlijk liever zelf bepalen wanneer ik verwarm. Een reëel gevaar lijkt me niet van toepassing.

Nu word ik gedwongen om 1 of 2 extra runs te doen in de nacht omdat hij anders met COP1 gaat verwarmen.

Idee : ik zou nog kunnen proberen om elektrisch element op Max 0 kW te zetten, dan hoef ik hem niet te blokkeren en wordt de geforceerde regeling misschien niet geactiveerd.
Nadeel is dat ik dan geen legionellarun meer kan doen. Maargoed dat kan ik straks wel automatiseren via domotica denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb-QWVbIH2GPMY8_3uAflNe8Nos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiqoKUKgzgFLApT7DBdfWQ3j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 03-01-2026 19:39 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:24:
[...]

Een vorstbeveiliging op een W/W warmtepomp? :? Ik kan wat gemist hebben, maar waarom dat? Vorstbeveiligingen worden toch alleen gebruikt op monoblock L/W warmtepompen? (Of hooguit een enkele split waarvan het binnendeel niet vorstvrij hangt).
Waarom zou je een W/W warmtepomp een vorstbeveiliging hebben die al bij een paar graden onder nul aan slaat?
Dit blijkt dus toch het geval te zijn. Ik vind het ook maar bizar.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:38
de Peer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:18:
Om nog even terug te komen op de nachtelijke stroompieken die ik in de nacht zie met mijn nibe F1145. Ik heb vandaag de warmtepomp de hele dag uit gehad zodat ik hem overdag op heterdaad kan betrappen. En dat is gelukt.

Ik krijg onderstaande melding en kan daar weinig over vinden op het internet. Ik zou deze regeling willen uitschakelen maar dat kan volgens mij niet.

In het menu zag ik dat het elektrische element actief is met 2 kW ondanks dat ik hem geblokkeerd heb. Wordt dus overruled.

Ik Wil natuurlijk liever zelf bepalen wanneer ik verwarm. Een reëel gevaar lijkt me niet van toepassing.

Nu word ik gedwongen om 1 of 2 extra runs te doen in de nacht omdat hij anders met COP1 gaat verwarmen.

Idee : ik zou nog kunnen proberen om elektrisch element op Max 0 kW te zetten, dan hoef ik hem niet te blokkeren en wordt de geforceerde regeling misschien niet geactiveerd.
Nadeel is dat ik dan geen legionellarun meer kan doen. Maargoed dat kan ik straks wel automatiseren via domotica denk ik.

[Afbeelding]
Zou het hier iets te maken mee kunnen hebben?

In het menu “Solar heating” staat een anti freeze instelling, zie deze manual p53-54.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yghHt1zJLU00pRSpMsmd_iEERL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuCQAYrCJIlcYSP1mPVjdTwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk gaat het CV water dan buiten langs de zonnepanelen en heb je met die optie noodzaak voor freeze protection?

In de gebruikershandleiding staat alleen dit erover:
“U kunt ook koeling, ventilatie, zwembad en zonnepaneelkoeling instellen […]”
Bron: https://assetstore.nibe.s...rage/ODk3MDY4LzAvbWFzdGVy

Kan je de instelling daar inderdaad vinden in jouw menu?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• de Peer

de Peer

under peer review

SebastiaanPs schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:11:
[...]

In het menu “Solar heating” staat een anti freeze instelling, zie deze manual p53-54.

[Afbeelding]

Mogelijk gaat het CV water dan buiten langs de zonnepanelen en heb je met die optie gevaar voor vorstschade?

Dank voor het meedenken. Ik denk niet dat dit het is. Dat is een 'andere' freeze protection. Menu 5.3 ontbreekt ook bij mij, vermoedelijk omdat ik geen zonneboiler of iets dergelijks aangesloten heb.

• SebastiaanPs
de Peer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik denk niet dat dit het is. Dat is een 'andere' freeze protection. Menu 5.3 ontbreekt ook bij mij, vermoedelijk omdat ik geen zonneboiler of iets dergelijks aangesloten heb.
Ah kijk dan valt dat af inderdaad. Dacht even dat ik de oplossing voor gevonden had voor je! Jammer.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Toevallig kreeg ik gisteren net zo’n melding omdat door omstandigheden mijn verwarming niet aan stond. Nibe S1255

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWzyegave9coAFQi23jW6fgbwjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqrJ2FjOK9VTwlV13X0wZBfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu5kXvAenyicyLAVM5FjxXngsiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2sxYAhHfnmPhlWO8YO6vS5k.jpg?f=fotoalbum_large

Om onbekende reden start de huisverwarming niet (boiler wel!) na een software-upgrade. ‘Auto’ staat dan niet aan. Die moet ik handmatig weer aanzetten.
Iemand een idee waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFwt1nESxanYoNJK63UkOV-OWT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZzTFjxLVAv7V2GHtCTGdPjW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 04-01-2026 01:04 ]

<John O`Mill>

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 4 januari 2026 @ 01:00:
Toevallig kreeg ik gisteren net zo’n melding omdat door omstandigheden mijn verwarming niet aan stond. Nibe S1255

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Om onbekende reden start de huisverwarming niet (boiler wel!) na een software-upgrade. ‘Auto’ staat dan niet aan. Die moet ik handmatig weer aanzetten.
Iemand een idee waarom?

[Afbeelding]
Ik heb mijn S1255 zo’n 2 weken geleden naar versie 4.7.5 gebracht (ik neem aan de zelfde als waar jij het over hebt). Mijn besturing is op handmatig ingesteld. Ik heb geen problemen ondervonden of meldingen sindsdien gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/herooczsEzHHp7lfg6yKxRNySLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfnsClK9TrQxe8IJ06znurCw.jpg?f=fotoalbum_large

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Hippe Lip

Hippe Lip

macbelly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:31:
Ik heb mijn S1255 zo’n 2 weken geleden naar versie 4.7.5 gebracht (ik neem aan de zelfde als waar jij het over hebt). Mijn besturing is op handmatig ingesteld. Ik heb geen problemen ondervonden of meldingen sindsdien gekregen.
@macbelly Mijn WP stond een tijd geleden ook op handmatig, maar dan had ik hetzelfde probleem. Daarom was ik op 'Auto' overgestapt, in de hoop dat het dan wel goed gaat, maar helaas.

Hoe heb jij die update uitgevoerd? Op de WP de update gestart of via de myUplink app?
En daarna heb je nix handmatigs gedaan om de WP weer te laten werken?

Nu ben ik op zoek naar de reden dat er na een update niet vanzelf weer gestart wordt.

<John O`Mill>

• macbelly
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:27:
[...]

@macbelly Mijn WP stond een tijd geleden ook op handmatig, maar dan had ik hetzelfde probleem. Daarom was ik op 'Auto' overgestapt, in de hoop dat het dan wel goed gaat, maar helaas.

Hoe heb jij die update uitgevoerd? Op de WP de update gestart of via de myUplink app?
En daarna heb je nix handmatigs gedaan om de WP weer te laten werken?

Nu ben ik op zoek naar de reden dat er na een update niet vanzelf weer gestart wordt.
Wat een irritant probleem.

Ik probeer een vaste routine aan te houden voor upgrades.:
  1. Upgrade software downloaden (meestal via web interface van myuplink) en op USB-stick zetten
  2. Stick in S1255 plaatsen en backup van instellingen en productiegegevens naar USB schrijven
  3. Upgrade uitvoeren
Dat ging recent goed met software versies 4.5.7 (oktober), 4.6.4 (november) en 4.7.5 (december). Iedere keer startte de wp vanzelf weer en ging verder met dezelfde instellingen. Geen enkele keer waarschuwing of foutmelding gezien.

De handmatige bedrijfsstand heb ik in september ingeschakeld omdat ik verwarmen wilde toestaan hoewel de minimale temperatuur/filtertijd nog niet bereikt was.

Ik hoop dat dit helpt de oorzaak van het probleem te identificeren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@macbelly Oh jij kies voor de moeilijke weg van updaten! Is jouw WP dan niet direct met het internet verbonden? Dan kun je de updat namelijk met één tik vanaf het scherm op de WP (of via de myUplink app) uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1KxIwGRS-0QUROD4dtCJS8k8FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMzvTBUD9J0XEwaY2RiOqEdN.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• macbelly
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:50:
@macbelly Oh jij kies voor de moeilijke weg van updaten! Is jouw WP dan niet direct met het internet verbonden? Dan kun je de updat namelijk met één tik vanaf het scherm op de WP (of via de myUplink app) uitvoeren.

[Afbeelding]
Alles is prima (bekabeld) aangesloten op home netwerk en internet. Ik heb ook wel eens vanaf de app de update gestart. Maaaar … de Nibe monteur heeft ook eens een keer een oude firmware versie teruggezet en toen was ik mijn cumulatieve gegevens kwijt. Dat vind ik jammer. Sindsdien houd ik de handmatige methode aan. Heb ik meteen oude firmware versies in mijn archief staan mocht het nodig zijn verder terug te gaan.

Ik backup trouwens ook wekelijks via USB-stick settings en productiegegevens (op uurbasis). Die zijn handig als Home Assistant eens wat gemist heeft om wat voor een reden dan ook.

• Vaevictis_
SebastiaanPs schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:11:
[...]

[Afbeelding]

Mogelijk gaat het CV water dan buiten langs de zonnepanelen en heb je met die optie noodzaak voor freeze protection?

Hier lig ik dus wel wakker van het vriest een paar graden en de bron is nu al 6 weken niet meer gebruikt dus grote kans dat de leidingen bevroren zijn.

Nog steeds geen zicht op reparatie en stroomkosten gieren de pan uit. Dus ook al wordt de WP gemaakt dan kan ik waarschijnlijk de bron niet gebruiken.

Ik heb gevraagd om een status update maar zowel Schimmel als Nathan reageren niet. Machteloos, echt heel vervelend.

• SebastiaanPs
Vaevictis_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:36:
[...]

Hier lig ik dus wel wakker van het vriest een paar graden en de bron is nu al 6 weken niet meer gebruikt dus grote kans dat de leidingen bevroren zijn.

Nog steeds geen zicht op reparatie en stroomkosten gieren de pan uit. Dus ook al wordt de WP gemaakt dan kan ik waarschijnlijk de bron niet gebruiken.

Ik heb gevraagd om een status update maar zowel Schimmel als Nathan reageren niet. Machteloos, echt heel vervelend.
Maar heb jij CV waterleidingen buiten je geïsoleerde schil dan? In de bronleidingen zit toch brine wat een zeer laag vriespunt heeft?

• Vaevictis_
SebastiaanPs schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:42:
[...]

Maar heb jij CV waterleidingen buiten je geïsoleerde schil dan? In de bronleidingen zit toch brine wat een zeer laag vriespunt?
Nee CV waterleidingen maak ik me geen zorgen om wel om de bronleidingen. Die kunnen kapotvriezen en een bevroren bron (maaiveld) weet ik niet of je die weer normaal kunt ontdooien en flow krijgen. Iemand een idee?

Sowieso ga ik rechtsbijstand inschakelen want WP is gewoon niet conform (na 9 jaar defect). Maar goed eerst maar eens laten repareren. Ondertussen denk ik wel aan tijdelijke IR panelen neer te zetten om stookkosten in de hand te houden. Januari nu al 100 euro.

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:47:
[...]

Nee CV waterleidingen maak ik me geen zorgen om wel om de bronleidingen. Die kunnen kapotvriezen en een bevroren bron (maaiveld) weet ik niet of je die weer normaal kunt ontdooien en flow krijgen. Iemand een idee?

Sowieso ga ik rechtsbijstand inschakelen want WP is gewoon niet conform (na 9 jaar defect). Maar goed eerst maar eens laten repareren. Ondertussen denk ik wel aan tijdelijke IR panelen neer te zetten om stookkosten in de hand te houden. Januari nu al 100 euro.
Bron leidingen zit meestal antivries is. Bij mij wel in ieder geval.
Die worden bij normaal bedrijf immers ook gauw 5 graden kouder dan de omliggende grond.
Het is wel vrij bizar dat reparatie zo lang moet duren. Stookkosten zijn nu even helemaal niet leuk nee.
Sterkte.

• Vaevictis_
Stefannn schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:48:
[...]

Bron leidingen zit meestal antivries is. Bij mij wel in ieder geval.
Die worden bij normaal bedrijf immers ook gauw 5 graden kouder dan de omliggende grond.
Het is wel vrij bizar dat reparatie zo lang moet duren. Stookkosten zijn nu even helemaal niet leuk nee.
Sterkte.
De leidingset staat in backorder, krijg ook geen antwoord hoe lang de verwachting is.

Probleem is laatste week van november gemeld. De week voor en na kerst was Schimmel Techniek dicht en ik denk AIT in Duitsland ook wel. Wel stom dat ze zo'n set niet op voorraad hebben.

Kan ook zijn dat ik onderaan het lijstje sta met storingen want heb geen service abonnement bij Nathan Service zelf. Zie ze er wel voor aan. :'(

Heb net een zaak aangemeld bij rechtsbijstand.

• macbelly
  • Niet online
[...]

De brine is toch met glycol tot ver onder 0 °C beveiligd tegen bevriezen? Bij mij tot onder de -10 °C (en volgens een separate meting van het boorbedrijf tot -21 °C wat de opmerking opleverde dat er teveel glycol in zat).

Inbedrijfstellingsrapport van Nibe (begin 2024):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Azg2QlHR-PMEI5R0c08db9VEhd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVK0aPs74dMOsVoxLlCZa9fY.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
macbelly schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:54:
[...]

De brine is toch met glycol tot ver onder 0 °C beveiligd tegen bevriezen? Bij mij tot onder de -10 °C (en volgens een separate meting van het boorbedrijf tot -21 °C wat de opmerking opleverde dat er teveel glycol in zat).

Inbedrijfstellingsrapport van Nibe (begin 2024):
[Afbeelding]
Yup er zit glycol in, in november nog gemeten en niveau was goed. Alleen weet ik dus niet of dat goed blijft gaan met langere vorst.

In bedrijfsstelling is nooit officieel geweest, want aannemer was failliet 1 dag voor oplevering. Vandaar dat Nathan Services ook meteen zijn handen er vanaf trok. "U heeft geen onderhoudsabonnement afgesloten want dat had de aannemer moeten doen en die is failliet. U heeft daarom geen garantie op de bron, de warmtepomp of uitgevoerde werk. Fijne dag."

Edit: Net antwoord gekregen dat ze donderdag langskomen voor reparatie. Zou het? :>

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-01-2026 08:32 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Vaevictis_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Yup er zit glycol in, in november nog gemeten en niveau was goed. Alleen weet ik dus niet of dat goed blijft gaan met langere vorst.
ja hoor, geen probleem. de duur van de vorst heeft geen invloed. pas als het langer dan een week -10 is zou ik me lichtjes zorgen gaan maken, maar waarschijnlijk alsnog onterecht. Die leidingen kunnen wel wat hebben hoor.

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:41
Hopelijk kan iemand me wat wijzer maken. Ik heb sinds vorige maand een nieuw huis met een Nathan Alpha Innotec warmtepomp. Nu keek ik net op de metertjes bovenop de pomp en die linker lijkt nogal laag te staan. Hij schommelt steeds een beetje, maar komt in rust onder de rode naald uit. De warmtepomp zelf geeft geen foutcodes, maar de rechter meter blijft wel gewoon strak op dezelfde druk staan. Iemand een idee of dit kwaad kan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbRBjU07bXaLijuXUqBMVW5bJTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1J1rPCCw5FO57DO91XTX3ej2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyohEoO4V6gvcB0GCdY8d06E5ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbdUsb7jhhNdlmK6Qz4xRW8v.jpg?f=fotoalbum_large

• AJediIAm
MEasterEgg schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:44:
Hopelijk kan iemand me wat wijzer maken. Ik heb sinds vorige maand een nieuw huis met een Nathan Alpha Innotec warmtepomp. Nu keek ik net op de metertjes bovenop de pomp en die linker lijkt nogal laag te staan. Hij schommelt steeds een beetje, maar komt in rust onder de rode naald uit. De warmtepomp zelf geeft geen foutcodes, maar de rechter meter blijft wel gewoon strak op dezelfde druk staan. Iemand een idee of dit kwaad kan?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dan de druk op de leiding naar de bron ook net onder het groene gebied gezakt is. Misschien komt het door de kou. Hier werkt alles nog prima.
Ik ga bij de volgende onderhoudsbeurt vragen of ze het wat bij kunnen vullen.

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:41
Ik heb voor donderdag toch maar even een afspraak gemaakt om ernaar te laten kijken. Met dit weer wil ik liever niet in de kou komen te zitten. Ik was echter bang dat het meteen mis zou kunnen gaan maar gezien jouw reactie valt dat wel mee?

• Gwaihir
  • Niet online
wel om de bronleidingen. Die kunnen kapotvriezen en een bevroren bron (maaiveld) weet ik niet of je die weer normaal kunt ontdooien en flow krijgen. Iemand een idee?
Zoals anderen al zeiden: die brine bevriest niet bij een paar graden vorst. No worries.

En zou het bevriezen, dan gaat het niet kapot; zulke tyleen leidingen (en vastgelaste koppelingen) kunnen dat gewoon hebben. (Alleen als je een bronverdeler hebt, zou ik 't daarvoor niet zeker weten. Maar die kun je makkelijk vinden en inspecteren.) Het zou dan alleen wel eerst (vanzelf) moeten ontdooien voor je weer flow hebt...

• Vaevictis_
Hopelijk kan iemand me wat wijzer maken. Ik heb sinds vorige maand een nieuw huis met een Nathan Alpha Innotec warmtepomp. Nu keek ik net op de metertjes bovenop de pomp en die linker lijkt nogal laag te staan. Hij schommelt steeds een beetje, maar komt in rust onder de rode naald uit. De warmtepomp zelf geeft geen foutcodes, maar de rechter meter blijft wel gewoon strak op dezelfde druk staan. Iemand een idee of dit kwaad kan?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit de bron of CV zijde? Bron zijde mag in de winter wat lager zijn, CV zijde moet 1,5 to 2,0 bar zijn. Anders krijg je vanzelf foutmeldingen.

Is er een inbedrijfstelling geweest?

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb sinds vorige maand een nieuw huis met een Nathan Alpha Innotec warmtepomp. Nu keek ik net op de metertjes bovenop de pomp en die linker lijkt nogal laag te staan. Hij schommelt steeds een beetje, maar komt in rust onder de rode naald uit. De warmtepomp zelf geeft geen foutcodes
Ach, die metertjes komen nu eenmaal met die schaal erop. Beetje verouderd. Zegt erg weinig.

Als die WP tevreden is, is het waarschijnlijk prima. Die heeft echt wel een eigen meting + waarschuwing aan boord.

En als het boven in je huis ook warm wordt. Als het CV-zijde is: hoeveel meter gaat je verwarming nog boven die meter uit?

• bjp

bjp

hier ook een metertje op broncircuit welke "te laag" lijkt. Er staat nog altijd 0.8bar op (volgens de WP ook), en dat is nu al de 3rde winter zo. Gezien dit ook het "hoogste" punt is van dat deel (de meter staat bij het uitgaan van de kelder, beetje voor dat het de bron/diepe putten ingaat). Zou er een metertje zitten helemaal onderaan mijn bron, zou deze eerder 9bar aangeven of zo :D (84meter lager)

Bij mijn CV circuit, staat de naald hoger (~2bar op een redelijk lage hoogte in de kelder, de WP zeg zelf 1.7bar), maarja, de WP staat in de kelder en de hoogste radiator 2 verdiepen hoger :D Dus daar zit je bijna het laagste in hoogte, en moet het water met zeker nog genoeg druk in de bovenste radiator gaan. Elke 10meter hoogte heb je 1 bar nodig ongeveer.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Roelof930
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-01 16:04
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Ringgrabenkollektor.

• Stefannn
Roelof930 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:46:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Ringgrabenkollektor.
Yep ik (mijn tuin, 2009)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geLCLUhmX-u3qF2B9tU1_MaLJ3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BbfxiXgclYWbbnQbQNsMP5ZE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdyDJD9wBLk5Qkm8EUgC7b50c_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQ8VtiCLM4pMqgkm1PCGyg4V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/974-G0kyE9ikof25q_IVOqP1e6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PcaDuL8t69rctcOe5xX7rIfh.png?f=fotoalbum_large

• Roelof930
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-01 16:04
Ik zie dat je de kollektor niet in ringen hebt aangelegd, hoe is de werking tot nu toe.

• Vaevictis_
De monteur van Nathan Service is bezig heeft het lek gevonden in de 180 graden bocht. Zat dus geen koelmiddel meer in (r410a).

Leidingset is vervangen en gaat nu verder met afpersen, vullen en de droogfilter vervangen. Daarna testen, hopelijk is de verdamper niet kapot gevroren.

• Vaevictis_
Waarom heb je voor een horizontale bodem bron gekozen? Als je veel oppervlakte hebt kan dat wel alleen weet ik niet of dat goed blijft gaan met wortels van bomen.

• macbelly
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:47:
De monteur van Nathan Service is bezig heeft het lek gevonden in de 180 graden bocht. Zat dus geen koelmiddel meer in (r410a).

Leidingset is vervangen en gaat nu verder met afpersen, vullen en de droogfilter vervangen. Daarna testen, hopelijk is de verdamper niet kapot gevroren.
Mooi dat het gevonden is en opgelost wordt. Wel jammer dat het middel ontsnapt is omdat dit een koelmiddel met (zeer) grote bijdrage aan global warming is (ruim 2000 keer zoveel als CO2). Fabrikanten hebben afgesproken dat gebruik van dit middel met 80% tov 2015 teruggedrongen zal zijn in 2030.

[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 08-01-2026 11:11 ]

• Stefannn
Roelof930 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Ik zie dat je de kollektor niet in ringen hebt aangelegd, hoe is de werking tot nu toe.
Ik heb het in 2008 aangelegd. Toen was er nog niet zoveel informatie.
Bij mij ligt er 3x 100meter tyleen van 32mm. 300 strekkende meter dus.
Het ligt in 3x een U met 1m20 tussen de heen & terugweg. Het bestrijkt daarmee een oppervlak van 300 a 400m2
Verder heb ik per lus een echte "grond thermometer" (dat zie je op de foto) die tussen de 2 poten van de U ligt (op 60cm van de heen & terugweg dus)

In eerste instantie had ik gedacht er alleen mijn serre mee te verwarmen met een Vaillant vws36/4.1 3kW warmtepomp. Dat ging dermate goed dat ik op een gegeven moment een zelfde warmtepomp heb bijgekocht en nu ook de woonkamer, het hele huis dus, er mee verwarm.

Mijn ervaring...
- Mijn warmtepomp heeft een cop van 3 dus ik trek nu dus ongeveer 4kW uit de grond. Dat is 13W per strekkende meter en ook 13W per vierkante meter.
- Die belasting per vierkante meter "is wel ok" ik meet op de grondthermometer op 60cm van de leiding "niet super veel verlaging".
- de belasting per strekkende meter is te hoog. Ik zou als ik het opnieuw zou doen zeker 2x langere slang nemen in hetzelfde oppervlak. De efficiency is sterk afhankelijk van het contact oppervlak dus langere leiding heeft betere efficiency. Lussen leggen is dus zeer zeker handig!

Temperatuur van de grond zakt in de winter tot ongeveer 6 graden in. Dat is dus een "verlies" ten opzichte van een vertikale bron die meestal r9ond de 10 graden zit. Mijn water-versus-grond temperatuur zakt ongeveer 5 graden in dus ik kom eind van de winter echt in het vorst gebied terecht. Dat was 2.5graad geweest bij 2x langere slang in zelfde oppervalk, of 1.5 a 2 graad bij 3x langere slang in zelfde oppervlak.

zie hier een post met uitgebreide metingen over een winter van enkel nog de serre met 1 warmtepomp van 3kW
Daarbij heb ik bewust een kring afgeschakeld om het effect te zien, dat had ik gedaan om te beoordelen of ik de belasting zou kunnen verhogen naar 2 warmtepompen met in totaal 6kW vermogen

• Vaevictis_
macbelly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Mooi dat het gevonden is en opgelost wordt. Wel jammer dat het middel ontsnapt is omdat dit een koelmiddel met (zeer) grote bijdrage aan global warming is (ruim 2000 keer zoveel als CO2). Fabrikanten hebben afgesproken dat gebruik van dit middel met 80% tov 2015 teruggedrongen zal zijn in 2030.
Ja ik weet het r410a mag ook niet meer verkocht worden en volgens mij per 2030 ook niet meer in onderhoud worden gebruikt. Propaan of co2 is de toekomst. Maar helaas niet zo uitwisselbaar. Tegen die tijd is het ook wel tijd om te vervangen van de machine.

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Ja ik weet het r410a mag ook niet meer verkocht worden en volgens mij per 2030 ook niet meer in onderhoud worden gebruikt. Propaan of co2 is de toekomst. Maar helaas niet zo uitwisselbaar. Tegen die tijd is het ook wel tijd om te vervangen van de machine.
Serieus, dat gaat zo snel toch niet? Hier is in 2020 de r410a machine ingeschakeld. Dat ding moet toch ook gewoon 20 - 25 jaar mee kunnen? Toen waren er echt nog geen alternatieven te koop, o.a. omdat het niet mocht, qua hoeveelheid propaan. Die zijn denk ik pas net voor het verbod behoorlijk rond gekomen.

Ik neem aan dat er een compatibel r410a alternatief is wat voor onderhoud wel toegestaan blijft tot 2045 of 2050. Prima apparaten voortijdig weggooien is ook niet best voor 't milieu...

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Serieus, dat gaat zo snel toch niet? Hier is in 2020 de r410a machine ingeschakeld. Dat ding moet toch ook gewoon 20 - 25 jaar mee kunnen? Toen waren er echt nog geen alternatieven te koop, o.a. omdat het niet mocht, qua hoeveelheid propaan. Die zijn denk ik pas net voor het verbod behoorlijk rond gekomen.

Ik neem aan dat er een compatibel r410a alternatief is wat voor onderhoud wel toegestaan blijft tot 2045 of 2050. Prima apparaten voortijdig weggooien is ook niet best voor 't milieu...
Van de monteur gehoord dat het met onderhoud van R410a wel zal meevallen en dat nieuwe modellen exact zelfde buitenmaat en modulebox hebben. Je zou in principe een propaan versie modulebox kunnen plaatsen. Alleen of dat het waard is. Want het boilervat schijnt ook regelmatig te schuren als apparaat ouder is.

[ Voor 23% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-01-2026 19:00 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:06:
In 2015 was er al sprake van een verbod dus is wel ruim op tijd aangekondigd alleen oude voorraad en onwetende consument.
Dat is niet juist. De consument kan niet kopen wat niet geleverd wordt.

De eerste toestellen op andere basis zijn pas in 2020 op de markt gekomen en die vroege modellen zijn slechts voor kleine woningen geschikt. De wetgever zelf was nog niet toe aan grotere toestellen op propaan en ander opties waren er nog niet. (Nu is er nog iets anders ook, toch?)

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Dat is niet juist. De consument kan niet kopen wat niet geleverd wordt.

De eerste toestellen op andere basis zijn pas in 2020 op de markt gekomen en die vroege modellen zijn slechts voor kleine woningen geschikt. De wetgever zelf was nog niet toe aan grotere toestellen op propaan en ander opties waren er nog niet. (Nu is er nog iets anders ook, toch?)
Dit is een van de eerste co2 warmtepompen die voor consumenten te leveren was uit 2015 al.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjYZkPfc_xKGVf-kHsTjXCU9e-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z49nCbWgXbVDZ7Vnz2FQY2r.jpg?f=fotoalbum_large

• Gwaihir
  • Niet online
Lijkt een unit voor balansventilatie, zo met die slang. En zelfs het merk op de kast is onleesbaar. Bestaat het nog, of is het een lang failliete start-up?

Met de obscure foto geef je aan dat je het met me eens bent? Een enkele voorloper had kennelijk al iets, iets wat (qua rendement) eigenlijk niet werkt, maar serieuze verkrijgbaarheid is recent.

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Waarom heb je voor een horizontale bodem bron gekozen? Als je veel oppervlakte hebt kan dat wel alleen weet ik niet of dat goed blijft gaan met wortels van bomen.
Ik kreeg dit huis in 2008.
In die tijd was alles nog heel lastig te krijgen.
Uiteindelijk lukte het me toen niet de warmtepomp unit aan te schaffen. Ik was er wel van overtuigd dat dat later nog een keer zou komen.
De tuin lag toen braak. Een vertikale bron zou 8000 a 10.000 euro kosten hetgeen ik toen niet wild uitgeven. Ik heb toen voor 400 euro een graafmachine met chauffeur gehuurd en voor 600 euro slangen ingegraven met het idee:
- voor 1000 euro waag ik wel een gokje
- de tuin ligt NU braak, die kans krijg ik later nooit weer.
De warmtepomp heb ik uiteindelijk pas 9 jaar later, in 2017 geplaatst.

Wortels wist ik ook niet zeker. Maar die groeien blijkbaar gewoon om de tyleen slang heen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 08-01-2026 15:32 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:33
Stefannn schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Ik kreeg dit huis in 2008.
In die tijd was alles nog heel lastig te krijgen.
Uiteindelijk lukte het me toen niet de warmtepomp unit aan te schaffen. Ik was er wel van overtuigd dat dat later nog een keer zou komen.
De tuin lag toen braak. Een vertikale bron zou 8000 a 10.000 euro kosten hetgeen ik toen niet wild uitgeven. Ik heb toen voor 400 euro een graafmachine met chauffeur gehuurd en voor 600 euro slangen ingegraven met het idee:
- voor 1000 euro waag ik wel een gokje
- de tuin ligt NU braak, die kans krijg ik later nooit weer.
De warmtepomp heb ik uiteindelijk pas 9 jaar later, in 2017 geplaatst.

Wortels wist ik ook niet zeker. Maar die groeien blijkbaar gewoon om de tyleen slang heen.
Je lijkt nogal zanderige grond te hebben. Maakt de grondsoort nog iets uit qua opbrengst? Ik heb hier al een paar offertes van grondboringen gekregen, maar dit lijkt (met 1.000 m2 klei...) misschien wel een alternatieve oplossing. Zelfs 4 dagen kranen en de drainage (die niet meer werkt) naar de knoppen is dat misschien wel waard. Ik zou naar schatting 12kW aan capaciteit moeten hebben. Nu nog CV (draait op 38 graden, 4 starts per 2 uur, overal vloerverwarming en nog mengverdelers). Deel van het huis (vooral de garage) doet nog niet mee omdat het nog niet koud genoeg is en daar momenteel niet geklust wordt.

• AJediIAm
Heeft iemand een voorbeeld voor het aansluiten van de sg ready contacten van de Luxtronik controller?
Ik heb begrepen dat het een potentiaal vrije relais moet zijn.

• Stefannn
DjoeC schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Je lijkt nogal zanderige grond te hebben. Maakt de grondsoort nog iets uit qua opbrengst? Ik heb hier al een paar offertes van grondboringen gekregen, maar dit lijkt (met 1.000 m2 klei...) misschien wel een alternatieve oplossing. Zelfs 4 dagen kranen en de drainage (die niet meer werkt) naar de knoppen is dat misschien wel waard. Ik zou naar schatting 12kW aan capaciteit moeten hebben. Nu nog CV (draait op 38 graden, 4 starts per 2 uur, overal vloerverwarming en nog mengverdelers). Deel van het huis (vooral de garage) doet nog niet mee omdat het nog niet koud genoeg is en daar momenteel niet geklust wordt.
Klei, waterig is zeer zeker beter. Betere geleiding.
De moraal van mijn metingen (zie link in vorige post) is dat er eigenlijk in een seizoen niet meer dan kolom met een radius van 50..60cm, dus een diameter van 1m .. 1m2 rond de slang afkoelt. In mijn geval dus een kolom van 300 meter. Bij een slang van 600 meter wellicht maar een diameter van 80cm en lagere delta T.
Verticale bron is zeker de “veilige” reguliere aanpak. Maar ook prijzig.
Horizontaal is vele malen goedkoper maar je bent dan wel echt een tweaker. Het is pionieren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DjoeC schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:35:
[...]

@DjoeC en @Stefannn
Vuistregel voor de capaciteit van een verticale bron is 50W per meter diepte in vochtige zandgrond. Kleigrond levert maar de helft op; 25W per meter diepte.

En @Stefannn, als je het dan wil vergelijken met jouw horizontale bron: een meter diepte is 2 meter leiding (op en neer). Dus per meter leiding is jouw bron de helft van de capaciteit van een verticale bron.

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:55:
[...]

@DjoeC en @Stefannn
Vuistregel voor de capaciteit van een verticale bron is 50W per meter diepte in vochtige zandgrond. Kleigrond levert maar de helft op; 25W per meter diepte.

En @Stefannn, als je het dan wil vergelijken met jouw horizontale bron: een meter diepte is 2 meter leiding (op en neer). Dus per meter leiding is jouw bron de helft van de capaciteit van een verticale bron.
@DjoeC en @Hippe Lip ,
Dank, kleigrond dus minder…

Kwa capaciteit vergelijking verticaal horizontaal zit het wel anders.
Als je capaciteit ziet als de “af te koelen massa”, dan is 1 strekkende meter verticale bron te vergelijken met 1 strekkende meter horizontale slang. Beiden intrekken warmte aan een vergelijkbaar volume.

Echter…naast capaciteit speelt aankoppeling een rol.
Voor een betere aankoppeling, zijnde de temperatuurval tussen leiding en grondmassa moet een horizontale bron veel langere leidingen hebben dan een verticale bron diepte.
Dat is niet enkel zo simpel als het tellen van de leiding lengte.
Het gaat om de oppervlak van de leiding en daarmee dus om de diameter van de slang, maar ook… “of er nog warmtegeleidende massa omheen zit”.
Zie deze post: verticale put is gevuld met thermisch grout. De boring in deze link heeft diameter van 132mm. Dat is dus 4x zoveel als 32mm tyleen. Nu zal het thermisch grout een lagere warmtegeleiding hebben dan het water dat door de slangen loopt maar de verticale boring heeft per strekkende meter dus 4x zoveel contactoppervlak met de omliggende grond dan een enkele 32mm tyleen slang. Met de mindere warmtegeleiding ongeveer 3x betere warmte overdracht per strekkende meter dan 32mm tyleen.
Exact daarom gaf ik in voorgaande post aan…
- met 13W per vierkante meter kan mijn tuin oppervlak de warmtepomp wel aan (10W/m2 lijkt me beter)
- maar de 13W per strekkende meter is teveel. Als ik het opnieuw zou doen zou Ik 2x of 3x zoveel lengte in het zelfde oppervlak zetten. Dat komt dus verhoudingsgewijs overeen met het grotere contact oppervlak van een verticale boring.
Dus… “lussen is geen slecht idee”.
Sowieso … meer lengte per vierkante meter helpt altijd.

• DjoeC
Hippe Lip schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:55:
[...]

@DjoeC en @Stefannn

Ahh, da's voor 12kW dan grofweg 500m op een diepte van 1m+ (dieper is beter). Met 2m tussenruimte moet dat dan wel passen. Hmm, nooit eerder serieus als optie gezien.

• DjoeC
@Stefannn Als ik jouw berekening lees moet ik voor 12kW 1200m2 volleggen met lussen? Da's dan wel weer "een klusje"......

• Gwaihir
  • Niet online
Ergens tussen die twee in, @DjoeC. Je gaat ruim meer dan 500 meter slang leggen, in lussen. Maar je onttrekt wel uit breder dan je geul en hoeft dus geen 1200m2 open te graven en vol slangen te leggen om effectief uit 1200m2 warmte te onttrekken.

Kun je leggen wanneer het grondwater het laagst staat, zodat je zonder al te veel moeite het jaar rond in het grondwater zit? Ook bij klei zal dat toch wel uit maken. Hoe diep is dat bij jou?

• bjp

bjp

in de @Stefannn manier, zonder de temperatuur sensor, zou je feitelijk maar twee smalle gleuven kunnen graven.

Ge zou zelf met een tractor het "erin" kunnen duwen, zoiets https://www.youtube.com/shorts/F1u8ZT_aidg

• Gwaihir
  • Niet online
Zou zo'n wat grotere installatie dat inploegen ook diep genoeg kunnen?

Vergt wel absoluut vertrouwen dat er niets in je grond ligt, qua leidingen / kabels!

• macbelly
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:10:

Vergt wel absoluut vertrouwen dat er niets in je grond ligt, qua leidingen / kabels!
In ieder geval de KLIC-melding opvragen. Misschien niet compleet maar als er daar wat op wordt aangegeven weet je dat je (heel) voorzichtig moet zijn.
Zie bijv: https://klic-app.nl/nieuw...dig-doe-een-klic-melding/

• Hippe Lip

Hippe Lip

DjoeC schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:43:
Ahh, da's voor 12kW dan grofweg 500m op een diepte van 1m+ (dieper is beter).
@DjoeC Eerlijk gezegd zou ik die boel liever een stuk dieper leggen. Op 1 meter diepte krijg je de invloed van het weer veel sterker mee en dat wil je liever niet, want dan is je bron in de winter kouder en kun je in de zomer minder goed koelen.

Kijk ook eens in het Horizontale Bron warmtepomp wie heeft hier ervaring mee topic. Bij deze post van @gouwe ouwe zie je dat er op een kleine 2 meter diepte gegraven is (mannetje achterin de kuil op de 2e foto).

En @art heeft de lussen verticaal, wat me nou weer minder slim lijkt, tenzij je je sleuf drie meter diep kunt graven. Anders zit je weer zo dicht bij het oppervlak. Maar hij heeft dan weer zúlk hoog grondwater dat de boel continu onder water staat, wat weer voor een heel goede warmte-overdracht zorgt.

Hier vind je meer voorbeelden en info.

En deze hieronder zijn ook zo’n 2 meter diep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW_MoyoMLWyIsAggEr-76yarg8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPsVGyad430OZDkYDxzpy4zA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCgkJ4Vep-EE4eN2k7ZFtEM4vmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ3TSCAZhK9l5ApAwW1enI84.jpg?f=user_large

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:29:
[...]

@DjoeC en @Hippe Lip ,
Dank, kleigrond dus minder…

Kwa capaciteit vergelijking verticaal horizontaal zit het wel anders.
Als je capaciteit ziet als de “af te koelen massa”, dan is 1 strekkende meter verticale bron te vergelijken met 1 strekkende meter horizontale slang. Beiden intrekken warmte aan een vergelijkbaar volume.

Echter…naast capaciteit speelt aankoppeling een rol.
Voor een betere aankoppeling, zijnde de temperatuurval tussen leiding en grondmassa moet een horizontale bron veel langere leidingen hebben dan een verticale bron diepte.
Dat is niet enkel zo simpel als het tellen van de leiding lengte.
Het gaat om de oppervlak van de leiding en daarmee dus om de diameter van de slang, maar ook… “of er nog warmtegeleidende massa omheen zit”.
Zie deze post: verticale put is gevuld met thermisch grout. De boring in deze link heeft diameter van 132mm. Dat is dus 4x zoveel als 32mm tyleen. Nu zal het thermisch grout een lagere warmtegeleiding hebben dan het water dat door de slangen loopt maar de verticale boring heeft per strekkende meter dus 4x zoveel contactoppervlak met de omliggende grond dan een enkele 32mm tyleen slang. Met de mindere warmtegeleiding ongeveer 3x betere warmte overdracht per strekkende meter dan 32mm tyleen.
Exact daarom gaf ik in voorgaande post aan…
- met 13W per vierkante meter kan mijn tuin oppervlak de warmtepomp wel aan (10W/m2 lijkt me beter)
- maar de 13W per strekkende meter is teveel. Als ik het opnieuw zou doen zou Ik 2x of 3x zoveel lengte in het zelfde oppervlak zetten. Dat komt dus verhoudingsgewijs overeen met het grotere contact oppervlak van een verticale boring.
Dus… “lussen is geen slecht idee”.
Sowieso … meer lengte per vierkante meter helpt altijd.
@Stefannn Zit je nou horizontaal met een kleine buisdiameter te vergelijken met verticaal met een (veel) grotere diameter? Tja, dan haal je uit verticaal wel veel meer… :+

<John O`Mill>

• DjoeC
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:34:
[...]

@DjoeC Eerlijk gezegd zou ik die boel liever een stuk dieper leggen. Op 1 meter diepte krijg je de invloed van het weer veel sterker mee en dat wil je liever niet, want dan is je bron in de winter kouder en kun je in de zomer minder goed koelen.

Kijk ook eens in het Horizontale Bron warmtepomp wie heeft hier ervaring mee topic. Bij deze post van @gouwe ouwe zie je dat er op een kleine 2 meter diepte gegraven is (mannetje achterin de kuil op de 2e foto).

En @art heeft de lussen verticaal, wat me nou weer minder slim lijkt, tenzij je je sleuf drie meter diep kunt graven. Anders zit je weer zo dicht bij het oppervlak. Maar hij heeft dan weer zúlk hoog grondwater dat de boel continu onder water staat, wat weer voor een heel goede warmte-overdracht zorgt.

Hier vind je meer voorbeelden en info.

En deze hieronder zijn ook zo’n 2 meter diep:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog een topic dat ik niet kende....

Er van uitgaand dat het grondwater weinig lager zit dan het polderpeil zit grondwater hier op zo'n 1m. Er vanuitgaand dat bij de bouwe de kelderbak ook "ruim" in het grond/kwelwater lag mag ik er wel van uit gaan dat 1,5-2m voldoende zou zijn. Maar, als het die kant op zou gaan ga ik dat wel verder uitzoeken en wat data vergaren.

Even aan t zoeken geweest: Volgens https://www.broloket.nl/ondergrondgegevens ligt grondwater in een meetput hier door het jaar heen 30-120cm onder het maaiveld.

<aanvulling> De stroming in de (blauwe) klei is dan weer niet erg groot....

• bjp

bjp

mss valt er nog grout rond een horizontale collector te gieten, of toch iets warmtegeleidend :D

mijn verticale boring heeft 2x (dubbele U) 32mm tyleen + grout, per put. Niet veel anders dan 32mm tyleen horizontaal.

• DjoeC
Gwaihir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:10:

Niet in mijn tuin, wel in het weiland erachter ;) Maar da's van de buurman (pachter).

• Stefannn
bjp schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:22:
in de @Stefannn manier, zonder de temperatuur sensor, zou je feitelijk maar twee smalle gleuven kunnen graven.

Ge zou zelf met een tractor het "erin" kunnen duwen, zoiets https://www.youtube.com/shorts/F1u8ZT_aidg
Die tractor zou wellicht kunnen.
Sleuven graven heb ik overwogen maar dat werd gekkenwerk. Het moet wel minimaal 1m50 diep.... (2m zou beter zijn maar was niet haalbaar).
En ze liggen nu op 1m20 uit elkaar. Als ik het opnieuw zou doen zou ik het op dezelfde manier apengraven maar dan inderdaad van die ringeen in leggen. 3 a 4x zoveel strekkende meter per vierkante meter. In plaats van op 1m20 van elkaar op 40 of 50 sm van elkaar.

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:39:
[...]

@Stefannn Zit je nou horizontaal met een kleine buisdiameter te vergelijken met verticaal met een (veel) grotere diameter? Tja, dan haal je uit verticaal wel veel meer… :+
dat doe ik wel.
je moet namelijk kijken naar de "effectieve warmte overdragende diameter". Dat is een beetje een vage omschrijving. maar als je de verticale put met iets warmtegeleiders hebt afgevuld dan is dat wel terecht.
Als je dat NIET doet dan liggen de op- en neer-gaande slang bij een verticale boring dermate dicht bij elkaar dat je ze eigenlijk maar als 1.5 moet tellen.
En dat dat een probleem kan zijn vermoed ik ik toch bij deze mijnheer.

• Gwaihir
  • Niet online
@DjoeC De Oostenrijkers rekenen zo te zien voor je voor hoeveel geul en slang aan te raden is (al moet je ze misschien zelf wel een factor voor Hollandse klei aanraden).

• Stefannn
bjp schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:11:
mss valt er nog grout rond een horizontale collector te gieten, of toch iets warmtegeleidend :D

mijn verticale boring heeft 2x (dubbele U) 32mm tyleen + grout, per put. Niet veel anders dan 32mm tyleen horizontaal.
"kan" maar is onnodig ingewikkeld. dan zou je de leiding netjes in een geultje moeten leggen. Bij een verticale bron heb je maar een smal gat. Als de boel bij een horizontale bron open ligt is "extra slang" geen probleem.
In 2008 had ik nauwelijks referentie. Ik had gedacht dat de "indring diepte" horizontaal groter zou zijn. Ik had gerekend op 60cm dus daardoor de leidingen 2x60cm uit elkaar. Dat blijkt dus eerder 30cm te zijn. Beter om de leidingen op 50 of 40cm van elkaar te leggen.

je ziet het in deze post allemaal:
In 1e grafiek zie je dat de grond temperatuur zelf swinters naar 5 graden gaat. dat is dus lager dan de 10 van een verticale bron.
In 2de grafiuek heb ik 1 van de 3 lussen afgeschakeld. Die lus blijft 3 graden hoger dan de rest. Gemeten met de grondsensoren (dus niet met het retourwater maar met de sensor op 60cm van de leidingen). De grond temperatuur daalt dus 3 graden door de belasting.
Je ziet ook dat het "warmtepomp in" water in 1 maand 5 graden daalt terwijl je dat in de grond temperatuur nauwelijks ziet.
Daaruit concludeer ik dat de warmte onttrekking op 60cm van de leiding heel erg meevalt. Deze sterke daling komt waarschijnlijk omdat het "aankoppel oppervlakte" van de slang relatief klein is. Dus de grootste temperatuurval totop 30cm van de slang.
Dus... op 1m20 uit elkaar verlies je veel in de aankoppeling.
In 3de grafiek heb ik de afgesloten lus weer aangesloten en een andere afgesloten. Dat bevestigt bovenstaande lezing.

• Stefannn
DjoeC schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:47:
@Stefannn Als ik jouw berekening lees moet ik voor 12kW 1200m2 volleggen met lussen? Da's dan wel weer "een klusje"......
Bijna...
12kW warmtepomp haalt op cop=3 8kW uit de grond. op zich moet het et 600m2 lukken, 800m2 is iets efficiënter.
En ik vind die 12kW wel erg groot. is dat "max capaciteit bij -10"??? of "vrijwel altijd nodig".
Ik draai met 2x3kW warmtepomp op 300m2. Maar... hij houdt het tot 0 graden. Deze dagen staat die 24/7 op 100% en stook ik bij met de houtkachel. (het was ooit als hybride bedoelt maar blijkt 355 van de 365 dagen per jaar genoeg te zijn, die laatste 10 dagen heb ik de open haard er bij).
Maar goed.... "ik heb 6kW warmtepomp op 300m2 waarbij die warmtepomp bij 0 graden op 100% staat en bij 10graden op 50%"

en ik zou dus zeker op 1m50 of dieper gaan. niet ondieper!

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 09-01-2026 15:50 ]

• DjoeC
Stefannn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Bijna...
12kW warmtepomp haalt op cop=3 8kW uit de grond. op zich moet het et 600m2 lukken, 800m2 is iets efficiënter.
En ik vind die 12kW wel erg groot. is dat "max capaciteit bij -10"??? of "vrijwel altijd nodig".
Ik draai met 2x3kW warmtepomp op 300m2. Maar... hij houdt het tot 0 graden. Deze dagen staat die 24/7 op 100% en stook ik bij met de houtkachel. (het was ooit als hybride bedoelt maar blijkt 355 van de 365 dagen per jaar genoeg te zijn, die laatste 10 dagen heb ik de open haard er bij).
Maar goed.... "ik heb 6kW warmtepomp op 300m2 waarbij die warmtepomp bij 0 graden op 100% staat en bij 10graden op 50%"

en ik zou dus zeker op 1m50 of dieper gaan. niet ondieper!
12kW is 2x uitgerekend voor W/W verticale boring. Maar voor offertes rond 45K liep ik niet echt warm...... 1 offerte zat 12-15kW. Da's wel inclusief een SWW vat van 300 liter. Naast warmte houden we ook van luxe.

Ik vermoed zelf dat minder kan maar bijstoken (anders dan COP-1 electrisch) is hier geen optie als we van t gas af willen. Als eerder gezegd: Nu CV ketel Remeha, teruggezet naar minimale capaciteit (nog steeds >20kW), CV water op max 37 graden met goede huisverwarming maar garage en garagezolder (totaal 250 m3) op vorstvrijstand (nog niet gebruikt).

Ketel brandt nu bij buitentemperatuur +1,5 graad ~18 minuten per 40 minuten tot 37 graden, zakt naar 25 en start dan weer. Op 7 januari bij -5/-7 was de branderinterval niet 40 maar 30 minuten.

• DjoeC
Gwaihir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:43:
@DjoeC De Oostenrijkers rekenen zo te zien voor je voor hoeveel geul en slang aan te raden is (al moet je ze misschien zelf wel een factor voor Hollandse klei aanraden).
Bedankt voor de link!

• Vaevictis_
Ik help een buurman met een nibe f1155. Waar kan ik daar de aanvoer/retour temperatuur en flow zien?

Staat niet in zijn myuplink app.

Bt2 en bt3 volgens chatgpt.

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-01-2026 14:19 ]

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:42

theo66

NIBE S1155-6

Bij de S1155 is het idd BT2 en BT3, in de HA integratie en in de tegel in de app

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:57
Het valt me met mijn Alpha Innotec 62K3M op dat het warm tapwater erg snel afkoelt wanneer de warmtepomp ook verwarmt. Bijvoorbeeld gisteren was die om 2300 uur klaar met het tapwater van 50 naar 58 graden te brengen en vervolgens heeft je de hele nacht staan te verwarmen op 20Hz. Om 0500 (dus 6 uur later) vond hij het echter weer nodig om het tapwater van 50 naar 58 graden te brengen en dat zonder dat we een druppel warm water hebben verbruikt gedurende de nacht.

Als de warmtepomp niet verwarmt dan kan het wel 24 uur duren voordat het tapwater weer opgewarmd moet worden en dan verbruiken we zelfs nog warm water.

Is er iets mis met mijn warmtepomp of is dit normaal?

• bjp

bjp

ik denk niet dat de WP iets fout doet. Ik zou eerder kijken naar je SWW setup:
- heb je een SWW-lus (om het warm water rond te pompen toch dichtbij je kraantjes)?
- heb je buisisolatie op de buizen tussen je WP en je SWW-vat ? Of zit het SWW-vat "in" je warmtepomp doos?

Ik weet uit ruwe metingen dat als de SWW-lus pomp draait, dat ik ~200W verlies heb, en dan koelt idd het vat snel af. Als deze niet draaide, was het eerder 50-55W. En na wat extra isolatie op het SWW-vat, was dat eerder 40-45W, en nu kan er 24u tussen 2 runs zitten.

Je kan ook "natuurlijke circulatie" of zelf 1-pijp circulatie hebben van je warm water. Dat hang allemaal af hoe je setup eruit ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 10-01-2026 22:56 ]

• macbelly
  • Niet online
bjp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:55:
- heb je een SWW-lus (om het warm water rond te pompen toch dichtbij je kraantjes)?
- heb je buisisolatie op de buizen tussen je WP en je SWW-vat ? Of zit het SWW-vat "in" je warmtepomp doos?

Ik weet uit ruwe metingen dat als de SWW-lus pomp draait, dat ik ~200W verlies heb, en dan koelt idd het vat snel af. Als deze niet draaide, was het eerder 50-55W. En na wat extra isolatie op het SWW-vat, was dat eerder 40-45W, en nu kan er 24u tussen 2 runs zitten.

Je kan ook "natuurlijke circulatie" of zelf 1-pijp circulatie hebben van je warm water. Dat hang allemaal af hoe je setup eruit ziet.
Uit de praktijk van energiecoach weet ik dat een SWW-lus een (zeer) forse energieverliespost kan betekenen. Ik ben huizen tegengekomen waar in hartje zomer 50-60m3 gas per maand opging aan deze luxe (oftewel ca 500kWh per maand aan warmte). In deze situatie is het zaak om die leiding heel goed te isoleren om het verlies te beperken.

• bjp

bjp

idd zulke lussen kunnen echte vreters zijn.

Naast isolatie zou ik ook aanraden om die pomp enkel te doen draaien "op vraag" (hier met zigbee relai en zigbee knopje gedaan, 15min draaien bij knop indrukken - typisch op weg naar badkamer om te douchen of baby-badje te vullen), en eventueel als er natuurlijke circulatie optreed, om er een terugslagklep op te zetten (heb ik deze zomer moeten doen).

• zwaargeschapen
bjp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:55:

Er wordt geen warm water rondgepompt, het duurt als er al een tijd geen warm water is getapt zo'n 15sec voordat ik warm water heb uit een kraan.

Het SWW-vat zit inderdaad in de warmtepompdoos.

Enig idee wat dit dan kan zijn?

• Stefannn
zwaargeschapen schreef op zondag 11 januari 2026 @ 06:59:
[...]

Er wordt geen warm water rondgepompt, het duurt als er al een tijd geen warm water is getapt zo'n 15sec voordat ik warm water heb uit een kraan.

Het SWW-vat zit inderdaad in de warmtepompdoos.

Enig idee wat dit dan kan zijn?
Staat de warmtepomp op een heel koude plek?
Het is nu bere koud, als de standplaats dan ook veel kouder is dan koelt het SWW vat inderdaad erg snel af.
Overigens ben ik überhaupt niet onder de indruk over SWW isolatie.
Zie hier. Zelfs na een flinke extra isolatie met 8cm rockwool verlies is 1.4kWh per dag aan “niks doen”.

• bjp

bjp

tja 1.4kWh/dag, of ongeveer 500kWh per jaar, waarvan feitelijk als dat in een verwarmde ruimte zit ook niet echt verloren is de helft van het jaar.

Met COP 3 of meer aangemaakt, spreken we met huidige electra prijzen van 40€ of zo per jaar. Doe je dat allemaal weerstand elektrisch, andere berekening. Met gas en doorstromer bijvoorbeeld, zou je dat helemaal kunnen vermijden.

in het grote plaatje is dat stilstaand verlies niet mijn grootste aandeel.

Trouwens ook een goeie reden om SWW af te zetten als je een week of meer op vakantie bent.

• zwaargeschapen
Stefannn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Staat de warmtepomp op een heel koude plek?
Het is nu bere koud, als de standplaats dan ook veel kouder is dan koelt het SWW vat inderdaad erg snel af.
Overigens ben ik überhaupt niet onder de indruk over SWW isolatie.
Zie hier. Zelfs na een flinke extra isolatie met 8cm rockwool verlies is 1.4kWh per dag aan “niks doen”.
Het punt is dat het vat niet zo snel afkoelt op een nacht (1 graad vs 8 graden) wanneer de warmtepomp het huis niet verwarmt, ook al is het net zo koud buiten. De warmtepomp staat in een woning van 2 jaar oud op de begane grond met enkel muren eromheen (goede isolatie dus).

• Stefannn
bjp schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:39:
tja 1.4kWh/dag, of ongeveer 500kWh per jaar, waarvan feitelijk als dat in een verwarmde ruimte zit ook niet echt verloren is de helft van het jaar.

Met COP 3 of meer aangemaakt, spreken we met huidige electra prijzen van 40€ of zo per jaar. Doe je dat allemaal weerstand elektrisch, andere berekening. Met gas en doorstromer bijvoorbeeld, zou je dat helemaal kunnen vermijden.

in het grote plaatje is dat stilstaand verlies niet mijn grootste aandeel.

Trouwens ook een goeie reden om SWW af te zetten als je een week of meer op vakantie bent.
Het betreft in dit geval een zonneboiler (en dat is hier verder off topic) dus dit verlies heb ik maar 3 maanden per jaar. Dat gaat dan wel met een electrisch element maar “so be it”.
Was meer bedoeld om te illustreren dat stilstand verlies serieus kan zijn.
We zijn met zijn tweeen en douchen beide kort. Ons daadwerkelijke warm water energie gebruik is ook 1.4kWh per dag. Met een doorstromer zou ik goedkoper uit zijn maar die haalt “net niet de capaciteit” die ik graag wil. “So be it” dus.

• Hippe Lip

Hippe Lip

zwaargeschapen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:10:
Het valt me met mijn Alpha Innotec 62K3M op dat het warm tapwater erg snel afkoelt wanneer de warmtepomp ook verwarmt. Bijvoorbeeld gisteren was die om 2300 uur klaar met het tapwater van 50 naar 58 graden te brengen en vervolgens heeft je de hele nacht staan te verwarmen op 20Hz. Om 0500 (dus 6 uur later) vond hij het echter weer nodig om het tapwater van 50 naar 58 graden te brengen en dat zonder dat we een druppel warm water hebben verbruikt gedurende de nacht.

Als de warmtepomp niet verwarmt dan kan het wel 24 uur duren voordat het tapwater weer opgewarmd moet worden en dan verbruiken we zelfs nog warm water.

@zwaargeschapen Kan het zijn dat de driewegklep (SWW of huisverwarming) niet goed sluit in de stand ‘huisverwarming’? Dan stroomt er ook een klein beetje langs je boiler en onttreek je daar warmte aan.

<John O`Mill>

• zwaargeschapen
Hippe Lip schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:57:
[...]

@zwaargeschapen Kan het zijn dat de driewegklep (SWW of huisverwarming) niet goed sluit in de stand ‘huisverwarming’? Dan stroomt er ook een klein beetje langs je boiler en onttreek je daar warmte aan.
Dat is mijn vermoeden maar geen idee hoe ik dat zelf zou kunnen checken. Ik zal het eens bij de leverancier melden.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-01 19:38

Naast wat al is genoemd zou je ook de hysterese van je warmwater hoger kunnen zetten zodat deze in plaats van 8 (bij 50 graden weer verwarmen naar 58) bijvoorbeeld 20 is (pas bij 38 weer verwarmen naar 58). Scheelt in de runs van je compressor.

Mijn ervaring is dat wanner de WP (ook een Alpha Innotec - WZSV62K3M) 35 graden SWW aangeeft ik nog 1x (kort) kan douchen).

Hier staat de WP op zolder waar het nu 16 graden en ik verlies ook soms 5-6 graden per nacht.

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:09

Dat gaat inderdaad wel heel snel onderuit. Heb hier even gekeken bij de Alpha Innotec 92K3m en die daalt van 55°C naar 50°C in ongeveer 14 uur als er niets wordt afgenomen.
Opstelling in een omgeving van 18°C.

bijnaleek

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 17:20
Toch misschien de cv/ww driewegklep niet lekker sluitend?

• zwaargeschapen
firecaps30 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Naast wat al is genoemd zou je ook de hysterese van je warmwater hoger kunnen zetten zodat deze in plaats van 8 (bij 50 graden weer verwarmen naar 58) bijvoorbeeld 20 is (pas bij 38 weer verwarmen naar 58). Scheelt in de runs van je compressor.

Mijn ervaring is dat wanner de WP (ook een Alpha Innotec - WZSV62K3M) 35 graden SWW aangeeft ik nog 1x (kort) kan douchen).

Hier staat de WP op zolder waar het nu 16 graden en ik verlies ook soms 5-6 graden per nacht.
Met kleine kinderen en een druk leven wil ik liever niet het risico lopen op een legionellabesmetting in het gezin. Ik ken de theorie en heb hem puur om te spelen/leren ook een tijdje lager gehad maar kies er met dat tientje besparing per jaar bewust voor om de boel nu goed op temperatuur te houden.

Ik vind 5-6 graden op een nacht verliezen erg veel. Probeer het eens een nachtje met de verwarming uit, blijft hij dan langer warm? :)
scofield schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:30:
Toch misschien de cv/ww driewegklep niet lekker sluitend?
Ga ik uitzoeken, heb een melding bij de leverancier gemaakt :)

[ Voor 12% gewijzigd door zwaargeschapen op 11-01-2026 14:35 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik wilde mijn externe boilervat even opwarmen naar 70 graden om diverse kranen even goed te onsmetten qua legionella.

Maar ik merk dat de F1145 boven de 62 graden alleen maar met 2 kW (elektrische element) wil verwarmen, terwijl hij daarvoor prima met de volle 9 kW verwarmt. Zal wel een beveiligingsmechnisme tegen overshoot zijn ofzo, maar zo ga ik die 70 graden nooit bereiken natuurlijk. Onhandig. kijken hoe ik dit weer kan omzeilen. Misschien door het niet al een legionellarun aan te vliegen maar als een 'gewone' opwarming van het vat zonder compressorgebruik.

• Gwaihir
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:10:
Maar ik merk dat de F1145 boven de 62 graden alleen maar met 2 kW (elektrische element) wil verwarmen, terwijl hij daarvoor prima met de volle 9 kW verwarmt. Zal wel een beveiligingsmechnisme tegen overshoot zijn ofzo, maar zo ga ik die 70 graden nooit bereiken natuurlijk. Onhandig. kijken hoe ik dit weer kan omzeilen.
Helaas, bovengrens van wat je compressor kan.

Voor zoverre daar nog iets aan te rekken valt, via een of ander 'omzeilen' denk ik niet dat je dat zou moeten willen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:21:
[...]

Helaas, bovengrens van wat je compressor kan.

Voor zoverre daar nog iets aan te rekken valt, via een of ander 'omzeilen' denk ik niet dat je dat zou moeten willen.
Ik heb het niet over de compressor maar volledig op elektrische element verwarmen.

• Gwaihir
  • Niet online
@de Peer Oh, je hebt ook 9kW (COP1) elektrisch?

• de Peer

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
@de Peer Oh, je hebt ook 9kW (COP1) elektrisch?
ja klopt. Ik wilde graag zonder compressor de boiler naar 70 graden verwarmen. Liefst met enig tempo (vandaar graag met de volle 9 kW die via elektrisch element aanwezig is) echter lijkt hij dit softwarematig te beperken tot 2 kW boven de 62 graden.

Achterliggende reden: in de zomer wil ik de boiler zo verwarmen om compressor te sparen en omdat ik toch overschot PV heb.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 11-01-2026 16:55 ]

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste