Proton_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:08:
De lucht is regelmatig warmer dan de grond, dus het verschil in sCOP is niet echt schokkend.
Ik denk dat je een te negatief beeld hebt van de performance (vermogen, geluid) van L/W warmtepompen, maar dat geeft verder niet.
Dank je wel, voelt alsof ik hier EINDELIJK mensen heb gevonden die weten waar het over gaat en met argumenten komen waardoor ik nog eens aan het nadenken wordt gezet.
Een verlichting na alles wat ik heb moeten aanhoren onder het motto "kanniet / mag niet want lokale regels verbieden dit" of andere drogredenen om maar niet toe te hoeven geven dat men het gewoon niet wist.
Ik weet het iig niet, en wellicht moet ik mijn standpunt inzake de L/W warmte pomp gaan bijstellen, ik sta voor vanalles open.
Wow .. dank je !
No Hands schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:18:
Wellicht dat je eens kunt vragen bij een bedrijf wat normaliter bronnen boort. Die kennen vaak de bodemopbouw in de regio en zullen ook kunnen berekenen hoeveel bron er nodig is voor het gewenste vermogen. Als je dat weet kun je al aan de slag, huur een minigravertje en daar ga je. De warmtepomp zelfs is niet anders dan elke andere warmtepomp.
De club bij de buren die nog geen 6 maanden geleden geboord heeft eens raadplegen inderdaad .. weer een top idee.
Verder heb ik wel al eerder gezocht naar dit soort info en dat is wel redelijk goed te vinden.
Ik heb een hele fijne grondwerker in de buurt die dit 10x sneller kan doen dan ik dus zelf aan de slag met een minigraver no thanks. Op een dergelijk perceel ontkom je er vaak niet aan om iemand in de buurt te hebben die de juiste spullen heeft om te graven en grond aan / af te kunnen voeren. En ze vragen een hele nette eerlijke prijs kortom daar ga ik zelf niet voor lopen klooien :-)
Fr33z schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:42:
ik zou vooral kijken naar de warmtevraag reduceren. Kan me niet voorstellen dat je met 2 personen ruim 300m2 zou willen verwarmen, dat is in alle scenario's duur/moeilijk. Kun je het huis niet opdelen in leefruimtes en een schuur ofzo?
Sowieso gaat de hele boel zoveel als mogelijk geisoleerd worden, maar bottom line 0 op de meter in een bestaande woning is zo goed als onmogelijk als je ook nog gebonden bent aan een budget.
Ik kocht deze woning 2 weken voor covid en had een mooi budget klaarliggen, nu na covid kan ik met dat budget niet eens de helft meer doen.
Fact of life (vind het nog steeds lastig hoor) maar ik moet nu dus keuzes maken.
Btw 300m2 zijn wel verdeeld over 2 woonlagen.
Omdat ik met lage temp verwarming ga werken kan ik niet "even" een ruimte die ik een halve dag niet gebruik niet verwarmen omdat ik als ik na een halve dag de boel weer op temp wil krijgen weer een halve dag minstens bezig ben.
Kortom het gaat hier over woongedeeltes (kantoor / woonkeuken / woonkamer / bijkeuken / slaapkamer / badkamer).
De schuur is voorzien van een houtkachel ;-)
het klinkt alsof je veel ruimte hebt, dat lijkt mij juist ideaal voor een lucht-water warmtepomp. Je kunt hem iets verder weg zetten en hebt er verder geen last van. Scheelt ongeveer 50% in de aanschaf t.o.v. een water/water (vanwege de bronkosten die je moet maken). Daarbij is water/water wel circa 15-20% zuiniger per jaar, dus dat is ook wel wat waard. Eigenlijk staat of valt het vooral met het volgende:
wat is je doelstelling? (wil je graag zo duurzaam mogelijk zijn bijv? woon je er lang of niet?)
wat is je budget/hoeveel heb je er voor over?
Goeie vragen dank !
Ik wil graag duurzaam maar niet tegen ieder budget, ik heb nu 20k beschikbaar voor het gehele verwarmingsysteem (vloer moet nog gelegd worden) dus inclusief de vloerverwarming zelf.
Idee is (als de gezondheid het toestaat) ik hier nog ruim 25 jaar ga wonen.
En budget is botweg een issu, dus waar ik ook mee speel is om nu nog helemaal geen warmtepomp neer te zetten maar alleen een lage temperatuurs verwarming en daar de 1 jaar oude c.v. ketel weer op aan te sluiten, een paar jaar te sparen en dan los te gaan met een dikke warmtepomp (ik heb mijn gas aansluiting nog niet opgezegd)
Maar aan de andere kant met 20k zou je toch mogen verwachten om een heel eind te moeten kunnen komen.
Andere optie is om te kijken of ik nu kan starten met een "goedkoper" L/W warmtepomp waar ik later de L unit van omruil voor een bron, alleen niemand die mij tot op heden heeft kunnen vertellen of dat uberhaupt kan.
kostenefficient is waarschijnlijk een (monoblock) lucht/water warmtepomp neerzetten, deel van je huis inrichten zodat je dat in de winter gebruikt en dat zo goed mogelijk maken qua energie die nodig is.
Dat begin ik inmiddels een beetje door te krijgen inderdaad.
je kunt het ook zo zien:
heb je wat meer geld en wil je max. duurzaam? --> water/water warmtepomp
is er wat meer een grens aan wat je kunt besteden en wil je een goede optie qua duurzaamheid die betaalbaarder is --> lucht/water wp.
tja . dat ligt er dus aan wat ik met 20k kan verwezelijken, maar mijn huidige (eerste) offerte kwam ik met een L/W al over de 28k heen ..
Toen ben ik een beetje droevig geworden en maar weer eens om mij heen gaan kijken om me goed te informeren ..
Vandaar ook dit topic.
Alle input is ZEER gewaardeerd (denk dat ik dit nog wel een paar keer ga zeggen :-) )
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...