Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 13:38

Taxi645

Zonnepanelen zijn geen geitenwollensokken-dingen meer.
Intussen beschermen ze de energierekening en stellen ze consumenten in staat om de energierekening in hun voordeel te laten uitvallen.
Het is denkbaar dat een vergelijkbare ontwikkeling met accu's en elektrische auto's zou kunnen gebeuren.
Dit topic gaat over hoe de energierekening zo ingezet kan worden dat je er zelf financieel beter van wordt, dus niet zozeer de techniek erachter (dat is voor DEI) en of het schaalbaar of werkelijk duurzaam is (AWM).
Actualiteiten, nieuwe ontwikkelingen, businesscases checken, zaken die onderstaande topics combineren of overstijgen of daar eigenlijk offtopic zijn kan allemaal hier.

Let op dat dit verder gaat dan nul-op-de-meter en salderen.

Ingrediënten voor meer diepgang:
Een hoge teruglever-vergoeding
De beste deals worden besproken in dit topic:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Een secundair allocatiepunt
zorgt dat je de beste deal voor kopen los kan zien van verkopen:
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Energieopslag
Goedkoop inkopen en verwarmen of eventueel duur verkopen kan je met:
Elektrische opslag:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Over V2G; laden en ontladen
Thermische opslag:
Met bijvoorbeeld een (hygiëne) buffervat:
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Chemische opslag:
Bijvoorbeeld: https://cellcius.com/
Dynamische day-ahead tarieven
Negatieve prijzen, gratis wasjes draaien en kou lijden als het moet:
het grote day ahead energie prijzen topic.
Aanbieders slimme, geïntegreerde energiesystemen
Slimme en geïntegreerde energieoplossingen voor thuis.

(de eerste posts zijn verplaatst van een ander topic waar het offtopic was, dus wellicht loopt het een beetje raar, excuses daarvoor).

[ Voor 108% gewijzigd door Taxi645 op 10-01-2023 09:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
Ep Woody schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:50:
[...]

Prima, maar laat dat gewoon zo zien. 5000 teruglevering, 3000 gebruik, oftewel voor het gebruik 0 * 97 cent en voor de teruglevering 2000 * 89 cent. Dat doen ze niet en ze wekken hiermee (bewust) de indruk dat de terugleververgoeding hoger is dan hij daadwerkelijk is.

[...]

Dat kunnen zij niet zien. Wie zegt dat ik ondernemer ben? Ze communiceren gewoon richting consumenten en wekken de suggestie dat de terugleververgoeding hoger is dan hij daadwerkelijk is. Dat ik geen BTW mag rekenen snap ik, maar als ik als consument een bedrag zie staan per kWh mag ik er vanuit gaan dat dat het bedrag is dat op de eindnota per geleverde kWh overgemaakt krijg. Ik als consument kan niet weten dat de vergoeding die daar staat alleen geldt voor ondernemers met BTW plicht die een factuur sturen incl BTW en dan dat bedrag weer moeten afdragen.

Ik snap niet zo goed dat jullie dit beleid aan het verdedigen zijn.
Als je netto teruglevert, en daarmee dus geld verdient, ben je per definitie ondernemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
padoempats schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:27:
[...]

Als je netto teruglevert, en daarmee dus geld verdient, ben je per definitie ondernemer
Ik denk dat de belastingdienst daar toch anders over denkt... Te weinig risico, kunnen niet zelf de tarieven bepalen, te kleine omzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:19
[...]

Ehh...
https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 09:18
[...]

Euh, nee en ja. Want daar moet je activiteiten voor verrichten en daar valt het terugleveren van energie op een consumentenaansluiting niet onder.

Als je de BTW wil terugvragen van je zonnepanelen wordt je ondernemer voor de BTW en kan je daarna gebruik maken van de KOR zodat je niet ieder jaar BTW hoeft af te dragen. Dat is de route die de Belastingdienst heeft ingesteld toen BTW teruggave verplicht werd en een specifieke regeling opzetten te moeilijk was. Vanaf 1-1-2023 is het BTW tarief of PV installaties op woningen 0% en heb je deze hele regeling dus niet meer nodig. Er zijn drempelbedragen per jaar en max aantal kWp (10.000) waar je onder moet blijven. https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

We hebben het hier dus over de BTW en niet de IB of VPB. De installatie die 20.000 kWh per jaar terugleverd die moet dus zich aanmelden als BTW ondernemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Zoek even het verschil tussen ondernemer voor IB of ondernemer voor de BTW. Als je zonnepanelen hebt ben je altijd ondernemer voor de btw. Ook al vraag je geen BTW terug of meld je je aan voor de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
s_schimmel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:47:
[...]

Euh, nee en ja. Want daar moet je activiteiten voor verrichten en daar valt het terugleveren van energie op een consumentenaansluiting niet onder.

Als je de BTW wil terugvragen van je zonnepanelen wordt je ondernemer voor de BTW en kan je daarna gebruik maken van de KOR zodat je niet ieder jaar BTW hoeft af te dragen. Dat is de route die de Belastingdienst heeft ingesteld toen BTW teruggave verplicht werd en een specifieke regeling opzetten te moeilijk was. Vanaf 1-1-2023 is het BTW tarief of PV installaties op woningen 0% en heb je deze hele regeling dus niet meer nodig. Er zijn drempelbedragen per jaar en max aantal kWp (10.000) waar je onder moet blijven. https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

We hebben het hier dus over de BTW en niet de IB of VPB. De installatie die 20.000 kWh per jaar terugleverd die moet dus zich aanmelden als BTW ondernemer.
Precies, ondernemer voor de BTW dus, ongeacht het aantal panelen. Die 10.000 Wp is volgens mij alleen de grens voor het forfait (vast bedag) ipv werkelijke omzet (edit: geldt idd ook bij meer dan 10.000 Wp). Boven de 1800 omzet (TLV neem ik even aan) moet je dat melden en btw betalen. Dan is het wel zo fijn dat de de energieleverancier jou dan ook incl btw betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Interessant overigens of je je vanaf 2023 niet nog steeds moet aanmelden voor de KOR, omdat je wel btw ondernemer bent (ook al zijn de panelen met 0% btw belast). In feite ben je ondernemer maar dermate weinig omzet dat je de KOR in kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Hansieo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:29:
[...]

winst??

als je de investering/afschrijving meeneemt in het plaatje gaat het snel ingewikkeld worden.

Iedereen heeft een andere investering €/Wp en niet iedereen zit bij dezelfde leverancier voor stroom,
en niet iedereen wisselt regelmatig.

kortom PUINHOOP áls "ze" dit al willen gaan belasten. 7(8)7

Het is nú al een puinhoop in de 2e kamer ,
laat staan als ze dít willen gaan oppakken... _O- _O- _O- _O-

maar.... ik heb er het vólste vertrouwen in...... O-) dat de puinhoop dan nóg groter gaat worden...
Daarom heeft iedere ondernemer zijn eigen boekhouding voor omzet, kosten, winst, verlies etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:26
:'(

[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:05
gAzu schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:55:
[...]

Te complex voor woorden, zeker als je de linkjes opent en verder leest...😔

Maar ik lees wel, en dat is nog een bedrag uit de goeie oude tijd natuurlijk, dat je al ondernemer bent als je meer dan 10kWp hebt óf meer dan 1800 euro omzet.....

Even kijken... Je zit bij Innova á 90cent per kiloWatt...
Dan ben je dus met 2000 opgewekte, teruggeleverde kiloWattjes al een ondernemer. 🤣

Zaten ze nog een beetje ruim in hun tijd eigenlijk, daar bij die belastingDIENST? 😋
Daarvoor hebben we de KOR. Omzet ex BTW minder dan 20k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-05 13:10

psy

padoempats schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:24:
[...]
Zoek even het verschil tussen ondernemer voor IB of ondernemer voor de BTW. Als je zonnepanelen hebt ben je altijd ondernemer voor de btw. Ook al vraag je geen BTW terug of meld je je aan voor de KOR.
Ik heb nooit BTW teruggevraagd voor mijn set. Dan ben ik ook geen ondernemer voor de BTW.

EDIT
Heb het even nagezocht en het is inderdaad niet zo zwart/wit als ik dacht. Maar in mijn geval klopt het wel (installatie 2018):

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2021-47567.html

2.1.3. Moet ik me altijd bij de Belastingdienst melden als ondernemer?

Vanaf 1 januari 2020 moet u zich melden als ondernemer als u zonnepanelen aanschaft waarmee u stroom levert aan uw energiebedrijf. Als u particuliere zonnepaneelhouder bent, moet u hiervoor het (digitale of papieren) formulier Opgaaf Zonnepaneelhouders gebruiken. U vindt dit formulier op Externe link: www.belastingdienst.nl door in het zoekscherm te zoeken op ‘Opgaaf Zonnepaneelhouders’. Rechtspersonen kunnen dit formulier niet gebruiken en dienen zich te melden via de Kamer van Koophandel of door gebruikmaking van het formulier ‘Opgaaf startende ondernemer’. Als u in verband met andere activiteiten al ondernemer bent, meldt u zich niet afzonderlijk als ondernemer voor uw leveringen van stroom aan het energiebedrijf. In dit geval moet u de aftrek en voldoening van omzetbelasting in verband met de levering van stroom via de zonnepanelen verwerken in de aangiften die u al vanwege die andere activiteiten indient.

Als u in 2019 of eerder eenmalig aangifte hebt gedaan voor teruggaaf van de aan u berekende btw over de aanschaf van zonnepanelen, bent u per 1 januari 2020 automatisch overgezet naar de nieuwe KOR en hoeft u zich niet opnieuw te melden als ondernemer; zie hierna onder 2.2.2. Als u in 2019 of eerder zonnepanelen hebt gekocht maar u heeft zich niet als ondernemer gemeld en u hebt geen teruggaaf verzocht van de hiervoor in rekening gebrachte btw op basis van de (reeds vervallen) veel gestelde vragen en antwoorden, wordt hierin berust en hoeft u zich niet alsnog te melden.

[ Voor 68% gewijzigd door psy op 05-11-2022 11:14 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZzSHHHi3jbTVX3kJqYwqh_w38k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mzrQ072s3UiXsPDXS6RFgngP.png?f=fotoalbum_large

Vraag, bij UC, wordt een SAP gezien als woonadres? Bij Engie iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Whiskey48 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:51:
[Afbeelding]

dat is flauwekul, een SAP hoort altijd bij een PAP en dat is bij Kleinverbruik dus gewoon een woonadres.
ze moeten daar gewoon aan meewerken

offtopic:
binnen SAP (systeem bij Enexis) hangen we een SAP altijd onder hetzelfde aansluitobject van de PAP en dus exact hetzelfde adres...zal bij een leverancier niet anders zijn

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:55
Whiskey48 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:51:
[Afbeelding]

Ja. Het heeft wat moeite gekost, maar ik krijg netjes de vermindering energiebelasting ook volgens mijn contract. Gekke is wel dat de netbeheerkosten op 0 gezet zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Modbreak:Move van DEI >> WON , want het gaat zelden over installaties.

Veel plezier met de energierekening :)

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 10-11-2022 20:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:13
Sinds half februari bij Eneco tot 1 juli bij Eneco. Toen heb ik bijna €2.400 teruggekregen (voorschot van 0 euro). Vervolgens tot 12 juli bij Delta, bijna €200 teruggekregen. Daarna weer bij Eneco, tot 1 november 2.850 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Per 1 januari maak ik de overstap naar UC.

Ik verwacht ongeveer 2.000 kWh over te houden per 31 december tegen ruim 61 cent per kWh.

Sinds half februari t/m 31 december heb ik een negatieve energierekening van ongeveer €4.000. Per 1 januari heb ik weer een terugleververgoeding van €0,89.

Ik woon trouwens gasloos.

Update:
In november en december krijg ik ook nog 2x €190 van de overheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Bravertal op 10-11-2022 21:33 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Bravertal schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:27:
Sinds half februari bij Eneco tot 1 juli bij Eneco. Toen heb ik bijna €2.400 teruggekregen (voorschot van 0 euro). Vervolgens tot 12 juli bij Delta, bijna €200 teruggekregen. Daarna weer bij Eneco, tot 1 november 2.850 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Per 1 januari maak ik de overstap naar UC.

Ik verwacht ongeveer 2.000 kWh over te houden per 31 december tegen ruim 61 cent per kWh.

Sinds half februari t/m 31 december heb ik een negatieve energierekening van ongeveer €4.000. Per 1 januari heb ik weer een terugleververgoeding van €0,89.

Ik woon trouwens gasloos.

Update:
In november en december krijg ik ook nog 2x €190 van de overheid.
Hou je er wel rekening mee dat Eneco eenzijdig de terugleververgoeding heeft teruggezet per 5 september naar 9 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:08
Ik zou je overschot aan een goed doel schenken, hiermee krijg belastingaftrek post

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:21

de Peer

under peer review

yoga schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:18:
Ik zou je overschot aan een goed doel schenken, hiermee krijg belastingaftrek post
Doe jij dat ook elk jaar met je 13e maand en vakantiegeld? Dat is ook overschot

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
psy schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:12:
[...]

Hou je er wel rekening mee dat Eneco eenzijdig de terugleververgoeding heeft teruggezet per 5 september naar 9 cent?
Ik heb niets van Eneco gehoord dus dat klopt niet :).
Daarnaast is mijn verbruik zo dat ik oktober en een stukje september nodig heb om november/december door te komen :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Laatst online: 23:37
dennistd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:50:
[...]

Ja. Het heeft wat moeite gekost, maar ik krijg netjes de vermindering energiebelasting ook volgens mijn contract. Gekke is wel dat de netbeheerkosten op 0 gezet zijn 8)7
Zo vreemd is dat niet, want de netbeheerderskosten worden via de PAP in rekening gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Mooi dat er een gecombineerde thread is voor het geld verdienen aan de energierekening, dat had ik vooralsnog gemist.
Ik zag nog niet dat de strategie om te verkopen met een PAP op een variabel / jaarcontract, en in te kopen op een SAP met een day ahead contract hier gemeld wordt zoals @de Peer en ik doen (toch?)
Momenteel koop ik de verwarming en warmwater in op de SAP en dit is echt zeer lucratief als je naast veel zonnepanelen ook een vrij hoog verbruik hebt van een all-electric huis

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19
@Srednier Zonder salderen kom je dan toch flink boven het maximale verbruik van het prijsplafond uit?

Wat natuurlijk alleen een rol speelt als de prijzen boven het prijsplafond zitten...

Hoe werkt het maximale verbruik van het prijsplafond eigenlijk als je overstapt? Wordt het plafondverbruik dan partieel toegepast naar rato van het aantal maanden dat je bij die maatschappij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
pirke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:06:
@Srednier Zonder salderen kom je dan toch flink boven het maximale verbruik van het prijsplafond uit?

Wat natuurlijk alleen een rol speelt als de prijzen boven het prijsplafond zitten...

Hoe werkt het maximale verbruik van het prijsplafond eigenlijk als je overstapt? Wordt het plafondverbruik dan partieel toegepast naar rato van het aantal maanden dat je bij die maatschappij zit?
Het antwoord staat al in je tweede regel, daarbij komt dat de WP die aan de SAP hangt met een Tibber contract ook nog eens zo geprogrammeerd is dat de kamertemperatuur afhankelijk is van de stroomprijs. Hierdoor heb ik afgelopen week stroom gekocht voor gemiddeld 20ct incl belastingen. Ik zie niet hoe dit nog boven die 40ct zou moeten komen. Nadeel is alleen dat op een bewolkte dag de kamertemperatuur rond 19.00 zakt tot zo'n 18 graden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 13:51
Ep Woody schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:02:
Volgens mij wil DGB geen klanten met alleen maar teruglevering. Het is mij nooit gelukt om een offerte te krijgen. Misschien dat het lukt als je zowel gas als stroom daar plaatst maar vrees niet dat je er door komt.
Dat begrijp ik met die prijzen maar dat ga ik ze van tevoren ook niet aan hun neus hangen natuurlijk.
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:57:
[...]

ja dat zijn ze verplicht, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor ons interessant is.
edit: oh dat is het dus wel. ze hebben ook bij het modelcontract een hoge TLV.
Precies. Daarom wil ik het alvast nu vastleggen.

Nu hangt hier nog een ferrarismeter maar slimme meter en SAP zijn in aanvraag. Het idee is mijn zonopwek volledig terug te leveren via de PAP en van die aanbieder ook gas af te nemen. (DGB?) De gebruikers pakken dan via de SAP met dynamische tarieven terug en wat ik niet gebruik van mijn eigen opwek trek ik via de SAP dan mijn batterij in. Vervolgens gaat er dan een ATS om als de opwek stopt 's avonds en wordt de batterij leeg getrokken en de stroom nogmaals door de PAP terug geduwd. De volgende dag begint de cycle dan opnieuw. Ben erg benieuwd of (en hoelang) dit gaat werken. ;)

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:08
RikHa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:01:
[...]

Dat begrijp ik met die prijzen maar dat ga ik ze van tevoren ook niet aan hun neus hangen natuurlijk.

[...]

Nu hangt hier nog een ferrarismeter maar slimme meter en SAP zijn in aanvraag. Het idee is mijn zonopwek volledig terug te leveren via de PAP en van die aanbieder ook gas af te nemen. (DGB?) De gebruikers pakken dan via de SAP met dynamische tarieven terug en wat ik niet gebruik van mijn eigen opwek trek ik via de SAP dan mijn batterij in. Vervolgens gaat er dan een ATS om als de opwek stopt 's avonds en wordt de batterij leeg getrokken en de stroom nogmaals door de PAP terug geduwd. De volgende dag begint de cycle dan opnieuw. Ben erg benieuwd of (en hoelang) dit gaat werken. ;)
Welke ATS gebruik je?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 15:59

Niwla

dat dus....

offtopic:
Tjonge, dat zijn heel wat DLA's

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Niwla schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:05:
[...]

offtopic:
Tjonge, dat zijn heel wat DLA's
PAP primair allocatiepunt
SAP secundair allocatiepunt
DGB De Groene Belangenbehartiger
ATS automatic transfer switch

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dionisos
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07-2024
[...]

[...]

Dit klinkt interessant, maar ik denk dat ik een deel van de theorie niet snap? Of dat bovenstaande helemaal niet realistisch is. Haha.

Volgens mij:
Als je de zonopwek via de PAP laat lopen en je hebt geen eigen verbruik op deze meter dan wordt er zuiver teruggeleverd en gaat het rechtstreeks terug naar het net.. Je kunt dat dus niet later weer verbruiken/opslaan/salderen/etc.

Wat ik vervolgens niet begrijp is hoe je de opgewekte stroom die aangesloten staat op de PAP gaat opslaan via een batterij die aangesloten is op de SAP?

Je kunt misschien wel eerst de opgewekte stroom door de accu laten opslaan (die op de SAP en op de PAP aangesloten is) en als de batterij eenmaal vol is de rest direct terugleveren.
De gebruiker gebruikt dan eerst de ACCU en als deze leeg is koopt hij via de SAP met dynamische tarieven de rest bij.

ATS is voor mij onbekend, dus het laatste deel snap ik niet helemaal. Gaat er dan op een bepaalde tijd een switch om die doorgeeft aan de ACCU dat de opgeslagen stroom alsnog teruggeleverd moet worden aan het net? Dat zou wel super zijn...

Echter vraag ik me in jou geval af of het momenteel niet beter is om zuiver terug te leveren via de PAP en de accu te gebruiken om zeer goedkoop stroom in te kopen als de tarieven het aantrekkelijkste zijn. Als de accu bijvoorbeeld over voldoende capaciteit bezit om minstens één dag stroom te leveren verwacht ik dat je onder aan de streep meer overhoud. Zodra de TLV niet meer interessant is kun je natuurlijk de constructie weer veranderen.

I don't have a clue..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dionisos schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:07:
[...]

Je kunt misschien wel eerst de opgewekte stroom door de accu laten opslaan (die op de SAP en op de PAP aangesloten is)
Volgens mij mag dit niet omdat je daarmee de SAP en de PAP met elkaar verbindt.

Verder ben ik het met je kritiek eens... Het was een beetje een rooskleurig en complex verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pirke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:08:
[...]

Volgens mij mag dit niet omdat je daarmee de SAP en de PAP met elkaar verbindt.
Valt mee. Ze zijn nooit echt (elektrisch) verbonden in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:11:
[...]

Valt mee. Ze zijn nooit echt (elektrisch) verbonden in dat geval.
Als de accu zowel op de pap als sap is aangesloten dan is dat toch een elektrische verbinding? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pirke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:33:
[...]

Als de accu zowel op de pap als sap is aangesloten dan is dat toch een elektrische verbinding? :?
als ze echt tegelijkertijd elektrisch verbonden zijn wel ja. maar niet als het laden en ontladen op verschillende tijden plaats vindt en je met 2 x een relais werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 25-11-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Dionisos schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:07:
[...]

Dit klinkt interessant, maar ik denk dat ik een deel van de theorie niet snap? Of dat bovenstaande helemaal niet realistisch is. Haha.

Volgens mij:
Als je de zonopwek via de PAP laat lopen en je hebt geen eigen verbruik op deze meter dan wordt er zuiver teruggeleverd en gaat het rechtstreeks terug naar het net.. Je kunt dat dus niet later weer verbruiken/opslaan/salderen/etc.
PAP en SAP zitten allebei op dezelfde aansluiting en zijn boven dezelfde hoofdzekeringen aangesloten. Ze hebben elk een eigen leverancier met andere tarieven. Als er via de ene aansluiting wordt geleverd en er word via de andere net zoveel opgenomen gaat er dus niks het net op of af. De meters draaien wel op volle toeren, de één vooruit, de andere achteruit. De ene moet je betalen (Dynamisch dus meestal een veel lager tarief dan de TLV van de andere meter. Dat is de grap.
Wat ik vervolgens niet begrijp is hoe je de opgewekte stroom die aangesloten staat op de PAP gaat opslaan via een batterij die aangesloten is op de SAP?
Inderdaad. Duur verkopen via de ene en goedkoop weer terug kopen via de andere.
Je kunt misschien wel eerst de opgewekte stroom door de accu laten opslaan (die op de SAP en op de PAP aangesloten is) en als de batterij eenmaal vol is de rest direct terugleveren.
De gebruiker gebruikt dan eerst de ACCU en als deze leeg is koopt hij via de SAP met dynamische tarieven de rest bij.
De accu kan niet op SAP en PAP tegelijkertijd aangesloten zijn. Dat mag niet. En rechtstreeks de batterij laden is zonde want dan verlies je je TLV over de eerste ronde. Dus via SAP en PAP laden.
ATS is voor mij onbekend, dus het laatste deel snap ik niet helemaal. Gaat er dan op een bepaalde tijd een switch om die doorgeeft aan de ACCU dat de opgeslagen stroom alsnog teruggeleverd moet worden aan het net? Dat zou wel super zijn...
Dat heb je goed begrepen.
Echter vraag ik me in jou geval af of het momenteel niet beter is om zuiver terug te leveren via de PAP en de accu te gebruiken om zeer goedkoop stroom in te kopen als de tarieven het aantrekkelijkste zijn. Als de accu bijvoorbeeld over voldoende capaciteit bezit om minstens één dag stroom te leveren verwacht ik dat je onder aan de streep meer overhoud. Zodra de TLV niet meer interessant is kun je natuurlijk de constructie weer veranderen.
De accu heeft voldoende capaciteit voor een paar dagen. Hij is ongeveer 75 kWh. Wat je hier zegt zou je kunnen doen om de kosten te drukken als je één meter hebt met dynamische tarieven. Maar mijn batterij moet niet de kosten drukken maar geld opleveren. :) Maar ik denk dat ik je niet helemaal begrijp hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 09:43

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

RikHa schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:54:
[...]

De accu heeft voldoende capaciteit voor een paar dagen. Hij is ongeveer 75 kWh. Wat je hier zegt zou je kunnen doen om de kosten te drukken als je één meter hebt met dynamische tarieven. Maar mijn batterij moet niet de kosten drukken maar geld opleveren. :) Maar ik denk dat ik je niet helemaal begrijp hier.
Beeste accu wel, zitten er wielen onder?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 09:43

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

cryptapix schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:31:
[...]

Euh, hij heeft op dit moment een overschot aan kWh, zijn jaarnota komt normaal in maart, zijn TLV is 5 cent, winter is coming en jij adviseert hem nu om die 5 cent te cashen en elders tegen een veelvoud van die 5 cent te gaan inkopen? Neuh, beter blijft hij zitten en saldeert hij zijn overschot nu.

Edit:
De aanname dat hij een overschot heeft op dit moment is wel een belangrijke. Doet moet hij wel controleren ;)
Ik neem aan dat iedereen hier overschot heeft (of met een sap teruglevering en levering losgekoppeld heeft. Alleen dan is de hoogste tlv relevant.

Hier per 1 maart een sap voor levering wie het goedkoopste contract én terugleveren op de pap aan Innova tegen een gunstig jaarcontract van enige tijd geleden.

Nu laagste prijs ivm netto levering door met name warmtepomp en weinig zon.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Nu heb ik opeens weer eens een geintje. Innova deze keer. Die had ik bedacht voor mijn SAP en aangevraagd om 1-1 in te gaan. Mijn SAP is er dan nog niet dus ik vraag ze of ik de ingangsdatum vooruit kan schuiven. Maar nee, ze willen annuleren met de mededeling dat ze sowieso niet leveren op een SAP. Annuleren na 14 dagen -> boete! Na wat heen en weer geharrewar is hun conclusie dat ik geen stroom maar wel een boete krijg. Mijn conclusie is dat ze me een boete willen geven omdat zij mij niet willen leveren. Clownsworld! :+

Ik voel een klachtencommissie dingetje aankomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RikHa schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:16:
Nu heb ik opeens weer eens een geintje. Innova deze keer. Die had ik bedacht voor mijn SAP en aangevraagd om 1-1 in te gaan. Mijn SAP is er dan nog niet dus ik vraag ze of ik de ingangsdatum vooruit kan schuiven. Maar nee, ze willen annuleren met de mededeling dat ze sowieso niet leveren op een SAP. Annuleren na 14 dagen -> boete! Na wat heen en weer geharrewar is hun conclusie dat ik geen stroom maar wel een boete krijg. Mijn conclusie is dat ze me een boete willen geven omdat zij mij niet willen leveren. Clownsworld! :+

waarom laat je Innova niet gewoon op je PAP ingaan? dat heb ik ook en gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
RikHa schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:16:

Waarom niet gewoon in laten gaan op je SAP? Bij mij werd de plaatsing 3mnd uitgesteld tov de mail met de EAN. Ik heb al die tijd bij Eneco gezeten, deze werd geactiveerd na het het plaatsen van de meter.

Dus je kan prima een contract aanvragen op je EAN en dat de meter pas later geplaatst wordt. Je moet ook al een actief contract hebben voor hij geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:20:
[...]

Waarom niet gewoon in laten gaan op je SAP?
Daar doen ze dus niet aan, zoals in zijn post stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
de Peer schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:17:
[...]

waarom laat je Innova niet gewoon op je PAP ingaan? dat heb ik ook en gaat prima.
Omdat stiekem de reden van annuleren was dat ik bij UC een hogere TLV krijg. Dat had ik te laat in de gaten en toen heb Ik iets te laat geannuleerd bij Innova. Dat SAP verhaal maakt het allemaal weer lekker wazig en ze kunnen de consument toch niet in zo'n woud van rare regeltjes laten verzanden? Chaos kan je soms redden. ;)

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 17:37
Ik probeer vast te stellen hoeveel peak shaving me gaat kosten bij meer opbrengst door mijn zonnepanelen dan mijn 3x25A aansluiting door wil laten. Om vervolgens vast te stellen wanneer de meerprijs van 3x35A (of zelfs 3x50A) te verantwoorden is. Waarbij het aantal terug te leveren kWh x TLV bepalend gaat zijn.

Mijn eerste gedachte ging uit naar de zonuren zoals netjes gedocumenteerd door het KNMI.
Echter, met een resolutie van een maand of dag weet ik nog steeds niet hoeveel piek uren ik boven het maximale van mijn aansluiting zit.

Zelfs al had ik dat aantal zonuren (met welke intensiteit?), vanaf welke grens leveren panelen maximaal op?

Een kant en klare rekentool om de penalty van peak shaving in dit geval te berekenen zou geweldig zijn, maar een richting waarin ik verder kan zoeken grijp ik ook met beide handen aan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 07:11
dev-random schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:43:

Een kant en klare rekentool om de penalty van peak shaving in dit geval te berekenen zou geweldig zijn, maar een richting waarin ik verder kan zoeken grijp ik ook met beide handen aan 8)
Met deze tool kun je dit boven water krijgen.
https://www.thomasberger....&max=17000&az2=0&roof2=0&

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
PV Calc is vrij negatief over je opbrengst. Ik haal (op jaarbasis) al meer dan twee jaar een ca 20% hogere opbrengst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 17:37
Nice, fijne tool. Het heeft me aardig op weg geholpen.
Hier kan ik in ieder geval een deftige excel mee vullen, maar de voorlopige conclusie is al dat er genoeg verloren gaat middels peak shaving om 3x35A te verantwoorden. Zelfs met de actuele TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 07:11
Andrehj schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:33:
[...]

PV Calc is vrij negatief over je opbrengst. Ik haal (op jaarbasis) al meer dan twee jaar een ca 20% hogere opbrengst.
Inderdaad iets te negatief, bij mij scheelt het bijna 10% over het gemiddelde van de laatste 7 jaar. Grappig is dat hij januari en december iets overschat en de zonmaanden onderschat. Ik haal op jaarbasis 3300 gemiddeld. Vorig jaar 3600, jaar daarvoor 3100. Schatting van PV Calc 3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Ik heb hier alle pv op de pap zitten en lever alles terug, op de sap zit al het verbruik wat wordt afgedekt dmv winddelen via de windcentrale.
Ben ik tot 2030 gedekt met schappelijke prijzen voor verbruik en de winddelen worden per jaar berekend, dus ook geen last van salderen afbouw. Door pv los te knippen van verbruik, kan ik ook altijd vrij kiezen voor de hoogste TLV.
Tenzij de energieprijzen goedkoper worden dan 15ct oid, zit ik voorlopig wel goed. Kan niet echt bedenken hoe ik er nog meer uit kan peuren, iemand nog suggesties?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic kan nog naar het themaforum :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb een modelcontract vanaf februari lopen bij Engie. Vandaag een mail ontvangen met de nieuwe tarieven vanaf 1 juli.

Krijg ik als ik (bijvoorbeeld) t/m oktober bij Engie blijf en dan overstap de hoge “oude” TLV voor de maanden voor februari - juli?

Of is het beter om per 1 juli over te stappen om zo de hoge TLV te “cachen”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVO2fUp9QeXotOcmc42JMPyeljQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tILGgG1JDmhKkMWaoIGUu15t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Terrz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:21:
Ik heb een modelcontract vanaf februari lopen bij Engie. Vandaag een mail ontvangen met de nieuwe tarieven vanaf 1 juli.

Krijg ik als ik (bijvoorbeeld) t/m oktober bij Engie blijf en dan overstap de hoge “oude” TLV voor de maanden voor februari - juli?

Of is het beter om per 1 juli over te stappen om zo de hoge TLV te “cachen”

[Afbeelding]
Ja je krijgt tot en met Juli gewoon die hogere TLV. Geen noodzaak tot cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Bij Nu.nl zijn ze ook wakker geworden:

https://www.nu.nl/economi...ren-op-energietarief.html

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
Nu dat de TLV zo naar beneden is geschroefd zit ik op alternatieve manieren te broeden om wat te verdienen aan mijn overschot voor het komende seizoen. Ik denk aan een 2e laadpaal voor verkoop, of de kas te verwarmen zodat we een groter deel van het jaar eigen groente kunnen eten.
Ik denk dat er hier in de buurt wel wat mensen zijn die graag bij mij zouden laden voor zeg 20ct/kWh.
Met het overschot van 12000kWh zou een laadpaal zich terugverdienen in een jaar tijd tov een TLV van zeg 9ct voor komend seizoen (ik verwacht er niet veel meer van). Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Srednier hangt met name van je locatie af, is een laadpaal makkelijk bereikbaar en hoe denk je e.e.a. administratief te gaan afhandelen?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:39:
Nu dat de TLV zo naar beneden is geschroefd zit ik op alternatieve manieren te broeden om wat te verdienen aan mijn overschot voor het komende seizoen. Ik denk aan een 2e laadpaal voor verkoop, of de kas te verwarmen zodat we een groter deel van het jaar eigen groente kunnen eten.
Ik denk dat er hier in de buurt wel wat mensen zijn die graag bij mij zouden laden voor zeg 20ct/kWh.
Met het overschot van 12000kWh zou een laadpaal zich terugverdienen in een jaar tijd tov een TLV van zeg 9ct voor komend seizoen (ik verwacht er niet veel meer van). Iemand ervaring?
ik heb die vraag (2e laadpaal) ook gesteld in het EV laden topic. Kreeg niet veel reacties. Ik kreeg de tip om te kijken of er uberhaupt wel animo voor is.
Houd er ook rekening mee dat je hier waarschijnlijk gewoon inkomstenbelasting voor moet betalen. dus dan gaat er al bijna 50% naar de belastingdienst.

Ik denk dat het belangrijk is dat je laadpunt dan overal te vinden is in de apps, mensen moetne hem wel kunnen vinden.

En dan nog vraag ik me af wat de bezetting op jaarbasis zal zijn. Denk dat het toch tegen valt.

kas verwarmen is niet rendabel denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 12-06-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 23:26
Srednier schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:39:
Grote kans dat je gemeente dat niet leuk gaat vinden als je het als commercieel in gaat zetten. Afhankelijk van je buren qua parkeren ook niet ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

The-Source schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Grote kans dat je gemeente dat niet leuk gaat vinden als je het als commercieel in gaat zetten.
Tsja, in mijn dorp is maar 1 officieel publiek laadpunt. als de gemeente niet meewerkt worden dat er nooit meer.
Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Tsja, in mijn dorp is maar 1 officieel publiek laadpunt. als de gemeente niet meewerkt worden dat er nooit meer.
Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Het idee was om dit op eigen perceel te doen, en toevallig heb ik ook bestemming detailhandel erbij. De panelen zijn prive, ik zou dus niet weten hoe de gemeente er een probleem mee kan hebben.

Maar misschien heeft iemand anders nog een idee om wat te verdienen met de energie. Ik hou ook in het achterhoofd dat ik in de toekomst waarschijnlijk helemaal niet meer wil terugleveren via het net om zo geen ondernemer voor de BTW meer te zijn. De opbrengsten worden te laag voor de klap BTW die je over je eigengebruik moet afdragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 21:41
Wat denken jullie over de terugleververgoedingen die drastisch zijn gedaald ten opzichte van pakweg een jaar geleden?

Veel mensen destijds die een soort business case zagen in een overschot aan panelen en nu van een niet al te warme kermis thuiskomen?

Of staan jullie nog steeds achter "het dak volleggen" ongeacht verbruik?

Volgens mij is het nu vooral nog interessant als je daadwerkelijk gebruikt (of min of meer gebruikt) wat je opwekt (hetzij met een EV, een WP, hoog elektraverbruik door hobby X of Y). Maar van die TLV moeten we het niet (echt) meer hebben. Milieu is misschien nog een goeie reden.

Of zien jullie dat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 15:09
Atomius schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:54:
Wat denken jullie over de terugleververgoedingen die drastisch zijn gedaald ten opzichte van pakweg een jaar geleden?

Veel mensen destijds die een soort business case zagen in een overschot aan panelen en nu van een niet al te warme kermis thuiskomen?

Volgens mij is het nu vooral nog interessant als je daadwerkelijk gebruikt (of min of meer gebruikt) wat je opwekt (hetzij met een EV, een WP, hoog elektraverbruik door hobby X of Y). Maar van die TLV moeten we het niet (echt) meer hebben. Milieu is misschien nog een goeie reden.

Het wordt inderdaad minder aantrekkelijk lijkt mij. Vorig jaar heb ik op het punt gestaan mijn vaste contract open te breken voor de hoge teruglevertarieven. Dat was een no-brainer volgens velen. Uiteindelijk heb ik voor een airco gekozen om mijn overschot te verbruiken en het vaste contract te behouden. Net de jaarafrekening gekregen en heb 2 tientjes verdiend met de energieaansluiting, was vorig jaar nog 750 euro betalen. Gas is van 1400m3 terug naar 350m3 gegaan, daarbij nog 700 kWh terug geleverd. Elektra verbruik is wel aan de hoge kant, rond de 11.000 kWh. Maar wel airco, warmtepompboiler en een elektrische auto (ongeveer 15000km per jaar).
Als ik nog geen dak vol zou hebben, zou ik mij nu eerder verdiepen in de dynamische contracten, met zonnepanelen zijn die weer minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Volleggen is nog steeds de beste optie denk ik. In de toekomst ga je denk ik meer verbruiken dus is nu volleggen voordeliger dan over 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Bravertal schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:00:
Volleggen is nog steeds de beste optie denk ik. In de toekomst ga je denk ik meer verbruiken dus is nu volleggen voordeliger dan over 5 jaar.
Prijzen van panelen en transport daarvan is ook flink gedaald, dus misschien dat de installateur ook een lager tarief vraagt momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Atomius schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:54:

Ik ben blij dat ik vorig jaar direct de beslissing heb genomen om alles wat ik had te verkopen en dik 6 kW extra te gaan leggen, nu al terugverdiend en dadelijk eind september een dikke bonus toe.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Laatst online: 19-05 22:19
Hmmm ik zit beetje op de wip, wat zouden jullie doen?

In Mei gaat mijn 3 jarig contract bij GC in voor 11.5c per kWh, tot dan heb ik nog 17,8 c/kWh bij VF.

Op dit moment heb ik 6.750 Wp aan panelen liggen. Op het mijn schuur kan ik nog 8 panelen á 3.520 Wp kwijt, op mijn huidige omvormer van 9kW.

Even snelle berekening: 3.520*0.85= 2.992 kWh per jaar * 0.115 = €344,- opbrengst per jaar. Voor €1.100 heb ik de 8 panelen op dak liggen.

Als het vast contract van GC niet veranderd heb ik ze na ruime 3 jaar terugverdient, wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Plof schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:21:

In Mei gaat mijn 3 jarig contract bij GC in voor 11.5c per kWh, tot dan heb ik nog 17,8 c/kWh bij VF.

Op dit moment heb ik 6.750 Wp aan panelen liggen. Op het mijn schuur kan ik nog 8 panelen á 3.520 Wp kwijt, op mijn huidige omvormer van 9kW.

Even snelle berekening: 3.520*0.85= 2.992 kWh per jaar * 0.115 = €344,- opbrengst per jaar. Voor €1.100 heb ik de 8 panelen op dak liggen.

Als het vast contract van GC niet veranderd heb ik ze na ruime 3 jaar terugverdient, wat zouden jullie doen?
Je hebt de vraag toch al zelf beantwoord? Z.s.m. leggen, dan heb je het bijna 100% zeker terugverdient, ook al mag je daarna niet meer salderen, krijgen we een TLV waar je niets aan hebt, zorgt het alsnog dat je buiten de zomer minder uit het net hoeft af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Welprijzig zonder omvormer en zelf doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Laatst online: 19-05 22:19
klump4u schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Welprijzig zonder omvormer en zelf doen
Hmmm valt opzich toch wel mee? Wat zal je adviseren om nog meer offertes op te vragen dan?

4 rails 6.984mm

20 Clickfit Evo module klem (zwart)

8 panelen https://solarclarity.com/...bifacial-30-jaar-garantie

8 eindkap (zwart)

24 Esdec dakhaak pannendak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Plof schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Hmmm valt opzich toch wel mee? Wat zal je adviseren om nog meer offertes op te vragen dan?

4 rails 6.984mm

20 Clickfit Evo module klem (zwart)

8 panelen https://solarclarity.com/...bifacial-30-jaar-garantie

8 eindkap (zwart)

24 Esdec dakhaak pannendak
Ja klopt, had me verkeken op die 85 wat je schreef, inderdaad doen zou ik zeggen.
Ik ben nog aan het twijfelen om 4500Wp op Noord-Oost te leggen, maar moet een steiger zien uit te halen van 6 meter breed. ik ga niet met een ladder stoeien op 6 meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03 09:15

En geen teruglever boete ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 22:42
Ik ben aan het grasduinen in het terugleveren i.c.m. een accu thuis en zonnepanelen. Ik heb nu een overzicht gedownload met alle dynamische kwh prijzen (van jeroen.nl). Die prijzen zijn excl. btw. maar je betaalt ook energiebelasting en btw (en nog andere lasten?) Hoe kan ik bepalen wat de netto inkoop en verkoop prijs is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Kruimelvlaai schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:16:
Ik ben aan het grasduinen in het terugleveren i.c.m. een accu thuis en zonnepanelen. Ik heb nu een overzicht gedownload met alle dynamische kwh prijzen (van jeroen.nl). Die prijzen zijn excl. btw. maar je betaalt ook energiebelasting en btw (en nog andere lasten?) Hoe kan ik bepalen wat de netto inkoop en verkoop prijs is?
Je kunt ook hier kijken, dan zie je uitgesplitst wat de kale prijs is, de opslag die de diverse leveranciers daar op leggen en de netto prijs inclusief alle belastingen.
https://www.stroomperuur.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
ASW1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:44:
[...]

Je kunt ook hier kijken, dan zie je uitgesplitst wat de kale prijs is, de opslag die de diverse leveranciers daar op leggen en de netto prijs inclusief alle belastingen.
https://www.stroomperuur.nl/
Handige site, ik zocht net zo iets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Whiskey48 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:27:
[...]

Handige site, ik zocht net zo iets!
Ja ik vind hem ook geniaal.
Het enige vervelende is dat de y-as niet alle dagen bij 0 begint; wanneer de laagste uurprijs wat hoger ligt dan begint deze soms bij 5 cent, waardoor optisch gezien de verhouding tussen kale prijs en belastingen zoekraakt.
Pagina: 1