Ervaringen Qvantum ventilatie warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjyUDCQRkxY_4fJBdDlwlV03f4I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rV6KDqaFgTxtSEq7lbG9eXu8.jpg?f=user_large

Compact formaat, groot effect: Qvantum QE
Compact formaat, groot effect In onze energietransitie schuift één vraag steeds meer naar voren: Hoe verduurzamen we woningen waar géén ruimte is voor een warmtepomp? Voor die woningen

Qvantum QE Slimme Ventilatiewarmtepomp die werkt als een Thermische Batterij De Qvantum QE is een innovatief, modulair systeem gedreven door intelligente software. De QE is betaalbaar, schaalbaar en makkelijk installeerbaar.…
https://www.dhps.nl/blogs...-als-thermische-batterij/

Klaar voor de toekomst met Qvantum Flexready®
Klaar voor de toekomst met Qvantum Flexready® Flexready® is een geavanceerde technologie die de warmtepomp optimaliseert voor variabele stroomprijzen en fluctuaties in de netbelasting. Het systeem slaat warmte op in een geïntegreerd buffervat wanneer elektriciteit voordelig of overvloedig…
https://www.dhps.nl/blogs...st-met-qvantum-flexready/

Over hoe Qvantum slim wil omgaan met stroomprijzen, belasting (en eventueel onbalans?) van het stroomnet:
https://www.qvantum.com/n...teitsnet-te-stabiliseren/

Binnenopstelling voor verwarming, ventilatie en direct tapwater.
De Qvantum QE benut warmte uit de mechanische afzuiglucht en levert cv-verwarming, ventilatie en warm tapwater in één compacte unit. Dankzij het geïntegreerde buffervat van 175 liter worden warmtevraagpieken soepel opgevangen – zónder buitenunit en zónder groot drinkwatervat.

Thermische batterij 175 L / 90 °C
Laadt warmte vooruit en levert piekcomfort (tot 350 liter van 40°C voor meerdere douches, uren verwarmen) zonder comfortdip.

Warmteshift & netvriendelijk
Slim sturen op dynamische prijzen en PV (Flexready®): laden in daluren/zon, ontlasten in piekuren.

All‑in‑one, binnen - warmtepomp op ventilatielucht
Minder leidingwerk, kortere montagetijd, eenvoudig onderhoud.
Plug and play.
Leverbaar in in 4 en 6 kW bij A7/W35
3.5 kW bij -10/W35 en 5.5 bij -10/W35
5 jaar onderhoud en aanvullende garantie ( meerprijs 350 ) Zweedse degelijkheid.

De site van Qvantum Nederland:
https://www.qvantum.com/nl/

Leveranciers:
https://www.dhps.nl/blogs...-als-thermische-batterij/
https://www.warmtepomponline.com
https://www.fristiek.nl

De QE specifiek:
https://www.qvantum.com/nl/consumer-product/qvantum-qe/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNzLWiGjTs1vPJJXMgwDG5mCr9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAs259NernxRcTiYTIHo7axl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 19-02-2026 19:41 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:47
Ik heb een Qvantum QE-6 laten installeren in november 2024. Tot nu toe draait het zonder storingen. 1 nadeel vind ik het geluid, als je het meet is het niet heel hard, maar op bepaalde toerentallen van de compressor is er een brommend geluid dat niet aangenaam is. Op hogere of lagere toerentallen is hij stil. De software wordt heel vaak ge-update, zaken als koeling en dynamische stroomtarieven zijn toegevoegd.

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:42
Bij veel warmtepompen kunnen vervelende frequenties van de compressor geblokt worden met de software. Wellicht kan dat met de Qvantum ook?

• Carboy54
Marco12 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:08:
Ik heb een Qvantum QE-6 laten installeren in november 2024. Tot nu toe draait het zonder storingen. 1 nadeel vind ik het geluid, als je het meet is het niet heel hard, maar op bepaalde toerentallen van de compressor is er een brommend geluid dat niet aangenaam is. Op hogere of lagere toerentallen is hij stil. De software wordt heel vaak ge-update, zaken als koeling en dynamische stroomtarieven zijn toegevoegd.
Staat hij in een kast of open ruimte zoals bv in de keuken?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Marco12
hansgrave schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:55:
Bij veel warmtepompen kunnen vervelende frequenties van de compressor geblokt worden met de software. Wellicht kan dat met de Qvantum ook?
Het kan door Qvantum ingesteld worden, las ik op een Zweeds forum.

• Marco12
Carboy54 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:50:
[...]

Staat hij in een kast of open ruimte zoals bv in de keuken?
De Qvantum staat op een open zolder. In de huiskamer en slaapkamers hoor je het niet, meer in het halletje, overloop en op de trap.

• Darnie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:45
Ik heb afgelopen jaar de mijne laten monteren.
Wij hebben bewust gekozen voor een ventilatiewarmtepomp.
Geen buitenunit was een vereiste.
Het bevalt tot nu toe goed.
Het huis blijft heerlijk warm en douchen is met 4 personen ook geen probleem.
Ik heb een dynamisch contract en laat de software zijn ding doen.
Ik ben volledig van het gas af.
Er zijn inmiddels van verschillende merken meerdere opties beschikbaar.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:27

AirX

Tweak Guru

Is deze warmtepomp er alleen in torenmodel met ingebouwde boiler? Of kun je ook het warmtepompdeel apart nemen en daar een horizontaal liggend boiler op aansluiten?

• Carboy54
AirX schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:01:
Is deze warmtepomp er alleen in torenmodel met ingebouwde boiler? Of kun je ook het warmtepompdeel apart nemen en daar een horizontaal liggend boiler op aansluiten?
Deze toren is voorzien van een thermische 5 kW batterij die ook het sww maakt. Dus is er helemaal geen boiler maar een warmtewisselaar die gebruik maakt van de thermische boiler. Slaat dus zijn warmte op op momenten dat de stroom voordelig is of met de panelen. All In One.

• Marco12
Er is gisteren een update van de smartphone app uitgekomen, met een ingebouwde planner. Heel handig.
Ik zit nog te wachten op de kamerthermostaat, in Zweden is hij al beschikbaar.

• Carboy54
Marco12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:43:
Er is gisteren een update van de smartphone app uitgekomen, met een ingebouwde planner. Heel handig.
Voor zover ik weet is die thermostaat gewoon te bestellen nu.

• Qvantum
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Marco12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:43:
Hi,

Klopt inderdaad. In Nederland zijn ze nu ook beschikbaar. De thermostaat heet de Qvantum QT. Het is een draadloze kamerthermostaat (op de 5V-24V voeding na) die je moet koppelen aan hetzelfde Wi-Fi SSID als waarop de warmtepomp is ingesteld. Fijne is dat je hem daardoor op iedere willekeurige plek kan hangen.

Voor wat betreft je opmerking omtrent de geluidsproductie: Zijn de ventilatiekanalen star aangesloten? Wij adviseren altijd om de in en uittrede van de warmtepomp ventilatiekanalen flexibel aan te sluiten om in ieder geval trillingen van de compressor en ventilatorgeluid te kunnen beperken.

Daarnaast heb je wellicht de releasenotes al gezien van de app, maar een andere leuke feature is dat je nu (vanaf App versie >=1.19) een tweetal inputcontacten en een aantal outputcontacten kunt programmeren. waarmee je bijvoorbeeld een master/master zoneregeling aan de warmtepomp kunt koppelen.

Groetjes,

Devin
Mede-tweaker (en werkzaam bij Qvantum :) )

• Carboy54
Qvantum schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Hi,

Klopt inderdaad. In Nederland zijn ze nu ook beschikbaar. De thermostaat heet de Qvantum QT. Het is een draadloze kamerthermostaat (op de 5V-24V voeding na) die je moet koppelen aan hetzelfde Wi-Fi SSID als waarop de warmtepomp is ingesteld. Fijne is dat je hem daardoor op iedere willekeurige plek kan hangen.

Voor wat betreft je opmerking omtrent de geluidsproductie: Zijn de ventilatiekanalen star aangesloten? Wij adviseren altijd om de in en uittrede van de warmtepomp ventilatiekanalen flexibel aan te sluiten om in ieder geval trillingen van de compressor en ventilatorgeluid te kunnen beperken.

Daarnaast heb je wellicht de releasenotes al gezien van de app, maar een andere leuke feature is dat je nu (vanaf App versie >=1.19) een tweetal inputcontacten en een aantal outputcontacten kunt programmeren. waarmee je bijvoorbeeld een master/master zoneregeling aan de warmtepomp kunt koppelen.

Groetjes,

Devin
Leuk Devin dat je het topic volgt en met tips kan ondersteunen 🤗

• Qvantum
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Leuk Devin dat je het topic volgt en met tips kan ondersteunen 🤗
Graag gedaan! We lezen graag mee met jullie bevindingen 😄

• Marco12
Qvantum schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Hi,

Groetjes,

Devin
De warmtepomp is aangesloten met flexibele geïsoleerde slangen. Het geluid komt meer door de lucht, niet door de ventilatiekanalen. bij 3300-3400 toeren bromt hij, maar bij 3500-3600 niet. 3900-4400 brom, daarboven minder. Net of er een beetje onbalans in de compressor is. Ik kan er mee leven, voor de rest werkt het goed, maar als ik foto's zie op de website van de Qvantum in een keuken, dat zou niet fijn zijn.

• Qvantum
  • Nu online
Marco12 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:00:
[...]

De warmtepomp is aangesloten met flexibele geïsoleerde slangen. Het geluid komt meer door de lucht, niet door de ventilatiekanalen. bij 3300-3400 toeren bromt hij, maar bij 3500-3600 niet. 3900-4400 brom, daarboven minder. Net of er een beetje onbalans in de compressor is. Ik kan er mee leven, voor de rest werkt het goed, maar als ik foto's zie op de website van de Qvantum in een keuken, dat zou niet fijn zijn.
Hi Marco, dank voor je feedback. Fijn om te horen dat het al flexibel aangesloten is 😄.

Afhankelijk van het benodigde vermogen (en ventilatievoorschriften van het BBL, indien van toepassing) draait de ventilator natuurlijk een X aantal kuubs per uur en de compressor draait een bepaald toerental om zijn benodigde vermogen te halen. Het kan net zijn dat dit in samenhang met de constructie en plaats van de warmtepomp voor trillingen zorgt.
Dat verschilt per woning, waardoor het in sommige woningen wel degelijk mogelijk is om de warmtepomp in de keuken te plaatsen.

De warmtepomp zal afhankelijk van de warmtevraag, stooklijn en zogeheten graadminuten wel altijd een keer rond die 3300-3400 toeren draaien. Ik ben blij om te horen dat je er voor nu mee kan leven, maar wellicht dat we in samenspraak met de installateur op afstand met je mee kunnen kijken of we de warmtepomp nóg beter in kunnen regelen waardoor je wellicht minder vaak in dit toerental terecht komt. Het blokkeren van bepaalde frequenties kan ik niet direct voor je uitvoeren. Ik kan wel eventueel contact opnemen met ons hoofdkantoor in Zweden om te kijken wat mogelijk is.

Laat maar even weten.

Groetjes,

Devin
Qvantum

• Carboy54

• Carboy54
Qvantum QE video van een appartement in Amsterdam:

QE: YouTube: Qvantum QE installation in Amsterdam

[ Voor 57% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2026 10:27 ]

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:03
@Qvantum Is het (door de aanzienlijke terugkoeling) ook mogelijk om de Qvantum direct op buitenlucht aan te sluiten of verliest ie dan teveel van z'n vermogen door de lagere brontemperatuur?

• Marco12
PVPaneel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:15:
@Qvantum Is het (door de aanzienlijke terugkoeling) ook mogelijk om de Qvantum direct op buitenlucht aan te sluiten of verliest ie dan teveel van z'n vermogen door de lagere brontemperatuur?
Er kan buitenlucht bijgemengd worden.

• PVPaneel
@Marco12 Dank voor je antwoord; ik doelde meer op een situatie waarbij je in het geheel niet op ventilatielucht kunt draaien (omdat de kanalen niet aanwezig zijn), maar wel plek hebt voor een dak/muur doorvoer voor aan- en afvoer.

• Carboy54
PVPaneel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:31:
@Marco12 Dank voor je antwoord; ik doelde meer op een situatie waarbij je in het geheel niet op ventilatielucht kunt draaien (omdat de kanalen niet aanwezig zijn), maar wel plek hebt voor een dak/muur doorvoer voor aan- en afvoer.
De Qvantum kan ook als mechanische afzuiging functioneren met een keuzeschakelaar in badkamer/keuken en mengen met buitenlucht en alle varianten daar tussen in dmv een regelbare klep met de buitenlucht.

• PVPaneel
@Carboy54 Dus als ik je goed begrijp zou ik de Qvantum als een alternatief voor de Kronoterm kunnen beschouwen? Het vermogen van de 6 kW versie loopt 300 watt achter bij -7, maar dat lijkt me te overzien.

EDIT: Wishful thinking. Ik keek naar de Prated van 5,5 kW (maar die is bij +7!). De Pdh bij Tj=-7 is 4,8 kW. Dus uiteindelijk een kW minder afgifte bij -7 (exclusief de boostmodus van de Kronoterm).

[ Voor 32% gewijzigd door PVPaneel op 04-03-2026 12:57 ]

• Carboy54
PVPaneel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:43:
@Carboy54 Dus als ik je goed begrijp zou ik de Qvantum als een alternatief voor de Kronoterm kunnen beschouwen? Het vermogen van de 6 kW versie loopt 300 watt achter bij -7, maar dat lijkt me te overzien.
Klopt. Beide hebben ook nog een BUH met verschillende aansluit waardes welke je in kan stellen.

• Marco12
PVPaneel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:43:
Ik twijfel of dat goed zou werken, de ventilatielucht waar de Qvantum energie uit haalt heeft een temperatuur van ca. 20 graden. Als je lucht van -7 graden toevoert denk ik niet dat het goed werkt, ik geloof dat 16 graden het minimum is. De Kronoterm heeft veel dikkere aan- en afvoerslangen, ik den dat die veel meer lucht verplaatst.

• Carboy54
Marco12 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:49:
[...]

Ik twijfel of dat goed zou werken, de ventilatielucht waar de Qvantum energie uit haalt heeft een temperatuur van ca. 20 graden. Als je lucht van -7 graden toevoert denk ik niet dat het goed werkt, ik geloof dat 16 graden het minimum is. De Kronoterm heeft veel dikkere aan- en afvoerslangen, ik den dat die veel meer lucht verplaatst.
Een daggemiddelde van -7 dat komt nauwelijks meer voor. Een Kronoterm installeren wij ook regelmatig en dat is ook een prima ding. Overigens bij -7 komt er -18 uit dus de Delta is groot genoeg en je hebt in dat ene geval ook nog de BUH. Vergeet niet made in Zweden door ex Nibe medewerkers.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2026 18:08 ]

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:34
Zou je deze ook kunnen voeden met de uitblaas van de WTW? Die is meestal een paar graden warmer dan de buiten temp. Of haalt hij dan de 6kW niet meer.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Carboy54
Elac schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:11:
Zou je deze ook kunnen voeden met de uitblaas van de WTW? Die is meestal een paar graden warmer dan de buiten temp. Of haalt hij dan de 6kW niet meer.
Voor de combinatie met WTW is een speciale module beschikbaar van Qvantum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbDIsq13k0FJH-HwOkwpriysDAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VHZcKaVAKgWxjTlLrfZgOVB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2026 19:03 ]

• PVPaneel
@Carboy54 Om nog even terug te komen op het voeden met buitenlucht. Ik heb op pagina 18 van de installatie- en gebruikershandleiding gevonden dat voor de QE 6 kW de minimale hoeveelheid ventilatie uit binnenlucht 144 m3 per uur is (met een minimum temperatuur van 16 graden); dat betekent toch eigenlijk wel wat er ook in de verkorte flyer staat; dat je 't op de mechanische ventilatiekanalen zou moeten aansluiten. Alleen op de keuken/woonkamer is aanzienlijke overventilatie.

EDIT: Even gezocht op ventilatie eisen uit het bouwbesluit, maar dat komt voor een woonkamer/keuken van 37m2 al gauw op 130 m3 minimum, dus zo "overventileren" lijkt 't niet

[ Voor 15% gewijzigd door PVPaneel op 04-03-2026 13:17 ]

• Carboy54
PVPaneel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:00:
@Carboy54 Om nog even terug te komen op het voeden met buitenlucht. Ik heb op pagina 18 van de installatie- en gebruikershandleiding gevonden dat voor de QE 6 kW de minimale hoeveelheid ventilatie uit binnenlucht 144 m3 per uur is (met een minimum temperatuur van 16 graden); dat betekent toch eigenlijk wel wat er ook in de verkorte flyer staat; dat je 't op de mechanische ventilatiekanalen zou moeten aansluiten. Alleen op de keuken/woonkamer is aanzienlijke overventilatie.
Wellicht kan @Qvantum hier duidelijkheid in verschaffen.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40
Ligt aan je ventilatie type en behoefte.
Reken op ca. 30m3 per persoon per uur. Dus met een vierpersoons huishouden raak je daar al aan in de nominale stand. Bij gebruik moet een badkamer minimaal 75, keuken 75 en toilet 25 kunnen afzuigen volgens mij.

Maar een ventilatiebehoefte van 144 is er inderdaad niet altijd.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-03 18:25
Ik snap die minimum temperatuur niet goed. Als je de WTW module ertussen zet komt de afgevoerde lucht die de warmtepomp in gaat toch ook makkelijk onder de 16 graden als het buiten maar een graad of 10 is.

• PVPaneel
@2_05 Is het niet juist die aanvullende module die de afgezogen lucht weer voorverwarmd voordat ie de Qvantum ingaat, soort reverse warmtewissel?

• Qvantum
  • Nu online
Hi,

Je kunt de QE eventueel installeren met een extra kanaal naar buiten toe, die tezamen met de binnenlucht ervoor zorgt dat er voldoende m³/h over de unit wordt getrokken om zo meer koelvermogen beschikbaar te hebben ja. D.m.v. interne contacten kun je dan eventueel een klep in het kanaal naar buiten sluiten als deze niet nodig is.

De koude buitenlucht volledig als bron gebruiken kan in theorie, maar raden wij nu niet aan. Je moet dan enorm veel luchtverplaatsing realiseren over de verdamper, met 125mm kanalen, met mindere rendementen en extra geluidsproductie tot gevolg.

Voor wat betreft de QS moet je het als volgt zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3DdQ6ZApfPJCrmAMSct6DFNzG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/03GKvOJxEBfJlh6hXOrkye3V.png?f=fotoalbum_large

De QE vervangt een ventilatiesysteem C (Natuurlijke toevoer van schone lucht door roosters en Mechanische afvoer via een ventilatiebox die de woning op onderdruk brengt)

De QE vervangt samen met de QS een ventilatiesysteem D. Dat wil zeggen dat de roosters in de woning zijn vervallen (bijv. bij nieuwbouwwoningen die goed kierdicht zijn opgeleverd) en dat verse lucht mechanisch moet worden geregeld. Dat laatste regelt de QS. De QS + QE is een systeem D, echter zonder WTW functionaliteit.

De QS wordt voorverwarmd met CV water dat door de QE wordt geproduceerd en zorgt er zo voor dat de toevoer van schone lucht al voorverwarmd wordt. Dit zodat je geen koude luchtstromen in huis ervaart, maar wel verse lucht in de woning kan krijgen.

• RachC
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:24
Gaaf dat een appartementeigenaar in Amsterdam deze geïnstalleerd heeft gekregen!

Deze appartementeigenaar zou het ook heel graag willen, maar ik zit op de eerste verdieping en de ventilatiebuizen zijn gedeeld met m'n bovenburen.
Hopelijk krijg ik volgende week toestemming om een ventilatiegat door de straatkant van de gevel te laten installeren..

Wat nu nog roet in het eten kan gooien is de temperatuur van de uitgaande lucht.. Zowel Nibe als Inventum zeggen ergens tussen de -20° en 60° graden afhankelijk van de omstandigheden, maar daar zullen de mede-bewoners zeker niet mee akkoord gaan.

Volgens de Koevlaas methode heb ik aan 2kw vermogen genoeg om het huis warm te houden en tik ik dit jaar nog net geen 400m3 gasverbruik aan dus vol vermogen zal waarschijnlijk nooit nodig zijn.

Weten jullie wat ongeveer de uitgaande luchttemp. is bij 'nominaal' gebruik? Iets wat beter te verkopen is dan -20°?

• PVPaneel
@Qvantum Dank voor de heldere, uitgebreide uitleg!

• Carboy54
RachC schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:12:
Gaaf dat een appartementeigenaar in Amsterdam deze geïnstalleerd heeft gekregen!

Deze appartementeigenaar zou het ook heel graag willen, maar ik zit op de eerste verdieping en de ventilatiebuizen zijn gedeeld met m'n bovenburen.
Hopelijk krijg ik volgende week toestemming om een ventilatiegat door de straatkant van de gevel te laten installeren..

Wat nu nog roet in het eten kan gooien is de temperatuur van de uitgaande lucht.. Zowel Nibe als Inventum zeggen ergens tussen de -20° en 60° graden afhankelijk van de omstandigheden, maar daar zullen de mede-bewoners zeker niet mee akkoord gaan.

Volgens de Koevlaas methode heb ik aan 2kw vermogen genoeg om het huis warm te houden en tik ik dit jaar nog net geen 400m3 gasverbruik aan dus vol vermogen zal waarschijnlijk nooit nodig zijn.

Weten jullie wat ongeveer de uitgaande luchttemp. is bij 'nominaal' gebruik? Iets wat beter te verkopen is dan -20°?
Ik neem aan dat jouw gasketel vervalt. Die zuigt nu ook nog ventilatielucht aan neem ik aan. Buitenlucht kan onder extreme omstandigheden oplopen tot -18

• RachC
Carboy54 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Ik neem aan dat jouw gasketel vervalt. Die zuigt nu ook nog ventilatielucht aan neem ik aan.
Ja, de aanvoer is door een ongeïsoleerde buis die door de berging van mij en mijn buren loopt

• Carboy54
RachC schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Ja, de aanvoer is door een ongeïsoleerde buis die door de berging van mij en mijn buren loopt
Voor de aanvoer prima. De afvoer moet wel worden geïsoleerd en met een klep mixen met binnenlucht.o

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 04-03-2026 19:05 ]

• RachC
Carboy54 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:04:
[...]

Voor de aanvoer prima. De afvoer moet wel worden geïsoleerd en met een klep mixen met binnenlucht.o
Dat gaat zeker gebeuren als ik daar de VvE okay voor heb!

@Carboy54 zie je mogelijke problemen als ik de luchtafvoer 3 meter boven iemands voordeur laat plaatsen wat betreft de afkoeling/opwarming van de lucht uit de warmtepomp?

• Carboy54
RachC schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Dat gaat zeker gebeuren als ik daar de VvE okay voor heb!

@Carboy54 zie je mogelijke problemen als ik de luchtafvoer 3 meter boven iemands voordeur laat plaatsen wat betreft de afkoeling/opwarming van de lucht uit de warmtepomp?
Je kan een geïsoleerde afvoer gebruiken en zover als mogelijk laten blazen naar de zijkanten.

• PVPaneel
@Qvantum Wat is het maximum vermogen van de QE6 bij -7? En wat bij +2?

• Carboy54
PVPaneel schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:01:
@Qvantum Wat is het maximum vermogen van de QE6 bij -7? En wat bij +2?
De QE6 doet bij -7A/W35 5.5 kW en bij 7A/W35 6 kW

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7kf335PDBSwDV82qWTWCLkIkBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVHuO3gXUxHkpvYX6iqXwohb.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:14

Stoker

Warmtepomponline

Vandaag een mooie demo gehad bij van Grijs naar Groen in Zeist. Als ik het goed heb begrepen worden zij gesubsidieerd door de gemeente (en provincie?) en geven dus een vrijblijvend advies. De warmtepompen die daar staan hebben zij ook bewust gekozen en zijn als demo geleverd door de distributeurs aan deze club.

Wij hadden een gesprek met Bram, hij weet echt heel veel van alle pompen en geeft een eerlijk/onafhanelijk antwoord. Ook kan je daar de warmtepompen draaiend zien, horen en bedienen!

Daar hebben wij de Quantum gekeken en konden ook onder de kap kijken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok95FHa98acxXOpC6mHhm3RR0bI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8RnGOaCM3trLuRUoukFTDgg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkOvutDYdX_re_rGaALV4N72U7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZmPhnJUmJRuXS4KSr5NAqDs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjVHCKoAd8ntkwUSypuZFsZyeO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6vSQphuwIcEof4yVTe5l4a2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk_xeU-qN311ekKn9xLEWqORwpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfMw8Ta6PB3FCRzT5OXJUFXa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCseg3PCRjrk1DIJHuzjU806AX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMwf7RBuKlTMC6V78wQVQWaS.jpg?f=fotoalbum_tile
Je kan daar gewoon binnen stappen maar denk dat het beter is om eerste even te bellen en je vraag uit te leggen.

Ze hebben veen standaard merken, zoals Weheat... staat ongeveer al op elke straathoek MAAR ze hebben dus ook wat spaarzame ertussen staan!

o.a.
Kronoterm,
BEN,
Quantum,

maar ook als je meer wil weten of afgifte systeem, wtw, etc, etc.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:27

AirX

Tweak Guru

Stoker schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:02:
Vandaag een mooie demo gehad bij van Grijs naar Groen in Zeist. Als ik het goed heb begrepen worden zij gesubsidieerd door de gemeente (en provincie?) en geven dus een vrijblijvend advies. De warmtepompen die daar staan hebben zij ook bewust gekozen en zijn als demo geleverd door de distributeurs aan deze club.

Wij hadden een gesprek met Bram, hij weet echt heel veel van alle pompen en geeft een eerlijk/onafhanelijk antwoord. Ook kan je daar de warmtepompen draaiend zien, horen en bedienen!

Daar hebben wij de Quantum gekeken en konden ook onder de kap kijken!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kan daar gewoon binnen stappen maar denk dat het beter is om eerste even te bellen en je vraag uit te leggen.

Ze hebben veen standaard merken, zoals Weheat... staat ongeveer al op elke straathoek MAAR ze hebben dus ook wat spaarzame ertussen staan!

o.a.
Kronoterm,
BEN,
Quantum,

maar ook als je meer wil weten of afgifte systeem, wtw, etc, etc.
https://grijsnaargroen.nl...-groen/demonstratieruimte

Inventum Ben zie ik niet op de lijst. Die staat er dus wel als live demo?

• Carboy54
AirX schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:40:
[...]

https://grijsnaargroen.nl...-groen/demonstratieruimte

Inventum Ben zie ik niet op de lijst. Die staat er dus wel als live demo?
Jazeker. Wel een erg groot toestel met 3 flinke luchtkanalen Dual Source.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 13-03-2026 15:00 ]

• hansgrave
Carboy54 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Jazeker. Wel een erg groot toestel met 3 flinke luchtkanalen Dual Source.
De Ben heeft 2 flinke luchtkanalen voor aanzuig en uitblaas buitenlucht. Daarnaast dient hij als afzuiging voor de badkamer, keuken, toilet van de woning, deze warme lucht gebruikt hij voor extra rendament. Dat is een gewoon woonhuis ventilatie kanaal net als een MV box.

• Carboy54
hansgrave schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:09:
[...]

De Ben heeft 2 flinke luchtkanalen voor aanzuig en uitblaas buitenlucht. Daarnaast dient hij als afzuiging voor de badkamer, keuken, toilet van de woning, deze warme lucht gebruikt hij voor extra rendament. Dat is een gewoon woonhuis ventilatie kanaal net als een MV box.
Dual Source dus.

• hansgrave
Dat klopt, mijn reactie was bedoeld voor de uitspraak "3 flinke luchtkanalen".

• Marco12
Vraagje over de Qvantum QT thermostaat: als je deze installeert, moet je dan de binnen-temperatuur sensor verwijderen? Heeft die nog nut om het te laten hangen? Is er een uitgebreidere handleiding dan de snel start guide? Er zit een vochtsensor in, maar ergens in de firmware changelog op de Qvantum website wordt ook gesproken over een CO2 sensor. Kun je de ventilatie daarmee aansturen? In de quick guide staat dat er een usn-c voeding nodig is, maar in een eerder bericht in dit forum wordt gesproken over 5 v-24 v.

• Qvantum
  • Nu online
Marco12 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:30:
Vraagje over de Qvantum QT thermostaat: als je deze installeert, moet je dan de binnen-temperatuur sensor verwijderen? Heeft die nog nut om het te laten hangen? Is er een uitgebreidere handleiding dan de snel start guide? Er zit een vochtsensor in, maar ergens in de firmware changelog op de Qvantum website wordt ook gesproken over een CO2 sensor. Kun je de ventilatie daarmee aansturen? In de quick guide staat dat er een usn-c voeding nodig is, maar in een eerder bericht in dit forum wordt gesproken over 5 v-24 v.
Hi Marco12,

Er is helaas geen uitgebreidere handleiding op dit moment, al zou de term Quick-Start dat je wel doen vermoeden. Maar wellicht dat ik je vragen hier al kan beantwoorden?

Je hoeft de binnentemperatuursensor niet te verwijderen, al is dat wel het meest gebruikelijke. Als je wil dat de warmtepomp gaat bijsturen aan de hand van de gemeten temperatuur van de QT, moet je in de software (op de QT of op de display van de warmtepomp) in ieder geval de QT selecteren.

De QT is zoals gezegd een “draadloze” thermostaat die niet fysiek met de warmtepomp gekoppeld hoeft te worden. De QT zal dus ook niet werken als je puur de draden van de binnensensor daarop aansluit, omdat er geen 5V-24V over die sensoraansluiting staat.

Zorg dus dat de QT 5V-24V krijgt over de USB-C aansluiting. Ondanks dat het een USB-C connector is kan het dus wel 24V aan. De interne componenten zijn namelijk ook geschikt om 24V via een Modbuskabel vanaf de zijkant te ontvangen en die 24V + en - gaan naar dezelfde aansluiting op de printplaat als die van de USB-C connector. Een regulier 5V USB-C adapter werkt dus ook gewoon :).

In de huidige versie van de QT zit een vochtsensor, maar nog geen CO2 sensor. De sensoren zullen in de nabije toekomst gebruikt kunnen worden om de ventilatie mee aan te sturen.

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt.

Groetjes,

Devin
Qvantum

• Marco12
Qvantum schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Hi Marco12,

Er is helaas geen uitgebreidere handleiding op dit moment, al zou de term Quick-Start dat je wel doen vermoeden. Maar wellicht dat ik je vragen hier al kan beantwoorden?

Je hoeft de binnentemperatuursensor niet te verwijderen, al is dat wel het meest gebruikelijke. Als je wil dat de warmtepomp gaat bijsturen aan de hand van de gemeten temperatuur van de QT, moet je in de software (op de QT of op de display van de warmtepomp) in ieder geval de QT selecteren.

De QT is zoals gezegd een “draadloze” thermostaat die niet fysiek met de warmtepomp gekoppeld hoeft te worden. De QT zal dus ook niet werken als je puur de draden van de binnensensor daarop aansluit, omdat er geen 5V-24V over die sensoraansluiting staat.

Zorg dus dat de QT 5V-24V krijgt over de USB-C aansluiting. Ondanks dat het een USB-C connector is kan het dus wel 24V aan. De interne componenten zijn namelijk ook geschikt om 24V via een Modbuskabel vanaf de zijkant te ontvangen en die 24V + en - gaan naar dezelfde aansluiting op de printplaat als die van de USB-C connector. Een regulier 5V USB-C adapter werkt dus ook gewoon :).

In de huidige versie van de QT zit een vochtsensor, maar nog geen CO2 sensor. De sensoren zullen in de nabije toekomst gebruikt kunnen worden om de ventilatie mee aan te sturen.

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt.

Groetjes,

Devin
Qvantum
Hoi Devin,
Bedankt voor je antwoord. In mijn situatie is de meest ideale plek voor de QT de plek waar nu de temperatuurvoeler zit (vroeger zat daat de kamerthermostaat van de cv). Er is helaas geen stopkontakt in de buurt, maar wel natuurlijk de 2-aderige draad die naar de zolder loopt. als ik de draad op zolder loskoppel van de warmtepomp, zou ik op zolder spanning op de draad kunnen zetten en de draad aansluiten op de QT. Misschien met een USB C pigtail. Zoiets als dit: https://shop.ledshows.nl/shop/usb-c-pigtail-50cm/

• Qvantum
  • Nu online
Marco12 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 00:09:
[...]

Hoi Devin,
Bedankt voor je antwoord. In mijn situatie is de meest ideale plek voor de QT de plek waar nu de temperatuurvoeler zit (vroeger zat daat de kamerthermostaat van de cv). Er is helaas geen stopkontakt in de buurt, maar wel natuurlijk de 2-aderige draad die naar de zolder loopt. als ik de draad op zolder loskoppel van de warmtepomp, zou ik op zolder spanning op de draad kunnen zetten en de draad aansluiten op de QT. Misschien met een USB C pigtail. Zoiets als dit: https://shop.ledshows.nl/shop/usb-c-pigtail-50cm/
Hi Marco,

Ik kan je wel helpen aan hoe je dit het beste zou kunnen doen. Zo’n pigtail zou zeker werken! Heb je al een muurbeugeltje? Deze worden in de toekomst meegeleverd met de thermostaat, maar vooralsnog hebben we die nog niet. Anders kan ik deze wel even
kosteloos aan je versturen inclusief zo’n pigtail oplossing die we zelf al hier hebben liggen.Het is een 3D-geprinte muurbeugel totdat we die beugel daadwerkelijk meeleveren in de verpakking van de QT.

Laat maar even weten of je dat wil, dan stuur ik je een privebericht.

Groetjes,

Devin
Qvantum
Pagina: 1