• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-03 08:31
HHF schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:37:
Weet iemand wat de regelgeving is in Nederland voor het zelf aanleggen van een gesloten aardwarmte systeem?. Boren is relatief duur als je naar 100 m of meer wil gaan, maar bij een zandbodem moet je zelf redelijk eenvoudig tot een meter of 10-15 kunnen komen. Dan kun je met een stuk of 8 gaten een aardig eind komen. Ik weet dat je een grondwarmte systeem moet melden, maar mag je ook een "doe het zelf" systeem aanmelden?.
(ik wil coaxiale grondsondes gebruiken voor een hoger rendement).
Je kan op haustechnik.de kijken naar de grabencollector, dat zie ik ze daar wel zelf doen, heb je wel een behoorlijk stuk grond nodig.

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-03 11:57
PolderPloer! schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:21:
[...]

Gesloten systeem heb je geen vergunning voor nodig, wel een klik melding. Wie het uitvoert maakt in principe ook niet uit. Wel moeten de professionals een certificaat halen om te mogen boren, als privepersoon dus niet.

Ik vraag me wel af of je zelf moet willen boren, komt meer bij kijken dan je denkt. Sowieso 15 meter in zandgrond zonder watervoerende laag levert je niet veel capaciteit op. Ga maar uit van 25 Watt per meter als richtlijn.

Daarnaast, hoe krijg je je bron dicht? En hoe zorg je dat tijdens het boren het gat niet instort? Wat voeg je toe aan het gat of probeer je het gat weer te vullen met het zand? Hoe voorkom je een luchtinsluiting, welke als grote isolator werkt?

Overal zijn antwoorden op, ik heb ze bij ons zien boren en ik ben blij dat ik het heb laten doen. Ook al vanwege de 25 jaar garantie.
Volledig mee eens om het uit te besteden. In onze opstelling was er wel een vergunning nodig, weet niet of dat te maken had met de locatie van opstelling of diepte van boringen.. Zoals gezegd is HHR erg meewerkend ..

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-03 21:28
[...]

Gesloten systeem heb je geen vergunning voor nodig, wel een klik melding. Wie het uitvoert maakt in principe ook niet uit. Wel moeten de professionals een certificaat halen om te mogen boren, als privepersoon dus niet.

Ik vraag me wel af of je zelf moet willen boren, komt meer bij kijken dan je denkt. Sowieso 15 meter in zandgrond zonder watervoerende laag levert je niet veel capaciteit op. Ga maar uit van 25 Watt per meter als richtlijn.

Daarnaast, hoe krijg je je bron dicht? En hoe zorg je dat tijdens het boren het gat niet instort? Wat voeg je toe aan het gat of probeer je het gat weer te vullen met het zand? Hoe voorkom je een luchtinsluiting, welke als grote isolator werkt?

Overal zijn antwoorden op, ik heb ze bij ons zien boren en ik ben blij dat ik het heb laten doen. Ook al vanwege de 25 jaar garantie.
Tijdens het boren gebruik ik een PVC pijp. Weet nog niet hoe diep die komt, maar dat kan ik altijd eens proberen. Gat opvullen met een bentoniet-zand mengsel. Ik ga inderdaad uit van een 25 w/m en wil dan meerdere (circa 8) gaten maken van ieder hopelijk 20 meter.

Als het weer beter wordt wil ik eens proberen een proefgat te maken om te zien welke diepte te halen is met een PVC boor (van druk-PVC leidingen)
Heb gekeken naar professioneel laten doen, maar dat is voor het relatief kleine systeem dat ik wil aanleggen te duur.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-03 21:20
HHF schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:09:
[...]

Tijdens het boren gebruik ik een PVC pijp. Weet nog niet hoe diep die komt, maar dat kan ik altijd eens proberen. Gat opvullen met een bentoniet-zand mengsel. Ik ga inderdaad uit van een 25 w/m en wil dan meerdere (circa 8) gaten maken van ieder hopelijk 20 meter.

Als het weer beter wordt wil ik eens proberen een proefgat te maken om te zien welke diepte te halen is met een PVC boor (van druk-PVC leidingen)
Heb gekeken naar professioneel laten doen, maar dat is voor het relatief kleine systeem dat ik wil aanleggen te duur.
Ik wil je niet afzeiken hoor, maar volgens mij gaat dat nooit lukken, PVC-buis is toch niet flexibel?? Daarnaast niet langer te krijgen dan 6 meter. Ga je dan met koppelstukken werken? Grote kans op falen / lekkage. En hoe te werken met je retour?

Als je dan toch gaat experimenteren pak dan gewoon tyleenslang, zoals echte boorders ook doen. Die doen dat vast niet zonder reden... (kan er genoeg opnoemen, maar ik vrees dat het tegen beter weten is...)

• HHF
Hallo Polderploer
Boren wil ik doen met PVC pijp, de grondwisselaar wordt vanzelfsprekend een gelaste tyleenlus.
(boren met PVC pijp, tyleenlus er in, pvc pijp terugtrekken, rest opvullen met een zand/Bentoniet mengsel om luchtbellen te voorkomen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
HHF schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:40:
Hallo Polderploer
Boren wil ik doen met PVC pijp, de grondwisselaar wordt vanzelfsprekend een gelaste tyleenlus.
(boren met PVC pijp, tyleenlus er in, pvc pijp terugtrekken, rest opvullen met een zand/Bentoniet mengsel om luchtbellen te voorkomen.
YouTube: Drill Your Own Well Series - Part 1

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Asclepius8 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:36:
[...]

Het is wel warmtepomp :+, waterpomp is wat anders :)

Ik heb beide gedaan: Alpha Innotec SW 302H3 (via installateur en Nathan), levert 30kW aan verwarmingsvermogen, COP van 4,8 met 8x bronnen van 80 meter, complete huis op vloerverwarming (650m2). Daarnaast voor warm tapwater 3x zonnecollector op het dak geplaatst, levert op zonnige dagen genoeg warmte om 300l te verwarmen tot ca 70C. Warmtepomp staat in de kelder, neemt relatief weinig ruimte in, in de tuin ligt nog een verdeler ingegraven om alle bronnen bij elkaar te brengen tot een enkel toe/afvoer naar de WP. Kosten zijn (achterkant bierviltje) €1000 euro per kW benodigd vermogen.
Indrukwekkende installatie. Wat voor een temperaturen haal je op dit moment uit de bodem?

Ik heb een 17 kW warmtepomp met een bron van 6x60 meter. De warmtevraag van het huis was berekend op 25 kW worst case, maar zal in de praktijk allicht meer zijn omdat we minder hebben kunnen isoleren dan aanvankelijk het plan was. Op dagen waarop de temperatuur onder het vriespunt zakt loopt de warmtepomp zo'n beetje continu terwijl we ook nog bijstoken met een 12 kW houtkachel (die zijn warmte natuurlijk niet zo makkelijk over het hele huis kan verspreiden maar een deel stijgt wel via de vide op naar de verdieping).

Vandaag haalt de bron zo'n 5℃, wat ik nog wel ok vind. Afgelopen weekend, toen hij continu liep, was de temperatuur ingaand naar de warmtepomp 1,1℃. Afgaande op de specs verliest de warmtepomp door de lage temperatuur maximaal 20 procent efficiency ten opzichte van een aanvoertemperatuur van 10℃.

Het energieverbruik loopt op zo'n dag op tot over de 120kWh, waarvan bijna 100 kWh van de warmtepomp. Over 2016 was het verbruik zo'n 20.000 kWh. Echt gelukkig ben ik daar niet mee, dus ik zit wel te denken aan de opties om het energieverbruik terug te dringen. De mogelijkheden zijn o.a.
  • Dak van de schuur volleggen met zonnepanelen (moet eerst een asbestdak voor gesaneerd worden en is nogal een operatie);
  • Beter isoleren (kan op detail nog wat verbeterd worden maar het grote werk is alleen mogelijk door een deel van de rieten dakbedekking te vervangen, wat over vijf jaar moet gebeuren);
  • Zonnecollectoren gebruiken voor warmwater (moet ook eerst asbest voor verdwijnen);
  • Warmtewisselaar op de houtkachel maken en aansluiten op de vloerverwarming om warmte beter te benutten;
  • Extra bron bijboren;
  • Met behulp van zonnecollectoren en een zes kuubs watertank die al op een handige plek in de grond ligt een extra warmtebuffer creëren en de bron hiermee naverwarmen.
De laatste optie is lijkt me nou echt super mooi om te bouwen qua regeling. Ideaal zou zijn om primair tapwater te verwarmen, secundair vloerverwarming en de restwarmte te dumpen in de watertank, die de bronleiding naverwarmt. In de winter is alles in die tank warmer dan 5℃ winst voor de aanvoertemperatuur naar de warmtepomp. In voor- en najaar zou dit goed moeten werken.

• HHF
Hallo Femme
Aan de opslag in watertanks moet je nog maar eens goed rekenen. Je kunt maar erg weinig energie kwijt in 6 m3 en het is een heel werk. Ik heb zelf ook zitten rekenen aan een opslag van 20 m3, maar zelfs dan kom je nog maar uit op een opslag aan energie van een dag of 10, waarbij ik dan ook nog een keer aanneem dat er geen warmte verloren gaat.

• PolderPloer!
Femme schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:47:
[...]

Indrukwekkende installatie. Wat voor een temperaturen haal je op dit moment uit de bodem?

Ik heb een 17 kW warmtepomp met een bron van 6x60 meter. De warmtevraag van het huis was berekend op 25 kW worst case, maar zal in de praktijk allicht meer zijn omdat we minder hebben kunnen isoleren dan aanvankelijk het plan was. Op dagen waarop de temperatuur onder het vriespunt zakt loopt de warmtepomp zo'n beetje continu terwijl we ook nog bijstoken met een 12 kW houtkachel (die zijn warmte natuurlijk niet zo makkelijk over het hele huis kan verspreiden maar een deel stijgt wel via de vide op naar de verdieping).

Vandaag haalt de bron zo'n 5℃, wat ik nog wel ok vind. Afgelopen weekend, toen hij continu liep, was de temperatuur ingaand naar de warmtepomp 1,1℃. Afgaande op de specs verliest de warmtepomp door de lage temperatuur maximaal 20 procent efficiency ten opzichte van een aanvoertemperatuur van 10℃.

Het energieverbruik loopt op zo'n dag op tot over de 120kWh, waarvan bijna 100 kWh van de warmtepomp. Over 2016 was het verbruik zo'n 20.000 kWh. Echt gelukkig ben ik daar niet mee, dus ik zit wel te denken aan de opties om het energieverbruik terug te dringen. De mogelijkheden zijn o.a.
  • Dak van de schuur volleggen met zonnepanelen (moet eerst een asbestdak voor gesaneerd worden en is nogal een operatie);
  • Beter isoleren (kan op detail nog wat verbeterd worden maar het grote werk is alleen mogelijk door een deel van de rieten dakbedekking te vervangen, wat over vijf jaar moet gebeuren);
  • Zonnecollectoren gebruiken voor warmwater (moet ook eerst asbest voor verdwijnen);
  • Warmtewisselaar op de houtkachel maken en aansluiten op de vloerverwarming om warmte beter te benutten;
  • Extra bron bijboren;
  • Met behulp van zonnecollectoren en een zes kuubs watertank die al op een handige plek in de grond ligt een extra warmtebuffer creëren en de bron hiermee naverwarmen.
De laatste optie is lijkt me nou echt super mooi om te bouwen qua regeling. Ideaal zou zijn om primair tapwater te verwarmen, secundair vloerverwarming en de restwarmte te dumpen in de watertank, die de bronleiding naverwarmt. In de winter is alles in die tank warmer dan 5℃ winst voor de aanvoertemperatuur naar de warmtepomp. In voor- en najaar zou dit goed moeten werken.
Bron bijboren, alle andere maatregelen zijn symptoombestrijding, pak het bij de bron aan (sorry voor de woordspeling)

Heb je geen garantie op de bron? Mijn bron is trouwens 5 graden, valt me ook nog niet echt mee, maar draait lang niet continue. Jerh haalt 9 graden maar heeft zeer goede omstandigheden (meerdere watervoerende lagen) en draait helemaal weinig.

Ik zou eens gaan praten met een aantal bronboorders om de meningen te peilen. Er zijn boorders die tot 150 meter gaan, misschien is het daar beter. Ik heb 3x75 meter (voor een 8 kW pomp) wat in de praktijk neerkomt op 70 meter denk ik, ivm inzakken tyleenslang/schrapen zijkanten. Gaten zijn 75 meter iig.

Bel ook nog eens met Nibe voor advies, ze hebben sinds een aantal jaar een eigen serviceafdeling, misschien dat een aantal van die mannen nog tips hebben.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
[...]

Sorry, maar dit is niet correct.
Sinds in 2013 het wijzigingsbesluit bodemenergiesystemen in werking is getreden is een melding nodig ihkv het lozingenbesluit (particulieren) of activiteitenbesluit (inrichtingen). Een klikmelding is niet voldoende.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-03 11:57
Femme schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:47:
[...]

Op dit moment 5.7C, moet er wel bij vermelden dat de pomp ca 2 maanden aanstaat, een cyclus verder zal het wellicht anders zijn aangezien in de zomer warmte wordt teruggevoerd (koeling/warmte onttrekken aan huis).
Open haarden hebben we ook, maar dat is meer voor de fun :)
Afgelopen weekend liep het terug tot ca 4C bron-temperatuur, met iets <0C retourtemperatuur.
  • Extra bron bijboren;
Gebruik je de pomp ook voor je warme tapwater? Die systemen hebben we hier compleet gescheiden (via kleine CV-ketel en zonnecollectoren).

Ik zou een extra bron erbij boren, je kan beter wat hoger in je aanvoercapaciteit zitten dan lager.
Ik weet niet hoe goed dit laatste zal werken, maar je kan het uiteraard combineren met panelen op je schuur, een verwarmingselement in je basin hieraan koppelen en dan kijken wat het doet :) Eens een Tweakert, altijd een Tweakert? :)

• jerh
PolderPloer! schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Bron bijboren, alle andere maatregelen zijn symptoombestrijding, pak het bij de bron aan (sorry voor de woordspeling)

Heb je geen garantie op de bron? Mijn bron is trouwens 5 graden, valt me ook nog niet echt mee, maar draait lang niet continue. Jerh haalt 9 graden maar heeft zeer goede omstandigheden (meerdere watervoerende lagen) en draait helemaal weinig.

Ik zou eens gaan praten met een aantal bronboorders om de meningen te peilen. Er zijn boorders die tot 150 meter gaan, misschien is het daar beter. Ik heb 3x75 meter (voor een 8 kW pomp) wat in de praktijk neerkomt op 70 meter denk ik, ivm inzakken tyleenslang/schrapen zijkanten. Gaten zijn 75 meter iig.

Bel ook nog eens met Nibe voor advies, ze hebben sinds een aantal jaar een eigen serviceafdeling, misschien dat een aantal van die mannen nog tips hebben.
Bron bijboren of als je grond genoeg hebt een grabencollector uitleggen (zie haustechnik.de).

Valt me idd wat tegen jouw brontemperatuur, is hij wel hoger geweest?

De mijne fluctureerd wel wat, maar zit op dit moment rond de 9 graden:

brontemperatuur

Ik sprak van het weekend met iemand en die had nog een brontemperatuur van 11 graden, maar dat was voor een pand van 100.000m2 en wat andere sizing dan we hier hebben.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PolderPloer! schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Ok dan zijn mijn temperaturen op normale dagen waarop de compressor 40% van de tijd draait nog wel ok. De cyclus begint bij zo'n 6℃ en zakt dan naar zo'n 4,5℃. Als de vloeistof continu circuleert dan heeft het niet genoeg tijd om op te warmen in de bodem.

Ik zit ook nog met het probleem dat ik in één ruimte eigenlijk niet genoeg vloerverwarmingsoppervlakte heb om de ruimte warm te krijgen. Dit is ook de ruimte waar de WP nu de binnentemperatuur meet. Meer oppervlakte creëren met behulp van wandverwarming is nogal een ingreep. Het betreft de keuken van het gastenverblijf die wisselend in gebruik is (een boeking is vaak voor drie dagen en in de winter is de midweek zelden geboekt of zit er soms twee weken tussen een boeking). Ik zit er aan te denken om een 3kW doorstroomverwarmer te plaatsen om de aanvoertemperatuur van specifiek de groepen van de keuken te upgraden van bijvoorbeeld 35℃ naar 45℃. De doorstroomverwarmer hoeft alleen maar gebruikt te worden als er een boeking is (de doeltemperatuur van de ruimte is dan hoger) en er aanwezigheid is.

De aanvoertemperatuur van de verwarming voor de rest van het huis kan dan lager zijn dan nu (wat de COP verbetert) en de warmtepomp zal op dagen met een temperatuur onder het vriespunt vaker stilstaan, wat zorgt voor een hogere aanvoertemperatuur van de brine.
Asclepius8 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:10:
[...]

Gebruik je de pomp ook voor je warme tapwater? Die systemen hebben we hier compleet gescheiden (via kleine CV-ketel en zonnecollectoren).
Ik gebruik 'm ook voor warm tapwater (o.a. voor twee regendouches die niet zuinig omspringen met water, ik heb een boiler van 500 liter). In de zomer zou ik hier veel op kunnen besparen met zonnecollectoren. Helaas heeft de boiler geen extra spiraal voor een zonnecollector dus dat wordt ook weer klussen.
jerh schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:50:
[...]

Bron bijboren of als je grond genoeg hebt een grabencollector uitleggen (zie haustechnik.de).

In de zomer haalt hij 11℃. Vanaf november wordt het geleidelijk lager om nu dus op zo'n 5℃ uit te komen als de warmtepomp onregelmatig draait en 0℃ voor lange tijd.

Ik heb ruimte genoeg waaronder een stuk weiland op een gunstige plek. Het is geen probleem als dat op de kop wordt gezet. De grabbenkollektor is inderdaad wel een leuk doe-het-zelf alternatief, dan ben ik een paar dagen kwijt aan een graafmachine. De slang kun je er zelf in leggen en dan moet er nog niemand komen om de bronverdeler aan te passen (die is ingebouwd in een betonnen put die geen plaats heeft voor een grotere verdeler). Een grabbenkollektor levert wel lagere temperaturen in de winter dan een verticale bodemwarmtewisselaar. In de zomer kun je er juist hogere temperaturen uit halen.

• PolderPloer!
jerh schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:50:
[...]

De mijne fluctureerd wel wat, maar zit op dit moment rond de 9 graden:

[afbeelding]

Ik sprak van het weekend met iemand en die had nog een brontemperatuur van 11 graden, maar dat was voor een pand van 100.000m2 en wat andere sizing dan we hier hebben.
Ik blijf jouw situatie bijzonder vinden, in de zin van onvergelijkbaar met Femme en mijzelf:

1. jouw bron wordt een aantal dagen! op rij niet benut (waarschijnlijk door je kachel
2. SWW regel je via een doorstroomregelaar (wij via onze WP)

Dus totaal niet te vergelijken, dat wil niet zeggen dat 9 graden niet mooi is, zeker wel. Maar als je ook ca 40% van de tijd draait, je brontemperatuur vast en zeker daalt.

Zie hierbij mijn daggrafiek van gebruikte energie (ik log mijn WP niet apart). Patroon van + 1700 W is de WP.

Iemand die 100.000m2 moet verwarmen met een WP, doet dat over het algemeen met een open bron, want die heeft veel meer capaciteit. Ik ken alleen maar (kantoor)panden met een WKO (warmtekoudeopslag), dus een open bron.

Dan nog iets anders over de aanvoertemperatuur/brontemperatuur: Feitelijk zijn onze bodemwisselaars een tegenstroomwisselaar op de weg naar beneden en een meestroomwisselaar negatief op de weg naar boven. Ze werken dus tegen elkaar in! Namelijk het koude water gaat naar beneden, naar dieptes waarop het (hopelijk) steeds warmer wordt. Das precies het principe van de tegenstroomwisselaar (continue een "kleine" delta T, om uiteindelijk zo hoog mogelijke temperatuur te behalen). Echter op het moment dat het water beneden is, moet het ook weer omhoog en dat gebeurd via dezelfde lus, dus vlak langs de slang welke naar beneden gaat. Hierdoor krijg je eigenlijk een tegengesteld effect en koelt het water dus gedeeltelijk weer af. Kortom, je zult nooit bij je warmtepomp de aanvoertemperatuur krijgen van de brontemperatuur. Ik heb geprobeerd het in paint ff te visualiseren, laten we het er op houden dat dat niet mijn sterkste punt is... 8)7

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:24:
[...]

Ik blijf jouw situatie bijzonder vinden, in de zin van onvergelijkbaar met Femme en mijzelf:

1. jouw bron wordt een aantal dagen! op rij niet benut (waarschijnlijk door je kachel
2. SWW regel je via een doorstroomregelaar (wij via onze WP)

Dus totaal niet te vergelijken, dat wil niet zeggen dat 9 graden niet mooi is, zeker wel. Maar als je ook ca 40% van de tijd draait, je brontemperatuur vast en zeker daalt.

Zie hierbij mijn daggrafiek van gebruikte energie (ik log mijn WP niet apart). Patroon van + 1700 W is de WP.

[afbeelding]

Iemand die 100.000m2 moet verwarmen met een WP, doet dat over het algemeen met een open bron, want die heeft veel meer capaciteit. Ik ken alleen maar (kantoor)panden met een WKO (warmtekoudeopslag), dus een open bron.

Dan nog iets anders over de aanvoertemperatuur/brontemperatuur: Feitelijk zijn onze bodemwisselaars een tegenstroomwisselaar op de weg naar beneden en een meestroomwisselaar negatief op de weg naar boven. Ze werken dus tegen elkaar in! Namelijk het koude water gaat naar beneden, naar dieptes waarop het (hopelijk) steeds warmer wordt. Das precies het principe van de tegenstroomwisselaar (continue een "kleine" delta T, om uiteindelijk zo hoog mogelijke temperatuur te behalen). Echter op het moment dat het water beneden is, moet het ook weer omhoog en dat gebeurd via dezelfde lus, dus vlak langs de slang welke naar beneden gaat. Hierdoor krijg je eigenlijk een tegengesteld effect en koelt het water dus gedeeltelijk weer af. Kortom, je zult nooit bij je warmtepomp de aanvoertemperatuur krijgen van de brontemperatuur. Ik heb geprobeerd het in paint ff te visualiseren, laten we het er op houden dat dat niet mijn sterkste punt is... 8)7

[afbeelding]
Ik ben het met je eens dat het moeilijk vergelijken is. Elk huis is anders. Mijn huis profiteerd enorm van zonnewarmte, dat zie ik in de praktijk, het warmt daardoor snel op en de massa neemt de warmte goed op. Ik heb ook op alle kanten kamerhoge ramen, dus zon de hele dag als hij schijnt.

En als toevoeging: ik heb 10m2 vlakke plaat liggen die ook meehelpen om de buffertemp te verhogen, levert nu niet zo veel op, maar af en toe helpt het wel.

Wind daarentegen zorgt voor meer afkoeling, vrijstaand huis. Schoorsteen is inmiddels gefixt en stoken we de kachel in het weekend, dat scheelt uiteraard.

In deze periode komt het niet veel voor dat de wp hele dagen uitstaat, dat plaatje hierboven vertekent enigszins, ondermeer door de schaal. Met de kerst heb ik drie dagen geen wp aan gehad. Eerst werd er op uitgebreide schaal schoongemaakt met warmteproducenten als stofzuiger, toen gekookt en vervolgens veel mensen in huis....... maar dat zijn op dit moment wel uitzonderingen. Bij temperaturen boven de 10 graden, ga ik dat wel veel meer krijgen.

Mijn weekverbruik van afgelopen week:
wp stroom

Er zijn dus ook wel dagen dat ik de 40 procent haal. Wp begint op 900 watt en toert langzaam op, afgerond is 1 kwh 1 draaiuur. Vooralsnog ben ik gewoon heel tevreden over hoe alles hier uitvalt, een comfortabel huis wat energiezuinig is. Jij woont inmiddels ook in je nieuwe huis?

Brontemperatuur: ik heb eigenlijk geen idee waar de sensor zit, ik denk gewoon in de wp en dat het de aanvoertemperatuur is die gemeten wordt. Is idd een heel helder plaatje. Is idd wel interessant als je hebt over welke temperatuur nu leidend is. Ik heb ze in ieder geval geen sensor zien plaatsen in de bron.

100.000m2 pand: kan best een openbron zijn, zo uitgebreid hebben we het er niet over gehad. Zal het als ik hem weer zie, navragen.

[Voor 2% gewijzigd door jerh op 11-01-2017 10:57. Reden: collector toegevoegd]

• PolderPloer!
jerh schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:49:
[...]

Ik ben het met je eens dat het moeilijk vergelijken is. Elk huis is anders. Mijn huis profiteerd enorm van zonnewarmte, dat zie ik in de praktijk, het warmt daardoor snel op en de massa neemt de warmte goed op. Ik heb ook op alle kanten kamerhoge ramen, dus zon de hele dag als hij schijnt.

En als toevoeging: ik heb 10m2 vlakke plaat liggen die ook meehelpen om de buffertemp te verhogen, levert nu niet zo veel op, maar af en toe helpt het wel.

Wind daarentegen zorgt voor meer afkoeling, vrijstaand huis. Schoorsteen is inmiddels gefixt en stoken we de kachel in het weekend, dat scheelt uiteraard.

In deze periode komt het niet veel voor dat de wp hele dagen uitstaat, dat plaatje hierboven vertekent enigszins, ondermeer door de schaal. Met de kerst heb ik drie dagen geen wp aan gehad. Eerst werd er op uitgebreide schaal schoongemaakt met warmteproducenten als stofzuiger, toen gekookt en vervolgens veel mensen in huis....... maar dat zijn op dit moment wel uitzonderingen. Bij temperaturen boven de 10 graden, ga ik dat wel veel meer krijgen.

Mijn weekverbruik van afgelopen week:
[afbeelding]

Er zijn dus ook wel dagen dat ik de 40 procent haal. Wp begint op 900 watt en toert langzaam op, afgerond is 1 kwh 1 draaiuur. Vooralsnog ben ik gewoon heel tevreden over hoe alles hier uitvalt, een comfortabel huis wat energiezuinig is. Jij woont inmiddels ook in je nieuwe huis?

Brontemperatuur: ik heb eigenlijk geen idee waar de sensor zit, ik denk gewoon in de wp en dat het de aanvoertemperatuur is die gemeten wordt. Is idd een heel helder plaatje. Is idd wel interessant als je hebt over welke temperatuur nu leidend is. Ik heb ze in ieder geval geen sensor zien plaatsen in de bron.

100.000m2 pand: kan best een openbron zijn, zo uitgebreid hebben we het er niet over gehad. Zal het als ik hem weer zie, navragen.
Zeker ik woon er sinds maart in. Ben super tevreden. Wel nog veel vocht aan het wegstoken, en een veel hoger energieniveau dan jij. Is jouw plaatje misschien jouw netto verbruik (dus verbruik minus evenuele PV-panelen)? Mijn baseload (zonder verwarming) is al ca 8-10 kW (wel met koken erbij, heb helemaal geen gas), dus dat ligt al flink hoger dan jou.

Ik heb vanaf 22-2-2016 tot en met 24-12-2016 6500 kWh verbruikt. Dan mis ik dus nog de dure wintermaanden, maar valt mij niet tegen. Ik had gerekend op 10.000 kWh op jaarbasis, zeker eerste jaar ivm vocht wegstoken (zwaar traditionele bouw, alles in het werk gemaakt, breedplaatvloeren, kalkzandsteen, 1,5 cm stuckwerk op de muren 900 kuub vrijstaande woning op een "berg" 16,8 meter boven NAP, vol in de wind, rand van de woonwijk).

Totale energiekosten zijn voor mij nu 100 euro per maand, das natuurlijk een lachertje voor zo'n gebouw. Volgende week komen mijn zonnepanelen erop en zit ik op 0 euro. Dat in vergelijk met mijn vorige tussenwoning waar ik 150 per maand kwijt was aan gas en elektrisch.

• jerh
PolderPloer! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Zeker ik woon er sinds maart in. Ben super tevreden. Wel nog veel vocht aan het wegstoken, en een veel hoger energieniveau dan jij. Is jouw plaatje misschien jouw netto verbruik (dus verbruik minus evenuele PV-panelen)? Mijn baseload (zonder verwarming) is al ca 8-10 kW (wel met koken erbij, heb helemaal geen gas), dus dat ligt al flink hoger dan jou.

Ik heb vanaf 22-2-2016 tot en met 24-12-2016 6500 kWh verbruikt. Dan mis ik dus nog de dure wintermaanden, maar valt mij niet tegen. Ik had gerekend op 10.000 kWh op jaarbasis, zeker eerste jaar ivm vocht wegstoken (zwaar traditionele bouw, alles in het werk gemaakt, breedplaatvloeren, kalkzandsteen, 1,5 cm stuckwerk op de muren 900 kuub vrijstaande woning op een "berg" 16,8 meter boven NAP, vol in de wind, rand van de woonwijk).

Totale energiekosten zijn voor mij nu 100 euro per maand, das natuurlijk een lachertje voor zo'n gebouw. Volgende week komen mijn zonnepanelen erop en zit ik op 0 euro. Dat in vergelijk met mijn vorige tussenwoning waar ik 150 per maand kwijt was aan gas en elektrisch.
Goed om te horen.

Je kijkt daar naar het verbruik van alleen de wp. Ik heb er een fibaro zwave schakelaar opgedaan met meting, er wordt uiteraard niet opgeschakeld, De wp draait gewoon op 230volt, dus is makkelijk, en dit lees ik in domoticz in.

Over 2016 heb ik 4309 kwh van het net getrokken, iets van 1800 kwh direct op de meter gesaldeerd en per saldo ga ik iets van 1200 kwh overhouden denk ik. Ik sta nu nog op -1800. Mijn rekening is dus negatief, per saldo wordt er teruggeleverd. Geen gas uiteraard. Mijn baseload is vergelijkbaar met die van jou. Hoe meer we richting de zomer gaan, hoe lager deze wordt, Voornamelijk door afname sww, dat gaat via de collectoren.

Ik had wel massabouw en in het tweede jaar zie ik nu wel dat het huis sneller opwarmt. Mijn stuclaag is echter dunner en ik heb geen metselwerk, alles is gelijmd.

Mijn huis staat in de stad, dus wind is minder een issue, alhoewel alles om ons heen open is.

• PolderPloer!
jerh schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:50:
[...]

Goed om te horen.

Je kijkt daar naar het verbruik van alleen de wp. Ik heb er een fibaro zwave schakelaar opgedaan met meting, er wordt uiteraard niet opgeschakeld, De wp draait gewoon op 230volt, dus is makkelijk, en dit lees ik in domoticz in.

Over 2016 heb ik 4309 kwh van het net getrokken, iets van 1800 kwh direct op de meter gesaldeerd en per saldo ga ik iets van 1200 kwh overhouden denk ik. Ik sta nu nog op -1800. Mijn rekening is dus negatief, per saldo wordt er teruggeleverd. Geen gas uiteraard. Mijn baseload is vergelijkbaar met die van jou. Hoe meer we richting de zomer gaan, hoe lager deze wordt, Voornamelijk door afname sww, dat gaat via de collectoren.

Ik had wel massabouw en in het tweede jaar zie ik nu wel dat het huis sneller opwarmt. Mijn stuclaag is echter dunner en ik heb geen metselwerk, alles is gelijmd.

Mijn huis staat in de stad, dus wind is minder een issue, alhoewel alles om ons heen open is.
Toch snap ik er nix van met jou pomp. Op het plaatje van de T bron kun je duidelijk zien dat e.e.a. een aantal dagen niet gedraaid heeft, terwijl je nu een plaatje post met daarin de elektrische energie welke je in de WP hebt gestopt. Kan dus maar 2 conclusies mogelijk zijn: 1. je verhaal/plaatjes kloppen ergens niet. 2. De WP verwarmd met elektrisch element, waardoor de bron niet wordt aangesproken.

Kun je het uitleggen?

• jerh
PolderPloer! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:50:
[...]

Toch snap ik er nix van met jou pomp. Op het plaatje van de T bron kun je duidelijk zien dat e.e.a. een aantal dagen niet gedraaid heeft, terwijl je nu een plaatje post met daarin de elektrische energie welke je in de WP hebt gestopt. Kan dus maar 2 conclusies mogelijk zijn: 1. je verhaal/plaatjes kloppen ergens niet. 2. De WP verwarmd met elektrisch element, waardoor de bron niet wordt aangesproken.

Kun je het uitleggen?
Ik ga voor de derde conclusie: jij kijkt verkeerd :)

In het plaatje van de bron zie je meest links op 8 januari dat de bron temp oploopt, wp ging uit, de 9de en de 10de draait hij gewoon in het plaatje. Het is een beetje vreemde schaal, het zijn 3 dagen in totaal, komt rechtstreeks uit de nrgteq webpagina. Ik zie wel eens wat overlap/verschuiving doordat domoticz van 00.00 - 23.59 rekent, maar hier klopt het gewoon. Elektrisch element zit in de boiler, maar niet op 230 volt aangesloten, gaat ie ook niet onnodig lopen.

• PolderPloer!
jerh schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:41:
[...]

Ik ga voor de derde conclusie: jij kijkt verkeerd :)

In het plaatje van de bron zie je meest links op 8 januari dat de bron temp oploopt, wp ging uit, de 9de en de 10de draait hij gewoon in het plaatje. Het is een beetje vreemde schaal, het zijn 3 dagen in totaal, komt rechtstreeks uit de nrgteq webpagina. Ik zie wel eens wat overlap/verschuiving doordat domoticz van 00.00 - 23.59 rekent, maar hier klopt het gewoon. Elektrisch element zit in de boiler, maar niet op 230 volt aangesloten, gaat ie ook niet onnodig lopen.
Ik moet je gelijk geven, door de schaalverdeling zit ik er naast, excuus. Maar dan nog. Blijkt dus dat je WP 1 lange run doet per dag. Vind ik ook eigenaardig. Ik begrijp dat jij een modulerende pomp hebt, dus flink kunt terugtoeren, maar dan nog. Op een gegeven moment heb je toch je wenstemperatuur te pakken of doet hij daar net zo lang over totdat de zon voldoende bij je in schijnt en je de laatste kW-tjes aan warmte levert? Of de kachel natuurlijk.

Wel mooi om 1 start stop per dag te hebben, maar hoe zit het dan met het klimaat? Heb je ook een logje van je binnentemperatuur? (puur uit interesse hoor, geeft maar weer eens aan dat er tussen pompen veel verschil is, laat staan tussen complete installaties en huizen (ventilatie, ramen, andere warmtebronnen e.d.)

• jerh
PolderPloer! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:57:
[...]

Ik moet je gelijk geven, door de schaalverdeling zit ik er naast, excuus. Maar dan nog. Blijkt dus dat je WP 1 lange run doet per dag. Vind ik ook eigenaardig. Ik begrijp dat jij een modulerende pomp hebt, dus flink kunt terugtoeren, maar dan nog. Op een gegeven moment heb je toch je wenstemperatuur te pakken of doet hij daar net zo lang over totdat de zon voldoende bij je in schijnt en je de laatste kW-tjes aan warmte levert? Of de kachel natuurlijk.

Wel mooi om 1 start stop per dag te hebben, maar hoe zit het dan met het klimaat? Heb je ook een logje van je binnentemperatuur? (puur uit interesse hoor, geeft maar weer eens aan dat er tussen pompen veel verschil is, laat staan tussen complete installaties en huizen (ventilatie, ramen, andere warmtebronnen e.d.)
No offence.

Korte runs heb ik nog niet gezien, ik heb ook wel eens gebeld met Nrgteq of hij niet wat sneller kon optoeren (wordt het sneller warm in huis), maar dat vonden zij geen goed idee.

Ik weet niet wat jouw aanvoertemperatuur is, maar ik zit op circa 24 graden en een vloer met een enorm opname vermogen, ik gok bij jou ook zo. Dus een run duurt lang om op te warmen en het huis koelt heel langzaam af. Vaak heb ik dan wel een headstart door warmte in de boiler, vanuit de collectoren. In het voorjaar en najaar pas ik nachtverlaging van een 0.5 graad toe en dan kan ik met alleen zonneverwarming vak al af. Zeker als de collectoren ook nog wat doen.

Ik heb op dit moment alleen twee handmatige meters in de huiskamer, op zolder hangt wel een 1wire sensor. En op alle leidingen heb ik er eentje zitten. Mijn pi, vooral het filesysteem, heeft het daar te druk mee. Moet ik nog vervangen door iets wat sneller is of een esp286 achtige oplossing. Staat op mijn todo lijst, maar de waf vind het behangen van een kamer voorgaan. Maar in het algemeen een heel stabiel temperatuur in huis. Ik heb met een warmtecamera van de installateur beelden gemaakt en dan zag je dat de hele ruimte een temperatuur was. Dus weinig tot geen gelaagdheid. Voelt heel comfortabel aan en is met de bouw ook zo ontworpen door de architect.

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03 22:33
HHF schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:40:
Hallo Polderploer
Ik denk ook na over een warmtepomp. Als je het doet, moet je het goed doen, dus zou ik het liefst een water/watersysteem aanleggen. Het enige dat me dan weer tegenhoud zijn de extra kosten voor het laten boren van een bron.
Na het succesvol zelf installeren van mijn zonnepanelen vorige maand, denk ik er nu aan om zelf een bron te boren. Ik zou de bron boren met de pulsboortechniek. Dat is voor iemand denk ik goed zelf te doen, en hiermee werden in het verleden dieptes tot 200 meter bereikt. Tegenwoordig wordt het niet meer gebruikt voor grotere dieptes omdat het arbeidsintensief is. Machines hebben het nu overgenomen. Machines heb ik niet, maar soms wat vrije tijd heb ik wel :-).

De puls is lastig te koop, maar die wil ik dan zelf maken. De lier om de puls omhoog te halen heb ik ook niet, maar ik denk er aan om een kaapstander te bouwen op het voorwiel van mijn Laro. (hub winch).

Eerst boor je met de handboor een stukje, het liefst tot voorbij de klei. Dan een pvc mantelbuis erin met op de kop een snijkop. Je puls net onder de snijkop, en met een draaiende en drukkende beweging zakt de mantelbuis er dan weer in. De puls haal je omhoog om te legen, en herhaalt dit weer.
Bij mij in de buurt is er een boring gemaakt tot 180 meter (te vinden op dinoloket), en die geeft aan dat in onze polder alleen de bovenste laag klei is.

Als de pvc buis op diepte is kun je de tyleenslang laten zakken. De pvc buis kun je dan weer omhoog trekken en het gat vullen (evt met het spul dat je uit de bron gepulst hebt).

Wat ik nog niet helemaal weet is hoe ik de verbinding aan de pvc buis zou maken. Ik heb wel een draaibank (tot 700mm lengte) om schroefdraad te snijden, maar om telkens lengtes van 50cm aan te koppelen zie ik ook niet zo zitten. Een bajonetkoppeling is wellicht het makkelijkste, maar ik ben niet bekend met de kracht die op de mantelbuis komt. Het is ook zo lullig als je mantelbuis afbreektbreekt.
Er zijn ook schroefstukken te koop die je kunt lijmen. Het liefst zou ik de buitenkant (en binnenkant) zo glad mogelijk houden zodat hij niet te veel plakt aan de buitenkant, en dat de puls nergens tegenaan beukt. Je kunt de boorkop vergroten in diameter zodat de mantelbuis in principe vrij beweegt.

De puls zou ik aan een reformladder hangen, of van vuren balken een driepoot maken.

Op internet staan genoeg video's over put pulsen, pulsboren etc. In het engels heet het percussion drilling. De puls wordt volgens mij een bailer genoemd, uitgevoerd met een "flap valve".

Zie bv hier: http://www.wellspringafrica.org/webmanual/chapter3.htm

Ik heb nog geen concrete plannen aangezien ons huishoudelijk subsidiepotje weer geleegd is door de zonnepanelen :-)

• HHF
Laro schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:43:
[...]

Ik denk ook na over een warmtepomp. Als je het doet, moet je het goed doen, dus zou ik het liefst een water/watersysteem aanleggen. Het enige dat me dan weer tegenhoud zijn de extra kosten voor het laten boren van een bron.

De puls is lastig te koop, maar die wil ik dan zelf maken. De lier om de puls omhoog te halen heb ik ook niet, maar ik denk er aan om een kaapstander te bouwen op het voorwiel van mijn Laro. (hub winch).
Hallo Laro

Hier kun je allerlei spullen voor boren kopen:
https://www.brunnenandi.de/ en dan kijken naar:

Kiesbüchse / Kiesplümper 108mm

Hier kun je PVC pijpen met schroeffitting kopen, maar dat wordt redelijk duur.

https://www.pumpe24.de/brunnenbau/brunnenbau-sets.html

Ik zelf zit de denken aan lijm moffen met PVC drukbuis. Zoals gezegd ik wil hier eerst eens kijken hoe diep ik kan komen met spuiten. (met een dompelpomp)

• HHF
Hier is nog een site met pulsboorkoppen
http://www.erdbohrer.de/Kiespumpen:::8.html

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03 22:33
Hi HHF,

Dat zijn goede tips, thanks! In het duits had ik nog niet gezocht. Die pulsboorkoppen zijn bovendien erg betaalbaar! De pvc buizen zijn wel erg aan de prijs, dus daar zou ik een alternatief voor moeten bedenken. 150 meter aan bronlengte loopt aardig op. Op youtube vond ik nog filmpjes van het in de grond spuiten van een bron. Het nadeel is denk ik dat het voor grotere diameters lastiger is. Bij een warmtepomp moet er een aanvoer en retourslang naar beneden, en het liefst niet tegen elkaar aan (denk ik). Bij een normale bron trek je alleen water omhoog, en volstaat een kleine diameter.Bij het spuiten met lijmmoffen moet je tussendoor wachten tot de lijm hard is, en ik vermoed dat in de tussentijd de lans begint te plakken. Dat filmpje is gemaakt op een soort bouwterreintje, voor een bouwsteiger. Die werken hard door zodra ze beginnen. Youtube is hier op het werk helaas geblokkeerd anders had ik je de link gegeven.
Vorig jaar heb ik hier thuis wat inpandige buispalen laten slaan, en die heier gaf aan dat als je gedwongen bent een flinke pauze te nemen, dat het al een stuk lastiger is om door te gaan.

Mocht je ooit toch gaan pulsen, en je woont een beetje in de buurt, dan kunnen we misschien wel een paar uurtjes samen optrekken tijdens je eerste pulsboring. Ik zit net boven Amsterdam.

• jerh
Laro schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:09:
Hi HHF,

Dat zijn goede tips, thanks! In het duits had ik nog niet gezocht. Die pulsboorkoppen zijn bovendien erg betaalbaar! De pvc buizen zijn wel erg aan de prijs, dus daar zou ik een alternatief voor moeten bedenken. 150 meter aan bronlengte loopt aardig op.
Bij mij hebben ze 120 meter geboord. En dat was een stevig klusje, de eerste 7 meter was dikke klei. Ze zijn voor 2x 120 m, twee dagen bezig geweest, vergis je dus niet in hoeveel werk het is. En dit waren dan profs die dit elke dag doen met de juiste apparatuur.

Als je goedkoper wilt, veel tijd hebt en veel grond hebt, kun je beter voor een grabencollector gaan. Zie haustechnikdialog.de , staat er vol mee.

• HHF
Laro schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:09:
Hi HHF,

Dat zijn goede tips, thanks! In het duits had ik nog niet gezocht. Die pulsboorkoppen zijn bovendien erg betaalbaar! De pvc buizen zijn wel erg aan de prijs, dus daar zou ik een alternatief voor moeten bedenken. 150 meter aan bronlengte loopt aardig op. Op youtube vond ik nog filmpjes van het in de grond spuiten van een bron. Het nadeel is denk ik dat het voor grotere diameters lastiger is. Bij een warmtepomp moet er een aanvoer en retourslang naar beneden, en het liefst niet tegen elkaar aan (denk ik). Bij een normale bron trek je alleen water omhoog, en volstaat een kleine diameter.Bij het spuiten met lijmmoffen moet je tussendoor wachten tot de lijm hard is, en ik vermoed dat in de tussentijd de lans begint te plakken. Dat filmpje is gemaakt op een soort bouwterreintje, voor een bouwsteiger. Die werken hard door zodra ze beginnen. Youtube is hier op het werk helaas geblokkeerd anders had ik je de link gegeven.
Vorig jaar heb ik hier thuis wat inpandige buispalen laten slaan, en die heier gaf aan dat als je gedwongen bent een flinke pauze te nemen, dat het al een stuk lastiger is om door te gaan.

Mocht je ooit toch gaan pulsen, en je woont een beetje in de buurt, dan kunnen we misschien wel een paar uurtjes samen optrekken tijdens je eerste pulsboring. Ik zit net boven Amsterdam.
Met PVC lijm valt het erg mee tot de lijm hard is, dat gaat vrij snel. Ik wil stukken van 3-4 meter gebruiken en denk niet veel dieper van 15-20 m te komen (hopelijk dieper, maar daar ga ik niet van uit). Zit zelf te denken aan meerdere gaten (heb maar 120 m2 ter beschikkinng) van 20 m diepte en dan lussen van 25 mm tyleen. Dan wil ik een gat van 6 cm boren, met afstandhouders in tussen de twee tyleenbuizen. Met moflassen kun je dan de verschillende loops koppelen. Andere optie is om de pijpen met popnagels aan elkaar te zetten. Die kun je naderhand voor het volgende gat er weer uitboren.

Ik zit net boven Amersfoort, altijd graag bereid om een keer in detail te overleggen.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:48
Iemand een idee hoe dit zit?

Hier:
http://www.loebbeshop.de/...waermepumpen/vitocal-300/

Zie je zowel master als slave uitvoeringen staan van die warmtepompen. Bij een 5,7kW uitvoering is de master uitvoering 5400 euro, de slave versie kost 3800. Dat scheelt bijna 50% terwijl het fysiek dezelfde apparaten lijken te zijn? Subsidie op die apparaten is 2800 euro, dan zou je dus voor 1000 euro een water/water warmtepomp kunnen hebben? Conclusie is ook dat er best een flinke marge op die apparaten zit.

Wat de slave uitvoering mist is een regeling maar hoe ingewikkeld kan dat zijn? O:) Iemand hier ervaring met dit soort master/slave systemen?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bartvb schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:27:

Hier:

Zie je zowel master als slave uitvoeringen staan van die warmtepompen. Bij een 5,7kW uitvoering is de master uitvoering 5400 euro, de slave versie kost 3800. Dat scheelt bijna 50% terwijl het fysiek dezelfde apparaten lijken te zijn? Subsidie op die apparaten is 2800 euro, dan zou je dus voor 1000 euro een water/water warmtepomp kunnen hebben? Conclusie is ook dat er best een flinke marge op die apparaten zit.

Wat de slave uitvoering mist is een regeling maar hoe ingewikkeld kan dat zijn? O:) Iemand hier ervaring met dit soort master/slave systemen?
Geen ervaring maar in principe zou de regeling met een warmtepomp die je simpelweg aan of uit kunt zetten niet zo moeilijk moeten zijn, er van uitgaande dat de warmtepomp ook dingen voor je doet zoals de brinepomp aanzetten.

Wat je mogelijk mist zijn alle meetwaarden die je uit een slimmere warmtepomp haalt. De aanvoer- en retourtemperatuur van de verwarming en de bodemwarmtewisselaar zul je mogelijk zelf moeten meten. Als zo'n slavewarmtepomp ze wel kan meten is het de vraag of je er bij kunt via een generiek protocol zoals modbus.

Ik ben zelf bezig om een mooie modulaire oplossing te ontwikkelen voor onafhankelijke zoneregeling en daar zou een domme warmtepomp prima in mee kunnen draaien (is juist beter stuurbaar dan een slimme/eigenwijze warmtepomp). Eigenlijk is het gewoon een kwestie van 'als huis warmte tekort komt dan warmtepomp aanzetten'. Om het efficiënter te maken wil je dan ook nog de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming automatisch afstemmen op de warmtevraag. Het systeem moet eigenlijk continu de optimale temperatuur opzoeken, althans zo heb ik het in gedachte. Mijn Nibe werkt met een buitentemperatuurafhankelijke stooklijn maar dat vind ik niet echt flexibel. Als er ook andere warmtebronnen in de mix zijn, bijvoorbeeld zonnecollectoren of een hout/pelletkachel, heb je liever een adaptieve stooklijn.

• bartvb
Wat ik tot nu toe van brine/water warmtepompen begrepen heb is dat het overgrote deel aan of uit staat, modulerende warmtepompen zijn er niet heel veel. In zo'n situatie lijkt het aansturen van dat ding bijzonder makkelijk.

Maar grote kans dat ik dan het e.e.a. over het hoofd zie, want wat rechtvaardigt verder het enorme prijsverschil tussen de master en de slave uitvoering?

Het lijkt erop dat die Viessmann warmtepompen een protocol gebruiken dat al is uitgeplozen door wat handige Duitsers:
https://openv.wikispaces.com/KM-Bus

Maar weet niet of dat voldoende is om die slave aan de gang te krijgen. Ik heb maar even een mail naar Viessmann gedaan om te vragen of die slave ook werkt met andere merken.

Als het idd een simpel aan/uit ding is dan is dat 1600 euro snel verdiend (bespaard)...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bartvb schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:51:
Wat ik tot nu toe van brine/water warmtepompen begrepen heb is dat het overgrote deel aan of uit staat, modulerende warmtepompen zijn er niet heel veel. In zo'n situatie lijkt het aansturen van dat ding bijzonder makkelijk.
Dat klopt inderdaad.

Een aantal dingen die mijn warmtepomp doet:
  • In koeling gaan bij bepaalde binnen- en buitentemperatuur
  • Stooklijn aanpassen aan de hand van buitentemperatuur met als doel om de temperatuur waarop het buffervat wordt opgewarmd zo laag mogelijk te houden (= hogere COP)
  • Compressor in- en uitschakelen aan de hand van graadminutenberekening (temperatuurtekort vermenigvuldigd met de tijd waarin er een tekort was). Dat doet hij om het aantal compressorstarts te beparken en dat wil je ook wel inbouwen in je besturing. Je wil hier een balans vinden tussen slijtage aan de compressor, mate van temperatuurschommeling in de ruimte en de tijdsduur dat de vloeistof door de bodemwarmtewisselaar wordt gepompt. Als dit lang duurt heeft de vloeistof onvoldoende tijd om op te warmen.
  • Boiler op temperatuur houden
  • Eens per week boiler naar 55 graden verwarmen om legionella te killen
  • Dingen monitoren en een gil geven als er iets mis is
Maar weet niet of dat voldoende is om die slave aan de gang te krijgen. Ik heb maar even een mail naar Viessmann gedaan om te vragen of die slave ook werkt met andere merken.

Als het idd een simpel aan/uit ding is dan is dat 1600 euro snel verdiend (bespaard)...
Als alternatief zou je ook op zoek kunnen gaan naar een volkomen domme warmtepomp die je alleen aan- en uit kunt zetten.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat is ook het verschil, de master is frequentie geregeld dus dat geeft extra kosten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• HHF

Hier:

Je zou ook nog eens naar de Stiebel Elltron WPF5 kunnen kijken.
http://www.esk-shop.de/
Wel wat duurder, maar kan ook meer: (o.a. ingebouwde controller).
Prijs 4837 euro, subsidie 2800 euro, 5.7 kw. = ~ 2000 euro netto.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:33
Na lang beraad zijn we er uit. Voor ons nieuwbouwhuis nemen we een brijn/water warmtepomp. Zijn er mensen met ervaring met alpha innotec warmtepompen? Deze zijn modulair, wat ik van jerh lees werkt dat wel goed.
De pomp moet alleen ook sww maken, dus geen gescheiden systeem. Dit zal de efficientie omlaag halen?
Is het handig om de pomp in de garage te plaatsen en dan met dikke leidingen via de kruipruimte de meterkast in en vanaf daar naar de verdelers voor de vloerverwarming? Of kunnen de verdelers beter ook in de garage komen?
We hebben gekozen voor alpha innotec vanwege alpha home, dan is er een kant-en-klare oplossing om elke ruimte apart in te stellen. Zijn er vergelijkbare systemen, buiten honeywell evohome, mocht alpha innotec toch niet zo goed blijken?

P.S. het vermogen weten we nog niet precies. De inhoud van het huis is ong 500m3, met dak rc=6, muren rc=5 en vloer rc=4 ( dit zullen we wss na-isoleren), ruwe schatting 10kW inc sww? Of is dit er ver naast?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cpt.Chaos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 03:43:
Na lang beraad zijn we er uit. Voor ons nieuwbouwhuis nemen we een brijn/water warmtepomp. Zijn er mensen met ervaring met alpha innotec warmtepompen? Deze zijn modulair, wat ik van jerh lees werkt dat wel goed.
De pomp moet alleen ook sww maken, dus geen gescheiden systeem. Dit zal de efficientie omlaag halen?
De COP op het maken van sww zal inderdaad lager zijn vanwege het grotere temperatuurverschil, maar wat is het alternatief? Puur elektrisch verwarmen heeft een COP van minder dan 1. Je zou ondersteuning van een zonnecollector kunnen gebruiken. Die doet in de winter echter niet zoveel. Gas wil je neem ik aan niet. Ik zou dus gewoon warmwater maken met de warmtepomp, eventueel ondersteund door een zonnecollector.
Is het handig om de pomp in de garage te plaatsen en dan met dikke leidingen via de kruipruimte de meterkast in en vanaf daar naar de verdelers voor de vloerverwarming? Of kunnen de verdelers beter ook in de garage komen?
Dit lijkt me typisch iets dat de installateur voor jou het beste kan bepalen.

Vloerverwarming heeft mijn inziens niets te zoeken in de meterkast. In mijn huis heb ik op verschillende plekken verdelers (drie op de verdieping, twee op de bgg). Ik denk dat je er minimaal twee nodig hebt per verdieping. Als de garage gunstig gelegen is ten opzichte van de te verwarmen ruimtes zou je de garage kunnen gebruiken, anders bijvoorbeeld een trapkast, het washok of een inbouwkast.
We hebben gekozen voor alpha innotec vanwege alpha home, dan is er een kant-en-klare oplossing om elke ruimte apart in te stellen. Zijn er vergelijkbare systemen, buiten honeywell evohome, mocht alpha innotec toch niet zo goed blijken?
Ik zou inderdaad wel meteen kiezen voor onafhankelijke zoneregeling. Een systeem dat op één plek in huis de temperatuur meet en regelt is niet van deze tijd. Ik heb er zelf mijn eigen oplossing voor ontwikkeld. Het is prettig om alle ruimtes op de gewenste temperatuur en werkt ook veel beter als er andere warmtebronnen in huis zijn zoals een houtkachel.

• Cpt.Chaos
Femme schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:51:
[...]

De COP op het maken van sww zal inderdaad lager zijn vanwege het grotere temperatuurverschil, maar wat is het alternatief? Puur elektrisch verwarmen heeft een COP van minder dan 1. Je zou ondersteuning van een zonnecollector kunnen gebruiken. Die doet in de winter echter niet zoveel. Gas wil je neem ik aan niet. Ik zou dus gewoon warmwater maken met de warmtepomp, eventueel ondersteund door een zonnecollector.
Dus gewoon met de warmtepomp, check.
Dit lijkt me typisch iets dat de installateur voor jou het beste kan bepalen.

Vloerverwarming heeft mijn inziens niets te zoeken in de meterkast. In mijn huis heb ik op verschillende plekken verdelers (drie op de verdieping, twee op de bgg). Ik denk dat je er minimaal twee nodig hebt per verdieping. Als de garage gunstig gelegen is ten opzichte van de te verwarmen ruimtes zou je de garage kunnen gebruiken, anders bijvoorbeeld een trapkast, het washok of een inbouwkast.
Dan in overleg met de bouwer en installateur bepalen hoe de leidingen gaan lopen. De garage zit aan het huis, maar ik denk toch dat er een verdeler boven moet ivm ontluchting?
Ik zou inderdaad wel meteen kiezen voor onafhankelijke zoneregeling. Een systeem dat op één plek in huis de temperatuur meet en regelt is niet van deze tijd. Ik heb er zelf mijn eigen oplossing voor ontwikkeld. Het is prettig om alle ruimtes op de gewenste temperatuur en werkt ook veel beter als er andere warmtebronnen in huis zijn zoals een houtkachel.
Wat wij dus ook dachten.

• bartvb
Met het (ver)plaatsen van de verdeler kan je vooral zorgen dat het leggen van de vloerverwarming makkelijker wordt. Alle slangen (groepen) moeten uitkomen op een verdeler. Als je verdeler in de garage zit en een groep (kleine kamer of deel van een kamer) zit aan de andere kant van het huis dan heb je twee slangen tussen die kamer en je garage lopen. En dat voor iedere groep.

Positieve van zo'n setup is dat de deurdrempel tussen huis en garage vrijwel altijd heerlijk warm is :) Maar over het algemeen is het handiger om een leiding te leggen naar wat centraler op de verdieping, daar de verdeler plaatsen en dan je groepen leggen. Maar dat hangt allemaal nogal af van de layout van je woning.

Wat betreft de efficientie is dit wel interessant leesvoer:
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

• jerh

P.S. het vermogen weten we nog niet precies. De inhoud van het huis is ong 500m3, met dak rc=6, muren rc=5 en vloer rc=4 ( dit zullen we wss na-isoleren), ruwe schatting 10kW inc sww? Of is dit er ver naast?
Bij mij, ik heb een NRGteq, werk moduleren erg goed. Maar NRGteq wijkt qua techniek wel wat af, zij gaan voor hoog rendement. Ik heb daarom voor ze gekozen en omdat het een Nederlands bedrijf is.
Je kan bij haustechnikdialog kijken naar de alpha innotec, ik heb er daar wel eens wat over gelezen.

Qua plaatsing moet je alles in het oog nemen, onder meer de plek van je boringen of als je via de heipalen aanvoert, hoe eea uitkomt. Bij mij staat hij in de bijkeuken met daarboven de badkamer. Alle water voorzieningen zitten dan vlak bij elkaar.

SWW is zonder gas uiteraard een uitdaging. Er zijn verschillende oplossingen voor. Eea hangt denk ik ook heel erg af van welke wp je uiteindelijk neemt. Ik heb het hier opgelost met een Hellmann FSK-2 hygiene boiler en een elektrische doorstromer als naverwarmer. Voordeel onbeperkt warm water, nadeel cop = 1 voor de naverwarmer, maar minder stilstandverliezen. Als aanvullingen ligt er dan nog 10m2 zonnecollectoren op het dak.

Verdelers plaatsen in overleg met architect en installateur zou ik aanraden.

Zone naregeling: tja er is veel over geschreven en ik geloof er niet in. Ik heb hier een massa huis met alleen vv. Alles reageert daardoor traag, dus zones gaan gewoon niet werken. Hier regel ik na met een raam open op de slaapkamer en eventueel een elektrisch kacheltje. Dat werkt mi veel efficienter dan allerlei ingewikkelde regelingen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jerh schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:44:
[...]

Bij mij, ik heb een NRGteq, werk moduleren erg goed. Maar NRGteq wijkt qua techniek wel wat af, zij gaan voor hoog rendement. Ik heb daarom voor ze gekozen en omdat het een Nederlands bedrijf is.
Je kan bij haustechnikdialog kijken naar de alpha innotec, ik heb er daar wel eens wat over gelezen.

Qua plaatsing moet je alles in het oog nemen, onder meer de plek van je boringen of als je via de heipalen aanvoert, hoe eea uitkomt. Bij mij staat hij in de bijkeuken met daarboven de badkamer. Alle water voorzieningen zitten dan vlak bij elkaar.

SWW is zonder gas uiteraard een uitdaging. Er zijn verschillende oplossingen voor. Eea hangt denk ik ook heel erg af van welke wp je uiteindelijk neemt. Ik heb het hier opgelost met een Hellmann FSK-2 hygiene boiler en een elektrische doorstromer als naverwarmer. Voordeel onbeperkt warm water, nadeel cop = 1 voor de naverwarmer, maar minder stilstandverliezen. Als aanvullingen ligt er dan nog 10m2 zonnecollectoren op het dak.

Verdelers plaatsen in overleg met architect en installateur zou ik aanraden.

Zone naregeling: tja er is veel over geschreven en ik geloof er niet in. Ik heb hier een massa huis met alleen vv. Alles reageert daardoor traag, dus zones gaan gewoon niet werken. Hier regel ik na met een raam open op de slaapkamer en eventueel een elektrisch kacheltje. Dat werkt mi veel efficienter dan allerlei ingewikkelde regelingen.
Ik heb een huis met grote verschillen in zoninstraling per ruimte en een houtkachel die meestookt en de verdieping verwarmt met opstijgende lucht. De naregeling via stelmotoren op de vloerverwarmingsventielen werkt nauwkeurig en zorgt ervoor dat er geen energie wordt verspild aan het opwarmen van een ruimte die al op temperatuur is. In combinatie met koppeling met het domoticasysteem is het mogelijk om slimme dingen te doen zoals verwarmen naar comforttemperatuur als er aanwezigheids is in de werkruimte en verwarmen naar eco-temperatuur als dat niet het geval is. Voor het gastenverblijf moet ik nog een koppeling maken tussen de boekingskalender en de temperatuursturing.

De vloeren op de verdieping zijn droogbouw, vloerverwarming in fermacellplaten op een houten balklaag afgewerkt met een gietvloer. Warmt snel op en koelt ook uitstekend. De betonnen vloeren op de beganegrond reageren trager.

Ik heb een directe koppeling tussen het domoticasysteem en de Nibe F1145 en kan de doeltemperatuur aanpassen, stooklijn verschuiven en verwarming blokkeren om een vrij hoge mate van controle over de warmtepomp te krijgen. Op die manier kan ik onafhankelijk per zone regelen en is de verwarming niet afhankelijk van de temperatuur in één bepaalde ruimte.

• jerh
Femme schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:31:
[...]

Ik heb een huis met grote verschillen in zoninstraling per ruimte en een houtkachel die meestookt en de verdieping verwarmt met opstijgende lucht. De naregeling via stelmotoren op de vloerverwarmingsventielen werkt nauwkeurig en zorgt ervoor dat er geen energie wordt verspild aan het opwarmen van een ruimte die al op temperatuur is. In combinatie met koppeling met het domoticasysteem is het mogelijk om slimme dingen te doen zoals verwarmen naar comforttemperatuur als er aanwezigheids is in de werkruimte en verwarmen naar eco-temperatuur als dat niet het geval is. Voor het gastenverblijf moet ik nog een koppeling maken tussen de boekingskalender en de temperatuursturing.

De vloeren op de verdieping zijn droogbouw, vloerverwarming in fermacellplaten op een houten balklaag afgewerkt met een gietvloer. Warmt snel op en koelt ook uitstekend. De betonnen vloeren op de beganegrond reageren trager.

Ik heb een directe koppeling tussen het domoticasysteem en de Nibe F1145 en kan de doeltemperatuur aanpassen, stooklijn verschuiven en verwarming blokkeren om een vrij hoge mate van controle over de warmtepomp te krijgen. Op die manier kan ik onafhankelijk per zone regelen en is de verwarming niet afhankelijk van de temperatuur in één bepaalde ruimte.
Ok, enige nuancering is inderdaad wel op zijn plaats. Eea is wel heel erg afhankelijk van je huis. Ik heb een nieuwbouw woning en daar zit gewoon veel minder temperatuur verschil in temperaturen.

Dus idd goed idee om bij je keuzes te kijken naar hoe je bouwt en wat je toepast. In mijn geval vond ik het de investering niet waard en in de praktijk zie ook dat het niet loonend geweest zou zijn. Ik kan me voorstellen dat het bij anderen anders is.

• PolderPloer!

Ik heb ongeveer dezelfde isolatiewaarden, maar een groter huis en een lichtere warmtepomp 8kW van Nibe. Ook maak ik hier SWW mee, wel een doucheWTW. Keukenwater heb ik met een Quooker, voorzover het uitmaakt. Wat wel uitmaakt is de luchtdichtheid en het toepassen van een ventilatieWTW. Ik heb hiervoor de Itho Qualityflow gekozen. Kies je "ouderwets" voor type C (rooster en MV), dan moet je wel 2kW vermogen bij je WP optellen.

Ik ben het met Jerh eens: naregelen doe je niet en is onnodig duur. Ik pas ook geen nachtverlaging toe. Een elektrisch kacheltje heb ik nog nooit gebruikt. Wel heb ik een aantal lussen dicht staan, zoals onze slaapkamer en de logeerkamer. Kinder en babykamer staat wel open. 2 keer per jaar zit ik aan de knoppen, bij overgang van stoken naar koelen en visa versa. In het koelseizoen zet ik de badkamer juist dicht.

Let ff op je vloerverwarming, dat je h.o.h. 10 cm neemt, veel klassieke installateurs nemen 15 cm, dit is met een WP niet wenselijk. Mijn aanvoertemperatuur is max 29 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur regelt de WP deze. Ik heb nog niet uitgebreid naar de stooklijnen en efficiëntie gekeken (woon er nu 11 maanden)

• Cpt.Chaos
Wij zullen geen quooker nemen en de ventilatie zijn zelfregulerende roosters. De MV regelt ook op CO2 en RV, dus luchtdicht zal het niet zijn. DoucheWTW wil ik nog wel plaatsen.
h.o.h wordt zeker 10cm, wat ik me afvraag is hoe diep je het nou moet leggen, is dat 10cm, of 7,5, of misschien zelfs dieper? Er komt een pvc vloer opgeplakt die de warmte goed geleidt.

• PolderPloer!
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:09:
Wij zullen geen quooker nemen en de ventilatie zijn zelfregulerende roosters. De MV regelt ook op CO2 en RV, dus luchtdicht zal het niet zijn. DoucheWTW wil ik nog wel plaatsen.
h.o.h wordt zeker 10cm, wat ik me afvraag is hoe diep je het nou moet leggen, is dat 10cm, of 7,5, of misschien zelfs dieper? Er komt een pvc vloer opgeplakt die de warmte goed geleidt.
ik heb zwevende cementdekvloeren van 8 cm. Daaronder ligt dus de vloerverwarming en daaronder de isolatie en daar weer onder de constructievloer. Beetje anders dan met heipalen, want ik heb op staal gebouwd (vlakke betonplaat)

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:48:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde isolatiewaarden, maar een groter huis en een lichtere warmtepomp 8kW van Nibe. Ook maak ik hier SWW mee, wel een doucheWTW. Keukenwater heb ik met een Quooker, voorzover het uitmaakt. Wat wel uitmaakt is de luchtdichtheid en het toepassen van een ventilatieWTW. Ik heb hiervoor de Itho Qualityflow gekozen. Kies je "ouderwets" voor type C (rooster en MV), dan moet je wel 2kW vermogen bij je WP optellen.

Ik ben het met Jerh eens: naregelen doe je niet en is onnodig duur. Ik pas ook geen nachtverlaging toe. Een elektrisch kacheltje heb ik nog nooit gebruikt. Wel heb ik een aantal lussen dicht staan, zoals onze slaapkamer en de logeerkamer. Kinder en babykamer staat wel open. 2 keer per jaar zit ik aan de knoppen, bij overgang van stoken naar koelen en visa versa. In het koelseizoen zet ik de badkamer juist dicht.
Oh ja, mijn huis is ook groter dan van TO, isolatie iets beter, en hier overal tripple glas, geen koude bruggen en zongunstig gebouwd. Ik doe het hier met 6 kW, maar heb mijn bron overgedimensioneerd en ook veel geluk met de samenstelling van de grond.

Elektrisch kacheltje: even nuanceren nog van mijn kant, staat als ik thuiswerk kwartiertje aan om net even de koud er uit te halen. Als je bueauwerk doet, kan 19/20 graden toch wat fris zijn.

• HHF
Hallo Allemaal,
Ik ben van plan een Kensa Shoebox warmtepomp aan te schaffen. Heeft iemand van jullie ervaringen met dit merk of type water/water warmtepomp?.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:34
Ben sinds 13-12 de trotse eigenaar van een Alpha Innotec Alterra WZS 82K3M Brine warmtepomp.

De capaciteit is gebaseerd op een warmteverlies berekening, maar merk dat het elektra vebruik aanzienlijk hoger is dan begroot. Na 3 maanden hebben we al 3365 kWh verbruikt (enkel tarief). Terwijl ik 7000kWh voor het hele jaar inclusief huishoudelijk gebruik had begroot (ong. 2800kWh). Kan het zo zijn dat de WP niet goed is ingeregeld?

De ruimtebediening staat ingesteld op 18 graden, maar de temperatuur blijft altijd rond de 20.8 - 21 graden.
Warm water staat ingesteld op 57 graden.

Kan zo wel een screenshot sturen. Graag hoor ik van iemand of dit normaal is.

• jerh
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:31:
Ben sinds 13-12 de trotse eigenaar van een Alpha Innotec Alterra WZS 82K3M Brine warmtepomp.

[afbeelding]

De capaciteit is gebaseerd op een warmteverlies berekening, maar merk dat het elektra vebruik aanzienlijk hoger is dan begroot. Na 3 maanden hebben we al 3365 kWh verbruikt (enkel tarief). Terwijl ik 7000kWh voor het hele jaar inclusief huishoudelijk gebruik had begroot (ong. 2800kWh). Kan het zo zijn dat de WP niet goed is ingeregeld?

De ruimtebediening staat ingesteld op 18 graden, maar de temperatuur blijft altijd rond de 20.8 - 21 graden.
Warm water staat ingesteld op 57 graden.

Kan zo wel een screenshot sturen. Graag hoor ik van iemand of dit normaal is.
Ik vind het aan de hoge kant. Maar dit zegt niet zo heel veel, hoe groot is je huis en hoe is het geisoleerd? Op welke temperatuur voedt je de vloerverwarming?

Zit er een elektrisch element in het boilergedeelte? Ik zag dat bij minder dan 30 graden en een redelijke bron een cop van 6,26 haalbaar is volgens de gelijkwaardigheidverklaring. Je moet dus een goed redentement halen.

Ik heb zelf een veel lager verbruik met een behoorlijk huis (meer dan 800m3)

• Vaevictis_
jerh schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:38:
[...]

Ik vind het aan de hoge kant. Maar dit zegt niet zo heel veel, hoe groot is je huis en hoe is het geisoleerd? Op welke temperatuur voedt je de vloerverwarming?

Zit er een elektrisch element in het boilergedeelte? Ik zag dat bij minder dan 30 graden en een redelijke bron een cop van 6,26 haalbaar is volgens de gelijkwaardigheidverklaring. Je moet dus een goed redentement halen.

Ik heb zelf een veel lager verbruik met een behoorlijk huis (meer dan 800m3)
Huis is 175m2, en zeer goed geisoleerd. Triple glas, buitenmuren Rc 7, vloer Rc 7,5, luchtdicht gebouwd en isolerende voordeur. Vraaggestuurde ventilatie.

Ja er zit een elektrisch element in de boiler, die heeft de eerste 2 weken elektrisch lopen te verwarmen zonder te pompen omdat de WP niet was ingeregeld (+/- 800 kWh)

Dit is mijn berekening:

Alpha Innotec Alterra WZS 102K3M
COP = 5,09

WP Brinewater/water mono-energetisch 80%

Een warmtepomp inzet van 80% vermogen (Béta factor 0,8), 97% van de jaar energie behoefte wordt gedekt door de warmtepomp.

Vermogen nodig is 1650 vollast uren * 8.8kW (uit transmissie berekening) = 14520 kWh
97% van 14520 = 14085 / 5,09 = 2767 kWh

3% van 14520 = 436 kWh elektrisch bijverwarmen.

Tapwater 800 kWh
Anti-legionella 80 kWh

Reguliere elektra behoefte 2900 kWh - 500 kWh (500 kWh krijg ik gratis van mijn energieleverancier)

Totaal 6500 kWh

https://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/

Klopt dit een beetje?

• Vaevictis_
Screenshot van RBE:

[Voor 93% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-02-2017 18:58]

• bartvb
Ik vind dit:
bijzonder verdacht? Wat doet de ruimtebediening? Stuurt die alleen een circulatiepomp aan of stuurt die de warmtepomp aan?

Hoe is de vloerverwarming aangesloten? Zit er een buffervat tussen warmtepomp en vloerverwarming?

De WZS is niet de modulerende/frequentiegeregelde variant, toch? Kan je ergens zien wat de duty-cycle is?

[Voor 16% gewijzigd door bartvb op 18-02-2017 19:51]

• Vaevictis_
bartvb schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:50:
Ik vind dit:

[...]

bijzonder verdacht? Wat doet de ruimtebediening? Stuurt die alleen een circulatiepomp aan of stuurt die de warmtepomp aan?

Hoe is de vloerverwarming aangesloten? Zit er een buffervat tussen warmtepomp en vloerverwarming?

De WZS is niet de modulerende/frequentiegeregelde variant, toch? Kan je ergens zien wat de duty-cycle is?
Hoe bedoel je verdacht? Enlighten us :>
Geen idee of ie niet modulerend is, ik pak de handleiding er bij... Duty-cylce, hoe kan dat zien? Kan wel op het scherm van de WP wat screenshots maken.

Er zitten twee buffervaten aangesloten tussen de WP en vloerverwarming. Zie foto van de WP hierboven.
Een kamer werd niet warmer dan 17 graden, bleken twee ruimtes omgewisseld te zijn op de vloerverdeler op de 2e etage.

[Voor 20% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-02-2017 20:06]

• bartvb
Ah, was net een edit aan het doen :) Was idd geen heel helder bericht :)

Als de ruimtethermostaat ingesteld staat op 18 graden en het is buiten minder dan 18 graden dan wordt het normaliter ongeveer 18 graden binnen :) Tenzij je echt heel veel zon invangt, maar dat is de afgelopen dagen best lastig geweest.

Waar is de ruimtebediening op aangesloten?

Twee buffervaten? Ik bedoel niet de expansievaten (die rode bollen). Bedoel een vat dat door de warmtepomp op temperatuur wordt gehouden en waar de warmte voor de vloerverwarming wordt uitgehaald. Plaatjes:

En mag ik vragen wat de warmtepomp/bron hebben gekost? Wij zijn ook aan het kijken naar de Alterra serie. Ze lijken alleen nogal bijzonder duur:

http://www.gho-online.nl/...-wzsv-62k3m-10072241.html

10k voor een 6kW toestel vind ik nogal aan de prijs :|

• Vaevictis_
bartvb schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:06:
Ah, was net een edit aan het doen :) Was idd geen heel helder bericht :)

Als de ruimtethermostaat ingesteld staat op 18 graden en het is buiten minder dan 18 graden dan wordt het normaliter ongeveer 18 graden binnen :) Tenzij je echt heel veel zon invangt, maar dat is de afgelopen dagen best lastig geweest.

Waar is de ruimtebediening op aangesloten?

Twee buffervaten? Ik bedoel niet de expansievaten (die rode bollen). Bedoel een vat dat door de warmtepomp op temperatuur wordt gehouden en waar de warmte voor de vloerverwarming wordt uitgehaald. Plaatjes:

En mag ik vragen wat de warmtepomp/bron hebben gekost? Wij zijn ook aan het kijken naar de Alterra serie. Ze lijken alleen nogal bijzonder duur:

http://www.gho-online.nl/...-wzsv-62k3m-10072241.html

10k voor een 6kW toestel vind ik nogal aan de prijs :|
Het is nog nooit in de buurt van de ingesteld temperatuur geweest. De isolatie is wel erg goed, op het glas ook nog warmtewerende coating.

De RBE is rechtstreeks op de WP aangesloten. Ah, idd. Het buffervat zit in de WP, 180L met een elektrisch element.

Wij waren zo'n 16K kwijt incl. installatie, vergunning en boring.

• Cpt.Chaos
Wij zijn ook bezig nu voor een AI warmtepomp, maar 10k voor een 6kW? Ik zag op internet de 17kW modulerende voor 13,6k staan. Minus 3k subisidie is dan 10k voor 4-17kW.
Ik zat ook wel even te lezen over Alpha home, maar dat is wel een fancy dingetje hoor.
Wij doen het met nieuwbouw en dan heb je sowieso al bijna 7000 euro korting omdat je niet op de stadsverarming hoeft worden aangesloten.
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:12:
[...]

Wij waren zo'n 16K kwijt incl. installatie, vergunning en boring.
Is dit dan een "kale" installatie of het hele huis in zones opgedeeld alles apart te regelen, dus met een alpha innotec thermostaat?

• Vaevictis_
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:15:
Wij zijn ook bezig nu voor een AI warmtepomp, maar 10k voor een 6kW? Ik zag op internet de 17kW modulerende voor 13,6k staan. Minus 3k subisidie is dan 10k voor 4-17kW.
Ik zat ook wel even te lezen over Alpha home, maar dat is wel een fancy dingetje hoor.
Wij doen het met nieuwbouw en dan heb je sowieso al bijna 7000 euro korting omdat je niet op de stadsverarming hoeft worden aangesloten.

[...]

Is dit dan een "kale" installatie of het hele huis in zones opgedeeld alles apart te regelen, dus met een alpha innotec thermostaat?
We hebben op elke verdieping een vloerverdeler en per ruimte een thermostaat. Gebruiken we nooit, volgens mij werken ze niet. Staat op mijn werkkamer op 17 graden. Staat nu op 18.9 graden. Nooit lager geweest.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:21

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Voor tweekers die nog moeten gaan bouwen: Maak de combi van heipaal en bron, bestaat al een aantal jaren, en geen bronboring nodig.

http://www.energieverdieners.nl/energieheipaal.html

http://www.degroenepaal.nl/

http://www.cobouw.nl/arti...-energie-uit-de-fundering

http://www.kodi.nl/dienst...-systemen/energieheipaal/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Cpt.Chaos
Hoe diep wordt er geheid? Wordt er tot zand geheid of op kleef (stuitpaal of kleefpaal)
Je palen kunnen scheuren door de temperatuurswisseling.
Als er x meter wordt berekend, en je paal stopt halverwege al, dan wordt ie mooi afgekapt en zit je met een te kleine bron, moet je alsnog boren.

Maar an sich een goed idee, moet je dus wel eerst weten hoe diep je heit.

• Vaevictis_
Mooi idee maar is het geschikt voor een gangbare brine WP?
Bij ons is 100m geboord, dat ga je met zo'n heipaal nooit halen. Misschien wel als je ze als horizontale collector inzet. Weet niet of dit wel gesupport word.

• jerh
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Huis is 175m2, en zeer goed geisoleerd. Triple glas, buitenmuren Rc 7, vloer Rc 7,5, luchtdicht gebouwd en isolerende voordeur. Vraaggestuurde ventilatie.

Ja er zit een elektrisch element in de boiler, die heeft de eerste 2 weken elektrisch lopen te verwarmen zonder te pompen omdat de WP niet was ingeregeld (+/- 800 kWh)

Dit is mijn berekening:

Alpha Innotec Alterra WZS 102K3M
COP = 5,09

WP Brinewater/water mono-energetisch 80%

Een warmtepomp inzet van 80% vermogen (Béta factor 0,8), 97% van de jaar energie behoefte wordt gedekt door de warmtepomp.

Vermogen nodig is 1650 vollast uren * 8.8kW (uit transmissie berekening) = 14520 kWh
97% van 14520 = 14085 / 5,09 = 2767 kWh

3% van 14520 = 436 kWh elektrisch bijverwarmen.

Tapwater 800 kWh
Anti-legionella 80 kWh

Reguliere elektra behoefte 2900 kWh - 500 kWh (500 kWh krijg ik gratis van mijn energieleverancier)

Totaal 6500 kWh

https://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/

Klopt dit een beetje?
Je berekening is veels te negatief. Die transmissie berekening is bij -10 normaal gesproken, dus het moet veel lager zijn. De copwaarde die ik noemde kwam uit de gelijkwaardigheidsberekening en was hoger, dus die 5.09 waar je meerekent moet haalbaar zijn.

Mijn huis is met rc 5 vloer, rc 5.5. gevel en rc 6 dak geisoleerd, het is ook nog groter en mijn verbruik is veel lager. Kijk ook maar eens bij de staatjes in de l/w thread, daar is het verbruik ook lager dan bij jou en dat zijn "oude, niet geisoleerde" huizen.

Ik vind de temperatuurregeling ook verdacht en vraag me af of er niet veel warmte verloren gaat voor sww.

Verder is interessant wat je bron doet, als die slecht presteert gaat het verbruik snel omhoog. Heb je een installatieschema?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:21

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vaevictis_ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 06:10:
[...]

Mooi idee maar is het geschikt voor een gangbare brine WP?
Bij ons is 100m geboord, dat ga je met zo'n heipaal nooit halen. Misschien wel als je ze als horizontale collector inzet. Weet niet of dit wel gesupport word.
Een gemiddeld huis staat op minstens 10 palen, van zeg 18 meter (bij mij in de polder is veengrond)
dan is de bronlengte al 180 meter, als je alle palen benut. De slangen worden ingegoten in het beton, zo dicht mogelijk aan de buitenkant.

[Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 19-02-2017 10:31]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• bartvb
@Vaevictis_ het buffervat in de warmtepomp is alleen een boiler, toch? Alleen voor warmwater dus?
(gokje van mijn kant, installatieschema zou erg helpen).

Die Alpha Innotec heeft een webinterface, toch? Is daar geen interessante data uit te halen over temperaturen, duty cycle, brontemperatuur, warmtevraag, CV retourtemperatuur, buffer, elektrische naverwarming, stroomgebruik, etc, etc?

Dank voor de prijzen! Is de 16k die je noemt inclusief of exclusief subsidie?
En hoe groot is je bron?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cpt.Chaos schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:15:

Uit professionele interesse ben ik wel benieuwd naar de extra kosten van Alpha Home. Iemand die hiervoor offertes heeft aangevraagd?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-02 16:57
Ik zou hier erg mee uitkijken. Als je op internet zoekt naar groenepaal kom je negatieve ervaringen tegen waarbij het concept gewoon niet oplevert wat het zou moeten. Sowieso slecht teken als je maar heel weinig kan vinden op internet over combi heipaal en bron. Betekent dat het nauwelijks wordt toegepast, heeft meestal een reden.

• Cpt.Chaos
Femme schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Uit professionele interesse ben ik wel benieuwd naar de extra kosten van Alpha Home. Iemand die hiervoor offertes heeft aangevraagd?
Ik heb contact gehad met Nathan, de importeur van alpha innotec, en deze hebben weer twee installateurs in de buurt (lelystad) uitgezocht voor me, bij allebei heb ik de situatie uitgelegd en gevraagd wat het ongeveer moet gaan kosten, all-in pakket. Zodra ik meer weet post ik het.

• Vaevictis_
bartvb schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:14:
@Vaevictis_ het buffervat in de warmtepomp is alleen een boiler, toch? Alleen voor warmwater dus?

Die Alpha Innotec heeft een webinterface, toch? Is daar geen interessante data uit te halen over temperaturen, duty cycle, brontemperatuur, warmtevraag, CV retourtemperatuur, buffer, elektrische naverwarming, stroomgebruik, etc, etc?

En hoe groot is je bron?
Het buffervat is inderdaad alleen boiler. De webinterface moet ik nog aanzetten, zo een poging wagen.
Die 16K is excl. subsidie.

Dit is het enige schema wat ik heb, de bouwer is namelijk failliet gegaan en dus geen oplevering gehad.

Geen idee hoe groot de bron is, het enige dat ik weet is dat er zo'n 100m diep is geboord.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-03 17:40
Dag mensen, zelf al 12 jaar in bezit van een Thermia Villa Classic van om en nabij 7KW totaal vermogen. 2 boringen a 100m diep. Ik heb de afgelopen posts van Vaevictis gelezen en wilde even reageren aangezien ik dezelfde warmtepomp van Alpha innotec geinstalleerd ga krijgen en ik na 12 jaar wel redelijk bekend ben geworden met de techniek en problemen.

Zoals eerder al in reacties aangegeven is een buffervat niet je interne boiler. Een buffervat staat los en in mijn aanstaande installatie wordt een los buffervat voor de cv--zijde a 200 liter geplaatst in combinatie met een Grundfoss Magna3 pomp voor circulatie van 2+ verdiepingen te overbruggen. Dit buffervat voorkomt 'pendelen' van je warmtepomp en daarmee ook slijtage van je compressor (iets waardoor mijn thermia villa classic de repen op is gegaan...lees cheap geinstalleerd en zo destijds)

Dat je veel verbruikt in 3 maanden maakt dat er iets niet klopt. Dit kan vanalles zijn; brine en water in je bronsysteem dat niet goed in verhouding is gemengd, thermostaten die verkeerd staan, groep vloerverwarming in verdeler die verkeerde kamer aanstuurt zoals je al schreef, etc..

@Vaevictis_Kun je screenshots plaatsen van de display op je warmtepomp zelf en dan vooral 'bedrijfstijd', 'aanvoer' en 'retour' cv zijde en 'brine' temps? Weet je waar je stooklijn op staat ingeregeld en is er een buitentempvoeler aangesloten? Stooklijn is meestal maximaal 40 en gemiddeld staan ze rond de 35 graden ingesteld.

Ik weet niet of ik het heel goed zie maar op foto van de warmptepomp lijkt het alsof de manometer van je bovenste expansievat op '0' staat en dus geen druk heeft?

En ook ik zou graag de prijs weten van Alpha home systeem. Nu een verouderd Velta Genius draadloos thermostaatsysteem..als de prijs rond de €1000,- is dan wil ik overwegen om Alpha home te laten installeren.

[Voor 14% gewijzigd door austin_77 op 19-02-2017 20:41]

• Vaevictis_
bartvb schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:14:
het buffervat in de warmtepomp is alleen een boiler, toch? Alleen voor warmwater dus?

En hoe groot is je bron?
@bartvb @austin_77

Die webserver van de WP werkt niet. Krijgt wel een IP adres via DHCP, maar zowel met Edge als Chrome wordt er geen pagina gerenderd. Gevonden, gebruikt Java (die ik had uitstaan in de browser).

Hierbij een screenshot van de webserver. Wel gek dat aanvoer (linksboven) en retour temperatuur zo dicht bij elkaar liggen? Wie kan hier iets uit afleiden?

En hier de instellingen van de WP.

[Voor 31% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-02-2017 21:59]

• Vaevictis_
austin_77 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:39:
Dag mensen, zelf al 12 jaar in bezit van een Thermia Villa Classic van om en nabij 7KW totaal vermogen. 2 boringen a 100m diep. Ik heb de afgelopen posts van Vaevictis gelezen en wilde even reageren aangezien ik dezelfde warmtepomp van Alpha innotec geinstalleerd ga krijgen en ik na 12 jaar wel redelijk bekend ben geworden met de techniek en problemen.

Zoals eerder al in reacties aangegeven is een buffervat niet je interne boiler. Een buffervat staat los en in mijn aanstaande installatie wordt een los buffervat voor de cv--zijde a 200 liter geplaatst in combinatie met een Grundfoss Magna3 pomp voor circulatie van 2+ verdiepingen te overbruggen. Dit buffervat voorkomt 'pendelen' van je warmtepomp en daarmee ook slijtage van je compressor (iets waardoor mijn thermia villa classic de repen op is gegaan...lees cheap geinstalleerd en zo destijds)

Dat je veel verbruikt in 3 maanden maakt dat er iets niet klopt. Dit kan vanalles zijn; brine en water in je bronsysteem dat niet goed in verhouding is gemengd, thermostaten die verkeerd staan, groep vloerverwarming in verdeler die verkeerde kamer aanstuurt zoals je al schreef, etc..

@Vaevictis_Kun je screenshots plaatsen van de display op je warmtepomp zelf en dan vooral 'bedrijfstijd', 'aanvoer' en 'retour' cv zijde en 'brine' temps? Weet je waar je stooklijn op staat ingeregeld en is er een buitentempvoeler aangesloten? Stooklijn is meestal maximaal 40 en gemiddeld staan ze rond de 35 graden ingesteld.

Ik weet niet of ik het heel goed zie maar op foto van de warmptepomp lijkt het alsof de manometer van je bovenste expansievat op '0' staat en dus geen druk heeft?

En ook ik zou graag de prijs weten van Alpha home systeem. Nu een verouderd Velta Genius draadloos thermostaatsysteem..als de prijs rond de €1000,- is dan wil ik overwegen om Alpha home te laten installeren.
Er is een buitentemp. voeler aangesloten. De manometers staan beide rond de 2 bar, ze mogen niet onder de 1 bar komen is mij verteld door de installateur (namens Nathan)

• jerh
Vaevictis_ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:30:
[...]

@bartvb @austin_77

Die webserver van de WP werkt niet. Krijgt wel een IP adres via DHCP, maar zowel met Edge als Chrome wordt er geen pagina gerenderd. Gevonden, gebruikt Java (die ik had uitstaan in de browser).

Hierbij een screenshot van de webserver. Wel gek dat aanvoer (linksboven) en retour temperatuur zo dicht bij elkaar liggen? Wie kan hier iets uit afleiden?
Ik weet niet hoe je de stroom meet, maar de wp heeft 504 uur gedraaid, dan kom je toch niet op de waardes die jij opgaf. Ik zou de fabrikant bellen en langs laten komen.

• Vaevictis_
jerh schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:06:
[...]

Ik weet niet hoe je de stroom meet, maar de wp heeft 504 uur gedraaid, dan kom je toch niet op de waardes die jij opgaf. Ik zou de fabrikant bellen en langs laten komen.
@jerh Hoe bedoel je? Ik lees de smartmeter uit via een Plugwise smile, de hoofdmeter is 2 weken voor de oplevering geinstalleerd (en stond op 0). Nu staat er 3306 kWh op de teller.

• jerh
Vaevictis_ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 05:57:
[...]

@jerh Hoe bedoel je? Ik lees de smartmeter uit via een Plugwise smile, de hoofdmeter is 2 weken voor de oplevering geinstalleerd (en stond op 0). Nu staat er 3306 kWh op de teller.
Ik had begrepen dat die 3300 kwh voor alleen de wp was. De wp heeft 550 uur gedraaid x 1,5 kW (aanname) is ongeveer 800 kWh.

Je hebt neem ik aan dan toch andere grootverbruikers in huis. Ter info mijn verbruik vanaf 1 december tot vandaag circa 2000 kWh (niet helemaal exact vanwege pv) , waarvan circa 510 voor de wp. Ik zou het topic energiebesparen eens bekijken om te achterhalen waar je verbruik vandaan komt.

Ik heb zelf wel gezien dat all-electric ook betekent dat het in de winter best hard kan gaan met de stroom.

• Vaevictis_
jerh schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:47:
[...]

Ik had begrepen dat die 3300 kwh voor alleen de wp was. De wp heeft 550 uur gedraaid x 1,5 kW (aanname) is ongeveer 800 kWh.

Je hebt neem ik aan dan toch andere grootverbruikers in huis. Ter info mijn verbruik vanaf 1 december tot vandaag circa 2000 kWh (niet helemaal exact vanwege pv) , waarvan circa 510 voor de wp. Ik zou het topic energiebesparen eens bekijken om te achterhalen waar je verbruik vandaan komt.

Ik heb zelf wel gezien dat all-electric ook betekent dat het in de winter best hard kan gaan met de stroom.
Jawel, maar dan kom ik nog niet uit met het aantal verwachte kWh. 7000 kWh op jaarbasis is al best fors (vind ik), daar hebben we nu al bijna de helft van verbruikt. De apparatuur is bijna allemaal mee en we hadden altijd rond de 2800 kWh voor huishoudelijk gebruik. In het vorige huis ook all-electric.

Is er een manier om het verbruik van de WP rechtstreeks uit te lezen? Plugwise heeft (zover ver ik weet) geen stekker met Perilex aansluiting.

• Vaevictis_
jerh schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:47:
[...]

Antwoord van de installateur gekregen:

Het is geen modulerende pomp. De ongeregelde groep is de woonkamer/keuken dit is voldoende voor de WP om zijn vermogen kwijt te raken, er is geen buffer benodigd.

De WP heeft een opgenomen vermogen van 2 KW, net na opleveren is altijd wat meer vermogen nodig de woning droog te stoken.

• jerh
Vaevictis_ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:56:
[...]

Jawel, maar dan kom ik nog niet uit met het aantal verwachte kWh. 7000 kWh op jaarbasis is al best fors (vind ik), daar hebben we nu al bijna de helft van verbruikt. De apparatuur is bijna allemaal mee en we hadden altijd rond de 2800 kWh voor huishoudelijk gebruik. In het vorige huis ook all-electric.

Is er een manier om het verbruik van de WP rechtstreeks uit te lezen? Plugwise heeft (zover ver ik weet) geen stekker met Perilex aansluiting.
Tja, zie mijn berekening, er is dus toch apparatuur die stroomverbruikt. Dat kan niet alleen aan de wp liggen. Je hebt een goed geisoleerd huis, dus stookseizoen is bijna om. Ik heb vorige jaar niet gestookt vanaf crica half maart tot eind oktober, met uitzondering van de laatste week van april. Dus de wp kWh's zijn bijna voorbij.

• bartvb
@Vaevictis_ je kan vrij eenvoudig zoiets voor de warmtepomp laten zetten:

https://www.kwhmeter.nl/3...eter-LCD-100A-MID-gekeurd

Maar zoals @jerh zegt, het aantal draaiuren is ook een redelijke indicatie. Lijkt er idd op dat iets in huis ook flink wat stroom gebruikt. Heb je in die periode ook (tijdelijk) elektrische verwarming gebruikt of een bouwdroger oid?

En heb je een idee wat er op dit moment per dag/week gebeurt?

@austin_77 zo! Dan was je er al erg vroeg bij met de warmtepomp. Zelf voor gekozen of 'toevallig' in een woning terecht gekomen met WP? Maar leuk om hier ook ervaring te hebben van mensen die al wat langer meelopen in WP land.

Ik had het idee dat, zoals @Vaevictis_ ook aangeeft, een buffervat voor CV niet perse nodig is als je redelijk wat afgiftecapaciteit altijd beschikbaar hebt? Een modulerende WP lijkt ook een optie, die Alterra serie bevat warmtepompen die dat kunnen. Maar daar kies je bewust niet voor?

• Vaevictis_
bartvb schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:48:
@Vaevictis_ je kan vrij eenvoudig zoiets voor de warmtepomp laten zetten:

https://www.kwhmeter.nl/3...eter-LCD-100A-MID-gekeurd

Maar zoals @jerh zegt, het aantal draaiuren is ook een redelijke indicatie. Lijkt er idd op dat iets in huis ook flink wat stroom gebruikt. Heb je in die periode ook (tijdelijk) elektrische verwarming gebruikt of een bouwdroger oid?

En heb je een idee wat er op dit moment per dag/week gebeurt?

@austin_77 zo! Dan was je er al erg vroeg bij met de warmtepomp. Zelf voor gekozen of 'toevallig' in een woning terecht gekomen met WP? Maar leuk om hier ook ervaring te hebben van mensen die al wat langer meelopen in WP land.

Ik had het idee dat, zoals @Vaevictis_ ook aangeeft, een buffervat voor CV niet perse nodig is als je redelijk wat afgiftecapaciteit altijd beschikbaar hebt? Een modulerende WP lijkt ook een optie, die Alterra serie bevat warmtepompen die dat kunnen. Maar daar kies je bewust niet voor?
Nee geen zware elekrische apparaten gebruikt, we hebben wel een warmtepomp droger maar die gaat 1x 2 (1 kW) uur per week aan. Voor de rest allemaal zuinige apparatuur.

Wel heeft de WP de eerste twee weken volledig elektrisch lopen verwarmen omdat de WP nog niet ingeregeld was.

• austin_77
[/quote] @austin_77 zo! Dan was je er al erg vroeg bij met de warmtepomp. Zelf voor gekozen of 'toevallig' in een woning terecht gekomen met WP? Maar leuk om hier ook ervaring te hebben van mensen die al wat langer meelopen in WP land. [quote]

Ik ben in een woning terecht gekomen waarbij de warmtepomp en boring onderdeel was van bouwproject 6 woningen. Al mijn buren hebben zelfde merk...en allemaal beginnen de compressoren problemen te vertonen.
Helaas was het merk Thermia achteraf niet de goede. Ik zal niet het hele relaas van afgelopen 12 jaar aan jullie doen maar de korte versie:
- 3x koelkaartprint vervangen
- 2x bronzijde grundfosspomp vervangen
- 4x velta actuators verdelers vervangen (productiefout waarvoor installatiebedrijf me 2x onterecht heeft laten betalen)
- talloze storingen 'hogedrukpressostaat'die na 8 jaar door een ander in de hand genomen installatiebedrijf heel simpel opgelost werden omdat de flow naar vloerverwarming te laag was.
- nu als klapstuk compressorleiding gescheurd, 2x leiding gemaakt en gevuld waarna compressor overleden is verklaard

Zie hieronder onze warmtepomp die defect is en in noodstand staat -> electrisch element al 4 maanden ah gebruiken voor verwarming en warmwater in afwachting tot installatie Alpha Innotec :o

De isolatie was niet aangebracht op de buizen. Tis niet professioneel, maar ach over hopelijk 3 weken alles nieuw inclusief zonnepanelen en dan kan ik veel goedmaken qua stroomkosten.

Mochten jullie nog vragen hebben over settings en dergelijke stel ze gerust.

[Voor 53% gewijzigd door austin_77 op 20-02-2017 18:29. Reden: Toevoegen embedlinks en extra tekst]

• austin_77
Vaevictis_ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:04:
[...]

Nee geen zware elekrische apparaten gebruikt, we hebben wel een warmtepomp droger maar die gaat 1x 2 (1 kW) uur per week aan. Voor de rest allemaal zuinige apparatuur.

Wel heeft de WP de eerste twee weken volledig elektrisch lopen verwarmen omdat de WP nog niet ingeregeld was.
Mogelijk dat hier een oorzaak ligt. Onderschat niet de power van dat elektrisch element. Als mijn Thermia's element aanslaat is het 6,6 kwh op de meter. Dat zal bij de Alpha Innotec niet anders zijn geweest!

Ter illustratie...toen warmtepomp gewoon functioneerde zat ik qua maandlasten elektra op €130,- per maand voor onze woning met 150 m2 aan vloeroppervlak, 's zomers altijd koeling aan (behalve op badkamers) en woonkamer plus badkamers standaard op 21 graden ingesteld. Nu met alleen elektrisch element zit ik op €240,- maand :X

[Voor 21% gewijzigd door austin_77 op 20-02-2017 19:15. Reden: Spelfouten aangepast]

• Vaevictis_
austin_77 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:34:
[...]

Mogelijk dat hier een oorzaak ligt. Onderschat niet de power van dat elektrisch element. Als mijn Thermia's element aanslaat is het 6,6 kwh op de meter. Dat zal bij de Alpha Innotec niet anders zijn geweest!

Ter illustratie...toen warmtepomp gewoon functioneerde zat ik qua maandlasten elektra op €130,- per maand voor onze woning met 150 m2 aan vloeroppervlak, 's zomers altijd koeling aan (behalve op badkamers) en woonkamer plus badkamers standaard op 21 graden ingesteld. Nu met alleen elektrisch element zit ik op €240,- maand :X
De eerste twee weken zijn met het elektrisch element 800 kWh verstookt. Had natuurlijk geen rekening gehouden met het piekverbruik in de winter. Zal het komende maanden in de gaten houden. Dan is salderen natuurlijk top, want energieverbuik en energieproductie zijn dan precies gesteld in zomer/winter.

• austin_77
@Vaevictis_nog een vraagje, hoe is het met het bedrijfsgeluid van de alpha innotec? Valt het mee?
Thnx nog voor de foto van de RBE (Ruimte Bedienings Eenheid) op internet zijn geen werkende plaatjes/videos te vinden. Zou je nog eens enkele statusschermpjes van de RBE kunnen posten? Los van hoe ze in real life eruit zien ben ik wel benieuwd naar de statussen in jouw situatie. Zo kan ik evt zien of er nog opvallendheden zijn.

En nog een herhaalde oproep voor diegene die offerte had gevraagd mbt alpha home; is een prijs bekend?

• jerh
Vaevictis_ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:58:
[...]

De eerste twee weken zijn met het elektrisch element 800 kWh verstookt. Had natuurlijk geen rekening gehouden met het piekverbruik in de winter. Zal het komende maanden in de gaten houden. Dan is salderen natuurlijk top, want energieverbuik en energieproductie zijn dan precies gesteld in zomer/winter.
Ok, dan is je verbruik:
elektrisch element 800
wp geschat 550 uur 800
Op de meter 3300

Verbruik overige apparatuur 1700

Ik had je al verklapt dat ik ongeveer 1500 kWh verbruikt heb in deze periode, dus lijkt me redelijk in lijn. Ik heb 7 KW pv liggen met 7100 kWh opbrengst en hou ongeveer 1100 kWh over.

• Vaevictis_
austin_77 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:43:
@Vaevictis_nog een vraagje, hoe is het met het bedrijfsgeluid van de alpha innotec? Valt het mee?
Thnx nog voor de foto van de RBE (Ruimte Bedienings Eenheid) op internet zijn geen werkende plaatjes/videos te vinden. Zou je nog eens enkele statusschermpjes van de RBE kunnen posten? Los van hoe ze in real life eruit zien ben ik wel benieuwd naar de statussen in jouw situatie. Zo kan ik evt zien of er nog opvallendheden zijn.

En nog een herhaalde oproep voor diegene die offerte had gevraagd mbt alpha home; is een prijs bekend?
Mijn alpha innotec is echt fluister stil, hij staat wel in de garage maar nog nooit storende geluiden gehoord.
Plaatjes RBE komen vanavond. Bij mij nog wel een euvel dat de RBE vaak uitvalt.

• austin_77
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:42:
[...]

Mijn alpha innotec is echt fluister stil, hij staat wel in de garage maar nog nooit storende geluiden gehoord.
Thnx! Ik zal trouwens over enkele weken foto's van mijn nieuwe installatie posten als alles ingeregeld is.

• austin_77
Update: vanmorgen installateur langs geweest voor laatste bezichtiging en planning. Over 3 weken staat als het goed is de Alpha Innotec Alterra en PV systeem. Heb gevraagd of hij de prijs van alpha home wil navragen, want mijn 12 jaar oude draadloze Velta (Uponor) thermostaten zijn toch wat kwetsbaar na al die jaren.
@Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:42:
[...]
Die RBE is dat dan niet gewoon een los contact of kabelbreuk?

[Voor 38% gewijzigd door austin_77 op 24-02-2017 12:20]

• Vaevictis_
austin_77 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:18:
Update: vanmorgen installateur langs geweest voor laatste bezichtiging en planning. Over 3 weken staat als het goed is de Alpha Innotec Alterra en PV systeem. Heb gevraagd of hij de prijs van alpha home wil navragen, want mijn 12 jaar oude draadloze Velta (Uponor) thermostaten zijn toch wat kwetsbaar na al die jaren.
@Vaevictis_

[...]

Die RBE is dat dan niet gewoon een los contact of kabelbreuk?
Nee, dat heb ik al gecontroleerd. Als je een paar keer op knopjes duwt, dan gaat het LCD scherm op grijs. Kun je alleen weer resetten door de voeding eraf te halen. Daarna doet ie het weer even. Probleem is dus reproduceerbaar.

• austin_77
Dat lijkt me dan eerder een productiefout/moederborddefect van de RBE. Heb je nog garantie want dan zou ik hem laten vervangen.

• Anoniem: 99022
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
He mensen, via het lucht/water topic hier terecht gekomen. De lijst voor de subsidieregeling heb ik inmiddels ook al gevonden.
Als jullie nu een nieuwe unit zouden moeten laten plaatsen (ter vervanging van een oude), welke raden jullie aan? Ik heb een bod gedaan op een huis met een water/water warmtepomp, welke defect is. Dus ik zit mij alvast een beetje te oriënteren.

• austin_77
Ik zou zeggen blijf ver weg van Thermia 😱

Welk merk zit nu in de woning? Ik denk dat je vooral moet kijken naar ondersteuning door het merk bij optredende storingen/defecten in combinatie met een installateur die ervaring heeft met het plaatsen van dit soort installaties.
Techneco en Alpha Innotec zijn wel bekende merken net zoals Nibe.

• jerh
Anoniem: 99022 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:14:
He mensen, via het lucht/water topic hier terecht gekomen. De lijst voor de subsidieregeling heb ik inmiddels ook al gevonden.
Als jullie nu een nieuwe unit zouden moeten laten plaatsen (ter vervanging van een oude), welke raden jullie aan? Ik heb een bod gedaan op een huis met een water/water warmtepomp, welke defect is. Dus ik zit mij alvast een beetje te oriënteren.
Dat is wel wat lastig te zeggen, zag ook je andere opomerkingen. Reparatie is denk ik ook een optie, zeker als het vakkundig wordt gedaan.

Ik heb zelf een NRGteq, in Nederland ontwikkeld, heel tevreden over. Goed merk, maar relatief duur is NIBE. Je kunt ook nog even op haustechnik forums in Dld kijken, daar wordt meer geschreven over w/w wp's.

Vaak hangt de keuze ook nog af van de installateur, niet elke installateur wil zomaar alles installeren.

En wat is er stuk is ook een belangrijk vraagstuk, is het echt de wp, of de bron etc.

• Niet online
Ik dacht dat er nu een Alpha Innotec in zat, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Installateur schatte reparatie kosten bijna net zo hoog als de aanschaf van een nieuwe (incl subsidie).
Dus we gaan een nieuwe laten plaatsen, het koopcontract moet nog getekend worden maar ik heb inmiddels ook een mondeling akkoord.

• austin_77
Ik zou goed navragen wat kapot is gegaan en waardoor. Heb je daar al zicht op?

• PolderPloer!
Anoniem: 99022 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:14:
Ik zou eerst willen weten waarom deze defect is. Check de bron even of daar nog druk op staat. Anders kun je wel een nieuwe pomp kopen, maar als je dan ook nog een bron moet maken kost dit weer 5K extra en dan heb je ook de tuin compleet over de kop, wat vaak niet wenselijk is bij een bestaand huis.

Ik heb zelf voor Nibe gekozen, beetje op gevoel/prijs/service/onderdelen/"Zweedse Volvo WP", daar is het koud en maken veel mensen gebruik van. Valt niet mee om goed te vergelijken vond ik. Na 1 jaar draaien ben ik meer dan tevreden. Nibe heeft eigen servicemonteurs en een goed dealernetwerk. Je kunt ze ook goed bereiken en geven dan direct advies. (nee ik heb geen aandelen Nibe, ben gewoon tevreden)

Jerh heeft een Nederlands product, was ik ook zeer van gecharmeerd, maar de installateur (aangedragen door de fabrikant!) was drukker met het verkopen van potjes jam dan installaties. Erg jammer. Daardoor ben ik afgehaakt. Ook de subsidie was toen nog niet geregeld door de fabrikant (geen idee hoe dat er nu voorstaat)

• Niet online
Daar gaan we achteraan, ik laat nog een technische keuring doen door de installateur zodat ik een exact rapport heb van de te verwachten kosten.
De 'vage' omschrijving is nu omdat de installateur communiceert met huidige eigenaar, die weer met de makelaar, en die weer met ons. Dus de info komt nog niet direct bij mij terecht.

Maar word ongetwijfeld vervolgd, de woning word nu tijdelijk verwarmd met electrische kachels

• PolderPloer!
Anoniem: 99022 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 01:25:
Daar gaan we achteraan, ik laat nog een technische keuring doen door de installateur zodat ik een exact rapport heb van de te verwachten kosten.
De 'vage' omschrijving is nu omdat de installateur communiceert met huidige eigenaar, die weer met de makelaar, en die weer met ons. Dus de info komt nog niet direct bij mij terecht.

Maar word ongetwijfeld vervolgd, de woning word nu tijdelijk verwarmd met electrische kachels
Ik zou dus wel een dikke korting op het huis willen, feitelijk koop je een huis zonder hedendaagse verwarmingsmogelijkheid. Kan dus maar zo zijn dat je 15k + nieuwe tuin moet uitgeven om alles weer in orde te maken. Dat is nogal wat.

• Niet online
Over de koopsom zijn wij erg tevreden, er ligt ook al een offerte, en dit bedrag word van de koopsom afgetrokken. Dit is de prijs voor reparatie.
Of ik koop het huis met een werkende, gerepareerde, verwarming.

Vervanging zou ~ 2k extra kosten, na aftrek van subsidie, en dit was aan te raden. Die 2k wil ik dus zelf wel extra investeren.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 03-03-2017 01:45]

• PolderPloer!
Anoniem: 99022 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 01:45:
Over de koopsom zijn wij erg tevreden, er ligt ook al een offerte, en dit bedrag word van de koopsom afgetrokken. Dit is de prijs voor reparatie.
Of ik koop het huis met een werkende, gerepareerde, verwarming.

Vervanging zou ~ 2k extra kosten, na aftrek van subsidie, en dit was aan te raden. Die 2k wil ik dus zelf wel extra investeren.
Bizar dat je niet weet wat er aan de hand is, maar al wel een prijs hebt voor een reparatie.. Dat lijkt meer op een verzekering dan op een reperatie

• austin_77
Anoniem: 99022 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 01:45:
Dit lijkt ergens op mijn situatie. Even snel tellen €2000,- reparatiekosten, subsidie is gemiddeld €2000,-. Dus in totaal 4k? Dan lijkt me dat je compressor kapot is (om en nabij 2k om te vervangen) eventueel nog een pomp (1k grof gerekend), bijvullen van koelmiddel en afpersen (0,5k om en nabij) en dan nog her en der materiaalkosten/vervangen printplaat?

Zit er een buffervat in de installatie? Zoals hierboven al eerder gereageerd is...check goed wat kapot is. Een overweging om warmtepomp totaal te laten vervangen is een optie...zeker nu je ook terecht kunt bij provincies voor duurzaamheidsleningen a 2% rente, dan kun je eventueel ook zonnepanelen daarin meenemen.

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-12-2022
Hoe ingrijpend is eigenlijk het boren van een bron voor een bestaande tuin (voornamelijk grasveld hier)?

En is het mogelijk/gebruikelijk on de aanvoer en retour van de bron naar de zolder te trekken? Staat nu de cv die we overwegen te vervangen door de warmtepomp.

Tenslotte: wij hebben alleen radiatoren. Maar heb deze winter getest dat aanvoer van 45 graden meestal volstaat voor verwarming van ons huis (hoekhuis 150m2). Is dat een aanvoer temperatuur waarmee nog een acceptabele COP te realiseren is met een warmtepomp?

Laatste vraag: zijn er merken/types die speciaal geschikt zijn voor samenwerking met een zonneboiler? We hebben er eentje met twee boilervaten.

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:52
Wij staan op dit moment voor de keuze voor nieuwbouw (casco door een projectontwikkelaar/zelfbouw). Een van de zaken die we wel mee willen nemen is een warmtepomp. Wat is voor nieuwbouw een gebruikelijke plaats voor een dergelijke bron? Ergens "onder" het huis? Want dan moet er voor de bouw rekening gehouden worden hiermee. Of kan het ook prima naast het huis?

• PolderPloer!
GerjanT schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:05:
Wij staan op dit moment voor de keuze voor nieuwbouw (casco door een projectontwikkelaar/zelfbouw). Een van de zaken die we wel mee willen nemen is een warmtepomp. Wat is voor nieuwbouw een gebruikelijke plaats voor een dergelijke bron? Ergens "onder" het huis? Want dan moet er voor de bouw rekening gehouden worden hiermee. Of kan het ook prima naast het huis?
De bron is vaak meerdere lussen, 2 of 3 is gebruikelijk. De plaats van de lussen is haaks op de ondergrondse stromingen die er lopen ( boorder heeft kaarten). Dit voorkomt dat de ene lus in de wolk van de ander zit en dus kouder is. Vanaf de lussen naar binnen is vaak op 1 meter diepte het horizontale stelsel. Door invoerbuizen met een ruime bochtradius te nemen komen de tyleenslangen naar binnen op een verdeler. Vandaar met 1 hoofdleiding naar de WP.
Pagina: 1 2 3 ... 72 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee