• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:52
PolderPloer! schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:47:
[...]

De bron is vaak meerdere lussen, 2 of 3 is gebruikelijk. De plaats van de lussen is haaks op de ondergrondse stromingen die er lopen ( boorder heeft kaarten). Dit voorkomt dat de ene lus in de wolk van de ander zit en dus kouder is. Vanaf de lussen naar binnen is vaak op 1 meter diepte het horizontale stelsel. Door invoerbuizen met een ruime bochtradius te nemen komen de tyleenslangen naar binnen op een verdeler. Vandaar met 1 hoofdleiding naar de WP.
Dus vaak buiten de fundering geplaatst?

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-03 21:20
GerjanT schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:54:
[...]

Dus vaak buiten de fundering geplaatst?
Zeker!

Anders moet je eerst de bron maken en dan pas de palen/vlakke plaat. Das totaal niet praktisch.

Wees niet bevreesd, de bron ligt dus 1 meter onder maaiveld, kunt prima tuin / planten / struiken en zelfs bomen plaatsen bovenop de bron. Gebeurd niets mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolderPloer!
Ferdie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:55:
Hoe ingrijpend is eigenlijk het boren van een bron voor een bestaande tuin (voornamelijk grasveld hier)?

En is het mogelijk/gebruikelijk on de aanvoer en retour van de bron naar de zolder te trekken? Staat nu de cv die we overwegen te vervangen door de warmtepomp.

Tenslotte: wij hebben alleen radiatoren. Maar heb deze winter getest dat aanvoer van 45 graden meestal volstaat voor verwarming van ons huis (hoekhuis 150m2). Is dat een aanvoer temperatuur waarmee nog een acceptabele COP te realiseren is met een warmtepomp?

Laatste vraag: zijn er merken/types die speciaal geschikt zijn voor samenwerking met een zonneboiler? We hebben er eentje met twee boilervaten.
Tja dat hangt van de tuinindeling af. Ga er maar vanuit dat ze met een klein rupsvoertuig komen en een klein kraantje. Ze maken namelijk een waterbasin waar ze in boren. Dit voorkomt dat de bron tijdens het boren instort. Er is dus een paar kuub water nodig. Dit doen ze niet met kraanwater, maar ze boren gewoon wat grondwater op.

Reken maar op een dikke bende. De leidingen moeten tenslotte ook naar het huis gevoerd worden. Dit gebeurd dus op 1 meter diepte, betekent alles wat erboven zit weggegraven wordt.

Naar zolder kan prima, maar je moet je bronleiding zeer goed isoleren. In de winter wordt de retour namelijk rond 0 of zelfs daaronder. Porties condens als je niets isoleert. Let dan ook goed op dat je zolder een goede vloer heeft. Een warmtepomp weegt zo 200 kg als het niet meer is, hoe krijg je die op je zolder?

Misschien een kritische noot: Waarom gaan voor zo'n investering (ik vind het nobel hoor!)? Je hebt geen vloerverwarming en krijgt het niet altijd warm met een Ta van 45 graden? Mijn aanvoer is 29 graden bij een zeer koude dag. 45 is echt een stuk hoger en gaat gigantisch ten koste van het rendement. Misschien eerst nog eens kijken naar isolatie icm vloerverwarming en dan pas de volgende stap. Circa 15000 euro uitgeven aan een WP met bron, das een hoop kuubjes gas met een nieuwe ketel in je huidige situatie.

Elke WP kent wel een uitbreiding met zonneboiler e.d. Je ontkomt er niet aan 's winters SWW te maken met de WP, ook dit gaat tegen een lage cop vanwege de hoge Ta (45+)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-03 17:40
GerjanT schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:05:
Wij staan op dit moment voor de keuze voor nieuwbouw (casco door een projectontwikkelaar/zelfbouw). Een van de zaken die we wel mee willen nemen is een warmtepomp. Wat is voor nieuwbouw een gebruikelijke plaats voor een dergelijke bron? Ergens "onder" het huis? Want dan moet er voor de bouw rekening gehouden worden hiermee. Of kan het ook prima naast het huis?
Kan prima naast huis in je tuin.
Bij ons twee bronnen van 100m diep geboord 12 jaar geleden. Leidingen lopen op 1 meter diepte onder tuin en daarna onder fundament van woning door en komen aan voorkant van woning weer woning binnen. Onze woning ligt in een talud dus woonkamer ligt lager dan straatniveau en in ruimte waar warmtepomp staat komen leidingen dan ook meteen binnen net als water en elektra aansluitingen.

• austin_77
PolderPloer! schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:13:
[...]
Naar zolder kan prima, maar je moet je bronleiding zeer goed isoleren. In de winter wordt de retour namelijk rond 0 of zelfs daaronder. Porties condens als je niets isoleert. Let dan ook goed op dat je zolder een goede vloer heeft. Een warmtepomp weegt zo 200 kg als het niet meer is, hoe krijg je die op je zolder?

Misschien een kritische noot: Waarom gaan voor zo'n investering (ik vind het nobel hoor!)? Je hebt geen vloerverwarming en krijgt het niet altijd warm met een Ta van 45 graden? Mijn aanvoer is 29 graden bij een zeer koude dag. 45 is echt een stuk hoger en gaat gigantisch ten koste van het rendement. Misschien eerst nog eens kijken naar isolatie icm vloerverwarming en dan pas de volgende stap. Circa 15000 euro uitgeven aan een WP met bron, das een hoop kuubjes gas met een nieuwe ketel in je huidige situatie.
Ik sluit me volledig aan bij PolderPloer!. Waarom kijk je niet voor een hybride WP van Techneco de 'Elga'?http://techneco.nl/techneco-elga/
Daarbij zoals gezegd, 200kg is niets voor een WP de meesten komen rond 250kg uit indien uitgevoerd met intern boilervat.

[Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 03-03-2017 23:06]

• Anoniem: 99022
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PolderPloer! schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 02:06:
[...]

Bizar dat je niet weet wat er aan de hand is, maar al wel een prijs hebt voor een reparatie.. Dat lijkt meer op een verzekering dan op een reperatie
Dat heeft te maken met de situatie waarin de verkoper van het huis zich bevind.
Kort samengevat; tot en met woensdag, kan ik geen contact opnemen met de installateur. Vanaf woensdag, kan ik ze alles vragen. Dit om te voorkomen dat de installateur beslag laat leggen op het huis ivm openstaande rekeningen van de vorige bewoner. Vanaf woensdag staat de koopakte ingeschreven bij het kadaster en dan zijn we safe :P

Er is al een offerte gemaakt in opdracht van verkoper, die moet ik dus nog krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-12-2022
Dank PolderPloer! en Austin77 voor de reacties.

Iets om rekening te houden die bende in de tuin als ik het hier in de groep gooi. Op zolder betonnen platen, tegen betonnen scheidingsmuur, dus zou wel iets moeten kunnen dragen. Er staat nu dus al 600 kg aan boilervaten met inhoud.

En de kosten en het gedoe, tja, deels zou ik het doen uit "nobele" overwegingen om het huis CO2 neutraal te maken. Voor bestaande bouw net wat uitdagender. We hebben dak vloer en muren al nageisoleerd, maar met 4 cm spouw blijft dat beperkt. Wellicht dat we met ventilatoren of geavanceerdere radiatoren de aanvoer temperatuur omlaag kunnen brengen.

L/W ligt wellicht meer voor de hand, maar ook daarvoor de relatief hoge aanvoer temperatuur nodig, en lijkt me een W/W installatie wat dat betreft gunstiger.

Uitgesmeerd over 20 jaar maakt het niet zoveel uit in kosten (ook die mooi uit te smeren met een lening tegenwoordig), en hebben we toch maar mooi meer energie bespaard. Aldus redenerend..
EDIT: Plus de mogelijkheid om de overcapaciteit van de warmtecollectoren te gebruiken om de bron zomer's op te warmen, en wellicht ook nog gebruik te maken van de koeling.

[Voor 8% gewijzigd door Ferdie op 04-03-2017 17:51]

• Ferdie
austin_77 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:05:
[...]Ik sluit me volledig aan bij PolderPloer!. Waarom kijk je niet voor een hybride WP van Techneco de 'Elga'?http://techneco.nl/techneco-elga/
Mooi en heel betaalbaar ding inderdaad.. maar toch jammer dat je gas moet blijven bijstoken vind ik. Dan liever een maatje groter L/W.

• austin_77
Ferdie schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:50:
Dank PolderPloer! en Austin77 voor de reacties.

Iets om rekening te houden die bende in de tuin als ik het hier in de groep gooi. Op zolder betonnen platen, tegen betonnen scheidingsmuur, dus zou wel iets moeten kunnen dragen. Er staat nu dus al 600 kg aan boilervaten met inhoud.

En de kosten en het gedoe, tja, deels zou ik het doen uit "nobele" overwegingen om het huis CO2 neutraal te maken. Voor bestaande bouw net wat uitdagender. We hebben dak vloer en muren al nageisoleerd, maar met 4 cm spouw blijft dat beperkt. Wellicht dat we met ventilatoren of geavanceerdere radiatoren de aanvoer temperatuur omlaag kunnen brengen.

L/W ligt wellicht meer voor de hand, maar ook daarvoor de relatief hoge aanvoer temperatuur nodig, en lijkt me een W/W installatie wat dat betreft gunstiger.

Uitgesmeerd over 20 jaar maakt het niet zoveel uit in kosten (ook die mooi uit te smeren met een lening tegenwoordig), en hebben we toch maar mooi meer energie bespaard. Aldus redenerend..
EDIT: Plus de mogelijkheid om de overcapaciteit van de warmtecollectoren te gebruiken om de bron zomer's op te warmen, en wellicht ook nog gebruik te maken van de koeling.
Die zonnecollectoren zijn idd een mooie optie om je bron te regeneren.
In ons geval koelen we iedere zomer dus gaat warmte van de woning weer de bron in en daarmee ook regeneratie. Die passieve koeling is heerlijk want zo geen droge 'aircolucht'. Ter info: woon in het zuiden van nederland en als het in tuin 35 graden is dan is het binnen een heerlijke 24 graden (wel met rolluiken dicht dus geen instralende zon).

Ok, als je zolder nu al flink wat kilo's aankan dan is een w/w warmtepomp geen probleem.

Er zullen momenteel geen slechte systemen op de markt zijn het is vooral nazorg van installateurs en service van fabrikant die het hem doen.

Heb je ook vloerverwarming? Koelen met radiatoren gaat niet echt lukken denk ik.

• Ferdie
Dank voor de feedback. Klinkt aantrekkelijk dat koelen ook.
Wat betreft leidingwerk installatie daar zie ik het meeste tegenop. Hoe gaan we naar boven, isolatie etc. Misschien kan het ook buitenlangs.
austin_77 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:28:
[...]
Heb je ook vloerverwarming? Koelen met radiatoren gaat niet echt lukken denk ik.
Nee, maar ik zag dat Jagia radiatoren ook kunnen koelen.
http://www.jagapro.nl/low-h2o-radiatoren. (Ergens halverwege wordt passieve koeling vermeld).

• Niet online
Heb de offerte voor de reparatie nu ook op papier binnen:

Compressor: € 2184,-
Filter droger, kijkglas: € 138,-
Soldeermiddelen koudetechniek: € 39,-
Stikstofvulling: € 94,-
Afpersen: € 115,-
Herstel isolatie: € 78,-
Koelmiddel: € 88,-
Arbeid: € 1080,-
Manometers: € 45,-
Expansievat bron: € 38,-
Kleinmateriaal: € 63,-

Totaal: € 3962,-

Donderdag even bellen met ze wat er precies aan de hand is, en of dit de beste oplossing is of dat een nieuwe installatie misschien beter is.

• austin_77
Anoniem: 99022 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:47:
Heb de offerte voor de reparatie nu ook op papier binnen:

Compressor: € 2184,-
Filter droger, kijkglas: € 138,-
Soldeermiddelen koudetechniek: € 39,-
Stikstofvulling: € 94,-
Afpersen: € 115,-
Herstel isolatie: € 78,-
Koelmiddel: € 88,-
Arbeid: € 1080,-
Manometers: € 45,-
Expansievat bron: € 38,-
Kleinmateriaal: € 63,-

Totaal: € 3962,-

Donderdag even bellen met ze wat er precies aan de hand is, en of dit de beste oplossing is of dat een nieuwe installatie misschien beter is.
Ok dat had ik dus al verwacht. Kosten zijn redelijk en komen overeen met prijs die ik in verleden heb gehad qua reparaties (excl de compressor dan). Het probleem is dat je dus niet weet hoe de andere onderdelen zoch gaan verhouden en het kan zijn dat je dus van storing naar storing gaat. Daarmee bedoel ik te zeggen dat de warmtewisselaar nog stuk kan gaan en als dat gebeurd dan lopen vloeistoffen je (nieuwe) compressor in.

Hoe oud is je warmtepomp? Want dat kan wel eens cruciaal zijn in je beslissing wel of niet repareren. Klopt het dat je het over subsidie had? Want die krijg je alleen op nieuwe warmtepompen. Niet op bestaande. Dus die reparatie gaat je de volle mep kosten.

• Ferdie
Weten jullie of het mogelijk is om het koelmiddel wat van de bron komt eerst door de zonneboilers te halen via een warmtewisselaar? Zou met name tijdens de periodes dat deze niet boven de 30 graden uitkomen helpen voor een beter rendement van zowel warmtepomp als heat pipes.

• Niet online
De installatie is van 2009. En dit is inderdaad de prijs zonder enige subsidie.
Ik zit te wachten op bevestiging dat mijn koopakte ingeschreven is, en dan neem ik contact op met de installateur om een offerte te krijgen voor een nieuwe.

• austin_77
Anoniem: 99022 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:06:
De installatie is van 2009. En dit is inderdaad de prijs zonder enige subsidie.
Ik zit te wachten op bevestiging dat mijn koopakte ingeschreven is, en dan neem ik contact op met de installateur om een offerte te krijgen voor een nieuwe.
Hm 7 jaar oud. Dan is de compressor erg vroeg overleden. Mogelijk dat het systeem te veel gependeld heeft? Heb je een buffervat ernaast staan?

• Niet online
Ik denk het wel, ik heb daar totaal geen verstand van. Maar de hele installatie heeft zijn eigen ruimte in de kelder. Zodra ik in de gelegenheid ben maak ik een foto.

De installatie gebruikt krachtstroom, en volgens de 'geruchten' in de straat piekt deze soms te hoog of laag. Ik wil dus de installateur ook vragen hiervoor een beveiliging in te bouwen. Misschien dat dit deels oorzaak aan de storing heeft.

• austin_77
Anoniem: 99022 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 23:10:
Ik denk het wel, ik heb daar totaal geen verstand van. Maar de hele installatie heeft zijn eigen ruimte in de kelder. Zodra ik in de gelegenheid ben maak ik een foto.

De installatie gebruikt krachtstroom, en volgens de 'geruchten' in de straat piekt deze soms te hoog of laag. Ik wil dus de installateur ook vragen hiervoor een beveiliging in te bouwen. Misschien dat dit deels oorzaak aan de storing heeft.
Foto's zijn altijd nice! Misschien bij deze een subtiele hint aan mede-posters om pics te posten? :)

Als je krachtstroom te hoog of laag piekt, ik ben geen elektricien maar ik denk dat veel elektronica dat niet fijn vindt? Maar of een compressor daardoor kapot kan gaan? Overspanningsbeveiliging is vlgs mij nooit verkeerd maar mogelijk dat dat ingebouwd is in de printplaten van de warmtepomp.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-03 17:24
Hey allen,

Wij hebben een 2 onder 1 kap gekocht (projectmatige nieuwbouw, bouw nog niet begonnen) en willen eventueel ook een warmtepomp met verticale bron ipv hr ketel.

Waar moet je op letten bij het plaatsen van zo'n systeem?

- HR op zolder, WP in de schuur
- 8kw schat ik (moet de berekening nog opvragen), kun je met 2 bronnen in de voortuin (2m x 9.60m) af?
- niet aansluiten op gas
- stroom plus CV en WW aansluitingen in de schuur
- geen schoorsteen? Goed voor PV
- heeft een DWTW op de WP zin? Leiding omhoog en weer terug naar begane grond?

Mis ik nog iets?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-03 21:28
roelzadh schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:38:
Hey allen,

Wij hebben een 2 onder 1 kap gekocht (projectmatige nieuwbouw, bouw nog niet begonnen) en willen eventueel ook een warmtepomp met verticale bron ipv hr ketel.

- 8wk schat ik (moet de berekening nog opvragen), kun je met 2 bronnen in de voortuin af (2 x 9.60m)?
- niet aansluiten op gas

Mis ik nog iets?
Bij DWTW verwarm je m.i. de koude water stroom naar de mengkraan voor, dus hoef je die leiding niet helemaal naar beneden te trekken.
Ik weet niet hoe groot je voortuin is maar met twee bronnen moet je ze eigenlijk zo ver mogelijk uitelkaar plaatsen. (kleinste kans op uitputting van je bron).
Een houtkachel kun je overwegen, als het een paar dagen erg koud is, stookt die de begane grond in een mum van tijd warm. (Hebben wij erg veel plezier van gehad toen tijdens de verbouwing de verwarming uitgeschakeld was). Is ook een goed back-up als er eens iets met het systeem aan de hand is. Dan heb je wel een schoorsteen nodig.

• austin_77
roelzadh schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:38:
Hey allen,

- 8wk schat ik (moet de berekening nog opvragen), kun je met 2 bronnen in de voortuin af (2 x 9.60m)?
- niet aansluiten op gas

Mis ik nog iets?
Ik moet zeggen dat ik (no offense) even moeite had om je tekst te begrijpen. Wil je dus geen HR ketel? Omdat je schrijft HR op zolder, WP in de schuur.

8wk, ik neem aan dat je 8kilowatt bedoelt? 2 bronnen in de voortuin (2x 9,60m); je bedoelt de afstand tussen de twee bronnen? Twee boringen zijn meestal beiden rond de 100meter diep.

Niet aansluiten op gas; je wil dus geen gasaansluiting laten leggen tot aan je woning?

LIjkt me verstandig om alle aansluitingen daar uit te laten komen waar je je WP laat plaatsen.

'Geen schoorsteen, goed voor PV'; uh bedoel je hiermee dat de schoorsteen niet in de weg zit voor de zonnepanelen?

DWTW? Zoals hierboven al gezegd, deze sluit je niet op een WP aan.

Waar je mogelijk rekening mee kan houden:

- WP aan te sluiten op PV (zonnepanelen) is altijd handig, zo verbruik je meteen wat je opwekt
- WP combineren met zonnecollectoren -> handig voor bronregeneratie
- laat alle leidingen isoleren inclusief de afsluitkranen!
- hou er rekening mee dat het plaatsen van een buffervat je pomp stabieler maakt en minder slijtage plaatsvindt want minder 'pendelen'. Echter kun je ook kiezen voor naregeling van je vloerverwarmingen zodat je geen buffervat nodig hebt -> kost wel iets meer.
- meterkast -> 3-fasen en zekeringen a 3x 25 ampere zijn geen overbodige luxe.
- in geval van 3-fasen meterkast en 17+ zonnepanelen -> 3-fasen omvormer!

Ik zal vast nog een aantal dingen vergeten, maar daar zullen anderen in deze thread vast in kunnen aanvullen O-)

• roelzadh
Bedankt voor de tip, bedoelde inderdaad HR standaard op zolder zit en de warmtepomp waarschijnlijk beter in de schuur kan komen (minder leidingen).

De voortuin is 2,00 x 9,30 meter. Mocht er een bron in de achtertuin moeten, dan ben ik afhankelijk van de aannemer om dit tijdens de bouw te laten doen.

Ik lees in dit topic vooral over grote installaties. Dus voor een kleinere is misschien niet alles van toepassing / al ingebouwd in de pomp?

Zie dat NRGTEQ bijvoorbeeld ook geen buffer nodig heeft.
http://www.nrgteq.nl/?page_id=178&lang=nl_NL

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
roelzadh schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:48:
Bedankt voor de tip, bedoelde inderdaad HR standaard op zolder zit en de warmtepomp waarschijnlijk beter in de schuur kan komen (minder leidingen).

De voortuin is 2,00 x 9,30 meter. Mocht er een bron in de achtertuin moeten, dan ben ik afhankelijk van de aannemer om dit tijdens de bouw te laten doen.

Ik lees in dit topic vooral over grote installaties. Dus voor een kleinere is misschien niet alles van toepassing / al ingebouwd in de pomp?

Maar nog wel een tapwater buffer. (staat toch een tapwaterbuffervat naast op de foto uit je link?)
http://tim-meijer.com/nrg...cipe-Schema-TNG-Serie.pdf

De w/w wp staat meestal gewoon in een aangrenzend deel (of inpandig deel) van het (verwarmde) huis.
Zodat de boel niet kapot vriest in de warmtepomp. (de leidingen die de grond in gaan, hebben glycol, je cv leidingen uiteraard niet)
Linkje naar meer info:
https://warmtepomp-weetje...n/water-water-warmtepomp/
En Jerh heeft ook een NRGteq
https://gathering.tweaker...messages?data%5Bpage%5D=2

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2017 17:02]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• roelzadh
Nee, de HR ketel mag er natuurlijk uit. Het was de standaard plek dus leidingen zouden anders moeten lopen. Om de warmtepomp op zolder te zetten lijkt me minder praktisch in aanleg.

Ruimte in de berging is alleen beperkt, dus de boiler kan beter naar zolder.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-03 08:31
roelzadh schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:48:

Wp kan inderdaad beter op de begane grond, het ding weegt het nodig. Wel handig om te zorgen dat de badkamer er boven zit en de keuken er naast. Dan heb je korte leidingen.

Tussen de boringen moet minimaal 5 meter zitten, zodat ze geen last van elkaar hebben.

Ik heb een 6 kW nrgteq, fotos: jerh in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
met een huis van ruim 800m3. Wel overal 10hoh vv.

Ik heb wel een buffervat, een hygiene boiler van Hellmann, maar die staat er vooral vanwege de zonnecollectoren. De wp staat nu via de bypass gekoppeld (vanwege koelen) en daarop gaat verwarmen net zo goed als via de buffer. Ik heb dan ook meer dan 200m2 vv en geen zoneregelening. Daarvoor is in ieder geval geen buffervar nodig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
roelzadh schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:23:
Ruimte in de berging is alleen beperkt, dus de boiler kan beter naar zolder.
Die staat hier ook op zolder.
Maar wel een RVS versie (aan de prijs) vanwege het gewicht. (3 spiralen als hygiëne tapwaterspiraal, nog aan te sluiten)
Verder zit ik in het verkeerde forum met mijn l/w WP. ;)

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2017 17:38]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• austin_77
Zo nog 1 nachtje slapen en dan gaat het beginnen qua montage en al _/-\o_

Voor nu staan de WP plus toebehoren rustig te wachten

Zonnepanelen en rest komen morgen met de monteurs mee.

[Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 13-03-2017 17:41]

• Ferdie
Ziet er mooi uit. Succes met de installatie !

• austin_77
Voortgang:
Helaas geen aftapkraan in boilervat :X

Hij staat:

Morgen volgen meer pics.
Leidingwerk wordt morgen aangepakt. Vandaag nog een deel electra en afvoer oud ijzer.

[Voor 14% gewijzigd door austin_77 op 14-03-2017 14:31. Reden: tekst toegevoegd]

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:48
Flinke operatie, Austin! Succes/sterkte!

En ik blijf het bijzonder vinden hoe ontzettend duur die W/W warmtepompen zijn. Het is uiteindelijk niet heel veel meer dan een redelijk geavanceerde koelkast of warmtepomp droger met een buffervat er bovenop...

• austin_77
bartvb schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:33:
Flinke operatie, Austin! Succes/sterkte!

En ik blijf het bijzonder vinden hoe ontzettend duur die W/W warmtepompen zijn. Het is uiteindelijk niet heel veel meer dan een redelijk geavanceerde koelkast of warmtepomp droger met een buffervat er bovenop...
Ja dat is het inderdaad! Thnx! Leidingwerk moet dus compleet verwijderd en opnieuw gedaan worden. Monteurs verbaasden zich over het ontbreken van meerdere aftapkranen zowel in de WP unit zelf als in het custom leidingwerk. Al met al kostte het 4,5 uur om de oude pomp te demonteren. Heb wel de locale ijzerboer blij kunnen maken :)

Morgen de grootste en drukste dag want dan leidingwerk, zonnepanelen worden geplaatst en complete elektra aansluitingen. Volgende week dinsdag komt Nathan voor een geplande inbedrijfstelling met uitleg en inregeling.

Nog niet zichtbaar is de Grundfoss Magna 3 pomp die het CV gedeelte gaat aandrijven. Das wel een flinke jongen. Mja hij moet 8m hoogteverschil overbruggen.

• austin_77
Zo, even tijd voor een update.
Inmiddels draait alles; Solaredge se4000 met 14 panelen met optimizers a 265WP op plat dak, Alpha Innotec WZS82K3M met wtpsk200 buffervat en een Grundfoss Magna3.

Tijdens vullen bleek een mof niet geïdentificeerd dus knalde met een luide 'plop' de plastic :X afsluiter eruit en daarmee nog 10 liter water....gelukkig siergrindvloer.

Installatie is lekdicht en volgende week komt extern isoleerbedrijf voor de leidingen.

Alpha Home is geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het tot nu prima functioneert. Heb het idee dat die Alpha home behoorlijk diep geïntegreerd is in de regelkant van de warmtepomp en daarmee zuinigheid ten goede komt.

Pics:

Werkende installatie

Grundfoss Magna3:

Opbrengst :) :

• Niet online
Nice! Lijkt erg op de kast die in het huis staat die wij gekocht hebben. Ik zal woensdag eens wat foto's maken dan ben ik er weer :-)

• austin_77
Anoniem: 99022 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:42:
Nice! Lijkt erg op de kast die in het huis staat die wij gekocht hebben. Ik zal woensdag eens wat foto's maken dan ben ik er weer :-)
Thnx! Plaatjes zijn altijd goed! _/-\o_
Trouwens, bij mij gaat Nathan (importeur en groothandel) het onderhoud doen. Ik zou je aanraden om dat eventueel ook af te gaan nemen. Die gasten hebben sinds 1998 ervaring met Alpha Innotec en kunnen je misschien ook adviseren over een buffervat cq andere zaken die levensduur van je systeem verlengen.

[Voor 4% gewijzigd door austin_77 op 18-03-2017 17:23]

• PolderPloer!
austin_77 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:22:
[...]

Thnx! Plaatjes zijn altijd goed! _/-\o_
Trouwens, bij mij gaat Nathan (importeur en groothandel) het onderhoud doen. Ik zou je aanraden om dat eventueel ook af te gaan nemen. Die gasten hebben sinds 1998 ervaring met Alpha Innotec en kunnen je misschien ook adviseren over een buffervat cq andere zaken die levensduur van je systeem verlengen.
Ga je nog isoleren? Waarom heb je stalen leidingen? Zeker met koelen heb je heel veel condens, koper gaat dan toch veel langer mee?

• austin_77
Isoleren komt komende week gespecialiseerd bedrijf voor. Geen idee waarom installateur staal (is vlgs mij wel gegalvaniseerd of zoiets) gebruikt heeft. Originele installatie had het ook al. Alles wordt compleet ingepakt. Condens komt idd al snel. Maar nu staat koelbedrijf nog niet aan (en ik hou dat zo totdat de isolatie op plek zit).

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:33
austin_77 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:23:
Isoleren komt komende week gespecialiseerd bedrijf voor. Geen idee waarom installateur staal (is vlgs mij wel gegalvaniseerd of zoiets) gebruikt heeft. Originele installatie had het ook al. Alles wordt compleet ingepakt. Condens komt idd al snel. Maar nu staat koelbedrijf nog niet aan (en ik hou dat zo totdat de isolatie op plek zit).
Doet gegalvaniseerd staal met koper niet wegrotten dan na verloop van tijd?
Wij hebben 3 april een afspraak met de installateur voor onze toekomstige installatie, mogen wij misschien weten wie bij jullie alles heeft geinstalleerd en wat de kosten waren? Desnoods via PB.

• austin_77
Ff nagekeken het is verzinkt staal. Er zijn geen stalen leidingen gekoppeld aan koper. U heeft twee PB's ondertussen ;)

[Voor 27% gewijzigd door austin_77 op 20-03-2017 07:18]

• Niet online
Ik heb even gekeken, in het huis staat nu een AlphaInnotec SWC 170H/K met daarnaast een 'Brauchwarmwasser-Speicher', ook van AlphaInnotec .. WWS 507,

De compressor is dus stuk en waarschijnlijk gaan we de hele unit vervangen, offerte hiervoor komt volgende week binnen.

http://i67.tinypic.com/33bhdh5.jpg

http://i66.tinypic.com/2v3so5z.jpg

http://i66.tinypic.com/dcr9d2.jpg

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 22-03-2017 17:19. Reden: Foto's toegevoegd]

• austin_77
@-Intelligence- Ziet goed uit qua isolatie. Dat warmwaterbuffervat kan prima mee lijkt me. Benieuwd welke nieuwe warmtepompunit jullie gaan plaatsen. Alle nieuwe alpha innotecs hebben modulaire compressorunit dus die kan voor onderhoud/reparatie eruit gehaald worden.

Hier draait de boel inmiddels een dikke week. Gaat prima en temps zijn comfortabel. En dan is de pomp nog niet eens ingeregeld 😁

Installateur gaat nog me berichten over koppeling aan omvormer van zonnepanelen. Schijnbaar moet daar nog wat hardware voor binnenkomen. Isolatiebedrijf moet ook nog langskomen.

Een klein probleempje is dat de RBE niet tegelijk kan werken met Alpha Home...software in warmtepomp accepteert alleen 'of' en geen 'en' 🙁

[Voor 12% gewijzigd door austin_77 op 24-03-2017 15:50. Reden: Toevoegen naam]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03 21:16
Ik krijg ook een nieuwe offerte met een Alpha Innotec W/W warmte pomp.
Zou een boiler van 400 liter bij zitten/komen

Wat doet die koppeling met PV installatie ? Is dat boiler verwarmen als PV levert overdag ?

Verder vertelde deze nieuwe instalteur dat W/W warmtepomp door de jaren niet elk jaar een keuring voor vulmiddel nodig heeft omdat er minder in zit dan een split L/W

Bijvoorbeeld 11.2 kw mitshubishi Zubadan zit 4 KG R410 in en moet je per 1-2017 logboek bijhouden en jaarlijks onderhoud/inspectie/lek controle laten doen.
Zie: https://www.stek.nl/wette...ening-per-1-januari-2017/

Omrekentabel: https://www.stek.nl/wp-co...etabel-kg-CO2-eqGROOT.pdf
Bij 2.37 KG R410 ben je al de sjaak blijkbaar.. Edit: volgens de pdf bij elke installatie..

Hij zette dat op 200€ per jaar. En dan het koelen wat met 20 watt in plaats van >1500 watt. loopt gedurende alle zomerse maanden.

[Voor 70% gewijzigd door jacovn op 25-03-2017 21:19]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Ferdie
Ferdie schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:34:
Weten jullie of het mogelijk is om het koelmiddel wat van de bron komt eerst door de zonneboilers te halen via een warmtewisselaar? Zou met name tijdens de periodes dat deze niet boven de 30 graden uitkomen helpen voor een beter rendement van zowel warmtepomp als heat pipes.
Inmiddels het antwoord op mijn eigen vraag gevonden. De Toros Vision (en wellicht ook andere merken) biedt in ieder geval de mogelijkheid om warmte van de warmtecollectoren aan de verdamperzijde af te staan.

• austin_77
Ferdie schreef op zondag 26 maart 2017 @ 01:08:
[...]

Inmiddels het antwoord op mijn eigen vraag gevonden. De Toros Vision (en wellicht ook andere merken) biedt in ieder geval de mogelijkheid om warmte van de warmtecollectoren aan de verdamperzijde af te staan.
Dat hebben meer merken. De Alpha Innotec Alterra biedt deze mogelijkheid ook. Volgens mij zetten alle fabrikanten daarop in. Voordeel is dat je bron extra regeneratietijd heeft. Echter als je in zomer veel koelt scheelt het ook weer aan warmte dat je je bron in voert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
jacovn schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 10:31:
Ik krijg ook een nieuwe offerte met een Alpha Innotec W/W warmte pomp.
Zou een boiler van 400 liter bij zitten/komen

Wat doet die koppeling met PV installatie ? Is dat boiler verwarmen als PV levert overdag ?
Die koppeling zorgt voor een signaal naar WP dat ie boiler WW en of buffervat CV zijde extra opwarmt en dat zo de opgewerkte Kw's omgezet worden in warmte.
Echter heb ik even opgezocht dat dat nog wat extra accessoires benodigd:

- Zigbee device control module €130,-
- ZigBee gateway-thuiskit D-ZB06-S €79,-

Dus ff met installateur overleggen hoe we inmiddels met budget uitkomen...

[Voor 1% gewijzigd door austin_77 op 26-03-2017 13:45. Reden: Prijzen toegevoegd]

• jacovn
Thx, ik zag ook dat naregeling per ruimte ook goed te doen moet zijn. Maar informeren hoe duur dat is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
jacovn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:41:
Thx, ik zag ook dat naregeling per ruimte ook goed te doen moet zijn. Maar informeren hoe duur dat is.
Yep! Ik heb Alpha Home voor alle ruimtes. Die integreert naadloos met de Alpha Innotec warmtepomp en stuurt compleet productie aan. Kunt zelfs warmwaterproductie regelen via de app (zowel ios als android).

http://www.alpha-innotec.nl/alpha-home.html

• jacovn
austin_77 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:47:
[...]

Yep! Ik heb Alpha Home voor alle ruimtes. Die integreert naadloos met de Alpha Innotec warmtepomp en stuurt compleet productie aan. Kunt zelfs warmwaterproductie regelen via de app (zowel ios als android).

http://www.alpha-innotec.nl/alpha-home.html
Die radiator knoppen lijken we akelig veel op danfoss living connect.

Maar ja Alpha Innotec is onderdeel van de NIBE group, en de vice president van Danfoss werkte bij Valliant en Alpha Innotek. Niet zo'n hele grote wereld blijkbaar..

• austin_77
jacovn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:05:
[...]

Maar ja Alpha Innotec is onderdeel van de NIBE group, en de vice president van Danfoss werkte bij Valliant en Alpha Innotek. Niet zo'n hele grote wereld blijkbaar..
Ja klopt, is allemaal hetzelfde. Er staan alleen andere merkjes op. Alpha Innotek is gestart in 1998 met 6 man. Nibe heeft het overgenomen en het is een dochterbedrijf. Fijn is dat alle techniek niet veel verschilt, zo is het ook makkelijker te repareren. Allemaal open standaarden, Alpha home control box en gateway draaien op Linux.

Ik zou niet anders meer willen qua thermostaten. Zigbee bereik is prima hier in huis met drie verdiepingen en gewapend beton. Systeemstatus is uit te lezen via de app en als je ff extra warm water/verwarming nodig hebt kun je dat ook via de app doorzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jacovn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:05:
[...]

Vaillant (niet Valliant) gebruikt trouwens compressoren van o.a. Mitsubishi,
inderdaad een kleine wereld.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• GerjanT
Voor een nog te bouwen (projectmatige) twee-onder-een kap-woning hebben wij de keuze gemaakt om deze casco (lees: zonder installatie) op te laten leveren. De voornaamste reden is omdat we in onze woning een water/water warmtepomp willen.

We hebben inmiddels een aantal aanbiedingen gehad. Een van die aanbieders gaat voor een SmartHeat bravour 008 BWi. Ik heb eens door dit forum heen gebladerd maar daar kom ik deze niet tegen. Lees je op de website van de producent stel ik vast dat ze de nodige ervaringen hebben. Is er iemand in dit forum die ervaring heeft met dit merk?

Alle aanbieders hebben een warmtepomp aangeboden met een geïntegreerd boilervat van ± 200 liter. Ik denk mede omdat we in eerste instantie hebben aangegeven geen stortdouche te willen, maar wel een bad. We denken er echter over om toch een stortdouche (± 20 liter/minuut) te nemen, moet er dan een extra boilervat komen? Of is dat een combi-oplossing minder gewenst?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
GerjanT schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:09:
Alle aanbieders hebben een warmtepomp aangeboden met een geïntegreerd boilervat van ± 200 liter. Ik denk mede omdat we in eerste instantie hebben aangegeven geen stortdouche te willen, maar wel een bad. We denken er echter over om toch een stortdouche (± 20 liter/minuut) te nemen, moet er dan een extra boilervat komen? Of is dat een combi-oplossing minder gewenst?
Je stortdouche knalt je interne boilervat binnen 10 minuten leeg en dan heb je water met een temp van je drinkwaterleverancier. Een WP kan dat niet bijbenen en anders knalt ie het elektrisch element erbij en geloof me dat wil je niet. Los warmwaterbuffervat lijkt me dan zowieso aangewezen. Mogelijk dat je in de range van minimaal 300 liter komt met zo'n stortdouche.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PolderPloer!
austin_77 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:43:
[...]

Je stortdouche knalt je interne boilervat binnen 10 minuten leeg en dan heb je water met een temp van je drinkwaterleverancier. Een WP kan dat niet bijbenen en anders knalt ie het elektrisch element erbij en geloof me dat wil je niet. Los warmwaterbuffervat lijkt me dan zowieso aangewezen. Mogelijk dat je in de range van minimaal 300 liter komt met zo'n stortdouche.
Niet onwaar, maar toch een kleine aanvulling:

De WP heeft een vermogen van 6-16 kW (afhankelijk welke je kiest, maar hiertussen zit het ergens bij de meeste huizen). Om water te maken heb je zeker 25 kW nodig bij een stortdouche, je kunt het uitrekenen, maar het zit ver boven 16 kW. Dus je hebt niet voldoende warmtecapaciteit. Het standaard warmte element in de meeste WP's is maar 2 of 3 kW om de boiler eens per week naar 65 graden te brengen ivm legionella.

Je zou met een doorstroomverwarmingselement ongeveer 12 kW kunnen toevoegen, maar das met een COP van 1.

Ik zou gaan voor een groter buffervat, maar wel in combinatie met een douche WTW. Op die manier kun je veel langer met je water, aangezien je aanvoertemperatuur van het koude water veel hoger ligt (ca 20 ipv 5) en dus minder vermogen nodig hebt.

• austin_77
PolderPloer! schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:30:
[...]

Niet onwaar, maar toch een kleine aanvulling
Offtopic:
Kudo's Polderploer! 👍🏻 Voor de technische onderbouwing zowieso maar tevens ook voor de droogheid van je reactie 😂
Het maakte dat ik ff hier op werk flink in de lach schoot omdat ik me realiseerde dat mijn onderbouwing nogal plat is.

• jerh
PolderPloer! schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:30:
[...]

Je zou met een doorstroomverwarmingselement ongeveer 12 kW kunnen toevoegen, maar das met een COP van 1.

Ik zou gaan voor een groter buffervat, maar wel in combinatie met een douche WTW. Op die manier kun je veel langer met je water, aangezien je aanvoertemperatuur van het koude water veel hoger ligt (ca 20 ipv 5) en dus minder vermogen nodig hebt.
Een groter buffervat lijkt mij idd nodig of de regeneratiedouche uit Almere...

Overigens zijn je waardes voor het koude water lager dan hier, het koudste wat ik aan aanvoer heb gemeten is rond de 11 graden en gemiddeld zie ik de dwtw rond de 28/29 graden.

Maar voor water van 50 graden, mi het minimum, heb je nog steeds een grote delta t.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:34

Jack

MHz Matters

Stortdouche (dus 10L/min heet water) 30* C verwarmen (=60* - 30* dwtw) kost 21kW aan vermogen. Dat ga je niet redden met je warmtepomp. Dat wordt dus een flinke boiler.

[Specs]

• jacovn
Voorlopige offerte binnen.
Alpha innotek 14 KWh W/W warmtepomp, 400 liter boilervat.
Bronboring, 5 x 100 meter met 30 jaar opbrengst garantie.
Verdeler in technische ruimte met leidingen naar elke vloer verdeler
Vloer verwarming met naregeling op elke verdieping, bijna iedere ruimte (gangen, wc etc niet) met eigen thermostaat. (19 groepen geregeld)
Giet cementvloer wordt ook aan gebracht hierbij voor betere warmte overdracht (minderkosten bij bouwer)

Was even slikken met 35k€ ex btw. Maar de complete itho qualityflow met installatie was weer goedkoper dan gedacht, en al met al maar paar duizen euro duurder dan eerste offerte met 14 KWh lucht/water van de conculega.

Als de bouwer de EPC berekeing heeft kan er wellicht een kleiner type in, dat scheelt op de wp niet eens zo veel (deze staat voor 8000 ex btw in de offerte) maar 1 of 2 boringen minder scheelt veel (5 zijn 12500€ ex btw) neem maar aan dat ze 3 kW rekenen voor een 100 meter boring, dus 30 watt per meter en die moet dan 2500€ kosten. Geen idee of je zo terug kunt rekenen, maar ik ga het wel zien.

Op naar de hypotheek verstrekker om dit er maar bij te plannen..

• PolderPloer!
Korte reactie: neem de WP niet mee in je EPC, anders heb je geen recht op subsidie en laat je dus 3k liggen!

Kom je er niet uit qua EPC, gewoon paar pv panelen bij rekenen.

• GerjanT
PolderPloer! schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:48:
Korte reactie: neem de WP niet mee in je EPC, anders heb je geen recht op subsidie en laat je dus 3k liggen!

Je moet kunnen aantonen dat je de warmtepomp niet nodig hebt om aan de EPC van 0,4 te komen. In mijn geval pak ik zometeen de EPC van mijn te bouwen woning op basis van de HR-ketel, daarmee haal ik de 0,4. Het feit dat ik de warmtepomp inzet zorgt ervoor dat ik een verbetering doe tov de EPC en dan kom je wel in aanmerking voor subsidie.

• jacovn
PolderPloer! schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:48:

GerjanT schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:45:
[...]

Je moet kunnen aantonen dat je de warmtepomp niet nodig hebt om aan de EPC van 0,4 te komen. In mijn geval pak ik zometeen de EPC van mijn te bouwen woning op basis van de HR-ketel, daarmee haal ik de 0,4. Het feit dat ik de warmtepomp inzet zorgt ervoor dat ik een verbetering doe tov de EPC en dan kom je wel in aanmerking voor subsidie.
Dat is me al verteld.

EPC verlaging:
Qualityflow is 0.23
Warmtepomp is 0.24
Douche twt is 0.04
PV panelen is ?? (31 x 295 wp)

Ik heb geen idee wat de bouwer bouwkundig haalt. Maakt pas EPC als we bouwcontract tekenen en ik wil eerst zo veel mogelijk alle kosten duidelijk hebben. Stel hij haalt 0.5

Met aleen qualityflow en douche wtw zak hij dan dik onder de 0.3

Er zullen denk ik inderdaad 2 EPC berekeningen gemaakt moeten worden, 1 met een HR ketel en de andere met de WP.

[Voor 30% gewijzigd door jacovn op 29-03-2017 06:02]

• Jack

Jack

MHz Matters

jacovn schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:39:
Vloer verwarming met naregeling op elke verdieping, bijna iedere ruimte (gangen, wc etc niet) met eigen thermostaat. (19 groepen geregeld)
Giet cementvloer wordt ook aan gebracht hierbij voor betere warmte overdracht (minderkosten bij bouwer)

Was even slikken met 35k€ ex btw. Maar de complete itho qualityflow met installatie was weer goedkoper dan gedacht, en al met al maar paar duizen euro duurder dan eerste offerte met 14 KWh lucht/water van de conculega.

Als de bouwer de EPC berekeing heeft kan er wellicht een kleiner type in, dat scheelt op de wp niet eens zo veel (deze staat voor 8000 ex btw in de offerte) maar 1 of 2 boringen minder scheelt veel (5 zijn 12500€ ex btw) neem maar aan dat ze 3 kW rekenen voor een 100 meter boring, dus 30 watt per meter en die moet dan 2500€ kosten. Geen idee of je zo terug kunt rekenen, maar ik ga het wel zien.

14kWh is best wel veel naar mijn idee. Ik ga er vanuit dat uit de EPC zal blijken dat het benodigde vermogen lager is dan dit. Zelfs tweaker Grolsch heeft voor zijn zeer ruime nieuwbouw woning maar een 11kW (L/W) warmtepomp nodig.

Maar goed, veel vermogen dus grote WP, 5x boren, 5x leidingen aanleggen, veel werk, en dus veel €€€.
Een maatje kleiner scheelt je op veel vlakken dus geld.

Er zijn bedrijven die alleen maar vloerverwarmingen aanleggen. Deze willen nog wel eens met scherpe prijzen komen is mijn ervaring. Wellicht interessant om daar eens te informeren en naast je huidige offerte te leggen?

[Specs]

• jacovn
Jack schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:44:
[...]

14kWh is best wel veel naar mijn idee. Ik ga er vanuit dat uit de EPC zal blijken dat het benodigde vermogen lager is dan dit. Zelfs tweaker Grolsch heeft voor zijn zeer ruime nieuwbouw woning maar een 11kW (L/W) warmtepomp nodig.

Maar goed, veel vermogen dus grote WP, 5x boren, 5x leidingen aanleggen, veel werk, en dus veel €€€.
Een maatje kleiner scheelt je op veel vlakken dus geld.

Er zijn bedrijven die alleen maar vloerverwarmingen aanleggen. Deze willen nog wel eens met scherpe prijzen komen is mijn ervaring. Wellicht interessant om daar eens te informeren en naast je huidige offerte te leggen?
Ja dat is wel veel, en zal ook wel een stapje minder worden zodra de EPC en warmteverlies berekening er is.

Huis is bruto volgens de tekening 303 m2 vloeroppervlakte (BG 1 en 2) en 930 m3 (inclusief garage)
Netto wel minder.

De vloerverwarming post is niet overdreven duur, met de verdelers en aanvoer leidingen en verdeler achter de pompgroep erbij gerekend is het voor de 3 verdiepingen (249 M2) 4817 euro
De naregeling voor 19 groepen is weer iets duurder dan verwacht met 3000 euro, maar dat is een thermostaat op elke geregeld vertrek erbij (kamer, keuken, 3x slaapkamer, badkamer, 2x onbenoemde ruimte)

Nu zit nog wel op de hele verwarmingpost er 40 uur werk op, maar dat is ook alles met de WP installeren, afstellen etc.

• jerh
jacovn schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:39:

Ik vind de wp ook aan de grote kant. De prijs voor de vloerverwarming is zo te zien wel scherp.

Met de boring werkt het niet zo. Je hebt aan- en afvoer kosten, die zijn aanzienlijk en dan de boringen zelf met materiaal. Je kan het dus niet zo omslaan. Overigens vind ik de boring wel aan de dure kant. Je kan ook vragen of 4x 120 meter voordeliger is.

Maar mi ga je een veel kleiner wp nodig hebben. En over naregeling heb ik al eerder geschreven dat ik daar niet zo in geloof, zeker niet gezien de kosten. En dan doe je ook nog een wtw, die wp is veel te groot of je isolatie moet slecht zijn. Overigens wel zaak om met die wtw op te letten of daar ook de kosten van breedplaatvloeren inzetten of dat je nog een verrassing krijgt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jerh schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:51:
[...]

Maar mi ga je een veel kleiner wp nodig hebben. En over naregeling heb ik al eerder geschreven dat ik daar niet zo in geloof, zeker niet gezien de kosten.
Of naregeling nuttig is hangt af van de woning en het gebruik ervan.

Als je een kleine doorzonwoning hebt dan is de temperatuur overal gelijk en heb je hooguit een verschil in temperatuur tussen slaapkamers die uitsluitend ramen hebben aan één zijde, maar bij een slaapkamer die alleen voor slapen wordt gebruikt boeit de regeling toch al niet zoveel (hoewel ik het wel comfy vindt dat de naregeling in onze slaapkamers de temperatuur in de winter automatisch boven 16 graden houdt).

Als er een groot verschil is in instraling of warmteverlies in ruimtes die veel worden gebruikt of een ruimte wisselend wordt gebruikt (bijvoorbeeld een gastenverblijf of kantoor aan huis) heeft naregeling wel degelijk zin.

• jerh
Femme schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:04:
[...]

Of naregeling nuttig is hangt af van de woning en het gebruik ervan.

Als je een kleine doorzonwoning hebt dan is de temperatuur overal gelijk en heb je hooguit een verschil in temperatuur tussen slaapkamers die uitsluitend ramen hebben aan één zijde, maar bij een slaapkamer die alleen voor slapen wordt gebruikt boeit de regeling toch al niet zoveel (hoewel ik het wel comfy vindt dat de naregeling in onze slaapkamers de temperatuur in de winter automatisch boven 16 graden houdt).

Als er een groot verschil is in instraling of warmteverlies in ruimtes die veel worden gebruikt of een ruimte wisselend wordt gebruikt (bijvoorbeeld een gastenverblijf of kantoor aan huis) heeft naregeling wel degelijk zin.
Tja, idd serieuze punten. Ik zie echter om mij heen en bij mij zelf dat bij nieuwbouw dat veel minder opgaat. Er heerst veel meer een temperatuur in huis dan bij oudere huizen.

Maar laten we er geen uitgebreide discussie over voeren er is mi al genoeg overgezegd. Ik merkte het op omdat jacovn qua kosten een tegenvaller heeft.

• jacovn
Het is ee kip ei probleem hier.

Nu 2e installateur om offerte gevraagd omdat ik de rekening van de 1e te hoog vond uitvallen.
Welnu de nieuwe is nog duurder maar bied me een beter systeem (Klasse D tegen klass-B lucht verversing, W/W tegen L/W, douche WTW en zinken goten ipv pvc, naregeling per kamer vs niet)
Dat is dan nu 7K duurder, maar de 1e aanbieder is zijn offerte aan herzien omdat hij naar klasse-D lucht moet.

De nieuwe electra offerte is echter ook 3K van die 7K duurder. Daar is ook beter over nagedacht.

Maar goed zoals het nu staat geef ik dan liever die 7 K extra maar uit gezien ik dan een systeem krijg wat me meer aan staat. Nog maar eens met de electra man praten waarom een extra buis 85 euro ex moet kosten. Dat was bij de 1e 45 euro (al krabbelde de bouwer daar al terug omdat ik ze op rare plaatsen wil hebben volgens hem en dat wordt duurder)
Dus ik vrees dat aanbieder 1 ook wel een stuk in de richting van aanbieder 2 komt en dan valt hij af..

Aanbieder 2 woont op 100 meter van de bouwkavel, altijd handig voor service.

De WP berekenen gaat nog niet helemaal vanwege missende EPC en warmte verlies berekening. Die wil de bouwer maken als ik bouwcontract teken. En ik wil eerst weten wat de installatie me kost. En zo gaan we door....

Zondag komt aanbieder 2 uurtje langs om kennis te maken (hij werkt 6 dagen per week) dan zal ik hopenlijk alles wat nodig is kunnen bespreken en kunnen we verder.

Wil bijvoorbeeld weten of de naregeling uponor s-matrix of alpha innotek home is.

[Voor 18% gewijzigd door jacovn op 01-04-2017 07:01]

• Niet online
Ik heb eindelijk een voorstel voor de renovatie van de warmtepomp in ons huis ontvangen.

- Geen isolatie om circulatieleiding in de kelder, hierdoor warmteverlies van het warmtapwater, met als gevolg extra draaiuren van de warmtepomp.
- Inregelventielen lijken niet op de originele inregelstanden te staan, hierdoor is de kans aanwezig dat de installatie niet optimaal draait.
- Er is geen buffer voor het verwarmingswater aanwezig. Doordat alle ruimten individueel regelbaar zijn, bestaat de kans dat de warmtepomp kan gaan pendelen.
- Het gemeten glycol niveau in de bron is te laag.

Advies:

Het toepassen van een nieuwe warmtepomp welke gebruik maakt van de bestaande bron, in combinatie met het toepassen van een buffervat. Voor het bereiden van het warmtapwater kan een gasgestookt toestel worden geplaatst, dit toestel kan tevens de pieklast opvangen bij zeer koude dagen.

Het toepassen van deze combinatie biedt de volgende voordelen:
- Meer vermogen ter beschikking;
- Modulerende warmtepomp, waardoor minder aan/uit gedrag;
- Door toepassing buffervat rustig regelgedrag;
- Door ontwikkeling van de techniek, is de nieuwe warmtepomp voorzien van de laatste stand der techniek en voorzien van een hoger rendement dan de oude warmtepomp;
- Indien mogelijk het laten vervallen van de circulatieleiding

Mijn vraag aan de mede-Tweakers, is een buffervat icm een modulerende pomp wel nodig? Het huis heeft op de begane grond en eerste verdieping vloerverwarming welke per kamer geregeld kan worden. Daarnaast wil ik voor het warme water ook geen gasgestookt toestel, er ligt nu een heel mooi systeem in waarom zou ik dan weer terug gaan naar gas voor warm water.

• Cpt.Chaos
Een buffervat is nodig bij een modulerende pomp als je geen referentievertrek gebruikt (groep die altijd open staat). Zonder refentievertrek kunnen namelijk alle ventielen dichtgestuurd worden. Als dan de warmtepomp opstart kan deze voor korte tijd het vermogen niet kwijt, en staat de cv-waterpomp ook tegen een dichte afsluiter te persen (niet dat dat wat uitmaakt, centrifugaalpomp). Vrij simpel op te lossen met software, maar doen de fabrikanten dit ook? De meeste niet.
Zelf krijg ik hier nog uitsluitsel over of dit bij alpha innotec ook zo werkt, of alpha home dus werkt zonder buffervat en zonder referentievertrek.

Afhankelijk van wat voor douche je wilt zou je best af kunnen zonder gas. Als je bij zeer koude periodes gasondersteuning nodig zou hebben voor de verwarming is de warmtepomp gewoon verkeerd gedimensioneerd.

• austin_77
Cpt.Chaos schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:17:
Een buffervat is nodig bij een modulerende pomp als je geen referentievertrek gebruikt (groep die altijd open staat). Zonder refentievertrek kunnen namelijk alle ventielen dichtgestuurd worden. Als dan de warmtepomp opstart kan deze voor korte tijd het vermogen niet kwijt, en staat de cv-waterpomp ook tegen een dichte afsluiter te persen (niet dat dat wat uitmaakt, centrifugaalpomp). Vrij simpel op te lossen met software, maar doen de fabrikanten dit ook? De meeste niet.
Zelf krijg ik hier nog uitsluitsel over of dit bij alpha innotec ook zo werkt, of alpha home dus werkt zonder buffervat en zonder referentievertrek.
Laat ik jullie helpen. Ik heb dus een gloednieuwe alpha innotec staan incl buffervat. Alpha home heb ik ook. Alpha home kan naregelen en een buffervat is niet helemaal nodig. Alpha home heeft geen referentievertrek nodig. Echter installateur wilde gok niet nemen voor de lange termijn en dus buffervat erbij voor cv water. Dit komt levensduur warmtepomp alleen maar ten goede. Voorbeeld; laatst buiten lagere temps en in kamers en badkamers lagere temp. Warmtepomp zelf is niet aangeweest, alle warmte die nodig was voor cv zijde kwam vanuit buffervat.

Techneco regelt ook na, echter maakt de electronika alles veel duurder dan versies met buffervaten.

• austin_77
Anoniem: 99022 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:25:
Ik heb eindelijk een voorstel voor de renovatie van de warmtepomp in ons huis ontvangen.

- Geen isolatie om circulatieleiding in de kelder, hierdoor warmteverlies van het warmtapwater, met als gevolg extra draaiuren van de warmtepomp.
- Inregelventielen lijken niet op de originele inregelstanden te staan, hierdoor is de kans aanwezig dat de installatie niet optimaal draait.
- Er is geen buffer voor het verwarmingswater aanwezig. Doordat alle ruimten individueel regelbaar zijn, bestaat de kans dat de warmtepomp kan gaan pendelen.
- Het gemeten glycol niveau in de bron is te laag.
Wat je hier schrijft is precies hetgene waardoor onze eerste warmtepomp kapot is gegaan.

Ik zou zeggen; als je je warmte en warmwatervraag kan bedienen met een warmtepomp dan zou ik dat doen en geen gas meer erbij leggen!

Morgen wordt bekeken hoe mijn SE4000 omvormer aan wordt gesloten op de alpha innotec warmtepomp; functie -> bij meer dan x aantal kw's zonneenergie schakelt de alpha innotec alterra in om de opgewekte energie om te zetten in extra hogere buffervat of boilervat temperaturen zodat niet al te veel teruggeleverd wordt :9~

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-02 16:57
jacovn schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:50:
Het is ee kip ei probleem hier.

Nu 2e installateur om offerte gevraagd omdat ik de rekening van de 1e te hoog vond uitvallen.
Welnu de nieuwe is nog duurder maar bied me een beter systeem (Klasse D tegen klass-B lucht verversing, W/W tegen L/W, douche WTW en zinken goten ipv pvc, naregeling per kamer vs niet)
Dat is dan nu 7K duurder, maar de 1e aanbieder is zijn offerte aan herzien omdat hij naar klasse-D lucht moet.

De nieuwe electra offerte is echter ook 3K van die 7K duurder. Daar is ook beter over nagedacht.

Maar goed zoals het nu staat geef ik dan liever die 7 K extra maar uit gezien ik dan een systeem krijg wat me meer aan staat. Nog maar eens met de electra man praten waarom een extra buis 85 euro ex moet kosten. Dat was bij de 1e 45 euro (al krabbelde de bouwer daar al terug omdat ik ze op rare plaatsen wil hebben volgens hem en dat wordt duurder)
Dus ik vrees dat aanbieder 1 ook wel een stuk in de richting van aanbieder 2 komt en dan valt hij af..

Aanbieder 2 woont op 100 meter van de bouwkavel, altijd handig voor service.

De WP berekenen gaat nog niet helemaal vanwege missende EPC en warmte verlies berekening. Die wil de bouwer maken als ik bouwcontract teken. En ik wil eerst weten wat de installatie me kost. En zo gaan we door....

Zondag komt aanbieder 2 uurtje langs om kennis te maken (hij werkt 6 dagen per week) dan zal ik hopenlijk alles wat nodig is kunnen bespreken en kunnen we verder.

Wil bijvoorbeeld weten of de naregeling uponor s-matrix of alpha innotek home is.
Hoe langer je bezig bent hoe duurder het wordt. Ik hoop dat je lang in het huis blijft wonen je tvt zit inmiddels op 40 jaar

• jacovn
LittleTycoon schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:30:
[...]

Hoe langer je bezig bent hoe duurder het wordt. Ik hoop dat je lang in het huis blijft wonen je tvt zit inmiddels op 40 jaar
Tja als ik voor goedkoop had willen gaanwas ik snel klaar geweest met een catelogus woning en CV op gas erin met radiatoren.

Stelpost was voor dit huis 30K ex met standard installatie die net aan de eisen voldoet.
Nu wordt hij dubbel zo duur.
Komt er ook 10K aan zonnepanelen bij, moet ik die 40 K terug gaan verdienen. Nu betaal ik in kleiner huis al iets van 160 euro voor gas en electra volgens mij.
Als die VP panelen alle opbrengst dekken doe ik er dan iets meer dan 20 jaar over.

Een comfortable huis kun je denk ik niet in terugverdientijd berekenen.

Verder nog een vraag:
Ik krijg een 400 liter boilervat aangeboden, waarschijnlijk de WWS405. Als ik dan kijk naar stilstand verlies is dat 88 watt (ERP bij 65 graden)
Ga ik voor een WWS303.1 dan is dat de helft met 44 watt.

Er is me verteld dat de boiler altijd 65 graden gaat leveren.
De COP om naar 65 graden te gaan zal niet super zijn, en als ik dan de helft van het stilstandverlies kan hebben lijkt dat veel beter.

Voor zover ik heb kunnen vinden is dit stilstand verlies per uur

Dan moet ik dus 44 watt x 24 uur = 1 kWh per dag meer bijverwarmen.
Met 0.20 euro is dat dan 73 Euro per jaar.

Er zit alleen 80 liter water minder in..

[Voor 32% gewijzigd door jacovn op 06-04-2017 23:07]

• Jack

Jack

MHz Matters

Het oppervlak van de 303.1 is een stuk kleiner dan de 405. Dat scheelt dus nogal in het warmteverlies.

WP verwarmt enkel tot 50 graden. De rest, tot 65* C, gaat dus met het elektrische element (cop=1).
Daarom zie je ook vaak dat de boiler maar tot 50 graden wordt verwarmd en eenmaal per week een anti-legionella run tot 65 graden.
Bij een continue 50 graden in de boiler is het warmteverlies ook minder.

Stilstandverlies à 44W voor een uur lang = 44Wh.

[Specs]

• jacovn
De diameter van zowel de 303 als 405 boiler zijn 70cm, de hoogte verschilt alleen (133 en 162 cm) dat is iets van 18%

De 303.1 heeft andere isolatie. (Energie klasse A, wordt VIP genoemd)
De 405 heeft Energie klasse C.

Er zit wel een stuk kleinere warmte wisselaar in: 3.5 en 5.0 m2

• Jack

Jack

MHz Matters

Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat de isolatie hetzelfde was.
Verschil is oppervlak is 21,8%, dus best aanzienlijk.

Vanwege de lage COP bij hoge temps, wil je een zo klein mogelijke deltaT tussen heet WP water en de boiler. De grotere warmtewisselaar is dan in het voordeel.

Verder blijft het een persoonlijke keuze, afhankelijk van SWW verbuik, beschikbare ruimte, budget, etc.
Als de boiler op zolder komt te staan is met de 400L variant wel extra snel de was droog :+

[Specs]

• jacovn
Boiler en wp komen te staan in ruimte achter de garage die aan huis vast zit.
Warm water moet zo wel een stuk leiding door naar de douche ruimte. (Meter of 12-15 wat niet zo goed voor de epc is)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Inmiddels hebben we de opties door besproken en komt er gewoon een nieuwe pomp in met buffervat.
Wat ik ervan begrepen heb zit er ook een lus in de vloerverwarming die altijd 'open' staat.

Gas is geen optie gezien de locatie van de technische ruimte (ver van de meterkast en onder de grond). Om gas / rookgas aan te leggen moet er geboord worden door de vloer met vloerverwarming.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
Cpt.Chaos schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:17:
austin_77 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:41:
[...]
Laat ik jullie helpen. Ik heb dus een gloednieuwe alpha innotec staan incl buffervat. Alpha home heb ik ook. Alpha home kan naregelen en een buffervat is niet helemaal nodig. Alpha home heeft geen referentievertrek nodig. Echter installateur wilde gok niet nemen voor de lange termijn en dus buffervat erbij voor cv water. Dit komt levensduur warmtepomp alleen maar ten goede. Voorbeeld; laatst buiten lagere temps en in kamers en badkamers lagere temp. Warmtepomp zelf is niet aangeweest, alle warmte die nodig was voor cv zijde kwam vanuit buffervat..
Tegenstrijdige meningen.

Is het niet zo dat je een referentie vertrek (of altijd open groep moet hebben) waar de WP op de minimale modulerende stand zijn energie op kwijt moet kunnen ?

Althans bij Warmtepomp Weetjes beweren ze:

Bij een brine/water of water/water aan-uit warmtepomp:
Zoek het vermogen van de warmtepomp op met een bron van 10°C naar een aanvoer van 35°C
Vermenigvuldig dit vermogen met 20 en je hebt de advies inhoud van de buffertank.
Voorbeeld: we hebben in de technische gegevens gevonden dat een warmtepomp bij deze temperaturen 10 kW doet, dan is de gewenste buffer 10 x 20 = 200 liter.

Noot: Als er een gedeelte van de vloerverwarming altijd open staat, hoe groot moet dan buffer zijn ?
De stelregel is dat per kW vermogen 20 liter buffer nodig is. In deze bepaling gaan we er van uit dat per m² vloerverwarming 50 watt kan worden overgedragen.
Als 1000 watt 20 liter is. Dan is 50 watt 1 liter. Per m² vloerverwarming mag er dus 1 liter van de buffer inhoud af.

Ze baseren de info op de ISSO 72 norm.

Daar zit een berekening achter:

Bij een installatie ontwerp temperatuur / delta T van 5°C:
(10.000 Watt : (998 x 4190 x 5) x ( 3600 seconden) = 1,7218m³ per uur
= 1721 liter per uur, 10 minuten = 1/6 van een uur. Dus 1721 liter : 6 = 286 liter voor 10 kW.
Dit geeft een kengetal van afgerond 28 liter per kW afgegeven vermogen

Als de WP terug moduleren kan naar bijvoorbeeld 4 KW kun je dat getal aanhouden:
4000: (998 x 4190 x 5) x ( 3600 seconden) = 0,688 m³ per uur
= 688 liter per uur, 10 minuten = 1/6 van een uur. Dus 688 liter : 6 = 115 liter voor 4 kW

ALS deze berekeningen zo kloppen moet dan niet simpelweg die gehele flow gedurende die 10 minute door die ene open zone lopen en ook nog zijn warmte af kunnen geven ?

Bij mij wordt dat de garage blijkbaar, maar daar zie ik geen 50 watt/m2 kwijt te kunnen.
Die is 19.8 M2 en zal geen HOH patroon van 100 mm krijgen.
Ook zie ik daar geen 115 liter water in zitten.

Verder als die compleet open moet staan zit ik dan niet als het koud is ook de garage naar 20+ graden te stoken ? (als in onbeperkte flow op de zone die dan aan zijn max zit qua warmteoverdracht.

Edit: een beller is sneller: Nathan gebeld en de simele methode voor Brine is:
1/3 van je totale oppervlakte als referentieruimte, meestal kamer/keuken die open is -> geen buffer nodig

Wil je de kamer/keuken wel regelen dan heb je een buffer nodig.
In mijn geval de garage met maar 20m2 (<10%) leek hem een "minder goede" referentie ruimte.

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 10-04-2017 09:18]

• austin_77
Afgelopen vrijdag is Nathan mijn alpha innotec komen inregelen. Kundige en aardige technicus! Gesproken over wel/geen buffervat. Conclusie was dat een buffervat het regelen zo veel makkelijker kan maken omdat je niet je vloerverwarmingen afzonderlijk hoeft in te regelen. Ik merk het nu zelf ook; bij oude pomp geen buffervat, nieuwe pomp nu dus wel -> zoooo veel minder inschakelingen en een veel comfortabelere temperatuurstijging/daling.

Update: morgen wordt isolatie verder afgemaakt (bronleidingen waren afgelopen vrijdag al dampdicht geisoleerd) en binnenkort worden de benodigde solaredge accessoires geleverd om smart grid functie van de alpha innotec in te gaan zetten.
Als alles gereed is zal ik wat foto's plaatsen.

[Voor 3% gewijzigd door austin_77 op 10-04-2017 10:25]

• jacovn
Hoe veel pompgroepen zijn nodig met een buffer ?
Mij werd verteld 1 extra, maar een alpha innotec heeft toch zelf een pomp om richting de buffer te pompen, of richting de boiler als het sws is?

Dan zit de pompgroep voor de passieve verdeler die de leidingen naar de vloerverdelers op de verdiepingen staan.

Ik zie zo niet waar nog een extra pompgroep zou moeten zitten als je een buffer wilt gebruiken.

• Cpt.Chaos
Vandaag mijn offerte binnengekregen, gelukkig komt morgen de meneer even langs.

1x150m boren
WZSV62K3M (6,3kW modulerend)
al het leidingwerk aanleggen

33k euro

nogal veel niet? voor 5k euro legt de aannemer het hele huis vol vloerverwarming, de pomp zelf kost 10k, dus dan zouden ze dik 20k rekenen voor wat slangetjes en inregelen.

Is 6kW ook niet wat aan de lage kant voor 190m2 woning? Voor mijn gevoel wel, volgens mijn rekenmachine niet...Maar ik wil het zeker niet te koud hebben...

• Niet online
Bij mij vallen de kosten ook hoger uit dan verwacht.
Reparatie van de SWC 170H/K zou uitkomen op ~ € 4797,-
Vervanging van de SWC 170H/K door een modulerende pomp + aanleggen buffervat: € 19.033,-
Dit is wel excl de subsidie (€ 3400,-) die op de nieuwe pomp zit.

Wat is wijsheid? Ga ik de compressor vervangen in de niet-modulerende pomp en eventueel een buffervat laten plaatsen. Of kijk ik naar de toekomst en investeer ik direct in een nieuwe pomp.

Nog wat specificaties van de eventuele nieuwe pomp:
- Koudemiddel: R407C
- Verwarmingsvermogen B0/W35: 4,2 - 17,2 kW
- COP B0/W35: 4,92
- Voeding: 400 V (AC, 3 fase)
- Inclusief inbedrijfstelling
- Afmetingen: 598 x 665 x 1500 (bxdxh)
- Energielabel: A+++

Oftewel, een nieuwe pomp is ~ € 10.000,- duurder dan reparatie van de oude.

• jerh
Anoniem: 99022 schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:55:
Bij mij vallen de kosten ook hoger uit dan verwacht.
Reparatie van de SWC 170H/K zou uitkomen op ~ € 4797,-
Vervanging van de SWC 170H/K door een modulerende pomp + aanleggen buffervat: € 19.033,-
Dit is wel excl de subsidie (€ 3400,-) die op de nieuwe pomp zit.

Wat is wijsheid? Ga ik de compressor vervangen in de niet-modulerende pomp en eventueel een buffervat laten plaatsen. Of kijk ik naar de toekomst en investeer ik direct in een nieuwe pomp.

Nog wat specificaties van de eventuele nieuwe pomp:
- Koudemiddel: R407C
- Verwarmingsvermogen B0/W35: 4,2 - 17,2 kW
- COP B0/W35: 4,92
- Voeding: 400 V (AC, 3 fase)
- Inclusief inbedrijfstelling
- Afmetingen: 598 x 665 x 1500 (bxdxh)
- Energielabel: A+++

Oftewel, een nieuwe pomp is ~ € 10.000,- duurder dan reparatie van de oude.
En krijg je dan nog iets terug voor je oude pomp? Je installateur kan hem in de verliesuren reviseren en dan weer verkopen.....

Ik heb het gevoel dat de prijs aan de hoge kant is.

• Niet online
Wie koopt er een gebruikte pomp? Daar zit geen subsidie op ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• austin_77
jacovn schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:12:
Hoe veel pompgroepen zijn nodig met een buffer ?
Mij werd verteld 1 extra, maar een alpha innotec heeft toch zelf een pomp om richting de buffer te pompen, of richting de boiler als het sws is?

Dan zit de pompgroep voor de passieve verdeler die de leidingen naar de vloerverdelers op de verdiepingen staan.

Ik zie zo niet waar nog een extra pompgroep zou moeten zitten als je een buffer wilt gebruiken.
1 extra pompgroep, na buffervat.

Zie mijn foto's hieronder:

Totaaloverzicht:

Pompgroep na buffervat:

Verdeler op 3e verdieping met Alpha Home zigbee vloerverwarmingsgroep aansturing:

Uiteraard alles dampdicht geisoleerd en verlijmd.

Voor de oplettenden, de isolatie was op eerste foto nog niet helemaal klaar ;) en de sensorkabel wordt nog weggewerkt (pomp moet weer open, maar dat moet toch voor koppeling met SolarEdge omvormer voor Smart grid functie)

[Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 11-04-2017 21:08. Reden: Tekst toegevoegd]

• jacovn
Zijn die leidingen ook allemaal van uponor?

[Voor 5% gewijzigd door jacovn op 14-04-2017 06:34]

• austin_77
Verdelers zijn oude versie Velta (bestaat niet meer en is overgenomen door uponor), die hoefden niet vervangen te worden. Leidingen vloerverwarming zijn van merk waar ik naam niet meer van weet maar die zijn zuurstofvrij of zoiets zodat ze niet broos worden. Actuators zijn allemaal Uponor 230volt aangestuurd door Alpha Home.

De Grundfoss Magna 3 verbruikt gemiddeld 9 watt in 'AutoAdapt'-stand. Mooi om te zien hoe die zich aanpast als CV temp hoger en lager wordt.

• Niet online
Offerte getekend, einde van de maand komt de nieuwe Alpha Innotec erin, totaal 3 dagen werk. Wil toch wel graag weer verwarming in de nieuwe woning,

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gisteren was bij ons in de wijk, dicht bij het Wijchens meer,
een capaciteitscheck van een brandput uitgevoerd door Noordam.
Put is ca. 17 m diep - diameter boring weet ik helaas niet,
de verwachte capaciteit was ca. 30 - 40 m³/h! - deze werd blijkbaar gehaald.

De technicus was niet gecharmeerd van w/w-warmtepompen
door de mogelijke verstoring van diverse (water)ondoorlatende
bodemlagen door de boringen voor de sondes.

Zou dit een vergunning voor boringen in toekomst tegen kunnen houden?
(open en gesloten bron)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jacovn
Wij zitten 250-400 meter van de snelweg af en aan de andere kant een gebied waar je niet mag boren en een strategisch watervoorraard zit. Je krijgt er zo toestemming om tot 125
Meter of zo te gaan en dan ga je door tenminste 2 scheidende lagen heen. Ze kijken alleen of je niet dicht bij een andere bron zit. Ik kom op goed 200 meter van een andere bron welke bij een zorgcentrum geslagen is. Die zal een grote capaciteit hebben, en dan gaan ze gewoon dieper zitten blijkbaar. Zodra ik het weet post ik het wel.

Rare situatie, zo een snelweg als scheiding tussen wel en niet...

hoofdkaart met diepte tot waar je mag boren (met vergunning denk ik)

1e scheidende laag diepte:

dwardoorsnede grond

maaiveld is iets van 4 meter onder NAP, dus die moet je er af halen

Bron: Fugro

Dan heb ik de sondering, maar die gaat maar tot 35 meter of zo. (onderste deel mist)

[Voor 57% gewijzigd door jacovn op 13-04-2017 21:17]

• Schaeferr
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-03 11:04
Vanwege een nog te bouwen woning volg ik dit topic al enige tijd.

Twijfel zelf sterk tussen lucht of een gesloten bron systeem. Vanwege minder invloed door buitentemperatuur en geen buitenunit gaat mijn interesse naar een gesloten bronsysteem.

Bij het zoeken naar een installateur loop ik echter steevast tegen hetzelfde aan, namelijk de uitspraak: "L/W is tegenwoordig zodanig verbeterd qua rendement dat een grondgebonden systeem te duur is". Vaak gevolgd door een kostenindicatie voor de grondboring in de gemeente Heerlen van € 10.000,- voor 8 kW warmtepomp vermogen. Ofwel, kosten grondboring zijn ongeveer gelijk aan de techniekkosten.

In dit topic zie ik andere bedragen voorbij komen. Daarom de vraag, is deze stelling realistisch? Welke investering hebben jullie gedaan in de grondboring?

• austin_77
Schaeferr schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:51:

Twijfel zelf sterk tussen lucht of een gesloten bron systeem. Vanwege minder invloed door buitentemperatuur en geen buitenunit gaat mijn interesse naar een gesloten bronsysteem.

Bij het zoeken naar een installateur loop ik echter steevast tegen hetzelfde aan, namelijk de uitspraak: "L/W is tegenwoordig zodanig verbeterd qua rendement dat een grondgebonden systeem te duur is". Vaak gevolgd door een kostenindicatie voor de grondboring in de gemeente Heerlen van € 10.000,- voor 8 kW warmtepomp vermogen. Ofwel, kosten grondboring zijn ongeveer gelijk aan de techniekkosten.

In dit topic zie ik andere bedragen voorbij komen. Daarom de vraag, is deze stelling realistisch? Welke investering hebben jullie gedaan in de grondboring?
Eerlijk gezegd denk ik dat de installateur die je gevraagd hebt geen zin heeft in boringen? Er hangen certificaten (=prijskaartjes) aan het mogen installeren van warmtepompen met grondboren en niet iedere installateur wil/kan daar financien voor vrijmaken. Je zegt het zelf al 'geen buitenunit en minder invloed vanuit buitentemperatuur', lijken mij redenen genoeg :)
Kies voor een installateur die zaken doet met fabrikant en servicedienst van fabrikant. Zo zit je dicht aan de bron (no pun intended) en bij storingen geen zoeken naar speld in hooiberg omdat installateur nog weinig ervaring heeft.

ik heb al 13 jaar een gesloten bronsysteem WP en kan je zeggen dat het comfort ervan prima is. De passieve koeling is relatief goedkoop aangezien er twee pompen draaien op laag vermogen: de bronpomp en cvpomp.

[Voor 8% gewijzigd door austin_77 op 15-04-2017 19:57]

• Niet online
Morgen beginnen ze met het vernieuwen van de installatie in ons huis, ik zal tussendoor foto's maken!

Ik heb echter wel een andere vraag nu, hoeveel stroom verbruiken jullie? Ik moet voor het nieuwe huis nog een energieleverancier zoeken. Ik zit nu in mijn appartement op 3500kwh, maar hier heb ik nog een gasketel ;)
In het nieuwe huis komt een pomp met verwarmingsvermogen B0/W35: 4,2 - 17,2 kW, dus die zal wel aardig wat verbruiken.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 19-04-2017 15:14]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 99022 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:13:
Morgen beginnen ze met het vernieuwen van de installatie in ons huis, ik zal tussendoor foto's maken!

Ik heb echter wel een andere vraag nu, hoeveel stroom verbruiken jullie? Ik moet voor het nieuwe huis nog een energieleverancier zoeken. Ik zit nu in mijn appartement op 3500kwh, maar hier heb ik nog een gasketel ;)
In het nieuwe huis komt een pomp met verwarmingsvermogen B0/W35: 4,2 - 17,2 kW, dus die zal wel aardig wat verbruiken.
Bedoel je met deze cijfers dat hij 4,2 kW vermogen afneemt als de compressor draait?

Wat je energieverbruik gaat zijn hangt af van hoeveel uren de warmtepomp per jaar maakt en dat is weer afhankelijk van de warmtevraag van je huis. Gezien het vermogen van de warmtepomp is die niet gering.

12.000 - 15.000 kWh energieverbruik op jaarbasis zou ik niet gek vinden.

• Niet online
Ok dan zit ik met mijn schattig wel goed (16.000kwh)... maar het eerste jaar elke maand de meterstanden doorgeven om het te controleren.
Wat die cijfers betekenen, geen idee haha ... dit kreeg ik van de installateur / leverancier.

• austin_77
Anoniem: 99022 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:13:

Ik heb echter wel een andere vraag nu, hoeveel stroom verbruiken jullie?
Nice! Meer foto's in dit topic _/-\o_
Stroomverbruik lag bij mij op 8800 kwh per jaar in oude situatie met 12 jaar oude warmtepomp. Met laatste 5 maanden electrisch element stoken werd het door Essent afgerond op 12700kwh :o

Ik verwacht met nieuwe systeem nu zeker onder die 8800 kwh te gaan.

• Cpt.Chaos
Anoniem: 99022 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:07:
Ok dan zit ik met mijn schattig wel goed (16.000kwh)... maar het eerste jaar elke maand de meterstanden doorgeven om het te controleren.
Wat die cijfers betekenen, geen idee haha ... dit kreeg ik van de installateur / leverancier.
Dit is een frequentiegeregelde warmtepomp, deze kan dus beter aan de warmtevraag voldoen van de woning. Zonder buffervat, met referentievertrek.
Bij B0W35 levert de pomp minimaal 4,2kW. Dit zal in de praktijk neerkomen op 1kW elektrisch vermogen en 3kW bronvermogen, bij 17 uiteraard navenant meer.
Totale elektrisch verbruik is puur afhankelijk van warmteverlies woning.
Aangezien een maatje kleiner tot 6kW gaat, 8kW bij B5W35 zal de woning dus ergens tussen de 8 en 17kW verlies hebben. Vraag even de berekening aan de installateur. Misschien kan het zelfs uit om meer te isoleren en een kleinere pomp te nemen. Sidenote: ik weet niet hoeveel bronnen je hebt en of de balans dan wel goed blijft.

• Niet online
De installateur die de vernieuwing doet, heeft ~ 10 jaar geleden ook de eerste pomp geinstalleerd, ik ga er van uit dat ze dus goed weten wat er nu nodig is ;)

Vandaag (07.30 - 11.30u) zijn door de hele woning de regelingen voor de vloerverwarming nagekeken, en sommige anders ingesteld.
Zo koelde de vloer in de badkamers in de zomer ook, dit is een beetje onnodig gezien je na het douchen geen steenkoude voeten wilt. Ook was een gedeelte van de eetkamer/keuken niet aangesloten op de aansturing.

Hier zijn ze begonnen met het afkoppelen van de huidige pomp, deze staat er nu nog zo bij, maandag word hij definitief verwijderd.

[Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 20-04-2017 20:59]

• austin_77
@-Intelligence- Nice! Als ik de binnenkant van je pomp zo zie dan denk ik met weemoed terug aan de Thermia Villla Classic die bij mij 1 maand geleden verwijderd is haha. Isolatie ziet er nog goed uit op je foto's. Benieuwd hoe je nieuwe pomp erin gaat staan! Ik zie trouwens zelfde plaatstalen constructie als Thermia. Die copeland compressor is volgens mij in de generatie van 10 jaar geleden in bijna alle pompen gebruikt? Je zult merken bij je nieuwe warmtepomp dat de interne isolatie dusdanig is dat het totaal niet meer te vergelijke is met deze pomp. Zowel in warmteverliies als geluidsniveau.

• Niet online
@austin_77 haha de oude pomp heb ik nooit in bedrijf gezien/gehad. Ik hebt dit huis gekocht met een niet-werkende installatie, het is dus sowieso allemaal nieuw voor me ;-)
Het enige waar ik tegen op zie is 3 dagen weinig slapen, die bouwvakkers hebben hele andere werktijden dan ik haha.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik zit met een kwestie. Hopelijk zitten hier genoeg knappe koppen om te helpen. Ondertussen twee offertes van officiele Alpha Innotec installateurs gekregen. De ene zegt een 6kW pomp is genoeg, de andere komt met een 11kW pomp aanzetten. Allebei frequentiegeregeld.

De afmetingen van het huis (2-onder-1-kap) zijn begane grond 13,4x6,5 1e verdieping 11x6,5 en de zolder is 40m2, zegmaar 205m2 woonoppervlak. Overal komt vloerverwarming.
Rc vloer=4
Rc wand=5
Rc dak=6
Ventilatie type D, mechanische afzuiging.
Klopt het volgende dan aan warmteverlies:
geveloppervlak (6,5+6,5+13,4)*3+(6,5+6,5+11)*3=151,2m2,
gevelverlies=151,2/5=30,24W/m2K
dat zijn bg+1e verdieping, daarbovenop komt al gelijk het schuine dak, oppervlak van ca. 125m2
dakverlies 125/6=21W/m2K
vloer bg verlies=(13,4*6,5)/4=22W/m2K

Stel nu dat het buiten -20 is, en binnen moet het overal 21 graden worden, dan heb je toch (30,24+21+22)*41=3kW nodig.
Ventilatieverlies vanwege type D is nog eens 40%, dus dan zit je op 4,2kW verwarming nodig.

De 6,2kW pomp levert 6,2kW bij B0W35, bodemtemperatuur is natuurlijk altijd hoger dan 0 graden, dus het vermogen gaat dan richting de 7kW.
Kan je met 2,5kW voor SWW dan uit?

Is de 6kW pomp toch te klein en is de 11kW pomp beter?

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:48
Dat is wel een heel erg kort door de bocht warmteverliesberekening :) Ik neem in ieder geval aan dat je woning ramen heeft? ;)

Je zou deze eens kunnen proberen:
https://www.bouw-energie....n/warmteverliesberekening
? En/of vragen hoe de installateurs op die vermogens komen.
Pagina: 1 2 3 ... 72 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee