Super veel nuttige informatie in dit forum. Fijn! Maar blijkt toch een hele puzzel zo te zien. Zou fijn zijn als jullie me nog iets verder op weg zouden willen helpen.
Situatie
We renoveren een oud huis (ca. 1800). Wordt basically helemaal gestript en deels uitgebouwd. Uiteraard investeren we in isolatie, etc. We overwegen nu ook een brine/water warmtepomp. Het huis heeft een begane grond van ong. 100 m2, en dan nog 2 verdiepingen van elk 60 m2. Waar nieuw glas in gaat, wordt het HR++, maar oude houten kozijnen en oud glas (met voorzetramen) moeten deels ook worden gehandhaafd (ivm welstand). Grote bron aanleggen zou moeten lukken, want tuin is 25x5m. Idealiter willen we compleet van het gas af, dus ook WTW. Momenteel geen zonnepanelen. Er staat een grote boom voor ons dak die het rendement nogal beperkt ben ik bang.
Nu een paar vragen:
1) Wie laat ik een benodigd warmte vermogen berekening doen? Momenteel ga ik even uit van 10 - 12 kW, oa obv tools die anderen al in dit forum aangegeven hebben
2) We zien wild uiteenlopende kostenramingen. Ik ging eigenlijk uit van rond de €8k incl. BTW voor de warmtepomp zelf, en €8k voor 3x of 4x 100m bronboring. Alles excl. subsidies. Zit ik dan in de goede richting? Of ver eronder? PMs met betaalde bedragen / offertes zijn zeer welkom!
3) Welke andere meerkosten (tov CV systeem) moeten we nog mee rekenen? Vloerverwarming, leidingen, etc. zit al in de offerte aannemer namelijk
4) Begrijp ik het goed als er ongeveer 3 opties zijn qua combinaties met buffervaten, etc.
a) Modulerende warmtepomp met ingebouwd buffervat voor WTW, bv. NRGTEQ. Hier zit ook iets van een elektrische doorstroomverwarmer in? Kun je hiermee zonder buffervaten en aparte doorstroomverwarmers uit (we hebben geen regendouches, etc.)? Of is het beter om toch een buffervat te hebben?
b) Niet modulerende warmtepomp met apart buffervat voor vloerverwarming en apart buffervat voor WTW (dus 2 buffervaten). Maar kost veel ruimte en geeft vrij veel verlies?
c) Niet modulerende warmtepomp met 1 buffervat met hygienespiraal en elektrische doorstroomverwarmer. Altijd warm water en geen kans op legionella?
5) Volstaat het om op de bovenverdieping lage temp radiatoren te gebruiken? Of is het beter om overal vloerverwarming aan te leggen? Ik verwacht niet dat we boven veel warmte nodig hebben, dus neig naar lage temp radiatoren, ook omdat het een oud huis is met houten balken en houten ondervloer, dus dat het nogal een gedoe is om vloerverwarming boven neer te leggen (ik zag wel in andere posts dat mensen dit wel doen, dus het kan wel)
6) Is het mogelijk om binnen de 3x25A te blijven? Het gaat best snel namelijk ben ik bang, met (a) warmtepomp, (b) doorstroomverwarmer, (c) inductieplaat in de keuken, (d) Quooker, (e) laadpaal voor hybride auto. Lijkt me natuurlijk sterk dat je alles tegelijk gebruikt, maar toch. Je kostenvoordeel verdampt heel snel als je naar zwaardere aansluiting dan 3x25A moet (eigenlijk bizar als de politiek van fossiele brandstoffen af wil, maar soit). Hebben mensen hier ervaringen mee? Zijn er bv. schakelsystemen die de hybride auto even uitschakelen als ik ga koken en mijn vrouw de kids in bad doet?
7) Ervaringen met goede installateurs? Zag aantal reacties over Nathan, dus zal die eens bellen. Verder nog aanraders? Mag ook in PM
Veel dank voor jullie hulp. Heb veel gehad aan het forum so far, maar merk toch dat ik niet helemaal uit bovenstaande vragen gekomen ben tot nu toe