Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjeesDeBees
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-03 15:02
Voor een woonark zoek ik een technische oplossing voor het gebruik van het kanaalwater als warmtebron.
Ik ken de gewoonboot als voorbeeld en de meeste arken gebruiken een warmtewisselaar in de bodem. Dat gaat bij mij niet en ik zou met een open bron of externe/interne warmtewisselaar willen werken (en verder een Nibe/Alpha W/W systeem).

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand een installateur aanraden die dit eerder heeft geinstalleerd en een offerte zou willen uitbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@Cpt.Chaos Is het een nieuwbouw woning of bestaande bouw?
Is er een EPC berekening of overzicht van historisch gasverbruik aanwezig?

Je berekening lijkt wat simplistisch, je mist wat verliesposten.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 22:30
Het wordt nieuwbouw. Dus volgens bouwbesluit epc<0,4. Belangrijker is natuurlijk de Rc waardes. Heb ook even voor het gemak -20 gepakt, dan zit je meestal wel ruim goed. Natuurlijk zit er nog glas bij, pakken we daar nog eens 400W voor.
Welke andere verliesposten heb ik gemist?
En de hamvraag, zou een 6kW naar jullie idee genoeg zijn of komen we toch uit op een grotere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:31:
Het wordt nieuwbouw. Dus volgens bouwbesluit epc<0,4. Belangrijker is natuurlijk de Rc waardes. Heb ook even voor het gemak -20 gepakt, dan zit je meestal wel ruim goed. Natuurlijk zit er nog glas bij, pakken we daar nog eens 400W voor.
Welke andere verliesposten heb ik gemist?
En de hamvraag, zou een 6kW naar jullie idee genoeg zijn of komen we toch uit op een grotere?
U-wert.net

Kun je het nog beter berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Alleen is mijn Duits toch wat roestiger dan verwacht. Maar even met het handje alles berekend en dan kom ik uit op 5,7kW bij deltaT van 41 graden. Nieuwbouwhuizen zijn dus toch zo goed geisoleerd, wie had dat gedacht?
SjeesDeBees schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:12:
Voor een woonark zoek ik een technische oplossing voor het gebruik van het kanaalwater als warmtebron.
Ik ken de gewoonboot als voorbeeld en de meeste arken gebruiken een warmtewisselaar in de bodem. Dat gaat bij mij niet en ik zou met een open bron of externe/interne warmtewisselaar willen werken (en verder een Nibe/Alpha W/W systeem).

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand een installateur aanraden die dit eerder heeft geinstalleerd en een offerte zou willen uitbrengen?
Edit: reactie op sjees plaatsen.
Wat dacht je van een kielkoeler of beunkoeler? Houd je een gesloten systeem wat ook niet onprettig is.

[ Voor 63% gewijzigd door Cpt.Chaos op 26-04-2017 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjeesDeBees
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-03 15:02
Cpt.Chaos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 00:25: [...] Wat dacht je van een kielkoeler of beunkoeler? Houd je een gesloten systeem wat ook niet onprettig is.
Ja een gesloten systeem beschermt de warmtepomp verdamper, maar kan zelf wel weer makkelijk vervuilen. Zo ken ik de kielkoeler en beunkoelers uit de scheepsbouw (van stalen schepen), die als een mosselkwekerij vol gaan zitten, net als de stalen sloepjes uit de buurt.

Nu ga ik voor een rechthoekige betonnen bak, waaraan ik buiten in het water een kunststof warmtewisselaar wil hangen zoals bijvoorbeeld de MEFA Earth http://mefa.de/fileadmin/...odukte/MEFA_earth_-_E.pdf , maar dan direct in het water gehangen.

Of een extra warmtewisselaar zoals een platenwisselaar binnen in de ark met open zuig en pers naar buiten door de wand van de ark.

Nou kom ik er wel uit met die warmtewisselaars. Ik heb er ooit zelfs voor thermodynamica voor gestudeerd. Dus de theorie zit wel goed, maar de praktische kant van welke installeerder heeft hier ervaring mee of wil hiervoor een offerte uitbrengen is specifiek waar ik naar op zoek ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Vandaag bij Nathan geweest en de verschillende dingen bekeken.
De warmtepomp zelf is bij volgas nog redelijk stil. De huidige CV maakt meer lawaai.

De boilers gezien. Wil denk ik de WWS303.1 die heeft wel 80 liter minder dan de WWS405, maar ook de helft van stilstand verlies.
Warm water wordt op 58 graden aangemaakt met een cop van tegen de 2.5 volgens de persoon daar.
Met een WWS405 4 x per 48 uur een run voor SWW opwarmen die minder dan 40 minuten duurt. Dat liet hij op zijn eigen system in de logging zien.

Met een 14 kWh WP kun je 6 liter per minuut uit het vat continue halen, dat kan hij bijbenen,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 26 april 2017 @ 17:48:

Met een 14 kWh WP kun je 6 liter per minuut uit het vat continue halen, dat kan hij bijbenen,
14 kWh? Ik denk 14kW ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

14kW aan verwarmingsvermogen bij 6L/min houdt in een DeltaT van 33,3 graden.
In combinatie met een DWTW kan je dan continu blijven tappen.

14kW is een best forse unit in ieder geval, dus dat wordt een flinke bron.
Ik betwijfel of je zoveel nodig gaat hebben voor een nieuwbouw woning.

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 26-04-2017 19:06 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:31
Hier 7,7kw versie van Alpha Innotec met bron van 2x 100m diepte bij woning met vloeroppervlak van 150 vierkante meter. Meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Mijn huis wordt iets van 110 m2 voor bg, en 80 m2 voor 1e en 2e verdieping. (270 m2)
Met de standard RC voor de vloer, muur en dak en wat ramen iets van 11 kW op een website berekening.

Die 14 kW unit was een voorstel van de installeur die eerst een EPC berekening moet hebben voor de warmteverlies berekening.
Die EPC berekening komt als ik contract met de bouwer tekent en dan de een nieuwe berekening van de isntalateur.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja, maar net hoe groot het huis is en of bijgebouwen. Ook je wens voor tapwater spelen mee.

Zo ken ik een installatie met een 17kW Nibe F1145 voor een gigantische woning met een RC waarde van ongeveer 8.
700l tapwater op voorraad voor 3 badkamers met moesson stortdouche...

Het is maar net wat je wensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Mijn god. 3 super stortdouches, dat tikt lekker aan inderdaad. Dan krijg je de boiler nog wel een keer leeg.

Desondanks is de hoofdreden voor de lompe warmtepomp het SWW. Voor de ruimteverwarming van een nieuwbouw woning heb je normaal maar weinig kW nodig, aldus die paar EPC berekeningen die ik heb gezien.

De vraag is vervolgens ga je een extra grote wp plaatsen alleen voor de SWW voorziening? Wellicht goedkoper om over andere alternatieven na te denken.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De bg vloer is huis van 11.2 x 8 meter buitenkant. Daar aan vast een uitbouw keuken van 4x3.80 en er naast een garage van 3,75 x 8 meter met aan de achterkant een afgescheiden stuk voor de Wp en boiler vat etc.

De garage wordt wel verwarmd met vloerverwarming maar niet echt warm. Kamer, eetkeuken gang en wc op bg wel verwarmd.
1e verdieping alle ruimte behalve gang met vloerverwarming
2e verdieping 2 kamers met vloerverwarming. (Washok gang en technische ruimte niet)

Er komt een itho qualityflow in. Dus heel veel ventilatie verlies krijg ik ook niet.

Ramen voornamelijk op zuid/oost (voorzijde huis) en noord/west (achterkant)
Maar 2 ramen op noord/oost. En 3 ramen op zuid/west.

1 badkamer met bad en een normale douche.
Keuken met een quooker combi ding waar ook warm water naar toe loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 26-04-2017 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jack schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:37:
Mijn god. 3 super stortdouches, dat tikt lekker aan inderdaad. Dan krijg je de boiler nog wel een keer leeg.

Desondanks is de hoofdreden voor de lompe warmtepomp het SWW. Voor de ruimteverwarming van een nieuwbouw woning heb je normaal maar weinig kW nodig, aldus die paar EPC berekeningen die ik heb gezien.

De vraag is vervolgens ga je een extra grote wp plaatsen alleen voor de SWW voorziening? Wellicht goedkoper om over andere alternatieven na te denken.
Nou... Lomp grote wp valt wel mee. Het huis is echt gigantisch. Er waren 3 wtw's nodig (2x Stork HR950 en een 960) om aan de ventilatie eisen te voldoen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag bij Nathan geweest en de verschillende dingen bekeken.
De warmtepomp zelf is bij volgas nog redelijk stil. De huidige CV maakt meer lawaai.

De boilers gezien. Wil denk ik de WWS303.1 die heeft wel 80 liter minder dan de WWS405, maar ook de helft van stilstand verlies.
Warm water wordt op 58 graden aangemaakt met een cop van tegen de 2.5 volgens de persoon daar.
Met een WWS405 4 x per 48 uur een run voor SWW opwarmen die minder dan 40 minuten duurt. Dat liet hij op zijn eigen system in de logging zien.

Nathan (en de monteurs in opdracht van) zet alle WP's voor tapwater op 58 graden. Toevallig is vandaag een monteur geweest bij mij om de boel in te stellen en kwam dit nog ter sprake. Je kan dit overigens zelf ook aanpassen.

Bij mij deed hij er ongeveer 2 uur over, om 430 liter tapwater op te warmen naar 58 graden, boiler was helemaal leeg dus het was steenkoud water wat er in zat.

Verder is de installatie ook helemaal afgerond, er moet alleen nog geisoleerd worden. Wegens drukte van verhuizing e.d. nog geen tijd om een compleet 'verslag' te schrijven incl foto's, dat komt in de loop van de week wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
jacovn schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:45:
De bg vloer is huis van 11.2 x 8 meter buitenkant. Daar aan vast een uitbouw keuken van 4x3.80 en er naast een garage van 3,75 x 8 meter met aan de achterkant een afgescheiden stuk voor de Wp en boiler vat etc.

De garage wordt wel verwarmd met vloerverwarming maar niet echt warm. Kamer, eetkeuken gang en wc op bg wel verwarmd.
1e verdieping alle ruimte behalve gang met vloerverwarming
2e verdieping 2 kamers met vloerverwarming. (Washok gang en technische ruimte niet)

Er komt een itho qualityflow in. Dus heel veel ventilatie verlies krijg ik ook niet.

Ramen voornamelijk op zuid/oost (voorzijde huis) en noord/west (achterkant)
Maar 2 ramen op noord/oost. En 3 ramen op zuid/west.

1 badkamer met bad en een normale douche.
Keuken met een quooker combi ding waar ook warm water naar toe loopt.
Mijn huis is nog iets groter en ik doe het met een 6 kW. Alles met vv, rc 5/5.5/6 en mvv.

Als je wilt weten waar je aan toe bent, laat je toch gewoon een buro die wvb maken, dat hoef je niet perse door de aannemer te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb nu alleen een losse aanbieding liggen met daarin (de dingen waar een rc genoemd is)
Ribcasettevloer rc 3.5
Prefab schanierkap rc ntb
Rockwool 433 BP (muur is 350 mm, kzs is 120 mm, luchtspleet = 20 mm, buitenmuur is 100 mm, zou 130 mm rockwool moeten zijn dan neem ik aan)

Ik vermoed dat het net voldoet aan de eisen en niets meer. Maar met ntb zal ik nog wel een optie hebben om een betere(duurdere) te nemen voor schuin dak. Het is 106 m2 dak a 105€ per m2 nu.(kingspan aero rc 7.0 is
€73.90 per m2, en rc 6.0 is €66.10 en rc10 is €106.55)
Standaard is toch:
Vloer 3.5
Wand 4.5
Dak 6.0

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 27-04-2017 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op donderdag 27 april 2017 @ 08:11:
Ik heb nu alleen een losse aanbieding liggen met daarin (de dingen waar een rc genoemd is)
Ribcasettevloer rc 3.5
Prefab schanierkap rc ntb
Rockwool 433 BP (muur is 350 mm, kzs is 120 mm, luchtspleet = 20 mm, buitenmuur is 100 mm, zou 130 mm rockwool moeten zijn dan neem ik aan)

Ik vermoed dat het net voldoet aan de eisen en niets meer. Maar met ntb zal ik nog wel een optie hebben om een betere(duurdere) te nemen voor schuin dak. Het is 106 m2 dak a 105€ per m2 nu.

Standaard is toch:
Vloer 3.5
Wand 4.5
Dak 6.0
dat klinkt idd wel mager. Ik zou strefen naar alles tussen de 5 en 6, waarbij het dak het beste wordt. Maar ik zie je in wat threads zaken schrijven, volgens mij moet je eerst de basis uitstippelen, een ruw budget samenstellen met ruimte voor meerwerk/aanpassingen en vanuit die structuur werken. De basis van het huis is veel belangrijker dan nu veel tijd in bijvoorbeeld de installaties stoppen. Ook een logisch ontwerp van de ruimtes, waarin alle waterstromen bij elkaar zijn, gaat helpen. Een wp kun je gewoon een aanname voor doen, het verschil tussen 6,8 of 11 kW gaat je de kop niet kosten. En als je fysieke ruimte overhoud omdat het kleiner kan, kun je er een voorrraadkast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op donderdag 27 april 2017 @ 09:37:
[...]

dat klinkt idd wel mager. Ik zou strefen naar alles tussen de 5 en 6, waarbij het dak het beste wordt. Maar ik zie je in wat threads zaken schrijven, volgens mij moet je eerst de basis uitstippelen, een ruw budget samenstellen met ruimte voor meerwerk/aanpassingen en vanuit die structuur werken. De basis van het huis is veel belangrijker dan nu veel tijd in bijvoorbeeld de installaties stoppen. Ook een logisch ontwerp van de ruimtes, waarin alle waterstromen bij elkaar zijn, gaat helpen. Een wp kun je gewoon een aanname voor doen, het verschil tussen 6,8 of 11 kW gaat je de kop niet kosten. En als je fysieke ruimte overhoud omdat het kleiner kan, kun je er een voorrraadkast plaatsen.
Daar heb je gelijk in. We hebben een wat hobbelig traject gehad tot nu toe. Deze bouwer is wel goed gezien wat hij al gedaan heeft. Echter hebben we dus een offerte die wel heel gedetialeerd is op sommige punten, maar aan de andere kant over dingen ook weer te weinig info geeft.

Dat wordt ingvuld als we contract tekenen is me vertled.
Ik heb nu een bouwbegeleider genomen die dit allemaal voor de tijd afhandeld, zodat er niet weer op allerlei posten geld bij moet. Morgen overleg met hem, er is al meer dan 10K af en er zitten dus met deze punten nog wat vragen in.

Omdat er geen leveranciers bij staan is het wel apples met peren vergelijken, maar het voorbeeld hierboven voor de dakplaten alleen geeft wel aan dat er van alles mogelijk is voor de prijs die nu in bestek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:57
Ik heb interesse in een water/water warmtepomp in combinatie met een zonneboiler. Ik ben nog niet meteen toe aan een bouw, maar ik informeer me al graag. Nu heb ik het toch wat moeilijk om te begrijpen hoe zo'n systeem precies werkt. Ik heb ernaar gezocht op Google, op sites van fabrikanten, in dit topic en het zonneboilertopic. Ik weet nu dat de combinatie mogelijk is, maar hoe het precies werkt is mij niet duidelijk. Bij de fabrikanten zie je vaak schema's, maar die gaan steeds uit van een ketel op gas voor de verwarming.
Tot dusver denk ik:
Op de zonnewarmtepanelen sluit ik uiteraard een boiler aan voor SWW. Deze verwarm ik tot als hij een gewenste temperatuur heeft bereikt, bijvoorbeeld 55 graden. Vervolgens gebruik ik de warmte van de zon voor het verwarmen van een buffervat. Als ik dan een gasketel zou hebben, dan zou ik het aanvoerwater vanuit dat buffervat laten komen, in de ketel verwarmen en vervolgens naar de vloerverwarming sturen. Met een warmtepomp werkt het dan anders, denk ik. Dan zal de warmtepomp, indien nodig, ook het buffervat verwarmen en wordt de vloerverwarming rechtstreeks gevoed vanaf de het buffervat. Klopt dat? Ik begrijp ook dat het vaak beter is om twee vaten te installeren, eentje voor SWW en eentje voor verwarming. Aangezien de boiler voor SWW warmer moet zijn dan het buffervat voor de vloerverwarming. Kan iemand me hier iets meer over vertellen of linken naar een informatieve pagina?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

@SchumiFAST
Zie hier voor veel Nibe installatie schema's. De laatste 3 pagina's hebben een zonneboiler.

http://www.nibenl.eu/nibedocuments/18160/PRS_NL_F1145.pdf

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok mensen, hier zit heel wat ervaring dus ik ben benieuwd.
Ik heb de nieuwe Alpha Innotec staan incl 200l buffervat.
Ik ben het met de installateur niet eens over de wijze van aansluiten / aansturen, en dit blijkt nu ook niet lekker te werken.

De installateur heeft op een kladje gezet hoe het nu aangesloten is, deze staat hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cmyvwyru1qrz9.jpg

WP: Warmtepomp
W: Warm tapwater
Vierkantje waar TT bijstaat is het buffervat.

TT zijn temperatuursensoren
Het ding boven warm tapwater is een drieweg klep (of tapwater verwarmen of de warmtevoorziening)
Het rondje met de play button is de pomp van de vloerverwarming.

Zonder te vertellen wat ik denk, ben ik benieuwd naar jullie mening.
spoiler:
De pomp maakt onnodige start/stops. En er staat zelfs een storing in het geheugen.
Mijn 'issue' is, er zit geen klep aan de koude kant. De pomp van de vloerverwarming is natuurlijk best sterk. Alles staat in de kelder.
Ik denk dat op deze manier, de pomp van de vloerverwarming het water door het buffervat laat circuleren, zonder dat er warmte toegevoegd kan worden door de warmtepomp. Uiteraard, mengt dit zich wel een beetje, maar is totaal inefficiënt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2017 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
In de warmtepomp zelf zit toch ook een pomp voor de 3 weg klep ? Althans die ik heb bekeken bij Nathan had een interne pomp.

Als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.baudokumentation.ch/7/newsimage/00/21/68/02_ait_590_382.jpg

Mij is verteld dat als je een buffer wilt er een extra pompgroep bij komt en dat is wat jij nu getekent hebt.

En wat betreft best sterk, aan type nummer leek het een 3000 liter per uur model te zijn. Dus best sterk is een understatement...

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 10-05-2017 06:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@-Intelligence-
Op warmtepomp weetjes staat het toch ook zo?
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

Alleen is daar geen tapwatervat bij getekend...(wat het lastiger maakt, want geen cv toevoeging op dat moment)
Ik zou de vloerverwarmingspomp enkel laten draaien als de warmtepomp draait voor cv.
De kans is dat het 200 ltr buffervat te ver afkoelt, waardoor de WP vol aan de bak moet... Die wil je zo laag mogelijk hebben...en dus een constantere (niet te lage) aanvoertemperatuur vanuit de vloerverwarming (en buffervat) naar de WP toe.
Daarmee voorkom je pendelgedrag.
Ik heb het ook ongeveer zo, maar dan een cv vat met hygienespiraal voor tapwater, dus geen aparte boiler

Zonder verder te weten hoe de WP aangestuurd word en de vloerverwarmingspomp, is het gokken.
Misschien is een extra 3-weg klep onder je tapwater vat een (kleine) verbetering met bovenstaande suggestie

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2017 07:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 06:30:
In de warmtepomp zelf zit toch ook een pomp voor de 3 weg klep ? Althans die ik heb bekeken bij Nathan had een interne pomp.

Als voorbeeld:

[afbeelding]

Mij is verteld dat als je een buffer wilt er een extra pompgroep bij komt en dat is wat jij nu getekent hebt.

En wat betreft best sterk, aan type nummer leek het een 3000 liter per uur model te zijn. Dus best sterk is een understatement...
Op jouw plaatje zie ik geen enkele pomp zitten. De pomp(en) zitten onderin in de compressorruimte.
Één pomp zit er sowieso, die van de bron.
@-Intelligence- Hydraulisch gezien zijn de twee pompen losgekoppeld van elkaar ivm buffervat.
Tenminste, heeft het buffervat echt maar twee aansluitingen en geen vier?

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 10-05-2017 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 06:57:
[...]

Op jouw plaatje zie ik geen enkele pomp zitten. De pomp(en) zitten onderin in de compressorruimte.
Één pomp zit er sowieso, die van de bron.
@-Intelligence- Hydraulisch gezien zijn de twee pompen losgekoppeld van elkaar ivm buffervat.
Tenminste, heeft het buffervat echt maar twee aansluitingen en geen vier?
Ik nam aan day dat ronde ding onder de t splitsing aan de rechter kant een pomp is (die t splitsing is de 3 weg klep die ofwel sww ofwel vloerwarmte doet volgens mij)
In de showroom zag ik daar een grundfos pomp zitten, of mijn geheugen moet me nu compleet in de steek late .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

AUijtdehaag schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 06:43:
@-Intelligence-
Op warmtepomp weetjes staat het toch ook zo?

Alleen is daar geen tapwatervat bij getekend...(wat het lastiger maakt, want geen cv toevoeging op dat moment)
Ik zou de vloerverwarmingspomp enkel laten draaien als de warmtepomp draait voor cv.
De kans is dat het 200 ltr buffervat te ver afkoelt, waardoor de WP vol aan de bak moet... Die wil je zo laag mogelijk hebben...en dus een constantere (niet te lage) aanvoertemperatuur vanuit de vloerverwarming (en buffervat) naar de WP toe.
Daarmee voorkom je pendelgedrag.
Ik heb het ook ongeveer zo, maar dan een cv vat met hygienespiraal voor tapwater, dus geen aparte boiler

Zonder verder te weten hoe de WP aangestuurd word en de vloerverwarmingspomp, is het gokken.
Misschien is een extra 3-weg klep onder je tapwater vat een (kleine) verbetering met bovenstaande suggestie
Als je de vloerverwarmingspomp alleen laat draaien als de warmtepomp verwarmt voor cv, waarom zou je dan nog een buffervat hebben? Het idee van het buffervat is dat dat de compressor van de warmtepomp minder vaak opgestart hoeft te worden (maar als hij eenmaal draait wel langer kan draaien) om slijtage te voorkomen. De buffer dient juist te voorkoming van pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:21:
[...]

Ik nam aan day dat ronde ding onder de t splitsing aan de rechter kant een pomp is (die t splitsing is de 3 weg klep die ofwel sww ofwel vloerwarmte doet volgens mij)
In de showroom zag ik daar een grundfos pomp zitten, of mijn geheugen moet me nu compleet in de steek late .
Je hebt gelijk, zit er toch verschil tussen de Nibe en Inotec. Bij Nibe zit de pomp onderin.

@Femme Ik denk dat de innotec een inverter gestuurde compressor heeft, pendelen zou dan veel minder snel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:54:
[...]

Je hebt gelijk, zit er toch verschil tussen de Nibe en Inotec. Bij Nibe zit de pomp onderin.

@Femme Ik denk dat de innotec een inverter gestuurde compressor heeft, pendelen zou dan veel minder snel voorkomen.
Alleen de alpha innotec W/W series met een V als laatste letter in de benaming lijken een inverter te hebben:
alterra SWCV-Serie
alterra WZSV-Serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jacovn
De WP zelf heeft ook een pomp erin zitten inderdaad. En zoals ik het nu zie, is dit inderdaad zoals warmtepompweetjes het ook aansluit.

De pomp van de vloerverwarming reageert op de thermostaten in de kamers, als daar warmtevraag is, gaat deze draaien. Ongeacht of ook de warmtepomp draait.

De warmtepomp meet de retour temperatuur en temperatuur van de stooklijn, aan de hand van deze temperaturen springt hij aan ja of nee.
Ik denk dat het hier ook mis gaat, want ik vermoed dat hij nu reageert op de retour en niet op de aanvoer. En de retour is in het vat geplaatst.

@Oxellaar Het vat heeft inderdaad maar 2 aansluitingen, ik zal later even fatsoenlijke foto's maken, heb er nu wel een paar maar die zijn niet echt duidelijk denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@-Intelligence-
Met 2 aansluitingen heb je bijzonder weinig aan een buffer. De twee stromingen, dus systeem en warmtepomp, kunnen elkaar beïnvloeden. Met 4 aansluitingen werken ze volledig onafhankelijk van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxellaar
Toch is dit volgens deze website de beste manier om het aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@-Intelligence-

Kun jij op die extra pomp kijken welke het is ?

De belgische site staan de onderdelen:
http://www.nathan.be/down...Assortimentsoverzicht.pdf

Pompen (Pagina 93)

PWP 2 15090901
Pompgroep DN 25 met circulatiepomp 25–70 180, meertraps met constant toerental, tot 1.700 l/h debiet, voor de warmtepomp (laadzijde) met afsluitingen, terugslagklep en isolatieschalen (Isolatieschalen alleen
geschikt voor verwarming). Toepassing: brine tot 10 kW, lucht tot 8 kW

PWP 3 15091001
Pompgroep DN 25 met circulatiepomp 25–95 180, meertraps met constant toerental, tot 3.000 l/h debiet, voor de warmtepomp(laadzijde) met afsluitingen, terugslagklep en isolatieschalen (isolatieschalen alleen
geschikt voor verwarming). Toepassing: brine tot 17 kW, lucht tot 14 kW

PWP 4 15091101
Pompgroep DN32 met circulatiepomp 32–105 180, meertraps met constant toerental, tot 6.000 l/h debiet, voor de warmtepomp (laadzijde) met afsluitingen, terugslagklep en isolatieschalen (isolatieschalen alleen
geschikt voor verwarming).Toepassing: brine tot 30 kW, lucht tot 31 kW

Die PWP 2 pomp is denk ik een grundfos UPML 25-95 N 180 AUTO, 1 x 230 V, 50/60 Hz
Ook minimaal 12 watt en maximal 140 watt.

Als die volgas draait dan heb je een enorm debiet (1700/3000/6000 l/h) wellicht is dat zo als die aan/uit geschakeld wordt door je naregeling en er genoeg flow door kan ?

[ Voor 54% gewijzigd door jacovn op 10-05-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal vanavond even kijken, ik weet wel dat het een pomp is van grundfoss, en dat instelbaar is qua flow, deze kan ik ook aflezen op het display (net als de temperatuur).
Eerder stond deze op 'autolearn' en inmiddels op een constante flow. Hij draait in ieder geval niet vol gas.

Er komt binnenkort in ieder geval een moment dat alle betrokken partijen (installateur, en ingehuurd bedrijf van Nathan) gaan overleggen bij de pomp om e.a. door te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@-Intelligence-
Maak idd even een foto, want de voorbeelden op wp weetjes zijn net wat anders als wat ik begrijp uit jouw schets/verhaal.

En de beste wijze van aansluiting, is niet altijd het meest simpel om in balans te brengen.

[ Voor 25% gewijzigd door Oxellaar op 10-05-2017 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nibe gebruikt een buffervat met twee aansluitingen voor de aanvoer en twee voor de retour, zoals in tekening A op warmtepompweetjes. Volgens warmtepompweetjes is dat fout omdat er geen nauwkeurige temperatuurmeting mogelijk is vanwege mengend water. Het lijkt me een kwestie van sensoren op de juiste plek plaatsen. Een F1145 meet de aanvoer en de retour van de warmtepomp en de aanvoer en retour van het afgiftesysteem en kan dus prima meten wat de aanvoertemperatuur is van de vloerverwarming.

Bij aansluiting volgens tekening C met een vloerverwarmingspomp die meer volume verplaatst dan de pomp in de warmtepomp gaat de warmte die de warmtepomp genereert direct de vloerverwarming in. Pas als die pomp stopt met draaien wordt er warmte opgeslagen in het buffervat. Dat is ook een manier van werken maar dan moeten de thermostaten de vloerverwarmingspomp of ventielen regelen wil je aan bufferen in het buffervat toekomen.

Bij mij thuis draaien de vloerverwarmingspompen altijd (Grundfoss Alpha dingen die zelf de pompsnelheid regelen) en stopt de warmtepomp warmte in het buffervat gestuurd door de warmtevraag en de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Femme De F1145 dus, ik zag hem voorbijkomen in de opname over je domotica.

Ik kan de adviezen op warmtepompweetjes ook niet helemaal plaatsen. Als de temperatuur op de juiste plaats gemeten wordt is er geen probleem.

Sowieso is de mengtemperatuur in het buffervat bepalend voor de aanvoertemperatuur naar het systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 10-05-2017 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:38:
@-Intelligence-
Maak idd even een foto, want de voorbeelden op wp weetjes zijn net wat anders als wat ik begrijp uit jouw schets/verhaal.

En de beste wijze van aansluiting, is niet altijd het meest simpel om in balans te brengen.
@-intelligence-
Zo is mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/246iArqJabf2yJ6OOSk71s5t/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/az9OrH97fJ3CKWaodXrXtuHn/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qCcHRhTEaCAibYtEiWh2WYMR/full.jpg

Nathan heeft zelf de aanvoersensor toegevoegd en de retour in juiste mof gestopt. Die was namelijk door installateur in verkeerde mof geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@austin_77
Thx voor de foto's,
Waar gaat de WP toe en afvoer de buffer in ? Aan de achterkant ook boven en onder neem ik aan ?

Dus onderste foto rechterkant is de afvoer naar WP ?
En op de bovenste foto zie je de aanvoer van de WP achterin zitten ? (als in net onder de aflsuiter)

[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 10-05-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
jacovn schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:42:
@austin_77
Thx voor de foto's,
Waar gaat de WP toe en afvoer de buffer in ? Aan de achterkant ook boven en onder neem ik aan ?

Dus onderste foto rechterkant is de afvoer naar WP ?
En op de bovenste foto zie je de aanvoer van de WP achterin zitten ? (als in net onder de aflsuiter)
U vraagt wij draaien :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x9fljVHGZGugXuEjTAh8zsRp/full.jpg

De Grundfoss Magna 3 staat op 'Autoadapt' en regelt zichzelf heel netjes. Meestal is verbruik 9 watt of bij open vloerverwarmingsgroepen naar 15 watt.

De Alpha Innotec pendelt niet en staat omwiille van buffervat zelfs vaker 7 uur stil voor wat betreft CV-zijde temps. Warm water is een ander verhaal met twee jonge kids en een bad :+

[ Voor 25% gewijzigd door austin_77 op 10-05-2017 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@austin_77
Netjes hoor, mooie Magna pomp ook.

En zoals ik al zei, vier aansluitingen op het buffervat.

Gek trouwens dat veel tweakers niet snappen waarom zo'n installatie aardig wat geld kost. Zo netjes leg je het zelf toch niet aan en je handige buurman ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
@Oxellaar Thanks! Ben erg tevreden met hoe het systeem in elkaar is gezet door de installateur. Zoals jij ook al zegt; het vergt flink wat manuren en kosten om:
1. het leidingwerk kloppend te krijgen
2. geen fouten te maken mbt aansluiten
3. fatsoenlijk materiaal in te kopen qua koppelingen, afsluiters, filters (!) en inregelkranen
4. dan alle sensoren op de juiste plek toe te voegen en goed aan te sluiten op moederbord cq uitbreidingsprintplaten in de warmtepomp zelf
5. op end alles dampdicht te isoleren vanwege onherroepelijke condensdrama's bij koelbedrijf indien dit niet goed gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Ik ben benieuwd hoe jullie stooklijnen ingesteld staan.
Nathan heeft hem bij mij op basis van onze woning (nieuwbouw in 2004) ingesteld op +37 graden bij een buitentemperatuur van -20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@austin_77 Als je een optionele temperatuursensor aansluit op de Magna, dan kun je hem als warmte-energiemeter gebruiken.
De sensor plaats je op de retour, zo logt de pomp het thermische energieverbruik van je woning.
Samen met het elektrische energieverbruik van je warmtepomp kun je een redelijk betrouwbare COP berekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:21:
@austin_77 Als je een optionele temperatuursensor aansluit op de Magna, dan kun je hem als warmte-energiemeter gebruiken.
De sensor plaats je op de retour, zo logt de pomp het thermische energieverbruik van je woning.
Samen met het elektrische energieverbruik van je warmtepomp kun je een redelijk betrouwbare COP berekening maken.
Ik heb even gegoogled voor prijzen, maar daar word ik niet vrolijk van... >€300,- :o Of ik moet de verkeerde sensorkit gekozen hebben:
http://cvonderdelen.snelb...show_prod&product=8326062

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij is het de juiste, maar het is niet alleen een NTC, er zit ook een druksensor in.
Wist alleen niet dat hij zo prijzig is :o

Hier is hij iets goedkoper, maar nog aardig duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Dat scheelt al +€100,- maar idd flink prijzig.

Gisteren is installateur trouwens voor het laatst geweest. De RBE van Alpha Innotec is gedemonteerd want die is overbodig t.o.v. het Alpha Home thermostaat systeem. Filter in bronaanvoer is verwijderd want Nathanmonteur zag dat dat net iets teveel weerstand qua flow opleverde. En om de buitenvoeler is een afschermkap geplaatst want de tempsensor heeft helaas plek op de oostkant van ons huis gekregen (leiding en plek is door bouwbedrijf in 2004 slecht gekozen en verder geen enkele loze leiding om sensorkabel door te voeren) waardoor sensor voorheen vaker in volle zon stond terwijl buitentemp 5 graden was...ik hoef jullie niet te vertellen dat systeem dus gezellig in koelmodus stond op een zeer zonnige winterdag...

Nu is het afwachten op onderhoudscontract via installateur dat Nathan gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
austin_77 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:54:
Dat scheelt al +€100,- maar idd flink prijzig.

Gisteren is installateur trouwens voor het laatst geweest. De RBE van Alpha Innotec is gedemonteerd want die is overbodig t.o.v. het Alpha Home thermostaat systeem. Filter in bronaanvoer is verwijderd want Nathanmonteur zag dat dat net iets teveel weerstand qua flow opleverde. En om de buitenvoeler is een afschermkap geplaatst want de tempsensor heeft helaas plek op de oostkant van ons huis gekregen (leiding en plek is door bouwbedrijf in 2004 slecht gekozen en verder geen enkele loze leiding om sensorkabel door te voeren) waardoor sensor voorheen vaker in volle zon stond terwijl buitentemp 5 graden was...ik hoef jullie niet te vertellen dat systeem dus gezellig in koelmodus stond op een zeer zonnige winterdag...

Nu is het afwachten op onderhoudscontract via installateur dat Nathan gaat uitvoeren.
Filter van de bron eruit?? Vanwege de weerstand?? Ik zou dat nooit doen, laat de bronpomp er maar wat harder voor werken, je hebt veel minder kans op vervuiling in je systeem. Als je bronpomp het niet aankan, dan is er serieus iets mis met de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@PolderPloer!
Een filter in een gesloten systeem kan en mag na enige tijd verwijderd worden.
Als de pomp enkele dagen of langer heeft gedraaid, kun je er in principe vanuit gaan dat de eventuele vervuiling in het filter is opgevangen.

En daarbij, de leverancier van de warmtepomp heeft het filter verwijderd. Dan mag je er vanuit gaan dat het geen kwaad kan.
Een te grote dT over je bron is ook niet goed voor de werking van de warmtepomp. Niets is zo belangrijk als de juiste flow over de verdamper en condensor.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 10-05-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:10:
@PolderPloer!
Een filter in een gesloten systeem kan en mag na enige tijd verwijderd worden.
Als de pomp enkele dagen of langer heeft gedraaid, kun je er in principe vanuit gaan dat de eventuele vervuiling in het filter is opgevangen.

En daarbij, de leverancier van de warmtepomp heeft het filter verwijderd. Dan mag je er vanuit gaan dat het geen kwaad kan.
Een te grote dT over je bron is ook niet goed voor de werking van de warmtepomp. Niets is zo belangrijk als de juiste flow over de verdamper en condensor.
Waarom heeft Nibe dan in elk schema een filter zitten dan? Ik maak mijn filter regelmatig schoon, elke keer zit er wel wat in. Ik ben blij dat het niet in het systeem beland. Mijn bronpomp heeft nog nooit harder dan 76% gedraaid, dus die kan het zat aan. Van een te grote delta t kan nooit sprake zijn, want de software regelt ten alle tijde de flow. Dit heeft niets met het filter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@PolderPloer! Ik zeg ook niet dat een filter nutteloos is. Als het kan blijven zitten is natuurlijk mooi.

Maar als de weerstand in de bron niet te verhelpen is, dan zul je iets moeten.
Ik zou hem ook zeker niet te snel verwijderen.

En dat jij geen probleem hebt met dT is logisch, want je hebt geen te hoge weerstand over de bron.
Als de pomp al op maximaal zit en de dT is niet juist, dan kan het filter verwijderen een oplossing zijn. Ook al is het filter niet de oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
Oxellaar schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:00:
@PolderPloer! Ik zeg ook niet dat een filter nutteloos is. Als het kan blijven zitten is natuurlijk mooi.

Maar als de weerstand in de bron niet te verhelpen is, dan zul je iets moeten.
Ik zou hem ook zeker niet te snel verwijderen.

En dat jij geen probleem hebt met dT is logisch, want je hebt geen te hoge weerstand over de bron.
Als de pomp al op maximaal zit en de dT is niet juist, dan kan het filter verwijderen een oplossing zijn. Ook al is het filter niet de oorzaak.
Eens, maar ik zou altijd de oorzaak willen weghalen en niet met een lapmiddel werken. De vraag is dus, waarom is de weerstand in de bron hoog? Zit er een dubbelgeknakte leiding? Ik zou per lus (neem ff aan dat hij meerdere ongeveer gelijke lengte lussen heeft) de weerstand meten. Dan kun je e.e.a. uitsluiten. Ik snap dat dat even werk is, maar ik vind het niet zo sterk van een installateur die pretendeert vakman te zijn meteen het filter te verwijderen. Andere oorzaak kan natuurlijk een slecht functionerende pomp zijn, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk omdat het een compleet nieuwe WP betreft toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
@PolderPloer! @Oxellaar
Misschien goed om te vermelden dat het filter van WP naar bron eruit is gehaald. het filter van bron naar de WP zit er nog steeds in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ow... Dat verandert de zaak. Helemaal geen probleem dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:07:
Bij aansluiting volgens tekening C met een vloerverwarmingspomp die meer volume verplaatst dan de pomp in de warmtepomp gaat de warmte die de warmtepomp genereert direct de vloerverwarming in. Pas als die pomp stopt met draaien wordt er warmte opgeslagen in het buffervat. Dat is ook een manier van werken maar dan moeten de thermostaten de vloerverwarmingspomp of ventielen regelen wil je aan bufferen in het buffervat toekomen.

Bij mij thuis draaien de vloerverwarmingspompen altijd (Grundfoss Alpha dingen die zelf de pompsnelheid regelen) en stopt de warmtepomp warmte in het buffervat gestuurd door de warmtevraag en de stooklijn.
Ja bij mij stopt de Grundfoss met pompen als de woning op temperatuur is.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qrbdobfzhxbna.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r94vnd3vwo25r.jpg

Hoop dat het zo een beetje duidelijk te zien is, isolatie komt er morgen omheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
@-Intelligence- Hoe is dat dan ingeregeld dat je grunsfoss stopt? Stuurt de alpha innotec dat aan of de grundfoss zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In elke ruimte zit een thermostaat van Honeywell (beneden 7x, eerste verdieping 6x), deze sturen de Grundfoss aan. Als alles dicht loopt, gaat de Grundfoss dus uit.
Hoe dit ingeregeld is, heb ik geen idee, maar het is volgens mij de thermostaat die de afsluiter voor de vloer dichtzet, en als ze allemaal dicht staan, stuurt die regeling aan dat de pomp uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
@-Intelligence- Heb je daar een schema van of een foto van de aansluiting van de grundfoss op de thermostaatregeling? Ik begin trouwens het vermoeden te krijgen dat jij een multifunctioneel buffervat hebt staan gezien de driewegklep voor cv en warmwater. Dan zou de grundfoss dus toch direct aan de alpha innotec moeten hangen.
Zou je misschien een 'brede' foto kunnen maken zodat we alle onderdelen in totaal kunnen zien?

[ Voor 80% gewijzigd door austin_77 op 11-05-2017 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Ja bij mij stopt de Grundfoss met pompen als de woning op temperatuur is.

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoop dat het zo een beetje duidelijk te zien is, isolatie komt er morgen omheen
Ik kan het redelijk volgen, maar snap niet waarom ze dit zo gedaan hebben.
Ik zie ook nergens een mogelijkheid om een hydraulische balans te maken tussen flow over buffer of over systeem.
Met een viervoudige aansluiting was dat vrij simpel te doen.

Verder zie ik nogal wat minder fraaie dingen. Er zijn nergens twee of driedelige koppelingen gebruikt, met losse zeskant wartel ipv vaste.

Bijvoorbeeld, als je buffervat, om welke reden dan ook, weg moet. Dan moet je alles afzagen, alle koppelingen met schroefdraad zijn definitief geperst en kunnen nooit meer los.
Ook je pomp kan nooit meer gedemonteerd worden, hier had aan twee zijden een pompkoppeling gebruikt moeten worden. En aangezien de t stukken en bochten erg dichtbij elkaar zitten, zul je alles door moeten zagen en compleet opnieuw moeten maken.
Al gaat er een simpele schroefdraadafdichting lekken, of een spindel van een afsluiter, dan moet je alles afbreken.

Het ziet er voor de rest keurig uit, maar men wilde iets te compact bouwen. En tweedelige koppelingen zijn best prijzig, maar ze "horen" er gewoon te zitten.

Ter verduidelijking.... Bij blauw hadden koppelingen moeten zitten. Als bij blauw de verbinding los moet, dan moet je bij de rode lijn afzagen en al je gebruikte persfittingen zijn afval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s0rYw6quf91NQMTN1AbyRdhM/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 11-05-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
En wat jij hierboven beschrijft @Oxellaar dat is precies wat de installatiemonteur die bij mij de pomp en buizen heeft gemonteerd tegen zijn aanwezige stagiair heeft gezegd: 'als je een fout maakt met knellen dan kennie gaan zaaguh' :+

Nu kan ik zeggen dat dezelfde man zich beklaagde over hoeveel afsluiters er wel niet in het systeem zaten, maar dat zegt meer over deze man dat hij zich nog niet echt vaak in warmtepompland heeft begeven als 'loodgieter'. Zo hadden er van mij best nog wel twee afsluiters op beide bronleidingen gemogen want nu is het 25cm aan leiding drukloos maken als bv het ene filter gereinigd moet worden.

Hm zag dat je je reactie gewijzigd had. Goed gezien van die aansluitingen, nu ik het beter bekijk...das inderdaad niet handig zoals ze het vastgeklonken hebben. Dat wordt zagen |:(

[ Voor 53% gewijzigd door austin_77 op 11-05-2017 19:48 . Reden: Wijziging reactie Oxellaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha ja nu je het zegt was dat inderdaad wel een puntje, ze waren ook de ontluchters eerst vergeten boven op de pomp.

Ik kan wel een brede foto maken, maar dan zie je nog weinig omdat alle leidingen achter de vaten langs lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Het gaat mij meer om te zien hoe je leidingsschema eruit ziet. Als het achter de vaten langsloopt is het idd wat lastiger. Mss 2 foto's? Een van voren en een van achter de vaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Algemene vraag:
Hoe staan bij jullie de verwarmingsgrenzen en start koelingstemps? Merk dat het hier nog even zoeken is naar beste instelling. Nu soms redelijk al wat opwarming van de woning waarbij de passieve koeling nog niet aan is.
Verwarmingsgrens is 18 graden en vrijgave koeling is dus ook bij buitentemp van 18. Systeem is nu ingesteld bij een overschrijding van 5 graden of 8 uur lang hogere buitentemp van 18 graden dat koeling vrijgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Super veel nuttige informatie in dit forum. Fijn! Maar blijkt toch een hele puzzel zo te zien. Zou fijn zijn als jullie me nog iets verder op weg zouden willen helpen.

Situatie
We renoveren een oud huis (ca. 1800). Wordt basically helemaal gestript en deels uitgebouwd. Uiteraard investeren we in isolatie, etc. We overwegen nu ook een brine/water warmtepomp. Het huis heeft een begane grond van ong. 100 m2, en dan nog 2 verdiepingen van elk 60 m2. Waar nieuw glas in gaat, wordt het HR++, maar oude houten kozijnen en oud glas (met voorzetramen) moeten deels ook worden gehandhaafd (ivm welstand). Grote bron aanleggen zou moeten lukken, want tuin is 25x5m. Idealiter willen we compleet van het gas af, dus ook WTW. Momenteel geen zonnepanelen. Er staat een grote boom voor ons dak die het rendement nogal beperkt ben ik bang.

Nu een paar vragen:
1) Wie laat ik een benodigd warmte vermogen berekening doen? Momenteel ga ik even uit van 10 - 12 kW, oa obv tools die anderen al in dit forum aangegeven hebben

2) We zien wild uiteenlopende kostenramingen. Ik ging eigenlijk uit van rond de €8k incl. BTW voor de warmtepomp zelf, en €8k voor 3x of 4x 100m bronboring. Alles excl. subsidies. Zit ik dan in de goede richting? Of ver eronder? PMs met betaalde bedragen / offertes zijn zeer welkom!

3) Welke andere meerkosten (tov CV systeem) moeten we nog mee rekenen? Vloerverwarming, leidingen, etc. zit al in de offerte aannemer namelijk

4) Begrijp ik het goed als er ongeveer 3 opties zijn qua combinaties met buffervaten, etc.
a) Modulerende warmtepomp met ingebouwd buffervat voor WTW, bv. NRGTEQ. Hier zit ook iets van een elektrische doorstroomverwarmer in? Kun je hiermee zonder buffervaten en aparte doorstroomverwarmers uit (we hebben geen regendouches, etc.)? Of is het beter om toch een buffervat te hebben?
b) Niet modulerende warmtepomp met apart buffervat voor vloerverwarming en apart buffervat voor WTW (dus 2 buffervaten). Maar kost veel ruimte en geeft vrij veel verlies?
c) Niet modulerende warmtepomp met 1 buffervat met hygienespiraal en elektrische doorstroomverwarmer. Altijd warm water en geen kans op legionella?

5) Volstaat het om op de bovenverdieping lage temp radiatoren te gebruiken? Of is het beter om overal vloerverwarming aan te leggen? Ik verwacht niet dat we boven veel warmte nodig hebben, dus neig naar lage temp radiatoren, ook omdat het een oud huis is met houten balken en houten ondervloer, dus dat het nogal een gedoe is om vloerverwarming boven neer te leggen (ik zag wel in andere posts dat mensen dit wel doen, dus het kan wel)

6) Is het mogelijk om binnen de 3x25A te blijven? Het gaat best snel namelijk ben ik bang, met (a) warmtepomp, (b) doorstroomverwarmer, (c) inductieplaat in de keuken, (d) Quooker, (e) laadpaal voor hybride auto. Lijkt me natuurlijk sterk dat je alles tegelijk gebruikt, maar toch. Je kostenvoordeel verdampt heel snel als je naar zwaardere aansluiting dan 3x25A moet (eigenlijk bizar als de politiek van fossiele brandstoffen af wil, maar soit). Hebben mensen hier ervaringen mee? Zijn er bv. schakelsystemen die de hybride auto even uitschakelen als ik ga koken en mijn vrouw de kids in bad doet?

7) Ervaringen met goede installateurs? Zag aantal reacties over Nathan, dus zal die eens bellen. Verder nog aanraders? Mag ook in PM

Veel dank voor jullie hulp. Heb veel gehad aan het forum so far, maar merk toch dat ik niet helemaal uit bovenstaande vragen gekomen ben tot nu toe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
[quote]fadsjeik schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:23:
fadsjeik schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:23:
Nu een paar vragen:
1) Wie laat ik een benodigd warmte vermogen berekening doen? Momenteel ga ik even uit van 10 - 12 kW, oa obv tools die anderen al in dit forum aangegeven hebben
Ik zou even kijken welke installateurs er bij je in de buurt zitten en vragen of zij dat zelf doen of uitbesteden. Verder zou ook de historische gegevens van de gasrekening opvragen, dan heb je in ieder geval de data van de worst-case scenarios, het kan alleen maar beter worden.
2) We zien wild uiteenlopende kostenramingen. Ik ging eigenlijk uit van rond de €8k incl. BTW voor de warmtepomp zelf, en €8k voor 3x of 4x 100m bronboring. Alles excl. subsidies. Zit ik dan in de goede richting? Of ver eronder? PMs met betaalde bedragen / offertes zijn zeer welkom!
Ik denk dat het daarvoor wel moet kunnen, hangt een beetje af van het vermogen, Ik was met een 6 kW incl boring iets minder kwijt, maar dat was in 2015 dus niet meer relevant.
3) Welke andere meerkosten (tov CV systeem) moeten we nog mee rekenen? Vloerverwarming, leidingen, etc. zit al in de offerte aannemer namelijk
Vloerverwarming verdelers
Aansluitmaterialen, je staat te kijken hoeveel koppelingen etc er nog nodig zijn
Buisisolatie
Gat boren in de gevel, vloer om de bronboring binnen te brengen
4) Begrijp ik het goed als er ongeveer 3 opties zijn qua combinaties met buffervaten, etc.
a) Modulerende warmtepomp met ingebouwd buffervat voor WTW, bv. NRGTEQ. Hier zit ook iets van een elektrische doorstroomverwarmer in? Kun je hiermee zonder buffervaten en aparte doorstroomverwarmers uit (we hebben geen regendouches, etc.)? Of is het beter om toch een buffervat te hebben?
b) Niet modulerende warmtepomp met apart buffervat voor vloerverwarming en apart buffervat voor WTW (dus 2 buffervaten). Maar kost veel ruimte en geeft vrij veel verlies?
c) Niet modulerende warmtepomp met 1 buffervat met hygienespiraal en elektrische doorstroomverwarmer. Altijd warm water en geen kans op legionella?
Ik heb hier zelf het volgende:
Een 800 l boiler van Helleman:
http://www.hellmann-behae...peicher/wh-fsk2-multi-wp/

Een 6 kW w/w wp van NRGteq
Een elektrische naverwarmer van Wijas
10m2 zonnecollectoren

De wp gebruik ik alleen voor het cv gedeelte en dus niet voor sww, dat gaf te veel pendel gedrag doordat de vv veel inhoud heeft (300l) van 22 graden, waardoor het sww gedeelte te hard afkoelde en de wp aansloeg om dit bij te verwarmen.

Dus nu zorgt de wp in de winter ervoor dat het vat minimaal op 25 graden blijft en wordt het sww water via de hygiene spiraal opgewarmt tot circa 24 graden en door de Wijas naverwarmt tot 50 graden. Vanaf maart wordt dit door de zonnecollectoren geregeld.

Voordeel is onbeperkt warm water, relatief simpele installatie. Wp hoeft niet hard te werken. Er komt dan vaak een reactie van dat sww met een cop van 1 gebeurt, maar daar zit ik zelf niet zo mee. Per douchebuurt in de winter kost het circa 1 kWh.
5) Volstaat het om op de bovenverdieping lage temp radiatoren te gebruiken? Of is het beter om overal vloerverwarming aan te leggen? Ik verwacht niet dat we boven veel warmte nodig hebben, dus neig naar lage temp radiatoren, ook omdat het een oud huis is met houten balken en houten ondervloer, dus dat het nogal een gedoe is om vloerverwarming boven neer te leggen (ik zag wel in andere posts dat mensen dit wel doen, dus het kan wel)
Ik vind zelf radatioren ondingen, staan altijd in de weg en het zijn stofnesten. Ik gebruik de vv van de verdiepingen om te koelen, dat gaat heel makkelijk met een w/w wp. Als vv ingewikkeld is, kun je omdat je toch de boel stript kijken of wandverwarming geen optie is.
6) Is het mogelijk om binnen de 3x25A te blijven? Het gaat best snel namelijk ben ik bang, met (a) warmtepomp, (b) doorstroomverwarmer, (c) inductieplaat in de keuken, (d) Quooker, (e) laadpaal voor hybride auto. Lijkt me natuurlijk sterk dat je alles tegelijk gebruikt, maar toch. Je kostenvoordeel verdampt heel snel als je naar zwaardere aansluiting dan 3x25A moet (eigenlijk bizar als de politiek van fossiele brandstoffen af wil, maar soit). Hebben mensen hier ervaringen mee? Zijn er bv. schakelsystemen die de hybride auto even uitschakelen als ik ga koken en mijn vrouw de kids in bad doet?
Ik heb hier 3x25A en dat gaat hier al 2 jaar moeiteloos. Bij mij trekt de wp meestal rond de 1 kW, niets iets om je druk te maken. De naverwarmer trekt regelmatig, vooral in de winter, 11,5 kW. Dat is wel serieus, maar bijna altijd is dat gedurende korte periodes. De andere grootverbruiker qua piek is de inductieplaat, die kan ook 5 kW aanspreken, maar ook dat is bijna altijd kortdurend. Alleen bij water koken of aanbraden.

Dis als je doucht, kookt, 2 ovens aanzet, waterkoker, vaatwasser en je auto oplaadt en dat allemaal tegelijk zal het uiteindelijk wel misgaan, maar ik heb dat nog niet meegemaakt.
7) Ervaringen met goede installateurs? Zag aantal reacties over Nathan, dus zal die eens bellen. Verder nog aanraders? Mag ook in PM

Veel dank voor jullie hulp. Heb veel gehad aan het forum so far, maar merk toch dat ik niet helemaal uit bovenstaande vragen gekomen ben tot nu toe :)
Ik denk dat belangrijk is dat de installateur een beetje in de buurt zit, dus dat moet je dan eerst verklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Dank voor je reactie jerh! Dat helpt! Ik neig idd ook naar de eenvoud van de setup die je voorstelt. Douchen is vaak kort, en warmtepomp die naar hoge temperaturen verwarmt heeft ook lage COP. Is er in die setup een voorstel van een modulerende warmtepomp? (jouw NRGTEQ is modulerend toch?) In principe kan een niet modulerende dat ook en kost misschien minder?

Hoe heb je bepaald dat je 800l vat grootte wilde? Volstaat 500l bv. niet?

Wandradiatoren had ik nog niet aan gedacht. Is idd goede optie. Zal eens uitzoeken

Huis staat in Weesp, dus op grens Noord-Holland en Utrecht.

Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
fadsjeik schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:53:
Dank voor je reactie jerh! Dat helpt! Ik neig idd ook naar de eenvoud van de setup die je voorstelt. Douchen is vaak kort, en warmtepomp die naar hoge temperaturen verwarmt heeft ook lage COP. Is er in die setup een voorstel van een modulerende warmtepomp? (jouw NRGTEQ is modulerend toch?) In principe kan een niet modulerende dat ook en kost misschien minder?

Hoe heb je bepaald dat je 800l vat grootte wilde? Volstaat 500l bv. niet?

Wandradiatoren had ik nog niet aan gedacht. Is idd goede optie. Zal eens uitzoeken

Huis staat in Weesp, dus op grens Noord-Holland en Utrecht.

Dankje!
Mijn nrg moduleert, zou ik altijd voor gaan, omdat je dan een betere balans hebt dan aan/uit en je piekvermogen ook veelal lager ligt.

800l, afgestemd op de zonnecollectoren, hoogste temperatuur die ik heb gezien is 78 graden. En door grote vat in de winter snellere warmte omdat temperatuur lager kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik hoop dat je een instalateur vindt die je igien ideeen ook goed vindt en met de merken die je aan draagt verder wil.

Ik zag een hellmann ook wel zitten, maar de instalateur waar ik nu mee verder ga wil alles van 1 distribeur afnemen. Daar wordt alles doorgerekend en hij wil zeker zijn een werkende installatie op te leveren.

In mijn geval wordt alles via Nathan geleverd (bron boring, alpha innotec WP en boiler, uponor (na) regeling)

Ik kreeg een 400 liter boiler aangeboden en daar zou ik met een douche WTW ongeveer een uur douchen mee moeten kunnen halen. Ik neig er sterk naar toch maar een naverwarmer eraan te hangen.
De WP moet 6 liter van 40 graden kunnen maken de boiler in continue. Maar daar wil ik niet mee douchen.
Dus de WP met een cop van 2.8 op SWW verwarmen en dan van 40 naar 55 graden met de naverwarmer (cop 1) en dan mengen met voorverwarmd koud water (door douche wtw) om aan 10 liter per minuut te komen.

Maar zoals Jerh al schrijft, dan maar 1 a 2 Kwh bijstoken als de dames het uur douchen passeren.
Zal er een meter aanhangen en dan maar een Pi eraan om te loggen. Kan ik ze de rekening presenteren :)

Zit nog wel te twijfelen om een 300 liter boiler te nemen die de helft aan warmte verlies heeft van de 400 (die 378 liter is) Dan is een uur douchen 50 minute geworden. Maar dat doen we normaal ook nooit achter elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 27-05-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:28:
Ik zit met een kwestie. Hopelijk zitten hier genoeg knappe koppen om te helpen. Ondertussen twee offertes van officiele Alpha Innotec installateurs gekregen. De ene zegt een 6kW pomp is genoeg, de andere komt met een 11kW pomp aanzetten. Allebei frequentiegeregeld.

De afmetingen van het huis (2-onder-1-kap) zijn begane grond 13,4x6,5 1e verdieping 11x6,5 en de zolder is 40m2, zegmaar 205m2 woonoppervlak. Overal komt vloerverwarming.
Rc vloer=4
Rc wand=5
Rc dak=6
Ventilatie type D, mechanische afzuiging.
Klopt het volgende dan aan warmteverlies:
geveloppervlak (6,5+6,5+13,4)*3+(6,5+6,5+11)*3=151,2m2,
gevelverlies=151,2/5=30,24W/m2K
dat zijn bg+1e verdieping, daarbovenop komt al gelijk het schuine dak, oppervlak van ca. 125m2
dakverlies 125/6=21W/m2K
vloer bg verlies=(13,4*6,5)/4=22W/m2K

Stel nu dat het buiten -20 is, en binnen moet het overal 21 graden worden, dan heb je toch (30,24+21+22)*41=3kW nodig.
Ventilatieverlies vanwege type D is nog eens 40%, dus dan zit je op 4,2kW verwarming nodig.

De 6,2kW pomp levert 6,2kW bij B0W35, bodemtemperatuur is natuurlijk altijd hoger dan 0 graden, dus het vermogen gaat dan richting de 7kW.
Kan je met 2,5kW voor SWW dan uit?

Is de 6kW pomp toch te klein en is de 11kW pomp beter?
Hier een Tweaker Noob, maar moet even reageren, want wij staan nu voor exact dezelfde beslissing.Ook echt exact dezelfde WP en bijna identiek huis qua alles.. We twijfelen nu tussen de wzsv62K3m (2-6KW, 1 boring +- 160m) of de wzsv92k3m (2-9 KW, 2 boringen a 130)

Lastig allemaal. Heeft het voor jou goed uitgepakt? Een ander dilemma, de installateur heeft nu voor het merendeel van het huis geadviseerd vloerverwarming te leggen van 15cm h.o.h. Terwijl andere installateurs in hun offerte met 10 cm werken? Wat is wijsheid? :? Hoop dat jullie kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
VINO-BINS schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:30:
[...]

Hier een Tweaker Noob, maar moet even reageren, want wij staan nu voor exact dezelfde beslissing.Ook echt exact dezelfde WP en bijna identiek huis qua alles.. We twijfelen nu tussen de wzsv62K3m (2-6KW, 1 boring +- 160m) of de wzsv92k3m (2-9 KW, 2 boringen a 130)

Lastig allemaal. Heeft het voor jou goed uitgepakt? Een ander dilemma, de installateur heeft nu voor het merendeel van het huis geadviseerd vloerverwarming te leggen van 15cm h.o.h. Terwijl andere installateurs in hun offerte met 10 cm werken? Wat is wijsheid? :? Hoop dat jullie kunnen helpen.
Wat wij gedaan hebben is nog een 3e alpha innotec installateur om een offerte vragen. Deze komt volgende week binnen. Verder heb ik contact gehad met heliotherm, die leveren ook helemaal geen verkeerde warmtepompen. Vooral het sww gedeelte is helemaal niet zo slecht bedacht. Dat is met een aparte warmtewisselaar zodat je warmwaterbuffer (het is niet echt een boilervat) geen legionellabeveiliging hoeft, dus geen elektrische naverwarming.
Kwa prijs is dit ook al goedkoper dan de alpha innotec offerte die we hadden gekregen. Dus nu is het afwachten wat de andere installateur voor offerte kan maken en dan maken we een keuze.

P.S de 9kW modulerende alpha innotec komt pas eind van het jaar op de markt, maar dat zal voor jullie ook ruim op tijd zijn? De prijs van boringen is tegenwoordig ook minstens 1000 euro duurder dan 2 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

VINO-BINS schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:30:
Een ander dilemma, de installateur heeft nu voor het merendeel van het huis geadviseerd vloerverwarming te leggen van 15cm h.o.h. Terwijl andere installateurs in hun offerte met 10 cm werken? Wat is wijsheid? :? Hoop dat jullie kunnen helpen.
Alleen kijkend naar de benodigde warmte afgifte capaciteit, dan is 15cm h-o-h waarschijnlijk al voldoende en dus sneller+goedkoper.
Rekening houdend met de COP van de warmtepomp is 10cm h-o-h beter want meer capaciteit, dus lagere aanvoertemperatuur nodig.

Prijsverschil is meestal minimaal, dus ik zou voor 10cm h-o-h gaan.

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Kan me voorstellen dat die afgiftecapaciteit vooral ook relevant is als je gaat kijken naar koeling?

Maar goed punt van de lagere aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@bartvb inderdaad, juist voor koelen is een kleine hoh maat belangrijk om een behoorlijk vermogen te halen.
Voor verwarmen is hoh 150 vaak al ruim voldoende.

Gewoon hoh 100 leggen, heeft alleen maar voordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
@Cpt.Chaos : Slim om nog een offerte aan te vragen. Wij hebben verschillende offertes aangevraagd, maar slechts 1 installateur koos voor de alpha Innotec (AI) als warmtepomp, het meerendeel kiest voor de flexotherm van Vaillant.

Ik moet wel zeggen dat Alpha Innotec het meeste aanspreekt, ik wil dus sowieso voor deze gaan. Zeker icm Alpha Home. Wel grappig om het verschil in offertes te zien, qua boring maar ook zeker qua prijs. Qua prijs is de Alpha Innotec wel het duurste moet ik zeggen. Liggen de verschillende offerte voor AI wel bij elkaar?

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt, de 9KW is voor ons al in de zomervakantie leverbaar. Wij willen in de maand september in onze woning. Prijs van de boringen is idd niet mals. Mocht je meer info willen misschien PB?

@bartvb & @Oxellaar : Thanks! Wij gaan voor de 10 hoh, zou voor de toekomst vervelend zijn als je hier de verkeerde keuze maakt..

[ Voor 3% gewijzigd door VINO-BINS op 04-06-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
@Cpt.Chaos : Slim om nog een offerte aan te vragen. Wij hebben verschillende offertes aangevraagd, maar slechts 1 installateur koos voor de alpha Innotec (AI) als warmtepomp, het meerendeel kiest voor de flexotherm van Vaillant.

Ik moet wel zeggen dat Alpha Innotec het meeste aanspreekt, ik wil dus sowieso voor deze gaan. Zeker icm Alpha Home. Wel grappig om het verschil in offertes te zien, qua boring maar ook zeker qua prijs. Qua prijs is de Alpha Innotec wel het duurste moet ik zeggen. Liggen de verschillende offerte voor AI wel bij elkaar?

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt, de 9KW is voor ons al in de zomervakantie leverbaar. Wij willen in de maand september in onze woning. Prijs van de boringen is idd niet mals. Mocht je meer info willen vragen/delen misschien PB?

@bartvb & @Oxellaar : Thanks! Wij gaan voor de 10 hoh, zou voor de toekomst vervelend zijn als je hier de verkeerde keuze maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:54:
[...]

Klopt bij de WZSV serie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
VINO-BINS schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:08:

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt, de 9KW is voor ons al in de zomervakantie leverbaar. Wij willen in de maand september in onze woning. Prijs van de boringen is idd niet mals. Mocht je meer info willen vragen/delen misschien PB?

Alpha home is zeker een mooie bijkomstigheid, maar om daar 5000 euro meerprijs voor te betalen vind ik overdreven. Het schijnt dat honeywell evohome ook werkt met verwarmen/koelen met een warmtepomp. Heb ik gehoord, en uiteraard ook even gevraagd aan honeywell maar die zijn dus dicht dit weekend dus dat moet ik nog horen.

Of mensen hier die dat hebben kunnen even melden of het werkt met een warmtepomp uiteraard ;)

Ik ben zelf wel te spreken over heliotherm. Groot modulerend bereik, vernuftig sww.
Vaillant weet ik niet, die is zo 1-2-3 op het oog niet modulerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:57
Ik heb een vraag omtrent de rendabiliteit van een grond/water wartmtepomp met verticale bron in België. Het verschilt hier nogal met Nederland. Bij ons zijn de prijzen van elektriciteit hoger en de gasprijzen lager dan in Nederland.
In België betalen we per kWh:
voor gas 4.5c€
voor elektriciteit 26c€
Alle extra efficiëntie van een grond/water warmepomp wordt volledig teniet gedaan door de veel hogere elektriciteitsprijs. Ik heb er wat aan geteld en in mijn geval zou de jaarlijkse energiekost van een gasketel voor verwarming en SWW zelfs iets goedkoper uitkomen dan hetzelfde met een warmtepomp, die vele malen duurder is in aanschaf. Koelen heb ik hierbij nog buiten beschouwing gelaten.
Een vaak aangedragen oplossing is om dan maar voldoende zonnepanelen te plaatsen. Dan wordt het uiteraard moeilijk om daar een correcte prijs/kWh uit te rekenen. In België zijn ondanks suboptimale belastingen (prosumententarief, een vaste bijdrage van €100/kWh omvormer) nog steeds rendabel. Ik moet dan nog eens voor €6000 zonnepanelen plaatsen om het verbruik van 3200 kWh van de warmtepomp te kunnen dekken, bovenop de zonnepanelen voor het alledaags verbruik.

Hoe verantwoorden andere Vlamingen de aanschaf van een grond/water warmtepomp? Ik zie het hier gewoon niet werken? Ik verwacht geen hoog rendement, maar met de huidige energieprijzen is de meerkost van een warmtepomp gewoon niets waard. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Cpt.Chaos schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Alpha home is zeker een mooie bijkomstigheid, maar om daar 5000 euro meerprijs voor te betalen vind ik overdreven. Het schijnt dat honeywell evohome ook werkt met verwarmen/koelen met een warmtepomp. Heb ik gehoord, en uiteraard ook even gevraagd aan honeywell maar die zijn dus dicht dit weekend dus dat moet ik nog horen.

Of mensen hier die dat hebben kunnen even melden of het werkt met een warmtepomp uiteraard ;)

Ik ben zelf wel te spreken over heliotherm. Groot modulerend bereik, vernuftig sww.
Vaillant weet ik niet, die is zo 1-2-3 op het oog niet modulerend?
Lol 5k voor naregeling, je verzint het niet, wat een woekerprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik verzin het ook niet, helaas zijn de alpha innotecs gewoon zo veel duurder. Alle 3 de AI offertes die ik gehad heb zaten daar op.
Tuurlijk dat alpha home lekker werkt. Maar evohome moet het volgens mij ook wel redelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
Cpt.Chaos schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Alpha home is zeker een mooie bijkomstigheid, maar om daar 5000 euro meerprijs voor te betalen vind ik overdreven. Ja dat vind ik ook, dan zou ik het niet doen.

Ik ben zelf wel te spreken over heliotherm. Groot modulerend bereik, vernuftig sww.JA ziet er goed uit!
Vaillant weet ik niet, die is zo 1-2-3 op het oog niet modulerend? Nee klopt, niet modulerend volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
Cpt.Chaos schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:53:
Ik verzin het ook niet, helaas zijn de alpha innotecs gewoon zo veel duurder. Alle 3 de AI offertes die ik gehad heb zaten daar op. Dan wordt het idd een dure installatie :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Cpt.Chaos Evo home kan koelen, maar heeft wel een beperking.
Afzonderlijk geregelde ruimtes kunnen alleen koelen als er koelvraag is op de hoofd thermostaat. Die hangt bijvoorbeeld in de woonkamer.

Danfoss Link, vergelijkbaar met Evo home, kan wel afzonderlijk koelvraag geven. Daar is geen leidende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Oxellaar schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:02:
@Cpt.Chaos Evo home kan koelen, maar heeft wel een beperking.
Afzonderlijk geregelde ruimtes kunnen alleen koelen als er koelvraag is op de hoofd thermostaat. Die hangt bijvoorbeeld in de woonkamer.

Danfoss Link, vergelijkbaar met Evo home, kan wel afzonderlijk koelvraag geven. Daar is geen leidende thermostaat.
Ik hoorde dat evohome nog voor het einde van het jaar ook kan koelen. Maar dat danfoss link ziet er ook wel gelikt uit. Ik ga gelijk even kijken hoe dat werkt. Danfoss is sowieso kwalitatief gezien een topmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Cpt.Chaos schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:53:
Ik verzin het ook niet, helaas zijn de alpha innotecs gewoon zo veel duurder. Alle 3 de AI offertes die ik gehad heb zaten daar op.
Tuurlijk dat alpha home lekker werkt. Maar evohome moet het volgens mij ook wel redelijk doen.
Ik heb een offerte met Alpha innotec en Unopur naregeling. dat is iets van 2500 voor 19 zones.
Komt dan ook allemaal van Nathan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 22:35
Gister aanbieding gekregen van de aannemer voor nieuwbouwwoning. Daarin zit ook de offerte verwerkt van de installateur voor een w/w warmtepomp. Hij probeerde me in de voorgesprekken richting een l/w te praten vanwege de lage kosten.

Ik vind de aanbieding nog best fors, maar wat vinden jullie?
-Alpha Innotec warmtepomp typ WZS102 H/K 11000 euro
-Verticale bodem warmtewisselaar 8500 euro
-Vloerverwarming gehele woning en voedingsleidingen 8940 euro
-Naregeling Uponor RF-systeem 2100 euro
Totaal 30540 euro.

Ik doe de aanname dat deze prijzen ook incl manuren voor aansluiten en inregelen is. Die uren staan nergens bij de installateur of loodgieter verder.

Ik kreeg van een man in de buurt waarvan de woning binnenkort wordt opgeleverd zijn inkoopfactuur te zien van zijn Alpha Innotec 12kw warmtepomp en hij betaalde 6300 euro. Waarschijnlijk wel excl btw.

Ik wist dat het boren van een bron duur zou zijn, maar 8500 euro?

Wat vinden jullie van de aangeboden prijzen? , er vanuit gaande dat het incl manuren is.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
GAEvakYD schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:22:

Ik vind de aanbieding nog best fors, maar wat vinden jullie?
-Alpha Innotec warmtepomp typ WZS102 H/K 11000 euro
-Verticale bodem warmtewisselaar 8500 euro
-Vloerverwarming gehele woning en voedingsleidingen 8940 euro
-Naregeling Uponor RF-systeem 2100 euro
Totaal 30540 euro.
Niet modulerende warmtepomp, 11000 euro veel te duur.
Bij Heliotherm hadden ze 280m bron voor 6000 euro inc btw, 8500 is dus ook te duur
Vloerverwarming hebben wij in de offerte voor 3500 euro voor 2 verdiepingen erbij, dus hele huis zou niet meer dan 5000 mogen zijn, inc dekvloer en krimpnetten.
Naregeling kan best zo voor dat geld.

Alpha innotec is veel en veel duurder dan alle andere w/w warmtepompaanbieders. Ik ben met ze gestopt. Als je ziet dat je buur voor 6000 euro een warmtepomp heeft gekocht, allee, 7000 inc btw, en dan vragen ze bij jou anderhalf keer zoveel. 4000 euro is 100 manuren, daarmee kan je best wat inregelen en aansluiten.
Als je niet per se modulerend hoeft dan kan je nog kiezen voor vaillant. Modulerend Heliotherm, NRGteq, Nibe.

Lang verhaal kort, laat voor dit geld iemand anders het doen. De installateur kan best de vloerverwarming erin leggen, maar dan voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Alpha Home voor 6 vloerverwarmingsgroepen en dus 6 thermostaten €1800,- bij mijn installateur dus waar die €5000,- vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik dacht dat Alpha innotec juist modulerend was, maar niet dus? Heeft modulerend voldoende meerwaarde volgens jullie en zo ja, wat zijn daarin wel betaalbare maar ook betrouwbare aanbieders?

Wat betreft de prijzen, dit vermoeden had ik al een beetje. Fijn dat jullie dat ook bevestigingen. Gelukkig heeft deze aannemer zelf wel meer verstand van bakstenen, want daarbij is het bij far het goedkoopste icm het beste gevoel die wij er bij hadden. De hele installatie koopt hij elders in en die installateur wil er flink op verdienen zo te zien.

Waarschijnlijk kan ik die warmtepomp installatie prima uit de offerte halen en elders inkopen. Ik ben alleen een beetje huiverig voor de regie functie die dan bij mij komt te liggen. Je hebt toch her en der raakvlakken met de aannemer en loodgieter in zo'n proces.

Weten jullie nog een goede partij in het oosten van het land die dit soort zaken?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb een offerte voor:
14 Kwh modulerende wp van alpha innotec 8038€
Bron boren van 15 Kw €12500
Vloerverwarming op matten €13.50 per m2
Gietdekvloer €14.00 per m2 (de dekvloer van bouwer vervalt hiermee)
Naregeling 19 groepen €2450 unopor

Bij de wp zit dan nog wel van alles los wat bijna 2000€ is (pompgroep,stamleiding, in gebruik stelling door Nathan etc)

De bron zal minder groot hoeven te worden als de warmte berekening gemaakt is. Stel wordt 10 KW dan zou er 1/3 vanaf gaan. De WP wordt dan ook goedkoper maar dat is minimaal verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 09-06-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@GAEvakYD Ligt eraan hoe je dit verder regelt met je aannemer. Wat je vaak ziet is dat jij een betere offerte regelt bij een andere installateur, aannemer zet er een percentage op en neemt jou het verdere regel-/afstemwerk en de risico's over.
Maar de offerte die er nu ligt is echt te hoog :j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Oké, dan moet ik op zoek naar installateurs in de omgeving. Het lastig is dat er nog geen grootte van de bron en zwaarte van de warmtepomp is meegenomen. Ik vermoed wel op een 12kW uit te komen, aangezien vergelijkbare huizen die daar nu worden gebouwd dat ook hebben.

Mocht iemand een goede installateur weten in het oosten (regio Apeldoorn) dan houd ik me sterk aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:15
@GAEvakYD
Voor w/w WP mogen alleen nog gecertificeerde bedrijven aan grondgebonden warmtepompen werken. BRL11000 voor de bron en BRL6000-21 bovengronds
De Alpha Innotec uit je eerste offerte, wordt de verantwoordelijkheid voor de installatie waarschijnlijk verlegt naar de Nathan groep die volledig gecertificeerd is.

Naast fabrikant/importeur zijn er nog meer erkende bedrijven waar je op kunt zoeken die een BRL6000-21 hebben

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:56:
Ik heb een offerte voor:
14 Kwh modulerende wp van alpha innotec 8038€
Bron boren van 15 Kw €12500
Vloerverwarming op matten €13.50 per m2
Gietdekvloer €14.00 per m2 (de dekvloer van bouwer vervalt hiermee)
Naregeling 19 groepen €2450 unopor

Bij de wp zit dan nog wel van alles los wat bijna 2000€ is (pompgroep,stamleiding, in gebruik stelling door Nathan etc)

De bron zal minder groot hoeven te worden als de warmte berekening gemaakt is. Stel wordt 10 KW dan zou er 1/3 vanaf gaan. De WP wordt dan ook goedkoper maar dat is minimaal verschil.
Voor dat geld leg je, je hele dak vol met zonnepanelen met 10 kWh opslag batterij, en heb je er 3x 5 kW L/W monobloc warmtepompen uit frankrijk bij... en hou je nog geld over....
:|
(maar toch leuk zo een W/W :> )

Edit: en aanleggen zelf ff doen...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2017 19:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:15
Voor woningen is ca 1 w/w op 9 l/w WP's CBS

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Domba schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:33:
@GAEvakYD
Voor w/w WP mogen alleen nog gecertificeerde bedrijven aan grondgebonden warmtepompen werken. BRL11000 voor de bron en BRL6000-21 bovengronds
De Alpha Innotec uit je eerste offerte, wordt de verantwoordelijkheid voor de installatie waarschijnlijk verlegt naar de Nathan groep die volledig gecertificeerd is.

Naast fabrikant/importeur zijn er nog meer erkende bedrijven waar je op kunt zoeken die een BRL6000-21 hebben
Dank je. Ik heb een drietal bedrijven uit de regio uitgekozen en benaderd. Ben benieuwd of ze op basis van de summiere gegevens van de aannemer een globale prijs kunnen noemen voor me.

Hoeft voor mij geen Alpha Innotec warmtepomp te zijn. Heb wel een voorkeur voor een modulerende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:59:
[...]

Voor dat geld leg je, je hele dak vol met zonnepanelen met 10 kWh opslag batterij, en heb je er 3x 5 kW L/W monobloc warmtepompen uit frankrijk bij... en hou je nog geld over....
:|
(maar toch leuk zo een W/W :> )

Edit: en aanleggen zelf ff doen...
Het is ruwweg 10K voor die wamrtepomp en 10K voor boring.
Dat is min of meer de dubbele prijs van een L/W als je hem laat installeren..

Wel dure maar ook mooie oplossing.

De vloer verwarming blijft wel gelijk of je nu een L/W of een W/W doet.
Die prijs van de vloerverwarming is meer voor mensen om een indicatie te hebben..
Zeg 80 m2 op een verdieping, dan zou dat niet veel meer dan 1000€ per verdieping zijn.

Toen ik met bouwers in gesprek was kwam er altijd een meerprijs van 3500€ te sprake als ik er een verdieping met vv bij wilde.

Edit:
Aangezien de warmte berekening er nu is komt deze WP hier: Alpha Innotec SWCV 92K3
Moduleert van 1.77-8.65 kW (B0/W35) en 2.31-10.70 kW (B7/W35). 1.2 kg R407 => 3.5 ton CO2 dus geen logboek en lekmeting gezeur.

De bron moet 8KW worden blijkbaar en zal gelukkig stuk minder gaan kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 03-08-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Wat vinden jullie van deze aanbieding

-Alpha innotec Wp combi 9.5 kW WZS 102K3M, 180liter boiler
-Alpha buffervat 200 liter
-Aansluiten icl afsluiters, expansievaten en ontluchters, etc
-Bedieningspaneel
-Eenmalige licentie Alfa web monitoring op afstand
-In bedrijf stellen voor Nathan

Totaal 20k exl btw.

De installateur geeft aan dat er geld te besparen valt door het buffervat eruit te halen. Maar dan moet minstens 40% van de ruimtes niet nagerekend worden, zodat de wp altijd zijn temperatuur kwijt kan. Dan zou ik 1500 op het buffervat besparen en 1500 aan naregeling.

Andere mogelijkheid die ik wil verkennen is toch een ander merk wp en de bron elders. Ik heb vrij goede contact in het organisatie die bron boringen doet. Echter is het bij Alpha innotec niet mogelijk om door een ander bedrijf de boring te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:55
GAEvakYD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:20:
Wat vinden jullie van deze aanbieding

-Alpha innotec Wp combi 9.5 kW WZS 102K3M, 180liter boiler
-Alpha buffervat 200 liter
-Aansluiten icl afsluiters, expansievaten en ontluchters, etc
-Bedieningspaneel
-Eenmalige licentie Alfa web monitoring op afstand
-In bedrijf stellen voor Nathan

Totaal 20k exl btw.

De installateur geeft aan dat er geld te besparen valt door het buffervat eruit te halen. Maar dan moet minstens 40% van de ruimtes niet nagerekend worden, zodat de wp altijd zijn temperatuur kwijt kan. Dan zou ik 1500 op het buffervat besparen en 1500 aan naregeling.

Andere mogelijkheid die ik wil verkennen is toch een ander merk wp en de bron elders. Ik heb vrij goede contact in het organisatie die bron boringen doet. Echter is het bij Alpha innotec niet mogelijk om door een ander bedrijf de boring te laten doen.
Dit is inclusief boring? Hoe diep is de boring? Hoeveel boringen? Mijn offerte ligt iets lager. Echter wel met een ander merk warmtepomp. Grote voordeel van deze warmtepomp is dat deze frequentiegestuurd is en daardoor geen buffervat nodig heeft.
Pagina: 1 ... 4 ... 112 Laatste