Ik heb een 'betonvloer' met vloerverwarmingsslang in de deklaag en een verlijmde pvc afwerking.
De vloer is aan de onderkant geïsoleerd met 10cm PIR met aan 2 zijde aluminium folie.
Omdat de vloer snel reageert stook ik hem 's avonds korte tijd warm zodra we op de bank gaan zitten. Daarna blijft hij eigenlijk weer uit. (Tenzij het echt koud is buiten.) Ik stook hem dan wel wat warmer dan je normaal zou doen bij continue verwarmen.
Op het moment dat ik de vloerverwarming los koppel van de cv en die volledig aansluit op de warmtepomp is het geen bivalent systeem toch? Loskoppelen is trouwens echt en kwestie van 2 koppelingen loshalen, de slangen weg buigen en uiteindes afdoppen dus dat is het werk niet.
De gasketel is een Nefit Ecomline met boiler en werkt op zich nog prima maar een nieuwe is zuiniger.
De hele cv in huis omzetten naar de warmtepomp is bij de ketel een kwestie van de 3-weg-klep vastzetten in de boiler stand om te voorkomen dat die per ongeluk een keer verkeerd kan komen te staan en de cv-aanvoer richting het huis afdoppen (cv-retour niet afdoppen ivm expansievat en de boiler).
Op dat moment is het nog steeds geen bivalent systeem dacht ik.
Waarom is een bron voor een bivalent systeem eigenlijk duurder?
Een complete warmtepomp met alle elektronica achter een freq.reg. hangen is inderdaad wel vragen om problemen. Maar dit is puur een losse compressor met condensor en verdamper. Er zit verder niks bij. Ook geen elektronisch expansieventiel dus

Maar dan weet ik dus wel dat hij niet zomaar op 30Hz kan draaien
Ik heb eigenlijk geen idee wat de gasketel er van vind als ik de stooktemperatuur nog lager ga begrenzen. Kan het altijd eens proberen.
Het huis is ook nog niet optimaal geïsoleerd helaas. De spouwmuur moet nog gedaan worden. Maar het stomme is dat ik daar geen subsidie voor kan krijgen. Je moet voor die subsidie namelijk ook het dak of de vloer laten isoleren en dat heb ik zelf al gedaan. De subsidie weegt niet op tegen de meerkosten van een aannemer ten opzichte van doe-het-zelf. Wederom betaal ik me scheel aan belasting om die subsidie potjes te vullen maar mag ik er van de regeltjes geen gebruik van maken. Alleen dat is al een rede waarom ik het liefst off-grid zou gaan.
Heb wel WTW-ventilatie en WTW op het douchewater. Volgens de prognose zit ik op 800m³ gas per jaar incl. koken en sanitair water.