Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:39
quote:
GerjanT schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Dit is inclusief boring? Hoe diep is de boring? Hoeveel boringen? Mijn offerte ligt iets lager. Echter wel met een ander merk warmtepomp. Grote voordeel van deze warmtepomp is dat deze frequentiegestuurd is en daardoor geen buffervat nodig heeft.
Hoeveel boringen weet ik niet exact, wel is de prijs incl boring. Wel dat er 9.5 kW nodig is. Volgens de stelregels online (45w per meter) zou je dan 2 boringen van 100m moeten hebben.

Dit merk wp is wel erg goed, die is ook frequentie gestuurd. Dat staat volgens mij helemaal los van het feit of je wel of niet een buffervat nodig hebt. Een warmtepomp is vooral efficiŰnt als die tijdje achter elkaar kan draaien. Als een wp zijn bron niet kwijt kan omdat er geen buffertvat is EN omdat je naregeling hebt op de verdelers, dan heb je een probleem. Vandaar dat mijn installateur op aanraden van de WP fabrikanten zei dat je zonder buffervat kan, als je minimaal 40% van de vertrekken niet naregelt. Dan kan die altijd voldoende zijn warmte kwijt.

Wat voor diepte bron heb jij en welke merk Wp en met welke prijs? Ik vind het wel fijn om wat zaken te vergelijken.

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-07 19:38
quote:
GAEvakYD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:24:
[...]

Hoeveel boringen weet ik niet exact. Wel dat er 9.5 kW nodig is. Volgens de stelregels online (45w per meter) zou je dan 2 boringen van 100m moeten hebben.

Dit merk wp is wel erg goed, die is ook frequentie gestuurd. Dat staat volgens mij helemaal los van het feit of je wel of niet een buffervat nodig hebt. Een warmtepomp is vooral efficiŰnt als die tijdje achter elkaar kan draaien. Als een wp zijn bron niet kwijt kan omdat er geen buffertvat is EN omdat je naregeling hebt op de verdelers, dan heb je een probleem. Vandaar dat mijn installateur op aanraden van de WP fabrikanten zei dat je zonder buffervat kan, als je minimaal 40% van de vertrekken niet naregelt. Dan kan die altijd voldoende zijn warmte kwijt.

Wat voor diepte bron heb jij en welke merk Wp en met welke prijs? Ik vind het wel fijn om wat zaken te vergelijken.
Ik heb een offerte liggen voor een 8kW warmtepomp van Smartheat inclusief een boiler van 200 liter. In mijn offerte zitten 3 boringen van 100 meter. Ik zit rond de 16k.

Je ziet bij installaties die met een aan/uit pomp werken vrijwel altijd een buffervat om zo te bufferen. Ik dacht begrepen te hebben dat doordat de frequentie lager is je wel "doorpompt" bv naar de boiler, efficiŰnter voor de pomp Ún je bron.

• GAEvakYD
quote:
GerjanT schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:31:
[...]

Ik heb een offerte liggen voor een 8kW warmtepomp van Smartheat inclusief een boiler van 200 liter. In mijn offerte zitten 3 boringen van 100 meter. Ik zit rond de 16k.

Je ziet bij installaties die met een aan/uit pomp werken vrijwel altijd een buffervat om zo te bufferen. Ik dacht begrepen te hebben dat doordat de frequentie lager is je wel "doorpompt" bv naar de boiler, efficiŰnter voor de pomp Ún je bron.
Weet je welke organisatie voor jou de bron boort? Ik ga denk ik wat partijen aanschrijven die volgens het register de juiste certificering hebben.
https://www.bodemplus.nl/...e=0&normdocument=11000-3b

Ik twijfel nog wel over wel of niet een extra boilervat te nemen. Wij hebben in ons huidige huis ook een vat van 200liter en dat is net genoeg. Als iemand in bad gaat, dan moet je niet denken dat je kort daarna kan douchen omdat het warm water dan op is.

Als alternatief op die dure Alpha innotec zouden dit volgens mij ook goede alternatieven moeten zijn (Combi WP die ook kan koelen van 10kW)
-NIBE F1245-10
http://www.nibenl.eu/prod...-warmtepompen/nibe-f1245/

-Stiebel Eltron WPC 10
https://www.stiebel-eltro...4_05_07_10_13/wpc_10.html

-Viesmann VITOCAL 343-G
https://www.viessmann.nl/...epompen/vitocal-343g.html

-Techneco TVPX 12

GAEvakYD wijzigde deze reactie 26-08-2017 19:56 (19%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 17:13
quote:
GAEvakYD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:46:
[...]

Weet je welke organisatie voor jou de bron boort? Ik ga denk ik wat partijen aanschrijven die volgens het register de juiste certificering hebben.
https://www.bodemplus.nl/...e=0&normdocument=11000-3b

Ik twijfel nog wel over wel of niet een extra boilervat te nemen. Wij hebben in ons huidige huis ook een vat van 200liter en dat is net genoeg. Als iemand in bad gaat, dan moet je niet denken dat je kort daarna kan douchen omdat het warm water dan op is.

Als alternatief op die dure Alpha innotec zouden dit volgens mij ook goede alternatieven moeten zijn (Combi WP die ook kan koelen van 10kW)
-NIBE F1245-10
http://www.nibenl.eu/prod...-warmtepompen/nibe-f1245/

-Stiebel Eltron WPC 10
https://www.stiebel-eltro...4_05_07_10_13/wpc_10.html

-Viesmann VITOCAL 343-G
https://www.viessmann.nl/...epompen/vitocal-343g.html

-Techneco TVPX 12
Bij mij heeft Besteco geboord, was de goedkoopste qua offerte en heefr prima werk geleverd.

Als alternatief kun je ook naar Nrqteq kijken, die heb ik hier staan. Moduleren en hoge cop, en prijsgunstig.

Verder kun je electrische naverwarmer gebruikenm heb ik hier hangen. Ik heb een 800l hygieneboiler, maar ik gebruik de wp niet voor sww.

• GAEvakYD
quote:
jerh schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:16:
[...]

Bij mij heeft Besteco geboord, was de goedkoopste qua offerte en heefr prima werk geleverd.

Als alternatief kun je ook naar Nrqteq kijken, die heb ik hier staan. Moduleren en hoge cop, en prijsgunstig.

Verder kun je electrische naverwarmer gebruikenm heb ik hier hangen. Ik heb een 800l hygieneboiler, maar ik gebruik de wp niet voor sww.
Dank je. Ik zal die twee ook eens benaderen, Ben benieuwd.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:16
Bij Nathan kreeg ik ook te horen door van de man die onze instalateur en mij een demo gaf dat een buffervat niet nodig is. Daar is geen 40% van de ruimtes genoemd, maar een bepaald oppervlakte.
Initieel wilde de instalateur de garage daarvoor nemen, maari die is maar 20 m2.

Voor die demo heb ik Nathan gebeld en ben doorverbonden naar een engineer. Die gaf aan dat ik wel een buffer nodig zou hebben als ik niet een flinke ruimte als referentie ruimte had (niet nageregeld)
Echt een maat niet gekregen, maar iets van 60 m2 wat dan ook afhankelijk is van de hoh en diameter van de buis in de vloer.

De man die de demo gaf was er, echter vol van overtuigd dat het niet hoeft, en we of keuken of kamer niet nageregeld maken en dus de referetie ruimte. Dat is in ons geval zo'n 40 m2.

Mijn instalateur gaat er van uit dat deze info klopt en mocht het systeem niet na behoren werken komt Nathan wel met een oplossing.
Het zijn niet alleen kosten van een buffervat, er moet ook een pompgroep bij na het bufferrvat.
Standaard heben ze dn32 leidingen volgens mij en een enorme flow, dus dure pompgroep. Dat zal dan inderdaad wel snel 1500Ą zijn.

Mijn instalateur heeft me verder uitgelegd dat boringen van Nathan gegarandeerd worden. Dus als de bron na paar jaar afkoeld of wat dan ook, komen ze opnieuw boren zonder kosten.
Hij kiest dus voor alles door Nathan te laten doen, dus hij bouwt de zaak op en Nathan engineer komt het in bedrijf stellen.

• jacovn
quote:
GAEvakYD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:24:
Dit merk wp is wel erg goed, die is ook frequentie gestuurd. Dat staat volgens mij helemaal los van het feit of je wel of niet een buffervat nodig hebt. Een warmtepomp is vooral efficiŰnt als die tijdje achter elkaar kan draaien. Als een wp zijn bron niet kwijt kan omdat er geen buffertvat is EN omdat je naregeling hebt op de verdelers, dan heb je een probleem.
Als ik de info van Alpha Innotek nalees zijn de WZSV en de SWCV frequentie gerelgeld.
De WZS en de SWC niet.

Ik zou nog maar eens navragen of het type wat je aangeeft wel frequentie geregeld is..

• GAEvakYD
Ik heb afgelopen dagen offertes van meerdere boorders ontvangen. Ik heb ze aangeleverd hoeveel vermogen de woning nodig heeft aan pomp, hoeveel draaiuren (verwarmen en koelen).

Het gekke is dat drie keer een andere opgave van de bron krijg.

-6x 80 meter = 480m
-4x 90 meter = 360m
-2x 114 meter = 228m

Ik vind dit wel echt hele bizarre verschillen. Hoe kom ik er nou achter wat de juiste diepte is? Alle partijen zeggen natuurlijk dat ze gelijk hebben.

De aangeleverde gegevens waren:
Vermogen 9.5kW
Verwarmen 1600 uur
Koelen 500 uur
Tapwater 180 liter

• jerh
quote:
GAEvakYD schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:21:
Ik heb afgelopen dagen offertes van meerdere boorders ontvangen. Ik heb ze aangeleverd hoeveel vermogen de woning nodig heeft aan pomp, hoeveel draaiuren (verwarmen en koelen).

Het gekke is dat drie keer een andere opgave van de bron krijg.

-6x 80 meter = 480m
-4x 90 meter = 360m
-2x 114 meter = 228m

Ik vind dit wel echt hele bizarre verschillen. Hoe kom ik er nou achter wat de juiste diepte is? Alle partijen zeggen natuurlijk dat ze gelijk hebben.

De aangeleverde gegevens waren:
Vermogen 9.5kW
Verwarmen 1600 uur
Koelen 500 uur
Tapwater 180 liter
Ik had destijd tween aanbiedingen, waren wel ongeveer gelijk qua aantal meters, de ene bood 3 en de andere twee boringen. Die met twee had iets meer meters en was een stuk goedkoper, dus die heb ik genomen.

Als je erop zoekt en nav mijn gesprek met boormeester is vooral de ondergrond bepalend voor het vermogen wat ja naderhand hebt. Er wordt gerekend met 30 tot 40 watt per meter boring, maar dit verschilt enorm in de regios. Ik zelf heb bijvoorbeeld een enorm gunstige ondergrond, 9 meter klei, en dan 100 meter fijn zand met twee watervoerende lagen. Dus het vermogen is veel hoger dan berekend.

Wellicht dat de boorders verschillen in opvatting van de ondergrond bij jou. Dat kan komen door (gebrek aan) ervaring in jouw regio of het geen risico's willen nemen.

En het kan ook nog afhangen of ze jouw 9.5 kW als totaal vermogen hebben genomen of als inclusief het elektrische gedeelte hebben gezien. Ik kreeg destijd bij de offerte wel de globale berekening van de boring. Wellicht kun je die dus opvragen bij de partijen in kwestie.

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 12:30
Ik heb een Ochsner GMSW 38 water/water warmtepomp maar daar zitten geen filters in beide water circuits. Hierdoor is nu het toestel vervuild en hebben we dus een probleem. Om te voorkomen dat we na reiniging van de warmtepomp over een jaar oid weer hetzelfde probleem hebben moeten er dus filters in beide circuits.

Heeft iemand een goed advies welke filters een goede oplossing zou kunnen zijn voor deze warmtepomp ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• jacovn
Wij hebben ook nieuwe info gekregen voor systeem van 8-9 kW voor de grond boring die 3000Ą goedkoper wordt dan aanbod voor 12.5 kW systeem wat de instalateur opgemaakt had aan begin, zodat het niet tegen zou vallen.

Dus dat wordt dan iets van 7700Ą ex btw. Wordt dan gedaan door Nathan met garantie voor de bron van iets van 20-30 jaar.
De WP (Alpha Innotec SWCV 92K3) zal ook wel paar honderd Euro goedkoper wordendan de origineel opgegeven zwaardere unit.

Mooi voor de tegenvaller bij de douche wtw. Wilde eerst een easy drain hebben (advies prijs rond Ą500, en rooster erbij voor 200Ą) maar het schoonmaken/dicht slibben (3 langharige dames in huis) toch maar gekozen om een technea (joulia inline) te gaan gebruiken (rond Ą1200) die lijkt erg goed demontabel te zijn voor schoonmaak.

De naverwarmer valt wat mee, deze douche wtw is stukje efficienter, dus hoop wel genoeg te hebben aan de Clage CEX 11-13,5 KW die dan op met 11 kW instelling op 3x16 selectief gezekerd kan worden (3x25A netaansluiting)

De boiler wordt een Alpha Innotec 303.1 (300 liter) welke helft stilstandverlies heeft ten opzichte van de 405 unit (370 liter)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ga je ook je verticale rioleringsbuizen demonteren en schoonmaken?

Schoonmaken van een DWTW heb ik nog nooit van gehoord. Haren horen ook in het putje afgevangen te worden.

Edit: easydrain is niet verticaal zeker? Maar 1200 pffff ik heb 300 nogwat betaald 2 jaar geleden.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 09-09-2017 09:02 (22%)

• jacovn
Het ging me om schoonmaken van de easy drain als die toch vies wordt..

Zie deze video:

Mocht er iets tussen komen, dan lijkt je alleen met een borsteltje als in de video tussen de gewikkelde koperbuis door te kunnen. Dus alles tussen de wikkelingen en er buiten om is haast niet weg te halen vrees ik. Dan wordt het ontstopper en soda erin gooien, weken en doorspoelen.

Die joulia inline kun je uit elkaar halen en zelfs ze warmtewisselaar eruit als het moet als ik het goed begrijp.

Onderdelen:

Zij aanzicht, gele deel kan er uit:

Heeft ook gelijk een sifon, of stankslot,mof hoe je het noemt.
Gewoon afvoer buis erop en klaar.

Borstelen van de wisselaar:

Als ik geen douche wtw heb die werkt is de boiler stuk sneller leeg. Of ik moet aan dikkere naverwarmer, en dan naar 3x35A. Dan is het in een jaar terug verdiend als je zo zou rekenenen.

Helaas ervaring met verstopte afvoeren door de lange haren..

jacovn wijzigde deze reactie 09-09-2017 17:59 (22%)

• GerjanT
On-topic. Vrijdag hebben we opdracht gegeven aan de installateur voor de aanleg van de warmtepomp. We gaan voor een Smartheat, ik heb hier al eerder over geschreven. Het gaat een 8kW worden van het type Bravour. De te verwarmen woning is een tweekapper van ▒ 145m2.

De benedenverdieping gaat fungeren als buffer, de slaapkamers + badkamer worden middels temperatuurmeters in de kamers verwarmd.

GerjanT wijzigde deze reactie 10-09-2017 10:20 (34%)

• Appie76
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-07 09:25
Mbt een douche-WTW: hoe zit dat met legionella, is dat geen (verhoogd) risico? Ik bedoel: dat ding warmt op en koelt na het douchen langzaam af, wellicht nog met wat "vuil" water erin.

Ik heb geen signature

• jacovn
Volgens: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Legionella

Waar staat:
quote:
Besmetting
Je kunt ziek worden door het inademen van de bacterie. Je wordt niet ziek door het drinken van water met Legionella. Het komt vrijwel nooit voor dat een patiŰnt met legionellose iemand anders besmet.

Besmettingsbronnen:
De legionellabacterie komt van nature voor in grond en in water. In water zitten meestal heel weinig legionellabacteriŰn. Maar soms kan legionella in water erg snel groeien, vooral als het water stilstaat en tussen 25 en 45 graden warm is.

Wordt er gesproeid met water met veel Legionella erin? Dan kan iemand hele kleine druppeltjes water (aerosolen) inademen. Zo kan iemand besmet raken. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het douchen of door het gebruik van een hoge druk spuit. Ook bij whirlpools ontstaan veel kleine waterdruppeltjes die ingeademd kunnen
Dus boven de 25 graden, stilstaand water en vernevelen en inademen.

De douche wtw koelt weer af richting de huis temperatuur, dus zeg 21 graden.
Ik denk dat dit te laag is voor de bacterie, anders zou je met je neus boven een aquarium ook snel besmet raken.

Er zal bij mengkraan openzetten wel eerst water uit de warme leiding doorgelaten worden, en als die te warm wordt met koud bijmengen neem ik aan. Of ze gaan beide open en daarna wordt de doorlaat van warm en koud geregeld.

In de eerste xx seconden staan we nooit onder de douche, afzuig punt zit boven de douche, dus ik denk dat het wel los loopt.

jacovn wijzigde deze reactie 11-09-2017 06:22 (13%)

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-07 17:30
Kan iemand eens meekijken? Volgens mij gaat er iets niet goed bij de bron, de aanvoer temperatuur is idioot hoog. Lijkt wel of de bron te klein is oid?

https://1drv.ms/i/s!AjX_DegYHV5f4FPF2HVTAeigly5f

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 12-09-2017 21:37 (19%)

• jerh
quote:
Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:34:
Kan iemand eens meekijken? Volgens mij gaat er iets niet goed bij de bron, de aanvoer temperatuur is idioot hoog. Lijkt wel of de bron te klein is oid?

Loopt de wp wel, ik zie deze temperaturen ook als alles uitstaat, dan is er kennelijk wat vermenging en komt de warmte van het vat ook gedeeltelijk bij de sensoren van de wp uit.

Een bron van 22 graden lijkt me namelijk niet geloofwaardig, tenzij je enorm hebt gekoeld. Bij mij zat de bron vorige week woensdag (toen werd er gekoeld) rond de 15 graden.

Een te kleine bron geeft bij verwarming juist lage temperaturen, tot bevriezen aan toe.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-07 22:44
quote:
Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:34:

Hij staat gewoon uit, de sensoren zitten niet in de bron zelf, maar op het leidingwerk ergens in je warmtepomp. Staat alles stil dan neemt alles de omgevingstemperatuur aan.

Is het een nieuwe installatie? Ik zou adviseren om de eerste 10 dagen de bronpomp continue te laten draaien, zonder compressor, zodat alle glycol zich goed mengt met het water en eventuele leodingvervuiling door de filters wordt opgepakt en niet je systeem in gaat.

• Vaevictis_
Het systeem is ong 10 maanden in gebruik. Maar sinds een week in storing. Er komt nog wel warm tapwater uit
Dat zal dan wel elektrisch worden verwarmd. Er komt als het goed is iemand van Nathan langs.

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:47
quote:
Vaevictis_ schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:30:
Het systeem is ong 10 maanden in gebruik. Maar sinds een week in storing. Er komt nog wel warm tapwater uit
Dat zal dan wel elektrisch worden verwarmd. Er komt als het goed is iemand van Nathan langs.
Ik zie in je meldingen 'fasebewaking' bij storing staan en de oplossing is dan (vlgs handleiding Nathan):
Controle van draaiveld en fasevolgorderelais.

Je compressor doet dus niks en systeem gaat via elektrisch verwarmingselement opwarmen...duur grapje als het lang duurt (geloof me ik heb ervaring ermee). Zoals hierboven al gezegd is je bron echt niet 22 graden maar dat zijn de sensoren die temp van water meten in leidingen in behuizing van warmtepomp.

Mogelijk dat je elektrische installatie van je woning nagekeken moet worden want faseproblemen betekenen of een foutief aangesloten stekker, of je energieleverancier heeft in de straatverdeelkast iets verkeerd om aangesloten...

edit: te snel gelezen...die foutmeldingen waren in 2016. Vreemd, geeft je warmtepomp geen storingscode? Wat staat op display dat op je warmtepomp zit en welk type heb je?

austin_77 wijzigde deze reactie 15-09-2017 15:05 (8%)

• austin_77
@Vaevictis_ is er al duidelijk wat aan de hand is?

• Vaevictis_
Toevallig is net een monteur van alpha innotec langs geweest. Zonder rode brandende knop geen storing. Dus hij was al snel weer weg. Volgens hem is er gewoon geen vraag en die foutmeldingen (webserver ligging) moest ik maar negeren.

• austin_77
Ah ja, die heb ik hier soms ook. Dan staat er bv 3 mnd geleden 'Niederabschalldruck' en systeem resette zichzelf. Een overijverig storingsbuffersysteem dus :p
Blij dat het niks ernstigs is. Wel goed om te weten van die rode brandende knop. *kijkt naar soothing green button op eigen alpha innotec*

austin_77 wijzigde deze reactie 18-09-2017 17:35 (15%)

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Op dit moment wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd. Hierin komt de alterra WZSV 162K3M van alpha innotec.

Momenteel wonen we in een hoekwoning van 2009 met een EPC van 0,6. De glazen pui op het zuiden, de zwarte tegelvloer en de buitenmuur op het westen zorgen er zomers voor dat de temperatuur binnen tot 28 graden Celsius oploopt.

Na al die jaren van zinderende hitte ziet het er nu naar uit dat dit jaar de laatste zomer was dat het binnen zo warm werd.

* Matis kan niet wachten tot hij het systeem in gebruik mag nemen *O*

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• jacovn
Een screen voor een raam is erg efficient om zon buiten te houden. Een W/W warmtepomp is nog steeds geen airco natuurlijk, dus als je weer ramen op zuiden hebt zou ik zeker een screen overwegen.

De combinatie van screen en wp zou je een eind mee moeten komen.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Bedankt voor de tip. Ik zal het mee in overweging nemen.

Het is wel dat de de oriŰntatie van de nieuwe woning op het oosten is. De middagzon zal grotendeels op de zijmuur van onze nieuwe woning staan. Daar zitten nagenoeg geen ramen. Drie om precies te zijn, van 60cm breed.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• jacovn
Dan heb wellicht de avondzon op je west gevel waar wel ramen zitten?

Wij krijgen voorkant huis op zuid/oost en ik overweeg wel screens voor de slaapkamer ramen van de kinderen ook om het donkerder te kunnen maken.
Hier ook maar 3 kleine ramen op zuid/west, en daarvan 2 op bg en 1 voor badkamer op 1e verdieping.

Het is ook moeilijk inschatten hoe veel warmte je huis te veel binnen komt in de zomer voordat het er staat zeker als er schaduw werking van bomen of andere huizen is.

• austin_77
Hier ook 7m raampartij in woonkamer waar de zon in ochtend vol opstaat. Koeling houdt dat gewoonweg niet bij als ik rolluiken in zomer niet naar beneden doe voor wat schaduw.

Ik ben trouwens zeer benieuwd naar het verschil in bedrijfsuren/cv inschakelingen tov van mijn oude warmtepomp (Thermia) zonder buffervat en de huidige allha innotec met buffervat (200L).
Met de huidige temperaturen (11 graden) zijn inschakelingen naar mijn idee al enorm laag met 1x per dag gemiddeld (zie dat in alpha home app).

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 15:37

NBK

Weercam-Avatar

Ik zit voor de grap eens te kijken naar een water/water warmtepomp omdat ik een 400V pomp heb gezien waar verder geen elektronica bij zit. Op mijn werk ben ik regelmatig bezig met klimaatbeheersing, frequentie regelaars, softstarters en PLC besturing. Aanvoer en retour metingen en aansturing van kleppen en pompen is dus geen probleem.
Maar ik heb dus echt geen idee of je een 400V warmtepomp zomaar op 30Hz kunt laten draaien ipv 50Hz. Lijkt mij dat de verdamper een bepaalde druk en flow nodig heeft om goed te kunnen werken en dat de compressor dat alleen levert bij 50Hz. Of zit er ergens een flow/druk compensatie ingebouwd?

De pomp moet gaan passen in de bestaande installatie. Nu word het huis nog warm gehouden door de gasketel op zolder maar de vloerverwarming beneden zou relatief makkelijk losgekoppeld kunnen worden en op een warmtepomp worden aangesloten. Met 15 cm hoh en 45m▓ kom ik op ongeveer 5kW warmteafgifte capaciteit van de vloer. Een kleinere warmtepomp zou betekenen dat ik bij koud weer niet de maximale afgifte van de vloer haal en dus mogelijk in de kou kom te zitten. Een grotere pomp zou niet nodig zijn omdat de vloer die warmte toch niet kwijt kan aan de ruimte.
Of is dat te simpel gerekend en gedacht?

De rest van het huis zou in de herfst en voorjaar misschien ook wel op de warmtepomp kunnen meedraaien. Ik heb ik de badkamer(3m▓) al muur en vloer verwarming. In de slaapkamers hangt een overcapaciteit aan radiatoren om al een zo laag mogelijke CV temperatuur te kunnen halen.
De 20kW Nefit ketel die nu op zolder hangt is nu al begrenst op 65 graden en krijgt het nog (te) makkelijk warm op de boven verdieping dus het lijkt mij dat daar nog ruimte zit in de capaciteit.
Omdat die ketel voorlopig toch blijft hangen voor het tapwater zou ik nu voor de verwarming best wat kunnen experimenteren. Werkt het niet kan de bovenverdieping zo weer op de gasketel aangesloten worden.

Blijft alleen de grote investering voor een gesloten bron over. Met een 5kW pomp zit je op 3500W thermisch en kom ik hier met 30W/m uit de kleigrond op 120 meter buis uit. Met 30 euro de meter zou dat een investering zijn van 3600 euro. Best een hoop geld en ik heb nu echt nog geen idee wat de politiek wil gaan doen om hier de wijk voor 2050 gasloos te maken. Behalve de prijs kunstmatig opdrijven tot je uit pure wanhoop de kraan zelf maar dicht draait (of juist open...)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geŰindigd bij DPC @ SETI-classic

• Aeogenia
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-06 14:46
Je denkwijze is niet fout, maar het ontbreekt aan een aantal punten.

De 111W/m2 afgifte van je vloerverwarming lijkt optimistisch, tenzij je een betonvloer met stenen afwerking hebt en bereid bent om met hoge Cv temperatuur te werken. Of dat comfortabel, of het geval is, betwijfel ik.

Omdat je Cv-ketel laat hangen in jou voorstel, wordt het systeem bivalent en de bron duurder dan voor een 5kW monovalent systeem. Een kengetal van W/m2 voor de bron is een slechte inschatting, helemaal bij een bivalent systeem. Je bron wordt waarschijnlijk duurder.

Een compressor geschikt voor modulatie kan (vaak) prima werken op 30Hz, een elektronisch expansieventiel regelt dan de druk en koudemiddel in de warmtepomp. Een losse frequentieregelaar zetten op een consumenten warmtepomp eindigt in een een rookwolk.

Je maakt jezelf moeilijk door de systemen los te koppelen. Je zou de komende winter kunnen kijken of je op 40-50░C of nog lager, nog steeds je bovenverdieping warm krijgt. Hierna weet je of een warmtepomp mischien wel je gehele huis (tot ...░C buitentemperatuur) kan verwarmen. Wellicht LTV radiatoren?

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb een 'betonvloer' met vloerverwarmingsslang in de deklaag en een verlijmde pvc afwerking.
De vloer is aan de onderkant ge´soleerd met 10cm PIR met aan 2 zijde aluminium folie.

Omdat de vloer snel reageert stook ik hem 's avonds korte tijd warm zodra we op de bank gaan zitten. Daarna blijft hij eigenlijk weer uit. (Tenzij het echt koud is buiten.) Ik stook hem dan wel wat warmer dan je normaal zou doen bij continue verwarmen.

Op het moment dat ik de vloerverwarming los koppel van de cv en die volledig aansluit op de warmtepomp is het geen bivalent systeem toch? Loskoppelen is trouwens echt en kwestie van 2 koppelingen loshalen, de slangen weg buigen en uiteindes afdoppen dus dat is het werk niet.

De gasketel is een Nefit Ecomline met boiler en werkt op zich nog prima maar een nieuwe is zuiniger.

De hele cv in huis omzetten naar de warmtepomp is bij de ketel een kwestie van de 3-weg-klep vastzetten in de boiler stand om te voorkomen dat die per ongeluk een keer verkeerd kan komen te staan en de cv-aanvoer richting het huis afdoppen (cv-retour niet afdoppen ivm expansievat en de boiler).
Op dat moment is het nog steeds geen bivalent systeem dacht ik.

Waarom is een bron voor een bivalent systeem eigenlijk duurder?

Een complete warmtepomp met alle elektronica achter een freq.reg. hangen is inderdaad wel vragen om problemen. Maar dit is puur een losse compressor met condensor en verdamper. Er zit verder niks bij. Ook geen elektronisch expansieventiel dus :( Maar dan weet ik dus wel dat hij niet zomaar op 30Hz kan draaien :)

Ik heb eigenlijk geen idee wat de gasketel er van vind als ik de stooktemperatuur nog lager ga begrenzen. Kan het altijd eens proberen.

Het huis is ook nog niet optimaal ge´soleerd helaas. De spouwmuur moet nog gedaan worden. Maar het stomme is dat ik daar geen subsidie voor kan krijgen. Je moet voor die subsidie namelijk ook het dak of de vloer laten isoleren en dat heb ik zelf al gedaan. De subsidie weegt niet op tegen de meerkosten van een aannemer ten opzichte van doe-het-zelf. Wederom betaal ik me scheel aan belasting om die subsidie potjes te vullen maar mag ik er van de regeltjes geen gebruik van maken. Alleen dat is al een rede waarom ik het liefst off-grid zou gaan.

Heb wel WTW-ventilatie en WTW op het douchewater. Volgens de prognose zit ik op 800m│ gas per jaar incl. koken en sanitair water.

• GerjanT
Inmiddels heeft onze installateur opdracht verstrekt aan de bronboorder. Rond week 50 zal hij aan het werk gaan. We krijgen twee bronnen bij onze woning waarin een dubbele U-lus komt van elk 100 meter, 400 meter in totaal.

Aan deze bronnen zit een 8kW-warmtepomp van SmartHeat met een ge´ntegreerde boiler. Deze boiler heeft een extra warmtewisselaar zodat we, uiteindelijk, ook zonnecollectoren kunnen aansluiten.

Onze eerste en tweede verdieping zullen sowieso van vloerverwarming worden voorzien, we twijfelen nog wat over de zolder. Deze zullen we niet zozeer verwarmen maar meer inzetten voor het koelen in de zomer.

De badkamer zullen we naast de vloerverwarming gaan verwarmen met een elektrische verwarming om zo voldoende warmte te krijgen in de badkamer.

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:57
quote:
NBK schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:50:
Ik heb een 'betonvloer' met vloerverwarmingsslang in de deklaag en een verlijmde pvc afwerking.
De vloer is aan de onderkant ge´soleerd met 10cm PIR met aan 2 zijde aluminium folie.

Omdat de vloer snel reageert stook ik hem 's avonds korte tijd warm zodra we op de bank gaan zitten. Daarna blijft hij eigenlijk weer uit. (Tenzij het echt koud is buiten.) Ik stook hem dan wel wat warmer dan je normaal zou doen bij continue verwarmen.

Op het moment dat ik de vloerverwarming los koppel van de cv en die volledig aansluit op de warmtepomp is het geen bivalent systeem toch? Loskoppelen is trouwens echt en kwestie van 2 koppelingen loshalen, de slangen weg buigen en uiteindes afdoppen dus dat is het werk niet.

De gasketel is een Nefit Ecomline met boiler en werkt op zich nog prima maar een nieuwe is zuiniger.

De hele cv in huis omzetten naar de warmtepomp is bij de ketel een kwestie van de 3-weg-klep vastzetten in de boiler stand om te voorkomen dat die per ongeluk een keer verkeerd kan komen te staan en de cv-aanvoer richting het huis afdoppen (cv-retour niet afdoppen ivm expansievat en de boiler).

Een complete warmtepomp met alle elektronica achter een freq.reg. hangen is inderdaad wel vragen om problemen. Maar dit is puur een losse compressor met condensor en verdamper. Er zit verder niks bij. Ook geen elektronisch expansieventiel dus :( Maar dan weet ik dus wel dat hij niet zomaar op 30Hz kan draaien :)

Ik heb eigenlijk geen idee wat de gasketel er van vind als ik de stooktemperatuur nog lager ga begrenzen. Kan het altijd eens proberen.

Het huis is ook nog niet optimaal ge´soleerd helaas. De spouwmuur moet nog gedaan worden. Maar het stomme is dat ik daar geen subsidie voor kan krijgen. Je moet voor die subsidie namelijk ook het dak of de vloer laten isoleren en dat heb ik zelf al gedaan. De subsidie weegt niet op tegen de meerkosten van een aannemer ten opzichte van doe-het-zelf. Wederom betaal ik me scheel aan belasting om die subsidie potjes te vullen maar mag ik er van de regeltjes geen gebruik van maken. Alleen dat is al een rede waarom ik het liefst off-grid zou gaan.

Heb wel WTW-ventilatie en WTW op het douchewater. Volgens de prognose zit ik op 800m│ gas per jaar incl. koken en sanitair water.
Vergeet de W/W warmtepomp. De bronboring maakt het veel te duur als je maar (een deel van) 800m3 als besparingspotentieel hebt.
Ga eens kijken in het L/W WP topic. Veel mogelijkheden om zelf te installeren inclusief subsidie.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• jerh
quote:
GerjanT schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:42:
Inmiddels heeft onze installateur opdracht verstrekt aan de bronboorder. Rond week 50 zal hij aan het werk gaan. We krijgen twee bronnen bij onze woning waarin een dubbele U-lus komt van elk 100 meter, 400 meter in totaal.

Aan deze bronnen zit een 8kW-warmtepomp van SmartHeat met een ge´ntegreerde boiler. Deze boiler heeft een extra warmtewisselaar zodat we, uiteindelijk, ook zonnecollectoren kunnen aansluiten.

Onze eerste en tweede verdieping zullen sowieso van vloerverwarming worden voorzien, we twijfelen nog wat over de zolder. Deze zullen we niet zozeer verwarmen maar meer inzetten voor het koelen in de zomer.

De badkamer zullen we naast de vloerverwarming gaan verwarmen met een elektrische verwarming om zo voldoende warmte te krijgen in de badkamer.
Wij hebben hier de zolder gegaan vanwege de koeling, qua verwarming loopt hij mee, maar de Ta is hier 24 graden, dus het gaat langzaam.

Let er wel op dat je de badkamer op een aparte groep zit, dan kun je hem in de zomer met koelen dichtdraaien.

Ik heb qua verwarmen in de badkamer een irplaat aan het plafond gehangen, dat werkt goed voor snelle warmte op de plek waar je staat.

• austin_77
Vraag; wie van jullie maakt gebruik van de stooklijnverschuivingsoptie bij buitentemps tussen de 15 en 10 graden en zo ja met welke waarde? (0,5 - 1 - 1,5 of zelfs 2 graden in de plus). Merk dat bij deze buitentemps de woonkamergroep opengestuurd wordt door alpha home, maar dat de aanvoertemp ongeveer 21 graden blijft en de woonkamer dus niet echt opwarmt.

• Aeogenia
quote:
NBK schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:50:

Als je dezelfde ruimte of gebouw gaat verwarmen met meerdere warmteopwekkers, welke op basis van vraag worden bijgeschakeld, heb je een bivalente installatie. Echter nu ik het nogmaals lees, lijkt het dat de gehele benedenverdieping op de warmtepomp zou draaien. In dat geval heb je gelijk en zou je de benedenverdieping kunnen zien als monovalent. Als er beneden tenminste geen radiatoren e.d. op de Cv zijn...

Ik ben het overigs eens met jaari, dat dit idee zich niet gaat terugverdienen qua inverstering. Helemaal omdat je met bodemenergie een BRL gecertificeerde partij moet inschakelen voor het ontwerp en de montage. Je gaat geen installateur vinden welke jou warmtepomp wil installeren.

Een bivalent systeem met een warmtepomp als eerste warmteopwekker (warmtepomp gaat eerst aan), maakt meer draaiuren en ontrekt daarom meer energie uit de bodem dan een monovalente warmtepomp. Daarom moet er dieper/meer worden geboord, voor dezelfde rendement. Het zal maar een klein deel van het jaar koud genoeg zijn, om de tweede warmteopwekker (Cv-ketel) in te schakelen. Het grootste deel van het jaar zal de warmtepomp voldoende vermogen hebben om het gebouw te verwarmen. Daarom zal gezien over het hele jaar, de meeste verwarming (energie) worden geleverd door de warmtepomp.

Het is mischien minder leuk, maar eerst goed isoleren gaat je meer besparing (energie en geld) en comfort opleveren. Zonder volledige isolatie beginnen aan een warmtepomp, is niet echt de juiste volgorde. Je stookgedrag (even snel opstoken) past ook niet bij een warmtepomp.

Heb je ook een foto van je warmtepomp? Je hebt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld :P .

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

quote:
jaari schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:53:
[...]

Vergeet de W/W warmtepomp. De bronboring maakt het veel te duur als je maar (een deel van) 800m3 als besparingspotentieel hebt.
Ga eens kijken in het L/W WP topic. Veel mogelijkheden om zelf te installeren inclusief subsidie.
L/W valt hier beetje af door ruimtegebrek. Woon in een wat oudere wijk waar je gewoon nog een voor en achtertuin heb. Kan prima een bron boren in de voortuin zonder dat je die ziet en ÚÚn of twee in de achtertuin onder het terras/tuinpad (6 meter onderlinge afstand moet daar net lukken). Maar een buitenunit in de voortuin zie ik niet zo zitten. In de achtertuin wil ik de ruimte er eigenlijk niet voor opofferen.

Er zijn wel wat plannen om wat te gaan doen met restwarmte van een datacenter hier in de buurt maar als dat net zo'n drama word als stadsverwarming is dat ook geen optie voor de toekomst. Het liefst ga ik helemaal off-grid om verlost te zijn van de nutsbedrijven en grillen van de overheid.

Was al eens aan het kijken voor een biogas-fles gestookte 'HRe-ketel' of generator voor de donkere dagen dat de zonnepanelen niet zoveel opbrengen.
quote:
Aeogenia schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:27:
[...]

Het is mischien minder leuk, maar eerst goed isoleren gaat je meer besparing (energie en geld) en comfort opleveren. Zonder volledige isolatie beginnen aan een warmtepomp, is niet echt de juiste volgorde. Je stookgedrag (even snel opstoken) past ook niet bij een warmtepomp.

Heb je ook een foto van je warmtepomp? Je hebt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld :P .
Geen foto helaas. Hij staat ergens op Marktplaats, geen idee of die er nog staat inmiddels.

De bron van een bivalent systeem is dan toch eigenlijk juist goedkoper? Je hoeft immers niet alle warmte uit de grond te halen en kan dus met een kleinere warmtepomp af. Zou je het hele huis met een warmtepomp willen doen heb je een veel zwaardere warmtepomp nodig om ook in de koudere periode genoeg energie uit de bron te kunnen halen. De periode dat de warmtepomp draait veranderd niet. Die draait alleen als het koud is.

Echt goed isoleren gaat hier ook niet echt lukken. Huis met 4-5cm spouw. Het is een rijtjeshuis dus kan ook niet ff m'n buitenblad slopen en 5 cm verder naar buiten weer opbouwen voor fatsoenlijk dikke isolatie. En met 80m▓ ga je ook niet naar binnen isoleren. Dan kan ik geen tweepersoons bed meer kwijt in de slaapkamer :+

De woonkamer vloer is wel enigszins ontkoppeld van de gevels en aan de onderzijde goed ge´soleerd. Vloer is van het type nehobo en opgebouwd uit platen gemetseld met holle bakstenen (terracotta achtig materiaal). Veel lagere warmtecapaciteit dan beton dus. Kan hem dus snel warm stoken maar voor comfort (en de huisdieren) is het ook wel lekker om de hele dag een enigszins warm aanvoelende vloer te hebben.

Ik heb in huis een WTW ventilatie unit. Best leuk dat dat ding 96% van de warmte terug wint maar dat is wel op het gemiddelde van alle afgezogen lucht. Dus met een woonkamer op 21 graden en de rest van het huis op 17 graden komt er dus 18 tot 19 graden lucht terug het huis in. Met een warmtepomp vul je toch meestal een buffer en kan ik relatief simpel naverwarming op de inblaas maken. Maar het is nog altijd beter dan lucht van 10 graden dat via raamroosters naar binnen komt dus ben best blij met die unit :z

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 09:18
Iemand hier toevallig ervaring met het onderhoud aan de verwarming bij een water/water warmtepomp?

Zit namelijk zo; ik heb een aanbouw aan mijn huis gedaan en er eigenlijk pas achteraf over nagedacht dat ik de extra kring in de vloerverwarming misschien beter door de originele installateur had laten kunnen aanleggen.

Nu heb ik de originele installateur gevraagd om even te beoordelen of het werk naar zijn mening correct is uitgevoerd en hij gaf me de volgende feedback;

Bij plaatsen extra kring in verwarming moet in principe altijd de verdeler vervangen worden. Dat is nu niet gebeurd; de extra kring is aangesloten op de kopse kant van de verdeler waar eerst vul/ontluchtingskranen op zaten. Hier tussen zijn overigens wel weer nieuwe kranen geplaatst. De originele installateur geeft aan dat het met deze manier van aansluiten prima verwarmt, maar dat de kringen nu niet meer afzonderlijk van elkaar te spoelen en ontluchten zijn en dat er eventueel een verschil in weerstand is met de nieuwe kring.

Zijn advies is om bij volgende reguliere onderhoud de verdeler alsnog te vervangen door een grotere, en het allemaal weer "zoals het hoort" aan te sluiten.

Deze feedback heb ik bij aannemer en installateur die de aanbouw hebben gerealiseerd neergelegd, en die hebben er nog nooit van gehoord dat vloerverwarming gespoeld moet worden omdat ze van mening zijn dat het alleen maar goed is voor verwarming om het water er langere tijd in te laten zitten zodat het zuurstof eruit verdwijnt.

Nu is de aannemer wel meegaand, en bereid om arbeidskosten voor zijn rekening te nemen als een en ander toch vervangen moet worden. Ik vind het zelf alleen een beetje raar dat twee installateurs zo lijnrecht tegenover elkaar staan en vraag me daarom af of iemand al (langere tijd) een warmtepomp gebruikt en wat daar aan onderhoud bij komt kijken.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• austin_77
quote:
XyritZz schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:22:
Iemand hier toevallig ervaring met het onderhoud aan de verwarming bij een water/water warmtepomp?

Zit namelijk zo; ik heb een aanbouw aan mijn huis gedaan en er eigenlijk pas achteraf over nagedacht dat ik de extra kring in de vloerverwarming misschien beter door de originele installateur had laten kunnen aanleggen.

Nu heb ik de originele installateur gevraagd om even te beoordelen of het werk naar zijn mening correct is uitgevoerd en hij gaf me de volgende feedback;

Bij plaatsen extra kring in verwarming moet in principe altijd de verdeler vervangen worden. Dat is nu niet gebeurd; de extra kring is aangesloten op de kopse kant van de verdeler waar eerst vul/ontluchtingskranen op zaten. Hier tussen zijn overigens wel weer nieuwe kranen geplaatst. De originele installateur geeft aan dat het met deze manier van aansluiten prima verwarmt, maar dat de kringen nu niet meer afzonderlijk van elkaar te spoelen en ontluchten zijn en dat er eventueel een verschil in weerstand is met de nieuwe kring.

Zijn advies is om bij volgende reguliere onderhoud de verdeler alsnog te vervangen door een grotere, en het allemaal weer "zoals het hoort" aan te sluiten.

Deze feedback heb ik bij aannemer en installateur die de aanbouw hebben gerealiseerd neergelegd, en die hebben er nog nooit van gehoord dat vloerverwarming gespoeld moet worden omdat ze van mening zijn dat het alleen maar goed is voor verwarming om het water er langere tijd in te laten zitten zodat het zuurstof eruit verdwijnt.

Nu is de aannemer wel meegaand, en bereid om arbeidskosten voor zijn rekening te nemen als een en ander toch vervangen moet worden. Ik vind het zelf alleen een beetje raar dat twee installateurs zo lijnrecht tegenover elkaar staan en vraag me daarom af of iemand al (langere tijd) een warmtepomp gebruikt en wat daar aan onderhoud bij komt kijken.
@XyritZz Ik heb al 13 jaar een water/water warmtepomp in huis waarbij (zoals je kunt lezen in dit topic) ik dit jaar de oude Thermia Villa classic WP heb moeten laten vervangen wegens een defecte compressor. Ik hoop dat ik je verhaal goed interpreteer, maar zoals ik het lees zou ik me geen zorgen maken over zuurstof in de vloerverwarmingswater, microbelletjes pakken zich na verloop van rijd samen en als het goed is komt het via je ontluchters er weer uit. De suggestie van je installateur om, de verdeler die nu oneigenlijk gebruikt wordt door een (mijn mening) McGuyver (of McGruber 🤡) constructie, te vervangen lijkt me aangewezen.
In beginsel kan het zijn dat vloerverwarmingsgroepen doorgespoeld moeten worden ivm hardnekkige grotere luchtbellen en dan is het handig dat je groepen afzonderlijk dicht kan zetten en al helemaal bij een lekkage.

Onderhoud is niet spannend, in een notedop:
- checken werking actuators/klepmotortjes/groepmotortjes
- levels qua druk cv zijde en bron zijde
- fysieke lekkage inspectie
- meten van glycolconcentratie in bronzijde
- optekenen van cycli compressor en stroomverbruik om opvallendheden eruit te halen
- uitlezen van evt logging
- advies met instelling stooklijn ikv optimaliseren
- zo nodig glycol en of water bijvullen tot voorgeschreven concentratie/druk

De compressor, daaris weinig aan te onderhouden of je koudemiddel moet al verminderd zijn, dan is het bijvullen geblazen en opnieuw afpersen. Hydraulischekoppelingen checken is ook geen rocketscience.

Is dit antwoord op je vraag?

austin_77 wijzigde deze reactie 12-11-2017 10:16 (3%)

• Dirtbiter
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-07 15:34
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de volgende 2 warmtepompen:
  • Stiebel Eltron WPC Cool
  • Alpha Innotec WZSV62K3M
Welke van de 2 zou de beste keuze zijn en waarom?

Heeft er iemand persoonlijk ervaring met (een van) beide?

Dirtbiter wijzigde deze reactie 29-11-2017 17:58 (3%)

• jacovn
Wij krijgen een Alpha Innotec SWCV 92H3maar ik kan je er weinig over vertellen in relatie tot verschil met de stiebel.
Bij ons is het de keuze van instalateur, met name door de importeur denk ik waar hij erg tevreden mee lijkt.
Ze bieden hem een all in concept met de bron, wp, en in bedrijfstelling zodat hij ook gedekt is met een goed werkend systeem waar hij dan goede after sales support op kan leveren.

Kun je bij 1 instalateur dan een keuze tussen die 2 merken maken ! Of is het je eigen voorkeur ?
Als het dat laatste is kon het wel eens moeilijk worden er een instalateur bij te vinden. Tot dusver redelijk uitgesproken meningen bij instalateurs tegen gekomen.

• austin_77
quote:
Dirtbiter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:57:

Even googlen doet wonderen:

Stiebel eltron wpc cool

Alpha Innotec wzsv62k3

Zonder alle details hier neer te gaan plempen heb ik van beiden de specs even doorgenomen. Conclusie; geen evidente verschillen. Iedere fabrikant heeft eigen proprietaire naregelingsoplossingen maar ook de gangbare zijn compatibel. Veel ligt aan voorkeuren installateur en totale prijs maar niet als laatste de nazorg en onderhouds/storingsdienst.

Zelf ook een Alpha Innotec inclusief alpha home kamerregeling. Werkt allemaal als een tierelier.

Je zal zelf een keuze moeten maken in wat voor jou belangrijk is.

• jacovn
Je moet denk ik verder kijken naar wel gas ze gebruiken voor warmte transport.
Als je boven de 5 TON CO2 equivalent komt zit je vast aan logboek maken,jaarlijkse controles => kosten.

Zowel Stiebel eltron (R410a) als Alpha innotec (R407c) zitten met de kleinere modellen onder die grens.
Beide gassen zijn schadelijk, en worden langzaam uitgefaseerd.

• GerjanT
quote:
Dirtbiter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:57:

Ik heb met geen van beide ervaring. Ik kan je wel meenemen in mijn keuze voor een warmtepomp. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de installateur en die levert mij binnenkort een SmartHeat. Misschien een onbekend merk maar beetje googlen leerde mij ook dat ze verstand van zaken hebben. Het gaat vooral om het gevoel dat je hebt bij de installateur.

Over twee weken komt de boorder. Ik zal proberen foto's te maken.

• Dirtbiter
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-07 15:34
Ik heb geen vrije keuze in model of installateur. Het gaat om levering van een WP in een project, waar de Stiebel in het bestek staat, maar waar de installateur nu liever de Alpha Innotec wil leveren. Dat stelt Nathan, de uiteindelijke leverancier van alles wat met de WP te maken heeft, voor.

Ik probeer te bepalen of dit een goed voorstel is, of dat er ergens nadelen aan zitten/een addertje onder het gras zit.

• austin_77
@Dirtbiter Ik snap heel goed dat Nathan de Alpha Innotec voorstelt aangezien zij produceren en volledige nazorg leveren op dit merk.

@jacovn Ik heb even gegoogled naar de gebruikte koudemiddelen en vraag me nu af of de R410a op termijn vervangen gaat worden in mijn net nieuwe warmtepomp? Voor zover ik gelezen heb gaat het om de brandbare toevoeging in het R410a mengsel. Zonder die toevoeging is het hetzelfde als de nu nieuw gangbare R32 naar het schijnt?

@GerjanT Foto’s d:)b

austin_77 wijzigde deze reactie 30-11-2017 17:46 (3%)
Reden: Toevoegen tekst

• jacovn
Alpha Innotek valt onder AIT en dan onder Nibe groep.
Nathan is importeur maar een van de partijen die grondboring kunnen doen. Deze garanderen ze dan ook voor 20 jaar of zoiets. Dus ik denk dat mijn instalateur (ZZP’er) er slim aan doet een compleet concept te leveren. Hij instaleerd wel de WP etc maar een Nathan monteur komt hem in bedrijf stellen bijvoorbeeld. Ze willen waarschijnlijk remote access voor support, maar dat zie ik niet zo zitten.
Wellich maar iets met vpn access of zo opzetten of toegang open zetten als het nodig is.

Verder heeft Nathan ook wel een mooi merk met Uponor voor leidingen voor warm en koud water en vloerverwarming bijvoorbeeld.

jacovn wijzigde deze reactie 30-11-2017 20:54 (10%)

• jerh
quote:
jacovn schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:51:
Alpha Innotek valt onder AIT en dan onder Nibe groep.
Nathan is importeur maar een van de partijen die grondboring kunnen doen. Deze garanderen ze dan ook voor 20 jaar of zoiets. Dus ik denk dat mijn instalateur (ZZP’er) er slim aan doet een compleet concept te leveren. Hij instaleerd wel de WP etc maar een Nathan monteur komt hem in bedrijf stellen bijvoorbeeld. Ze willen waarschijnlijk remote access voor support, maar dat zie ik niet zo zitten.
Wellich maar iets met vpn access of zo opzetten of toegang open zetten als het nodig is.

Verder heeft Nathan ook wel een mooi merk met Uponor voor leidingen voor warm en koud water en vloerverwarming bijvoorbeeld.
Elke bronboorder geeft garantie op zijn boringen. En er zijn partijen die alleen maar bronboringen doen. Ik zou ze zeker toegang verlenen, dat scheelt in geval van problemen de voorrijtijd..... en dat helpt als het goed vriest of je vrouw wil douchen.

• jacovn
quote:
jerh schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:22:
[...]

Elke bronboorder geeft garantie op zijn boringen. En er zijn partijen die alleen maar bronboringen doen. Ik zou ze zeker toegang verlenen, dat scheelt in geval van problemen de voorrijtijd..... en dat helpt als het goed vriest of je vrouw wil douchen.
Het hangt er maar vanaf hoe de toegang geregeld is. Als een WP zichzelf connect aan een service ergens, en ze komen via die connctie binnen, dan is het wel ok.
Echter als je een poort open moet zetten, zodat ze naar binnen kunnen is het wachten tot er een backdoor of kwetsbaarheid in zit en dan is wellicht de ellende niet te overzien.

• austin_77
quote:
jacovn schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 04:29:
[...]

Het hangt er maar vanaf hoe de toegang geregeld is. Als een WP zichzelf connect aan een service ergens, en ze komen via die connctie binnen, dan is het wel ok.
Echter als je een poort open moet zetten, zodat ze naar binnen kunnen is het wachten tot er een backdoor of kwetsbaarheid in zit en dan is wellicht de ellende niet te overzien.
Mijn Alpha Innotec hangt sinds installatie aan het net. Je hoeft niets open te zetten. De pomp maakt rechtstreeks verbinding met server bij Nathan. Registratie verloopt via inbedrijfsstelling door Nathan monteur. Ik ben juist ook blij met remote access door fabrikant/onderhoudsmonteur! Bij mijn vorige warmtepomp kon dat niet en was het constant voorrijkosten en lange 'bezoeken' omdat ze live moesten zien wat de pomp deed. Nu kunnen ze alle waarden en logs op afstand inzien. Trouwens, dat kun je zelf (deels) ook. Als alles geregistreerd is kun je via www.heatpump24.de connecten, via je eigen netwerk op IP adres en via de alpha app op ios en android. Zelfde verhaal met Alpha home thermostaatsysteem; beveiligde access out of home en via eigen netwerk. Werkt feilloos maar vereist wel even wat inleeswerk...voor ons tweakers geen probleem uiteraard >:)

austin_77 wijzigde deze reactie 01-12-2017 07:53 (0%)
Reden: Spelfout verholpen

• jacovn
Tja er zal geen internet zijn als de WP in gebruik wordt genomen. Ga daar geen devices ophangen en internet aanvragen als huis niet klaar en opgeleverd is. Vrees dat er weinig blijft hangen (diefstal) en te veel mensen hebben sleutels. (Die ik wel allemaal ga vervangen na oplevering)

• austin_77
quote:
jacovn schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:16:
Tja er zal geen internet zijn als de WP in gebruik wordt genomen. Ga daar geen devices ophangen en internet aanvragen als huis niet klaar en opgeleverd is. Vrees dat er weinig blijft hangen (diefstal) en te veel mensen hebben sleutels. (Die ik wel allemaal ga vervangen na oplevering)
Oh maar das geen probleem hoor. Dan wordt alles in gang gezet zodra je wel internet hebt 😉
Punt is dat Nathan je warmtepomp via instelling op pomp zelf de server van Alpha Innotec eenmalig moet pingen, waarna het serienummer gekoppeld gaat worden aan je fysieke adres. Zoals gezegd kan je bij wijze van spreken dit ook zelf doen.
Je hoeft geen poorten open te zetten trouwens. Hele systeem is ‘plug and play’.

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:22

Chielos

Inno Mini Cooper

Wij hebben een warmtepomp:
Nibe F1145-12 water-water warmtepomp
PCM 42 koelmodule
VPB 300 RVS boiler met spiraal (282 liter)
UKV 200 stalen buffervat (200 liter)
RMU 40 ruimteopnemer

En ik twijfel of wij niet een te groot verbruik hebben voor ons type woning. Vrijstaand, ongeveer 800 m3. 290m2. 2 jaar oud, nieuwbouw. Volledig vloerverwarming. Basis mechanische ventilatie (dus geen balans).

Ik haal de volgende grafiek uit mijn Qbox van Qurrent
https://tweakers.net/ext/f/ClwDiiChGrYlKOhBeDUOoZOU/thumb.png

Op jaarbasis zitten we rond de 9000 kwh. (Waarvan ik hopelijk dit jaar iets van 6000 afhaal door zonnepanelen.) Grafiek bovenstaand is representatief (een kleine dip door 250 watt van de zonnepanelen met druilerig weer).

Mijn vraag:
Pingelt hij te veel? Moet er een buffervat bij of groter gemaakt worden?
Andere tips?

• austin_77
quote:
Chielos schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:03:
PCM 42 koelmodule
RMU 40 ruimteopnemer

En ik twijfel of wij niet een te groot verbruik hebben voor ons type woning. Vrijstaand, ongeveer 800 m3. 290m2. 2 jaar oud, nieuwbouw. Volledig vloerverwarming. Basis mechanische ventilatie (dus geen balans).

[afbeelding]

Op jaarbasis zitten we rond de 9000 kwh. (Waarvan ik hopelijk dit jaar iets van 6000 afhaal door zonnepanelen.) Grafiek bovenstaand is representatief (een kleine dip door 250 watt van de zonnepanelen met druilerig weer).

Mijn vraag:
Andere tips?
Geen idee of ie te veel pingelt. ik moet zeggen dat ik zelfde zie bij mijn warmtepomp in aanvoer en retourtemps waarop compressor aangaat. Mijn buffervat is 200 liter bij een warmtepomp met een vermogen van 7kw. Mijn woning is qua inhoud 497m3 en oppervlakte (alles vloerverwarming) ongeveer 130m2.

Hoeveel KW vermogen heeft je warmtepomp?

Je buffervat had wat groter mogen zijn denk ik, zie https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
Hier kun je uitrekenen of je qua grootte goed zit. 200 Liter is in mijn situatie prima.

Qua stroomverbruik in totaliteit ter referentie:
Met oude warmtepomp verbruikten wij met 2 volwassen en 2 jonge kids (10-) 8600kwh per jaar. Ik kan nu nog niet zeggen waar we op uit gaan komen bij de afrekening in mei 2018 maar het zal beneden de 5,9 kwh gaan uitkomen vanwege zonnepanelen (3700 wattpiek in totaal).

• jacovn
quote:
austin_77 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:24:
[...]

Oh maar das geen probleem hoor. Dan wordt alles in gang gezet zodra je wel internet hebt 😉
Punt is dat Nathan je warmtepomp via instelling op pomp zelf de server van Alpha Innotec eenmalig moet pingen, waarna het serienummer gekoppeld gaat worden aan je fysieke adres. Zoals gezegd kan je bij wijze van spreken dit ook zelf doen.
Je hoeft geen poorten open te zetten trouwens. Hele systeem is ‘plug and play’.
Firewall zal wel permissie moeten hebben voor die sessie, komt uiteraard niet in mijn gewonen lan te zitten.
Ik heb het niet zo op al die "et phone home" dingen..
zal de zaak wel open houden voor sessie setup, kijken wat het is, en dan alleen dat maar doorlaten.

• austin_77
quote:
jacovn schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 08:30:
[...]

Firewall zal wel permissie moeten hebben voor die sessie, komt uiteraard niet in mijn gewonen lan te zitten.
Ik heb het niet zo op al die "et phone home" dingen..
zal de zaak wel open houden voor sessie setup, kijken wat het is, en dan alleen dat maar doorlaten.
Mss ben ik te naief in dit soort dingen, ik begrijp je echter volledig. Het zal komen door 12 jaar ‘ellende’ met een installateur die voor iedere scheet van het systeem lekker lang ‘onderzoek’-kosten rekende. Oude warmtepomp kon ook niet geforceerd worden in een bedrijfsmodus en daarmee was monteur soms 15 minuten zoet om te wachten op een omschakeling van sww bereiding naar koelen 😱
Dus erg blij met een loggingsysteem waarbij problemen sneller zichtbaar zijn.
Ben benieuwd naar je setup als het klaar is 👍🏻

• jacovn
Ik zie het voordeel van op afstand kunnen beheren ook wel. Als de wp de sessie opzet is het met standaard NAT wat elke router heeft om te kunnen werken in principe wel ok. Echter als er in de software van een apparaat op je lan zoals de wp iets mis is en hij heeft zeg maar een backdoor connectie en je weet er niets van heb je een lek.
Over het algemeen heeft een client niet van alles nodig. DNS kan hij van de router of firewall krijgen, NTP zou je ook zelf kunnen doen, of toestaan naar een ntp server (op poort nivo toestaan) dus dan hoeft iets alleen maar zijn specifieke protocol door gelaten te hebben (naar van te voren bekend zijnde externe ip address), en verder niets.

Ik heb een pfsense firewall en nu voor nieuw huis ubiquti USG gekocht. Die USG lijkt ook alles wat ik wil (seperaat vlan met restricted access naar buiten en toegang vanaf lan segment naar dat vlan voor interne monitoring (maar dat is volgens mij ook http) toe te staan.

Ik kan dus een soort van IOT vlan maken, of een vlan per funtie (WP, Vloer Verwarming, Lucht wtw systeem etc)

De warmtepomp is een neiuwe unit, staat niet in NL op de website, wel in CH
http://www.alpha-innotec....solewasser/swcv-92h3.html

(B0/W35) 1,77 - 8,65 kW
(B7/W35) 2,31 - 10,60 kW

SCOP 35 = 5.22
SCOP 55 = 3.88

jacovn wijzigde deze reactie 02-12-2017 11:42 (10%)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

quote:
..
12kw. Een flinke jongen dus. Hier ook een jong gezien met 2 kiddo's en een mama die de droger vaak wil gebruiken..

Chielos wijzigde deze reactie 02-12-2017 14:21 (78%)

• 380kV
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13-07 19:09
Beste,

Wij hebben sinds kort een een Alpha Innotec warmtepomp, Nathan Systems. Ik ben een leek op het gebied van warmtepompen, maar probeer er het beste van te maken. Mooi duurzaam systeem lijkt me zo. Ik heb via een buurman, de warmtepomp sinds kort laten aansluiten via Alpha Web > www.heatpump24de, zodat ik via mijn telefoon en/of internetexplorer mijn warmtepomp op afstand kan uitlezen en instellingen kan wijzigen. Hartstikke gaaf natuurlijk.

Weet iemand wat de minimale tapwater instelling is?
Ik hoorde dat 55 graden mogelijk is zonder electrisch bij verwarmen, dus economisch interessant.
Maar Legionelle heerst t/m 55 graden.

Ik zag ook een optie tot thermisch desinfecteren.
Ik kan een dag per week kiezen waarop dit geschied.
Maar standaard is deze optie nog niet ingesteld.

Wat is beter?
58 graden en/of hoger standaard instellen?
Of, 55 graden en 1 x per week thermisch desinfecteren?
Of beide?
Of.............

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik heb geen idee of onderstaande instellingen gangbaar zijn?
Ik zou het heel fijn vinden als iemand een reactie zou kunnen geven op onderstaande instellingen.

Bij voorbaat dank en nog een heel fijn weekend.

Installatiestatus:
Warmtepomp Type MSW2-6S
Software versie V3.79
Bivalente trap 1
Bedrijfstoestand
Vermogen 0.00 kW
Storingsbuffer 0
Software versie RBE 1.05

Systeeminstelling:
EVU-blokkering zonder ZWE
Ruimteopnemer RBE
Inpassing Retour
Menggroep 1 Nee
Menggroep 2 Koelen
Menggroep 3 Nee
Storing zonder ZWE
Tapwater1 Voeler
Tapwater2 ZIP
Tapwater3 met ZUP
Tapwater4 Berek.ret.t
Tapwater5 met HUP
BW+WP max 0.0 h
Ontdooien 2 met 1 comp
Pompen optimal. Ja
Toegang Servdienst
Brine- Luchtflow Nee
Bewaking compres. Uit
Regeling verwarm. BT-afhank.
Regeling Menggr.1 BT-afhank.
Regeling Menggr.2 Vastetemp.
Regeling Menggr.3 BT-afhank.
Koeling Vastetemp.
Opwarmen met mengkl
Elektrische anode Ja
Verwarmingsgrens Ja
Afstandsbeheer Ja
Pompenoptim Tijd 10 min
Solarregeling T.verschil
Melding TDI Nee
Medium warmtebron WP Brine
Multifunct. buffer Nee
Vrijgave ZWE 60 min
Warmw. naverw. Nee
Warmw. naverw. max 5.0 h
Smart Grid Nee
Regeling Menggr.1 snel
Regeling Menggr.2 midden
Regeling Menggr.3 snel

Temperaturen:
Retour-begrensd 40.0░C
Hysterese HR 2.0 K
TR Verhoging max 3.0 K
Vrijgave ZWE -16.0░C
TDI-Ingestelde temp. 65.0░C
Hysterese Tapw. 5.0 K
T-WQ min. -9.0░C
T-HG max. 120.0░C
Verlagen tot -20.0░C
Aanvoer max. 63.0░C
T-verschil in 4.0 K
T-verschil uit 2.0 K
T-verschil max 70.0░C
TEE Verwarming 2.0 K
TEE Tapwater 5.0 K
min. Bron aanv. Max. 0.0░C
Aanvoer max. Grensw. 63.0░C
Hysterese koeling 2.0 K
Tapwater max. 58.0░C
Min. retourtemp. 15.0░C
min. aanvoer koeling 18.0░C

Koeling:
BT-vrijgave 25.0░C
Ingest.temp Menggr 2 18.0░C
Hysterese koeling 2.0 K

E.zuinige pomp :
Afgiftesysteem VLV
verwarming aansturing Automatisch
verw.verm. max. 100%
warm water aansturing Automatisch
warmw. verm. max. 100%
koelvermogen 100%
aansturing VBO Automatisch
vermogen VBO (koeling) 100%

RBE:
Invloedsfactor RT 100%
Vrijgave koeling BT+RT
Afgiftesysteem RAD

inverter:
Sperrband Start 0 Hz
Sperrband Stop 0 Hz
Freq. TW Automatisch
Warmwater normaal

Tweede warmteop 1
Soort E-element
Functie Verw en Tw
Positie Ge´ntegreerd
Uitgang Out 6

Tweede warmteop 2
Soort Nee
Functie Nee
Positie ---
Uitgang ---

Tweede warmteop 3
Soort Nee
Functie Nee
Positie ---
Uitgang ---

Circulatiepomp draait:
Circulatiepomp draait VBO 1 min
Circulatiepomp draait ZUP 0 s

Prioriteiten :
Tapwater 1
Verwarmen 2

Installatieconfiguratie :
Verwarmen 1
Warmwater 1
Zwembad 0

Stooklijnen Verwarmen 33.0C 18.0C 0.0K

Informatie Temperaturen:
Aanvoer 23.7░C
Retour 23.6░C
Retour berekend 25.6░C
Heetgas 26.9░C
Buitentemperatuur 3.4░C
Gemiddelde temp. 5.1░C
Tapwater gemeten 54.1░C
Tapwater ingesteld 55.0░C
Bron-in 21.5░C
Bron-uit 21.0░C
Ruimteopnemer 0.7░C
Menggroep2-aanvoer 23.7░C
Menggr2-aanv.ingest. 18.7░C
Zonnecollector 5.0░C
Zonneboiler 150.0░C
Externe energiebron 5.0░C
Aanvoer max. 63.0░C
Zuiggasleiding comp. 24.2░C
Comp. verwarming 28.6░C
Oververhitting -1.8 K
Actuele ruimtetemp. 21.3░C
Gewenste ruimtetemp. 22.0░C

Comfort print plaat = Ja

Afschakelingen:
25.11.17 06:54 Geen vraag
24.11.17 06:58 Geen vraag
23.11.17 12:01 Geen vraag
23.11.17 05:42 Geen vraag
22.11.17 18:41 Geen vraag

Kalibreren:
ND 0
HD 30
Zuiggasleiding comp. 0
Verdamp.-4wklep 0
Aanvoer 0
Retour 0
Bron-in 0
Bron-uit 0
Comp. verwarming 0
Heetgas 0

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 15:27
Bij mij is het tapwater op 58 ingesteld door diegene die door Nathan is gestuurd om het in te regelen.
Ik heb inmiddels wel veel problemen met niet voldoende warmte in bepaalde ruimtes van het huis, en heb de stooklijn voor het huis inmiddels op een vaste retour temperatuur staan en niet meer buitentemp afhankelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
Warmtepomp Type;MSW4-16
Software versie;V3.79
Bivalente trap;1
Bedrijfstoestand;Verwarmen
Vermogen;6.52 kW
Storingsbuffer;0

Systeeminstelling:
EVU-blokkering;zonder ZWE
Ruimteopnemer;Nee
Inpassing;Buffervat
Menggroep 1;Nee
Menggroep 2;Koelen
Menggroep 3;Nee
Storing;zonder ZWE
Tapwater1;Voeler
Tapwater2;ZIP
Tapwater3 ;met ZUP
Tapwater4;Berek.ret.t
Tapwater5;met HUP
BW+WP max;0.0 h
Ontdooien 2;met 1 comp
Pompen optimal.;Nee
Toegang;Servdienst
Brine- Luchtflow;Nee
Bewaking compres.;Uit
Regeling verwarm.;Vastetemp.
Regeling Menggr.1;BT-afhank.
Regeling Menggr.2;Vastetemp.
Regeling Menggr.3;BT-afhank.
Koeling;Vastetemp.
Opwarmen;met mengkl
Elektrische anode;Nee
Verwarmingsgrens;Nee
Afstandsbeheer;Nee
Pompenoptim Tijd;10 min
Solarregeling;T.verschil
Melding TDI;Nee
Medium warmtebron WP;Brine
Multifunct. buffer;Nee
Vrijgave ZWE;60 min
Warmw. naverw.;Nee
Warmw. naverw. max;5.0 h
Smart Grid;Nee
Regeling Menggr.1;snel
Regeling Menggr.2;midden
Regeling Menggr.3;snel

Temperaturen:
Retour-begrensd;40.0░C
Hysterese HR;2.0 K
TR Verhoging max;3.0 K
Vrijgave ZWE;-16.0░C
TDI-Ingestelde temp.;65.0░C
Hysterese Tapw.;5.0 K
T-WQ min.;-9.0░C
T-HG max.;135.0░C
Verlagen tot;-20.0░C
Aanvoer max.;64.0░C
T-verschil in;4.0 K
T-verschil uit;2.0 K
T-verschil max;70.0░C
TEE Verwarming;2.0 K
TEE Tapwater;5.0 K
min. Bron aanv. Max.;0.0░C
Aanvoer max. Grensw.;64.0░C
Hysterese koeling;2.0 K
Tapwater max.;58.0░C
Min. retourtemp.;15.0░C
min. aanvoer koeling;18.0░C

Koeling:
BT-vrijgave;20.0░C
Ingest.temp Menggr 2;18.0░C
Hysterese koeling;2.0 K

E.zuinige pomp :
Afgiftesysteem;RAD
verwarming aansturing;Automatisch
verw.verm. max.;100 %
warm water aansturing;Automatisch
warmw. verm. max.;100 %
koelvermogen;100 %
aansturing VBO;Automatisch
vermogen VBO (koeling);100 %

inverter:
Sperrband Start;0 Hz
Sperrband Stop;0 Hz
Freq. TW;Automatisch
Warmwater;normaal

Tweede warmteop 1;
Soort;E-element
Functie;Verw en Tw
Positie;Ge´ntegreerd
Uitgang;Out 6

Tweede warmteop 2;
Soort;Nee
Functie;Nee
Positie;---
Uitgang;---

Tweede warmteop 3;
Soort;Nee
Functie;Nee
Positie;---
Uitgang;---

Circulatiepomp draait:
Circulatiepomp draait VBO;1 min
Circulatiepomp draait ZUP;0 s

Prioriteiten :
Tapwater;1
Verwarmen;2

Installatieconfiguratie :
Verwarmen;1
Warmwater;1
Zwembad;0

Stooklijnen Vaste instelling verw.;30.0

Informatie Bedrijfsuren:
Bedrijfsuren compr.1;1396h
Impulsen compress.1;1121
Looptijd compress.1;01:14
Bedrijfsuren ZWE1;0h
Bedrijfsuren WP;1396h
Bedrijfsuren verw.;954h
Bedrijfsuren tapw.;442h
Bedrijfsuren koeling;764h

Informatie Temperaturen:
Aanvoer;38.3░C
T-aanvoer gewenst;38.1░C
Retour;30.0░C
Retour berekend;30.0░C
Retour extern;30.0░C
Heetgas;60.8░C
Buitentemperatuur;5.1░C
Tapwater gemeten;54.3░C
Tapwater ingesteld;58.0░C
Bron-in;7.6░C
Bron-uit;3.2░C
Menggroep2-aanvoer;32.0░C
Menggr2-aanv.ingest.;18.0░C
Zonnecollector;5.0░C
Zonneboiler;150.0░C
Externe energiebron;5.0░C
Aanvoer max.;64.0░C
Zuiggasleiding comp.;9.7░C
Comp. verwarming;24.3░C
Oververhitting;3.9 K
Verdampingstemp. d;5.8░C
Condensatietemp. b;34.8░C

Flipside22 wijzigde deze reactie 02-12-2017 21:11 (83%)

• jacovn
Ik heb ook 58 graden gehoord.

Ik kan het type wat je noemt niet vinden (NL en DE site) het is een pro serie ?,
Die zou toch niet zo veel moeite moeten hebben een paar honderd liter op 58 graden te krijgen.

Edit: of is het een 6 kW unit (aan de poster hierboven te zien hebben ze wellicht een andere interne naam die ik de log komt dan welke op de websites staan ?

jacovn wijzigde deze reactie 02-12-2017 21:21 (31%)

• 380kV
Dank voor info. Ik ben voornemens om maandag Nathan eens te bellen voor opdoen van motivatie aangaande instellingen bij installatie.

Hoe zien jullie thermische desinfectie? Deze stond/staat bij mij niet aan zag ik. Ik zou het bv. 1 x per week kunnen aanzetten. Maar als de pomp elke dag het warmwater initieel naar 58 graden brengt, dan is dat ook boven de 55 graden (legionella temp). Weet iemand wat, hoelang en met welke temperatuur thermische desinfectie zijn werk doet?

• jacovn
Als je de info kunt vertrouwen: https://web.archive.org/w...te/Safe%20Hot%20Water.pdf

Graden / tijdsduur to dood legionella
55. 5-6 uur
60. Binnen 32 minuten
65. Binnen 2 minuten

Ik neem maar aan dat als je het vat op 55 graden hebt staan (en onderin meet) je na die 5-6 uur geen legionella meer hebt.

• austin_77
Hier een door Nathan ingestelde 57 graden met 1x per week legionellastand op zaterdagnacht tot 65 graden.
@380kV Die 57 graden bereikt mijn 7kw unit makkelijk binnen een half uur vanaf 35 graden zonder elektrisch bijverwarmen.
Ik ben benieuwd wat Nathan aangeeft opje vragen. Zou je hier kunnen posten wat je als antwoorden kreeg?

• 380kV
@jacovn @austin_77 Dank voor jullie antwoorden. Ik laat jullie weten zodra ik iemand van Nathan heb gesproken ter confirmatie van potentiele instellingen.

• austin_77
@380kV Even nog een vraag die je misschien maandag mee wil nemen voor Nathan is hoe vaak per uur het inschakelen van de warmtepomp (in situatie met een buffervat) nog acceptabel is. Het is bekend dat dit pendelen voorkomwn dient te worden, maar wat is nu een beetje de norm op dat gebied? (Mocht iemand anders in dit topic hier al iets over kunnen zeggen dan hoor ik het graag 😊)

• 380kV
@austin_77 zal ik doen.

• jacovn
Voor onze setup claimen ze dat het niet gaat pendelen zonder buffervat en alleen vloerverwarming.
Ik heb om een verklaring gevraagd dat als de zaak wel pendelt dat er op Nathan hun kosten een buffervat komt. Daar zijn ze volgens mijn instalateur mee akkoord gegaan.

Dus een statement wat pendelen volgens Nathan is, zou ik ook wel willen weten :)

Ik denk dat je het ergens in de isso normen moet kunnen vinden.

Warmtepomp weetjes schrijft hier: https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

De ISSO 72 stelt dat een warmtepomp minimaal 10 minuten moet kunnen draaien bij de ontworpen delta T situatie, dit is uitgangspunt voor de minimaal systeeminhoud. Een buffer, bij een geheel na-geregelde installatie, moet dus minimaal deze inhoud hebben.

Maar ja een inverter kan terug regelen, die ik krijg tot onder 2 kW.

Met hun bereken methode is dat dan liter of 30 bij delta T van 10 graden.

jacovn wijzigde deze reactie 03-12-2017 13:38 (45%)

• 380kV
Weet iemand of het systeem, bij verwarming op automatisch, 's nachts iets lager en/of minder assertief loopt? Heeft het systeem een auto nachtstand? En indien ja, hoe zet je dat aan en/of = automatisch ook direct automatisch nachtstand?

• austin_77
quote:
380kV schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:17:
Weet iemand of het systeem, bij verwarming op automatisch, 's nachts iets lager en/of minder assertief loopt? Heeft het systeem een auto nachtstand? En indien ja, hoe zet je dat aan en/of = automatisch ook direct automatisch nachtstand?
http://www.nathansystems....ha-innotec/regeltechniek/
Via deze link de handleiding Installatie- en gebruikershandleiding NL Regelaar Deel 1 (Gebruiker & Vakpersoneel) downloaden en dan pagina 12.

Zelf hier Alpha Home naregeling en ik zou niets anders meer willen. Alles in te stellen en slimmer dan regeling van warmtepomp zelf, immers alpha home neemt alles over.

• 380kV
Welke temp hebben jullie ingesteld bij verwarmen vanaf .. Buitentemp? De boekjes zeggen bij een nieuw huis rond de 12 graden. Bij ons zie ik 20 graden staan. Is dat niet wat te hoog?

• austin_77
quote:
380kV schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:59:
Welke temp hebben jullie ingesteld bij verwarmen vanaf .. Buitentemp? De boekjes zeggen bij een nieuw huis rond de 12 graden. Bij ons zie ik 20 graden staan. Is dat niet wat te hoog?
Bedoel je de verwarmingsgrens? Die staat hier op 18 graden. Dat wil zeggen dat de WP vanaf die temp stopt met CV water verwarmen.

austin_77 wijzigde deze reactie 04-12-2017 20:58 (6%)

• 380kV
Oke hartelijk dank @austin_77 .

Ik ben nog niet toegekomen aan het bellen van Nathan.

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18-07 11:58
Heeft iemand hier misschien ervaring met een horizontale wisselaar? Ben voor een kennis van mij aan het uitzoeken hoe groot deze zou moeten worden. Warmte behoefte per jaar is 55000Mj.
Tuin is 2000m2
Zelf dacht ik weg te kunnen met een 8kW modulerende wp.
6 lussen van 120m 32mm tyleenslang op 1,5m diep. Het is droge zandgrond.

Word er voor de bodemwisselaar nog een apart type tyleenslang gebruik?

6200wp Solaredge

• jerh
quote:
Wodan89 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:18:
Heeft iemand hier misschien ervaring met een horizontale wisselaar? Ben voor een kennis van mij aan het uitzoeken hoe groot deze zou moeten worden. Warmte behoefte per jaar is 55000Mj.
Tuin is 2000m2
Zelf dacht ik weg te kunnen met een 8kW modulerende wp.
6 lussen van 120m 32mm tyleenslang op 1,5m diep. Het is droge zandgrond.

Word er voor de bodemwisselaar nog een apart type tyleenslang gebruik?
op haustechnik staan tools om eea te berekenen. Moet je zoeken op grabencollector. Staan ook allerlei posts met plaatjes en soms video's van het werk.

Andere optie is om aardkorven te gebruiken, die zijn iets duurder maar nemen minder plaats in.

• Aeogenia
@Wodan89 Een aandachtspunt: In droge grond (grondwater dieper dan wisselaar), is een grotere wisselaar nodig dan in verzadigde grond. Houd hier rekening mee, als je gaat berekenen en bestaande systemen gaat vergelijken!

Onthoud wel dat je het oppervlak van je horizontale wisselaar, nooit meer kan gebruiken voor andere toepassing dan grasveld e.d. Je hebt zon nodig voor regeneratie, dus geen schuurtje, vijver etc. Hier moet je wel van bewust zijn.

Je warmtevraag lijkt hoog voor een 8kW warmtepomp. Een 10-12kW variant lijkt mij realistischer. Hoe kom je op de warmtevraag?

Aardkorfen kan wel, maar gezien de relatief hoge kosten en zeer optimistisch berekende rendement, zou ik altijd een verticaal bronsysteem adviseren. Tenzij er een dieptebeperking is vanuit het waterschap.

Verwacht ook niet veel van passieve koeling van een horizontaal systeem.

@380kV Heb je Nathan nog gebeld?

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-07 23:41
quote:
PCM 42 koelmodule
RMU 40 ruimteopnemer

[afbeelding]

Mijn vraag:
Andere tips?
Hij lijkt onnodig te pingelen. Runs van ca
20 minuten zijn kort, weet niet of het slecht is voor de machine, maar zeker geen optimale run. Is de 1145 modulerend? Grafiek suggereert dat WP direct naar vol vermogen gaat (dus niet modulerend).

Kijk eens op forum van energiesparhaus.at, veel tips en truuks voor Nibe W/W WP's, waaronder de 1145.

Zou niet direkt concluderen dat je buffer te kl4in is, hangt van zoveel dingen af.

• jacovn
Volgens deze pdf: https://www.nibenl.eu/nibedocuments/16607/M10829-5.pdf
Niet modulerend. De F1155 en F1255 zijn wel modulerend.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Mijn duits is niet zo briljant.. maar ik ga eens een poging wagen. Ik ga ook eens kijken of ik de uplink werkend kan krijgen.

• LittleTycoon
quote:
Chielos schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:44:
Mijn duits is niet zo briljant.. maar ik ga eens een poging wagen. Ik ga ook eens kijken of ik de uplink werkend kan krijgen.
https://www.energiesparha...att/allgemein.asp?Thema=2
p.s. KNV (KNV topline) is de merknaam waaronder Nibe op de Oostenrijkse markt opereert. Alleen de naam is verschillend, WP's zijn 100% identiek

• jacovn
Hmm daar staat een voorbeeld van variabele energieprijzen. Kunnen we zien wat we wellicht ook gaan krijgen:
https://www.energiesparha...gemein_a.asp?Thread=41168

Dat varieert van 0.20 cent in de nacht naar 0.36 cent in de ochtend en vroege avond.
Dat is dan op een smartgrid wat de industrie prijzen hanteerd. Als je dat naar onze situatie overzet haal je gewoon de . eruit en heb je 20 tot 36 cent

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
PCM 42 koelmodule
RMU 40 ruimteopnemer

[afbeelding]

Mijn vraag:
Andere tips?
Als je het aantal starts van de compressor wil verlagen moet je de instelling voor graadminuten wijzigen. Zoek op 'graadminuten' in de handleiding. De waarde voor 'start compressor' moet je lager maken (dus een groter negatief getal). De warmtepomp laat de temperatuur dan verder zakken voordat hij het buffervat weer begint op te warmen. Een te lage waarde zorgt voor ongewenste schommelingen in de ruimtetemperatuur.

Tevens kan het langer draaien van de compressor ervoor zorgen dat de temperatuur van de bron-in lager wordt (brine-water wordt zo snel rondgepompt dat deze onvoldoende tijd heeft om op te warmen in de bodem) waardoor je rendement wat achteruit gaat.

Femme wijzigde deze reactie 02-01-2018 16:25 (7%)

• GerjanT
Inmiddels ruim twee weken geleden heeft de boring bij mijn woning plaatsgevonden. Er zijn twee boringen gemaakt van elk 100 meter. De boring viel niet mee, ze zijn enkele malen een flinke kleilaag tegengekomen wat voor de nodige vertraging zorgde. Ze zijn in totaal twee dagen bezig geweest.

Invoeren leiding

Boring

Er is in totaal 400-meter leiding ingevoerd. De boorders gaven aan dat ze bij pure zandgrond beduidend sneller klaar zijn, kortom de combinatie van het weer en de boring viel dit keer niet mee voor ze.

Het is nu even wachten op de verdere afbouw van de woning zodat de warmtepomp zelf geplaatst kan gaan worden.

• austin_77
@GerjanT Nice! Moeilijkste gedeelte is dus afgerond! Plaatsing van warmtepomp en maken aansluitingen (Dampdichte isolatie leidingen!!!) geeft minder modder dan die helden op de foto over zich heen krijgen ;)

Benieuwd naar 'work in progress' foto's; keep'em coming!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Beetje dubbelpost met een ander topic, maar toch ook interresant voor dit topic.

Ik ben aan het hunten op energie besparing. Nieuwe woning. Warmtepomp (nibe fighter 7000 nog wat en vloerverwarming.

Meet ik zojuist een pomp van de vloerverwarming Grundfus ups 32-80 n 180. 125watt. Specs zeggen zelf 250watt (0.96A) Als ik dat doorreken zit ik op 1000 kwh per jaar. Hmmmz.. iemand een idee?

Er zit een 3 standen schakelaar op en die staat op stand hoog. Moet die zo hoog? Of is standje 1 ook al genoeg.

Let wel, warmtepomp. Continu verwarmen in de winter/koelen in de zomer.

Overigens Domoticz draaien met zwave en l33t coding skillz.. ;)

Dus ik zou op basis van de wp activiteit de vv pomp kunnen schakelen.

Wat is jullie ervaring/comments.

• Spruijt
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 14-01 15:40
quote:
jacovn schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:02:
Hmm daar staat een voorbeeld van variabele energieprijzen. Kunnen we zien wat we wellicht ook gaan krijgen:
https://www.energiesparha...gemein_a.asp?Thread=41168

Dat varieert van 0.20 cent in de nacht naar 0.36 cent in de ochtend en vroege avond.
Dat is dan op een smartgrid wat de industrie prijzen hanteerd. Als je dat naar onze situatie overzet haal je gewoon de . eruit en heb je 20 tot 36 cent
Voor Nederlandse industrie, maar ook huishoudens met een slimme meter is dat ook al mogelijk. Dan krijg je deze prijzen: https://www.apxgroup.com/...s/apx-power-nl/dashboard/

Zie http://www.nieuwestroom.nl/ daar kan je als consument die prijzen gewoon al krijgen.

Daar moet je dan de belasting wel bijtellen, dus het verschil is wel kleiner dan hierboven. Vaak 2 tot 5 eurocent tussen een piek en dal tarief.

Zie ook hier voor oude prijzen van NL

Spruijt wijzigde deze reactie 12-01-2018 11:49 (24%)

• Spruijt
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 14-01 15:40
Ik ben trouwens nog op zoek naar een liefhebber die het leuk vindt samen een verbinding op te zetten om zijn Nathan / Alpha-innotech warmtepomp op afstand slim aan te gaan sturen. Vanuit mijn werk willen we voor een paar weken een paar tests doen en we zoeken nog een vrijwilliger. Wij kunnen we voor een licentie zorgen, die je achteraf mag houden om nog meer slimme dingen te doen. Interesse, stuur even een comment of een berichtje. ;)

• austin_77
quote:
Chielos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:23:
Beetje dubbelpost met een ander topic, maar toch ook interresant voor dit topic.

Ik ben aan het hunten op energie besparing. Nieuwe woning. Warmtepomp (nibe fighter 7000 nog wat en vloerverwarming.

Meet ik zojuist een pomp van de vloerverwarming Grundfus ups 32-80 n 180. 125watt. Specs zeggen zelf 250watt (0.96A) Als ik dat doorreken zit ik op 1000 kwh per jaar. Hmmmz.. iemand een idee?

Er zit een 3 standen schakelaar op en die staat op stand hoog. Moet die zo hoog? Of is standje 1 ook al genoeg.

Let wel, warmtepomp. Continu verwarmen in de winter/koelen in de zomer.

Overigens Domoticz draaien met zwave en l33t coding skillz.. ;)

Dus ik zou op basis van de wp activiteit de vv pomp kunnen schakelen.

Wat is jullie ervaring/comments.
Geen idee wat het debiet moet zijn voor een vloerverwarming. Ik weet dat het niet te hoog moet zijn anders te weinig tijd voor afgifte warmte? Mijn Magna 3 snort met alle groepen open een 15 watt aan verbruik en bij alle groepen dicht 9 watt (buffervat blijft circuleren dan, moduleert zelfstandig dus geen vaste standen.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

In het andere topic kwaam ik al tot de conclusie dat een magna of een alpha beter gaan zijn qua verbruik. De UPS lijkt gewoon oud te zijn.

• austin_77
@GerjanT Al vorderingen met het project?

• GerjanT
quote:
Nee, de vloer is net gestort en ik verwacht dat we ergens volgende week of die week erop de warmtepomp gaan plaatsen.. Dan langzaam opstoken die vloer :-)

• austin_77
quote:
GerjanT schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:41:
[...]

Nee, de vloer is net gestort en ik verwacht dat we ergens volgende week of die week erop de warmtepomp gaan plaatsen.. Dan langzaam opstoken die vloer :-)
De inbedrijfstelling zal bij jou iets uitgebreider zijn verwacht ik ivm het langer laten lopen van de bronzijdepomp zodat lucht eruit kan. Ben erg benieuwd hoe alles uitgevoerd is dan qua ontluchters.

De Alpha Innotec voorziet in een opstookprogramma dat per dag in te stellen is voor een x periode. Nu zal dat bij meer warmtepompen zijn verwacht ik.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier toch ook langzamerhand aan het voorbereiden op de aanschaf van een nieuw huis. Ik zeg nieuw, maar is eigenlijk een woning uit 1975, waar nog best werk in zit. Isolatie zal aangepakt moeten worden, vloerverwarming vervangen, en gezien de ketel uit 2005 is, zal hier ook iets op verzonnen moeten worden. Idee is om zoveel mogelijk energieneutraal te worden. Overstap naar W/W waterpomp en zonnepanelen ligt dus voor de hand. Natuurlijk heeft dit weinig zin zonder isolatie. Wil graag een hoop zelf doen, maar er blijven zaken over die uit handen gegeven moeten worden.

Eerst maar eens verdiepen in de benodigde berekeningen. Ik ga nu, op basis van 200m2 woonoppervlak, uit van een 12kw installatie voor rond de 20k. Binnenwerk zal nog iets dergelijks worden, dus dat loopt aardig op.

Ik weet niet zo goed hoe ik de tabel op onderstaande site moet lezen:
https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/

Huis is uit 1975, maar heeft geen ventilatie voor zover ik weet, alleen afvoer in badkamers, keuken en toiletten. Moet ik uitgaan van een Richtgetal van > 50?

MikeyMan wijzigde deze reactie 01-02-2018 11:36 (15%)

• PolderPloer!
Mijn Nibe 1245 8kW draait nu 2 jaar. Totale energiekosten (hele huis / per jaar) is 8000 kWh. Ik ben hier op zich tevreden mee.

In tegenstelling tot vele anderen hier, heb ik geen enkele vorm van (duur) naregelsysteem. Ik heb altijd alle lussen openstaan en daardoor is het altijd 20,4 graden in huis. Boven iets koelen omdat ik de h-o-h afstand groter heb. Voor ons hier een ideale situatie die zeer goed bevalt.

Mijn vraag is zou ik ook het 200 liter buffervat uit het systeem kunnen halen, mijns inziens is deze niet nodig omdat ik geen naregelsysteem heb. Zomers hoef ik dan niet eerst 200 liter te koelen en het bespaart me ruimte in de bijkeuken. Mijn WP zal de warmte altijd in de vloer kwijt kunnen omdat er niets gesmoord wordt. Zijn er tegenargumenten?

• jerh
quote:
PolderPloer! schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:25:
Mijn Nibe 1245 8kW draait nu 2 jaar. Totale energiekosten (hele huis / per jaar) is 8000 kWh. Ik ben hier op zich tevreden mee.

In tegenstelling tot vele anderen hier, heb ik geen enkele vorm van (duur) naregelsysteem. Ik heb altijd alle lussen openstaan en daardoor is het altijd 20,4 graden in huis. Boven iets koelen omdat ik de h-o-h afstand groter heb. Voor ons hier een ideale situatie die zeer goed bevalt.

Mijn vraag is zou ik ook het 200 liter buffervat uit het systeem kunnen halen, mijns inziens is deze niet nodig omdat ik geen naregelsysteem heb. Zomers hoef ik dan niet eerst 200 liter te koelen en het bespaart me ruimte in de bijkeuken. Mijn WP zal de warmte altijd in de vloer kwijt kunnen omdat er niets gesmoord wordt. Zijn er tegenargumenten?
Ik doe dat op dit moment ook. Heb verwarming nu op de bypass zitten van de koeling. Was eigenlijk te lui om de 3 weg klep om te zetten en daardoor stond hij bij verwarmen er nog op.

Merkte in het voorseizoen (begin november) wel iets meer pendelgedrag, maar dat was bij hogere buitentemperaturen. Nu loopt het ongeveer hetzelfde als met open verdeler vat. Verbruik is gelijk gebleven. Heb nu SWW weer op het vat staan en dat lijkt efficienter.

Je kunt dus ook een bypass maken en daarmee testen.

• PolderPloer!
quote:
jerh schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:15:
[...]

Ik doe dat op dit moment ook. Heb verwarming nu op de bypass zitten van de koeling. Was eigenlijk te lui om de 3 weg klep om te zetten en daardoor stond hij bij verwarmen er nog op.

Merkte in het voorseizoen (begin november) wel iets meer pendelgedrag, maar dat was bij hogere buitentemperaturen. Nu loopt het ongeveer hetzelfde als met open verdeler vat. Verbruik is gelijk gebleven. Heb nu SWW weer op het vat staan en dat lijkt efficienter.

Je kunt dus ook een bypass maken en daarmee testen.
Ja testen is eigenlijk het beste, maar ik heb m'n datakabel naar de router niet voor elkaar (is wel op te lossen maar zorgt voor weer schilderwerk in de hal en daar zit ik totaal niet op te wachten), dus heel makkelijk gaat het niet om vergelijkingen te maken.

Installatietechnisch is het makkelijk, met 2 kogelkranen en een nieuw stukje isolatie is het gereed. Maar ik zoek meer naar de eventuele nadelen.

PolderPloer! wijzigde deze reactie 01-02-2018 17:49 (7%)

• jerh
quote:
PolderPloer! schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:45:
[...]

Ja testen is eigenlijk het beste, maar ik heb m'n datakabel naar de router niet voor elkaar (is wel op te lossen maar zorgt voor weer schilderwerk in de hal en daar zit ik totaal niet op te wachten), dus heel makkelijk gaat het niet om vergelijkingen te maken.

Installatietechnisch is het makkelijk, met 2 kogelkranen en een nieuw stukje isolatie is het gereed. Maar ik zoek meer naar de eventuele nadelen.
Maar dat kan je dan voor koelen zowiezo doen, is wat onzinnig om daar een vat voor te koelen met een w/w wp.

Ik had begin november tot 2 start/stops per uur terwijl ik dat met vat niet had. Nrqteq vond het pas een issue als het er meer dan 4 per uur zouden zijn en zelfs dan kon het nog niet echt kwaad. Nadat het iets kouder werd was dat opgelost.

Hier de run vandaag.

Stroom verbruik:

Piekomhoog is sww

Temperatuurgrafiek:

Let vooral op de blauwe lijn, ik moet de andere sensoren nog herplaatsen, omdat de situatie is veranderd. En ik heb last van wat warmtelekkage op de 3weg klep, dat kun je goed zien in de grafieken.

Jij had toch ook alleen maar vv, dan moet je volgens mij wel dezelfde situatie krijgen.

jerh wijzigde deze reactie 01-02-2018 22:10 (1%)
Reden: kleine edit

• PolderPloer!
quote:
jerh schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:04:
[...]

Maar dat kan je dan voor koelen zowiezo doen, is wat onzinnig om daar een vat voor te koelen met een w/w wp.

Ik had begin november tot 2 start/stops per uur terwijl ik dat met vat niet had. Nrqteq vond het pas een issue als het er meer dan 4 per uur zouden zijn en zelfs dan kon het nog niet echt kwaad. Nadat het iets kouder werd was dat opgelost.

Hier de run vandaag.

Stroom verbruik:
[afbeelding]

Piekomhoog is sww

Temperatuurgrafiek:
[afbeelding]

Let vooral op de blauwe lijn, ik moet de andere sensoren nog herplaatsen, omdat de situatie is veranderd. En ik heb last van wat warmtelekkage op de 3weg klep, dat kun je goed zien in de grafieken.

Jij had toch ook alleen maar vv, dan moet je volgens mij wel dezelfde situatie krijgen.
Ik heb idd alleen maar vloerverwarming (ca 180 m2) als verwarming, mijn WP maakt ook SWW, maar dit gaat naar het ingebouwde boilervat (180l), dit staat uiteraard los van mijn vraag.

Ik zal morgen nog even naar Nibe bellen, kijken wat zij ervan zeggen. Hoewel ik hier geen hoge verwachtingen van heb, ze spelen veel door naar de installateur. Echter de meeste installateurs hebben hiervan minder kennis dat het forum en mijzelf.

Ik kan mijn runs ook verlengen door te spelen met de graadminuten, echter dit brengt een theoretische grotere schommeling van de binnentemperatuur met zich mee. Hier ben ik zelf niet zo bang voor, want mijn huis is zowat een Duitse betonnen bunker, dus enorme thermische massa warmtecapaciteit. Ik heb laatst mijn graadminuten verlaagd van -60 als setpoint naar -150 en hoor geen klachten in huis.

• LittleTycoon
Ik denk dat je nog wel meer kunt spelen. Ik heb graadminuten op -450 staan icm vloerverwarming. Ik heb dan wel L/W WP, maar dat maakt niets uit voor dit. 220m2 vv hier zonder naregeling en ook geen buffervat
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True