Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20:31
quote:
LittleTycoon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:49:
Ik denk dat je nog wel meer kunt spelen. Ik heb graadminuten op -450 staan icm vloerverwarming. Ik heb dan wel L/W WP, maar dat maakt niets uit voor dit. 220m2 vv hier zonder naregeling en ook geen buffervat
Zo das nog veel lager idd. Nou weet ik niet of de graadminuten voor de ene fabrikant hetzelfde gerekend worden als voor de een andere. Nibe heeft de waarde standaard op -60 staan.

Ik denk dat het wel een beetje verschil maakt met lucht water, aangezien jouw bron zo goed als onbeperkt is. Terwijl ik mijn bron natuurlijk wel koud kan trekken bij een extreem lange run. Dit zou niet mogen gebeuren natuurlijk, maar is wel iets om in de gaten te houden.

Ik heb Nibe inmiddels gebeld en zij geven aan dat als er echt geen naregeling op komt het buffervat weg kan.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:56
quote:
PolderPloer! schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:32:
[...]

Zo das nog veel lager idd. Nou weet ik niet of de graadminuten voor de ene fabrikant hetzelfde gerekend worden als voor de een andere. Nibe heeft de waarde standaard op -60 staan.

Ik denk dat het wel een beetje verschil maakt met lucht water, aangezien jouw bron zo goed als onbeperkt is. Terwijl ik mijn bron natuurlijk wel koud kan trekken bij een extreem lange run. Dit zou niet mogen gebeuren natuurlijk, maar is wel iets om in de gaten te houden.

Ik heb Nibe inmiddels gebeld en zij geven aan dat als er echt geen naregeling op komt het buffervat weg kan.
Ik heb ook een Nibe. Kijk anders even op forum energiesparhaus.at, de meeste daar hebben een Nibe (=KNV) W/W WP.,

• PolderPloer!
quote:
LittleTycoon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:47:
[...]

Ik heb ook een Nibe. Kijk anders even op forum energiesparhaus.at, de meeste daar hebben een Nibe (=KNV) W/W WP.,
Heb ik al gedaan, maar daar kom ik niet mijn voorbeeld tegen, echter dit kan goed aan mijn slechte Duits liggen (vertaling vanuit Google Chrome werkt goed, maar het is lastig zoeken qua zoektermen)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in een L/L Warmtepomp. Niet voor een nieuwe woning, maar voor een bestaande woning uit 1975 (ong. 700m3, met wat hoge vides). Bod is nog niet geaccepteerd, maar ik ga er even hoopvol vanuit dat dit wel gaat gebeuren volgende week.

Moet natuurlijk ook flink gaan isoleren in deze woning, gezien hier -los van dubbel glas- totaal nog niet in geinvesteerd is. Ben me dus een beetje aan het oriënteren.

Liefst zouden we het maandelijkse energieverbruik zo laag mogelijk houden. Er zit nu een oude HR Ketel in het pand, maar die stamt uit 2005, dus daar moet binnenkort sowieso iets mee. Zit nu een beetje met de volgorde van de werkzaamheden, aangezien we er zo snel mogelijk in willen, en of het wel een verstandige keuze is om voor een W/W WP te gaan. Gevoel zegt van wel, maar het verstand schrikt nogal van de investering. Gok dat ik zomaar richting de 12kw ga aan vermogen, en ik zie dat de prijzen al aardig op aan het lopen zijn t.o.v. de voorbeelden die je online vindt in de rekenvoorbeelden.
Ga nu uit van ongeveer 25k:
- 12kw modulaire combi unit ong. 12k
- boring 7k
- aanleg 3k
- buffervat: 2k
- overige materialen 1k
Maar of dit haalbaar blijkt is de vraag.

Er ligt een gasleiding, maar ik verwacht een beetje dat de prijzen van gas de komende tijd flink gaan oplopen. Investeren in een gasketel lijkt me dan ook niet wenselijk. De terugverdientijd loopt dan de komende jaren terug.
Echter; ik zou wel kunnen opteren voor een gasketel voor het warme water of eventueel een hybride oplossing. Voelt niet helemaal goed, maar scheelt wel een hoop centen op korte termijn. En bijkomend nadeel, de ketel hangt nu in een vrij grote kamer op de eerste verdieping, terwijl de WP in de bijkeuken op de begane grond zou kunnen komen. Heb ik er een kamer van 20m2 voor terug.

Welke oplossing het ook wordt, ik wil sowieso vloerverwarming in het hele huis, dus dat is een mooi startpunt. Ah well, first things first, eerst de handtekening, dan een bouwkundige keuring en volledige energiescan, en dan aan de slag met een mooi plan.

MikeyMan wijzigde deze reactie 07-02-2018 21:05 (9%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

(jarig!)
@MikeyMan
Er is nog een 3e optie ipv L/L en W/W en dat is L/W
Nu ook op 70 C
https://blog.warmteservice.nl/nathan-systems-wint-vsk-award/

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Mjah, heb iets tegen die veredelde airco-units... Sowieso mis je de koelfunctie voor zover ik begreep? Kan ze ook niet zo gek makkelijk netjes kwijt. Maar wellicht iets om met de installateur op te nemen.

Blijkt overigens nog lastig zat om het kaf van het koren te scheiden. Dacht een rondje bellen te doen bij de grotere installateurs in de buurt, maar dat leverde rare reacties op :X

MikeyMan wijzigde deze reactie 07-02-2018 21:08 (28%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

(jarig!)
quote:
MikeyMan schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Mjah, heb iets tegen die veredelde airco-units... Sowieso mis je de koelfunctie voor zover ik begreep?
Koelen staat er ook tussen:
https://www.warmteservice...ainnotec?page=0&view=List
(fancoil erop met condensafvoer?)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Zo te zien wel max 8,25KW bij 7 graden? Neem het wel mee in het vergelijk, kan interessant zijn.
Scheelt op het eerste gezicht zomaar 10k.
Geluid lijkt me ook vervelender dan W/W.

MikeyMan wijzigde deze reactie 07-02-2018 21:14 (4%)

• Markotje
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08-07 21:56
Ik heb een vraag over een water/water warmtepomp.

Wij zitten er aan te denken om een bron te laten boren,alleen in onze gemeente mogen we niet dieper dan 50 meter.
Is er ergens waar je een berekening kan doen hoeveel bronnen we nodig hebben om voor een woning met een bruto inhoud van 593 m3?

PSN id: Dirty__Dutchman twee keer een underslash.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:14
30 watt per meter ongeveer heb ik gelezen.
Dus per boring zou je dan 50x30 = 1.5 kW hebben.

Als je wil weten hoeveel je kW W/W WP nodig hebt zou je een warmte verlies berekening moeten doen.
Dat is iets van 100-150¤ kosten.

Dus stel bij 6kW W/W unit 4 boringen nodig hebben.

• Markotje
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08-07 21:56
quote:
jacovn schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:57:
30 watt per meter ongeveer heb ik gelezen.
Dus per boring zou je dan 50x30 = 1.5 kW hebben.

Als je wil weten hoeveel je kW W/W WP nodig hebt zou je een warmte verlies berekening moeten doen.
Dat is iets van 100-150¤ kosten.

Dus stel bij 6kW W/W unit 4 boringen nodig hebben.
Ok bedankt voor je replay,dacht zelf dat we rond de 8 boringen nodig hadden,dit valt dus mee en dus ook de kosten vallen mee. :9

PSN id: Dirty__Dutchman twee keer een underslash.

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:38
Inmiddels zijn we wat verder. Het gevaarte staat op z'n plek en voert nu het stookprogramma voor de vloerverwarming uit. Daar is geen omkijken meer naar ;)

Wat linkjes:
Net neergezet
opengeschroefd

Inmiddels is alles dampdicht ingepakt zal daar de komende dagen ook nog wat foto's van posten. Het stookprogramma werkt geheel automatisch en stookt de vloer iedere tien uur één graad op.

• Venxir
  • Laatst online: 12-07 14:00
Ik schop dit topic even omhoog omdat wij onze huidige Thermia Villa Classic 75 wartmepomp en Itho eco WTW balansventilatie na 17 jaar gaan renoveren.

Op dit moment ligt de volgende offerte klaar via een lokale installateur i.cm. service van Nathan(importeur Alpha Innotec). Ik vind de prijzen persoonlijk stevig, wat denken jullie?

De bron bestaat al en betreft 3x35 meter diepe boringen, hiervan is een technische tekening aan de installateur geveven samen met de informatie van de huidige warmtepomp.

Opgave 1 omvat;
 Het demonteren en afvoeren van de bestanden warmtepomp
 Het leveren en monteren van een Alpha Innotec combi 7,7 KW+klg,400V-WZS82K3M
 Het leveren en monteren van een Alpha uitbreidingsprintplaat LUX2.1-LUX2.1-EP
 Het leveren en monteren van een Ruimte bedieneenheid-SPP 12
 Het leveren en monteren van een Alpha veiligheidspakket primair.
 Het leveren en monteren van een Alpha veiligheidspakket secundair.
De totaalprijs van de hierboven omschreven werkzaamheden bedraagt ¤ 15.750,15 incl. BTW.
Opgave 2 omvat;
 Het inbedrijfstellen van de warmtepomp (door Nathan)
 Verzorgen en begeleiden BRL6000-21 (door Nathan)
 Controleren van bron (door Nathan)
De totaalprijs van de hierboven omschreven werkzaamheden bedraagt ¤ 1.645,60 incl. BTW.
Opgave 3 omvat:
 Het demonteren en afvoeren van de ITHO WTW unit
 Het leveren en monteren van een Zehnder Comfoair Q 450 WTW
 Het leveren en monteren van 1 CO2 RF sensor
 Het leveren en monteren van 1 Comfosence
 Het leveren en monteren van 1 Hygro sensor
De totaalprijs van de hierboven omschreven werkzaamheden bedraagt ¤ 5.731,77 incl. BTW

Ik vraag mij ook af waarom ik voor BRL6000-21 moet betalen, dit is een certificatie voor installateurs toch?

If it aint broke, fix it till it is!

• jacovn
Ik heb ook een instalateur die de WP in gebruik gaat laten zetten door Nathan.
Dat staat voor ¤450
Hierbij wordt de bron ook door Nathan gemaakt, dus die hoeven ze wellicht niet(extra) te controleren.

Verder heb ik ook al die posten die jij noemt in de offerte staan.
Ruimteregelaar: 134,50
Uitbredingsprint: 123,05
Koppelingen en filters: 634,50
Pomp groep: 408,00
Veiligheidspakket: 126,00
Veiligheidspakket primair: 183,00
In bedrijf stellen: 450

jacovn wijzigde deze reactie 02-03-2018 10:08 (25%)

• GerjanT
quote:
Venxir schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:27:
Ik schop dit topic even omhoog omdat wij onze huidige Thermia Villa Classic 75 wartmepomp en Itho eco WTW balansventilatie na 17 jaar gaan renoveren.
......

Ik vraag mij ook af waarom ik voor BRL6000-21 moet betalen, dit is een certificatie voor installateurs toch?
Altijd leuk als er weer wat activiteit in dit topic is. Ik zal de komende dagen ook de voortgang melden. Vanaf morgen gok ik dat we ook over warm water beschikken :)

Over de prijzen voor vervanging kan ik niet veel zeggen. Ik zou zelf wel graag willen weten wat de demontage echt kost, alles zo op een hoop maakt het ook niet duidelijker.

Ik vind ze wel transparant dat ze de zaken die ze moeten doen voor BRL6000-21 noemen. Als ik kijk naar mijn installateur moet hij er best wat voor doen.

• jacovn
quote:
De bron bestaat al en betreft 3x35 meter diepe boringen, hiervan is een technische tekening aan de instalatuer geveven samen met de informatie van de huidige warmtepomp.

Was die bestaande bron in staat met die 3x35 meter om 7.5 KW te leveren ?

Dit omdat ze meestal 30 watt per meter opgeven. Dan zou je net op 3 KW moeten komen.

• Venxir
quote:
jacovn schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 07:44:
[...]

Was die bestaande bron in staat met die 3x35 meter om 7.5 KW te leveren ?

Dit omdat ze meestal 30 watt per meter opgeven. Dan zou je net op 3 KW moeten komen.
Dat kan ik lastig beantwoorden aangezien we de specs van de huidige warmtepomp aanhouden. Ik heb geen manier kumnen bedenken om de bron te testen.

• jacovn
quote:
Venxir schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Dat kan ik lastig beantwoorden aangezien we de specs van de huidige warmtepomp aanhouden. Ik heb geen manier kumnen bedenken om de bron te testen.
Nooit last van koud huis gehad, en warm water productie ook nooit een probleem, dan zou de bron afdoende moeten zijn denk ik.

• Venxir
Nee gaat goed idd. Alleen als het tapwater op is wordt hij snel koud.

• Annan
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-06 15:04
Hallo iedereen,

Wij overwegen ook het plaatsen van een warmtepomp in onze nieuwbouw (netto-opp 200m²).
Ik heb het topic al wat doorgelezen alsook op internet al wat trachten te zoeken. Raar dat er zo weinig vergelijkende test zijn (of ligt dat aan mij).

Ik vroeg me eigenlijk af waarom zovelen onder jullie kiezen voor Nibe of alpha innotec en niet voor bvb Wiessman, Vaillant, Bosch, Samsung etc?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Instalateur kiest voor een merk, althans de meeste willen niet zo maar aan een ander merk.

Voor een W/W installatie zullen veel instalateurs samen (moeten) werken met een andere partij vanwege de boven genoemde BRL6000-21 eisen.

Onze instalateur heeft wel meer W/W installaties gemaakt, maar besteed een stuk uit aan Nathan, en die levert Alpha innotec. Ik was van plan een L/W te nemen, maar ben er door de instalateur van overtuigd toch een W/W te nemen. Dus toen werd het een alpha innotec

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:48
quote:

Op dit moment ligt de volgende offerte klaar via een lokale installateur i.cm. service van Nathan(importeur Alpha Innotec). Ik vind de prijzen persoonlijk stevig, wat denken jullie?

De bron bestaat al en betreft 3x35 meter diepe boringen, hiervan is een technische tekening aan de installateur geveven samen met de informatie van de huidige warmtepomp.

Opgave 1 omvat;
 Het demonteren en afvoeren van de bestanden warmtepomp
 Het leveren en monteren van een Alpha uitbreidingsprintplaat LUX2.1-LUX2.1-EP
 Het leveren en monteren van een Ruimte bedieneenheid-SPP 12
 Het leveren en monteren van een Alpha veiligheidspakket primair.
 Het leveren en monteren van een Alpha veiligheidspakket secundair.
De totaalprijs van de hierboven omschreven werkzaamheden bedraagt ¤ 15.750,15 incl. BTW.
Opgave 2 omvat;
 Het inbedrijfstellen van de warmtepomp (door Nathan)
 Verzorgen en begeleiden BRL6000-21 (door Nathan)
 Controleren van bron (door Nathan)
De totaalprijs van de hierboven omschreven werkzaamheden bedraagt ¤ 1.645,60 incl. BTW.
Opgave 3 omvat:
 Het demonteren en afvoeren van de ITHO WTW unit
 Het leveren en monteren van een Zehnder Comfoair Q 450 WTW
 Het leveren en monteren van 1 CO2 RF sensor
 Het leveren en monteren van 1 Comfosence
 Het leveren en monteren van 1 Hygro sensor
De totaalprijs van de hierboven omschreven werkzaamheden bedraagt ¤ 5.731,77 incl. BTW

Ik zou als ik jou was opk een offerte van een ander merk aanvragen. Opgave 1 klinkt mij als aan de hoge kant.

Opgave 2 klinkt mij wel redelijjk, alhoewel dat vast wat scherper kan. BRL6000-21 is volgens mij een wettelijke verplichting sinds een aantal jaar.

Opgave 3 kan ik niks overzeggen, geen verstand van.

Overigens vind ik je bron wel aan de zeer kleine kant. het is 105 meter boring, dat kan haast niet genoeg zijn. Je moet wel een hele goede ondergrond hebben (thermische rotsgrond oid) om het vermogen te halen.
Voor de vergelijking ik heb hier 2x 110 meter op een 6 kW en die dit het heel goed, maar is ook een hele gunstige bron omdat hij door twee watervoerende lagen die hard stromen.
quote:
Annan schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:23:
Hallo iedereen,

Wij overwegen ook het plaatsen van een warmtepomp in onze nieuwbouw (netto-opp 200m²).
Ik heb het topic al wat doorgelezen alsook op internet al wat trachten te zoeken. Raar dat er zo weinig vergelijkende test zijn (of ligt dat aan mij).

Ik vroeg me eigenlijk af waarom zovelen onder jullie kiezen voor Nibe of alpha innotec en niet voor bvb Wiessman, Vaillant, Bosch, Samsung etc?
Tja onbekend maakt onbemind. Nibe is het bekendst en alpha is ook onderdeel van Nibe en heeft denk ik een goed installateursnetwerk uitgezet, dus daar vallen installateurs dan snel op terug. In Dld zie je veel merken.

Ik heb zelf gekozen voor NRQteq, een Nederlands merk, wat ook in Nl ontwikkeld wordt. Hoogwaardige technologie met veel innovatie.

Als je meer over w/w wilt lezen kun je het beste naar haustechnik.de uitwijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Venxir
quote:
jerh schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:51:
[...]

Ik zou als ik jou was opk een offerte van een ander merk aanvragen. Opgave 1 klinkt mij als aan de hoge kant.

Opgave 2 klinkt mij wel redelijjk, alhoewel dat vast wat scherper kan. BRL6000-21 is volgens mij een wettelijke verplichting sinds een aantal jaar.

Overigens vind ik je bron wel aan de zeer kleine kant. het is 105 meter boring, dat kan haast niet genoeg zijn. Je moet wel een hele goede ondergrond hebben (thermische rotsgrond oid) om het vermogen te halen.
Voor de vergelijking ik heb hier 2x 110 meter op een 6 kW en die dit het heel goed, maar is ook een hele gunstige bron omdat hij door twee watervoerende lagen die hard stromen.

[...]

Tja onbekend maakt onbemind. Nibe is het bekendst en alpha is ook onderdeel van Nibe en heeft denk ik een goed installateursnetwerk uitgezet, dus daar vallen installateurs dan snel op terug. In Dld zie je veel merken.

Ik heb zelf gekozen voor NRQteq, een Nederlands merk, wat ook in Nl ontwikkeld wordt. Hoogwaardige technologie met veel innovatie.

Mja ik heb nu alleen maar 1 tekening om vanuit te gaan. Het systeem werkt wel goed omdat ons huis erg goes geisoleerd is.

Het liefst zou ik de bron willen leegpompen en dan weer vullen. Dan weet ik exact de lengte van de 3 leidingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
quote:
Venxir schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Mja ik heb nu alleen maar 1 tekening om vanuit te gaan. Het systeem werkt wel goed omdat ons huis erg goes geisoleerd is.

Het liefst zou ik de bron willen leegpompen en dan weer vullen. Dan weet ik exact de lengte van de 3 leidingen.
Weet je niet wie de bron oorspronkelijk heeft aangelegd? Het is wel de vraag of zij na 17 jaar nog weten of wat, maar wellicht heb je geluk.

Goed geisoleerd, is het dan nageisoleerd? Ik kan me haast niet voorstellen als het van 17 jaar geleden is, dat het onder de huidige noemer "goed" geisoleerd valt. Ter vergelijking hier is het RC5, 5.5 en 6 (vloer, wanden, dak). Dat is uit 2015 en toen was dat nog bijzonder.

Hoeveel draaiuren maakt je wp? Daaraan kun je in ieder geval een indicatie krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Venxir
quote:
jerh schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Weet je niet wie de bron oorspronkelijk heeft aangelegd? Het is wel de vraag of zij na 17 jaar nog weten of wat, maar wellicht heb je geluk.

Goed geisoleerd, is het dan nageisoleerd? Ik kan me haast niet voorstellen als het van 17 jaar geleden is, dat het onder de huidige noemer "goed" geisoleerd valt. Ter vergelijking hier is het RC5, 5.5 en 6 (vloer, wanden, dak). Dat is uit 2015 en toen was dat nog bijzonder.

Hoeveel draaiuren maakt je wp? Daaraan kun je in ieder geval een indicatie krijgen.
Ja dat was unica en ik heb via hun de brontekening. Daarin staat ongeveer 35 meter diep per bron. De draaiuren kan ik helaas miet uit dit stenen tijdperk apparaat halen :(.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
quote:
Venxir schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Ja dat was unica en ik heb via hun de brontekening. Daarin staat ongeveer 35 meter diep per bron. De draaiuren kan ik helaas miet uit dit stenen tijdperk apparaat halen :(.
en een gokje doen op basis van je electra verbruik? Gemiddelde huishuiden in Nederland doet 3500 kWh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Venxir
Vorig jaar verbruikte deze woning 6000 kWh. Hierbij rekening houden met het feit dat we geen gasaansluiting hebben en dus elektrisch koken en ook balansventilatie met wtw hebben.

Ik heb net ff bij de oude warmtepomp gekeken en de cv pomp gaat ook niet uit als er geen warmtevraag is. De waarom heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17-07 15:39
quote:
Venxir schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Ik wil je adviseren om mijn posts uit dit topic terug te lezen (pagina 10 en verder) heb zelfde WP (Thermia Villa Vlassic) gehad en ben voor Alpha Innotec gegaan.

Draaiuren bekijken (uit mijn hoofd):

2x op ‘playknop’ op warmtepomp drukken -> ‘service 0’ in beeld -> 1x op plus of min knop drukken -> cursor knippert bij de ‘0’ van service 0 -> 1x op plusknop drukken -> ‘service 1’ komt in beeld -> doordrukken op ‘playknop’ totdat je bedrijfsuren in beeld komen te staan via een doordraaischermpje.

Bron: http://www.geotherma.be/w...ruikershandleiding-NL.pdf
Is handleiding die het dichtst de classic benadert, want de Villa Classic is een fossiel :+

austin_77 wijzigde deze reactie 04-03-2018 17:25 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
quote:
Venxir schreef op zondag 4 maart 2018 @ 14:37:.

Ik heb net ff bij de oude warmtepomp gekeken en de cv pomp gaat ook niet uit als er geen warmtevraag is. De waarom heb ik nog niet gevonden.
Omdat de techniek zo ‘dom’ is dat de pomp alleen goed aanvoer en retour kan meten als er constante flow is. Er zitten geen externe tempsensoren bij dus dit is een prehistorie oplossing. Werd zelf knettergek van de (door slijtage van cv-zijdepomp) pompgeluiden.

• austin_77
@Venxir
[...]
quote:
Ik moet zeggen dat deze opgave overeenkomt met wat ik ook heb laten plaatsen (pomp is nagenoeg zelfde model). Trek er nog ¤2800,- subsidie vanaf waar je recht op hebt (zelf aanvragen). Prijs is dan redelijker aangezien afvoeren van oude pomp een hel kan zijn.
quote:
Zoals gezegd lijkt het me erg vreemd dat je moet betalen voor de certificering van de installateur. Met huidige gasprijzen en inhaalslag op gebied duurzaamheid zou het netjes zijn als installateur die kosten voor zichzelf houdt.
Inbedrijfsstelling Nathan is de gangbare prijs.
quote:
Kijk eens op www.ventilatieland.nl Mogelijk dat je daar wel een goedkopere aanbieding kan scoren. (nee geen reclame want ik werk in de zorg, maar toevallig zelf ook al eens offerte gevraagd daaro)
quote:
Niets aan toe te voegen _/-\o_
quote:
En anders warmtepomp-weetjes.nl

• Venxir
quote:
austin_77 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:33:
@Venxir
[...]

[...]

Ik moet zeggen dat deze opgave overeenkomt met wat ik ook heb laten plaatsen (pomp is nagenoeg zelfde model). Trek er nog ¤2800,- subsidie vanaf waar je recht op hebt (zelf aanvragen). Prijs is dan redelijker aangezien afvoeren van oude pomp een hel kan zijn.

[...]

Zoals gezegd lijkt het me erg vreemd dat je moet betalen voor de certificering van de installateur. Met huidige gasprijzen en inhaalslag op gebied duurzaamheid zou het netjes zijn als installateur die kosten voor zichzelf houdt.
Inbedrijfsstelling Nathan is de gangbare prijs.

[...]

Kijk eens op www.ventilatieland.nl Mogelijk dat je daar wel een goedkopere aanbieding kan scoren. (nee geen reclame want ik werk in de zorg, maar toevallig zelf ook al eens offerte gevraagd daaro)

[...]

Niets aan toe te voegen _/-\o_

[...]

En anders warmtepomp-weetjes.nl
Vandaag overleg gehad met de installateur. Hij gaat proberen om te regelen dat iemand van Nathan eerst de bron controleert. Nathan wil ook geen modulerende Alpha Innotec plaatsen als ze de bron niet goed kennen. Daarom krijg ik in eerste instantie een aan/uit model welke weer niet werkt met Alpha Home. :/

Ze durven ervan uit te gaan dat als je vorige WP goed werkte dat de nieuwe dat ook zal doen met een vergelijkbaar vermogen. Ik heb de draaiuren gisteren even bekeken maar de pomp gaat overdag misschien 2 a 4x aan gedurende 10 minuten. Wij verwarmen de woning op 20C en hebben overal vloerverwarming en gebruiken geen radiatoren (meer).

Naar de WTW wordt gekeken of het goedkoper kan en die certificering komt vanuit Nathan omdat zij controle-werk moeten doen, mijn installateur mist die certificering nog. Desondanks dat raad Nathan hun wel aan voor mijn stad.

Al met al genoeg vragen gesteld en nu wachten op wat antwoorden.

• austin_77
quote:
Venxir schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Vandaag overleg gehad met de installateur. Hij gaat proberen om te regelen dat iemand van Nathan eerst de bron controleert. Nathan wil ook geen modulerende Alpha Innotec plaatsen als ze de bron niet goed kennen. Daarom krijg ik in eerste instantie een aan/uit model welke weer niet werkt met Alpha Home. :/
En dit zeggen ze (installateur?)over het type wat je eerder in je offerte-post vermeldde? Dat zou vreemd zijn want hier gewoon Alpha Home icm hetzelfde type ‘aan-uit’-warmtepomp en het werkt als een tierelier. Alpha home neemt alle berekeningen over en breidt dat uit met eigen meetwaarden.
De RBE (ruimtebedieningseenheid) echter, werkt niet samen met Alpha Home.

austin_77 wijzigde deze reactie 05-03-2018 17:32 (4%)
Reden: 'ze' gedefinieerd als installateur en RBE werkt niet samen met Alpha Home toegevoegd

• austin_77
quote:
Annan schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:23:
Ik heb me specifieker ingelezen op mogelijkheden van diverse warmtepompmerken, de Alpha Innotec sprong eruit vanwege ondersteuning en nazorg vanuit Nathan aan installateurs. Daarbij nog Alpha Home dat 'het brein' wordt van de warmtepomp voor wat externe waarden per ruimtes betreft. Installateurs in mijn omgeving kiezen meestal voor Techneco of Alpha Innotec.

• Venxir
quote:
austin_77 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:09:
[...]

En dit zeggen ze (installateur?)over het type wat je eerder in je offerte-post vermeldde? Dat zou vreemd zijn want hier gewoon Alpha Home icm hetzelfde type ‘aan-uit’-warmtepomp en het werkt als een tierelier. Alpha home neemt alle berekeningen over en breidt dat uit met eigen meetwaarden.
De RBE (ruimtebedieningseenheid) echter, werkt niet samen met Alpha Home.
Ja klopt. Apart dat Nathan dat dan vermeld...ik zal het onthouden.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:38
Wat vinden jullie van PVT panelen icm met een W/W WP?

Overweeg het voor onze nieuwe woning.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
austin_77 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:33:
@Venxir

[...]

Het staat los vermeld in de offerte, dat staat misschien apart, maar je weet waarvoor je betaalt.

En hoe kan een installateur kosten voor zichzelf houden? Uiteindelijk betaal je toch als klant altijd alle onkosten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
quote:
Oxellaar schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:52:
[...]

Het staat los vermeld in de offerte, dat staat misschien apart, maar je weet waarvoor je betaalt.

En hoe kan een installateur kosten voor zichzelf houden? Uiteindelijk betaal je toch als klant altijd alle onkosten.
Daar heb je gelijk in. Ik redeneerde vanuit de gedachte dat een installateur die zijn certificering uitbreidt en daarmee meer klandizie gaat krijgen dat beter onder eigen opleidingsbudget wegzet en niet op de offerte van een klant. Op een warmtepomp zit volgens mij ook best wel een beetje marge, laat staan op koppelingen en buismateriaal. Maar goed, ik ben geen installateur laat staan materiaal inkoper en daarmee wellicht iets te naïef 😉

Acties:
  • +1Henk 'm!
@austin_77 zit wat in, maar Nathan en vele andere, boren al tig jaar bronnen.
Als daar opeens een certificering voor komt en dat kost geld. Flink geld zelfs...
Ja, dan zal dat doorberekend worden.

• austin_77
@Oxellaar Ik heb in deze nog even de certificering opgezocht:
"BRL6000 deel 21"Ontwerpen, installeren en beheren van warmtepompsystemen (bovengrondse deel van bodemenergiesystemen) via https://diensten.kiwa.nl/bouw/brl6000-21

Het betreft hier naar mijn idee geen boringcertificering, maar een verplichte erkenning voor bovengronds deel. Het lijkt erop dat Nathan hiermee (en dat bedoel ik positief) hun 'verdelernetwerk' qua installatiebedrijven aan het uitbreiden is.

In mijn geval verzorgt het installatiebedrijf dat mijn Alpha Innotec heeft geïnstalleerd in overleg met Nathan de externe (niet in de warmtepomp zelf) hydraulische en elektrische werkzaamheden en Nathan de interne monitoring en interne onderhoudswerkzaamheden/inspecties. Mogelijk dat ze al een certificering hadden want ik heb op zowel offerte als de factuur geen doorberekening gezien. Maar het zou kunnen dat ze dat verrekend hebben in de totaalprijs :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
quote:
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:36:
@Oxellaar Ik heb in deze nog even de certificering opgezocht:
"BRL6000 deel 21"Ontwerpen, installeren en beheren van warmtepompsystemen (bovengrondse deel van bodemenergiesystemen) via https://diensten.kiwa.nl/bouw/brl6000-21

Het betreft hier naar mijn idee geen boringcertificering, maar een verplichte erkenning voor bovengronds deel. Het lijkt erop dat Nathan hiermee (en dat bedoel ik positief) hun 'verdelernetwerk' qua installatiebedrijven aan het uitbreiden is.

In mijn geval verzorgt het installatiebedrijf dat mijn Alpha Innotec heeft geïnstalleerd in overleg met Nathan de externe (niet in de warmtepomp zelf) hydraulische en elektrische werkzaamheden en Nathan de interne monitoring en interne onderhoudswerkzaamheden/inspecties. Mogelijk dat ze al een certificering hadden want ik heb op zowel offerte als de factuur geen doorberekening gezien. Maar het zou kunnen dat ze dat verrekend hebben in de totaalprijs :+
Ik denk gewoon dat ze het als marketing argument inzetten. Het is een wettelijke verplichting en het aantal boorders is daardoor sterk afgenomen en de meeste installateur besteedde het in bedrijf nemen van een w/w wp toch al uit. Als je dan gecertificeerd bent, zet het je ook op je offerte zodat duidelijk is dat je kwaliteit levert. Het installatietarief wat genoemd werd, was ook niet echt gigantisch. Het kostenaandeel van de certificeering zal dus wel meevallen in die prijs.

• austin_77
Tja kwaliteit wil je inderdaad wel hebben met die boringen en ook in onderhoud. Je zou maar een boring hebben die te weinig vermogen oplevert en/of een installateur die je systeem verkeerd aan elkaar knoopt, knijpt, draait. Voorbeelden te over (Bouwvoutjes) waarbij er te weinig afsluiters geplaatst worden waardoor bij renovatie van bv een externe cv pomp de boel losgezaagd dient te worden.

• GerjanT
quote:
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:42:
Tja kwaliteit wil je inderdaad wel hebben met die boringen en ook in onderhoud. Je zou maar een boring hebben die te weinig vermogen oplevert en/of een installateur die je systeem verkeerd aan elkaar knoopt, knijpt, draait. Voorbeelden te over (Bouwvoutjes) waarbij er te weinig afsluiters geplaatst worden waardoor bij renovatie van bv een externe cv pomp de boel losgezaagd dient te worden.
Niets op in te brengen. Ik was onder de indruk van het aantal afsluiters. Toen ik de uitleg erbij kwam dacht ik "logisch".

Bij ons zijn twee boringen gedaan van ± 100 meter. In beide boringen is uiteindelijk een dubbele lus gekomen. Daarop is een 8kW warmtepomp aangesloten.

• austin_77
quote:
GerjanT schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:52:
[...]

Niets op in te brengen. Ik was onder de indruk van het aantal afsluiters. Toen ik de uitleg erbij kwam dacht ik "logisch".

Bij ons zijn twee boringen gedaan van ± 100 meter. In beide boringen is uiteindelijk een dubbele lus gekomen. Daarop is een 8kW warmtepomp aangesloten.
Ah kijk! Wij hebben dezelfde situatie dus 😁
A propos de afsluiters, de ‘cv-monteur’ die bij ons de leidingen heeft geknepen (en weinig ervaringen had met warmtepompinstallaties —> ‘Mjah, ik hep alleen verstand van leidingwerk en ben eigenlijk een loodgieter’ 🙊) vroeg zich steeds hardop af in bijzijn van werkvoorbereider waarom al die kranen erop moesten...waarop ik en werkvoorbereider vooral benadrukten dat hij daar maar niet al te veel over na moest denken.

Update ten aanzien van 17-03-2017, installatiedatum van onze wamtepomp, in kader van volledige renovatie van hydraulisch systeem en vervanging van de Thermia Villa Classic 7KW:

Het systeem draait als een zonnetje icm Alpha Home, geen storingen en een comfortabele snelheid van sww productie. De bron is stabiel qua temperaturen en heeft een steady 10 graden als begintemp waarmee een ‘run’ start. Bronboring is in 2004 gedaan dus daar heb ik vertrouwen in.
Geluidsniveau van de Alpha Innotec WZS82K3M is lager dan onze koelkast. Zoals door Nathan inbedrijfsstellingsmonteur al gezegd is het systeem wel ietsje hoorbaarder geworden door ‘inloopvibraties’ en dergelijke.
Aangezien de ruimte waar de hele instaatie zich bevindt ook een opslagruimte is voor huishoudelijke voorraad ben ik zeer blij met de dampdichte isolatie die door extern isolatiebedrijf is aangebracht.
Wat ik bij de 1e onderhoudsinspectie nog verwacht is dat ik met Nathan bekijk of de stooklijn en andere tempinstellingen nog getweakt kunnen worden tot een optimaal niveau qua efficientie. Geen idee of er nog wat te halen valt qua vermindering verbruik.

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14-07 17:50
Bij Alpha Innotec brine/water warmtepompen is het vermogen wat wordt opgegeven het vermogen excl elektrisch element? Dus bijv. de WZS 82K3M levert 7,7kW zonder element.

• austin_77
quote:
wiljums schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:45:
Bij Alpha Innotec brine/water warmtepompen is het vermogen wat wordt opgegeven het vermogen excl elektrisch element? Dus bijv. de WZS 82K3M heeft levert 7,7kW zonder element.
Zo moet je dat niet zien. Het element heeft niets te maken met dat vermogen wat geleverd wordt voor zover ik weet. Op typeplaat op mijn WZS82K3M staat het vermogen aan ‘powerconsumption’ van het elektrisch element apart vermeld te weten 3, 6 en 9 KW

• wiljums
quote:
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Zo moet je dat niet zien. Het element heeft niets te maken met dat vermogen wat geleverd wordt voor zover ik weet. Op typeplaat op mijn WZS82K3M staat het vermogen aan ‘powerconsumption’ van het elektrisch element apart vermeld te weten 3, 6 en 9 KW
Dus hij kan de 7,7kW leveren zonder het elektrisch element te gebruiken?

• austin_77
quote:
wiljums schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Dus hij kan de 7,7kW leveren zonder het elektrisch element te gebruiken?
Aan opgewekte warmte door een COP van 4,9 (bij een goede bronboring 😉)

Het elektrisch element wordt alleen gebruikt bij thermische desinfectie (Legionella) en als noodbedrijf bij een defecte compressor.

• wiljums
quote:
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Het elektrisch element wordt alleen gebruikt bij thermische desinfectie (Legionella) en als noodbedrijf bij een defecte compressor.
Volgens AIT ook voor:
"Een eventueel benodigde naverwarming, ondersteuning van de vloerverwarming of verhoging van de warmdrinkwatertemperatuur zijn mogelijk met het geïntegreerde elektrische verwarmingselement, dat indien nodig door de warmtepompregelaar wordt aangestuurd."

• austin_77
quote:
wiljums schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:16:
[...]

Volgens AIT ook voor:
"Een eventueel benodigde naverwarming, ondersteuning van de vloerverwarming of verhoging van de warmdrinkwatertemperatuur zijn mogelijk met het geïntegreerde elektrische verwarmingselement, dat indien nodig door de warmtepompregelaar wordt aangestuurd."
@Wiljums: precies dat dus. Ondersteuning vloerverwarming zal niet snel voorkomen, dat zou met de compressor opgewekte warmte makkelijk aan moeten kunnen. Daarbij is het elektrisch element een ‘COP-killer’. Bij SWW (Sanitair Warm Water) is dat een ander verhaal: voor legionellamodus is een beduidend hogere aanvoertemp nodig en dat haal je niet met alleen de compressor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
quote:
austin_77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Die cop is bij B0/W35

De bron zal wel warmer zijn, en bij verwarmen heb je meestal geen 35 graden nodig denk ik ?

Ze publiceren ook wel een B7/W35, en dan zit je cop wel op 5.7 of zo (5.74 voor de SWCV 92K3)

• Dirtbiter
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-07 15:34
quote:
austin_77 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:29:
[...]

@Wiljums: precies dat dus. Ondersteuning vloerverwarming zal niet snel voorkomen, dat zou met de compressor opgewekte warmte makkelijk aan moeten kunnen. Daarbij is het elektrisch element een ‘COP-killer’. Bij SWW (Sanitair Warm Water) is dat een ander verhaal: voor legionellamodus is een beduidend hogere aanvoertemp nodig en dat haal je niet met alleen de compressor.
Nathan gaf aan bij mijn toekomstige warmtepomp (een Alpha Innotec WZSV62K3M) het elektrisch element niet eens aan te sluiten. Als de pomp niet de benodigde temperaturen kan halen, dan zou hij niet goed (ingeregeld) zijn. Daarbij hebben ze geen uitzondering benoemd voor de legionellamodus.

• GerjanT
quote:
Dirtbiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:35:
[...]

Nathan gaf aan bij mijn toekomstige warmtepomp (een Alpha Innotec WZSV62K3M) het elektrisch element niet eens aan te sluiten. Als de pomp niet de benodigde temperaturen kan halen, dan zou hij niet goed (ingeregeld) zijn. Daarbij hebben ze geen uitzondering benoemd voor de legionellamodus.
Dan zou ik toch maar eens de vraag stellen hoe ze dat willen doen. Je zult toch eens in de week > 70 graden moeten maken. Vooralsnog hebben we bij ons in de boiler de temperatuur van het water op 45 graden ingesteld. Lijkt me een prima uitgangspunt voor de dagelijkse praktijk.

Onze Smartheat loopt als een zonnetje. Ik verwacht binnenkort als we daadwerkelijk erin zitten ook meer ervaringen te kunnen delen. Ik zoek eigenlijk nog een manier om de daadwerkelijke COP uit te rekenen iemand een idee hiervoor?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
Nathan regelt de boiler op 57 graden af, en dan zou je geen legionella programma's te hoeven doen. Heb je wel meer warmteverles wellicht.

http://www.legionellaprevention.org/images/dis_chart.jpg

Volgens deze pagina:
https://web.archive.org/w...te/Safe%20Hot%20Water.pdf
66 graden: legionelle dood in 2 minuten
60 graden: legionella dood in 32 minuten
55 graden: legionella dood in 5-6 uur
20-45 graden: legionella vermenigvuldigt
Onder 20 graden: legionella noet actief maar wel aanwezig.

Dan is de vraag wasr in het vat gemeten wordt, boven zal het warmer zijn dan beneden.

In NEN 1006 staat dat warm water tenminste 55 graden moet zijn uit een warmwater kraan.
Dus een boiler op 45 met wat leiding erachter zou niet eens voldoen..

Zie: https://www.infodwi.nl/up...odwi/WB-1-4-G-okt2011.pdf

jacovn wijzigde deze reactie 10-03-2018 06:58 (54%)

• austin_77
quote:
[...]

Erg vreemd, dat betekent dat je dus ook geen noodloop hebt in geval van uitvallen van je compressor :?

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:56
Ik lees hier erg mooie en interessante verhalen over water/water warmtepomp. Nu heb ik een algemene vraag over een dergelijke warmtepomp.
Ik ben lid van een woongroep en we zijn van plan om samen een appartementen complex te gaan bouwen. We willen ca. 25 appartementen laten bouwen met enkele gemeenschappelijke ruimtes.
Om een dergelijk complex te verwarmen en van warm water te voorzien lijkt ons een water/water warmtepomp de meest ideale oplossing. Maar we zitten met de volgende vraag. Wat is het meest verstandig, voor elk huishouden een afzonderlijke warmtepomp met 120 L boiler. Of een gemeenschappelijke warmtepomp en een boiler voor ieder appartement.
Er zit hier behoorlijk wat know how en we zijn erg benieuwd naar reacties op dit onderwerp.

• wiljums
quote:
[...]

Je warmtepomp kan 6kW leveren, wat hebben ze berekent middels een warmteverliesberekening wat er nodig is?

• Dirtbiter
quote:
wiljums schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:26:
[...]

Je warmtepomp kan 6kW leveren, wat hebben ze berekent middels een warmteverliesberekening wat er nodig is?
Die info heb ik zo niet paraat. Dat heeft de aannemer gedaan. Die heeft moeten aantonen dat het voldoende is, aan de bouwbegeleider die we ingehuurd hebben (CPO project).

• Venxir
Nathan heeft naar de gegevens van mijn bron en prestaties van de huidige pomp gekeken en ze zijn van mening dat de nieuwe warmtepomp goed moet kunnen werken.

Nu kan ik daar geen rechten aan ontlenen maar het is iig fijn om te horen dat die bstaande bron geen onzin is.

• austin_77
quote:
Venxir schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:22:
Nathan heeft naar de gegevens van mijn bron en prestaties van de huidige pomp gekeken en ze zijn van mening dat de nieuwe warmtepomp goed moet kunnen werken.

Nu kan ik daar geen rechten aan ontlenen maar het is iig fijn om te horen dat die bstaande bron geen onzin is.
Dat is fijn om te lezen. Scheelt weer extra kosten in aanpassen bron en evt. noodzakelijke extra boring.

Voor wat betreft dat verwarmingselement (heb toch maar even de documentatie nog eens doorgenomen, kon het niet laten >:) ) ;
De compressor specs geven aan dat die tot 58 graden celsius kan gaan qua opgewekte temps en verwarmingselement tot 65 bij de Alpha Innotec WZSV62K3M. Gezien de hierboven vermeldde NEN normen zou ik niet opteren voor geen thermische desinfectie en daarmee het 'niet aansluiten' van het verwarmingselement. Dat niet aansluiten is niet handig als bv je bron geen druk meer geeft en je compressor in storing schiet waardoor je geen SWW meer kan maken. In dat geval kun je altijd het verwarmingselement inzetten om je SWW te verwarmen totdat storing verholpen is. Dat dat flink kostbaar is...zie mijn posts in dit topic :o , maar als je het niet hebt, dan is het flink shitty in geval van afwachten op de planning in geval van een renovatie.

• jacovn
Mijn instalateur gaf ook aan dat het electrische element van de wp standaard niet aangesloten wordt.
Ik krijg wel 2x 3 fase, maar wellicht is die 23 voor het een element in de boiler dan. Daar kan ook een 3, 6 of 9 kW element in.
Wellicht ook efficienter (of sneller) om direct in boiler te verwarmen als je het toch met cop = 1 moet doen.

Als dat via de controller van de wp gdaan kan worden zou je daar een legionella programma mee kunnen doen. 1x per week van 57 naar 65 graden tillen. Onder in de boiler haal je de 57 ook niet neem ik aan. Dus dan is van onderen met een element het opstoken vast wel voldoende die legionella de nek om te draaien.

• austin_77
Ik ga toch ook maar eens navragen hoe het zit bij het 1e onderhoud aan de Nathan medewerker. Bij uitval geen ‘backup’ vind ik geen prettige gedachte.

• Dirtbiter
Bij een conventionele CV-ketel heb je ook geen back-up als er een probleem is hè?

En de kosten van puur elektrisch verwarmen zijn zo enorm hoog, en lopen snel op, dat het gewoon zaak is om snel de normale werking te herstellen bij een probleem.

• austin_77
quote:
Dirtbiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:23:
Bij een conventionele CV-ketel heb je ook geen back-up als er een probleem is hè?

En de kosten van puur elektrisch verwarmen zijn zo enorm hoog, en lopen snel op, dat het gewoon zaak is om snel de normale werking te herstellen bij een probleem.
Je hebt een punt, maar ik ben het niet met je redenatie eens wat betreft 'snel de werking te herstellen', zie deze post van mij: austin_77 in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Dit maakt dat ik blij was dat het 'kreng' uit mijn huis is en ik mijn huidige warmtepomp heb. Ik verfoeide die Thermia, maar was zoooo blij dat ik (met twee kleine kids) toch warm water had. En heb dan maar eens binnen no time een nieuwe warmtepomp in je huis a ¤14000,-

austin_77 wijzigde deze reactie 09-03-2018 18:42 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
quote:
sunnybird schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:10:
Ik lees hier erg mooie en interessante verhalen over water/water warmtepomp. Nu heb ik een algemene vraag over een dergelijke warmtepomp.
Ik ben lid van een woongroep en we zijn van plan om samen een appartementen complex te gaan bouwen. We willen ca. 25 appartementen laten bouwen met enkele gemeenschappelijke ruimtes.
Om een dergelijk complex te verwarmen en van warm water te voorzien lijkt ons een water/water warmtepomp de meest ideale oplossing. Maar we zitten met de volgende vraag. Wat is het meest verstandig, voor elk huishouden een afzonderlijke warmtepomp met 120 L boiler. Of een gemeenschappelijke warmtepomp en een boiler voor ieder appartement.
Er zit hier behoorlijk wat know how en we zijn erg benieuwd naar reacties op dit onderwerp.
Ik denk dat je de gewenste know how hier niet gaat vinden. De meeste zijn druk met hun eigen huis en niet met zulke grote projecten.

Je kunt eens praten met Nrgteq, zie onder deze referentie:
http://www.nrgteq.nl/?pos...ortfolio&p=576&lang=nl_NL

Ik heb een wp van ze en goede ervaringen.

• PolderPloer!
Zo ik heb mijn buffervat eruit gehaald, omdat ik toch altijd alle vloerverwarmingsgroepen open heb staan.

Het valt me tegen dat mijn Nibe 8kW nu toch zoveel pendelt (ca 1 run per uur) en dat op 180 vierkante meter vloerverwarming. Daarnaast valt mij op dat de aanvoertemperatuur richting 30 graden gaat, terwijl als ik naar de curve kijk deze max 25 zou moeten zijn. Ook geeft hij aan in de display dat de berekende aanvoertemperatuur 25 graden zou moeten zijn (bij hudige buitentemp). Echter als ik de analoge meters aflees kom ik dus met gemak tot 30 graden aanvoer en een retour van 20. 10 graden verschil lijkt mij veel te veel. Wat doe ik fout qua instelling waardoor hij toch warmer water in de vloer pompt? Ik heb mijn graadminuten al verzet naar 200. Meeste "zorg" heb ik over de aanvoertemperatuur.

PolderPloer! wijzigde deze reactie 11-03-2018 22:27 (10%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
@PolderPloer! Je geeft de fout al aan, in de eerste zin van je post

• PolderPloer!
quote:
Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 06:30:
@PolderPloer! Je geeft de fout al aan, in de eerste zin van je post
Dat kan zijn qua pendelgedrag, echter dit zegt niets over de aanvoertemperatuur die te hoog wordt doorgegeven. Mijne inziens gaat het daar grotendeels mis. Een lagere Ta zorgt ook voor een langere run. Ik wil gewoon begrijpen waarom Nibe de aanvoertemperatuur berekend op 25 en vervolgens met 30 de vloer in gaat.
@PolderPloer!Snap ik, maar een aan/uit compressor, zonder buffervat, is niet echt fraai.
180m2 vloerverwarming is ongeveer 2kW afgifte, met nu 8kW input.
En die 8kW is bij een bron intrede van 0 graden. Is je bron warmer, dan is die 8kW ook hoger. Dat gaat makkelijk richting de >9kW.

Maar goed, nu over jouw belangrijkste punt ;)
Bij hoeveel graadminuten in de + schakelt hij daadwerkelijk uit?

Oxellaar wijzigde deze reactie 12-03-2018 09:48 (67%)

• PolderPloer!
quote:
Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:42:
@PolderPloer!Snap ik, maar een aan/uit compressor, zonder buffervat, is niet echt fraai.
En die 8kW is bij een bron intrede van 0 graden. Is je bron warmer, dan is die 8kW ook hoger. Dat gaat makkelijk richting de >9kW.

Maar goed, nu over jouw belangrijkste punt ;)
Bij hoeveel graadminuten in de + schakelt hij daadwerkelijk uit?
Bij 0 graadminuten. Vervolgens schiet hij nog iets door, waarschijnlijk omdat de warmte die in de WP zit nog langs de sensor gaat (BT25) die onderdeel is van de regeling van de graadminuten.

Mijn bron ingaande temp is ca 4/5/6 graden. Uitgaand is 0-2. Laagste waardes tijdens de kou van laatst. Hoe weet je zo snel dan 180 m2 vloerverwarming 2 kW afgifte heeft?

Mijn vloerverwarming ligt h-o-h 10 cm en buizen zijn 16x2

PolderPloer! wijzigde deze reactie 12-03-2018 09:54 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
PolderPloer! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:50:
[...]

Bij 0. Vervolgens schiet hij nog iets door, waarschijnlijk omdat de warmte die in de WP zit nog langs de sensor gaat (BT25) die onderdeel is van de regeling van de graadminuten.
En dan is de aanvoer al 5 graden te hoog, als de graadminuten op 0 staan?
Of is er na uitschakelen een doorwarming van 5 graden?
quote:
Dirtbiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:23:

Een cv ketel is meestal binnen 24uur weer gefixt of zelfs vervangen.

Bij de meeste warmtepompen gaat er wel een dag of wat overheen bij een defect onderdeel.
En bij volledige vervanging nog wel wat langer.
En waarom een back-up niet aansluiten als hij wel in de warmtepomp zit?

• PolderPloer!
[quote]Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:56:
[...]

En dan is de aanvoer al 5 graden te hoog, als de graadminuten op 0 staan?
Of is er na uitschakelen een doorwarming van 5 graden?

[...]

Het gaat als volgt:

BT25 signaleert een lage T. Hierdoor komen er graadminuten te kort. Ik heb de grens op -200 graadminuten staan. Als deze waarde bereikt is, gaat de pomp aan. De berekende aanvoertemperatuur volgens curve is ongeveer 25 graden. Ik lees op de analoge meters bij de verdeler een Ta van 30+ en een Tr van 20. Omdat Ta 30+ is, stijgt het aantal graadminuten snel richting 0. Op 0 gaat de compressor uit, maar blijft de vloerverwarmingspomp draaien op 10%. Hierdoor blijft er circulatie en komen Ta en Tr al vrij vlot weer bij elkaar. Echt sprake van "doorverwarming" is er dus ook niet en is er ook nooit geweest.
@PolderPloer! analoge meters op vloerverdelers zijn niet meer als een indicatie. Ze wijken vaak behoorlijk af.
Heb je ze al eens gecontroleerd op afwijking?

• PolderPloer!
quote:
Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:34:
@PolderPloer! analoge meters op vloerverdelers zijn niet meer als een indicatie. Ze wijken vaak behoorlijk af.
Heb je ze al eens gecontroleerd op afwijking?
Die zijn wel goed, want de WP geeft zelf ook een Ta van 30+ aan. Het zit dus echt in de regeling. Ik zit ook al op de Duitse en oostenrijkse fora te zoeken, maar mijn Duits is zo slecht.
@PolderPloer! Google Chrome vertaald Duits behoorlijk goed naar Nederlands.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
quote:
PolderPloer! schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:46:
Zo ik heb mijn buffervat eruit gehaald, omdat ik toch altijd alle vloerverwarmingsgroepen open heb staan.

Het valt me tegen dat mijn Nibe 8kW nu toch zoveel pendelt (ca 1 run per uur) en dat op 180 vierkante meter vloerverwarming. Daarnaast valt mij op dat de aanvoertemperatuur richting 30 graden gaat, terwijl als ik naar de curve kijk deze max 25 zou moeten zijn. Ook geeft hij aan in de display dat de berekende aanvoertemperatuur 25 graden zou moeten zijn (bij hudige buitentemp). Echter als ik de analoge meters aflees kom ik dus met gemak tot 30 graden aanvoer en een retour van 20. 10 graden verschil lijkt mij veel te veel. Wat doe ik fout qua instelling waardoor hij toch warmer water in de vloer pompt? Ik heb mijn graadminuten al verzet naar 200. Meeste "zorg" heb ik over de aanvoertemperatuur.
Dat pendelen herken ik. Ik heb sinds oktober een test waarbij ook verwarmen via de bypass van koelen loopt. Ik merkte dat er via buffervat idd iets betere overdracht was. In het begin van het stookseizoen zag dus wat pendelgedrag, wat ik eerder nooit had. Nadat het iets kouder werd was dit over.

Mijn beeld is overigens ook dat de waardes van de analoge meters erg onbetrouwbaar zijn, soms vraag ik me zelfs af of ze het wel doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolderPloer!
quote:
jerh schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:18:
[...]

Dat pendelen herken ik. Ik heb sinds oktober een test waarbij ook verwarmen via de bypass van koelen loopt. Ik merkte dat er via buffervat idd iets betere overdracht was. In het begin van het stookseizoen zag dus wat pendelgedrag, wat ik eerder nooit had. Nadat het iets kouder werd was dit over.

Mijn beeld is overigens ook dat de waardes van de analoge meters erg onbetrouwbaar zijn, soms vraag ik me zelfs af of ze het wel doen.
Ik test ze gewoon met een IR pistooltje, gaat prima. Misschien wijken ze 1 graad af, maar zeker geen 5 of meer.
quote:
Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:06:
@PolderPloer! Google Chrome vertaald Duits behoorlijk goed naar Nederlands.
Ja klopt, uiteraard maak ik daar gebruik van, maar zoeken zal toch in het Duits moeten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiljums
Wie heeft er ervaring met het uitlezen van zijn door Luxtronik aangestuurde warmtepomp? Er zijn verschillende tools te vinden:
- https://www.domoticz.com/...26&hilit=luxtronik#p78626
- https://github.com/coolchip/luxtronik2
- https://github.com/openha...xtronic-heat-pump-binding

Tips welke te gebruiken?

• austin_77
quote:
PolderPloer! schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:46:

Het valt me tegen dat mijn Nibe 8kW nu toch zoveel pendelt (ca 1 run per uur) en dat op 180 vierkante meter vloerverwarming.
Ik vraag me af wat acceptabel is qua pendelgedrag. Als ik naar log van luxtronic kijk (weliswaar via Alpha App op iphone) dat zie ik ook 1x per uur dat de pomp aangaat met buffervat a 200L. Echter zijn mijn vloergroepen nageregeld en staan niet constant open.

• PolderPloer!
quote:
Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:42:

...
Ik wil hier toch nog even op terug komen, want ik ben het niet eens met deze constatering. Overal waar ik zoek vind ik minimaal 50 watt per vierkante meter.

Zie bijvoorbeeld hier van Uponor zelf: https://www.cvtotaal.nl/f...oad%2FFile-1458313796.pdf

Bij h-o-h 10 cm en een Ta van slechts 27,5 graden is er nog een afgifte van 52,8 Watt per vierkante meter. Bij 180 vierkante meter heb je het dus over ca 9300 Watt, dus meer dan 8kW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
quote:
Oxellaar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Een cv ketel is meestal binnen 24uur weer gefixt of zelfs vervangen.

Bij de meeste warmtepompen gaat er wel een dag of wat overheen bij een defect onderdeel.
En bij volledige vervanging nog wel wat langer.
En waarom een back-up niet aansluiten als hij wel in de warmtepomp zit?
Goed gezegd. Onderdelen vervangen binnen een dag kan zelfs onmogelijk zijn zo heb ik de ervaring. Dan is 1 week wachten nog niks. Volledige vervanging...let's not bring that up :X
En ook ik snap de redenatie van back-up niet aansluiten als ie er wel in zit niet. Zelfs de handleiding beschrijft de functie en dat het als noodoverbrugging bedoeld is totdat installateur kan komen.

• PolderPloer!
quote:
austin_77 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:10:
[...]

Ik vraag me af wat acceptabel is qua pendelgedrag. Als ik naar log van luxtronic kijk (weliswaar via Alpha App op iphone) dat zie ik ook 1x per uur dat de pomp aangaat met buffervat a 200L. Echter zijn mijn vloergroepen nageregeld en staan niet constant open.
Tja er zijn geen harde richtlijnen. Maar ik heb over precies 2 jaar 6000 start - stops. Das voor CV en SWW samen. Totaal aantal draaiuren van de compressor is 3835, waarvan 683 SWW. Ik heb wel eens de vuistregel van 1:1 gehoord, maar ik weet niet of dat realistisch is. Dat zou betekenen dat de pomp gemiddeld 1 uur per run moet draaien. Kan me niet voorstellen dat dat haalbaar is. Misschien kunnen meer mensen deze data posten, dan kunnen we vergelijken.

(data is dus op 2 dagen na met buffervat :)

PolderPloer! wijzigde deze reactie 12-03-2018 19:20 (3%)
Reden: meer details draaiuren data en zo

• austin_77
quote:
PolderPloer! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:17:
[...]

Tja er zijn geen harde richtlijnen. Maar ik heb over precies 2 jaar 6000 start - stops. Das voor CV en SWW samen. Aantal draaiuren van de compressor is 3835. Ik heb wel eens de vuistregel van 1:1 gehoord, maar ik weet niet of dat realistisch is. Dat zou betekenen dat de pomp gemiddeld 1 uur per run moet draaien. Kan me niet voorstellen dat dat haalbaar is. Misschien kunnen meer mensen deze data posten, dan kunnen we vergelijken.
Goed idee! Echter beetje leek in het uitlezen van die luxtronic. Zie soms mooie grafiekjes voorbijkomen, echter als ik inlog via internet explorer in de warmtepomp kan ik geen grafiek oproepen zoals die in de alpha app wel staat. En die laatste is alleen handmatig te scalen zodat je kan inzoomen op de tijdstippen en temps. Iemand een tip?

Update:
Op een jaar tijd precies ook:
Impulsen compressor: 2968
Bedrijfsuren verwarming: 745 uur
bedrijfsuren tapwater: 379 uur
Bedrijfsuren Koeling: 1833 uur (warme zomer vorig jaar hiero en daarmee en mooie warmte-input voor mijn bron)

austin_77 wijzigde deze reactie 12-03-2018 19:22 (12%)
Reden: Bedrijfsuren erbij gezet

• PolderPloer!
quote:
austin_77 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:18:
[...]

Goed idee! Echter beetje leek in het uitlezen van die luxtronic. Zie soms mooie grafiekjes voorbijkomen, echter als ik inlog via internet explorer in de warmtepomp kan ik geen grafiek oproepen zoals die in de alpha app wel staat. En die laatste is alleen handmatig te scalen zodat je kan inzoomen op de tijdstippen en temps. Iemand een tip?

Update:
Op een jaar tijd precies ook:
Impulsen compressor: 2968
Bedrijfsuren verwarming: 745 uur
bedrijfsuren tapwater: 379 uur
Bedrijfsuren Koeling: 1833 uur (warme zomer vorig jaar hiero en daarmee en mooie warmte-input voor mijn bron)
mmm jouw compressor draait dus 1100 uur in 3000 beurten. Das ca 1:3. En dus pendelt hij nog meer dan die van mij. Echter jij hebt al die tijd geen buffervat toch?

• austin_77
quote:
PolderPloer! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:53:
[...]

mmm jouw compressor draait dus 1100 uur in 3000 beurten. Das ca 1:3. En dus pendelt hij nog meer dan die van mij. Echter jij hebt al die tijd geen buffervat toch?
Jawel, buffervat van 200L. Iets doet mij vermoeden dat de instellingen totaal verkeerd staan...of heb ik het compleet mis? Tijd om Nathan te bellen voor een aanpassing van de instellingen?

PS: Alpha Home heeft regeling totaal overgenomen in deze. Dat staat zo ook ingesteld in de luxtronic software kan ik zien.

austin_77 wijzigde deze reactie 12-03-2018 20:43 (18%)

• PolderPloer!
quote:
austin_77 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:40:
[...]

Jawel, buffervat van 200L. Iets doet mij vermoeden dat de instellingen totaal verkeerd staan...of heb ik het compleet mis? Tijd om Nathan te bellen voor een aanpassing van de instellingen?

PS: Alpha Home heeft regeling totaal overgenomen in deze. Dat staat zo ook ingesteld in de luxtronic software kan ik zien.
Totaal verkeerd zou ik zeker niet beweren. Ik weet niet precies hoe jouw regeling werkt, dus ik kan je er helaas niet bij helpen. Ik vind de Nibe regeling al lastig genoeg om goed te doorgronden.

• austin_77
quote:
PolderPloer! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:50:
[...]

Totaal verkeerd zou ik zeker niet beweren. Ik weet niet precies hoe jouw regeling werkt, dus ik kan je er helaas niet bij helpen. Ik vind de Nibe regeling al lastig genoeg om goed te doorgronden.
Alpha Home rekent met real time kamertemperaturen en bepaalt of er vraag is of niet. Hij kan dus ook berekenen dat de pomp aanmoet omdat een kamer zodanig af aan het koelen is dat de pomp eerder aan moet gaan om de buffer (die temps krijgt ie via de externe aan en uitvoertemp sensoren alsook de interne sensoren in de warmtepomp) weer op te warmen. Mogelijk dat dit het verklaard.

As we speak ben ik wat duitse fora aan het doornemen en aldaar zie ik:
'Ich habe nach knapp 1 Jahr nun 11'700 Impulse mit einer durchschnittlichen Laufzeit von 4 Minuten. '

Vrij vertaald: 'ik ben mijn compressor over de jank aan het helpen' :X
Het kan dus nog erger...

austin_77 wijzigde deze reactie 12-03-2018 20:56 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Venxir
quote:
austin_77 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:53:
[...]

Alpha Home rekent met real time kamertemperaturen en bepaalt of er vraag is of niet. Hij kan dus ook berekenen dat de pomp aanmoet omdat een kamer zodanig af aan het koelen is dat de pomp eerder aan moet gaan om de buffer (die temps krijgt ie via de externe aan en uitvoertemp sensoren alsook de interne sensoren in de warmtepomp) weer op te warmen. Mogelijk dat dit het verklaard.

As we speak ben ik wat duitse fora aan het doornemen en aldaar zie ik:
'Ich habe nach knapp 1 Jahr nun 11'700 Impulse mit einer durchschnittlichen Laufzeit von 4 Minuten. '

Vrij vertaald: 'ik ben mijn compressor over de jank aan het helpen' :X
Het kan dus nog erger...
Nathan installeert bij mij niet eens alpha home zonder modulerende alpha innotec bronpomp. Dit zou de compressor teveel belasten door pendelen. Ik heb het dubbel nagevraagd. Jij had toch alpha home en een aan/uit ai wp?

quote:
PolderPloer! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:14:
[...]

Ik wil hier toch nog even op terug komen, want ik ben het niet eens met deze constatering. Overal waar ik zoek vind ik minimaal 50 watt per vierkante meter.

Zie bijvoorbeeld hier van Uponor zelf: https://www.cvtotaal.nl/f...oad%2FFile-1458313796.pdf

Bij h-o-h 10 cm en een Ta van slechts 27,5 graden is er nog een afgifte van 52,8 Watt per vierkante meter. Bij 180 vierkante meter heb je het dus over ca 9300 Watt, dus meer dan 8kW.
Heb je helemaal gelijk in, foutje van mij.

Maar dan is de flow onvoldoende/minder over de vloer, dan over je buffer.
Afgifte en opwekking zijn ook twee verschillende flow's is mijn ervaring.

• austin_77
quote:
Venxir schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:03:
[...]

Nathan installeert bij mij niet eens alpha home zonder modulerende alpha innotec bronpomp. Dit zou de compressor teveel belasten door pendelen. Ik heb het dubbel nagevraagd. Jij had toch alpha home en een aan/uit ai wp?
Yes, geen modulerende bronpomp en wel Alpha Home. Hm...misschien dat hier het aan ligt? Maar ik zie nergens dat dat niet zou kunnen. Ook de inbedrijfssteller vanuit Nathan weet (en heeft gedocumenteerd) dat Alpha Home geïnstalleerd is.

http://www.alpha-innotec....etailseite/wzs-82k3m.html

Quote van site:
'Voordelen
Complete verwarmingsinstallatie - slechts één toestel voor verwarming, warm tapwater bereiding en koeling
Energiezuinig – lage verbruikskosten
Fluisterstil – tijdens werking nauwelijks hoorbaar
Eenvoudige bediening van de regelaar
Plaatsbesparende opstelling - het steloppervlak is kleiner dan van een wasmachine
Comfortabel online besturen - met alpha home, alpha app en alpha web'

austin_77 wijzigde deze reactie 12-03-2018 21:10 (31%)

• LittleTycoon
quote:
PolderPloer! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:50:
[...]

Bij 0 graadminuten. Vervolgens schiet hij nog iets door, waarschijnlijk omdat de warmte die in de WP zit nog langs de sensor gaat (BT25) die onderdeel is van de regeling van de graadminuten.

Mijn bron ingaande temp is ca 4/5/6 graden. Uitgaand is 0-2. Laagste waardes tijdens de kou van laatst. Hoe weet je zo snel dan 180 m2 vloerverwarming 2 kW afgifte heeft?

Mijn vloerverwarming ligt h-o-h 10 cm en buizen zijn 16x2
Bij hoeveel graadminuten (negatief) schakelt hij in?

• LittleTycoon
quote:
PolderPloer! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:06:
[...]

Dat kan zijn qua pendelgedrag, echter dit zegt niets over de aanvoertemperatuur die te hoog wordt doorgegeven. Mijne inziens gaat het daar grotendeels mis. Een lagere Ta zorgt ook voor een langere run. Ik wil gewoon begrijpen waarom Nibe de aanvoertemperatuur berekend op 25 en vervolgens met 30 de vloer in gaat.
Dat is gewoon hoe een Nibe regelt. In de basis: Ta = Tr plus een delta T van pak hem beet tussen de 4-7 graden bij VV (en lage stooklijn). Werkelijke Ta > berekende Ta = graadminuten erbij. Ta < berekende Ta = graadminuten eraf. Je regelt door in te stellen bij hoeveel negatieve graadminuten WP inschakelt. Bij weer bereiken van 0 graadminuten schakelt WP uit.

De graadminutenregeling meet in principe jouw warmteverlies op continue basis.

• PolderPloer!
quote:
LittleTycoon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 00:33:
[...]

Bij hoeveel graadminuten (negatief) schakelt hij in?
-200 heb ik hem nu staan. Eerder met buffervat stond hij op de fabriekswaarde van -60

• LittleTycoon
quote:
PolderPloer! schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:33:
[...]

-200 heb ik hem nu staan. Eerder met buffervat stond hij op de fabriekswaarde van -60
Deze zou je nog verder kunnen oprekken (meer negatief) voor langere runs. Hoe ver hangt een beetje af van mogelijke temperatuurschommelingen in kamertemperatuur die je dan kan krijgen.

Andere alternatieven zijn jouw stooklijn verlagen, impact kan ik niet goed inschatten (wat is jouw huidige stooklijn, mijn stooklijn is b.v. 2) want je hebt schijnbaar een aan/uit model i.p.v. modulerend.

Misschien heb je in het service menu (onder slave instellingen) ook de optie om de compressorcurve aan te passen per buiten T, maar zou ik wel apart vinden bij een aan/uit model (deze optie heb ik wel, maar ik heb een modulerende L/W Nibe).

p.s. je hebt schijnbaar een vrij hoge delta T (10 graden), op welk % draait jouw pomp als WP in verwarmingsbedrijf is, cq. welke flow (l/minuut)? Als de pomp in automatisch bedrijf staat en hij ver onder de 100% zit kun je in service menu pompsnelheid verhogen. Als je geen bottlenecks in jouw afgiftesysteem hebt moet dit resulteren in een lagere Ta. Maakt niets uit voor de warmte die je in jouw afgifte jaagt, maar truukt als het goed is wel de graadminuten berekening, met langere runs als gevolg. Hierbij wel goed je flow checken, als ik mijn laadpomp op 100% zet doet ie 32,5l/minuut, maar als ik hem op 50% zet doet ie nog steeds 25l/minuut, dus effect is niet rechtevenredig.

LittleTycoon wijzigde deze reactie 13-03-2018 10:41 (28%)

• PolderPloer!
Ik heb hier wat printjes van mijn instellingen tijdens een run. Ik heb een en ander aangepast, oa de stooklijn naar -3 gezet.

Nibe
instel ruimtesensorstooklijn4/13
3/132/131/13

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LittleTycoon
quote:
PolderPloer! schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:42:
Ik heb hier wat printjes van mijn instellingen tijdens een run. Ik heb een en ander aangepast, oa de stooklijn naar -3 gezet.

Nibe
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ik zie dat je compensatie toepast (1e plaatje) = stooklijn verschuift bij afwijkende kamertemp. t.o.v. ingesteld set point, moet goed werken. Je doet een stooklijnverschuiving (-3), met stooklijn 4. Hier zit een subtiel verschil tussen (stooklijn aanpassen is andere vorm curve, stooklijnverschuiving is vorm blijft zelfde). Combinatie van ruimtecompensatie en sootklijnverschuiving kan de daaruit volgende werkelijke stooklijn wat springerig maken. Ik kan me voorstellen dat je werkelijke stooklijn nu niet kan volgen. Je kunt overwegen stooklijn lager te zetten en de ruimtecompensatie en stooklijn verschuiving eruit te halen om te beoordelen wat voor effect dit heeft op de lengte van de runs.Maar dit is meer kwestie van stabiel uitgangspunt creëren zodat je impact van wijzigingen erna kunt volgen.

Ik durf niet te zeggen wat dit doet want de delta T uit je WP is 4 graden (BT12 min BT3), dit is heel netjes en zeker niet de delta T van 10 graden uit een eerdere post.

Laadpomp draait ook maximaal dus geen verdere optimalisatie mogelijk.

Enige wat ik niet begrijp is dat jouw aanvoer verwarming (BT2) een hogere temperatuur heeft dan uit de condensor komt (0,5 graden meer). Heb je nog bijverwarming tussen WP en afgitesysteem zitten?

Jouw plaatjes laten eigenlijk een goed werkende WP zien waarbij graadminuten aanpassen de enige overblijvende mogelijkheid lijkt (of een hogere kamertemp dan 20.1) om echte impact te hebben op lengte van de runs.

Wat ik op oostenrijkse forum nog heb voorbij zien komen is dat ze wel eens bepaalde compressorfrequenties blokkeren (b.v. de hogere frequenties) om zo lengte van de runs beïnvloeden, je knijpt dan effectief vermogen van de WP..

• austin_77
@LittleTycoon
Zou je ook eens naar mijn waarden kunnen kijken?

Luxtronic instellingen
https://tweakers.net/ext/f/nnPQYbJ2mSd48Orv1LyawPwv/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/WKrHth8PfcP22nHRRO1tgBOV/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/YeShBJf1UipqoFNgImFNDTr0/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/Rx89JPGHyjeFOb6UliUS6xra/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/vIWLz1rnvtJpJAWplZelG3YQ/thumb.jpg

• LittleTycoon
quote:
Dat kan ik jammer genoeg niet beoordelen, Nibe heb ik zelf, ken ik, heb ik zo ongeveer alles over gelezen wat je maar via internet kan vinden. Luxtronic regeling ken ik niet en de achterliggende WP ook niet. Wat ik zie in jouw screenshots m.b.t. hysterese, min/max waarden, delta T waarden zien er regulier uit. Maar er zitten ook variabelen tussen waar ik echt geen flauw idee heb wat ze betekenen/doen.

• austin_77
quote:
LittleTycoon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:08:
[...]

Dat kan ik jammer genoeg niet beoordelen, Nibe heb ik zelf, ken ik, heb ik zo ongeveer alles over gelezen wat je maar via internet kan vinden. Luxtronic regeling ken ik niet en de achterliggende WP ook niet. Wat ik zie in jouw screenshots m.b.t. hysterese, min/max waarden, delta T waarden zien er regulier uit. Maar er zitten ook variabelen tussen waar ik echt geen flauw idee heb wat ze betekenen/doen.
De terminologie is erg specifiek per warmtepomp lijkt het en in deze wordt veel Duits met Nederlands verbasterd. Thnx anyway voor de reply ;)

• PolderPloer!
quote:
LittleTycoon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Ik zie dat je compensatie toepast (1e plaatje) = stooklijn verschuift bij afwijkende kamertemp. t.o.v. ingesteld set point, moet goed werken. Je doet een stooklijnverschuiving (-3), met stooklijn 4. Hier zit een subtiel verschil tussen (stooklijn aanpassen is andere vorm curve, stooklijnverschuiving is vorm blijft zelfde). Combinatie van ruimtecompensatie en sootklijnverschuiving kan de daaruit volgende werkelijke stooklijn wat springerig maken. Ik kan me voorstellen dat je werkelijke stooklijn nu niet kan volgen. Je kunt overwegen stooklijn lager te zetten en de ruimtecompensatie en stooklijn verschuiving eruit te halen om te beoordelen wat voor effect dit heeft op de lengte van de runs.Maar dit is meer kwestie van stabiel uitgangspunt creëren zodat je impact van wijzigingen erna kunt volgen.

Ik durf niet te zeggen wat dit doet want de delta T uit je WP is 4 graden (BT12 min BT3), dit is heel netjes en zeker niet de delta T van 10 graden uit een eerdere post.

Laadpomp draait ook maximaal dus geen verdere optimalisatie mogelijk.

Enige wat ik niet begrijp is dat jouw aanvoer verwarming (BT2) een hogere temperatuur heeft dan uit de condensor komt (0,5 graden meer). Heb je nog bijverwarming tussen WP en afgitesysteem zitten?

Jouw plaatjes laten eigenlijk een goed werkende WP zien waarbij graadminuten aanpassen de enige overblijvende mogelijkheid lijkt (of een hogere kamertemp dan 20.1) om echte impact te hebben op lengte van de runs.

Wat ik op oostenrijkse forum nog heb voorbij zien komen is dat ze wel eens bepaalde compressorfrequenties blokkeren (b.v. de hogere frequenties) om zo lengte van de runs beïnvloeden, je knijpt dan effectief vermogen van de WP..
Woo thx voor de info. Het klopt dat mijn delta T nu veel beter is, ik heb diverse instellingen veranderd. Toch heb ik nog wat vragen om het goed te begrijpen (zie ook plaatje): Stookcurve

1. ruimtecompensatie, die snap ik nog niet, lijkt dus erg op stooklijnverschuiving?Hoe haal ik de ruimtecompensatie eruit? Door de waarde op 0 te zetten?
2. verschuiving van de stooklijn, bedoel je dan parallel, zoals ik -3 heb?
3. Het nummer van de stooklijn, zegt dat wat over de hellingshoek of is dit te simplistisch gedacht?

Ik heb geen bijverwarming aan staan, ik begrijp dus ook niet waarom BT2 hoger is dan de condensor temperatuur. Dit is toch eindelijk onmogelijk? Misschien een meetfout of een incident, ik zou de grafieken vanuit Nibe uplink kunnen posten.

Is waarde van berekende aanvoertemperatuur zegt dus niets over de werkelijke aanvoertemperatuur? Ik heb een Ta van max 29 graden ingesteld, toch gaat hij soms hoger, overruled bv de ruimtecompensatie deze maximale waarde of is er wat anders aan de hand?

• LittleTycoon
quote:
PolderPloer! schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:31:
[...]

Woo thx voor de info. Het klopt dat mijn delta T nu veel beter is, ik heb diverse instellingen veranderd. Toch heb ik nog wat vragen om het goed te begrijpen (zie ook plaatje): [afbeelding]

1. ruimtecompensatie, die snap ik nog niet, lijkt dus erg op stooklijnverschuiving?Hoe haal ik de ruimtecompensatie eruit? Door de waarde op 0 te zetten?
2. verschuiving van de stooklijn, bedoel je dan parallel, zoals ik -3 heb?
3. Het nummer van de stooklijn, zegt dat wat over de hellingshoek of is dit te simplistisch gedacht?

Ik heb geen bijverwarming aan staan, ik begrijp dus ook niet waarom BT2 hoger is dan de condensor temperatuur. Dit is toch eindelijk onmogelijk? Misschien een meetfout of een incident, ik zou de grafieken vanuit Nibe uplink kunnen posten.

Is waarde van berekende aanvoertemperatuur zegt dus niets over de werkelijke aanvoertemperatuur? Ik heb een Ta van max 29 graden ingesteld, toch gaat hij soms hoger, overruled bv de ruimtecompensatie deze maximale waarde of is er wat anders aan de hand?
1. Voor ruimtecompensatie is een apart menu te activeren als je ruimtesensor hebt geinstalleerd (BT50). Dit is in menu ruimtesensor settings (bij mijn regeling menu 1.9.4). Hier dan vinkje ruimtecompensatie weghalen en/of heating factor correctie op 0 zetten. Indien BT 50 is geinstalleerd zet je hier factor met welke stooklijn aangepast moet worden en regelt ruimtecompensatie menu op basis van afwijkingen van deze ruimtetemp. De gewenste ruimtetemp stel je in in menu 1.1. Ik neem aan dat je geen externe thermostaat hebt aangesloten want dan heb je een ander menu nodig. Zonder BT50 kun je in 1.1 de zgn. curve offset instellen, is parallelle stooklijnverschuiving. Dit moet dan -3 zijn bij jou. 0 is volledig conform stooklijn (menu 1.9)
2. Verschuiving stooklijn, oftwel curve offset werkt als volgt

3. Nummer stooklijn zegt idd iets over de hellingshoek

N.B. Ik heb een andere regelunit dan jij dus menu nrs. kunnen verschillen, maar functionaliteit is zelfde.

Als je geen last hebt van hogere BT2 gewoon negeren, idd eigenlijk onmogelijk maar kan te maken hebben waar die sensor bij precies geinstalleerd zit.

1) Waarde berekende aanvoertemp zegt inderdaad niets over de werkelijke Ta. Het is een rekeneenheid, de verwachte continue aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitentemp die je nodig hebt om het warmteverlies van jouw huis te compenseren en dus een gelijkmatige temperatuur in huis te krijgen.

2) In werkelijkheid stuurt een Nibe typisch op Tr+dT -range. Dus Ta gaat vanzelf omhoog na verloop van tijd als Tr omhoog loopt (o.b.v. goed gedimensioneerde WP) en gaat dus per ontwerp over de berekende Ta.

Via graadminuten regeling die start/stop WP bepaalt komen deze 2 concepten weer bij elkaar. Als je even van afstand ernaar kijkt is dit best wel doordacht. Door primair op dT te regelen blijft WP binnen optimale efficiency-bereik werken. En graadminutenregeling kun je heel goed inzetten om pendelen WP icm under-/overshoots gewenste ruimtetemps te tunen voor jouw individuele situatie.

Ruimtecompensatie beïnvloedt de berekende Ta (stooklijn), niet de werkelijke.

Je kunt te behalen Ta's wel hard instellen via andere menu's.

LittleTycoon wijzigde deze reactie 20-03-2018 12:42 (21%)

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True