Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in een L/L Warmtepomp. Niet voor een nieuwe woning, maar voor een bestaande woning uit 1975 (ong. 700m3, met wat hoge vides). Bod is nog niet geaccepteerd, maar ik ga er even hoopvol vanuit dat dit wel gaat gebeuren volgende week.
Moet natuurlijk ook flink gaan isoleren in deze woning, gezien hier -los van dubbel glas- totaal nog niet in geinvesteerd is. Ben me dus een beetje aan het oriënteren.
Liefst zouden we het maandelijkse energieverbruik zo laag mogelijk houden. Er zit nu een oude HR Ketel in het pand, maar die stamt uit 2005, dus daar moet binnenkort sowieso iets mee. Zit nu een beetje met de volgorde van de werkzaamheden, aangezien we er zo snel mogelijk in willen, en of het wel een verstandige keuze is om voor een W/W WP te gaan. Gevoel zegt van wel, maar het verstand schrikt nogal van de investering. Gok dat ik zomaar richting de 12kw ga aan vermogen, en ik zie dat de prijzen al aardig op aan het lopen zijn t.o.v. de voorbeelden die je online vindt in de rekenvoorbeelden.
Ga nu uit van ongeveer 25k:
- 12kw modulaire combi unit ong. 12k
- boring 7k
- aanleg 3k
- buffervat: 2k
- overige materialen 1k
Maar of dit haalbaar blijkt is de vraag.
Er ligt een gasleiding, maar ik verwacht een beetje dat de prijzen van gas de komende tijd flink gaan oplopen. Investeren in een gasketel lijkt me dan ook niet wenselijk. De terugverdientijd loopt dan de komende jaren terug.
Echter; ik zou wel kunnen opteren voor een gasketel voor het warme water of eventueel een hybride oplossing. Voelt niet helemaal goed, maar scheelt wel een hoop centen op korte termijn. En bijkomend nadeel, de ketel hangt nu in een vrij grote kamer op de eerste verdieping, terwijl de WP in de bijkeuken op de begane grond zou kunnen komen. Heb ik er een kamer van 20m2 voor terug.
Welke oplossing het ook wordt, ik wil sowieso vloerverwarming in het hele huis, dus dat is een mooi startpunt. Ah well, first things first, eerst de handtekening, dan een bouwkundige keuring en volledige energiescan, en dan aan de slag met een mooi plan.
[
Voor 9% gewijzigd door
MikeyMan op 07-02-2018 21:05
]