Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21-09 17:11
Op het moment zijn we (nog steeds ;) ) druk bezig met de voorbereidingen voor de bouw van onze woning. Het wordt een goed geisoleerde (RC8, 3-voudig glas, ventilatie-WTW) woning met een warmtelast van ongeveer 6kW.

De voorkeur gaat uit naar een brine/water-warmtepomp. Nu is daar redelijk wat keus in en daar wordt ik altijd een beetje zenuwachtig van :) Wat zijn jullie tips m.b.t. maken van een keuze? Wat zijn belangrijke criteria?

- Capaciteit; zo dicht mogelijk bij de 6kW lijkt me?
- Modulerend of niet; moduleren = minder/geen buffer nodig, minder/geen pendelen
- COP; zo hoog mogelijk, groot verschil tussen tapwater/verwarming per fabrikant? Goed te vergelijken tussen fabrikanten?
- Idle stroomverbruik
- Beschikbaarheid passieve koeling
- Intelligentie, flexibiliteit en instelbaarheid van de regelaar?
- Ingebouwde tapwaterboiler of niet (lijkt erop dat de meeste te krijgen zijn als solo of combi uitvoering)
- Integratie in huisautomatisering (Modbus/KNX/TCP)
- Merk? Zijn er A- en B-merken in de warmtepompenwereld?
- Subsidie; deze lijkt 2800 euro voor alle apparaten rond de 6kW? Geen selectiecriterium dus
- Prjis; lijkt vrij kansloos, moeilijk om (netto) prijzen te vinden voor veel apparaten

Vergeet ik dan nog iets? Tips voor Merken of apparaten?

Op basis van wat ik tot nu toe (vooral op GoT) heb gelezen kijken we naar een Alpha Innotec SWCV 62H3, Nibe F1155 6 PC of NRGTEQ TNG6 of 8.

Die eerste twee komen schijnbaar uit dezelfde fabriek? Nadeel van de Nibe is dat 'Uplink' gebeuren, ik wil geen apparaat dat met de buitenwereld praat :+ Modbus interface kost 800 euro extra :\

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Alpha innotec zit gewoon met ethernet verbonden en er is een API voor de Luxtronics controller die je zo op iternet vindt.
Voorbeelden genoeg:

Github (onder openhab) https://github.com/openha...xtronic-heat-pump-binding

Domoticz: https://www.domoticz.com/...a09f4a602e666626&start=20

Wij krijgen alpha innotec door de instalateur. Voor hem is dat de keus vanwegen de goede support door Nathan. Die leveren ook alle leidingen (uponor) boren de bron etc.

Overigens staat die nibe communicatie ook op github (onder openhab) https://github.com/openha...ki/Nibe-Heat-Pump-Binding

jacovn wijzigde deze reactie 31-03-2018 08:18 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
quote:
bartvb schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:05:
Op het moment zijn we (nog steeds ;) ) druk bezig met de voorbereidingen voor de bouw van onze woning. Het wordt een goed geisoleerde (RC8, 3-voudig glas, ventilatie-WTW) woning met een warmtelast van ongeveer 6kW.

De voorkeur gaat uit naar een brine/water-warmtepomp. Nu is daar redelijk wat keus in en daar wordt ik altijd een beetje zenuwachtig van :) Wat zijn jullie tips m.b.t. maken van een keuze? Wat zijn belangrijke criteria?

- Capaciteit; zo dicht mogelijk bij de 6kW lijkt me?
- Modulerend of niet; moduleren = minder/geen buffer nodig, minder/geen pendelen
- COP; zo hoog mogelijk, groot verschil tussen tapwater/verwarming per fabrikant? Goed te vergelijken tussen fabrikanten?
- Idle stroomverbruik
- Beschikbaarheid passieve koeling
- Intelligentie, flexibiliteit en instelbaarheid van de regelaar?
- Ingebouwde tapwaterboiler of niet (lijkt erop dat de meeste te krijgen zijn als solo of combi uitvoering)
- Integratie in huisautomatisering (Modbus/KNX/TCP)
- Merk? Zijn er A- en B-merken in de warmtepompenwereld?
- Subsidie; deze lijkt 2800 euro voor alle apparaten rond de 6kW? Geen selectiecriterium dus
- Prjis; lijkt vrij kansloos, moeilijk om (netto) prijzen te vinden voor veel apparaten

Vergeet ik dan nog iets? Tips voor Merken of apparaten?

Op basis van wat ik tot nu toe (vooral op GoT) heb gelezen kijken we naar een Alpha Innotec SWCV 62H3, Nibe F1155 6 PC of NRGTEQ TNG6 of 8.

Die eerste twee komen schijnbaar uit dezelfde fabriek? Nadeel van de Nibe is dat 'Uplink' gebeuren, ik wil geen apparaat dat met de buitenwereld praat :+ Modbus interface kost 800 euro extra :\
Dat uplink gebeuren is niet verplicht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Snap dat het niet verplicht is, maar het lijkt erop dat je via TCP/IP niets met de warmtepomp kan behalve via de API van Nibe, da's nogal jammer.

Dank voor de links jacovn! Dus als ik het goed begrjp heeft de Nibe ook zonder de 800 euro kostende 'Modbus module' een werkende Modbus aansluiting? Heb je alleen een Arduino o.i.d. nodig om de Modbus berichten te ACK-en? Dat maakt het al interessanter.

Maar lijkt erop dat de installateur die je hebt eigenlijk een grotere factor is dan veel andere eigenschappen van de WP? De meeste installateurs hebben een erg sterke voorkeur voor een bepaald merk gok ik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:26
quote:
bartvb schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:42:
Snap dat het niet verplicht is, maar het lijkt erop dat je via TCP/IP niets met de warmtepomp kan behalve via de API van Nibe, da's nogal jammer.

Dank voor de links jacovn! Dus als ik het goed begrjp heeft de Nibe ook zonder de 800 euro kostende 'Modbus module' een werkende Modbus aansluiting? Heb je alleen een Arduino o.i.d. nodig om de Modbus berichten te ACK-en? Dat maakt het al interessanter.

Maar lijkt erop dat de installateur die je hebt eigenlijk een grotere factor is dan veel andere eigenschappen van de WP? De meeste installateurs hebben een erg sterke voorkeur voor een bepaald merk gok ik?
Ik denk dat je je teveel focus hebt op de bediening op afstand. Waarom wil je dit zo graag en zo makkelijk? In de praktijk ga je het denk ik niet gebruiken. Eenmaal goed ingeregeld, dan hoef je niets meer te veranderen. Het is geen CV ketel die ff snel 30 kW warmte in je huis kan pompen een uurtje voordat je thuiskomt. Oftewel, je zult altijd alles min of meer dezelfde temperatuur aanhouden. Daarnaast zijn gevolgen van wijzigingen dermate traag, dat je niet elke 10 min een parameter wijzigt. Dus je kunt best even naar het apparaat lopen, mocht je daadwerkelijk aan de knoppen willen zitten.

Jouw aanname dat de installateur een grote invloed heeft klopt wel. Meesten zijn dealer van een bepaald merk en werken dus daarmee. Zie het deels alsof je een nieuwe auto koopt bij een dealer. Je haalt een BMW ook niet bij de Mercedes dealer. Echter er zijn ook "onafhankelijke dealers of je doet een groot deel zelf. Echter de meesten hier die denken over een W/W WP doen dat in combinatie met het bouwen van een nieuwbouwhuis en dan is het aandeel installatietechniek / warmtetechniek maar een relatief klein deel (maar wel de meest interessante voor tweakers, want aan een baksteen valt niet heel veel te tweaken ;) ) Dankzij het kleine deel gaat men vrij snel in zee met de al gekozen installateur.

Ik vond het ook een lastige keuze en heb diverse offertes opgevraagd van diverse merken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Nibe vanwege hun goede documentatie, goede eigen service (weliswaar naar dealers toe, maar als particulier kun je ze best bellen), goed dealernetwerk, groot bedrijf (dus over het algemeen minder snel failliet en anders wordt het wel overgenomen) en gigantische installed base in Scandinavie, Duitsland en Oostenrijk. Allemaal landen waar het normaliter kouder is dan bij ons, dus als het daar werkt, dan werkt het hier ook dacht ik.

Mijn tweede keuze was een NRGteq, das een Nederlands merk. Qua prijsstelling ongeveer gelijk, maar wel een meer vooruitstrevend product (modulerend), echter slecht dealernetwerk, moeilijk tot een prijs te komen, klein bedrijf, twee jaar geleden bij beginnen van subsidieregeling nog niet meteen op de lijst van de overheid.

Ik denk dat de meeste merken wel een courant product leveren en ik zou ook zeker niet kijken naar 100 euro prijsverschil tussen de merken. Het grootste verschil wordt gemaakt door de capaciteit/temperatuur van de bron, en daar heb je nou net geen invloed op als je bouwlocatie al bekend is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Nu online
quote:

Je kan de modbus adapter van Nibe rond de 450,- krigen, tenminste dat heb ik ervoor betaald.

• bartvb
@PolderPloer! De focus ligt zeker niet op bediening op afstand, de focus ligt op goed kunnen integreren in een domoticasysteem en dan vooral voor fatsoenlijke monitoring waardoor het systeem beter in te regelen is. De data die ik daarvoor wil gebruiken is bij Nibe vooral beschikbaar via hun 'Uplink' systeem waarvan ik juist niet wil dat dat allemaal op afstand bereikbaar is :)

Natuurlijk kan ik ook naar het apparaat lopen om een stooklijn aan te passen op b.v. het te verwachten weer maar dat doet een beetje af aan het concept van een geautomatiseerd huis :) Maar belangrijkste in eerste instantie is het kunnen loggen van de diverse temperaturen en compressor-/pompsnelheden.

Installateur die we op het oog hebben heeft een voorkeur voor Nibe maar weet niet of ze daarmee zijn getrouwd. Was me vooral ook aan het afvragen of het interessant is om moeite te doen om voor de 'optimale' keuze te gaan, maar als ik het zo hoor verschillen de brine/water warmtepompen niet zoveel van elkaar en gaat het vooral om een aantal randzaken als support.

@LittleTycoon dat klinkt al iets betaalbaarder (je gaat wennen aan dat soort prijzen lijkt het), maar blijft veel geld voor iets dat een Arduino met een paar regels code ook kan doen (als ik het goed begrijp). Dat bedrag betaald aan installateur of op een andere manier? Zag overigens dat @Femme iets als dit in gebruik heeft:
http://husdata.se/produkter.asp?prodid=25

Dat lijkt een optie die tussen origineel van Nibe en knutselen met Arduino in zit.

• jacovn
quote:

Onze instaleur maakt gebruik van Itho units en Alpha Innotec WP units voor WP units.
Bij die Itho units met CV gas erbij. (base cube en een cool cube)

Voor een water/water WP moet een instalateur BRL 11000/ 6000-21 hebben. En Nathan levert de in bedrijfname voor hem omdat hij die certificatie (nog) niet heeft.

Dit is hem:

jacovn wijzigde deze reactie 02-04-2018 06:42 (7%)

• LittleTycoon
  • Nu online
quote:
bartvb schreef op maandag 2 april 2018 @ 03:56:
@PolderPloer! De focus ligt zeker niet op bediening op afstand, de focus ligt op goed kunnen integreren in een domoticasysteem en dan vooral voor fatsoenlijke monitoring waardoor het systeem beter in te regelen is. De data die ik daarvoor wil gebruiken is bij Nibe vooral beschikbaar via hun 'Uplink' systeem waarvan ik juist niet wil dat dat allemaal op afstand bereikbaar is :)

Natuurlijk kan ik ook naar het apparaat lopen om een stooklijn aan te passen op b.v. het te verwachten weer maar dat doet een beetje af aan het concept van een geautomatiseerd huis :) Maar belangrijkste in eerste instantie is het kunnen loggen van de diverse temperaturen en compressor-/pompsnelheden.

Installateur die we op het oog hebben heeft een voorkeur voor Nibe maar weet niet of ze daarmee zijn getrouwd. Was me vooral ook aan het afvragen of het interessant is om moeite te doen om voor de 'optimale' keuze te gaan, maar als ik het zo hoor verschillen de brine/water warmtepompen niet zoveel van elkaar en gaat het vooral om een aantal randzaken als support.

@LittleTycoon dat klinkt al iets betaalbaarder (je gaat wennen aan dat soort prijzen lijkt het), maar blijft veel geld voor iets dat een Arduino met een paar regels code ook kan doen (als ik het goed begrijp). Dat bedrag betaald aan installateur of op een andere manier? Zag overigens dat @Femme iets als dit in gebruik heeft:
http://husdata.se/produkter.asp?prodid=25

Dat lijkt een optie die tussen origineel van Nibe en knutselen met Arduino in zit.
In zweden gekocht, samen met de WP. Nibe heeft extra info meelopen in de signalen waardoor je er met simpele goedkope modbus converters niet komt

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 04:51

NBK

Weercam-Avatar

Ik loop nu toch weer tegen een vraagstuk aan waar ik geen echt antwoord op kan vinden.
Bij een gesloten bron worden er 2 PE leidingen de grond ingebracht die onderaan gekoppeld zijn. Ik kan alleen nergens vinden waarom er daarbij geen gebruik word gemaakt van een gesoleerde retourleiding.
Je gaat nu met koud water de grond in wat onderweg langzaam opwarmt. Helemaal onderaan is de bodem rondom je bron in principe ook het warmst.
Daarna gaat je via de retour met dat opgewarmde water je bron weer uit. Maar onderweg ligt je retourleiding vlak bij je aanvoerleiding. Je gaat dus je warme retourwater koelen met je aanvoerwater. Dat lijkt mij niet gunstig voor het rendement van je warmtepomp

Er zijn PE leidingen op de markt die voorzien zijn van isolatie met daaromheen weer een PE laag voor het afsluiten van de isolatie. Dus aan de buitenkant is dat gewoon een 'wat dikkere' PE leiding. Dus het materiaal kan geen reden zijn. Verkrijgbaar in lengtes van 100 meter dus voor de meeste bronnen ruim voldoende. En anders is het gewoon te lassen met ruim beschikbare opties.

Het extra drijfvermogen van het isolatie materiaal zou te neutraliseren moeten zijn met extra ballast. Zodra je merkt dat de slang in je bron begint te drijven monteer je om de slangen een stalen ring voor de ballast en je kunt weer een (paar) meter verder.

De kostprijs zou een goede reden kunnen zijn. Je heb extra ballast nodig en de slang zelf is duurder.

Zou het effect van het warmere aanvoerwater echt zo minimaal zijn dat het de moeite niet loont?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geindigd bij DPC @ SETI-classic

• PolderPloer!
quote:
NBK schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:25:
Ik loop nu toch weer tegen een vraagstuk aan waar ik geen echt antwoord op kan vinden.
Bij een gesloten bron worden er 2 PE leidingen de grond ingebracht die onderaan gekoppeld zijn. Ik kan alleen nergens vinden waarom er daarbij geen gebruik word gemaakt van een gesoleerde retourleiding.
Je gaat nu met koud water de grond in wat onderweg langzaam opwarmt. Helemaal onderaan is de bodem rondom je bron in principe ook het warmst.
Daarna gaat je via de retour met dat opgewarmde water je bron weer uit. Maar onderweg ligt je retourleiding vlak bij je aanvoerleiding. Je gaat dus je warme retourwater koelen met je aanvoerwater. Dat lijkt mij niet gunstig voor het rendement van je warmtepomp

Er zijn PE leidingen op de markt die voorzien zijn van isolatie met daaromheen weer een PE laag voor het afsluiten van de isolatie. Dus aan de buitenkant is dat gewoon een 'wat dikkere' PE leiding. Dus het materiaal kan geen reden zijn. Verkrijgbaar in lengtes van 100 meter dus voor de meeste bronnen ruim voldoende. En anders is het gewoon te lassen met ruim beschikbare opties.

Het extra drijfvermogen van het isolatie materiaal zou te neutraliseren moeten zijn met extra ballast. Zodra je merkt dat de slang in je bron begint te drijven monteer je om de slangen een stalen ring voor de ballast en je kunt weer een (paar) meter verder.

De kostprijs zou een goede reden kunnen zijn. Je heb extra ballast nodig en de slang zelf is duurder.

Zou het effect van het warmere aanvoerwater echt zo minimaal zijn dat het de moeite niet loont?
Ik kan er wel een paar bedenken:

1. Diameter van het boren moet groter.
2. Twee verschillende materialen en een extra las icm mogelijke verschillende uitzetcoefficienten is geen gelukkige combinatie voor iets wat erg lang mee moet gaan.
3. En dit is denk ik de belangrijkste, je aanname dat op maximale diepte alle warmteoverdracht heeft plaatsgevonden hieft absoluut niet juist te zijn. In het stuk naar beneden werkt de bron als een tegenstroomwisselaar, maar dat wil niet zeggen dat dit voldoende capaciteit oplevert. De terugweg werkt de bron als een meestroom wisselaar en kan wel degelijk nog warmte toevoegen aan het water, zolang de watertemperatuur maar lager is dannde omgeving. Dat deze omgeving nadelig wordt benvloed door het eerste deel, wil niet zeggen dat het geen nut heeft.

Je zou eens kunnen bellen met een grondboorder, ben wel benieuwd wat hij zegt.
quote:
NBK schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:25:

Weet bijna zeker dat de gemiddelde watertemperatuur in de bron lager ligt als je n lengte van de bron isoleert. Je zult dus dieper moeten boren

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:23

MadEgg

Tux is lievvv

Voor een nieuwbouwwoning in de provincie Groningen ben ik ook druk bezig met het regelen van een brine/water-warmtepomp. Dat is vooralsnog de bedoeling in ieder geval, maar de kosten vallen me nog wel aardig tegen als ik kijk naar bijvoorbeeld inschattingen op www.milieucentraal.nl

De woning wordt inmiddels volledig casco opgeleverd, zonder dekvloeren, zonder radiatoren, zonder vloerverwarming en zonder gas- en warmwaterleidingen.

Ik heb nu een uitgewerkte offerte mogen ontvangen, en van een ander bedrijf een inschatting gehoord die in dezelfde range ligt. Wat vinden jullie hiervan?

Geschatte transmissie (Nog nader te bepalen zodra mogelijk): 6,7 kW
Te verwarmen oppervlak: 150 m

Aangeboden wordt:
- Melding boringen
- Ontwerp, levering en plaatsing VBWW
- Leveren en aansluiten Thermia Optimum Comfort 6
- Leveren Thermia Online module
- Leveren en plaatsen WTH vloerverwarming door gehele woning (3 verdiepingen, +- 150 m)

Hiervoor mag ik dan +- 26.5k aftikken, exclusief BTW. Ruim 32k inclusief dus. Daar mag dan gelukkig nog wel een 2800 subsidie vanaf. Helaas is de offerte niet gespecificeerd, maar eerder is mij door deze installateur wel verteld dat ik voor de warmtepomp, boring + installatie ongeveer 18-20k excl BTW moest rekenen, dus de resterende 6-8k zou dan voor de vloerverwarming zijn. Bij de aannemer moest ik daar 4.5k incl BTW voor betalen, maar dat is dan wel alleen de begane grond.

Er is nog wel +- 500,- te besparen op de Thermia online module, die ik er toch niet in wil - ik ga de boel echt niet online zetten. Maar dat zet geen zoden aan de dijk op dergelijke bedragen.

Milieucentraal noemt een prijs van 8.500 tot 19.500 voor een bodemwarmtesysteem inclusief installatie en inclusief BTW. Dat is wel even hele andere koek. De prijzen in dit topic komen wel iets meer overeen, maar alsnog klinkt het bedrag mij als te hoog. Wat vinden jullie hiervan?

Daarnaast zit ik nog met andere vragen waar de leverancier van deze offerte (volgens henzelf expert op het gebied van grondwarmte) het niet eens was met andere "experts op het gebied van warmtepompen".

- Volgens deze installateur moest er gn isolatie onder de vloerverwarming omdat de betonvloer dan als een soort buffer gebruikt kon worden om een constantere temperatuur te bereiken. Anderen vertelden mij juist wel isolatie aan te brengen in de vorm van bv noppenfolie, o.a. omdat het verwarmen van je kruipruimte geen enkele zin heeft.

- Volgens deze installateur moest ik rekening houden met +- 7000 kWh elektriciteitsverbruik per jaar van alleen de warmtepomp - anderen vertelden mij rekening te houden met je oude gasverbruik x 2 (of x 3 voor een L/W warmtepomp). Daarmee zou ik op +- 2000 kWh uitkomen (eigenlijk op +- 1200 maar dat is afgaand op onze huidige kleinere tussenwoning). Dat is ook nogal een verschil en zeker iets om rekening mee te houden aangezien ik dat verbruik zo veel mogelijk wil compenseren met PV-panelen. 5000 kWh meer/minder per jaar maakt nogal uit voor de investering dan. En natuurlijk ook voor de terugverdientijd.

- Volgens deze installateur krijg je bij een grondwarmtepomp gn thermostaat meer, omdat de reactietijd dermate lang is dat dat geen zin heeft. In dit topic zie ik zelfs thermostaten per ruimte terugkomen. Zelf leek iets in de richting van Honeywell EvoHome me wel wat, maar dat is puur gebaseerd op mijn ervaring met HR gasketels. Ik heb al jaren een zeer tevreden gebruiker van een Honeywell Chronoterm Modulation klokthermostaat in combinatie met BG vloerverwarming. Radiatoren op de verdieping staan eigenlijk altijd dicht.

- Deze installateur stelde dat Thermia superieur was aan andere merken wegens de Scandinavische roots waar ze al 40 jaar met warmtepompen bezig zijn. In dit topic lijkt iedereen voor Alpha of Nibe te gaan - Thermia ben ik maar sporadisch tegengekomen, en n keer zelfs ronduit negatief.

Ik ben dus op zijn zachtst gezegd nogal verward door de tegenstrijdige berichten. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Aantal opmerkingen:
- is het wel een inverter, of is het een aan/uit

- als uit de warmteverlies 6.7 kW komt, waarom is er dan een model 6 gekozen die 5.7 kW capaciteit heeft ?

- hoe regelt een wp als er helemaal geen thermostaat is ?

- na regeling heeft ook een hoofd thermostaat meestal is mijn bgrip. (Op een ongeregelde zone, maar daar zul je wel moeten meten lijkt me)

- stroomverBruik zou iemand in dit topic iets over moeten roepen. In de lucht/water wp thread meten meerdere mensen hun wp. Die excel staat hier: http://ateliervanwolde.nl...sforum-febr-2018-def.xlsx
Maar dan zou je net iemand moeten vinden die evenveel warmteverlies heeft, maar als je kijkt naar die paar mensen die zowel verwarmen als warm water maken zitten ze allemaal boven de 3500 kWh
Ik hou wel rekening met >5000 kWh per jaar.

- isolatie onder de vloerverwarming op de bg lijkt mij in principe wel goed. Echter moet je wel rekening houden met je hele bouw. Stel je wilt er een 20 mm isolatielaag onder leggen, dus heb je 20 mm minder dekvloer, of je bouwlaag wordt 20 mm hoger (of lagere netto ruimte hoogte)
Maar warmte trekt omhoog, en je vloer heeft al een RC van 3.5 volgens bouwbesluit.
Of de financiele investering aan extra isolatie opweegt tegen energieverlies daar ?

Edit:
Met gas heb je vastrecht van 185 per jaar.
Elke kWh kost je 0.21
Elke m3 gas kost je 0.63

Als je op gemiddeld 1500 m3 gas zou zitten zou je 1500x0.63 / 0.21= 4500 kWh
Dan kun je voor die 185 nog 880 kWh afnemen.

jacovn wijzigde deze reactie 08-04-2018 09:34 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
jacovn schreef op zondag 8 april 2018 @ 07:32:
Aantal opmerkingen:
- is het wel een inverter, of is het een aan/uit
Geen idee, waar kan ik dat aan zien? Uit de folder:
quote:
The Thermia Comfort Optimum has speed control, which means
that its performance can be continuously adjusted to the prevailing
requirements and conditions. No unnecessary work – maximum
efficiency and minimum energy consumption all the time.
Is dat 'speed control' dan moduleren? Op een overzichtspagina staat naast deze pomp ook een 'Thermia Inverter Bel' - dat is dan iig een inverter, lijkt me.
quote:
- als uit de warmteverlies 6.7 kW komt, waarom is er dan een model 6 gekozen die 5.7 kW capaciteit heeft ?
Dat is een goede vraag. Sterker nog, de Thermia 6 lijkt maar 5,4 kW vermogen te hebben. De installateur stelde in de offerte overal van worst case scenario uit te gaan om tegenvallende kosten te voorkomen. Hij verwachtte eigenlijk dat een 4 kW pomp voldoende zou zijn, maar dat wilde hij eerst nameten voordat hij daar toezeggingen over kon doen. De 6.7 is ook maar een schatting, de woning moet nog gebouwd worden en de aannemer wil geen bouw/isolatietechnische documentatie verstrekken anders dan wat er bij de koop al is aangeboden (RC 4,5 voor de spouwmuren, RC 6 voor het dak, RC 3,5 beganegrondvloer). En dat de EPC waarde maximaal 0,4 zou zijn.
quote:
- hoe regelt een wp als er helemaal geen thermostaat is ?
- na regeling heeft ook een hoofd thermostaat meestal is mijn bgrip. (Op een ongeregelde zone, maar daar zul je wel moeten meten lijkt me)
Hij doelde meer op een gebruikersinstelbare thermostaat. Er kwam wel een binnenvoeler en een buitenvoeler, maar niet een interface om de boel mee te bedienen. Eventueel kon er via de smartphone iets via de Thermia Online module, maar ik weiger om mijn verwarming te bedienen via mijn smartphone dus daar zou dan nog iets anders voor moeten komen. Hij raadde het sowieso ten zeerste af om er iets aan te veranderen - het moest volgens hem eenmaal ingesteld worden en daarna kan je het huis het beste in een zo constant mogelijk temperatuur (per ruimte) houden volgens hem.
quote:
- stroomverbruik zou iemand in dit topic iets over moeten roepen. In de lucht/water wp thread meten meerdere mensen hun wp. Die excel staat hier: http://ateliervanwolde.nl...sforum-febr-2018-def.xlsx
Maar dan zou je net iemand moeten vinden die evenveel warmteverlies heeft, maar als je kijkt naar die paar mensen die zowel verwarmen als warm water maken zitten ze allemaal boven de 3500 kWh
Ik hou wel rekening met >5000 kWh per jaar.
Maar er is nog wel een flink verschil tussen een L/W en een W/W-pomp toch? Lijkt me niet dat ik dat direct kan vergelijken.
quote:
- isolatie onder de vloerverwarming op de bg lijkt mij in principe wel goed. Echter moet je wel rekening houden met je hele bouw. Stel je wilt er een 20 mm isolatielaag onder leggen, dus heb je 20 mm minder dekvloer, of je bouwlaag wordt 20 mm hoger (of lagere netto ruimte hoogte)
Maar warmte trekt omhoog, en je vloer heeft al een RC van 3.5 volgens bouwbesluit.
Of de financiele investering aan extra isolatie opweegt tegen energieverlies daar ?

Edit:
Met gas heb je vastrecht van 185 per jaar.
Elke kWh kost je 0.21
Elke m3 gas kost je 0.63

Als je op gemiddeld 1500 m3 gas zou zitten zou je 1500x0.63 / 0.21= 4500 kWh
Dan kun je voor die 185 nog 880 kWh afnemen.
Ja, als je het n-op-n tegen elkaar wegstreept wel ja. Maar dan zit ik nog met de investering van 24k die ik over 20 tot 30 jaar moet afschrijven. Mag ik nog eens pakweg 6000,- bij optellen als ik 5000 kWh per jaar moet opvangen met PV-panelen.

Mijn huidige jaarverbruik voor verwarming en warm water is de afgelopen jaren 570-630 m. Dit is een tussenwoning van 100 m uit 1991. De nieuwe woning is +- 150 m en is halfvrijstaand. Die zou dan wel weer een stuk beter gesoleerd moeten zijn. Gezien onze huidige ervaring lijkt me 1500 m per jaar dan nog steeds flink aan de hoge kant ingeschat - ik ga zelf uit van 1000 m tot 1200 m als we op gas zouden blijven stoken.

30k investering zou het dus worden (PV + warmtepomp). Heel optimistisch gedacht schrijf ik dat af over 30 jaar, dus 1k per jaar. Heel optimistisch gedacht komt dat net 1-op-1 overeen met wat ik anders aan gas kwijt zou zijn, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de warmtepomp na 15 tot 20 jaar op zijn minst groot onderhoud nodig heeft en mogelijk een keer vervangen moet worden.

Als ik het zo allemaal bereken vraag ik me af waarom ik eraan zou beginnen ;) Anticiperen op flink stijgende gasprijzen? Het comfort van de koeling in de zomer lijkt me wel heel prettig, overigens. Maar of dat de flinke meerprijs tov een L/W pomp waard is? Ik heb een kostenindicatie van 7k voor een L/W-pomp ontvangen. 17k meer voor een W/W-pomp is nogal wat.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
MadEgg schreef op zondag 8 april 2018 @ 01:15:

Geschatte transmissie (Nog nader te bepalen zodra mogelijk): 6,7 kW
Te verwarmen oppervlak: 150 m

Aangeboden wordt:
- Melding boringen
- Ontwerp, levering en plaatsing VBWW
- Leveren en aansluiten Thermia Optimum Comfort 6
- Leveren Thermia Online module
- Leveren en plaatsen WTH vloerverwarming door gehele woning (3 verdiepingen, +- 150 m)

Hiervoor mag ik dan +- 26.5k aftikken, exclusief BTW. Ruim 32k inclusief dus. Daar mag dan gelukkig nog wel een 2800 subsidie vanaf. Helaas is de offerte niet gespecificeerd, maar eerder is mij door deze installateur wel verteld dat ik voor de warmtepomp, boring + installatie ongeveer 18-20k excl BTW moest rekenen, dus de resterende 6-8k zou dan voor de vloerverwarming zijn. Bij de aannemer moest ik daar 4.5k incl BTW voor betalen, maar dat is dan wel alleen de begane grond.
De keus W/W of L/W is inderdaad een moeilijke.
Financieel zou je een L/W moeten kiezen tenzij je:
- verwacht heel veel te moeten koelen (best wel reeel als je een huis hebt met veel ramen aan zonkant)
- niet tegen lawaai van de buitenunit kunt die bij L/W erbij hoort. (Kunt er behuizingen overheen (laten) maken maar zitten ook behoorlijk kosten aan)

Het is ook van belang dat je een goede kloppende warmteverlies berekening maakt, en daarbij de juiste getallen als input.
Bij standaard woning rekeken ze met een Qvl van 0.63 (een gemiddelde wat ze gebruiken)
Kies je voor klasse-d lucht verversing en een betere luchtdichtheid dan zal je ventilatie verlies een stuk minder zijn dan met klasse-C en de standaard kierdichtheid.

Ik had bijvoorbeeld rond de 8 kW verlies.
Daarna naar 3 laags glas gegaan, en ik wil de kierdichtheid aanpassen.

De W instalateur gaat opnieuw rekenen, want als hij van een 9 kW warmtepomp en bron uitmoet gaan of zeg maar een 6 kW. De bron wordt snel 20% goedkoper, de WP zelf wellicht 10%.

De vloerverwarming zal er ook een beetje van afhankelijk zijn, maar zeg 10 cm hoh of 15 cm hoh maakt wellicht niet de wereld van verschil.

Voor mijn situatie heb ik van de W instalateur een prijs voor vloerverwarming en 70 mm gietdekvloer gekregen. Dat is samen 30,20 per m2. Als je dat naar je 150 m2 omrekent kom je op goed 4500 ex btw uit.

Daar komen nog wel uren bij, maar die heb ik niet per sub activiteit gekregen.
Totaal 72 uur voor de hele verwarming met naregeling, warmtepomp en buffervat en waterontharder en leidingwerk. dus stel 30 uur voor de hele vloerverwarming. Dan komt er nog een keer 1050 ex btw bij.

Wellicht is het beter je vraag ook in het L/W warmtepomp topic te vragen.
Die rekenen je een stuk voordeliger installatie voor, echter moet je dan een unit importeren, een instalateur vinden die hem installeren wil etc.

Ik heb voor een installatie gekozen die ik nooit terugverdien als je naar de financien kijkt. Echter we bouwen ook een huis wat we wellicht niet per se nodig hebben. Ik rij in een auto die wel de helft goedkoper kan, dan kom je ook van A naar B.
Dus mijn ecologische footprint is niet geweldig. Wel wil ik naar een systeem toe wat me niet de hoofdprijs aan energie kosten gast opleveren.

Met een W/W wp heb ik weinig onderhoud, niet veel energiekosten om temperatuur iets omlaag te krijgen in de zomer en het huis kan ik warm houden in de winter.

jacovn wijzigde deze reactie 08-04-2018 11:33 (48%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@jacovn je hebt helemaal gelijk - het gaat natuurlijk niet alleen in de eerste plaats om de TVT. Een groot tegenargument voor de L/W-warmtepomp is dat mijn vrouw erg bang is voor de herrie die zo'n ding zou maken. Ook zou de W/W WP hopelijk wat langer meegaan en beter opgewassen zijn tegen extreem (koud) weer.

Een investering erin doen is wel prima, maar als de nota van de energieleverancier uiteindelijk hoger is dan dat die met gasgestookte HR-ketel zou zijn wordt het toch wel een beetje pijnlijk ;)

Wat betreft de vloerverwarming: de vloer heeft idd een Rc van 3,5, en op basis daarvan overwegen om al dan niet extra isolatie te doen kan ik inkomen. De installateur gaf echter met klem aan dat er gn isolatie onder de vloerverwarming geplaatst mocht worden omdat dat de efficintie van het systeem zou beperken. Ik vond het zelf een bijzonder verhaal, dus ben op zoek naar een second opinion. Het bedrijf in kwestie zou hierin gespecialiseerd moeten zijn dus ik ben geneigd ze wat credit te geven, maar kan er met mijn hoofd niet bij.

De 8000 voor VVW door de hele woning is fors maar per m nog altijd goedkoper dan wat de projectontwikkelaar mij aanbood (4500 voor alleen de begane grond).

Ik ben vooral ook benieuwd of 20k x 1.21 = 24200 voor boren en installatie van de WP enigszins reel is en hoe het kan dat dit 5000,- boven de bovengrens van milieucentraal.nl is, en precies aan de bovenkant van de range die op warmtepomp-info.nl genoemd wordt. Zo groot is deze woning ook weer niet en zou ook zeker niet slecht gesoleerd moeten zijn.

Het blijft jammer dat de prijzen vanuit de leveranciers zo intransparant zijn. Op de eigen website noemt niemand wat, en op verzoeken om een offerte te maken wordt amper ingegaan. Veel toezeggingen maar er komt maar niets. Blijkbaar hebben ze het zo druk dat ze geen extra werk nodig hebben?

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
@MadEgg
Ik kan je alleen vertellen wat ik voor offerte heb.
7700 ex voor bron boren (9 kW)
1600 ex voor boiler (alpha innotec wws405)
11000 ex voor warmtepomp en toebehoren (alpha innotec swcv92k3)
Ik denk rond 1000 aan uren.
Dat is ook rond 20k ex btw.

Er zijn wel andere mensen die een W/W hebben, wellicht lezen dit dit nog en willen ze hun prijzen delen.

Over de vloer op BG isoleren.
Ik kan me alleen voorstellen dat de BG vloer sneller opwarmt, en dan de andere verdiepingen geen warmte meer krijgen.mde BG vloer zal wel iets sneller reageren omdat je minder masse op hoeft te warmen.

Mijn instalatuer heeft het mij nooit aangeboden terwijl ik er wel over gesproken heb. Heel gangbaar lijkt het niet te zijn op een RC3.5 of betere vloer. Warmte gaat natuurlijk omhoog in principe, maar of het beter of slechter is.. Wij hebben een broodjes/ribcassette vloer en dat lijkt niet een enorme laag beton onder de dekvloer te zijn. In verglijk met de verdiepingsvloer wat een breedplaat is, en 25 cm beton onder de dekvloer heeft.

jacovn wijzigde deze reactie 09-04-2018 12:25 (49%)

• dizzy-miss-lizz
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 26-08 20:43
Ik woon in een gasloze wijk waar iedereen standaard een water/water warmtepomp krijgt.
Geen keuze in soort verder dus de specs moet je me vergeven dat ik die niet exact ken. Zeker als vrouw zijnde ;)
Itho Daalderop pomp incl boilervat (naar ik meen is het 4,5kW), huis van 120m2 en een EPC van 0.

Onze pomp verbruikt ongeveer 1500kWh per jaar. In totaal verbruiken we ongeveer 3400 per jaar incl zo’n quality flow systeem zoals in een filmpje hierboven ook gebruikt werd. We hebben dan weer 12 zonnepanelen die het gehele verbuik dekken.

Aangezien men opzoek was naar stroomverbruik van de w/w warmtepomp hoop ik dat iemand hier wellicht iets aan heeft.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
dizzy-miss-lizz schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:11:
Ik woon in een gasloze wijk waar iedereen standaard een water/water warmtepomp krijgt.
Geen keuze in soort verder dus de specs moet je me vergeven dat ik die niet exact ken. Zeker als vrouw zijnde ;)
Itho Daalderop pomp incl boilervat (naar ik meen is het 4,5kW), huis van 120m2 en een EPC van 0.

Onze pomp verbruikt ongeveer 1500kWh per jaar. In totaal verbruiken we ongeveer 3400 per jaar incl zo’n quality flow systeem zoals in een filmpje hierboven ook gebruikt werd. We hebben dan weer 12 zonnepanelen die het gehele verbuik dekken.

Aangezien men opzoek was naar stroomverbruik van de w/w warmtepomp hoop ik dat iemand hier wellicht iets aan heeft.
1500 kWh is dan weer flink weinig! Da's wel weer even wat anders dan 5-7 kWh. Onze woning wordt iets groter, dus het zal wel wat zwaarder uitpakken, maar toch goed om te weten.

Maar een project met W/W-pompen, toe maar. Ik ben jaloers _/-\o_ De NOM nieuwbouwprojecten die ik hier om me heen zie worden allen voorzien van een L/W WP.

Bedankt voor de info. Altijd goed om wat praktijkervaringen te horen :)

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-09 22:20
In mijn vorige woning had ik met een 6kW L/W warmtepomp inclusief warm water een totaal verbruik (dus inclusief alles) tussen de 1800 en 2500kw/h per jaar. Dit was in een woning van 168m2, maar we verwarmde enkel de b.g. a 72m2 + de badkamer. De warmte welke naar boven lekte was voldoende om altijd voldoende warmte te hebben. De c.v. stond de gehele winter aan en ingesteld op 20,5 graden Celsius.

5000kwh lijkt mij erg veel.

Wat betreft de isolatie onder de vloerverwarming. Volgens mijn installateur Loohuis (Nibe 2120, dus l/w) is dat voor verwarming zeker niet nodig. Echter, als er koeling wordt toegepast past hij het standaard toe. Dit zou betere resultaten en rendementen geven. Wel enkel op de bg omdat de vvw op de verdieping dan automatische het plafond op de bg. koelt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 16:08
Mijn Alpha Innotec WZS82K3M is zojuist gearriveerd en de komende 2 a 3 dagen begint het verbouwen :).

Ik houd jullie op de hoogte.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:45
Verbruik na 1 jaar Alpha Innotec WZS82K3M inclusief PV a 3,7 Mw: 4900kwh.
Bij vorige warmtepomp (Thermia Villa Classic) was het op jaarbasis 8600 kwh. Gezin met 2 kids en in woonkamer en badkamers constant 21 graden.

Edit:

Aanvulling:
Ik moet erbij zeggen dat kiddos hier gemiddeld beiden 1x per week in bad gaan en dat in de zomer we vaker een zwembadje vulden met warm water. Nu hebben we het ook heel lang zonder thermostatische mengkranen uitgehouden, die staan komende maand op de rol om gemonteerd te worden.
Pas sinds dit jaar hele huis om op ledverlichting.
Daarbij ga ik volgend jaar de WTW ventilatie laten vervangen want dat is momenteel ook een energieverkwister (AWB Airmaster 325)

austin_77 wijzigde deze reactie 10-04-2018 20:36 (52%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Bedankt voor de reacties.

Wat een warme huizen allemaal! Wij hebben de thermostaat altijd op 19 graden. Dat zal ook nog wel wat schelen.

In de nieuwbouw lijkt het in ieder geval aardig mee te vallen met het stroomverbruik. Nu alleen nog wachten op nieuwe offertes...

Tja

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-09 22:20
Dat is een compromis. Mijn vrouw werkt in de zorg waar het altijd 23 graden is op de afdeling. Ik vind 18 graden al prima. 20.5 is net acceptabel voor beide.

• jacovn
quote:
Ja dat wel, maar dan valt het me straks niet tegen.
Qua PV installatie komt er geschat rond de 7000 kWh binnen.
We verbruiken nu rond de 5000 kWh per jaar, maar dat hoop ik enigszins te verminderen.. Dus als het 3000 kWh wordt voor de WP alleen dan zou ik met 1000 kWh besparing redelijk op 0 kunnen komen (op papier)

Bij ons zijn de energie slurpers:
- waterbed (dat blijft)
- AC huisventilator (wordt Itho Qualitflow systeem)
- oude losse koelvries combinatie (wil ik niet houden en hij staat nu bij de was en droger dus moet hard werken om de zaak koel te houden vrees ik) Nieuwe zuinige unit koop Ik wel als mijn vrouw meer ruimte wil en die zet ik dan in de garage die stuk koeler is (noord/oost gericht)
- Meer LED lampen i.p.v. halogeen of gloeilampen (niet veel meer)

• bartvb
Waterbed aansluiten op de warmtepomp dus?

Overigens is het op 0 uitkomen alleen iets zolang salderen in enige vorm mogelijk is. Op het moment dat de WP het hardst werkt geven de PV-panelen de laagste opbrengst.

• austin_77
quote:
MadEgg schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:45:
Bedankt voor de reacties.

Wat een warme huizen allemaal! Wij hebben de thermostaat altijd op 19 graden. Dat zal ook nog wel wat schelen.

In de nieuwbouw lijkt het in ieder geval aardig mee te vallen met het stroomverbruik. Nu alleen nog wachten op nieuwe offertes...
Moet erbij vermelden dat die 21 graden was met thermostaten die niet nauwkeuriger in te stellen waren. Inmiddels zijn we gezakt naar 20,5 graden en 20 wil ook nog wel eens voorkomen, badkamers inclusief. Lees her en der trouwens dat badkamers vaker uitgerust worden met infraroodpanelen voor de 'quickfix' qua warmtevraag.

Stroomverbruik vind ik voor onze woning nog beetje hoog. Mogelijk dat het toch ook aan de isolatie ligt die dateert uit 2003. Ik neem aan dat er veel verschil is tussen huizen uit die tijd en de huidige nieuwbouwhuizen.

austin_77 wijzigde deze reactie 11-04-2018 10:51 (13%)

• jacovn
quote:
bartvb schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:22:
Waterbed aansluiten op de warmtepomp dus?

Overigens is het op 0 uitkomen alleen iets zolang salderen in enige vorm mogelijk is. Op het moment dat de WP het hardst werkt geven de PV-panelen de laagste opbrengst.
Nee, waterbed op elektra natuurlijk.

Als,overigens kamer stabiel op 20 graden of zo is zal verbruik hopenlijk meevallen, maar staat op 28 of 29 graden uit mijn hoofd, heeft dus warmteverlies.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:20
quote:
MadEgg schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:13:
@jacovn je hebt helemaal gelijk - het gaat natuurlijk niet alleen in de eerste plaats om de TVT. Een groot tegenargument voor de L/W-warmtepomp is dat mijn vrouw erg bang is voor de herrie die zo'n ding zou maken. Ook zou de W/W WP hopelijk wat langer meegaan en beter opgewassen zijn tegen extreem (koud) weer.

Een investering erin doen is wel prima, maar als de nota van de energieleverancier uiteindelijk hoger is dan dat die met gasgestookte HR-ketel zou zijn wordt het toch wel een beetje pijnlijk ;)

Wat betreft de vloerverwarming: de vloer heeft idd een Rc van 3,5, en op basis daarvan overwegen om al dan niet extra isolatie te doen kan ik inkomen. De installateur gaf echter met klem aan dat er gn isolatie onder de vloerverwarming geplaatst mocht worden omdat dat de efficintie van het systeem zou beperken. Ik vond het zelf een bijzonder verhaal, dus ben op zoek naar een second opinion. Het bedrijf in kwestie zou hierin gespecialiseerd moeten zijn dus ik ben geneigd ze wat credit te geven, maar kan er met mijn hoofd niet bij.

De 8000 voor VVW door de hele woning is fors maar per m nog altijd goedkoper dan wat de projectontwikkelaar mij aanbood (4500 voor alleen de begane grond).

Ik ben vooral ook benieuwd of 20k x 1.21 = 24200 voor boren en installatie van de WP enigszins reel is en hoe het kan dat dit 5000,- boven de bovengrens van milieucentraal.nl is, en precies aan de bovenkant van de range die op warmtepomp-info.nl genoemd wordt. Zo groot is deze woning ook weer niet en zou ook zeker niet slecht gesoleerd moeten zijn.

Het blijft jammer dat de prijzen vanuit de leveranciers zo intransparant zijn. Op de eigen website noemt niemand wat, en op verzoeken om een offerte te maken wordt amper ingegaan. Veel toezeggingen maar er komt maar niets. Blijkbaar hebben ze het zo druk dat ze geen extra werk nodig hebben?
Hier ook een w/w van Nrgteq in een huis uit 2015. Als je naar tvt kijkt kun je het beste een gas ketel nemen en voorbereiden voor tzt wp. Dat is gewoon het goedkoopst. En er wordt in het l/w topic wel veel geschreven over goedkope wp's, maar dat is allemaal import. Zodra je het laat doen, gaat de prijs snel omhoog en wordt het verschil met een w/w een stuk kleiner. Let dus goed op de uitgangspunten.

Ik heb een rc van 5 in de vloer en geen kruipruimte, de v.v. ligt daat zonder verdere isolatie rechtstreeks op. De verdiepingen zijn uiteraard niet geisoleerd, dat koelt een stuk beter. Mijn ervaring is inmiddels dat verwarmen en koelen hier bijna 1 op 1 is. Ik betaalde ongeveer 6000 euro ex voor 3 verdiepingen van 88 m2 voor de v.v, voor extra zuinige verdelers kwam er nog 300 euro bovenop.

Qua levensduur zou je (hoop ik) een langere mogen verwachten, eea afhankelijk van het ingeschaalde vermogen, de kans dat een w/w op een hoger toerental moet draaien is lager dan bij een l/w.

Bij mij was het destijd circa 8000 euro voor de wp, 4000 euro voor de boring (was heeel goedkoop) en kwam er nog een paar duizend bij voor koppelingen, kleppen, appendages en manuren. Dat laatste zal niet veel uitmaken of je nu gas, l/w of w/w hebt.

Mijn verbruik is erg laag, huis is goed ontworpen, geen koude bruggen, goede zonneinstralling en goed geisoleer, een hele goede bron (ik kom niet onder de 8 graden), ik blijf onder de 1000 kWh

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@jerh bedankt voor de info!

Ik ervaar het verschil tussen L/W en W/W toch wel iets anders. Helaas nog geen concrete offertes gekregen behalve de ene voor +- 24000 voor W/W, maar wel richtbedragen gehoord. Voor W/W noemt met steevast bedragen van 20000 tot 25000 excl BTW. Voor een L/W heb ik inmiddels van drie verschillende partijen een richtprijs van 7000 - 12000 inclusief apparatuur, montage en BTW gekregen. Ook daar wordt nog een concretere offerte uitgewerkt, hoop ik.

Dat is toch ruwweg 50% van de prijs. Het bijzondere is dat het bedrijf dat mij de W/W-pomp geoffreerd heeft iets soortgelijks zegt als wat jij hier zegt: dat er nog enorm veel kosten bovenop komen, ook bij een L/W-pomp, dus dat het uiteindelijk maar weinig scheelt in de totale kosten. De bedragen die ik hoor zijn anders :?

Tja

• jerh
quote:
MadEgg schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:32:
@jerh bedankt voor de info!

Ik ervaar het verschil tussen L/W en W/W toch wel iets anders. Helaas nog geen concrete offertes gekregen behalve de ene voor +- 24000 voor W/W, maar wel richtbedragen gehoord. Voor W/W noemt met steevast bedragen van 20000 tot 25000 excl BTW. Voor een L/W heb ik inmiddels van drie verschillende partijen een richtprijs van 7000 - 12000 inclusief apparatuur, montage en BTW gekregen. Ook daar wordt nog een concretere offerte uitgewerkt, hoop ik.

Dat is toch ruwweg 50% van de prijs. Het bijzondere is dat het bedrijf dat mij de W/W-pomp geoffreerd heeft iets soortgelijks zegt als wat jij hier zegt: dat er nog enorm veel kosten bovenop komen, ook bij een L/W-pomp, dus dat het uiteindelijk maar weinig scheelt in de totale kosten. De bedragen die ik hoor zijn anders :?
Ik heb nog voor het pre subsidie tijdperk gekocht, 2014 aangeschaft, 2015 geinstalleerd, toen was er ook nog serieus crisis in de bouw. Dat heeft ongetwijfeld impact op de prijsstelling gehad. In principe zou ik verwachten dat het prijsverschil vooral in de boring moet zitten, voor de rest is een wp een grote omgekeerde koelkast, dat zal het prijsverschil niet vandaan komen. Wellicht nog wat prijsverschil tussen a en b merken, ik zit er nu niet genoeg meer in om je daar advies over te geven.

De overige voordelen blijven natuurlijk wel staan en ervaar ik:
lager gebruik
koeling ongeveer gratis, dus gebruik je die meer
minder geluid
geen buitenunit
geen capaciteitsverlies bij dalende temperaturen

Nadeel:
duurder

• jacovn
Bij een L/W worden voor het gemak nog wel eens wat leidingen, koppelingen, kranen, afsluiter etc vergeten als het over de prijzen gaat denk ik.

Ander punt is dat als je het moet laten installeren door een bedrijf, je haast nooit de goedkoopste prijs geoffreerd krijgt die je online kunt vinden.
Mij is letterlijk verteld dat web winkels soms voor 3-5% marge werken en door hun grotere inkoop goedkoper verkopen dan de inkoop van de instalateur.

Ik was van plan een L/W Zubudan te nemen van 11.2 kW als ik dan bij comfortklimaat als voorbeeld kijk (Mitsubishi PUHZ-SHW112YHA + EHST20C-VM2C) is het 7000
Mij werd toen aangegven dat hij voor die prijs niet kon leveren, en is gezegd dat het rond de 10.000 uit zou komen met de dingen die er bij moesten. De Alpha innotec die ik nu krijg is 8000 ex btw, maar daar komt ook bijn 4000 aan zaken omheen, en dan de bron nog.

Dus het is niet 1:1 gelijk duur met een L/W prijs die je online vindt, en dan zul je ook nog meer betalen omdat de aantallen W/W die verkocht worden lager zijn, en dus economy of scale.

Als je zo kijkt is het product waarschijnlijk te duur.

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18-09 21:24
Dat laatste is zeker waar. Te duur. Zowel LW als WW.

Maar NL is duur.

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• Venxir
  • Laatst online: 16:08
Mijn alpha innotec draait nu een weekje. Hij verwarmd goed, alleen het koelen start niet op met het weer van gisteren en vandaag. Ik kan de oorzaak nog niet vinden maar ik vind ik het "afschakelingen" menu ook vaak WPStoring, dit teriwjl de LED-ring gewoon groen is en de storingsbuffer niet vult met meldingen.

Volgende week komt de installateur nog eens kijken en de boel ook isoleren.

If it aint broke, fix it till it is!

• austin_77
quote:
Venxir schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:53:
Mijn alpha innotec draait nu een weekje. Hij verwarmd goed, alleen het koelen start niet op met het weer van gisteren en vandaag. Ik kan de oorzaak nog niet vinden maar ik vind ik het "afschakelingen" menu ook vaak WPStoring, dit teriwjl de LED-ring gewoon groen is en de storingsbuffer niet vult met meldingen.

Volgende week komt de installateur nog eens kijken en de boel ook isoleren.
Storing wil zeggen dat er geen vraag is aan warmte en dan komt de startblokkering in, pomp registreert dat dan als een storing, das een fout in software denk ik. Zolang de ring groen is is het prima. (praat uit eigen ervaring).

Je moet in instellingen even kijken wat de criteria zijn waaraan voldoen moet worden voor start koeling.
Te vinden op controller door pijltje te selecteren, op knop drukken, sneeuwvlokicoontje te selecteren via draaiknop, knop indrukken, optie parameters selecteren met draaiknop, knop indrukken. Daar staan je startkoeling voorwaarden.

Als bij mij de buitentemp voor 8 uur hoger is dan 18 graden dan start koeling of als de buitentemp minimaal 5 graden hoger is dan 18 graden buitentemp. Als buitentemp 4 uur lager dan 18 graden is dan stopt koeling

austin_77 wijzigde deze reactie 21-04-2018 11:59 (10%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
jerh schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:54:
[...]

Ik heb nog voor het pre subsidie tijdperk gekocht, 2014 aangeschaft, 2015 geinstalleerd, toen was er ook nog serieus crisis in de bouw. Dat heeft ongetwijfeld impact op de prijsstelling gehad. In principe zou ik verwachten dat het prijsverschil vooral in de boring moet zitten, voor de rest is een wp een grote omgekeerde koelkast, dat zal het prijsverschil niet vandaan komen. Wellicht nog wat prijsverschil tussen a en b merken, ik zit er nu niet genoeg meer in om je daar advies over te geven.

De overige voordelen blijven natuurlijk wel staan en ervaar ik:
lager gebruik
koeling ongeveer gratis, dus gebruik je die meer
minder geluid
geen buitenunit
geen capaciteitsverlies bij dalende temperaturen

Nadeel:
duurder
Is het niet zo dat je moet koelen in de zomer om de bron op te warmen?
Wat als je het niet doet en in de winter is de bron te koud, uitgeput.

Bij een lucht water heb je altijd voldoende bron natuurlijk, bij extreem koud weer is de water water in het voordeel maar ervoor en erna is de lucht water in het voordeel, ook met sww maken met deze temperaturen als vandaag bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• austin_77
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 12:18:
[...]

Bij een lucht water heb je altijd voldoende bron natuurlijk, bij extreem koud weer is de water water in het voordeel maar ervoor en erna is de lucht water in het voordeel, ook met sww maken met deze temperaturen als vandaag bijv.
Bij koelen regenereer je je bron. Ik kan me niet indenken waarom je niet zou koelen:
- huizen met ww warmtepompen zijn veelal goed geisoleerd dus warmte in huis krijg je er niet snel uit.
- max tempverschil qua koeling is ongeveer 4 graden onder buitentemperatuur dus je koelgroepen zullen niet snel dicht gaan

Nu moet ik zeggen dat in onze huizenrij er een van de buren destijds (14 jaar geleden) voor gekozen heeft om een warmtepomp zonder (passieve) koeling te laten installeren. Vraag me niet waarom. De bron lijkt me niet uigeput (net zoals bij mij hebben al mijn buren een eigen bron van 2x 100m), heb hem nog nooit gehoord over geen vermogen van de warmtepomp.

Ik ben in ieder geval blij dat ik geen airco-units om me heen hoor als ik in de tuin zit 😊

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
austin_77 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 12:57:
[...]

Ik ben in ieder geval blij dat ik geen airco-units om me heen hoor als ik in de tuin zit 😊
Die hoor ik ook niet, ik zit in de winter niet in de tuin. >:)

• austin_77
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:00:
[...]

Die hoor ik ook niet, ik zit in de winter niet in de tuin. >:)
Whahahahaha lol, u made my day! 😂

Maar u got my point getuige je smiley 😉

Addendum:
Nu vermoed ik dat een diepere bronboring langzamer warmte verliest en/of meer buffert dan een ondiepere bron met meerdere boorgaten.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
austin_77 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:02:
[...]

Whahahahaha lol, u made my day! 😂

Maar u got my point getuige je smiley 😉

Addendum:
Nu vermoed ik dat een diepere bronboring langzamer warmte verliest en/of meer buffert dan een ondiepere bron met meerdere boorgaten.
Oh, en hij draait natuurlijk niet in de zomer :+
Bewust voor gekozen, ik maak geen sww met de warmtepomp ondanks hij op noordzijde van het huis staat en we dus nooit buiten zitten.
Alleen verwarmen, koelen kan eventueel wel, die optie heeft hij maar vind het slecht werken plus dat het maar een paar dagen per jaar is, niet echt boeiend.
Wel ben ik dan weer blij dat de aanschaf slechts 400,- was voor een 7kW L/w warmtepomp, houd ik nog een leuke boy toy wagen aan geld over. oOo

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:09:
[...]
Wel ben ik dan weer blij dat de aanschaf slechts 400,- was voor een 7kW L/w warmtepomp, houd ik nog een leuke boy toy wagen aan geld over. oOo
+de kosten voor de benzine ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-04-2018 13:10 (3%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• austin_77
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:09:
[...]

Oh, en hij draait natuurlijk niet in de zomer :+
Bewust voor gekozen, ik maak geen sww met de warmtepomp ondanks hij op noordzijde van het huis staat en we dus nooit buiten zitten.
Alleen verwarmen, koelen kan eventueel wel, die optie heeft hij maar vind het slecht werken plus dat het maar een paar dagen per jaar is, niet echt boeiend.
Haha.

Koeling hier draait bijna hele zomer door. Woonkamer ligt met alle ramen (aan achterkant, ons huis ligt in een talud en is een split level, woonkamer ligt een verdieping lager dan straatniveau) op het oosten dus volop zon in ochtend en gedurende de dag warmt de zon verdieping 1 en 2 op.

Hier ook SWW middels geintegreerd 180l boilervat.

• jerh
quote:
[...]

Het wordt vaak wel aangeraden. Ik heb het eerste jaar zonder koeling gedraaid, zat ergens iets fout in de installatie, en daar heb ik het tweede geen last van gehad. Ik heb wel een hele mooie boring, omdat hij door twee watervoerende lagen loopt, dus dat kan het ook zijn.

Maar zoals eerder beschreven in een nieuwbouwhuis wil je ook koelen. Hier is de temperatuur in huis na de laatste paar dagen opgelopen naar tussen de 24 en 25 graden (heb de koeling nog niet ingeschakeld en volgende week weer koud). Dus er is niet heel veel voor nodig en ook screens helpen niet oneindig hier.

En met een w/w kost koelen circa 80 Wh/h, dus het is relatief goedkoop, dus waarom niet.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
jerh schreef op zondag 22 april 2018 @ 07:43:
[...]

Het wordt vaak wel aangeraden. Ik heb het eerste jaar zonder koeling gedraaid, zat ergens iets fout in de installatie, en daar heb ik het tweede geen last van gehad. Ik heb wel een hele mooie boring, omdat hij door twee watervoerende lagen loopt, dus dat kan het ook zijn.

Maar zoals eerder beschreven in een nieuwbouwhuis wil je ook koelen. Hier is de temperatuur in huis na de laatste paar dagen opgelopen naar tussen de 24 en 25 graden (heb de koeling nog niet ingeschakeld en volgende week weer koud). Dus er is niet heel veel voor nodig en ook screens helpen niet oneindig hier.

En met een w/w kost koelen circa 80 Wh/h, dus het is relatief goedkoop, dus waarom niet.
Ja dat is wel mooi, het is alleen een pompje wat rond draait natuurlijk. Maar die temperatuur heb ik ook en heb geen nieuwbouwhuis maar van 89 en redelijk af bouw geeisoleerd, met wat deuren tegen elkaar open krijgen we het wel wat koeler.
We zijn met 5 personen in huis en er loopt altijd wel iemand in of uit, zo snel ze zon zien gaan er deuren en ramen open dus ik denk dat het hier nooit goed zou werken dat koelen omdat je dan eigenlijk alles dicht moet laten, dat lukt niet hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
quote:
Rol-Co schreef op zondag 22 april 2018 @ 07:51:
[...]

Ja dat is wel mooi, het is alleen een pompje wat rond draait natuurlijk. Maar die temperatuur heb ik ook en heb geen nieuwbouwhuis maar van 89 en redelijk af bouw geeisoleerd, met wat deuren tegen elkaar open krijgen we het wel wat koeler.
We zijn met 5 personen in huis en er loopt altijd wel iemand in of uit, zo snel ze zon zien gaan er deuren en ramen open dus ik denk dat het hier nooit goed zou werken dat koelen omdat je dan eigenlijk alles dicht moet laten, dat lukt niet hier.
Dat lukt hier veel moeilijker. Het is een massabouw huis, dus als de warmte binnen is, is het echt een probleem. Screens niet gebruiken betekent een tropisch klimaat binnen. Nu hebben we een buffer voor aankomende week :), ik verwacht dat de wp pas in november weer aanhoeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:12
quote:
[...]

Bij een goed ontwerp is passieve koeling niet vereist, maar door het opnemen van passieve koeling, zou er met een (iets) kleinere gesloten bron kunnen volstaan. Dit omdat de effectieve ontrekking minder wordt. Als het boorbedrijf passieve koeling heeft opgenomen in de berekening/offerte, moet je dus zeker gaan koelen.

Als je een gesloten bron aanvraag zonder passieve koeling zou doen, zal de omvang van de bron ietswat groter zijn, dan met passieve koeling. Maar het verschil is niet groot, omdat passieve vloerkoeling gelimiteerd is qua vermogen/energie.

Er is voor een gemiddelde woning, altijd een koudeoverschot in de bron, passieve koeling maakt dit alleen kleiner, aldus wordt de gemiddelde bron temperatuur hoger, aldus het rendement van de warmtepomp hoger.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
MadEgg schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:45:
En ik heb een nieuwe offerte mogen ontvangen... hiermee lijkt die 32000,- opeens vrij interessant.

55.000,- inclusief BTW, waarvan 8K voor boringen. Hierbij is dan wel de aanleg van vloerverwarming, leidingwerk en dekvloer opgenomen.

Die boringen lijken me nog redelijk, maar de rest... :X

Ondertussen ook een volledige offerte voor een L/W-pomp, 12k inclusief montage. Nog 10k erbij voor vloerverwarming + dekvloer en het is 30k goedkoper.

Volstrekt onbetaalbaar. Ik heb nog n offerteaanvraag uitstaan, maar ik geloof niet dat het hem gaat worden.

Tja

• austin_77
quote:
MadEgg schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:56:
[...]

En ik heb een nieuwe offerte mogen ontvangen... hiermee lijkt die 32000,- opeens vrij interessant.

55.000,- inclusief BTW, waarvan 8K voor boringen. Hierbij is dan wel de aanleg van vloerverwarming, leidingwerk en dekvloer opgenomen.

Ondertussen ook een volledige offerte voor een L/W-pomp, 12k inclusief montage. Nog 10k erbij voor vloerverwarming + dekvloer en het is 30k goedkoper.

Volstrekt onbetaalbaar. Ik heb nog n offerteaanvraag uitstaan, maar ik geloof niet dat het hem gaat worden.
Sow! Das een pittige offerte die 55000,-. 37000,- aan w/w warmtepomp...welk merk/type hebben ze dan genomen? En hoeveel leidingwerk moet het wel niet zijn? Of ligt het aan voorgestelde materiaalkeuzen?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
austin_77 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:32:
[...]
Sow! Das een pittige offerte die 55000,-. 37000,- aan w/w warmtepomp...welk merk/type hebben ze dan genomen? En hoeveel leidingwerk moet het wel niet zijn? Of ligt het aan voorgestelde materiaalkeuzen?
Het is een kleine 40k (excl BTW) aan installatiewerk voor:
- Stiebel Eltron combipomp geschikt voor koeling
- 200 liter buffervat
- vloerverwarming over 170 m2 (hebben ze ruim ingeschat blijkbaar, volgens is 150 m accurater)
- dekvloer
- warmwaterleiding naar badkamer op eerste verdieping

En daar bovenop nog een kleine 7k excl BTW voor de boringen: 2x 125m 32mm U-lus.

Helaas is de offerte van de installateur niet verder uitgesplitst, dit ga ik nog opvragen, kijken waar die hoge kosten vandaan komen.

Tja

• austin_77
quote:
MadEgg schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:42:
[...]

- 200 liter buffervat
- vloerverwarming over 170 m2 (hebben ze ruim ingeschat blijkbaar, volgens is 150 m accurater)
- dekvloer

En daar bovenop nog een kleine 7k excl BTW voor de boringen: 2x 125m 32mm U-lus.

Helaas is de offerte van de installateur niet verder uitgesplitst, dit ga ik nog opvragen, kijken waar die hoge kosten vandaan komen.
Goed dat je die uitsplitsing op gaat vragen!

Grof gerekend:
Warmtepomp -> 12000,- (excl btw en zonder aftrek subsidie)
200 liter buffervat -> 1000,- (excl btw)
Restmateriaal en buizenwerk -> 1500,-
Dat laat 25500,- over voor vloerverwarming en dekvloer. Die warmwaterleiding lijkt me iets van 300,-

Nu weet ik de vloerverwarming en dekvloerprijzen voor 150 vierkante meter niet.
Pfff die bedragen lopen altijd zo snel op he :'(

• LittleTycoon
  • Nu online
quote:
[...]

- 200 liter buffervat
- dekvloer

Mafiapraktijken

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23-09 09:33
quote:
MadEgg schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:56:
[...]

Klaarblijkelijk zijn er weer een aantal vette maanden in de bouw ;) Ik denk dat je, maar dat had je ook al gevraagd. Om per punt een uitsplitsing te vragen. Een dergelijke totaalprijs noemen werkt bij jou al goed “dan maar niet” en dat terwijl een water/water warmtepomp zoveel mooie dingen kan bieden!

Mijn installateur heeft het destijds uit zichzelf als volgt aangeboden warmtepomp (lucht en water (bij de laatste inclusief boring (gespecificeerd aantal bronnen en de lengte))), afgiftesysteem, wateraanvoer, waterafvoer. Begrijp ik goed dat dezelfde installateur ook zorgt voor de dekvloer? Waarom? Ook dat is een punt dat je het beste rechtstreeks met een vloerenbedrijf regelen kunt. Daarmee heb je de eerste 10% alweer te pakken.

Met die informatie kun je dan denk ik ook een vergelijking maken met een eventuele tweede partij. Dat laatste heb ik destijds zelf niet gedaan vanwege het gevoel dat ik bij m’n installateur had.

Inmiddels wonen we een maand in de woning en dat doen we naar volle tevredenheid. Verwarming van de woning met behulp van de vloerverwarming is zeer aangenaam te noemen en wij ervaring het hebben van een boiler als bijzonder comfortabel. We hebben een 300 liter boiler en hebben tot op heden nog niet het gevoel gehad daar aan te kort te komen. Koelen kan ik nog niet over oordelen. Op basis van de parameters is de pomp nog niet aangeslagen om passief te koelen.

• jacovn
quote:
GerjanT schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:36:
. Begrijp ik goed dat dezelfde installateur ook zorgt voor de dekvloer? Waarom? Ook dat is een punt dat je het beste rechtstreeks met een vloerenbedrijf regelen kunt. Daarmee heb je de eerste 10% alweer te pakken.
Dat hoeft toch geen probleem te zijn ?

Mijn instalatuer laat een dekvloerenbedrijf de vloer storten. Die komen voor rijden steken een slang naar binnen en laten gietcement over de vloerverwarming lopen.

Ik heb het eerder gepost, maar zo uit mijn hoofd is de dekvloer van de W instalateur 2/m2 duurder (van 12.50 naar 14.50 of zoiets) dan de bouwer. Dat hoeft niet de reden voor een hoge rekening te zijn lijkt me.

De argumenten waren:
- de betere warmte overdracht van de buizen naar de dekvloer.
- Vlakkere dekvloer
- snel beloopbaar. Komt laat in bouwproces, vrijdag gestort, maadag doorgaan met afwerken huis.

Zal elleen wel enorm veel vocht in zitten, maar dat weet ik niet zeker,

• GerjanT
quote:
jacovn schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 06:59:
[...]

Dat hoeft toch geen probleem te zijn ?

Mijn instalatuer laat een dekvloerenbedrijf de vloer storten. Die komen voor rijden steken een slang naar binnen en laten gietcement over de vloerverwarming lopen.

Ik heb het eerder gepost, maar zo uit mijn hoofd is de dekvloer van de W instalateur 2/m2 duurder (van 12.50 naar 14.50 of zoiets) dan de bouwer. Dat hoeft niet de reden voor een hoge rekening te zijn lijkt me.

De argumenten waren:
- de betere warmte overdracht van de buizen naar de dekvloer.
- Vlakkere dekvloer
- snel beloopbaar. Komt laat in bouwproces, vrijdag gestort, maadag doorgaan met afwerken huis.

Zal elleen wel enorm veel vocht in zitten, maar dat weet ik niet zeker,
Wij hebben er voor gekozen de vloer apart in opdracht te geven. Da's een keuze, de twee euro extra zit toch in extra opslagen waarschijnlijk. Installateur zal met een prima partij komen ga ik vanuit. Wij hebben ons huis casco afgenomen en als ik kijk naar het verschil in vloer dat vanuit de projectbouw kwam en de onze ben ik blij dat we het casco gedaan hebben. Jouw argumenten kan je ook altijd inbrengen bij rechtstreekse afname.

Vocht ontkom je niet aan. Wij hebben nadat vloer, muren en plafond gedaan waren een bouwdroger ingezet met een verwarming op krachtstroom. Dit was afgelopen januari/februari geen overbodige luxe.Het kost even wat stroom maar zorgt er ook voor dat je het eerste vocht kwijt bent.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
GerjanT schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:36:
[...]

Klaarblijkelijk zijn er weer een aantal vette maanden in de bouw ;) Ik denk dat je, maar dat had je ook al gevraagd. Om per punt een uitsplitsing te vragen. Een dergelijke totaalprijs noemen werkt bij jou al goed “dan maar niet” en dat terwijl een water/water warmtepomp zoveel mooie dingen kan bieden!

Mijn installateur heeft het destijds uit zichzelf als volgt aangeboden warmtepomp (lucht en water (bij de laatste inclusief boring (gespecificeerd aantal bronnen en de lengte))), afgiftesysteem, wateraanvoer, waterafvoer. Begrijp ik goed dat dezelfde installateur ook zorgt voor de dekvloer? Waarom? Ook dat is een punt dat je het beste rechtstreeks met een vloerenbedrijf regelen kunt. Daarmee heb je de eerste 10% alweer te pakken.

Met die informatie kun je dan denk ik ook een vergelijking maken met een eventuele tweede partij. Dat laatste heb ik destijds zelf niet gedaan vanwege het gevoel dat ik bij m’n installateur had.

Inmiddels wonen we een maand in de woning en dat doen we naar volle tevredenheid. Verwarming van de woning met behulp van de vloerverwarming is zeer aangenaam te noemen en wij ervaring het hebben van een boiler als bijzonder comfortabel. We hebben een 300 liter boiler en hebben tot op heden nog niet het gevoel gehad daar aan te kort te komen. Koelen kan ik nog niet over oordelen. Op basis van de parameters is de pomp nog niet aangeslagen om passief te koelen.
We hebben het het liefst via 1 partij omdat dat het makkelijker maakt qua coordinatie en planning. Ik heb echter ook een losse offerte voor dekvloeren voor 2250 liggen en een voor vloerverwarming door de hele woning voor 8000. Voor 11k moet de verwarming + leidingwerk wel klaar zijn dus. Incl. BTW

Daar nog eens 35k overheen voor warmtepomp, boilervat en montage is wel wat prijzig. Maar ik wacht de uitsplitsing af en heb nog een derde offerteaanvraag uitstaan van een andere leverancier. Dus ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven. :)

Tja

• GerjanT
quote:
MadEgg schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:26:
[...]

We hebben het het liefst via 1 partij omdat dat het makkelijker maakt qua coordinatie en planning. Ik heb echter ook een losse offerte voor dekvloeren voor 2250 liggen en een voor vloerverwarming door de hele woning voor 8000. Voor 11k moet de verwarming + leidingwerk wel klaar zijn dus. Incl. BTW

Daar nog eens 35k overheen voor warmtepomp, boilervat en montage is wel wat prijzig. Maar ik wacht de uitsplitsing af en heb nog een derde offerteaanvraag uitstaan van een andere leverancier. Dus ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven. :)
Zou de hoop ook zeker niet opgeven. Bij de vloerverwarming is het ook goed te weten welke buis ze toepassen. Vaak wordt PE-RT toegepast maar je kunt ook een PE-RT buis krijgen met een aluminium kern erin. Deze laatste is 100% zuurstof en waterdamp-dicht. De prijs die je noemt is denk ik daarin niet zo heel verkeerd komt aardig overeen met mijn meterprijs. In mijn geval was dat dan inclusief de nodige verdelers + AKB.

Ik zou de vloerverwarming trouwens wel combineren met de persoon die de warmtepomp levert, afstelling luistert nauw. Je wilt ook niet in de situatie komen dat er gekissebis komt over bv type verdeler ofzo.

• bartvb
Heb drie offertes en een raming voor een installatie met brine/water warmtepomp liggen. Hieronder de samenvatting, alles excl BTW.

Installateur A:
Vaillant VWF 118/4 flexoCompact + controller + passief koelen = 7150
Zelfde maar met 300L losse boiler = 7170 (boiler = OEG 300L, 2 spiralen = 730 euro)
Bron (3x65m) = 6580,-
Totaal: 13750,-

Vloerverwarming = 27,55 / m2 incl 7cm afwerkvloer + regeling per ruimte

Installateur B:
Nibe F1155-06 PC modulerende WP
300L boilervat voor warm water
100L buffervat
Bron
Arbeidsloon = 3600,-
Materiaal = 18000,-
Totaal = 21600,-

220m2 vloerverwarming
Arbeid: 4700,-
Materiaal: 7400,-
Totaal: 12100,- (=55 euro/m2, haha)

Ruimteregeling: 3900,0 (700 arbeid, rest materiaal, haha)

Installateur C:
Is Nathan projects voor een Alpha Innotec WP. Daarin staan alleen bruto materiaalprijzen. Heb je niet heel veel aan.

Ook een raming liggen voor de complete W-installatie voor twee scenario's.
NIbe F1155-06 PC + boiler + bron + balansventilatie = 43000,-
CV ketel + systeem C ventilatie = 24000,-

Voor ongeveer dezelfde woningen inclusief vloerverwarming, binnenriolering, waterleiding, montage sanitair, excl dekvloer.

Hoop dat iemand daar iets aan heeft.

• LittleTycoon
  • Nu online
quote:
GerjanT schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 16:42:
[...]

Zou de hoop ook zeker niet opgeven. Bij de vloerverwarming is het ook goed te weten welke buis ze toepassen. Vaak wordt PE-RT toegepast maar je kunt ook een PE-RT buis krijgen met een aluminium kern erin. Deze laatste is 100% zuurstof en waterdamp-dicht. De prijs die je noemt is denk ik daarin niet zo heel verkeerd komt aardig overeen met mijn meterprijs. In mijn geval was dat dan inclusief de nodige verdelers + AKB.

Ik zou de vloerverwarming trouwens wel combineren met de persoon die de warmtepomp levert, afstelling luistert nauw. Je wilt ook niet in de situatie komen dat er gekissebis komt over bv type verdeler ofzo.
Afstelling luistert niet zo nauw

• jacovn
Nagekeken.
Bij ons is de vloerverwarming op vlechtmat 16.20 en de gietvloer (70 mm) 14.00.
Dus 30.20 per m2 ex btw.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@GerjanT ik zou op zich de vloerverwarming zelf wel weer willen regelen, maar dan moet ik wel goed weten welke zaken belangrijk zijn om het optimaal voor LTV te hebben. Dat is wel een reden om in ieder geval via de installateurs de offertes op te vragen. Als het veel te duur wordt zijn dekvloer en VVW de eerste dingen die bij hen weggehaald gaan worden.

@bartvb wat een enorm uiteenlopende bedragen, van 14k tot 43k. Inhoud niet helemaal vergelijkbaar maar toch.

Tja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PolderPloer!
quote:
MadEgg schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:41:
@GerjanT ik zou op zich de vloerverwarming zelf wel weer willen regelen, maar dan moet ik wel goed weten welke zaken belangrijk zijn om het optimaal voor LTV te hebben. Dat is wel een reden om in ieder geval via de installateurs de offertes op te vragen. Als het veel te duur wordt zijn dekvloer en VVW de eerste dingen die bij hen weggehaald gaan worden.

@bartvb wat een enorm uiteenlopende bedragen, van 14k tot 43k. Inhoud niet helemaal vergelijkbaar maar toch.
Mbt vv: open verdeler, 100 meter lussen, liefst allemaal even lang, hart op hart 10 cm. 16x2 buis. Slakkenhuispatroon. Dan heb je het belangrijkste wel gehad. Bijna iedere vloer gaat tegenwoordig zo, muv de hoh afstand, en die wil je wel goed hebben ivm betere warmteoverdrscht en lagere Ta die het rendement van de WP ten goede komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
PolderPloer! schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:26:
[...]
Mbt vv: open verdeler, 100 meter lussen, liefst allemaal even lang, hart op hart 10 cm. 16x2 buis. Slakkenhuispatroon. Dan heb je het belangrijkste wel gehad. Bijna iedere vloer gaat tegenwoordig zo, muv de hoh afstand, en die wil je wel goed hebben ivm betere warmteoverdrscht en lagere Ta die het rendement van de WP ten goede komt.
De offerte die ik heb liggen ging uit van een 20x2 buis - volgens hen is een grotere diameter beter voor het rendement bij LTV. En het bedrijf waarvan ik de vorige offerte had ontvangen zei ook dat de 'standaard vloerverwarming' bij nieuwbouwprojecten veelal niet optimaal was voor LTV.

Door dat soort verschillen heb ik er een voorkeur voor dat de installateur van de warmtepomp het regelt - dan kan het nooit op mij afgeschoven worden als er iets niet optimaal werkt. Maar het moet natuurlijk wel enigszins betaalbaar blijven.

Bedankt voor de info in ieder geval! Het bouwbedrijf waarvan ik een offerte voor het stucwerk en de dekvloer heb liggen wilde ook graag de vloerverwarming leggen, dus ik zal daar ook eens een offerte opvragen op basis van deze gegevens.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolderPloer!
quote:
MadEgg schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:45:
[...]

De offerte die ik heb liggen ging uit van een 20x2 buis - volgens hen is een grotere diameter beter voor het rendement bij LTV. En het bedrijf waarvan ik de vorige offerte had ontvangen zei ook dat de 'standaard vloerverwarming' bij nieuwbouwprojecten veelal niet optimaal was voor LTV.

Door dat soort verschillen heb ik er een voorkeur voor dat de installateur van de warmtepomp het regelt - dan kan het nooit op mij afgeschoven worden als er iets niet optimaal werkt. Maar het moet natuurlijk wel enigszins betaalbaar blijven.

Bedankt voor de info in ieder geval! Het bouwbedrijf waarvan ik een offerte voor het stucwerk en de dekvloer heb liggen wilde ook graag de vloerverwarming leggen, dus ik zal daar ook eens een offerte opvragen op basis van deze gegevens.
20x2 is beter inderdaad, bij warmtepompen draait het veelal om voldoende flow en meer is beter. Ik heb zelf 16x2 en mijn WP regelt zelf de pompsnelheid en die staat zelden op 100%, dus voldoende flow.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je met 20x2 minder weerstand hebt in je leidingen. Daardoor hoeft je pomp minder hard te werken = lager verbruik voor de pomp = hoger rendement van je installatie. Voldoende flow kan je vrijwel altijd wel krijgen als je pomp maar groot genoeg is :)

Andere vraag; is groter altijd beter bij het maken van een vertikale bodemwarmtewisselaar? Wij hebben een aantal offertes/ramingen liggen voor een 6kW installatie maar Nathan Projects heeft om de een of andere reden 17kW aangeboden. De kosten voor de bron die ze opgeven is lager dan de andere prijzen die we hebben :)

Dus is het dan handig om een 6kW brine/water warmtepomp te doen met een 17kW bron? Of heeft die overcapaciteit ook nadelen?

bartvb wijzigde deze reactie 01-05-2018 13:01 (43%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
bartvb schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:00:

Dus is het dan handig om een 6kW brine/water warmtepomp te doen met een 17kW bron? Of heeft die overcapaciteit ook nadelen?
De temperatuur van de bron zal minder afnemen gedurende de wintermaanden, zodat de warmtepomp meer warmte aan de bodem kan onttrekken en efficinter zal werken. In de zomer heb je meer koelcapaciteit (maar waarschijnlijk is die toch al voldoende). De pomp moet wellicht wat harder werken omdat de bodemcollector groter is, maar dat compenseer je met een hoger rendement van de warmtepomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-09 16:08
quote:
wiljums schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:28:
Wie heeft er ervaring met het uitlezen van zijn door Luxtronik aangestuurde warmtepomp? Er zijn verschillende tools te vinden:
- https://www.domoticz.com/...26&hilit=luxtronik#p78626
- https://github.com/coolchip/luxtronik2
- https://github.com/openha...xtronic-heat-pump-binding

Tips welke te gebruiken?
Ikke, heb met python de boel uitgelezen in Domoticz @wiljums

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
quote:
austin_77 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:07:
[...]

Goed dat je die uitsplitsing op gaat vragen!

Grof gerekend:
Warmtepomp -> 12000,- (excl btw en zonder aftrek subsidie)
200 liter buffervat -> 1000,- (excl btw)
Restmateriaal en buizenwerk -> 1500,-
Dat laat 25500,- over voor vloerverwarming en dekvloer. Die warmwaterleiding lijkt me iets van 300,-

Nu weet ik de vloerverwarming en dekvloerprijzen voor 150 vierkante meter niet.
Pfff die bedragen lopen altijd zo snel op he :'(
Ik heb een niet-modulerende WP (Alpha Innotec), zonder buffervat. Er is gekozen om de woonkamer (85m2) als buffer te gebruiken. Weet niet of de WP gaat pendelen wel dat de woonkamer in de winter altijd 1 of 2 graden warmer wordt dan ingesteld (en de rest van de kamers dus kouder). Afgelopen winter bleek ook de aan/afvoer leidingen van 1e en 2e verdieping te zijn omgedraaid. :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
quote:
Vaevictis_ schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:16:
[...]

Ik heb een niet-modulerende WP (Alpha Innotec), zonder buffervat. Er is gekozen om de woonkamer (85m2) als buffer te gebruiken. Weet niet of de WP gaat pendelen wel dat de woonkamer in de winter altijd 1 of 2 graden warmer wordt dan ingesteld (en de rest van de kamers dus kouder). Afgelopen winter bleek ook de aan/afvoer leidingen van 1e en 2e verdieping te zijn omgedraaid. :'(
Das de vraag of ie gaat pendelen. Hangt van ingestelde temps af maar ook je hysterese. Ik neem aan dat je pomp in bedrijf is gesteld door Nathan? In dat geval zal je pomp naar mijn mening wel goed ingesteld zijn. Wie heeft geconstateerd dat aan/afvoer omgedraaid was? Een buffervat achteraf bijplaatsen lijkt me goed mogelijk, mits genoeg plek op installatieplaats. Echter reken op minimaal 2000,-; 1000,- ex btw voor buffervat (200L) en 1000,- voor extra cv pomp (bv een Magna 3 van Grundfos)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
austin_77 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:05:
[...]

Das de vraag of ie gaat pendelen. Hangt van ingestelde temps af maar ook je hysterese. Ik neem aan dat je pomp in bedrijf is gesteld door Nathan? In dat geval zal je pomp naar mijn mening wel goed ingesteld zijn. Wie heeft geconstateerd dat aan/afvoer omgedraaid was? Een buffervat achteraf bijplaatsen lijkt me goed mogelijk, mits genoeg plek op installatieplaats. Echter reken op minimaal 2000,-; 1000,- ex btw voor buffervat (200L) en 1000,- voor extra cv pomp (bv een Magna 3 van Grundfos)
Een simpele cv-pomp voor 1k? - Verklaar je nader, wat zit er nog bij?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
quote:
dunklefaser schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:13:
[...]

Een simpele cv-pomp voor 1k? - Verklaar je nader, wat zit er nog bij?
Terecht dat je verduidelijking vraagt. Ik was iets te snel en algemeen. Een Grundfos Magna3 is voor 609,- online te bestellen (bron: google.com). Nu weet ik niet wat de installateur nog rekent qua buizen en installatiekosten. Dan nog twee extra sensoren die op de alpha innotec aangesloten moeten worden en de 1000,- in totaal komt langzaam in zicht. Nu heb ik geen extra optionele sensoren in de grundfos zitten, maar daar kun je ook nog helemaal op los gaan. Het is immers geen simpele cv pomp meer, https://nl.grundfos.com/products/find-product/magna3.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
austin_77 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:20:
[...]

Terecht dat je verduidelijking vraagt. Ik was iets te snel en algemeen. Een Grundfos Magna3 is voor 609,- online te bestellen (bron: google.com). Nu weet ik niet wat de installateur nog rekent qua buizen en installatiekosten. Dan nog twee extra sensoren die op de alpha innotec aangesloten moeten worden en de 1000,- in totaal komt langzaam in zicht. Nu heb ik geen extra optionele sensoren in de grundfos zitten, maar daar kun je ook nog helemaal op los gaan. Het is immers geen simpele cv pomp meer, https://nl.grundfos.com/products/find-product/magna3.html
Als cv-pomp of als bron-pomp? - Als ik zo de specificaties bekijk (max. opvoerhoogte 18m, max. opgenomen vermogen 1550W!!, debiet 78,5 m (max. 150 m!) is dit een (cv-)pomp voor wat grotere panden.
In ieder geval niet voor een normaal groot woonhuis.
Een passende energiezuinige cv-pomp (ook autoadapt, CP-modus, PP-modus, temperatuursensor (nachtverlaging) is al voor ca. 140,- verkrijgbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
quote:
austin_77 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:05:
[...]

De installateur heeft na een klacht een monteur gestuurd en die had het in de gaten dat de kamers niet warmer werden (en ik zag de bron ook steeds meer opwarmen in de herfst!).

Als ik geen buffervat hoef dan liever niet, wellicht als het salderen eraf gaat dan loont het misschien nog om 's nachts te gaan verwarmen en te bufferen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Bij ons krijgen we antwoord dat met een 200 liter buffer en extra pomp voor 1500 ex btw duurder van Alpha Innotec systeem.

Hier komt het dus met met woon kamer en keuken als buffer ruimte (rond 80 m2) met een 9 kW unit die terug kan tot rond 2 kW

De pomp die ik Dacht dat er al in de WP zou zitten voor 450 ex btw erbij.

De bron zijde pomp is blijkbaar standaard en de huis kant niet. Dus een pomp nodig voor 450 ex btw.

Voor buffer vat kwam daar die 1500 ex bij voor extra zelfde pomp en buffer vat en wat leiding werk en paar uurtjes.

Heb gepoogd een verklaring te krijgen dat als ik het vond pendelen Nathan de kosten voor de buffer op zich nemen, maar die verklaren niet nodig en die garantie krijg ik niet. Dus als het pendeld is de instalateur de sjaak, maar dat los ik dan wel met hem op.

Edit: wel zou je voor stuk naar buffer ander type pomp dan naar de vloer moeten hebben denk ik.
Iets met druk en flow

jacovn wijzigde deze reactie 09-05-2018 06:59 (9%)
Reden: Spelling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
quote:
dunklefaser schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:50:
[...]

Als cv-pomp of als bron-pomp? - Als ik zo de specificaties bekijk (max. opvoerhoogte 18m, max. opgenomen vermogen 1550W!!, debiet 78,5 m (max. 150 m!) is dit een (cv-)pomp voor wat grotere panden.
In ieder geval niet voor een normaal groot woonhuis.
Een passende energiezuinige cv-pomp (ook autoadapt, CP-modus, PP-modus, temperatuursensor (nachtverlaging) is al voor ca. 140,- verkrijgbaar.
Als CV-pomp. Ik moet erbij vermelden dat mijn huis zodanig is dat we onze warmtepomp en buffervat op de begane grond staan op ‘kelderniveau’ (ons huis ligt in een talud en heeft drie verdiepingen, waarbij kelderniveau de woonkamer, keuken en warmtepomphok bevat). De opvoerhoogte die ik nodig heb gaat dus al heel snel richting 9 meter waarbij installateur opmerkte dat de standaard cv-zijde pomp van vorige warmtepomp het zeer moeilijk had om de opvoerhoogte te halen waardoor er vaker hogedruk pressostaat storingen optraden (warmte niet kwijt kunnen van de warmtepomp).
Tuurlijk kun je goedkopere varianten nemen, maar na alle ellende die ik doorgemaakt heb ben ik blij met de keuzes die het installatiebedrijf me heeft voorgelegd ☺

Edit: Max verbruik van de cv-zijde pomp is 16 Watt bij alle groepen open dus daar ben ik heel blij mee

austin_77 wijzigde deze reactie 06-05-2018 21:21 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
austin_77 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Als CV-pomp. Ik moet erbij vermelden dat mijn huis zodanig is dat we onze warmtepomp en buffervat op de begane grond staan op ‘kelderniveau’ (ons huis ligt in een talud en heeft drie verdiepingen, waarbij kelderniveau de woonkamer, keuken en warmtepomphok bevat). De opvoerhoogte die ik nodig heb gaat dus al heel snel richting 9 meter waarbij installateur opmerkte dat de standaard cv-zijde pomp van vorige warmtepomp het zeer moeilijk had om de opvoerhoogte te halen waardoor er vaker hogedruk pressostaat storingen optraden (warmte niet kwijt kunnen van de warmtepomp).
Tuurlijk kun je goedkopere varianten nemen, maar na alle ellende die ik doorgemaakt heb ben ik blij met de keuzes die het installatiebedrijf me heeft voorgelegd ☺
Jouw verwarmingssituatie is duidelijker geworden, maar de keuze van een cv-pomp heeft hier niets met "goedkopere" variant te maken. De door mij genoemde A-label cv-pomp levert ook voor een wp-installatie
bij een max. opvoerhoogte van 6 m (heeft niets met hoogte gebouw maar met drukverlies te maken)
een flow van max. 60l/min. Hiermee kan je bij een temperatuur van 30C en een ΔT van 4K toch ongeveer
16,6 kW transporteren. Lijkt mij voor de meeste verwarmingssituaties in toekomst ruim voldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
quote:
dunklefaser schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:41:
[...]

Jouw verwarmingssituatie is duidelijker geworden, maar de keuze van een cv-pomp heeft hier niets met "goedkopere" variant te maken. De door mij genoemde A-label cv-pomp levert ook voor een wp-installatie
bij een max. opvoerhoogte van 6 m (heeft niets met hoogte gebouw maar met drukverlies te maken)
een flow van max. 60l/min. Hiermee kan je bij een temperatuur van 30C en een ΔT van 4K toch ongeveer
16,6 kW transporteren. Lijkt mij voor de meeste verwarmingssituaties in toekomst ruim voldoende.
[afbeelding]
Hm ik moet mijn keuze van woorden beter gaan wegen merk ik ;)
Met ‘goedkoop’ bedoel ik (en ik ben het volledig met je eens) dat de keuze voor een cv-pomp af moet hangen van ter plaatse er toe doende factoren. En daarmee lees je tussen mijn regels door dat ik waarschijnlijk ook een meer op de situatie toegespitste (minder overbemeten) pomp had kunnen laten plaatsen :X
Das een fijne pomp die ik op de foto zie en ook qua specs! Wanneer schakelt hij de nachtverlaging in?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De "nachtverlaging" staat alleen wat algemeen beschreven in het "Datenblatt".: Als de temperatuur voor langere tijd zakt (door nachtverlaging) wordt het pompvermogen trapsgewijs binnen 2 uur teruggebracht.
Ik heb dit nog niet gezien omdat bij mij 's nachts de verwarming meestal uit staat.
De autoadaptfunctie gebruik ik wel: Opgenomen vermogen tussen de 6,5 W en 12 W (vloerverwarming).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Maar Alpha Innotec geeft best wel een hoge flow op.. (In liter per uur)

Volumenstrom Durchsatz:
minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
300 ı 1050 ı 2000

En.
Volumenstrom: minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
200 ı 720 ı 1500

Maar met 60L per minuut mag dat ook geen probleem zijn.

Alpha innotec lever standaard
KG 32 Alpha2LGrundfos Alpha2 L 32-60, inkl. 3 Absperrungen, 2 Thermometer
(Uit zwitserse alpha innotec onlie prijsboek: 780 frank.)

jacovn wijzigde deze reactie 09-05-2018 07:18 (29%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
[...]

- 200 liter buffervat
- dekvloer

De uitsplitsing ontvangen. Daar is genoeg aan te snoeien:

- Combi-pomp + montage: 14k
- Vloerverwarming: 11.5k
- Aanleg warmwaterleidingen: 3.3k
- Dekvloer: 10.5k

Dit alles exclusief BTW. De warmtepomp + montage klinkt nog redelijk, maar de andere posten zijn allen 3 tot 5 keer duurder dan concurrerende offertes. Dat gaat dus mooi niet gebeuren. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik de installateur ook echt alleen de warmtepomp, montage en bronboring ga laten doen, leidingwerk, vloerverwarming en dekvloer ga ik los daarvan offertes voor vergelijken.

Tja

• LittleTycoon
  • Nu online
quote:
jacovn schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:45:
Bij ons krijgen we antwoord dat met een 200 liter buffer en extra pomp voor 1500 ex btw duurder van Alpha Innotec systeem.

Hier komt het dus met met woon kamer en keuken als buffer ruimte (rond 80 m2) met een 9 kW unit die terug kan tot rond 2 kW

De pomp die ik Dacht dat er al in de WP zou zitten voor 450 ex btw erbij.

De bron zijde pomp is blijkbaar standaard en de huis kant niet. Dus een pomp nodig voor 450 ex btw.

Voor buffer vat kwam daar die 1500 ex bij voor extra zelfde pomp en buffer vat en wat leiding werk en paar uurtjes.

Heb gepoogd een verklaring te krijgen dat als ik het vond pendelen Nathan de kosten voor de buffer op zich nemen, maar die verklaren niet nodig en die garantie krijg ik niet. Dus als het pendeld is de instalateur de sjaak, maar dat los ik dan wel met hem op.

Edit: wel zou je voor stuk naar buffer ander type pomp dan naar de vloer moeten hebben denk ik.
Iets met druk en flow
Je ziet spoken, 80m2 is ruim voldoende om als buffercte dienen. Cementdekvloer heeft voldoende massa om pendelen tegen te gaan.

• jacovn
quote:
LittleTycoon schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:09:
[...]

Je ziet spoken, 80m2 is ruim voldoende om als buffercte dienen. Cementdekvloer heeft voldoende massa om pendelen tegen te gaan.
Ik hoop het :)

Ee krijgen een cement gietvloer, die vult blijkbaar beter uit dan een gestorte cement vloer.

• GerjanT
quote:
MadEgg schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:01:
[...]

De uitsplitsing ontvangen. Daar is genoeg aan te snoeien:

- Combi-pomp + montage: 14k
- Vloerverwarming: 11.5k
- Aanleg warmwaterleidingen: 3.3k
- Dekvloer: 10.5k

Dit alles exclusief BTW. De warmtepomp + montage klinkt nog redelijk, maar de andere posten zijn allen 3 tot 5 keer duurder dan concurrerende offertes. Dat gaat dus mooi niet gebeuren. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik de installateur ook echt alleen de warmtepomp, montage en bronboring ga laten doen, leidingwerk, vloerverwarming en dekvloer ga ik los daarvan offertes voor vergelijken.
Denk dat je dat goed ziet. Heb je enig idee hoe diep ze boren moeten? Voor de dekvloer waren wij 7 euro ex BTW kwijt. Wel stoer dat je installateur er bladgoud bij je in doet ;-) De vloerverwarming voor alle verdiepingen zat ik rond de 6300,--. Ik praat dan over ongeveer 140 m2.
quote:
jacovn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:18:
[...]

Ik hoop het :)

Ee krijgen een cement gietvloer,mdie vult blijkbaar beter uit dan een gestorte cement vloer.
Gietvloer vult zich prima om de leidingen. Hou met anhydriet (gyvlon) rekening dat tegelzetters daar speciale lijmen voor gebruiken moeten tov cementgebonden mortels. Daarnaast moeten er voorzorgsmaatregelen genomen worden bij natte ruimten zoals de badkamer.

Ik heb de vloer op de begane grond ook als buffer. Installateur gaf ook aan dat hij dat vaker doet en dat het prima gaat. Ik heb tot op heden geen nadelen gemerkt.

Inmiddels begint het koelseizoen daar heb ik maar een woord voor: fantastisch! Wat een comfort!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
GerjanT schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:01:
Inmiddels begint het koelseizoen daar heb ik maar een woord voor: fantastisch! Wat een comfort!
Dit soort opmerkingen maken het wel erg verleidelijk. Je huis wordt er merkbaar koeler door?

Ik heb inmiddels nog een offerte mogen ontvangen, deze keer fors goedkoper, een kleine 20k incl BTW. Het gaat om een Techneco Toros Vision. De brochure ziet er prima uit, maar uiteindelijk blijft dat allemaal marketing natuurlijk.

Jammer dat de warmtepompen niet in de Pricewatch staan ;) Ik heb nu offertes voor Thermia, Stiebel Eltron en Techneco. Kan ik nu merkbare verschillen in comfort, levensduur of efficintie verwachten tussen deze merken of maakt het niet zo gek veel uit?

De brochure heeft het ook over het toepassen van een zonnecollector om in de zomer tapwater efficinter te verwarmen en de bron beter te regenereren. Klinkt zeer plausibel maar had ik nog niet eerder gehoord. Heeft hier iemand een dergelijke opstelling en werkt dat een beetje?

Tja

• jerh
quote:
MadEgg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:33:
[...]

Dit soort opmerkingen maken het wel erg verleidelijk. Je huis wordt er merkbaar koeler door?

Ik heb inmiddels nog een offerte mogen ontvangen, deze keer fors goedkoper, een kleine 20k incl BTW. Het gaat om een Techneco Toros Vision. De brochure ziet er prima uit, maar uiteindelijk blijft dat allemaal marketing natuurlijk.

Jammer dat de warmtepompen niet in de Pricewatch staan ;) Ik heb nu offertes voor Thermia, Stiebel Eltron en Techneco. Kan ik nu merkbare verschillen in comfort, levensduur of efficintie verwachten tussen deze merken of maakt het niet zo gek veel uit?

De brochure heeft het ook over het toepassen van een zonnecollector om in de zomer tapwater efficinter te verwarmen en de bron beter te regenereren. Klinkt zeer plausibel maar had ik nog niet eerder gehoord. Heeft hier iemand een dergelijke opstelling en werkt dat een beetje?
Hier een Nrgteq w/w, ja je huis blijft op de temperatuur die je wilt. Koelen gaat heel eenvoudig, zonder geluid, er loopt alleen een bronpomp en de pomp om het rond te pompen. Kost hier iets van 80 watt bij elkaar. Comfort is stukken hoger, op dit moment (gisteren en eergisteren) slaat de koeling ergens in de middag aan. Ik gebruik ook screens om de zonneinstraling te beperken, anders gaat het heel hard met ramen op alle richtingen.

Ik gebruik ook een zonnecollector, dat is vooral voor sww, sinds 2de week april heb ik geen sww run meer gehad. Voor regeneratie van de bron heb ik het niet nodig, maar ik heb geluk dat ik een erg goede bron heb.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:18
quote:
MadEgg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:33:
[...]

Omdat er niet heel veel over de toros vision is te vinden op tweakers, bij deze een mening van mijzelf, wellicht heb je daar wat aan. Wij hebben een Toros Vision TVPT9 warmtepomp. Volgens mij heeft onze installateur hierbij het gehele ontwerp uitbesteed aan de Techneco. Qua dimensionering vloerverwarming/bron/WP heb ik hierbij geen zaken kunnen ontdekken die ik anders zou hebben gedaan als ik nareken aan de hand van ISSO publicaties. Dus wat dat betreft ben ik tevreden met Techneco.

Verder vind ik een voordeel van Techneco dat ze tot nu toe goed bereikbaar zijn geweest en ook heel goed geholpen hebben met vragen die ik had.

Aangaande de Toros Vision zelf ben ik tot nu toe ook tevreden. De installatie draait ca 1 jaar storingsloos. En naar aanleiding van de monitoringsdata is ook duidelijk dat de installatie efficinter draait dan de Vailliant Geotherm in mijn vorige woning.

Het enige aandachtspunt is de wijze van bediening van warmtepomp systeem instelling, in het geval je iets wilt met bijvoorbeeld zaken als stooklijnen en dergelijke settings. Techneco heeft er voor gekozen dit afhankelijk te maken van een web interface, waarvoor je een separate wifimodule moet aanschaffen (NB er is dus geen los bediendisplay op de warmtepomp zelf). Dit heeft als groot voordeel dat je standaard uitgebreide datalogging/monitorings mogelijkheden hebt, waarvan ik veel gebruik heb gemaakt om te kijken hoe je een en ander kunt optimaliseren.

Een nadeel van de webinterface vind ik echter de technische uitvoering. (Als je daar gebruik van maakt)
-Deze gaat niet via een beveiligde html pagina gaat. (weliswaar met gebruikers naam en wachtwoord, maar geen HTTPS).
-Standaard heb je geen bedienmogelijkheden voor systeeminstellingen, daarvoor moet je rechten aanvragen bij Techneco. Als je de bedienrechten wel hebt, dan hapert dat regelmatig, om iets te wijzigen moet je soms meerdere keren op send drukken voordat de wijziging aankomt bij de warmtepomp.
-Ik vind het een risico om een apparaat wat misschien wel 20 jaar meegaat te moeten bedienen via een web pagina, welke garantie heb je dat die webportal nog 20 jaar live blijft? (daar staat tegenover dat als het eenmaal goed werkt ik er in principe niet meer aanzit.)

Verdere zaken waar je bij je keuze nog naar zou kunnen kijken.
-De toros vision is een aan/uit warmtepomp zoals veel W/W wartempompen (geen modulatie en dus is een los buffervat aan te raden). Als je het eenmaal goed ingeregeld hebt voor mij persoonlijk echter geen probleem.
-De constructie met los boiler vat en warmtepomp neemt meer vloeroppervlak in dan zo'n combiwarmtepomp als bijvoorbeeld de vaillant geotherm.
-De koppeling met zonnecollectoren hebben wij geen gebruik van gemaakt omdat ik dat geld liever in extra PV stak.

Update 21-6-2018: Sinds vandaag lijkt bovengenoemde HTML webpagina wel via een beveiligde verbinding te werken. Dus dat genoemde nadeel lijkt niet meer van toepassing.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
Maarren schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:51:
[...]
Omdat er niet heel veel over de toros vision is te vinden op tweakers, bij deze een mening van mijzelf, wellicht heb je daar wat aan. Wij hebben een Toros Vision TVPT9 warmtepomp. Volgens mij heeft onze installateur hierbij het gehele ontwerp uitbesteed aan de Techneco. Qua dimensionering vloerverwarming/bron/WP heb ik hierbij geen zaken kunnen ontdekken die ik anders zou hebben gedaan als ik nareken aan de hand van ISSO publicaties. Dus wat dat betreft ben ik tevreden met Techneco.

Verder vind ik een voordeel van Techneco dat ze tot nu toe goed bereikbaar zijn geweest en ook heel goed geholpen hebben met vragen die ik had.
Super! Dat is in ieder geval goed om te horen.
quote:
Het enige aandachtspunt is de wijze van bediening, in het geval je iets wilt met bijvoorbeeld zaken als stooklijnen en dergelijke settings. Techneco heeft er voor gekozen dit afhankelijk te maken van een web interface, waarvoor je een separate wifimodule moet aanschaffen (NB er is dus geen los bediendisplay op de warmtepomp zelf). Dit heeft als groot voordeel dat je standaard uitgebreide datalogging/monitorings mogelijkheden hebt, waarvan ik veel gebruik heb gemaakt om te kijken hoe je een en ander kunt optimaliseren.
Hier heb ik ook enige discussie over gehad nav de offerte - de WiFi module zat erbij. Ik heb aangegeven dat ik geen verbindinge naar buiten toesta. Er is mij verteld dat deze alleen nodig zou zijn indien de overheid gegevens over het gebruik van grondwarmte wil opvragen of als er een storing verholpen dient te worden op afstand, maar dat dit ook altijd op locatie kan en daarmee de module dus optioneel zou zijn.
quote:
Een nadeel van de webinterface vind ik echter de technische uitvoering.
-Deze gaat niet via een beveiligde html pagina gaat. (weliswaar met gebruikers naam en wachtwoord, maar geen HTTPS).
-Standaard heb je geen bedienmogelijkheden, daarvoor moet je rechten aanvragen bij Techneco. Als je de bedienrechten wel hebt, dan hapert dat regelmatig, om iets te wijzigen moet je soms meerdere keren op send drukken voordat de wijziging aankomt bij de warmtepomp.
Deze twee begrijp ik niet. Maak je verbinding met een webserver embedded in het apparaat, waarvoor geen HTTPS te verdedigen zou zijn, of maak je verbinding met een webserver van Techneco die op zijn beurt weer verbinding met het apparaat heeft? In dat laatste geval is geen HTTPS natuurlijk absoluut onaanvaardbaar. Maar in het eerste geval kan ik me weer niet voorstellen dat de toegang extern gelimiteerd kan worden door Techneco... Kun je dit nog wat toelichten?

Data uitlezen klinkt op zich leuk, maar dan wil ik dat wel lokaal en niet via een externe webservice.
quote:
-Ik vind het een risico om een apparaat wat misschien wel 20 jaar meegaat te moeten bedienen via een web pagina, welke garantie heb je dat die webportal nog 20 jaar live blijft? (daar staat tegenover dat als het eenmaal goed werkt ik er in principe niet meer aanzit.)
Dit heb ik ook voorgelegd aan de leverancier en er is mij verzekerd dat de wifi-module op geen enkele manier noodzakelijk was voor het gebruik en beheer van de warmtepomp en dat alles ter plekke geregeld kan worden zonder netwerkverbinding.

In principe wil ik zelf de 'reguliere' bediening doen met een Honeywell EvoHome systeem om de ruimtetemperaturen apart in te kunnen stellen. Er wordt nog voor me uitgezocht of dat mogelijk is. In de documentatie zag ik dat bediening met een OpenTherm-thermostaat in principe mogelijk moet zijn dus ik krijg het vermoeden dat dat wel moet kunnen.
quote:
Verdere zaken waar je bij je keuze nog naar zou kunnen kijken.
-De toros vision is een aan/uit warmtepomp zoals veel W/W wartempompen (geen modulatie en dus is een los buffervat aan te raden). Als je het eenmaal goed ingeregeld hebt voor mij persoonlijk echter geen probleem.
Met de traagheid van het systeem lijkt moduleren me inderdaad minder zinvol. Er is een boilervat van 300l bij de begroting opgenomen - ik neem aan dat het boilervat ook dienst doet als buffervat.
quote:
-De constructie met los boiler vat en warmtepomp neemt meer vloeroppervlak in dan zo'n combiwarmtepomp als bijvoorbeeld de vaillant geotherm.
Hoeveel vloeroppervlak neemt het in, inclusief boilervat?
quote:
-De koppeling met zonnecollectoren hebben wij geen gebruik van gemaakt omdat ik dat geld liever in extra PV stak.
Daar hebben we ook een aardige set van, maar ik kan me goed voorstellen dat het omzetten van licht naar elektriciteit naar warmte minder efficint is dan het omzetten van zonlicht naar warmte. Daar ga ik nog even over nadenken in ieder geval.

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarren
quote:
MadEgg schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Super! Dat is in ieder geval goed om te horen.

[...]

Hier heb ik ook enige discussie over gehad nav de offerte - de WiFi module zat erbij. Ik heb aangegeven dat ik geen verbindinge naar buiten toesta. Er is mij verteld dat deze alleen nodig zou zijn indien de overheid gegevens over het gebruik van grondwarmte wil opvragen of als er een storing verholpen dient te worden op afstand, maar dat dit ook altijd op locatie kan en daarmee de module dus optioneel zou zijn.
Ter verduidelijking je hebt uiteraard ook een opentherm of gewone thermostaat of een opentherm naregelsysteem welke op de toros aangesloten is. (De toros heeft twee opentherm ingangen). Hiermee kun je reguliere bediening zoals voor temperatuur setpoint, aan/uit, op noodbedrijf zetten, storing resetten, etc. doen.

Als je systeem instellingen van de warmtepomp zelf wilt verstellen bijvoorbeeld stooklijn/koellijn dan gaat dit via de webpagina van Techneco. Zie ook die handleiding van techneco. dan krijg je wel een beeld hoe het werkt.
quote:
[...]

Deze twee begrijp ik niet. Maak je verbinding met een webserver embedded in het apparaat, waarvoor geen HTTPS te verdedigen zou zijn, of maak je verbinding met een webserver van Techneco die op zijn beurt weer verbinding met het apparaat heeft? In dat laatste geval is geen HTTPS natuurlijk absoluut onaanvaardbaar. Maar in het eerste geval kan ik me weer niet voorstellen dat de toegang extern gelimiteerd kan worden door Techneco... Kun je dit nog wat toelichten?

Data uitlezen klinkt op zich leuk, maar dan wil ik dat wel lokaal en niet via een externe webservice.
Voor zover ik kan zien maak je verbinding met de webserver van techneco en via hun server krijg je toegang tot monitoringsdata en de systeem instellingen van je warmtepomp. (Dus vandaar ook dat ik geen HTTPS noem als nadeel, je kunt natuurlijk wel de netwerk stekker uit de techneco router eruit halen zolang je het niet gebruikt) Ik heb gezien met de inbedrijfstelling dat er ook een servicetool is voor lokale uitlezing met een laptop, maar die is denk ik niet beschikbaar voor particulieren.

Update 21-6-2018: Sinds vandaag lijkt bovengenoemde HTML webpagina wel via een beveiligde verbinding te werken. Dus het genoemde nadeel lijkt niet meer van toepassing.
quote:
[...]

Dit heb ik ook voorgelegd aan de leverancier en er is mij verzekerd dat de wifi-module op geen enkele manier noodzakelijk was voor het gebruik en beheer van de warmtepomp en dat alles ter plekke geregeld kan worden zonder netwerkverbinding.
Zie bovenstaande reactie
quote:
In principe wil ik zelf de 'reguliere' bediening doen met een Honeywell EvoHome systeem om de ruimtetemperaturen apart in te kunnen stellen. Er wordt nog voor me uitgezocht of dat mogelijk is. In de documentatie zag ik dat bediening met een OpenTherm-thermostaat in principe mogelijk moet zijn dus ik krijg het vermoeden dat dat wel moet kunnen.
Bij ons gaat de lokale naregeling via honeywell HCE20 naregelaars, dit gaat prima, ze hadden hier eerder ook een aansluitschema voor op de website staan maar die zie ik niet meer. Met dat evohome en vloerverwarming zul je wellicht met zo'n HCE80 kunnen werken, ik heb dat verder nooit uitgezocht.
quote:
[...]

Met de traagheid van het systeem lijkt moduleren me inderdaad minder zinvol. Er is een boilervat van 300l bij de begroting opgenomen - ik neem aan dat het boilervat ook dienst doet als buffervat.
Het boilervat vat voor warmtapwater wordt niet gebruikt als buffer voor CV/GKW circuit. Wij hebben naast de 210l boiler vat warm water daarom nog een ca. 200l buffervat voor het CV/GKW circuit. Ze hebben overigens van Techneco een eigen naregeling systeem waarmee een extra buffer niet noodzakelijk zou zijn.
quote:
[...]

Hoeveel vloeroppervlak neemt het in, inclusief boilervat?
Het boilervat vat voor warmtapwater en WP samen zijn wij effectief ca 1,2*0.8m opstelplaats mee kwijt. Het buffervat CV/GKW heeft vervolgens ook nog een diameter van 0.55 m.
quote:
[...]

Daar hebben we ook een aardige set van, maar ik kan me goed voorstellen dat het omzetten van licht naar elektriciteit naar warmte minder efficint is dan het omzetten van zonlicht naar warmte. Daar ga ik nog even over nadenken in ieder geval.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Maarren bedankt voor alle antwoorden, weer een stuk wijzer geworden!

Nog een vraag: waar ze zeggen dat een bron bijvoorbeeld 'minstens 30 jaar meegaat', wat gebeurt er dan na die 30 jaar? Moet er dan leidingwerk vervangen worden of is de bron dan opgewarmd en moet er opnieuw geboord worden? En in dat laatste geval, gaat een bron dan 'onbeperkt' mee mits je er in de zomer voldoende warmte inpompt door het koelen van je woning?

Tja

• Maarren
quote:
MadEgg schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 00:36:
@Maarren bedankt voor alle antwoorden, weer een stuk wijzer geworden!

Nog een vraag: waar ze zeggen dat een bron bijvoorbeeld 'minstens 30 jaar meegaat', wat gebeurt er dan na die 30 jaar? Moet er dan leidingwerk vervangen worden of is de bron dan opgewarmd en moet er opnieuw geboord worden? En in dat laatste geval, gaat een bron dan 'onbeperkt' mee mits je er in de zomer voldoende warmte inpompt door het koelen van je woning?
Bij ons bestaat de bron/bodemwarmtewisselaar uit van die heel dikke PE leiding. Wat ik heb kunnen vinden op internet heeft dat materiaal bij bodemtemperatuur van rond de 10 graden een onbekende/ extreem lange levensduur.

Qua energetische levensduur is een lastige vraag. Je hebt ISSO publicatie 73 die een rekenmethode voor bronontwerp geeft zodat de brontemperatuur ten minste meer dan nul graden geeft gedurende 25 jaar aan de hand van een bepaalde referentie. Die methode houdt rekening met de verschillende factoren zoals bodem kwaliteit, aanwezigheid andere bronnen, mate van regeneratie etc.

Maar kort samengevat het is dus afhankelijk van heel veel zaken. Ben jij de enige gebruiker in een groot gebied met een goed ontworpen bron en hoge grondwaterstroming dan raakt de bron waarschijnlijk nooit uitgeput. Zit je in een gebied met heel veel bronnen weinig grondwater stroming en zonder enige vorm van regeneratie dan zou het rendement na een aantal jaar best een probleem kunnen worden.

Maar omdat het best lastige materie is mag tegenwoordig niet zomaar meer iedere partij die bodemsystemen aanleggen/ontwerpen. Bedrijven moeten gecertificeerd zijn. ( Dus dit soort vragen kun je beter aan die bedrijven stellen, ook al wil ik je best vertellen wat ik ervan denk te weten :)

Maarren wijzigde deze reactie 19-05-2018 20:42 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
Maarren schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:11:
[...]
Maar omdat het best lastige materie is mag tegenwoordig niet zomaar meer iedere partij die bodemsystemen aanleggen/ontwerpen. Bedrijven moeten gecertificeerd zijn. ( Dus dit soort vragen kun je beter aan die bedrijven stellen, ook al wil ik je best vertellen wat ik ervan denk te weten :)
Je hebt gelijk, mijn vraagstelling was niet helemaal juist. De toelichting die jij gaf over 25 jaar tot 0 graden is ook wat ik te horen kreeg van een boor-bedrijf. Ik vind het echter wat apart - als de bron niet voldoende regenereert om theoretisch onbeperkt te blijven functioneren zit je hier toch net zo goed met niet-hernieuwbare energie? Als je in het hypothethische geval een hele wijk vol huizen met bodemwarmtepompen hebt, is na 25 jaar de bodemwarmte op en moet de hele wijk over op luchtwarmte?

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarren
quote:
MadEgg schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:59:
[...]

Je hebt gelijk, mijn vraagstelling was niet helemaal juist. De toelichting die jij gaf over 25 jaar tot 0 graden is ook wat ik te horen kreeg van een boor-bedrijf. Ik vind het echter wat apart - als de bron niet voldoende regenereert om theoretisch onbeperkt te blijven functioneren zit je hier toch net zo goed met niet-hernieuwbare energie?
Ja theoretisch is dat denk ik zo.
quote:
Als je in het hypothethische geval een hele wijk vol huizen met bodemwarmtepompen hebt, is na 25 jaar de bodemwarmte op en moet de hele wijk over op luchtwarmte?
Ja in theorie denk ik wel, de praktijk is echter moeilijk te voorspellen volgens mij, die ontwerpmethode geeft een ontwerp waarmee het voor je eigen bodemwarmtewisselaar in ieder geval 25 jaar goed zou moeten gaan, maar wil volgens mij niet zeggen dat het na 25 jaar perse afgelopen is. Interferentie tussen verschillende bronnen bepalen/berekenen is volgens mij nog moeilijker.

Bijvoorbeeld de woning waar wij nu de installatie hebben laten aanleggen is omgeven door best een redelijk aantal woningen met ook individuele bodemwarmtewisselaars die al 10 jaar draaien. Bij inbedrijfname van onze installatie kwam er echter gewoon een temperatuur van ca11 graden omhoog. Met andere woorden de bodem bij ons lijkt in de praktijk ondanks dat die al 10 jaar is omgeven door niet 100% in balans zijnde bodemwarmtewisselaars van andere woningen, toch niet/nauwelijks afgekoeld te zijn.

Daarbij moet ik wel melden dat de bodemgeschiktheid voor een bodemwarmtewisselaar volgens de beschikbare info bij ons erg goed is en de stromingsnelheden in de watervoerende bodemlagen is hoog. (voor zover die informatie van internet klopt).

En verder kun je natuurlijk altijd als je het niet vertrouwd zoals je zelf al had gezien kijken naar zo'n oplossing zoals techneco en diverse fabrikanten hebben met zonnecollectoren welke ook de bodem kunnen regeneren, dan moet die ondergrondse warmtewisselaar denk ik zeker meer dan 25 jaar mee kunnen gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
@MadEgg Hier dus al 14 jaar een verticale bodemwisselaar a 2x 100m. Er komt nog steeds 11,2 graden uit en aan beide kanten omgeven door zelfde boorgaten. Nu al 14 jaar lang iedere zomer passief koelen dus mogelijk dat bron goed geregeneerd wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
Maarren schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:02:

Daarbij moet ik wel melden dat de bodemgeschiktheid voor een bodemwarmtewisselaar volgens de beschikbare info bij ons erg goed is en de stromingsnelheden in de watervoerende bodemlagen is hoog. (voor zover die informatie van internet klopt).
Waar vind je dat soort informatie of het grondwater een grote stroomsnelheid of niet heeft ?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Verder dan http://wkotool.nl/ kom ik niet, die weet mij te vertellen dat de bodem bij mijn nieuwe woning zeer geschikt is voor bodemwarmte, en dat er momenteel 2 andere bodemwarmtepompen in de wijk zijn. Maar er staat verder geen informatie over grondwaterstromingen helaas.

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarren
quote:
jacovn schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:07:
[...]

Waar vind je dat soort informatie of het grondwater een grote stroomsnelheid of niet heeft ?
Niet perse uit 1 bron.
Vaak kun je op internet bodemonderzoeken voor andere grote projecten vinden met plaatjes van meetresultaten uit jouw omgeving.

Ik heb mijn info bijvoorbeeld uit.
Bodem geschiktheid op basis plaatje IF technology voor bodemwarmtewisselaars zie pagina 187 uit dit document.

Stromingsnelheid in mijn regio heb ik uit de plaatjes in dit document, zie pagina 25 en verder. Dit zijn overigens plaatjes waar de geschiktheid is onderzocht voor een open WKO systeem. (Dus in dat geval betekend een hoge stroom snelheid juist minder geschikt). Bij een gesloten systeem voor een woning is een hoge snelheid en het dus relatief snel wegspoelen/uitdoven van het koudeoverschot in de bodem rondom je bron naar mijn mening juist een voordeel.

Ook als je zoekt op isohypsen kaartjes kun je een inschatting maken in welke gebieden het grondwater hard of zacht stroomt.

Voordat je er echter teveel belang aan bovenstaande hecht, hoe belangrijk of groot het effect van stroomsnelheid is in de praktijk, durf ik niet te zeggen en moet je denk ik overlaten aan de bedrijven die dit werk doen. (op basis van logisch redeneren denk ik dat het gunstig moet zijn, maar ik ben geen expert) Ik heb wel eens een rapport van DWA gezien waarbij ze bij een open WKO een berekende uitdoving in ca 2-3 jaar hadden bij een stroomsnelheid van meer dan 50m/jaar.
quote:
MadEgg schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:35:
Verder dan http://wkotool.nl/ kom ik niet, die weet mij te vertellen dat de bodem bij mijn nieuwe woning zeer geschikt is voor bodemwarmte, en dat er momenteel 2 andere bodemwarmtepompen in de wijk zijn. Maar er staat verder geen informatie over grondwaterstromingen helaas.
Let wel op dat in de WKOtool niet alle bodem systemen gemeld zijn. Er is nog niet zo heel lang meldplicht en veel van voor die tijd staat er niet in.

Maarren wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:10 (26%)

• jacovn
In de WKO tool zie ik dat ik precies tussen 2 open systemen in kom zitten, beide op zeg 400 meter afstand.
1 zou niet echt goed werken volgens mijn W instalateur (die er ook vlak bij woont)
Geen idee of ik daar voor of nadeel van ondervind.

Ik neem aan dat deze in de zomer de warmte de grond inbrengen, en in de winter de warmte uit de grond halen. Als ze dat niet doen, dan zou met veel stroming het wellicht nadelig zijn.

jacovn wijzigde deze reactie 23-05-2018 13:00 (28%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Het was te verwachten natuurlijk, maar vandaag eens de aanbieder van een concurrerende offerte (die een Stiebel Eltron aanbiedt voor 8000,- meer dan de offerte die ik voor een Techneco heb ontvangen) naar de mening over Techneco en andere merken warmtepompen. Volgens hem absoluut niet te vergelijken, budgetrommel die vaak storingen geeft en na 10 jaar vervangen moet worden. Over Alpha Innotec, Vaillant en Nibe was hij een stuk positiever.

Lastige beslissing! Ik wil best geloven dat er misschien enig kwaliteitsverschil inzit maar of dat een prijsverschil van 8000,- 5200 rechtvaardigt vraag ik me af.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Tja. Voor 8000 euro koop je een compleet nieuwe warmtepomp. Lijkt me belachelijk veel meer dus.
De verkooprijs van die units liggen ook niet zoveel uit elkaar, het is niet zo dat de Stiebel Eltron 8000 euro duurder is dan die Techneco.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
bartvb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:05:
Tja. Voor 8000 euro koop je een compleet nieuwe warmtepomp. Lijkt me belachelijk veel meer dus.
De verkooprijs van die units liggen ook niet zoveel uit elkaar, het is niet zo dat de Stiebel Eltron 8000 euro duurder is dan die Techneco.
Excuus, ik overdreef, ik herinnerde me het blijkbaar verkeerd. Ik heb nu drie offertes liggen. Als ik puur naar boring + warmtepomp + montage kijk komt het neer op: 18.6k met de Techneco, 24.2k met een Thermia en 23.8k met een Stiebel, inclusief BTW, excl. subsidie. Het scheelt dus 'maar' 5.2k. Alsnog een flink verschil.

Tja

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True