Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21-09 17:11
Voor dat geld koop je bijna een compleet nieuwe unit :)

Zitten er grote verschillen in de kosten voor de boring? Als dat zo is zou ik warmtepomp + montage vergelijken en met de laagste (of beste) offerte voor de boring naar de installateur gaan die je kiest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:23

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
bartvb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:30:
Voor dat geld koop je bijna een compleet nieuwe unit :)

Zitten er grote verschillen in de kosten voor de boring? Als dat zo is zou ik warmtepomp + montage vergelijken en met de laagste (of beste) offerte voor de boring naar de installateur gaan die je kiest.
Tja, uitsplitsingen heb ik niet. De Thermia wordt geboord en geÔnstalleerd door hetzelfde bedrijf, en die wil logischerwijs niet boren voor de concurrentie en eigenlijk ook niet uitsplitsen. De Techneco wordt volgens mij ook bijna volledig door Techneco geregeld. Specificaties van de bron krijg ik er zelfs niet bij. Alleen bij de Stiebel heb ik een losse prijs.
quote:
PolderPloer! schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:26:
[...]
Mbt vv: open verdeler, 100 meter lussen, liefst allemaal even lang, hart op hart 10 cm. 16x2 buis. Slakkenhuispatroon. Dan heb je het belangrijkste wel gehad. Bijna iedere vloer gaat tegenwoordig zo, muv de hoh afstand, en die wil je wel goed hebben ivm betere warmteoverdrscht en lagere Ta die het rendement van de WP ten goede komt.
Ik heb net gesproken met de leverancier van de Thermia warmtepomp. De leverancier van de Stiebel had mij namelijk sterk aangeraden om daar nog eens over te praten met betrekking tot de aangeboden vloerverwarming. Bij de Thermia is mij vloerverwarming geoffreerd van 150mm hart-op-hart door een 16mm buis, in een meanderpatroon, waarbij alleen bij de randen van de woning 100mm wordt gelegd. Bij de Stiebel kwam een 100mm hart-op-hart door een 20mm buis, in een slakkenhuispatroon.

De leverancier van de Thermia was stellig overtuigd dat zowel slakkenhuispatroon als 20mm buis achterhaald waren, en met name van toepassing op oude slecht geisoleerde woningen. Dankzij de lage Delta-T van de vloerverwarming vervalt volgens hem de hoofdfunctie van het slakkenhuispatroon: de warmte gelijkmatiger verdelen. Zij bouwen het legplan op een ongelijke verdeling zodat bij de koudebruggen langs de randen van de woning iets meer warmte wordt afgegeven dan in het midden van de woning, waardoor de ruimte uiteindelijk gelijkmatiger verdeeld wordt. 100mm hart-op-hart zou ook overkill zijn en daarom doen ze dat alleen langs de randen en niet naar het midden van de ruimte.

Het klinkt zeker alsof er goed over nagedacht is, en de onderbouwing klinkt ook wel aannemelijk. Lastig om bij de tegenstrijdige berichten te bepalen wie nu 'gelijk' heeft. :?

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Mijn W instalteur doet ook 100 mm hoh bij de muren en ramen en in midden 150 mm. Anders krijg je blijkbaar warmte verschillen en is de overdracht niet niet zoals beoogd. Diameter buis weet ik niet.

Meander patroon en verschillende HOH gecombineerd lijken mij weer minder samen te gaan.
Dan begin je met warm water aan de buitenkant, op hoh 100 en dan kom je in midden aan met kouder water waar het hoh 150 is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
jacovn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:18:
Meander patroon en verschillende HOH gecombineerd lijken mij weer minder samen te gaan.
Dan begin je met warm water aan de buitenkant, op hoh 100 en dan kom je in midden aan met kouder water waar het hoh 150 is.
Ja, dat was de bedoeling volgens hem - bij de ruiten voelt het kouder dus heb je meer warmte nodig. Die verspreid zichzelf vanzelf wel weer richting het midden. Daarnaast zou volgens hem het met een Delta-T van 5į Celsius het verschil tussen buitenrand en binnenin amper voelbaar zijn.

Daarbij moeten de slagen natuurlijk zo georiŽnteerd worden dat ze parallel aan de grootste koudebruggen liggen, aan de voor- en achterzijde van de woning dus.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
MadEgg schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:23:
[...]

Ja, dat was de bedoeling volgens hem - bij de ruiten voelt het kouder dus heb je meer warmte nodig. Die verspreid zichzelf vanzelf wel weer richting het midden. Daarnaast zou volgens hem het met een Delta-T van 5į Celsius het verschil tussen buitenrand en binnenin amper voelbaar zijn.

Daarbij moeten de slagen natuurlijk zo georiŽnteerd worden dat ze parallel aan de grootste koudebruggen liggen, aan de voor- en achterzijde van de woning dus.
Tja ik ben ook niet gehinderd door veel kennis. Dus vandaar dat ik het ook gevraagd ben tijd terug. En daar kwam de 150 in midden kamer en 100 aan de rand vandaan.

Het gaat wellicht ook meer om koelvermogen dan verwarm vermogen bij de bepaling ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
quote:
MadEgg schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:37:
[...]

De leverancier van de Thermia was stellig overtuigd dat zowel slakkenhuispatroon als 20mm buis achterhaald waren, en met name van toepassing op oude slecht geisoleerde woningen. Dankzij de lage Delta-T van de vloerverwarming vervalt volgens hem de hoofdfunctie van het slakkenhuispatroon: de warmte gelijkmatiger verdelen. Zij bouwen het legplan op een ongelijke verdeling zodat bij de koudebruggen langs de randen van de woning iets meer warmte wordt afgegeven dan in het midden van de woning, waardoor de ruimte uiteindelijk gelijkmatiger verdeeld wordt. 100mm hart-op-hart zou ook overkill zijn en daarom doen ze dat alleen langs de randen en niet naar het midden van de ruimte.
Typische installateurs bullshit. Je wilt sowieso de warmte gelijknatig verdelen, ook in een nieuwe goed geÔsoleerde woning, dat gaat beste met slakhuispatroon. Dat je langs de randen van de woning iets extras doet, doet daar niets aan af.

hoh en buisdoorsnede is meer kwestie van smaak/comfort. Als je meer variatie in jouw huistemperatuur wil toepassen (b.v. nachtverlaging, sneller opwarmen en sneller koelen) scheelt buisdoorsnede en hoh gewoon, vanwege afgiftecapaciteit. Dan heb je met hoh 10 en 20mm binnen 2-3 uur gewoon merkbaar verschil in kamertemperatuur. Heeft je WP niet de capaciteit om die afgiftecapaciteit te benutten of ben je tevreden met gelijkmatige temperatuur 24/7 dan is 10 hoh en 20mm inderdaad onzin.Ik vind het wel lekker, want als je zoals eind februari/begin maart van +5 naar - 10 gaat in een dag, cq. harde wind en lage temps, loop ik met mijn 10 hoh en 20 mm buis veel minder achter de feiten aan dan met 15hoh en 16mm buis (en WP met voldoende capaciteit). Maar wel afhankelijk van situatie van jouw huis.

Ik heb overal 10 hoh en geen verschil tussen midden en rand. Je gaat een factor 5 RC verschil tussen raam en muur (tenminste o.b.v. huidig bouwbesluit en triple glas) echt niet goedmaken met 33% meer warmteafgifte door 10 hoh ipv 15 hoh.

LittleTycoon wijzigde deze reactie 28-05-2018 12:51 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Wat ik ervan begrepen heb is de verwarmingscapaciteit meestal niet het criterium mbt het ontwerpen van de vloerverwarming maar vooral het koelen. Daar heb je veel meer capaciteit nodig (wat flow betreft).

Belangrijk verschil tussen 16mm en 20mm buisdiameter is dat de laatste een stuk minder weerstand heeft = minder energie nodig voor de pomp. Als je de keuze hebt tussen die twee zou ik altijd voor de grotere diameter gaan. Zelfde overigens voor 10 vs 15cm HOH. Prijsverschil is minimaal en overcapaciteit bestaat eigenlijk niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@LittleTycoon waarom is het 'typische installateursbullshit'? Lijkt mij toch niet een lucratieve houding - als ik als installateur bullshit zou vertellen zou ik toch juist voor de duurdere oplossing gaan? 20mm diameter + 100mm hart-op-hart is toch een flinke bult extra materiaal en installatiewerk, dus meer kosten -> meer inkomsten voor de installateur? Overigens bemiddelt deze leverancier alleen met WTH-vloerverwarming - hij legt het zelf niet aan.
quote:
bartvb schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:27:
Wat ik ervan begrepen heb is de verwarmingscapaciteit meestal niet het criterium mbt het ontwerpen van de vloerverwarming maar vooral het koelen. Daar heb je veel meer capaciteit nodig (wat flow betreft).

Belangrijk verschil tussen 16mm en 20mm buisdiameter is dat de laatste een stuk minder weerstand heeft = minder energie nodig voor de pomp. Als je de keuze hebt tussen die twee zou ik altijd voor de grotere diameter gaan. Zelfde overigens voor 10 vs 15cm HOH. Prijsverschil is minimaal en overcapaciteit bestaat eigenlijk niet.
Volgens deze leverancier ging het inderdaad hoofdzakelijk om koeling.

Zijn uitleg resumerend kwam het er echter op neer dat je een maximum koelcapaciteit bereikt op het moment dat je vloer een constante temperatuur bereikt heeft van minimaal +- 17 graden. Kouder kan niet omdat je dan condensvorming krijgt. Als je vloerverwarming icm de warmtepomp dus voldoende capaciteit heeft om dit te bereiken is meer koelcapaciteit toevoegen niet zinvol. De enige manier om hier nog meer te bereiken zou volgens hem zijn om het plafond te koelen in plaats van de vloer omdat je dan geen last van condensvorming hebt, waarmee je dus een lagere temperatuur kunt gebruiken. In die situatie zou een grotere diameter nog zinvol zijn.

Hij stelde ook dat de combinatie van 100mm hart-op-hart met 20mm buisdiameter fysiek lastig zou zijn omdat er dan heel weinig ruimte overblijft tussen de leidingen in.

Tenslotte zei hij ook dat je bij een grotere diameter inderdaad minder weerstand krijgt maar dat de pomp daar praktisch weinig last van heeft en deze sowieso al heel weinig verbruikt, dus dat een paar watt meer of minder een verwaarloosbaar effect heeft op je energiekosten of het rendement van de warmtepomp.

Ik heb niet voldoende kaas gegeten van isolatie- en warmtetechniek, maar het klinkt wel plausibel. Het grote twijfelpunt is dan of dat optimum in koelcapaciteit Łberhaupt haalbaar is als het een beetje warm wordt buiten.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Nu online
quote:
MadEgg schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:07:
@LittleTycoon waarom is het 'typische installateursbullshit'? Lijkt mij toch niet een lucratieve houding - als ik als installateur bullshit zou vertellen zou ik toch juist voor de duurdere oplossing gaan? 20mm diameter + 100mm hart-op-hart is toch een flinke bult extra materiaal en installatiewerk, dus meer kosten -> meer inkomsten voor de installateur? Overigens bemiddelt deze leverancier alleen met WTH-vloerverwarming - hij legt het zelf niet aan.

Hij stelde ook dat de combinatie van 100mm hart-op-hart met 20mm buisdiameter fysiek lastig zou zijn omdat er dan heel weinig ruimte overblijft tussen de leidingen in.
Ik heb EUR 400,- meerkosten betaald, spannende marge, voor hoh 10 ipv hoh 15 en 20mm ipv 16mm, dat voor 210 m2 vloerverwarming, (wel 2016 prijspeil, dus bij nu beslissen zal gat zeker groter zijn). Denk je nu echt dat 16mm vs 20mm zoveel verschil uitmaakt in fysiek aanleggen? Je hebt het over millimeters. Ik heb verder waarschijnlijk minimaal 1 circulatiepomp uitgespaard omdat door minder leidingweerstand de pomp van de WP drukverlies i.c.m hoogteverschil nog kan overbruggen, bij 16mm had ik die wel nodig gehad (nog even los van de wel/niet buffervatdiscussie bij zo'n grote inhoud van vloerverwaming. Daar heb je het over marges, want je krijgt een buffervat aangesmeerd vanwege schijnbare te kleine capaciteit vloerverwarming, extra circulatiepompen (i.c.m. met vaak niet zinvolle naregeling).

Ik vind het bullshit omdat je niet het hele verhaal verteld krijgt (weten de meesten ook gewoon niet) zodat je zelf mee kunt afwegen, terwijl als het tegenvalt de consequenties wel voor jou zijn, of in kosten totale installatie of in comfort. Voor vloerverwarming ook nog een adviseur ertussen is ook kostenverhogend

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Nu online
quote:
bartvb schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:27:

i
Helaas is verwamingscapaciteit wel het primaire criterium o.b.v ISSO 51 (ventilatieverlies) en ISSO 53 (warmteverlies). Het resulterende warmteverlies per vertrek moet de vv kunnen opvangen qua afgiftecapaciteit en het totaal per woning via WP capaciteit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:45
Voor de liefhebbers een foto van bronwaarden na 14 jaar passief koelen 8)

Forum
Brontemps

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:41

Matis

Rubber Rocket

quote:
austin_77 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:47:

Forum
[afbeelding]
Ik ben helemaal nieuw in warmtepomp-land. Kun jij me uitleggen wat hier zo bijzonder aan is?
Ik bedoel dit niet als flame, maar wil er graag van leren.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
quote:
Matis schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:26:
[...]

Ik ben helemaal nieuw in warmtepomp-land. Kun jij me uitleggen wat hier zo bijzonder aan is?
Ik bedoel dit niet als flame, maar wil er graag van leren.
Ik vatte het absoluut niet op als flame hoor :)

In de eerdere posts kwam de vraag wel eens voorbij hoe een bronboring zich houdt door de jaren heen qua temps en hoe een bronregeneratie door passieve koeling invloed heeft op de brontemperaturen. Een hoge brontemperatuur zorgt voor een goede efficientie qua opbrengst warmte van de warmtepomp (cv/sww) versus input van energie (elektriciteitskosten).

Bij cv warmtevraag en sww warmtevraag wordt relatief koude brine (glycol+water) teruggepompt waardoor de grond rondom de boring kan af gaan koelen. Te lage grondtemps zorgen ervoor dat de warmtepomp vermogen gaat verliezen waardoor hij langer nodig heeft om gewenste cv/sww temperaturen te bereiken.
Passieve koeling voert warmte van het huis terug de bron in waardoor men kan spreken van regeneratie. Afhankelijk van de grondlagen kan het zijn dat stromende grondwaterlagen de afkoeling verspreid of warmte juist aanvoert waardoor afkoeling van de grondlagen geen rol spelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dank voor de toelichting :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• austin_77
quote:
Zie ook warmtepomp-weetjes.nl :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:20
quote:
austin_77 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:47:

Forum
[afbeelding]
Mooie waarde. Mijn bron zit op dit moment tussen de 13 en 14 graden en is 3 jaar oud.

• jacovn
Vandaag de W-man weer gesproken. Hij is met de leidingen bezig en mijn inspanningen om het huis beter te krijgen: 3 laags glas en lucht dichtheid. En de bouwer zijn inspanning: net iets meer RC muur en dak dan in bouwbesluit, zorgt ervoor dat de 9 kW unit blijft maar de HOH vloerverwarming leidingen naar 10 cm gaat en de aanvoertemperatuur naar 28 celcius kan (was 32)
Dat zou een lagere delta zijn met de bron en een hoger rendement neem ik aan.

Wellicht duurt het lang om de §1000 van de 3 laags glas upgrade, en de §1000 van de blowerpoof afdichting terug te verdienen op deze manier, maar het is wel een fijn idee dat het de goede kant op gaat.

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:18
quote:
jacovn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:35:
zorgt ervoor dat de 9 kW unit blijft maar de HOH vloerverwarming leidingen naar 10 cm gaat en de aanvoertemperatuur naar 28 celcius kan (was 32)
Dat zou een lagere delta zijn met de bron en een hoger rendement neem ik aan.
In de basis wel, wel een paar aandachtspunten hierbij vanuit mijn eigen ervaring (ik weet niet tot hoever jullie situatie vergelijkbaar zal zijn).
Bij ons vrijstaande woning met WTW installatie draait in de winter eigenlijk alleen de vloerverwarming op de begane grond. Daarmee maken we de woonkamer 20,5 en blijven de verdiepingen 19-20 graden.Het is een installatie met 9kW aan/uit warmtepomp en een 200 liter buffervat tussen het condensor circuit van de warmtepomp en het afgifte circuit richting woonkamer. Wat daar vervolgens gebeurd is het volgende.

In de winter is de flow van het woonkamer circuit minder dan de flow van het condensor circuit (condensor circuit is aan/uit 9kW). De vloer heeft in principe aan aanvoertemperaturen van ca 28-30 genoeg. Echter als ik de warmtepomp hierop instel dan is het gevolg dat deze heel snel deze waarden bereikt omdat er ook veel water via het buffervat van warmtepomp aanvoer naar warmtepomp retour stroomt (flow WP condensor circuit>flow naar vloerafgifte circuit). Het gevolg hiervan was dat de warmtepomp veel korte runs van ca 10-12 minuten maakte (minimum aan tijd en binnen die tijd alsnog al 32 graden aanvoer haalde ). Ik weet niet wat dat exact betekend voor rendement aangezien de eerste paar minuten een compressor niet het optimaal rendement haalt. Ik heb ergens op internet wel studies gevonden dat optimum draaitijd voor dit soort aan/uit systemen 25-30 minuten per run is. (Hoe langer je draait hoe kleiner het effect van die eerste paar opstart minuten is op het rendement vs hoe langer je aaneengesloten draait hoe verder de bron temperatuur wegzakt tijdens die run. )

Echter voor mij belangrijker het systeem ging richting de 9000 starts per jaar en op basis van gemiddelde compressor leveranciersgegevens(ca 150000start/stops) zou dat een levensduur van 16.6 jaar geven. Ik wil graag de kans vergroten dat de compressor een jaar of 20 theoretisch kan halen. Dus uitgaande van dat leveranciersdata van 150000 enigzins rooskleurig is heb ik geprobeerd het aantal start/stops te reduceren tot onder de 5000 per jaar (dan zouden de start/stops zeker niet meer de beperkende factor mogen zijn).

Om minder te schakelen/langere runs te krijgen had ik voor zover ik kon zien de volgende methoden.
-Verhogen van de afgifte circuit flow door.
a) woonkamer circuit meer flow geven (vloer verwarming verder open draaien dan strikt noodzakelijk)
b) de regeling van de slaapkamers warmer instellen zodat deze in de winter ook aanspringen. (maar dat wou ik zelf liever niet)
-Stooklijn hoger instellen. (Hoe warmer hoe meer kW de vloer absorbeert als het water er door heen stroomt.)
-Groter buffervat (niet meer mogelijk omdat de installatie al gebouwd is)

Ik heb uiteindelijk gekozen om de woonkamer flow te verhogen en de stooklijn toch hoger in te stellen dan strikt noodzakelijk voor de vloer tot ca 35 bij -10. Daarmee is het aantal schakelingen fors gereduceerd naar mijn streefwaarde.

Samenvattend. Met een aan/uit warmtepomp (en naregeling/buffervat) kunnen zeer lage aanvoertemperatuur setpoints tot gevolg hebben dat het aantal aan/uit schakelingen erg gaat oplopen. Hier moet je dan afwegen wat je belangrijker vind iets hoger rendement of iets grotere kans op iets kortere levensduur van de compressor.

Of je moet toch kijken naar een leverancier met een modulerende warmtepomp.

Maarren wijzigde deze reactie 21-06-2018 14:03 (8%)

• jacovn
we krijgen deze warmtepomp:
http://www.alpha-innotec....solewasser/swcv-92k3.html

Staat nog niet op de NL site.
Deze unit moet terug kunnen moduleren tot 1,77 kW (B0/W35) voor B7/W35 is het 2.31 kW

we krijgen goed 80 m2 BG vloer die niet geregeld is. De slaapkamers en andere ruimtes op 1 en 2 hoog worden wel geregeld. Ik moet nog zien of we daar wel warmtevraag gaan hebben. Er komt geen buffervat.

Er komt ook een lucht wtw en als de afgezogen lucht 20-21 graden is schijnt er 18 terug te komen. Dat moet voor de slaapfunctie in een slaapkamer genoeg zijn, maar weet niet hoe de 3 dames in huis erop reageren. Verder is de oudste dochter veel aan het leren op de kamer en als die 18 celcius te laag vind hogen we het op.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Over het aantal start/stops van de compressor heb ik net ook een discussie gehad met een potentiŽle leverancier.

Hetzelfde weer als het verhaal met vloerverwarming geloof ik. De ene installateur wil alles ruim voldoende (overkill?) uitvoeren zodat je nooit tekort komt. De andere wil perfect maatwerk leveren krijg ik het idee. Beiden wilden een warmteverliesberekening hebben voor het finaliseren van de offerte.

Nu heb ik een warmteverliesberekening laten maken volgens ISSO 51. Hier komt een warmteverlies van de schil van +- 5 kW uit, en nog eens 4 kW door ventilatie.

De ene leverancier vindt dat prima. De andere (maatwerk-)installateur zegt deze berekening niet voldoende te vinden en wil dat ik een dynamisch model laat opstellen door een energiearchitect omdat ISSO 51 onrealistisch zou zijn - je gaat als het buiten -10 graden is niet al je ventilatiekanalen opzetten, waar die standaard wel vanuit zou gaan. Hiermee verwacht hij op een warmtepomp met een kleinere capaciteit uit te kunnen komen.

Daarop heb ik een energiearchitect benaderd, die mij vertelde dat een goede reden was voor de dynamische berekening zodat de capaciteit van je warmtepomp niet veel te hoog is - dit zou resulteren in veel te veel start/stop cycli waardoor hij sneller slijt. Dit zou volgens hem ook op te lossen zijn door een buffervat toe te passen, maar dan betaal je dus wel ťn meer voor een grotere warmtepomp ťn daar bovenop nog voor het buffervat.

Ik blijf het allemaal maar lastige materie vinden. Maatwerk klinkt goed, maar het daarmee lijkt me het risico me dat het uiteindelijk toch te krap bemeten is weer groter. Als je dat dan kunt vermijden door meer capaciteit te nemen en de slijtage te beperken door een buffervat te plaatsen voelt dat veiliger lijkt mij. Of een modulerende warmtepomp dus. Maar zo een is mij nog niet aangeboden.

Tja

• jacovn
wel raar dat ze niet een inverter model warmtepomp offreren. Die zullen wel iets duurder zijn maar een aan/uit is een beetje uit de tijd.

Hier kon de buffer wegblijven omdat genoeg inhoud vloer ongeregeld blijft. Of beter gezegd niet nageregeld dus kan niet dichtlopen, de hoofd thermostaat van het naregelsysteem zit in de niet geregelde ruimte.

Dus er is verteld dat als de thermostaat geen warmtevraag meer doorgeeft en de WP nog loopt dat dan de rest warmte de kamer/keuken vloer in gaat. Dan zal in de meeste gevallen het ding niet volgas lopen maar op de minimale stand. De temperatuur verhoging in de BG vloer zou niet merkbaar zijn.

Ik stond er skeptisch tegenover maar ik heb van Nathan engineer gehoord dat dit prima gaat werken.
Verder is er ruimte genoeg voor een buffervat mocht het nodig zijn, maar dat is een relatief dure grap met 1500 euro ex btw. (buffervat, pompgroep, buizen en kranen en arbeidsloon)

jacovn wijzigde deze reactie 07-06-2018 11:15 (19%)

• Maarren
quote:
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:22:

Deze unit moet terug kunnen moduleren tot 1,77 kW (B0/W35) voor B7/W35 is het 2.31 kW

we krijgen goed 80 m2 BG vloer die niet geregeld is. De slaapkamers en andere ruimtes op 1 en 2 hoog worden wel geregeld. Ik moet nog zien of we daar wel warmtevraag gaan hebben. Er komt geen buffervat.

Er komt ook een lucht wtw en als de afgezogen lucht 20-21 graden is schijnt er 18 terug te komen. Dat moet voor de slaapfunctie in een slaapkamer genoeg zijn, maar weet niet hoe de 3 dames in huis erop reageren. Verder is de oudste dochter veel aan het leren op de kamer en als die 18 celcius te laag vind hogen we het op.
Ok dat is inderdaad een mooie oplossing en dan kan denk ik optimaliseren van de vloerverwarming Hoh afstand (aanvoertemperaturen) inderdaad nog zin kan hebben.

Naregeling van de verdieping naar mijn mening wel zeer prettig om de volgende reden. Bij verwarmingsbedrijf blijft de vloerverwarming op de verdieping dan namelijk helemaal uit en enigzins koel (19-20 als dat je setpoint is) . Je kunt de verdiepings groepen dan vervolgens wel inregelen op maximale flow en in de zomer maximaal (passief) koelen. Dat werkt bij ons heel goed. De slaapkamers zijn maximaal rond de 22,5 en de bron regenereert lekker.
quote:
MadEgg schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:36:

Ik blijf het allemaal maar lastige materie vinden. Maatwerk klinkt goed, maar het daarmee lijkt me het risico me dat het uiteindelijk toch te krap bemeten is weer groter. Als je dat dan kunt vermijden door meer capaciteit te nemen en de slijtage te beperken door een buffervat te plaatsen voelt dat veiliger lijkt mij. Of een modulerende warmtepomp dus. Maar zo een is mij nog niet aangeboden.
Ja mee eens het is allemaal lastig met allemaal voor/nadelen. Een klein gedimensioneerde warmtepomp dan krijg je weer te maken met dat:
-opladen van het boiler vat vrij lang duurt.
-de warmtepomp relatief veel draaiuren moet maken om het huis op temperatuur te houden. In dat geval kan dat weer theoretisch de belemmerende factor voor de levensduur worden. (ca 60000 draaiuren voor een aan/uit compressor en 100000 voor een modulerende compressor. voorzover ik heb kunnen vinden op internet)

Overigens om het enigzins in perspectief te zetten. Het gaat bij zuinige nieuwbouw wat je ook kiest (modulerend/aanuit/met zonder buffer) uiteindelijk niet meer om heel grote getallen qua energiekosten. Mijn woning 770m3, nieuwbouw en standaard bouwbesluit isolatie en WTW en HR++ glas. Daarbij heeft de warmtepomp inclusief transportpompen voor CV bedrijf 1526 kWh gebruikt in 1 jaar. Stel dat ik door andere ontwerpkeuzes hem op maximaal 28 graden bij -10 had kunnen laten draaien dan was de COP ca 0,7 beter geweest en zou ik grofweg op 1350 kWh zijn uitgekomen voor CV bedrijf. Dus ca §35 per jaar verschil aan E kosten.

En meer algemeen met een totale energie rekening voor ruimteverwarming van ca §300 per jaar zijn maatregelen om dit nog verder te verlagen al snel niet meer terug te verdienen en moet je het vooral hebben van andere redenen waarom je het zou willen. Maar ja dat geld ook voor de keuze voor een warmtepompsysteem met een bodem bron :)

Neemt niet weg dat als ik de keuze zou hebben en mijn installateur de optie zoals bij jacovn had kunnen aanbieden en die ook nog het voordeligst was, ik zeker die had gekozen.

Maarren wijzigde deze reactie 08-06-2018 13:54 (6%)

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-09 19:41
Wij kiezen waarschijnlijk ook voor de SWCV92K3.
Waar komt jouw warmteverliesberekening op uit (bij wat voor buitentemperatuur)?
quote:
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:22:

• jacovn
quote:
Maarren schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:08:

Ok dat is inderdaad een mooie oplossing en dan kan denk ik optimaliseren van de vloerverwarming Hoh afstand (aanvoertemperaturen) inderdaad nog zin kan hebben.

Naregeling van de verdieping naar mijn mening wel zeer prettig om de volgende reden. Bij verwarmingsbedrijf blijft de vloerverwarming op de verdieping dan namelijk helemaal uit en enigzins koel (19-20 als dat je setpoint is) . Je kunt de verdiepings groepen dan vervolgens wel inregelen op maximale flow en in de zomer maximaal (passief) koelen. Dat werkt bij ons heel goed. De slaapkamers zijn maximaal rond de 22,5 en de bron regenereert lekker.
Er komt Unponor Smatrix Wave naregeling bij ons.

In de offerte van de W instaleur staat dat er 19 groepen na-regeling komen (maximaal).
met hoh 10 cm is er 10 meter buis per m2 nodig. Dus per 8 a 9 m2 zou je dan een groep krijgen als je optimale flow wilt heb ik gelezen.

Met die maten kom ik er op 15 uit voor de 1e en 2e verdieping.(3 slaapkamers, badkamer, 3 berging ruimtes)
Dan zouden er nog 4 zijn voor de BG. Garage en tech ruimte beide 1. Wellicht de gang en wc ook 1.

In de kinderkamers komen alleen een temparatuur meters en geen thermostaat.
Dit om dat de regelsnelheid laag is en er bij kinderen geen begrip zou zijn dat als je de thermostaat 1 hoger zet het niet warmer wordt, en ze dan een slinger geven aan de regelaar waarna het een stuk later te warm gaat worden wellicht.
quote:
wiljums schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:45:
Wij kiezen waarschijnlijk ook voor de SWCV92K3.
Waar komt jouw warmteverliesberekening op uit (bij wat voor buitentemperatuur)?
De oude op:
Transmissie: 5484
Ventilatie: 2396
Dat is bij -10 celcius.

Maar we gaan nu naar triple glas en ik ben de luchtdichtheid aan het aanpassen. Er is een nieuwe wvb gemaakt maar die heb ik nog niet gekregen.

jacovn wijzigde deze reactie 07-06-2018 12:58 (11%)

• jerh
quote:
Maarren schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:31:
[...]

In de basis wel, wel een paar aandachtspunten hierbij vanuit mijn eigen ervaring (ik weet niet tot hoever jullie situatie vergelijkbaar zal zijn).
Bij ons vrijstaande woning met WTW installatie draait in de winter eigenlijk alleen de vloerverwarming op de begane grond. Daarmee maken we de woonkamer 20,5 en blijven de verdiepingen 19-20 graden.Het is een installatie met 9kW aan/uit warmtepomp en een 200 liter buffervat tussen het condensor circuit van de warmtepomp en het afgifte circuit richting woonkamer. Wat daar vervolgens gebeurd is het volgende.

In de winter is de flow van het woonkamer circuit minder dan de flow van het condensor circuit (condensor circuit is aan/uit 9kW). De vloer heeft in principe aan aanvoertemperaturen van ca 28-30 genoeg. Echter als ik de warmtepomp hierop instel dan is het gevolg dat deze heel snel deze waarden bereikt omdat er ook veel water via het buffervat van warmtepomp aanvoer naar warmtepomp retour stroomt (flow WP condensor circuit>flow naar vloerafgifte circuit). Het gevolg hiervan was dat de warmtepomp veel korte runs van ca 10-12 minuten maakte (minimum aan tijd en binnen die tijd alsnog al 32 graden aanvoer haalde ). Ik weet niet wat dat exact betekend voor rendement aangezien de eerste paar minuten een compressor niet het optimaal rendement haalt. Ik heb ergens op internet wel studies gevonden dat optimum draaitijd voor dit soort aan/uit systemen 25-30 minuten per run is. (Hoe langer je draait hoe kleiner het effect van die eerste paar opstart minuten is op het rendement vs hoe langer je aaneengesloten draait hoe verder de bron temperatuur wegzakt tijdens die run. )

Echter voor mij belangrijker het systeem ging richting de 9000 starts per jaar en op basis van gemiddelde compressor leveranciersgegevens(ca 150000start/stops) zou dat een levensduur van 16.6 jaar geven. Ik wil graag de kans vergroten dat de compressor een jaar of 20 theoretisch kan halen. Dus uitgaande van dat leveranciersdata van 150000 enigzins rooskleurig is heb ik geprobeerd het aantal start/stops te reduceren richting de 5000 per jaar (dan zouden de start/stops zeker niet meer de beperkende factor mogen zijn).

Om minder te schakelen/langere runs te krijgen had ik voor zover ik kon zien de volgende methoden.
-Verhogen van de afgifte circuit flow door.
a) woonkamer circuit meer flow geven (vloer verwarming verder open draaien dan strikt noodzakelijk)
b) de regeling van de slaapkamers warmer instellen zodat deze in de winter ook aanspringen. (maar dat wou ik zelf liever niet)
-Stooklijn hoger instellen. (Hoe warmer hoe meer kW de vloer absorbeert als het water er door heen stroomt.)
-Groter buffervat (niet meer mogelijk omdat de installatie al gebouwd is)

Ik heb uiteindelijk gekozen om de woonkamer flow te verhogen en de stooklijn toch hoger in te stellen dan strikt noodzakelijk voor de vloer tot ca 35 bij -10. Daarmee is het aantal schakelingen fors gereduceerd naar mijn streefwaarde.

Samenvattend. Met een aan/uit warmtepomp (en naregeling/buffervat) kunnen zeer lage aanvoertemperaturen tot gevolg hebben dat het aantal aan/uit schakelingen erg gaat oplopen. Hier moet je dan afwegen wat je belangrijker vind iets hoger rendement of iets grotere kans op iets kortere levensduur van de compressor.

Of je moet toch kijken naar een leverancier met een modulerende warmtepomp.
Zo, dat zijn wel veel starts/stops. Ik heb een modulerende NRQteq en die loopt nu buiten de buffer om (test) en dat geeft iets meer start/stops dan via de buffer. Met buffer heb ik eigenlijk alleen runs van een aantal uren en zonder buffer in het begin en eind van de stookseizoen soms twee starts per uur.

Qua Ta zit ik meestal rond de 24 graden, dus idd laag, maar wel veel massa in huis.
quote:
Maarren schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:08:
[...]

[...]

Ja mee eens het is allemaal lastig met allemaal voor/nadelen. Een klein gedimensioneerde warmtepomp dan krijg je weer te maken met dat:
-opladen van het boiler vat vrij lang duurt.
-de warmtepomp relatief veel draaiuren moet maken om het huis op temperatuur te houden. In dat geval kan dat weer theoretisch de belemmerende factor voor de levensduur worden. (ca 60000 draaiuren voor een aan/uit compressor en 100000 voor een modulerende compressor. voorzover ik heb kunnen vinden op internet)

Overigens om het enigzins in perspectief te zetten. Het gaat bij zuinige nieuwbouw wat je ook kiest (modulerend/aanuit/met zonder buffer) uiteindelijk niet meer om heel grote getallen qua energiekosten. Mijn woning 770m3, nieuwbouw en standaard bouwbesluit isolatie en WTW en HR++ glas. Daarbij heeft de warmtepomp voor CV bedrijf 1526 kWh gebruikt in 1 jaar. Stel dat ik door andere ontwerpkeuzes hem op maximaal 28 graden bij -10 had kunnen laten draaien dan was de COP ca 0,7 beter geweest en zou ik grofweg op 1350 kWh zijn uitgekomen voor CV bedrijf. Dus ca §35 per jaar verschil aan E kosten.

Neemt niet weg dat als ik de keuze zou hebben en mijn installateur de optie zoals bij jacovn had kunnen aanbieden en die ook nog het voordeligst was, ik zeker die had gekozen.
Hoh heb ik op 10 cm staan, installateur wilde nog wel een extra lus liggen bij de ramen, maar tripple glas dus niet nodig.

Naregeling, ik zie het nut niet echt. Wij hebben op alle verdiepingen vv, voor koelen heel fijn, want je kan veel vermogen kwijt en dat is ook wel nodig. Alleen de badkamer draai ik de vv kraan van dicht, want daar wil je geen koude voeten.

En eens met je opmerking over verbruik, afgelopen stookseizoen incl sww iets boven de 1000 kWh, dus het maakt allemaal niet zo heel veel uit.

jerh wijzigde deze reactie 07-06-2018 13:02 (27%)
Reden: typo

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:13:
wel raar dat ze niet een inverter model warmtepomp offreren. Die zullen wel iets duurder zijn maar een aan/uit is een beetje uit de tijd.
Zojuist nog met de installateur gesproken. Volgens hem heeft een inverter met name zin bij grotere belastingen, 15 kW of meer. Er zijn wel kleinere modellen maar de frequentieregelaar zou een van de duurste onderdelen worden die ook nog eens een beperktere tijd meegaat, een jaar of 10. Een aan/uit pomp met de juiste capaciteit zou een hoger rendement halen en langer meegaan dan een pomp met inverter.
quote:
Hier kon de buffer wegblijven omdat genoeg inhoud vloer ongeregeld blijft. Of beter gezegd niet nageregeld dus kan niet dichtlopen, de hoofd thermostaat van het naregelsysteem zit in de niet geregelde ruimte.
Klopt, dat is ook zijn insteek - hij plaatst liever geen buffervat. Naast dat het duur is levert het ook meer warmteverlies op aangezien je warm water gaat opslaan wat je (nog) niet nodig hebt.

Ik ga toch eerst maar het dynamische warmteverliesmodel laten maken, dan ga ik op basis daarvan nog eens even verder overwegen.

Tja

• Maarren
quote:
jerh schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:54:

Naregeling, ik zie het nut niet echt. Wij hebben op alle verdiepingen vv, voor koelen heel fijn, want je kan veel vermogen kwijt en dat is ook wel nodig. Alleen de badkamer draai ik de vv kraan van dicht, want daar wil je geen koude voeten.
Het is voor mijzelf vooral stukje aanvullend comfort.
-Als de installatie in CV bedrijf staat, dan blijven al die verdiepings vloergroepen uit en is het net iets koeler op de verdiepingen. En kan de badkamer wel verwarmen.
-Als de installatie in koel bedrijf staat, dan schakelen al die verdiepings vloergroepen naar max koelen. (tenzij setpoint al gehaald is). En schakelt de badkamer naregeling automatisch uit.

Als ik alles ongeregeld had gedaan (dat kan inderdaad ook en hadden we in de vorige woning), dan zou ik de verdiepingsgroepen op een lagere flow in moeten regelen om de verwarming daar niet te hard te laten gaan tov de woonkamer. En dat zou in de zomer betekenen dat ik er op de verdieping niet de maximaal mogelijke koeling uithaal.Tenzij ik zelf handmatig iedere keer de vloerverwarmingsverdeler inregeling aanpas. En je moet er dan inderdaad zelf ook ieder jaar aan denken om badkamer groep open/dicht te zetten bij wisseling seizoenen. (weliswaar maar 2 keer per jaar, maar ja ik ben lui :) )

Maarren wijzigde deze reactie 07-06-2018 14:18 (14%)

• jerh
quote:
Maarren schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:28:
[...]

Het is voor mijzelf vooral stukje aanvullend comfort.
-Als de installatie in CV bedrijf staat, dan blijven al die verdiepings vloergroepen uit en is het net iets koeler op de verdiepingen. En kan de badkamer wel verwarmen.
-Als de installatie in koel bedrijf staat, dan schakelen al die verdiepings vloergroepen naar max koelen. (tenzij setpoint al gehaald is). En schakelt de badkamer naregeling automatisch uit.

Als ik alles ongeregeld had gedaan (dat kan inderdaad ook en hadden we in de vorige woning), dan zou ik de verdiepingsgroepen op een lagere flow in moeten regelen om de verwarming daar niet te hard te laten gaan tov de woonkamer. En dat zou in de zomer betekenen dat ik er op de verdieping niet de maximaal mogelijke koeling uithaal.Tenzij ik zelf handmatig iedere keer de vloerverwarmingsverdeler inregeling aanpas. En je moet er dan inderdaad zelf ook ieder jaar aan denken om badkamer groep open/dicht te zetten bij wisseling seizoenen. (weliswaar maar 2 keer per jaar, maar ja ik ben lui :) )
Ik doe inderdaad 2x per jaar omzetten....

En ik merk weinig verschil in temperatuur in huis, alles is ongeveer gelijk. Alles reageert ook traag de grote hoeveelheid massa. Alleen de zolder wordt in de zomer warmer en de huiskamer in de zomer koeler, omdat er zowel vloer koeling is, als koeling van de 1ste verdiepingsvloer.

Maar kan per woning verschillen.

• jacovn
Ik neem ook aan dat je veel flow voor de slaapkamers kunt instellen.
Als de naregeling dan op 18 graden staat en de lucht van de wtw komt met die temperatuur binnen (of iets hoger omdat warmte van de bg ook stijgt) de groep noet open gaat.
Als je dan 21 graden in stelt gaat hij er sneller naar toe met meer flow, en schakelt dan weer af.

Voor koelen snap ik dat je veel flow wilt hebben. De pomp in de WP doet max 2000 liter/uur volgens mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiljums
quote:
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:53:
[...]

De oude op:
Transmissie: 5484
Ventilatie: 2396
Dat is bij -10 celcius.

Maar we gaan nu naar triple glas en ik ben de luchtdichtheid aan het aanpassen. Er is een nieuwe wvb gemaakt maar die heb ik nog niet gekregen.
De stelregel bij Nathan is dat ze het warmteverlies door ventilatie voor 50% meerekenen in het bepalen van de capaciteit van de warmtepomp. Waarschijnlijk omdat de meeste niet conform bouwbesluit ventileren.
Dan zou je haast met de 62K3 uit de voeten kunnen.

wiljums wijzigde deze reactie 07-06-2018 21:47 (4%)

• Maarren
quote:
jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:11:
Ik neem ook aan dat je veel flow voor de slaapkamers kunt instellen.
Als de naregeling dan op 18 graden staat en de lucht van de wtw komt met die temperatuur binnen (of iets hoger omdat warmte van de bg ook stijgt) de groep noet open gaat.
Als je dan 21 graden in stelt gaat hij er sneller naar toe met meer flow, en schakelt dan weer af.

Voor koelen snap ik dat je veel flow wilt hebben. De pomp in de WP doet max 2000 liter/uur volgens mij.
Ik denk dat dat klopt zolang je met de totale ingeregelde hoeveelheid van alles wat gelijktijdig aankan (waarschijnlijk bij koelen) enigzins bij die distributiepomp capaciteit van 2000liter/uur blijft. Ik weet eigenlijk niet wat het effect gaat zijn op CV als je het voor de verdieping met een modulerend systeem zonder buffer wat hoger inregelt dan puur voor CV afgifte nodig was. Theoretisch gezien zou ik verwachten dat dan het temperatuur verschil over het vloer circuit kleiner wordt met een iets hogere gemiddelde watertemperatuur en dus iets meer afgegeven vermogen, maar dus ook hogere retourtemperatuur. Maar of dat ook nog echt merkbare nadelige effecten kan hebben weet ik niet. Misschien dat iemand anders daarmee geŽxperimenteerd heeft?

Maarren wijzigde deze reactie 08-06-2018 08:45 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
quote:
MadEgg schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:36:
Nu heb ik een warmteverliesberekening laten maken volgens ISSO 51. Hier komt een warmteverlies van de schil van +- 5 kW uit, en nog eens 4 kW door ventilatie.

De ene leverancier vindt dat prima. De andere (maatwerk-)installateur zegt deze berekening niet voldoende te vinden en wil dat ik een dynamisch model laat opstellen door een energiearchitect omdat ISSO 51 onrealistisch zou zijn - je gaat als het buiten -10 graden is niet al je ventilatiekanalen opzetten, waar die standaard wel vanuit zou gaan. Hiermee verwacht hij op een warmtepomp met een kleinere capaciteit uit te kunnen komen.
Ander punt is dat het in Nederland vrijwel altijd zonnig is als het buiten -10 is (overdag iig). Dus veel zoninstraling dus minder verwarmingscapaciteit nodig.

ISSO51 komt iig altijd behoorlijk ruim uit.

Maar wat @Maarren ook zegt; warm tapwater is tegenwoordig bijna kritischer dan verwarming.

Interessante punten iig! Zeker handig om mee te nemen in het ontwerp van de installatie van onze woning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zeker interessant, maar het maakt het niet makkelijker om een beslissing te nemen ;)

Zojuist is mij nog een grondwarmtepomp geoffreerd. Dit maal een PicoEnergy RuralECO WPS412

Iemand hier ervaring mee? Ik kan er niets over terugvinden in het topic in ieder geval.

Qua prijs komt het neer op 6k§ voor de boring en 9k§ voor de warmtepomp. Dit zijn wel heel wat vriendelijker bedragen dan wat ik voor de Stiebel Eltron en de Thermia ontvangen heb in ieder geval, maar vergelijkbaar met de Techneco. Ik ga in ieder geval deze installateur eens vragen of ze ook andere merken hebben, dat vergelijkt wat makkelijker.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Ik zie de verdelers nu op de muur, voor de 2e verdieping 6 groepen (4 berging ruimtes), en voor de 1e verdieping 8 groepen. (3 slaapkamers, inloopkast, douche en wc)
Er zitten dn32 leidingen naar de verdelers, en er komen 16x2 vloerverwarming buizen aan.
20x2 zou niet zinvol zijn volgens onze W man.

De verdelers zijn van merk Komfort

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
wiljums schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:41:
[...]

De stelregel bij Nathan is dat ze het warmteverlies door ventilatie voor 50% meerekenen in het bepalen van de capaciteit van de warmtepomp. Waarschijnlijk omdat de meeste niet conform bouwbesluit ventileren.
Dan zou je haast met de 62K3 uit de voeten kunnen.
Ik vraag me af of dat ventilatie verlies wel reeel is.
De wtw zou 97% efficient moeten zijn.

Alles wordt met -10 berekend.

Stel je doet 100 m3/uur door die wtw heen

Ik heb het volgende gevonden:
- om 1 kg lucht 1c op te warmen is 1000 J energie nodig.
1 m3 lucht = 1,293 Kg
100 m3 = 129.3 kg => 129300 joule => 129300 watt seconde
129300 / 3600 seconden = 35.91 watt

Bij -10 is de delta zeg 30 graden naar 20 celcius.

Dus dan is dat 30x 35.91 = 1077.05
Daar 97% rendement op is 32 watt verbruik in worst case.
Hoe je dan naar jaarverbruik toe moet weet ik zo niet.

Edit: andere thread gevonden waar er aan gerekend wordt:

Nieuwe WTW-unit, waar op letten?

Moet met graatdagen blijkbaar.

jacovn wijzigde deze reactie 10-06-2018 15:38 (7%)

• Dirtbiter
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:51
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik aan het kijken naar zonnepanelen (meer dan de standaard EPC-panelen die er al liggen). Daarvoor moet ik natuurlijk een schatting van het verbruik maken.

In onze EPC berekeningen staan waarden (in MJ) voor de verschillende onderdelen. Die heb ik omgerekend naar kWh, en dan kom ik op: 3310 kWh voor verwarming, 2698 kWh voor tapwater en 666 kWh voor koeling. Totaal 6674 kWh voor de warmtepomp. Dat lijkt mij een beetje much.

Het gaat om een Alpha Innotec WZSV 62K3M.
Heeft er iemand ervaring met deze pomp, of een (grove) schatting van het verbruik van zo'n pomp in een 200m2 huis met 2 personen?

• jacovn
Nou bij Nathan moet je niet zijn blijkt nu.
Moest het bedrag voor de bronboring van te voren voldoen aan W instalatuer, hij heeft betaald, en nu is het sorry, geen 6 weken maar 16 weken of zoiets.

Tja dan maar 2.5 maand langer wachten met verhuizen, of alles met E element in boler en WP doen 2 maanden lang !. Dus ofwel 1K per maand aan oud huis blijven betalen ofwel met 6 a 9 kW electrisch element SWW bereiden. Kan vast voor minder dan die 1K § per maand.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
jacovn schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:09:
Nou bij Nathan moet je niet zijn blijkt nu.
Moest het bedrag voor de bronboring van te voren voldoen aan W instalatuer, hij heeft betaald, en nu is het sorry, geen 6 weken maar 16 weken of zoiets.

Tja dan maar 2.5 maand langer wachten met verhuizen, of alles met E element in boler en WP doen 2 maanden lang !. Dus ofwel 1K per maand aan oud huis blijven betalen ofwel met 6 a 9 kW electrisch element SWW bereiden. Kan vast voor minder dan die 1K § per maand.
Balen! Geen optie om het contract te ontbinden en een andere partij in te schakelen?

Wel iets om over na te denken - in de conceptcontracten die ik heb wordt ik wel gehouden aan een boete van §1000 per dag als buiten hun toedoen de boringen niet plaats kunnen vinden, maar niets omgekeerd. Da’s ook een duur grapje natuurlijk.

Tja

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@jacovn
Deze kost 146 euro
(na aftrek subsidie en excl installatie)

Echt stoken hoeft de komende maanden nog niet...(maar huis zal wel niet droog zijn)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• jacovn
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:53:
@jacovn
Deze kost 146 euro
(na aftrek subsidie en excl installatie)

Echt stoken hoeft de komende maanden nog niet...(maar huis zal wel niet droog zijn)
Hah dat is nog eens een optie, maar zo veel lucht moet ik maar niet aftappen uit het huis.
Of hij moet het met buitenlucht kunnen doen.

En de WP staat benden, met alle buizen bedoeling voor warm water overal naartoe en de vloerverwarming zit er ook (1 verdeler en de feeds naar de 1e en 2e verdieping verdelers)

De lucht wtw staat op 2 hoog.

jacovn wijzigde deze reactie 15-06-2018 20:54 (16%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@jacovn
Nou dan ligt er vast wel 3-fase daar beneden?
https://elektrischeboiler.eu/Wijas/POW-multi-lcd-11-13-15
(ik kan er nog prima op douchen op max 11 kW met aanvoer temp van 17-20 graden)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-06-2018 23:38 (3%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• jacovn
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 23:38:
@jacovn
Nou dan ligt er vast wel 3-fase daar beneden?
https://elektrischeboiler.eu/Wijas/POW-multi-lcd-11-13-15
(ik kan er nog prima op douchen op max 11 kW met aanvoer temp van 17-20 graden)
Ja dat is er, maar ik kan ook een 3 fase 9 kW element in de boiler doen (3, 6, 9)

De W man zal het wel oplossen.
En de lucht wtw en de zon houden het wellicht warm genoeg, en ik weet ook nog niet wanneer we gaan verhuizen. Oplevering voor bouwvak van bouwer. Daarna vloer,(wk32) keuken(wk33) en schilderen (wk35, 36)
Dan willen we het huis ook toegangkelijk hebben, dus grondwerk en bestrating klaar maken.

Dan wordt het ergens in oktober verhuizen denk ik. Dat valt dan samen met de bron boring. Alleen moeten ze weer door de bestrating heen.

Edit: vandaag nog een keer gevraagd, en de verklaring was dat er aantal grote partijen zijn die veel boringen afnemen en die gaan voor op de kleine instalateur.

Edit 2: vanaf nu 15 weken, het was 17 geworden inmiddels.
Dus heeft hij andere boor bedrijfen gevraagd, en die kunnen eerder, alleen geeft Nathan dan geen garantie.

Om nu tot half oktober te wachten op een bron. Dan kan de zaak wel verwarmd worden door element in de boiler, of Element in de warmtepomp, maar fijn is anders.

jacovn wijzigde deze reactie 28-06-2018 19:26 (21%)

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:25
Zit mij ondertussen ook eens in te lezen in de wereld van de "warmtepomp".

Hebben degene met een water/water warmtepomp ook nog airco's hangen ter koeling? Of voldoet de koeling via de vloerverwarming meer dan genoeg?

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Mijn nieuwbouwwoning is nu twee weken opgeleverd, inclusief Alpha Innotec bron warmtepomp SWVC62K3. In onze vorige woning hadden we ook al een bron warmtepomp, maar dan van Vialliant. Daar waren we super tevreden mee, vooral ook met de koeling in de zomer. Op advies van de installateur had ik daar de koeling lager gezet dan de standaard 20 graden, maar op 17 /18 graden. Dat zorgt ervoor dat het water kouder de vloerleidingen in gaat en daardoor meer warmte onttrekken aan de ruimte.

Nu is het zo dat de koeling in onze nieuwe woning nogal zacht gezegd tegenvalt. Het was er afgelopen week overdag 26 graden binnen. Terwijl ik even aan het leegruimen was bij ons oude huis met 19-20 graden. De installateur is komen kijken en heeft met Natan gebeld. Het viel ons op dat ondanks de koeling op 17 graden was ingesteld, de aanvoer naar de verdelers 20.2 graden was. De man van Natan had als antwoord dat het kwam omdat onze bron te warm zou zijn. WTF. Dat we pech hadden dat we nu begonnen in het warmste seizoen als de bron nog geen warmte heeft moeten leveren zoals na een winter.

Ik heb wat temperaturen bekeken in het nieuwe huis en oude huis.

Oude huis:
Bron uitgang: 14.6
Instelling vloerkoeling: 17 graden
Gemeten temperatuur vloerverdelers: 17 graden
Retourtemperatuur: 19.6 graden (de ruimte was al 20 graden, maar normaal had ik soms wat hogere retour als er meer gekoeld moest worden.

Nieuwe huis:
Bron uitgang: 16 graden
Gemeten temperatuur vloerverdelers: 20.2 graden
Retourtemperatuur: 22 graden.

Hebben jullie enig wat hier fout gaat? Sowieso is de aanvoer temperatuur dus geen 17 graden. Maar ook de retourtemperatuur vind ik laag bij een groot huis (230m2) die overal koeling heeft liggen en waar het 25+ graden binnen is).

Iets achtergrond info. De vorige woning was wel een tussenwoning van staal. De nieuwe woning is vrijstaand en van bakstenen. Die bakstenen hebben als nadeel dat die langer de warmte vast houden. Tevens is een vrijstaand huis waarschijnlijk een nadeel omdat je nu veel meer zon in warmte in het huis krijgt. Aan de andere kant hebben we nu veel meer vloer oppervlakte dat kan koelen.

GAEvakYD wijzigde deze reactie 07-07-2018 23:14 (9%)

• GAEvakYD
quote:
_Arthur schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:54:

Hebben degene met een water/water warmtepomp ook nog airco's hangen ter koeling? Of voldoet de koeling via de vloerverwarming meer dan genoeg?
Zie mijn reactie hier direct boven. Op basis van mijn vorige woning had ik direct geantwoord dat een airco niet nodig zou zijn. Echter in mijn nieuwe woning werkt het (nog) niet zoals mijn oude woning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
GAEvakYD schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:11:
Mijn nieuwbouwwoning is nu twee weken opgeleverd, inclusief Alpha Innotec bron warmtepomp SWVC62K3. In onze vorige woning hadden we ook al een bron warmtepomp, maar dan van Vialliant. Daar waren we super tevreden mee, vooral ook met de koeling in de zomer. Op advies van de installateur had ik daar de koeling lager gezet dan de standaard 20 graden, maar op 17 /18 graden. Dat zorgt ervoor dat het water kouder de vloerleidingen in gaat en daardoor meer warmte onttrekken aan de ruimte.

Nu is het zo dat de koeling in onze nieuwe woning nogal zacht gezegd tegenvalt. Het was er afgelopen week overdag 26 graden binnen. Terwijl ik even aan het leegruimen was bij ons oude huis met 19-20 graden. De installateur is komen kijken en heeft met Natan gebeld. Het viel ons op dat ondanks de koeling op 17 graden was ingesteld, de aanvoer naar de verdelers 20.2 graden was. De man van Natan had als antwoord dat het kwam omdat onze bron te warm zou zijn. WTF. Dat we pech hadden dat we nu begonnen in het warmste seizoen als de bron nog geen warmte heeft moeten leveren zoals na een winter.

Oude huis:
Retourtemperatuur: 19.6 graden (de ruimte was al 20 graden, maar normaal had ik soms wat hogere retour als er meer gekoeld moest worden.

Nieuwe huis:

Hebben jullie enig wat hier fout gaat? Sowieso is de aanvoer temperatuur dus geen 17 graden. Maar ook de retourtemperatuur vind ik laag bij een groot huis (230m2) die overal koeling heeft liggen en waar het 25+ graden binnen is).

Iets achtergrond info. De vorige woning was wel een tussenwoning van staal. De nieuwe woning is vrijstaand en van bakstenen. Die bakstenen hebben als nadeel dat die langer de warmte vast houden. Tevens is een vrijstaand huis waarschijnlijk een nadeel omdat je nu veel meer zon in warmte in het huis krijgt. Aan de andere kant hebben we nu veel meer vloer oppervlakte dat kan koelen.
@GAEvakYD
Is de bron dan niet te klein, of de diameters van de buizen ?

Een bron van 16 graden is erg warm, onlogisch warm zelfs denk ik. Als de bron serieus te klein is zou er relatief warm water in gaan, te weinig warmte wisseling zijn en dan komt er ook weer te warm water uit.

Aan de andere kant is koelen iets wat zonder compressor etc werk, gewoon door een warmte wisselaar.
Maar dan nog met voldoende flow door een aantal bodemlussen zou je wel lager moeten kunnen komen dan 20.2 aan de vloerverdeling.

Wij krijgen ook ooit Alpha innotek, en een Nathan geboorde bron.
Het wordt een 9 kW systeem. Dan zou ik met 30 watt per meter 300 meter boring verwachten.

Er worden blijkbaar maar 2 boringen gedaan, en of die dan 150 meter per stuk zijn?

Hoe is dat bij jou ?
6 kW is 200 meter bron met de vuistregel.

Als koelen niet werkt heeft mijn instalateur een probleem, bron te warm of niet. 17 of 18 graden de vloer in moet mogelijk zijn. Zo heb de oplossing afgesproken. Anders was ik beter uitgeweest met een L/W ollossing waarbij de energie rekening dan wel hoger zou zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAEvakYD
quote:
jacovn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 06:43:
[...]

@GAEvakYD
Is de bron dan niet te klein, of de diameters van de buizen ?

Een bron van 16 graden is erg warm, onlogisch warm zelfs denk ik. Als de bron serieus te klein is zou er relatief warm water in gaan, te weinig warmte wisseling zijn en dan komt er ook weer te warm water uit.

Aan de andere kant is koelen iets wat zonder compressor etc werk, gewoon door een warmte wisselaar.
Maar dan nog met voldoende flow door een aantal bodemlussen zou je wel lager moeten kunnen komen dan 20.2 aan de vloerverdeling.

Wij krijgen ook ooit Alpha innotek, en een Nathan geboorde bron.
Het wordt een 9 kW systeem. Dan zou ik met 30 watt per meter 300 meter boring verwachten.

Er worden blijkbaar maar 2 boringen gedaan, en of die dan 150 meter per stuk zijn?

Hoe is dat bij jou ?
6 kW is 200 meter bron met de vuistregel.

Als koelen niet werkt heeft mijn instalateur een probleem, bron te warm of niet. 17 of 18 graden de vloer in moet mogelijk zijn. Zo heb de oplossing afgesproken. Anders was ik beter uitgeweest met een L/W ollossing waarbij de energie rekening dan wel hoger zou zijn.
True, zo zit ik er ook in. Ik heb het probleem ook bij de installateur neergelegd, maar voorlopig is het hier binnen warm en heb ik ook een probleem. Het lastige is dat met koeling je al snel als een zeur / decadent persoon wordt weggezet. Als je verwarming het niet doet en je huis niet op temperatuur kan krijgen, dat snapt iedereen.

Ik heb een 6kW pomp en een 160meter grondboring, die geboord is door DuraTerm wat ondertussen onderdeel is van de Natan groep.

Mijn installateur zei juist dat een hoge bron temperatuur positief is omdat je dan in de winter relatief goedkoop kunt verwarmen.

Ik vind het lastig om onderbouwd de discussie met de installateur en Natan aan te gaan. Beide hebben er belang bij om te zeggen dat het zo goed is en dat de bron volgend jaar koeler zal zijn en dat dan alles goed komt. Ik heb ze zojuist gisteren de waardes van oude bron gegeven en ze zijn nu aan het uitzoeken waarom die dan wel zo goed koelt. Als ze weer met een kul antwoord terugkomen ga ik ze maar schriftelijk om bevestiging en garantie vragen dat de warmtepomp binnen een jaar met 17 graden moet kunnen koelen, zo niet dat ze het komen oplossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Het wordt verkocht als oplossing om goedkoop te koelen, dan moet het dat ook doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@GAEvakYD Staat er iets over temperaturen in je garantieomschrijving van je bron?
Sowieso staat er geen haalbare ruimtetemperatuur in, dus ook al is het 25c in huis, dat zegt niets.
En als verwarmen goed is gegaan in de winter(?) dan heb je waarschijnlijk weinig kans van slagen bij een klacht.
Als verwarmen goed gaat, zonder temperaturen ver onder 0 terug de bodem in, dan is het vermogen van de bron toereikend.

Misschien dat de enorme droogte nog effect op de bron heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Maar ik denk sowieso dat je eerst door alle seizoenen heem moet te kunnen zeggen dat er iets goed of fout is.

En je geeft aan dat vloerkoeling tegen valt, maar dat hoort bij vloerkoeling, met 15 a 20W/m2 maak je weinig klaar. Voor echte koeling moet je toch echt een L/L wp hebben

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Maar 20.2 graden aan de vloerverdelers is wel hoog.

Ik neem toch aan dat de aanvoer leidingen wel geisoleerd zijn van de WP naar de vloerverdelers?
Dan kan er moeilijk 17 graden uit de WP komen en 20.2 graden bij de verdeler aankomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maarren
quote:
_Arthur schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:54:

Bij mij geen airco's en ben tevreden met de vloerkoeling.

In mijn vorige woning, een tussen woning zonder naregeling werkte het goed in de woonkamer setpoint 22,5 en bleef grote delen van de tijd 22,5. (alleen bij volle zon instraling kon het tijdelijk oplopen naar 23,5 maar daarna snel weer 22,5). Voor de verdieping werkte het hier minder goed wegens in eerder posts genoemde redenen.

In mijn huidige woning, vrijstaand met naregelingen (geen buitenzonwering) werk het goed.
In de woonkamer setpoint 22,5 en bijft grote delen van de tijd 22,5. (alleen bij volle zon instraling kan het tijdelijk oplopen naar 23,5 maar daarna snel weer 22,5). De slaapkamers hebben setpoint 22 (tijdens koelbedrijf) en zijn meestal tussen de 22-22,5 afhankelijk van zoninstraling.
quote:
[b]GAEvakYD schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:11:[/b

Nieuwe huis:

Zoals anderen ook al benoemen lijkt het een beetje vreemd dat je bron uitgang nu al 16 doet na 2 weken. In prinicipe is de basis bodemtemperatuur in Nederland volgens mij meestal 10-13 graden. Bij een 6 kw WP moet de bodem ca 4,5-5 kW doen, dus die 160 meter boring lijkt me ook vrij normaal (vanuit warmtelevering bekeken), dus daar zie ik niet direct een probleem tenzij je heel veel draaiuren moet maken met die 6 kW.

Dat je retourtemperatuur 22 is bij een ruimtetemperatuur van 25 matcht wel met het temperatuurverschil waarbij onze installatie een evenwichtssituatie bereikt. (20 retour bij een ruimtetemperatuur van 22,5)

Het aanvoertemperatuurprobleem heb ik ook last van gehad, maar dat is omdat erbij ons nog een buffervat tussenzit. Dat zal bij jou denk ik met een modulerende warmtepomp niet het geval zijn. Om in eerdere post genoemde redenen kan bij ons de flow van vloercircuits zeker bij koeling groter worden dan de flow met koudwater die uit de warmtepomp komt. Als alles maximaal vraagt moet de warmtepomp bij ons water van 17 maken om te zorgen dat de mengtemperatuur richting de verdelers 18-19 graden blijft. Ik weet niet of iets soorgelijks bij jouw installatie kan spelen?

Wat ik wel opvallend vind zijn de installatieverhoudingen vergeleken met onze huidige woning.
Jij noemt een huis van 230m2 met een 6kW warmtepomp en 160m boring. Dat betekend dus goede isolatie met een relatief kleine warmtepomp en bron. Bij ons is er bij een soortgelijke situatie een 9kW warmtepomp met 230m bron. Die 230m bron doet bij ons de laatste weken veelal continue 2-4kW koeling en daarmee is de bronuittrede na iedere langdurige run opgelopen naar 14,5. In jouw geval is wellicht de isolatie nog wat beter, maar gezien de woning grote zal je koude vraag minstens even groot zijn. Deze koude moet jouw bron met een 30% kleinere bodemwarmtewisselaar dan bij ons leveren. Dus als ik zo benader, dan is het misschien
niet eens vreemd dat je bron inmiddels 16 afgeeft na een lange run. Neemt niet weg dat 16 graden uittrede en een ruimtetemperatuur van 25 nog steeds voldoende zou moeten zijn om aanzienlijk te kunnen koelen, dus waarom dat niet lukt zul je verder moeten kijken. Het lijkt er in ieder geval op dat er ergens een mengtemperatuur ontstaat richting de verdelers.

Of heb je misschien veel glasoppervlak (op zuidorientatie) zonder buitenzonwering? In dat geval zal passieve vloerkoeling met zijn beperkte vermogen het ook niet meer trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAEvakYD
quote:
jacovn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:51:
Maar 20.2 graden aan de vloerverdelers is wel hoog.

Ik neem toch aan dat de aanvoer leidingen wel geisoleerd zijn van de WP naar de vloerverdelers?
Dan kan er moeilijk 17 graden uit de WP komen en 20.2 graden bij de verdeler aankomen.
Klopt. Die aanvoerleidingen zijn geÔsoleerd afgelopen week, daarna mocht de pomp ook pas aan vanwege condensvorming. Zolang ik niet meet dat er 17 graden naar de verdelers gaat, blijf ik van mening dat er iets niet goed is.

Mijn installateur is er ook wel druk mee. Die stuurde me vanmorgen nog een berichtje of ik wat extra menu's wilde uitlezen in het oude huis en die naar hem wilde sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
quote:
GAEvakYD schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:11:

Oude huis:

Nieuwe huis:

Mijn bron zit nu na een aantal weken koelen na een uur of 4 draaien op 15 graden en dan langzaam oplopend tot 15.5.

Ik vind je boring op het eerste gezicht wel aan de magere kant, je moet ook echt 30 watt/m halen en als er maar ergens een tegenvaller is, zit je al verkeerd. iK heb een 6 kW nrgteq en heb 2x 110 m boring, die door goede grondlagen bijna 10 kW doet, maar dat is puur geluk.

Ik voer aan met 19 en een beetje, bij de vv is dit ongeveer 20 graden, retour is een kleine beetje hoger.
En het huis blijft daarmee vrij constant op temperatuur.

Wat je niet kunt vergelijken is dat je nu een compleet ander huis hebt. Hier is de beleving van de temperatuur ook heel anders geworden, ook een massahuis van steen. Zowiezo zal het volgend jaar nog warmer worden, want heb je geen bouwvocht meer....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
@GAEvakYD
Kun je ook meten aan de uitgaande kant van de WP, tenminste als je op tienden kunt meten aan de vloerverdeler zul je wellicht ook wp uitgaang kunnen meten.

Als de WP op 17 staat zou er toch ook iets uit die richting uit de WP moeten komen.

Als het pas een paar dagen draait moet de massa van je huis ook compleet omlaag gebracht worden van temperatuur neem ik aan, en dan is de hogere retour temperatuur wellicht te verklaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAEvakYD
quote:
jerh schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:08:
[...]

Mijn bron zit nu na een aantal weken koelen na een uur of 4 draaien op 15 graden en dan langzaam oplopend tot 15.5.

Ik vind je boring op het eerste gezicht wel aan de magere kant, je moet ook echt 30 watt/m halen en als er maar ergens een tegenvaller is, zit je al verkeerd. iK heb een 6 kW nrgteq en heb 2x 110 m boring, die door goede grondlagen bijna 10 kW doet, maar dat is puur geluk.

Ik voer aan met 19 en een beetje, bij de vv is dit ongeveer 20 graden, retour is een kleine beetje hoger.
En het huis blijft daarmee vrij constant op temperatuur.

Wat je niet kunt vergelijken is dat je nu een compleet ander huis hebt. Hier is de beleving van de temperatuur ook heel anders geworden, ook een massahuis van steen. Zowiezo zal het volgend jaar nog warmer worden, want heb je geen bouwvocht meer....
Ja ik vond het ook spannend die meters. Ik heb daarom een garantie gevraagd op de bron temperatuur en een harde garantie daar op voor komende 10-20 jaar. Dat die nooit onder de 0 graden komt. Geen gemiddelde waarde, maar de abolute laagste meting mag ook nooit onder 0 komen. Dat heb ik nog geleerd van de boringen van de vorige woning. Die garantie etc was geen probleem zeiden ze toen, maar ik heb nog niets ontvangen. Daar ga ik komende week maar weer eens achteraan.
quote:
jacovn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:58:
@GAEvakYD
Kun je ook meten aan de uitgaande kant van de WP, tenminste als je op tienden kunt meten aan de vloerverdeler zul je wellicht ook wp uitgaang kunnen meten.

Als de WP op 17 staat zou er toch ook iets uit die richting uit de WP moeten komen.

Als het pas een paar dagen draait moet de massa van je huis ook compleet omlaag gebracht worden van temperatuur neem ik aan, en dan is de hogere retour temperatuur wellicht te verklaren.
Ja ik heb gemeten met een digitale meter. Er kwam gisteren 20.x graden uit de WP richting de verdelers. Vandaag lijkt die het opeens beter te doen. Nu komt er 19.1 graden uit de pomp, nu koelt die ook direct een stuk beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Mijn W man gevraagd.

Het overgaan naar koelmode zou een 48 uur threshold hebben op 23 celcius Buiten temperatuur.
Aan te nemen dat huis dan 21 graden is hoeft een WP dan maar weinig te koelen.
Hij start dan ook niet met 17 graden water omdat de kans op condensvorming bij snelle afkoeling groter zou zijn (dacht dat dat meer met relatieve vochtigheid te maken had, maar goed)

Dus als de T retour lager wordt, wordt ook de T aanvoer lager en gaat hij bij afkoelen van massa huis lagere temperaturen aanvoeren.

Dus niet met warm huis, hup 17 graden de vloer in blijkbaar,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Op zich wel fijn, anders heb je kans op een mooi waterballet binnen *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
@jacovn Mijn parameters voor start koeling zijn:

- Buitentemp gedurende 8 uur hoger dan 18 graden Celsius

Acute start koeling —> buitentemp meer dan 5 graden warmer dan 18 graden Celsius

Koeling stop:
- buitentemp langer dan 4 uur onder 18 graden Celcius

De aanvoertemp bij start koeling gaat gewoon richting 18 graden Celsius. Belangrijk is dat deze temp niet onder de 18 gaat, anders inderdaad condensballet 😂

Inmiddels gaat mijn brontemp van 12,6 graden Celsius richting de 13,1 graden...de afgelopen weken genoeg warmte de bron ingeknald.

• hesselb
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-09 12:08
zouden jullie eens met mij mee kunnen denken, wat ik kan verbeteren aan mijn installatie?

heb een topic aangemaakt warmte pomp regeling (moderniseren? )
quote:
jacovn schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:25:
Mijn W man gevraagd.

Het overgaan naar koelmode zou een 48 uur threshold hebben op 23 celcius Buiten temperatuur.
Hij start dan ook niet met 17 graden water omdat de kans op condensvorming bij snelle afkoeling groter zou zijn (dacht dat dat meer met relatieve vochtigheid te maken had, maar goed)
Klopt, het enige wat condensvorming beÔnvloed is relatieve luchtvochtigheid en dauwpunt

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:25
quote:
hesselb schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:39:
zouden jullie eens met mij mee kunnen denken, wat ik kan verbeteren aan mijn installatie?

heb een topic aangemaakt warmte pomp regeling (moderniseren? )
Enige wat ik zo 123 kan bedenken is alles er uit en nieuw spul er in 8)

• austin_77
quote:
_Arthur schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:23:
[...]

Enige wat ik zo 123 kan bedenken is alles er uit en nieuw spul er in 8)
Ik wilde het al niet zeggen :X
Je Thermia is behoorlijk oud. Mijn vorige (14 jaar oude Thermia) warmtepomp was ‘EOL’ verklaard door Thermia; geen printplaten meer te bestellen, koelbesturingskaart niet meer verkrijgbaar (3x doorgebrand in die 14 jaar), shitty interne driewegklep die om haverklap vastliep en exotische Honeywell actuators op de kleppen...
De kamerthermostaat is niet te vervangen voor een ander model. Op foto’s in je thread zie ik uitgebouwde besturingsunits, de compacte versie ervan zat bij mij intern ingebouwd.
Ik had destijds een Velta Genius draadloos thermostaat systeem. Velta bestaat niet meer en werd overgenomen door Uponor. Een kamerthermostaatsysteem zal nog wel aan te sluiten zijn, maar de trigger voor omschakeling van verwarmen naar koelen zal lastig aan te sluiten zijn met al dat proprietaire spul. Ik denk dat je al snel op ‘DIY’-oplossingen gaat uitkomen....

austin_77 wijzigde deze reactie 18-07-2018 22:48 (8%)

• jerh
quote:
jacovn schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:25:
Mijn W man gevraagd.

Dus als de T retour lager wordt, wordt ook de T aanvoer lager en gaat hij bij afkoelen van massa huis lagere temperaturen aanvoeren.

Dus niet met warm huis, hup 17 graden de vloer in blijkbaar,
Wordt hij dan WAR aangestuurd?

De mijne heeft een vertraging van 2 uur van 1 graad op zijn setpoint en daarna slaat hij aan. Dit alles om te voorkomen dat er per abuis gekoeld wordt in bijv. de winter als er door zon een overshoot is.

Ik zie een aanvoer van 19.5 graden vanaf de wp naar de verdelers.

Overigens is deze periode wel een serieuze bronopwarmer, ik koel nu veel, dus de brontemperatuur loopt gestaag op. Ben benieuwd hoe lang ik daar straks profijt van heb als er weer verwarmd moet worden.

• austin_77
quote:
jerh schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:20:
[...]

Wordt hij dan WAR aangestuurd?

De mijne heeft een vertraging van 2 uur van 1 graad op zijn setpoint en daarna slaat hij aan. Dit alles om te voorkomen dat er per abuis gekoeld wordt in bijv. de winter als er door zon een overshoot is.

Ik zie een aanvoer van 19.5 graden vanaf de wp naar de verdelers.

Overigens is deze periode wel een serieuze bronopwarmer, ik koel nu veel, dus de brontemperatuur loopt gestaag op. Ben benieuwd hoe lang ik daar straks profijt van heb als er weer verwarmd moet worden.
Ik moet zeggen dat ik voorheen last had van die overshoots in de winter, de buitentempsensor was niet afgeschermd en kreeg volle zon bij zonsopkomst. Daarna jaren een houwtje touwtje oplossing door toenmalige installateur dmv een in een L-vorm gebogen rvs plaat met daarop armaflex 8)7
Vorig jaar heeft nieuwe installateur bij renovatie een degelijke cover gemaakt van kunstof leidingkoker, geen directe zon, geen overshootwaardes meer en geen stilstaand regenwater bij sensor 👍🏻

Huidige aanvoer is ook 19,7 graden. De kamertemps varieren tussen de 22 graden (woonkamer) tot 24 graden (slaapkamer 1e verdieping en voorzijde woning die vol in zon staat). Overigens met rolluiken deels naar beneden tegen instraling want daar is niet tegenenop te koelen.

austin_77 wijzigde deze reactie 19-07-2018 21:01 (0%)
Reden: Spelfouten gecorrigeerd

• jacovn
Buitensensor, is dat via een ethernet kabel mogelijk ?
quote:
jacovn schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:38:
Buitensensor, is dat via een ethernet kabel mogelijk ?
Koper is koper ;)

Misschien een paar aders combineren, maar moet kunnen

Oxellaar wijzigde deze reactie 19-07-2018 21:42 (13%)

• jacovn
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:42:
[...]

Koper is koper ;)

Misschien een paar aders combineren, maar moet kunnen
Mooi, ik moet niet hebben dat de W man zo maar een gat boort voor een sensor.
Heb wel een utp leiding te veel onder de carport hangen. Daar kan hij wellicht dan hangen in een pvc buisje.
quote:
jacovn schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:14:
[...]

Mooi, ik moet niet hebben dat de W man zo maar een gat boort voor een sensor.
Heb wel een utp leiding te veel onder de carport hangen. Daar kan hij wellicht dan hangen in een pvc buisje.
In een pvc buisje? Wat voor sensor is het dan?

• jacovn
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:34:
[...]

In een pvc buisje? Wat voor sensor is het dan?
Ik lees hierboven kunstof leiding koker dat noem ik dan maar pvc buisje..

Acties:
  • +1Henk 'm!
@jacovn Een sensor op een zonkant is nooit goed, ook niet in een kokertje, buisjes of wat dan ook.
De buitentemp meet je op N-NW, N of N-NO.

Af fabriek zit de sensor in een keurig doosje om tegen de gevel te schroeven.
Eventueel kun je een sensor nog in een klein lasdoosje zetten tegen de gevel.

En dicht het boorgat goed af, zodat warmte van binnen niet de sensor beÔnvloed

• jacovn
Noord is hoek van huis, dan heb ik een noord/oost muur. En uiteraard een noord/west muur.
Die carport zit op noord/oost (zijkant)en kijkt met een open kant naar zuid/oost.

• GAEvakYD
Hmmm herkenbaar dit. Ik kwam vannacht thuis en toen was het buiten 14 graden. De buitentemperatuur op de warmtepomp gaf ruim 21 graden aan. Bij mij zit die in een klein doosje, onder de overkapping bij de voordeur, aan de noord / oost kant.

Is de sensor niet goed. Of komt het omdat de warmte te gang in het doosje blijft hangen?

• jacovn
Warmte zal onder de carport blijven hangen.
Auto ramen bevriezen ook minder snel onder een carport over algemeen.

• Scoutertje
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:15
quote:
GAEvakYD schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:27:
Ik kwam vannacht thuis en toen was het buiten 14 graden. De buitentemperatuur op de warmtepomp gaf ruim 21 graden aan.
Bakstenen die nog warmte afgeven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
MadEgg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:25:
Zeker interessant, maar het maakt het niet makkelijker om een beslissing te nemen ;)

Zojuist is mij nog een grondwarmtepomp geoffreerd. Dit maal een PicoEnergy RuralECO WPS412

Iemand hier ervaring mee? Ik kan er niets over terugvinden in het topic in ieder geval.

Qua prijs komt het neer op 6k§ voor de boring en 9k§ voor de warmtepomp. Dit zijn wel heel wat vriendelijker bedragen dan wat ik voor de Stiebel Eltron en de Thermia ontvangen heb in ieder geval, maar vergelijkbaar met de Techneco. Ik ga in ieder geval deze installateur eens vragen of ze ook andere merken hebben, dat vergelijkt wat makkelijker.
Voor het archief, wat ik nog te weten gekomen ben: PicoEnergy is het internationale merk van M-Tec, wat Neura heeft overgenomen. Hetzelfde apparaat met een ander stickertje erop dus.

Na maanden wikken en wegen en offertes afwachten hebben we eindelijk de knoop doorgehakt. Niet voor de inverter gegaan omdat de 4-8 kW inverter vrij zwaar bemeten is voor onze warmtevraag van 4 tot 6 kW. De efficiŽntie van een inverter is optimaal op zo'n 60% van het vermogen, dus dat zou in deze situatie niet optimaal zijn. Er zijn weinig inverters met laag vermogen, en ook volgens warmtepomp-weetjes heeft een aan/uit een iets hogere verwachte levensduur. Daarnaast waren er ook alweer flink wat kosten bovenop gekomen aangezien de offerte exclusief installatie bleek te zijn. Hierdoor was de totale investering weer vergelijkbaar met de alternatieven.

Het gaat de Thermia Optimum Comfort 6RF worden. Wat ons in ieder geval erg aansprak is dat we nu slecht ťťn apparaat aan de muur krijgen, de warmtepomp zelf. Geen losse boiler ernaast en ook geen buffervat. Scheelt een flink pak ruimte die toch wel enigszins schaars is. De boringen worden ingepland rond week 40. Een opluchting om er eindelijk uit te zijn en nu maar hopen dat het systeem gaat bevallen in de praktijk.

MadEgg wijzigde deze reactie 20-07-2018 13:16 (10%)

Tja

• austin_77
quote:
Oxellaar schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 06:37:
@jacovn Een sensor op een zonkant is nooit goed, ook niet in een kokertje, buisjes of wat dan ook.
De buitentemp meet je op N-NW, N of N-NO.

Af fabriek zit de sensor in een keurig doosje om tegen de gevel te schroeven.
Eventueel kun je een sensor nog in een klein lasdoosje zetten tegen de gevel.

En dicht het boorgat goed af, zodat warmte van binnen niet de sensor beÔnvloed
Onze tuin ligt op NO. Probleem is dat ze onze sensor 14 jaar geleden aan achterkant huis (en dus op NO) hebben bevestigd. Bij renovatie werd al aangegeven dat het niet de meest handige plek was. Echter vanwege bouwconstruct woning niet mogelijk om zonder veel hak en breekwerk sensor te verplaatsen. Vandaar gezamelijk besluit om sensorplek te behouden met afscherming 😐

• Venxir
  • Laatst online: 16:08
Met dit hete weer is het wel ideaal nu we vloerkoeling hebben van Alpha Innotec :). Met welke temperatuur sturen jullie het gekoelde water terug het huis in?

Hier moet het langer dan 6 uur boven de 22c buiten zijn en minimaal 22c binnen. Daarna wordt het water tot 18 graden verlaagd en in de vloeren gecirculeerd.

If it aint broke, fix it till it is!

• KraveN
  • Registratie: november 2001
Houden jullie het met deze extreme periode ook nog koel in huis dmv vloerkoeling?

In ons huis loopt de temperatuur aardig op de laatste paar dagen. 27 graden woonkamer, op slaapkamers 30. Nu hebben we een redelijk geÔsoleerd huis uit 2010, maar zonder koeling met alleen een beetje luchten krijg je het niet echt omlaag. Aangezien we aan het oriŽnteren zijn voor nieuwbouw en ik een voorkeur heb voor een water/water warmtepomp ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik verwacht ook niet dat je het op 18 graden kan houden. Maar 22 of 23 zou mooi zijn, zeker op de slaapkamers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• austin_77
quote:
KraveN schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:01:
Houden jullie het met deze extreme periode ook nog koel in huis dmv vloerkoeling?

In ons huis loopt de temperatuur aardig op de laatste paar dagen. 27 graden woonkamer, op slaapkamers 30. Nu hebben we een redelijk geÔsoleerd huis uit 2010, maar zonder koeling met alleen een beetje luchten krijg je het niet echt omlaag. Aangezien we aan het oriŽnteren zijn voor nieuwbouw en ik een voorkeur heb voor een water/water warmtepomp ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik verwacht ook niet dat je het op 18 graden kan houden. Maar 22 of 23 zou mooi zijn, zeker op de slaapkamers.
Hier regio Zuid-Limburg, bouwjaar woning 2004, met huidige buitentemps (32 graden en gisteren zelfs 35 graden) en rolluiken op slaapkamers omlaag:

Woonkamer: 22,5 graden (begane grond, gelegen in talud, achterkant woning, tot 12:00 uur volle zon)
Slaapkamer 1: 23 graden (1e verdieping, achterkant woning, tot 12:00 uur volle zon)
Slaapkamer 2: 24,5 graden (2e verdieping, achterkant woning, tot 12:00 uur volle zon)
Slaapkamer 3: 25 graden (2e verdieping, voorkant woning, vanaf 12:30 uur volle zon)

In deze waarden is afgelopen 14 jaar dat we in woning wonen hoogstens 0,5 graad deviatie geweest.

Als rolluiken niet naar beneden zijn, dan valt met de passieve koeling de instraling van zon echt niet te compenseren.

• Bossie81
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:13
Onlangs hebben we de aankoopovereenkomst van ons nieuw te bouwen 2 onder 1 kap huis getekend. Standaard worden deze huizen opgeleverd met een cv/gas.

Vooraf heb ik met de aannemer afgesproken dat we het huis kunnen aanpassen naar gasloos met een warmtepomp. Onze voorkeur gaat uit naar water/water.
Wat ik me afvraag zijn 2 dingen.
1. Levert de koeling boven wat op als je met jaga radiatoren gaat werken?
2. Hoe ga je in de winter de vloer van de badkamer warmhouden in een dergelijk geÔsoleerd huis?

• jacovn
@Bossie81

2. Vloerverwarming.

De uitdaging is meer dat als het systeem in koelmode is en de badkamer te koud vind je electrisch bij moet verwarmen. Ik heb in plafond een electra aansluiting laten maken voor een IR paneel. Wil het eerst aanzien maar de jongste dochter is een koukleum.

Kun je niet beter ook op de bovenverdieping vloerverwarming leggen met na regeling ?
Dan kun je slaapkamers niet of weinig verwarmen en de badkamer meer naar wens.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Volgens mij ga je het volgens bouwbesluit ook niet halen om je badkamer enkel met lage temperatuur (vvw) te verwarmen.
Wij moesten er ook een elektrische radiator bij in de badkamer om aan de beoogde 24 graden te komen.
Transmissieverlies:
- ruimtetemperatuur (įC): 
* woonkamer : 22 ļC
* keuken : 22 ļC
* slaapkamer : 22 ļC
* bad- en doucheruimten : 24 ļC
* verkeersruimte : 15 ļC
* toiletruimte : 15 ļC
* overige ruimten : 22 ļC

Matis wijzigde deze reactie 25-07-2018 22:41 (34%)

• austin_77
@Bossie81 Sowieso schakel je koeling voor badkamer(s) uit ivm condensvorming op je vloer. Daarom zul je in de zomer ook niet echt warmte tekort komen, tenminst zo ervaar ik het. Zoals @jacovn al zegt is het goed mogelijk om electrisch bij te verwarmen, maar mogelijk kun je het ook aanpakken door te voorzien in zowel vloer als wandverwarming op de badkamer(s)z In een van mijn badkamers is dat gedaan omdat het bad zelf te veel oppervlakte wegnam van vloerverwarming.

• jerh
quote:
jacovn schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:42:
@Bossie81

2. Vloerverwarming.

De uitdaging is meer dat als het systeem in koelmode is en de badkamer te koud vind je electrisch bij moet verwarmen. Ik heb in plafond een electra aansluiting laten maken voor een IR paneel. Wil het eerst aanzien maar de jongste dochter is een koukleum.

Kun je niet beter ook op de bovenverdieping vloerverwarming leggen met na regeling ?
Dan kun je slaapkamers niet of weinig verwarmen en de badkamer meer naar wens.
Huh, dat is geen enkel probleem. Je zorgt dat je weet welke groepen op de verdeler van de badkamer komen en draai je dan dicht in de zomer. Moet je bij het ontwerp van de vv gewoon meenemen, aparte groep voor badkamer.

En weer open draaien ergens in oktober.

• jacovn
quote:
jerh schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:16:
[...]

Huh, dat is geen enkel probleem. Je zorgt dat je weet welke groepen op de verdeler van de badkamer komen en draai je dan dicht in de zomer. Moet je bij het ontwerp van de vv gewoon meenemen, aparte groep voor badkamer.

En weer open draaien ergens in oktober.
Ja uiteraard, met naregeling kun je de klep voor de zone in de badkamer in koelmode gesloten laten.
Maar dan nog kan als een badkamer op een koele plek ligt, de WP in koelmode draait je niet de badkamer op 24 graden krijgen (wellicht theoretisch probleem)
Dus dat zou je dan electrisch op moeten lossen. IR paneel, electrische sier radiator etc,

• austin_77
Even een algemene opmerking:
het valt me op dat in dit ‘water/water-topic’ minder problemen/tweaks lijken voor te komen dan in het ‘lucht/water-topic’? Puur uit nieuwsgierigheid...heeft dat te maken met inregelparameters, capaciteit, renovatie vs rekening houden tijdens bouw woning, etc?

• jerh
quote:
jacovn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:40:
[...]

Ja uiteraard, met naregeling kun je de klep voor de zone in de badkamer in koelmode gesloten laten.
Maar dan nog kan als een badkamer op een koele plek ligt, de WP in koelmode draait je niet de badkamer op 24 graden krijgen (wellicht theoretisch probleem)
Dus dat zou je dan electrisch op moeten lossen. IR paneel, electrische sier radiator etc,
Dan zet je het raam open..... Is echt een theoretische gedachte.

En je hebt geen ingewikkeld naregelsysteem nodig, gewoon een thermostaatkraan op de verdeler die je dicht draait. Ik heb hier zowel vv als wandverwarming in de badkamer en gewoon beide dichtgedraaid. Je wilt geen koude voeten onder de douche (nu misschien wel, maar dat is 5 dagen per jaar).

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
austin_77 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:24:
Even een algemene opmerking:
het valt me op dat in dit ‘water/water-topic’ minder problemen/tweaks lijken voor te komen dan in het ‘lucht/water-topic’? Puur uit nieuwsgierigheid...heeft dat te maken met inregelparameters, capaciteit, renovatie vs rekening houden tijdens bouw woning, etc?
Omdat je niet ff zelf een 100m diepe bron kunt (en mag)boren?
Bij een LWWP moet je zelf al nadenken over hoe je het gaat integreren, als je zelf installeert.
De installatie dan zelf inregelen is een logisch vervolg, paar sensors en logging erop maken het beter tweakbaar.
Voor WWWP installaties is er altijd een installateur betrokken die het uitvoert, en voor het geld dat neergetelt word voor WWWP installaties mag ik verwachten dat je er niet meer aan hoeft te tweaken!

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 26-07-2018 10:24 (5%)

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 07:49

Wokschotel

Op 6 wielen

Alhoewel ik voorlopig nog niet toe ben aan een WWWP installatie houd ik met de verbouwing van het huis er al wel rekening mee. Daarom vraag ik me af hoeveel ruimte ik moet reserveren voor de installatie binnenhuis. Ik zie maten (oa bij Nibe) van 60x60x180cm, maar hoeveel ruimte heb ik verder nog nodig oa voor evt expansievat en leidingwerk? De Nibe handleiding raadt aan om rondom ongeveer 40 cm vrij te houden, is dat ook jullie (praktijk)ervaring?

• jacovn
quote:
jerh schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:52:
[...]

Dan zet je het raam open..... Is echt een theoretische gedachte.

En je hebt geen ingewikkeld naregelsysteem nodig, gewoon een thermostaatkraan op de verdeler die je dicht draait. Ik heb hier zowel vv als wandverwarming in de badkamer en gewoon beide dichtgedraaid. Je wilt geen koude voeten onder de douche (nu misschien wel, maar dat is 5 dagen per jaar).
de vloerverwarming in de badkamer ligt niet onder mijn douche vloer zelfs.
Wel tussen bad en douche in in de verdere ruimte.

• Maarren
quote:

Gisteren rond 18:00 uur dus op het moment met de hoogste binnentemperaturen. (Buiten was het toen +/-33 graden),
Woonkamer (Setpoint 22,5 - gemeten 23 graden.) (veel glas op Noord wat minder op oost en nog wat minder op zuid (Gordijnen aan zuid kant dicht overdag en geen buitenzonwering)
Worst case slaapkamer 1e (Setpoint 22 - gemeten 22,5) (1 raam oost en 1 raam zuid, gordijnen aan zuid kant dicht overdag en geen buitenzonwering)
Zolder (Setpoint 22-gemeten 23,5 alleen dakramen op noord)
De woonkamer en 1e verdieping krijgen dus koeling via vloer en indirect via plafond, de zolder alleen via de vloer. richting de avond lopen de temperaturen weer verder terug. (zolder is in de ochtend uiteindelijk weer 23)

Als ik er aan reken dan zou er voor onze woning specifiek circa 68 kWh zoninstraling zijn op een dag als gisteren en hebben we dus gemiddeld ca 2,8kW koelvermogen (gedurende 24 uur) nodig om enkel die instraling weg te koelen gedurende de dag. Deze waarden komen qua schaalgrootte overeen wat ik de logging van de warmtepomp zie. Het geproduceerd koelvermogen loopt op momenten dat het binnen opgewarmd is op tot maximaal ergens tussen de 3,0-3,4 kW, met ca,195m2 vloerkoeling en de koeling draait zoals gisteren 24 uur per dag door. Dus die kentallen over vloer koeling kloppen redelijk dat je +/-15W/m2 koeling kunt maken (bij 18 graden aanvoer) en als je het maximaliseert misschien nog iets meer.

Terugkomend op je vraag, mijn ervaring is dat je de ruimten richting de 22-23 kunt houden en dat het voor mij een wereld van verschil is qua comfort met een nieuwbouwwoning zonder koeling. Echter zoals anderen bovenstaand ook aangeven is het wel afhankelijk van het ontwerp. Als je veel glas op zuid (en oost/west) hebt zonder buitenzonwering of een woning met weinig massa die niet kan bufferen, dan is alleen vloerkoeling onvoldoende om de door jouw gewenste waarden te halen/behouden. 15W/m2 piek koelvermogen voor een hele woning is gewoon niet heel veel, ook al is het opgeteld over 24 uur wel weer redelijk wat. Je moet dus zorgen dat de piek warmteinstraling enigzins acceptabel blijft en dat wat wel instraalt in totaal niet teveel is en dat je dat over voldoende massa kunt bufferen zodat de temperatuur niet teveel piekt overdag en je koeling het langzaam over 24uur kan wegkoelen.

Misschien nog een leuke aanvulling. WTH heeft die online tool voor afgifteberekening weer online staan, waarmee je ook koelvermogen kunt berekenen.

Maarren wijzigde deze reactie 26-07-2018 15:59 (6%)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
Hier beginnen de temperaturen wel op te lopen. Op de beganegrond is het prima uit te houden met een temperatuur van 23,5℃ in de ochtend die oploopt tot 24,5℃ in de avond. Als je op blote voeten loopt is de gevoelstemperatuur veel lager omdat je altijd koude voeten hebt. We krijgen van iedereen die hier binnenkomt complimenteren over hoe aangenaam het in huis is. Ook de gasten in ons vakantieappartement zijn er blij mee. Veel mensen verbazen zich ook over het bestaan van dit systeem, terwijl onze warmtepomp al weer bijna acht jaar oud is. Blijkbaar zijn de mogelijkheden en voordelen nog lang niet bekend bij het publiek.

Destijds heb ik zo'n § 40K uitgegeven aan 400 vierkante meter vloerverwarming, een 17kW warmtepomp en 500 liter boiler. Niet goedkoop maar het levert ons veel comfort op.

Hieronder zie je de oplopende kamertemperaturen. In de badkamer heb ik momenteel als enige temperatuursensor een multisensor die ook luchtvochtigheid en luchtkwaliteit meet en boven de regendouche in de nok zit. Vandaar dat ie veel hogere temperaturen meet.

Wij hebben een gerenoveerde monumentale woonboerderij, met omwille van de uitstraling wat beperkingen in de dakisolatie. In plaats van een dik pak steenwol een laagje isolatiefolie. Op de zuidkant ook nog tussen de sporen van het dak en aan de noordkant, waar acht jaar geleden het riet is vervangen, de isolatiefolie als deken over de dakconstructie heen met daarop het riet. In nieuwbouw kun je beter isoleren.

We hebben ook nog twee lichtstroken in het dak van zo'n 7 meter bij 40 centimeter meter zonder zonwering op de noord- en zuidkant van het dak. Die brengen nu wel veel warmte naar binnen op de verdieping. Automatisch zonwering aan de binnenkant zou nog wel een mooie verbetering zijn.

Femme wijzigde deze reactie 26-07-2018 14:27 (5%)

• jacovn
Vandaag is de wp besteld. Wat voor boiler wil je ?
300 liter of 400 liter, §50 verschil..

Dat zijn dus de
WWS303 http://www.alpha-innotec....hoer/wwsswws/wws-303.html 290/276 liter 77W/h stilstand verlies 3.5 m2 warmtewisselaar
WWS405 http://www.alpha-innotec....hoer/wwsswws/wws-405.html 362/344 liter 88 W/h stilstand verlies 5.0 m2 warmtewisselaar

De WWS 303.1 die beter geisoleerd is moest §600 meer kosten.

Op de zwitserse prijslijst (een van de weinige online) is de meerprijs 300 CHF ofwel §260 om van de 303 naar de 405 te gaan.

Online kost de WWS405 en de WWS 303.1 in Duitsland min of meer even veel. Wordt in NL weer een potje van gemaakt. Nathan gebeld,en om de advies verkoop prijs gevraagd, maar dat wilden ze niet eens vertellen.
Volgens wat ze mijn instalateur verteld zouden hebben komen de hogere prijzen omdat ze een Kiwa keur etc hebben die er bij moet komen. TUV goedkeuring is blijkbaar niet genoeg.

jacovn wijzigde deze reactie 28-07-2018 06:22 (43%)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hoe gaat het trouwens met jullie brontemperaturen tijdens deze hittegolf? De temperatuur van de bron-in (wat uit de bodem komt) tikt hier nu 18,6℃ aan. Ik denk ook wel een teken dat mijn bron van 6x 60 meter wat groter had mogen zijn. De bron regenereert wel goed zo.

Femme wijzigde deze reactie 27-07-2018 15:02 (4%)

• jerh
quote:
Femme schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:58:
Hoe gaat het trouwens met jullie brontemperaturen tijdens deze hittegolf? De temperatuur van de bron-in (wat uit de bodem komt) tikt hier nu 18,6℃ aan. Ik denk ook wel een teken dat mijn bron van 6x 60 meter wat groter had mogen zijn. De bron regenereert wel goed zo.

[afbeelding]
Hier is de bron de afgelopen maand opgelopen van 15 naar 16 graden en lijkt te stabiliseren op 16 graden.

Eind van het stookseizoen zat hij rond de 10/11 graden.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:26
Mijn brontemperatuur is slechts 13,7 graden. Ik koel dag en nacht.

• wiljums
quote:
Vaevictis_ schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:12:
[...]

Ikke, heb met python de boel uitgelezen in Domoticz @wiljums
Met 1 van de bovenstaande tools?

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-09 16:08
quote:
wiljums schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:43:
[...]

Met 1 van de bovenstaande tools?
Zoek ff op domoticz forum naar Luxtronic python script. Daar vind je ook mijn bijdrage.

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:53
Naast het kijken naar een TD systeem (Thermo Dynamic systeem met panelen op het dak) hebben wij ook een offerte aangevraagd voor een brine systeem. Echter heb ik het gevoel dat het aan de hoge kant is. Graag jullie feedback

Bron boren (200m) plus aansluiten op de 8KW warmtepomp van Nibe: 25.500 ex subsidie in de BTW.
Al het leiding werk er om heen en mantel buizen aanleggen doen we zelf.
Het Nibe systeem is dan uitgebreid met Modbus en energie meter. Ze leveren dan ook de thermostaat met buitenvoeler.

Is dit een redelijke prijs?

• jacovn
Als je de stelregel moet volgen van 30 Watt per meter boring kom je maar tot 6 kW met 200 meter.
Ik las ergens dat ze ventilatie verlies of transmissie verlies meenemen de capciteit van de boring, maar dat lijkt me een raar verhaal.
8 kW warmtepomp moet 8 kW uit de bron kunnen halen volgens mijn simpele redenatie.

Moet maar zien wat ze bijn ons doen met 9 kW warmtepomp. Zou dan 300 meter boring moeten zijn.
Hoorde al dat het waarschijnlijk maar 2 boringen worden, benieuwd of die 150 meter diep zijn.

Boring is 7700k § en de WP van alpha innotec iets minder dan 10 k§ (Ex btw)
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True