_Arthur schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:54:
Zit mij ondertussen ook eens in te lezen in de wereld van de "warmtepomp".
Hebben degene met een water/water warmtepomp ook nog airco's hangen ter koeling? Of voldoet de koeling via de vloerverwarming meer dan genoeg?
Bij mij geen airco's en ben tevreden met de vloerkoeling.
In mijn vorige woning, een tussen woning zonder naregeling werkte het goed in de woonkamer setpoint 22,5 en bleef grote delen van de tijd 22,5. (alleen bij volle zon instraling kon het tijdelijk oplopen naar 23,5 maar daarna snel weer 22,5). Voor de verdieping werkte het hier minder goed wegens in eerder posts genoemde redenen.
In mijn huidige woning, vrijstaand met naregelingen (geen buitenzonwering) werk het goed.
In de woonkamer setpoint 22,5 en bijft grote delen van de tijd 22,5. (alleen bij volle zon instraling kan het tijdelijk oplopen naar 23,5 maar daarna snel weer 22,5). De slaapkamers hebben setpoint 22 (tijdens koelbedrijf) en zijn meestal tussen de 22-22,5 afhankelijk van zoninstraling.
[b]
GAEvakYD schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:11:[/b
Nieuwe huis:
Bron uitgang: 16 graden
Instelling vloerkoeling: 17 graden
Gemeten temperatuur vloerverdelers: 20.2 graden
Retourtemperatuur: 22 graden.
Hebben jullie enig wat hier fout gaat? Sowieso is de aanvoer temperatuur dus geen 17 graden. Maar ook de retourtemperatuur vind ik laag bij een groot huis (230m2) die overal koeling heeft liggen en waar het 25+ graden binnen is).
Zoals anderen ook al benoemen lijkt het een beetje vreemd dat je bron uitgang nu al 16 doet na 2 weken. In prinicipe is de basis bodemtemperatuur in Nederland volgens mij meestal 10-13 graden. Bij een 6 kw WP moet de bodem ca 4,5-5 kW doen, dus die 160 meter boring lijkt me ook vrij normaal (vanuit warmtelevering bekeken), dus daar zie ik niet direct een probleem tenzij je heel veel draaiuren moet maken met die 6 kW.
Dat je retourtemperatuur 22 is bij een ruimtetemperatuur van 25 matcht wel met het temperatuurverschil waarbij onze installatie een evenwichtssituatie bereikt. (20 retour bij een ruimtetemperatuur van 22,5)
Het aanvoertemperatuurprobleem heb ik ook last van gehad, maar dat is omdat erbij ons nog een buffervat tussenzit. Dat zal bij jou denk ik met een modulerende warmtepomp niet het geval zijn. Om in eerdere post genoemde redenen kan bij ons de flow van vloercircuits zeker bij koeling groter worden dan de flow met koudwater die uit de warmtepomp komt. Als alles maximaal vraagt moet de warmtepomp bij ons water van 17 maken om te zorgen dat de mengtemperatuur richting de verdelers 18-19 graden blijft. Ik weet niet of iets soorgelijks bij jouw installatie kan spelen?
Wat ik wel opvallend vind zijn de installatieverhoudingen vergeleken met onze huidige woning.
Jij noemt een huis van 230m2 met een 6kW warmtepomp en 160m boring. Dat betekend dus goede isolatie met een relatief kleine warmtepomp en bron. Bij ons is er bij een soortgelijke situatie een 9kW warmtepomp met 230m bron. Die 230m bron doet bij ons de laatste weken veelal continue 2-4kW koeling en daarmee is de bronuittrede na iedere langdurige run opgelopen naar 14,5. In jouw geval is wellicht de isolatie nog wat beter, maar gezien de woning grote zal je koude vraag minstens even groot zijn. Deze koude moet jouw bron met een 30% kleinere bodemwarmtewisselaar dan bij ons leveren. Dus als ik zo benader, dan is het misschien
niet eens vreemd dat je bron inmiddels 16 afgeeft na een lange run. Neemt niet weg dat 16 graden uittrede en een ruimtetemperatuur van 25 nog steeds voldoende zou moeten zijn om aanzienlijk te kunnen koelen, dus waarom dat niet lukt zul je verder moeten kijken. Het lijkt er in ieder geval op dat er ergens een mengtemperatuur ontstaat richting de verdelers.
Of heb je misschien veel glasoppervlak (op zuidorientatie) zonder buitenzonwering? In dat geval zal passieve vloerkoeling met zijn beperkte vermogen het ook niet meer trekken.