Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-01 08:30
Ok zit even de rendement te bekijken, verwarmingscapaciteit is 6.6kW and 1.4kW word toegevoegd.

Vermogens onttrekking is 17W/m, Boordiepte is 200m, 2 putten van 100 meter volgens de tekening.

De oplossing is gebaseerd op de NIBE F1255-6 met passieve koeling.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 23:05
quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:10:
Mijn brontemperatuur is slechts 13,7 graden. Ik koel dag en nacht.
Doe jij overigens SWW er mee? Ik had vanochtend voor het eerst in tijden niet meer genoeg warmte van de zonnecollectoren en bij SWW run zakte de bron temperatuur vrij snel naar 13,2 graden stabiel. Terwijl met koelen ik rond de 16 graden zit.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:56
quote:
jerh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:09:
bij SWW run zakte de bron temperatuur vrij snel naar 13,2 graden stabiel. Terwijl met koelen ik rond de 16 graden zit.
Opzich logisch, bij een SWW run onttrekt je warmte aan je bron (bron koelt af) en wanneer jij je huis koelt, voeg jij warmte toe aan je bron (bron wordt warmer).

• jerh
quote:
_Arthur schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:41:
[...]

Opzich logisch, bij een SWW run onttrekt je warmte aan je bron (bron koelt af) en wanneer jij je huis koelt, voeg jij warmte toe aan je bron (bron wordt warmer).
Die begrijp ik. Voor de vergelijking ben ik geinteresseerd hoe dit bij anderen gaat. Van mijn bron weet ik inmiddels wel dat die erg goed is.

• cossy nl
quote:
cossy nl schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:29:
Vermogens onttrekking is 17W/m, Boordiepte is 200m, 2 putten van 100 meter volgens de tekening.
Even contact gehad met het bedrijf, de 17W/m is de warmte ontrekking die ze doen aan de bron, niet zozeer waar de bron op gebaseerd is. De bron zelf zou volgens de berekeningen voldoende capaciteit moeten hebben.

Zijn er aandachtspunten die jullie mij mee zouden willen geven in dit traject?

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-01 15:49
quote:
jerh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Doe jij overigens SWW er mee? Ik had vanochtend voor het eerst in tijden niet meer genoeg warmte van de zonnecollectoren en bij SWW run zakte de bron temperatuur vrij snel naar 13,2 graden stabiel. Terwijl met koelen ik rond de 16 graden zit.
Zeker! Drie kinderen (6, 2, 0) en vrouw. Geen keuken (quooker), wel bijkeuken.

• PolderPloer!
quote:
cossy nl schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:39:
Naast het kijken naar een TD systeem (Thermo Dynamic systeem met panelen op het dak) hebben wij ook een offerte aangevraagd voor een brine systeem. Echter heb ik het gevoel dat het aan de hoge kant is. Graag jullie feedback

Bron boren (200m) plus aansluiten op de 8KW warmtepomp van Nibe: 25.500 ex subsidie in de BTW.
Al het leiding werk er om heen en mantel buizen aanleggen doen we zelf.
Het Nibe systeem is dan uitgebreid met Modbus en energie meter. Ze leveren dan ook de thermostaat met buitenvoeler.

Is dit een redelijke prijs?
Nee das veel te duur. Ter vergelijk: 2,5 jaar geleden heb ik een Nibe 1245 8 kW gekocht en een 9 kW bron (3x75meter) voor 14250. Bron was ca 5000 euro. Daarbij vertelde de bronboorder (klinge uit koekange) het best goedkoper kon als ze maar meer boringen hadden (destijds einde crisis en de certificering kosten moeten dus per jaar verdeeld worden over weinig boringen).

Ik ken de huidige prijzen niet, maar de WP zal niet veel duurder zijn en jouw bron verschilt ook niet. Ik snap dat het drukker is in installatieland maar 10k verschil is echt dikke afzetterij....

• cossy nl
quote:
PolderPloer! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:24:
[...]

Nee das veel te duur. Ter vergelijk: 2,5 jaar geleden heb ik een Nibe 1245 8 kW gekocht en een 9 kW bron (3x75meter) voor 14250. Bron was ca 5000 euro. Daarbij vertelde de bronboorder (klinge uit koekange) het best goedkoper kon als ze maar meer boringen hadden (destijds einde crisis en de certificering kosten moeten dus per jaar verdeeld worden over weinig boringen).

Ik ken de huidige prijzen niet, maar de WP zal niet veel duurder zijn en jouw bron verschilt ook niet. Ik snap dat het drukker is in installatieland maar 10k verschil is echt dikke afzetterij....
Dat is inderdaad veel geld, zelfs al haal ik de extra opties er af en knijp ik de offerte waar mogelijk dan kom ik maar 2k lager uit. Dan zit er nog een gat van 8k. Of de prijzen moeten echt zo gestegen zijn, tijd voor een paar extra offertes inderdaad..

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19:58

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
jerh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

Die begrijp ik. Voor de vergelijking ben ik geinteresseerd hoe dit bij anderen gaat. Van mijn bron weet ik inmiddels wel dat die erg goed is.
De mijne zakte vannacht van 17,5 graden naar 14,5 met een delta T tussen bron-in en -uit van zo'n 5 graden.

Femme wijzigde deze reactie 15-08-2018 10:46 (4%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:21
Voor een 9 kW Alpha Innotec krijg ik 7700€ ex btw gequote voor de bron.
Dat vond ik wel stevig. Maar weinig keus. Meer omdat ze van uit Nathan de kleine instalateur niet meer bedienen willen lijkt het. Bron boren was 8 weken doolooptijd, en moest vooraf betaal worden.
Dat werden 17 weken, en nu zelfs meer dan 20 weken.

Er gaat dus een andere partij de bron boren. Want anders moet ik de winter in met alleen een elektrisch element in de WP van 3.5 kW. Daar heb ik nee tegen gezegd.(met een 1 kW E boiler kreeg ik de hele BG al niet boven de 28, dus of hele huis met 3.5 kW wel te doen is als het buiten ook nog eens 20+ graden koeler is..)

De WP zelf is dichtbij geweest, echter gevallen in de vrachtauto en terug gestuurd door de instalateur omdat hij er geen vertrouwen meer in heeft in die toestand.
Dus dat wordt wachten op een andere.

Leuk zo een WP...

jacovn wijzigde deze reactie 22-08-2018 05:56 (9%)

• _Arthur
quote:
Niet echt te relateren aan "een WP" natuurlijk... maar meer de leverancier / installateur. Maar natuurlijk erg vervelend dat de grote jongens, de kleinere kennelijk buitenspel willen zetten.

• jacovn
Gesproken met instalateur. Vakantiekrachten bij vervoerder. Ding staat op pallet met bouten vast. Paste beter in een busje als ze hem plat neerleggen..

• Aeogenia
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07-01 20:52
@jacovn Wat bedoel je met, dat Nathan niet meer de kleine installateurs wil bedienen?

De gehele Nederlandse boorwereld, heeft te maken met een gigantische werkvoorraad, aldus lange doorlooptijden. De vraag naar gesloten bronnen is vanaf afgelopen jaar explosief gegroeid, het gaat wel een tijd duren totdat er nieuw personeel is geschoold en gecertificeerd en nieuwe boorwagens zijn gemaakt, om deze vraag te verwerken. Maar ik snap dat het erg frustrerend moet zijn, dat je zo lang moet wachten voor je woning.

• PolderPloer!
quote:
jacovn schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:50:
Gesproken met instalateur. Vakantiekrachten bij vervoerder. Ding staat op pallet met bouten vast. Paste beter in een busje als ze hem plat neerleggen..
Ik denk eerder dat de installateur een noob is, hij zou moeten weten dat een WP altijd rechtop vervoerd moet worden, staat in elke handleiding... dat ie vervolgens van de wagen valt is wel brute pech natuurlijk. Maar beter zo dan plat vervoerd en jij wist er niet van, best kans dat je vervolgens op korte of langere termijn tegen zaken aanloopt...

• jacovn
quote:
Aeogenia schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:35:
@jacovn Wat bedoel je met, dat Nathan niet meer de kleine installateurs wil bedienen?

De gehele Nederlandse boorwereld, heeft te maken met een gigantische werkvoorraad, aldus lange doorlooptijden. De vraag naar gesloten bronnen is vanaf afgelopen jaar explosief gegroeid, het gaat wel een tijd duren totdat er nieuw personeel is geschoold en gecertificeerd en nieuwe boorwagens zijn gemaakt, om deze vraag te verwerken. Maar ik snap dat het erg frustrerend moet zijn, dat je zo lang moet wachten voor je woning.
Ze laten je vooruit betalen, geven dan een tijd af, en die veranderd 3x
Daar is niet mee te plannen natuurlijk, want het ging van 8 naar 17 naar 20+ weken.

Dat is dan niet een kwestie van druk, dat is prioriteiten kiezen en iemand naar achteren schuiven.
Ik snap ook wel dat je beter een blok huizen kunt doen met 1 keer voor rijden, en dan 20x boren dan 20 losse adressen.
quote:
PolderPloer! schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:48:
[...]

Ik denk eerder dat de installateur een noob is, hij zou moeten weten dat een WP altijd rechtop vervoerd moet worden, staat in elke handleiding... dat ie vervolgens van de wagen valt is wel brute pech natuurlijk. Maar beter zo dan plat vervoerd en jij wist er niet van, best kans dat je vervolgens op korte of langere termijn tegen zaken aanloopt...
Nathan verstuurd hem met noobs die hem plat in een busje gelegd hebben.
Dus toen hij aan kwam heeft de instalateur gezegd dat ze hem maar mee terug moesten nemen.

Nu maar wachten of ze niet een week later dezelfde opsturen. Dat verwacht ik ook wel half.

• KillerbulldogBE
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 27-12-2018
Iemand ervaring met een ijsbuffer i.p.v. grondboring als bron?
Voor een bijna passief woning is dat een interresant idee denk ik.

• RogerRoger
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 03-01 15:56
Hmmm... heb eens wat eerste offertes voor een systeem aangevraagd maar ben me redelijk doodgeschrokken. Kennelijk heeft de hele van-het-gas-af hausse de installateurs ook doen wakker worden met dollartekens in de ogen.

Hou me aanbevolen voor goede partijen om pomp + bron aan te leggen! Omgeving Haarlem.

• RogerRoger
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 03-01 15:56
Nu nog 3x zo duur als met gas, straks nog maar 1,5x zo duur als nieuwe energiebelastingen helemaal doorgewerkt zijn.
quote:
Dirtbiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:23:
Bij een conventionele CV-ketel heb je ook geen back-up als er een probleem is hè?

En de kosten van puur elektrisch verwarmen zijn zo enorm hoog, en lopen snel op, dat het gewoon zaak is om snel de normale werking te herstellen bij een probleem.

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17-01 19:23
Er is bij ons een installateur langs geweest om te kijken naar de opties voor een WP, hij raadt de Eco Forest 3-12 kW machine aan.

Icm met de binnenunit van Eco Forest met ingebouwd 165 liter vat voor de badkamer.

Ik kan over Eco Forest niets vinden op internet. Heeft iemand ervaring met dit systeem?

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:20
Bij onze nieuwbouw woning kunnen wij alleen via een pad van 1m langs het huis achter in de tuin komen. Nu hebben we wel een oprit van 7m van garage naar straat en 5,5 meter breed, van huis naar tuin buren.

Ik neem aan dat een bron boring daar gewoon mogelijk is, omdat ik niet verwacht dat ze met een meter breed in de achtertuin kunnen komen.

Moet nu namelijk beslissen waar de mantelbuizen moeten komen.

Iemand advies? Al na gevraagd bij een “boor/wp” aanbieder maar kreeg niet echt een helder antwoord. Ik moet vandaag doorgeven waar het moet komen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Joris748
  • Laatst online: 00:43
quote:
EiT schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:59:
Bij onze nieuwbouw woning kunnen wij alleen via een pad van 1m langs het huis achter in de tuin komen. Nu hebben we wel een oprit van 7m van garage naar straat en 5,5 meter breed, van huis naar tuin buren.

Ik neem aan dat een bron boring daar gewoon mogelijk is, omdat ik niet verwacht dat ze met een meter breed in de achtertuin kunnen komen.

Iemand advies? Al na gevraagd bij een “boor/wp” aanbieder maar kreeg niet echt een helder antwoord. Ik moet vandaag doorgeven waar het moet komen.
Jij moet aangegeven waar het moet komen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Kun je de plek niet laten bepalen door een deskundige?

Hoe borg je dat je bron de voldoende vermogen levert?

• jerh
quote:

Bij mij ligt er ook een onder de puinbaan van de oprit. Ze moeten in ieder geval 5 meter uit elkaar zitten volgens de bronboorder die bij ons was.

• EiT
quote:
Joris748 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:28:
[...]

Jij moet aangegeven waar het moet komen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Kun je de plek niet laten bepalen door een deskundige?

Hoe borg je dat je bron de voldoende vermogen levert?
Huis word standaard geleverd met CV ;)
Doen boring pas na oplevering.

• Joris748
  • Laatst online: 00:43
quote:
EiT schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:50:
[...]

Huis word standaard geleverd met CV ;)
Doen boring pas na oplevering.
Wie heeft dan jouw bron ontworpen/berekend? Die moet toch ook iets kunnen zeggen over de beste plek voor de bron?

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:04
quote:

De vraag waar de mantelbuizen moeten komen voor de invoer in de woning hangt mede af van waar de warmtepomp komt. In ons geval staat de warmtepomp in de berging. In samenspraak met de installateur bepaald waar de bronleidingen moesten komen. In ons geval naast de warmtepomp. Voor de invoer van buiten naar binnen zijn deze aan de zijkant van de berging ingevoerd daarmee stond ook automatisch een mooi trace naar binnen toe. De tichelman ligt tussen de twee bronnen in. De twee bronnen zijn geboord op de oprit. Vijf meter uit de erfgrens en vijf meter uitelkaar.

• EiT
Was gisteren onderweg dus moet via mijn telefoon het bericht plaatsen. Hier even wat meer info.

Wij hebben bij de koop van onze nieuwbouwwoning al aangegeven dat wij een WP wenste, dit hebben wij nu namelijk ook.
Vanuit het project was een WP niet echt haalbaar, begon op 30k, toen werd het 35k en zelfs 40k.

Wij hebben toen gevraagd of er voorbereidingen getroffen konden worden en hier een offerte voor opgevraagd. Deze offerte heeft maar liefst 3 maanden op zich laten wachten en kregen wij in de week dat wij al het meerwerk moesten ondertekenen.

Daar heb ik vervolgens wat vragen over gesteld omdat het niet duidelijk beschreven stond, was zelfs zo erg dat het 1 op 1 hetzelfde was als de meerwerk prijs voor VV op alle verdiepingen met als enig verschil dat er 2 mantelbuizen bij zaten, dit voor een meer prijs van 2.5k.
Dus die vraag had ik uitstaan alleen kreeg ik vrijdag een belletje dat toch alles die dag retour moest. Dus had weinig keus. In die optie stond wel dat de mantel buizen naar achteren zouden lopen. Hier wel even aangegeven dat het waarschijnlijk naar voren moet.

De reden is dat ons huis tussen 2 bestaande huizen ingebouwd zal worden en ik maar een 1 meter pad langs mij buren heb om in de achtertuin te komen.

Voor de garage heb ik alleen een oprit van 750x550cm. Huis zelf staat 2 meter van de straat. Ik heb de WP in de garage ingetekend en mantelbuizen zullen vanaf daar naar voren of achter lopen.
Ik heb in het voortraject nog wel contact gehad met InnoTherm over het boren in de oprit, dit was waarschijnlijk geen probleem volgens hun.

Alleen moest ik dus gisteren in 1x beslissen en had aannemer nog gevraagd hoe zij verwachten dat ze in de achtertuin (~ 220m2) konden komen over een 1m breed pad.

Vandaar mijn vraag hier, misschien zijn er machines die daar wel overheen kunnen en zouden er problemen kunnen plaatsvinden als we het in de oprit doen?

Wij willen de boring waarschijnlijk direct na oplevering laten doen, de pomp zal pas een jaar of wat later komen (geld is op ;-) )

Hoop dat dit e.a. verduidelijkt. Dit topic was mij ook niet echt opgevallen omdat het niet in het woongedeelte staat anders had ik deze vraag hier eerder gesteld ;-)

Is die 5 meter afstand van de buren verplicht? En hoe zit het vanaf de straat?

Volgens de quickscan op wkotool zou het mogelijk moeten zijn om te boren:
Kan het? Ja
Voordeligste variant: gesloten systeem
Bodemgeschiktheid: zeer geschikt
Grondwaterkwaliteit: geen beperkingen

Bedankt voor de input.

Edit: achter hebben wij natuurlijk ruimte zat, tuin is +/- 12x18m

EiT wijzigde deze reactie 08-09-2018 14:08 (5%)

• jacovn
Ik zie niet in waarom een bron 5 m uit de erfgrens zou moeten. Als de buurman er ook 1 neemt zitten ze dan 10 m uit elkaar. Die moeten elkaar wel beinvloeden.

Wij hebben een achtertuin van 16.10x 5.8 meter en kunnen aan 2 kanten langs huis op eigen grond.
Aan de ene kant 2.53 meter naar buren. Aan de andere kant 1,45 meter minimaal (scheef stuk) maar daar is nog niets en komt een parkeerstrook van de gemeente. Maar die komt pas nadat alle huizen klasr zijn en de uiteindelijke weginrichting komt.

Ik heb van de W instalateur gehoord dat er 2 boringen in de tuin komen, maar wacht nog op de berekening hoe ze aan 9 kW komen in 2 boringen.

WP komt achter in de garage in aparte ruimte. Daar liggen 2 buizen van 120 mm ? Of nog dikker van buiten de ruimte in tot achter de WP.

Ik zou liever geen tichelman buiten onder maaiveld/bestrating hebben maar binnen zodat de lussen los te regelen zijn met kranen. Dat is een meerprijs, maar dat was €200 of zo.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:41
Beste allen,

Ik heb een voorstel ontvangen van onze loodgieter voor een w/w warmtepomp voor onze vrijstaande woning in aanbouw. Gaat om 3 verdiepingen en een grote kelder. Overal behalve de kelder komt vloerverwarming, met HoH 10cm bij koudtezones beneden en 15cm de rest. Oppervlakte van de verdiepingen is ongeveer 200m2 (700m3?). We zijn met z'n tweetjes. De kelder hebben we geen verwarming voor opgenomen.

Het voorstel is om een Nibe f1255-6pc te plaatsen met nibe ukv 40 buffervat en rmu40 thermostaat.
Ik heb geprobeerd te begrijpen wat dit betekent (in dit topic en het bouwen-topic), maar ik merk dat ik moeite met dit onderwerp heb. Vandaar mij vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Wat is jullie eerste indruk over de geboden oplossing? :)

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:18
quote:
Deleon78 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:17:
Beste allen,

Ik heb een voorstel ontvangen van onze loodgieter voor een w/w warmtepomp voor onze vrijstaande woning in aanbouw. Gaat om 3 verdiepingen en een grote kelder. Overal behalve de kelder komt vloerverwarming, met HoH 10cm bij koudtezones beneden en 15cm de rest. Oppervlakte van de verdiepingen is ongeveer 200m2 (700m3?). We zijn met z'n tweetjes. De kelder hebben we geen verwarming voor opgenomen.

Het voorstel is om een Nibe f1255-6pc te plaatsen met nibe ukv 40 buffervat en rmu40 thermostaat.
Ik heb geprobeerd te begrijpen wat dit betekent (in dit topic en het bouwen-topic), maar ik merk dat ik moeite met dit onderwerp heb. Vandaar mij vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Oplossing is niets mis mee. Dus als je tevreden benf over de prijs waarom niet. Als je geen naregeling doet hoeft een buffervat niet, maar maak dit de gemiddelde installateur maar wijs.

• Deleon78
quote:
LittleTycoon schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:14:
[...]

Oplossing is niets mis mee. Dus als je tevreden benf over de prijs waarom niet. Als je geen naregeling doet hoeft een buffervat niet, maar maak dit de gemiddelde installateur maar wijs.
Thanks, LittleTycoon :) Ik check het meeste van het huis wel op internet, maar hier sommige dingen gaan me de pet te boven 8)7

• jacovn
quote:
Deleon78 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:17:
Gaat om 3 verdiepingen en een grote kelder. Overal behalve de kelder komt vloerverwarming, met HoH 10cm bij koudtezones beneden en 15cm de rest. Oppervlakte van de verdiepingen is ongeveer 200m2 (700m3?). We zijn met z'n tweetjes. De kelder hebben we geen verwarming voor opgenomen.

Heb je in totaal 200 m2 op al die 3 verdiepingen met vv ?

En is er een warmteverlies berekening waar die 6 kW aan capaciteit uit komt ?

• Deleon78
quote:
jacovn schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:40:
[...]

Heb je in totaal 200 m2 op al die 3 verdiepingen met vv ?

En is er een warmteverlies berekening waar die 6 kW aan capaciteit uit komt ?
Het is 200m2 op drie verdiepingen met vv, klopt.

De loodgieter heeft inderdaad een warmteverliesberekening gemaakt / laten maken. Is het normaal om dit te ontvangen?

• LittleTycoon
quote:
Deleon78 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:08:
[...]

De loodgieter heeft inderdaad een warmteverliesberekening gemaakt / laten maken. Is het normaal om dit te ontvangen?
Altijd goed om te hebben

• jacovn
quote:
Deleon78 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:08:
[...]

Ja een warmteverliesberekening zou je kunnen krijgen. Volgens mij een simpel rekekundig model waar ze de kenmerken van je huis en de technische installatie stoppen en getallen uikomen.

Wij hebben hem gekregen, en er staat in basis in wat je warmte verlies is aan transmissie en ventilatie.

Voorbeeld

Transmissie 5484
Ventilatie 2396
Opwarmtoeslag 0
Totaal 7879

Dus 6 kW unit te klein, 9 kW komt er die te groot is maar moduleren kan.

Nu hebben wij een upgrade naar 3 laags glas en betere lucht dichtheid dus hoe ver het nog klopt allemaal.

Infiltratie staat bijvoorbeeld 1409 watt voor, dat is dan waarschijnlijk de Qv;10 van 0,7 (denk ik) en dat is nog slechter dan waar mee gerekend wordt voor de EPC. Erg veel winst lijkt daar dan weer niet op te halen, maar jals je naar passiefhuis QV;10 van 0,2 gaat zou het wellicht 1/3 worden en scheelt het een kW capaciteit.

Ventilatie naverwarming staat op 425 Watt, maar wat voor wtw rekenen ze mee. Is dat een vraag gestuurde of een vast ingestelde debiet wtw ?

Dus zelfs met zo een warmteverlies berekening weet je nog niet alles denk ik. Maar het lijkt me beter dan wat gokken.

jacovn wijzigde deze reactie 09-09-2018 21:26 (25%)

• Deleon78
Ik vraag hem op en dan zal ik eens kijken wat voor waarden wij hebben :) I'll be back to share!

• jacovn
Eindelijk de WP is er *O*
Vrijdag wordt hij blijkbaar aangesloten en dan gaat ontluchtings programma draaien.

En er is ook een frisse 'wind' of althans de lucht WTW draait.

edit: en hij warmt het huis op met 6 kW verwarmingselement bij gebrek aan bron.

jacovn wijzigde deze reactie 28-09-2018 22:14 (109%)

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-01 15:10

MadEgg

Tux is lievvv

@jacovn Eindelijk. Inmiddels aangesloten dus. Hoe lang moet je nu nog wachten op de bron?

Hier ook weer wat stappen gezet voor de W/W-warmtepomp. We hebben een "dynamische warmteverliesberekening" laten maken door een energiearchitect. Volgens de ISSO norm zouden wij een warmtetransmissie hebben van 9.5 kW. Hier wordt gerekend met een modeljaar van 1995 wat thermische extremen heeft gekend, waarbij ook factoren als realistische / daadwerkelijke ventilatie, warmte van aanwezige personen en apparatuur en zoninval meegerekend wordt, net als de aanname dat de kans dat als het buiten -10 graden Celsius is terwijl het huis van de buren 10 graden is ook zo klein is dat best afgedekt kan worden met het elektrisch element.

Dit alles bij elkaar samengevat komt er een advies voor een warmtepomp uit van 4.4 kW, uitgaande van een beta-factor van 0,95. Meer dan een halvering t.o.v. het advies op basis van ISSO.

Ik ben benieuwd. Morgenmiddag ga ik het voorlopige ontwerp voor het warmtepompsysteem doorspreken met de warmteman. Ik vraag me in ieder geval af wat de consequenties zijn als de berekeningen uiteindelijk toch te krap blijken te zin.

De bronboring staat in ieder geval gepland op 12 november. De weken daarvoor gaan we naar alle waarschijnlijkheid een mobiele elektrische CV-ketel huren, ik denk dat het tegen die tijd wel te koud is om zonder CV te zitten. Bovendien moeten we een opstookprotocol uitvoeren voor de vloerverwarming.

Tja

• Deleon78
Inmiddels de transmissieberekening ontvangen. Zoals beloofd de cijfers:
Transmissie 4800
Ventilatie 5500
Opwarmtoeslag 3200
Totaal 13500

Vloeroppervlak 285 (verwarmd 230)
Inhoud 800 (verwarmd 630)
@jacovn Als ik je goed begrijp zou ik dan 14kW moeten hebben? o.O

Als ik MadEgg lees, is bij hem ook een halvering van het aantal kW toegepast. Dat stelt me gerust :D

• jacovn
@Deleon78 Dat opwarmverlies is twijfelachtig.

Als ik dat opzoek: https://www.dr-engineerin...n-warmteverliesberekening

De opwarmtoeslag

De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.

Nachtverlaging met een WP heeft minder zin in een goed geisoleerd huis dacht ik.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Deleon78 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:16:
Inmiddels de transmissieberekening ontvangen. Zoals beloofd de cijfers:
Transmissie 4800
Ventilatie 5500
Opwarmtoeslag 3200
Totaal 13500

Vloeroppervlak 285 (verwarmd 230)
Inhoud 800 (verwarmd 630)
@jacovn Als ik je goed begrijp zou ik dan 14kW moeten hebben? o.O

Als ik MadEgg lees, is bij hem ook een halvering van het aantal kW toegepast. Dat stelt me gerust :D
Let wel, dit is volledig doorgerekend / gesimuleerd. Het geeft vast een goede indicatie van wat redelijk is.

Bij ons was het volgens VABI / ISSO (voor 2-onder-1-kap, 3 verdiepingen met zadeldak, 169 m²)

Warmteverlies naar buiten: 3471
Warmteverlies naar onverwarmde ruimten: 159
Warmteverlies naar aangrenzen gebouw: 1150
Warmteverlies door infiltratie: 571
Warmteverlies door ventilatie: 3587
Warmteafgitfte naar kruipluik: 686
Totaal: 9624

MadEgg wijzigde deze reactie 03-10-2018 20:59 (3%)

Tja

• jacovn
MadEgg schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:16:
@jacovn Eindelijk. Inmiddels aangesloten dus. Hoe lang moet je nu nog wachten op de bron?
Eerst had de installeur het bij Nathan aangevraagd. 8 weken wachtijd of zo, vooruit betalen.
Dat werden 17 weken, en toen werd het onbekend. Toen is hij andere boorders gaan benanderen. Bij een andere klant 1 bron geboord en dan kwam er geen antwoord voor de bron bij ons.
Dus nu terug bij Nathan die weer 17 weken doorgeeft, maar als er een gat valt sneller.

Dus dat is max 17 weken op electra draaien. Dat is 6 kW via electra om huis en warm water te verwarmen.
Kan nu zeggen dat ik er niet gelukkig mee ben. Hij betaalt dan wat terug voor de extra kosten.
Heb er gelukkig een meter aan hangen, dus kan elke kWh aflezen.

• Deleon78
jacovn schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:48:
@Deleon78 Dat opwarmverlies is twijfelachtig.

De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.

Nachtverlaging met een WP heeft minder zin in een goed geisoleerd huis dacht ik.
Hmmm lijkt me ook niet echt nuttig nee, laat maar lekker efficient draaien ipv gas geven en weer loslaten ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik thuis in bepaalde ruimtes een verlaging in de nacht en bij afwezigheid. Ik geloof wel dat er winst mee te halen is. Als we slapen of niet thuis zijn wordt er verwarmd op 19,5℃ ipv 21,0℃.

Ons gastenverblijf gaat automatisch naar 16,0℃ als er geen boeking is. De dag voor een boeking gaat de temperatuur naar 21,0℃. Behalve in de schoolvakanties hebben we zelden bezetting in de midweek en zou het jammer zijn om gedurende die dagen de temperatuur hoog te houden.

• Deleon78
Femme schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:36:
Ik gebruik thuis in bepaalde ruimtes een verlaging in de nacht en bij afwezigheid. Ik geloof wel dat er winst mee te halen is. Als we slapen of niet thuis zijn wordt er verwarmd op 19,5℃ ipv 21,0℃.

Ons gastenverblijf gaat automatisch naar 16,0℃ als er geen boeking is. De dag voor een boeking gaat de temperatuur naar 21,0℃. Behalve in de schoolvakanties hebben we zelden bezetting in de midweek en zou het jammer zijn om gedurende die dagen de temperatuur hoog te houden.
Het klinkt inderdaad logisch. Heb je toevallig ook cijfers van met/zonder nachtkoeling? Dan weten we het pas echt :)

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 28-12-2018

Seafarer

ondertitel

MadEgg schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:58:
[...]

Let wel, dit is volledig doorgerekend / gesimuleerd. Het geeft vast een goede indicatie van wat redelijk is.

Bij ons was het volgens VABI / ISSO (voor 2-onder-1-kap, 3 verdiepingen met zadeldak, 169 m²)

Warmteverlies naar buiten: 3471
Warmteverlies naar onverwarmde ruimten: 159
Warmteverlies naar aangrenzen gebouw: 1150
Warmteverlies door infiltratie: 571
Warmteverlies door ventilatie: 3587
Warmteafgitfte naar kruipluik: 686
Totaal: 9624
Welke binnen en buitentemperatuur wordt bij deze berekening gehanteerd?

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Seafarer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

Welke binnen en buitentemperatuur wordt bij deze berekening gehanteerd?
20 graden binnentemperatuur voor verwarmen en 25 graden voor koelen. Buitentemperatuur is volgens historische data uit 1995.

Tja

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

MadEgg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:03:
[...]

20 graden binnentemperatuur voor verwarmen en 25 graden voor koelen. Buitentemperatuur is volgens historische data uit 1995.
Maar hoe laag neemt men dan die " Buitentemperatuur is volgens historische data uit 1995."
0, -5 of -10?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Seafarer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:11:
[...]

Maar hoe laag neemt men dan die " Buitentemperatuur is volgens historische data uit 1995."
0, -5 of -10?
Ik geloof dat ik je niet helemaal goed begrijp.

Er wordt niet één buitentemperatuur gebruikt. In deze berekening wordt mijn nieuwe woning virtueel in 1995 in Nederland geplant. Vervolgens wordt op basis van het temperatuurverloop zoals dit in 1995 geregistreerd is berekend hoeveel warmteverlies er daardoor hoeveel verwarmingscapaciteit er nodig zou zijn op elk moment van de dag. Dit wordt dan netjes in een grafiek geplot zodat je per dag kan zien wat het benodigde vermogen van de warmtepomp is. Op basis daarvan wordt dan weer bepaald welk vermogen 95% van de tijd voldoende is. De overige 5% zal het elektrische element dus bijspringen.

1995 had 14 uren een temperatuur lager dan -10 graden. In de rest van het jaar was het dus warmer, en is daar ook mee gerekend.

Als je het interessant vindt wil ik het volledige rapport wel aan je doorsturen, stuur me dan even een DM.

Tja

• _Arthur
MadEgg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:21:
Als je het interessant vindt wil ik het volledige rapport wel aan je doorsturen, stuur me dan even een DM.
Ook interesse! Mag natuurlijk zoveel als mogelijk geanonimiseerd.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

MadEgg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:21:
[...]

Ik geloof dat ik je niet helemaal goed begrijp.

Er wordt niet één buitentemperatuur gebruikt. In deze berekening wordt mijn nieuwe woning virtueel in 1995 in Nederland geplant. Vervolgens wordt op basis van het temperatuurverloop zoals dit in 1995 geregistreerd is berekend hoeveel warmteverlies er daardoor hoeveel verwarmingscapaciteit er nodig zou zijn op elk moment van de dag. Dit wordt dan netjes in een grafiek geplot zodat je per dag kan zien wat het benodigde vermogen van de warmtepomp is. Op basis daarvan wordt dan weer bepaald welk vermogen 95% van de tijd voldoende is. De overige 5% zal het elektrische element dus bijspringen.

1995 had 14 uren een temperatuur lager dan -10 graden. In de rest van het jaar was het dus warmer, en is daar ook mee gerekend.

Oh op die manier. Dank voor je uitleg.

Ik dacht dat het recht toe recht aan om het warmte verlies over een gevel ging van binnen 20 en buiten -10.
Maar het is een gemiddelde, en men kijkt naar een aantal extremen.
En de extremen werk je weg met het elektrische element.

Ik heb wel belangstelling voordat rapport.

• jacovn
Die hele berekeningen voor benodigd vermogen is ook wel een beetje schatten lijkt me.

Ik verwachte bij een 9.2 kW warmtepomp ook een bron waar dat uit kan komen, dus met een vuistregel van 30 watt per meter dus 3x 100 of 2x 150 meter boring krijgt.
Nu wordt me verteld 2 boringen en dat geen 150 meter zijn.
Als ik het goed onthouden heb houden ze voor een bron rekening met ventilatie verlies ?
Zal ik dus wel niet goed onthouden hebben want ik zie de relatie niet echt.

Warmte verlies is een aantal elementen, die moet je bron kunnen opwarmen dacht ik.

Ik zal het nog eens vragen en een verklaring via mail en geen slap telefonisch verhaal.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Het blijft altijd schatten natuurlijk. Het is immers geen 1995 meer, en het percentage tijd dat we thuis zijn staat ook niet vast. Waar ISSO uitgaat van een worst-case-scenario is de berekening die ik heb laten doen meer een average scenario. Uitgangspunt is de warmtepomp een beetje zijn best moet doen om warmte te leveren in plaats van veel overcapaciteit te hebben. Daarom krijgen wij dan ook geen buffervat.

Wij krijgen naar verwachting een enkele boring van 118 meter daarin een dubbele lus.

Het lijkt allemaal goed in elkaar te steken, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. We gaan gelijk de winter in zodra de warmtepomp geplaatst wordt dus na een paar maanden weten we of het een beetje naar verwachting presteert.

Tja

• jerh
MadEgg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:51:
Het blijft altijd schatten natuurlijk. Het is immers geen 1995 meer, en het percentage tijd dat we thuis zijn staat ook niet vast. Waar ISSO uitgaat van een worst-case-scenario is de berekening die ik heb laten doen meer een average scenario. Uitgangspunt is de warmtepomp een beetje zijn best moet doen om warmte te leveren in plaats van veel overcapaciteit te hebben. Daarom krijgen wij dan ook geen buffervat.

Wij krijgen naar verwachting een enkele boring van 118 meter daarin een dubbele lus.

Het lijkt allemaal goed in elkaar te steken, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. We gaan gelijk de winter in zodra de warmtepomp geplaatst wordt dus na een paar maanden weten we of het een beetje naar verwachting presteert.
118 meter x 30 watt, dan kom je op 3,5 kW vermogen uit voor je boring en dan moet de gelaagdheid van je grond ook nog aardig ziijn, anders red je die 30 watt niet. Dan heb je als het goed is, niet veel vermogen nodig.

Ik heb hier 2x 110 meter (op een goede plek, 2x watervoerend pakket wat hard stroomt) op een 6 kW. Dat gaat heel goed. Ik zou zeker niet onderdimensioneren op je bron. Later erbij boren is echt ellende (2x kosten, tuin die openmoet, extra verdeler...)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

jerh schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:45:
[...]

118 meter x 30 watt, dan kom je op 3,5 kW vermogen uit voor je boring en dan moet de gelaagdheid van je grond ook nog aardig ziijn, anders red je die 30 watt niet. Dan heb je als het goed is, niet veel vermogen nodig.

Ik heb hier 2x 110 meter (op een goede plek, 2x watervoerend pakket wat hard stroomt) op een 6 kW. Dat gaat heel goed. Ik zou zeker niet onderdimensioneren op je bron. Later erbij boren is echt ellende (2x kosten, tuin die openmoet, extra verdeler...)
Het is een dubbele lus, in een enkel gat. Telt niet als twee losse boringen maar levert wel meer vermogen op dan een enkele lus.

Ik onderdimensioneer zelf niet in ieder geval. Volgens de boorder zou een kleinere boring ook volstaan voor deze warmtevraag, maar voor de zekerheid houden we hem ruim aan. De combinatie van bron + warmtepomp + warmteverliesberekening zou aantonen dat de bron tot 50 jaar gegarandeerd niet structureel onder de 0 graden celsius komt.

Bijboren lijkt me geen pretje inderdaad, maar ik vertrouw op de kundigheid van de boorder. Die certificering is niet voor niets zou je zeggen...

Tja

• jerh
MadEgg schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:30:
[...]

Het is een dubbele lus, in een enkel gat. Telt niet als twee losse boringen maar levert wel meer vermogen op dan een enkele lus.

Ik onderdimensioneer zelf niet in ieder geval. Volgens de boorder zou een kleinere boring ook volstaan voor deze warmtevraag, maar voor de zekerheid houden we hem ruim aan. De combinatie van bron + warmtepomp + warmteverliesberekening zou aantonen dat de bron tot 50 jaar gegarandeerd niet structureel onder de 0 graden celsius komt.

Bijboren lijkt me geen pretje inderdaad, maar ik vertrouw op de kundigheid van de boorder. Die certificering is niet voor niets zou je zeggen...
Ok, ik dacht dat je met dubbele lus, aan- en afvoer bedoelde. Dus in totaal 2 stukken pijp. Nu zijn het er 4. Ze zitten dan wel weer naast elkaar. Ik hoop dat je een goede grondlaag hebt, dat bepaalt grotendeels je rendement.

• deeveej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:19
Voor een nog te bouwen huis hebben voor de bouwvak offertes aangevraagd en nu eindelijk van de installateur ontvangen. Helaas niet uitgesplitst maar is dit redelijk?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• jacovn
deeveej schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:58:
Voor een nog te bouwen huis hebben voor de bouwvak offertes aangevraagd en nu eindelijk van de installateur ontvangen. Helaas niet uitgesplitst maar is dit redelijk?

Members only:
Goedkoper dan bij ons.
Members only:

Een tip: leg een datum voor de bron vast met een clausule voor energie vergoeden als ze de datum niet halen. Ik ben inmiddes compleet electrisch 1500 kWh verder met opstarte, testen en vloer opstook protocol. Dat was/is continue 6 kW aan stroom opname - 144 kWh per dag. Met een bron zou het 1/5 daarvan zijn.

• jerh
jacovn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 05:34:
[...]

Goedkoper dan bij ons.
Members only:

Een tip: leg een datum voor de bron vast met een clausule voor energie vergoeden als ze de datum niet halen. Ik ben inmiddes compleet electrisch 1500 kWh verder met opstarte, testen en vloer opstook protocol. Dat was/is continue 6 kW aan stroom opname - 144 kWh per dag. Met een bron zou het 1/5 daarvan zijn.
Of regel de bronboring zelf. Dan ben je niet afhankelijk van de installateur. Die heeft er toch geen verstand van en huurt alleen de boorder in. Zo heb ik het gedaan.

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-01 18:16
Ik ben nieuw op dit forum.
Naast mijn huis ligt een vijver van 150 x 50 m2 en een diepte van 2 - 4 m (afhankelijk van de grondwaterstand, die nu extreem laag is, Achterhoek).
In juni een warmtepomp aangelegd met als warmtebron de vijver.
Mijn installatie is een NIBE 1255-16, zonder koeling.
Voor de bron heb ik zelf de slangen gelegd: 5 x 100m met een diam van 32 mm (uitgerold, dus niet in hoepels), voor de aan/afvoer ligt in het water nog 150 m diam 50 mm en op het land naar/van het huis een 50 m.
(voor een verticale boring was 4 x 100 m gedacht, voor de benodigde meters in oppervlakte water wil niemand een uitspraak doen)
Totale kosten waren €19.500 (incl BTW) met €3.700 subsidie --> netto €15.800.
Kamer wordt verwarmd met uitsluitend vloerverwarming op een temp van 21'C.
Mijn ervaring is nog heel pril, zeker met de huidige extreem hoge temperaturen.
Maar in september toch al wat koudere dagen gehad en dan regelt de warmtepomp perfect.
Sanitair watertemp wordt ''zuinig'' geregeld, dat betekent op 45'C. Geeft geen enkel probleem, ook niet met 5 personen. Voor legionella gaat de temp eens in de twee weken naar 55'C.
Op dit moment (15/10) is de bron temp 12'C en wordt de bronpomp geregeld op een temp verschil van 5'C.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

deeveej schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:58:

Members only:
Mijn warmtepompleverancier doet de vloerverwarming niet, maar in totaal komt het op 19800€ voor de warmtepomp + boring en 5000€ voor de vvw. Exclusief BTW en inclusief enige korting voor het installatiewerk wat ik zelf voorbereid. Montage warmtepomp wordt uiteraard wel verzorgd. Dit is voor een woning van +- 160 m2, met een soortgelijke warmtevraag.

Het aanbod dat je gekregen hebt is een stuk goedkoper dus.

Tja

• hesselb
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-01 13:32
gisteren een paar TFA 30.3133 temp sensors geinstaleerd, dus mooi aan het loggen momenteel

• jacovn
1 week na opstook protocol is het huis nog 23.4 graden volgens de thermostaat. Het komt van 34 lucht temperatuur, en de muren en vloer waren ook rond die temperatuur.
De lucht WTW blaast 22 graden in wat niet moeilijk was met deze hoge binnen temperatuur.

Dus in 7 dagen tijd is het 10 graden gezakt hier en de WP heeft nog niet gedraaid omdat die op 22;graden is gezet. (Mijn vrouw heeft het meestal koud)

Afkoeling lijkt mee te vallen. We zijn verhuisd en deuren en ramen hebben volop open gestaan maar de temperatuur zal mede door de lucht WTW wel gelijk getrokken zijn.
Nog 1 a 2 dagen en dan zal de WP wel een keer moeten gaan draaien.

Edit: eind van de dag graad erbij door de zon.
En na koel nachtje (nu 2.8 graden buiten volgens de sensor WP) nog 23.8 over.

Edit 2: weer paar dagen later en we hebben nog 22.8 over en WP heeft nog niets gedaan buiten SWS.
Weinig afkoeling zo ;)

jacovn wijzigde deze reactie 01-11-2018 08:17 (16%)

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:14
Ik ben nieuw op het forum en heb met belangstelling jullie berichten gelezen.
Ik heb sinds afgelopen woensdag ook een warmtepomp met grondbron draaien in ons toekomstige huis (wordt momenteel verbouwd en super geisoleerd).
Warmtepomp: Alpha Innotec type SWCV 62K3 6KW
Bron geboord door Nathan Projects, de diepte daarvan is door hun berekend op 75 m.
Nu zie ik dat bij de huidige temperaturen (ca 5 graden boven nul) de retour temperatuur naar de bron al op -3 oC uitkomt, de aanvoer vanaf de bron komt uit op 1 oC.
Ik heb inmiddels ernstige twijfels geuit richting mijn installateur en Nathan projects m.b.t. de diepte berekening.
Wat is jullie ervaring m.b.t. de aanvoer - en retourtemperatuur van jullie grondbron?
Voor de volledigheid: de warmtepomp wordt voorlopig geregeld op basis van buitentemperatuur waarbij de retourtemperatuur wordt berekend conform de stooklijninstelling. Aanvoer is 25 oC, retour is 21,5 oC.

• jacovn
@KC27 geen ervaring maar dat lijkt me veel te koud.
Je leest hier 9-13 graden meestal.
Kun je de bron aansluiting zelf meten met een IR meter of zo als je die hebt ?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KC27 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:02:
Ik heb sinds afgelopen woensdag ook een warmtepomp met grondbron draaien in ons toekomstige huis (wordt momenteel verbouwd en super geisoleerd).
Bron geboord door Nathan Projects, de diepte daarvan is door hun berekend op 75 m.
Nu zie ik dat bij de huidige temperaturen (ca 5 graden boven nul) de retour temperatuur naar de bron al op -3 oC uitkomt, de aanvoer vanaf de bron komt uit op 1 oC.
Ik heb inmiddels ernstige twijfels geuit richting mijn installateur en Nathan projects m.b.t. de diepte berekening.
Wat is jullie ervaring m.b.t. de aanvoer - en retourtemperatuur van jullie grondbron?
Voor de volledigheid: de warmtepomp wordt voorlopig geregeld op basis van buitentemperatuur waarbij de retourtemperatuur wordt berekend conform de stooklijninstelling. Aanvoer is 25 oC, retour is 21,5 oC.
Een aanvoer op 1℃ graden van een warmtepomp die net staat te draaien in oktober is veel te koud, dergelijke temperaturen mag je aan het eind van de winter verwachten.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat je lus nog niet optimaal contact maakt met de bodem en daardoor nog moeite heeft om warmte te onttrekken. Ik hield aan de bronboringen in mijn tuin zes maankraters over :P . Ik heb overigens begrepen dat met betere boortechnieken dit effect niet zo sterk zou moeten zijn, maar zo goed ben ik niet bekend met de materie.

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:03
...
..
Even uitgaande van een COP van ca 5,5 (als een eerste benadering) dan kan een 6 kW warmtepomp +/-4,9 kW uit die bron halen. Dat is omgerekend dus ca 65W per meter boring bij jouw bron van 75m. Dat is volgens mij ongebruikelijk hoog.

Een rekenmethode om de bron goed te dimensioneren is omschreven in ISSO73. Wellicht kun je je Nathan vragen of ze zo'n soort berekening kunnen laten zien? (misschien klopt het ook wel en is er dus wat anders aan de hand, de uitkomst van die berekeningen zijn van veel variabelen afhankelijk)

Kijk verder bijvoorbeeld voor een indicatie op https://www.warmtepomp-info.nl/bodemenergie/#hoeveelmeter
daar stellen ze. "Een gemiddelde opbrengst in Nederland is ongeveer 25 tot 40 Watt per meter boring"

Ter vergelijking bij ons zitten we op circa 32W per meter boring op een plek waar de bodem goed geschikt is. Daarmee zitten de aanvoer temperaturen richting warmtepomp tussen de 7-12 in de winter.

Maarren wijzigde deze reactie 30-10-2018 10:48 (8%)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maar ligt er één lus van 75 meter in de bodem of twee? Dat laatste zou hier logischer zijn en dan kom je weer uit op ca. 32W per meter.

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:03
Femme schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:03:
Maar ligt er één lus van 75 meter in de bodem of twee? Dat laatste zou hier logischer zijn en dan kom je weer uit op ca. 32W per meter.
Ik las het bericht als 1 bron(lus) van 75m, maar dat zegt die inderdaad niet letterlijk. Als het inderdaad 2 lussen zijn, dan zijn mogelijke aanvullende vervolgvragen
-liggen ze ver genoeg uit elkaar
-en is niet 1 van de 2 lussen geblokkeerd/verstopt (gezien de enorm snelle temperatuurdaling).

Maarren wijzigde deze reactie 30-10-2018 13:23 (5%)

• jerh
Mijn bron (2x 110m) zit op dit moment nog op 11.5 graden. Zoals de anderen schrijven is er alleen wat zinnigs te zeggen met de juiste hoeveelheid meters.

In ieder geval gaat een bron met een 1 graad temperatuur niet veel rendement leveren,

• KC27
Dank voor al jullie reacties op mijn vraag.
Mijn bange vermoedens worden door jullie reacties alleen maar versterkt.
A.s. vrijdag komt er iemand van Nathan Projects langs om de situatie te beoordelen. Ik heb ook gevraagd om de berekening conform ISSO73 die ten grondslag ligt aan de bepaling van de diepte van de bron.
Ter verduidelijking: er is maar één lus van 75 meter de grond in gegaan.
Het maanlandschap viel erg mee. Naast de boring is een spoelput gegraven van 2 x 2 m met een diepte van ca 1 meter daarin circuleerde het spoelwater met zand/klei enz aangevuld met betoniet dat uit de boring omhoog kwam.
Het is wel zo dat de locatie als "erg geschikt" is omschreven. Het grondwater zou op ca 25 meter diepte zitten. Ons huis staat in Velp (Gld) tegen de Veluwezoom (maaiveld is op 33 m boven NAP) waar veel grof zand (met kiezels) is gedeponeerd tijdens de ijstijden. Op ca 30 m zit wel een kleilaag van ca 10 meter. In mijn omgeving ontspringen ook diverse beken (kwelwater van de Veluwe). De Beekhuizense beek stroomt op 20 meter afstand.
Verder:
ik kan zelf de bron temperatuur niet meten, maar mijn warmtepomp wel en die geeft de genoemde temperaturen aan. De leidingen naar de bron in de technische ruimte produceren veel condens en voelen ook heel koud aan, dus die temperaturen kloppen wel.
Ik ben dus erg benieuwd wat a.s. vrijdag gaat opleveren.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten.

• Aeogenia
@KC27 Hoe is het gegaan afgelopen vrijdag?

Hoewel ik niet weet (en ook niet ga proberen te verklaren) hoe het zit met jou bron, wil ik graag toch wat achtergrondinformatie geven.

Het is gebruikelijk om bij een modulerende warmtepomp, de bron en boordiepte te dimentioneren op basis van de warmtevraag/warmteverliesberekening. Dus als de warmtevraag van een woning volgens de warmteverliesberekening bijvoorbeeld uitkomt op 4kW, wordt er een bron aangeboden passend bij 4kW. Omdat er mischien niet exact een 4kW modulerende warmtepomp bestaat, wordt er bijvoorbeeld een 6kW warmtepomp geplaatst. De warmtevraag (energie en vermogen) van een 4kW woning is lager dan een 6kW woning, aldus kan een (ietwat) kleinere bron volstaan. Dus als je een modulerende warmtepomp hebt staan, betekend het niet (per se) dat de bron ook geselecteerd is op het maximale vermogen van deze warmtepomp.

Als een bodemgekoppelde warmtepomp voor de eerste keer wordt ingeschakeld, als de (nieuwbouw) woning nog aan het opwarmen/bouwdrogen is of zelfs deels nog in ruwbouw zit, zal er voor een periode (bouwdrogen zeker een paar maanden) een hogere dan normale warmtevraag en dus belasting van de bron optreden. Opstarten van een bron (zeker in het stookseisoen) resulteert tijdelijk een lagere brontemperatuur, maar de temperatuur zal (als het goed is) naar verloop van tijd stabiliseren. Bouwdrogen met een bodemgekoppelde warmtepomp wordt daarom ook afgeraden, door praktisch alle fabrikanten.

Temperatuur meten van een gesloten bodemenergiesysteem is puur een momentopname. Dat iemand eens 12 graden heeft gemeten bij een systeem, betekend niet dat het gehele jaar dit systeem 12 graden blijft. Misschien daalt deze in de winter wel naar 2 graden en in de zomer naar 16 graden. Vergelijken van de prestatie van twee systemen, op basis van één temperatuuropname is gewoon onmogelijk, zonder ook te weten wanneer de temperatuurmeting heeft plaatsgevonden, wat de belasting was op dat moment, hoe lang het systeem in bedrijf is, wat de ontrekking/regeneratie was over alle jaren sinds de inbedrijfname, wat de bodemopbouw is, hoe ver de lussen uit elkaar zitten en de aanwezigheid van naburige systemen (buren). Maar aangezien dat plaatsen van een warmtemeter bijna nooit gebeurd, snap ik dat mensen toch proberen zo te vergelijken.

Bron: ik werk als ontwerper van warmtepompinstallaties en bodemenergiesystemen.

• KC27
Afgelopen vrijdag is een onderhoudsmonteur van Nathan langs geweest.
Hij heeft mij geen inzicht gegeven in de berekening van bron diepte.
Ik heb daarna met Nathan Projects in 't Harde gebeld, ik krijg waarschijnlik morgen informatie.
Ik kreeg van de monteur van Nathan wel het advies om de installatie en het huis de tijd te geven om op temperatuur te komen. Dit ligt ook in de lijn van bovenstaande de reactie van Aeogenia.
@Aeogenia: ik ben heel blij met jouw visie en ervaring. Ik ben naar aanleiding daarvan ook nog eens verder in diverse systeemparameters gedoken en heb het volgende geconstateerd:
  1. De gemiddelde aanvoertemperatuur bedroeg gisteren ca. 24,5 oC
  2. De gemiddelde retourtemperatuur bedroeg gisteren ca 21 oC
  3. Met in totaal 13 groepen en een gemiddelde flow van 1 liter per minuut per groep kom ik omgerekend uit op een gemiddelde warmteafgifte van 3,1 kW. Maak ik een rekenfout?
  4. Omdat de geplande ruimteregeling (Alpha Home) nog niet is geïnstalleerd, wordt er nu geregeld op basis van de retourtemperatuur (stooklijn: 18 oC retour bij 18 oC buitentemperatuur, 30 oC retour bij -10 oC)
  5. In de muren zit nog veel water van het stuc werk, dat geldt nog meer voor de begane grond vloer (10 cm beton met daaronder 30 cm schuimbeton)
  6. Het elektrisch opgenomen vermogen van de warmtepomp (incl. pompenergie) bedroeg gisteren gemiddeld 1,4 kW (informatie van het totale verbruik gemeten met de slimme meter
  7. De temperatuur van het bronwater is al gestegen: 3 oC uit de bron, 0 oC retour naar de bron
Hieruit concludeer ik voorlopig:
  1. De woning isnog niet drooggestookt en dat kost relatief veel energie
  2. De temperatuur van de bron is zich langzaam aan het herstellen
  3. De COP van de installatie is wel laag: 3,1 / 1,4 = 2,2. Kan dat komen door de nog relatief lage brontemperatuur?
Allemaal bedankt voor het meedenken!

• KC27
Naar aanleiding van het bezoek van de monteur van Nathan heb ik nog wel een paar vragen voor het forum en dan met name voor deelnemers met een Alpha Innotec warmtepomp.
Deze monteur haalde met een usb-stick een heleboel gelogde data (van de laatste 48 uur) uit de machine die hij daarna met een programma mooi grafisch kon weergeven.
Mijn vragen zijn:
  1. Waar in het menu zit de optie om die gelogde data te kopieren naar en usb-stick
  2. Heeft iemand van jullie de beschikking over een (grafische) tool om die data zichtbaar te maken
  3. En als vervolg hierop: de warmtepomp krijgt straks een aansluiting op het ip-netwerk thuis. Heeft iemand van jullie een tool om via ethernet (bacnet?) gelogde data uit warmtepomp te halen?

• nauticverhuur
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08-11-2018
*Knip*, spam

Zeehond wijzigde deze reactie 07-11-2018 08:43 (90%)

• jerh
KC27 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:29:
Ik heb daarna met Nathan Projects in 't Harde gebeld, ik krijg waarschijnlik morgen informatie.
Ik kreeg van de monteur van Nathan wel het advies om de installatie en het huis de tijd te geven om op temperatuur te komen. Dit ligt ook in de lijn van bovenstaande de reactie van Aeogenia.
@Aeogenia: ik ben heel blij met jouw visie en ervaring. Ik ben naar aanleiding daarvan ook nog eens verder in diverse systeemparameters gedoken en heb het volgende geconstateerd:
  3. Met in totaal 13 groepen en een gemiddelde flow van 1 liter per minuut per groep kom ik omgerekend uit op een gemiddelde warmteafgifte van 3,1 kW. Maak ik een rekenfout?
  4. Omdat de geplande ruimteregeling (Alpha Home) nog niet is geïnstalleerd, wordt er nu geregeld op basis van de retourtemperatuur (stooklijn: 18 oC retour bij 18 oC buitentemperatuur, 30 oC retour bij -10 oC)
  5. In de muren zit nog veel water van het stuc werk, dat geldt nog meer voor de begane grond vloer (10 cm beton met daaronder 30 cm schuimbeton)
  6. Het elektrisch opgenomen vermogen van de warmtepomp (incl. pompenergie) bedroeg gisteren gemiddeld 1,4 kW (informatie van het totale verbruik gemeten met de slimme meter
  7. De temperatuur van het bronwater is al gestegen: 3 oC uit de bron, 0 oC retour naar de bron
  3. De COP van de installatie is wel laag: 3,1 / 1,4 = 2,2. Kan dat komen door de nog relatief lage brontemperatuur?
Toch denk ik dat jouw bron erg krap is. Lijkt me goed om dat te achterhalen. Ik heb zelf Nog geen lage bron temperaturen gezien en het juist dimensioneren is daarvoor belangrijk.

• jacovn
Ik kreeg vandaag te horen warom het bij ons zo lang duurt. Instalateur heeft 2 aanvragen gecombineerd en de snurkers bij Nathan hebben dat niet gezien en er maar 1 verwerkt en die draait inmiddels. Nu hebben ze aangegeven van de nieuwe aanvraag hem in behandeling te nemen.

Wat wel raar is dat het vooruit betaald moest worden, ze het bedrag aan instalateur terug geboekt hebben (omdat die andere boorder wilde omdat het zo lang duurde)

Kan niet zeggen dat ik er blij mee ben dat het zo gaat.
KC27 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:39:
Naar aanleiding van het bezoek van de monteur van Nathan heb ik nog wel een paar vragen voor het forum en dan met name voor deelnemers met een Alpha Innotec warmtepomp.
Deze monteur haalde met een usb-stick een heleboel gelogde data (van de laatste 48 uur) uit de machine die hij daarna met een programma mooi grafisch kon weergeven.
Mijn vragen zijn:
  1. Waar in het menu zit de optie om die gelogde data te kopieren naar en usb-stick
  2. Heeft iemand van jullie de beschikking over een (grafische) tool om die data zichtbaar te maken
  3. En als vervolg hierop: de warmtepomp krijgt straks een aansluiting op het ip-netwerk thuis. Heeft iemand van jullie een tool om via ethernet (bacnet?) gelogde data uit warmtepomp te halen?
Je moet zoeken op luxtronix 2.0 python

Kom je op dingen als: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8813

Periodiek uitlezen, alle velden in influxdb of andere databse en dan met grafana overzichten maken.

En naar usb copieren zit in service menu, en heet datalogger. Het service menu staat bij mij gewoon open. Heb er soms aanpassingen in moeten doen voor instalateur tijdens vloer opstook programma als we weer warm water moesten hebben. Kon ik het programma even stoppen en half uurtje later weer starten.

jacovn wijzigde deze reactie 06-11-2018 20:55 (60%)

• KC27
@jacovn
Dank voor je info en uitzoekwerk.
De datalogger had ik vandaag ook gevonden.
Met de software bij Domoticz kan ik wat mee (ik gebruik zelf ook Domoticz op een Raspberry voor monitoring en schakeling van verlichting) .

• LittleTycoon
KC27 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:29:
Kijk naar de flow vanuit de WP, flow groepen is niet zo nauwkeurig. Ik neem aan dat je met stooklijn aanvoer temp bedoelt, niet retour. Warmtepompen/stooklijn worden primair op aanvoer temp geregeld.

• KC27
@LittleTycoon
Helaas zit er geen flow of warmtemeter op de warmtepomp.
Het was voor mij ook even wennen, maar de Alpha Innotec warmtepomp regelt op de retourtemperatuur en de ingegeven stooklijn is dus een stooklijn op retourtemperatuur. Wat ik daar tot nu toe van meekrijg is dat dit verrassend goed regelt.
Ik zou graag een grafische weergave hier laten zien, maar ik heb nog niet door hoe ik een grafiek van mijn scherm via het clipboard in een reactie krijg. Die houden jullie tegoed.

• theo53
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 03-01 19:08
[at KC27]

zelf heb ik een WZSV62K3 van 6,2 kW sinds juni dit jaar
de brontemperatuur is nu ca 10 graden en retour ca 6 graden.
ik lees de gegevens uit door middel van een opensource programma "opendta" en ik haal de data op met het programma dtagui.exe.
werkelijk alle data is te zien voor zover de WP dat beschikbaar stelt.
Helaas wordt de elektrische energie niet gemeten. daarvoor heb ik zelf een kWh meter in de groep gezet.
nadat het programma dtagui.exe is opgestart, kan de data worden opgehaald op basis van het IP adres http://192.168.xxx.xxx/NewProc (kan ook via een USB stick)
Ook is er een programma dta2csv die de data converteert naar een excel csv file. Altijd maar 48 uur.
update is eens per 2 uur (even uren)

mijn bron bestaat uit 2 boringen van 80 m elk. (de reden is dat door 2 boringen parallel de hydraulische weerstand lager is) 25W/m 1000 euro per kW
de aanvoertemperatuur naar de LTV radiatoren is nu max 31 graden, de retour temperatuur rond de 26 graden.
Eenmaal in evenwicht draait hij op minimaal vermogen = 1,73kW en gaat af en toe uit.
De opgegeven flow is zeer onnauwkeurig.
Het opgegeven thermische vermogen en de geleverde energie heb ik objectief gemeten en is wel nauwkeurig.
Een ding vind ik vreemd bij mij: De cv pomp gaat niet altijd uit als er geen warmte wordt geleverd.
Dit heeft een negatief effect op de COP, volgens berekening 10 % bij lage vermogens.
De COP van de CV zit rond de 5,5 en wordt beter als de warmteopwekking groter wordt (kouder buiten).
De COP van het SWW ligt rond de 2,8 vooral ook vanweg de eigen boiler verliezen.
Dit getal wordt beter als we meer warm water afnemen (bv douchen).
De overall COP ligt rond de 5

Ik ben niet zo tevreden over de user interface (app) van Alpha Home.
Werkt goed maar is niet van deze tijd, erg primitief.

Theo

• _Arthur
KC27 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:48:
Ik zou graag een grafische weergave hier laten zien, maar ik heb nog niet door hoe ik een grafiek van mijn scherm via het clipboard in een reactie krijg. Die houden jullie tegoed.
Het plaatje zelf upload je bv hier: https://nl.imgbb.com/ en dan plak je de link hier in een post.

• jacovn
Wij krijgen ook 2 boringen van 80 meter is me verteld inmiddels.
Dit omdat de ondergrond hier erg veel energie moet leveren door onderstroom.

Verder is de wvb die gemaakt is niet meer kloppend. Er is gerekend met een U van 1.1 voor glas transmissie, maar alle ramen zijn U 0.5 geworden. Dus van de 5400 watt transmissie gaat zo 800-1000 af.

Verder zou de post: Gesommeerd warmteverlies t.g.v. infiltratie (x fractie z) ook niet helemaal kloppen door de lucht dichtheid verbetering.

Dus ik verwact i.p.v de berekende 7000 watt er wellicht 5500-6000 over te houden.

9 kW inverter kan dan terug moduleren, hopenlijk ver genoeg.
Ik heb nu overshoot met E element omdat die niet kan moduleren.

• KC27
jacovn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:05:
...
Verder is de wvb die gemaakt is niet meer kloppend. Er is gerekend met een U van 1.1 voor glas transmissie, maar alle ramen zijn U 0.5 geworden. Dus van de 5400 watt transmissie gaat zo 800-1000 af.
...
Ik heb in mijn verbouwde woning ook triple glas, maar de u-waarde daarvan is - vermoed ik - met 0,5 W/m2.K te laag ingeschat. Deze geldt alleen voor het glas zelf. Met name bij de randen zorgen de afstandshouders voor een slechtere isolatie. Ik heb zelf 0,7 W/m2.K voor mijn transmissieberekening aangehouden. Een en ander is dus wel afhankelijk van je situatie: grote ramen met relatief minder lengte afstandshouders of kleine ramen met relatief veel lengte afstandshouders.

• KC27
Onderstaand de grafiek die ik jullie beloofd heb:

Langzaam maar zeker wordt de aanvoertemperatuur vanaf de grondbron (TWQein) weer hoger.
Ik heb hem dus teveel uitgeput tijdens het droogstoken.

KC27 wijzigde deze reactie 11-11-2018 15:33 (9%)

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17-01 16:29
KC27 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:39:
Mijn vragen zijn:
- Voor die tool heb je de pincode nodig. Deze wisselen ze ook nog regelmatig ahv firmware versie
- Het zijn deels csv files, andere zijn voor mij ook niet te zien
- Ik heb geweigerd, ik wil niets in mijn netwerk hebben hangen waarvan ze mij niet kunnen vertellen hoe het zit qua security patches etc

• KC27
Flipside22 schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:55:
[...]

- Voor die tool heb je de pincode nodig. Deze wisselen ze ook nog regelmatig ahv firmware versie
- Het zijn deels csv files, andere zijn voor mij ook niet te zien
- Ik heb geweigerd, ik wil niets in mijn netwerk hebben hangen waarvan ze mij niet kunnen vertellen hoe het zit qua security patches etc
Ik ben er inmiddels achter (zie ook het bericht van jacovn op 6-11-2018 0m 20:10) dat je zonder de installateurs pincode data kunt kopiëren naar een usb-stick.
Dat gaat inderdaad via de menu-optie Service\Datalogger (eerst de usb-stick erin steken).
Er worden diverse bestanden gekopieerd waaronder:
  • een csv-bestand met de status van de warmtepomp en allerlei meetwaarden van het moment
  • een dta-bestand met alle gelogde gegevens van de laatste 48 uur. Met de software van Opendta https://sourceforge.net/projects/opendta/ kun je deze bestanden bekijken
Volgens mij is tot hier geen security dreiging. Het wordt anders als je de warmtepomp opneemt in je huisnetwerk en hij - buiten jou om - gegevens gaat uitwisselen met een Alpha Innotec server.
Hiervoor zullen ze jouw toestemming moeten vragen en zullen ze ook aan moeten geven welke gegevens worden doorgestuurd naar de server.

De installateurspincode (staat ook op Duitse internet fora) is 9445. Daarmee kun je een heleboel instellingen aanpassen en kun je dus ook - als je niet weet wat je doet - de hele warmtepomp de bietenbrug op helpen. Dus:
  • wees voorzichtig
  • nogmaals als je niet weet waar je mee bezig bent: verander niks
  • als je iets verandert: wijzig maar één onderdeel en kijk een paar dagen wat de invloed daarvan is op je installatie voordat je verder gaat
  • "don't do this at home" ;)

• jacovn
KC27 schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:41:
Onderstaand de grafiek die ik jullie beloofd heb:

[Afbeelding]

Langzaam maar zeker wordt de aanvoertemperatuur vanaf de grondbron (TWQein) weer hoger.
Ik heb hem dus teveel uitgeput tijdens het droogstoken.
Opstook protocol zou via electra moeten is mij verteld, en niet via de bron.

Die pincode werkt hier ook.
Ik zal dat opendta ook maar gaan installeren. Tot nu toe alleen schrikbarend electra verbruik met de WP op 2 fases.

Het piekje is de koffiemachine en de wasmachine.

Dagelijks 50-80 kWh, dus €10-16 :X

Op de temperatuur meters op de verdeler zie ik voor de BG Ta bijna 28 en Tr bijna 24
Dus de delta is ongeveer 4 graden.
-0.3 op de buitenvoeler die op bijna 3 meter hoogte onder carport hangt en oost gericht is en niet in de zon kan komen.
Binnen thermostaat is 23.3 en instelling is 22, dus overshoot door de WAR neem ik aan.
Heb hem nu maar uitgezet door op de WP -1 graad in gebruikers overzicht in te stellen.

jacovn wijzigde deze reactie 18-11-2018 08:01 (103%)

• jerh
jacovn schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:47:
[...]

Opstook protocol zou via electra moeten is mij verteld, en niet via de bron.

Die pincode werkt hier ook.
Ik zal dat opendta ook maar gaan installeren. Tot nu toe alleen schrikbarend electra verbruik met de WP op 2 fases.

[Afbeelding: Energie er ruik wp op elektra]

Het piekje is de koffiemachine en de wasmachine.

Dagelijks 50-80 kWh, dus €10-16 :X

Op de temperatuur meters op de verdeler zie ik voor de BG Ta bijna 28 en Tr bijna 24
Dus de delta is ongeveer 4 graden.
-0.3 op de buitenvoeler die op bijna 3 meter hoogte onder carport hangt en oost gericht is en niet in de zon kan komen.
Binnen thermostaat is 23.3 en instelling is 22, dus overshoot door de WAR neem ik aan.
Heb hem nu maar uitgezet door op de WP -1 graad in gebruikers overzicht in te stellen.
Met deze kosten kan je beter nog snel een pelletkachel laten installeren.... Ik gok wel dat je volgend jaar minder energie nodig hebt om je huis te verwarmen doordat het bouwvocht er uit trekt.

Ik had eergisteren 7.3 kWh en gisteren 5.5 kWh, vanochtend is er een run geweest van een uurtje.

Aftellen naar je bronboring.

• jacovn
De hoogte komt van electra units in de WP. Het kan met 3 of 2 of 1 keer aanluiten op 1 fase. Per fase is het dan 16 Amp x 240 volt = 3840 Watt en met 2 en 3 fase wordt het dan 7680 of 11250 Watt.

De WP is nu op 2 fase aangesloten.

De bron komt pas rond week 51 hier :(

Dan wordt het iets van 50 kW / 5 = 10 kW per dag.

De instaleur heeft gemeten hoeveel vocht in het plafond zit en dat was nog rond 60%, dus het zal inderdaad wel meer verbruik hebben 1e jaar, of in de wintertijd.

De kamer is al weer 0.6 graden gestegen door de zon vanmorgen. Dus die helpt flink mee.

jacovn wijzigde deze reactie 18-11-2018 11:20 (43%)

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17-01 16:29
Waar staan bij jullie Alpha Innotec gebruikers de stooklijnen op voor de vloerverwarming? Die zijn hier tijdens de aanloopproblemen omhoog gezet. Maar gezien de problemen er nu uit zijn, wil ik ze graag weer normaal zetten.

• 380kV
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 24-12-2018
33 max bij -20
19 om 20 (parralelle verschuiving)

In de huiskamer hebben wij dan de "thermostaat" op 21.5

380kV wijzigde deze reactie 19-11-2018 17:50 (13%)

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19-01 14:23
Beste tweakers,

Ik heb ook interesse in deze techniek.
Hoe zit het met de systeemgarantie?
Het is immers een forse investering.

• jacovn
Remco45 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:15:
Beste tweakers,

Ik heb ook interesse in deze techniek.
Hoe zit het met de systeemgarantie?
Het is immers een forse investering.
Bron wordt iets van 20-25 jaar gegarandeerd voor opbrengst.
De WP zelf heb je denk ik altijd 2 jaar garantie op (als consument)
Meeste bedrijven verkopen je graag een service contract voor daarna.

En een bedrijf als Feenstra levert je WP onderhoud voor €6.20 per maand.
https://www.feenstra.com/warmtepomp/onderhoud-warmtepomp/
=> alleen voor: Inventum en Itho Daalderop
Flipside22 schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:55:
Waar staan bij jullie Alpha Innotec gebruikers de stooklijnen op voor de vloerverwarming? Die zijn hier tijdens de aanloopproblemen omhoog gezet. Maar gezien de problemen er nu uit zijn, wil ik ze graag weer normaal zetten.
32 bij -20
18 18 bij verschuiving

Thermostaat staat op 22

Hier is alles nog zonder bron, en de E kant moduleert niet, dus nog wat aan het zoeken.
De stooklijn stond eerst op 40 bij -20, dat was enorme overshoot.

jacovn wijzigde deze reactie 20-11-2018 06:23 (35%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Bij ons is vandaag de boorinstallatie geplaatst in de voortuin. Morgen gaan de ze daadwerkelijke bronboring doen en donderdag komt de warmtepomp. Dan wordt het eindelijk eens wat warmer in onze nieuwbouwwoning - die 7 graden is niet echt behaaglijk te noemen :X

Wij moeten het opstookprotocol ook nog afwerken en ging er vanuit dat met de warmtepomp te doen, maar dat zou dus eigenlijk volledig elektrisch moeten, @jacovn ? Enig idee waarom? Kun je de warmtepomp ook forceren om dat te doen?

Tja

• jacovn
je moet de vloer tot 35 a 40 opstoken meestal. Dat vergt veel van de bron. Dus daarom zou het electrisch moeten. Dat heeft hier 7 dagen op 3 fases vol gelopen min of meer.

• Aeogenia
De primaire reden dat de eerste opstart en bouwdrogen wordt afgeraden, met een bodemgekoppelde warmtepomp, is omdat er een mogelijkheid bestaat dat de warmtepomp in lage brontemperatuur storing valt. Afhankelijk van het type warmtepomp en bron (glycol ja/nee), is de temperatuurbeveiliging ingesteld. De meeste mensen zijn niet technisch aangelegd, dus zullen bij een storing de installateur of fabrikant inschakelen. Dit zijn storingen waar eigenlijk niemand iets mee kan, dus wordt het dan ook algemeen afgeraden.

Je kan prima bouwdrogen en het opstartprotocol doorlopen met de warmtepomp. Je moet wel dan wel de brontemperatuur in de gaten houden (min. -3°C bij een glycol gevuld systeem) en weten hoe je een eventuele warmtepompstoring moet resetten en hoe je eventueel toch kan omschakelen naar het electrisch element. De COP van de warmtepomp zal niet super zijn, maar wel aanzienlijk beter dan een electrisch element.

Ga je opstarten met de warmtepomp, helemaal in het stookseizoen, huur dan tenminste de eerste week á twee weken een bouwontvochtiger. (Of nog beter, laat de aannemer dat allemaal regelen) Dan haal je het bouwvocht actief uit de woning, wat energie en tijd bespaart. Anders moet al de vochtige lucht (welke veel energie kost om te verwarmen), door de ventilatie naar buiten, wat wel even zal duren.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

jacovn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:16:
je moet de vloer tot 35 a 40 opstoken meestal. Dat vergt veel van de bron. Dus daarom zou het electrisch moeten. Dat heeft hier 7 dagen op 3 fases vol gelopen min of meer.
Is die 40 graden nodig als de vloer nooit zo heet zal gaan worden? De warmtepomp zal altijd water van max 35 graden aanleveren.

Bouwontvochtiger klinkt goed, @Aeogenia . Is dat hetzelfde als een bouwdroger? Die eerste vind ik niet bij de allesverhuurder, de laatste wel.

Tja

• jacovn
MadEgg schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:57:
[...]

Is die 40 graden nodig als de vloer nooit zo heet zal gaan worden? De warmtepomp zal altijd water van max 35 graden aanleveren.
Dat dacht ik ook, en veel verder dan 35 is het bij ons ook niet geweest, maar het is voor het zetten van de vloer zodat er later geen scheuren optreden. Het is bij ons voor de tegelvloer gedaan, toen tot 30 graden en een keer ena tot 35 of zo.

• Aeogenia
MadEgg schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:57:
[...]

Bouwontvochtiger klinkt goed, @Aeogenia . Is dat hetzelfde als een bouwdroger? Die eerste vind ik niet bij de allesverhuurder, de laatste wel.
Ja een bouwdroger is meestal hetzelfde. Zolang er maar een opvangbak of afvoerslang voor het condens bij zit. Werking is vaak met een adsorbtie warmtewiel of met een compressor (mini warmtepomp).

Er zijn verschillende opvattingen over het beste opstartprotocol van een nieuwe vloer met vloerverwarming. De meeste gebruikte (mijn ervaring) manier is zeer langzaam (over 20+ dagen) en gelijkmatig de temperatuur verhogen, zodat er geen scheuren ontstaan en langzaam al het vocht kan uittreden. Warmtepompen hebben meestal een ingebouwd opstartprogramma.

Een andere opvatting is binnen een kortere tijd de vloer op een hogere temperatuur te draaien. Ik weet dat sommige installateurs dit hanteren, maar tot heden heb ik hier nog geen goede onderbouwing van gehoord, dus dit zal ik nooit aanraden.

Vanwege de eventuele garantie van je vloerbedekking en vloer, vraag deze vragen aan je aannemer of leverancier!

• KC27
Ik heb mijn a.s. woning verbouwd o.a. houten vloer vervangen door betonvloer met vloerverwarming.
Die vloer lag er al ruim een maand in voordat de wp in bedrijf kwam. Deze heeft de zaak (ook het stuc-werk) verder drooggestookt mbv de grondbron.
De wp houdt de woning nu prima op temepratuur maar helaas (bij deze weer lagere buitentemperaturen) met een te lage brontemperatuur:de retourtemperatuur uit de bron is alweer gezakt tot -1 oC, waardoor de COP van de installatie te laag wordt.
In de offerte van Nathan Projects zijn de volgende temperaturen gegarandeerd:

Nu komt er binnenkort weer iemand van Nathan langs.
Wordt vervolgd .....
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True