Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 10 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
@KC27

Staat er niet iets als dit onder die grafiek:

VBWW met een minimum temperatuur bron uittrede boven 0º C (incl. pieklast).
Equivalente vollast uren verwarmen/jaar 1600 uur monovalent
(jan. 15%, febr. 15%, mrt. 12%, apr. 9%, mei 6%, sept. 6%, okt. 10%, nov. 12% en dec. 15%)

Uren koelen/jaar (mei 15%, juni 20%, juli 25%, aug. 25%, sept. 15%) 750 uur

Pieklast verwarmen (kW=100% bodemvermogen), duur 6 uur 1x in januari en 1x in februari

Pieklast koelen (kW=100% bodemvermogen), duur 2 uur 1x in juli en 1x in augustus
Tapwater/jaar Conform NEN 7120:1100

We zitten in November, daar staat 12% van die 1600 uur voor en geen piek last.
Dus de zaak draait 192 uur in deze maand, ofwel 6 uur per dag gemiddel.

Als ik dezelfde berekening krijg (bovenstaande verhaal is van iemand anders) dan lach ik ze uit.
Ik log mijn stroomverbruik netjes, en kan per dag zien wanneer de WP nu electrisch draait.
Gisteravond om 23:30 aangegaan, en draait nog. Dat is al 7 uur.
Gisteren een run van uur of 14 van de dag ervoor.

Ik zal vandaag die isso berekening maar opvragen, de instalateur is wat lui op dat gebied.
De bron moet maar niet uitgelegd zijn voor 192 uur in November bij ons..
Nu kan het zijn dat als bouw vocht verder uit het huis is, het wat zuiniger wordt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwlande
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-10-2022
Wij hebben een warmtepomp van Waterkotte laten plaatsen in 2004, deze is nu al naar de knoppen en de leverancier / installateur Breman Installaties geeft niet thuis. Als je dat afzet op de meerprijs die we hebben betaald incl. de reparaties die al zijn uitgevoerd dan is de afschrijving meer dan € 1000, per jaar. Wij gaan wel weer voor een warmtepomp, wij denken aan ecoforest of Alpha innotech. Hoe zijn de ervaringen?

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-06 17:20
De techniek uit 2004 kan je ook niet meer vergelijken met die van nu. De pompen van nu zijn modulerend, en hierdoor gaan ze ook langer mee.

In mijn huis zat er een Alpha Innotec in uit 2008, deze ging kapot in 2016. En is in 2017 vervangen voor een nieuwe van Alpha Innotec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

MadEgg

Tux is lievvv

Waarom zouden modulerende pompen langer meegaan dan niet-modulerende pompen? Meer elektronica, meer onderdelen die stuk kunnen gaan, toch? De bouwkwaliteit zal best verbeterd zijn sinds 2004, maar lijkt me niet dat dit aan al dan niet modulerend ligt.

Onze warmtepomp die gisteren geplaatst is is niet modulerend. Gister geplaatst, vanochtend weer weggehaald en vervangen. Ze hadden een 6 kW-exemplaar geplaatst en die wordt nu vervangen door een 4 kW-exemplaar. 4 kW was ook de bedoeling, maar in de levering was dit fout gegaan.

Tegenvaller was dat het bedrijf blijkbaar nooit gebouwzijdig monteert maar alleen brine-zijdig. Er werd dus een warmtepomp geplaatst en gekoppeld aan de bron, zonder de CV of warmwater-aanvoer aan te sluiten. Komt nog even €1500 extra bij aan montagekosten. :X

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:47
jacovn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 06:29:
@KC27

Staat er niet iets als dit onder die grafiek:

VBWW met een minimum temperatuur bron uittrede boven 0º C (incl. pieklast).
Equivalente vollast uren verwarmen/jaar 1600 uur monovalent
(jan. 15%, febr. 15%, mrt. 12%, apr. 9%, mei 6%, sept. 6%, okt. 10%, nov. 12% en dec. 15%)

Uren koelen/jaar (mei 15%, juni 20%, juli 25%, aug. 25%, sept. 15%) 750 uur

Pieklast verwarmen (kW=100% bodemvermogen), duur 6 uur 1x in januari en 1x in februari

Pieklast koelen (kW=100% bodemvermogen), duur 2 uur 1x in juli en 1x in augustus
Tapwater/jaar Conform NEN 7120:1100

We zitten in November, daar staat 12% van die 1600 uur voor en geen piek last.
Dus de zaak draait 192 uur in deze maand, ofwel 6 uur per dag gemiddel.

Als ik dezelfde berekening krijg (bovenstaande verhaal is van iemand anders) dan lach ik ze uit.
Ik log mijn stroomverbruik netjes, en kan per dag zien wanneer de WP nu electrisch draait.
Gisteravond om 23:30 aangegaan, en draait nog. Dat is al 7 uur.
Gisteren een run van uur of 14 van de dag ervoor.

Ik zal vandaag die isso berekening maar opvragen, de instalateur is wat lui op dat gebied.
De bron moet maar niet uitgelegd zijn voor 192 uur in November bij ons..
Nu kan het zijn dat als bouw vocht verder uit het huis is, het wat zuiniger wordt.
Maar aangesloten op je bron heeft hij wellicht minder draaiuren, omdat hij meer thermisch vermogen kan leveren. En bouwvocht is uiteraard wel een killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:09
Nieuwlande schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:51:
Wij hebben een warmtepomp van Waterkotte laten plaatsen in 2004, deze is nu al naar de knoppen en de leverancier / installateur Breman Installaties geeft niet thuis. Als je dat afzet op de meerprijs die we hebben betaald incl. de reparaties die al zijn uitgevoerd dan is de afschrijving meer dan € 1000, per jaar. Wij gaan wel weer voor een warmtepomp, wij denken aan ecoforest of Alpha innotech. Hoe zijn de ervaringen?
Opvallend...wij hadden in 2004 de keuze, Waterkotte of Thermia (Villa Classic), De Thermia is ook in 2016 kapot gegaan en vervangen in 2017 door Alpha Innotec. Zie mijn eerdere posts in dit topic voor verslag van installatie.

We zijn erg tevreden over de Alpha Innotec; stil, bedrijfszeker, voldoende vermogen. Het is geen modulerende versie, wel een 200 liter buffervat erbij geplaatst, iets wat bij de Thermia niet het geval was en mogelijk bij heeft gedragen aan het sneller slijten van de compressor door pendelen. Nu moet ik zeggen dat 5 van mijn buren allemaal nog de Thermia hebben staan...als ik bij hen op bezoek ben dan hoor ik die pompen 'rammelen'...ben ik blij dat ik al de 'vernieuwingscyclus' door heb gemaakt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
MadEgg schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:16:
Waarom zouden modulerende pompen langer meegaan dan niet-modulerende pompen? Meer elektronica, meer onderdelen die stuk kunnen gaan, toch? De bouwkwaliteit zal best verbeterd zijn sinds 2004, maar lijkt me niet dat dit aan al dan niet modulerend ligt.
Omdat het vaak de compressor is die het begeeft, een niet-modulerende pomp kan alleen 'aan/uit' op vol vermogen. Veel starts/stops is dus slecht voor de compressor.

Een modulerende kan dus terug regelen op vermogen en zal bij goede installatie dus ook minder start/stops maken. Ik heb een 16kw (zo uit mijn hoofd) modulerende Alpha Innotec met 200 liter buffervat ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Flipside22 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:49:
[...]

Omdat het vaak de compressor is die het begeeft, een niet-modulerende pomp kan alleen 'aan/uit' op vol vermogen. Veel starts/stops is dus slecht voor de compressor.

Een modulerende kan dus terug regelen op vermogen en zal bij goede installatie dus ook minder start/stops maken. Ik heb een 16kw (zo uit mijn hoofd) modulerende Alpha Innotec met 200 liter buffervat ook nog eens.
Ja, het optimaliseren van het aantal start/stops verlengd de levensduur. Dat gaat makkelijker met moduleren, maar ook een modulerende pomp heeft een optimaal vermogen (rond de 80% van het maximum vermogen), wijk je daarvan af krijg je een lagere COP.

Wij krijgen dus juist een heel klein bemeten warmtepomp zodat je het aantal start/stops optimaliseert door het vermogen van de warmtepomp af te stemmen op de daadwerkelijke gebruikelijke warmtevraag.

Maandag wordt hij in gebruik gesteld. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MadEgg schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:29:
[...]

Ja, het optimaliseren van het aantal start/stops verlengd de levensduur. Dat gaat makkelijker met moduleren, maar ook een modulerende pomp heeft een optimaal vermogen (rond de 80% van het maximum vermogen), wijk je daarvan af krijg je een lagere COP.

Wij krijgen dus juist een heel klein bemeten warmtepomp zodat je het aantal start/stops optimaliseert door het vermogen van de warmtepomp af te stemmen op de daadwerkelijke gebruikelijke warmtevraag.

Maandag wordt hij in gebruik gesteld. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Helaas kent de overgang van zomer naar winter niet een digitaal verloop... Je legt de warmtepomp uit op je maximale warmteverlies, dus hartje winter. Dit is slechts een aantal dagen per jaar, de rest van het jaar is moduleren in principe beter. Maargoed, een buffervat doet ook al iets en met 4kW is het inderdaad een schattig pompje.

Vind het eigenlijk wel vreemd, dat bij zo'n kapitale installaties dat kleine beetje techniek (inverter) word weggelaten.
Je zou zeggen dat je voor die >15k dan ook echt technisch het neusje van de zalm hebt, zelfs mijn LW Pana van EUR500 kan moduleren... >:) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:36:
[...]

Helaas kent de overgang van zomer naar winter niet een digitaal verloop... Je legt de warmtepomp uit op je maximale warmteverlies, dus hartje winter. Dit is slechts een aantal dagen per jaar, de rest van het jaar is moduleren in principe beter. Maargoed, een buffervat doet ook al iets en met 4kW is het inderdaad een schattig pompje.

Vind het eigenlijk wel vreemd, dat bij zo'n kapitale installaties dat kleine beetje techniek (inverter) word weggelaten.
Je zou zeggen dat je voor die >15k dan ook echt technisch het neusje van de zalm hebt, zelfs mijn LW Pana van EUR500 kan moduleren... >:) >:)
Thermia heeft ook inverters. Als je naar de COP-curves kijkt halen ze het niet bij niet-modulerende warmtepompen.

Het verloop van de temperatuur is inderdaad niet binair. Deze 4 kW-warmtepomp is dan ook niet uitgemeten op de absolute pieklast - dan zou er een 7 kW exemplaar moeten zijn voor die uitzonderlijke situaties dat het nodig is. Nu zal de warmtepomp dergelijke extreme uitschieters opvangen met het elektrisch element, en presteert beter op de warmtevraag die hij 95% van de tijd gaat krijgen.

Reden voor mij om, met bovenstaande in het achterhoofd, te gaan voor de niet-modulerende oplossing is wat ik eerder al zei: meer onderdelen die stuk kunnen gaan. Bijvoorbeeld warmtepomp-weetjes berekend ook dat de verwachtte levensduur van een inverter 16 jaar is, tov een niet-modulerende pomp met 21 jaar: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/levensduur-warmtepomp/

Ik ben er dus in ieder geval niet van overtuigd dat een inverter het neusje van de zalm is wat ik zou moeten wiillen hebben. Hopelijk is dat na een paar maanden gebruik nog steeds zo :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:03
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MadEgg schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:50:
[...]

Thermia heeft ook inverters. Als je naar de COP-curves kijkt halen ze het niet bij niet-modulerende warmtepompen.

Het verloop van de temperatuur is inderdaad niet binair. Deze 4 kW-warmtepomp is dan ook niet uitgemeten op de absolute pieklast - dan zou er een 7 kW exemplaar moeten zijn voor die uitzonderlijke situaties dat het nodig is. Nu zal de warmtepomp dergelijke extreme uitschieters opvangen met het elektrisch element, en presteert beter op de warmtevraag die hij 95% van de tijd gaat krijgen.

Reden voor mij om, met bovenstaande in het achterhoofd, te gaan voor de niet-modulerende oplossing is wat ik eerder al zei: meer onderdelen die stuk kunnen gaan. Bijvoorbeeld warmtepomp-weetjes berekend ook dat de verwachtte levensduur van een inverter 16 jaar is, tov een niet-modulerende pomp met 21 jaar: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/levensduur-warmtepomp/

Ik ben er dus in ieder geval niet van overtuigd dat een inverter het neusje van de zalm is wat ik zou moeten wiillen hebben. Hopelijk is dat na een paar maanden gebruik nog steeds zo :+
Goed om te horen dat het dan in ieder geval wel een weloverwogen keus is.

Is dit je eigen idee, of dat van een installateur?
Want die hebben meestal nogal last van indekvrees waardoor je met een overbemeten unt zit, wat je ook zeker niet wilt.
Ook de geldende rekenwijzes zijn vaak vrij pessimistisch en gaan uit van situaties die wellicht niet eens elk jaar voorkomen. Dit terwijl het effect van een extra koude dag ook wel meevalt in een goed geisoleerde moderne woning.

Maar bij WWWP is dimensionering natuurlijk wel een extra belangrijk dingetje, de kosten komen namelijk 2x terug in zowel het apparaat als de bron, en aangezien het al niet om malse bedragen gaat, kan dit aardig doortikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46

_Arthur

blub

Wat is het electra verbruik geweest bij de meeste die een w/w-warmtepomp hebben? Ben benieuwd hoe dat zich verhoud tov de lucht/water-warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

_Arthur schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:59:
Wat is het electra verbruik geweest bij de meeste die een w/w-warmtepomp hebben? Ben benieuwd hoe dat zich verhoud tov de lucht/water-warmtepompen.
Dat heeft alles te maken met de seasonal COP. Ik kan zo snel geen goede vergelijking van vinden van de SCOP van w/w vs l/w warmtepompen. Een w/w-warmtepomp presteert constanter vanwege de constante bodemtemperatuur. Als de buitentemperatuur onder de 5℃ daalt zal een l/w-warmtepomp al snel minder efficiënt zijn dan een w/w-warmtepomp. Bij zeer lage buitentemperaturen van bijvoorbeeld -10℃ zal w/w- aanzienlijk beter presteren en eigenlijk altijd wel een COP boven 4 halen terwijl l/w richting een COP van 3 zakt. Een lagere COP betekent ook dat je warmtepomp minder vermogen levert en dus meer moeite zal hebben om de keet warm te houden. Een warmtepomp die 2kW elektrische energie gebruikt zal bij een COP van 4 aan warmte 8kW leveren en bij een COP van 3 nog maar 6kW.

Dit hangt ook samen met de dimensionering van je bron. Als de bron te klein is zal de brinetemperatuur over het seizoen dalen en neemt de efficiency en het geleverde vermogen af. Grotere bron = duurder in aanleg, maar wel lagere energiekosten en een hoger vermogen.

Bij relatief hoge buitentemperaturen van bijvoorbeeld 10℃ kan een l/w-warmtepomp echter weer efficiënter zijn dan een w/w-warmtepomp waarvan de bron aan het eind van de winter is uitgeput en daardoor nog maar een aanvoertemperatuur van net boven het vriespunt heeft.

Ik kwam laatst deze blog tegen met wat metingen van een Nibe F1145:
http://www.marshflattsfarm.org.uk/wordpress/?p=4619

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik kan nu wel vertellen dat letterlijk all electric op COP 1 vrij duur is..

Weekverbruik

We hebben wel een 900 m3 huis, en niett zuinige douche gewoontes. Tevens is de base load al 400 watt door van alles.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
maandverbruik w/w wp

Hier een heel gunstig gelegen huis uit 2015, goed geisoleerd en veel zonneinstralling, rond de 800m3. De verbruiken bij het l/w forum ziekik dan ook niet, maar dat heeft ook met keuzes in de bouw te maken( isolatie, glas, kierdichtheid, koudebruggen en liggen qua windrichting).

En de andere periode met veel verschil is als je koelt, dat kost circa 1.5 kWh per dag (alleen pompen die lopen), terwijl dat bij een l/w zo 10 kWh is. En in een nieuwhuis koel je veel meer dan vroeger.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 27-11-2018 14:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:35
Nieuwbouw vrijstaand uit 2017 ca 770m3.(WTW installatie en verder gewoon standaard bouwbesluit). Temperatuur woonkamer winter 20,5, zomer 22,5-23,5.
Qua elektragebruik van de warmtepomp is de stand hier als volgt na het eerste volledige jaar (Okt2017->okt2018).

Voor CV:1468kWh
Voor warm water: 522kWh
Voor standby: 60 kWh
Voor koeling:291 kWh.

Voor komend jaar verwacht ik nog een verbetering, omdat er minder bouwvocht in de woning zal zijn en door dat de regelingen nu beter ingesteld staan dan vorige winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Wij hebben voor onze nieuwbouw woning optie genomen om voorbereidingen te treffen voor een WP. De omschrijving vond ik te summier en dus een betere omschrijving gevraagd. Helaas kreeg ik weer dezelfde en moest ik het zelf maar aanvullen.

Iemand nog advies wat ik mis? WP komt in de berging.
Zelf denk ik:
- krachstroom aansluiting
- (loze leiding) temp sensor buiten en binnen
- aansluiting op vv, warmwater.
- regel spul, moet dat ook niet in de garage uitkomen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

EiT schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:42:
Wij hebben voor onze nieuwbouw woning optie genomen om voorbereidingen te treffen voor een WP. De omschrijving vond ik te summier en dus een betere omschrijving gevraagd. Helaas kreeg ik weer dezelfde en moest ik het zelf maar aanvullen.

Zelf denk ik:

Members only:
Wat vind je precies te summier dan? Ik vind het vrij gedetailleerd.

Mijn nieuwbouwwoning zou standaard worden opgeleverd met CV-ketel op zolder. Wij hebben nu een w/w warmtepomp. De aannemer wilde hier niet aan meewerken, anders dan dingen laten vervallen. Om dit te verzorgen hebben wij:

Via de projectbouwer:
  • dekvloeren laten vervallen (en hiermee helaas ook wand- en plafondafwerking)
  • CV-ketel + alle radiatoren + gasleiding laten vervallen
  • krachtstroomgroep in de garage laten plaatsen
  • aansluitingen voor 'keukenblokje in garage' laten plaatsen (wat resulteerde in een 16/2mm alupex warm- en koudwaterleiding, plus een 50mm afvoerbuis)
Achteraf:
  • 32/3mm alupex geïsoleeerde vloerverwarmingsleidingen aangelegd van opstelplaats warmtepomp in garage naar de 3 vloerverwarmingsverdelers
  • vloerverwarming op alle drie verdiepingen inclusief garage laten leggen met kunststof verdelers
  • 16/2mm alupex koudwaterleiding in berging vervangen door 26/3mm alupex leiding om capaciteitsproblemen te voorkomen
  • leidingen van garage naar voortuin gegraven (= locatie bronboring), en deze door de constructievloer geboord
  • dekvloeren laten storten. Deze moesten hoger op de verdieping en zolder dan in het ontwerp van de bouwer paste, dit zie ik ook in het overzicht van de optie terugkomen die je noemt. Bij ons is de dekvloer hoger dan de bovenste trede van de trap, hier moeten we nog iets op verzinnen. Gelukkig niet merkbaar bij traplopen.
  • leiding met 2 aders bedraad aangelegd van opstelplaats warmtepomp naar buitenzijde noordelijke gevel tbv buitenvoeler
  • garage geïsoleerd
Leverancier warmtepomp heeft vervolgens:
  • bronboring in voortuin gedaan
  • warmtepomp in garage geplaatst
  • warmtepomp aangesloten op bron, waterleidingen, CV-leidingen en buitensensor
  • warmtepomp in bedrijf gesteld
De voorbereidingen van de bouwer klinken goed, ik mis voornamelijk de krachtstroomgroep nog bij de opstelplaats. En het is niet helemaal duidelijk waar de CV-leidingen nu naartoe lopen. Wordt in deze situatie de CV-ketel ook in de garage geplaatst?

Wij hebben géén kamerthermostaat - de warmtepomp heeft een thermostaat ingebouwd en aangezien die bij ons ook in een geïsoleerde verwarmde ruimte staat is de kamerthermostaat niet nodig.

Ook hebben wij nog geen naregeling dus ook een leidingen of WCD's bij de vloerverwarmingsverdelers. Die worden zo te zien bij jou wel aangelegd dus daar ben je ook op voorbereid. De monteur die de warmtepomp in bedrijf stelde raadde mij hiervoor Danfoss Link aan, mocht ik in de toekomst nog wel naregeling willen. Dat werkt met batterijen en draadloos, dus dan zijn die extra leidingen ook niet nodig. Hier heb ik me nog niet in verdiept.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
EiT schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:42:

Zelf denk ik:

Members only:
Ik zou nog wat loze pijpen laten leggen voor utp, sensor kabels etc. Handig als je op de leidingen sensoren plakt, de wp een internetconnectie naar de leverancier wil opzetten, een warmtemeter met tcp/ip etc.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
jerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:22:
[...]

Ik zou nog wat loze pijpen laten leggen voor utp, sensor kabels etc. Handig als je op de leidingen sensoren plakt, de wp een internetconnectie naar de leverancier wil opzetten, een warmtemeter met tcp/ip etc.
Dit. Een loze leiding voor UTP van je toekomstige WP naar je meterkast (of waar je switch dan ook komt te hangen).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Goed punt. Bij mij hangt de patchkast met switch recht boven de warmtepomp dus hier heb ik geen aparte leidingen voor aangelegd. Ik heb hem er ook nog niet op aangesloten, eerst maar eens zien of ik het verkeer kan onderscheppen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46

_Arthur

blub

Dirtbiter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:36:
[...]

Dit. Een loze leiding voor UTP van je toekomstige WP naar je meterkast (of waar je switch dan ook komt te hangen).
En als er nog de keuze is voor die loze leidingen; dan graag minimaal 19mm (of 25 zelfs) en niet 16mm.

• guus1971
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-12-2023
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van mefa schermen (https://mefa.de/en/energy...a-energy-systems/geo.html) als warmte collector? Dit werd door een adviseur als (aanzienlijk goedkoper) alternatief voor een diepte-boring aangedragen.

guus1971

• jerh
guus1971 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:33:
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van mefa schermen (https://mefa.de/en/energy...a-energy-systems/geo.html) als warmte collector? Dit werd door een adviseur als (aanzienlijk goedkoper) alternatief voor een diepte-boring aangedragen.
het lijkt op een graben collector, maar is lastig te zien. Zoek maar eens op grabencollector. Wordt in DLD veel gebruikt, vooral door prijsbewuste doe het zelfers.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Bedankt, de loze leiding vergeten!
jerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:22:
[...]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
jacovn schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:47:
Ik kan nu wel vertellen dat letterlijk all electric op COP 1 vrij duur is..

[Afbeelding: Weekverbruik]

We hebben wel een 900 m3 huis, en niett zuinige douche gewoontes. Tevens is de base load al 400 watt door van alles.
Base load van 400w is niet bijzonder als je wat apparatuur zoals wp, servertje etc. hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie81
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06-2021
Bij onze nieuwbouw hebben we een Stiebel Eltron wpc 05 cool inclusief externe 300 liter boiler geoffreerd gekregen in plaats van onze gasketel die standaard geïnstalleerd zou worden.

Inclusief boring tot en met in werking stelling zou dit 25.500 euro moeten kosten.

Ik vind dit bedrag na het lezen van dit forum erg hoog en heb gekozen om de standaard cv te laten ophangen in de geïsoleerde garage. Op die manier zijn veel van de aansluitingen (water, vloerverwarming) alvast op de juiste plek.
Welke aansluiting heb je nog extra nodig voor een warmtepomp?

Weet iemand in de omgeving Meppel nog een goede leverancier van grondwarmtepompen die na de oplevering de ombouw naar warmtepomp kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Net m'n eerste offerte binnengekregen (omgeving Haarlem) voor de installatie van een Alpha Innotec WP + bron + vloerverwarming. Ik duvelde bijna van mijn stoel af! Het zou moeten gaan om een 11.5kW systeem (wat volgens mij te veel is voor mn nieuwbouwhuis van net geen 300m2 maar dat nog even daargelaten). Inclusief bronnen (2 boringen, onduidelijk hoe diep) etc kwam het neer op 37k inclusief! Is dit Nathan, de installateur of what's going on here? Ik weet dat het dure systemen zijn, maar had toch de verwachting dat we voor 25K inclusief wel klaar zouden moeten kunnen zijn voor een hoogwaardig systeem. Heeft iemand een tip voor een partij die normaal doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
Dat zijn geen gekke bedragen. Ik heb een Stiebel Eltron WPF10 cool met bronboring, 200L buffervat en 400L SWW vat. Ik weet niet meer precies wat het was maar EUR 30k ben je zomaar kwijt. Vanmiddag de monteur voor een controle beurt over de vloer gehad, de monteurs installeren liever dit soort systemen dan de goedkopere systemen. Duitse degelijkheid was zijn opmerking... :)

Alleen de boring was al een EUR 7-9k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Sorry, maar 25K, 30K of 37K is toch nog steeds vrij verschillend allemaal. En de boring alleen was 15K inclusief... da's het dubbele van wat jij aangeeft! Wie heeft er de gouden tip?? Mag ook per PM ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPvA
Je hebt pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb vandaag net de facturen gekregen voor onze bronboring, warmtepomp, aansluiting en ingebruikstelling voor een kleine 25k€. Voor vloerverwarming hebben we 6k€ betaald en dan nog 1k€ voor leidingwerk. 32k€ totaal dus, inclusief de vloerverwarming.

Een bedrijf zo’n 50 km van Meppel vandaan.

Het tikt allemaal wel hard aan inderdaad. En dan slurpt hij nu tijdens het opstarten de kilowatturen ook nog dorstig weg. Huis is inmiddels 25 graden dankzij het opstartprotocol.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben rond de 27.5k € ex btw voor 250 m2 vloerverwarming met 9 kW inverter Alpha innotek 400 liter boiler bron en alles erbij. Staan best wat posten buiten alleen de bronboring zoals: ingebruikname, melding gemeente, pompgroep, ruimte regelaar (thermostaat in kamer van Alpha Innotek zelf) uitbreidings print voor naregeling en koeling.
,
Maar 300 m2 gbo is best wel groot. Ik heb bruto 302 m2 maar er zit maar 270 m2 dekvloer in. En ik neem aan dat gbo niet de stukjes onder de schuine kap etc zijn.
Dan valt er hier 20m2 weg voor ruimtes waar geen lussen liggen. Onder andere trapkast en technische ruimtes waar wel de buizen uit vertrekken vanaf de verdelers.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 30-11-2018 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Laatst online: 21:46
Wij hebben een ecoforest 5-22 kW (hybride w/w en l/w), 185 m2 vloerverwarming, 7 zones naregeling, 200L SWW, bronboring (2x 175m), luchtunit (alu12), een jaga ltv voor de hal, nieuw Hager meterkast met 21 groepen en installatie waren we rond de € 33k kwijt ex btw en ex subsidie.

Geen nieuwbouw maar een retrofit in bestaand bouw uit 1974.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie81
  • Laatst online: 09-06-2021
Bossie81 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:10:
Bij onze nieuwbouw hebben we een Stiebel Eltron wpc 05 cool inclusief externe 300 liter boiler geoffreerd gekregen in plaats van onze gasketel die standaard geïnstalleerd zou worden.

Inclusief boring tot en met in werking stelling zou dit 25.500 euro moeten kosten.

Ik vind dit bedrag na het lezen van dit forum erg hoog en heb gekozen om de standaard cv te laten ophangen in de geïsoleerde garage. Op die manier zijn veel van de aansluitingen (water, vloerverwarming) alvast op de juiste plek.
Welke aansluiting heb je nog extra nodig voor een warmtepomp?

Weet iemand in de omgeving Meppel nog een goede leverancier van grondwarmtepompen die na de oplevering de ombouw naar warmtepomp kan doen?
Voor de volledigheid: dit is een huis van 147m2.
De enkele bron zou 125 meter diep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Toch maar even mijn offerte erbij gezocht. Huis wel groot, ca. 1000m3 en vrijstaand. Vloerverwarming op de gehele begane grond, inclusief garage (voor één auto) en 1e verdieping. Zolder geen verwarming. Vloerverwarming naregeling op vier slaapkamers, maken we eigenlijk geen gebruik van. Systeem Stiebel Eltron WPF10 cool met bronboring van 5x80m diep. Totaal prijs EUR 41.983. Daarin koste de WPF10 cool inc. montage EUR 18.150, bron EUR 9.680. Alle prijzen zijn inc. BTW en uit 2016. Subsidie was EUR 2800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanter
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 08:02
Bossie81 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 07:18:
[...]
Voor de volledigheid: dit is een huis van 147m2.
De enkele bron zou 125 meter diep zijn.
We zitten in soortgelijke situatie waar de aannemer 44K vroeg voor een (10KW) Alpha Innotec installatie.
Het plan is dan ook om het huis te laten opleveren met gas cv om na een spaarperiode beter te orienteren op een brine warmtepomp.

Wel heb ik verzocht zoveel mogelijk voorbereidingen te treffen voor een toekomstige warmtepomp installatie.
Op je vraag welke aansluitingen extra nodig zijn (let wel, ik ben een leek); de weetjes die we verzameld hebben, uitgaande van vloerverwarming:
- wil je ook (passief) wilt koelen dan is het een idee voor te bereiden op het plaatsen van koelthermostaten (loze leiding)
- locatie van de warmtepomp - bij voorkeur op begane grond, hou alvast rekening door aanleggen van mantelbuizen naar binnen de woning, op de plek waar de cv komt.
- hou rekening met (ruimte voor) plaatsen evt boiler/buffervat
(Ik zie dat EiT in zijn bericht ook soortgelijke punten opnoemt)

Ik hou me aanbevolen voor tips cq referenties naar warmtepomp installateurs (rond Amsterdam) evt per pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ik die prijzen zie, vraag ik me af, wat het verschil is met een L/W warmtepomp qua techniek.
Wat rechtvaardigd een 4x a 6x hogere prijs?

@Hanter Neem gewoon een L/W warmtepomp
https://www.topaircon.eu/...n/mitsubishi-warmtepompen

Ik ken wel iemand uit omgeving amsterdam. @koevlaas2

Edit:
Zijn er mensen met een W/W warmtepomp die er ook een warmtemeter (kamstrup) aan hebben hangen?
Ik ben wel benieuwd naar de COP en verbruik cijfers over een jaar gezien...
Voor L/W warmtepompen houden "we" dat al bij.
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2018 21:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
Ik ben vanmiddag in Diemen geweest waar ik bij een warmtepompinstallatie in mislukkig geroepen ben.
Moraal van het verhaal, er is een Daikin Hybride WP/CV geplaatst en het afgiftesysteem zijn nog dezelfde jaren 90 inieminie radiatoren. De bewoners moeten de temperatuur van het water ver boven de 60 graden opjagen om de woonkamer überhaupt op temperatuur te krijgen en te houden. Gevolg hiervan is een gigantisch stroomverbruik en ook het gasverbruik is absurd, beide 20 kWh en m3 per dag.

De bewoner heeft op tros radar een topic geopend, hier te volgen:
https://radar.avrotros.nl...ote-gevolgen-t189137.html

Verder op in het verhaal verschijnt een slimmerik ten tonele, die de Ta even terugschroeft naar aardse (WP) waarden en direct is het resultaat positief mbt het verbruik.
Conclusie: Het afgifte systeem zal voor de warmtepomp geschikt gemaakt moeten worden, maar nu nog is de bewoner de speelbal in het welles nietus spelletje.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:19:
Als ik die prijzen zie, vraag ik me af, wat het verschil is met een L/W warmtepomp qua techniek.
Ik ben het helemaal met je eens, technisch is er niet een goede reden waarom een W/W zoveel duurder is dan een L/W. De reden zal wel massaproductie zijn, een L/W is direct afgeleid van een Airco. En daar worden nogal meer van gemaakt dan een W/W. Beide systemen krijgen het huis warm, uiteindelijk is de keuze wil je een grote kast met een fan in de tuin. Of wil je een stil systeem waarbij alles in de grond is weggewerkt. De extra bronboring maakt het nog eens fiks duurder. Alhoewel, mits de bron goed blijft functioneren, kan je dit bedrag over tig jaar afschrijven.

We draaien nu een jaar met de W/W en onze totaal energiegebruik (alles, niet alleen W/W) is onder de 10.000kWH. Ons vorig huis was twee onder een kap, 600m3, luchtverwarming, electra 5000kWH, 2500m2 gas, bouwjaar 1987. Al met al zijn we er fiks op vooruitgegaan. Kosten lager, veel meer comfort. Uiteraard wel een fiks investering, maar op de hele bouwsom inc. grond is het verschil W/W met bron tov een gasketel maar een fractie. En niet vergeten dat gas in de toekomst substantieel duurder zal gaan worden. In ons vorig huis was vervangen van de Brink heteluchtverwarming alleen al een EUR 5,5k.

[ Voor 7% gewijzigd door JPvA op 02-12-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:19:
Volgens mij zijn genoemde prijzen veelal bij nieuwbouw door een installateur/aannemer die alles voor je doet, waar dus ook meerkosten in zitten voor, ontwerp, toeslag onderaannemers, extra staalmatten, dikkere cement dekvloer, vloerverwarming ipv radiatoren, evt naregeling, aftimmeren vloerverwarming kastjes, extra voeding punten, benodigde certificering om aan bronnen te mogen rekenen en adviseren, winst etc.
Terwijl in het L/W topic volgens mij vaak prijzen genoemd worden voor zelf bestellen in een webshop en zelf installeren in een bestaande situatie.

Los daarvan is voor zover ik er destijds aan gerekend heb W/W financieel volgens mij niet terug te verdienen t.o.v. L/W. De voornaamste redenen dat ik toch W/W heb, is beperkt kavel oppervlakte en geen zin had om daar ruimte van op te geven aan een buitenunit. Daarnaast vind ik het prettig dat ik geen buitengeluid produceer, ivm afstand tot slaapkamerramen van onszelf en buren. Zoals anderen ook schreven.

Ter indicatie de meerprijs van onze installatie met L/W zat met al bovendstaande op ca €20.000 en met W/W op ca€30.000. Het grote verschil in prijs was de bron boring, verder geen grote verschillen in die offertes destijds.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarren op 02-12-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De W instalateur wil mij niet eens onderdelen leveren voor de prijs waar ik ze online voor kan vinden.
Hij wil daar ook een marge op maken en die zal meer zijn dan de paar % van een webwinkel die de voorraad bij de importeur heeft liggen en daar direct vandaan laat versturen in veel gevallen.

Zijn uurloon is dan weer redelijk, dus ik snap zijn redenering wel.

Het is wel zuur met een naregeling waar ik bijvoorbeeld 2400€ ex voor heb staan op de begroting met maximaal 19 te regelen vv kringen. Dat zijn er iets van 16 geworden maar een iets duurder (?) draadloos systeem. Er mist een centrale controller omdat ze hem wijsgemaakt hebben dat het met een ip gateway ook werkt. Maar in die handleiding staat dat je hem moet aanmelden op de controller net zoals de vv verdeler controllers. Tja nu wordt het duurder dan die €2400 ex
Alleen als ik het gewoon bij warmteservice of zo’n winkel opzoek is het incl btw een keer €2750 met alles erbij, daar zou nog €150 marge zijn.

Alleen zal de discussie wel weer worden dat er 10 werkuren in zitten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Maarren schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:48:
[...]

Terwijl in het L/W topic volgens mij vaak prijzen genoemd worden voor zelf bestellen in een webshop en zelf installeren in een bestaande situatie.
Die zitten ertussen, maar nieuwbouw (met import) zitten er ook tussen. Maar zoals je zelf zegt, w/w is niet terug te verdienen, zowel niet t.o.v. gas als l/w. L/w is ook slechts terug te verdienen buiten de installatie/aannemersmafia om. Zeker sinds nu gasloos verplicht is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
LittleTycoon schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:55:
[...]

Die zitten ertussen, maar nieuwbouw (met import) zitten er ook tussen. Maar zoals je zelf zegt, w/w is niet terug te verdienen, zowel niet t.o.v. gas als l/w. L/w is ook slechts terug te verdienen buiten de installatie/aannemersmafia om. Zeker sinds nu gasloos verplicht is geworden.
Gewoon simpel gas systeem met radiatoren kwam bij mij ook als goedkoopste optie eruit (ook op lange termijn +15 jaar) simpelweg omdat de totale wartmevraag van de woning zo laag is. Maar ja, dat vond ik geen optie in deze tijd qua duurzaamheid en hoe de discussie omtrent gas zich ontwikkeld.

Om de installateurs/aannemers meteen mafia te noemen gaat me mij wel wat ver, zij moeten ook gewoon geld verdienen (na slechte tijden), als je alles laat doen door reguliere aannemers/installateur kost gewoon veel geld. Er komt buiten de warmtepomp zelf zoals eerder genoemd nog redelijk wat aan aanvullende kosten bij (tenminste bij ons), de prijs vond ik in ieder geval niet heel onverklaarbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Maarren op 02-12-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-05 18:55
Naast mijn huis ligt een vijver van 150 x 50 m2 en een diepte van 2 - 4 m (afhankelijk van de grondwaterstand, die nu extreem laag is, Achterhoek).
In juni een warmtepomp aangelegd met als warmtebron de vijver.
Mijn installatie is een NIBE 1255-16, zonder koeling.
Voor de bron heb ik zelf de slangen gelegd: 5 x 100m met een diam van 32 mm (uitgerold, dus niet in hoepels), voor de aan/afvoer ligt in het water nog 150 m diam 50 mm en op het land naar/van het huis een 50 m.
(voor een verticale boring was 4 x 100 m gedacht, voor de benodigde meters in oppervlakte water wil niemand een uitspraak doen)
Totale kosten waren €19.500 (incl BTW) met €3.700 subsidie --> netto €15.800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Net als Maarren vind ik dat het niet alleen om de terugverdientijd gaat.
Als je een nieuwe keuken,auto of badkamer uitzoekt kijk je ook niet naar de terugverdientijd.
Ik kies primair voor klimaatneutraal (= geen CO2-emissie) en klimaatbestendig (zo weinig mogelijk last van de doorgaande opwarming van de aarde).
Dat heb ik als volgt uitgewerkt voor de verbouwing van mijn nieuwe woning:
  • geen aardgas (ik heb de aansluiting opgezegd; kosten € 685, voordeel: geen vastrecht = € 1,50 per dag)
  • optimale isolatie woning: gem Rc = 7 m2.K/W met triple glas
  • eigen opwekking van alle benodigde elektriciteit met 20 zonnepanelen van 6000 Wp, geraamde opbrengst 5000 kWh. Bestemming: verbruik warmtepomp: 2.000 kWh, overig verbruik woning: 2.000 kWh, verbruik auto: 1.000 kWh
  • w/w warmtepomp met verticale bodemwarmtewisselaar, waarmee ik in de zomer de topkoeling kan toepassen (alleen pompenergie)
  • laagtemperatuur vloerverwarming
  • warmteterugwinnig douchewater

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
KC27 schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:49:
Net als Maarren vind ik dat het niet alleen om de terugverdientijd gaat.
Als je een nieuwe keuken,auto of badkamer uitzoekt kijk je ook niet naar de terugverdientijd.
Ik kies primair voor klimaatneutraal (= geen CO2-emissie) en klimaatbestendig (zo weinig mogelijk last van de doorgaande opwarming van de aarde).
Dat heb ik als volgt uitgewerkt voor de verbouwing van mijn nieuwe woning:
  • geen aardgas (ik heb de aansluiting opgezegd; kosten € 685, voordeel: geen vastrecht = € 1,50 per dag)
  • optimale isolatie woning: gem Rc = 7 m2.K/W met triple glas
  • eigen opwekking van alle benodigde elektriciteit met 20 zonnepanelen van 6000 Wp, geraamde opbrengst 5000 kWh. Bestemming: verbruik warmtepomp: 2.000 kWh, overig verbruik woning: 2.000 kWh, verbruik auto: 1.000 kWh
  • w/w warmtepomp met verticale bodemwarmtewisselaar, waarmee ik in de zomer de topkoeling kan toepassen (alleen pompenergie)
  • laagtemperatuur vloerverwarming
  • warmteterugwinnig douchewater
Ik heb dezelfde filosofie, maar een overig verbruik van 2000 kWh in een all electric huis is best moeilijk te halen. Ik zie dat hier zelf namelijk. En dan is het verbruik van mijn w/w wp rond de 1000 kWh.
Een 1000 kWh voor een auto is pak hem beet 7000 km, dat is niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwlande
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-10-2022
;) Omdat ik alleen de warmtepomp moet vervangen, ben ik uiteraard minder kwijt. Warmtepomp specialist uit Gieten is bij ons geweest en komt met een advies om een Clausius 3-15 kW te plaatsen. Dit is een modulerende w.w. Pomp. Wij hebben ook een advies gekregen van een installateur voor het merk Alpha Innoteck, deze heeft een waarde van 9,5 kW, omdat de bron een waarde heeft van 6,4 kW. Echter daar moeten wij ca.€ 15.000,-- voor neertellen. De ecoforest is iets voordeliger, maar lijkt minder degelijk. Wie kent de Clausius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben voor W/W gekozen tov L/W om twee redenen: geen (lawaaiige) buiten-unit en efficiënte koeling in de zomer. Terugverdientijd was daarbij zeker niet de aanleiding - dan was een L/W-warmtepomp beter geweest. Ik verwacht het met oog op de stijgende gasprijzen wel terug te kunnen verdienen uiteindelijk maar rijk word je er niet van.

Onze 4 kW-warmtepomp lijkt vooralsnog ruim voldoende capaciteit te hebben in ieder geval. Tijdens het opstoken is de elektrische unit even bijgesprongen, maar toen is de temperatuur ook omhoog geschoten naar 24 graden binnen, een beetje te veel van het goede Nu staat de pomp driekwart van de dag niets te doen en is het nog steeds 22 graden binnen.

Wat ik wel bijzonder vind is dat de eerste dagen de warmtepomp aangaf dat de brine-in temperatuur 6 a 7 graden was, en de uitvoer 3 a 4 graden, terwijl ik dacht begrepen te hebben dat zonder invloeden van warmtepompen je zou moeten beginnen met een graad of 12. En nu de warmtepomp een weekje draait is de brine-in temperatuur weer gestegen naar 9 graden, en brine-uit ook op 9 graden. Dat gaat gelijk op met de temperatuurschommeling van de buitenlucht de afgelopen week, van 0 graden vorige week naar 10 graden deze week, maar dat zou niet zo veel invloed moeten hebben op de brontemperatuur lijkt me?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:59
Ook wij hebben voor een W/W gekozen en gekozen voor een Nibe systeem. Berekend op 6 / 7 KW met een bijbehorende bron.
Planning van het boren is in januari / februari, we wachten nog op de planning. Als de rest van onze verbouwing compleet is komen ze de Nibe zelf plaatsen.

Prijs zonder subsidie in de btw: +/- 25k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
MadEgg schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:40:
Wij hebben voor W/W gekozen tov L/W om twee redenen: geen (lawaaiige) buiten-unit en efficiënte koeling in de zomer. Terugverdientijd was daarbij zeker niet de aanleiding - dan was een L/W-warmtepomp beter geweest. Ik verwacht het met oog op de stijgende gasprijzen wel terug te kunnen verdienen uiteindelijk maar rijk word je er niet van.

Onze 4 kW-warmtepomp lijkt vooralsnog ruim voldoende capaciteit te hebben in ieder geval. Tijdens het opstoken is de elektrische unit even bijgesprongen, maar toen is de temperatuur ook omhoog geschoten naar 24 graden binnen, een beetje te veel van het goede Nu staat de pomp driekwart van de dag niets te doen en is het nog steeds 22 graden binnen.

Wat ik wel bijzonder vind is dat de eerste dagen de warmtepomp aangaf dat de brine-in temperatuur 6 a 7 graden was, en de uitvoer 3 a 4 graden, terwijl ik dacht begrepen te hebben dat zonder invloeden van warmtepompen je zou moeten beginnen met een graad of 12. En nu de warmtepomp een weekje draait is de brine-in temperatuur weer gestegen naar 9 graden, en brine-uit ook op 9 graden. Dat gaat gelijk op met de temperatuurschommeling van de buitenlucht de afgelopen week, van 0 graden vorige week naar 10 graden deze week, maar dat zou niet zo veel invloed moeten hebben op de brontemperatuur lijkt me?
Ik zat in het eerste jaar op circa 10 graden brontemperatuur. Dit jaar begonnen op 12 graden, waarschijnlijk doordat er van de zomer extra veel gekoeld is. Maar nu is dat gezakt naar rond de 10 graden en dat is na circa 150 draaiuren.

Je bron zit normaal gesproken diep genoeg om niet echt beinvloed te worden door de buitentemperatuur. De eerste 2 meter grond varieert de temparatuur nog wel eens, dus bij bijvoorbeeld een grabencollector of aardkorven kan dat wel invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

De bron is 118 meter diep als het goed is, lastig na te meten. De leiding loopt wel eerst 15 meter horizontaal door de tuin op zo'n 80 cm diepte. Misschien dat dat de temperatuur bij opstarten van de circulatie enigszins beïnvloedt.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
MadEgg schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:57:
De bron is 118 meter diep als het goed is, lastig na te meten. De leiding loopt wel eerst 15 meter horizontaal door de tuin op zo'n 80 cm diepte. Misschien dat dat de temperatuur bij opstarten van de circulatie enigszins beïnvloedt.
Ik heb er twee van die diepte en idd eerst een stuk door de tuin. En de sensor hangt in de wp, dus dat is dan ook nog een soort van gemiddelde temperatuur van de bron, want die zal ook niet overal gelijk zijn.

En ik zie bij het opstarten ook wel enige fluctuatie, duurt een paar minuten voordat het heel constant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Grappig - mijn ouders wonen in Meppel ;-)

Zou je me een PM will sturen met de details van dit bedrijf? Hoe groot was je pomp/bron?

Dankjewel!
MadEgg schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:21:
Ik heb vandaag net de facturen gekregen voor onze bronboring, warmtepomp, aansluiting en ingebruikstelling voor een kleine 25k€. Voor vloerverwarming hebben we 6k€ betaald en dan nog 1k€ voor leidingwerk. 32k€ totaal dus, inclusief de vloerverwarming.

Een bedrijf zo’n 50 km van Meppel vandaan.

Het tikt allemaal wel hard aan inderdaad. En dan slurpt hij nu tijdens het opstarten de kilowatturen ook nog dorstig weg. Huis is inmiddels 25 graden dankzij het opstartprotocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Thanks! Dit lijkt redelijk vergelijkbaar met wat wij hebben eerlijk gezegd. Er zitten ook stukjes bij van tussen 1.10 en 1.50m hoog. Gaat bij ons ook niet meer worden dan 250 m2 vloerverwarming, gaat nog groot trappenhuis vanaf, stukjes keuken, etc zoals bij jou. Zou je me een PM willen sturen met de partij die dit voor je gedaan heeft en je bredere ervaring met deze partij (alles naar wens?)?

Nogmaals dank!
jacovn schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:52:
Wij hebben rond de 27.5k € ex btw voor 250 m2 vloerverwarming met 9 kW inverter Alpha innotek 400 liter boiler bron en alles erbij. Staan best wat posten buiten alleen de bronboring zoals: ingebruikname, melding gemeente, pompgroep, ruimte regelaar (thermostaat in kamer van Alpha Innotek zelf) uitbreidings print voor naregeling en koeling.
,
Maar 300 m2 gbo is best wel groot. Ik heb bruto 302 m2 maar er zit maar 270 m2 dekvloer in. En ik neem aan dat gbo niet de stukjes onder de schuine kap etc zijn.
Dan valt er hier 20m2 weg voor ruimtes waar geen lussen liggen. Onder andere trapkast en technische ruimtes waar wel de buizen uit vertrekken vanaf de verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
@koevlaas2 heb jij wellicht nog goede aanbevelingen voor installatie bodemgebonden WP in omgeving Haarlem? Jij bent volgens mij zelf ook actief in die business? Mag ook even per PM ;-)
koevlaas2 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:41:
Ik ben vanmiddag in Diemen geweest waar ik bij een warmtepompinstallatie in mislukkig geroepen ben.
Moraal van het verhaal, er is een Daikin Hybride WP/CV geplaatst en het afgiftesysteem zijn nog dezelfde jaren 90 inieminie radiatoren. De bewoners moeten de temperatuur van het water ver boven de 60 graden opjagen om de woonkamer überhaupt op temperatuur te krijgen en te houden. Gevolg hiervan is een gigantisch stroomverbruik en ook het gasverbruik is absurd, beide 20 kWh en m3 per dag.

De bewoner heeft op tros radar een topic geopend, hier te volgen:
https://radar.avrotros.nl...ote-gevolgen-t189137.html

Verder op in het verhaal verschijnt een slimmerik ten tonele, die de Ta even terugschroeft naar aardse (WP) waarden en direct is het resultaat positief mbt het verbruik.
Conclusie: Het afgifte systeem zal voor de warmtepomp geschikt gemaakt moeten worden, maar nu nog is de bewoner de speelbal in het welles nietus spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
RogerRoger schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:47:
@koevlaas2 heb jij wellicht nog goede aanbevelingen voor installatie bodemgebonden WP in omgeving Haarlem? Jij bent volgens mij zelf ook actief in die business? Mag ook even per PM ;-)

[...]
Nee, ik zou zo 123 niemand weten.
Hoewel, misschien Siso in Zuiderwoude

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerRoger
@koevlaas2 heb ze even een belletje gegeven! Zal laten weten wat er uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
RogerRoger schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:46:
@koevlaas2 heb ze even een belletje gegeven! Zal laten weten wat er uitkomt...
Kan ik je niet overhalen lucht/water te nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
koevlaas2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:09:
[...]

Kan ik je niet overhalen lucht/water te nemen ?
Nee, lastig... ik heb namelijk niet de mogelijkheid om een buitenunit te doen! (monument etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
RogerRoger schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:06:
[...]

Nee, lastig... ik heb namelijk niet de mogelijkheid om een buitenunit te doen! (monument etc)
Mag ook eindje bij het huis vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Ik weet 't... maar het gaat helaas niet werken...
koevlaas2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:53:
[...]

Mag ook eindje bij het huis vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Het is nog wel een flink geknutsel om de warmtepomp af te regelen. Of vooral de vloerverwarming. Ik ben al dagen lang aan het bijstellen om een beetje een constante temperatuurbeleving te krijgen. In de berging, woonkamer en keuken heb ik het nu redelijk stabiel maar ondertussen nog wel 4 graden warmer een verdieping hoger, dus die moet ik nog gaan afknijpen geloof ik. En daarna waarschijnlijk door naar zolder...

Hoe gaat dat bij jullie? Hebben jullie elektronische naregeling, hebben jullie ook ermee zitten pielen of heeft de warmtepompleverancier dat afgesteld? In het geval van naregeling, welk systeem gebruiken jullie daarvoor? De warmtepompmonteur noemde Danfoss Link, heeft iemand daar ervaring mee?

En ook de aanvoertemperatuur. Ik heb deze eerst omhoog gezet voor het opstookprotocol, maar inmiddels weer flink omlaag gezet omdat het toch wel warm wordt en dat dacht ik een hogere COP zou moeten geven. Ik heb nu een aanvoertemperatuur van 25 graden ingesteld, lager lijkt me niet wenselijk want dan komt het wel erg in de buurt bij de uiteindelijke kamertemperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door MadEgg op 06-12-2018 22:43 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Laatst online: 21:46
Wij hebben een elektronisch naregeling van TECH en motortjes van Maincor, aan de vloerverwarming kant hoeven wij niets in te regelen, de TECH controller zorg voor het verwarmen en koelen van het huis. Deze kan je laten werken op kalender en op vast temperatuur en reageert al bij 0.1 graden verschil. (Al weet ik niet of dat gewenst is)

https://romanofj.stackstorage.com/s/2w9I64odU1w0s3q

De Danfoss Link is vergelijkbaar en was daar ook al aan het kijken, maar importeur van ons WP laat alleen TECH controllers installeren.

Wat ik dan wel aan het afstellen ben is de wp, deze kwam met standaard instellingen, en deze bleken niet genoeg voor het huis, ben nog niet klaar met isoleren, en woonkamer alleen is > 500m3, ook al is ons elektra verbruik op moment aan de absurde kant 8)7 , hopelijk wordt dat minder als ik klaar ben met isoleren. Over de COP mag ik niet klagen deze doet voor verwarmen en SWW ( tergerlijke tijd) 5.5 op moment met een Ta van 36,7 graden, zondag deed ie dat met een COP van 6.

https://romanofj.stackstorage.com/s/OUBt5qaisexRIB1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:49:
[...]

Nee, ik zou zo 123 niemand weten.
Hoewel, misschien Siso in Zuiderwoude
SiSo is aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hier is de Ta van de bg vloer met 23 graden en de Tr rond de 20.
Het is 22.3 graden in de kamer.

Boven is het koeler door de naregeling, daar haalt het wel de 18 en 20 graden, maar badkamer op 22.5 gezet en dat lukt niet. Komt door lage Ta denk ik.
Naregeling is uponor smatrix wave+

De WP loopt hier wel constant, met zo’n lage delta T lijkt dat wel mooi, maar helaas nog steeds zonder bron.

Lijkt er met een verschil met buiten van 17.4 graden (nu) toch 3.5 kW energie verlies te zijn. Geen idee of dat liniair door te rekenen is naar zeg 7 kW bij 35 graden verschil (-12 buiten)

Als dat met een COP van 6 kan is het minder een probleem natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 10-12-2018 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
Hier draait de pomp nu een half jaartje in ons nieuwbouwhuis en ik vraag me nog steeds af of alles wel optimaal is afgesteld. Ik heb een Alpha Innotec pomp die frequentie gestuurd is. Ik heb wel een klein pompje van 6kW die als het goed vaker zou moeten draaien dan de eerder berekende 9kW maar die zou gaan pendelen zeiden ze bij Nathan.

Het valt me op dat de pomp vooral tijdens de nacht draait en dan bijna de nacht continue door. Vaak met een aanvoer temperatuur tussen de 23 en 27 graden. De vloer voelt niet echt koud maar echt warm voelt het ook niet aan, ik denk dat dit wel hoort bij de lage temperatuur aanvoer.

Tijdens de zomer viel het me al op dat de pomp de aanvoer niet kouder kreeg dan 18.5/19 graden, ondanks dat de aanvoer was ingesteld op 17 graden. De temperatuur wat uit de bron kwam was toen 14-16 graden. Dus dat zou dan toch op zijn minst 17 graden moeten geven. Nathan gooide het erop dat de bron te warm was omdat er nog geen winter gedraaid was.

Met de huidige buiten temperatuur van van rond de 5-7 graden valt het me op dat de bron temperatuur rond de 4.5 graden is en de temperatuur wat uit de pomp richting de bron gaat nu zeer geregeld tussen de -1 en -2 is. Dat baart mij toch wederom zorgen.

De bron etc moet nog officieel worden opgeleverd door Nathan incl garantie op de bron temperaturen etc. Dat heb ik de installateur nu al een paar keer gevraagd en hij zegt dat Nathan het druk heeft maar dat dat zeker zou gebeuren. Maak ik me nou terecht ongerust met deze bron temperaturen en gedrag?

Ps ik heb mijn warmtepomp wel leuk aan mijn Domotica systeem (home assistant) gehangen. Daardoor kan ik nu alle temperaturen, status van de kleppen etc etc uitlezen op afstand. Mocht je het leuk vinden, zie hier welke data velden je allemaal kunt visualiseren.
https://github.com/Bouni/...ronik/blob/master/3004.md

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/warmtepomp1.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/warmtepomp2.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/warmtepomp3.png

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

guus1971 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:33:
Interessant product. Het is een soort mat die je op een paar meter diepte in de bodem legt. Op deze blog-post zie je hoe hij gelegd wordt:
https://energieprovincie....-mefa-schermen-geplaatst/

Afbeeldingslocatie: https://energieprovincie.nl/blog/wp-content/uploads/2017/09/mefaschermen-600x536.jpg

Ik zou dan wel de keuze gemaakt hebben om even een serieuze graafmachine te laten langskomen zodat het ding om twee tot drie meter diepte gelegd kan worden. Op die diepte haal je in de winter al een redelijke bodemtemperatuur die daalt tot circa 8℃ aan het eind van de winter. Aan het begin van het stookseizoen haal je juist hogere temperaturen dan op een grotere diepte.

Afbeeldingslocatie: https://www.albreco.nl/media/bodemtemperaturen.png

Zo'n Mefa-scherm lijkt me wel een mooie oplossing om de capaciteit van mijn bron te vergroten.
GAEvakYD schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:08:

Het valt me op dat de pomp vooral tijdens de nacht draait en dan bijna de nacht continue door. Vaak met een aanvoer temperatuur tussen de 23 en 27 graden. De vloer voelt niet echt koud maar echt warm voelt het ook niet aan, ik denk dat dit wel hoort bij de lage temperatuur aanvoer.
Een aanvoertemperatuur van 23 tot 27 graden vind ik wel echt laag. Je zou denken dat de WP daar niet veel moeite voor hoeft te doen.
Tijdens de zomer viel het me al op dat de pomp de aanvoer niet kouder kreeg dan 18.5/19 graden, ondanks dat de aanvoer was ingesteld op 17 graden. De temperatuur wat uit de bron kwam was toen 14-16 graden. Dus dat zou dan toch op zijn minst 17 graden moeten geven. Nathan gooide het erop dat de bron te warm was omdat er nog geen winter gedraaid was.

Met de huidige buiten temperatuur van van rond de 5-7 graden valt het me op dat de bron temperatuur rond de 4.5 graden is en de temperatuur wat uit de pomp richting de bron gaat nu zeer geregeld tussen de -1 en -2 is. Dat baart mij toch wederom zorgen.
Het zijn inderdaad geen riante temperaturen als de winter nog moet beginnen. Je warmtepomp slaagt er gezien de delta T van 5,5-6,5℃ prima in om warmte te ontrekken aan de bron, al zullen de COP en het geleverde vermogen niet optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:59

Matis

Rubber Rocket

Hier draait de pomp nu een half jaartje in ons nieuwbouwhuis en ik vraag me nog steeds af of alles wel optimaal is afgesteld. Ik heb een Alpha Innotec pomp die frequentie gestuurd is. Ik heb wel een klein pompje van 6kW die als het goed vaker zou moeten draaien dan de eerder berekende 9kW maar die zou gaan pendelen zeiden ze bij Nathan.
Herkenbaar verhaal. Bij mij is tijdens de aanbesteding altijd met de WZSV 162K3M gerekend, maar bij oplevering bleek er ineens een WZSV 92K3M in te zitten. Een niet zo'n aangename verrassing.

Nu hoeven we niet bang te zijn dat we in de winter in de kou komen te zitten, maar voor het opwarmen van tapwater zou de 16kW wel een veel beter resultaat hebben.

Op dit moment monitor ik mijn bron nog niet echt. De woning is eind september opgeleverd, dus het huis is nog vrij vochtig en de bron heeft deze zomer nog niet kunnen opwarmen.

Ook monitor ik de WP nog niet, want het thuisnetwerk is nog niet af. Ik zal eens kijken of ik met jouw aangedragen tooltje de WP in de gaten kan houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Matis op 11-12-2018 11:32 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijn1
  • Laatst online: 04-01-2024
Al een tijdje bezig met zoeken naar een goede warmtepomp voor het nieuwe huis:
32 PV panelen
triple glas
Rc = 5,6 tot 6.1 (vloer, wanden, platdak)
Itho quality flow (2 boxen, Co2 gestuurd)
800 m3
300 liter boiler (2 badkamers)
Epc = -0,2
Douche WTW
Optie om later een kleine (sfeer) houtkachel te installeren (Max 2 kW)

Prijsverschil tussen een Nathan/ Alterra en Techneco Toros vision is enorm. Alhoewel Nathan een betere naam heeft, neig ik nu toch naar de toros vision. Door het warmte element, claimt technoco ook dat je een minder zware warmte pomp nodig hebt. Dat zou dan slechts een paar dagen per jaar nodig zijn. Verder is ook geen buffervat nodig voor deze Nederlandse pomp. Scheelt weer ruimte in de berging op de begane grond.

Mis ik iets?

[ Voor 11% gewijzigd door Sijn1 op 12-12-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh

De bron etc moet nog officieel worden opgeleverd door Nathan incl garantie op de bron temperaturen etc. Dat heb ik de installateur nu al een paar keer gevraagd en hij zegt dat Nathan het druk heeft maar dat dat zeker zou gebeuren. Maak ik me nou terecht ongerust met deze bron temperaturen en gedrag?

Ps ik heb mijn warmtepomp wel leuk aan mijn Domotica systeem (home assistant) gehangen. Daardoor kan ik nu alle temperaturen, status van de kleppen etc etc uitlezen op afstand. Mocht je het leuk vinden, zie hier welke data velden je allemaal kunt visualiseren.
https://github.com/Bouni/...ronik/blob/master/3004.md

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ongeveer zelfde qua Ta met NRGteq. Brontemperatuur rond de 9.7 graden, wel langzaam daalend.En lage temperatuur zorgt idd voor dat je geen warme vloer hebt, mijn vrouw vindt dat nog steeds jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het is inmiddels kouder (1.8 vanmorgen onder carport) en de WP draait nog steeds.
BG: Ta 23, Tr 22.8
1e: Ta 22.6, Tr 22.3
2e: geen vraag

Ik vraag me af waar hij die 3+ kW in stopt met deze lage Delta T. Zal wel best wat flow hebben.

Edit:

De werkschakelaar had een doorgerookte fase. Dus de WP liep electrisch op 2 fases, dwz 2x 2000 watt.
Dat was blijkbaar niet genoeg, en daardoor liep de delta tussen aan en afvoer zo terug.
Gaat nu naar T aanvoer 25 en T retour 20

[ Voor 72% gewijzigd door jacovn op 14-12-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik doe dus een beetje nachtverlaging maar dan krijg je sneller situaties als hieronder waarin de compressor lange runs maakt en de aanvoertemperatuur uit de bron nogal inkakt. Hoe stabiel is de brontemperatuur bij jullie warmtepompen tijdens lange runs?

Brontemperaturen warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Ik monitor het niet, maar ik heb wel eens 80 uur runs gehad. Zal er volgende keer naar kijken wat dan de bron temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerRoger
Hey, wat fijn dat er meer mensen met goede ervaringen zijn. @VINO-BINS en @koevlaas2 kunnen jullie aangeven wat voor werk jullie met deze partij hebben gedaan? PM kan natuurlijk ook ;-). We zijn er al langs geweest en zijn nu in afwachting van onze offertes. In ieder geval alvast bedankt voor de tip @koevlaas2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 21:35
Femme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:30:
Ik doe dus een beetje nachtverlaging maar dan krijg je sneller situaties als hieronder waarin de compressor lange runs maakt en de aanvoertemperatuur uit de bron nogal inkakt. Hoe stabiel is de brontemperatuur bij jullie warmtepompen tijdens lange runs?

[Afbeelding: Brontemperaturen warmtepomp]
Ik moet zeggen dat ik soms best lange runs zie waarbij de temperatuur start rond de 8 graden maar na vier uur nog steeds 8 graden is. Het is echter bij mij nog een beetje houtje-touwtje uitlezen. In mijn Smartheat zit een Carel PCOWeb (die uit zichzelf al best wat data opslaat voor de langere termijn obv cvs) maar ik zou het liever uitlezen met SNMP of ModbusTCP maar daar moet ik nog even wat tijd in steken.

Wat gebruik jij voor de vastlegging en weergave van de gegevens @Femme? Zijn namelijk mooie grafieken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh

Ik had gisterennacht een run van ruim 10 uur en daarin zakte de temperatuur van 10.1 graden naar 9.2 graden. Als de run nog langer is, dan zakt het heel langzaam weg naar 8.5 en blijft daar dan redelijk stabiel op hangen.
jacovn schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:10:
Het is inmiddels kouder (1.8 vanmorgen onder carport) en de WP draait nog steeds.
BG: Ta 23, Tr 22.8
1e: Ta 22.6, Tr 22.3
2e: geen vraag

Ik vraag me af waar hij die 3+ kW in stopt met deze lage Delta T. Zal wel best wat flow hebben.
Boring al ingepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:30:
[...]

Ik had gisterennacht een run van ruim 10 uur en daarin zakte de temperatuur van 10.1 graden naar 9.2 graden. Als de run nog langer is, dan zakt het heel langzaam weg naar 8.5 en blijft daar dan redelijk stabiel op hangen.

[...]

Boring al ingepland?
helaas nog niet echt een diefinitieve datum. Week 51 was genoemd. Vanmiddag komt de instalateur weer wat puntejs afmaken (rozetten rond WTW dak doorvoeren bijvoorbeeld) en dan vraag ik hem maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Lijkt erop dat we naar een offerte toegaan van 35K inclusief BTW voor 10-11kW bron (beta 1), modulerende pomp, en vloerverwarming voor een systeem dat gebaseerd is op de producten van Nathan (dus Alpha Innotec pomp en Uponor vloerverwarming met naregeling gestuurd obv Alpha Home). Nog niet helemaal waar we het willen hebben, maar wel een verbetering tov wat we hadden aan offertes. Nu was alleen het merk waar we eigenlijk aan dachten NIBE voor de pomp. Iemand mening over de evt kwaliteitsverschillen tussen NIBE / Alpha Innotec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 105% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@RogerRoger
Vraag garanties voor de tijdlijn met een dikke boeteclausule. Ik heb veel gezeur dat de bron te laat komt. Slechte planning bij een ander zou niet je probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:09
RogerRoger schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:09:
Lijkt erop dat we naar een offerte toegaan van 35K inclusief BTW voor 10-11kW bron (beta 1), modulerende pomp, en vloerverwarming voor een systeem dat gebaseerd is op de producten van Nathan (dus Alpha Innotec pomp en Uponor vloerverwarming met naregeling gestuurd obv Alpha Home). Nog niet helemaal waar we het willen hebben, maar wel een verbetering tov wat we hadden aan offertes. Nu was alleen het merk waar we eigenlijk aan dachten NIBE voor de pomp. Iemand mening over de evt kwaliteitsverschillen tussen NIBE / Alpha Innotec?
Alpha Innotec is dochteronderneming van Nibe. Techniek zal grotendeels hetzelfde zijn. Heb zelf Alpha Innotec warmtepomp incl Alpha Home, zeeeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Goeie! Maar vraag me af of de installateur of de boorder dat gaat accepteren... is de markt wellicht wat te goed voor op dit moment? Maar ga het zeker proberen!

Maar lijkt me idd mega K als je zonder verwarming zit!
jacovn schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:06:
@RogerRoger
Vraag garanties voor de tijdlijn met een dikke boeteclausule. Ik heb veel gezeur dat de bron te laat komt. Slechte planning bij een ander zou niet je probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RogerRoger schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:11:
Goeie! Maar vraag me af of de installateur of de boorder dat gaat accepteren... is de markt wellicht wat te goed voor op dit moment? Maar ga het zeker proberen!

Maar lijkt me idd mega K als je zonder verwarming zit!

[...]
Hij werkt prima op electra, gaan alleen veel kWh in, rond 80-120 per dag. Dus je zit op zeg €20 per dag en dan worden het dure maanden wachten.

De unit heeft nu 5071 kWh verstook inclusief opwarm protocol. Mij werd verteld dat het opstook protocol eigenlijk altijd electrisch zou moeten omdat het een te grote aanslag op de bron zou zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 15-12-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:47

Dit is mijn brontemperatatuur van de afgelopen week (Nibe F1245 8kW, 3x75 meter bron)

bron temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:55:
[...]

helaas nog niet echt een diefinitieve datum. Week 51 was genoemd. Vanmiddag komt de instalateur weer wat puntejs afmaken (rozetten rond WTW dak doorvoeren bijvoorbeeld) en dan vraag ik hem maar weer.
Ik zou zelf de boorder bellen, week 51 is aankomende week, daarna is de bouw twee weken dicht. Houd de installateur jou niet aan het lijntje?

Boorders hebben veel werk liggen, en plannen dus voorruit. Moet inmiddels toch bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
G
jerh schreef op zondag 16 december 2018 @ 07:32:
[...]

Ik zou zelf de boorder bellen, week 51 is aankomende week, daarna is de bouw twee weken dicht. Houd de installateur jou niet aan het lijntje?

Boorders hebben veel werk liggen, en plannen dus voorruit. Moet inmiddels toch bekend zijn.
Hij kreeg nu response en moest formulieren aanleveren, dus er lijkt nu wel actie te zijn.
Ik heb hem ook al verteld dat ik nergens zakelijk een bedrijf ken waar ze niet een planning hebben.
Ik ben gewend te plannen met 4 dagen project werk en dag 5 voor onvoorzien, uitloop etc.

Die boorploegen zullen ze toch maanden van te voren plannen zou ik denken.

Gisteren 166 kWh, de 3e fase was eruit gesmolten in de werkschakelaar, dus 1e en 2e waren iets afgekoeld en dan loopt het de volle dag op 6.7 kWh. Nu weer lekker warm bijna overal.
Maar ja €35 aan energie voor een dag is wel wat veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jacovn schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:12:
G
[...]

Hij kreeg nu response en moest formulieren aanleveren, dus er lijkt nu wel actie te zijn.
Ik heb hem ook al verteld dat ik nergens zakelijk een bedrijf ken waar ze niet een planning hebben.
Ik ben gewend te plannen met 4 dagen project werk en dag 5 voor onvoorzien, uitloop etc.

Gisteren 166 kWh, de 3e fase was eruit gesmolten in de werkschakelaar, dus 1e en 2e waren iets afgekoeld en dan loopt het de volle dag op 6.7 kWh. Nu weer lekker warm bijna overal.
Het is zowieso veel toch voor nieuwbouw? Ook als je de 166 / 4 doet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:36:
[...]

Het is zowieso veel toch voor nieuwbouw? Ook als je de 166 / 4 doet.
Als het blok beton naar 18 graden gezakt is, en je wilt het weer 20/21 maken kost het wat energie.

Buiten dat vind ik het wel veel ja.
Ik zie nu een delta T over alle verdiepingen samen van 2 graden op de analoge meters, en 0.1 graad op de WP. Maar hij meet volgens mij op de retour, of althans stuurt op de retour temperatuur.

————-
Update:
BG is ongeregeld rond de 110 m2 (garage is wat geknepen volgens mij) delta T 2 graden
1e is geregeld, meeste ruimte staan nu open. delta T 2 graden.
2e is geregeld, 1 ruimte op verwarmen, delta T 3 graden.

Ik voel bij de WP verschil tussen aanvoer en retour dus die 0.2 graden die de WP meldt zijn niet de echte aanvoer en retour, is me verteld dat E element anders werkt met meten dan de compressor, dus daar zal dat wel inzitten.
———-

Met een delta T van 2 graden moet hij wel een cop van 5.5 a 6 halen is me verteld.
Dan zou je zeg maar 30 kWh over houden en dat is voor opwarmen als het buiten vriest niet zo gek denk ik.
We hebben 249 m2 vloerverwarming en dik 900 m3 huis.

[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 16-12-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@jacovn
166 kWh is omgerekend een gemiddeld vermogen van 166/24 = 6,6 kW.
Dat is per m2: 6,6*1000/249 = 26,4 W/m2.Bij ca 0 oC.
Bij ontwerp temperatuur (-10 oC) kom je dan uit op ca. 40 W/m2. Dat is voor een goed geïsoleerd nieuwbouw huis aan de hoge kant (je mag daar 30 W/m2 verwachten).
Maar je bent het huis nog aan het opwarmen en droogstoken. Dus het ziet er wat isolatie graad betreft goed uit!
Wat betreft de boring (als dit door Nathan gebeurt): hou er rekening mee dat een tweede ploeg na het boren nog de bodemwarmtewisselaar komt aansluiten op je warmtepomp. Deze ploeg komt meestal een week later. Na a.s. vrijdag ligt alles waarschijnlijk twee weken plat. Vraag wanneer de aansluiting is ingepland.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@KC27
Bedankt voor je inzicht, of ik er blij van wordt dat het 2 weken plat ligt...

Mijn instalateur vertlde me dat die 2e persoon die de activatie komt doen maar uurtje of 2 werk heeft meestal omdat hij alles wel goed aansluit en dat blijkbaar nog wel eens anders is.
Dus die controleert de aansluitingen, en gaat de menu’s voor de settings door. Hier schijn ik ook bij te moeten zijn.

Warmte verlies berekening komt op 28 w/m2

De energie behoefte uit de EPC berekening was 45,1kWh/m²

Kan ze niet met elkaar vergelijken 1:1 uiteraard,

Dit gevonden:
divide 1kWh/1yr = 0.1142W. Putting the m-2 back in, 1kWh/m2/yr = 0.1142W/m2

45.1 x 0.1142 = 5.15 W/m2 <= dat klopt niet met die andere waarde.

De EPC berekning was met andere warmtepomp (type stond toen niet in lijst) en een andere douche wtw.
Verder is er stuk beter glas (U 0.5)in gekomen, en ik heb de lucht dichtheid verbeterd,

De WVB is ook met U 1.1 glas gemaakt.

[ Voor 42% gewijzigd door jacovn op 16-12-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

GerjanT schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:51:
[...]

Wat gebruik jij voor de vastlegging en weergave van de gegevens @Femme? Zijn namelijk mooie grafieken!
Ik heb een Husdata H1N tussen mijn Nibe F1145 en mijn smarthomecontroller (een Odroid XU4 waar IP-Symcon op draait). De interface is afkomstig van een handige Zweed die een alternatief heeft gemaakt voor de veel te dure modbusinterface van Nibe.

De ingebouwde grafiekmogelijkheden in IP-Symcon zijn wat beperkt maar dit lukt er wel mee. De hele naregeling en een stukje WP-besturing (nu nog eenvoudig: hij blokkeert de verwarming op de WP als er geen warmtevraag is in huis) zit ook in modules voor IP-Symcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22

Op dit moment draait het spulletje een run van 60 uur... bron in: 6,5 bron uit: 3 graden.
Waarom ik volgens mij vaak lange runs maak: Huis heeft een inhoud van meer dan 1400m3. En daarbij 3 badkamers (met daarvoor een boiler van 400 liter die ook door de pomp opgewarmd word).

[ Voor 14% gewijzigd door Flipside22 op 16-12-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
Hmmm ben vandaag bezig met bekijken van de vloerverwarming en de temperaturen. Er vielen mij direct drie dingen op.
  1. Ik wilde de zolder verdelers gaan knijpen, niet helemaal uit want dat is te extreem, maar op de laagst mogelijke instelling. Maar nu zag ik dat alle flowmeters daar maar 0.5 - 1 Flow hebben staan. Betekent dit inderdaad dat ze niet veel meer geknepen kunnen worden? Die 0.5-1 Flow op de verdelers zie ik ook op de verdeler van 1e verdieping en de begane grond.
  2. 2 van de Flow groepen op zolder hebben bruin water in de verdelers zitten. Dat lijkt me niet gunstig. Enige idee wat dit kan zijn?
  3. Volgens mij zijn de groepen / verdelers niet goed ingericht op basis van hun lengte etc. Als ik de retourtemperatuur van de verdelers meet zit er flink wat temperatuurverschil tussen sommige groepen. Bij een aanvoer van 27 graden is de retour van sommige groepen 25.3 / 25.5, maar ik heb er ook een paar die geven maar 22 en 22.3 graden als retour. Kunnen we hier wat aan doen met de aanpassing met de flow? Vermoedelijk verklaart dat ook wel dat woonkamer en keuken kouder zijn. Niet dat het probleem alleen bij de vloerverwarming ligt, maar ook omdat de vensterbanken nog niet optimaal geisoleerd lijken. Dat laatste komt de aannemer binnenkort corrigeren. Gevalletje verborgen gebrek die ik door een warmtescan ontdekt had.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/flow_bruin.jpeg

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@GAEvakYD
Je schreef o,a.:
2 van de Flow groepen op zolder hebben bruin water in de verdelers zitten. Dat lijkt me niet gunstig. Enige idee wat dit kan zijn?
Het water in alle verdelers en alle groepen is één systeem. Bij warmtepompen zijn het in principe zogenaamde open verdelers, die hun water ontvangen vanaf circulatiepomp in de warmtepomp zonder warmtewisselaar en mengklep. Dus het water heeft in alle groepen dezelfde kleur.
De bruine look van enkele flowmeters wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een bruine aanslag aan de binnen- of buitenkant(?) van die flowmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:12:
G
[...]

Ik zou nog steeds zelf bellen, het klinkt allemaal niet erg adequaat. Ik hoop voor je dat je de installateur nog moet betalen......

En dat verbruik is wel hoog, althans dat denk ik. Hier over heel december incl SWW 101 kWh tot nu toe. Afgelopen dagen wel tegen de 10 kWh aan, maar als we weer naar 10 graden gaan is dat snel afgelopen.

Maar bouwvocht tikt wel aan, heb ik hier ook gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@jacovn
Je schreef o.a.
Ik voel bij de WP verschil tussen aanvoer en retour dus die 0.2 graden die de WP meldt zijn niet de echte aanvoer en retour, is me verteld dat E element anders werkt met meten dan de compressor, dus daar zal dat wel inzitten.

Met een delta T van 2 graden moet hij wel een cop van 5.5 a 6 halen is me verteld.
Dan zou je zeg maar 30 kWh over houden en dat is voor opwarmen als het buiten vriest niet zo gek denk ik.
Daarover heb ik twee reacties:
Het temperatuurverschil tussen de aanvoer en de retour van een vloerverwarming bepaalt hoeveel energie het vloerverwarmingswater in de leidingen (slangen) afgeeft. De aanvoertemperatuur van alle groepen is gelijk. De retourtemperatuur is per groep verschillend en afhankelijk van twee factoren:
  1. lengte en binnendiameter van de slang van de groep,
  2. flowsnelheid in die slang.
Daarnaast zit er meestal ergens in je systeem ook nog een bypass (shunt) die bij oplopende druk opengaat als alle groepen dichtlopen.
Een lage delta T tussen aanvoer en retour kan door twee oorzaken komen:
  1. De flow in het systeem is te hoog en het water heeft te weinig tijd om onderweg af te koelen. Oplossing: het vermogen van de circulatiepomp terugschroeven, of pompoptimalisatie toepassen.
  2. Alle groepen (of bijna alle) staan dicht en het aanvoerwater komt via de bypass nauwelijks afgekoeld retour.
De delta T tussen aanvoer en retour heeft geen invloed op de COP (rendement) van je warmtepomp. Die wordt bepaald door het temperatuurverschil (ook delta T) tussen de (gemiddelde) brontemperatuur en de aanvoertemperatuur naar je vloerverwarming.
In de tabellen staat meestal zoiets als
  • COP bij 0/35 °C volgens EN14511: 5
  • COP bij 10/35 °C volgens EN14511: 6,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 21:35
Femme schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:45:
[...]

Ik heb een Husdata H1N tussen mijn Nibe F1145 en mijn smarthomecontroller (een Odroid XU4 waar IP-Symcon op draait). De interface is afkomstig van een handige Zweed die een alternatief heeft gemaakt voor de veel te dure modbusinterface van Nibe.

De ingebouwde grafiekmogelijkheden in IP-Symcon zijn wat beperkt maar dit lukt er wel mee. De hele naregeling en een stukje WP-besturing (nu nog eenvoudig: hij blokkeert de verwarming op de WP als er geen warmtevraag is in huis) zit ook in modules voor IP-Symcon.
Check. Inmiddels ben ik na een dagje prutsen zover dat ik blijkbaar gewoon een XML uit mijn warmtepomp kan toveren met bijvoorbeeld de gewenste analoge waarden die ik wil.Gaat mijn hobby-project om het met modbus TCP of bacnet-TCP te doen 8)7

Nu ik dit heb kan ik de data eerst maar eens opslaan in een database en dan eens aan de frontend werken. Ik zie vandaag na een lange run (sinds 14 uur) dat de temperatuur zakt tot 5.6 graden aanvoer...
Pagina: 1 ... 10 ... 110 Laatste