Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:30
KC27 schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:00:
@jacovn
Je schreef o.a.

[...]

Een lage delta T tussen aanvoer en retour kan door twee oorzaken komen:
  1. De flow in het systeem is te hoog en het water heeft te weinig tijd om onderweg af te koelen. Oplossing: het vermogen van de circulatiepomp terugschroeven, of pompoptimalisatie toepassen.
De delta T tussen aanvoer en retour heeft geen invloed op de COP (rendement) van je warmtepomp. Die wordt bepaald door het temperatuurverschil (ook delta T) tussen de (gemiddelde) brontemperatuur en
M.b.t. 1.: Of het verschil tussen ruimte T en Ta vloerverwarming. Hoe kleiner dit verschil hoe lager de afgifte, dus lagere dT, ongeacht flow. Dit heeft het zgn. zelfregulerend effect van vloerverwarming.Bij normale lengtes van groepen (80-100m) kun je ook bij hoge flow trouwens voldoende warmteafgifte bereiken.

De Ta van de WP heeft impact op de COP.. Een Ta van 35 heeft een lagere Cop dan een Ta van 30 bij eenzelfde temp van de bron.

• RogerRoger
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 07-02 15:14
Ik snap het punt wel, maar dat lijkt me beetje broodje aap toch? Ik ga toch niet juist als je de meeste energie nodig hebt alles electrisch doen...
jacovn schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:48:
[...]

Hij werkt prima op electra, gaan alleen veel kWh in, rond 80-120 per dag. Dus je zit op zeg €20 per dag en dan worden het dure maanden wachten.

De unit heeft nu 5071 kWh verstook inclusief opwarm protocol. Mij werd verteld dat het opstook protocol eigenlijk altijd electrisch zou moeten omdat het een te grote aanslag op de bron zou zijn.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:12

MadEgg

Tux is lievvv

Ik merk bij ons dat de warmtepomp afslaat bij een te lage Delta-T. Probleem waar wij een beetje mee zitten is dat de berging waar de warmtepomp staat iets minder geïsoleerd is dan de rest van de woning en dan met name het platte dak, waardoor deze sneller afkoelt. Daarnaast mag daar ook best een lagere temperatuur dan in de rest van het huis.

Gevolg is dat als ik de thermostaat op de warmtepomp op 19 of 20 graden zet, het in huis 22 a 23 graden wordt, veel te warm voor ons. Ik heb geprobeerd dit op te lossen door de Ta omlaag te gooien of door de groepen binnenshuis te knijpen op de verdeler. Maar beide hebben tot gevolg dat de warmtepomp stopt met de melding 'No heat demand', terwijl het op dat moment dan in de berging ook nog maar een graad of 16, 17 is.

Ik vraag me af of ik dit nog op een andere manier kan oplossen dan toch een thermostaat op afstand in de woonkamer regelen.

Tja

• RogerRoger
Op basis van gezond boeren verstand lijkt me dat de COP (naast de kwaliteit van de pomp) een functie is van:

- de brontemperatuur (hoe hoger hoe beter voor de COP)
- de aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming (hoe lager hoe beter).
- de retour temperatuur/flow (hoe lager hoe beter)
- de runtime (hoe langer hoe beter, omdat je met lagere delta T kunt werken tov kamer/langere afgifte)

Dit alles onder de randvoorwaarde dat er wel voldoende warmte afgegeven wordt om je huis op temperatuur te houden. Ik zou verwachten dat je warmtepomp zelf een goed algo heeft om te bepalen welke aanvoertemperatuur, flow en runtime optimaal zijn voor je COP bij welke weersomstandigheid/voorspelling. Waarbij runs volgens mij altijd redelijk lang moeten zijn omdat je dan met een lagere aanvoertemperatuur kunt werken.

Of mis ik wat?
LittleTycoon schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:22:
[...]

M.b.t. 1.: Of het verschil tussen ruimte T en Ta vloerverwarming. Hoe kleiner dit verschil hoe lager de afgifte, dus lagere dT, ongeacht flow. Dit heeft het zgn. zelfregulerend effect van vloerverwarming.Bij normale lengtes van groepen (80-100m) kun je ook bij hoge flow trouwens voldoende warmteafgifte bereiken.

De Ta van de WP heeft impact op de COP.. Een Ta van 35 heeft een lagere Cop dan een Ta van 30 bij eenzelfde temp van de bron.

• RogerRoger
Wellicht open deur maar waarom niet alleen verlagen van de thermostaat in de berging ipv Ta omlaag brengen/knijpen?
MadEgg schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:32:
Ik merk bij ons dat de warmtepomp afslaat bij een te lage Delta-T. Probleem waar wij een beetje mee zitten is dat de berging waar de warmtepomp staat iets minder geïsoleerd is dan de rest van de woning en dan met name het platte dak, waardoor deze sneller afkoelt. Daarnaast mag daar ook best een lagere temperatuur dan in de rest van het huis.

Gevolg is dat als ik de thermostaat op de warmtepomp op 19 of 20 graden zet, het in huis 22 a 23 graden wordt, veel te warm voor ons. Ik heb geprobeerd dit op te lossen door de Ta omlaag te gooien of door de groepen binnenshuis te knijpen op de verdeler. Maar beide hebben tot gevolg dat de warmtepomp stopt met de melding 'No heat demand', terwijl het op dat moment dan in de berging ook nog maar een graad of 16, 17 is.

Ik vraag me af of ik dit nog op een andere manier kan oplossen dan toch een thermostaat op afstand in de woonkamer regelen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

RogerRoger schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:41:
Wellicht open deur maar waarom niet alleen verlagen van de thermostaat in de berging ipv Ta omlaag brengen/knijpen?

[...]
Omdat dat ook niet het juiste effect geeft helaas. Bij hogere instellingen van de thermostaat komen de temperatuur in de berging en de woonkamer verder uit elkaar te liggen. Als ik de thermostaat op 19 zet dan wordt het in de woonkamer 22, 23, te warm dus. Zet ik de thermostaat op 18 dan wordt het 18.5 - 19 in de woonkamer, en dat is weer net wat te koud. Ik zou hem graag op 19.5 a 20 krijgen, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

Tja

• deeveej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:01
Door het non-lineaire verband tussen de temperaturen in de verschillende ruimtes ontkom je niet aan een extra thermostaat ben ik bang.
MadEgg schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:49:
[...]

Omdat dat ook niet het juiste effect geeft helaas. Bij hogere instellingen van de thermostaat komen de temperatuur in de berging en de woonkamer verder uit elkaar te liggen. Als ik de thermostaat op 19 zet dan wordt het in de woonkamer 22, 23, te warm dus. Zet ik de thermostaat op 18 dan wordt het 18.5 - 19 in de woonkamer, en dat is weer net wat te koud. Ik zou hem graag op 19.5 a 20 krijgen, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:41
RogerRoger schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:37:
Op basis van gezond boeren verstand lijkt me dat de COP (naast de kwaliteit van de pomp) een functie is van:

[...]
Ik weet niet voor welk type je bedoelt.
Voor een aan/uit warmtepomp is het volgens mij in ieder geval als onderstaand.

- de brontemperatuur (hoe hoger hoe beter voor de COP) / Ja klopt.

- de aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming (hoe lager hoe beter). / Ja klopt, echter bij een aan/uit zijn retour en aanvoer min of meer gelinkt, als die aanstaat maakt die wat retour komt x graden warmer.

- de retour temperatuur/flow (hoe lager hoe beter) / Voor de retour klopt, echter bij een aan/uit zijn retour en aanvoer min of meer gelinkt, als die aanstaat maakt die wat retour komt x graden warmer. Voor de flow is het afhankelijk van de rest van systeem. In het geval van een parallel buffervat, tussen aanvoer en retour heeft een lage afgifte flow tot gevolg dat de warmtepomp zijn eigen aanvoer grotendeels mengt in zijn retour, waardoor die snel in temp stijgt en ook vaker aan/uit gaat schakelen tijdens 1 run (afhankelijk van regeling in/uitschakelvoorwaarden), wat weer nadelig is voor levensduur en wellicht ook rendement zie volgend punt.

- de runtime (hoe langer hoe beter, omdat je met lagere delta T kunt werken tov kamer/langere afgifte) / Voor modulerend wellicht waar, voor aan/uit niet. De eerste paar minuten na start is de WP nog minder efficiënt, hoe langer die aan 1 stuk draait hoe minder invloed die eerste paar minuten hebben op totaal rendement. Echter hoe langer je aan 1 stuk draait hoe verder de brontemperatuur inzakt. Omdat je meteen op maximaal vermogen onttrekt, en de bron lengte niet ontworpen is op continue (meerdere uren achter elkaar) met max capaciteit onttrekken. Dus er is een optimum runtime voor aan/uit qua rendement. Wat ik bij studie op internet heb gezien was dat rond een half uur per run (echter dit zal wel per ontwerp kunnen verschillen).

Maarren wijzigde deze reactie 17-12-2018 16:13 (6%)

• RogerRoger
Ik had dit idd meer bekeken vanuit een modulerende pomp, had ik er even bij moeten zeggen ;-)
Maarren schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:51:
[...]

Ik weet niet voor welk type je bedoelt.
Voor een aan/uit warmtepomp is het volgens mij in ieder geval als onderstaand.

- de brontemperatuur (hoe hoger hoe beter voor de COP) / Ja klopt.

- de aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming (hoe lager hoe beter). / Ja klopt, echter bij een aan/uit zijn retour en aanvoer min of meer gelinkt, als die aanstaat maakt die wat retour komt x graden warmer.

- de retour temperatuur/flow (hoe lager hoe beter) / Voor de retour klopt, echter bij een aan/uit zijn retour en aanvoer min of meer gelinkt, als die aanstaat maakt die wat retour komt x graden warmer. Voor de flow is het afhankelijk van de rest van systeem. In het geval van een parallel buffervat, tussen aanvoer en retour heeft een lage afgifte flow tot gevolg dat de warmtepomp zijn eigen aanvoer grotendeels mengt in zijn retour, waardoor die snel in temp stijgt en ook vaker aan/uit gaat schakelen tijdens 1 run (afhankelijk van regeling in/uitschakelvoorwaarden), wat weer nadelig is voor levensduur en wellicht ook rendement zie volgend punt.

- de runtime (hoe langer hoe beter, omdat je met lagere delta T kunt werken tov kamer/langere afgifte) / Voor modulerend wellicht waar, voor aan/uit niet. De eerste paar minuten na start is de WP nog minder efficiënt, hoe langer die aan 1 stuk draait hoe minder invloed die eerste paar minuten hebben op totaal rendement. Echter hoe langer je aan 1 stuk draait hoe verder de brontemperatuur inzakt. Dus er is een optimum runtime voor aan/uit qua rendement. Wat ik bij studie op internet heb gezien was dat rond een half uur per run (echter dit zal wel per ontwerp kunnen verschillen).

• RogerRoger
OK - je komt dus net iets te kort bij 18 graden... En combi van thermosstaat op 18 en Ta omhoog of juist omlaag? Verandert vast iets aan de balans in het systeem wat zou kunnen helpen? Open leidingwerk in de berging beter isoleren zodat hij er iets langer over doet om de berging op temperatuur te krijgen? Deur berging open laten staan? Jammer dat de thermostaat kennelijk geen 18.5 ondersteunt ;-) Best apart overigens dat de thermostaat van het hele systeem in de berging zit...
MadEgg schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:49:
[...]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

RogerRoger schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:28:
OK - je komt dus net iets te kort bij 18 graden... En combi van thermosstaat op 18 en Ta omhoog of juist omlaag? Verandert vast iets aan de balans in het systeem wat zou kunnen helpen? Open leidingwerk in de berging beter isoleren zodat hij er iets langer over doet om de berging op temperatuur te krijgen? Deur berging open laten staan? Jammer dat de thermostaat kennelijk geen 18.5 ondersteunt ;-) Best apart overigens dat de thermostaat van het hele systeem in de berging zit...

[...]
Ik ben nog wat aan het spelen met de Ta, maar tot nu toe zonder resultaat.

Thermostaat in de berging is zo gekomen omdat een externe thermostaat niet nodig was, zo was mij verteld. Nu klopt dat in zekere zin ook wel, een vaste temperatuur is prima. Maar een binnenvoeler op de juiste locatie is dan nog wel prettig komen we nu achter.

De isolatieplaat onder het kruipluik in de berging mist nog, daar komt nog aardig wat kou vanaf. Als het goed is krijgen we die binnenkort, dat zal ook wel een stukje schelen - als de berging de temperatuur wat beter vasthoudt zal het binnen wat minder snel te warm worden.

@deeveej ik denk inderdaad dat een thermostaat op afstand wel de beste oplossing is. Ik wil dus eigenlijk een Danfoss Link of iets in die strekking, maar het budget is al ruimschoots overschreden dus dan moet ik eerst eens op zoek naar een hele simpele thermostaat / binnenvoeler op afstand. Kan ik voor zoiets ook een simpele thermostaat voor een reguliere CV-ketel gebruiken?

Tja

• Kets_One
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 25-01 13:09
_Arthur schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:59:
Wat is het electra verbruik geweest bij de meeste die een w/w-warmtepomp hebben? Ben benieuwd hoe dat zich verhoud tov de lucht/water-warmtepompen.
Zie hieronder mijn verbruik voor november en december (gedeeltelijk). Rode lijn = kWh/graaddag
Let op: het gaat om bruto verbruik (hele huis, niet alleen verwarming en warm water).
W/W Warmtepomp van Itho Daalderop (WPU 3i, 3kW, geen WAR maar vaste stooklijn volgens installateur)
Ik wil wel kijken of een WAR verdere verbetering oplevert.

Ter info: Totaalverbruik verwarming en warm water over periode mei 2016 tot nu: ~2950 kWh

Kets_One wijzigde deze reactie 17-12-2018 13:44 (23%)

Dell Inspiron 7737, 16 GB

• RogerRoger
Ja, dit kan ook nog goed schelen. En uiteraard is een nieuwe thermostaat/binnenvoeler de beste oplossing, maar we proberen het gratis te fixen toch ;-)

Heb je de binnenvoeler destijds niet gekregen ook al is is niet geïnstalleerd? Anders wellicht nog de moeite waard om te proberen bij je installateur dat ding tegen zacht prijsje los te krijgen, gegeven het feit dat hij je eigenlijk niet helemaal goed heeft voorgelicht...
MadEgg schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:35:
[...]

De isolatieplaat onder het kruipluik in de berging mist nog, daar komt nog aardig wat kou vanaf. Als het goed is krijgen we die binnenkort, dat zal ook wel een stukje schelen - als de berging de temperatuur wat beter vasthoudt zal het binnen wat minder snel te warm worden.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

RogerRoger schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:40:
Ja, dit kan ook nog goed schelen. En uiteraard is een nieuwe thermostaat/binnenvoeler de beste oplossing, maar we proberen het gratis te fixen toch ;-)

Heb je de binnenvoeler destijds niet gekregen ook al is is niet geïnstalleerd? Anders wellicht nog de moeite waard om te proberen bij je installateur dat ding tegen zacht prijsje los te krijgen, gegeven het feit dat hij je eigenlijk niet helemaal goed heeft voorgelicht...

[...]
De leverancier heeft niets meegeleverd, maar stuurt nu een Thermia thermostaat na. Ik moet hiervoor nog wel even een kabel naar de woonkamer trekken - de loze thermostaatleiding loopt naar zolder waar oorspronkelijk de gasgestookte CV-ketel geplaatst zou worden, dus daar moet ik nog even voor door de kruipruimte denk ik.

Ondertussen heeft het probleem zichzelf ook al wat opgelost. Misschien moesten de cellenbeton-wanden of het resolschuim zich nog verzadigen met warmte ofzo, maar met een Ta van 27 graden en een temperatuurinstelling van 20 graden op de warmtepomp is het nu zowel in de woonkamer als de berging 20 graden. Best netjes dus. Alsnog heeft de thermostaat wat meer instelmogelijkheden - volgens mij is het ook een klokthermostaat dus kunnen we wellicht toch een graadje nachtverlaging toepassen bijvoorbeeld.

MadEgg wijzigde deze reactie 21-12-2018 10:10 (7%)

Tja

• Maarren
Voor degenen met een recent goed geïsoleerd huis, type D ventilatie (WTW), warmtepomp, overal vloerverwarming en naregelingen is wellicht het volgende ook interessant. Onderstaande heb ik inmiddels bij 2 woningen gezien.

Als je de naregelingen van de slaapkamers/zolder laag instelt bijvoorbeeld 18 terwijl de woonkamer geregeld wordt op bijvoorbeeld 21, dan is het effect dat de verdiepingen nagenoeg nooit tot die 18 graden zakken en de vloerverwarming daar dus uitblijft. (Door interne warmteuitwisseling, warmteterugwinning en ventilatie). Een ander effect is dus dat effectief de vloerverwarming begane grond eigenlijk je hele huis verwarmt.

Bij lage buitentemperaturen heeft dit tot gevolg dat de aanvoertemperatuur per definitie omhoog moet/gaat om alleen met de begane grond vloer voldoende kW af te geven aan je woning.

Als je nu de thermostaten van verdieping en zolder hoger zet (in ieder geval zoveel dat ze tenminste aanspring als het koud is) heb je meer vloeroppervlak wat meehelpt om je woning te verwarmen en kan de aanvoertemperatuur per vloer lager blijven, omdat de hoeveelheid W/m2 die je nodig hebt om voldoende kW je woning in te krijgen lager is (er zijn meer m2 actief).

Hierdoor worden de slaapkamers/zolder weliswaar iets warmer maar het warmtepomp rendement neem ook toe door lagere aanvoer temp die mogelijk is.

Bij twee woningen is het netto-effect dat de rendementsverbetering door lagere aanvoer temperatuur zwaarder weegt dan het feit dat de verdiepingen iets meer warmteverlies naar omgeving hebben door een iets hogere temperatuur.

Bij mij eigen woning met aan/uit systeem had ik vorig jaar aanvoertemperatuurpieken van richting 34-36 graden bij buitentemperatuur van 0 waarbij alleen begane grond vloer periodiek aanging. Nu heb ik aanvoertemperaturen van 27-29 bij buitentemperatuur 0 waarbij bijna al het oppervlak meedoet. Het stroomverbuik van de warmtepomp bij soortgelijk graaddagen is ca. 14-18% lager.

Dus naregeling is nog steeds wel bruikbaar, maar niet om de ruimten boven veel koeler te houden dan beneden. (Vanuit warmtepomp efficiëntie/energiegebruik bekeken werkt dit averechts)

Maarren wijzigde deze reactie 21-12-2018 21:32 (4%)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:15
Interessant. Wij stoken nu beneden 22,5, op de slaapkamers 20 en zolder 21. Zojuist stond enkel de bg open en was er een flow van 1500l/h met delta T van 5 graden, Ta 33. Dat is dan meer dan 8kW afgifte en enkel van de bg. Dit zal nog wel zo hoog zijn vanwege bouwvocht, hoop ik tenminste. Boven slaat de verwarming niet aan. Als we boven dus ook hoger zetten zou de Ta dus dalen en de cop stijgen. Daar zou ik wel blij van worden want nu in totaal 17-20kWh per dag verbruik van de hele woning, zal wel iets van 12-15 voor de warmtepomp zijn.
Zijn dit nog normale verbruikscijfers voor nog natte woning? 180m2, ventilatiesysteem C.

• Maarren
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:44:

Zijn dit nog normale verbruikscijfers voor nog natte woning? 180m2, ventilatiesysteem C.
Mijn post was specifiek gericht op ervaring met ventilatie D (WTW) en overig zoals aan begin van mijn post gemeld, ik weet niet dit of dit bij ventilatie C op dezelfde manier doorwerkt op elektra gebruik als het buiten koud wordt.

Daar zou je dan zelf mee moeten experimenteren.

Ter info in het huis met aan uit warmtepomp hoefde ik verder niets te veranderen aan de warmtepomp instellingen. In het andere huis met modulerende pomp moest ik toen de bovenverdieping mee ging doen de wp stooklijn naar beneden stellen.

Maarren wijzigde deze reactie 21-12-2018 22:05 (24%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:52
Mijn instalateur wist me te vertellen dat ze voor bronnen nu algmeneen 30 weken rekenen. Hij had 4 importeurs gebeld voor neiuwe projecten om te kijken wie kortste tijden heeft, maar ze zitten allemaal op die tijden.

Of het is onzin om mij aan het lijntje te houden, of de wacht tijd loopt nu echt op.
Onze aanvraag is blijkbaar begin Oktober weer opgepakt, dus met pech 30 weken erbij zou het iets van Juni worden. Het vervelendste is dat ze niet gewoon een datum noemen en dat je je daar op kunt richten.

Geval zwaar waardeloos is dit.

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-02 21:56
Ik vind dat je installateur dit helemaal foutief heeft opgepakt en behandeld.
Volgens mij kun je hem verantwoordelijk stellen voor het uitstel en de schade die je oploopt:
  • laatste rekening(en) niet betalen, pas betalen als alles naar tevredenheid functioneert
  • opgelopen schade (m.n. extra elektra verbruik) op hem verhalen: aftrekken van de laatste rekening
  • een juridische brief naar hem sturen en hem in gebreke stellen

• jacovn
@KC27
Hij heeft me al toegezegd de meerkosten voor electra te zullen vergoeden.
Dus ik heb al een spreadsheat gemaakt waar ik alles inzet.

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:01
Eindelijk de tijd genomen om het hele topic eens door te lezen.

Kom er eigenlijk nu pas achter dat het misschien wijzer was om het hele gedoe in het project te nemen. Zeker omdat ik nu alweer conflicten heb met de aannemer over de optie “voorbereiding warmtepomp” inhield dat je naast vv ook 2 mantelbuizen van garage naar achtertuin krijgt en meer ook niet. (Hoe sluit ik de rest dan aan zonder kruipruimte…).

Ik heb in het begin van het jaar wel her en der geïnformeerd over de kosten van een WP. Hier kwam iedere keer rond de 20k uit.

Na het lezen van dit topic ben ik daar toch wat anders over gaan denken.
Huis:
Nieuwbouw, zal waarschijnlijk de minimale Rc waarde halen,
2 onder 1 kap
EPC 0,4
Ventilatie: type C+ (vraaggestuurde)
Woon oppervlakte: 201 m2
Vloeroppervlakte: +/- 250 m2 (incl. de schuine stukken)
Inhoud: 734 m3
Vloerverwarming op alle verdiepingen, HoH 10 cm
2 badkamers, 1 met regen douche.
Achtertuin op het noorden.

De buren nemen een wp vanuit project en krijgen een Alpha Innotec WZSV122K3M.
Is dit nu een 12kW pomp? Dit is mij niet duidelijk.
Er staat op de website:
Verwarmingsvermogen bij 0/35°C (B0/W35) volgens EN 14511 5,1 kW
Vermogen elektrisch verwarmingselement 3 - 9 kW
Koelvermogen 0 - 12,3 kW

Dat lijkt mij een 5,1 kW pomp met groot koelvermogen. (Valt mij nu op, ik ging van 12,3 kW uit).
Het huis van de buren is vrijstaand, woonoppervlakte is 193m2 en inhoud 838m3. Is deze pomp dan voldoende? Het huis is ongeveer gelijk aan de onze, alleen wat breder en zij hebben geen uitbouw gedaan.

Wij hebben nu een Nibe F1245-5PC voor 130m2 / 338m2 incl. WTW. Ik ben bang dat wij 10-12kW nodig hebben en dat de prijs dusdanig hoog is dat het niet de moeite waard is.
Wij willen het puur voor comfort.

Ook vraag ik mij af wat de stroomkosten doen voor een 12kW pomp.

Nu doen wij 7000kWh per jaar. Als dit >10kWh zal zijn met een 12kW pomp verwacht ik dat gas goedkoper is per maand.

Mijn vragen:
1. Hoeveel kW pomp hebben wij ongeveer nodig?
2. Is de WP van de buren wel toereikend? Na het lezen van dit topic denk ik van niet. Indien die prima is ga ik toch een offerte aanvragen bij Nathan (ik verwacht dat die het ook voor de buren regelen, installateur in project heeft te weinig ervaring met WP).
3. Iemand een idee wat de WZSV122K3M kost?
4. Wat is nu beste/goedkoopste manier om warm water te maken? Met 2 douches en een regendouche verwacht ik toch dat 180L te weinig is.
5. Nu is er een week of 2 een monteur langs geweest voor onderhoud aan onze huidige Nibe en die kon de hele installatie voor +/- 15k ex btw leveren, uitgaande van een Nibe F1255-6PC. Hij gaf aan dat er flinke marges gemaakt worden voor het boren en hij dat een stuk goedkoper kon regelen (4,5k ex btw voor 2 boringen). Nu heb ik hem nageplozen en weet ik dat hij directeur van een bedrijf geweest is die in de WP-installatie wereld zat en hun bedrijf failliet is gegaan. Ik vraag mij af of het handig is om door hem een offerte te laten maken met alle risico’s. Maar als je elders ook maar 2 jaar garantie krijgt, wat boeit het dan? Hij heeft wel 20+ jaar ervaring in die business. Ik zal dan wel duidelijke betaalafspraken moeten maken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Cpt.Chaos
De 122 is een 13,5kW pomp bij b0w35 max. B7w35 bijna 16kW. Let wel dat het minimumvermogen stijgt bij hogere bron en lagere aanvoertemperatuur.
Heb je van de woning een epg berekening? Zo een papiertje waar waarschijnlijk timax op staat. Hierin staat de warmtevraag van de woning. Ergens staat ook transmissieverlies woning januari in W/K. Doe dit grofweg keer 40 en dan weet je hoeveel vermogen de warmtepomp nodig heeft om het huis warm te houden bij strenge vorst. Bij die 40 keer zit dan gelijk ventilatieverlies.
De 122 lijkt me ruim voldoende. Wij hebben 180m2 gebruiksoppervlak en een wzsv92k3m staan en die lijkt af en toe al te groot.

Wel belangrijk is dat je goede verdelers voor de vloerverwarming krijgt die goed af te stellen zijn. Wij hebben nu robot composiet verdelers en die flow meters zijn gewoon kut. Iets met een veer erin van Uponor of Viega is veel beter in te regelen.

• Runner15
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 20:20
EiT schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:55:
Eindelijk de tijd genomen om het hele topic eens door te lezen.

* hele hoop vragen*
B0W35 betekent dat dat ding bij een Tbrine (water vanuit de bodemwisselaar) van 0 graden en Ta van 35 graden water 5,1 kW kan maken, in deellast geloof ik zelfs. Als je met een lagere Ta kunt verwarmen, kan hij dus meer vermogen leveren, omdat de delta T tussen Tbrine en Ta lager is. Er zit ook nog een elektrisch element van 9kW maximaal in. Als je nou tekort komt, springt het element bij en haal je alsnog je vermogen. Dat stukje extra vermogen is dan natuurlijk wel met een COP van 1.

In de documentatie op de site van Alpha Innotec zie je ook een grafiek staan van de WZSV122K3M waarin je kunt zien wat het maximale vermogen bij bepaalde Tbrine en Ta is. Gebruikershandleiding pagina 28.
https://www.alpha-innotec...ailseite/wzsv-122k3m.html

Verder:
1. Afhankelijk van je warmteverliesberekening natuurlijk. Heb je die in je bezit? Of kun je eraan komen? Enfin: meeste moderne woningen kunnen met zo'n 5-7 kW (bij -10 Tbuiten) een heel eind komen, zelfs voor een vrijstaande woning. (reken grofweg 30-40W/m2 warmteverlies)
2. Op basis van mijn eerst gedeelte: ja, die is toereikend. Mag toch ook hopen dat hun installateur weet wat hij doet ;)
3. Nope.
4. Hoeveel l/s zijn je douches en hoeveel verwacht je te gaan douchen? Zit er ook tijd tussen het douchen. Waarschijnlijk weinig: iedereen 's ochtends bijna tegelijk onder e douche? Er zijn iets meer gegevens nodig om hier iets over te zeggen. Bedenk wel dat die 178 l netto inhoud van de WZSV122K3M een temperatuur heeft van 58 graden. Je doucht waarschijnlijk met maximaal 40 graden, dus je kunt nog ff berekenen hoeveel mengwater je daarvan kunt maken.
5. Geen idee wat je voor die 15K allemaal krijgt, maar dat klinkt nog niet eens zo heel gek. Dat is incl. bodemlussen (boren ed), tot een IBS toe? Dus een compleet werkend verwarmingsinstallatie?

• EiT
Runner15 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:51:
[...]

B0W35 betekent dat dat ding bij een Tbrine (water vanuit de bodemwisselaar) van 0 graden en Ta van 35 graden water 5,1 kW kan maken, in deellast geloof ik zelfs. Als je met een lagere Ta kunt verwarmen, kan hij dus meer vermogen leveren, omdat de delta T tussen Tbrine en Ta lager is. Er zit ook nog een elektrisch element van 9kW maximaal in. Als je nou tekort komt, springt het element bij en haal je alsnog je vermogen. Dat stukje extra vermogen is dan natuurlijk wel met een COP van 1.

In de documentatie op de site van Alpha Innotec zie je ook een grafiek staan van de WZSV122K3M waarin je kunt zien wat het maximale vermogen bij bepaalde Tbrine en Ta is. Gebruikershandleiding pagina 28.
https://www.alpha-innotec...ailseite/wzsv-122k3m.html
Maar wat is het verschil dan met bijvoorbeeld een wzs-122k3 die een verwarmingsvermogen van 12,18 heeft? Dat begrijp ik niet echt.
1. Afhankelijk van je warmteverliesberekening natuurlijk. Heb je die in je bezit? Of kun je eraan komen? Enfin: meeste moderne woningen kunnen met zo'n 5-7 kW (bij -10 Tbuiten) een heel eind komen, zelfs voor een vrijstaande woning. (reken grofweg 30-40W/m2 warmteverlies)
Helaas (nog) niet
2. Op basis van mijn eerst gedeelte: ja, die is toereikend. Mag toch ook hopen dat hun installateur weet wat hij doet ;)
Komt dit dan ook overeen met een Nibe F1255-6? Of zou ik dan toch naar een Nibe F1255-12 moeten kijken?
4. Hoeveel l/s zijn je douches en hoeveel verwacht je te gaan douchen? Zit er ook tijd tussen het douchen. Waarschijnlijk weinig: iedereen 's ochtends bijna tegelijk onder e douche? Er zijn iets meer gegevens nodig om hier iets over te zeggen. Bedenk wel dat die 178 l netto inhoud van de WZSV122K3M een temperatuur heeft van 58 graden. Je doucht waarschijnlijk met maximaal 40 graden, dus je kunt nog ff berekenen hoeveel mengwater je daarvan kunt maken.
Ik douche in de ochtend 5 min, vrouw 's avonds en de kinderen gaan nu nog alleen in bad. Ik verwacht op dit moment geen problemen met 180L. Kunnen natuurlijk ook t.z.t. als het een probleem wordt een oplossing bedenken.
5. Geen idee wat je voor die 15K allemaal krijgt, maar dat klinkt nog niet eens zo heel gek. Dat is incl. bodemlussen (boren ed), tot een IBS toe? Dus een compleet werkend verwarmingsinstallatie?
Ja, verwacht alleen niet dat het verwijderen van de CV ketel er bij zit ;-)

• Cpt.Chaos
De wzs is niet frequentiegeregeld. Dit is een aan/uit pomp, alles of niets dus. Hier moet dus een buffervat en pomp bij voor de vvw. Zou ik niet aan beginnen.
Wij hebben hier een 180l boilervat en mijn vriendin trekt deze leeg tot een graad of 43 na 1 keer douchen (ze doucht op 666 graden, vloeibare hel). We hebben geen douchewtw.
Met regendouche adviseer ik een douchewtw en een groter boilervat. Zeker als jullie ook nog een bad hebben.

• jacovn
@Cpt.Chaos daar staat vast een typefout, of het is echt een vloeibare hel :)
Wij hebben een 405 liter boiler (eigenlijk 378 liter) en die was op dag 3 (denk ik) leeg getrokken toen ik een keer de sws functie uitgezet had, dus 2 dagen met 4 personen douchen wat totaal ongeveer 50 minuten voor ons vieren is. Op dag 3 werd bij vaat voorspoelen het water lauw.

Update: boiler temperatuur 51.5 graden.

jacovn wijzigde deze reactie 30-12-2018 10:09 (5%)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Op welke temperatuur houden jullie de boiler?
Zonder die info heeft inhoud vergelijken weinig zin.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 30-12-2018 10:02 (37%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16:49
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:44:
Interessant. Wij stoken nu beneden 22,5, op de slaapkamers 20 en zolder 21. Zojuist stond enkel de bg open en was er een flow van 1500l/h met delta T van 5 graden, Ta 33. Dat is dan meer dan 8kW afgifte en enkel van de bg. Dit zal nog wel zo hoog zijn vanwege bouwvocht, hoop ik tenminste. Boven slaat de verwarming niet aan. Als we boven dus ook hoger zetten zou de Ta dus dalen en de cop stijgen. Daar zou ik wel blij van worden want nu in totaal 17-20kWh per dag verbruik van de hele woning, zal wel iets van 12-15 voor de warmtepomp zijn.
Ja, dat zijn hele normale gebruikcijfers. Hier een droog huis... en hier fluctureert het de afgelopen periode tussen de 3 en 10 kWh (incl. sww) en ik heb een hele gunstige bron, dus een hoge cop, Ta is hier meestal rond de 25 graden.
Maarren schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:51:
[...]

Mijn post was specifiek gericht op ervaring met ventilatie D (WTW) en overig zoals aan begin van mijn post gemeld, ik weet niet dit of dit bij ventilatie C op dezelfde manier doorwerkt op elektra gebruik als het buiten koud wordt.

Daar zou je dan zelf mee moeten experimenteren.

Ter info in het huis met aan uit warmtepomp hoefde ik verder niets te veranderen aan de warmtepomp instellingen. In het andere huis met modulerende pomp moest ik toen de bovenverdieping mee ging doen de wp stooklijn naar beneden stellen.
Het hangt veel meer van je bouwsysteem af. Ik heb een massahuis met ventilatie c en doe niks met zoneregelingen. Het huis reageert dermate traag op temperatuurveranderingen dat het compleet zinloos is. Dus op alle verdiepingen vv en in de slaapkamer hebben we een raam open. In de badkamer een IR plaat die we af en toe aanzetten, mijn vrouw vind het fijn om na het douchen onder directe warmte straling te staan. Er is al heel wat discussie gevoerd in zowel dit topic als het l/w topic, maar mi is naregeling gewoon zonde van het geld als je een traditioneel huis hebt met veel massa en vv op alle verdiepingen.
jacovn schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:24:
Mijn instalateur wist me te vertellen dat ze voor bronnen nu algmeneen 30 weken rekenen. Hij had 4 importeurs gebeld voor neiuwe projecten om te kijken wie kortste tijden heeft, maar ze zitten allemaal op die tijden.

Of het is onzin om mij aan het lijntje te houden, of de wacht tijd loopt nu echt op.
Onze aanvraag is blijkbaar begin Oktober weer opgepakt, dus met pech 30 weken erbij zou het iets van Juni worden. Het vervelendste is dat ze niet gewoon een datum noemen en dat je je daar op kunt richten.

Geval zwaar waardeloos is dit.
Man, man, man, ik schreef al eerder bel zelf een boorder. Ik zie je met van alles heel voortvarend zaken oppakken en nu blijf je maar geloven op de blauwe ogen van deze installateur. Er is duidelijk iets mis. En dat zie je dan ook terug, waarom belt hij importeurs, dat zijn geen bronboorders. En je maakt mij niet wijs dat hij bij zo;n fout bij degene die op 30 oktober geselecteerd is, niet iets voor een spoedgeval kan regelen. Die 21 december is het ook niet geworden. Kom in beweging, straks gaat de installateur nog failliet en kan je ook fluiten naar een vergoeding.

• jacovn
@jerh ik heb nog meer dan €9k uitstaan, dus een andere boorder kan ik er wel van betalen, daar maak ik me niet zo veel zorgen over.

Edit:
Ik zal Greenchoice vragen een jaar afsluitende rekening te maken en oktober november en december te maken. Dan kan ik dat doorgeven.

Ik heb met cop 6 voor verwarming en cop 3 voor sws gerekend omdat hij me die getallen gegeven heeft ooit. Dus bijvoorbeeld 50 kWh per dag verwarming zou maar 8.x kWh zijn, en dus 41.x kWh voor zijn rekening etc. We zitten normaal rond de 10-20 kWh en daar komt dan een keer 8-12 kWh voor de WP bij schat ik.

jacovn wijzigde deze reactie 30-12-2018 16:33 (63%)

• Invisibal
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-02 19:33
Wij gaan binnenkort bouwen (in Belgie). Wij zijn nog aan het kijken voor het regelen van de electriciteitsaansluiting en hebben nu te horen gekregen dat we enkel over 230V of 3x230V kunnen beschikken. Dus geen 400V.

Laat nu de warmtepomp die we op het oog hebben, een Buderus WPS10-1 net 400V nodig hebben. En eigenlijk blijken veel bodem/water warmtepompen dat nodig te hebben.

Zijn er merken die op 230V (of 3x230V) draaien? Is een transformator een oplossing? Gaat die dan ook weer niet zijn eigen verbruik meebrengen?

• EiT
Nibe F1245-5PC is 230V en de Nibe F1255-6PC is colgens mij ook in 230V te krijgen. Heeft natuurlijk wel minder vermogen.

• Cpt.Chaos
Invisibal schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:59:
Wij gaan binnenkort bouwen (in Belgie). Wij zijn nog aan het kijken voor het regelen van de electriciteitsaansluiting en hebben nu te horen gekregen dat we enkel over 230V of 3x230V kunnen beschikken. Dus geen 400V.

Laat nu de warmtepomp die we op het oog hebben, een Buderus WPS10-1 net 400V nodig hebben. En eigenlijk blijken veel bodem/water warmtepompen dat nodig te hebben.

Zijn er merken die op 230V (of 3x230V) draaien? Is een transformator een oplossing? Gaat die dan ook weer niet zijn eigen verbruik meebrengen?
Alle residentiele warmtepompen draaien op 230 of 3x230. Dit omdat dit is wat mensen nou eenmaal naar binnen hebben lopen. Die 400V die je zegt is de fasespanning zijn bij steraansluiting, wat dus gewoon neerkomt op 3x230v.
Dit kan dus gewoon.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jerh schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:34:
[...]

Het hangt veel meer van je bouwsysteem af. Ik heb een massahuis met ventilatie c en doe niks met zoneregelingen. Het huis reageert dermate traag op temperatuurveranderingen dat het compleet zinloos is. Dus op alle verdiepingen vv en in de slaapkamer hebben we een raam open. In de badkamer een IR plaat die we af en toe aanzetten, mijn vrouw vind het fijn om na het douchen onder directe warmte straling te staan. Er is al heel wat discussie gevoerd in zowel dit topic als het l/w topic, maar mi is naregeling gewoon zonde van het geld als je een traditioneel huis hebt met veel massa en vv op alle verdiepingen.
Ik heb een T-boerderij met een overwegend lichte constructie. De vloeren op de beganegrond en de badkamer op de verdieping zijn beton, de rest is vloerverwarming ingefreesd in fermacell met een gietvloer erop. De zijmuren in het achterhuis zijn maar anderhalve meter hoog en de dakconstructie is relatief licht. Op de verdieping bestaan de wanden uit regelwerk opgevuld met steenwol en afgewerkt met fermacellplaten.

De zoneregeling doet hier uitstekend zijn werk en zorgt voor automatische compensatie voor externe invloeden zoals inval van zonlicht of het stoken van de houtkachel. Ook gaat het systeem uiteraard automatisch over van verwarming naar koeling. In de winter doet de vloerverwarming op de verdieping weinig (we hebben een open vide waar de slaapkamers en badkamer aan grenzen). In de zomer moet de meeste koeling juist van de verdiepingsvloeren komen. Met waterzijdig inregelen heb ik niets te maken, het systeem regelt zelf de flow.

De temperatuur wordt op 0,03℃ nauwkeurig gemeten zodat snel ingrijpen mogelijk is. Zolang er geen grote externe invloeden zijn (zoals raam open of een enorme bak zonlicht) dan laat de temperatuur zich zeer nauwkeurig regelen. Rond de doeltemperatuur worden de ventielen feitelijk via een laagfrequente pulsbreedtemodulatie aangestuurd.

Ik kan me voorstellen dat je een huis met meer massa minder snel temperatuurschommelingen hebt, maar toch lijkt het me dat je afhankelijk van o.a. de oriëntatie van ramen en de weersomstandigheden best veel verschillen tussen ruimtes kan hebben in externe invloeden zoals invallend zonlicht. Het is jammer om een kamer te verwarmen die geen warmte nodig heeft omdat het systeem nu eenmaal zo is ingeregeld.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08:39
Ik heb ook alles constant op dezelfde temperatuur met mijn Nibe F1245 8 kW. Weet je hoeveel je bespaart met zone regeling tov. de kosten voor de regeling (2000 euro minimaal). Daarnaast kunnen de actuators stuk gaan, terwijl een compleet open systeem op dit vlak geen enkel onderhoud behoeft. Het enige wat ik doe is 2x per jaar de badkamersectie open of dicht draaien (dicht voor zomer ivm passief koelen wat je niet wilt in de badkamer).

@jerh 10 kW per dag is niet veel, maar je vergeet te vertellen dat je ook een kachel hebt en met de huidige buitentemperaturen is de delta T tussen buiten en binnen laag, wat natuurlijk erg gunstig is. Nu is elk huis idd anders en elke bron ook, maar ik prefereer cijfers te geven over een langere periode:

code:
1
2
bedrijfstijd compressor EB100-EP14:            4585h
bedrijfstijd compressor warm water EB100-EP14:  978h

Dit is tot op moment van schrijven, vanaf 1 maart 2016, de WP vraagt 1700 W. Ik heb een doucheWTW (alleen aangesloten op koud water), en de bgg en 1e verdieping worden verwarmd middels de WP. Huishouden bestaat uit 5 personen (6,2, 0 jaar). Mocht er behoefte zijn aan meer specifiekere data, dan is dat te verkrijgen.

O ja het betreft een zeer traditioneel gebouwde woning, met extreem veel beton en dikke muren (45 cm) Dus heel veel thermische massa. Laatst had ik een lekkage aan bron zijde (wartel dwars door midden, fabricagefout) en dus 1 dag geen verwarming (zoeken achter de isolatie waar de lekkage zit valt niet mee...) en de binnentemperatuur was nauwelijks gedaald.

PolderPloer! wijzigde deze reactie 02-01-2019 20:53 (14%)

• Invisibal
Cpt.Chaos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:36:
[...]

Alle residentiele warmtepompen draaien op 230 of 3x230. Dit omdat dit is wat mensen nou eenmaal naar binnen hebben lopen. Die 400V die je zegt is de fasespanning zijn bij steraansluiting, wat dus gewoon neerkomt op 3x230v.
Dit kan dus gewoon.
hm, van wat ik her en der lees is het merendeel in Europa gewoon 230V OF 3f400V. En de meeste bodem-water warmtepompen zijn dus voorzien voor 3f400V. Hier zie je bvb een gelijkaardige vraag: https://www.livios.be/nl/...transformator-toegelaten/

In Belgie heb je inderdaad nog vaak 3x230V maar voor zover ik het begrijp moet je ofwel een toestel hebben dat echt op 3f400V OF op 3f230V kan, ofwel moet je een transformator inzetten om de stroom te converteren als het ware. Daarmee dat ik hier eens post, ik vroeg mij af of er hier iemand tegen iets gelijkaardigs aangelopen was.

• PolderPloer!
Invisibal schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:54:
[...]

hm, van wat ik her en der lees is het merendeel in Europa gewoon 230V OF 3f400V. En de meeste bodem-water warmtepompen zijn dus voorzien voor 3f400V. Hier zie je bvb een gelijkaardige vraag: https://www.livios.be/nl/...transformator-toegelaten/

In Belgie heb je inderdaad nog vaak 3x230V maar voor zover ik het begrijp moet je ofwel een toestel hebben dat echt op 3f400V OF op 3f230V kan, ofwel moet je een transformator inzetten om de stroom te converteren als het ware. Daarmee dat ik hier eens post, ik vroeg mij af of er hier iemand tegen iets gelijkaardigs aangelopen was.
3f400 is 3x 230 waarbij de 3 fases 120 graden fasehoekverschil hebben. Ik ben niet bekend in Belgie, maar als jij bedoelt dat 3x230 geen fasehoekverschil hebben, dan bedoel je dus 3 groepen van 230 die apart zijn afgezekerd. Dit lijkt mij sterk.

• jerh
PolderPloer! schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:47:
Ik heb ook alles constant op dezelfde temperatuur met mijn Nibe F1245 8 kW. Weet je hoeveel je bespaart met zone regeling tov. de kosten voor de regeling (2000 euro minimaal). Daarnaast kunnen de actuators stuk gaan, terwijl een compleet open systeem op dit vlak geen enkel onderhoud behoeft. Het enige wat ik doe is 2x per jaar de badkamersectie open of dicht draaien (dicht voor zomer ivm passief koelen wat je niet wilt in de badkamer).

@jerh 10 kW per dag is niet veel, maar je vergeet te vertellen dat je ook een kachel hebt en met de huidige buitentemperaturen is de delta T tussen buiten en binnen laag, wat natuurlijk erg gunstig is. Nu is elk huis idd anders en elke bron ook, maar ik prefereer cijfers te geven over een langere periode:

code:
1
2
bedrijfstijd compressor EB100-EP14:            4585h
bedrijfstijd compressor warm water EB100-EP14:  978h

Dit is tot op moment van schrijven, vanaf 1 maart 2016, de WP vraagt 1700 W. Ik heb een doucheWTW (alleen aangesloten op koud water), en de bgg en 1e verdieping worden verwarmd middels de WP. Huishouden bestaat uit 5 personen (6,2, 0 jaar). Mocht er behoefte zijn aan meer specifiekere data, dan is dat te verkrijgen.

O ja het betreft een zeer traditioneel gebouwde woning, met extreem veel beton en dikke muren (45 cm) Dus heel veel thermische massa. Laatst had ik een lekkage aan bron zijde (wartel dwars door midden, fabricagefout) en dus 1 dag geen verwarming (zoeken achter de isolatie waar de lekkage zit valt niet mee...) en de binnentemperatuur was nauwelijks gedaald.
Ik heb vandaag in energieverbruik thread nog mijn waardes weergegeven:
2017 771 kWh
2018 1303 kWh

2018 is inclusief SWW, in 2017 deed ik alles met de doorstromer. Ik wilde piekbelasting naar beneden hebben ivm aanschaf EV.

De kachel is tot ver in 2017 niet gestookt, er was een probleem met de schoorsteen, dat is inmiddels opgelost, dus nu wordt er weer hout gestookt. Dit maakt wel wat uit, maar minder dan ik had gedacht. Vooral zoninstraling doet heel veel bij ons en pas vanaf onder de 10 graden ontstaat er behoefte om te verwarmen. Net zoals bij jouw een massahuis.

• Cpt.Chaos
Invisibal schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:54:
[...]

Voor zover ik weet in NL is 3 fases van 230 in huis dus 400v fasespanning, 230v lijnspanning. 3 keer apart 230v zonder faseverschuiving is gewoon 1 fase.
3x400v voor de warmtepomp is drie fases met fasespanning 400v, lijnspanning 230v.

• Invisibal
Cpt.Chaos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:19:
[...]

Voor zover ik weet in NL is 3 fases van 230 in huis dus 400v fasespanning, 230v lijnspanning. 3 keer apart 230v zonder faseverschuiving is gewoon 1 fase.
3x400v voor de warmtepomp is drie fases met fasespanning 400v, lijnspanning 230v.
Ik ben me zelf aan het verdiepen in deze materie en dit is wat ik tot nu toe snap. Deze pagina is redelijk duidelijk: https://ivan.goethals-jacobs.be/electricity/driefasenspanning/

3x400V+N ("Ster")
- Lijnspanning: 400V
- Fasespanning: 230V

3x230V ("Driehoek")
- Lijnspanning: 230V
-Fasespanning: N/A

Sommige motoren hebben op hun identificatie plaatje staan 230V/400V die kan je dus op ster of driehoek aansluiten (3-fasig). Maar niet op monofase.

Als op je motor, en ik bij de warmtepompen ga ik daar van uit, 400V staat moet je echt wel over 3x400V+N beschikken of je komt er niet. Althans, dat doen de meeste berichten/fora online me vermoeden. Ik vermoed dat de meeste dan met een transformator werken. Zoals bvb hier: https://www.erea.be/sites/default/files/downloads/EREA-netwerkoplossingen.pdf

• Cpt.Chaos
Ah, lijn en fase omgedraaid, stom van me. Maar bij een willekeurige woning in NL met een driefase aansluiting werkt elke residentiele warmtepomp, zij het een 1- of 3-fase model. Zonder trafo.
Of het in belgie anders is weet ik niet.

• KC27
Mijn installatie draait nu vanaf 25 oktober 2018. In de eerste maand is met de wp de betonvloer en het stucwerk droog gestookt. De brontemperatuur is daardoor onderuit gehaald. Ik heb nu een brontemperatuur van gemiddeld ca 2 oC, bij een gemiddeld wp vermogen van 3,5 kW thermisch. De wp kan tot 6 kW (B0/W35). Ik heb een warmtetransmissieberekening gemaakt en deze voor 100 euro door een rekenbureau over laten doen. Wij komen beide uit op 6 kW thermisch (-10 oC, 5 m/s). Nathan heeft daar buiten mij om voor de bron 4 kW van gemaakt en dus een krappe bron geboord.
Komende zomer ga ik koelen en daarmee ga ik de bron regenereren.
Ik heb een extra schriftelijke garantie gekregen van Nathan dat als bij een volgend stookseizoen (2019/2020) de brontemperatuur bij vrieskou onder de 0 oC zakt ik gratis een tweede bron krijg.
Conclusie als je alles (wp en bron) bij één partij legt kun je verhaal halen.

Ik heb 180 liter boilervat en bewust geen verspillende regendouche, maar wel douche water wtw. Daar moeten we met z'n tweetjes prima mee kunnen douchen (we verhuizen eind januari).

Ik heb wel voor naregeling gekozen met Alpha Home (master/master regeling). Ik zie nu al dat als een dag de zon schijnt de ruimtes met zoninval even niet mee meedoen met de verwarming. Dat zal straks met de houtkachel in de woonkamer alleen maar meer worden.

• KC27
Ik heb nog een vraag die ik misschien bij een ander forum moet stellen.
Ik krijg vooralsnog de doucheruimte niet warmer dan 18 oC. Ik zie aan de regeling dat de toevoer naar de vloerverwarming daar wel altijd open staat, maar blijkbaar gaat de bypass open als alle andere groepen dicht staan en dan slaat de wp af omdat de retour temperatuur te hoog wordt.
Is een debiet van 2 liter per minuut te weinig voor de warmtepomp of kan ik de bypass zo instellen dat deze pas inkomt bij een flow onder 1 liter/minuut.
Of moet ik deze situatie accepteren en elektrisch bijverwarmen?
Hoe doen jullie dat?

• jacovn
Hier geen bypass, of je moet de ongeregelde beneden verdieping als bypass zien.

Ik krijg de badkamer niet boven de 21 graden, net zoals de was/droog ruimte. (Nu 20.6 en 20.5 na de verwarmings run van vannacht)
De kamer is daartegen te warm met 22.9
Dus we moeten de flow door de ongeregelde vloer iets minderen denk ik. Er zou ook een koppeling tussen de naregeling en de wp zijn, maar daar geloof ik niets van omdat mijn gewenste temperatuur in badkamer en was/droog hok niet gehaald worden.

Ik heb verder een IR paneel voor de badkamer gekocht, maar dat is meer een handdoek droger want hij komt op een timer. Optioneel ook een stroom punt in plafond, waar ook nog een IR paneel gemonteerd kan worden. De jongste dochter heeft het nog steeds wel comfortabel genoeg dus dat IR paneel komt er denk ik niet.
KC27 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:35:
Ik heb een warmtetransmissieberekening gemaakt en deze voor 100 euro door een rekenbureau over laten doen. Wij komen beide uit op 6 kW thermisch (-10 oC, 5 m/s). Nathan heeft daar buiten mij om voor de bron 4 kW van gemaakt en dus een krappe bron geboord.
Ik heb een extra schriftelijke garantie gekregen van Nathan dat als bij een volgend stookseizoen (2019/2020) de brontemperatuur bij vrieskou onder de 0 oC zakt ik gratis een tweede bron krijg.
Nathan boort standaard een kleinere bron dan je warmte verlies berekening aangeeft is mij verteld.

Ik kon de uitleg niet 100% begrijpen, maar het kwam erop neer dat de bron kant niet als een inverter werkt, maar een on/off regeling is.
Als de bron dan meer energie levert dan de afgifte kant kan verwerken (met een inverter in ons geval), dan kan het systeem niet regelen.

Waar de uitleg dan spaak op loopt is dat we een 6 kW bron krijgen, en de inverter kan naar 2 kW terug regelen. Kan het ding dan maar een factor 3 aan wat dat betreft ?

————————
Edit:
Zie in de datasheet (SWCV 92K3) staan:

Wärmequelle
Volumenstrom: minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
l/h. 300 ı 1050 ı 2000

Heizkreis
Volumenstrom: minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
l/h 200 ı 720 ı 1500

Dus de bron kant kan niet lager dan 300 liter per uur, en de afgifte kant niet onder de 200 liter per uur.
Dat zal wel te maken hebben met de delta-t aan beide kanten.

———————

Misschien dat er iemand hier zit die dit beter uitleggen kan ?

Verder is me verteld dat met een bron de WP beter werkt dan zuiver electrisch, dit omdat ik me zorgen maakte vanwege de 6 kW bron met een 9.2 kW inverter.
Het zou bij -10 niet overal 21 celcius blijven is me wel verteld.

Maar wellicht gaan ze er vanuit dat het E element bijspringt in zulke gevallen ?
De 3 fase is een wassen neus bij ons model. Intern is 1x230 volt 16A voor de inverter, en de 2 andere fases zitten op E element (max 6500 watt bij ons wat ik nu zie)
En andere 230 volt aansluiting is voor de pompen, regel electronica etc.

jacovn wijzigde deze reactie 06-01-2019 10:25 (63%)

• jerh
KC27 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:35:
Mijn installatie draait nu vanaf 25 oktober 2018. In de eerste maand is met de wp de betonvloer en het stucwerk droog gestookt. De brontemperatuur is daardoor onderuit gehaald. Ik heb nu een brontemperatuur van gemiddeld ca 2 oC, bij een gemiddeld wp vermogen van 3,5 kW thermisch. De wp kan tot 6 kW (B0/W35). Ik heb een warmtetransmissieberekening gemaakt en deze voor 100 euro door een rekenbureau over laten doen. Wij komen beide uit op 6 kW thermisch (-10 oC, 5 m/s). Nathan heeft daar buiten mij om voor de bron 4 kW van gemaakt en dus een krappe bron geboord.

Ik heb 180 liter boilervat en bewust geen verspillende regendouche, maar wel douche water wtw. Daar moeten we met z'n tweetjes prima mee kunnen douchen (we verhuizen eind januari).

Ik heb wel voor naregeling gekozen met Alpha Home (master/master regeling). Ik zie nu al dat als een dag de zon schijnt de ruimtes met zoninval even niet mee meedoen met de verwarming. Dat zal straks met de houtkachel in de woonkamer alleen maar meer worden.
Daar wordt je niet gelukkig van. De grootste kostenpost is de aan- en afvoer en dan maken ze een kleinere bron. Lekker dan. Ik heb hier bewust een grotere bron (ook nog door twee watervoerende pakketen) en dan blijft je bron temperatuur veel hoger, zit nu nog boven de 9 graden.

En wat is voordeel van een w/w wp, waar je neem ik aan bewust voor kiest, met zulke lage brontemperaturen. Ik zou die vraag bij Nathan neerleggen.

Regeneratie levert hier wel iets op, maar niet heel veel. Zag wel dat @Femme met ook een krappe bron serieus profijt heeft van regeneratie.

• Cpt.Chaos
KC27 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:49:
Ik heb nog een vraag die ik misschien bij een ander forum moet stellen.
Ik krijg vooralsnog de doucheruimte niet warmer dan 18 oC. Ik zie aan de regeling dat de toevoer naar de vloerverwarming daar wel altijd open staat, maar blijkbaar gaat de bypass open als alle andere groepen dicht staan en dan slaat de wp af omdat de retour temperatuur te hoog wordt.
Is een debiet van 2 liter per minuut te weinig voor de warmtepomp of kan ik de bypass zo instellen dat deze pas inkomt bij een flow onder 1 liter/minuut.
Of moet ik deze situatie accepteren en elektrisch bijverwarmen?
Hoe doen jullie dat?
Als je enkel vvw in de badkamer hebt dan is de capaciteit te klein. Vvw wordt niet binnen 25cm van een koudwaterleiding gelegd. Dit betekent dus dat de buitenste rand van 25cm van de badkamer onverwarmd is. Tel hierbij tegels en tegellijm op en de afgiftecapaciteit neemt flink af. Verder is er veel afzuiging in de badkamer, als de overloop een lagere temperatuur heeft dan de badkamer dan koelt hij ook nog wat af.
Wij hebben de badkamergroep nu altijd open staan, met een thermostaat draait de wp 24/7 zonder de badkamer warm genoeg te krijgen.
Oplossing: volgende keer wandverwarming of handdoekradiator op de retour erbij.

Als je een Alpha innotec frequentiegeregeld hebt heb je volgens mij geen bypass, enkel een overstort.
Die vaak open gaat omdat die vermaledijde CV pomp niet uit gaat als er geen warmtevraag meer is...pending bij Nathan om dit op te lossen want ik ben niet de enige

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Volgens mij het volgende @KC27 @jacovn:
De bron is kleiner dan de warmtebehoefte, omdat je ook nog elektriciteit in het systeem stopt. Je stopt er bv 1kWh elektriciteit in, en dan maakt de warmtepomp er 4kWh thermisch bij en krijg je in totaal 5kWh warmte.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:26:
Volgens mij het volgende @KC27 @jacovn:
De bron is kleiner dan de warmtebehoefte, omdat je ook nog elektriciteit in het systeem stopt. Je stopt er bv 1kWh elektriciteit in, en dan maakt de warmtepomp er 4kWh thermisch bij en krijg je in totaal 5kWh warmte.
Uh nee, de elektrische energie is nodig om het apparaat te laten draaien.
Deze 'pompt' de 4kW uit de energiedrager, in dit geval het bronwater/glycol.
Je krijgt in dit geval voor 1kW electrisch 4kW warmte, COP = 4.

Je kunt wel het E-element laten inkomen in extreme situaties, maar bij zulke dure oplossingen lijkt me dat ook ongewenst. Een van de speerpunten van een W/W installatie is de relatief hoge COP tov L/WWP's.
Echter dan dient de bron wel van enige temperatuur te zijn en niet regelmatig het E-element er bij te pakken.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 06-01-2019 14:41 (21%)

• Deleon78
  • Nu online
http://www.warmtepompforum.nl/Capaciteitbron.php

Het benodigde bronvermogen is afhankelijk van het afgegeven vermogen door de warmtepomp
en de COP (volgens NEN-EN14511).

Voorbeeld voor een monovalent systeem (100% warmtepomp):

Gegevens warmtepomp
COP = 4,6
Verwarmingsvermogen = 9,54 kW (bij een brontemperatuur van 0°C en CV-aanvoer van 35°C)

Verwarmingsvermogen 9,54 kW
Opgenomen vermogen = --------------------------- = -------------- = 2,07 kW
COP 4,6

Dat betekent dat van het totaal geleverde vermogen door de warmtepomp, 2,07 kW elektrisch
wordt toegevoegd.

In deze situatie moet de bron dan een capaciteit hebben van 9,54 kW – 2,07 kW = 7,47 kW

• PolderPloer!
Deleon78 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:05:
http://www.warmtepompforum.nl/Capaciteitbron.php

Het benodigde bronvermogen is afhankelijk van het afgegeven vermogen door de warmtepomp
en de COP (volgens NEN-EN14511).

Voorbeeld voor een monovalent systeem (100% warmtepomp):

Gegevens warmtepomp
COP = 4,6
Verwarmingsvermogen = 9,54 kW (bij een brontemperatuur van 0°C en CV-aanvoer van 35°C)

Verwarmingsvermogen 9,54 kW
Opgenomen vermogen = --------------------------- = -------------- = 2,07 kW
COP 4,6

Dat betekent dat van het totaal geleverde vermogen door de warmtepomp, 2,07 kW elektrisch
wordt toegevoegd.

In deze situatie moet de bron dan een capaciteit hebben van 9,54 kW – 2,07 kW = 7,47 kW
Dit klopt en is in theorie waar. Echter het is vrijwel onmogelijk om voorafgaand aan het boren exact de capaciteit van de toekomstige bron te bepalen. Globaal zal prima lukken, dankzij geologische data welke de boorders bezitten.

Ik zou adviseren de theoretische broncapaciteit altijd hetzelfde of zelfs iets hoger te kiezen als de maximale warmteafgifte welke de WP kan leveren.

Het x aantal meter dieper boren is echt de kosten niet tov de totale kosten. Ik snap dus ook niet waarom Nathan zo op het randje gaat zitten, echt ongelofelijk.

Ik heb zelf drie jaar geleden een Nibe f1245 van 8 kW laten installeren en daar heeft bronboorder Klinge uit Koekange geadviseerd voor een 9 kW bron te gaan, in mijn geval 3x75 meter met uitgangspunt 40 Watt per meter. Bij mij viel de warmteafgifte tegen, maar dankzij de “theoretische overcapaciteit” heb ik nu nergens last van. Mijn pomp vraagt 1700 Watt, dus ik zou genoeg moeten hebben aan 6,7 kW bron. Ik haal dus ca 30 Watt per meter.

• Deleon78
  • Nu online
Dat is een ander verhaal. Je hebt het over het niet goed bepalen van de daadwerkelijke capaciteit. Zeker relevant en belangrijk, maar je kunt ook conservatiever rekenen om de capaciteit te bepalen.
Hoe dan ook zijn het maar modellen van de werkelijkheid.

De diepte in kan overigens niet overal zo maar.

• jacovn
Mij is verteld 2x80 meter voor 6 kW. Dat is dan 37.5 watt per meter.

Ik had dus gedacht dat het 2 x 100 meter werd voor 8 kW, dus 40 watt per meter wat ik ook al niet geweldig vond met de rekenregel van 30 watt per meter.

• Deleon78
  • Nu online
Bij ons werd 20/m aangehouden, maar max 40m diep.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KC27
Het bepalen van de boordiepte op basis van kengetallen is natte vingerwerk en daarom niet gangbaar. Het is namelijk heel erg afhankelijk van de bodemgesteldheid. Grof gezegd: in een rotsbodem zal een grondboring niet alleen heel duur zijn maar ook niet werken en anderzijds in een grindbodem zonder kleilagen en een hoge grondwaterstand en een goede doorstroming heb je misschien al aan 30 meter genoeg om een 10 kW wp van warmte te voorzien. Een goede boormaatschappij heeft toegang tot alle geohydrologische data en baseert daarop per geval zijn berekening.
Ik zit toevallig in een geohydrolologisch gunstig gebied (zuid-oost helling Veluwe, Velp Noord om precies te zijn) met veel kwelwater afkomstig uit het Veluwe massief en met veel watervoerende grof zand / fijn grind lagen, maar ook met een kleilaag (van ca 10 meter), die waterdicht is. Dus in principe geeft mijn ondergrond veel vermogen per meter.
Zoals boven al gemeld is voor mijn verbouwde woning (energieneutraal gemaakte woning uit 1954) een warmtebehoefte bepaald van 6 kW (omgerekend 40 W/m2), dat heb ik bereikt door het aanbrengen van veel extra isolatie (Rc > 6 m2.K/W), dubbele kierdichting en gecontroleerde ventilatie. Omdat ik geen WTW op de ventilatie heb is het aandeel ventilatie- en infiltratieverlies 50 % van het totale warmteverlies.
Nu hanteert Nathan Projects (die de grondboringen verzorgt voor Nathan) de volgende (m.i. achterhaalde) rekenregel:
Vwp = Vtr + Vvent/2,
Hierbij zijn (allen in kW):
  • Vwp : de maximale capaciteit van de warmtepomp
  • Vtr: het berekende maximale transmlssieverlies
  • Vvent: het berekende maximale ventilatie- en infiltratieverlies
Dat kwam bij mij uit op 4,5 kW (3 kW transmissie, 3 kW ventilatieverlies).
Dat werd ook nog eens afgerond naar 4 kW.
Uitgaande van een COP van 5 kwam er uiteindelijk een bron uitrollen van 75 m diep met een capaciteit van 3,2 kW (en aangevuld met 800 W elektra) levert die dus maximaal 4 kW warmte aan de woning.
Ik zie nu de warmtepomp functioneert dat bij een buitentemperatuur van +2 oC deze 3 kW aan warmte levert (met een COP van 5),met een brontemperatuur (retour richting wp) van 1 oC.
Dus ik vrees dat ik volgend stookseizoen bij een buitentemperatuur onder 0 oC alsnog gebruik moet gaan maken van de extra afgegeven schriftelijke garantie dat de bron bij pieklast niet onder 0 oC gaat komen.

• hesselb
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16:44
gisteren en nieuwe circulatie pomp geinstaleerd voor de Bron met een iets grotere opbrengst
flow is van 10 L/m naar 17 L/m gegaan
volgens mij haal ik nu een stuk meer vermogen uit de Bron, kan het jammer genoeg niet goed meten maar zie wel dat het hoger is geworden

wat voor flow hebben jullie over jullie Bron?
heb nu de pomp ingesteld dat hij alleen draait als er warmte vraag is, stond eerst constant aan

• jacovn
KC27 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:33:
, hanteert Nathan Projects (die de grondboringen verzorgt voor Nathan) de volgende (m.i. achterhaalde) rekenregel:
Vwp = Vtr + Vvent/2,
Hierbij zijn (allen in kW):
  • Vwp : de maximale capaciteit van de warmtepomp
  • Vtr: het berekende maximale transmlssieverlies
  • Vvent: het berekende maximale ventilatie- en infiltratieverlies
Dat kwam bij mij uit op 4,5 kW (3 kW transmissie, 3 kW ventilatieverlies).
Dat werd ook nog eens afgerond naar 4 kW.
Uitgaande van een COP van 5 kwam er uiteindelijk een bron uitrollen van 75 m diep met een capaciteit van 3,2 kW (en aangevuld met 800 W elektra) levert die dus maximaal 4 kW warmte aan de woning.
Ik zie nu de warmtepomp functioneert dat bij een buitentemperatuur van +2 oC deze 3 kW aan warmte levert (met een COP van 5),met een brontemperatuur (retour richting wp) van 1 oC.
Dus ik vrees dat ik volgend stookseizoen bij een buitentemperatuur onder 0 oC alsnog gebruik moet gaan maken van de extra afgegeven schriftelijke garantie dat de bron bij pieklast niet onder 0 oC gaat komen.
Interesant.

Wat zou volgens jou een betere rekenmethode zijn om tot bron capaciteit te komen ?

Transmissie verlies 5500 Watt
Ventilatie verlies 2400 Watt
Samen 7900 Watt

Met de Nathan formule:
5500+2400/2 = 6700 Watt

En dat moet dan uit 2x 80 meter komen.

Edit: dan snap ik de 6 kW bron, dat is dan 6.7 naar onder afgerond en dan moet er 700 watt elektra bij.

Toch blijf ik benieuwd of het goed komt, ik zie nu runs van 8-12 uur van middernacht tot in de ochtend.
Dan is het beneden wel te warm (22.5) maar dan gaat er zeg in 10 uur 65 kW het huis in.

De instalateur verteld me dat met de bron het met cop 6 gaat lopen, en dat de wp dan meer energy de vloer in krijgt in verhouding (dus zeg 10 kW ipv 60 en meer effect)
Dit is een voorbeeld waarbij het koude oosten wind is en net boven vriespunt.

De WVB is dus gemaakt voor bij -10, gaan ze er dan vanuit dat je 24 h draait met max vermogen ?

Dus 6kW van bron, en 3 kW electrisch erbij ?

jacovn wijzigde deze reactie 12-01-2019 10:01 (18%)

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:36
Een vraag voor de mensen met een Alpha Innotec warmtepomp die ook gekoppeld is aan de server ‘Heatpump24’: merken jullie ook dat sinds eergisteren de server eruit ligt? Krijg steeds melding op controllerdisplay dat de warmtepomp geen verbinding kan maken. Ook via de app is dat het geval terwijl via locale netwerk de warmtepomp goed te benaderen is.
Edit: inmiddels opgelost, mogelijk onderhoud aan servers bij Alpha Innotec?

austin_77 wijzigde deze reactie 15-01-2019 21:19 (10%)

• KC27
jacovn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:58:
[...]

Interesant.

Wat zou volgens jou een betere rekenmethode zijn om tot bron capaciteit te komen ?

Transmissie verlies 5500 Watt
Ventilatie verlies 2400 Watt
Samen 7900 Watt

Met de Nathan formule:
5500+2400/2 = 6700 Watt

En dat moet dan uit 2x 80 meter komen.

Edit: dan snap ik de 6 kW bron, dat is dan 6.7 naar onder afgerond en dan moet er 700 watt elektra bij.

Toch blijf ik benieuwd of het goed komt, ik zie nu runs van 8-12 uur van middernacht tot in de ochtend.
Dan is het beneden wel te warm (22.5) maar dan gaat er zeg in 10 uur 65 kW het huis in.

De instalateur verteld me dat met de bron het met cop 6 gaat lopen, en dat de wp dan meer energy de vloer in krijgt in verhouding (dus zeg 10 kW ipv 60 en meer effect)
Dit is een voorbeeld waarbij het koude oosten wind is en net boven vriespunt.

De WVB is dus gemaakt voor bij -10, gaan ze er dan vanuit dat je 24 h draait met max vermogen ?

Dus 6kW van bron, en 3 kW electrisch erbij ?
Volgens de formule van Nathan kom je inderdaad uit op 6,7 kW die de warmtepomp moet kunnen leveren.
Zij ronden dat dan af naar 6 of 7 kW. Met een COP van 5 wordt dan de maximale capaciteit van de bron:
0,8 x 6 = 4,8 kW of 0,8 x 7 =5,6 kW.

Gemiddeld over het seizoen haalt je installatie misschien wel een COP van 6 (alleen ruimteverwarming), maar als het flink vriest mag je blij zijn met een COP van 5.
Als je bron maximaal 4,8 kW kan leveren levert je totale installatie maximaal 6 kW: je steekt er 1,2kW elektra in en krijgt er 6 kW warmte voor terug.
Als je bron maximaal 6 kW kan leveren, levert je totale installatie maximaal 7,5 kW; Je steekt er 1,5 kW elektra in en krijgt er 7,5 kW warmte voor terug.
Steeds geldt de wet van behoud van energie: je krijgt nooit zomaar ergens energie erbij. De elektriciteit die je erin steekt komt samen met de warmte die je uit de bron haalt beschikbaar als verwarming van je woning.

Verder moet je onderscheid maken tussen vermogen en verbruik:
  • vermogen is momentaan en dat druk je uit in W of kW, bijvoorbeeld een lamp heeft een maximaal vermogen van 50 W
  • verbruik is de hoeveelheid geleverde of afgenomen energie (of warmte), verbruik ontstaat als je gedurende een periode een vermogen afneemt. Als je een lamp van 50 W een uur lang laat branden verbruikt hij 50 W x 1 h = 50 Wh. Een warmtepomp die twee uur lang met een afgiftevermogen van 2 kW draait heeft 4 kWh warmte geproduceerd.

• jacovn
nou eindelijk nieuws.. Week 7 staat geplanned.
Warmtepomp is geinstalleerd in week 39 (27 september)

Hebben we straks 19 weken op electra gedraaid.

• Deleon78
  • Nu online
Spannend, @jacovn! Hoeveel heb je nou elektrisch gestookt?

Bij ons is last-minute de warmtepomp afgezegd. Volgende week komt de CV op gas en het is nu even wachten op de aannemer van de netbeheerder (vdHeuvel) wanneer ze gas kunnen aansluiten. Tot nu toe zijn ze superflexibel, dus ik heb goede hoop dat we het huis over niet al te lange tijd kunnen verwarmen. Voor nu maar een elektrische bouwverwarmer geplaatst, maar dat is verre van ideaal :X En het verbruik is ook pijnlijk :)

• jacovn
@Deleon78
2018 4779 kWh
2019 1667 kWh

Maar dat is totaal we verbruiken zelf ook wel wat.
Het zat tussen de 80 en 100 kWh per dag zeg maar.

jacovn wijzigde deze reactie 18-01-2019 09:51 (20%)

• Deleon78
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:50:
@Deleon78
2018 4779 kWh
2019 1667 kWh

Maar dat is totaal we verbruiken zelf ook wel wat.
Het zat tussen de 80 en 100 kWh per dag zeg maar.
Thanks! Dat valt nog enigzins mee, maar dat is wellicht omdat ik voorlopig met bouwkachels zit... maar echt goedkoop is het ook niet.
Straks extra genieten zullen we maar zeggen ;)

• KC27
@Deleon78 Wat is de reden dat je de warmtepomp hebt afgezegd en toch hebt gekozen voor een CV op gas?

• Deleon78
  • Nu online
.
Waterwingebied, veel boringen.

Deleon78 wijzigde deze reactie 23-01-2019 00:10 (89%)

• Hayke
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11:08
Het gaat hier heel veel over warmtepompen en nieuwbouw, maar... Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een versleten warmtepomp?

Wij hebben een huis gekocht, bouwjaar 2004, dat als één van de eersten gasloos is opgeleverd. De tijd ver vooruit, met een (eerste generatie) Itho WPU 6 brine/water warmtepomp, zonnecollectoren, boiler. Prachtig systeem! We zijn nu 14 jaar later en ons systeem valt dagelijks in een storing. Volgens de monteur is de compressor min of meer overleden. Kan gebeuren na 14 jaar!

Maar nu ontstaan de problemen, want het is nog maar de vraag of een vervangende compressor überhaupt leverbaar is, en veel andere onderdelen zijn niet meer beschikbaar. Dus, we moeten binnenkort de warmtepomp vervangen. Nog meer verdrietig nieuws: boiler en zonnecollectoren zijn niet compatibel met de huidige Itho warmtepompen, dus als bij vervangen moet gelijk de hele shabang opnieuw gekocht. Brengt me bij mijn vraag...

Heeft iemand hier dat al eens gedaan? Hoe moeilijk of makkelijk was dat? En is het eenvoudig om andere merken (Nibe?) op de bestaande bron aan te sluiten? Is lucht/water een alternatief? En wat doen we dan met de bron?

• jerh
Hayke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:56:
Het gaat hier heel veel over warmtepompen en nieuwbouw, maar... Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een versleten warmtepomp?

Wij hebben een huis gekocht, bouwjaar 2004, dat als één van de eersten gasloos is opgeleverd. De tijd ver vooruit, met een (eerste generatie) Itho WPU 6 brine/water warmtepomp, zonnecollectoren, boiler. Prachtig systeem! We zijn nu 14 jaar later en ons systeem valt dagelijks in een storing. Volgens de monteur is de compressor min of meer overleden. Kan gebeuren na 14 jaar!

Maar nu ontstaan de problemen, want het is nog maar de vraag of een vervangende compressor überhaupt leverbaar is, en veel andere onderdelen zijn niet meer beschikbaar. Dus, we moeten binnenkort de warmtepomp vervangen. Nog meer verdrietig nieuws: boiler en zonnecollectoren zijn niet compatibel met de huidige Itho warmtepompen, dus als bij vervangen moet gelijk de hele shabang opnieuw gekocht. Brengt me bij mijn vraag...

Heeft iemand hier dat al eens gedaan? Hoe moeilijk of makkelijk was dat? En is het eenvoudig om andere merken (Nibe?) op de bestaande bron aan te sluiten? Is lucht/water een alternatief? En wat doen we dan met de bron?
Ik heb hier vanaf de bron een verdeler zitten, daar kun je volgens mij gewoon elke w/w wp op aansluiten. Er zijn niet zo heel veel merken compressor, je hebt een paar grote spelers, dus je kan kijken welke erin zit.

En zonneboiler is toch niet afhankelijk van de wp. Ik heb hier een vat staan waarop zowel wp als collectoren zitten, die doen niks samen. Of zit de besturing daarvan in je wp. Dat kun je dan met een controller en pomp van bijvoorbeeld resol afsplitsen, dat valt wel mee qua kosten.

• Hayke
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11:08
jerh schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:34:
[...]

Ik heb hier vanaf de bron een verdeler zitten, daar kun je volgens mij gewoon elke w/w wp op aansluiten. Er zijn niet zo heel veel merken compressor, je hebt een paar grote spelers, dus je kan kijken welke erin zit.

En zonneboiler is toch niet afhankelijk van de wp. Ik heb hier een vat staan waarop zowel wp als collectoren zitten, die doen niks samen. Of zit de besturing daarvan in je wp. Dat kun je dan met een controller en pomp van bijvoorbeeld resol afsplitsen, dat valt wel mee qua kosten.
Thanks! dat maakt het allemaal alweer iets minder eng :-)
De boiler is in onze WPU onderdeel van de wp, maar daar valt dus wel wat op te verzinnen. En iets anders aan de bron vastmaken moet dus ook kunnen.

• jerh
Hayke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:22:
[...]

De boiler is in onze WPU onderdeel van de wp, maar daar valt dus wel wat op te verzinnen. En iets anders aan de bron vastmaken moet dus ook kunnen.
In het ergste geval heb je een nieuwe boiler nodig, ook die hebben niet het eeuwige leven.

• KC27
@Hayke Ik heb sinds drie maanden een warmtepomp met grondbron. Ik heb begrepen dat de bron veel langer meegaat dan de warmtepomp. Verder heb ik een losse boiler bij mijn warmtepomp genomen omdat een geïntegreerde set te hoog en te zwaar was om in de kelderruimte te plaatsen. Nu staan ze mooi naast elkaar te stralen.Dus dat zou voor jou ook een oplossing kunnen zijn.

• austin_77
Hayke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:56:

Even zoeken in dit topic had je dit opgeleverd:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

• austin_77
Hayke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Een bestaande bron niet gebruiken is zonde. Ervanuitgaande dat de bron goed is 😉 Lucht/lucht of lucht/water haalt het qua rendement niet bij water/water, al helemaal niet qua koelen en bijbehorend comfort.
Lees vanaf pagina 13 dit topic na en dan zul je veel verhalen van renovaties zien. Wellicht dat je dat kan helpen. Helaas is de techniek van 15 jaar geleden inmiddels hopeloos achterhaald qua interne isolatie, kwaliteit materiaal, etc

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22-02 20:55
Wij zijn bezig met nieuwbouw. Gisteren is bij ons geboord: 90 m diep, 7 meter uit elkaar. Volgens mij krijgen we een Itho Daalderop pomp. Onze W-installateur werkt altijd met dit merk. Gewoon water. Hoop dat het een goede keuze is.

Ik probeer hier wat kennis op te doen omtrent W/W warmtepompen, als ik dit topic lees moet je zelf een deskundige worden om met dit apparaat om te leren gaan. Ik had gehoopt dat het gewoon een kwestie is van de thermostaat op de juiste temperatuur zetten :)

• Cpt.Chaos
Dat is het ook. Mocht het toch niet helemaal lekker werken dan neem je contact op met de installateur, daar heb je immers voor betaald.
Maar begin iig met de stooklijn naar beneden te stellen.

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22-02 16:48

stefijn

DBlogic

Wij zijn ook bezig met een warmtepomp met grondboring.

Het is toch normaal dat een leverancier met een (transmissie)berekening ondersteund dat hun systeem voldoet aan onze eisen in technische zin? M.a.w. ik krijg een offerte, en verlang van de leverancier dat hij onderbouwt dat dat systeem ook voldoet, vóórdat ik een definitieve bestelling doe?

Volgens de leverancier zou een 3kw systeem voldoen, dus ik heb gezegd: prima, maar onderbouw dat.

Ik krijg nu al 3 maanden beloftes dat er een berekening komt ("binnen 2-3 weken") maar elke keer blijft het uit. Nu begint de leverancier hem te knijpen dat als het systeem niet voldoet hij een berekening heeft gemaakt en ik het systeem niet aanschaf.

stefijn wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:38 (33%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22-02 20:55
Cpt.Chaos schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:32:
Dat is het ook. Mocht het toch niet helemaal lekker werken dan neem je contact op met de installateur, daar heb je immers voor betaald.
Maar begin iig met de stooklijn naar beneden te stellen.
Wat is de stooklijn? Dat woord zegt me al niks, sorry.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13:34

T-Infinity

Heen en weer....

austin_77 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:03:
[...]

Lucht/lucht of lucht/water haalt het qua rendement niet bij water/water, al helemaal niet qua koelen en bijbehorend comfort.
Misschien een beetje nuance. Lucht/lucht kan een hogere maximale COP halen dan water/water. Echter het nadeel is dan weer dat dit natuurlijk niet het hele jaar lukt en dat de lucht/lucht het in de winter aflegt vanwege de lage buitentemperaturen terwijl je met w/w een lauwe bron hebt. Overall legt de lucht/lucht het af ja, maar daar staat weer tegenover dat je er al 1 hebt hangen voor zo'n 1500 euro.

Hoe zit het met koelen zonder dat je het vocht af voert zoals bij een lucht/lucht wp? Wordt het dan niet juist benauwd door de hogere luchtvochtigheid?

• austin_77
T-Infinity schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Misschien een beetje nuance. Lucht/lucht kan een hogere maximale COP halen dan water/water. Echter het nadeel is dan weer dat dit natuurlijk niet het hele jaar lukt en dat de lucht/lucht het in de winter aflegt vanwege de lage buitentemperaturen terwijl je met w/w een lauwe bron hebt. Overall legt de lucht/lucht het af ja, maar daar staat weer tegenover dat je er al 1 hebt hangen voor zo'n 1500 euro.

Hoe zit het met koelen zonder dat je het vocht af voert zoals bij een lucht/lucht wp? Wordt het dan niet juist benauwd door de hogere luchtvochtigheid?
Ik ging een beetje kort door de bocht inderdaad 😋

Onze woning heeft een WTW ventilatie. Die voert vocht af middels eigen afvoer. Daarnaast is de minimale vloertemp bij koelen 18 graden anders inderdaad condens. Deze manier van koelen is erg comfortabel want juist geen ‘droge’ luchtstromen en met de afgevoerde warmte wordt de bron weer geregenereerd.

• stefijn

stefijn

DBlogic

stefijn schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:36:
Wij zijn ook bezig met een warmtepomp met grondboring.

Het is toch normaal dat een leverancier met een (transmissie)berekening ondersteund dat hun systeem voldoet aan onze eisen in technische zin? M.a.w. ik krijg een offerte, en verlang van de leverancier dat hij onderbouwt dat dat systeem ook voldoet, vóórdat ik een definitieve bestelling doe?

Volgens de leverancier zou een 3kw systeem voldoen, dus ik heb gezegd: prima, maar onderbouw dat.

Ik krijg nu al 3 maanden beloftes dat er een berekening komt ("binnen 2-3 weken") maar elke keer blijft het uit. Nu begint de leverancier hem te knijpen dat als het systeem niet voldoet hij een berekening heeft gemaakt en ik het systeem niet aanschaf.
iemand hier iets over te zeggen?

• PolderPloer!
stefijn schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:44:
[...]

iemand hier iets over te zeggen?
3 kW lijkt mij erg weinig, geef eens wat meer info:

Isolatiewaarde, grootte huis, ook warm water maken met de WP? Manier van ventileren?

• stefijn

stefijn

DBlogic

Mijn vraag is of ik van een mogeljke leverancier mag verwachten dat hij (rekentechnisch) onderbouwt dat zijn systeem voldoet vóór ik het bestel.

In eerste instantie kreeg ik meerdere keren te horen "ja het voldoet", mijn reactie was dan: ja, onderbouw dat maar. Maar dat traject loopt nu al erg lang en ik moet er flink aan trekken om een daadwerkelijke onderbouwing te krijgen..

Het gaat om een Nilan Compact P Geo. Dat is een w/w-wp van 3kw en l/l-wp van 1,5kw in één systeem (met 180L boiler).
In totaal dus min of meer 4,5kw. Het w/w-wp deel wordt alleen gebruikt voor de (vloer)verwarming. De l/l-wp is onderdeel van een (geintegreerde) 350m3 balansventilatie en maakt warm water. Systeem kan topkoeling op vloer en lucht tot 10 graden onder de buitentemp.

Ben wezen kijken in een huis van 250m2 over 3 verdiepingen en daar voldeed het iig prima. Was wel een hogere isolatiewaarde

De info van ons huis:
- 650m3 (binnenruimte)
- 2 personen
- 107m2 benedenverdieping met vloerverwarming (1 slaapkamer, 1 badkamer, 1 bijkeuken, open keuken/woonkamer)
- 40m2 open bovenverdieping met vide, geen verwarming op de (open) verdieping
- RCwaarden vloer/wand/dak: 5,5 / 5,6 / 6,5
- SIP casco op een Hectar fundering
- zal semiluchtdicht gemaakt worden (geen blowertest, wel een hoop tape)

https://i.postimg.cc/qgJJCxm6/heuvelstraat-aanzicht2.png

stefijn wijzigde deze reactie 24-01-2019 20:50 (4%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@stefijn bij mijn weten moet de installateur rekentechnisch onderbouwen waarom het systeem voldoende capaciteit heeft voordat het wordt geplaatst. Er moet o.a. een melding van de boring gedaan worden waarbij deze gegevens ook aangeleverd moeten worden.

Aangezien hiervoor een hoop details en rekenwerk nodig is kan ik me voorstellen dat ze geen zin hebben om dit helemaal uit te werken voordat je het contract getekend hebt. Afhankelijk van hoe de prijs daarin verwoord staat maakt het voor jou ook weinig uit - je kunt er vanuit gaan dat de capaciteit voldoende is omdat ze anders hun eigen certificering in gevaar brengen.

Tja

• jacovn
Ik heb ook maar gevraagd om de isso berekeningen en wat ze in de bodem verwachten.
Er was nu sprake van 1 boring, maar daar geloof ik niet meer in of die moet 200 meter diep worden of zoiets.

Op www.dinoloket.nl kun je wel zoeken naar openbaar gemaakte boring gegevens.

Beetje om onze locatie heen zie ik grofweg (het verschilt best wel paar kilometer uit elkaar)
Tot 6 a 7 meter klei en leem
Van 7-40 meter zand (fijn midden en grof)
Van 60-80 meter klei en leem
Van 80 meter en dieper meerendeel zandlagen met laagjes veen en klei.

Edit:

Op warmtepomp weetje staat ongeveer opbrengst.
Kiezel, zand droog <20 watt per meter
Kiezel zand watervoerend 55-65 watt per meter
Klei/leem vochtig 30-40 watt per meter

Dan kom ik bij 120 meter rond de 5.6 kW(minimaal) tot 6.8 kW (maximaal) uit. (met aan name dat alles hieronder wel nat is)

Weinig preciese manier, maar bij gebrek aan beter krijg ik wel een idee.

Edit 2:
Net gehoord dat het 1 x 120 meter wordt. Dus waardes aangepast.

jacovn wijzigde deze reactie 29-01-2019 10:02 (99%)

• jerh
stefijn schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:32:
Mijn vraag is of ik van een mogeljke leverancier mag verwachten dat hij (rekentechnisch) onderbouwt dat zijn systeem voldoet vóór ik het bestel.

In eerste instantie kreeg ik meerdere keren te horen "ja het voldoet", mijn reactie was dan: ja, onderbouw dat maar. Maar dat traject loopt nu al erg lang en ik moet er flink aan trekken om een daadwerkelijke onderbouwing te krijgen..

Het gaat om een Nilan Compact P Geo. Dat is een w/w-wp van 3kw en l/l-wp van 1,5kw in één systeem (met 180L boiler).
In totaal dus min of meer 4,5kw. Het w/w-wp deel wordt alleen gebruikt voor de (vloer)verwarming. De l/l-wp is onderdeel van een (geintegreerde) 350m3 balansventilatie en maakt warm water. Systeem kan topkoeling op vloer en lucht tot 10 graden onder de buitentemp.

Ben wezen kijken in een huis van 250m2 over 3 verdiepingen en daar voldeed het iig prima. Was wel een hogere isolatiewaarde

De info van ons huis:
- 650m3 (binnenruimte)
- 2 personen
- 107m2 benedenverdieping met vloerverwarming (1 slaapkamer, 1 badkamer, 1 bijkeuken, open keuken/woonkamer)
- 40m2 open bovenverdieping met vide, geen verwarming op de (open) verdieping
- RCwaarden vloer/wand/dak: 5,5 / 5,6 / 6,5
- SIP casco op een Hectar fundering
- zal semiluchtdicht gemaakt worden (geen blowertest, wel een hoop tape)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan laat je toch gewoon zelf een warmteverliesberekening maken, kost een paar honderd euro en heb je een onafhankelijk rapport. Of je geeft die leverancier aan dat je voor de berekening wilt betalen, het is toch een paar uur werk en dat je deze dan zsm wilt ontvangen.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ik heb nu een afspraak met de leverancier dat op hun kosten een berekening wordt gemaakt. Als ik alsnog niet voor hun systeem kies - omdat het alsnog niet voldoet - betaal ik de helft van de berekening, dus op zich is het geregeld.

Het punt is meer dat ik al 3 maanden beloftes krijg dat ik de berekening ga krijgen - die telkens niet nagekomen worden - en dat de leverancier aangeeft dat ik de eerste ben die er expliciet om vraagt. Dat vind ik wat vreemd.

• jerh
stefijn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:17:
Ik heb nu een afspraak met de leverancier dat op hun kosten een berekening wordt gemaakt. Als ik alsnog niet voor hun systeem kies - omdat het alsnog niet voldoet - betaal ik de helft van de berekening, dus op zich is het geregeld.

Het punt is meer dat ik al 3 maanden beloftes krijg dat ik de berekening ga krijgen - die telkens niet nagekomen worden - en dat de leverancier aangeeft dat ik de eerste ben die er expliciet om vraagt. Dat vind ik wat vreemd.
Dat begrijp ik an sich wel. Hier werd de berekening iov de installateur gedaan door een onafhankelijke partij. Dus niet de wp leverancier. Het lijkt me dat de meeste wp leveranciers geen verstand van de berekening hebben, wel van wat ze met de uitkomsten er van moeten doen.

• Deleon78
  • Nu online
Nou nog een eenduidige interpretatie van de berekening :X
Als je hier terugleest (of Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2) zie je dat er nogal verschil in interpretatie zit.

Deleon78 wijzigde deze reactie 29-01-2019 09:01 (57%)

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 15:06
Een kleine update van onze kant, hier zijn de twee bronnen geboord, 2x 100m dat voor een 6KW (iets te kietelen naar 8 8) )van Nibe. Omgeving Den Bosch, met de opmerking dat wij zelf aangegeven hebben dat we liever te ruim in de grondboring zitten dan te krap.

Boren duurde 2 dagen door wat tegenslag met een juiste locatie te vinden (veel oud puin in de grond..).

Mocht er intresse zijn, ik heb eventueel wat foto's van het boren.

cossy nl wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:38 (0%)
Reden: typo

• stefijn

stefijn

DBlogic

Wat kostte die boring?

• cossy nl
Ik zal vanavond precies na kijken, maar dacht 7k ex de BTW zo uit mijn hoofd.

• jacovn
Ze komen bij ons 5 Februari. Week eerder dan afgegeven planning.

• cossy nl
jacovn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:38:
Ze komen bij ons 5 Februari. Week eerder dan afgegeven planning.
Wel de "goedkeuring"(als in acceptatie van de aanmelding van de boring) van de gemeente al binnen?
Bij ons kwam de schriftelijk op de dag zelf, de mail hadden wij gelukkig al eerder binnen.

cossy nl wijzigde deze reactie 31-01-2019 13:41 (7%)
Reden: toevoeging over de goedkeuring

• jacovn
Nee, dat zou de instalateur met Nathan afhandelen.
En zal de briefenbus in de gaten houden.

• jacovn
E
cossy nl schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:38:
Een kleine update van onze kant, hier zijn de twee bronnen geboord, 2x 100m dat voor een 6KW (iets te kietelen naar 8 8) )van Nibe. Omgeving Den Bosch, met de opmerking dat wij zelf aangegeven hebben dat we liever te ruim in de grondboring zitten dan te krap.
Krigen jullie een inverter WP of een aan/uit type.

Mij is namelijk verteld dat je niet zo maar een te grote bron kunt nemen omdat een inverter alleen inverteerd aan de afgifte kant. De bron kant zou aan gaan als er vraag is aan de afgifte kant.
Dus als de afgifte terug gaat naar minimaal en je bron levert veel te veel zou het systeem niet goed in balans zijn.

Maar ja, is dit waar ? Of is het een valse reden om te verbloemen dat ze een te kleine bron leveren voor (te) veel geld.

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22-02 19:45
Hoe kan een te grote bron negatief werken voor het systeem? De pomp moet harder werken omdat er meer slag is. Maar de temperatuur stijgt toch niet met een boring meer, lijkt me. De temperatuur zal alleen constanter zijn.

Bij een bekende met een horizontale collector hadden ze afgelopen jaar een storing omdat de ingaande temperatuur over de 17 graden ging.

• jacovn
Eindelijk antwoord.
120 meter diep, 1 boring, is 5,56 kW

Met het dinoloket kom ik daar ook op uit als onderwaarde.
Brains schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:57:
Hoe kan een te grote bron negatief werken voor het systeem? De pomp moet harder werken omdat er meer slag is. Maar de temperatuur stijgt toch niet met een boring meer, lijkt me. De temperatuur zal alleen constanter zijn.
Dat was mijn gedachte ook, alleen kan ik er weinig over vinden.

Zal wel een Pi de WP laten monitoren en als de bron uit onder de 0 graden komt maar aan de bel trekken.
Zeggen dat ik het er niet echt mee eens ben doet weinig denk ik.

jacovn wijzigde deze reactie 03-02-2019 11:49 (70%)

• Deleon78
  • Nu online
jacovn schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:46:
Eindelijk antwoord.
120 meter diep, 1 boring, is 5,56 kW
Dat is meer dan 50W per meter. Dat is erg optimistisch volgen mij, maar ik heb geen praktijkervaring (alleen veel gelezen). Bij ons werd 20W/m aangehouden.

Maar je hebt het goed geregeld met garantie, dus laat ze het maar uitzoeken. Enige waar rekening mee gehouden moet worden, is je tuinaanleg bij een nieuwe boring. Hij wordt helemaal overhoop gehaald (afh van de grootte van je kavel) en er komen buizen tussen de bronnen en de woning. Daar moet je opletten met fundering en plaatsen van bomen.

• jerh
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:45:
E
[...]

Krigen jullie een inverter WP of een aan/uit type.

Mij is namelijk verteld dat je niet zo maar een te grote bron kunt nemen omdat een inverter alleen inverteerd aan de afgifte kant. De bron kant zou aan gaan als er vraag is aan de afgifte kant.
Dus als de afgifte terug gaat naar minimaal en je bron levert veel te veel zou het systeem niet goed in balans zijn.

Maar ja, is dit waar ? Of is het een valse reden om te verbloemen dat ze een te kleine bron leveren voor (te) veel geld.
Ik schreef al eerder, volgens mij is dit onzin. Je bron wordt niet warmer door meer boringen. Als je heel diep boort, kan je inderdaad een wijkcentrale starten. Maar nu echt nog niet.

Ik zou toch aandringen op 2 boringen, ik vind die installateur en Nathan echt heel vreemd bezig. Ik zou eens checken wat er nu aanbesteed is door de installateur, je hebt best kans dat deze op de boring probeert te besparen en zo iets heeft van ik zie wel of ik er mee weg kom. Nog een keer je tuin open, wil je echt niet.

• PolderPloer!
jerh schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Ik schreef al eerder, volgens mij is dit onzin. Je bron wordt niet warmer door meer boringen. Als je heel diep boort, kan je inderdaad een wijkcentrale starten. Maar nu echt nog niet.

Ik zou toch aandringen op 2 boringen, ik vind die installateur en Nathan echt heel vreemd bezig. Ik zou eens checken wat er nu aanbesteed is door de installateur, je hebt best kans dat deze op de boring probeert te besparen en zo iets heeft van ik zie wel of ik er mee weg kom. Nog een keer je tuin open, wil je echt niet.
Helemaal mee eens!

@jacovn Garantie daar zit een dikke MAAR bij... Je krijgt garantie op de bron, stel ze moeten een tweede boring bijplaatsen, prima zou je denken, das toch gratis. Dat klopt. Maar de gevolgschade voor je tuin gaan zit nooit bij de garantie in. Tegels opnieuw leggen, tuin opnieuw aanlegen, extra gat naar huis of preventief een extra loze leiding laten leggen (niet 1 met 90 graden bocht, maar een ruime radius). En tot slot moet je de garantie ook nog claimen en toegezegd krijgen, dus gezeur krijg je sowieso.

Kleine anekdote: Ik heb een WW warmtepomp nu 3 jaar. Na 2 jaar super mooi gedraaid te hebben keek ik een naar de manometers en bleek de druk in mijn bron op 0 bar te staan. Dus ik bijvullen. Na 2 dagen was ie weer leeg. Je snapt het al, een lek. Nadat ik zelf veel gezocht heb, en bepaalde delen middels een schrijvende meter onder druk heb laten staan, zat er niets anders op dan de Armaflex isolatie van de leidingen te halen in de hoop dat het daar ergens zou zitten en niet in de tuin. Gelukkig bleek er een wartel geknapt te zijn, maar daar kwam ik dus pas na enkele weken achter (soms lekte hij veel, soms weinig, maar nooit ergens lekkage aangetroffen). Bleek de Armaflex er zo goed omheen te zitten, dat al het water (soms 7 liter per nacht) en glycol tussen de buis en de isolatie naar de mantelbuis lekte en daar in de grond onder ons huis werd opgenomen. Dus ik de inboedelverzekering bellen en alles uitgelegd, wat denk je? Kreeg ik de vervanging van de isolatie (best duur, moet professioneel en dampdicht worden aangebracht) betaald door de verzekering? Nee, als reden gaven ze dat het armaflex bij de installatie hoort en dus geen gevolgschade is en de verzekering denkt alleen gevolgschade bij lekkages. (dus bv vloerbedekking die stuk is en zo).

Ik weet wel dat jij in een andere situatie zit, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat je niet blind moet varen op garantie, verzekering en vooral zelf moet blijven nadenken. Ik zou rechtstreeks contact opnemen met de boorder en vragen wat een extra bron boren erbij kost (denk ook aan de verdeler bij 2 bronnen ipv 1).

• jacovn
@jerh @PolderPloer!
Bedankt, ik heb al een mail gestuurd en ga straks bellen.
Nathan projects heeft weinig zin om particulieren te helpen lijkt het. Die verwezen me terug naar de instalateur.

• jerh
jacovn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 06:50:
@jerh @PolderPloer!
Nathan projects heeft weinig zin om particulieren te helpen lijkt het. Die verwezen me terug naar de instalateur.
Dan aangeven dat dit ten koste van hun goede naam gaat. Er wordt hier nu al een tijdje van alles over Nathan geschreven, wat niet echt positief is.

• PolderPloer!
jacovn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 06:50:
@jerh @PolderPloer!
Heb je nou al eens een andere boorder geraadpleegd? Er zijn er genoeg. Vraag gewoon een offerte op met daarbij in de aanvraag je capaciteitsvraag. Ik zou bellen ipv mailen, dan nemen ze je veel serieuzer. Zeg dat je overweegt een WP te nemen en dat je graag een offerte wilt voor 6 of 8 kW bron.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True