Hier geen bypass, of je moet de ongeregelde beneden verdieping als bypass zien.
Ik krijg de badkamer niet boven de 21 graden, net zoals de was/droog ruimte. (Nu 20.6 en 20.5 na de verwarmings run van vannacht)
De kamer is daartegen te warm met 22.9
Dus we moeten de flow door de ongeregelde vloer iets minderen denk ik. Er zou ook een koppeling tussen de naregeling en de wp zijn, maar daar geloof ik niets van omdat mijn gewenste temperatuur in badkamer en was/droog hok niet gehaald worden.
Ik heb verder een IR paneel voor de badkamer gekocht, maar dat is meer een handdoek droger want hij komt op een timer. Optioneel ook een stroom punt in plafond, waar ook nog een IR paneel gemonteerd kan worden. De jongste dochter heeft het nog steeds wel comfortabel genoeg dus dat IR paneel komt er denk ik niet.
KC27 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:35:
Ik heb een warmtetransmissieberekening gemaakt en deze voor 100 euro door een rekenbureau over laten doen. Wij komen beide uit op 6 kW thermisch (-10 oC, 5 m/s). Nathan heeft daar buiten mij om voor de bron 4 kW van gemaakt en dus een krappe bron geboord.
Komende zomer ga ik koelen en daarmee ga ik de bron regenereren.
Ik heb een extra schriftelijke garantie gekregen van Nathan dat als bij een volgend stookseizoen (2019/2020) de brontemperatuur bij vrieskou onder de 0 oC zakt ik gratis een tweede bron krijg.
Conclusie als je alles (wp en bron) bij één partij legt kun je verhaal halen.
Nathan boort standaard een kleinere bron dan je warmte verlies berekening aangeeft is mij verteld.
Ik kon de uitleg niet 100% begrijpen, maar het kwam erop neer dat de bron kant niet als een inverter werkt, maar een on/off regeling is.
Als de bron dan meer energie levert dan de afgifte kant kan verwerken (met een inverter in ons geval), dan kan het systeem niet regelen.
Waar de uitleg dan spaak op loopt is dat we een 6 kW bron krijgen, en de inverter kan naar 2 kW terug regelen. Kan het ding dan maar een factor 3 aan wat dat betreft ?
————————
Edit:
Zie in de datasheet (SWCV 92K3) staan:
Wärmequelle
Volumenstrom: minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
l/h. 300 ı 1050 ı 2000
Heizkreis
Volumenstrom: minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
l/h 200 ı 720 ı 1500
Dus de bron kant kan niet lager dan 300 liter per uur, en de afgifte kant niet onder de 200 liter per uur.
Dat zal wel te maken hebben met de delta-t aan beide kanten.
———————
Misschien dat er iemand hier zit die dit beter uitleggen kan ?
Verder is me verteld dat met een bron de WP beter werkt dan zuiver electrisch, dit omdat ik me zorgen maakte vanwege de 6 kW bron met een 9.2 kW inverter.
Het zou bij -10 niet overal 21 celcius blijven is me wel verteld.
Maar wellicht gaan ze er vanuit dat het E element bijspringt in zulke gevallen ?
De 3 fase is een wassen neus bij ons model. Intern is 1x230 volt 16A voor de inverter, en de 2 andere fases zitten op E element (max 6500 watt bij ons wat ik nu zie)
En andere 230 volt aansluiting is voor de pompen, regel electronica etc.
[
Voor 63% gewijzigd door
jacovn op 06-01-2019 10:25
]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase