Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 12 ... 111 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Ik heb vanmorgen weer gesproken met de instaleur. Die heeft de WVB naar Nathan door gestuurd en de berekening terug gekregen. Die bieden de bron aan en garanderen dat hij niet onder de nul komt.
Hij wil zelf geen berekeningen doen en geen risico nemen, dat besteed hij uit.
Daar kan ik prima mee leven.

Hij zou vragen wat een extra 120 meter boring kosten moet. Maar liet een beetje doorschemeren dat als hij onder 0 komt ze hem gratis aanleggen en het zo maar eerst proberen.

Dus ik heb maar de rpi die ik er toch al voor gekocht had klaarstaan. Die zal ik morgen inrichten met influxdb, python en grafana. Dan zet ik alle parameters maar in de database en kan er later gegvens uit trekken. Zit in een pidrive kastje met 320 GB hdd, dus die is direct niet vol.

We hebben nu de temperatuur beneden iets te warm, 1e verdieping goed en 2e te koud.
Dus de flow beneden moet iets lager zodat de naregeling boven iets meer tijd krijgt (er zou een koppeling met de WP komen zodat de naregeling ook warmte kan blijven vragen nadat de ongeregelde zone op temperatuur is)

Maar kijken hoe de bron zich gedraagd.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:59
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:45:
E
[...]

Krigen jullie een inverter WP of een aan/uit type.
Wij krijgen de volgende: https://www.nibe.eu/nl-nl...ompen/NIBE-F1255-PC-_-893

Wat een modulerende warmte pomp is volgens de omschrijving met en Inverter-gestuurde compressor.

[ Voor 8% gewijzigd door cossy nl op 05-02-2019 09:32 . Reden: extra text ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag geen boring, maandag gehoord het zou donderdag worden. Vandaag gehoord het wordt morgen.
Vrijdag komt dan de persoon die de leidingen naar binnen aan gaat leggen, en volgende week wordt het geactiveerd. Beetje omslachtig en rommelig zo maar goed..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Deleon78 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:48:
[...]

Balen, zeker als je rekening moet houden met vrij zijn etc :(
Ja, donderdag halve dag vrij genomen, en nu ben ik nog aan het werk, dus morgen komt wel goed uit, al wordt het een kort nachtje, 07:30 zouden ze er al zijn.

Update:
Gat zit erin, 130 meter zodat er met wat inzakken 125 meter overblijft.

Ik weet nu ook waarvoor ze de grondmonsters in die vakjes stoppen.
Nadat de leiding erin gezakt is, moet het aangevuld worden met grind waar zandlagen zitten, en waar ze door klei lagen heen gaan moet klei ingestort worden.
In die bakjes kunnen ze per 4 meter zien wat waar zit.

Er is 124.x meter slang de grond in gegaan, zit nog een halve meter boven maaiveld.

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 06-02-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:37
jacovn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 00:40:
[...]

Ja, donderdag halve dag vrij genomen, en nu ben ik nog aan het werk, dus morgen komt wel goed uit, al wordt het een kort nachtje, 07:30 zouden ze er al zijn.

Update:
Gat zit erin, 130 meter zodat er met wat inzakken 125 meter overblijft.

Ik weet nu ook waarvoor ze de grondmonsters in die vakjes stoppen.
Nadat de leiding erin gezakt is, moet het aangevuld worden met grind waar zandlagen zitten, en waar ze door klei lagen heen gaan moet klei ingestort worden.
In die bakjes kunnen ze per 4 meter zien wat waar zit.

Er is 124.x meter slang de grond in gegaan, zit nog een halve meter boven maaiveld.
Heb je een foto gemaakt van de grondmonsters? Dan kun je daarmee terugrekenen wat het vermogen is.

En de boormeester nog gevraagd wat hij van kwaliteit van de grond vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Meer klei dan in model op dinoloket.
Omdat alles nat was moest hij me aanwijzen wat klei en zand was. Sommige stukken klei was overduidelijk.
De 2e klei laag is wel meter of 25-30 dik. Daaronder zit dan 45 meter zand en dat zit dan in watervoerend pakket (de watervoorziening laag is dat)m

Uodate:
Uitlezen WP was niet zo moeilijk.
Opslaan in influxdb iets moeilijker omdat ik niet goed gelezen had en het json formaat niet goed opbouwde.
Maar het lukt nu gelukkig, even nadenken welke parameters ik op wil slaan, de pyhon code aanpassen en in de crontab instellen van hoe vaak te draaien

[ Voor 40% gewijzigd door jacovn op 08-02-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:11:
Omdat alles nat was moest hij me aanwijzen wat klei en zand was. Sommige stukken klei was overduidelijk.
De 2e klei laag is wel meter of 25-30 dik. Daaronder zit dan 45 meter zand en dat zit dan in watervoerend pakket (de watervoorziening laag is dat)m

Uodate:
Opslaan in influxdb iets moeilijker omdat ik niet goed gelezen had en het json formaat niet goed opbouwde.
Maar het lukt nu gelukkig, even nadenken welke parameters ik op wil slaan, de pyhon code aanpassen en in de crontab instellen van hoe vaak te draaien
Bij mij was het maar 75 m diep waarvan ca 10 meter klei.
Er zijn om de 2,5 meter bodemmonsters genomen: dus 30 monsters.
Ik heb van ieder monster een klein jamflesje voor mezelf gevuld.
Ik ben ooit nog eens van plan om een lange smalle glazen maatbeker van 30 ml te kopen en dan iedere ml te vullen met bodem (zand, klei, fijn grind) van een opvolgende diepte zodat ik een mooi overzicht van mijn bodemprofiel krijg.

@jacovn
Ik ben ook op zoek naar "kant en klare" software om data uit mijn AI warmtepomp te importeren in een database: "beter goed gekopieerd dan slecht zelf ontworpen".
Heb je voor mij een link waar ik die kan vinden?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 23:08
KC27 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:16:
[...]
@jacovn
Ik ben ook op zoek naar "kant en klare" software om data uit mijn AI warmtepomp te importeren in een database: "beter goed gekopieerd dan slecht zelf ontworpen".
Heb je voor mij een link waar ik die kan vinden?
Ik gebruik Home Assistant icm met Luxtronik component om mijn Alpha Innotec warmtepomp uit te lezen en alles waardes te loggen. Dit werkt echt perfect. Op web en mobiel.

Zie:
Luxtronik component: https://github.com/Bouni/Home-Assistant-Luxtronik
Parameters betekening: https://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=18219334 en https://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=18219334

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/warmtepomp1.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/warmtepomp2.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/warmtepomp3.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/warmtepomp4.png

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
@GAEvakYD Dat ziet er mooi uit. Log je ook de uitgang HUP, de cv pomp, wat doet deze als er geen warmtevraag meer is? Bij onze AI blijft deze een urrtje of 7-8 naadraaien nadat alle groepen al dichtgestuurd worden door alpha home. Geeft een hoop lawaai zo over de overstort draaien voor jan met de korte achternaam.
Hebben jullie daar ook last van? Verlaging van de stooklijn zou de oplossing moeten zijn maar het lijkt ernaar dat alpha home zich helemaal niet aan welke stooklijn dan ook houdt en zelf maar wat bedenkt.
Met een buitentemperatuur van 9 graden waagt hij het nog om Ta=32 te berekenen. Waarna hij naar 120Hz gaat en een uurtje later uit omdat het op temperatuur is en dan alles dicht stuurt, met HUP nog op 100% nadraaiend. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die home assist oplossing is wellicht wel de simpelste om snel een overzicht van iets te krijgen.

Ik ben met python bezig om dingen uit te lezen (temperatuur sensoren, warmtepomp, electra meters) en dan sla ik de data op in influxdb. Daarna moet ik nog met grafana er iets van maken.

Ik wilde toch wat meer weten hoe python werkt, dus vind het wel leuk om te doen. Het zijn maar een paar regels code om data uitte lezen.

Heb in basis dit gebruikt om de WP uit te lezen: https://github.com/doppel...blob/master/luxtronik2.py

En om het naar influxdb te sturen: https://influxdb-python.r...o/en/latest/examples.html

Dit draait op een raspberry pi, waar ik een soort van IOT ding van wil maken met mqtt broker en met dingen als node red etc ook wat gaan proberen.

Daar zijn diverse voorbeelden van te vinden. Maar kant en klaar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:11:

Uodate:
Watervoerend pakket is fijn, heb ik hier twee keer. Dat geeft je bron een boost qua capaciteit.

Ben benieuwd hoe je volgende week draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:11:
[...]

Watervoerend pakket is fijn, heb ik hier twee keer. Dat geeft je bron een boost qua capaciteit.

Ben benieuwd hoe je volgende week draait.
Ik ben ook heel benieuwd.
Monitoren gaat goed, doe nu:
- T bron in
- T bron uit
- T verwarming uit
- T verwarming retour
- T gewenst (thermostaat)
- T SWS gemeten
- T SWS gewenst
- T buiten

Dat per 10 minuten via de crontab.
Ik denk dat ik het maar per minuut ga doen.

Verder zijn er nog vermogen parameters maar ik heb nog niet duidelijk of het opgenomen vermogen is, of thermisch vermogen.
Ik heb een electra meter met MBUS voor de WP en naverwarmer aansluiting hangen, dus daar kan ik electra meten (MID gecertificeerd)
Als de WP nu thermische energie zou meten zou wel mooi zijn. Maar even verder zoeken.

In de hierboven genoemde link naar de parameters staat bijvoorbeeld dit:
151 ID_WEB_WMZ_Heizung Wärmemengenzähler Heizung Wert / 10 kWh
152 ID_WEB_WMZ_Brauchwasser Wärmemengenzähler Brauchwasser Wert / 10 kWh
153 ID_WEB_WMZ_Schwimmbad Wärmemengenzähler Schwimmbad Wert / 10 kWh
154 ID_WEB_WMZ_Seit Wärmemengenzähler Gesamt Wert / 10 kWh
155 ID_WEB_WMZ_Durchfluss LWärmemengenzähler Durchfluss Keine l / h

Kan ook domweg alles gaan loggen, maar er zitten volgens mij wel veel parameters bij waar je niets aan hebt. Maar eens goed naar kijken wat zinvol is en wat niet

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 09-02-2019 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:28:
@GAEvakYD Dat ziet er mooi uit. Log je ook de uitgang HUP, de cv pomp, wat doet deze als er geen warmtevraag meer is? Bij onze AI blijft deze een urrtje of 7-8 naadraaien nadat alle groepen al dichtgestuurd worden door alpha home. Geeft een hoop lawaai zo over de overstort draaien voor jan met de korte achternaam.
Hebben jullie daar ook last van? Verlaging van de stooklijn zou de oplossing moeten zijn maar het lijkt ernaar dat alpha home zich helemaal niet aan welke stooklijn dan ook houdt en zelf maar wat bedenkt.
Met een buitentemperatuur van 9 graden waagt hij het nog om Ta=32 te berekenen. Waarna hij naar 120Hz gaat en een uurtje later uit omdat het op temperatuur is en dan alles dicht stuurt, met HUP nog op 100% nadraaiend. 8)7
Ik toon inderdaad ook de HUP. Ik kom er nu alleen achter dat ik de HUP alleen maar toon maar nog niet opsla. Default heb ik uitgezet dat alles waardes die binnenkomen ook worden opgeslagen. Dat voorkomt dat mijn Home assistant Database ontploft. Ik heb de HUP nu wel laten loggen, dus ik zal het eens in de gaten houden.

De waardes die ik toon (en nu ook log) zijn de volgende. Die zijn allemaal wel uit de honderden waardes te halen in dat document dat ik in mijn vorige post benoemde.

- 'ID_WEB_VBOout' #brinepomp / Ventilator
- 'ID_WEB_ZUPout' #Aanvullende circulatiepomp
- 'ID_WEB_HUPout' #verwarmings-circulatiepomp
- 'ID_WEB_VD1out' #Compressor 1
- 'ID_WEB_Temperatur_TVL' #Aanvoer
- 'ID_WEB_Temperatur_TRL' #Retour
- 'ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ' #Backup???
- 'ID_WEB_Temperatur_TBW' #Tabwater gemeten
- 'ID_WEB_Temperatur_TA' #Buitentemp
- 'ID_WEB_Temperatur_TWE' #Bron in
- 'ID_WEB_Temperatur_TWA' #Bron uit
- 'ID_WEB_RBE_RT_Ist' #Huidige ruimte temperatuur
- 'ID_WEB_WP_BZ_akt' #bedrijfsmodus pomp
- 'ID_WEB_Freq_VD' #Compressorfrequentie ,
- 'ID_WEB_HZIO_PWM' #Regelsignaal circulatiepomp

Bij mij komt het aantal Hz volgens mij nooit boven de 100Hz. Met deze temperaturen is Max aantal Hz op 88 gebleven de afgelopen dagen. De aanvoer temperatuur is dan Max 27.5 graad. Toen het buiten zo koud was vorige week heb ik wel die 100Hz gezien en een aanvoer temp van 28/29 graden.
jacovn schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Ik ben ook heel benieuwd.
Monitoren gaat goed, doe nu:
- T bron in
- T bron uit
- T verwarming uit
- T verwarming retour
- T gewenst (thermostaat)
- T SWS gemeten
- T SWS gewenst
- T buiten
Ik log dus ook alleen maar 10-15 waardes, de rest heb ik niet in HA ingesteld. Weet je zo hoe bij jou die gewenste ruimte temp( thermostaat) parameter heet? In die Duitse handleiding kan ik die nergens vinden. Ik dacht dat het één van deze was, maar helaas.
- 'ID_WEB_Temperatur_RFV' #Raumtemperatur Raumstation 1
- 'ID_WEB_HauptMenuAHP_Temp' #ID_WEB_HauptMenuAHP_Temp
- 'ID_WEB_SEC_TVL_Soll' # Temperatur Vorlauf Soll

[ Voor 23% gewijzigd door GAEvakYD op 09-02-2019 11:01 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@GAEvakYD
Er is een thermostaat en een buiten voeler.
Volgens mij heb je van de buitenvoeler alleeen een IST
Van een thermostaat heb je een IST en een SOLL normaal gesproken.

Als ik weer thuis ben en tijd heb zal ik wel kijken wat binnenkomt op welke parameter. Beide opslaan lijkt me wel handig ook om gedrag te zien hoeveel de IST van de SOLL af wijkt en de tijd die het duurt om het te halen.

Buitentemperatuur
15 ID_WEB_Temperatur_TA Aussentemperatur

Thermostaat 1 is denk ik deze:
23 ID_WEB_Temperatur_RFV Raumtemperatur Raumstation 1 Wert / 10

Edit:
Veld 23 geeft bij mij -0.2 aan (zou juiste getal moeten zijn)
Veld 142 geeft bij mij -2.0 aan (moet x 0.1 en wordt dan -0,2)
Veld 143 geeft bij mij -2.0 aan (moet x 0.1 en wordt dan -0,2)

Edit 2:
Thermostaat zou deze kunnen zijn:

227 ID_WEB_RBE_RT_Ist Raumtemperatur Istwert Wert / 10 °C
228 ID_WEB_RBE_RT_Soll Raumtemperatur Sollwert Wert / 10 °C

De RBE is de thermostaat die ik aan de muur heb hangen
Afbeeldingslocatie: https://www.ki-portal.de/wp-content/uploads/2014/03/AlphaInnotec_RBE.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door jacovn op 09-02-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@GAEvakYD hoe heb jij de stooklijn dan staan nu dat je op zulke lage temperaturen draait? Wij zitten op 30 bij -20 en 18/18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:36:
@GAEvakYD hoe heb jij de stooklijn dan staan nu dat je op zulke lage temperaturen draait? Wij zitten op 30 bij -20 en 18/18.
Bij mij staat die zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/stooklijn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Dat is zelfs nog hoger dan bij ons. Raar dat hij bij ons dan warmer loopt.
Ik was al van mening dat Alpha home niks doet met de stooklijn en daar lijkt het nu aardig op.
Hoe staat het dan in Alpha home ingesteld? Onder systeem-professional, dan de ruimte, verwarmingsmode. Correctietijd en regeling versterking. Hiero 120/2,0%. Nu weer is het 10 graden en vraagt hij 31,5. Waanzin! Ingestelde temperatuur is wel 22,5 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:34:
Dat is zelfs nog hoger dan bij ons. Raar dat hij bij ons dan warmer loopt.
Ik was al van mening dat Alpha home niks doet met de stooklijn en daar lijkt het nu aardig op.
Hoe staat het dan in Alpha home ingesteld? Onder systeem-professional, dan de ruimte, verwarmingsmode. Correctietijd en regeling versterking. Hiero 120/2,0%. Nu weer is het 10 graden en vraagt hij 31,5. Waanzin! Ingestelde temperatuur is wel 22,5 trouwens.
Uhm Alpha home gebruik ik niet. Volgens mij zou ik die er wel bij krijgen.

Voordat ik mijn Home Assistant integratie had gebruikt ik
-Alpha App. Nuttelozen app die alleen heel beperkt wat temperaturen laat zien, maar niet de details die hij vraagt nu.
-de http://www.heatpump24.de inlog die ik ooit gekregen heb, maar dat is weinig bijzonders. Hetzelfde als wat ik op de pomp zelf zo kan zien in de menu's.
-webserver pagina op de pomp zelf. Bij mij: http://192.168.x.x/Webserver/index.html. Daar haal ik bijvoorbeeld de volgende waardes uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Retour-begrensd 40.0°C
Hysterese HR    2.0 K
Hysterese Tapw. 5.0 K
TR Verhoging max    3.0 K
Vrijgave ZWE    -16.0°C
TDI-Ingestelde temp.    65.0°C
T-WQ min.   -9.0°C
T-HG max.   120.0°C
Verlagen tot    -20.0°C
Aanvoer max.    64.0°C
T-verschil in   4.0 K
T-verschil uit  2.0 K
T-verschil max  70.0°C
TEE Verwarming  2.0 K
TEE Tapwater    5.0 K
min. Bron aanv. Max.    0.0°C
Aanvoer max. Grensw.    64.0°C
Hysterese koeling   2.0 K
Tapwater max.   58.0°C
Min. retourtemp.    15.0°C
min. aanvoer koeling    14.0°C

Kun je hier wat mee? Anders moet je me eens uitleggen hoe ik Alpha Home kan connecten. Die brakke app blijft maar laden als ik hem installeer en opstart. Ik gok dat die lokaal een warmtepomp zoekt, maar na 10 min en meerdere pogingen heb ik heb die app maar opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Dit is ook een boeiend scherm met instellingen die ik via webserver van de pomp zelf bekijk.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/wpinstelling.png

Ik zie daar een optie E.zuinige pomp. Die staat op Nee, maar ik ben wel erg benieuwd wat die optie doet

De optie energie staat op nee, maar die heeft ook 4 andere opties. V5 -100, V10-200, V20 - 400, V2-40

Iemand enig idee wat deze instellingen doen?

[ Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 09-02-2019 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@GAEvakYD
Dank voor je voorbeeld scherm.
Als ik http://192.168.178.x/Webserver/index.html ingaf kreeg ik alleen een scherm met de menu-optie "informatie", maar niet met "Instelling" en "Toegang Verbruiker".
Maar door gebruik te maken van mijn eigen ingestelde wachtwoord krijg ik nu ook het uitgebreide scherm.
Als je dan het installateurswachtwoord invult bij "Toegang" kun je alle installateurs instellingen aanpassen ('don't do this at home!!).

In de handleiding (https://www.nathan.nl/wp-...MD2_Lux_installer_2.1.pdf , pag 50) staat:
E.zuinige pomp Efficiënte pomp
  • Ja = aansturing van een efficiënte verwarmingscirculatiepomp via 0 - 10 V (Analog Out 2)
  • Nee = geen energie-efficiënte pomp aangesloten
Energie
  • Moet in combinatie met de ‘Energiemeting’ volgens de gegevens in de betreffende handleiding worden ingesteld.
Bij mij staat wel pompoptimalisatie aan en dat werkt perfect: op dit moment draait mijn vloerverwarmingspomp (HUP) op 20% en de pomp van de bron (Ventil.-BOSUP) op 25%.
Bij mij staat "Energie" ook op "Nee".

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik kan op het moment niet kijken want ik zit in het buitenland, en weet ook niet het ip adres, dat kan ik in de warmtepomp zelf zien?
Als ik weer thuis ben over drie weken dan zal ik daar eens naar kijken.

Ik krijg ook maar geen antwoord van de installateur op mijn vragen omtrent het rare gedrag van de warmtepomp, heel vervelend weer.

pompoptimalisatie is dat de pomp vooraf begint te draaien, wat ik ervan begrepen heb. Als de warmtepomp denkt dat er over tien minuten warmtevraag is dan start hij de pomp alvast om nog iets met het retourwater te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:54:
Ik log dus ook alleen maar 10-15 waardes, de rest heb ik niet in HA ingesteld. Weet je zo hoe bij jou die gewenste ruimte temp( thermostaat) parameter heet? In die Duitse handleiding kan ik die nergens vinden. Ik dacht dat het één van deze was, maar helaas.
- 'ID_WEB_Temperatur_RFV' #Raumtemperatur Raumstation 1
- 'ID_WEB_HauptMenuAHP_Temp' #ID_WEB_HauptMenuAHP_Temp
- 'ID_WEB_SEC_TVL_Soll' # Temperatur Vorlauf Soll
Vrijwel zeker dat de ist en soll van de thermostaat deze zijn:

Uitgetest en ik krijg voor zowel de ist als de soll (parameter 227 en 228) 22 graden terug.
Het is 22.5 op de RBE en er wordt nog verwarmd. Maar dit komt door de lage druk error in het systeem omdat de bron nog niet aangesloten zit. geactiveerd is.

Wel kan ik beter zien hoe warm het water de vloer in gaat als de interne meters kloppen.
Tout is 24 en Tin is 20, en daar wordt het warmer mee in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jacovn schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:22:
[...]

Vrijwel zeker dat de ist en soll van de thermostaat deze zijn:

Uitgetest en ik krijg voor zowel de ist als de soll (parameter 227 en 228) 22 graden terug.
Het is 22.5 op de RBE en er wordt nog verwarmd. Maar dit komt door de lage druk error in het systeem omdat de bron nog niet aangesloten zit.

Wel kan ik beter zien hoe warm het water de vloer in gaat als de interne meters kloppen.
Tout is 24 en Tin is 20, en daar wordt het warmer mee in huis.
Thanks, dat waren ze inderdaad.

Ook maar eens uitzoeken of ik ook de Sollwert kan instellen via HA. Opzicht kom ik nooit aan de ingestelde temperatuur, maar heel af en toe wil ik wel eens 1 graadje aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:35:
[...]

Thanks, dat waren ze inderdaad.

Ook maar eens uitzoeken of ik ook de Sollwert kan instellen via HA. Opzicht kom ik nooit aan de ingestelde temperatuur, maar heel af en toe wil ik wel eens 1 graadje aanpassen.
Even gezocht.

De RFV devices van deze parameters
ID_WEB_Temperatur_RFV

Zijn dit soort dingen: https://www.nathan.nl/wp-.../83019100aNL_RFV-DK_1.pdf

Voorloper van de RBE lijkt het,
Vermoedelijk kun je er max 3 aansluiten, en is dat vervangen door alpha home of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik hoop dat dit het goede topic is :)

Wij hebben een nieuwbouwhuis met Water/ Waterpomp, vloerverwarming, zonnepalen en WTW installatie, Nul-Op-De-meter woning. Dan waren de markering termen :+

Alles bevalt vrij goed op het feit na dat de woning erg droge lucht heeft. Zeker de slaapkamer willen we met een hogere luchtvochtigheid hebben.

(De exacte luchtvochtigheid heb ik nog niet gemeten, hier moet ik nog even een meter voor aanschaffen).

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik lees oplossingen van planten in huis, luchtbevochtigers tot complete HomEvap systemen (waar ik betwijfel of ze het uberhaupt doen...).

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Atlas
Die lage luchtvochtigheid ligt waarschijnlijkheid meer aan de lucht WTW dan aan de vloerverwarming/warmtepomp.
Als je opwarmt kan er meer vocht in de lucht in principe, dus de verwarming methode zou je uit kunnen sluiten denk ik.

Een lucht WTW zou vochtige lucht uit kunnen blazen en droge lucht naar binnen, en dan daalt de Luchtvochtigheid. Een WTW met Enthalpiewisselaar lost dat probleem op. Dat kan bij Zehnder bijvoorbeeld.

Wij hebben een itho QF en op dit moment is in alle kamers op 1e en 2e verdieping de relatieve luchtvochtigheid >50% (af te lezen via de uponor naregeling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Cpt.Chaos
Ik heb ook Alpha Home en bij mij draait het vrijwel probleemloos en momenteel heel stabiel.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke instellingen er bij jou voor zorgen dat het systeem zo "flippert".

Ik heb wel gemerkt dat het systeem "zelflerend" is.
Dat wil zeggen dat je niet steeds de instellingen moet wijzigen want dan kun je het systeem aardig van de wijs brengen. Ik breng een wijziging aan en dan wacht ik twee dagen om het effect daarvan terug te zien voordat ik weer verder aanpas.
Verder grijpt Alpha Home inderdaad in op ingestelde de stooklijn. Als in een ruimte de ingestelde temperatuur wordt overschreden dan wordt door het systeem de waterflow naar de groepen in die ruimte dichtgezet, maar als anderzijds de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald dan wordt door het systeem de stooklijn verhoogd.
Voordeel van Alpha Home is voor mij dat ik iedere ruimte apart goed kan regelen zonder dat ik moet gaan ingrijpen in de waterflow van iedere groep (alle flowregelaars van alle groepen staan bij mij helemaal open). Onder regelen bedoel ik wel traag regelen. Het blijft LTV (laag temperatuur vloerverwarming).
Ik heb de instellingen nu zo dat de WP runs maakt van ca 10 uur of langer, waarbij mijn modulerend 6 kW systeem momenteel draait op ca 30-40% (2,5 kW). Ook de pompen van de vloerverwarming en de bron draaien op 40%. Het elektraverbruik van de warmtepomp (inclusief productie van warm tapwater) ligt op ca 12 kWh elektriciteit per dag.
Ik ben onder de indruk gekomen van de mogelijkheden van HAS. Ik ga de komende weken de HAS software op een raspberry pi installeren en alles loggen, zodat ik ook de COP kan berekenen en optimaliseren. Zodra ik resultaten heb zal ik ze hier laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Bij ons staan de groepen wel wat geknepen, we hebben de 9kW versie, die max 1500l/h verpompt, we hebben bijna 30 groepen liggen dus als alles open staat gebeurt er boven niks. Alles staat nu ongeveer op 1,5l/min. Ik zie bij ons niet echt dat de stooklijn gevolgd wordt, altijd dezelfde Taal ongeacht het weer. Ik wil eigenlijk ook de dat naar 4 hebben ipv 5, dan draait de HUP iets sneller wat net wat beter is met zoveel groepen en kan de Ta omlaag.

Jullie hebben ook geen last dat de HUP zolang blijft nadraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik heb vandaag ook eindelijk mijn garantie certificaat van Nathan / Duratherm. Ik vraag me alleen af of dit mij enige vorm van comfort geeft. Het zegt volgens mij niet zo veel.

code:
1
2
3
4
5
 Duratherm geeft door middel van dit certificaat een uitdrukkelijke garantie van 25 jaar op de duurzame werking van het gesloten collectorsysteem. Duratherm gaat hierbij uit van een gemiddelde temperatuur die hoger is dan 0 graden, hetgeen zich vertaalt in een hoge C.O.P. van uw warmtepomp.

De mechanische boringen zijn op basis van BRL SIKB 2100 uitgevoerd door Duratherm Nederland B.V. volgens het procescertificaat "Mechanisch Boren".

Het Verticale Bodem Warmte Wisselaarsysteem wordt aangelegd volgens de kwaliteitsnormen en richtlijnen voor bodemcollectoren zoals opgesteld door de SIKB-BRL 11000.

Vooral het punt gemiddeld temperatuur die hoger is dan 0 graden. Er staat niet welke temperatuur en ook niet hoe ze het gemiddelde berekenen. Over welke termijn, etc etc. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GAEvakYD schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:52:
Ik heb vandaag ook eindelijk mijn garantie certificaat van Nathan / Duratherm. Ik vraag me alleen af of dit mij enige vorm van comfort geeft. Het zegt volgens mij niet zo veel.

code:
1
2
3
4
5
 Duratherm geeft door middel van dit certificaat een uitdrukkelijke garantie van 25 jaar op de duurzame werking van het gesloten collectorsysteem. Duratherm gaat hierbij uit van een gemiddelde temperatuur die hoger is dan 0 graden, hetgeen zich vertaalt in een hoge C.O.P. van uw warmtepomp.

De mechanische boringen zijn op basis van BRL SIKB 2100 uitgevoerd door Duratherm Nederland B.V. volgens het procescertificaat "Mechanisch Boren".

Het Verticale Bodem Warmte Wisselaarsysteem wordt aangelegd volgens de kwaliteitsnormen en richtlijnen voor bodemcollectoren zoals opgesteld door de SIKB-BRL 11000.

Vooral het punt gemiddeld temperatuur die hoger is dan 0 graden. Er staat niet welke temperatuur en ook niet hoe ze het gemiddelde berekenen. Over welke termijn, etc etc. Wat vinden jullie?
ALs je gemiddeld maar net boven de 0 graden uitkomt, is dan een LWWP niet veel efficienter? De gemiddelde buitentemperatuur (zeker als je overdag draaien prioritiseerd) is immers veel hoger. Alles behalve December, Januari en februari zit gemiddeld boven de 5gr.
Bovendien kun je in de zomer dan profiteren van de hoge temperaturen voor SWW bedrijf.
Blijf het raar vinden dat ze zo'n mooie (en dure) techniek (mogelijk) zo kritisch uitvoeren, voor iets meer geld is het wel goed en superieur qua COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Dit gaat over de garantie die je krijgt op de bron temperatuur he. Je wilt in ieder geval niet dat de bron temp onder de 0 graden zakt omdat dan inderdaad je cop slechter zal zijn. Afgelopen weken was mijn bron temperatuur rond de 4.5-5 graden.

Ook wel boeiend is dat de borders alleen maar garanties afgeven op de minimale temperatuur, maar in de zomer is het natuurlijk andersom en wil je niet dat de temperatuur boven de 16 graden ofzo komt ivm je vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Wij hebben een stuk papierwerk met de brontemperaturen erop vermeld. Daar staat een verwachte begin- en eindtemperatuur na 30 jaar op. Allebei rond de 8 graden.
Daar zitten we nu ook aan, onze bron is wel iets dieper dan berekend, 184 ipv 160.

Een maximale temperatuur zal je niet halen. Met koelen wordt er vergeleken met verwarmen nauwelijks warmte aan de bron toegevoegd. Zal misschien 1-2 graden max zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Mijn bron temperatuur was in de zomer rond de 15 a 16 graden. Dat was wel direct na oplevering en de reactie vanuit Nathan was toen dat er eerst een winter overheen moest, zodat de bron temperatuur komende zomer als het goed is lager zou moeten zijn.

Van wie heb jij dat papierwerk gekregen Cpt.Chaos? Was dat ook van Nathan / Duratherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
We hebben eerst de Timax EPG berekening naar Siso (daar hebben wel meer mensen hun pomp vandaan lees ik zo) gestuurd, daar kwam dan een vermogen uit, toen hebben we de bron iets groter gewild. Dit is dan allemaal naar Remon, de boorder, gegaan en deze heeft aan de hand van de warmteverliesberekening en de bron een ontwerptemperatuur gegeven. Jaar 1: 8 graden, jaar 25: 7,25 graden.
We hebben niets gehad van Nathan.
Remon is wel een nette partij voor boringen trouwens.

• jerh
GAEvakYD schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:34:
Dit gaat over de garantie die je krijgt op de bron temperatuur he. Je wilt in ieder geval niet dat de bron temp onder de 0 graden zakt omdat dan inderdaad je cop slechter zal zijn. Afgelopen weken was mijn bron temperatuur rond de 4.5-5 graden.

Ook wel boeiend is dat de borders alleen maar garanties afgeven op de minimale temperatuur, maar in de zomer is het natuurlijk andersom en wil je niet dat de temperatuur boven de 16 graden ofzo komt ivm je vloerkoeling.
Ik zit op dit moment boven de 9 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
@GAEvakYD
Op de papieren die ik van Nathan heb gezien noemen ze geen gemiddelde, alleen dat het niet onder 0 komt (ook niet in pieklast)

Pieklast zul je best wel hebben als ze helt van ventilatie verilies in de bron berekening stoppen.
Ik zou niet zo makkelijk de ventilatie uit kunnen zetten als het erg koud is, en dan verwacht ik wel dat het verwarmings systeem de zaak wel warm kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-06 08:01
jerh schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:15:
[...]

Ik zit op dit moment boven de 9 graden.
Mijn bronleeftijd is ondertussen 15 jaar en hier ook boven de 9 graden 8)

Edit:
Mijn bron is 2x 100m. Eerst wilde men 3x60m boren, echter de vele lagen kiezel zorgden voor zoveel frust en kapotte boorkoppen dat men voor 2x 100m gekozen heeft destijds.Schijnbaar ook genoeg watervoerende grondlagen want ik ben nog nooit onder de 8 graden gekomen met mijn aanvoertemp bronzijde.

[ Voor 39% gewijzigd door austin_77 op 16-02-2019 17:46 . Reden: Aanvullende specs bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gebruiken er hier ook mensen hun bron om ventilatielucht voor te verwarmen (winter) en voor te koelen (zomer) voor de balansventilatie? Bevalt dit (d.w.z. was het de extra investering waard)? Hoeveel kW onttrekt dit (hartje winter) aan de bron? Is daar bij je boring rekening mee gehouden? Hoe succesvol ontvochtigt dit de aangezogen lucht in de zomer?

Aanleiding voor al deze vragen: van plan zo'n unit aan te schaffen, samen met water/water warmtepomp. (Vooraan in beeld: EcoForest ecoGEO B2 1-9kW.) Mede nieuwsgierig hoeveel koeling in de zomer mogelijk is, voordat het huis te vochtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Deze is leuk:
https://www.bouwformatie....niek&utm_term=lees_verder

Zal ik het de instalateur melden dat ik al 3 maanden een niet goed werkende bron heb :)
20€ voor een blok van 4 uur niet werken is meer vergoeding dan 4 uur x 6.6 kWh = 26.4 kWh a €0.21 = €5,55 betalen voor stroom.
100 dagen met elk 6 blokjes van 4 uur a €20 = €12.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:19:
Deze is leuk:
https://www.bouwformatie....niek&utm_term=lees_verder

Zal ik het de instalateur melden dat ik al 3 maanden een niet goed werkende bron heb :)
20€ voor een blok van 4 uur niet werken is meer vergoeding dan 4 uur x 6.6 kWh = 26.4 kWh a €0.21 = €5,55 betalen voor stroom.
100 dagen met elk 6 blokjes van 4 uur a €20 = €12.000
Moet je wel op stadsverarming zitten... en je hebt een plicht om de schade zo gering mogelijk te houden. Dus je had dan beter zelf een bron boring kunnen regelen. Doet ie het nu goed? En is je verbruik gekelderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Moet je wel op stadsverarming zitten... en je hebt een plicht om de schade zo gering mogelijk te houden. Dus je had dan beter zelf een bron boring kunnen regelen. Doet ie het nu goed? En is je verbruik gekelderd?
Bron is er, leidingen zijn aangesloten op de WP.
Er moet nu een monteur van Nathan komen om het activeren.

Update: eind van deze week of begin volgende week komen ze met een datum.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 20-02-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 08:17
Vraagje, ik zie in dit topic veel W/W warmtepompen met een verticale bron, maar weinig met een horizontale bron.

Omdat ik bij mijn nieuwe woning meer dan voldoende grond heb, wil ik graag een horizontale bron aanleggen. Weten jullie zo plekken waar ik meer informatie kan vinden? Ik heb al veel gezocht, maar kan tot op heden nog weinig informatie vinden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
ArnoudN schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:22:
Vraagje, ik zie in dit topic veel W/W warmtepompen met een verticale bron, maar weinig met een horizontale bron.

Omdat ik bij mijn nieuwe woning meer dan voldoende grond heb, wil ik graag een horizontale bron aanleggen. Weten jullie zo plekken waar ik meer informatie kan vinden? Ik heb al veel gezocht, maar kan tot op heden nog weinig informatie vinden.
Moet je zoeken op grabencollector, oa haustechnik.de staat er vol mee. Inclusief foto's, calculatie's etc. Is in DLD veel populairder dan hier, omdat ze daar minder postzegel formaat kavels hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 10:26
Hier hebben ze er een aangelegd:
http://vlierdenseweg.blogspot.com/?m=1

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hoe hebben jullie met dit weer de warmtepomp regeling ingesteld staan? Het viel mij op bij het koude weer van paar weken geleden dat mijn pomp voornamelijk nachts aan het verwarmen ging. Maar nu met dit weer gaat die nachts nog steeds verwarming, ook als de thermostaat gemeten temperatuur ruim onder de ingestelde waarde zit. Bijv het is binnen 21.9 door de lekkere zon overdag en de ingestelde waarde staat op 20.5, dan gaat die toch een paar uur lang staan verwarmen. Dat kost me elke dag 8-10 kWh die niet nodig zijn. Het gaat om een Alpha Innotec pomp en bijbehorende thermostaat.

Mijn installateur heeft met Nathan gebeld en die gaven aan dat de buitentemperatuur dit deed omdat de pomp hier ook naar keek. Zijn advies was om een klokprogramma in te stellen, zodat die alleen mocht verwarmen tussen 0700 en 2300. Ik vind dit maar een heel vreemd advies, want de warmtepomp zou toch slimmer moeten zijn. Maar goed gisterenavond een klokprogramma erin gezet zodat die in de nacht niet mocht verwarmen. Nu zie ik dat die vannacht toch weer om 0430 begonnen is met verwarmen. Ook nu was de gemeten temperatuur in de ruimte vanuit de RBE ruim voldoende tov de ingestelde temp.

Als ik de thermostaat naar 19.5 of 20 zet dan gaat die ook verwarmen, maar zachter. Volgens mij komt het puur door een instelling dat de pomp veel te veel de buitentemperatuur meeneemt, die deze dagen rond het vriespunt zit.

Ik zou natuurlijk elke dag de thermostaat naar 17 kunnen zetten, en in ochtend weer omhoog maar dit klinkt zo 1980 wat ik deed met mijn CV ketel. Mijn vorige huis met een Aan/Uit warmtepomp had hier totaal geen last van.

Hebben jullie tips of advies hoe dit aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:15
Nu woon ik aan een flinke sloot: kan ik het slootwater niet gebruiken om een warmtepomp mee te bedienen? Kan hier maar bar weinig over vinden.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 13:59
Ben daar ook wel benieuwd naar. Zou ook nog leuke effecten kunnen geven als veel woningen langs de elfstedenroute warmte uit het water zouden halen. :-).
Paar nadelen lijken mij:
- Het mogelijk bevriezen van de wisselaar
- Effecten op flora/fauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MeTooPV schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:31:
Ben daar ook wel benieuwd naar. Zou ook nog leuke effecten kunnen geven als veel woningen langs de elfstedenroute warmte uit het water zouden halen. :-).
Paar nadelen lijken mij:
- Het mogelijk bevriezen van de wisselaar
- Effecten op flora/fauna.
Je zult of een gesloten ‘radiator’ met glycol moeten gebruiken of zorgen dat de aanvoer van feitelijk slootwater een eind onder het oppervlak gebeurt. Dat bevriest in principe nooit.

Effecten op flora en fauna zijn ook relevant. Zeker met gebruik van glycol denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-02-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

NiGeLaToR schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:18:
Nu woon ik aan een flinke sloot: kan ik het slootwater niet gebruiken om een warmtepomp mee te bedienen? Kan hier maar bar weinig over vinden.
Zoek op google naar de 'warmtepomp oppervlaktewater'.

In principe is oppervlaktewater een hele makkelijk bron, als er voldoende van aanwezig is. Je legt tyleenslang van voldoende lengte in de sloot en je bron is klaar. Net als bij aardwarmte gebruik je voor huis-tuin-en-keukengebruik een gesloten bron. Hoe het vergunningstechnisch zit weet ik niet.

Wat versta je overigens onder een sloot? In mijn Achterhoekse belevingswereld is dat een ondiepe watergang van hooguit een paar meter breed. Het lijkt me dat je daar maar beperkt warmte aan kunt onttrekken tenzij er veel stroming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Femme schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Zoek op google naar de 'warmtepomp oppervlaktewater'.

In principe is oppervlaktewater een hele makkelijk bron, als er voldoende van aanwezig is. Je legt tyleenslang van voldoende lengte in de sloot en je bron is klaar. Net als bij aardwarmte gebruik je voor huis-tuin-en-keukengebruik een gesloten bron. Hoe het vergunningstechnisch zit weet ik niet.

Wat versta je overigens onder een sloot? In mijn Achterhoekse belevingswereld is dat een ondiepe watergang van hooguit een paar meter breed. Het lijkt me dat je daar maar beperkt warmte aan kunt onttrekken tenzij er veel stroming is.
Ja ik kom veel sites tegen die het concept uitleggen en een enkele demo of rapport waaruit blijkt dat het een oplossing kan zijn, maar bijvoorbeeld vergunningsdeel of praktijk gebruik erg weinig.

Sloot hier achter is een meter of 8 breed, in het midden 1,60 diep, maar langs mijn walkant maar een centimeter of 60 diep. Stroming is er permanent omdat het is aangesloten op de sluis systemen in de regio (NH polders), maar om te zeggen 'riviertempo', nee. Geen idee hoeveel potentiële warmte capaciteit dit dan zou opleveren. Probleem voor de tyleenslang oplossing is het periodieke maaien van de waterplanten. Daar is m'n aanzuigslang voor de beregening al eens mee gesnoeid.

Edit: ik vond wel dit op een wiki pagina.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-02-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:46:
Hoe hebben jullie met dit weer de warmtepomp regeling ingesteld staan? Het viel mij op bij het koude weer van paar weken geleden dat mijn pomp voornamelijk nachts aan het verwarmen ging. Maar nu met dit weer gaat die nachts nog steeds verwarming, ook als de thermostaat gemeten temperatuur ruim onder de ingestelde waarde zit. Bijv het is binnen 21.9 door de lekkere zon overdag en de ingestelde waarde staat op 20.5, dan gaat die toch een paar uur lang staan verwarmen. Dat kost me elke dag 8-10 kWh die niet nodig zijn. Het gaat om een Alpha Innotec pomp en bijbehorende thermostaat.

Mijn installateur heeft met Nathan gebeld en die gaven aan dat de buitentemperatuur dit deed omdat de pomp hier ook naar keek. Zijn advies was om een klokprogramma in te stellen, zodat die alleen mocht verwarmen tussen 0700 en 2300. Ik vind dit maar een heel vreemd advies, want de warmtepomp zou toch slimmer moeten zijn. Maar goed gisterenavond een klokprogramma erin gezet zodat die in de nacht niet mocht verwarmen. Nu zie ik dat die vannacht toch weer om 0430 begonnen is met verwarmen. Ook nu was de gemeten temperatuur in de ruimte vanuit de RBE ruim voldoende tov de ingestelde temp.

Als ik de thermostaat naar 19.5 of 20 zet dan gaat die ook verwarmen, maar zachter. Volgens mij komt het puur door een instelling dat de pomp veel te veel de buitentemperatuur meeneemt, die deze dagen rond het vriespunt zit.

Ik zou natuurlijk elke dag de thermostaat naar 17 kunnen zetten, en in ochtend weer omhoog maar dit klinkt zo 1980 wat ik deed met mijn CV ketel. Mijn vorige huis met een Aan/Uit warmtepomp had hier totaal geen last van.

Hebben jullie tips of advies hoe dit aan te pakken?
Dit gedrag ken ik ook wel.

Hier werkt de RBE meeting/reugkoppeling ook (nog) niet goed.
Dus elke nacht begint er een verwarmingsrun, wat op die tijd actuele temperatuur ook is. De RBE staat wel op 22 celcius.

Ik heb dat van de temperatuur aan het plafond gang waar de lucht van de WTW langs stroomt naar de kamer.
Die was gister middag 21.8 graden, begint te zakken tussen 20:00 en 21:00 naar 21.5, vervolgens rond 02:00 vanochtend naar 21.2 en dan begint de WP rond 08:00 zie ik pas weer stijging, maar dan warmt de hal ook op door opkomend zonlicht. Helaas meet de fibaro sensor maar 1 x per 3 uur. Zal wellicht in te stellen zijn.

Ik zou ook wel beter willen snappen hoe de regeling werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
De hele warmtepomp draait op berekende retourtemperatuur weersafhankelijk. Volgens de stooklijn moet er een bepaalde retourtemperatuur behaald worden. Als het in de nacht dusdanig fris is dat de retourtemperatuur te hoog moet worden slaat de pomp aan. Hij wordt dan tegengehouden of afgezet door de naregeling. De pomp kijkt ook naar het weerbericht dus als er bekend is dat het vannacht -10 wordt dan gaat hij ook aan.
@GAEvakYD Had je de hup nog gelogd en wat kwam daar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Cpt.Chaos schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:34:
De hele warmtepomp draait op berekende retourtemperatuur weersafhankelijk. Volgens de stooklijn moet er een bepaalde retourtemperatuur behaald worden. Als het in de nacht dusdanig fris is dat de retourtemperatuur te hoog moet worden slaat de pomp aan. Hij wordt dan tegengehouden of afgezet door de naregeling. De pomp kijkt ook naar het weerbericht dus als er bekend is dat het vannacht -10 wordt dan gaat hij ook aan.
@GAEvakYD Had je de hup nog gelogd en wat kwam daar uit?
Zeker. Ik zie dat de HUP (verwarming circulatiepomp) door de dag heen veel vaker aan gaat dan de compressor en dus dat er vraag is naar verwarming/heet water. Zie de data van vandaag. Daarop zie je ook wat ik zei dat rond 0445 de compressor is gaan draaien voor de verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/verwarming_circulatiepomp.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/compressor.png

[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 27-02-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Het gedrag van jouw hup is begrijpelijk. Jij hebt altijd een groep open? Als de Tr hoger is dan Tgewenst dan kan de pomp gaan lopen. De vijf minuten blokken zijn van de energiezuinige pomp instellingen.
Je kan in de luxtronic ook nachtverlaging van een graad toepassen. Dan schuift de hele stooklijn een graad naar beneden tussen 2300 en 0600. Misschien dat dat helpt. Is het maan-symbool in stooklijn menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Cpt.Chaos schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:27:
Het gedrag van jouw hup is begrijpelijk. Jij hebt altijd een groep open? Als de Tr hoger is dan Tgewenst dan kan de pomp gaan lopen. De vijf minuten blokken zijn van de energiezuinige pomp instellingen.
Je kan in de luxtronic ook nachtverlaging van een graad toepassen. Dan schuift de hele stooklijn een graad naar beneden tussen 2300 en 0600. Misschien dat dat helpt. Is het maan-symbool in stooklijn menu.
Ik heb de beneden verdieping altijd open. Zolder heb ik wel altijd open, maar denk 50% geknepen ofzo en de 1e verdieping heeft naregeling maar staat wel op 21 graden. Ik heb het vermoeden dat de 1e verdieping niet verwarmt in de huidige situatie. Ik las ook ergens iemand die soortgelijk iets had en daardoor te weinig vraag, waardoor de begaande grond moest verwarmen voor het hele huis en daardoor de Tr omhoog moest en dus dat de pomp meer aan ging slaan.

Ik zal eens op zoek gaan naar de nachtverlaging in het menu. Al denk ik dat een graad verlagen niet genoeg is om de pomp uit te houden. Met de hand moet ik zeker 3 tot 4 graden verlagen voordat de pomp uitblijft. Ondanks dat de binnentemperatuur binnen maar een halve graad zakt in de nacht.

Ergens las ik ook dat je de verhouding buitentemperatuur en RBE moest kunnen instellen. Helaas heb ik die setting nog nergens kunnen vinden hoe die daar mee om moet gaan.

• jacovn
GAEvakYD schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:53:
[...]

Ergens las ik ook dat je de verhouding buitentemperatuur en RBE moest kunnen instellen. Helaas heb ik die setting nog nergens kunnen vinden hoe die daar mee om moet gaan.
Dat heet volgens mij: invloedsfactor RT
Zit ergens in de RBE setting op de warmtepomp.

Dit staat in de RBE handleiding.

Zou hier moeten staan: systeeminstellingen - ruimteopnemer (van “nee” naar “RBE” zetten) om RBE te activeren.

Dan onder “Instelling” naar “RBE” gaan
Het gaat dan om de parameter “invloedsfactor RT”

Deze tekst staat er
0% uitsluitend buiten temperatuur afhankelijke regeling.
100% 1K temperatuur verschil van de ruimteopnemer resulteerd in 1K andere Retour Temperatuur.
200% 1K temperatuur verschil van de ruimteopnemer resulteerd in 2K andere Retour Temperatuur.

Per 10% te regelen.

• GAEvakYD
jacovn schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:07:
[...]

Dat heet volgens mij: invloedsfactor RT
Zit ergens in de RBE setting op de warmtepomp.

Dit staat in de RBE handleiding.

Zou hier moeten staan: systeeminstellingen - ruimteopnemer (van “nee” naar “RBE” zetten) om RBE te activeren.

Dan onder “Instelling” naar “RBE” gaan
Het gaat dan om de parameter “invloedsfactor RT”

Deze tekst staat er
0% uitsluitend buiten temperatuur afhankelijke regeling.
100% 1K temperatuur verschil van de ruimteopnemer resulteerd in 1K andere Retour Temperatuur.
200% 1K temperatuur verschil van de ruimteopnemer resulteerd in 2K andere Retour Temperatuur.

Per 10% te regelen.
Thanks. Ik heb hem eens op 200% gezet. Hij stond op 100% ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
  • Laatst online: 26-05 18:55
Nav de oppervlakte water vraag: Ik heb een 16kW Nibe warmtepomp en haal de energie uit de vijver (150 x 50 m2) direct naast mijn huis. Ik heb hier veel onderzoek naar gedaan, wat lastig is. In NL is er weinig ervaring mee. In het buitenland des te meer.
Het werkt prima, met 650 m slang van 32 mm.
Je moet wel de garantie hebben dat er altijd water aanwezig is. (droge zomer!) De sloot kan dus ook de komende 30 jaar niet meer geschoond worden! Daarnaast moet de sloot je eigendom zijn. Je kan niet in een sloot van het waterschap (bijv) de slang leggen.
Deze bron kostte me €1000 tegenover een dieptebron van €9000.
Uitdaging was om de slang op de juiste manier op de bodem te krijgen daar de sm van de slang 0.95 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 11:27

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Jan Vlaanderen schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:40:
Uitdaging was om de slang op de juiste manier op de bodem te krijgen daar de sm van de slang 0.95 is.
Ben benieuwd hoe je dat hebt opgelost... ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 13:59
Slang door bakstenen met een gat rijgen?
Zelf lijkt mij de mooiste oplossing om aan de achterzijde van een stalen damwand een buis te lassen. Dan gaat heel de damwand als warmtewisselaar dienen, en loop je ook geen risico met schonen van de waterloop. Als er geen damwand zit, een stalen plaat in de beschoeiing opnemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:06:
[...]
Ja ik kom veel sites tegen die het concept uitleggen en een enkele demo of rapport waaruit blijkt dat het een oplossing kan zijn, maar bijvoorbeeld vergunningsdeel of praktijk gebruik erg weinig.

Sloot hier achter is een meter of 8 breed, in het midden 1,60 diep, maar langs mijn walkant maar een centimeter of 60 diep. Stroming is er permanent omdat het is aangesloten op de sluis systemen in de regio (NH polders), maar om te zeggen 'riviertempo', nee. Geen idee hoeveel potentiële warmte capaciteit dit dan zou opleveren. Probleem voor de tyleenslang oplossing is het periodieke maaien van de waterplanten. Daar is m'n aanzuigslang voor de beregening al eens mee gesnoeid.
Bij permanente stroming van zo'n hoeveelheid water zit je vrijwel altijd wel goed. (De wetering hier is een stuk minder groot en heeft géén permanente stroming, dus daar stopte het voor mij.) Ik heb er evenwel best wat over kunnen lezen en dat was: vergunning krijgen van je Waterschap (of andere eigenaar) lukt in NL zelden. Maar laat dat je niet ontmoedigen eens een balletje op te gooien. Zo'n waterschap weet erg goed wat er in hun waterwegen stroomt, dus daarna weet je gelijk of het kan en of het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Gwaihir interessant! Thanks voor de toelichting. Ze komen hier elk jaar planten snoeien dus dat is sowieso een probleem om wat op de bodem te leggen.

@Jan Vlaanderen kost het rondpompen van water in de tyleenslang nog veel energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:35:
@Gwaihir interessant! Thanks voor de toelichting. Ze komen hier elk jaar planten snoeien dus dat is sowieso een probleem om wat op de bodem te leggen.
Dat zal zijn waarom ze geen vergunning willen geven doorgaans. Teveel gedoe tijdens het onderhoud.

Ik weet niet wat dat 'snoeien' inhoudt daar? Hier scheppen ze er zo nu en dan met een Atlas-kraan flink wat uit (géén 8 meter te overbruggen ;).).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gwaihir schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:40:
[...]

Dat zal zijn waarom ze geen vergunning willen geven doorgaans. Teveel gedoe tijdens het onderhoud.

Ik weet niet wat dat 'snoeien' inhoudt daar? Hier scheppen ze er zo nu en dan met een Atlas-kraan flink wat uit (géén 8 meter te overbruggen ;).).
Met een snoeiboot knippen ze de waterplanten vanaf de bodem af en scheppen ze bij elkaar. Ze hebben m’n beregeningsslang al een keer afgeknipt 10cm uit de kant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52

Matis

Rubber Rocket

Ik ben op dit moment bezig met het uitlezen van mijn Alpha Innotec warmtepomp. Ik kan alle waardes uitlezen en die stop ik ook netjes in Domoticz.
Echter viel het met zojuist op dat Domoticz aangeeft dat de WP de status Verwarming heeft, terwijl de WP in status TP (Tapwater) staat. Dit zowel op het schermpje als op de website.

Ik heb diverse websites nageplozen en het zou toch echt op index 119 moeten zitten in de Luxtronic datastroom.
Dit veld zou de volgende waardes kunnen hebben:
[code] # States
# -1: error
# 0: heating
# 1: standby
# 2: switch-on delay
# 3: switching cycle blocked
# 4: provider lock time
# 5: service water
# 6: screed heat up
# 7: defrosting
# 8: pump flow
# 9: desinfection
# 10: cooling
# 11: pool water
# 12: heating ext.
# 13: service water ext.
# 14: flow monitoring
# 15: ZWE operation[/code]
Echter lees ik hier telkens 0 in, wat dus vertaald wordt naar Verwarmen. :/

Weet iemand wat ik hier fout doe? Ik had namelijk waarde 5 verwacht.

Ik vrees toch dat ik de bronnen verkeerd heb geïnterpreteerd. Deze bron geeft index 80 aan: https://www.loxwiki.eu/pl...334#content/view/18219334

Lijkt me beter, want deze status klopt namelijk wél met de status Tapwater;

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 02-03-2019 22:51 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Matis schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:44:
Ik ben op dit moment bezig met het uitlezen van mijn Alpha Innotec warmtepomp. Ik kan alle waardes uitlezen en die stop ik ook netjes in Domoticz.
Echter viel het met zojuist op dat Domoticz aangeeft dat de WP de status Verwarming heeft, terwijl de WP in status TP (Tapwater) staat. Dit zowel op het schermpje als op de website.

Ik heb diverse websites nageplozen en het zou toch echt op index 119 moeten zitten in de Luxtronic datastroom.
Dit veld zou de volgende waardes kunnen hebben:
[code] # States
# -1: error
# 0: heating
# 1: standby
# 2: switch-on delay
# 3: switching cycle blocked
# 4: provider lock time
# 5: service water
# 6: screed heat up
# 7: defrosting
# 8: pump flow
# 9: desinfection
# 10: cooling
# 11: pool water
# 12: heating ext.
# 13: service water ext.
# 14: flow monitoring
# 15: ZWE operation[/code]
Echter lees ik hier telkens 0 in, wat dus vertaald wordt naar Verwarmen. :/

Weet iemand wat ik hier fout doe? Ik had namelijk waarde 5 verwacht.

Ik vrees toch dat ik de bronnen verkeerd heb geïnterpreteerd. Deze bron geeft index 80 aan: https://www.loxwiki.eu/pl...334#content/view/18219334

Lijkt me beter, want deze status klopt namelijk wél met de status Tapwater;
Beter kun je parameter 80 (ID_WEB_WP_BZ_akt) gebruiken. Die statusregels geven volgens mij de voorlaatste status aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

GAEvakYD schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:12:
Beter kun je parameter 80 (ID_WEB_WP_BZ_akt) gebruiken. Die statusregels geven volgens mij de voorlaatste status aan.
Klopt, bedankt voor je reactie. Ik was inderdaad tot die conclusie gekomen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
*O* volgende week dinsdag activatie *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
Sorry voor mijn late reactie. Ben een weekje op wintersport geweest.
Inderdaad heb ik de slang op de bodem gekregen door bakstenen met gaten te gebruiken. Hoewel dat makkelijker klinkt dan het is, want je spreekt wel over 650 meter.
In alle artikelen doet met het meestal door de slang in haspels op een ''betonmat'' te leggen en die te verzwaren zodat hij zinkt. Maar dan heb je een klein volume sloot/ vijver water om energie mee uit te wisselen. En daar ik over stilstaand water spreek, wil ik een zo groot mogelijk volume hebben. Vandaar het uitrollen van de slang.
Als het water niet in eigendom is gaat het niet lukken om toestemming te krijgen voor een uitgerolde slang.
Er zijn wel systemen die werken met een opgerolde slang die dan bij elkaar een paar kuub in beslag nemen. Die kan je in het water hangen en weer ophalen als nodig is. Bijvoorbeeld naast een woonboot. Maar dan heb je wel stromend water nodig.

Het rondpompen kost heel weinig energie. Meestal draait de pomp op ongeveer 20-30%. Toen het 10C vroor een paar dagen liep de pomp op naar 60%. Dus capaciteit genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
Je artikel gelezen in wiki gelezen.
Hierin staat dat in een koude winter het rendement erg laag is. Vreemd.
Want het water zal onderin de vijver/ sloot nooit kouder worden dan 4C. Daarmee is een prima rendement te behalen.
Ook de opmerking dat een dergelijke bron goed voor de waterkwaliteit is (botulisme, blauw alg) vind ik nogal gezocht. In de zomer wordt er heel weinig warmte aan de bron ontrokken en zal dus de bron ook niet afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vanochtend mijn Alpha Innotec WZSV 92K3M aan de afgiftezijde bijgevuld.

Ik werd namelijk wakker van een ratelend geluid in de (elektronische) VVW verdeler op de verdieping. De druk in het VW-gedeelte was gedaald tot 1,3 bar. Volgens de documentatie kan hij tot maximaal 3 bar gevuld worden.

De W-installateur heeft aan zowel de aan- als retour-zijde een vulkraan gemaakt. Ik wist niet welke ik moest gebruiken, maar heb gekozen voor de zijde waar het expansievat en manometer aan zit. Op dit moment zit er weer 2,6 bar aan druk ik. Ben benieuwd of het ratelen in de VVW verdeler nu weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Verdelers ook nog ontlucht? Op de verdieping kan je best 1,3 bar hebben. Als je op het hoogste punt maar boven de 1 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Cpt.Chaos schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:55:
Verdelers ook nog ontlucht? Op de verdieping kan je best 1,3 bar hebben. Als je op het hoogste punt maar boven de 1 zit.
Nee, nog niet. Ik zat op de BG, waar de warmtepomp staat, op 1,3 bar. Er zitten geen manometers op de verdelers op de BG, 1e en 2e verdieping. Alleen temperatuurmeters voor de aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024

Beste Tweakerts!
Net als Arnoud heb ik meer dan voldoende grond om een horizontale bron aan te leggen. Volgens mij ook de enige manier om een ww warmtepomp rendabel te krijgen t.o.v. gas, ik lees hier toch vaak dat je niet een warmtepomp moet nemen om geld te besparen. De enige escape is dan denk ik een bron in (stromend) oppervlaktewater, óf een horizontale bron. Ik ben zeker begaan met onze aardbol, maar zoek dan wel graag een oplossing waar de bol en ik beide van kunnen profiteren. 8)
Even wat context: We gaan een oud huisje renoveren, maar eerst een nieuw stuk aanbouwen. We zitten nu tussen enkel glas en gaskachels, dus alles moet op de kop. Het grote voordeel is dat ik het hele energie- en verwarmingsconcept opnieuw kan inrichten! 8)7
Is er iemand die weet of het concept in huis hetzelfde is als bij een verticale bron? Ik vermoed van wel, maar toch..
De mate van zelfwerkzaamheid die je kunt verrichten is veel groter bij een horizontale bron, zijn er mensen met ervaring hierin?
Jullie reacties op mijn stelling dat een horizontale bron rendabeler is dan een verticale hoor ik ook graag!

Alvast dank.
Grts

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Transmissieberekening verplicht?

Volgens mijn installateur is hij verplicht een transmissieberekening over te leggen, alvorens een (gesloten) bron aan te leggen. Kosten: EUR 600 (incl. BTW). Verwachte toegevoegde waarde: nihil.

Tevergeefs geprobeerd te vinden wat precies de regel is. Weet iemand dat? (Liefst met link naar de officiële bepaling.)

Achtergrond: de warmtepomp gaat hier samen met een houthaard het huis verwarmen. Ik weet dus al dat ik echt geen 100% dekking nodig heb, maar juist liever een lichter model plaats om het meer maximaal efficiënte draaiuren te laten maken. Dat eens te meer daar we nog verder gaan isoleren en ventilatie met WTW toevoegen. Daarnaast komen de getallen op basis van historisch gasverbruik en op basis van gebruikte vuistregels al goed overeen. Kortom: die dure berekening gaat nul en geen informatie toevoegen, zonde van het geld. Ik doe in deze dus graag het absoluut minimale waar ik mee weg kan komen. Maar wat is dat?

Het is een huis uit 1979. Er zijn papieren tekeningen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 11-03-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:44:

Volgens mijn installateur is hij verplicht een transmissieberekening over te leggen, alvorens een (gesloten) bron aan te leggen. Kosten: EUR 600 (incl. BTW). Verwachte toegevoegde waarde: nihil.

Tevergeefs geprobeerd te vinden wat precies de regel is. Weet iemand dat? (Liefst met link naar de officiële bepaling.)

Achtergrond: de warmtepomp gaat hier samen met een houthaard het huis verwarmen. Ik weet dus al dat ik echt geen 100% dekking nodig heb, maar juist liever een lichter model plaats om het meer maximaal efficiënte draaiuren te laten maken. Dat eens te meer daar we nog verder gaan isoleren en ventilatie met WTW toevoegen. Daarnaast komen de getallen op basis van historisch gasverbruik en op basis van gebruikte vuistregels al goed overeen. Kortom: die dure berekening gaat nul en geen informatie toevoegen, zonde van het geld. Ik doe in deze dus graag het absoluut minimale waar ik mee weg kan komen. Maar wat is dat?

Het is een huis uit 1979. Er zijn papieren tekeningen.
Ik had zelf een warmteverliesberekening gemaakt.
Die werd niet vertrouwd door installateur, die kon alleen maar met kengetallen rekenen.
Ik heb de berekening over laten doen door Rekenservice in Leeuwarden (voor € 100, geen aandelen).
Ik had wel alle oppervlaktes (vloeren, wanden, dak, ramen, deuren) , U-waarden en ventilatiedebieten zelf berekend/bepaald.
Zij hoefden alles alleen maar "over te kloppen" in het VABI-programma.
Die kwamen overigens op hetzelfde resultaat als ik .
Voor een hysterisch nageïsoleerde vrijstaande woning uit 1954 (vloeroppervlak 150 m2): 6 kW.
Met kengetallen (50 W/m2) kom je dan al snel een stuk hoger uit: 7,5 kW
Meer info:https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/
Maar trap niet in de fout om de bron te klein te kiezen (zoals ik heb gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons was de WVB iets van €250, VABI elements. Lijkt inderdaad invuloefening, zeker als je alle waardes van muren en ramen al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DeWâl schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Beste Tweakerts!
Net als Arnoud heb ik meer dan voldoende grond om een horizontale bron aan te leggen. Volgens mij ook de enige manier om een ww warmtepomp rendabel te krijgen t.o.v. gas, ik lees hier toch vaak dat je niet een warmtepomp moet nemen om geld te besparen. De enige escape is dan denk ik een bron in (stromend) oppervlaktewater, óf een horizontale bron. Ik ben zeker begaan met onze aardbol, maar zoek dan wel graag een oplossing waar de bol en ik beide van kunnen profiteren. 8)
Even wat context: We gaan een oud huisje renoveren, maar eerst een nieuw stuk aanbouwen. We zitten nu tussen enkel glas en gaskachels, dus alles moet op de kop. Het grote voordeel is dat ik het hele energie- en verwarmingsconcept opnieuw kan inrichten! 8)7
Is er iemand die weet of het concept in huis hetzelfde is als bij een verticale bron? Ik vermoed van wel, maar toch..
De mate van zelfwerkzaamheid die je kunt verrichten is veel groter bij een horizontale bron, zijn er mensen met ervaring hierin?
Jullie reacties op mijn stelling dat een horizontale bron rendabeler is dan een verticale hoor ik ook graag!
Ik wil zelf nog wel een keer een horizontale collector aanleggen als aanvulling op onze verticale bron, die wat aan de krappe kant is (de temperatuur ingaand naar de WP is momenteel gezakt naar 0,5℃). Je kunt inderdaad meer zelf doen. Een dag lang een graafmachine met machinist kost je een keer 750 euro. Het materiaal voor een Ringgrabenkollektor voor een 9-12kW WP kost ruim 2000 euro.

Als ik naar de brontemperaturen kijk van gebruikers van een horizontale collector lijken die wel een stuk lager dan van een goed bemeten verticale bron. In veel forumposts op Haustechnik die ik temperaturen die amper boven het vriespunt komen. De COP en dus ook het vermogen van je WP zal dus waarschijnlijk wat lager zijn dan met een goed presterende verticale collector. Ik zou zo'n bron zeker niet te klein maken.

Hierbij een diagram van de bodemtemperatuur vs diepte:

Afbeeldingslocatie: https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/8436/original/bodentemperatur.gif?1457907869
Gwaihir schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:44:

Achtergrond: de warmtepomp gaat hier samen met een houthaard het huis verwarmen. Ik weet dus al dat ik echt geen 100% dekking nodig heb, maar juist liever een lichter model plaats om het meer maximaal efficiënte draaiuren te laten maken.
Ik heb ook houtkachels en een WP die is ondergedimensioneerd ten opzichte van het worst case vermogen dat nodig is volgens de warmteverliesberekening. Als je je WP veel uren wilt laten maken zou ik de bron wel extra groot maken om te voorkomen dat je brontemperatuur onderuit zakt op lange runs en je COP en vermogen steeds verder terugzakken naarmate het stookseizoen vordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 10:28
Wij gaan ook een horizontale collector aanleggen bij een nieuw te bouwen woning. Omdat we toch met grondverbetering aan de gang gaan tbv de fundering (en de gehele kavel 'op de schop' gaat), kunnen we de thyleen buizen van 32 mm direct op een diepte van 2 meter in de tuin leggen.

Er is hier in de Achterhoek enige ervaring bij een paar grondwerkers en installateurs met een collectieve collector.
Femme schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:35:
[...]

Ik wil zelf nog wel een keer een horizontale collector aanleggen als aanvulling op onze verticale bron, die wat aan de krappe kant is (de temperatuur ingaand naar de WP is momenteel gezakt naar 0,5℃). Je kunt inderdaad meer zelf doen. Een dag lang een graafmachine met machinist kost je een keer 750 euro. Het materiaal voor een Ringgrabenkollektor voor een 9-12kW WP kost ruim 2000 euro.

Als ik naar de brontemperaturen kijk van gebruikers van een horizontale collector lijken die wel een stuk lager dan van een goed bemeten verticale bron. In veel forumposts op Haustechnik die ik temperaturen die amper boven het vriespunt komen. De COP en dus ook het vermogen van je WP zal dus waarschijnlijk wat lager zijn dan met een goed presterende verticale collector. Ik zou zo'n bron zeker niet te klein maken.

Hierbij een diagram van de bodemtemperatuur vs diepte:

[Afbeelding]

[...]

Ik heb ook houtkachels en een WP die is ondergedimensioneerd ten opzichte van het worst case vermogen dat nodig is volgens de warmteverliesberekening. Als je je WP vele uren wilt laten maken zou ik de bron wel extra groot maken om te voorkomen dat je brontemperatuur onderuit zakt op lange runs en je COP en vermogen steeds verder terugzakken naarmate het stookseizoen vordert.
Naast de temperatuur speelt ook de soort bodem een rol:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/bodemenergie/
  • Droog sediment, opbrengst 20 Watt / meter
  • Vast gesteende met water verzadigd; 50 Watt / meter
  • Kiezel, zand, droog; < 20 Watt / meter
  • Kiezel, zand, water voerend; 55 - 65 Watt / meter
  • Klei, leem, vochtig; 30 - 40 Watt / meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@KC27 @jacovn Dank voor de info. Inderdaad die pagina al ter hand gehad en o.a. op basis daarvan een goed gevoel bij de kengetallen. Goede hint, dat bureau wat voor weinig wel wat wil uitdraaien. Want die U-waarden en zo: die zijn toch niet echt bekend hier. Het zal allemaal rekenen met waarden bouwbesluit van 1979 worden, zonder te weten waar het beter of juist mis gegaan is (en terwijl na-isolatie nog jaren verder zal gaan). Dat maakt de uitkomst ook vrij waardeloos..

@Femme Qua brondimensie: ik kijk nu naar een Ecoforest ecoGEO 1-9. Die doet bij 30 graden 11kW, dus zeg 9kW uit de bron. Plus 2kW voor voorverwarmen van ventilatielucht uit dezelfde bron. => 11kW bron.

Als schot voor de boeg verwacht ik 1000 draaiuur/jaar op 6kW (optimum COP van deze modulerende pomp). Dit omdat het eigenlijk een aanvulling op hout is. Zomerkoeling zal ik dan weer niet op hout doen :P dus er zal best wel goede regeneratie plaatsvinden, lijkt me.

Wat een fraai kunstwerk trouwens, die grafiek :).

Curieus: mijn installateur rekent met 25W/meter - klinkt veilig. Maar, zo zegt hij, dat telt dubbel, want het is tenslotte een lus. Dat dubbel tellen kom ik dan weer nergens tegen. Is dat zo, of rekent hij stiekem met 50W/meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
barbuitenhuis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:55:

Naast de temperatuur speelt ook de soort bodem een rol:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/bodemenergie/
  • Droog sediment, opbrengst 20 Watt / meter
  • Vast gesteende met water verzadigd; 50 Watt / meter
  • Kiezel, zand, droog; < 20 Watt / meter
  • Kiezel, zand, water voerend; 55 - 65 Watt / meter
  • Klei, leem, vochtig; 30 - 40 Watt / meter
Ehh dat zijn toch de getallen voor verticale bron ?

Die grafiek die @Femme gaf zie je dat de bovenste bodemlaag afhankelijk van seizoen wel warmer en kouder wordt maar dieper het meer naar 5-7 graden of zo loopt en blijft.

Haal je dan op 2 meter diepte in de winter ook nog dat wattage per meter bij die grond soort ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
@Femme dank voor je reactie en linkje. Opbrengst is wel belangrijk natuurlijk, ook al scheelt het een pak geld in vergelijking met een verticale bron, je moet er wel wat profijt van hebben.. Uit een PDF van de site gekopieerd: 'Trotz allem ist der Ringgrabenkollektor kein Konkurrent für die klassischen Flächenkollektoren und Tiefenbohrungen, denn diese bewährten Lösungen behalten weiterhin ihre Gültigkeit. Er ist viel mehr die bessere Alternative zur Luft-Wärmepumpe, wenn aus Kosten- oder Platzgründen Erdwärme zuvor bereits
verworfen wurde', wat volgens mij zoveel betekent als hooguit een beter alternatief t.o.v. een L/W warmtepomp.. Of is er iemand met betere kennis van de Oostenrijkse taal...
@barbuitenhuis de Achterhoek is niet bij mij in de buurt, maar zou je me, desnoods via DM, kunnen laten weten welke bedrijven dit zijn? Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag is de W/W WP nu klaar.
SWW opwarmen van 47 naar 58 ging in redelijke tijd en minder verbruik dan de zonnepanelen opbrachten.
Dat is dan minder dan 1500 watt.

De verwarming gisteren als instructie 3 graden koeler gezet, was minder dan graad af gegaan in uurtje of 16.
Nu de WP een lange run op de bron aan het doen en neemt een 1800 Watt.
Dit is eens wat anders dan altijd 6 kW weggetakt te zien worden het huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
Deze vraag van @jacovn is een interessante:
Haal je dan op 2 meter diepte in de winter ook nog dat wattage per meter bij die grond soort ?
Fijn trouwens dat je alles nu eindelijk opgestart hebt @jacovn ! Ik volg dit draadje al een tijdje en had wel wat met je te doen, of in ieder geval met je portemonnee.. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DeWâl Als je niet de grond in wilt: thermische bron op het dak achter de PV-panelen maakt ook (weer) z'n opwachting. Koelt net als oppervlakkige bron af in de winter, maar pakt dan wel elk beetje zon mee voor bijwarmen. Mijn beoogde installateur had er net eentje geplaatst en was er best te spreken over, geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gwaihir
En als je in de zomer je huis wilt koelen? Dan warm je de panelen op?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:42:
@Gwaihir
Passief koelen kan niet met zo'n PVT-systeem, aangezien de panelen warmer worden dan de vloeren in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Femme
Lijkt mij ook, vandaar mijn opmerking.
Als ik @Gwaihir was, zou ik verder zoeken naar een installateur met kennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
De bron uit temperatuur was 11.0 toen de WP ging lopen over de bron.
9.0 toen de SWs run klaar was. Daarna ging het weer terug naar 10.
Nu zie ik met de verwarmingsrun (uurtje of 5) hem teruglopen tot 3 graden, en de retour is -1

Gelukkig is de tuin verder nog niet gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:42:
@Gwaihir
Geen idee. Op mijn dak komt het niet. Lijkt mij dat dat niet kan, maar koelen is toch geen verplichting? Kun je met een horizontale bron die te koud (winter) en heet (zomer) wordt wel goed koelen dan? Wilde alleen meedenken n.a.v. het onhandige van ondiepe / horizontale bronnen. Dit spul op 't dak wordt in elk geval serieus gedaan en lijkt serieus te werken.

Vanwaar trouwens de sneer naar de installateur?
jacovn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:21:
Nu zie ik met de verwarmingsrun (uurtje of 5) hem teruglopen tot 3 graden, en de retour is -1

Auch.. jij bent nog niet klaar :(

[ Voor 26% gewijzigd door Gwaihir op 12-03-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
:)
Gwaihir schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:11:

Geen idee, komt nu 2 graden uit de bron, en er gaat -2 terug.
Het zakt wel door, en als er 0 graden uit de bron komt gaat blijkbaar hun garantie in.

Maar goed dat ik alles log, ze zouden het eens ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hoeveel boringen heb je uiteindelijk gekregen? Wellicht doet er maar eentje echt mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Gwaihir schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:27:
Hoeveel boringen heb je uiteindelijk gekregen? Wellicht doet er maar eentje echt mee?
1 van 124 meter.

Nu naar 3 personen douchen is het water in de boiler nog 43 graden (was 58) dus dat gaat wel beter dan met water van 51 graden (vaak was het 50 of 49) beginnen.

Nu:
Bron uit, 1 graad 2.9
Bron in, -2 graden. -0,2

Ik moet zo nog paar uur werken, zal het in de gaten houden, en wie weet kan ik voordat er 1 dag gedraaid is al 0 graden bron uit terugmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]
[...]
Omdat je, als je "zoveel geld" uitgeeft aan een compleet warmtepomp systeem, dat je ook wilt kunnen "koelen". (net zo belangrijk als verwarmen tegenwoordig. Maar ik noem het eerder, onder controle houden van hoge buitentemperatuur, want een airco werkt beter. Maar ik zou het niet willen missen met mijn l/w WP)
Dan moet je niet aankomen met PVT panelen icm een warmtepomp.

Leuk geprobeerd, maar ik geloof er niet zo in. Vooral omdat de opbrengst in de maanden dat je moet "stoken" toch al slecht is. Dit geld dan ook voor pvt panelen (als zonnecollectoren en PV).
Je zal dan al een redelijk (zeg maar enorm) oppervlak moeten wegleggen, wil je dit ook optimaal benutten.

Maar laat eens wat praktijkcijfers zien? Die heeft de installateur vast wel.
Misschien heb ik het wel mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
[...]

Geen idee. Op mijn dak komt het niet. Lijkt mij dat dat niet kan, maar koelen is toch geen verplichting? Kun je met een horizontale bron die te koud (winter) en heet (zomer) wordt wel goed koelen dan? Wilde alleen meedenken n.a.v. het onhandige van ondiepe / horizontale bronnen. Dit spul op 't dak wordt in elk geval serieus gedaan en lijkt serieus te werken.

[...]

Haha, over sneren gesproken. :) deze techniek heeft zich volgens mij in het buitenland al bewezen en beschouw ik daarom wel degelijk als serieus. In NL zie je het maar weinig. Grond zat hier wat niet bebouwd gaat worden, dus daar zou ik graag rendement uit halen. Zou je "serieus" :P slechte ervaringen hebben, of mensen kennen die niet tevreden zijn dan hoor ik dit natuurlijk wel graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:21:

SWW maken kost minder vermogen, althans dat zie ik hier. Mijn bron temperatuur loopt altijd wat op als hij van cv naar sww omgaat.

Mijn bron voor jouw referentie (2x 110 m) zit nu het eerste uur van draaien nog boven de 10 graden en zakt heel langzaam naar 9 graden na 6 uur draaien.

Ze zullen overigens wel gaan roepen als je vandaag al meldt dat hij onder de nul komt, dat je eerst van de zomer moet regeneren (gaat niet veel helpen, maar is mooi uitstel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
G
jerh schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:18:
[...]

SWW maken kost minder vermogen, althans dat zie ik hier. Mijn bron temperatuur loopt altijd wat op als hij van cv naar sww omgaat.

Mijn bron voor jouw referentie (2x 110 m) zit nu het eerste uur van draaien nog boven de 10 graden en zakt heel langzaam naar 9 graden na 6 uur draaien.

Ze zullen overigens wel gaan roepen als je vandaag al meldt dat hij onder de nul komt, dat je eerst van de zomer moet regeneren (gaat niet veel helpen, maar is mooi uitstel...)
Regenereren is onzinnig uiteraard, als je dat eerst moet doen werkt het principe niet
Dan zou je nooit kunnen starten met een bron.
Menu WP gaf straks 1.0 uit de bron en -1.8 terug.

Als ik dan de parameters uit lees direct uit de WP via de API toegang kom ik uit op 1.0 en -2
Alleen zie ik terug dat afgelopen nacht er ook 0 en -3.0 geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 11:27

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

jacovn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:50:
G
[...]

Regenereren is onzinnig uiteraard, als je dat eerst moet doen werkt het principe niet
Dan zou je nooit kunnen starten met een bron.
Menu WP gaf straks 1.0 uit de bron en -1.8 terug.

Als ik dan de parameters uit lees direct uit de WP via de API toegang kom ik uit op 1.0 en -2
Alleen zie ik terug dat afgelopen nacht er ook 0 en -3.0 geweest is.
Dat gaat denk ik in de echte winter niet goed komen, het lijkt er op dat je bron te krap is in capaciteit ?
Laat hem eens flink er aantrekken met een hoog ruimte setpoint (tijdelijk) Dan krijg je een duidelijker beeld van de broncapaciteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 13-03-2019 11:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 12 ... 111 Laatste