@
Casejunkie
Zorg dat je eerst een warmte verlies berekening laat maken. Dat is een keer €250 of zo, maar dan weet je wel over welk warmte verlies je spreekt.
Zorg vervolgens dat je geen ooor aangenaaid wordt met de bron.
Je kunt in de laatste 10 pagina’s hier in ieder geval van meerdere mensen lezen dat je bij Nathan (alpha Innotec) een zeg maar erg krap aan bemeten bron krijgt.
Ze hanteren naar verluid een reken methode: warmteverlies = transmissie verlies + (ventilatie verlies /2)
Dat werkt wellicht bij huizen die geen ventilatie systeem type D hebben omdat mensen bij koude de roosters dicht gaan zetten.
Gevolg van de lage bron temperaturen is voor zover ik nu kan zien een lagere COP en dus een hogere stroom rekening.
Als voorbeeld:
Nachtelijke run omdat het fris buiten is.
T aanvoer 29.3
T retour 25.4
T retour berekend 25.1
T buiten 2.1
Bron in (binnenkomend huis) 2.7
Bron uit -0,4
Thermisch vermogen 4.2 kW
Bron 1000 liter/uur
Afgifte 46%
Frequency 59 Hz
Stroomopname rond 800 Watt ( kan ik niet precies meten) want it nu aan einde programma omdat Tretour al bereikt is. Zat eerder in de nacht rond 3200 Watt max en lange tijd 1100 Watt.
Als je nu kijkt dan is 4.2 kW thermisch opwekken met 800 watt een goede COP van boven 5
Alleen als ik op tijden kijk dat hij stabiel draait in een programma, is de COP eerder 4.3-4.5
Heeft 9 kWh weg gestookt ongeveer.
Het Huis is lekker warm, dat is helemaal geen probleem, maar het lijkt weinig efficient.
De meeste mensen (niet tweakers) komen in een nieuw all electric huis met zo’n warmtepomp en zullen dan wel denken dat die paar kWh extra niet zo heel erg is want ze hebben geen gas meer. Dus of er 4000 of 5000 of 60000 kWh extra bij komt, het zal wel.
Via de link in de openings pagina kun je bij dinoloket voor je postcode adres de bodem gesteldheid min of meer bepalen. Daar laat je de gemiddelde opbrengst van de grondlagen op los.
Ik heb in de WVB 7880 (transmissie = 5484 + ventilatie =2396) Watt verlies. Onze 124 meter boring doet volgens het grondmodel een keer 5.1-5.7 kW
Ik snap niet hoe dit matched, en heb gevraagd het uit te leggen.
We hebben een SWCV92K3 model wp, die kan moduleren tussen 1.8 en 9.2 kW
Ik erger me er behoorlijk aan, hoe meer je er over leest hoe duidelijker wordt dat ze lekker minimaal een bron uitrekenen en je er vervolgens mee laten zitten. Op vragen van berekeningen etc heb ik nooit wat terug ontvangen. Of de instalateur filtert het weg, of Nathan levert niets op.
Ik heb alleen een verklaring dat de bron niet 0 haalt, wel dat haalde hij bij de eerste run na in gebruik name.
Dus mijn bezwaar schrift ligt nu bij Nathan, ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Eerlijk gezeg verwacht ik niets, of een slap antwoord dat zij het wel weten omdat ze het altijd zo doen.
Als het koud wordt en de WP houd het huis niet warm krijgt de instalateur gewoon een ingebreke stelling. Ik schiet daar denk ik op dat moment ook niets mee op.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase