Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:54
Gasschuif schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:52:
[...]

Dat gaat denk ik in de echte winter niet goed komen, het lijkt er op dat je bron te krap is in capaciteit ?
Laat hem eens flink er aantrekken met een hoog ruimte setpoint (tijdelijk) Dan krijg je een duidelijker beeld van de broncapaciteit.
Instaleur gebeld en die heeft dezelfde WP merk ook op de eerste dag -4 graden uit de grond komende leiding gezien. Weekerna bleek het op +2 graden te werken.

+2 als basis temperatuur bron is natuurlijk ook wel erg mager.
Dan heb je nog maar weinig dagen dat het efficienter is dan een LW pomp schat ik in. Zullen geen tig dagen onder de 2 graden zijn per jaar.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 04-07 09:51
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:25:
[...]
Leuk geprobeerd, maar ik geloof er niet zo in. Vooral omdat de opbrengst in de maanden dat je moet "stoken" toch al slecht is. Dit geld dan ook voor pvt panelen (als zonnecollectoren en PV).
Je zal dan al een redelijk (zeg maar enorm) oppervlak moeten wegleggen, wil je dit ook optimaal benutten.

Maar laat eens wat praktijkcijfers zien? Die heeft de installateur vast wel.
Misschien heb ik het wel mis...
Ik geloof er ook niet bijzonder in. Maar toch.. het lijkt te fungeren als warmte buitenlucht + zon meepakken. En we zetten momenteel het land vol met alléén buitenlucht mee pakken (lucht/water of lucht/lucht), t.o.v. waarvan het dan toch weer een stapje beter is, ook qua geluidsproductie.

Ik ga deze tussenvorm niet verder opvolgen; mijn keuze voor 'echt' water/water is al gemaakt. Als iemand serieuze belangstelling voor zo'n systeem heeft, DM gerust voor de naam van de installateur. Maar als ik 'm spreek, dan heb ik het graag over mijn eigen installatie in wording :).

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-07 23:04
Voor een Alpha Innotec WP geldt:
Via je browser kun je heel makkelijk in de data van je warmtepomp kijken (http://192.168.xxx.xxx/Webserver/index.html). Als je ook nog je wachtwoord goed invult kun je zelfs via je browser alle instellingen aanpassen.

@jacovn
In het menu /Service/Informatie/Installatiestatus zie je het momentane vermogen van de wp.
Als je die uitzet tegen "Bron in" dan krijg je een reëel inzicht in de capaciteit van je bron.

Bij mij is de bron ook te klein: huidig vermogen wp: 3,95 kW (buiten temp. 5,7 oC).
Bron in: 0 oC

Zoals al eerder gemeld: ik heb extra aparte schriftelijke garantie van dhr Nathan persoonlijk dat als dit komend najaar nog zo is dan krijg ik gratis een tweede bron. (eerste bron is 75 m diep, broncapaciteit is 3,2 kW, dus warmte afgite van het systeem (op basis van cop van 5) is dan 4 kW (had 6 kW moeten zijn).

• jacovn
KC27 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:31:

@jacovn
In het menu /Service/Informatie/Installatiestatus zie je het momentane vermogen van de wp.
Als je die uitzet tegen "Bron in" dan krijg je een reëel inzicht in de capaciteit van je bron.

Bij mij is de bron ook te klein: huidig vermogen wp: 3,95 kW (buiten temp. 5,7 oC).
Bron in: 0 oC

Zoals al eerder gemeld: ik heb extra aparte schriftelijke garantie van dhr Nathan persoonlijk dat als dit komend najaar nog zo is dan krijg ik gratis een tweede bron. (eerste bron is 75 m diep, broncapaciteit is 3,2 kW, dus warmte afgite van het systeem (op basis van cop van 5) is dan 4 kW (had 6 kW moeten zijn).
Bron in nu 6.4
Vermogen 2.07 kW ( uit Service/Informatie/Installatiestatus )
Debiet bron 500 l/h
Freq cmpressor 26 Hz
Bosup 16%
HUP 20%

Lijkt zo vrijwel compleet terug gemoduleerd te zijn.

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09-06 22:06

Seafarer

ondertitel

jacovn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:14:
[...]

Bron in nu 6.4
Vermogen 2.07 kW ( uit Service/Informatie/Installatiestatus )
Debiet bron 500 l/h
Freq cmpressor 26 Hz
Bosup 16%
HUP 20%

Lijkt zo vrijwel compleet terug gemoduleerd te zijn.
Vraagje,
Hoeveel energie kost het om die 500 l/h door je bron te pompen?

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• jacovn
Seafarer schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:01:
[...]

Vraagje,
Hoeveel energie kost het om die 500 l/h door je bron te pompen?
Ik meet het (nog) niet nauwkeurig. Geschat was het 1100 watt voor de WP (geschat is totaal verbruik min baseline)

Nu draait hij op 91 Hz levert hij 7.32 kW en verbruikt het systeem rond de 1550 watt.
Debiet is dan 1700 liter en uit de bron komt 3 graden en er gaat 0.3 terug.

Zal moeten proberen de meter-bus electra meters uit te lezen en die naast de WP gegevens op te slaan, want dit is zo niet goed te meten.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 26-06 19:46
KC27 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:31:
Voor een Alpha Innotec WP geldt:
Via je browser kun je heel makkelijk in de data van je warmtepomp kijken (http://192.168.xxx.xxx/Webserver/index.html). Als je ook nog je wachtwoord goed invult kun je zelfs via je browser alle instellingen aanpassen.
Welk wachtwoord is dat dan? 6-cijferige code van de installateur die ik niet heb?
Kijken kan ook niet zonder wachtwoord...of ik moet iets over het hoofd zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KC27
Cpt.Chaos schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Welk wachtwoord is dat dan? 6-cijferige code van de installateur die ik niet heb?
Kijken kan ook niet zonder wachtwoord...of ik moet iets over het hoofd zien.
Zonder of met een verkeerd wachtwoord kom je met je browser altijd bij het blok "Informatie"
Op de warmtepomp stel je een 6-cijferig toegangswachtwoord in dat je gebruikt voor externe webtoegang naar de gebruikersinstellingen.

Met het viercijferig installateurswachtwoord: "9445" kom je zowel op de warmtepomp als via je browser bij de installateursinstellingen. Ga daar voorzichtig mee om. Ik geef geen garantie als je daar iets veranderd waardoor je wp de bietenbrug op gaat. Mijn motto is: steeds maar 1 ding aanpassen en kijken wat het resultaat is. Ik heb zelf de hysterese van het warmtapwater aangepast van 5 naar 2 K. Werkt perfect.

• Cpt.Chaos
Bedankt! Ik zal zo eens kijken of dat wachtwoord voor mij ook werkt.
Zie wel bij afschakelingen dat hij maar een keer gestopt is op geen vraag, en vier keer op WPstoring, hoewel er in de storingsbuffer al een hele tijd niks bij is gekomen.
Wat is WPstoring dan?

• KC27
Cpt.Chaos schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:00:
Bedankt! Ik zal zo eens kijken of dat wachtwoord voor mij ook werkt.
Zie wel bij afschakelingen dat hij maar een keer gestopt is op geen vraag, en vier keer op WPstoring, hoewel er in de storingsbuffer al een hele tijd niks bij is gekomen.
Wat is WPstoring dan?
Ik weet het ook niet..
Als de ingestelde grens is bereikt bij warm tapwater stopt ie met warm warm tapwater maken en dan geeft hij bij mij bij "Afschakelingen" ook "WPstoring".
Als hij stopt met verwarmen (retour temperatuur is 0,5 oC boven berekende retourtemperatuur) stopt ie ook en geeft hij "Geen vraag".

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

KC27 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:54:
Met het viercijferig installateurswachtwoord: "9445" kom je zowel op de warmtepomp als via je browser bij de installateursinstellingen. Ga daar voorzichtig mee om. Ik geef geen garantie als je daar iets veranderd waardoor je wp de bietenbrug op gaat. Mijn motto is: steeds maar 1 ding aanpassen en kijken wat het resultaat is. Ik heb zelf de hysterese van het warmtapwater aangepast van 5 naar 2 K. Werkt perfect.
Code werkt niet bij mij :(

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Cpt.Chaos
Hier ook niet trouwens

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KC27
Sorry, ik geloof dat ik het niet goed heb uitgelegd.

Eerst het scherm van de WP
Op het scherm van de WP zelf heb je altijd zonder wachtwoord toegang tot alle informatie en de "gebruikersinstellingen".
Via Service/Instelling/Datatoegang kom je bij een scherm waar je vier cijfers kunt invoeren.
Dat scherm/wachtwoord staat standaard "0 0 0 0" en dat is het wachtwoord voor de gebruikersinstellingen.
Als je daar "9 4 4 5" van maakt en kiest voor opslaan (vink) dan krijg je de installateursinstellingen.
Nog steeds via het scherm van de WP: via Service/Systeemaansturing/Webserver kom je bij een "Password". Daar kun je een zelf te bedenken 6 cijferig wachtwoord invoeren en opslaan (naast DHCP instellingen).

Nu via je browser (mobiel of pc/laptop).
Met dat 6-cijferige wachtwoord krijg je via je browser toegang tot je WP via http://192.168.xxx.xxx/Webserver/index.html, waarbij je 192.168.xxx.xxx moet vervangen door het correcte ip-adres van je eigen warmtepomp.
In je browser krijg je na inloggen een menubalk met 3 opties:
  1. Informatie
    Hier staan alle data die je ook via het scherm van je WP via de menu-optie Service/Informatie kunt opvragen
  2. Instelling
    Hier zie je alle instellingen. De gebruikersinstellingen kun je hier wijzigen. Vergeet niet na wijzigen op te slaan via het opslagicoon rechts in de menubalk.
  3. Toegang: Gebruiker
    Door hier op te klikken kun je met het goede wachtwoord naar de installateursinstellingen gaan. Als je bij Password "9445" invult en klikt op "opslaan" (opslagicoon) dan zie je bij Toegang : "Installateur" verschijnen. Nu kun je bij Instelling nog veel meer opties wijzigen.
    Zo zal er ook nog wel een wachtwoord voor de Leverancier zijn, maar dat heb ik nog niet achterhaald.
Ik hoop dat ik hiermee voor iedereen duidelijk heb gemaakt hoe het werkt.
Succes en voorzichtig ermee!

• Cpt.Chaos
Zo heeft het wel gewerkt, dikke pluim voor jou. Heb de hysterese sww van 2 naar 3 gezet. Moet wel zeggen dat ik via mijn tablet niks kon veranderen maar in de warmtepomp zelf wel.
De rest van de instellingen weet ik (nog) niet wat het doet, dus afblijven!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:54
Kunnen jullie in Jip en Janneke uitleggen wat die hysterese voor warm tapwater precies doet? Bij mij staat Hysterese HR op 2.0K
Hysterese Tapw. op 5.0K.
Hysterese koeling op 2.0K

GAEvakYD wijzigde deze reactie 18-03-2019 13:20 (9%)

Kia Niro EV (64 kWh), Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), 18x295WP=5310 Wp met Growatt 4600 op Oost, 13x325WP=4225 Wp met Growatt 4200 op Zuid, 8x325WP=2600 Wp met Growatt 2500 op Zuid. Totaal 12135 Wp geïnstalleerd.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 04:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GAEvakYD Wikipedia misschien - Hysterese?
Staat ook iets over hysterese i.v.m. thermostaten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:54
dunklefaser schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:30:
@GAEvakYD Wikipedia misschien - Hysterese?
Staat ook iets over hysterese i.v.m. thermostaten.
Ai sorry. Het is dus de over/onderflow van de temperatuur. Hoe korter hij staat, hoe sneller hij gaat pendelen. Standaard staat die op 2k maar bij mij staat die op 5k. Ik vermoed dat mijn installateur dat gedaan heeft om grotere rukken te maken.

Bij mij staat de gewenste tapwater op 58 graden en staat de legionellaoptie uit. Onderbouwing van de installateur is dat 58 genoeg is om legionella te voorkomen en daardoor bespaar je weer wat kilowatts uit voor de legionellaspoeling.

Kia Niro EV (64 kWh), Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), 18x295WP=5310 Wp met Growatt 4600 op Oost, 13x325WP=4225 Wp met Growatt 4200 op Zuid, 8x325WP=2600 Wp met Growatt 2500 op Zuid. Totaal 12135 Wp geïnstalleerd.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GAEvakYD Vermoedelijk goed beschreven in jouw Jip- en Janneketaal.
5 K hysterese bij 58°C betekent dus: bij 55,5°C aan en bij 60,5°C uit
en je kan door grotere hysterese wat kWh besparen, bijvoorbeeld
Instelling 55°C met een hysterese van 10 K: 50°C aan / 60°C uit

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Cpt.Chaos
Met SWW is de hysterese enkel undershoot. Dus bij 58 met hysterese 5 is het verwarmen tot 58, en dan als de temp onder de 53 komt weer bij.
Tenminste, als ik de historie van sww temperatuur bekijk.

De handleiding opgezocht, het enige wat eigenlijk interessant is voor de mensen met een frequentiegeregelde warmtepomp is hysterese sww, en die is inderdaad alleen naar beneden, en evt. energiezuinige pomp van 30 minuten omhoog te schroeven.
Wat minder is, is dat de HUP drie!! uur lang blijft nadraaien als de warmtepomp gestopt is. Totaal overbodig, zeker met alpha home naregeling en alle groepen dichtgestuurd.

Cpt.Chaos wijzigde deze reactie 18-03-2019 18:10 (51%)

• KC27
Ik gebruik Alpha Home ook voor de instelling van de schakeltijden en de temperaturen van de boiler.
Tussen 11:00 en 18:00 uur staat de instelling op 56 oC. Vanaf 18:00 tot 11:00 volgende dag staat de instelling op 46 oC. Ik heb een hysterese ingesteld van 5 K.
Dat betekent in de praktijk dat de WP om 11:00 uur de boiler gaat opwarmen van ca 44 oC naar 56 oC. Daar is ie dan een uurtje mee bezig.
Dat heeft voor mij twee voordelen:
  1. Om 11:00 uur heb ik meestal geen behoefte aan ruimteverwarming: door instraling van de zon is het vaak al warmer dan nodig, bovendien zijn we dan zo druk dat je een beetje minder verwarming niet merkt.
  2. Heel vaak leveren mijn zonnepanelen op dat uur van de dag veel elektriciteit en die heb ik dan niet nodig. Ik gebruik die energie dan liever zelf dan dat ik het teruglever aan het net. Dat is nu nog niet zo'n punt, maar als straks het salderen wordt afgeschaft is het wel een punt. Daar is dit dan alvast een mooie oefening voor.

• KC27
@Cpt.Chaos
Bij mij gaat de HUP na 10 minuten wel uit.
Wat staat er bij jou bij /Service/Instelling/Systeeminstelling/Pompenoptim Tijd ?
Deze staat bij mij op 10 min.

• Cpt.Chaos
Die staat bij mij op 45. Dit is het tijdsinterval waarna de HUP 5 minuten gaat draaien bij geen vraag. Zie luxtronik handleiding installateur en vakpersoneel pagina 47.

Hebben jullie ook Alpha home of hebben jullie rbe's? Alpha home zou draadloos goed moeten werken met z-wave maar ik merk dat het bereik toch niet zo heel goed is, hemelsbreed zit er nog geen drie meter tussen de componenten en vaak verbinding kwijt. Zit wel een verdiepingsvloer tussen.

Edit: kijk in de app en de ventielen "melden zich niet". Gebeurt vaker en dan moet de stekker eruit. Maar de ventielen kunnen zich niet melden want er zit geen feedback op, enkel plus en min voor de 230v (uponor ventielen)

Cpt.Chaos wijzigde deze reactie 19-03-2019 07:22 (19%)

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Ik heb de RBE, kan dat wel gecombineerd worden met Alpha Home?
Mijn ventielen zijn ook van Uponor. Hoe kan ik controleren of ik ze kan uitlezen of niet? In iedere ruimte hangt een naregel thermostaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KC27
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:19:
Die staat bij mij op 45. Dit is het tijdsinterval waarna de HUP 5 minuten gaat draaien bij geen vraag. Zie luxtronik handleiding installateur en vakpersoneel pagina 47.

Hebben jullie ook Alpha home of hebben jullie rbe's? Alpha home zou draadloos goed moeten werken met z-wave maar ik merk dat het bereik toch niet zo heel goed is, hemelsbreed zit er nog geen drie meter tussen de componenten en vaak verbinding kwijt. Zit wel een verdiepingsvloer tussen.

Edit: kijk in de app en de ventielen "melden zich niet". Gebeurt vaker en dan moet de stekker eruit. Maar de ventielen kunnen zich niet melden want er zit geen feedback op, enkel plus en min voor de 230v (uponor ventielen)
Ik heb Alpha Home met twee verdiepingen. Op de begane grond hangt de controller en dat is het hart van het systeem. Deze communiceert via internet met de WP, de gateway en apps (evt laptop) voor de bediening.
Naast de controller hangt de gateway die communiceert via Z-wave (dus draadloos) met:
  1. Alle ruimtesensoren (die dus niet communiceren met de WP). Deze hebben geen netvoeding en werken op een batterij. De ruimtesensoren geven de gemeten temperatuur( samen met de status van de batterij) door aan de gateway en de controller.
  2. De regelmodules voor de zones van de vloerverwarming die op commando van de controller worden open of dicht gestuurd. De regelmodules communiceren de status (open of dicht) van iedere zone ook weer terug aan de gateway en daarmee aan de controller. Ik heb op iedere verdieping een regelmodule. Iedere regelmodule wordt gevoed door 230 V en een regelmodule kan ook als repeater optreden voor Z-wave
Door deze opzet heb ik geen communicatieproblemen tussen mijn sensoren en de gateway. Op iedere verdieping hangt een ruimtesensor maximaal 5 meter van een regelmodule.

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-07 12:53
Matis schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:37:
Ik heb de RBE, kan dat wel gecombineerd worden met Alpha Home?
Mijn ventielen zijn ook van Uponor. Hoe kan ik controleren of ik ze kan uitlezen of niet? In iedere ruimte hangt een naregel thermostaat.
RBE kan niet icm met Alpha Home. Zie ook mijn eerdere posts in dit topic.

• austin_77
KC27 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:12:
[...]

Ik heb Alpha Home met twee verdiepingen. Op de begane grond hangt de controller en dat is het hart van het systeem. Deze communiceert via internet met de WP, de gateway en apps (evt laptop) voor de bediening.
Naast de controller hangt de gateway die communiceert via Z-wave (dus draadloos) met:
  1. Alle ruimtesensoren (die dus niet communiceren met de WP). Deze hebben geen netvoeding en werken op een batterij. De ruimtesensoren geven de gemeten temperatuur( samen met de status van de batterij) door aan de gateway en de controller.
  2. De regelmodules voor de zones van de vloerverwarming die op commando van de controller worden open of dicht gestuurd. De regelmodules communiceren de status (open of dicht) van iedere zone ook weer terug aan de gateway en daarmee aan de controller. Ik heb op iedere verdieping een regelmodule. Iedere regelmodule wordt gevoed door 230 V en een regelmodule kan ook als repeater optreden voor Z-wave
Door deze opzet heb ik geen communicatieproblemen tussen mijn sensoren en de gateway. Op iedere verdieping hangt een ruimtesensor maximaal 5 meter van een regelmodule.
Eventueel zou je de optionele Repeater van Alpha Home kunnen aanschaffen. Kost €99,-

• Cpt.Chaos
Wij hebben de gateway en de control box beiden bedraad. De warmtepomp zelf uiteraard ook.
Gateway hangt in de meterkast en twee meter daarvandaan de control box. De verdeler regelunit hangt pal naast de control box. De antenne voor de thermometers van de ruimtes hangt hier ook.
Vanuit de verdeler regelunit zijn alle stelmotoren bedraad. Alle stelmotoren (behalve van bg) zitten op 5 cm afstand van de verdeler regelunit en dus ook de control box.
Hoe hier dus wel eens een geel lampje op de control box kan branden is mij een groot raadsel.
WLAN van de gateway staat uit, want alles is bedraad.
Of gaat het signaal van de control box toch via wifi naar de gateway? Lijkt me niet als beiden bedraad zijn.

• austin_77
Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:16:
Wij hebben de gateway en de control box beiden bedraad. De warmtepomp zelf uiteraard ook.
Gateway hangt in de meterkast en twee meter daarvandaan de control box. De verdeler regelunit hangt pal naast de control box. De antenne voor de thermometers van de ruimtes hangt hier ook.
Vanuit de verdeler regelunit zijn alle stelmotoren bedraad. Alle stelmotoren (behalve van bg) zitten op 5 cm afstand van de verdeler regelunit en dus ook de control box.
Hoe hier dus wel eens een geel lampje op de control box kan branden is mij een groot raadsel.
WLAN van de gateway staat uit, want alles is bedraad.
Of gaat het signaal van de control box toch via wifi naar de gateway? Lijkt me niet als beiden bedraad zijn.
Geel lampje op control box duidt op netwerkproblemen, control box vindt dan de gatewaybox niet (zie ook pagina 47 van je Aplha Home handleiding 😇). Controlbox en gateway zijn niet met wifi met elkaar verbonden. De gateway kun je oftewel bedraad of via wifi op internet aansluiten.

austin_77 wijzigde deze reactie 20-03-2019 10:36 (0%)
Reden: Typo gefixt

• Cpt.Chaos
Dat is dan toch raar. Er loopt een draadje van de gateway naar mijn switch, en van de control box ook. Een utp kabel doet het wel of hij doet het niet, niks ertussen.

• austin_77
Ik weet niet of je een managed switch hebt of niet, of de netwerkkabels die aan controlbox/gateway zitten zelf geknepen zijn en evt. de stekkers slecht contact maken?
Komt de gele led melding vaker voor en geeft je alpha home app dan geen foutmelding?

• Cpt.Chaos
Het is een ubiquity unifi poe switch. Kabels zijn zeker zelf geknepen en getest en goed.
In de app is de netwerkverbinding ook altijd groen, onder het kopje systeem.
Meestal geeft de app geen foutmelding, pas als ik bij gateway-draadloze componenten kijk staan er gele driehoeken bij de verdeler-unit kanalen.
Soms in het hoofdscherm rode driehoek, dat de ventielen zich dus niet melden.

• austin_77
@Cpt.Chaos het is me een beetje te verwarrend. Je hebt het in je eerdere post over de signaalled op je controlbox die een gele kleur laat zien ipv groene kleur. Nu in je laatste post heb je het over zaken die je in je app ziet.

Ik probeer het even in overzicht te zetten:
- gele kleur signaalled = controllerbox ziet gatewaybox niet = (mogelijk) netwerkprobleem
- Geel rondje met een ster erin in de app =
kamer ongedefinieerd, geen draadloze
componenten
- Rood driehoekje in de app =
storing van een draadloze component in
de kamer (bijv. batterij kamersensor leeg).

de gele driehoeken/rondjes kan ik niet verklaren, de rode met dat het bereik van de draadloze sensoren niet goed genoeg is.

• Cpt.Chaos
Gele led op de control box hebben we. Deze is bedraad en de kabels zijn goed.
Als ik op het moment van de gele led in de app kijk heb ik een rood rondje met driehoek met uitroepteken erin, met tekst: ventiel x meldt zich niet. Toevallig zijn dat ze dan allemaal. De ventielen zijn bedraad aangesloten op de verdeler regelunit. De ventielen kunnen zich niet melden want er zit geen feedback op. Deze waarschuwing slaat dus nergens op.
Het enige wat draadloos is zijn de thermometers van de ruimtes. Deze geven altijd signaal, dit is nog nooit weggevallen.

Als je in de app bij gateway-draadloze componenten kijkt, zie je welke uitgangen van de regelunit voor welke ruimtes zijn. Hier verschijnt af en toe een gele driehoek met uitroepteken erin, zonder extra tekst. Dit verschijnt niet in het hoofdscherm van de app omdat het geen kritieke storing is.

• KC27
Cpt.Chaos schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:13:
Gele led op de control box hebben we. Deze is bedraad en de kabels zijn goed.
Als ik op het moment van de gele led in de app kijk heb ik een rood rondje met driehoek met uitroepteken erin, met tekst: ventiel x meldt zich niet. Toevallig zijn dat ze dan allemaal. De ventielen zijn bedraad aangesloten op de verdeler regelunit. De ventielen kunnen zich niet melden want er zit geen feedback op. Deze waarschuwing slaat dus nergens op.
Het enige wat draadloos is zijn de thermometers van de ruimtes. Deze geven altijd signaal, dit is nog nooit weggevallen.

Als je in de app bij gateway-draadloze componenten kijkt, zie je welke uitgangen van de regelunit voor welke ruimtes zijn. Hier verschijnt af en toe een gele driehoek met uitroepteken erin, zonder extra tekst. Dit verschijnt niet in het hoofdscherm van de app omdat het geen kritieke storing is.
Je krijgt het beste beeld van je verbindingen als je met je browser inlogt op de draadloze componenten van je gateway.
Bijvoorbeeld: http://192.168.xxx.xxx/admin/rf_modules/index
Waarbij 192.168.xxx.xxx staat voor het ip-adres van je gateway.
Je krijgt dan een menu, waar je kunt kiezen uit:
  • Aan- en afmelden
  • Beheren
  • Verbindingsstatus
Dit kan trouwens ook via Alpha Home/Instellingen/Gateway/Draadloze componenten.
Als ik kies voor Verbindingsstatus krijg ik geen ventielen te zien alleen maar sensoren en twee regelmodules.
Ik kan bij Beheren wel de status ("Op" of "Ui"t) van iedere zone (kanaal) van de regelmodules zien en aanpassen.
@Cpt.Chaos
Hoe kom jij bij een overzicht van je ventielen?

• Cpt.Chaos
Dat is het juist, er is geen overzicht van de ventielen, enkel van de aangestuurde uitgangen van de regelunit, wat jij dus ook ziet. Daarom is het ook zo raar dat de melding "ventielen melden zich niet" überhaupt bestaat.

• austin_77
Cpt.Chaos schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:08:
Dat is het juist, er is geen overzicht van de ventielen, enkel van de aangestuurde uitgangen van de regelunit, wat jij dus ook ziet. Daarom is het ook zo raar dat de melding "ventielen melden zich niet" überhaupt bestaat.
Zou het kunnen zijn dat ze niet ingeregeld zijn? Of werkte het voorheen wel goed? Anders denk ik langzaamaan dat de regelunit een kapotte printplaat heeft of zo? :?
Je ventielen/actuators werken wel goed verder?

austin_77 wijzigde deze reactie 21-03-2019 17:37 (4%)

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Cpt.Chaos schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:55:
Verdelers ook nog ontlucht? Op de verdieping kan je best 1,3 bar hebben. Als je op het hoogste punt maar boven de 1 zit.
Vandaag is de W-installateur langs geweest. Hij heeft de volgende wijzigingen gemaakt aan het systeem.
  • De ruimtes die achterbleven qua temperatuur heeft hij meer flow gegeven. Een van de actuators zat vast, waardoor deze ruimte niet (voldoende) gevoed werd met warm water.
  • Het ratelende geluid werd veroorzaakt door een of meerdere actuators die scheef op de ventielen zaten. Hierdoor gingen ze resoneren op de pomp.
  • Als laatste heeft hij de weersafhankelijke stooklijn aangepast en de lus(sen) in de woonkamer iets minder flow gegeven. Hierdoor zou de overshoot in de woonkamer (peilruimte) ook iets minder moeten worden.
* Matis wacht benieuwd af :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

De afgelopen week is de temperatuur in huis een stuk beter. De woonkamer heeft minder overshoot en de "koude" ruimtes warmen beter op. Mogelijk heeft de buitentemperatuur hier ook mee te maken.
Op dit moment zijn we bijna toe aan het koelen van de woning.

Ik houd in Domoticz een aantal parameters bij van de warmtepomp. Ondanks dat het er naar uitziet dat de WP aan het koelen is, zie ik dit niet terug in de Bedrijfstoestand op de webportal van de WP zelve, als ook in Domoticz:
https://tweakers.net/ext/f/Y9J6gjHesvaqsfUclVL3vB2m/thumb.png
Als ik naar de temperaturen van zowel aanvoer, retour als brontemperaturen bekijk, lijkt het er wel degelijk op dat er gekoeld wordt:
https://tweakers.net/ext/f/BHsLuGUKDqgzGrdKx6mT08iW/thumb.png

De pieken in aanvoer / retour komen overeen met de "Heet water" bedrijfstoestand, maar koeling zie ik hier niet terugkomen.

Mis ik een parameter of is de WP nog niet aan het koelen?
https://tweakers.net/ext/f/DMrpV8GdGx1qmbQZNdHHvoQ6/thumb.png
De tijd op cd VD-Stand komt overeen met de tijd dat de pomp afschakelde voor "Heet water".

Als ik op het schermpje van de WP kijk, staat daar het volgende:
Warmtepomp uit bedrijf vanaf: 05:09:29
Koelbedrijf

Edit; Misschien ten overvloede; Op de RBE in de Woonkamer knippert het vinkje voor het koel-icoon.

Matis wijzigde deze reactie 07-04-2019 15:14 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Eerst dag hier geen verwarming, goedkoop dagje :)
Verademing na dagen van 160 kWh die ik ook gehad heb.

• Casejunkie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-07 15:40
Ik ben mij momenteel in aan het lezen in warmtepompen en heb binnenkort een advies gesprek over het eventueel laten plaatsen van een warmtepomp.

Ik ben benieuwd voor brine/water warmtepomp gebruikers hier:
- Waarom heb je gekozen voor een brine/water warmtepomp?
- Welke type/ vermogen warmtepomp gebruik je
- Wat is het extra stroom verbruik per jaar voor je warmtepomp?
- Installatiekosten (als je dit natuurlijk wilt delen)
- Ben je er tevreden over of niet?

Casejunkie wijzigde deze reactie 10-04-2019 13:31 (12%)

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07:32
Casejunkie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:30:
Ik ben mij momenteel in aan het lezen in warmtepompen en heb binnenkort een advies gesprek over het eventueel laten plaatsen van een warmtepomp.

Ik ben benieuwd voor brine/water warmtepomp gebruikers hier:
- Waarom heb je gekozen voor een brine/water warmtepomp?
- Welke type/ vermogen warmtepomp gebruik je
- Wat is het extra stroom verbruik per jaar voor je warmtepomp?
- Installatiekosten (als je dit natuurlijk wilt delen)
- Ben je er tevreden over of niet?
Heb je het topic al gelezen? Lijkt me een goede start om vervolgens met gerichte vragen te komen :)

• jacovn
@Casejunkie
Zorg dat je eerst een warmte verlies berekening laat maken. Dat is een keer €250 of zo, maar dan weet je wel over welk warmte verlies je spreekt.

Zorg vervolgens dat je geen ooor aangenaaid wordt met de bron.

Je kunt in de laatste 10 pagina’s hier in ieder geval van meerdere mensen lezen dat je bij Nathan (alpha Innotec) een zeg maar erg krap aan bemeten bron krijgt.

Ze hanteren naar verluid een reken methode: warmteverlies = transmissie verlies + (ventilatie verlies /2)
Dat werkt wellicht bij huizen die geen ventilatie systeem type D hebben omdat mensen bij koude de roosters dicht gaan zetten.

Gevolg van de lage bron temperaturen is voor zover ik nu kan zien een lagere COP en dus een hogere stroom rekening.

Als voorbeeld:
Nachtelijke run omdat het fris buiten is.
T aanvoer 29.3
T retour 25.4
T retour berekend 25.1
T buiten 2.1

Bron in (binnenkomend huis) 2.7
Bron uit -0,4

Thermisch vermogen 4.2 kW
Bron 1000 liter/uur
Afgifte 46%
Frequency 59 Hz

Stroomopname rond 800 Watt ( kan ik niet precies meten) want it nu aan einde programma omdat Tretour al bereikt is. Zat eerder in de nacht rond 3200 Watt max en lange tijd 1100 Watt.
Als je nu kijkt dan is 4.2 kW thermisch opwekken met 800 watt een goede COP van boven 5
Alleen als ik op tijden kijk dat hij stabiel draait in een programma, is de COP eerder 4.3-4.5

Heeft 9 kWh weg gestookt ongeveer.

Het Huis is lekker warm, dat is helemaal geen probleem, maar het lijkt weinig efficient.

De meeste mensen (niet tweakers) komen in een nieuw all electric huis met zo’n warmtepomp en zullen dan wel denken dat die paar kWh extra niet zo heel erg is want ze hebben geen gas meer. Dus of er 4000 of 5000 of 60000 kWh extra bij komt, het zal wel.

Via de link in de openings pagina kun je bij dinoloket voor je postcode adres de bodem gesteldheid min of meer bepalen. Daar laat je de gemiddelde opbrengst van de grondlagen op los.

Ik heb in de WVB 7880 (transmissie = 5484 + ventilatie =2396) Watt verlies. Onze 124 meter boring doet volgens het grondmodel een keer 5.1-5.7 kW

Ik snap niet hoe dit matched, en heb gevraagd het uit te leggen.

We hebben een SWCV92K3 model wp, die kan moduleren tussen 1.8 en 9.2 kW

Ik erger me er behoorlijk aan, hoe meer je er over leest hoe duidelijker wordt dat ze lekker minimaal een bron uitrekenen en je er vervolgens mee laten zitten. Op vragen van berekeningen etc heb ik nooit wat terug ontvangen. Of de instalateur filtert het weg, of Nathan levert niets op.
Ik heb alleen een verklaring dat de bron niet 0 haalt, wel dat haalde hij bij de eerste run na in gebruik name.
Dus mijn bezwaar schrift ligt nu bij Nathan, ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Eerlijk gezeg verwacht ik niets, of een slap antwoord dat zij het wel weten omdat ze het altijd zo doen.

Als het koud wordt en de WP houd het huis niet warm krijgt de instalateur gewoon een ingebreke stelling. Ik schiet daar denk ik op dat moment ook niets mee op.

• Casejunkie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-07 15:40
Deleon78 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 01:48:
[...]

Heb je het topic al gelezen? Lijkt me een goede start om vervolgens met gerichte vragen te komen :)
De OP en laatste 250 posts. Het is beetje lastig om plusminus 1250 posts te lezen waarvan gedeelte 3 tot 4 jaar oud is.

Intussen ook bij een leverancier van lucht/water en brine/water warmtepompen geweest. (EcoLibrium-Jazon)

Hier kreeg ik het advies om te kiezen voor een lucht/water warmtepomp. De kosten voor de bronboringen schijnen de laatste tijd voor het plafond gegaan te zijn waardoor een brine/water pomp financieel niet interessant meer is.

Overigens merk ik dat het ene bedrijf een warmteverlies berekening wil uitvoeren en de andere het op basis van de gas verbruik van het afgelopen jaar.

Ik merk dat ik iets minder dan 0,6m3 gas verstook per gewogen graaddag. Hierbij de opmerking dat ik nog over moet naar vloerverwarming (boven en beneden), vloer isolatie, van dubbelglas naar HR++ glas en nog wat kozijnen moet vervangen.

Casejunkie wijzigde deze reactie 15-04-2019 11:44 (12%)

• Deleon78
jacovn schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:22:

Ik erger me er behoorlijk aan, hoe meer je er over leest hoe duidelijker wordt dat ze lekker minimaal een bron uitrekenen en je er vervolgens mee laten zitten. Op vragen van berekeningen etc heb ik nooit wat terug ontvangen. Of de instalateur filtert het weg, of Nathan levert niets op.
Herkenbaar, maar dan met andere partijen dan Nathan. Ik kreeg ook met geen mogelijkheid uitleg over hoe men tot een bepaalde capaciteit kwam. Zelf de nodige uren (dagen) in gestopt om alle berekeningen op te zoeken en uit te werken, maar het sloot niet op elkaar aan. Mijn gevoel zegt me dat er niemand was die het echt snapte en ze maar wat deden / trucje wat ze geleerd hadden toepasten.

Of dat erg is, is een andere discussie. Het kan allemaal prima werken en theorie / formules zijn ook maar benaderingen van de werkelijkheid onder "gemiddelde" omstandigheden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Deleon78 schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:28:
[...]

Herkenbaar, maar dan met andere partijen dan Nathan. Ik kreeg ook met geen mogelijkheid uitleg over hoe men tot een bepaalde capaciteit kwam. Zelf de nodige uren (dagen) in gestopt om alle berekeningen op te zoeken en uit te werken, maar het sloot niet op elkaar aan. Mijn gevoel zegt me dat er niemand was die het echt snapte en ze maar wat deden / trucje wat ze geleerd hadden toepasten.

Of dat erg is, is een andere discussie. Het kan allemaal prima werken en theorie / formules zijn ook maar benaderingen van de werkelijkheid onder "gemiddelde" omstandigheden...
Om het maar gewoon te zeggen: Ze naaien je waar je bij staat. Volgens jou onbewust.

Ik snap dat ze niet iedereen standaard met informatie doorgooien, dat heeft meestal geen zin.

Maar op eerste moment dat ik er om vraag verwacht ik eigenlijk wel hun bereken methode en enige uitleg.
Ze sturen ten slotte de boorder ook aan, die zuigt vast niet hard aan zijn duim en boort zo maar een gat.

• Deleon78
jacovn schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:21:
[...]

Om het maar gewoon te zeggen: Ze naaien je waar je bij staat. Volgens jou onbewust.

Ik snap dat ze niet iedereen standard met informatie doorgooien, dat heft meestal geen zin.

Maar op eerste moment dat ik er om vraag verwacht ik eigenlijk wel hun bereken methode en einige uitleg.
Ze sturen ten slotte de boorder ook aan, die zuigt vast niet hard aan zijn duim en boort zo maar een gat.
Ik probeerde genuanceerd te blijven ;)
Ik kan alleen speculeren over de achterliggende motivaties en van mijn loodgieter weet ik vrij zeker dat daar geen enkele kwade bedoeling achter zit :) vandaar...

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Cpt.Chaos schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:37:
Met SWW is de hysterese enkel undershoot. Dus bij 58 met hysterese 5 is het verwarmen tot 58, en dan als de temp onder de 53 komt weer bij.
Tenminste, als ik de historie van sww temperatuur bekijk.

De handleiding opgezocht, het enige wat eigenlijk interessant is voor de mensen met een frequentiegeregelde warmtepomp is hysterese sww, en die is inderdaad alleen naar beneden, en evt. energiezuinige pomp van 30 minuten omhoog te schroeven.
Wat minder is, is dat de HUP drie!! uur lang blijft nadraaien als de warmtepomp gestopt is. Totaal overbodig, zeker met alpha home naregeling en alle groepen dichtgestuurd.
Ik heb het gevoel dat, sinds de WP in koelbedrijf staat, het tapwater ook sneller afkoelt.
Ook zag ik eergisteren iets heel vreemds qua temperatuur in het tapwater en de WP die het verwarmt:
https://tweakers.net/ext/f/g80aVRWoWxUkgj9JXPqDRzFz/thumb.png

Ik ben even in de instellingen van de WP gedoken en het lijkt er (mijns inziens) op dat de hysteresis voor het tapwater om 5K staat:
https://tweakers.net/ext/f/QyAbUmhPctk9FxBQCIHrvPQ1/thumb.png

Echter wanneer ik de log er op na sla, lijkt hij (bij een ingestelde temperatuur van 58 graden Celsius) bij 56 graden Celsius (2K) weer te gaan verwarmen.
https://tweakers.net/ext/f/MeYT95th7c4DMLwCBeIpmPUc/thumb.png

Kijk ik naar de verkeerde instelling, of interpreteer ik de data verkeerd?

Scratch that, ik zie nu dat ik eerst naar de "Installateur" setting moet alvorens ik de juiste instelling Hysterese Tapw. kan ophogen naar 5K. Eens kijken of de WP nu iets rustiger wordt.

Matis wijzigde deze reactie 19-04-2019 14:28 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Deleon78 schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:04:
[...]

Ik probeerde genuanceerd te blijven ;)
Ik kan alleen speculeren over de achterliggende motivaties en van mijn loodgieter weet ik vrij zeker dat daar geen enkele kwade bedoeling achter zit :) vandaar...
Ik niet..

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.' Is toch het gebod.

Geen antwoord op vragen.
Geen berekeningen doorsturen
Instalateur €1500 meer laten betalen ten opzichte van offerte van half jaar eerder. (Veranderende markt vraag ?)

Het grote nieuwe pand moet toch ook betaald worden..

• Cpt.Chaos
Als het tapwater sneller afkoelt, dan lekt de drieweg-klep wat door.
Niet schokkend, ook niet leuk, als het echt zo is kost dit zo een paar tientjes per jaar aan stroom. In de gaten houden dus.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:44
Mede-tweakers graag jullie hulp bij de koelingsinstelling van mijn Alpha Innotec MSW8 (BRINE). Ik heb koeling op automatisch staan. In de RBE ingesteld dat het apparaat moet koelen vanaf 18 graden buiten en 21 graden binnen. Ik zie nu een vraagteken bij koeling op de RBE maar koelt nog niet. Ik denk dat er een temp. instelling nog niet goed staat. Wie weet raad?

Info scherm:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfFjgkzRqClLnYLqSg

Temperaturen:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfFk2s1kkmloL5fOqA

Instellingen:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfFlZuQry1jqdk6m2A

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 22-04-2019 13:53 (25%)

• Vaevictis_
jacovn schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:22:
@Casejunkie
Zorg dat je eerst een warmte verlies berekening laat maken. Dat is een keer €250 of zo, maar dan weet je wel over welk warmte verlies je spreekt.

Zorg vervolgens dat je geen ooor aangenaaid wordt met de bron.

Je kunt in de laatste 10 pagina’s hier in ieder geval van meerdere mensen lezen dat je bij Nathan (alpha Innotec) een zeg maar erg krap aan bemeten bron krijgt.

Ze hanteren naar verluid een reken methode: warmteverlies = transmissie verlies + (ventilatie verlies /2)
Dat werkt wellicht bij huizen die geen ventilatie systeem type D hebben omdat mensen bij koude de roosters dicht gaan zetten.

Gevolg van de lage bron temperaturen is voor zover ik nu kan zien een lagere COP en dus een hogere stroom rekening.

Als voorbeeld:
Nachtelijke run omdat het fris buiten is.
T aanvoer 29.3
T retour 25.4
T retour berekend 25.1
T buiten 2.1

Bron in (binnenkomend huis) 2.7
Bron uit -0,4

Thermisch vermogen 4.2 kW
Bron 1000 liter/uur
Afgifte 46%
Frequency 59 Hz

Stroomopname rond 800 Watt ( kan ik niet precies meten) want it nu aan einde programma omdat Tretour al bereikt is. Zat eerder in de nacht rond 3200 Watt max en lange tijd 1100 Watt.
Als je nu kijkt dan is 4.2 kW thermisch opwekken met 800 watt een goede COP van boven 5
Alleen als ik op tijden kijk dat hij stabiel draait in een programma, is de COP eerder 4.3-4.5

Heeft 9 kWh weg gestookt ongeveer.

Het Huis is lekker warm, dat is helemaal geen probleem, maar het lijkt weinig efficient.

De meeste mensen (niet tweakers) komen in een nieuw all electric huis met zo’n warmtepomp en zullen dan wel denken dat die paar kWh extra niet zo heel erg is want ze hebben geen gas meer. Dus of er 4000 of 5000 of 60000 kWh extra bij komt, het zal wel.

Via de link in de openings pagina kun je bij dinoloket voor je postcode adres de bodem gesteldheid min of meer bepalen. Daar laat je de gemiddelde opbrengst van de grondlagen op los.

Ik heb in de WVB 7880 (transmissie = 5484 + ventilatie =2396) Watt verlies. Onze 124 meter boring doet volgens het grondmodel een keer 5.1-5.7 kW

Ik snap niet hoe dit matched, en heb gevraagd het uit te leggen.

We hebben een SWCV92K3 model wp, die kan moduleren tussen 1.8 en 9.2 kW

Ik heb alleen een verklaring dat de bron niet 0 haalt, wel dat haalde hij bij de eerste run na in gebruik name.
Dus mijn bezwaar schrift ligt nu bij Nathan, ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Eerlijk gezeg verwacht ik niets, of een slap antwoord dat zij het wel weten omdat ze het altijd zo doen.

Als het koud wordt en de WP houd het huis niet warm krijgt de instalateur gewoon een ingebreke stelling. Ik schiet daar denk ik op dat moment ook niets mee op.
@Casejunkie

Ik heb hier ook last van, Alpha Innotec MSW8 BRINE WP niet modulerend. Transmissie berekening kwam op 14520 kWh uit. De aannemer bood een 10kW model aan, maar dat is veel te veel voor een bijna passief huis (vent. C). Dus voor de 8.8kW versie gekozen. Vorig jaar +/- 2500kWh verbruikt en ik zag in de winter de bron temperatuur onder 0 gaan en SCOP zat toen rond de 4,5. Ik weet niet precies hoe diep mijn bron is maar ik vermoed dat deze ook niet diep genoeg is.

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

@Cpt.Chaos sinds ik de Hysterese voor het tapwater van 2 naar 5 K verlaagd heb, pendelt de WP wanneer deze het tapwater gaat verwarmen.
Het pendelen gebeurt overigens alleen wanneer het tapwater (door afkoeling van het boilervat) van 53 (onderkant hysterese) naar 58°C verwarmd wordt. Wanneer het tapwater na douchen/afwassen flink onder de 53°C schiet, pendelt de WP niet, maar wordt het tapwater in een ruk verwarmd tot 58°C.

De reden dat de WP gaat pendelen komt doordat de aanvoer boven de 64°C uitkomt.

Wat is wijsheid om nu te doen? De aanvoer verhogen lijkt me onverstandig, ik zou ook de hysterese verder kunnen verlagen, zodat het tapwater kouder is wanneer hij begint met verwarmen en zo met een grotere delta T kan verwarmen, in de hoop dat hij het dan wel in één ruk trekt.

Wat is jouw tip?

• Cpt.Chaos
Mijn tip is om je deze op 55-56 in te stellen met hysterese 5, bij ons komt de Ta dan niet hoger dan 59. Trekt ongeveer 650-700 watt (800 op de slimme meter, min standaard verbruik, in de nacht) met een berekend vermogen van 2,6kW. Dat is een nette cop voor sww. Bij ons staat sww ook op luxe ingesteld.
Het vat een paar graden kouder zetten geeft nauwelijks verschil in de hoeveelheid sww die je daadwerkelijk kan gebruiken.

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

@Cpt.Chaos bedankt voor de suggestie. Ik heb nu het tapwater verlaagd van 58 naar 55°C. Het meeste warm water dat we gebruiken is met douchen. Daar zit toch een mengkraan voor die het naar 38°C mengt.

Afwassen doen we niet veel, alleen maar spoelen. Dat doen we dan wel met de warme kraan vol open, maar dat scheelt in absolute liters niet.

De hysterese heb ik op 5K laten staan. Vanochtend heeft de WP weer flink lopen pendelen. Zoals je misschien kunt aflezen, pas wel rond de 57°C. Dus als het goed is, loopt ie tot 55°C wel in een ruk.
https://tweakers.net/ext/f/vP2Dv0qMg2rC6uzoAoURfKSz/thumb.png

We gaan het zien :)

Matis wijzigde deze reactie 24-04-2019 12:25 (35%)

• Cpt.Chaos
Hopelijk werkt het beter zo.
Bij mij schommelt de Ta nogal met koelen. Alsof de driewegklep vaak omschakelt. Zal wel te veel koelvermogen hebben voor het weer nu.

• Vaevictis_
Matis schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:20:
@Cpt.Chaos bedankt voor de suggestie. Ik heb nu het tapwater verlaagd van 58 naar 55°C. Het meeste warm water dat we gebruiken is met douchen. Daar zit toch een mengkraan voor die het naar 38°C mengt.

Afwassen doen we niet veel, alleen maar spoelen. Dat doen we dan wel met de warme kraan vol open, maar dat scheelt in absolute liters niet.

De hysterese heb ik op 5K laten staan. Vanochtend heeft de WP weer flink lopen pendelen. Zoals je misschien kunt aflezen, pas wel rond de 57°C. Dus als het goed is, loopt ie tot 55°C wel in een ruk.
[Afbeelding]

We gaan het zien :)
Bij mij heb ik tapwater T verlaagd naar 43 graden. Hier ging het piepsysteem af. VV aanvoer op 28 graden, hiermee kreeg ik bij -10 graden buiten T nog het huis warm (met moeite op zolder).

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:50:
Mede-tweakers graag jullie hulp bij de koelingsinstelling van mijn Alpha Innotec MSW8 (BRINE). Ik heb koeling op automatisch staan. In de RBE ingesteld dat het apparaat moet koelen vanaf 18 graden buiten en 21 graden binnen. Ik zie nu een vraagteken bij koeling op de RBE maar koelt nog niet. Ik denk dat er een temp. instelling nog niet goed staat. Wie weet raad?

Info scherm:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfFjgkzRqClLnYLqSg

Temperaturen:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfFk2s1kkmloL5fOqA

Instellingen:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfFlZuQry1jqdk6m2A
Koeling ging wel aan die dag maar ben er achter gekomen dat de 1e en 2e etage niet mee doen met koeling omdat de VV verdeler (Danfoss CF-MC) hier op niet op is ingeregeld. Op deze etages bleven alle leidingen gewoon dicht. @Cpt.Chaos

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

@Cpt.Chaos en @Vaevictis_ hoe gaan jullie om met legionellapreventie bij zulke (lage) temperaturen? Volgens mij is 55°C niet voldoende om Legionella volledig te doden. Als ik Wikipedia: Legionella pneumophila bekijk, wordt geadviseerd om van 55 naar 60°C te verhogen. Maar op diezelfde pagina staat wel dat bij 50°C "90% binnen 80-124 minuten sterft. In het geval van 60°C is dit zelfs met 2 minuten gepiept.

• Cpt.Chaos
Boven de 50 gaat het dood. Als het 24 uur lang 55 graden is, dan is het wel goed hoor. Tenzij je zelf ouwe van dagen bent met een zeer slechte weerstand, en een hele hoop pech. In andere landen is legionellapreventie 55 graden. Ik zou me dus geen zorgen maken. Ik leef immers ook nog.

• Vaevictis_
Matis schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:13:
@Cpt.Chaos en @Vaevictis_ hoe gaan jullie om met legionellapreventie bij zulke (lage) temperaturen? Volgens mij is 55°C niet voldoende om Legionella volledig te doden. Als ik Wikipedia: Legionella pneumophila bekijk, wordt geadviseerd om van 55 naar 60°C te verhogen. Maar op diezelfde pagina staat wel dat bij 50°C "90% binnen 80-124 minuten sterft. In het geval van 60°C is dit zelfs met 2 minuten gepiept.
@Matis

Goed punt, ze maken hier onderscheid tussen o.a. PVC en koperen leidingen. Dit is nieuw voor me, ik zal het aanpassen naar 60 graden. Just in case.
De warmwater temperatuur aan het tappunt moet in Nederland 55°C bedragen (NEN 1006). (Als er een circulatieleiding is 60°C)

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 25-04-2019 18:52 (15%)

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 04-07 09:51
Cpt.Chaos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:17:
Boven de 50 gaat het dood. Als het 24 uur lang 55 graden is, dan is het wel goed hoor. Tenzij je zelf ouwe van dagen bent met een zeer slechte weerstand, en een hele hoop pech. In andere landen is legionellapreventie 55 graden.
Onze legionellapreventie op het warme water is eigenlijk best wel doorgeschoten. Leid maar af van de echte risico's. Doorspoelen van de leidingen (ook 'koud' dus) van ongebruikte kranen, bijvoorbeeld na 3 weken op zomervakantie te zijn geweest, is véél belangrijker dan die 60 graden. Maar daar hoor je weinig over..

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:46:
[...]

Onze legionellapreventie op het warme water is eigenlijk best wel doorgeschoten. Leid maar af van de echte risico's. Doorspoelen van de leidingen (ook 'koud' dus) van ongebruikte kranen, bijvoorbeeld na 3 weken op zomervakantie te zijn geweest, is véél belangrijker dan die 60 graden. Maar daar hoor je weinig over..
Dat klopt en dat doe ik ook altijd handmatig.

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Het lukt me maar niet om de status "Koelbedrijf" uit de Warmtepomp te krijgen.
Wanneer ik index 80 lees, werkt dit voor Verwarming (0) Heet Water (1) of Geen Vraag (5) prima. Echter komt de pomp nooit in de status Koeling (7).

Ook wanneer ik de webpagina van de pomp zelf bekijk, zie ik geen waardes bij de bedrijfstoestand wanneer de pomp zelf aangeeft dat hij in koelbedrijf staat en dit bevestigd wordt door de RBE. Ook de Uponor Smatrix ziet dat er gekoeld wordt.
https://tweakers.net/ext/f/k81qyQD37bNmm4lcfxHZjfJL/thumb.png

Zijn er andere waardes / velden die ik uit de WP kan lezen?

Matis wijzigde deze reactie 26-04-2019 14:52 (6%)

• Vaevictis_
Matis schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:50:
Het lukt me maar niet om de status "Koelbedrijf" uit de Warmtepomp te krijgen.
Wanneer ik index 80 lees, werkt dit voor Verwarming (0) Heet Water (1) of Geen Vraag (5) prima. Echter komt de pomp nooit in de status Koeling (7).

Ook wanneer ik de webpagina van de pomp zelf bekijk, zie ik geen waardes bij de bedrijfstoestand wanneer de pomp zelf aangeeft dat hij in koelbedrijf staat en dit bevestigd wordt door de RBE. Ook de Uponor Smatrix ziet dat er gekoeld wordt.
[Afbeelding]

Zijn er andere waardes / velden die ik uit de WP kan lezen?
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile1
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile2
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile3

@Matis

Weet je zeker dat er een koelprintje is geinstalleerd? Was bij mij eerst niet het geval. Staat de WP wel ingesteld op verwarmen EN koelen?

Dit overzicht heb ik gemaakt in Home Assistant:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfpL_rDbFWyhk5m6aw

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 26-04-2019 15:28 (4%)

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:22:
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile1
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile2
ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile3
Als ik het goed heb, zijn dat index 117, 118 en 119 respectievelijk. Deze staan alle drie op 0 in de data index.
Weet je zeker dat er een koelprintje is geinstalleerd? Was bij mij eerst niet het geval.
Ik snap de vraag niet helemaal. Wel ben ik er zeker van dat de WP mijn woning koelt. Dit wordt allereerst bevestigd door de temperaturen die in het systeem rondlopen wanneer de pomp koelt. Als ik op het schermpje van de WP kijk, staat daar het volgende:
Koelbedrijf

Ook staat er een koelicoontje in beeld. Ook op de RBE knippert het vinkje voor de koeling. Daarnaast toont mijn Uponor Smatrix ook correct het koelbedrijf in de ruimtes met een naregeling. Maar misschien wel het meest belangrijke: De woning koelt af en de vloer voelt koud aan :)
Staat de WP wel ingesteld op verwarmen EN koelen?
Ik heb de verwarming handmatig uitgezet, dus die staat uit. Koeling en Tapwater staan op automagisch:
https://tweakers.net/ext/f/0oy0TIcaiE10R4DCXfra5be0/thumb.png
Dit overzicht heb ik gemaakt in Home Assistant:
https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgfpL_rDbFWyhk5m6aw
Ik gebruik hiervoor het "standaard" webinterface van de WP.

• Vaevictis_
Matis schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:43:
[...]

Als ik het goed heb, zijn dat index 117, 118 en 119 respectievelijk. Deze staan alle drie op 0 in de data index.

[...]

Ik snap de vraag niet helemaal. Wel ben ik er zeker van dat de WP mijn woning koelt. Dit wordt allereerst bevestigd door de temperaturen die in het systeem rondlopen wanneer de pomp koelt. Als ik op het schermpje van de WP kijk, staat daar het volgende:
Koelbedrijf

Ook staat er een koelicoontje in beeld. Ook op de RBE knippert het vinkje voor de koeling. Daarnaast toont mijn Uponor Smatrix ook correct het koelbedrijf in de ruimtes met een naregeling. Maar misschien wel het meest belangrijke: De woning koelt af en de vloer voelt koud aan :)

[...]

Ik heb de verwarming handmatig uitgezet, dus die staat uit. Koeling en Tapwater staan op automagisch:
[Afbeelding]

[...]

Ik gebruik hiervoor het "standaard" webinterface van de WP.
Ok, mooi dat de koeling in ieder geval werkt. Mijn webinterface ziet er iets anders uit, is een Java webserver versie. Echt heel brak screenshots heb ik in een paar posts hierboven staan (3x links).

Ik lees mijn WP dus uit met Home Assistant, gebruik de standaard webinterface nooit.

• jacovn
@Vaevictis_
Ik ben ook net met Home Assitant begonnen.
Kom er al snel achter dat een scherm met grafiekjes de zaak snel opvult, zeker als ik hey op een ipad wil bekijken. Die lijsten met parameters leveren dan grafiekjes op die je in kunt stellen tot 24 of 48 uur, en zodoende inzicht krijgt.

Slaat Home assistant dit standaard op in een database ?

Ik zou wel de data naar influxdb willen copiereb, voor langere tijd logging. Heb je zoiets wellicht ook gemaakt ?

• Vaevictis_
jacovn schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:15:
@Vaevictis_
Ik ben ook net met Home Assitant begonnen.
Kom er al snel achter dat een scherm met grafiekjes de zaak snel opvult, zeker als ik hey op een ipad wil bekijken. Die lijsten met parameters leveren dan grafiekjes op die je in kunt stellen tot 24 of 48 uur, en zodoende inzicht krijgt.

Slaat Home assistant dit standaard op in een database ?

Ik zou wel de data naar influxdb willen copiereb, voor langere tijd logging. Heb je zoiets wellicht ook gemaakt ?
Home Assistant slaat default gegevens op in een SQLite DB. Niet echt geschikt voor zwaar gebruik.

Ja zo'n setup heb ik MariaDB (voor 14 dagen status), influxDB en grafana voor dashboard.

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 27-04-2019 14:23 (6%)

• Vaevictis_
austin_77 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:47:
Voor de liefhebbers een foto van bronwaarden na 14 jaar passief koelen 8)

Forum
[Afbeelding: Brontemps]
@austin_77 Zie deze foto nu pas, is dit niet de huidige temp. Hoe weet je of dit van de afgelopen 14 jaar is? Ik kan op mijn toestel dit scherm niet vinden. Waar zit dit?

• austin_77
Vaevictis_ schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:12:
[...]

@austin_77 Zie deze foto nu pas, is dit niet de huidige temp. Hoe weet je of dit van de afgelopen 14 jaar is? Ik kan op mijn toestel dit scherm niet vinden. Waar zit dit?
@Vaevictis_
Dit zijn de waarden van mijn bron terwijl de bron ondertussen 15 jaar oud is. Dus na 15 jaar verwarmen/koelen zijn dit de temps die actueel door mijn warmtepomp gemeten worden. inmiddels zit mijn bron weer boven de 10,5 graden qua inkomende temps. Ik heb absoluut niks te klagen over de boring 😎

Dit scherm is te vinden onder, instellingen -> informatie of zoiets (op vakantie dus weet stappen niet helemaal uit mijn hoofd)

austin_77 wijzigde deze reactie 28-04-2019 13:53 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Ons verhaal gaat ook weer verder. Nathan wil nu dat we de WP aanmelden op www.heatpump24.com
Dan kunnen ze de monitoring bekijken en zien of er wellicht iets niet goed is.

Het zal buiten nu niet veel meer < 5 graden zakken, en overdag vaak >10 graden worden. Dus heel hard hoeft de WP niet aan de bak.

Ik zou niet weten wat ze er nu nog aan moeten zien. En al de logging die ik zelf aangeleverd heb van de koude dagen en waar de temperatuur naar 1 en 0 graden gaat vertrouwen ze blijkbaar niet. Die komen ook direct uit dezelfde WP.
Kunnen ze het mooi weer dik half jaar rekken, en mocht er wat moeten wijzigen aan de boring, moeten ze dan tuinherstel erbij betalen omdat alles dan Inmiddels klaar is.

Zo hou je gezeur met een alpha innotec van Nathan.

• jsinitsova
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 07-05 10:07
*knip*, er is bij mij (ThinkPad) geen toestemming bekend voor deze enquete. Ik heb hem daarom verwijderd.
Zie Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit! voor de huisregels omtrent dit soort verzoeken.

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-05-2019 10:35 (77%)

• austin_77
Als ik alle verhalen hier lees mbt bronboringen van Nathan dan vraag ik me af wat maakt dat ogenschijnlijk dimensioneringsfouten nu voorkomen tov van vroeger. Als ik naar mijn bron kijk, die 15 jaar geleden geboord is, en welke temps ik haal (zie eerdere posts) dan lijkt het me dat niet goed rekening is gehouden met grondlagen? Mijn boringen zijn 2x 100m in landschap met veel klei en grind (Zuid-Limburg). Echter is mijn aanvoer vanuit de bron nog nooit onder de 9 graden gekomen...

Afijn. Aanstaande donderdag voor het eerst onderhoudsmonteur van Nathan over de vloer. Twee jaar na installatie. Ben benieuwd wat we nog aan optimalisatie kunnen doen. Meteen maar eens vragen of er nog firmwareupdates zijn voor de luxtronic controller.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:41
austin_77 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:16:
Als ik alle verhalen hier lees mbt bronboringen van Nathan dan vraag ik me af wat maakt dat ogenschijnlijk dimensioneringsfouten nu voorkomen tov van vroeger. Als ik naar mijn bron kijk, die 15 jaar geleden geboord is, en welke temps ik haal (zie eerdere posts) dan lijkt het me dat niet goed rekening is gehouden met grondlagen? Mijn boringen zijn 2x 100m in landschap met veel klei en grind (Zuid-Limburg). Echter is mijn aanvoer vanuit de bron nog nooit onder de 9 graden gekomen...

Afijn. Aanstaande donderdag voor het eerst onderhoudsmonteur van Nathan over de vloer. Twee jaar na installatie. Ben benieuwd wat we nog aan optimalisatie kunnen doen. Meteen maar eens vragen of er nog firmwareupdates zijn voor de luxtronic controller.
Ik gok geld. Mijn bron is nog niet kouder dan 8 en een beetje geweest. Maar als je dat verhaal van @jacovn leest, dan kan je van tevoren de ellende zien aankomen. Komt op mij toch niet heel professioneel over. Maar ja als de installateur opdracht heeft gegeven en het budget knijpt zou het ook daar aan kunnen liggen. In ieder geval krijg je op deze manier wel twijfel aan hun kwaliteit en dat werkt niet echt in hun voordeel.

• jacovn
Ik weet alleen dat ik €7700 ex BTW voor de bron heb moeten betalen.

Ik heb een offerte van een mede tweaker gekregen.
9.6 kW bron vermogen grond. €5615 ex BTW
Komen dan nog koste.n bij als melding gemeente €350, spoelwater €300, BRL6000-21 €400
Dat was vroeg 2017.
Deze voorbeeld boring was 2 boringen met een tichelman.

Bij ons is het 1 boring.

Geen idee wat de waarheid hier is, het zal duurder geworden zijn van vroeg 2017 naar ergens halverwege 2018 toen de zaak opnieuw aangevraagd is.

Maar die 2 boringen met de bijkomende kosten zit nog niet op bedrag wat ik op kreeg. (5615 + 1050= €6665)

De instalateur klaagde ook nog dat ze hem €1500 meer in rekening brachten dan zijn originele prijs.

jacovn wijzigde deze reactie 13-05-2019 20:38 (14%)

• theo53
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 19-06 09:39
Beste mensen,

Ik heb zelf mijn huis energieneutraal en van het gas los gemaakt. Dit heb ik in eerste instantie voor mezelf extreem gedocumenteerd.
Daarna heb ik een paar keer in de krant gestaan en kwam er belangstelling van anderen. Toen heb ik besloten om daar een boek over te schrijven voor mijn persoonlijke situatie.
Het boek is uitgekomen op 24 april j.l.
Sinds 9 mei heb ik heel veel van de informatie op een website gezet.
Het gaat dan niet alleen over de warmtepomp maar het hele traject van isoleren, warmtebehoefte (warmteverliesberekening), afgite radiatoren, bronnen (bodem of lucht, zonnepanelen PVT enz) en het plaatsen van de warmtepomp.
Ook benoem ik onzinverhalen en leg uit waarom het onzin is. Dat gebeurd onder het menu "lariekoek".
Alle keuzes kwamen voorbij en heb ik min of meer wetenschappelijk onderbouwd wel of niet gekozen.
Iedereen kan de nieuwe site bekijken: Zie: Knip Reclame maken voor je eigen website is niet de bedoeling
Voor de duidelijkheid, ik heb geen bedrijf en ook geen sponsors van welk bedrijf dan ook.
Zelf heb ik een technische achtergrond en ben vele jaren projectleider voor wetenschappelijk instrumentatie geweest.
De installatie werkt nu nagenoeg 1 jaar met heel mooie resultaten: de hele winter verwarmd met de opbrengst van 6 zonnepanelen (1600 kWh), het rijtjeshuis uit 1977 is vorige zomer gekoeld en kwam het huis niet boven de 25 graden enz, zie verder de website.

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.
met vriendelijke groet,
Theo

Zeehond wijzigde deze reactie 18-05-2019 17:41 (2%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theo53
Nog een toevoeging aan mijn vorige inzending nav opmerkingen over de bron.
Op de website ga ik ook in op berekeningen aan de bron. Bijvoorbeeld de warmtegeleiding van de grond, de opbrengst per meter boring en de grondwaterstroming. Dit wordt geïllustreerd met een berekening van mijn eigen bron. De opbrengst kan een factor 10 schelen als je in droge zandgrond een bron hebt of, zoals ik, in het westen met een natte zand/kleigrond met een grondwaterstroming van 2m/jaar. De opbrengst van mijn bron is in de buurt van de 50W per strekkende meter. zie hiervoor: Knip Reclame maken voor je eigen website is niet de bedoeling
De brontemperatuur is nu weer exact gelijk aan vorig jaar.

met vriendelijke groet,
Theo

Zeehond wijzigde deze reactie 18-05-2019 17:41 (6%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@theo53 Op jouw website: onder de "lariekoek" tab -> TD-panelen.
Ik denk dat bij "Huidig verbruik woning 3500m³ gas (2900m³ verwarming + 600m³ heet water)"
met 600 m³ heet water bedoelt wordt: "600 m³ gas voor warmwater"
Nog steeds vrij veel trouwens, grote familie met pubers onder de douche? :Y

Voor de rest een uitstekende informatieve website en referentiebron - een voorbeeld voor andere m.n. commerciële websites?

dunklefaser wijzigde deze reactie 18-05-2019 10:41 (16%)

• theo53
@dunklefaser
Eens, ik zal dat aanpassen. Deze info komt van hun site. 600m3 per jaar is zeer veel. Een gemiddeld gezin zit op een verbruik voor al het water op 120 - 200 m3. Zelf had ik <100 m3 gas nodig voor warm water.
En heel hartelijk bedankt voor het compliment. De website is pas een paar dagen online.

mvg
Theo

theo53 wijzigde deze reactie 18-05-2019 10:59 (39%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@theo53 Als je de geciteerde zin goed leest kan het alleen maar om m³ gas en niet om water gaan. Kijk maar naar de som 3500 m³ gas = (2900 m³ gas + 600 m³ gas).
Waarschijnlijk gewoon vergeten gas erbij te zetten, anders tellen ze appels bij de peren op. - Just my 2 cts

Wat mij nu trouwens opvalt op jouw website dat er weinig aandacht aan warmwater wordt geschonken.
Ik zie in ieder geval niet meteen waar het warmwatergebruik in het hele verhaal energetisch berekend wordt.

P.S.: Jouw aardgasberekening gaat er van uit dat het 100% methaan is, dit is zeker niet van toepassing op het laagcalorische gas uit Groningen (met veel N2 etc.). Dus ook de maximaal condenseerbare hoeveelheid water per m³ moet (flink) naar beneden bijgesteld worden.

dunklefaser wijzigde deze reactie 18-05-2019 11:31 (21%)

• theo53
@dunklefaser
Bedankt voor de feedback
Je hebt gelijk, zoals gezegd, de site is een paar dagen online.
Er zijn wel berekeningen op basis van het eerdere gasverbruik:
Knip Reclame maken voor je eigen website is niet de bedoeling

Je kunt de resultaten zien op deze pagina:
Knip Reclame maken voor je eigen website is niet de bedoeling
Er zijn nog echt wel een aantal verbeterpuntjes. Ik ben bijna continu bezig om aan te vullen.

Voor de zekerheid nog even gecontroleerd, de correctie voor laagcalorisch gas was de afgelopen 10 jaar voor mij tussen de 0,6 en 1,9%. Dat heb ik inderdaad genegeerd.

met vriendelijke groet,
Theo

Zeehond wijzigde deze reactie 18-05-2019 17:42 (30%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

theo53 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:39:
@dunklefaser
Bedankt voor de feedback

Voor de zekerheid nog even gecontroleerd, de correctie voor laagcalorisch gas was de afgelopen 10 jaar voor mij tussen de 0,6 en 1,9%. Dat heb ik inderdaad genegeerd.

met vriendelijke groet,
Theo
Volgens mij hebben we het over verschillende zaken, je kijkt naar de correctie van de calorische waarde door minimale variaties in de samenstelling van ons Groninger gas (dat vind je terug als correctiefactor op je afrekening).
Maar ik kijk naar de verschillen tussen de 100% methaan zoals door jou voor aardgas verondersteld en de realiteit welke bijvoorbeeld hier na te lezen is.
Groninger gas bevat dus maar 81,3% methaan (+ nog 2,85% ethaan en 0,37% propaan en nog wat hogere alifaten plus relatief veel stikstof namelijk 14,35% (vol% ongeveer gelijk aan mol%).
En dat maakt het verschil in de hoeveelheid water (kg) wat je bij de verbranding van 1 m³ gas maximaal kan condenseren!

Met schetenwappelijke groeten

• theo53
dunklefaser schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:20:
[...]

Volgens mij hebben we het over verschillende zaken, je kijkt naar de correctie van de calorische waarde door minimale variaties in de samenstelling van ons Groninger gas (dat vind je terug als correctiefactor op je afrekening).
Maar ik kijk naar de verschillen tussen de 100% methaan zoals door jou voor aardgas verondersteld en de realiteit welke bijvoorbeeld hier na te lezen is.
Groninger gas bevat dus maar 81,3% methaan (+ nog 2,85% ethaan en 0,37% propaan en nog wat hogere alifaten plus relatief veel stikstof namelijk 14,35% (vol% ongeveer gelijk aan mol%).
En dat maakt het verschil in de hoeveelheid water (kg) wat je bij de verbranding van 1 m³ gas maximaal kan condenseren!

Met schetenwappelijke groeten
Volgens mijn informatie zijn de door mij gebruikte calorische waarden geldig voor g-gas (Groningen). n-gas gaat daar aanmerkelijk boven.Daar bovenop zijn er de correcties die ik noemde.
Mvg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 18-07 20:49
Wij zijn hier druk bezig met het definitief krijgen van de W-installaties in onze nieuwbouwwoning (bijna passief). Het standaard plan:

Nibe F1155-6 PC
300L warmwater boiler
Overal vloerverwarming/-koeling
Douche-WTW gekoppeld aan koudwaterpoort van douches

Nu is het zo dat de warmptepomp op de benedenverdieping staat, douches zitten op de 2e verdieping. Lijkt dus veel logischer om de boiler daarbij in de buurt te plaatsen (3e verdieping). Boven is veruit het meeste warm water nodig en daardoor wordt het ook redelijk eenvoudig om (later?) een zonnecollector aan te sluiten. Ivm dat laatste overweeg ik de standaard boiler te vervangen door een 800L hygiëneboiler.

Meer mensen hier die redelijk wat afstand (±15m) tussen WP en boiler hebben?
Heb zitten zoeken naar een kleine boiler voor naast de WP voor de keuken + wasmachine maar ik kan niets vinden dat kleiner is dan 80L. Iemand suggesties/opties?

bartvb wijzigde deze reactie 28-05-2019 13:49 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harm Jansen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 26-06 23:54
bartvb schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:48:
Wij zijn hier druk bezig met het definitief krijgen van de W-installaties in onze nieuwbouwwoning (bijna passief). Het standaard plan:

Nibe F1155-6 PC
300L warmwater boiler

Nu is het zo dat de warmptepomp op de benedenverdieping staat, douches zitten op de 2e verdieping. Lijkt dus veel logischer om de boiler daarbij in de buurt te plaatsen (3e verdieping). Boven is veruit het meeste warm water nodig en daardoor wordt het ook redelijk eenvoudig om (later?) een zonnecollector aan te sluiten. Ivm dat laatste overweeg ik de standaard boiler te vervangen door een 800L hygiëneboiler.

Heb zitten zoeken naar een kleine boiler voor naast de WP voor de keuken + wasmachine maar ik kan niets vinden dat kleiner is dan 80L. Iemand suggesties/opties?
Hier maken wij de zelfde opstelling WP komt in de bijkeuken boiler vat naast de badkamer en recht boven de keuken. dit alles aan de andere kant van de woning gezien vanaf de warmtepomp. als je geisoleerde leidingen gebruikt zodat er gering temperatuur verlies is tussen de WP en de boiler zie ik geen problemen met deze opstelling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

Nibe F1155-6 PC
300L warmwater boiler

Wat word je boilertemp? En ga je douchemengkranen gebruiken die koud- of warm bijmengen?

Want als je koud bijmengt, en een boilertemp van 40-45gr aanhoudt zit je douche-WTW er feitelijk voor jan met de doedelzak en kun je beter dit water richting de aanvoer van je boiler sturen.

• bartvb
@Harm Jansen Ah handig, keuken onder de badkamer :)
Bij ons heb je ongeveer dit:

Groene vierkant = warmtepomp
Paars = keuken
Oranje = geplande boilervat
Douche = douche

Nogal erg veel afstand tussen boiler en keuken, dus aan het kijken hoe we dat wat efficiënter kunnen maken. Een keukenboiler of doorstromer lijkt me nogal zonde met een warmtepomp op een paar meter afstand van de keuken waar warm water uit komt...

@bbbrumbrum Goede vragen :)
Nog geen idee wat de boilertemperatuur wordt. Idd zo laag mogelijk, warmtepomp wordt niet heel blij van warm water maken. 45 graden klinkt niet gek. Maar nog niet stilgestaan bij de keuze wat er bijgemengd gaat worden. Ook nog nergens een douchekraan gevonden waarbij je dat kan kiezen? Wat wordt er standaard gedaan?

Maar goed punt, aansluiten van de douche-WTW is idd wel een ding als er water van net wat onder de 45 graden op de douche binnenkomt. Aansluiten op de inlaat van de (hiegiene)boiler klinkt dan best logisch. Thanks!

bartvb wijzigde deze reactie 29-05-2019 10:59 (85%)

• jacovn
Wat wil je met water van max 45 graden in de keuken ?
Voor afwassen en ontvetten is het dan aan de koude kant denk ik.

Wij hebben een quooker in de keuken en dan het model wat alleen heet water geeft met eigen kraan. bevalt goed.
Onze (378 liter) boiler staat op 58 graden. Per dag zakt hij iets van 5 a 6 graden zonder gebruik en met voorspoelen vaat, bad vullen en 3 personen douchen zakt de temperatuur naar iets in de 40 graden.
Voor gemoedsrust van mijn vrouw er een 11 Kw naverwarmer achter gehangen, maar nu is de douch straal iets minder.

Zal nu wel nooit meer te koud water uit douche krijgen. Als ze dikkere straal willen heb ik al verteld dat er een 18/21 kW naverwarmer achter moet en we de electra aansluiting naar 3x35/40A moeten upgraden met goed 800 euro meerkosten per jaar. Dat is vooralsnog einde discussie.

jacovn wijzigde deze reactie 29-05-2019 13:45 (44%)

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17-07 19:11
Ik heb mijn warm water voorziening op zuinig (Nibe 16kW, 45C) ingesteld. Dat is ruim voldoende voor alle situaties.
Ook in de keuken, 40C is toch maximum om met de handen in te gaan.
Met 180 liter voorraadvat komen we altijd uit: zowel voor bad vullen als douchen.
Met 16kW is voorraad ook zo weer aangevuld.

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

jacovn schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:34:
Zal nu wel nooit meer te koud water uit douche krijgen. Als ze dikkere straal willen heb ik al verteld dat er een 18/21 kW naverwarmer achter moet en we de electra aansluiting naar 3x35/40A moeten upgraden met goed 800 euro meerkosten per jaar. Dat is vooralsnog einde discussie.
Vertel het maar niet aan je vrouw, maar die kleinere straal is door een beperking die bij de ingang van de meeste van die doorstromers zit gebouwd en die kan je er eenvoudig uithalen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• jerh

Nibe F1155-6 PC
300L warmwater boiler

Ik heb hier een 800 liter hygieneboiler, maar daar heeft de constructeur expliciet naar gekeken. Hij staat op de bgg grond en de constructeur wilde dat het stuk van de vloer waar hij op kwam te staan van beton werd ipv standaard dekvloer. Wel twee heipalen vlakbij, dus daarom kon het. Vergis je niet in het gewicht.

Mijn opstelling is iets ander dan bij jou, maar ook niet heel veel. Wp staat naast de keuken en onder de badkamer. Installateur vond het niet het niet nodig dat de boiler omhoog ging. Naar de collectoren ligt bij mij 25 meter leiding enkele afstand, dat levert een verlies van 1 tot 2 graden op. Ik heb wel een doorstromer achter de boiler hangen, zodat er altijd onbeperkt warm water is.

• jacovn
cyberstalker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Vertel het maar niet aan je vrouw, maar die kleinere straal is door een beperking die bij de ingang van de meeste van die doorstromers zit gebouwd en die kan je er eenvoudig uithalen.
Ja zat in de ingang een zwart blokje. Die is er uit gehaald.

• fishman
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:43
Die Nibe 1155 nemen wij ook, vandeweek naar de kelder getilt. Bovenin die warmtepomp zit een enorme loze ruimte. Daar is plaats voor een interne boiler. Volgens mij is dat het enige verschil tussen de 1155 en de 1255. Kijk maar eens op de site van Nibe. Wellicht is dat nog een optie voor jou @bartvb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
@jacovn Quooker/heetwaterkraan heb ik naar gekeken maar daar heb je per definitie een COP van 1 en de stilstandverliezen van die dingen zijn over het algemeen behoorlijk.

Je boiler wordt maar 1x per dag opgewarmd?

Doorstroomverwarmer is idd ook een optie, maar daar tot nu toe geen geweldige ervaring mee. Hier in huurhuis een kleine ventilatiewarmtepomp met boiler (50L) en doorstroomverwarmer. Niet echt weldadig douchen. Is iets beter sinds de doorstroombegrenzer er tussenuit is maar het blijft krap aan. Zeker met de bos krullen van m'n vrouw.

@Jan Vlaanderen Ah, goed om te horen. Idd nog niet echt stilgestaan bij de implicaties van 45'C voor het gebruik in de keuken. Over het algemeen geen echt heet water nodig daar, maar af en toe een super vette pan schoon kunnen spoelen. Lijkt erop dat roomboter smelt bij ongeveer 35 graden, margarine bij maximaal 43 graden. Dan zou 45'C net voldoende moeten zijn. Moet ook nog even kijken wat het verschil is in COP tussen 45, 50 en 55 graden.

Overigens handige site voor boiler capaciteit:
https://www.econo.nl/Bereken/4060
Berekenen op basis van soort boiler (drinkwater of doorstroom), capaciteiten, temperaturen en capaciteit van verwarmen tijdens tappen.

@jerh Hmm, goed punt. Geen idee idd wat de vloer kan hebben. Zeker niet op de 4e verdieping. Ga ik navragen!
Hoe bevalt de doorstromer bij jullie? Welke is er geinstalleerd?

@fishman Klopt. Dat is idd het enige verschl lijkt het. De F1255 heeft een 180L boiler. Lijkt alleen niet mogelijk om daar een extra boiler naast te zetten die ook is aangesloten op de warmtepomp. Kan ook niet vinden wat het stilstandsverlies is van de ingebouwde boiler. Had het idee dat 180L ook erg beperkt is voor een gezin met twee kinderen, maar @Jan Vlaanderen komt daar ook mee uit :) Gaat bij ons wel om de 6kW versie, zeker geen 16kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
E
bartvb schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:01:
@jacovn Quooker/heetwaterkraan heb ik naar gekeken maar daar heb je per definitie een COP van 1 en de stilstandverliezen van die dingen zijn over het algemeen behoorlijk.

Doorstroomverwarmer is idd ook een optie, maar daar tot nu toe geen geweldige ervaring mee. Hier in huurhuis een kleine ventilatiewarmtepomp met boiler (50L) en doorstroomverwarmer. Niet echt weldadig douchen. Is iets beter sinds de doorstroombegrenzer er tussenuit is maar het blijft krap aan. Zeker met de bos krullen van m'n vrouw.
Quooker is zo met fibaro plug gemeten 14-15 kWh per maand verbruik.
Fibaro is een shit ding om energie mee te meten, allemaal niet toegewezen devices en een zegt dat er 200 watt verbruik is continue.

Boiler is meestal 1x per dag opwarmen ja.

Ze merkten hier ook vermindering van de hoeveelheid water door de doorstromer heen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh

@Jan Vlaanderen Ah, goed om te horen. Idd nog niet echt stilgestaan bij de implicaties van 45'C voor het gebruik in de keuken. Over het algemeen geen echt heet water nodig daar, maar af en toe een super vette pan schoon kunnen spoelen. Lijkt erop dat roomboter smelt bij ongeveer 35 graden, margarine bij maximaal 43 graden. Dan zou 45'C net voldoende moeten zijn. Moet ook nog even kijken wat het verschil is in COP tussen 45, 50 en 55 graden.

Overigens handige site voor boiler capaciteit:
https://www.econo.nl/Bereken/4060
Berekenen op basis van soort boiler (drinkwater of doorstroom), capaciteiten, temperaturen en capaciteit van verwarmen tijdens tappen.

@jerh Hmm, goed punt. Geen idee idd wat de vloer kan hebben. Zeker niet op de 4e verdieping. Ga ik navragen!
Hoe bevalt de doorstromer bij jullie? Welke is er geinstalleerd?

@fishman Klopt. Dat is idd het enige verschl lijkt het. De F1255 heeft een 180L boiler. Lijkt alleen niet mogelijk om daar een extra boiler naast te zetten die ook is aangesloten op de warmtepomp. Kan ook niet vinden wat het stilstandsverlies is van de ingebouwde boiler. Had het idee dat 180L ook erg beperkt is voor een gezin met twee kinderen, maar @Jan Vlaanderen komt daar ook mee uit :) Gaat bij ons wel om de 6kW versie, zeker geen 16kW.
Wijas multi 11-15 kW. Gaat prima, water is altijd voorverwarmd, dus alleen voor de zekerheid. Zowel met warmer als kouder (25 - 40 gr voorverwarmd), en dan naar 50 graden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Quooker heeft een stilstandverlies van slechts 10W, dankzij een laagje vacuum (net als een thermosfles) tussen het reservoir en de buitenkant.

Sinds ik de Quooker heb (7 liter 110 graden) ter vervanging van een Daalderop hotfill-boiler (10 liter 60 graden) heb ik een vergelijkbaar verbruik. Ik meet de Quooker niet apart, maar zie geen duidelijke stijging of daling in energieverbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 01:04
Heeft iemand nog goede adressen voor een w/w installatie in Brabant? Ik had vorig jaar bij 2 bedrijven een richt prijs opgevraagd, deze zaten rond de 20k.
Nu willen ze al 28-30k hebben.

Ik snap dat boren misschien wat duurder is geworden door de vraag, maar de rest...

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Wij zijn de bron aan het opwarmen, ofwel, de koeling loopt eindelijk.

1) de koeling op de RBE stond uit
2) de Tbuiten stond op 22 en 6 uur overschrijving en onderschrijving

Dus op RBE koelen maar aan gezet, en tevens van radiatoren naar vloerverwarming gezet.
En Tbuiten naar 18 graden met 1 uur overschrijving en 9 uur onderschrijving.

Het was 23+ in de meeste ruimtes en er is vannacht samen met de lucht wtw 0.6 graad vanaf gegaan in bijna alle ruimtes.

En de naverwarming van uponor die zette alle groepen dicht. Die zit op een potentiaal vrij contact van de WP , als die koelen gaat snapt de naregeling dat er koelen actief is.
Helaas geen kleppen open. Ding maar handmatig op koelen En koelstatus in elke kamer _/-\o_ (behalve de badkamer)

Het lijkt toch nog moeilijk te zijn om zo’n systeem op te zetten voor een instalateur,

Heb maar aan gegeven dat ik met de RBE wil sturen of het koelen of verwarmen is. Zal dus wel ongeveer zo moeten staan als ik nu heb, en niet die rare hoge temperatuur threshold en tijd

jacovn wijzigde deze reactie 05-06-2019 11:12 (3%)

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True