Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 14 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:02
Bij ons is het ook nog drama, alles handmatig op koelen moeten zetten. Systeem was aan het bijverwarmen terwijl het buiten 32 graden was!!!
De experts hadden het systeem zo gezet dat het pas gaat koelen na 96 uur meer dan 24 graden buitentemperatuur. Onze buren hebben 6 uur 20 graden, dat klinkt me beter.

We proberen het nu aan te sluiten op wifi, maar dat lukt ook niet om de één of andere reden. Voorlopig laten we de handmatige stand dus maar even staan. Onze W installateur is vooral loodgieter geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 21:52
Het koelt nog steeds door terwijl vannacht de Tbuiten langer dan de ingestelde temperatuur onder de 18 Celcius is.
Ik vindt het prima, wil het wel alleen via de RBE laten regelen. Vanmorgen was het in de woonkmaker nog 22.1 graden (gekoeld vanaf 23.6 graden)
1e etage is nu gezakt naar 22.6 en 2e verdieping nog 23.1 in een kamer.

BG is niet nageregeld
1e etage is wel nageregeld, en de kleppen staan daar per ruimte waar koeling aan staat wel compleet open.
2e etage is wel nageregeld, maar de kleppen staan maar klein stukje open.

Al met al rare werking. Ik verwacht dat als ik met de RBE T-gewenst lager instel dan T-actueel (en het buiten warmer dan zeg 18 -19 graden is) dat het systeem gaat koelen. Dan gaat een trigger naar de naregeling en als als in een kamer de T-gewenst lager is dan de T-actueel dan gaat een klep open om te koelen voor die ruimte.

Hoe moeilijk kan het zijn.. maar het doet wel bijna wat ik wil.

Zal straks als ik thuis ben de RBE maar weer van 18 naar 20 zetten anders wordt de woonkamer te koud.
Er is gewoonweg meer flow naar de BG als de verdiepingen mogelijk. De voedingsleidingen naar 1 en 2 zijn iets geknepen volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 06-06-2019 13:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:33
Beste allemaal,
Er is een offerte onderweg voor een Nibe brine warmtepomp.
Tijdens de schouwing vertelde de installateur, dat de gemiddelde aanvoertemp. van de bron naar de warmtepomp minimaal 6 graden zal zijn.
Voor mijn gevoel heb ik aan de gemiddelde temp. niet zoveel en vind ik 6 graden ook niet indrukwekkend.
Willen en kunnen ervaren mensen hier misschien iets over zeggen

Groet
Megat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Megat schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:33:
Beste allemaal,
Er is een offerte onderweg voor een Nibe brine warmtepomp.
Tijdens de schouwing vertelde de installateur, dat de gemiddelde aanvoertemp. van de bron naar de warmtepomp minimaal 6 graden zal zijn.
Voor mijn gevoel heb ik aan de gemiddelde temp. niet zoveel en vind ik 6 graden ook niet indrukwekkend.
Willen en kunnen ervaren mensen hier misschien iets over zeggen

Groet
Megat
Ze zullen een soort analyse van de grondlagen ter plaatse moeten doen, en daar hun berekening op los laten.
Dit schijnt diep geheim te zijn (althans bij Nathan) want ik heb het zelfs na meerdere keren vragen nooit van ze gekregen,

Je moet een warmte verlies berekening van je huis laten maken (kan voor rond de €250) en dan moet een bron dat op kunnen wekken en niet (te veel) afkoelen gedurende stookseizoen.

Om op die geheime rekenmethode terug te komen, Nathan schijnt met de helft van ventilatie verlies te rekenen, en volledige transmissie verlies. Dan hoeven ze minder diep te boren (minder kosten)

Wat mij verteld is: een te grote bron leid tot pendelend gedrag van de warmtebron.
Volgens mij een kul verhaal want een modulerende warmte pomp heeft op elke stand behalve maximaal dan ook een te grote bron.

Samengevat: laat ze een berekening van de bron opleveren die het vermogen kan leveren die in je warmte verlies berekening staat. En het is geen 50 watt per meter of anders heel getal gemiddeld. Dan wordt je simpelweg voorgelogen om er vanaf te zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Dank voor je reactie,

De eerder gestelde vraag over de gemiddelde bron temp. van 6 graden blijft staan. Het kan best dat met een lagere bron temp het huis warm te krijgen is, maar ik dacht dat elke graad meer die van de bron de warmtepomp ingaat, een positieve invloed heeft op het rendement.
Los van het voorgaande, ik vind dat ik een echt forse investering moet doen voor een brine WP en dan wil ik eigenlijk van tevoren weten dat het goed zit. Als ik een beroep moet doen op de garantie, zit ik al met een probleem. Daar waar ik dat voor kan blijven, wil ik dat ook graag doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:26
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Deleon78 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:23:
[...]

Een exact getal is meer schijnzekerheid dan een afgerond getal. Significante cijfers enzo ;)
Ik bedoelde meer dat ze uit elk bodem model iets halen als:
2 meter zand - xx watt/meter
10 meter klei - xx watt/meter
3 meter watervoerend pakket 1 zand - xx watt/meter

Etc.

En dan een totaal van zoveel watt voor die boring. En niet de totaal / 100 meter = xx watt/meter
Nu zal de speicifieke informatie de meeste mensen niet interesseren. Vanwege die on geintreseerdheid verdenk ik menige instalateur het heel simpel voor te stellen.

Het probleem is dat je in een nieuw huis komt, niet echt een idee van het stroom verbruik. Je gasverbruik valt weg. En efficientie meten van de WP zullen de meeste mensen ook niet doen, en dus wordt er maar weinig gecontroleerd.

Mij is (mondeling) een COP van > 5 beloofd vanwege isolatie huis en watervoerende paketten in de grond.
Zal er nog wat aan moeten doen om dat te kunnen controleren, maar met een bron waar tussen de 0-2 graden uit komt in de winter zal het rendement niet geweldig meer zijn.

Voor mijn vrouw is het ook een beetje zo, het huis moet warm zijn (of gekoeld en niet te warm in de zomer) en ze moet kunnen douchen en de maand rekening voor energie moet lager zijn dan wat we hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 13:41
Ik zit met een dilemma

Ons huis is momenteel berekend op een maximale energievraag van 3,2kW (bij een binnentemp van 21 graden), dat is uitgaande van een luchtdichtheid van Qv 0,24, een Rc waarde van 5,8 en 6,8 voor resp. wanden en dak, en een gemiddelde Uw van 0,9 voor de triple glas kozijnen.
Degene die de berekening heeft gemaakt geeft aan dat hij, met deze waarden, verwacht dat we de temperatuur prima op 20 of zelfs 19 graden kunnen zetten zonder comfortproblemen en daarmee komen we onder de 3kw.

Wij hebben ons oog laten vallen op een Nilan 3Kw GEO systeem met grondboring. Dit systeem levert officieel 3Kw, maar in de praktijk ong. 3,6-3,8Kw (en heeft daarnaast een 2kW electisch element). Er zit nog een 0,9kW lucht/luchtwarmtepomp in het balansventilatiedeel van dit systeem die alle restjes warmte uit de lucht terughaalt en dit in warm water stopt. De 3kW grond-WP fungeert uitsluitend als verwarming
https://www.nilanbelgium....ten/totaal-oplossingen/5/

De leverancier van de Wp verwacht geen probleem.

Ons huis wordt gebouwd in SIP panelen. Ik heb zelf het SIP pakket in elkaar gezet, en het viel mij op dat de panelen en de koppelbalken vrij ruime marges hadden (lees: 2 a 3mm) waardoor alles in principe makkelijk in elkaar paste. Het is ons gelukt om het huis zeer nauwkeurig in elkaar te zetten (met afwijkingen van maximaal rond de 5mm over 12m), echter is het gewoon duidelijk dat de voorgefabriceerde marges zorgen voor veel luchtkieren en ruimtes tussen en vooral in de prefab geisoleerde sandwichpanelen. Ik heb mijn twijfels bij de haalbaarheid van de Rc waarden in de praktijk, afgezien van de haalbaarheid van het luchtdichten (als ik maar genoeg tape plak...)

Alle naden zijn tijdens de montage - door mij - al van pur voorzien, en de desondanks ontstane holtes tussen de panelen worden worden door mijzelf allemaal nagepurd - gaatjes boren en pur spuiten - (beide zaken die de SIP leverancier normaliter uberhaupt niet doet).
Tevens zal ik met veel zorg alle naden gaan tapen en ws. nog een Qv test laten doen om te zorgen dat we ook echt luchtdicht zijn.
Onze ramen halen in de praktijk ws. een betere score dan 0,9 (nl. richting de 0,85) omdat we in de praktijk een grotere glasspouw krijgen dan de in de Uw berekening gehanteerde waarde van 12mm.

Er van uitgaande dat ik alles op de juiste wijze gedaan heb: wat is het risico dat - aangezien de berekeningen slechts theorie zijn en ons huis de praktijk weergeeft - ons huis in de praktijk niet de gezochte 3,2kW aan warmte nodig heeft - maar bijv. eerder 4kW - en de warmtepomp helemaal niet voldoet? Bijvoorbeeld omdat de wanden/daken helemaal niet de beloofde Rc waarden halen.
En we straks regelmatig het 2Kw electrisch element van het systeem moeten gaan aanspreken en dan feitelijk deels flink electrisch aan het stoken zjin ondanks de investering van 25k in een superduper Geo warmtepomp?

Wat voor marges zitten er in zo'n transmissieberekening? We zitten jammer genoeg precies op of aan de grens van het systeem en ik heb zelf weinig - of in ieder geval geen vertrouwd - gevoel bij deze cijfers.

Alternatief is dat we een Nilan lucht/water systeem nemen met een buitenunit (6kW). Goedkoper, maar helaas met een buitenunit (die overigens behoorlijk geruisloos zou moeten zijn, en we hebben meer dan genoeg ruimte om dat ding ergens kwijt te kunnen)
Of een Nilan Geo 6 kW, maar dat betekent bovenop de 20k voor alleen het systeem nog eens 5k, dat wordt mij te gortig.

Lastige materie, voor mij althans, maar is er iemand die hier iets over kan zeggen?

NB: het wordt een systeem van Nilan, dat staat vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 12-06-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Beste allemaaal,
De afgelopen weken heeft het hier een paar keer flink gebliksemt hier en ik hoor in ons dorp dat de bliksem ook regelmatig inslaat in een huis of op een weidepaal.
Ikzelf heb weet dat het in ieder geval twee keer gebeurd is. Dat brengt mij bij de vraag, of er - vooral vanwege alle electronica - iets van overspanningsbeveiliging in warmtepompen zit, die bliksemschade beperken of misschien zelfs voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:54
Volgende week ga ik kijken naar een huis met een Itho water/water warmtepomp.
Helaas heb ik nog niet zo veel kennis van water/water warmtepompen en weet niet goed waar op te letten.
  • Zijn Itho Water/water warmtepompen uit 2010 goed?
  • Hebben Itho warmtepompen uit 2010 mogelijkheden tot homeautomation (ethernet/rs232 oid)
  • Zijn er dingen waar ik op kan letten?

[ Voor 8% gewijzigd door wouter.N op 14-06-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwer937!
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-05-2022
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en bezig met zonnepanelen en een warmtepomp.
Hiervoor gisteren een adviseur van een installatiebedrijf voor Nibe installaties, thuis gehad om de mogelijkheden te bekijken voor een hybride-systeem of een water-waterpomp met 2 boorbronnen.
Ik had op een site voor Nibe pompen gelezen over globale prijzen voor een water-water warmtepomp zou dat zo'n 12500 euro zou kosten incl. boring.
De adviseur die mij bezocht had het over 25000 tot 30.000 euro voor 0 op de meter compleet, voordeel géén buitenunit, dus geen geluid, de helft minder aan stroomverbruik en in de zomer tevens koeling in huis. Voor wat ik begrepen heb is daarvoor een binnen-unit van 10 KW nodig, waterreservoir van 200L, nieuwe verdelerkast VVW (zonder pomp) en dus de 2 boringen eplus de installatiekosten, het stroomverbruik zou circa 3500 kw zijn, aanzienlijk minder dan met het lucht-water hybride systeem
Het hybride systeem daarentegen zou rond de 8 tot 9 duizend euro kosten maar met een aanzienlijk hoger stroomverbruik (6500 KW) en een buitenunit met het bijbehorende geluid.
Ik ben niet op de hoogte van alle details en wacht nu de offertes af, maar aangezien hier al mensen zijn die water-water systeem hebben, ben ik benieuwd of iemand mij deze bedragen kan bevestigen of dat ze lager zijn , want dit was wel even schrikken.
Graag verneem ik uit reacties van de mensen met ervaring waar ik af of aan ben.

W. de Brouwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zou nibe bellen en om de instalateur vragen die het voor €12.500 kan dan.
De WP zit al snel op 8k, bron tegenwoordig voor 2 boringen ook. Boiler van beetje merk ook €1000-2000. Dan moeten er een aantal kleppen verdelers, vuilafscheiders, vulkraantjes en weet ik wat bij en een weekje werk aan uren.
Voor nul op de meter moet je er nog een paar zonnepanelen op leggen, tenminste de 3500kWh die de WP gebruikt boven op je normale verbruik. Wil je nul op de meter houden na salderen moet je zelfs een stuk overproductie in gooien (kWh verkopen is helft van terugkopen min of
Meer met wat geluk)

Bij goed advies zou iemand je dat allemaal al uitgelegd moeten hebben. Als ze alleen 25-30k€ noemen is het wel erg simpel gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:10

EiT

Hoe/waar hebben jullie de warmteverlies berekening laten doen? Ik heb nu een offerte liggen voor rond de 1000 euro. Vind ik persoonlijk aan de hoge kant, ik had de helf verwacht. Enige wat ik aan kan leveren is een tekening in een pdf en een EPC berekening. Andere info krijg ik niet van de aannemer.
Iemand nog advies waar dit te laten doen?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:50
Beste medetweakers,

Wij zijn ons aan het oriënteren om een aantal zaken aan te pakken.

Onze huidige situatie;
- 2 onder 1 kap woning van circa 5-6 jaar oud, circa 150 m2 oppervlakte;
Vloerverwarming als hoofdverwarming op begane grond/1e etage.
Zolder heeft geen verwarming.
Regendouche
- Stroomverbruik 4200 kWh per jaar
- Gasverbruik 750 m3 per jaar

Onze plannen om dit jaar aan te gaan pakken;
- Garage met carport
- PV installatie met 20 zonnepanelen (15 op het dak en 5 op het platte dak van onze aanbouw, beide gericht op het zuiden/zuid-oosten)

En nu komt het on-topic gedeelte;
- Warmtepomp (brine/water met verticale boring)

Nu heb ik diverse bedrijven 2/3 weken geleden aangeschreven in onze regio (Eindhoven) echter tot heden 0 ,0 reactie... Nu zijn wij er ons van bewust dat het een kostbare aangelegenheid zal zijn. Zodra de garage staat is het hoe dan ook niet meer interessant om hiernaar te kijken dus zodoende balen we hier wel van gezien we op deze manier ook niet verder kunnen met de plannen voor de garage (ruimtegebrek :+ )

Vandaag Ynergy voorbij zien komen welke in ons gebied actief is én dergelijke klussen lijkt aan te bieden. Dus daar ook maar een bericht achtergelaten.

Is er hier iemand die in onze regio woont en een bedrijf kent welke hierin thuis is? (ervaringen zijn uiteraard zéér welkom!!).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Heb je een douche wtw ?
Als je die niet hebt zou ik een redelijk maat boiler nemen. (Meer dan 400 liter)
Beetje WP kan een keer 4 a 5 liter water per minuut opwarmen tot 45 graden, en die kan een regendouche niet werkend houden. Het moet zuiver uit je boiler komen en genoeg warm water blijven geven voor je douche cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
stefijn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:10:
Dilemma
...
Lastige materie, voor mij althans, maar is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Iemand die hier gedachten bij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
stefijn schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:16:
[...]

Iemand die hier gedachten bij heeft?
Je moet je wellicht ook afvragen hoe veel dagen/uren het element bij moet springen. Dat kan best wel vaak voor die €5000 meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, dat is ook zeker een overweging. En daarbij is het neem ik aan ook niet zo is dat ik meteen 2Kw aan het stoken ben, dat is van 0-2kw afhankelijk van de temperatuur en duur van de kou.

We krijgen uiteindelijk ook nog 8700Wp aan zonnepanelen dus ruim voldoende voor de Wp en ons normale verbruik, dus in principe zou er ruimte moeten zijn om electrisch te stoken.

Maar met de Nilan Air (L/W buitenunit) hebben we meer warmtecapaciteit en zijn we goedkoper uit (en oorspronkelijk zijn we altijd uitgegaan van een WP met buitenunit) dus dat is zeker nog een overweging. Ik kom echter niet tot een besluit omdat de cijfers aangeven dat de Geo 3 voldoende moet zijn, maar ik heb weinig gevoel bij cijfers vs de praktijk

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 15-06-2019 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Je zou kunnen overwegen als de leverancier gelooft in zijn systeem en de wvb bij hem vandaan komt het risico bij hem ligt. Als het niet voldoet, de aanpassing naar extra boring en zwaarder model tegen zwaar gereduceerd tarief.
Of je betaalt wel voor grotere/extra bron en hij ruilt de WP om als het niet voldoet. Merk je snel genoeg of de leverancier in zijn aangeboden setup gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
jacovn schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:33:
[...]

Heb je een douche wtw ?
Als je die niet hebt zou ik een redelijk maat boiler nemen. (Meer dan 400 liter)
Beetje WP kan een keer 4 a 5 liter water per minuut opwarmen tot 45 graden, en die kan een regendouche niet werkend houden. Het moet zuiver uit je boiler komen en genoeg warm water blijven geven voor je douche cyclus.
Helaas niet.. wel een ventilatie warmtepomp maar of dat afdoende is? In ieder geval een puntje van aandacht dus! Thnx!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Thalaron schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Helaas niet.. wel een ventilatie warmtepomp maar of dat afdoende is? In ieder geval een puntje van aandacht dus! Thnx!
Wat doet de ventilatie WP ?
Als die nu al een boiler (mee) opwarmt weet je min of meer of dat voldoende werkt voor jullie.
Dan zou je dus alleen moeten kijken naar een WP voor je verwarming. Alleen als de ventilatie WP flink ventileert heb je wellicht veel ventilatie verlies ten opzichte van transmissie verlies. Maar echt verlies is dat ook niet omdat je er dan water mee verwarmt. De verwarmings WP zal het wel in je huis moeten brengen.

Het handigste is een warmte verlies berekening. Of je moet een formule zoals in de lucht/water warmptepomp thread veel gebruikt wordt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@jacovn de ventilatie warmtepomp regelt de centrale afzuiging en warmt een (kleine) boiler op samen met de vloerverwarming (als ondersteuning dus). Hoe het exact zit en hoe efficiënt die is durf ik zo niet te zeggen. Ik hoop eigenlijk dat ik een vakman kan vinden die verstand van zaken heeft en een goed systeem kan samenstellen i.c.m. met hetgeen we reeds hebben. Ik heb inmiddels ook een DM gekregen met 2 bedrijven waar ik tevens nog zal informeren.

Bedankt voor de tips zover in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:42
stefijn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:10:
Ik zit met een dilemma

Ons huis is momenteel berekend op een maximale energievraag van 3,2kW (bij een binnentemp van 21 graden), dat is uitgaande van een luchtdichtheid van Qv 0,24, een Rc waarde van 5,8 en 6,8 voor resp. wanden en dak, en een gemiddelde Uw van 0,9 voor de triple glas kozijnen.
Degene die de berekening heeft gemaakt geeft aan dat hij, met deze waarden, verwacht dat we de temperatuur prima op 20 of zelfs 19 graden kunnen zetten zonder comfortproblemen en daarmee komen we onder de 3kw.

Wij hebben ons oog laten vallen op een Nilan 3Kw GEO systeem met grondboring. Dit systeem levert officieel 3Kw, maar in de praktijk ong. 3,6-3,8Kw (en heeft daarnaast een 2kW electisch element). Er zit nog een 0,9kW lucht/luchtwarmtepomp in het balansventilatiedeel van dit systeem die alle restjes warmte uit de lucht terughaalt en dit in warm water stopt. De 3kW grond-WP fungeert uitsluitend als verwarming
https://www.nilanbelgium....ten/totaal-oplossingen/5/

De leverancier van de Wp verwacht geen probleem.

Ons huis wordt gebouwd in SIP panelen. Ik heb zelf het SIP pakket in elkaar gezet, en het viel mij op dat de panelen en de koppelbalken vrij ruime marges hadden (lees: 2 a 3mm) waardoor alles in principe makkelijk in elkaar paste. Het is ons gelukt om het huis zeer nauwkeurig in elkaar te zetten (met afwijkingen van maximaal rond de 5mm over 12m), echter is het gewoon duidelijk dat de voorgefabriceerde marges zorgen voor veel luchtkieren en ruimtes tussen en vooral in de prefab geisoleerde sandwichpanelen. Ik heb mijn twijfels bij de haalbaarheid van de Rc waarden in de praktijk, afgezien van de haalbaarheid van het luchtdichten (als ik maar genoeg tape plak...)

Alle naden zijn tijdens de montage - door mij - al van pur voorzien, en de desondanks ontstane holtes tussen de panelen worden worden door mijzelf allemaal nagepurd - gaatjes boren en pur spuiten - (beide zaken die de SIP leverancier normaliter uberhaupt niet doet).
Tevens zal ik met veel zorg alle naden gaan tapen en ws. nog een Qv test laten doen om te zorgen dat we ook echt luchtdicht zijn.
Onze ramen halen in de praktijk ws. een betere score dan 0,9 (nl. richting de 0,85) omdat we in de praktijk een grotere glasspouw krijgen dan de in de Uw berekening gehanteerde waarde van 12mm.

Er van uitgaande dat ik alles op de juiste wijze gedaan heb: wat is het risico dat - aangezien de berekeningen slechts theorie zijn en ons huis de praktijk weergeeft - ons huis in de praktijk niet de gezochte 3,2kW aan warmte nodig heeft - maar bijv. eerder 4kW - en de warmtepomp helemaal niet voldoet? Bijvoorbeeld omdat de wanden/daken helemaal niet de beloofde Rc waarden halen.
En we straks regelmatig het 2Kw electrisch element van het systeem moeten gaan aanspreken en dan feitelijk deels flink electrisch aan het stoken zjin ondanks de investering van 25k in een superduper Geo warmtepomp?

Wat voor marges zitten er in zo'n transmissieberekening? We zitten jammer genoeg precies op of aan de grens van het systeem en ik heb zelf weinig - of in ieder geval geen vertrouwd - gevoel bij deze cijfers.

Alternatief is dat we een Nilan lucht/water systeem nemen met een buitenunit (6kW). Goedkoper, maar helaas met een buitenunit (die overigens behoorlijk geruisloos zou moeten zijn, en we hebben meer dan genoeg ruimte om dat ding ergens kwijt te kunnen)
Of een Nilan Geo 6 kW, maar dat betekent bovenop de 20k voor alleen het systeem nog eens 5k, dat wordt mij te gortig.

Je keuze voor een Nilan beperkt je opties fors. Ik zou ze wel vragen waarom die 6 kW unit 5K duurder is, kan niet in de materialen zitten gok ik, een zwaardere compressor en dan houdt het wel op.

Die 3.2 kW warmte verlies is berekend bij min 10 neem ik aan, daar zit dan ook je marge. Ik heb een berekend verlies van 6.5 kW, maar in de bouw is er nog van alles verbeterd en klopt daar niks meer van. Ongeveer zelfde rc waardes en ventilatie c, mijn 6 kW bodem wp draait de meeste tijd op 57 procent en toert op tot 66 procent en dat is het dan meestal wel. Het nadeel van zo'n kleinere unit als bij jou is dat het opwarmen van sww lang duurt en als het koud is, dat je daar last van kan hebben.

Ik neem aan dat die sip panelen een relatief kleine massa hebben, dus je huis gaat weinig warmte bufferen, dat zal dan wel inhouden dat je vaker moet stoken, omdat het anders koud aanvoelt. Het is daarentegen wel weer sneller warm, omdat je weinig massa hoeft te verwarmen. Dan zou een grotere unit wel als voordeel hebben dat het huis veel sneller warm is.

Ik heb het wel eens eerder geschreven als ik in de winter thuiswerk, zit ik wel eens een klein electrisch kacheltje aan in mijn werktuime, in een kwartier is het dan opgewarmd. Er wordt dan vaak geroepen cop=1, electrisch verwarmen is duur, maar als je het selectief doet is dat goed te overzien. Ik heb hier 7020 watt op mijn dak liggen voor de woning en dat is voldoende om per saldo nog terug te leveren op jaarbasis. Dus dat zal bij jou ook wel lukken.

Het is een kwestie van een keuze maken, mijn advies zou toch zijn om de leverancier te vragen waarom die grotere unit zoveel duurder is, dat is niet in verhouding. En wellicht toch naar een concurrerend merk te kijken (maar worden dan losse units) als je daar niet uitkomt. Ik zou zelf toch de voorkeur hebben voor een grotere unit, liever iets te groot dan achteraf te constateren dat hij te klein is. Gezien het bedrag mag je ook wel iets verwachten en als het tegenvalt tikt dat dan qua gevoelswaarde hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
brouwer937! schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:31:
Hallo,

gisteren een adviseur van een installatiebedrijf voor Nibe installaties, thuis gehad om de mogelijkheden te bekijken voor een water-waterpomp met 2 boorbronnen.
Ik had op een site voor Nibe pompen gelezen over globale prijzen voor een water-water warmtepomp zou dat zo'n 12500 euro zou kosten incl. boring.
De adviseur die mij bezocht had het over 25000 tot 30.000 euro voor 0 op de meter compleet.
aangezien hier al mensen zijn die water-water systeem hebben, ben ik benieuwd of iemand mij deze bedragen kan bevestigen of dat ze lager zijn , want dit was wel even schrikken.
Graag verneem ik uit reacties van de mensen met ervaring waar ik af of aan ben.

W. de Brouwer
Eergisteren een offerte ontvangen voor een brine warmtepomp
Nibe 1255pc6, 2 boringen. Offertebedrag €25432,-
Ik dien een derde partij in te schakelen voor het koppelen van de warmtepomp aan de huisinstallatie, zowel voor wat de verwarming als de tapwater aansluitingen betreft.
Verder dien ik nog allerlei werkzaamheden uit te laten voeren zoals aanpassen van de vloerverwarming-verdeler, elektrische aansluiting binnen 1 m van de warmtepomp, contactdoos voor de internetaansluiting tbv monitoring ( Wifi niet mogelijk ), herstellen van bestrating, waterdicht maken van de boorgaten die nodig zijn voor het binnenbrengen van de bronleidingen, enz.
Voor het offertebedrag worden dus uitsluitend de bronnen gemaakt, de warmtepomp geleverd en geplaatst en de bron aan de warmtepomp gekoppeld, de overige werkzaamheden zijn voor ons zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
Is er iemand die mij kan helpen met de formule om het huidige vermogen van de pomp te berekenen?

Mijn installateur zegt dat mijn warmtepomp het niet kouder kan koelen omdat hij vermoedelijk aan de max van het vermogen zit. Ik betwijfel dat en wil dat daarom eens gaan narekenen. Ik zie op internet formules maar hiermee kom ik niet helemaal op een waarde uit:
code:
1
2
3
4
5
6
Vermogen water: Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρw = soortelijke massa in kg/m³ (water 981…1000)
Cw = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (water 4,19…4,2)
∆t = temperatuur verschil (kelvin)

Mijn temperaturen zijn:
Bron-in: 14.3
Bron-uit: 16.8
Vloeraanvoer: 18.5
Vloerretour: 20.1
Debiet 1400 l/uur
Warmtepomptype Alpha Innotec SWCV 62K3 (6.25Kw)

Het boeiendste vind ik dat ik de vloeraanvoertemp bij koelen op 17 graden heb ingesteld. Mijn warmtepomp in mijn vorige huis deed dat dan ook en dat koelde briljant. Gek genoeg doet de Alpha Innotec dus iets magisch waardoor hij de 14.3 uit de grond gaat opwarmen ofzo naar 18.5 graden. Why.........

[ Voor 16% gewijzigd door GAEvakYD op 16-06-2019 20:07 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:54
wouter.N schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:50:
Volgende week ga ik kijken naar een huis met een Itho water/water warmtepomp.
Helaas heb ik nog niet zo veel kennis van water/water warmtepompen en weet niet goed waar op te letten.
  • Zijn Itho Water/water warmtepompen uit 2010 goed?
  • Hebben Itho warmtepompen uit 2010 mogelijkheden tot homeautomation (ethernet/rs232 oid)
  • Zijn er dingen waar ik op kan letten?
Niemand die tips heeft? Het gaat waarschijnlijk om een Itho WPU 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@GAEvakYD
De WP stuurt op retour temperatuur. Wat ik gezien heb is dat hij niet de laagst ingestelde temperatuur uitstuurt de vloer in maar een hogere waarde en dat dan langzaam verlaagd.

Het moet via een warmte wisselaar en niet via de compressor en verdamper, dus wellicht werkt het alleen met een kleine delta tussen vloer in en uit ?

Ik heb toen de temperatuur tijdje terug opliep en de koeling niet aan ging de RBE op 19 graden gezet. Toen was de berekende retour temperatuur 15 graden. In die 2 dagen koelen heb ik nooit water van 18 graden (de onder drempel bij ons ingesteld) de vloer in zien gaan. Toen de RBE op 21 gezet en daarop is hij gaan regelen omdat het inmiddels tot onder de 21 gezakt was.

Wel heb ik de T buiten (22) waarop koeling mag starten op langere tijd weer gezet (6 uur) met een kortere tijd die ik ingesteld had (1 uur) ging de zaak verwarmen en koelen achter elkaar.

Welke temperatuur ik voor Tbuiten moet kiezen voordat hij aan mag is iets wat ik nog moet gaan uitproberen. Ik heb Tbuiten 19 graden geprobeerd maar met die korte tijd gind de WP dus afwisselend koelen en verwarmen. Dat leek me energetisch een beetje onnozel, al was het wel een regelkring die werkte, beter gezegd het bleef wel rond de 21 graden in de woonkamer.

Het is inmiddels weer 22.6 in de kamer en de koeling draait nog niet. Zal vandaag wel 6 uur 22 graden worden en weer aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 05:44:
@GAEvakYD
De WP stuurt op retour temperatuur. Wat ik gezien heb is dat hij niet de laagst ingestelde temperatuur uitstuurt de vloer in maar een hogere waarde en dat dan langzaam verlaagd.

Het moet via een warmte wisselaar en niet via de compressor en verdamper, dus wellicht werkt het alleen met een kleine delta tussen vloer in en uit ?

Ik heb toen de temperatuur tijdje terug opliep en de koeling niet aan ging de RBE op 19 graden gezet. Toen was de berekende retour temperatuur 15 graden. In die 2 dagen koelen heb ik nooit water van 18 graden (de onder drempel bij ons ingesteld) de vloer in zien gaan. Toen de RBE op 21 gezet en daarop is hij gaan regelen omdat het inmiddels tot onder de 21 gezakt was.

Wel heb ik de T buiten (22) waarop koeling mag starten op langere tijd weer gezet (6 uur) met een kortere tijd die ik ingesteld had (1 uur) ging de zaak verwarmen en koelen achter elkaar.

Welke temperatuur ik voor Tbuiten moet kiezen voordat hij aan mag is iets wat ik nog moet gaan uitproberen. Ik heb Tbuiten 19 graden geprobeerd maar met die korte tijd gind de WP dus afwisselend koelen en verwarmen. Dat leek me energetisch een beetje onnozel, al was het wel een regelkring die werkte, beter gezegd het bleef wel rond de 21 graden in de woonkamer.

Het is inmiddels weer 22.6 in de kamer en de koeling draait nog niet. Zal vandaag wel 6 uur 22 graden worden en weer aan gaan.
Je kunt hem niet op alleen koelen zetten? Dat doe ik hier en dan thermostaat gestuurd met een wachttijd van 2 uur en een delta van 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
jacovn schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:44:
Je zou kunnen overwegen als de leverancier gelooft in zijn systeem en de wvb bij hem vandaan komt het risico bij hem ligt. Als het niet voldoet, de aanpassing naar extra boring en zwaarder model tegen zwaar gereduceerd tarief.
Of je betaalt wel voor grotere/extra bron en hij ruilt de WP om als het niet voldoet. Merk je snel genoeg of de leverancier in zijn aangeboden setup gelooft.
Goeie tip, Ik heb ook zoiets bij de leverancier aangegeven, ik krijg een voorstel van hem.
jerh schreef op zondag 16 juni 2019 @ 07:48:
[...]

Je keuze voor een Nilan beperkt je opties fors. Ik zou ze wel vragen waarom die 6 kW unit 5K duurder is, kan niet in de materialen zitten gok ik, een zwaardere compressor en dan houdt het wel op.

Die 3.2 kW warmte verlies is berekend bij min 10 neem ik aan, daar zit dan ook je marge. Ik heb een berekend verlies van 6.5 kW, maar in de bouw is er nog van alles verbeterd en klopt daar niks meer van. Ongeveer zelfde rc waardes en ventilatie c, mijn 6 kW bodem wp draait de meeste tijd op 57 procent en toert op tot 66 procent en dat is het dan meestal wel. Het nadeel van zo'n kleinere unit als bij jou is dat het opwarmen van sww lang duurt en als het koud is, dat je daar last van kan hebben.

Ik neem aan dat die sip panelen een relatief kleine massa hebben, dus je huis gaat weinig warmte bufferen, dat zal dan wel inhouden dat je vaker moet stoken, omdat het anders koud aanvoelt. Het is daarentegen wel weer sneller warm, omdat je weinig massa hoeft te verwarmen. Dan zou een grotere unit wel als voordeel hebben dat het huis veel sneller warm is.

Ik heb het wel eens eerder geschreven als ik in de winter thuiswerk, zit ik wel eens een klein electrisch kacheltje aan in mijn werktuime, in een kwartier is het dan opgewarmd. Er wordt dan vaak geroepen cop=1, electrisch verwarmen is duur, maar als je het selectief doet is dat goed te overzien. Ik heb hier 7020 watt op mijn dak liggen voor de woning en dat is voldoende om per saldo nog terug te leveren op jaarbasis. Dus dat zal bij jou ook wel lukken.

Het is een kwestie van een keuze maken, mijn advies zou toch zijn om de leverancier te vragen waarom die grotere unit zoveel duurder is, dat is niet in verhouding. En wellicht toch naar een concurrerend merk te kijken (maar worden dan losse units) als je daar niet uitkomt. Ik zou zelf toch de voorkeur hebben voor een grotere unit, liever iets te groot dan achteraf te constateren dat hij te klein is. Gezien het bedrag mag je ook wel iets verwachten en als het tegenvalt tikt dat dan qua gevoelswaarde hard aan.
Prijsverschil zit deels in de diepere boring (ik meen dat er voor de 6kW Geo 2 boringen nodig zijn ipv 1). De reden dat we voor een Nilan kiezen is omdat we dan één volledig geintegreerde oplossing hebben in plaats van allerlei losse elementen (die ook nog eens veel ruimte opslokken). Daarnaast heb ik zeer veel aanvragen gedaan bij allerlei bedrijven, maar niemand heeft tijd. Dat proces ga ik niet opnieuw in.

De 3,2kW is inderdaad de maximale warmtevraag dus op (voor nederland) extreem koude dagen, dus in die zin zouden we inderdaad 350 van de dagen voldoende warmte hebben.

Je gedachten over het opwarmen neem ik mee, maar naar mijn idee gaan we ons huis op een vrij constante temperatuur houden. De SIP panelen zijn inderdaad relatief licht (in ons geval met PUR-kern, iets zwaarder dan de gebruikelijke EPS-kern van veel Sips), maar onze binnenvloer ligt direct op de betonnen fundering (totaal bijna 30cm beton) dus uiteindelijk warmt de hele fundering op en daar zit wel wat massa (zeg ik dan als leek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jacovn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 05:44:
@GAEvakYD

Goed punt mbt sturen op de retour temperatuur. Volgens mij is het ook een optie om dat aan te passen, maar ik heb geen idee wat er dan gebeurd cq wat daar het nadeel van is. Mijn wp in mijn vorige huis was een heerlijke aan/uit Wp zonder modulatie etc. Die stuurde echt 17 graden door de vloer waardoor dat ding koelde als een malle.

Mbt de RBE. Ik heb geprobeerd met een gewenste temp van 15 graden en met een gewenste temp van 20 graden, maar ik zag geen verschil in de aanvoer temperaturen.

Er zal toch een manier moeten zijn om te bekijken / berekenen of de koeling maximaal aan het koelen is. Als de Wp aan het verwarmen is kun je dat wel zien aan de compressor frequentie, maar die draait niet bij de koeling.
jerh schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:13:
[...]
Je kunt hem niet op alleen koelen zetten? Dat doe ik hier en dan thermostaat gestuurd met een wachttijd van 2 uur en een delta van 1 graad.
Wat bedoel je precies op alleen koelen zetten? De Wp kan maar 1 modus te gelijk. Als de Wp warm water moet maken dan stopt het koel / verwarmingsproces.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:01:
[...]

Goed punt mbt sturen op de retour temperatuur. Volgens mij is het ook een optie om dat aan te passen, maar ik heb geen idee wat er dan gebeurd cq wat daar het nadeel van is. Mijn wp in mijn vorige huis was een heerlijke aan/uit Wp zonder modulatie etc. Die stuurde echt 17 graden door de vloer waardoor dat ding koelde als een malle.

Mbt de RBE. Ik heb geprobeerd met een gewenste temp van 15 graden en met een gewenste temp van 20 graden, maar ik zag geen verschil in de aanvoer temperaturen.
Op de WP unit kun je bij de koeling symbool de Temparatuur instellen wanneer het systeem mag koelen.
Daar kun ook een tijd aan hangen die het minimaalqua tempartuur buiten moet zijn geweest voordat het koelen mag beginnen.
Ook staat daar tijd wanneer koelen afgeschakelt wordt.

In RBE menu zie ik dan een ? bij het koel symbool is koelen mogelijk. (dus voorwaarden van xx uur de buitemperatuur is dan gehaald) Als hij gaat koelen knippert het koel symbool.

Het laagste aanlevering temparatuur kun je ook ergens instellen. 18 werd me aangeraden, maar als je dan niet genoeg koeling haalt zou je 17 kunnen doen denk ik. Als je nergens condensatie krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jacovn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Op de WP unit kun je bij de koeling symbool de Temparatuur instellen wanneer het systeem mag koelen.
Daar kun ook een tijd aan hangen die het minimaalqua tempartuur buiten moet zijn geweest voordat het koelen mag beginnen.
Ook staat daar tijd wanneer koelen afgeschakelt wordt.

In RBE menu zie ik dan een ? bij het koel symbool is koelen mogelijk. (dus voorwaarden van xx uur de buitemperatuur is dan gehaald) Als hij gaat koelen knippert het koel symbool.

Het laagste aanlevering temparatuur kun je ook ergens instellen. 18 werd me aangeraden, maar als je dan niet genoeg koeling haalt zou je 17 kunnen doen denk ik. Als je nergens condensatie krijgt..
Ja deze waardes heb ik allemaal al minimaal staan. Ik heb de aanvoer op 17 graden gezet en de vrijgave voor koelen op 15 graden zelfs, zodat ik koelen kan bedienen op de RBE. Als ik daar On/off bedien kan ik daarmee koelen aan en uit zetten.

Ik vermoed ondertussen dat het wel echt iets te maken heeft met het maximale vermogen van mijn pomp. Nu de WP een hele nacht heeft staan koelen is de aanvoer temp gezakt naar 17.6 vanmorgen en liep richting de midden weer op naar de 18 graden. Dat zal wel komen dat de temperatuur in huis stijgt en de wp op basis van de retourtemp de aanvoer niet lager kan krijgen.

Mogelijk dat het grote verschil tov mijn vorige huis ook is dat we nu een vrijstaand huis hebben en daarom van alle kanten zon hebben. Ons vorige huis was een tussenwoning die daarmee aan de zijkanten lekker beschut lag. Tevens was het vorige huis een woning van staal waardoor als daar de zon vanaf ging de warmte ook direct weg was. Ons huidige huis is van baksteen en dat straalt veel meer warmte af en ook als de zon allang weg is gaat de muur nog even door met warmte afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb er de vorige periode dat het warm was 2 graden afgehaald in de woonkamer van 1-2 dagen
We hebben op de BG, 1e en 2e etage vloerleidingen liggen.

Als je alleen op de BGP vloerverwarming hebt zou je plafond nog warmte kunnen blijven uitstralen.
Mij is verteld dat je daarom met een warmtepomp en willen koelen op elke verdieping vloerverwarmings buizen moet nemen om zodoende op de BG en 1e (waar we slapen) zowel boven als onder afkoeling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
GAEvakYD schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:01:
[...]

Wat bedoel je precies op alleen koelen zetten? De Wp kan maar 1 modus te gelijk. Als de Wp warm water moet maken dan stopt het koel / verwarmingsproces.
@jacovn beschreef dat zijn wp afwisselend ging koelen en verwarmen, een soort auto temperatuur instelling. Bij mijn wp kan je hem op drie standen zetten, koelen, koelen en verwarmen, verwarmen.

Uiteraard is sww een proces wat op elke bovenstaande keuze ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nou wij hadden ook koelbedrijf...

Taanvoer 21.6
Tretour 21.7

En na paar uur weer uit met Tbuiten 25.5 T binnen 23.2 en T gewenst 21.5

Maar weer op Tgewenst op 18.5 gezet en dan gaat hij weer koelen.

Overigens de Tbuiten rood bij 25, lijkt wel of dat een grens is of zo waar hij iets mee doet,

Verder lijkt het haast of de delta tussen binnen en buiten ook nog 2 graden minimaal moet zijn om uberhaupt te kunnen koelen of zo.
Dat is voor mij niet gewenst gedrag. Die directe regeling met koelen en verwarmen vlak achter elkaar ook niet

Er moet maar iemand komen om het in te stellen en uit te leggen en te laten zien wat de gedraging is.
Als dat niet kan mogen ze hem op komen halen, ik wordt het nu zat.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 17-06-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
Wat een bagger allemaal dat W/W spul als ik het zo allemaal lees, word je niet vrolijk van met xxK investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De kunst zal wel zijn om uit de honderd parameters de juiste in te stellen.

Als de handleiding wat beter was kom je zelf ook wel een eind, maar niet alles wordt beschreven, of ik kan niet lezen..

Update: instalateur belde terug en vertelde me dat de temperatuur van koel water 2 graden onder buiten temperatuur is maximaal.
Dus de ingestelde 18 graden zou betekenen dat je onder de Tbuiten van 20 niet meer kunt koelen.

Hij zal morgen Nathan bellen en ik moest mijn bevindingen maar naar hem mailen zodat hij niet een half verhaal doorgeeft.

Update:
Na douche sessie familie even sws run, en nu weer koelen
Tbuiten 21
Taanvoer 19.1
Tretour 20.9

Lijkt dan weer min of meer 2 Kelvin onder Tbuiten als Taanvoer te nemen.
Dat zou dan betekenen dat hij in de nacht meer koelt dan overdag.

Morgen maar eens in instalateur menu kijken of er een setting is voor die 2K (in normaal menu niet te veranderen. Toch raar dat dat een fixed verhouding zou zijn (als mijn instalateur dat correct had tenminste)

[ Voor 76% gewijzigd door jacovn op 17-06-2019 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jacovn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:19:
De kunst zal wel zijn om uit de honderd parameters de juiste in te stellen.

Als de handleiding wat beter was kom je zelf ook wel een eind, maar niet alles wordt beschreven, of ik kan niet lezen..

Update: instalateur belde terug en vertelde me dat de temperatuur van koel water 2 graden onder buiten temperatuur is maximaal.
Dus de ingestelde 18 graden zou betekenen dat je onder de Tbuiten van 20 niet meer kunt koelen.

Hij zal morgen Nathan bellen en ik moest mijn bevindingen maar naar hem mailen zodat hij niet een half verhaal doorgeeft.

Update:
Na douche sessie familie even sws run, en nu weer koelen
Tbuiten 21
Taanvoer 19.1
Tretour 20.9

Lijkt dan weer min of meer 2 Kelvin onder Tbuiten als Taanvoer te nemen.
Dat zou dan betekenen dat hij in de nacht meer koelt dan overdag.

Morgen maar eens in instalateur menu kijken of er een setting is voor die 2K (in normaal menu niet te veranderen. Toch raar dat dat een fixed verhouding zou zijn (als mijn instalateur dat correct had tenminste)
Erg boeiend. Jij bent met precies hetzelfde bezig als ik. Toch vreemd dat dit zo vaag beschreven is en ook de installateurs het niet begrijpen. Die van mij zit constant te bellen met de mensen van Nathan die hem telkens met een kluitje het riet in sturen.

Mijn Taanvoer verdween in de nacht eindelijk onder de 18 graden, en stopte bij 17.6. Vermoedelijk omdat het huis ook koeler word en hij daardoor de temperatuur lager kan krijgen. Wel vreemd, toen de pomp warmwater moet maken, dook de aanvoer temp even heel kort naar 17.1 om daarna te gaan verwarmen. Oftewel, het kan wel maar het zit iets softwarematig in die pomp. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:42:
[...]

Erg boeiend. Jij bent met precies hetzelfde bezig als ik. Toch vreemd dat dit zo vaag beschreven is en ook de installateurs het niet begrijpen. Die van mij zit constant te bellen met de mensen van Nathan die hem telkens met een kluitje het riet in sturen.

Mijn Taanvoer verdween in de nacht eindelijk onder de 18 graden, en stopte bij 17.6. Vermoedelijk omdat het huis ook koeler word en hij daardoor de temperatuur lager kan krijgen. Wel vreemd, toen de pomp warmwater moet maken, dook de aanvoer temp even heel kort naar 17.1 om daarna te gaan verwarmen. Oftewel, het kan wel maar het zit iets softwarematig in die pomp. :(
Geen idee of ik het juist begrepen heb of de informatie klopt:

Taanvoer is max 2 Kelvin onder Tbuiten.

Dus 26 overdag, Taanvoer zou dan 24 worden
En 20 graden in de nacht, Taanvoer gat naar 18.

Dit wordt Top koeling genoemd, en het is geen Airco (woorden van de instalateur)

Kun je nakijken wat de nacht temperatuur buiten was op moment dat je Taanvoer van 17.6 had ?

Mocht dit kloppen snap ik niet wat ze ontwikkeld hebben. Is dit condensatie voorkomen in kwadraat ?
Dan zou je met een dauwpunt sensor kunnen inzetten en dan zou die grens niet zo krampachtig hard hoeven zijn.

Als je in de RBE installatie handleiding kijkt:
https://www.nathan.nl/wp-...18/06/83032600bNL_RBE.pdf

Bij afgifte systeem zie je of VLV (vloerverwarming) of RAD (radiator) staan.
voor VLV is het +/- 2K
voor RAD is het +/- 4K

Ik heb het van RAD naar VLV gezet. Wellicht kan hij op RAD 4K onder Tbuiten koelen.

Lees het voorbeeld van koeling ook eens door.

Taanvoer koeling = 18C
Ruimte temperatuur = 24C
Ingestelde ruimte temperatuur = 22C
Gekozen invloeds factor Warmtepopmpregelaar: 50%

(Truimte ingesteld - Tbuiten) * 50% = aanpassing Taanvoer.

(22 - 24) * 50% = -1K

Daar staat als noot onder:
-> controle < 2K
-> JA -> aanvoertemperatuur koeling aanpassing
-> 17c -> indien minimale aanvoertemperaturs koeling 17C toegestaan
-> ja
-> indien niet geen aanpassing

Die invloedsfactor RT zou op 100% moeten staan voor vloerverwarming.
Als je dan RAD als afgifte systeem kiest kun je 4K delta krijgen maximaal

Dat zou dan inderdaad inhouden dat met instelling VLV je 2Kelvin onder Tbuiten kunt koelen, en met RAD maximaal 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
LittleTycoon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:14:
Wat een bagger allemaal dat W/W spul als ik het zo allemaal lees, word je niet vrolijk van met xxK investering
Die van jouw doet het toch wel goed...

Hier geen enkel probleem, gewoon thermostaat gestuurd. Aanvoer van 19 graden naar de vv. En niks afhankelijkheid van buitentemperatuur, is ook niet heel erg relevant. De warmte blijft in de massa zitten, dus ik snap niet wat je met een buitentemperatuur wilt bereiken. Bij verwarmen kan ik me het voorstellen, maar koelen duurt in verhouding veel langer.

Bron inmiddels op 13 graden, screens naar beneden en temperatuur stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:51:
Hier geen enkel probleem, gewoon thermostaat gestuurd. Aanvoer van 19 graden naar de vv. En niks afhankelijkheid van buitentemperatuur, is ook niet heel erg relevant. De warmte blijft in de massa zitten, dus ik snap niet wat je met een buitentemperatuur wilt bereiken. Bij verwarmen kan ik me het voorstellen, maar koelen duurt in verhouding veel langer.

Bron inmiddels op 13 graden, screens naar beneden en temperatuur stabiel.
Een Alpha Innotec RBE is niet echt een thermostaat, het ding versteld de stooklijn als je er aanpassingen op maakt. Die stooklijn heeft wel de buiten temperatuur als input.

Maar dan nog, de methode hoe een en ander werkt blijft ondoorzichtig en weinig voorbeelden.

Ik verwacht gewoon dat als de binnen temperatuur omhoog gaat de koeling inschakelt. Dan moet het systeem wel zo snugger zijn dat hij niet verwarmen en koelen continue afwisselt. Maar dat lijken ze te voorkomen door in de koelstand geen verwarmen mogelijk te maken en andersom.

Dus de tijd (en minimale temperatuur) die het moet zijn voordat koelen mag starten en de tijd (en temperatuur waar het weer onder zit) voor stoppen met koelen zouden daar voor moeten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:16
wouter.N schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:42:
[...]

Niemand die tips heeft? Het gaat waarschijnlijk om een Itho WPU 4G.
Als ik kijk naar de vorige woning die ik heb verkocht met warmtepomp. Er is van buiten heel weinig aan te zien.

Mijn ideeën wat je zou kunnen doen.
-Kijk of de bronleidingen nog netjes geïsoleerd zijn. (anders is er mogelijk kans op condenswater en corrosie geweest indien contact met metalen delen)
-Het zal wel niet toegestaan zijn, maar indien mogelijk zou je in de warmtepomp kunnen kijken of daar lekkage/corrosie sporen zijn.
-Kijk/vraag of er een onderhoudscontract is. (niet dat een warmtepomp veel onderhoud nodig heeft, maar het vergroot de kans dat er tijdens onderhoud is ingegrepen als iets verkeerd ingesteld stond of mis was).
-Kijk/vraag of je ergens(op warmtepompdisplay) kunt zien hoeveel start/stops en draaiuren de compressor heeft gemaakt. (geen idee of je dat makkelijk uit die Itho kunt halen), hiermee kun je een schatting doen hoever deze is versleten. Op de site van warmte pomp weetjes staan gemiddelde referentie getallen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:53
Ik huur nu iets meer dan 3 jaar een huis en had het geluk dat ze deze als NOM-huis hebben opgeleverd.
Ik heb een warmtepomp van Alpha Innotec staan met eigen bron. Het exacte type nummer weet ik even niet. Verder ligt er op begane grond, 1e én 2e verdieping vloerverwarming. Op de twee slaapkamers en de zolder hangt een kastje om de vloerverwarming te "knijpen" . Ik heb ze standaard op bijna de koudste stand staan.

We hebben dus ook koeling via de vloer. Deze heeft al die jaren goed gewerkt, nadat ik zelf wat instellingen had aangepast zoals de temperatuur grenzen en de tijd dat hij wacht met aan gaan.
Op dit moment staat het zo:
- koelen vanaf buiten temperatuur: 19 graden
- koelen vanaf binnen temperatuur: 21,5 graad
- nadat de buitentempartuur gehaald is wacht hij 1 uur
- en hij blijft 4 uur actief als buitentemperatuur weer eronder is (als ik die instelling goed begrijp)

Ongeveer 3 weken geleden kwam ik erachter dat de koeling te lang aan het wachten was. Duidelijk te zien aan het ? symbool op de thermostaat.
Ben toen bij de warmtepomp gaan kijken en het enige gekke wat ik zag was het volgende:
Bij "informatie - temperaturen" zag ik staan
- Menggr.2 aanvoer temp: 75.0
- Menggr.2 aanvoer gewenst: 18

Ben toen verder gaan zoeken en menggroep 2 is dus gekoppeld aan het koelen en de gewenste aanvoer is 18 graden. Bij koeling zag ik ook dat 18 graden ingesteld staat.
Die 75.0 is natuurlijk te hoog en is denk ik een fout. Alle andere 'live' temperaturen waren niet vreemd.

Een dag later kwam het service bedrijf al kijken, maar de monteur bleek er weinig van te weten want hij was continue aan het bellen met de fabrikant/installateur. Ik had mijn bevindingen al gemeld. Uiteindelijk was de "oplossing" om de stekker eruit te halen, even te wachten, stekker er weer in. Instellingen gecontroleerd en de koeling ging eigenlijk meteen weer aan. De temperatuur waar eerst 75.0 stond , was daarna meteen rond de 20-25 en werd steeds lager. Ik heb het idee dat deze temperatuur dezelfde is als wat hij aangeeft bij "Aanvoer" ?

Verder gaf de installateur bij de monteur aan dat er wat verouderde software is en dat de thermostaat een oude versie is. Hij zei: mocht het nog eens gebeuren gaan we dat vernieuwen. Maar er is geen woord gesproken over die menggroep aanvoer temperatuur van 75.

Nu gebeurde het gisteren weer dat de koeling te lang aan het wachten was. En jawel, de bewuste temperatuur stond weer op 75. Heb toen zelf de stekker eruit gehaald en een tijdje later er weer in. Alles liep daarna meteen weer zoals normaal.

Ik vraag me nu dus af wat ik het beste kan doen. Als ik het service bedrijf bel dan gaan ze waarschijnlijk de software en/of de thermostaat vernieuwen. Kan dat voldoende helpen ? Of zou er ergens een sensor of iets dergelijks kapot zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
75 graden wordt alleen heet gas (zo noemen ze het in de menu’s) dus achter de compressor.

Ik heb nooit goed de onderdelen in de documentatie kunnen vinden.
Handleiding van de swcv serie: http://old.alpha-innotec....C%20V%20alterra%20(2).pdf

Pagina 8-9-10 hydrolische schema’s
Pagina 11 de lijst met alle elementen

Het koel stuk op pagina 10 heeft extra een 3 weg mixer voor koelen, brine/water heat exchanger en controle afsluiter. Die 3 weg mixer/meng groep zit tegen de compressor/expander aan.

Dus wellicht meet de sensor bij die klep wel warmte van de compressor ?

Maar de handleiding zeg dat verwarmen uit staat in koel modus en omgekeerd.
Met deze warmte buiten zou je WP alleen maar sws moeten draaien en niet meer verwarmen lijkt me.

Is het moment dat je die 75 graden ziet net na warm water (sWS) maken ?
Als je dat niet ziet na SWS maken is of een sensor defect of de compressor draait zonder dat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jacovn schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 07:30:
75 graden wordt alleen heet gas (zo noemen ze het in de menu’s) dus achter de compressor.

Ik heb nooit goed de onderdelen in de documentatie kunnen vinden.
Handleiding van de swcv serie: http://old.alpha-innotec....C%20V%20alterra%20(2).pdf

Pagina 8-9-10 hydrolische schema’s
Pagina 11 de lijst met alle elementen

Het koel stuk op pagina 10 heeft extra een 3 weg mixer voor koelen, brine/water heat exchanger en controle afsluiter. Die 3 weg mixer/meng groep zit tegen de compressor/expander aan.

Dus wellicht meet de sensor bij die klep wel warmte van de compressor ?

Maar de handleiding zeg dat verwarmen uit staat in koel modus en omgekeerd.
Met deze warmte buiten zou je WP alleen maar sws moeten draaien en niet meer verwarmen lijkt me.

Is het moment dat je die 75 graden ziet net na warm water (sWS) maken ?
Als je dat niet ziet na SWS maken is of een sensor defect of de compressor draait zonder dat het nodig is.
Dat zou best wel eens kunnen ja. Als hij warm water gaat maken gaat de koeling idd terug op 'wachten'.
Stel dat is zo, wat kan dan het defect zijn ? Is het niet gek dat hij dan een lange periode (uren) op die 75.0 blijft en pas veranderd bij het uit en weer inschakelen van de gehele WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
16.9 . uit bron en 18.3 bron in.
Water temperatuur de vloer in is 19.4 en vloer uit is 20.4
BG 23.0, 1e verdieping 23.2 en 2e verdieping 25 graden.

De lucht WTW maakt van buiten 33 graden 25 inblaas dus dat is ook een van de redenen dat de temperatuur daar 25 celcius is. Verder schuine dak, dakramen en dakluik wat allemaal ook voor opwarming zorgt.

Iets meer flow op 2 en 1 en beetje minder op BG. Maar zien hoe systeem zich verder houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ik weet het nu zeker. Het gaat fout na het verwarmen van het water. Niet altijd, maar zojuist dus weer wel. Staat al heel lang te koelen met de huidige temperaturen buiten.. zojuist warm water gedaan en daarna sprong koeling op ? in plaats van weer aan. Ben gaan kijken en jawel de bewuste menggroep 2 aanvoer op 75. Maar weer stekker uit en in zodat koeling zo weer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-05 12:18
Hier op dit moment:
Aanvoer 17,9
Retour extern 18,7
Bron-in 13,1
Bron-uit 13,8
Act ruimtetemp. 21,5
Debiet bron 2100 l/h

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Recentelijk kwam ik dit inmiddels al oude artikel tegen over een schrikbarend hoge energierekening met een water/water WP. €400 per maand.. dat kan toch niet?? Ik kan nergens vinden wat nu de reden was/is. Verkeerd aangelegde bron misschien?

https://www.omroepbrabant...Tilburgse-wijk-onverwacht

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 03:19:
Recentelijk kwam ik dit inmiddels al oude artikel tegen over een schrikbarend hoge energierekening met een water/water WP. €400 per maand.. dat kan toch niet?? Ik kan nergens vinden wat nu de reden was/is. Verkeerd aangelegde bron misschien?

https://www.omroepbrabant...Tilburgse-wijk-onverwacht
Ze betalen niet alleen energiekosten maar ze betalen ook mee aan de warmtepomp zelf (afschrijving)?
Iemand zal dat toch moeten betalen, lijkt me.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:05

Matis

Rubber Rocket

Ik ga volgende week op vakantie, heeft Alpha Innotec (icm RBE) een vakantiestand zodat de boiler in onze afwezigheid niet hoeft op te warmen, maar wel weer warm is als we thuiskomen?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Matis schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:02:
Ik ga volgende week op vakantie, heeft Alpha Innotec (icm RBE) een vakantiestand zodat de boiler in onze afwezigheid niet hoeft op te warmen, maar wel weer warm is als we thuiskomen?
Houd je dan wel rekening met legionella, zeker als je langer op vakantie gaat. Ik doe zelf niet aan vakantiestand, het warmteverlies is gering als we niet thuis zijn, Kost wellicht een paar kWh, maar zal niet heel veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Een paar posts terug schreef ik dat ik aan het kijken was hoe ik de boiler op zolder kon zetten en de WP op de BG kan houden.

Dat gaat hem toch niet worden. Installateur heeft er niet echt zin in, een kleine boiler bij de WP voor de keuken is moeilijk te vinden, ruimteverlies op zolder is ook wel een ding. Nu dus toch gewoon WP en boiler beneden. Zoals @jerh ook aangeeft is het prima mogelijk om eventuele collectoren later nog aan te sluiten met een (lange) leiding tussen dak en BG.

Nu nog wel aan het kijken naar de boiler. Standaard wordt er een Nibe BA-ST 344 geïnstalleerd. Simpele boiler met 1 spiraal voor de warmtepomp + verwarmingsspiraal (van bijna 750 euro :F totaal 1600,- voor de boiler incl BTW).

Ik heb nog niet de tijd genomen om me echt te verdiepen in zonnecollectoren. In principe iets voor later, hoewel de ISDE subsidie best interessant lijkt.

Vraag op dit moment is; wat is een handige optie voor de boiler? Gezin twee volwassenen, twee (nu) jonge kinderen. Nibe F1155-PC modulerende warmtepomp, later mogelijk zonnecollectoren. Geen plannen om de verwarming aan te sluiten op de boiler/buffer.

De standaard aangeboden Nibe boiler word ik niet heel enthousiast van. B-label (100W verlies met 344L, geen idee welke temperatuur), anode nodig, elektrische heater nodig ivm legionella, nul mogelijkheden voor uitbreiding/collectoren, relatief duur lijkt het.

Ideaal lijkt mij een hygiëneboiler met een vergelijkbare capaciteit (wat betreft douchen) met betere isolatie, geen anode-gedoe en minimaal 2 spiralen voor verwarmen.

Waar hebben jullie voor gekozen en waarom? Suggesties voor een goede hygieneboiler? Installateur komt zelf met een Stiebel Eltron SBS 601 W SOL maar die lijkt vrij prijzig (online 2800 + 480 euro voor isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:10:
Een paar posts terug schreef ik dat ik aan het kijken was hoe ik de boiler op zolder kon zetten en de WP op de BG kan houden.

Dat gaat hem toch niet worden. Installateur heeft er niet echt zin in, een kleine boiler bij de WP voor de keuken is moeilijk te vinden, ruimteverlies op zolder is ook wel een ding. Nu dus toch gewoon WP en boiler beneden. Zoals @jerh ook aangeeft is het prima mogelijk om eventuele collectoren later nog aan te sluiten met een (lange) leiding tussen dak en BG.

Nu nog wel aan het kijken naar de boiler. Standaard wordt er een Nibe BA-ST 344 geïnstalleerd. Simpele boiler met 1 spiraal voor de warmtepomp + verwarmingsspiraal (van bijna 750 euro :F totaal 1600,- voor de boiler incl BTW).

Ik heb nog niet de tijd genomen om me echt te verdiepen in zonnecollectoren. In principe iets voor later, hoewel de ISDE subsidie best interessant lijkt.

Vraag op dit moment is; wat is een handige optie voor de boiler? Gezin twee volwassenen, twee (nu) jonge kinderen. Nibe F1155-PC modulerende warmtepomp, later mogelijk zonnecollectoren. Geen plannen om de verwarming aan te sluiten op de boiler/buffer.

De standaard aangeboden Nibe boiler word ik niet heel enthousiast van. B-label (100W verlies met 344L, geen idee welke temperatuur), anode nodig, elektrische heater nodig ivm legionella, nul mogelijkheden voor uitbreiding/collectoren, relatief duur lijkt het.

Ideaal lijkt mij een hygiëneboiler met een vergelijkbare capaciteit (wat betreft douchen) met betere isolatie, geen anode-gedoe en minimaal 2 spiralen voor verwarmen.

Waar hebben jullie voor gekozen en waarom? Suggesties voor een goede hygieneboiler? Installateur komt zelf met een Stiebel Eltron SBS 601 W SOL maar die lijkt vrij prijzig (online 2800 + 480 euro voor isolatie).
Je kan ipv die boiler bij de keuken ook een doorstromer nemen, die zijn niet heel groot en relatief goedkoop. En veel geschikter mi, geen stilstandsverlies en onbeperkt warm water. Je hebt wel flink wat stroom nodig, maar dat is in een keuken vaak geen probleem.

Qua boiler, ik heb deze:
https://www.hellmann-beha...peicher/wh-fsk2-multi-wp/

alle Duitse fora schreven over deze unit als de beste voor een wp. Ik heb hem 4 jaar staan en hij doet het prima. Wel opletten hoe je eea doet qua behouden van temperatuurlagen. VV voluit er door (inhoud ruim 300 liter) gaf toch wel wat vermening op een van de hogere aansluitingen, dat gaat denk ik voor elke hygiene boiler gelden.

En hier staat een 800 liter variant, maar dat is vooral vanwege het aantal collectoren, ik zou achteraf liever een iets kleiner unit gehad hebben. Dit is qua rendement wel beter, ook in de winter haal ik nog wel iets binnen. Maar hij is groot en als hij op 80 graden staat, warm de bijkeuken en de vloer er boven, ondanks de extra isolatie op.

Is overigens ook niet goedkoop, maar degelijke Duitse kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

@bartvb Naar mijn idee ben ik meer kwijt voor de 300L boiler. Ik vraag mij ook af of dit een efficiënte oplossing is. Nu kunnen we het nog af met de 180L in de F1245PC, maarja kinderen worden groot en ons nieuwe huis heeft een regen douche.

Ander punt:
Helaas is onze installateur op vakantie, ik heb een warmteverlies berekening laten maken, hier kwam bijna 11000 W uit, zou ik het nog met een Nibe F1155-6PC af kunnen? Hogere modellen hebben helaas een losse koel module en wordt gelijk een heel stuk duurder.
Ze bieden ook een Ecoforest Eco Geo 1/9 aan maar dat zegt mij voor de rest weinig, kan er ook niet zo veel ervaringen over vinden.

[ Voor 178% gewijzigd door EiT op 05-07-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De boiler bij de keuken was alleen een optie als de grote boiler op zolder zou komen staan. Die optie is echter vervallen. De warmtepomp staat naast de keuken, de boiler (wordt er maar één) staat daarnaast. Is ongeveer 5 meter naar de keukenkraan dus doorstroomverwarmer oid is niet nodig.

Temperatuurlagen zijn bij ons ook geen issue. Er is een modulerende warmtepomp, daardoor geen buffer, verwarmingsvraag van de woning is ook erg laag (RC 8/8/10 (vloer/gevel/dak), drievoudig glas met Ug=0,5).

Op zich zonde om collectoren niet te gebruiken voor vloerverwarming, maar dat maakt de installatie ook wel weer flink complexer.

Waar heb jij die Hellmann vandaan? Zelf aangesloten of door de installateur laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
EiT schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:04:
.
Ander punt:
Helaas is onze installateur op vakantie, ik heb een warmteverlies berekening laten maken, hier kwam bijna 11000 W uit, zou ik het nog met een Nibe F1155-6PC af kunnen? Hogere modellen hebben helaas een losse koel module en wordt gelijk een heel stuk duurder.
Wat is de verhouding tussen transmissie en ventilatie verlies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

@jacovn
Transmissie 4897
Ventilatie 5137

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
EiT schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:13:
@jacovn
Transmissie 4897
Ventilatie 5137
Pas maar op dat ze niet je halve ventilatie verlies voor de bron berekening nemen zoal Nathan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

jacovn schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Pas maar op dat ze niet je halve ventilatie verlies voor de bron berekening nemen zoal Nathan doet.
De buren hebben via het project een wp via Nathan. 2x 80m boring.

De 2 bedrijven die ik gecontacteerd had verwachte 2x 120m nodig te hebben.

Nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:14:
De boiler bij de keuken was alleen een optie als de grote boiler op zolder zou komen staan. Die optie is echter vervallen. De warmtepomp staat naast de keuken, de boiler (wordt er maar één) staat daarnaast. Is ongeveer 5 meter naar de keukenkraan dus doorstroomverwarmer oid is niet nodig.

Temperatuurlagen zijn bij ons ook geen issue. Er is een modulerende warmtepomp, daardoor geen buffer, verwarmingsvraag van de woning is ook erg laag (RC 8/8/10 (vloer/gevel/dak), drievoudig glas met Ug=0,5).

Op zich zonde om collectoren niet te gebruiken voor vloerverwarming, maar dat maakt de installatie ook wel weer flink complexer.

Waar heb jij die Hellmann vandaan? Zelf aangesloten of door de installateur laten doen?
Bij Hellmann rechtstreeks besteld. Installateur heeft hem aangesloten en had geen moeite dat ik hem zelf bestelde, omdat het geen standaardleverancier van hem was. En zijn standaard leverancier hadden geen 800l hygieneboiler in het programma. Installateur heb ik een open begroting van gehad, zijn marge zat vooral op de uren (het was in 2014 nog net crisistijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
austin_77 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:06:
Algemene vraag:
Hoe staan bij jullie de verwarmingsgrenzen en start koelingstemps? Merk dat het hier nog even zoeken is naar beste instelling. Nu soms redelijk al wat opwarming van de woning waarbij de passieve koeling nog niet aan is.
Verwarmingsgrens is 18 graden en vrijgave koeling is dus ook bij buitentemp van 18. Systeem is nu ingesteld bij een overschrijding van 5 graden of 8 uur lang hogere buitentemp van 18 graden dat koeling vrijgegeven wordt.
@austin_77 Of iemand anders die antwoord kan geven. Alpha Innotec WP, mijn koelfunctie wil niet meer aan gaan, ik heb op de Luxtronik temp. 21 graden in woonkamer en 20 graden buiten T ingesteld en BT over/onderschrijding op 0h gezet.

Nu zie ik op de RBE een vraagteken staan, volgens mij zou dat met BT overschrijding van 0 toch direct moeten gaan koelen? Kamertemp. is ingesteld op 20,5 maar zit nu al bijna tegen de 24 aan. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
EiT schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:04:
@bartvb Naar mijn idee ben ik meer kwijt voor de 300L boiler. Ik vraag mij ook af of dit een efficiënte oplossing is. Nu kunnen we het nog af met de 180L in de F1245PC, maarja kinderen worden groot en ons nieuwe huis heeft een regen douche.

Ander punt:
Ze bieden ook een Ecoforest Eco Geo 1/9 aan maar dat zegt mij voor de rest weinig, kan er ook niet zo veel ervaringen over vinden.
@EiT Je kunt waarschijnlijk wel een handdouche ernaast installeren of een waterzuinige douchekop installeren op de regendouche. Heb dat ook gedaan eentje met 9L pm en handdouche 5.5L pm. Gebruik zelf Methven je merkt niet dat er minder uit komt omdat het effect van een neveldouche heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Plenkske schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:25:
Ik weet het nu zeker. Het gaat fout na het verwarmen van het water. Niet altijd, maar zojuist dus weer wel. Staat al heel lang te koelen met de huidige temperaturen buiten.. zojuist warm water gedaan en daarna sprong koeling op ? in plaats van weer aan. Ben gaan kijken en jawel de bewuste menggroep 2 aanvoer op 75. Maar weer stekker uit en in zodat koeling zo weer aan gaat.
@Plenkske Heel irritant ik heb precies hetzelfde! Is dit op te lossen met een firmware update? Zo ja, welke versie?

Ik heb daarnaast ook nog een issue met de VV thermostaten die zijn normally closed (NC) maar worden nu door de naregeling altijd open gezet. Ook al koelt of verwarmt de WP dus niet. Onlangs zijn deze VV verdelers op de 1e en 2e etage aangesloten op de koelprint en daarna nooit meer afgesloten geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4cz0tyIhACvfbPl0pCie1Vjp/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-07-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Vaevictis_ je moet er wel rekening mee houden dat na elke wijziging het 5 uur duurt voor een Alpha Innotec iets doet. Ik dacht soms al dat ik gek werd dat iets niet werkte. Spreek ik eindelijk een Nathan engineer, vertelt hij me dat..

Bij mij is afgifte systeem op radiator gezet (er is vloerverwarming maar blijkbaar is het beter om hem op raidator te zetten)
Ik heb nu buitemperatuur op 19 graden gezet en 4 uur overschrijding.
Op zowel 21 als 20 graden werd het te warm in huis voordat koeling begon.

Ik zie nu op zonnige dagen ongeveer een halve tot een hele graad variatie over de dag heen in de woonkamer waar de RBE zit. We hebben wel screens voor de meeste ramen. Enkel in de late namiddag/vroege avond zon door schuifpui en dan stijgt de binnentemperatuur dus wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
jacovn schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:47:
@Vaevictis_ je moet er wel rekening mee houden dat na elke wijziging het 5 uur duurt voor een Alpha Innotec iets doet. Ik dacht soms al dat ik gek werd dat iets niet werkte. Spreek ik eindelijk een Nathan engineer, vertelt hij me dat..

Bij mij is afgifte systeem op radiator gezet (er is vloerverwarming maar blijkbaar is het beter om hem op raidator te zetten)
Ik heb nu buitemperatuur op 19 graden gezet en 4 uur overschrijding.
Op zowel 21 als 20 graden werd het te warm in huis voordat koeling begon.

Ik zie nu op zonnige dagen ongeveer een halve tot een hele graad variatie over de dag heen in de woonkamer waar de RBE zit. We hebben wel screens voor de meeste ramen. Enkel in de late namiidag/vroege avond zon door schuifpui en dan stijgt de binnentemperatuur dus wat.
@jacovn Ok van die 5 uur is ook nieuw voor mij. Zou je voor me en alle andere tweakers die dit draadje zien screenshots (of in tekst) willen posten van alle instellingen m.b.t. koeling? Bedankt!

Welke firmware heb je? Ook last van die 75 graden bug zie mijn post hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Warmtepomp Type MSW2-9S
Softwareversie V3.84.1D (r4805)
Softwareversie RBE 1.11

Geen 75 graden bug voor zover ik weet. Hij gaat altijd zelf na SWS weer verder koelen.

De instellingen zal ik toevoegen als ik weer bij de WP kan later.

Update:

- disclaimer: lijkt hier goed te werken, ergens anders wellicht totaal niet..

Op RBE
:
Bedrijfsmode Auto
Kelen vanaf buiten 18 graden
Koelen vanaf ruimte temp 21 graden

Op WP
Onder koel icooon - temperatuur
BT-vrijgave 18.0
Ingest temp menggr 2 18.0
Hysterese koeling 2.0. K

Onder koel icoon - parameter
BT overschrijding 2.0h
BT onderschrijding 8.0h
RT-overschreiding 0.0 h

Onder service - instelling - RBE
Invloedsfactor RT. 200%
Vrijgave koeling BT+RT
Afgifte systeem RAD

T-gewenst op de RBE staat op 19.5 en het is nu 21.8 en varieert dan met zon naar 22.x toe. Toen het paar dagen echt warm was gaat het wel naar 22.8 toe zelfs.
Dan draait de koeling bijna continue.

Ik denk dat de instellingen heel erg afhangkelijk van isolatie en zoninstraling zijn. De laatste paar weken lijkt het hier eindelijk goed te .

Ik denk overigens wel dat ik het in de herfst weer anders moet instellen (T-gewenst) omdat ik anders rond de 21 graden pendelen ga (koelen/verwarmen), maar dat gaan we meemaken.

[ Voor 70% gewijzigd door jacovn op 07-07-2019 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Beste mede Tweakers.

We zijn inmiddels alweer iets verder in onze orientatie naar een grondgebonden warmtepomp.
Ik heb hiervoor een apart topic aangemaakt en mocht iemand hier ons nog kunnen voorzien van advies/opmerkingen etc. dan zijn deze zéér welkom!

Thalaron in "Advies gevraagd n.a.v. offerte grondgebonden warmtepomp"

Alvast bedankt voor jullie reacties en tijd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
jacovn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 06:46:
Warmtepomp Type MSW2-9S
Softwareversie RBE 1.11
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6rg3nK28WHtFydvCXxvbm1mI/thumb.jpg

Loop dus wat achter hoe kan ik aan een nieuwe versies komen?

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 07-07-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vaevictis_ schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]

Bij in gebruik stelling bij ons was een Nathan technicus en die heeft van alles geupdate met een USB stick.
Remote kunnen ze dat ook volgens mij, als je op heatpump24 zit kunnen ze er remote bij en ik neem aan ook updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@jerh thanks!

Behoorlijk wat keuzes als het gaat om boilers. Werkingsprincipe, wat wil je erop aansluiten, capaciteit, materiaal, legionella, stilstandverliezen, etc, etc.

Belangrijke reden om te kijken naar een hygiëneboiler is het voorkomen van de legionella desinfectie.

Hier:
https://www.econo.nl/berekening-boiler-opwarming
Wat zitten rekenen en het lijkt erop dat er ongeveer 6 kWh nodig is om 344L water op te warmen van 45 graden naar 60 graden. Dit wekelijks geeft ongeveer 25kWh/maand.

Stilstandverlies van b.v. de Nibe BA-ST 344L boiler is ongeveer 100 Watt (minder bij 45'C maar goed). Dat geeft 72 kWh stilstandverlies per maand. Dit wordt gedaan met een COP van 3 (aanname, kan hier zo snel niet echt cijfers over vinden?). Dus ook ongeveer 25 kWh/maand.

Beide zijn prima te doen op momenten dat je PV-panelen wat opleveren. Beide gaan over ongeveer 6 euro/maand.

Prijsverschil tussen goed geïsoleerde hygiëneboiler en normale boiler verdien je dus wel terug. Belangrijker is nog dat je daarmee zo'n 300kWh aan energie bespaart.

Lijkt de meest interessante optie dus.

Een gerelateerde vraag. Stel dat we toch voor een normale drinkwaterboiler gaan (met desinfectie) kunnen we dan het verwarmingselement van de Nibe F1155-6PC gebruiken of is er een los element nodig in de boiler? De Nibe lijkt zelf geen desinfectieprotocol te hebben maar lijkt me dat ik via domotica 1x per week de tapwatertemperatuur kan verhogen van 45 naar 60 graden en het water daar dan minimaal 20 minuten op houden. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Vaevictis_ schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]

Ja ik loop ook achter.
De "75 graden bug" is nog een paar keer voorgekomen en heel irritant. Het bedrijf dat bij ons onderhoud doet (huurhuis) heeft de vorige keer met Nathan overlegd. Ze hebben een nieuwe RBE besteld en gaan die dus vervangen, en ook de software updaten. Nathan zei namelijk dat de oudere RBE's ook problemen kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Plenkske schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:09:
[...]

Ja ik loop ook achter.
De "75 graden bug" is nog een paar keer voorgekomen en heel irritant. Het bedrijf dat bij ons onderhoud doet (huurhuis) heeft de vorige keer met Nathan overlegd. Ze hebben een nieuwe RBE besteld en gaan die dus vervangen, en ook de software updaten. Nathan zei namelijk dat de oudere RBE's ook problemen kunnen geven.
De klopt, mijn RBE is ook een keer vervangen 3 jaar geleden ook onder garantie n.a.v. een bug.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-07-2019 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-05 15:01
@bartvb: op mijn Nibe warmtepomp zit een automatische opwarming (legionella) mogelijkheid. Normaal heb ik het warme water op 45C staan en warm het eens in de 14 dagen op naar 65C. Maar andere programmeer mogelijkheden zijn er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Jan Vlaanderen Ah, super!
Nog een keer in de handleiding gekeken en in de menustructuur inderdaad terug te vinden, staat verder niet genoemd in de handleiding.

Is er ergens een wat uitgebreider overzicht van de opties in de menu's van de Nibe F1155/F1255? In dit geval b.v. m.b.t. de instelmogelijkheden van dit tijdelijke opwarmen?

Andere vraag; ik ging er vanuit dat de vloerverwarmings(/koelings) groep van de badkamer zou worden dichtgezet zodra de WP in koelbedrijf gaat. Tijd terug ergens gelezen dat dit nodig/wenselijk is. Installateur geeft aan dat dit niet nodig is, dat ze dit dus ook niet gaan maken?

Ik mee me te herinneren dat ik hierover iets gelezen heb bij in het Technische ABC van Woningborg, maar daar heb ik geen toegang meer toe. Weet iemand hoe dit zit? Is er b.v. een ISSO publicatie die hier iets over zegt? Of iets anders waarmee ik de installateur om de oren kan slaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@bartvb
Je hebt er geen isso voor nodig: als je de badkamer gaat koelen heb je een zeer grote kans dat er condensatie op de vloer plaatsvindt omdat bij een hoge relatieve luchtvochtigheid (na het douchen) er vrijwel zeker condensatie optreedt op het vloeroppervlak waar de vloerverwarming/-koeling ligt. Dit geeft een verhoogde kans op uitglijden (zeker als je er niet op bedacht bent).
Bij een Alpha Innotec wp met naregeling (bijv Alpha Home) kan dit bij de instellingen worden ingesteld. Ik weet niet hoe het zit met een Nibe. Je zou mogelijk in de zomerperiode de betreffende groep kunnen afsluiten.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het lijkt mij ook logisch, wij gaan zoiets ook maken.
In dit geval is het vooral een geld-kwestie. Zit in de aanbieding van de installateur nu wel/niet het dichtzetten van die groep inbegrepen? Als dat zo is dan hebben we minderwerk (en een aantal buren minder meerwerk).

Als ik naar een of andere richtlijn kan wijzen dan maakt dat de discussie over 'wel/geen goed vakmanschap' een heel stuk korter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:27:
@Jan Vlaanderen Ah, super!

Andere vraag; ik ging er vanuit dat de vloerverwarmings(/koelings) groep van de badkamer zou worden dichtgezet zodra de WP in koelbedrijf gaat. Tijd terug ergens gelezen dat dit nodig/wenselijk is. Installateur geeft aan dat dit niet nodig is, dat ze dit dus ook niet gaan maken?

Ik mee me te herinneren dat ik hierover iets gelezen heb bij in het Technische ABC van Woningborg, maar daar heb ik geen toegang meer toe. Weet iemand hoe dit zit? Is er b.v. een ISSO publicatie die hier iets over zegt? Of iets anders waarmee ik de installateur om de oren kan slaan? ;)
Dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat de vv van de badkamer op een groep zit. Ik zet hem gewoon met de hand dicht als het koelseizoen start. Zo gedaan, niks ingewikkelde regeltechnieken voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Weet iemand een manier hoe de unit op afstand koeling aan/uit te zetten? Ik doe dat nu op de rbe/thermostaat maar die kun je op afstand niet bedienen. Is er een andere manier?

Ik gebruik de luxtronik integratie in Home Assistant maar dat is nog alleen readonly

Edit; ah ik denk dat ik een idee heb. Op de Rbe gewoon aan laten staan en via de Alpha app kun je koelen op uit/automatisch zetten. Daar zou het dan mee te bedienen moeten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door GAEvakYD op 13-07-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jacovn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 06:46:
Warmtepomp Type MSW2-9S
Softwareversie RBE 1.11

Geen 75 graden bug voor zover ik weet. Hij gaat altijd zelf na SWS weer verder koelen.

De instellingen zal ik toevoegen als ik weer bij de WP kan later.

Update:

- disclaimer: lijkt hier goed te werken, ergens anders wellicht totaal niet..

Op RBE
:
Bedrijfsmode Auto
Kelen vanaf buiten 18 graden
Koelen vanaf ruimte temp 21 graden

Op WP
Onder koel icooon - temperatuur
BT-vrijgave 18.0
Ingest temp menggr 2 18.0
Hysterese koeling 2.0. K

Onder koel icoon - parameter
BT overschrijding 2.0h
BT onderschrijding 8.0h
RT-overschreiding 0.0 h

Onder service - instelling - RBE
Invloedsfactor RT. 200%
Vrijgave koeling BT+RT
Afgifte systeem RAD

T-gewenst op de RBE staat op 19.5 en het is nu 21.8 en varieert dan met zon naar 22.x toe. Toen het paar dagen echt warm was gaat het wel naar 22.8 toe zelfs.
Dan draait de koeling bijna continue.

Ik denk dat de instellingen heel erg afhangkelijk van isolatie en zoninstraling zijn. De laatste paar weken lijkt het hier eindelijk goed te .

Ik denk overigens wel dat ik het in de herfst weer anders moet instellen (T-gewenst) omdat ik anders rond de 21 graden pendelen ga (koelen/verwarmen), maar dat gaan we meemaken.
Deze instellingen heb ik ook een hele tijd staan en werken goed.
Nog wel een keer of 3 de 75 graden fout gehad.
Gisteren een monteur langs geweest... deze specifieke fout is niet gerelateerd aan de RBE maar aan de software van de warmtepomp (goh, verrassend). En hij had natuurlijk de update niet bij. Updaten via internet zat er niet in want schijnt nogal wat instellingen te zijn, na het inpluggen van de internet kabel. Dus de monteur moet terug komen met een USB stick.

Echter merkte ik gisteren dat de koeling niet meer aan wilde gaan nadat de monteur weg was. Nog eens de stekker eruit/erin gedaan, maar geen effect (ook niet na het wachten op overschrijdingstijd). Koelicoon blijft op ?, als ik wat waardes aanpas gaat hij wel terug op het vinkje. En ook weer terug op het ? als ik de waardes weer goed zet.
Had al het eea. bekeken maar kon niet echt ontdekken of de monteur iets aangepast heeft.

Kortom: enig idee of de koeling nog ergens anders op kan reageren/wachten ? Ergens een andere (dan bovenstaande) temperaturen die niet goed kunnen staan ?
Vanochtend al geprobeerd de monteur te bellen, maar het bedrijf kreeg hem niet te pakken. Ik probeer dat later vandaag sowieso nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tijdens mijn vakantie wel pendelen gehad, dus verwarmen maar uitgezet. Had ik eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik vermoed dat het probleem op dit moment is dat de aanvoer temperatuur (voor menggroep 2, koeling) niet lager komt dan 23 graden. Hij staat normaal op 18 graden.
Dit is dezelfde waarde als waar de 75 graden fout soms staat.

Bij het uitschakelen van de pomp en even later weer inschakelen, zakt normaal deze aanvoer temperatuur vrij snel naar 18.

Iemand een idee hoe ik hem verder omlaag krijg ? Nu blijft de koeling uit, op de rbe een ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Plenkske schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:12:
Ik vermoed dat het probleem op dit moment is dat de aanvoer temperatuur (voor menggroep 2, koeling) niet lager komt dan 23 graden. Hij staat normaal op 18 graden.
Dit is dezelfde waarde als waar de 75 graden fout soms staat.

Bij het uitschakelen van de pomp en even later weer inschakelen, zakt normaal deze aanvoer temperatuur vrij snel naar 18.

Iemand een idee hoe ik hem verder omlaag krijg ? Nu blijft de koeling uit, op de rbe een ?
Zojuist maar weer met de partij gebeld die onderhoud doet. Ik was natuurlijk aardig pissig, aangezien het voor mij leek alsof ze afgelopen maandag iets kapot hebben gemaakt ten opzichte van voordat ze waren geweest... 8)7
Echter geven ze aan dat de monteur afgelopen maandag echt niets heeft aangepast. Ik kon gisteren ook niets ontdekken overigens (ook niet na activeren meer instellingen met de code).

Ze zeiden dat de installateur, Nathan, heeft aangegeven dat deze fout met de koeling aanvoer temperatuur er sowieso zou komen met deze software versie. De nieuwe afspraak voor het updaten van de software staat voor aanstaande maandagochtend... hopelijk is dat voorlopig de laatste keer dat ze langskomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Je hebt altijd even hogere temperaturen als er sws gemaakt is.
Maar daarna moet de temperatuur weer redelijk snel op de vloer temperatuur komen.
Als de WP SWS staat te maken, dan draait de afgifte naar de vloer niet. Als SWS klaar is en de verwarmen/koelen mode weer start is het teveel aan energie (het veel te warme water in een paar meter buis) ook zo weer afgevoerd in de vloer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jacovn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:47:
Je hebt altijd even hogere temperaturen als er sws gemaakt is.
Maar daarna moet de temperatuur weer redelijk snel op de vloer temperatuur komen.
Als de WP SWS staat te maken, dan draait de afgifte naar de vloer niet. Als SWS klaar is en de verwarmen/koelen mode weer start is het teveel aan energie (het veel te warme water in een paar meter buis) ook zo weer afgevoerd in de vloer denk ik.
Dat is nu, helaas, het probleem niet. Er werd geen sws gemaakt. Tapwater was op goede temperatuur.
Ook na een keer stekker uit/in (dat loste het probleem bij 75 graden fout op) kwam de aanvoer niet laag genoeg om koelen te starten. Heb zelfs geprobeerd om de temperatuur waarmee die koelt te verhogen naar het maximale wat kon, maar dat werkte ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Plenkske schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:05:
[...]

Dat is nu, helaas, het probleem niet. Er werd geen sws gemaakt. Tapwater was op goede temperatuur.
Ook na een keer stekker uit/in (dat loste het probleem bij 75 graden fout op) kwam de aanvoer niet laag genoeg om koelen te starten. Heb zelfs geprobeerd om de temperatuur waarmee die koelt te verhogen naar het maximale wat kon, maar dat werkte ook niet.
Bij mij zit ook alles op de limiet.

Als ik een tijdje koel loopt de bron uitgangs temperatuur op naar 18 / 19 graden.
Dan draait de zaak bijna voluit (bron pomp en vloer pomp) om nog te kunnen koelen, dan is het iets van 19.5 vloer in en 20.5 vloer uit.

Wederom een indicatie van te kleine bron denk ik, hij kan de warmte niet kwijt de grond in, tenminste maar beperkt want anders zou de bron temperatuur niet zo ver oplopen.

Het koel gaat op deze manier weinig efficient, op vollast met bedie pompen en de electronica is het bijna 200 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jacovn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Als ik een tijdje koel loopt de bron uitgangs temperatuur op naar 18 / 19 graden.
Dan draait de zaak bijna voluit (bron pomp en vloer pomp) om nog te kunnen koelen, dan is het iets van 19.5 vloer in en 20.5 vloer uit.

Wederom een indicatie van te kleine bron denk ik, hij kan de warmte niet kwijt de grond in, tenminste maar beperkt want anders zou de bron temperatuur niet zo ver oplopen.

Het koel gaat op deze manier weinig efficient, op vollast met bedie pompen en de electronica is het bijna 200 Watt.
Oké, ik snap wel dat het inderdaad wat op kan lopen.

Bij mij is het nu vooral afwachten op de software update. Daarna moet alles weer goed gaan (ook volgens Nathan).
Voordat deze fout erin is gekomen werkte namelijk de koeling prima en met warme dagen vrijwel continue. Ook in de nacht, waardoor het huis mooi volledig afgekoeld aan de nieuwe warme dag begon. Het werd maximaal 25-26 graden op de begane grond na meerdere warme dagen. Nu was het gisteravond al 26,5 nadat de koeling zo'n 30 uur niet aan is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Het is bij ons 21.8 beneden en ook op de 1e. De 2e verdieping is iets warmer omdat dak niet gekoeld is, en de lucht wtw ook iets warmere lucht in blaast.
We hebben wel screens op BG en 2e en rolluiken op 1e en die zitten met zon ook altijd dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Ik denk nog steeds dat jouw bron idd te klein is. Hier elke dag behoorlijk gekoeld en bron stabiel tussen de 15.7 en 15.9. Iets gezakt tov de warmtegolf van een tijdje terug, toen zat ik op 16.1 graden.

En die 200 watt is nog altijd niets tov een l/w, daar gaat het een stuk harder mee qua stroomverbruik en pendelen is daar een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:23
jerh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:34:
[...]

Ik denk nog steeds dat jouw bron idd te klein is. Hier elke dag behoorlijk gekoeld en bron stabiel tussen de 15.7 en 15.9. Iets gezakt tov de warmtegolf van een tijdje terug, toen zat ik op 16.1 graden.

En die 200 watt is nog altijd niets tov een l/w, daar gaat het een stuk harder mee qua stroomverbruik en pendelen is daar een dingetje.
@jacovn iets te klein?? Zeg maar gerust veel te klein, ik denk zelfs 50% te klein. Met koelen breng je veel minder warmte de grond in dan je er met verwarmen weer uithaalt. Als je nu al tegen de limieten aanloopt dan wordt dat deze winter nog wat. Mijn bron is 14,2 graden, ik koel constant en heb nauwelijks raamverduistering.

Overige specs: 180 vierkante meter vloerkoeling, 8kW Nibe WP en 3 lussen van 75 meter bron. Theoretische vermogen bron is 9 kW.

Veel installateurs menen nog altijd uit te kunnen gaan van een bron die ver onder het vermogen van de WP zit, omdat ze het elektrische vermogen meerekenen (in mijn geval zo een 6,7 kW bron genoeg moeten zijn, want 1,3 kW elek. vermogen toevoegen maakt 8 kW) en soms ook de ventilatiewarmte. Ook rekenen ze met 40 Watt per meter, terwijl 35 al heel netjes is. Lijkt een klein verschil, maar heeft nogal impact, zeker als de praktijk uitwijst dat het soms slechts 25 watt is.

De initiële kosten voor het boren zijn hoog, maar een paar meter dieper of extra lus is naar verhouding goedkoop. Neem gewoon een kW of zo extra dan zit voorkom je zoveel ellende... zo komt de WP wederom in een slecht daglicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@jerh @PolderPloer!
Ik heb de instalateur al een mail geschreven dat als de temperatuur in de winter naar 0 zakt we een heel vervelend gesprek gaan krijgen.

Tevens heb ik ze op voorhand laten weten dat ik de tuin laat klaarmaken en als ze menen daarna bij te moeten boren ze ook de kosten van de tuin inrichting draaien.
Verder heb ik gevraagd om een voorstel om nu inde zomer de bron uit te breiden en dan alle 3 wat aan de kosten bij te dragen (Nathan, Instalateur en ikzelf) geen reactie

Zaterdag komt de instalateur nog dingen afmaken, dan zal ik het nog een keer met hem bespreken.

De warmte verlies berekening:
Transmissie 5484 W
Ventilatie 2396 W
Totaal 7879 W

Dan heb ik 4 paginas (van de 7) van de Nathan aanbieding aan de instalateur ( alles met prijs heb ik niet)
De thermische gegeven:
Gevraagd Thermisch maximaal 7 kW
Bodemvermogen verwarmen maximaal 5,56 kW
Bodemvermogen koelen maximaal 2,78 kW

Ze hebben een boring van bijna 125 meter gedaan. Dat zou al 45 Watt per meter moeten zijn om aan die 5:65 kW te komen. Laat staan de 7880 watt uit de WVB.

Ik heb ook van te voren gevraagd of ze niet simpelweg 2 boringen konden doen, maar van een te grote bron zou het instabiel worden. Ik heb de instalateur gezegd dat ik het een kulverhaal vond, maar hij was er van overtuigd.

Electrisch kan ik er 6 kW bij zetten, maar volgens Nathan hebben ze dat nooit nodig.

Vandaag kwam er 17.1 uit de bron. Iets beter dan de vorige warme periode.

In de aanloop zou de bron 3x 80 meter worden, toen 2x 100, en uiteindelijk 1 x 125 meter. Dus van 240 naar 200 naar 125 meter. Helaas was alles mondeling, ik had het op papier moeten vragen. De instalateur heeft het systeem door Nathan laten berekenen, en vertouwd erop dat het klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 29-08-2019 06:19 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

@jacovn en de prijs bleef hetzelfde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:23
jacovn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:58:
@jerh @PolderPloer!
Ik heb de instalateur al een mail geschreven dat als de temperatuur in de winter naar 0 zakt we een heel vervelend gesprek gaan krijgen.

Tevens heb ik ze op voorhand laten weten dat ik de tuin laat klaarmaken en als ze menen daarna bij te moeten boren ze ook de kosten van de tuin inrichting draaien.
Verder heb ik gevraagd om een voorstel om nu inde zomer de bron uit te breiden en dan alle 3 wat aan de kosten bij te dragen (Nathan, Instalateur en ikzelf) geen reactie

Zaterdag komt de instalateur nog dingen afmaken, dan zal ik het nog een keer met hem bespreken.

Transmissie 5484 W
Ventilatie 2396 W
Totaal 7879 W

Dan heb ik 4 paginas van de Nathan aanbieding aan de instalateur
De thermische gegeven:

Ze hebben een boring van bijna 125 meter gedaan. Dat zou al 45 Watt per meter moeten zijn om aan die 5:65 kW te komen. Laat staan de 7880 watt uit de WVB.

Ik heb ook van te voren gevraagd of ze niet simpelweg 2 boringen konden doen, maar van een te grote bron zou het instabiel worden. Ik heb de instalateur gezegd dat ik het een kulverhaal vond, maar hij was er van

Electrisch kan ik er 6 kW bij zetten, maar volgens Nathan hebben ze dat nooit nodig.

Vandaag kwam er 17.1 uit de bron. Iets neter da;de vorige warme periode.

In de aanloop zou de bron 3x 80 meter worden, toen 2x 100, en uiteindelijk 1 x 125 meter. Dus van 240 naar 200 naar 125 meter. Helaas was alles mondeling, ik had het op papier moeten vragen. De instalateur heeft het systeem door Nathan laten berekenen, en vertouwd erop dat het klopt.
Het spijt me maar dit komt dus nooit goed. Enige advies wat ik je nu kan geven is te wachten met de aanleg van de tuin. Nevenschade bij gebreken krijg je namelijk nooit vergoed. Wacht gewoon de winter af, maak mooie plannen en voer die komend voorjaar uit, uiteraard nadat je bron verdubbeld is. Het is niet anders, maar met een nieuw huis heb je vast voldoende focus en werk voor binnen. Laat dat dan een schrale troost zijn. Echt zonde dat het zo moet lopen. Trouwens een te grote bron bestaat haast niet, instabiel ook niet, zolang je maar niet te dikke leidingen hebt.

• jacovn
7700€ ex btw

Ik heb van een mede tweaker een offerte van Nathan gekregen waar 9,56 kW thermisch in staat.
2 boringen met een tichelaar. Dat was €6700 ex btw, en een half jaar eerder ongeveer.

• jerh
jacovn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:58:
@jerh @PolderPloer!

Transmissie 5484 W
Ventilatie 2396 W
Totaal 7879 W

Dan heb ik 4 paginas (van de 7) van de Nathan aanbieding aan de instalateur ( alles met prijs heb ik niet)
De thermische gegeven:

Ik heb ook van te voren gevraagd of ze niet simpelweg 2 boringen konden doen, maar van een te grote bron zou het instabiel worden. Ik heb de instalateur gezegd dat ik het een kulverhaal vond, maar hij was er van overtuigd.

Vandaag kwam er 17.1 uit de bron. Iets beter dan de vorige warme periode.

Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, bel een andere boorder voor een second opion. Vraag hoe groot zij de bron zouden aanleggen. Je gaat ze straks nodig hebben, gok ik. Wellicht dat er uit coulance wat gedaan wordt (vooral om negatieve aandacht te voorkomen), maar ik zou ook gewoon geld achterhouden richting de installateur. Ook met een bron van 1 graden wordt je niet blij. Je hebt een w/w bron om een goed rendement te scoren. Een heel stuk beter dan een l/w was in ieder geval mijn uitgangspunt en in de praktjk haal ik dat ook.

• EiT

EiT

jacovn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 06:23:
[...]

7700€ ex btw

Ik heb van een mede tweaker een offerte van Nathan gekregen waar 9,56 kW thermisch in staat.
2 boringen met een tichelaar. Dat was €6700 ex btw, en een half jaar eerder ongeveer.
Maar was de offerte prijs voor 1x 125m of 2x 80, etc.

Ik vind het een hoop geld voor 1 boring.

• jacovn
EiT schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 07:39:
[...]

Maar was de offerte prijs voor 1x 125m of 2x 80, etc.

Ik vind het een hoop geld voor 1 boring.
Ik heb een systeem afgenomen met een WP en bron die zou voldoen. Zelf dus niet dingen geregeld, alleen van de zijlijn meegekeken en me flink geergerd onderweg.

Die waarden van wat het zou worden heeft hij me gedurende traject laten weten. Het was 1) Nathan, 2) andere boorder, maar toen toch maar 3) Nathan.

Dit is wat ik uitgezocht heb met de bodem modellen voor de 124 meter:

7 meter klei a 35 watt per meter = 245 Watt
33 meter zand a 60 Watt per meter = 1980 Watt
Daarna stel tot 80 meter 35 Watt per meter = 1400 Watt
Dieper dan 80 meter is er klei of zand (30-65 Watt)
Stel helft klei, helft zand (nooit boor rapport gehad) 22 meter klei a 35 watt + 22 meter zand a 60 Watt (770 + 1320 = 2090)
Totaal is dat dan 245 + 1980 + 1400 + 2090 = 5.7 kW (optimistisch met het Zand denk ik want het leek erg veel klei) Dus meer aannemelijk dat het een keer 5.1 kW is.
Dan kom ik nog 2.1 kW te kort ten opzichte van de warmte verlies berekening.

Maar ik kom wel min of meer uit met de bestaande boring op de 5,65 kW van Nathan (als klei en zand afwisselt in de laag tussen 80 en 124 meter)

[ Voor 42% gewijzigd door jacovn op 29-08-2019 09:23 ]

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:16
jerh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:34:
[...]

Dat lijkt inderdaad ook op de waarden die ik hier zie. Ook veel gekoeld.
Tijdens de vorige hittegolf was de bron uittrede 15,4 max. en op dit moment 14,4.
Aan het einde van de winter en eind van een vorstperiode was de bron rond de 8 graden uittrede.

Als de bron @jacovn in de winter naar 0 zakt en in de zomer richting 19 gaat dan lijkt de bron inderdaad aan de kleine kant.

• jacovn
Mail gestuurd naar instalateur dat ze morgen de tuin uit gaan graven en komende week kunstgras leggen gaan. Dus dat de herstel kosten echt wel voor hem zijn als Nathan er in de winter achter komt dat de bron toch te klein is.

Ze wilden vanuit Nathan toestemming om in de WP te kijken, dat hadden ze al gekregen van me, maar of ik wat terug hoor ? Ik zou gebeld worden door iemand, doodse stilte tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:46:
Mail gestuurd naar instalateur dat ze morgen de tuin uit gaan graven en komende week kunstgras leggen gaan. Dus dat de herstel kosten echt wel voor hem zijn als Nathan er in de winter achter komt dat de bron toch te klein is.

Ze wilden vanuit Nathan toestemming om in de WP te kijken, dat hadden ze al gekregen van me, maar of ik wat terug hoor ? Ik zou gebeld worden door iemand, doodse stilte tot nu toe.
Kan je geen mantelbuis leggen naar een plek voor de tweede boring. Scheelt een boel gezeik straks. Ga er maar van uit dat die installateur echt niks gaat betalen. Die geeft gewoon de schuld aan Nathan, die vervolgens terug gaat wijzen. Er is maar een die de rekening gaat betalen en dat ben jij, want jij wilt straks wat. Ik zou even vooruit denken en niet vasthouden aan wie betaald, maar wat straks met een tweede boring de minste schade oplevert.
Pagina: 1 ... 14 ... 110 Laatste