Ik zit met een dilemma
Ons huis is momenteel berekend op een maximale energievraag van 3,2kW (bij een binnentemp van 21 graden), dat is uitgaande van een luchtdichtheid van Qv 0,24, een Rc waarde van 5,8 en 6,8 voor resp. wanden en dak, en een gemiddelde Uw van 0,9 voor de triple glas kozijnen.
Degene die de berekening heeft gemaakt geeft aan dat hij, met deze waarden, verwacht dat we de temperatuur prima op 20 of zelfs 19 graden kunnen zetten zonder comfortproblemen en daarmee komen we onder de 3kw.
Wij hebben ons oog laten vallen op een Nilan 3Kw GEO systeem met grondboring. Dit systeem levert officieel 3Kw, maar in de praktijk ong. 3,6-3,8Kw (en heeft daarnaast een 2kW electisch element). Er zit nog een 0,9kW lucht/luchtwarmtepomp in het balansventilatiedeel van dit systeem die alle restjes warmte uit de lucht terughaalt en dit in warm water stopt. De 3kW grond-WP fungeert uitsluitend als verwarming
https://www.nilanbelgium....ten/totaal-oplossingen/5/
De leverancier van de Wp verwacht geen probleem.
Ons huis wordt gebouwd in SIP panelen. Ik heb zelf het SIP pakket in elkaar gezet, en het viel mij op dat de panelen en de koppelbalken vrij ruime marges hadden (lees: 2 a 3mm) waardoor alles in principe makkelijk in elkaar paste. Het is ons gelukt om het huis zeer nauwkeurig in elkaar te zetten (met afwijkingen van maximaal rond de 5mm over 12m), echter is het gewoon duidelijk dat de voorgefabriceerde marges zorgen voor veel luchtkieren en ruimtes tussen en vooral in de prefab geisoleerde sandwichpanelen. Ik heb mijn twijfels bij de haalbaarheid van de Rc waarden in de praktijk, afgezien van de haalbaarheid van het luchtdichten (als ik maar genoeg tape plak...)
Alle naden zijn tijdens de montage - door mij - al van pur voorzien, en de desondanks ontstane holtes tussen de panelen worden worden door mijzelf allemaal nagepurd - gaatjes boren en pur spuiten - (beide zaken die de SIP leverancier normaliter uberhaupt niet doet).
Tevens zal ik met veel zorg alle naden gaan tapen en ws. nog een Qv test laten doen om te zorgen dat we ook echt luchtdicht zijn.
Onze ramen halen in de praktijk ws. een betere score dan 0,9 (nl. richting de 0,85) omdat we in de praktijk een grotere glasspouw krijgen dan de in de Uw berekening gehanteerde waarde van 12mm.
Er van uitgaande dat ik alles op de juiste wijze gedaan heb: wat is het risico dat - aangezien de berekeningen slechts theorie zijn en ons huis de praktijk weergeeft - ons huis in de praktijk niet de gezochte 3,2kW aan warmte nodig heeft - maar bijv. eerder 4kW - en de warmtepomp helemaal niet voldoet? Bijvoorbeeld omdat de wanden/daken helemaal niet de beloofde Rc waarden halen.
En we straks regelmatig het 2Kw electrisch element van het systeem moeten gaan aanspreken en dan feitelijk deels flink electrisch aan het stoken zjin ondanks de investering van 25k in een superduper Geo warmtepomp?
Wat voor marges zitten er in zo'n transmissieberekening? We zitten jammer genoeg precies op of aan de grens van het systeem en ik heb zelf weinig - of in ieder geval geen vertrouwd - gevoel bij deze cijfers.
Alternatief is dat we een Nilan lucht/water systeem nemen met een buitenunit (6kW). Goedkoper, maar helaas met een buitenunit (die overigens behoorlijk geruisloos zou moeten zijn, en we hebben meer dan genoeg ruimte om dat ding ergens kwijt te kunnen)
Of een Nilan Geo 6 kW, maar dat betekent bovenop de 20k voor alleen het systeem nog eens 5k, dat wordt mij te gortig.
Lastige materie, voor mij althans, maar is er iemand die hier iets over kan zeggen?
NB: het wordt een systeem van Nilan, dat staat vast.
[
Voor 5% gewijzigd door
Stefke op 12-06-2019 15:33
]