Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste
Acties:

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:48
jerh schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:11:
[...]

Kan je geen mantelbuis leggen naar een plek voor de tweede boring. Scheelt een boel gezeik straks. Ga er maar van uit dat die installateur echt niks gaat betalen. Die geeft gewoon de schuld aan Nathan, die vervolgens terug gaat wijzen. Er is maar een die de rekening gaat betalen en dat ben jij, want jij wilt straks wat. Ik zou even vooruit denken en niet vasthouden aan wie betaald, maar wat straks met een tweede boring de minste schade oplevert.
Dat is wel een goed idee, maar er zal een tichelman tussen moeten.
Een 2e boorgat kunnen ze wel vlak tegen de schutting maken en die eruit halen en dan maar met een bak boren en geen spoelgat graven.
grootste issue is de lengte van de buizen even lang te maken of er moeten regelaars tussen om de flow hetzelfde te maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 12:41
jacovn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:43:
[...]

Dat is wel een goed idee, maar er zal een tichelman tussen moeten.
Een 2e boorgat kunnen ze wel vlak tegen de schutting maken en die eruit halen en dan maar met een bak boren en geen spoelgat graven.
grootste issue is de lengte van de buizen even lang te maken of er moeten regelaars tussen om de flow hetzelfde te maken.
Ik zou, maar dat is makkelijk praten dat besef ik, proberen om zoveel mogelijk rekening te houden dat er tweede boring komt. Dus een mantelpijp met de juiste diameter. En de plek van de tichelman bijvoorbeeld onder bestrating, dat kan je vrij makkelijk weer herstellen. Als er allemaal plantjes en zo staan, krijg je geheid een boze vrouw als dat stuk gaat....

• jacovn
jerh schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:30:
[...]

Ik zou, maar dat is makkelijk praten dat besef ik, proberen om zoveel mogelijk rekening te houden dat er tweede boring komt. Dus een mantelpijp met de juiste diameter. En de plek van de tichelman bijvoorbeeld onder bestrating, dat kan je vrij makkelijk weer herstellen. Als er allemaal plantjes en zo staan, krijg je geheid een boze vrouw als dat stuk gaat....
Er lopen mantelbuizen vanachter de WP naar buiten toe, en die steken 40 cm voorbij de tegels. Die ligt 120 cm breed achter het huis langs.

Ik zal zorrgen dat er geen drainage pijp daarboven komt, en ook proberen het traject van de leiding naar de eerste boring vrij te houden.

Zal zien of ik ergens hier een afdoende grote mantelbuis kan vinden. Wellicht stuk drainage leiding, die heeft de diameter wel :)

• jacovn
Hah, komt mijn vrouw de instalateur tegen in de supermarkt (we wonen in dezelfde wijk)
Krijgt ze te horen dat we te veel koelen, dat is slecht voor de WP.

Ehhh, ding gekocht ondermeer om te kunnen koelen, en wat nou max 3 graden onder buiten temperatuur. Het ding staat op 21.5 graden en het is meestal 22, maar hij draait dus wel meerendeel van de dag.

Er draaien enkel 2 pompen. Geen compressor starts en weet ik wat. Wat kan hier slecht aan zijn, kan iemand me dat uitleggen ?
(Behalve dat de bron naar de 20 graden schiet en dus de pomp bijna altijd op 100% draait, maar dat ligt meer aan de bron capaciteit lijkt me. Als die 15 a 16 graden was had de pomp minder hard hoeven draaien om dezelfde hoeveelheid energie uit de vloer op te nemen.

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-01 21:58
jacovn schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:57:
Hah, komt mijn vrouw de instalateur tegen in de supermarkt (we wonen in dezelfde wijk)
Krijgt ze te horen dat we te veel koelen, dat is slecht voor de WP.

Ehhh, ding gekocht ondermeer om te kunnen koelen, en wat nou max 3 graden onder buiten temperatuur. Het ding staat op 21.5 graden en het is meestal 22, maar hij draait dus wel meerendeel van de dag.

Er draaien enkel 2 pompen. Geen compressor starts en weet ik wat. Wat kan hier slecht aan zijn, kan iemand me dat uitleggen ?
(Behalve dat de bron naar de 20 graden schiet en dus de pomp bijna altijd op 100% draait, maar dat ligt meer aan de bron capaciteit lijkt me. Als die 15 a 16 graden was had de pomp minder hard hoeven draaien om dezelfde hoeveelheid energie uit de vloer op te nemen.
'U koelt te veel, dat is slecht voor de WP' --> |:( Zoals je zelf al zegt, 'er draaien enkel 2 pompen'.
Lijkt me duidelijk dat je bron helaas ontoereikend is qua vermogen en dat de installateur met goedkope excuses komt. Ik heb afgelopen posts in dit topic gelezen en me verbaasd over de hoge brontemps bij koelen, vergeleken met mijn temps --> 12,3 in en 12,3 uit (bronboring 15 jaar geleden = 2x 100m)

• jacovn
Er ligt geen drainage op de laatste 180 cm

Rechterkant waar de drainageslang op de ringleding van de hwa zit komen 30 cm dieper de bron leidingen uit huis.
Mochten ze erbij moeten is het het kustgras los maken, omslaan en zo de 180 cm vrij te maken.
Dan zand verwijderen wat op worteldoek ligt, en daarna zitten ze weer op de 30 cm klei die op de bron leidingen ligt. Dan moeten ze op die plaats maar een tichelaar maken en de bron maar aan zijkant huis onder tegels boren of zo als het 10 meter er vanaf moet. Langs de garage naar voorkant huis is het goed 120 cm breed, en anders onder de oprit dan zit het nog verder weg.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12-01 17:50
Vanmorgen is dus eindelijk de software ge-update van de warmtepomp. De RBE, waar ze eerder zeiden dat die wellicht de fout kon zijn, is gewoon blijven hangen en niets aan veranderd.

Na de update even de "koelen vanaf buiten temp" lager gezet, vanwege de huidige temperatuur buiten. En jawel hoor, na de wachttijd ging de koeling eindelijk weer aan ! Heb toen ook de temperaturen bekeken in het Informatie menu van de warmtepomp. De aanvoer en (daarmee ook) de menggroep 2 waardes gingen rap richting de 17-18 graden. Voor de koeling begon stonden die op 23-24. Ook de bron in/uit waren weer stuk lager.

Bij mij was de update dus echt nodig. Eerst de 75 graden bug, later zelfs het niet meer activeren van de koeling.

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Druk en zetfouten voorbehouden.

• jerh
EiT schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:40:
Members only:
Bij mij hadden ze een container neergezet en gevuld met water van de bouwaansluiting. Ze hebben dat water nodig om het spoelgat schoon te houden. Ik wilde ook een puls in de tuin en die hebben ze na de eerste boring gemaakt, 20 meter diep en 130 doorsnee. Die hebben ze voor de tweede boring gemaakt en daar kwam 44m3/uur uit en dat vond de boormeester veel prettiger boren. Uiteraard betaal je alles zelf, dus wellicht kan je ze dan gelijk een puls voor in je tuin voor de bereging laten maken, ben je denk ik hetzelfde kwijt en kan je daarna je beregening met grondwater regelen.

Ik heb 2x 120 meter laten boren en vond dat het niet heel veel zand/grond opleverde. Viel weg bij de rest van de grond die was afgegraven. Ons perceel is effectief ook hoger komen te liggen, zodat het water van het perceel afloopt. Je ziet dat nu ik er oplet bij alle nieuwbouw. Die grond kan je denk ik dus zo kwijt op je perceel.

De kans dat je een kabel raakt op je eigen perceel is niet heel groot, zeker niet als je een stuk van de openbare grond wegblijft. Ik heb geen idee of het een gebruikelijke voorwaarde is. Bij mij is er niet overgesproken.

• jacovn
Bij ons hadden ze een watertank op de vrachtwagen staan met paar kuub water (rekenening a €350 of zo) en dan nog de kraan vol open al de uren dat ze boorden.

Volgens mij was het wel water met een toevoeging zodat zand en klei deeltjes beter mee naar boven kwamen bij het boren. Er gingen ook nog paar zakken van het spoelgat in.

Heel veel zand was het inderdaad niet, kleine verhoging in stuk tuin. Dat gat is ook maar ongeveer 20 cm diameter of zo.

• EiT
Bedankt voor de feedback, ik zal eens navragen wat er mogelijk is. Ik ga sowieso nog met ze op locatie kijken.

Waarschijnlijk komt de boring in de oprit. Buren wonen er al, ik heb 1 en zij hebben 2 meter, dus totaal 3 meter tussen ons in.

EiT wijzigde deze reactie 04-09-2019 08:08 (10%)

• jacovn
@EiT
Heb je een warmte verlies berekening ?

Last je niet afschepen met een bron die minder capaciteit heeft dan je totale WVB uitkomst. Dus geen Nathan rekenmethodes als halve ventialtie verlies en dan naar beneden afronden.

Als ze er zijn kost boren het uurloon en stuk tyleen pijp extra. Als ze weer moeten komen een nieuwe vergunning, meer uren etc.

Update:
Zo maar de eerste hit van google gebeld.
8 kW uit de wvb is een 8 kW - 20% = 6.4 kW bron voor nodig.
En meer boringen of dieper boren is hogere temperatuur, en een hogere cop uiteindelijk. (Per 5 graden een cop punt blijkbaar)
Met modulerende warmtepomp kan dat zonder problemen.

Deze redenering kan ik volgen en zo dacht ik ook dat het zou moeten zijn, alleen die 20% snap ik niet.
Dat werd me uitgelegd als: cop is 5 dus je steekt er 20% electrisch in en dan komt er 80% uit de bron.
Thermisch krijg je dan 100%

Ik dacht dat je 8 kW nodig had je bron dat tenminste moet zijn, en je er vervolgens 1.6 kW electrisch moet gebruiken om 8 kW thermisch te leveren. (Met een cop van 5)
Geloof helemaal niet dat de warmtepomp alle electrische energie direct in warmte om zet, wel een groot deel in de pomp, electrinica compressor etc, maar of dat compleet effectief als warmte in de vloer of boiler komt ?

Nathan rekent blijkbaar 0,5 x Ventilatie verlies + transmissie verlies en dan die 20%

Maar geen systeem van Nathan overwegen als je dit leest denk ik dan.

jacovn wijzigde deze reactie 04-09-2019 13:15 (67%)

• EiT
@jacovn wvb was 10,5 kW, voor de bron geven ze 9 kW aan.

Buren hebben 2x 80m via Nathan, ze gaven direct al aan dat dit naar hun idee te krap was en dat ze 2x 120 verwachten.

Huis van buren is zelfs vrijstaan en meer m3 inhoud.

Members only:

Onze vv is in ieder geval op 10cm hoh en 17x2mm gelegt. 17mm was een verrassing, ik had verwacht dat ze de goedkoopste oplossing zouden kiezen.

EiT wijzigde deze reactie 04-09-2019 18:06 (8%)

• jacovn
EiT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:03:
@jacovn wvb was 10,5 kW, voor de bron geven ze 9 kW aan.

Buren hebben 2x 80m via Nathan, ze gaven direct al aan dat dit naar hun idee te krap was en dat ze 2x 120 verwachten.

Huis van buren is zelfs vrijstaan en meer m3 inhoud.
Als je pessimistisch rekent met 30 watt per meter, heb je voor die 9 kW dus 300 meter boring nodig.
Als ze minder willen doen maar eens vragen waarop ze het baseren.

Let wel, ik heb het ook gevraagd en nooit antwoord gekregen, aangezien we er al woonden en zonder bron het wel heel duur was, wel door laten gaan.hier heeft mijn instalateur me laten zitten, die ging en gaat er van uit dat Nathan het wel goed berekent en uitvoert.

• theo53
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 29-12-2019
Bij mij is er 3m3 zand afgevoerd voor 2 boringen, samen 160m. Er werd uitgegaan van 25W per strekkende meter. Dit blijkt heel royaal.
De werking van de warmtewisselaar is afhankelijk van de grondsoort. Ik woon in het westen (Wognum) en heb zeer goed geleidende grond. Met de halve lengte zou ik ook uitkomen. In het oosten bij droge grond heb je dus meer lengte nodig dan in het westen.
De grondwaterstroming in het westen bij mij is ca 2 m per jaar. Als ik ga koelen loopt de temperatuur op van 12 graden naar maximaal 15 graden. Een paar dagen later, zonder koeling, is de opwarming weer nagenoeg verdwenen. Om te boren moet je gecertificeerd zijn. Ik denk dat de boorder verantwoordelijk is voor de clic melding.

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-01 17:33
Op het forum voor lucht/water warmtepompen wordt maandelijks een overzicht geplaatst van behaalde COP's door verschillende Tweakers. Met daarbij merk en type WP.
Is dat op dit forum ook te vinden voor water/water WP's?

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-01 17:33
Uiteraard is de mogelijke warmteonttrekking aan de bodem (in Watt/m) sterk afhankelijk van de grondsoort.
Heeft iemand van jullie getallen voor Noord Oost Twente? (zandgrond)

Zwerius Kriegsman

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17-01 22:24
theo53 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:46:
De grondwaterstroming in het westen bij mij is ca 2 m per jaar.
Hoe kom je aan deze informatie? Op welke diepte(s) geldt dit?

Ik ben hier heel nieuwsgierig naar, omdat ik inmiddels weet dat wij grote grondwaterstroming hebben (loopt van hoger gelegen Veluwe af naar / langs ons, laaggelegen deel Amersfoort). Maar ik heb geen idee wat 'groot' is en of dit een oppervlakkig verschijnsel is (bijv: de bovenste 10, 20 meter).

• theo53
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 29-12-2019
Beste Gwaihir, je kunt de grondwaterstroming globaal uitrekenen: 20 m hoogteverschil over 200 km (oost-west) dat deel je door de diffusiviteit. Je kunt ook op de kaart kijken op de website Veel informatie over grondwaterstroming is te vinden op https://www.grondwatertools.nl/kaarten. Ook is hier het verschil te zien tussen grondwaterstroming in winter en zomer. Het bijbehorende plaatje is heel illustratief, zie ook www. huisenergieneutraalmaken.nl/bron-theorie. Als de grondopbouw redelijk homogeen is, kan je verwachten dat de stroming globaal ook zo is. succes

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:55
Zwerius schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:09:
Op het forum voor lucht/water warmtepompen wordt maandelijks een overzicht geplaatst van behaalde COP's door verschillende Tweakers. Met daarbij merk en type WP.
Voor zover ik weet wordt er niets bijgehouden in dit topic.

Het elektragebruik van mijn warmtepomp wordt wel precies gemeten met een kWh meter. Ik heb geen energiemeting voor opgewekte warmte, dus COP kan ik alleen schatten.

Hier: Gezin/Vrijstaand/nieuwbouw/standaard bouwbesluit isolatie/WTW/767m3/200l warmwater buffer op 56 graden/ zomer alles 22,5 en winter alles 20,5, geen kachels of andere warmte/koelings bronnen.
Over 1 jaar van september 2018 t/m augustus 2019
Elektragebruik CV, 1124kWh
Elektragebruik warmwater 471 kWh
Elektragebruik koeling 226 kWh

Op basis van handleiding bronflow en gemeten DT dan zou een schatting voor COP zijn: ca. 5,7 voor verwarmen ca. 3,1 voor warmwater en ca. 15 voor koelen. (maar ja warmte is niet gemeten, dus heb je er niet echt iets aan)

Maarren wijzigde deze reactie 17-09-2019 12:16 (7%)

• jerh
Zwerius schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:09:
Ik gebruik dat overzicht om terug te rekenen hoe mijn w/w wp prestereerd. Je neemt het gemiddelde van de maand er voor tegen de huidige maand en zet dat af tegen je eigen verbruikcijfers.

Geeft interessante data: als het mistig en echt koud is, outperform je met je w/w wp ze heel makkelijk. Bij hogere temperaturen wordt dat wat moeilijker. Maar dat vlakt snel, omdat bij mijn huis vanaf circa 10/11 graden buitentemperatuur stoken niet meer echt nodig is.

Ik heb alleen inzicht in het stroomverbruik, vond een meetunit zonde van het geld om achteraf in te bouwen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@jerh
Een poor mans heatmeter. (als je de afgifte flow weet en de delta T, en opgenomen watjes)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
return {

on = {
        devices = { 
                    --23, -- flow
                    16,  -- powerHeatpump (youless)
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "sCOP"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(23).flow           -- Flow L/H  (dummy - waterflow from kamstrup or fixed value)
        local flowinstValue = 1560                                  -- Flow L/H  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(5).rawData[1]         -- Temperature Heatpump water out
        local tempreturnValue = domoticz.devices(6).rawData[1]      -- Temperature Heatpump water return
        local powerHeatpump = domoticz.devices(16).rawData[1]       -- HEatpump power absorbed in watt
        local sCOP = domoticz.devices(41)                           -- Cop (dummy- custom sensor W/W )
        local WP_thermisch = domoticz.devices(42)                   -- Cop (dummy- verbruik Elektra )

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.18 * (flowinstValue/3600) * 1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/H ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_INFO)   
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_INFO)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_INFO)

-- to Dummys
        if tonumber(powerHeatpump) > 300 and COP_calculated < 8 then 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=41'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=42'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --Power_thermisch_dummy
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=41'..'&nvalue=0&svalue=0') --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=42'..'&nvalue=0&svalue=0') --Power_thermisch
        end

end
}

Blijkt aardig te kloppen met mijn Kamstrup (ik reken wel met dezelfde sensoren)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• jerh
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:12:
@jerh
Een poor mans heatmeter. (als je de afgifte flow weet en de delta T, en opgenomen watjes)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
return {

on = {
        devices = { 
                    --23, -- flow
                    16,  -- powerHeatpump (youless)
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "sCOP"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(23).flow           -- Flow L/H  (dummy - waterflow from kamstrup or fixed value)
        local flowinstValue = 1560                                  -- Flow L/H  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(5).rawData[1]         -- Temperature Heatpump water out
        local tempreturnValue = domoticz.devices(6).rawData[1]      -- Temperature Heatpump water return
        local powerHeatpump = domoticz.devices(16).rawData[1]       -- HEatpump power absorbed in watt
        local sCOP = domoticz.devices(41)                           -- Cop (dummy- custom sensor W/W )
        local WP_thermisch = domoticz.devices(42)                   -- Cop (dummy- verbruik Elektra )

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.18 * (flowinstValue/3600) * 1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/H ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_INFO)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_INFO)   
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_INFO)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_INFO)

-- to Dummys
        if tonumber(powerHeatpump) > 300 and COP_calculated < 8 then 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=41'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=42'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --Power_thermisch_dummy
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=41'..'&nvalue=0&svalue=0') --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=42'..'&nvalue=0&svalue=0') --Power_thermisch
        end

end
}

Blijkt aardig te kloppen met mijn Kamstrup (ik reken wel met dezelfde sensoren)
Ik heb net een setjes ds18x gemaakt om aan te sluiten, kunnen ook de dwtw en doorstromer mee in de metingen. Qua flow, de wp moduleert en op de verdelers van de vv zitten geen flowmeters. En ook de pomp van de vv moduleert volgens mij.

• jacovn
Het is zo ver, ze komen van Nathan langs om mijn klachten aan te horen.

Ik heb de logging maar uit influxdb gehaald.

Opstart fase, run van 30 uur of zo, Tbuiten 6 graden en toen kwam hij op 0 een paar keer.
Dagen later in Maart ook nog eens een paar keer op 0.
Bij de koudste dag tijdens de meeting is het niet onder de 1 graad geweest. Maar die koudste dag in Maart was ook niet onder 0 celcius buiten.

Verder een stukje logging van de hete dagen dat de bron op 17 graden draaide. En dan week na die warme periode met nog steeds doorkoelen op 19 graden aangekomen was,

Ik denk dat het warmte verlies zo toe neemt als het -10 wordt dat ik de bron zwaarder gebruiken moet.

Ik heb wel logging van Tbuiten en het systeem compleet op electra. Daar zit ook een verband tussen warmte verlies en energie die erin ging. Geen idee of ik dat liniair mag interpreteren, maar betere methode heb ik ook niet.

Bij de meeste temperaturen heb ik meerdere meetingen.
Bij Tbuiten van 8 celcius was het 20 kWh
Bij Tbuiten van 0 celcius was het 80 kWh
Bij Tbuiten van -2 celcius was het 100 kWh
Bij Tbuiten van -3 celcius was het 110 kWh
Bij Tbuiten van -4 celcius had ik maar 1 metingen en dat was 95 kWh
Bij Tbuiten van -6 celcius had ik maar 1 meting en dat was 100 kWh

Echt liniar is het niet, maar dat zal ook wel van de wind (richting en sterkte) afhangen.
Topscoorder was 140 kWh bij 0

In Excel een lijn door zwaartepunt heen, en als ik die naar -10 doortrek kom ik krap aan op 200 kWh uit.
Dan zou ik bij tussen 0 graden en -10 graden toch snel 150% meer energie in het huis moeten stoppen.

Ik zie echt niet zitten dat deze bron die lange tijd rond de 1 graden uit geeft bij temperaturen net boven vriespunt niet door de 0 heen zakt als het echt een keer een koude periode wordt met nachten die -6 to -10 worden.

jacovn wijzigde deze reactie 24-09-2019 16:31 (37%)

• jerh
jacovn schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:18:
Het is zo ver, ze komen van Nathan langs om mijn klachten aan te horen.

Ik heb de logging maar uit influxdb gehaald.

Opstart fase, run van 30 uur of zo, Tbuiten 6 graden en toen kwam hij op 0 een paar keer.
Dagen later in Maart ook nog eens een paar keer op 0.
Bij de koudste dag tijdens de meeting is het niet onder de 1 graad geweest. Maar die koudste dag in Maart was ook niet onder 0 celcius buiten.

Verder een stukje logging van de hete dagen dat de beon op 17 graden draaide. En dan week na die warme periode met nog steeds doorkoelen op 19 graden aangekomen was,

Ik denk dat het warmte verlies zo toe neemt als het -10 wordt dat ik de bron zwaarder gebruiken moet.

Ik heb wel logging van Tbuiten en het systeem compleet op electra. Daar zit ook een verband tussen warmte verlies en energie die erin ging. Geen idee of ik dat liniair mag interpreteren, maar betere methode heb ik ook niet.

Bij de meeste temperaturen heb ik meerdere meetingen.
Bij Tbuiten van 8 celcius was het 20 kWh
Bij Tbuiten van 0 celcius was het 80 kWh
Bij Tbuiten van -2 celcius was het 100 kWh
Bij Tbuiten van -3 celcius was het 110 kWh
Bij Tbuiten van -4 celcius had ik maar 1 metingen en dat was 95 kWh
Bij Tbuiten van -6 celcius had ik maar 1 meting en dat was 100 kWh

Echt liniar is het niet, maar dat zal ook wel van de wind (richting en sterkte) afhangen.
Topscoorder was 140 kWh bij 0

In Excel een lijn door zwaartepunt heen, en als ik die naar -10 doortrek kom ik krap aan op 200 kWh uit.
Dan zou ik bij tussen 0 graden en -10 graden toch snel 150% meer energie in het huis moeten stoppen.

Ik zie echt niet zitten dat deze bron die lange tijd rond de 1 graden uit geeft bij temperaturen net boven vriespunt niet door de 0 heen zakt als het echt een keer een koude periode wordt met nachten die -6 to -10 worden.
Ik zou in de discussie ook gooien dat je extra heb geinvesteerd in een w/w en dan mag verwachten dat je bron temperatuur dermate is dat je moeiteloos beter scoort dan een l/w. Ik moet er niet aan denken dat de bron hier naar 1 graad gaat, dan dendert het rendement in elkaar.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:56

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

@jacovn

Normaal gesproken is de gemiddelde lucht temperatuur door het jaar in de winterperiode 3,4 C

https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2019/winter

Met bron temperaturen van rond de 1 C scoor je beduidend slechter...
Dat kan niet de bedoeling zijn van een W/W WP toch?
Ik heb mijn vermoedens omtrent een "te krappe bron" al eerder uitgesproken. Als ik zo de reacties lees ben ik niet de enigste. Ga voor een extra boring voor meer capaciteit onder garantie, lees jou knip dicht.

Gasschuif wijzigde deze reactie 23-09-2019 00:08 (9%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Ha, ik zie dat deze topic weer tot leven is gekomen. Dus weer tijd om te volgen!
Je kunt bij l/w wp er niet vanuit gaan dat de buitentemperatuur ook de medium temperatuur is. Deze zal altijd wel een of twee graden lager zijn. Bij w/w wp is de intrede bron temperatuur wel direct de medium temperatuur.
De problemen die @jacovn heeft spelen bij mij ook: wvb kwam uit op 6 kW. Uiteindelijk is er een bron geboord met een broncapaciteit van 3,2 kW, dus warmte afgifte 4 kW. Een en ander volgens de rekenregels van Nathan.
Ik had gelijk bij inbedrijfname afgelopen winter lage brontemperaturen (tot 0 oC). Ik heb het hoog gespeeld. Nathan denkt dat het kwam omdat ik met de wp het huis heb droog gestookt en daarmee de bron heb uitgeput.
Uiteindelijk is dhr Nathan persoonlijk hier geweest. Ik heb nu zwart op wit dat als ik komende winter weer de 0 oC aantik ik gratis een tweede bron krijg.
Ik heb overigens afgelopen zomer prima kunnen koelen. De bron temperatuur is niet boven de 15 oC geweest.

• Gasschuif

Gasschuif

KC27 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:28:

Je kunt bij l/w wp er niet vanuit gaan dat de buitentemperatuur ook de medium temperatuur is. Deze zal altijd wel een of twee graden lager zijn. Bij w/w wp is de intrede bron temperatuur wel direct de medium temperatuur.
Kun je mij uitleggen als er b.v. 10 graden lucht mijn WP ingaat ik er klaarblijkelijk van uit moet gaan dat dit altijd wel een of twee graden lager zal zijn? 10 graden is 10 graden toch..

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• itlee
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 06-01 20:34

itlee

Gas erop!

Beste warmtepomptweakers, vandaag hebben ze mijn installatie opgeleverd, ik heb een vraag over de buitenunit.

De buitenunit is op de uitbouw geplaatst, (uitbouw heeft een houten skelet en isolatie platen en daarop dakbedekking). de buitenunit staat op grote rubberen blokken. Als je de warmte pomp aanzet bromt het in de woonkamer (zelf zo als je de tv op normaal volume aanzet hoor je constant...zzzzzzzzz de bromtoon van de compressor.

Ik heb een omkasting gezien van https://www.groenehoedduu...pomp-airco-omkasting.html van merford, dit is leuk voor de buren maar de trilling op mn dak blijft denk ik, hoe kan ik dat vloer probleem oplossen? help...want dit is irritant.

de pomp is een itho daalderop HP s55.https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/product/03-00430

- moet ik m aan de wand hangen?
- tegels onder de rubberenblokken (dus vloer > 60x40 tegel (6 cm) rubberen blokken > buitenunit?

wat is jullie idee/ervaring?
thnx in ieder geval.

itlee wijzigde deze reactie 25-09-2019 22:46 (10%)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Verkeerde topic, hier hebben ze de brommer binnenstaan :p

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

• Gasschuif

Gasschuif

@itlee Zet nooit een WP op een houten dak...

Doe je het toch, dan kun je de trillingen beperken door er flink wat massa onder te maken. bv 4 tuintegels 6 cm dik Monteer ook veren tussen WP en rubber blokken. Zal flink schelen in geluid

edit, inderdaad verkeerde topic.

Gasschuif wijzigde deze reactie 25-09-2019 22:51 (6%)

• KC27
  • Nu online
Gasschuif schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:43:
[...]

Kun je mij uitleggen als er b.v. 10 graden lucht mijn WP ingaat ik er klaarblijkelijk van uit moet gaan dat dit altijd wel een of twee graden lager zal zijn? 10 graden is 10 graden toch..
Als je lucht van 10 oC door een verdamper blaast zal deze de lucht 2 - 4 oC afkoelen, dus de gemiddelde luchttemperatuur bij de verdamper zal dan max 9 oC bedragen, maar eerder in de buurt van 8 oC komen.

• itlee

itlee

Gas erop!

Gasschuif schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:50:
@itlee Zet nooit een WP op een houten dak...

Doe je het toch, dan kun je de trillingen beperken door er flink wat massa onder te maken. bv 4 tuintegels 6 cm dik Monteer ook veren tussen WP en rubber blokken. Zal flink schelen in geluid

edit, inderdaad verkeerde topic.
zo 4 tegels! ok ...dat ga ik doen _/-\o_ ...en welke veren moet ik bestellen? en waar?

• Gasschuif

Gasschuif

itlee schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:36:
[...]

zo 4 tegels! ok ...dat ga ik doen _/-\o_ ...en welke veren moet ik bestellen? en waar?
https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/

• Gasschuif

Gasschuif

KC27 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:18:
[...]

Als je lucht van 10 oC door een verdamper blaast zal deze de lucht 2 - 4 oC afkoelen, dus de gemiddelde luchttemperatuur bij de verdamper zal dan max 9 oC bedragen, maar eerder in de buurt van 8 oC komen.
Dat snap ik en geldt natuurlijk ook voor een WW WP.. :)

Daarom begrijp ik onderstaande quote niet.
Bij w/w wp is de intrede bron temperatuur wel direct de medium temperatuur.

• jacovn
KC27 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:28:

De problemen die @jacovn heeft spelen bij mij ook: wvb kwam uit op 6 kW. Uiteindelijk is er een bron geboord met een broncapaciteit van 3,2 kW, dus warmte afgifte 4 kW. Een en ander volgens de rekenregels van Nathan.
Ik had gelijk bij inbedrijfname afgelopen winter lage brontemperaturen (tot 0 oC). Ik heb het hoog gespeeld. Nathan denkt dat het kwam omdat ik met de wp het huis heb droog gestookt en daarmee de bron heb uitgeput.
Uiteindelijk is dhr Nathan persoonlijk hier geweest. Ik heb nu zwart op wit dat als ik komende winter weer de 0 oC aantik ik gratis een tweede bron krijg.
Ik heb overigens afgelopen zomer prima kunnen koelen. De bron temperatuur is niet boven de 15 oC geweest.
Nou dat is mooi, dat (droogstoken met de bron) heb ik niet gedaan maar het lijkt me ook een kul verhaal.
Ik heb de bron op 18 a 19 graden gekregen met koelen toen het erg warm was. Alleen nu zie ik als ik een sws run doe hem al weer op 5.9 graden staan op zijn laagst. Zou ik dan niet genoeg gekoeld hebben ?
O je de bron overladen, wat dom.

Volgens mij is het allemaal onzin omdat er stroming in de ondergrond, weliswaar niet heel snel, maar het zal zich altijd wel herstellen.

Als een bron “te groot” is merk je er weinig van, als een bron “te klein” is merk je wel dat hij snel af koelt of snel op warmt.

Te groot bestaat volgens mij niet, alleen in de zin dat de inspanning financieel te groot is geweest omdat je het eigenlijk niet nodig had.
Ze lijken nu gewoon de verkeerde beslissingen te nemen door te weinig te boren na hun rare reken methode. Of de grond samenstelling valt gewoon beetje tegen.

Ik heb gevraagd eindelijk het boor rapport te willen ontvangen om te zien wat ze per 5 meter tegen gekomen zijn. Dat heb ik nooit gekregen omdat ik denk dat ze bang zijn dat ik het ook weer tegen ze gebruik.

• KC27
  • Nu online
Gasschuif schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:45:
[...]

Dat snap ik en geldt natuurlijk ook voor een WW WP.. :)

Daarom begrijp ik onderstaande quote niet.

[...]
Je hebt gelijk. :)
Ik denk alleen dat de overdracht van water naar water efficiënter verloopt dan van lucht naar water en dat daardoor de mediumtemperatuur bij een ww wp wat hoger is dan bij een lw wp. Maar dat kun je natuurlijk compenseren met een grotere warmtewisselaar.
Dus ik trek mijn stelling in.

• itlee

itlee

Gas erop!

@Gasschuif

Vandaag de 4 tegels per kant eronder geschoven, de helft van 't resonantie geluid al weg. Top tip. Ik ben nog aan 't wachten op de veren.

Ook zijn er nog rubberen plakken onderweg, ik had het idee om tussen elke tegel een rubber plak te doen. Dempt het dan nog beter? Of gewoon die 4 stenen op. Elkaar houden?

Ik heb van merford een omkasting gezien, is dat wat voor 't omgeving geluid te verminderen?

Thnx tot zover, echt waardevolle tip!

• KC27
  • Nu online
@itlee Merford omkastingen zijn prima kwaliteit. Je kunt navragen hoeveel decibels reductie ze doen. Ik zou gaan voor minimaal 6 DB.

• jacovn
Nou de vertegenwoordiger van Nathan is langs geweest.
Ze hadden in de monitoring gekeken, en de unit functioneert goed (hij maakt 1 x per dag warm water..)

En de eerste dagen in actie was altijd belastend voor de bron temperatuur. Ehh maar ik had het huis al in de 6 maanden ervoor op elektra al droog gestookt..

Bleef toch veel vocht in nieuwbouw woning, dus eerst compleet stookseizoen aanzien.

Als het komende koude periode (als die komt) weer naar 0 zakt, dan moest ik me maar melden.

Verder werken ze volgens de brlxxx richtlijnen, en dan is het inderdaad 7.8 kW warmte verlies, wat dan 6.1 kW bron en 1,7 kW van de WP wel genoeg moet zijn.
En ze adverteren met B0/W35 met een COP van 4,86 en dat haalt het systeem wel als de bron op 0 draait. Dus een probleem is er niet volgens Nathan.

Ik log gelukkig per minuut.. zal het op 2 verschillende systemen gaan doen, mocht een database corrupt worden.

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:33
Weet iemand of bij een Alpha Innotec de starttijd van de anti legionella run te plannen is? Het lijkt erop dat je alleen dagen kan kiezen en vervolgens start hij daar om 00:00 mee. Ik heb liever dat hij dat om 12:00 doet, als de zonnepanelen stroom opwekken.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• KC27
  • Nu online
@wiljums
Als je er Alpha Home bijneemt kun je voor iedere dag van de week een stookprogramma voor je boiler opgeven.
Ik heb het zelf als volgt geprogrammeerd voor iedere dag van de week:
  • een hysterese van 5 K (instelling in de wp)
  • van 00:00 tot 11:00 uur: 47 oC
  • van 11:00 tot 14:00 uur: 56 oC
  • van 14:00 tot 24:00 uur: 47 oC
Daarmee bereik ik dat normaliter 's morgens om 11 uur de boiler wordt opgewarmd tot 56 oC. Hoog genoeg om geen legionella te ontwikkelen.
Na ca 45 minuten is die waarde bereikt en daarmee hebben we genoeg warm water tot de volgende dag 11 uur voor douche en warm tapwater. Om 11:00 is de temperatuur in boiler gezakt naar ca 44 oC.
Details: boiler van 180 liter, 2 personen, GEEN regendouche, wel douche met wtw.

• wiljums
KC27 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:47:
@wiljums
Als je er Alpha Home bijneemt kun je voor iedere dag van de week een stookprogramma voor je boiler opgeven.
......
Details: boiler van 180 liter, 2 personen, GEEN regendouche, wel douche met wtw.
Dat kan bij deze wp ook zonder Alpha home. Het anti legionella programma lijkt echter alleen in dagen in te stellen, waarna hij het snachts gaat doen... Ik zou graag het tijdstip aanpassen.

Correctie: in het standaard kookprogramma kun je geen afwijkende temp definiëren.

wiljums wijzigde deze reactie 28-09-2019 10:11 (7%)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:31

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

@itlee kan je je vervolgvragen posten in het, voor jou, juiste topic?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

teacher wijzigde deze reactie 28-09-2019 12:19 (3%)

Wise enough to play the fool

• itlee

itlee

Gas erop!

zal ik doen. sorry voor t plaatsen in t verkeerde topic.

• fishman
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18-01 18:21
Zo, na maandelang leechen en meelezen op deze thread, nu zelf maar eens wat delen.
Superbedankt voor alle info, heeft enorm geholpen in keuzes maken.

Vandeweek is hier eindelijk mijn Nibe F1155-6 PC EM 3X400V in gebruik genomen. Hij stond al een paar maanden aangesloten in de kelder, maar de bronboring liet op zich wachten. We hebben warm tapwater dus een tijdje volledige electrisch opgewarmt en de vloerverwarming nog maar even uitgelaten.
Ik heb een bestaand jaren 60 huis volledige geisoleerd en van het gas af gehaald. Overal vloerverwarming, 160m2 verdeeld over begane grond en 1e verdieping, plat dak en geen zolder. Alles triple glas, alleen het platte dak moet nog aangepakt worden. Maar eerst even sparen, want dakisolatie, nieuwe dakbedekking en zonnepanelen paste net niet meer in de begroting. :)

De installatie heeft een 100 liter buffervat voor de vloerverwarming en een 270 liter boiler voor tapwater. De installateur komt binnenkort nog even langs voor de finetuning, maar ik heb de pomp al gekoppeld aan mijn Domoticz installatie dus ga de compressor starts, etc. ook zelf in de gaten houden.
Bron is 2 x 110 meter.

Ik heb nu al wel een vraagje, de Nibe warmtepomp staat in de kelder en de bron komt boven de pomp het huis binnen, en op die bronleidingen zit nu enorm veel condens. Zoveel dat het op de pomp druppelt. Niet een situatie die wenselijk is voor langere tijd ivm corrosie. Hoe stop ik dit? Kwestie van de bron leidingen isoleren?
De foto toont de condens:
https://imgur.com/a/f1bifOk

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:52
Je installateur een beetje schuim eromheen laten doen.
Volgens mij horen die leidingen ook geïsoleerd te zijn.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• fishman
De installateur komt toch nog terug, dus die zal ik inderdaad vragen om ze te isoleren. Ik lees in de handleiding ook dat die leidingen geisoleerd moeten zijn inderdaad.

Iets anders, ik zie dat de warmtepomp nu continue draait op 20Hz. Dat is de laagste stand, maar hij blijft dus aan. Zit momenteel al op een run van 30 uur ofzo. Het huis was al warm want we hebben vorige week het electrische element ingeschakeld omdat het toch wat fris werd in huis.
Is dit gedrag nog aan te passen door de minimale Hz stand te verhogen bijvoorbeeld? Of is dit juist wel gewenst gedrag.

De bron temperatuur is gezakt van 10 naar 9 graden, maar dat deed ie al na 2 uur, dus lijkt wel redelijk stabiel te blijven nu.

• austin_77
fishman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:11:
De installateur komt toch nog terug, dus die zal ik inderdaad vragen om ze te isoleren. Ik lees in de handleiding ook dat die leidingen geïsoleerd moeten zijn inderdaad.
Alle leidingen van bronzijde als cv-zijde dienen dampdicht geïsoleerd te worden.vanwege condensvorming. Bij mij heeft de installateur een professionele isoleerder laten komen om alle leidingen te voorzien van isolatie die op maat is gesneden en verlijmd. Een monteur is anderhalve dag bezig geweest om alles te voorzien van verlijmde Armaflex (niet die met prefablijmstrips)

• fishman
CV zijde ook? Die is toch minimaal 20 graden, dan krijg je toch niet zo snel condens. Of is dat voor als je gaat koelen?
austin_77 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:51:
[...]

Alle leidingen van bronzijde als cv-zijde dienen dampdicht geïsoleerd te worden.vanwege condensvorming. Bij mij heeft de installateur een professionele isoleerder laten komen om alle leidingen te voorzien van isolatie die op maat is gesneden en verlijmd. Een monteur is anderhalve dag bezig geweest om alles te voorzien van verlijmde Armaflex (niet die met prefablijmstrips)

• austin_77
fishman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:27:
CV zijde ook? Die is toch minimaal 20 graden, dan krijg je toch niet zo snel condens. Of is dat voor als je gaat koelen?
[...]
Inderdaad voor als je gaat koelen. Temp cv-zijde is dan 18 graden. Als het buiten (zoals hier in Zuid-Limburg) dan 34+ graden is, dan is goede isolatie geen overbodige luxe. Tenzij je champions wil gaan kweken in je warmtepompruimte 🤣

• Frankvbr
  • Registratie: november 2004
Beetje een hersenspinsel, maar wat zouden de beperkingen zijn om je warmtepomp voor verwarming ook in te zetten als koelkast?

Dus in alle maanden waarin je verwarmt met een warmtepomp in huis, gebruik je de uitgaande koele lucht om een geïsoleerde ruimte in je woning te koelen (Effectief dus een grote koelkast, zonder eigen elektronica).

Snap dat je nog een aparte thermostaat nodig hebt en je op een of andere manier de toevoer van koude lucht moet regelen om temperatuur stabiel te houden.

Maar ergens klinkt het logischer om je warmtepomp in te zetten voor beide functies i.p.v. daar een apart apparaat voor in huis te laten draaien.

bij het in de zomer draaien van een w/w warmtepomp voor je 'koelkast' heeft dan nog als voordeel dat je je bron van extra warmte voorziet.

• jacovn
We zijn weer begonnen met verwarmen, gisteren een run en vanmorgen vroeg. Het verwarmings patroon is naar opgenomen vermogen een beetje een sinus. En op de piek qua stroom (inverter wp op 120 Hz =max) was de bron uit temperatuur 4 graden

Benieuwd wanneer we de 0 halen, dan kan ik er weer energie in stoppen..

• austin_77
Hier ook een ‘verwarmingsrun’ gehad. Bron in is nu 10,9 graden.

• jerh
Alleen nog sww, bron 12,6 graden. Maar dat gaat zometeen wel zakken als er weer verwarmd wordt. Maar tov voorgaande jaren zit hij nog aan de hoge kant.

• jacovn
Met sws zakte de bron maar naar 5 graden maar blijkbaar is hele blok beton weer iets opwarmen een grotere inspanning dan sws maken

• wiljums
Hier bron ook nog rond de 11 graden

• wiljums
Frankvbr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:52:
Beetje een hersenspinsel, maar wat zouden de beperkingen zijn om je warmtepomp voor verwarming ook in te zetten als koelkast?

Dus in alle maanden waarin je verwarmt met een warmtepomp in huis, gebruik je de uitgaande koele lucht om een geïsoleerde ruimte in je woning te koelen (Effectief dus een grote koelkast, zonder eigen elektronica).

Snap dat je nog een aparte thermostaat nodig hebt en je op een of andere manier de toevoer van koude lucht moet regelen om temperatuur stabiel te houden.

Maar ergens klinkt het logischer om je warmtepomp in te zetten voor beide functies i.p.v. daar een apart apparaat voor in huis te laten draaien.

bij het in de zomer draaien van een w/w warmtepomp voor je 'koelkast' heeft dan nog als voordeel dat je je bron van extra warmte voorziet.
Welke uitgaande lucht bedoel je? Een W/W warmtepomp heeft die niet.

• wiljums
jacovn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:53:
We zijn weer begonnen met verwarmen, gisteren een run en vanmorgen vroeg. Het verwarmings patroon is naar opgenomen vermogen een beetje een sinus. En op de piek qua stroom (inverter wp op 120 Hz =max) was de bron uit temperatuur 4 graden

Benieuwd wanneer we de 0 halen, dan kan ik er weer energie in stoppen..
Haalt hij die max nu al met verwarmen? Dat lijkt me ook geen goed teken.

• Gwaihir
Frankvbr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:52:

Lucht? Ik lees dan maar: koud water ('s winters retour naar bron / 's zomers aanvoer van bron).

Voor temperatuur 'voorraadkelder / wijnkelder' maak je wellicht kans, qua temperatuur.

Je belangrijkste uitdaging is condens. Handel je conform je beschrijving, dan heb je een champignonkwekerij opgezet.

• Frankvbr
  • Registratie: november 2004
Gwaihir schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Lucht? Ik lees dan maar: koud water ('s winters retour naar bron / 's zomers aanvoer van bron).

Voor temperatuur 'voorraadkelder / wijnkelder' maak je wellicht kans, qua temperatuur.

Je belangrijkste uitdaging is condens. Handel je conform je beschrijving, dan heb je een champignonkwekerij opgezet.
Ja foutje. Zag na mijn post pas dat dit topic specifiek over water/water warmtepompen gaat en niet warmtepompen in het algemeen.

Vocht zou toch niet anders zijn dan bij een reguliere koelkast? Als de ruimte eenmaal koel blijft en niet te vaak lucht uitwisselt met andere ruimtes.
Temperatuur zeer laag krijgen lijkt mij het issue.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-01 22:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vanmorgen drie runs achter elkaar gehad tussen 6 en 12.30u. Bij de eerste run begon de temperatuur op zo'n 10℃ om uiteindelijk te zakken naar 3,5℃.

De leverancier van de WP en bron vindt het normaal. Het systeem is berekend op een aanvoertemperatuur van 0℃. Vergelijkbaar verhaal als wat @jacovn kreeg. Dat kan natuurlijk, en de COP van 4,30 die Nibe noemt in de specsheet is op basis van 0 / 35℃, maar op deze manier had ik wat betreft efficiency voor verwarming net zo goed een luchtwarmtepomp kunnen nemen.

• Gwaihir
Frankvbr schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:27:
[...]
Vocht zou toch niet anders zijn dan bij een reguliere koelkast? Als de ruimte eenmaal koel blijft en niet te vaak lucht uitwisselt met andere ruimtes.
Een reguliere koelkast is ook een heel vochtige omgeving én heeft daarvoor een exit. Het vocht drupt langs de achterwand omlaag, door een gaatje naar buiten en verdampt op de compressor. Zat bij onze huidige koelkast een paar keer verstopt en dan staat er al snel een plens water onderin.

• jacovn
wiljums schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Haalt hij die max nu al met verwarmen? Dat lijkt me ook geen goed teken.
Tja de vloer en de rest van het beton zat natuurlijk onder de retour temperatuur waar de WP op stuurt.
Dus dan zal hij wel even flink bezig zijn op hem op te warmen.
Femme schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:57:
Vanmorgen drie runs achter elkaar gehad tussen 6 en 12.30u. Bij de eerste run begon de temperatuur op zo'n 10℃ om uiteindelijk te zakken naar 3,5℃.

De leverancier van de WP en bron vindt het normaal. Het systeem is berekend op een aanvoertemperatuur van 0℃. Vergelijkbaar verhaal als wat @jacovn kreeg. Dat kan natuurlijk, en de COP van 4,30 die Nibe noemt in de specsheet is op basis van 0 / 35℃, maar op deze manier had ik wat betreft efficiency voor verwarming net zo goed een luchtwarmtepomp kunnen nemen.
Onze WP geeft aan dat de COP 4,86 voor (B0/W35)
Aanvoer op de afgifte kant was maar 27 graden en de retour temperatuur waren maar 22 ongeveer toen ik keek, het is meestal 5 graden verschil geweest, maar systeem was pas in maart 2019 klaar, dus echte kou moet ik nog meemaken.

jacovn wijzigde deze reactie 07-10-2019 05:18 (3%)

• jerh
Femme schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:57:

Maar jij had toch feitelijk een te kleine bron, ik heb je daar eerder wel eens wat over zien schrijven. Je wou daar toch iets aan doen? Als je bron te klein, kun je in het algemeen beter een l/w nemen. Dan heb je in het voor- en naseizoen waarschijnlijk een beter rendement.

Koelen blijf je uiteraard wel veel beter scoren.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jerh schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Maar jij had toch feitelijk een te kleine bron, ik heb je daar eerder wel eens wat over zien schrijven. Je wou daar toch iets aan doen? Als je bron te klein, kun je in het algemeen beter een l/w nemen. Dan heb je in het voor- en naseizoen waarschijnlijk een beter rendement.
Dat ik een te kleine bron heb is mijn eigen mening, de leverancier vindt van niet en op basis van de opgegeven COP voor B0/W35 klopt dat ook. Neemt niet weg dat een brontemperatuur van 10℃ vs 0℃ de COP met ongeveer 1 doet verhogen. Dat is mijn geval 4 kW extra vermogen die we in de winter goed kunnen gebruiken.

Ik ga kijken wat het kost om een Ringgrabenkollektor toe te voegen als voorverwarming naar de verticale bodemcollector. Op het aansluiten van de bronverdeler na (dat laat ik liever door een professional doen) kun je er veel zelf aan doen. De materiaalkosten (4x 300m slang en bronverdeler) van een 9-12 kW RGK-pakket zijn € 1920 euro. Komt nog verzending naar Nederland, graafkosten en kosten van aansluiten en vullen van het systeem met glycol.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:18

Matis

Rubber Rocket

Sinds gisteren weer aan het verwarmen met mijn pomp. Ik vond het vreemd dat de kamers niet opwarmden, ondanks dat de pomp al een uurtje of 6 stond te pruttelen.

Toen realiseerde ik me ineens, dat tijdens het koelen, de setpoint temperatuur per ruimte twee graden omhoog sprong. Nu hij weer in het verwarmingsbedrijf staat, zijn die twee graden er weer vanaf. Daardoor stond iedere ruimte op 18.0 graden, behalve de badkamer. Die was wel warm :Y)

Toen alle ruimtethermostaten weer op 20.0 graden gezet en vanochtend had ik weer een heerlijk warme vloer.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• jacovn
Volgens mij doet de branche je op dit moment graag doen geloven dat het ok is om een bron op 0 te hebben, dat komt mooi overeen met een van de specs.

Er zijn van de WP die ik heb ook van die mooie grafieken met opgenomen vermogen bij brontemperatuur, en verwarmings vermogen bij bron temperatuur.

Bijvoorbeeld vermogen bij bron temperatuur:
0 celcius - 8,25 kW
10 celcius - 10,25 kW

En bij opgenomen vermogen
0 Celcius - 2.2 kW
10 celcius - 2.3 kW

Als je daar naar kijkt is er weinig aan de hand als je op bron temperatuur 0 draait.

Zakt het naar -5 wordt het 7.5 kW thermisch en elektrisch 2.1 kW

Het lijkt me zo onlogisch dat 15 graden bron temperatuur verschil maar 2,75 kW thermisch vermogen scheelt, en dan ongeer zelfde vermogen uit het net voor nodig is (zelfs iets minder)

jacovn wijzigde deze reactie 07-10-2019 12:19 (13%)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jacovn schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:06:
Volgens mij doet de branche je op dit moment graag doen geloven dat het ok is om een bron op 0 te hebben, dat komt mooi overeen met een van de specs.

Er zijn van de WP die ik heb ook van die mooie grafieken met opgenomen vermogen bij brontemperatuur, en verwarmings vermogen bij bron temperatuur.

Bijvoorbeeld vermogen bij bron temperatuur:
0 celcius - 8,25 kW
10 celcius - 10,25 kW

En bij opgenomen vermogen
0 Celcius - 2.2 kW
10 celcius - 2.3 kW

Als je daar naar kijkt is er weinig aan de hand als je op bron temperatuur 0 draait.

Zakt het naar -5 wordt het 7.5 kW thermisch en elektrisch 2.1 kW

Het lijkt me zo onlogisch dat 15 graden bron temperatuur verschil maar 2,75 kW thermisch vermogen scheelt, en dan ongeer zelfde vermogen uit het net voor nodig is (zelfs iets minder)
De compressor in je warmtepomp blijft evenveel werk verzetten alleen kan hij bij een hogere brontemperatuur meer warmte aan de bron onttrekken. Een verschil van 10 graden in brontemperatuur levert 20 procent besparing van elektriciteitsverbruik op omdat je WP minder lang (of in het geval van een modulerende WP op een lager vermogen) moet draaien om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren.

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11:56
@fishman: Als je een Nibe opstart draait deze de eerste tijd, ik dacht twee weken, continu om lucht uit het systeem te krijgen. Pas daarna gaat deze regelen.

• wiljums
Matis schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:09:
De afgelopen week is de temperatuur in huis een stuk beter. De woonkamer heeft minder overshoot en de "koude" ruimtes warmen beter op. Mogelijk heeft de buitentemperatuur hier ook mee te maken.
Op dit moment zijn we bijna toe aan het koelen van de woning.

Ik houd in Domoticz een aantal parameters bij van de warmtepomp. Ondanks dat het er naar uitziet dat de WP aan het koelen is, zie ik dit niet terug in de Bedrijfstoestand op de webportal van de WP zelve, als ook in Domoticz:
[Afbeelding]
Als ik naar de temperaturen van zowel aanvoer, retour als brontemperaturen bekijk, lijkt het er wel degelijk op dat er gekoeld wordt:
[Afbeelding]

De pieken in aanvoer / retour komen overeen met de "Heet water" bedrijfstoestand, maar koeling zie ik hier niet terugkomen.

Mis ik een parameter of is de WP nog niet aan het koelen?
[Afbeelding]
De tijd op cd VD-Stand komt overeen met de tijd dat de pomp afschakelde voor "Heet water".

Als ik op het schermpje van de WP kijk, staat daar het volgende:
Warmtepomp uit bedrijf vanaf: 05:09:29
Koelbedrijf

Edit; Misschien ten overvloede; Op de RBE in de Woonkamer knippert het vinkje voor het koel-icoon.
Lukt het jou inmiddels om de bedrijfstoestand uit te lezen?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

wiljums schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:17:
Lukt het jou inmiddels om de bedrijfstoestand uit te lezen?
Alleen verwarmen en warm water. Koelen geeft ie niet terug.
Dan lijkt het er op of de pomp buiten bedrijf is.

Dat lijkt overeen te komen met de status op het schermpje van de WP.

• wiljums
Matis schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:26:
[...]

Alleen verwarmen en warm water. Koelen geeft ie niet terug.
Dan lijkt het er op of de pomp buiten bedrijf is.

Dat lijkt overeen te komen met de status op het schermpje van de WP.
In Domoticz? Kun je delen hoe je dat ingesteld hebt?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

wiljums schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:49:
In Domoticz? Kun je delen hoe je dat ingesteld hebt?
Ik heb daarvoor een stukje python geschreven dat de instellingen uit de WP haalt en ze in Domoticz schiet.

Zal morgen eens loeren of het het delen waard is :p

• wiljums
Matis schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:50:
[...]

Ik heb daarvoor een stukje python geschreven dat de instellingen uit de WP haalt en ze in Domoticz schiet.

Zal morgen eens loeren of het het delen waard is :p
Ik heb ook een python script geleend uit het Domoticz forum, maar krijg het niet goed weergegeven in een switch in Domoticz..

• Matis

Matis

Rubber Rocket

wiljums schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:52:
Ik heb ook een python script geleend uit het Domoticz forum, maar krijg het niet goed weergegeven in een switch in Domoticz..
Ikzelf heb het volgende python 3 script in elkaar gezet voor het uitlezen en wegschrijven van de waardes:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
import atexit
import socket
import string
import struct
import datetime
import requests

import file_cache

# Luxtronik 2.0 hostname
hostHeatpump = 'heatpump.toaomatis.nl'
# Luxtronik 2.0 port (standard 8888)
portHeatpump = 8889

# Domoticz hostname
domoticzHostname = 'domoticz.toaomatis.nl'

cache_file = 'heatpump_domoticz.json'

# Empty variables
leng = 0
array_calculated = []

def to_float(index: int, divider: float = 1.0) -> float:
    return float(float(array_calculated[index]) / divider)

def to_int(index: int, divider: int = 1) -> int:
    return int(int(array_calculated[index]) / divider)

def to_timedelta(index: int) -> datetime.timedelta:
    return datetime.timedelta(seconds=array_calculated[index])

def to_domoticz_state(index: int) -> int:
    # States
    # 0 = Heizen
    # 1 = Warmwasser
    # 2 = Schwimmbad / Photovoltaik
    # 3 = EVU
    # 4 = Abtauen
    # 5 = Keine Anforderung
    # 6 = Heizen ext. Energiequelle
    # 7 = Kühlbetrieb
    state = to_int(index)
    if state == 0:
        # Verwarming
        return 10
    if state == 1:
        # Heet water
        return 20
    if state == 7:
        # Koeling
        return 30
    # Uit / onbekend
    return 0

s = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
s.connect((hostHeatpump, portHeatpump))

s.send(struct.pack('!i', 3004))
s.send(struct.pack('!i', 0))

if struct.unpack('!i', s.recv(4))[0] != 3004:
    print("Error: REQ_CALCULATED CMD")
    exit()

stat = struct.unpack('!i', s.recv(4))[0]
leng = struct.unpack('!i', s.recv(4))[0]

for i in range(leng):
    array_calculated.append(struct.unpack('!i', s.recv(4))[0])

# See https://github.com/openhab/openhab1-addons/blob/master/bundles/binding/org.openhab.binding.novelanheatpump/src/main/java/org/openhab/binding/novelanheatpump/internal/HeatPumpBinding.java#L148 for Luxtronik indexes

readings = [
    {
        'description': 'Woonkamer',
        'heatpump_index': 227,
        'domoticz_index': 2688,
        'callback': to_float,
        'args': [10],
    }, {
        'description': 'Aanvoer',
        'heatpump_index': 10,
        'domoticz_index': 2689,
    }, {
        'description': 'Retour',
        'heatpump_index': 11,
        'domoticz_index': 2690,
    }, {
        'description': 'Retour berekend',
        'heatpump_index': 12,
        'domoticz_index': 2691,
    }, {
        'description': 'Buitentemperatuur',
        'heatpump_index': 15,
        'domoticz_index': 2692,
    }, {
        'description': 'Gemiddelde temperatuur',
        'heatpump_index': 16,
        'domoticz_index': 2693,
    }, {
        'description': 'Tapwater gemeten',
        'heatpump_index': 17,
        'domoticz_index': 2694,
    }, {
        'description': 'Tapwater ingesteld',
        'heatpump_index': 18,
        'domoticz_index': 2695,
    }, {
        'description': 'Bron-in',
        'heatpump_index': 19,
        'domoticz_index': 2696,
    }, {
        'description': 'Bron-uit',
        'heatpump_index': 20,
        'domoticz_index': 2697,
    }, {
        'description': 'Warmtepomp',
        'heatpump_index': 80,
        'domoticz_index': 2699,
        'callback': to_domoticz_state,
    },
]

values = dict()
cache_values = file_cache.load_cache(cache_file)
atexit.register(file_cache.save_cache, filename=cache_file, values=values)

for reading in readings:
    description = reading['description']
    heatpump_index = reading['heatpump_index']
    domoticz_index = reading['domoticz_index']
    callback = reading['callback']
    args = reading.get('args', [])
    cache_key = str(heatpump_index)
    value = callback(heatpump_index, *args)
    values[cache_key] = value
    cache_value = file_cache.get_value(cache_values, cache_key)
    if cache_value == value:
        print('{}[{}]: {} is same as {}, no need for update'.format(description, cache_key, value, cache_value))
        continue

uri = 'http://{}/json.htm?type=command&param=udevice&idx={}&svalue={}'.format(
        domoticzHostname, domoticz_index, value)
    if True:
        r = requests.get(uri)
        print('{}: {} [{}]'.format(description, value, r.status_code))
    else:
        print('{}: {} '.format(description, value))

Plus nog een losse file waarin ik de laatst weggeschreven data opsla, zodat ik niet iedere minuut (zo vaak draait het script) een ongewijzigde waarde schrijf in de Domoticz database.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
import json
import os.path
import string
from datetime import datetime

def to_json(o):
    if isinstance(o, datetime):
        serial = o.isoformat()
        return serial
    if isinstance(o, datetime.time):
        serial = o.isoformat()
        return serial
    return o.__dict__

def load_cache(filename) -> dict:
    """
    :param filename:
    :rtype: list
    """
    if not os.path.isfile(filename):
        return dict()

with open(filename, 'r') as f:
        cache = json.load(f)
    return cache

def save_cache(filename: string, values: dict):
    serialize = json.dumps(values, default=to_json, sort_keys=True, indent=2)
    with open(filename, 'w') as f:
        f.write(serialize)

def get_value(cache: dict, key: string, default_value = None):
    if key not in cache:
        return default_value
    return cache[key]

In Domoticz zelve heb ik een multi switch aangemaakt met de volgende waardes:
  • 0 Uit / onbekend
  • 10 Verwarming
  • 20 Heet water
  • 30 Koeling
Deze worden in de to_domoticz_state functie omgezet van een Luxtronik status naar een "Domoticz" (lees * Matis ) status.

• fishman
Jan Vlaanderen schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:39:
@fishman: Als je een Nibe opstart draait deze de eerste tijd, ik dacht twee weken, continu om lucht uit het systeem te krijgen. Pas daarna gaat deze regelen.
Top, daar kan ik wat mee. Ik ga het de komende tijd gewoon even afwachten.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Voor Home Assistant is er nu bij 0.100.1 ook een custom component voor Luxtronik. https://github.com/Bouni/Home-Assistant-Luxtronik

• jwdrijver
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 07-01 22:29
Wij hebben al sinds 15 jaar een Waterkotte all-in-one van 11 kW in gebruik zonder enig probleem met verwarmen en koelen. Als bodembron hebben we grondwater van 60 m diep, retour 12 m verderop 30 m diep. Grondwater temperatuur is altijd 10 à 11 grC. Ik lees regelmatig over slecht presterende gesloten (brine) bodemsystemen. Terwijl grondwater in Nederland haast overal bereikbaar is. . .
Zie voor mijn verhaal:
https://community.eigenhu...mte-voor-warmtepompen-157
Groet, JW

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:55
jwdrijver schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:38:
Wij hebben al sinds 15 jaar een Waterkotte all-in-one van 11 kW in gebruik zonder enig probleem met verwarmen en koelen. Als bodembron hebben we grondwater van 60 m diep, retour 12 m verderop 30 m diep. Grondwater temperatuur is altijd 10 à 11 grC. Ik lees regelmatig over slecht presterende gesloten (brine) bodemsystemen. Terwijl grondwater in Nederland haast overal bereikbaar is. . .
Zie voor mijn verhaal:
https://community.eigenhu...mte-voor-warmtepompen-157
Groet, JW
Leuke informatie, ik had daar nooit bij stilgestaan om een open bron te overwegen als particulier. Altijd er vanuit gegaan dat dat met vergunning en bijbehorende studies financieel niet aantrekkelijk is. Als dat echter inderdaad in de ordegrootte vanaf €3000 voor de put is en €1500 aan leges zoals je noemt (uitgaande van dat je in een gebied woont met geschikte bodemlagen en waterkwaliteit), dan kan dat inderdaad ook een aantrekkelijke optie zijn vergeleken met een gesloten bron. De installatie zal dan denk ik inderdaad veel minder gevoelig zijn voor problemen met rendement, zoals veroorzaakt door te weinig boorlengte en dergelijke bij gesloten systemen..

• fishman
Goede informatie, en zeker goed dat dit extra aandacht krijgt via andere kanalen! Ik heb alleen dezelfde fout al bij meerdere van deze initiatieven gezien: de prijs van de bodembron is veel te optimistisch. Ik denk dat de prijs van de bodembron gebaseerd is op informatie van een paar jaar oud. Ga vandaag de dag maar eens offertes opvragen voor verticale bodem bronnen en je zult overal rond de 10.000 euro uitkomen. Heel wat anders dan de 3000 die hier geschetst wordt.

• jwdrijver
fishman schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:17:
Goede informatie, en zeker goed dat dit extra aandacht krijgt via andere kanalen! Ik heb alleen dezelfde fout al bij meerdere van deze initiatieven gezien: de prijs van de bodembron is veel te optimistisch. Ik denk dat de prijs van de bodembron gebaseerd is op informatie van een paar jaar oud. Ga vandaag de dag maar eens offertes opvragen voor verticale bodem bronnen en je zult overal rond de 10.000 euro uitkomen. Heel wat anders dan de 3000 die hier geschetst wordt.
Voor een gesloten bodembron zijn meer meters nodig dan voor een open bron en dat verklaart de lagere prijs voor de eerste. De prijs per meter boordiepte bedraagt tussen € 30 en € 40 per meter. Mijn open bron heeft twee boringen voor 60 m (grondwater) en 30 m (retour). Uit de enquête over bodembronnen blijkt dat er voor een gesloten bron zomaar tweemaal (of vaker) 100 m geboord wordt.
Groet, JW

jwdrijver wijzigde deze reactie 17-10-2019 13:15 (5%)

• fishman
jwdrijver schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:57:
[...]

Voor een gesloten bodembron zijn meer meters nodig dan voor een open bron en dat verklaart de lagere prijs voor de eerste. De prijs per meter boordiepte bedraagt tussen € 30 en € 40 per meter. Mijn open bron heeft twee boringen voor 60 m (grondwater) en 30 m (retour). Uit de enquête over bodembronnen blijkt dat er voor een gesloten bron zomaar tweemaal (of vaker) 100 m geboord wordt.
Groet, JW
Bedankt voor je reactie. Het is in je PDF niet direct duidelijk dat je het hebt over de kosten voor een OPEN bron. Je noemt namelijk ook de optie voor een brine bron.
Wachttijden en boor materieel zijn momenteel de grootste problemen. Als ze eenmaal komen maakt de diepte van de bron volgens mij niet zoveel uit voor de prijs. En de extra kosten voor de slangen en vullen met brine zal ook niet super veel extra zijn. Ik heb geen offertes opgevraagd voor open bronnen, maar ik verwacht dat je zomaar het dubbele kwijt bent van jouw genoemde 3000 euro. Waar baseer jij je prijs op? En hoe lang is dat geleden?

• jwdrijver
Ik geef je het overzicht van de kleine enquête bodembronnen die ik al eerder noemde, zie die link. Het lukt me hier niet om figuren in te voegen.
Ik noem wel 7 meterprijzen: € 112 - 28 (open bron).
En: € 30 - 31- 59 - 33 - 78 (gesloten bron).
Die lopen erg uiteen.
Vanwege een dubbele (of meer) boorlengte zijn de gesloten bronnen kostbaarder.
Met de open bron heb ik al 15 jaar geen enkel probleem, levert zomer en winter 10 grC.

Groet, JW

• jerh
jwdrijver schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:35:
Ik geef je het overzicht van de kleine enquête bodembronnen die ik al eerder noemde, zie die link. Het lukt me hier niet om figuren in te voegen.
Ik noem wel 7 meterprijzen: € 112 - 28 (open bron).
En: € 30 - 31- 59 - 33 - 78 (gesloten bron).
Die lopen erg uiteen.
Vanwege een dubbele (of meer) boorlengte zijn de gesloten bronnen kostbaarder.
Met de open bron heb ik al 15 jaar geen enkel probleem, levert zomer en winter 10 grC.

Groet, JW
Ik vind het wel een n=1 melding. Die open boring van 2015 is net zo duur als de gesloten boringen. In heb zelf in 2014 laten boren en 2x 120m was toen afgerond nog geen 5000 euro met dank aan de crisis in de bouw.

Een open bron wordt de provincie meestal niet heel erg blij van en het beleid is daarop een tijdje terug aangescherpt.

• jwdrijver
jerh schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

Ik vind het wel een n=1 melding.
Vandaar ook de enquête over de kosten van bodembronnen. Aanbevolen!
Groet, JW

• jwdrijver
jerh schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

Die open boring van 2015 is net zo duur als de gesloten boringen. In heb zelf in 2014 laten boren en 2x 120m was toen afgerond nog geen 5000 euro met dank aan de crisis in de bouw.

Een open bron wordt de provincie meestal niet heel erg blij van en het beleid is daarop een tijdje terug aangescherpt.
Dat komt neer op € 21 per geboorde meter. Inderdaad een koopje. En weer een melding erbij!
Groet, JW

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11:56
@jwdrijver: ik heb twee vragen.
Met een open bron komt er dus steeds "nieuw" grondwater in het systeem. Als het water perfect schoon is, is dat geen probleem. Maar dat is niet realiteit. Bij ons in de Achterhoek is het water flink ijzerhoudend. Wat betekent een open bron nu tav vervuiling? Hoe vaak heb je het systeem moeten schoon maken?
Een andere vraag is, als je daar op wilt antwoorden, hoe hoog is je totale energierekening van het huis?

Nog een opmerking tav een open bron: ik vind het lastig voor te stellen dat bij een gesloten bron van 100 m twee gaten €9000 kost en dat twee gaten van 60/30 dan maar €3000.
Een andere opmerking is dat bij een open bron er van alles in het gat gepompt kan worden. Als er vaker een open bron gemaakt zal worden, zal de Provincie gegarandeerd extra eisen gaan stellen. Daar word je vast niet blij van. Kijk maar naar de Fosfaat/ stikstof/ PFAS discussie die allemaal achteraf na geconstateerde problemen op tafel komen.

• Gwaihir
Er is vast wel een eis dat je niets (bijzonders) het gat in mag pompen..

De regelgeving voor kleine open bronnen is inderdaad totaal anders dan van andere bronnen. Het maakt gebruik van wettelijke regels (die provincie / waterschap / gemeente dus niet doorkruisen mogen) voor het oppompen van water voor bijv. gewasbesproeiing en het infiltreren van overtollig (hemel)water in de bodem.

Ik hoorde hierover van iemand die geen toestemming voor een bescheiden gesloten bron kon krijgen in Utrecht en daarom uiteindelijk maar een open bron heeft gemaakt. Ik heb me niet specifiek in deze toepassing verdiept. Wel hebben wij een (uiteraard open) bron voor besproeien van de tuin en heb ik naar het infiltreren van regenwater gekeken (niet doen bij ons grondwaterpeil). Beide (binnen grenzen) inderdaad gewoon, zonder enige melding of vergunning toegestaan. Zodoende heb ik wel de indruk dat het verhaal m.b.t. die kleine open bronnen klopt.

• jwdrijver
Jan Vlaanderen schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:28:
@jwdrijver: ik heb twee vragen.
Met een open bron komt er dus steeds "nieuw" grondwater in het systeem. Als het water perfect schoon is, is dat geen probleem. Maar dat is niet realiteit. Bij ons in de Achterhoek is het water flink ijzerhoudend. Wat betekent een open bron nu tav vervuiling? Hoe vaak heb je het systeem moeten schoon maken?
Een andere vraag is, als je daar op wilt antwoorden, hoe hoog is je totale energierekening van het huis?

Nog een opmerking tav een open bron: ik vind het lastig voor te stellen dat bij een gesloten bron van 100 m twee gaten €9000 kost en dat twee gaten van 60/30 dan maar €3000.
Hallo,
1e vraag:
Er komt geen nieuw grondwater in de bodem, maar hetzelfde water maar dan 5 grC afgekoeld (of opgewarmd in de zomer). Er moest bij mij (in Vorden) tot 60 m geboord worden voor de boorders tevreden waren over het ijzergehalte. De bron wordt onder lichte overdruk gehouden om toetreding van zuurstof te voorkomen. Wanneer het opgeloste ijzer in het grondwater oxideert, slaat het neer tot roest. De bron is in 2004 aangelegd, samen met de warmtepomp, en is twee jaar geleden bekeken op verontreiniging. De warmtewisselaar tussen bron en warmtepomp was nog helemaal schoon op wat zwarte korrels na die op aarde leken. Dat kon ik begrijpen want ca. tien jaar geleden is bij graafwerkzaamheden dwars door het horizontale deel van de buis (pvc) heen gegraven. Dat hebben de gravers (loodgieter) toen zelf weer hersteld. In feite is de bron dus al 15 jaar onderhoudsvrij.
2e vraag:
Onze boerderij uit 1877 hebben we in 2004 helemaal laten isoleren. Gasloos met energielabel C. Stroomrekening € 275 per jaar, waarvan € 90 voor rekening van de verwarming. De rest is warm tapwater (we hebben een kleine B&B), koken, wassen etc.
Opmerking:
De door jou genoemde gesloten bron komt op € 45 per geboorde meter, mijn bron op € 33 (in 2004). Zoveel scheelt dat niet. Bovendien is elke locatie weer anders.

• fishman
275 euro per jaar? Onder aan de streep na aftrek van je opbrengst van zonnepanelen zeker? Of heb je geen panelen? Lijkt me een heel erg laag bedrag namelijk. Of heb je een huis met een inhoudt van 100 m3? 😉

• jwdrijver
fishman schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:26:
275 euro per jaar? Onder aan de streep na aftrek van je opbrengst van zonnepanelen zeker? Of heb je geen panelen? Lijkt me een heel erg laag bedrag namelijk. Of heb je een huis met een inhoudt van 100 m3? 😉
Sorry, foutje. 275 euro per MAAND. Ik heb geen zonnepanelen, ons huis is een oude boerderij - gemeentelijk monument - met een inhoud van 831 m3.
Groet, JW

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jwdrijver schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

Sorry, foutje. 275 euro per MAAND. Ik heb geen zonnepanelen, ons huis is een oude boerderij - gemeentelijk monument - met een inhoud van 831 m3.
Ok, dat is al een heel ander verhaal :) . We zaten op 340 euro per maand (bij Qurrent) en ca 23.000 kWh per jaar inclusief EV en PHEV. Monumentale boerderij met 2000 m3 inhoud waarvan een kwart voor een vakantie-appartement. We stoken wel wat hout bij in de winter, maar daar ik wil naar all electric. De helft tot 2/3 van het verbruik komt van de warmtepomp, daar heb ik in het komende seizoen wat meer inzicht in te krijgen.

We hebben sinds twee maanden 24 kWp aan zonnepanelen op een kapschuur dus voor volgend jaar zullen onze stroomkosten aanzienlijk lager zijn.

• fishman
Femme schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:26:
[...]

Ok, dat is al een heel ander verhaal :) . We zaten op 340 euro per maand (bij Qurrent) en ca 23.000 kWh per jaar inclusief EV en PHEV. Monumentale boerderij met 2000 m3 inhoud waarvan een kwart voor een vakantie-appartement. We stoken wel wat hout bij in de winter, maar daar ik wil naar all electric. De helft tot 2/3 van het verbruik komt van de warmtepomp, daar heb ik in het komende seizoen wat meer inzicht in te krijgen.

We hebben sinds twee maanden 24 kWp aan zonnepanelen op een kapschuur dus voor volgend jaar zullen onze stroomkosten aanzienlijk lager zijn.
Wij hebben een gemeentelijk monument met een inhoudt van 700m3
We hebben enorm geinvesteerd in isolatie toen we het een jaar geleden kochten en dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen. We zitten rond de RC5 voor vloer en muren en willen ook die waarde voor het dak. Het platte dak moet nog beter geisoleerd worden als laatste isolatie klus. Maar dan moet ook meteen de bedekking vervangen worden, dus eerst even sparen :) En we hebben overal triple glas en WTW ventilatie. We wonen er pas 2 maanden, maar ik hoop dat ons totaal jaar verbruik rond de 7000 kWh uitkomt. Zonder electrische auto. Zonnepanelen hebben we nog niet, eerst het dak vervangen.

• KC27
  • Nu online
Ik heb vorig jaar een vrijstaande woning (140 m2, 350 m3) gekocht uit 1954. Na de bouw niets meer aan gedaan. Energierekening van 400 euro per maand.
Nadeel: er moest heel veel gebeuren.
Voordeel: je betaalt niet voor "half" werk.

Ik heb de volgende zaken uitgevoerd:
  • Vloer beg. gr: 10 cm tempex, 30 cm schuimbeton, vloerverwarming
  • Buitenmuur: spouwmuurisolatie, plus 12 cm isolatie aan de buitenkant, afgetimmerd met douglas hout, totale RC 7
  • Ramen en deuren: nieuwe kozijnen met dubbele kierdichting en triple glas, in zuidgevel met screens en luiken aan buitenkant (tegen opwarming in de zomer)
  • Plafond en dak: isolatie aan de binnenkant RC 6.
  • Verwarming: brine warmtepomp 6 kW
  • SWW boiler: 180 liter, douche met wtw
  • Zonnepanelen: 20 panelen 300 Wp, samen 6000 Wp, jaarproductie 5000 kWh (2000 kWh voor wp, 2500 kWh , de rest is voor mijn hybride auto)
Maandelijkse energiekosten; 0 euro :)

KC27 wijzigde deze reactie 23-10-2019 22:17 (5%)

• fishman
KC27 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:06:
Ik heb vorig jaar een vrijstaande woning (140 m2, 350 m3) gekocht uit 1954. Na de bouw niets meer aan gedaan. Energierekening van 400 euro per maand.
Nadeel: er moest heel veel gebeuren.
Voordeel: je betaalt niet voor "half" werk.

Ik heb de volgende zaken uitgevoerd:
  • Vloer beg. gr: 10 cm tempex, 30 cm schuimbeton, vloerverwarming
  • Buitenmuur: spouwmuurisolatie, plus 12 cm isolatie aan de buitenkant, afgetimmerd met douglas hout, totale RC 7
  • Ramen en deuren: nieuwe kozijnen met dubbele kierdichting en triple glas, in zuidgevel met screens en luiken aan buitenkant (tegen opwarming in de zomer)
  • Plafond en dak: isolatie aan de binnenkant RC 6.
  • Verwarming: brine warmtepomp 6 kW
  • SWW boiler: 180 liter, douche met wtw
  • Zonnepanelen: 20 panelen 300 Wp, samen 6000 Wp, jaarproductie 5000 kWh (2000 kWh voor wp, 2500 kWh , de rest is voor mijn hybride auto)
Maandelijkse energiekosten; 0 euro :)
Netjes hoor!
Wij zaten gebonden aan regels omdat het een monument is. Een energierekening van 0 is dus helaas voor ons niet haalbaar, maar wij hadden hetzelfde 'probleem': nooit wat aan het huis gedaan sinds 1962. Gelukkig daardoor ook geen beun-de-haas oplossingen tegen gekomen.

In de media hebben ze het nu telkens over de investeringen die huizenbezitters moeten doen om te verduurzamen. Dan hebben ze het over bedragen van bijvoorbeeld 25.000 euro. Mag ik vragen of jij daarvoor klaar was? Kan het me niet voorstellen. Zelfs niet als je alles zelf hebt gedaan.
Je huis heeft wel een totaal ander uiterlijk gekregen door die houten betimmering aan de buitenkant lijkt me.

Wij hebben gekozen voor Bluedec (Google maar eens) en vaccuum isolatie panelen (VIP), omdat we daarmee slechts 5-6 centimeter aan de binnenkant van de muren moesten toevoegen om toch een RC van 5-6 te halen. Dit moest ivm de architectuur en monumenten regels, de buitekant mag niet veranderen. Maar je raadt het al: schreeuwend duur. Dit was ook de enige optie, omdat we geglazuurde bakstenen hebben, dan kan je geen spouwisolatie toepassen anders breekt je glazuur bij flinke vorst. En 5cm spouw opvullen ze sowieso niet echt zoden aan de dijk.
Qua verduurzaming hebben we het volgende doorgevoerd:
- triple glas bijna 60m2 (Rietveld huis, alleen maar glas, glas en meer glas). Kon gelukkig in de bestaande houten kozijnen gefreesd worden, dus de welstand wilde hier in meegaan.
- vloer isolatie. Deels via kruipruimte met icynene, deels via VIP panelen
- muur isolatie middels VIP
- brine warmtepomp 6 kW en 300l boiler
- balans ventilatie met WTW
- overal LT vloerverwarming (160 m2)

Dit alles kostte ruim 1,5 ton 8)7 maar we wilden dit toch doen en niet direct kijken naar de terugverdientijd. En we hebben alles laten doen. We zijn wel volledig van het gas af. Voorheen zat er een warmelucht verwarming en waren ze 300 euro per maand alleen aan gas kwijt. Totale energierekening zat boven de 400 euro. Met een beetje geluk zitten we nu rond de 100 euro per maand. Daarmee verdienen we al 75.000 euro terug in 20 jaar. Zonnepanelen staan nog op de planning waardoor dit nog gunstiger wordt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

fishman schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:34:
[...]

Wij hebben gekozen voor Bluedec (Google maar eens) en vaccuum isolatie panelen (VIP), omdat we daarmee slechts 5-6 centimeter aan de binnenkant van de muren moesten toevoegen om toch een RC van 5-6 te halen. Dit moest ivm de architectuur en monumenten regels, de buitekant mag niet veranderen. Maar je raadt het al: schreeuwend duur.
Beetje off-topic maar heb je dat Bluedec spul dan in meerdere lagen aangebracht? Volgens hun site wordt het geleverd in een dikte van 5 of 10mm en is de R-waarde 0,8 per 10mm. Wat kost dat spul per vierkante meter?

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
fishman schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:34:
[...]

Netjes hoor!
Wij zaten gebonden aan regels omdat het een monument is. Een energierekening van 0 is dus helaas voor ons niet haalbaar, maar wij hadden hetzelfde 'probleem': nooit wat aan het huis gedaan sinds 1962. Gelukkig daardoor ook geen beun-de-haas oplossingen tegen gekomen.

In de media hebben ze het nu telkens over de investeringen die huizenbezitters moeten doen om te verduurzamen. Dan hebben ze het over bedragen van bijvoorbeeld 25.000 euro. Mag ik vragen of jij daarvoor klaar was? Kan het me niet voorstellen. Zelfs niet als je alles zelf hebt gedaan.
Je huis heeft wel een totaal ander uiterlijk gekregen door die houten betimmering aan de buitenkant lijkt me.

Wij hebben gekozen voor Bluedec (Google maar eens) en vaccuum isolatie panelen (VIP), omdat we daarmee slechts 5-6 centimeter aan de binnenkant van de muren moesten toevoegen om toch een RC van 5-6 te halen. Dit moest ivm de architectuur en monumenten regels, de buitekant mag niet veranderen. Maar je raadt het al: schreeuwend duur. Dit was ook de enige optie, omdat we geglazuurde bakstenen hebben, dan kan je geen spouwisolatie toepassen anders breekt je glazuur bij flinke vorst. En 5cm spouw opvullen ze sowieso niet echt zoden aan de dijk.
Qua verduurzaming hebben we het volgende doorgevoerd:
- triple glas bijna 60m2 (Rietveld huis, alleen maar glas, glas en meer glas). Kon gelukkig in de bestaande houten kozijnen gefreesd worden, dus de welstand wilde hier in meegaan.
- vloer isolatie. Deels via kruipruimte met icynene, deels via VIP panelen
- muur isolatie middels VIP
- brine warmtepomp 6 kW en 300l boiler
- balans ventilatie met WTW
- overal LT vloerverwarming (160 m2)

Dit alles kostte ruim 1,5 ton 8)7 maar we wilden dit toch doen en niet direct kijken naar de terugverdientijd. En we hebben alles laten doen. We zijn wel volledig van het gas af. Voorheen zat er een warmelucht verwarming en waren ze 300 euro per maand alleen aan gas kwijt. Totale energierekening zat boven de 400 euro. Met een beetje geluk zitten we nu rond de 100 euro per maand. Daarmee verdienen we al 75.000 euro terug in 20 jaar. Zonnepanelen staan nog op de planning waardoor dit nog gunstiger wordt.
Hier een energierekening van -800 euro per jaar. Wel nieuwbouw (2015, brine WP 8kW, 11000kWh opwek). Elektrische auto (3000kWh/j), balansventilatie en zo'n 3000 kWhj overschot. Vorig jaar zat ik op 18kWh/m2/j.

• wouter.N
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:48
Ben eigenlijk wel benieuwd, doen jullie aan nacht verlaging of laten jullie de temperatuur altijd het zelfde?

• Brickman
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:24
wouter.N schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:36:
Ben eigenlijk wel benieuwd, doen jullie aan nacht verlaging of laten jullie de temperatuur altijd het zelfde?
Er wordt aanbevolen omdat niet te doen in verband met de laag temperatuur verwarming.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True