Kosten van bodembronnen voor warmtepompen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwdrijver
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Enquête over de kosten van de verschillende typen bodemwarmtesystemen voor warmtepompen.

Dit is onderdeel van een discussie over de warmtepomp op buitenlucht of op bodemwarmte.
Die eerste is goedkoper dan die tweede vanwege de extra kosten van een bodemwarmtebron.
Maar de prestaties van een warmtepomp op bodemwarmte zijn beter, vooral wanneer het koud is, maar ook als koelmogelijkheid bij hittegolven. En tegen de luchtwarmtepomp pleiten enkele effecten op macroniveau. Een en ander staat samengevat in mijn stukje 'Warmte voor Warmtepompen'

Aanleiding voor deze enquête: er wordt een grote variatie in de kosten van een bodembron genoemd. Bij een eerste peiling liggen die op circa € 30 per geboorde meter, met grote uitschieters naar boven. Vooral voor gesloten systemen vallen de kosten hoog uit omdat daarvoor meer geboord moet worden.

De antwoorden op deze enquête graag in reacties op dit topic, het makkelijkst via 'Quote'.

Vraag 1: in welk jaar is je systeem aangelegd?

Vraag 2: welk type?
a1 open bron met één boorgat
a2 open bron met twee boorgaten
b1 gesloten bron verticaal met één boorgat
b2 gesloten bron verticaal met twee of meer boorgaten
b3 welk antivriesmiddel in de bron? (glycol of CO2)
c gesloten bron horizontaal

Vraag 3: prijs? (inclusief BTW)
a1 aanleg van de bron (zonder warmtepomp e.d.)
a2 eventuele provinciale leges
a3 eventuele andere eisen met jaarlijkse kosten

Vraag 4: betreft het een gemeenschappelijke bron voor . . . (aantal) warmtepompen? ja/nee

Vraag 5: gegevens leverancier

Vraag 6: postcodegebied

Vraag 7: eventuele opmerkingen

De antwoorden op deze enquête graag in de reacties op dit topic, het makkelijkst via 'Quote'.

Deze enquête wordt parallel gehouden op het forum van de vereniging 'Eigen Huis'.
Zowel hier als daar wordt een tussenrapportage getoond.

Groet, JW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er is toestemming voor deze enquete.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Beste @jwdrijver, voor mijn begrip: CO2 als antivries? Wat moet ik me hierbij voorstellen en hoe werkt dit?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
CO2 wordt als koudemiddel gebruikt, en niet als antivries. Dus geen water in de bronleiding. Nadeel hiervan is dat passief koelen niet kan. Verwarmen gaat prima en geen milieueffecten.

Voor ons:
2018,
gesloten bron 1x184m, water/glycol
installateur is Siso, boorder Remon,
Lelystad,
6000eu all-in.

We hebben een Alpha innotec, en geen problemen met Nathan gehad. Op eigen verzoek is de bron groter geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cpt.Chaos Ik dacht al zoiets, bronwater met prik ken ik wel, maar dat kan je drinken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
Bij een temperatuur van 10 grC en een druk van ca. 80 bar (80 maal de gewone luchtdruk) is CO2 gasvormig maar wordt vloeibaar bij enkele graden lager. Daarom kan CO2 gebruikt worden in een zogenaamde hittepijp die met heel weinig weerstand de warmte van de bodem (10 grC) naar het koude eind van de warmtepomp kan geleiden.
Alleen heb je voor koeling de zomers de omgekeerde warmtetransport nodig en dat kan een hittepijp niet.

Dit vloeibare CO2 is dus zuiver CO2, niet te verwarren met prikwater wat water is waarin CO2 zit opgelost.

Groet, JW

[ Voor 16% gewijzigd door jwdrijver op 20-10-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
.@Cpt.Chaos Bedankt voor het invullen van de enquête. Een tussenrapportage hoop ik binnenkort op Tweakers te kunnen geven, zo gauw ik plaatjes kan uploaden. Kijk zolang bij het forum van Eigen Huis.
Groet, JW
Pagina: 1