jerh schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:58:
[...]
Interessant. De monteur hier vertelde van de week dat op vol vermogen draaien van de compressor in principe beter was voor de machine. De olie bleef dan beter op temperatuur en kwam minder slib/afval/resten. In de nieuwe software die ik heb, toert de wp dan ook veel sneller op naar vol vermogen. Vroeger kon hij een hele dag draaien op 57 tot 60 procent en nu draait hij na een half uur vol vermogen. Ga eens kijken wat dat qua energie betekent. De Ta is in ieder geval hoger en het huis warmt sneller op, dat vindt mijn vrouw fijn.
En qua geluid is het zelfs wat stiller, op vol vermogen zijn er minder resonanties dan op 57% bijvoorbeeld.
Ik ben benieuwd wat @
Oxellaar hiervan vindt,
Als men over slib/afval en resten....olie op temperatuur begint...dan weet ik genoeg.
Waarschijnlijk een wat oudere rot in het vak. Die denken dat een warmtepomp hetzelfde is als een koeling voor vriescel.
Het is geen verbrandingsmotor, daar horen deze dingen bij.
De olie in een compressor hoeft niet op temperatuur te zijn. Tijdens verwarmen bij, stel -10 buitenT, is de zuiggas temperatuur ook onder de -10. dus de onderkant van de compressor word gesmeerd met steenkoude olie, allemaal geen probleem.
Terwijl bij -10 de top van de compressor, de scroll, wel 90c kan zijn, dus ook de olie.
Ook daar is niks mis mee.
En slib afval en resten

een compressor die slib en afval moet comprimeren gaat misschien 1000 draaiuren mee, maar dan is het wel over. Een koelcircuit moet brandschoon zijn.
Het is wel zo, dat een compressor niet echt harder slijt van vol vermogen draaien.
Bedenk dat de inverter geregelde compressor nog niet oud is, vroeger draaide alles vol gas..
Als alles maar in orde is, dus olie komt netjes terug na een rondje door het circuit en er is voldoende koudemiddel. Want koudemiddel is koeling, dan lever je niks in op levensduur.
Een compressor slijt van starts en stops, niet van draaiuren.
Voorschriften voor leidingdiameters, maximale lengtes en hoogteverschillen zijn er niet voor niets.
Als je daar aan voldoet, overkomt je niets, welk toerental je ook draait.
Ingewikkelde koelcircuits, zoals bij een VRF, met 25 binnendelen en honderden meters leiding, soms wel 1000 meter. Die hebben een bewaking op lange tijd minimaal vermogen draaien.
Dan gaat na, bijvoorbeeld 3 uur onder een bepaalde frequentie, het buitendeel een "oil return" doen.
dan gaat de compressor flink optoeren en om de beurt ventielen open sturen.
Maar dat is bij een "simpele" warmtepomp voor woningen vaak niet aan de orde.
Maarren schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:34:
[...]
De belangrijkste verklaring die ik kan bedenken voor het verschil in COP bij gelijke bron temperatuur is daarom dat een luchtwarmtepomp verdamper wisselaar ontworpen wordt op basis van een grotere pinch (ik weet nederlandse woord hiervoor niet) temperatuur, omdat de verdamper wisselaar en/of ventilator anders onpraktisch groot en duur wordt. Hierdoor moet de compressor dan een grotere temperatuur sprong doen met het koude middel bij een soortgelijke bron temperatuur.
Dat is in ieder geval voor mijn gevoel de belangrijkste reden die ik kan bedenken, voor de verschillende COP waarden bij dezelfde bron temperaturen. Wellicht weet jij of iemand met ervaring in koudemiddel techniek hier meer van. Ik ben wel benieuwd.
Met pinch, bedoel je daar weerstand mee?
Want dat is wel een feit, de weerstand over een water/gas platenwisselaar is altijd gelijk. Over een lucht/gas wisselaar niet.
Zeker bij invriezen niet, dan neemt de weerstand aan de luchtzijde behoorlijk toe.
De totale oppervlakte van de verdamper in het buitendeel zal bij veel fabrikanten wel ongeveer gelijk zijn.
Wel zie ik dat veel, wereldwijd verkochte warmtepompen, vaak de Aziaten, de verdamper erg fijn is qua lamellen en uit meerdere lagen bestaat.
Dat is nadelig bij invriezen, maar voordelig in de afmetingen van de totale unit.
De Europese modellen, zijn vaak grover qua lamellen en zijn vaak slechts enkel uitgevoerd.
De hele wisselaar heeft dan dezelfde temperatuur en geen last van meerdere lagen.
De unit word vaak wel groter.
Het lijkt erop dat ze meer geschikt zijn voor vochtigere omstandigheden in west Europa.
[
Voor 24% gewijzigd door
Oxellaar op 14-11-2019 23:16
]