@
Peternieuwbouw ik ben niet helemaal objectief (slachtoffer van Nathan praktijken)
Je kunt hier in ondergrond modellen zoeken naar hoe de grond in jouw omgeving is:
https://www.dinoloket.nl/ondergrondmodellen
Als je regis v2.2 optie neemt kun je op de kaart inzoomen naar je woon locatie, dan in de buurt naar bestaande boringen zoeken. Geen garantie dat de grond gelijk is maar zou geen enorm verschil moeten zijn.
Dan staat er hier wat genoemd over opbrengst van bodemlagen:
https://warmtepomp-weetje...nergie-warmtepomp/#normen
Droog sediment, opbrengst 20 Watt / meter
Vast gesteende met water verzadigd; 50 Watt / meter
Kiezel, zand, droog; < 20 Watt / meter
Kiezel, zand, water voerend; 55 – 65 Watt / meter
Klei, leem, vochtig; 30 – 40 Watt / meter
Kalksteen (massief); 45 – 60 Watt / meter
Zandsteen; 50 – 65 Watt / meter
Zure stollingsgesteenten (bv graniet); 50 – 70 Watt / meter
Basische stollingsgesteenten (bv basalt); 35 – 55 Watt / meter
Gneis; 60 – 70- Watt / meter
Ik heb dat keurig opgezocht en uitgewerkt. Alleen hebben ze hun reet er denk ik me afgeveegd. Nooit enige reactie op gekregen.
Bereid je voor dat je als een klein kind behandeld wordt, men denk precies te weten wat ze doen en als je vragen stelt zeur je. En alles wat je zelf uitzoekt telt blijkbaar niet.
Voor wat betreft de prijs, ik dacht dat ik al veel betaald had met €7700 (120 meter boring)
Het boren in klei en zand (almere) duurde een keer 2-3 uur. (dat was boren alleen, voorbereiding en afwerking waren ook paar uur, maar het gaat om extra gat boren wat dan in die 2-3 uur zou kunnen mijn inziens)
Gat erbij boren zou je niet heel veel meer mogen kosten, alleen moet er een tichelman in, maar die was zo uit mijn hoofd €300 of zoiets. Ook moet er een extra tyleen slang in, maar dat is ook maar paar honderd euro.
De boorwagen is er toch, dus wat moet het extra kosten ? Keer €1500 ?
Update: ik kwam op tussen de 5.1 en 5.6 kW uit afhankelijk van wat er in de laatste 40 meter zit. Daar zijn minder boorgegevens van en alleen bronnen iets verder weg (paar honderd meter tot kilometer) wijken toch wel af in die lagen.
De WVB is
Transmissie 5484 W
Ventilatie 2396 W
Totaal 7879 W
Nathan gaf aan dat de bron 6.1 kW is en dat de WP ook 2 kW levert wat dan samen wel de 7880 watt is.
Dus ze rekenen (volgens de norm) dat 1 kW electrisch in een WP stoppen die 5 kW thermische energie opwekt (COP = 5) dat je die kan gebruiken voor 6 kW warmte verlies
Mijn broek zakt er zeg maar vanaf.
Maar ze hebben het zo druk, ze kunnen maar wat vragen en zeggen je recht in je gezicht dat ze hun werk volgens normen en procedures doen en dat het zo goed is.
Ik zal een Nathan How Low can you go thread gaan starten, kunnen mijn mede benadeelden meedoen wie het snelste op de 0 komt.
Ik zit op 1.8 vandaag om 09:00 systeem had een nacht run verwarmingsbedrijf gedaan. Rond 02:00 gestart en iets na 09:00 klaar.
[
Voor 24% gewijzigd door
jacovn op 04-12-2019 08:38
]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase