Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste
Acties:

• jackhighland
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 19-03 16:33
Is het te makkelijk om dan de RBE gewoon op 16 graden te zetten, als je het 18 graden wilt hebben?
Het vinkje bij verwarmen knippert overigens altijd.... de pomp is in 2 weken tijd 1 keer uit geweest met de melding Geen vraag of iets dergelijks.
Op welke indicatie stopt de pomp dan ooit met verwarmen? lig niet op ingestelde temperatuur.

@Matis nog meer tips machine qua instellingen?

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:13
Je kunt wel in menu van de WP kijken welke temperatuur uit de bron komt en wat terug gaat.

Ook kun je mee doen aan de Nathan wedstrijd “how low can you go”

Ik zit nu op 2.3 bron uit en -1.7 de bron weer in. (Althans om 05:00 vanochtend)
In de handleiding van de RBE kun je wel dingen over de stooklijn vinden. Als je ook een buitentemperatuur meter hebt kun je instellen hoeveel de buiten temperatuur en de RBE van invloed zijn.

En als het binnen 21 is en de RBE op 18 staat zou de WP weinig moeten doen, wellicht wel afgelopen nacht als de temperatuur relatief hard zakt, dan begint de WP maar alvast te stoken.
Dus dat geeft een beetje aan dat je waarschijnlijk de setting zo hebt dat er meer naar buitentemperatuur gekeken wordt dan naar de RBE

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:24

Matis

Rubber Rocket

@jackhighland ik heb niets veranderd aan de instellingen van de RBE of WP. Ik vind onze instellingen prima. Het enige waar ik de pomp meer help is tijdens de omslag van koelen naar verwarmen of andersom. Want soms verwarmde hij in de nacht en koelde overdag. Dat vond ik twee keer zonde.

Zodoende zet ik dan in de zomer het verwarmen uit en in de winter het koelen.
De WP kijkt volgens mij naar de gemiddelde buitentemperatuur en niet de actuele.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07:06
jackhighland schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:14:
Is het te makkelijk om dan de RBE gewoon op 16 graden te zetten, als je het 18 graden wilt hebben?
Het vinkje bij verwarmen knippert overigens altijd.... de pomp is in 2 weken tijd 1 keer uit geweest met de melding Geen vraag of iets dergelijks.
Op welke indicatie stopt de pomp dan ooit met verwarmen? lig niet op ingestelde temperatuur.

@Matis nog meer tips machine qua instellingen?
Als de pomp niet uit gaat als de temperatuur al bereikt is dan draait hij puur op stooklijn, zonder naregeling. Bij ons staat de stooklijn op 27,5/-20 17,5/17,5 met delta t 4. We hebben wel Alpha home naregeling, dus niet RBE. Aanvoertemperatuur is bij 0 graden buiten rond de 28,5. En we hebben geen wtw. Overdag draait de pomp nauwelijks door zoninval. Bij jullie kan de stooklijn nog wel lager dus.
Ik zou wel even een belletje wagen dat ze komen kijken waarom de pomp niet uit gaat.
Warm water staat hier op 55 met hysterese 4, standaard staat dat op 2, maar dan maakt hij heel vaak warm water. Elektrisch naverwarmen kan uit. Legionella gaat ook dood bij 55. In Scandinavië zijn de regels ook op 55 graden.
Kijk ook na verwarmingsgrens, onder deze buitentemp kan hij gaan verwarmen, staat op 17 hier, koelen op 19. Dan heb je dus niet dat er overdag gekoeld wordt en snachts verwarmd.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Ik ga het topic nog grotendeels even doornemen maar zijn er zo op voorhand al tweakers met een Itho Daalderop WPU-75 ? (4e generatie met 200L boiler, liefst in combinatie met de Autotemp units voor zoneregeling).

Mijn woning is eind september opgeleverd met bovenstaande config maar feitelijk is alleen de stekker in het stopcontact gedaan, zaken bijgevuld en de hoofd thermostaat is aangesloten. Nadere inrichting zou snel volgen na oplevering. Jullie begrijpen al, de onderaannemer heeft natuurlijk geen tijd gehad of zeer binnenkort beschikbaar en de discussie met de bouwer laat ik hier even buiten het topic :+ .
Nu wil ik zelf eens kijken wat ik kan doen want ik zit met een aantal zaken die volgens mij anders moeten kunnen:

* De warmtepomp maakt vooral in de nachten veel lawaai en aangezien wij er naast slapen wil ik dat beperken.
* Gisteravond voor het eerst zonder warm water gezeten en dit terwijl de kinderen ruim 2 uur voor mij een korte douche hadden genomen (niet eens in bad). In de tussentijd is de boiler dus gek genoeg niet bijgevuld
en was de temp slechts 10.2 graden.
* Zoneregeling werkt helemaal niet waardoor het in de gehele woning 21.5 graden is. Dit vindt ik op de slaapkamers gewoon te warm maar is dus voorlopig niet anders. Ik heb wat docu gevonden om dat in te regelen maar lijkt zonder speciaal gereedschap/tools niet te doen?

Belangrijkste is voor nu echter dat het lawaai in de nachten zoveel mogelijk beperkt wordt en dat hij zodra er warm water vraag geweest is, ook direct gewoon weer bijvult om latere vraag ook weer goed aan te kunnen.
Hiervoor heb ik op de hoofd thermostaat nu gekozen voor de "comfort" stand. Volgens de Itho boekjes zou dit ervoor moeten zorgen dat hij altijd na warm water vraag, weer gaat bijvullen en de temp op/rond de 55 graden zal houden, klopt dit?

Ook zou ik graag wat dingen willen controleren en/of de mogelijkheid hebben om dit (remote) uit te lezen, ik kan hier echter niets over vinden. Zijn er tweakers die toevallig weten of dit kan?
En welke waarden moet ik in de gaten houden om te weten of hij nu niet onnodig staat te pompen/verwarmen bijvoorbeeld?
Ik heb nu meerdere malen geconstateerd dat er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat en er ook geen warm water vraag is in de woning maar dat hij toch zeker 1 uur vol lawaai maakt, 5 minuten stil is en vervolgens weer een uur aanslaat. Dat lijkt mij niet normaal?

En als laatste staat de thermostaat nu op verwarmen en koelen stand. Dat laatste lijkt mij in de winter niet nodig? Scheelt het als ik nu alleen verwarmen stand kies of is dat juist niet de bedoeling?

Als bovenstaande vragen onzin blijken of al veelvuldig gevraagd zijn dan zal ik ze verwijderen naarmate ik ze tegenkom in het lezen van het topic :) .

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 21-11-2019 19:32]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• jacovn
Als je verwarmen en koelen aan het staan heb je kans dat hij rond je gewenste punt gaat koelen en verwarmen. Dus als de verarming iets doorschiet, de koeling aan slaat en anders om,
Er zijn setting normaal voor vanaf temperatuur koelen, en waaronder verwarming mag.
Als die echter verkeerd staan kun je zowel koelen als verwarmen hebben. Dat is energetisch erg inefficient.

Het beste is maar gewoon een stook en een koel seizoen hebben en ofwel verwarmen ofwel koelen uit zetten. Het is in ieder geval het simpelste als je niet alle settings en thresholds snapt of weet te vinden.

• GeeMoney
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:08:
Als je verwarmen en koelen aan het staan heb je kans dat hij rond je gewenste punt gaat koelen en verwarmen. Dus als de verarming iets doorschiet, de koeling aan slaat en anders om,
Er zijn setting normaal voor vanaf temperatuur koelen, en waaronder verwarming mag.
Als die echter verkeerd staan kun je zowel koelen als verwarmen hebben. Dat is energetisch erg inefficient.

Het beste is maar gewoon een stook en een koel seizoen hebben en ofwel verwarmen ofwel koelen uit zetten. Het is in ieder geval het simpelste als je niet alle settings en thresholds snapt of weet te vinden.
Op de warmtepomp zelf zit helemaal geen display of iets dergelijks alleen 2 druk meters en die staan rond de 2 bar.
Ik heb de comfort stand aangezet op de hoofd thermostaat en nu gaat hij in ieder geval direct na een warmtevraag weer de boiler bijvullen en verwarmen. Dat is in ieder geval de bedoeling in een huishouden van 4 met verschillende werk en dus douche tijden. Wellicht niet het meest economische maar comfort en gemak staat wat mij betreft op 1.

Nu vraag ik mij af hoe dat apparaat weet wanneer het zogenaamd laag tarief stroom is want volgens de leverancier die ik telefonisch heb gesproken maakt de pomp in de nachten het meeste lawaai omdat dat het goedkoopste zou zijn. Ik heb echter 1 stroomtarief en een berg panelen op het dak dus nu met salderen maakt het niet uit maar straks moet hij zoveel mogelijk overdag natuurlijk aan de gang en het liefst nu ook want dan heb ik in de nacht geen herrie :) .

• Tijmen0000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 05-04 23:35
Dag allemaal,
Momenteel moeten we keuzes maken In het meerwerk voor onze nieuwbouw woning. We krijgen een grondwarmtepomp van Nibe met een 180 liter boiler. Met drie kids gaan we zelf op de zolder slapen. Maaaarrr die heeft standaard geen vloerverwarming, (überhaupt geen verwarming), dat is een optie van 3400 euro.
In onze huidige woning hebben wel vloerverwarming op de zolder, maar die staat eigenlijk nooit aan (op een reguliere gas CV). Maar in de zomer is de koelfunctie natuurlijk wel fijn op die zolder... Vraag is dus, is het die 3400 euro waard of kunnen we beter kiezen voor een airco? Met wel weer de bijkomende electra kosten uiteraard...

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 06-04 21:36
Tijmen0000 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:54:
Dag allemaal,
Momenteel moeten we keuzes maken In het meerwerk voor onze nieuwbouw woning. We krijgen een grondwarmtepomp van Nibe met een 180 liter boiler. Met drie kids gaan we zelf op de zolder slapen. Maaaarrr die heeft standaard geen vloerverwarming, (überhaupt geen verwarming), dat is een optie van 3400 euro.
In onze huidige woning hebben wel vloerverwarming op de zolder, maar die staat eigenlijk nooit aan (op een reguliere gas CV). Maar in de zomer is de koelfunctie natuurlijk wel fijn op die zolder... Vraag is dus, is het die 3400 euro waard of kunnen we beter kiezen voor een airco? Met wel weer de bijkomende electra kosten uiteraard...
Voor 3400 kun je makkelijk een lucht/lucht unit aansluiten, en hebt dan tevens het voordeel van échte koeling in de zomer.

De keerzijde is meer stroomverbruik in de winter, al moet je ook beseffen dat de water/water unit ook stroom gebruikt als je vloerverwarming zou aanleggen in die ruimte. Dus de vraag is hoeveel het daadwerkelijk meer is.

Ik neem aan dat je ook WTW hebt, dus echt veel zal er uberhaupt niet verwarmt worden tenzij je 's nachts beneden alles 100% uitzet. Mijn punt, ik denk dat het qua kosten niet veel zal uitmaken en ik zou het dus laten afhangen van andere zaken. Zoals gezegd, de mogelijkheid om extra te koelen, vs lastigheid van lucht/lucht installaties (waar zet je de buitenunit neer) en eventueel strak design van niks aan de muur en tenslotte ook wat je op de vloer wilt leggen in de slaapkamer. Vloerverwarming zonder tegels kan, maar is meestal behelpen. Was je van plan vloerbedekking aan te leggen of hout, laminaat,etc, zou ik een lucht/lucht nemen. Wilde je toch al tegels, zal zelfs met een lucht/lucht unit zo'n tegel toch fijner aanvoelen met vloerverwarming.

Als het dus echt enkel 3400 is, zou ik die secundaire factoren zoals comfort en esthetiek de doorslag laten geven.

Maar dit is alles uiteraard mijn persoonlijke mening.

• Brickman
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 05-04 19:41
GeeMoney schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:56:
[...]

Op de warmtepomp zelf zit helemaal geen display of iets dergelijks alleen 2 druk meters en die staan rond de 2 bar.
Ik heb de comfort stand aangezet op de hoofd thermostaat en nu gaat hij in ieder geval direct na een warmtevraag weer de boiler bijvullen en verwarmen. Dat is in ieder geval de bedoeling in een huishouden van 4 met verschillende werk en dus douche tijden. Wellicht niet het meest economische maar comfort en gemak staat wat mij betreft op 1.

Nu vraag ik mij af hoe dat apparaat weet wanneer het zogenaamd laag tarief stroom is want volgens de leverancier die ik telefonisch heb gesproken maakt de pomp in de nachten het meeste lawaai omdat dat het goedkoopste zou zijn. Ik heb echter 1 stroomtarief en een berg panelen op het dak dus nu met salderen maakt het niet uit maar straks moet hij zoveel mogelijk overdag natuurlijk aan de gang en het liefst nu ook want dan heb ik in de nacht geen herrie :) .
Wij krijgen het kleinere broertje uit de familie, een Itho Daalderop wpu45i (4g) met 200l boiler. Echter wordt onze woning pas ergens in februari op geleverd. Tegen die tijd kan ik zeker mee zoeken als er nog vragen zijn om het een en ander te monitoren.

Wel apart dat er geen display lid dergelijks op zit en dan je alles via de thermostaat moet oplossen.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 15:53
Tijmen0000 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:54:
Dag allemaal,
In onze vorige nieuwbouw woning hadden we niet gekozen voor vloerkoeling op zolder,daar hebben we spijt van gehad. Op de warme zomerdagen werd en bleef het daar 27+ graden.

In de huidige woning hebben we het wel en wordt het op dergelijke dagen maximaal 24,5 overdag en is het in de ochtend weer rond de 23.

Los daarvan hoe meer koeling met de bron hoe beter je de bodem regenereert.

Wij zijn dus blij dat we nu wel zolder koeling hebben en voor ons werkt koelen met de vloer koeling goed genoeg om het ervaren comfort flink te verhogen.

• Leejow(saait)
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:56
GeeMoney schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:56:
[...]

Hier nog een Itho WP gebruiker sinds een jaar.
Bediening kan afaik inderdaad alleen via de MFT (de thermostaat die er bij wordt geleverd).
Als je hem op eco hebt staan zal hij inderdaad pas tussen 23:00 en 6:00 gaan opwarmen, die tijden zijn dus vooraf ingesteld. Als je een enkeltarief hebt via je energieleverancier is dit totaal zinloos en kan je hem gewoon op comfort zetten.
Mocht het zeldzaam zijn dat het water op is, en je hebt dubbeltarief dan kan je via de MFT je actuele watertemp opvragen en eventueel ‘boosten’ zodat hij direct gaat verwarmen.

Ik heb tevergeefs ook internet afgestruind voor meer informatie of toegang tot de warmtepomp, maar helaas is itho erg gesloten. Mocht iemand meer weten of willen uitproberen houd ik mij aanbevolen.

hier kan je de handleiding vinden van de MFT. Met name ook handig voor de extra koeling voor de zomer.

[Voor 8% gewijzigd door Leejow(saait) op 22-11-2019 21:29]

• GeeMoney
  • Nu online
@Leejow(saait) dank voor je bericht. Dat boosten duurt evengoed nog aardig lang.
Hij was van de week dus 10.2 graden gaf de MFT aan en ik drukte op boost maar na 20min was hij pas 17.8 ofzo. Ik ben maar onder de douche vandaan gestapt. Die tijden moeten in te stellen zijn net als dat er toch veel meer uit te lezen moet zijn zou je zeggen.

Ik heb hem in ieder geval op comfort gezet en dat lijkt qua boiler en temp inderdaad nu een stuk beter. (Als in continu vol/warm).
Ook kan je hem blijkbaar niet op alleen verwarmen zetten, de MFT heeft 3 standen: x dagen uit, warmen en koelen, dubbel koelen.
Wel gek want voor mijn gevoel koelt hij inderdaad af en toe de vloer omdat het opwarmen langer doorloopt en daardoor dus soms hoger oploopt dan ingesteld of met de zon in huis loopt hij ook soms op en is de vloer savonds dus koud ipv lauw. Ook dat moet toch in te stellen zijn zou je zeggen.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 13:38
GeeMoney schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:36:
@Leejow(saait) dank voor je bericht. Dat boosten duurt evengoed nog aardig lang.
Hij was van de week dus 10.2 graden gaf de MFT aan en ik drukte op boost maar na 20min was hij pas 17.8 ofzo. Ik ben maar onder de douche vandaan gestapt. Die tijden moeten in te stellen zijn net als dat er toch veel meer uit te lezen moet zijn zou je zeggen.

Ik heb hem in ieder geval op comfort gezet en dat lijkt qua boiler en temp inderdaad nu een stuk beter. (Als in continu vol/warm).
Ook kan je hem blijkbaar niet op alleen verwarmen zetten, de MFT heeft 3 standen: x dagen uit, warmen en koelen, dubbel koelen.
Wel gek want voor mijn gevoel koelt hij inderdaad af en toe de vloer omdat het opwarmen langer doorloopt en daardoor dus soms hoger oploopt dan ingesteld of met de zon in huis loopt hij ook soms op en is de vloer savonds dus koud ipv lauw. Ook dat moet toch in te stellen zijn zou je zeggen.
Dat is een van de redenen dat ik een elektrische doorstromer heb opgehangen in het sww circuit, altijd warm water. Is wat mijn vrouw eiste, die wilde dat daarmee geen gezeik was. En hier duurt een sww run circa 40 minuten en dat is dan 35 graden naar 46 graden, de rest doet de doorstromer. En dan verwarm ik alleen de top van mijn 800 liter boiler. Dus verwacht geen wonderen van het opwarmen, er moet behoorlijk wat energie in en dat kost tijd.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06-04 20:00
GAEvakYD schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:13:[...]
HD = Hochdruck Kältekreis
ND = Niederdruck

HD = 11.33bar en ND = 4.56 bar
Dit lijkt mij de druk aan beide kanten van de compressor, van het koudemiddel in de koelkring zelf. (Anders spoot het water (met/zonder glycol) al lang ergens uit je installatie.)

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06-04 21:19
Gwaihir schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:47:
[...]

Dit...... (Anders spoot het water (met/zonder glycol) al lang ergens uit je installatie.
🤣 Zie het al helemaal voor me!
Druk 0 op een manometer aan bronzijde is niet ok, dan is het inderdaad wachten op lagedrukstoringen...

• Leejow(saait)
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:56
GeeMoney schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:36:

Als hij op de warm/koel stand staat (dus 1 vlammetje en 1 koel icoontje) dan zou hij in theorie ook gaan koelen als je kamertemperatuur boven je ingestelde temperatuur uitkomt. Echter houdt het systeem ook rekening met de buitentemperatuur, maw. als het buiten vriest en je komt een halve graad boven je ingestelde temp uit dan zal het systeem gewoon 'rusten' en niet direct gaan koelen.

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 26-03 11:12
Wij hebben ook Itho Daalderop, we wonen nu 6 maanden in dit huis. Wij bedienen alleen de ruimtethermostaten en de ruimtes hebben om deze tijd van het jaar precies de gevraagde temperatuur. Het enige wat we, naast de thermostaten instellen, doen is het omzetten van koelen naar verwarmen, wat dus 2 keer per jaar moet gebeuren. We hebben geen inzicht in de werking van de warmtepomp en volgens onze W-installateur moet dat ook zo blijven!!! (we mogen hem bellen als er iets is)

In de zomer was het overal veel te warm doordat we erg veel (zonwerend)glas hebben en geen zonwering: die zijn we nu aan het aanleggen, dus ik hoop dat de temperatuur in huis volgende zomer beter is.

• GeeMoney
  • Nu online
@Leejow(saait) wederom dank. Dan hoef ik mij dus geen zorgen te maken als ik mijn gashaard even bijschakel en de temp daardoor wat hoger oploopt. Met deze buiten temperaturen zou hij dus niets moeten doen. Het koel icoontje verschijnt wel op de MFT waardoor ik dacht dat hij aan de gang ging, kan ik dat nog dubbel checken?
Op de MFT kan ik trouwens niet kiezen om alleen te koelen of alleen te verwarmen. Het is of koelen, dubbel koelen of verwarmen/koelen. (En dus niet alleen verwarmen)

• bosaap22
  • Laatst online: 15:32

bosaap22

Doing things I'm good at.

Wij zijn bezig een nieuw huis te kopen. Een volledig geïsoleerd huis (140 m2 woonoppervlakte & EnergieLabel A) uit 2012 incl. een aardwarmte pomp in eigen beheer. Het betreft een Alpha-Innotec WZS 61 H/K.
De energiekosten van de vorige bewoners (stel met één kind) zijn ongeveer 150 euro per maand. Dat vind ik eerlijk gezegd behoorlijk hoog.
Mijn vraag is of dit vrij normaal is en of hier bijvoorbeeld de Alpha Home app aan te koppelen is om de temperatuur te reguleren? .De oude bewoners hebben de temperatuur altijd standaard op 22 gezet en nooit verlaagd 's nachts. Dit scheen niet wenselijk te zijn, omdat je niet zo snel weer op de juiste temperatuur zit en dus weinig energie bespaart.
Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden met deze aardwarmte pomp?

Dank voor de hulp!

[Voor 22% gewijzigd door bosaap22 op 30-11-2019 15:13]

• jerh
bosaap22 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:07:
Wij zijn bezig een nieuw huis te kopen. Een volledig geïsoleerd huis (140 m2 woonoppervlakte & EnergieLabel A) uit 2012 incl. een aardwarmte pomp in eigen beheer. Het betreft een Alpha-Innotec WZS 61 H/K.
De energiekosten van de vorige bewoners (stel met één kind) zijn ongeveer 150 euro per maand. Dat vind ik eerlijk gezegd behoorlijk hoog.
Mijn vraag is of dit vrij normaal is en of hier bijvoorbeeld de Alpha Home app aan te koppelen is om de temperatuur te reguleren? .De oude bewoners hebben de temperatuur altijd standaard op 22 gezet en nooit verlaagd 's nachts. Dit scheen niet wenselijk te zijn, omdat je niet zo snel weer op de juiste temperatuur zit en dus weinig energie bespaart.
Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden met deze aardwarmte pomp?

Dank voor de hulp!
De wp zal snel iets van 2000 kWh verbruiken, het gemidelde verbruik van een huishouding is 3500 kWh en dan nog wat extra voor all-electric en dan kom je uit op 6000 tot 7000 kWh electra.

7000 x 0.22 = 1540 euro
vastrecht ed valt ongeveer weg tegen de vrijstelling. Hier rekenen ze met 11 maanden voorschot, dus dan kom je aardig in de buurt van die 150 euro. Als er zonnepanelen opliggen, wordt het heel anders

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 15:53
bosaap22 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:07:
...
Mijn vraag is of dit vrij normaal is ......?
Mij lijkt dit vrij hoog, zie deze post voor de warmtepomp data van een jaar.

Qua totaal was het gebruik in onze woning afgelopen 2 jaar tussen de 4800-5000 kWh per jaar. Dus ik vermoed dat het zuiniger moet kunnen dan die €150 per maand.

Je weet bij zo'n bestaande woning natuurlijk nooit hoe ze het gebruikten, misschien draaien er wel veel computers of hebben ze een regendouche of vinden ze slaapkamer ramen in de winter open zo lekker ventileren, etc. Een paar van dat soort zaken en je zit zoals in vorige post benoemd inderdaad wel op dergelijke maandbedragen.

[Voor 9% gewijzigd door Maarren op 30-11-2019 19:32]

• jerh
Maarren schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:11:
[...]

Mij lijkt dit vrij hoog, zie deze post voor de warmtepomp data van een jaar.

Qua totaal was het gebruik in onze woning afgelopen 2 jaar tussen de 4800-5000 kWh per jaar. Dus ik vermoed dat het zuiniger moet kunnen dan die €150 per maand.

Je weet bij zo'n bestaande woning natuurlijk nooit hoe ze het gebruikten, misschien draaien er wel veel computers of hebben ze een regendouche of vinden ze slaapkamer ramen in de winter open zo lekker ventileren, etc. Een paar van dat soort zaken en je zit zoals in vorige post benoemd inderdaad wel op dergelijke maandbedragen.
Qua warmtepomp klopt die 2000 kWh die ik noemde ruwweg. Jij zit gewoon laag met de rest van je energieverbruik. Het gemiddeld verbruik voor een tweepersoon huishouden is ergens tussen de 3000 en 3500 kWh. In een all-electric huis ligt dit vaak los van de warmtepomp nog iets hoger (inductiekoken bijv. )

En ik denk ook dat het wel zuiniger kan, maar ik vind de waardes die aangegeven werden niet heel erg hoog, eerder gemiddeld. En met energie zie je best een behoorlijk aantal afwijkingen. Als je de thermostaat op 18 zet, zal het zeker zuiniger zijn, dus het is ook keuze afhankelijk.

• Peternieuwbouw
  • Laatst online: 29-03 00:07
Misschien niet de juiste plek maar ik kan nog gen topic starten vandaar mijn vraag hier.
Wij bouwen een nieuw huis en daar in komt een l/w warmtepomp van Nibe 10-8. Nu hebben wij gevraagd om daar een Ecoforest te plaatsen de 3-12 grond gebonden. Nu vraagt men 7000 extra voor de warmtepomp en heeft men 12000 euro begroot voor de grondboring. Dit alles lijkt mij wat aan de forse kant. Er is nog geen warmteverlies berekening maar men weet uit ervaring welke pomp het moet worden. Heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij helpen of dit normaal is. In totaal moeten we dus 19000 euro bij betalen.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:24

Matis

Rubber Rocket

Sorry, verkeerd gelezen.

[Voor 96% gewijzigd door Matis op 03-12-2019 17:43]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• xavier_82
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 15:29
Peternieuwbouw schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:46:
Misschien niet de juiste plek maar ik kan nog gen topic starten vandaar mijn vraag hier.
Wij bouwen een nieuw huis en daar in komt een l/w warmtepomp van Nibe 10-8. Nu hebben wij gevraagd om daar een Ecoforest te plaatsen de 3-12 grond gebonden. Nu vraagt men 7000 extra voor de warmtepomp en heeft men 12000 euro begroot voor de grondboring. Dit alles lijkt mij wat aan de forse kant. Er is nog geen warmteverlies berekening maar men weet uit ervaring welke pomp het moet worden. Heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij helpen of dit normaal is. In totaal moeten we dus 19000 euro bij betalen.
Aangezien je niet heel veel informatie levert ga ik vanuit dat je een ecoGeo Basic 3-12 kW bedoeld, bij deze liggen de advies prijzen (2019) tussen de €8.750 en €10.820 (ex btw) afhankelijk de opties die je neemt.

Voor de boring zou je in dit topic terug kunnen lezen wat andere ervoor betaald hebben, wetende dat je in een nieuwbouw woning vanuit kunt gaan van een betafactor 0.8 zonder wtw, heb je een bron nodig van 9,6 kW met de ecoGeo Basic 3-12 kW, ook zou je zelf offertes kunnen vragen bij de wat bekendere boorders.

• Peternieuwbouw
Bedankt voor je reactie, mag ik vragen hoe jij aan deze adviesprijs komt? Voor de boring kom ik prijzen tegen van ongeveer 25 tot 30 euro per meter, ik kreeg te horen van de bouwer dat de laatste boring bij hen 140 meter 12000 euro had gekost, lijkt mij wat aan de dure kant 85 euro de meter. Je hebt het over 9,6 kw hoe diep zal er dan geboord moeten worden en is 1 bron beter dan 2. De ondergrond lijkt redelijk uit leem en klei te bestaan.

• jacovn
@Peternieuwbouw ik ben niet helemaal objectief (slachtoffer van Nathan praktijken)

Je kunt hier in ondergrond modellen zoeken naar hoe de grond in jouw omgeving is:
https://www.dinoloket.nl/ondergrondmodellen
Als je regis v2.2 optie neemt kun je op de kaart inzoomen naar je woon locatie, dan in de buurt naar bestaande boringen zoeken. Geen garantie dat de grond gelijk is maar zou geen enorm verschil moeten zijn.

Dan staat er hier wat genoemd over opbrengst van bodemlagen:
https://warmtepomp-weetje...nergie-warmtepomp/#normen

Droog sediment, opbrengst 20 Watt / meter
Vast gesteende met water verzadigd; 50 Watt / meter
Kiezel, zand, droog; < 20 Watt / meter
Kiezel, zand, water voerend; 55 – 65 Watt / meter
Klei, leem, vochtig; 30 – 40 Watt / meter
Kalksteen (massief); 45 – 60 Watt / meter
Zandsteen; 50 – 65 Watt / meter
Zure stollingsgesteenten (bv graniet); 50 – 70 Watt / meter
Basische stollingsgesteenten (bv basalt); 35 – 55 Watt / meter
Gneis; 60 – 70- Watt / meter

Ik heb dat keurig opgezocht en uitgewerkt. Alleen hebben ze hun reet er denk ik me afgeveegd. Nooit enige reactie op gekregen.

Bereid je voor dat je als een klein kind behandeld wordt, men denk precies te weten wat ze doen en als je vragen stelt zeur je. En alles wat je zelf uitzoekt telt blijkbaar niet.

Voor wat betreft de prijs, ik dacht dat ik al veel betaald had met €7700 (120 meter boring)
Het boren in klei en zand (almere) duurde een keer 2-3 uur. (dat was boren alleen, voorbereiding en afwerking waren ook paar uur, maar het gaat om extra gat boren wat dan in die 2-3 uur zou kunnen mijn inziens)

Gat erbij boren zou je niet heel veel meer mogen kosten, alleen moet er een tichelman in, maar die was zo uit mijn hoofd €300 of zoiets. Ook moet er een extra tyleen slang in, maar dat is ook maar paar honderd euro.
De boorwagen is er toch, dus wat moet het extra kosten ? Keer €1500 ?

Update: ik kwam op tussen de 5.1 en 5.6 kW uit afhankelijk van wat er in de laatste 40 meter zit. Daar zijn minder boorgegevens van en alleen bronnen iets verder weg (paar honderd meter tot kilometer) wijken toch wel af in die lagen.

De WVB is
Transmissie 5484 W
Ventilatie 2396 W
Totaal 7879 W

Nathan gaf aan dat de bron 6.1 kW is en dat de WP ook 2 kW levert wat dan samen wel de 7880 watt is.

Dus ze rekenen (volgens de norm) dat 1 kW electrisch in een WP stoppen die 5 kW thermische energie opwekt (COP = 5) dat je die kan gebruiken voor 6 kW warmte verlies

Mijn broek zakt er zeg maar vanaf.

Maar ze hebben het zo druk, ze kunnen maar wat vragen en zeggen je recht in je gezicht dat ze hun werk volgens normen en procedures doen en dat het zo goed is.

Ik zal een Nathan How Low can you go thread gaan starten, kunnen mijn mede benadeelden meedoen wie het snelste op de 0 komt.

Ik zit op 1.8 vandaag om 09:00 systeem had een nacht run verwarmingsbedrijf gedaan. Rond 02:00 gestart en iets na 09:00 klaar.

[Voor 24% gewijzigd door jacovn op 04-12-2019 08:38]

• xavier_82
Peternieuwbouw schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:19:
Bedankt voor je reactie, mag ik vragen hoe jij aan deze adviesprijs komt? Voor de boring kom ik prijzen tegen van ongeveer 25 tot 30 euro per meter, ik kreeg te horen van de bouwer dat de laatste boring bij hen 140 meter 12000 euro had gekost, lijkt mij wat aan de dure kant 85 euro de meter. Je hebt het over 9,6 kw hoe diep zal er dan geboord moeten worden en is 1 bron beter dan 2. De ondergrond lijkt redelijk uit leem en klei te bestaan.
Ik heb via een Spaans distributeur de prijslijst van 2019 kunnen bemachtigen, vandaar dat ik je die prijzen kon geven. Ik heb zelf ook een ecoGeo Basis maar dan 5-22kW.

Destijds in 2017 heb ik 2 boringen van 170m voor ongv. € 8.500 (incl. btw) laten doen, oorspronkelijke waren het 3 van 160m voor hetzelfde geld, maar heb na overleg met de Nederlandse importeur gekozen voor 2 boringen en iets dieper met een ecoAir erbij voor een kleine meergeld.

Uitgaande dat klei/leem gem. 35w/m is heb je dan 1 bron nodig van 290m of 2 van 145m en zo heb je een bron van 10kW, let wel op dat als je meerdere bronnen neemt deze minimaal 10m uit elkaar moeten zijn anders kunnen ze elkaar beïnvloeden.

• jerh
jacovn schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:38:

Ik zal een Nathan How Low can you go thread gaan starten, kunnen mijn mede benadeelden meedoen wie het snelste op de 0 komt.

Ik zit op 1.8 vandaag om 09:00 systeem had een nacht run verwarmingsbedrijf gedaan. Rond 02:00 gestart en iets na 09:00 klaar.
Dan zakt het wel relatief langzaam tov je eerdere bericht, dat valt mij nog mee. Ik start nog steeds boven de 10 graden en dat stabiliseert na een uur ergens tussen de 9 en 10 graden.

• jacovn
jerh schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:02:
[...]

Dan zakt het wel relatief langzaam tov je eerdere bericht, dat valt mij nog mee. Ik start nog steeds boven de 10 graden en dat stabiliseert na een uur ergens tussen de 9 en 10 graden.
Vannacht 1.4 als dieptepunt. Ik vrees wel op de 0 te komen..

• Peternieuwbouw
@xavier_82 bedankt voor je info. Weet je toevallig ook wat een boiler van 300 kost. Het zal wel een Ecoforest basis worden, bedankt voor je hulp

• xavier_82
@Peternieuwbouw adviesprijs voor een ecoforest T-DW 300 is €1.395.

• Peternieuwbouw
@jacovn @xavier_82 inmiddels bij de installateur geweest. Die gaven aan de bron te laten Boren. Door Duratherm. Nu lees ik hier op het forum ook iets over Nathan praktijk, hierin wordt Duratherm met 1 adem genoemd, is dit de zelfde partij. Iemand ervaring met deze partij, hoor graag van jullie bvd Peter

• xavier_82
@Peternieuwbouw Nee, zijn niet hetzelfde bedrijf.
Voorzover ik heb begrepen is Nathan de “importeur” van Alpha Innotec wp, die alles in-huis heeft en doet de bron boringen tot installatie voornamelijk zelf, tenzij ze dat uitbesteden.

Duratherm is grotendeels meer een grondboorder.

Mijn bron is ook door Duratherm geboord, en alles is netjes verlopen van klik melding tot grondmonsters en boringen. _/-\o_

• jacovn
@Peternieuwbouw Nathan is importeur van onder andere Alpha Innotec en hebben zelf een onderdeel wat grond boringen doen, en ze huren ook 3e partijen in om boringen te doen.
Zo’n partij is ook bij ons geweest en die boren gewoon de diepte die ze door gegeven krijgen, nemen monsters en vullen rapport in (wat ik ooit nooit gekregen heb over de grond opbouw)

Die boorder heb ik op zich goede herinneringen aan. Die konden en wilden alles beantwoorden wat ik vroeg. Alleen over bron capaciteit wisten ze niets. Ze hadden gewoon een haspel met een rol, moesten 120 meter boren en gingen tot 125 meter omdat de put wel eens wat inzakt als ze de boor terug trekken. Maar dat is niet echt veel geweest, en hij dacht dat er 124 meter de grond in gegaan is.

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:34
jacovn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:08:
[...]

Vannacht 1.4 als dieptepunt. Ik vrees wel op de 0 te komen..
Ik ben afgelopen weekend al op -0,7 oC geweest (dus dan heb ik het over retour uit de bron). De aanvoer naar de bron was -4,6 oC.
https://i.imgur.com/Bs8TaO0.png

Voorlopig sta ik boven in het klassement _/-\o_ 8)7

Ik heb inmiddels dus wel de garantieprocedure gestart. Dhr. Nathan heeft mij afgelopen winter namelijk persoonlijk gegarandeerd dat mocht deze winter de retour uit de bron weer onder nul komen dan krijg ik gratis een tweede bron erbij.

Wordt vervolgd .....

• jacovn
KC27 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:43:
[...]

Ik ben afgelopen weekend al op -0,7 oC geweest (dus dan heb ik het over retour uit de bron). De aanvoer naar de bron was -4,6 oC.
[Afbeelding]

Ik heb inmiddels dus wel de garantieprocedure gestart. Dhr. Nathan heeft mij afgelopen winter namelijk persoonlijk gegarandeerd dat mocht deze winter de retour uit de bron weer onder nul komen dan krijg ik gratis een tweede bron erbij.

Wordt vervolgd .....
Hmm, dat is minder. Hopenlijk geen discussie over: “je binnen temperatuur was 21 graden, en de bron is uitgemeten op 20 graden” of “jullie douchen te lang”

Hou ons op de hoogte..

Ik zie 1.0 nu. Ben dus ook op weg.
Even gezakt naar 0.8 zelfs..

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 05-12-2019 07:54]

• jerh
KC27 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]

Wordt vervolgd .....
Hoopte hij dan dat door te koelen in de zomer de bron zou regeneren of zo? Of een hele warme winter.

Als er niks veranderd krijg je toch gewoon ruwweg dezelfde resultaten.

En overigens sta je natuurlijk onderaan in het klassement :)

Ik denk dat het gewoon verkeerde zuinigheid is, als ik hoorde wat @jacovn betaalde, dan hadden er ook wel meer meters geboord kunnen worden.

Hoop dat je tuin niet teveel op zijn kop moet, want voor een beter resultaat heb je gewoon meer meters nodig.

• jacovn
Dan
jerh schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:52:
Hoopte hij dan dat door te koelen in de zomer de bron zou regeneren of zo? Of een hele warme winter.
Ik kreeg zelfs te horen dat ik te veel koelde, want het was top koeling, dus 2-3 graden beneden buiten temperatuur was waar het voor bedoeld is..

• KC27
jerh schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:52:
[...]

Als er niks veranderd krijg je toch gewoon ruwweg dezelfde resultaten.

En overigens sta je natuurlijk onderaan in het klassement :)

Ik denk dat het gewoon verkeerde zuinigheid is, als ik hoorde wat @jacovn betaalde, dan hadden er ook wel meer meters geboord kunnen worden.

Hoop dat je tuin niet teveel op zijn kop moet, want voor een beter resultaat heb je gewoon meer meters nodig.
Het verhaal was toen:
"Je hebt voor het droogstoken de warmtepomp gebruikt en nu is de bron uitgeput, leeggelurkt.
Als je komende zomer de bron weer regenereert zijn alle problemen over".
Ik heb afgelopen zomer wel gekoeld. Die koeling deed het prima.
De retour van de bron is toen niet boven de 14 oC geweest.
Maar nu zijn de brontemperaturen weer net boven /net onder 0 oC.

• jerh
KC27 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:43:
[...]

Het verhaal was toen:
"Je hebt voor het droogstoken de warmtepomp gebruikt en nu is de bron uitgeput, leeggelurkt.
Als je komende zomer de bron weer regenereert zijn alle problemen over".
Ik heb afgelopen zomer wel gekoeld. Die koeling deed het prima.
De retour van de bron is toen niet boven de 14 oC geweest.
Maar nu zijn de brontemperaturen weer net boven /net onder 0 oC.
Poe.... wat je koelt is niet in verhouding tot wat je verwarmt. Ik geloof dat er normaal gerekend wordt met 2000 uur verwarmen en 500 uur koelen. En met verwarmen trek je ook nog met een veel groter vermogen aan de bron. Een huis droogstoken kost in het eerste jaar zeker extra energie.

Dan zou ik zeker die garantie claimer, dat wordt echt niet beter.

Als voorbeeld hoe het ook kan, net een run die startte om 07.30 uur en tot 11.45 uur liep, bron temperatuur aan het einde 9.1 graden.

• Gwaihir
jacovn schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:38:
Kiezel, zand, droog; < 20 Watt / meter
Kiezel, zand, water voerend; 55 – 65 Watt / meter
[..]
Gat erbij boren zou je niet heel veel meer mogen kosten, alleen moet er een tichelman in, maar die was zo uit mijn hoofd €300 of zoiets. Ook moet er een extra tyleen slang in, maar dat is ook maar paar honderd euro.
Dank voor die link. Zo te zien mag ik zand en meer zand verwachten, Maar kan ik daar ook ergens zien of het water voerend is?

Een Tichelman hoeft volgens mijn installateur niet. Ik krijg medio januari drie bronnen en op elk zit een flow meter en een regelkraan. Stel je 1x de flow gelijk in, dan blijft hij dat ook nagenoeg bij verschillende toerentallen van de pompen zo wordt mij verteld (ik krijg er een klein pompje bij op dezelfde bron).

• Cpt.Chaos
Een pompje erbij, weer iets wat energie vreet. Neem een tichelmann, dat is hoe het hoort.

• Gwaihir
Dat pompje heeft niets met de flow-verdeling over de bronnen te maken. Ik geef slechts aan dat naast de warmtepomp nog een kleiner apparaat gebruik maakt van de bron, d.m.v. een kleinere eigen pomp, vandaar de pompen.

Wat bedoel je met 'hoort zo'? Het lijkt helemaal niet gebruikelijk om een Tichelmann apparaat mee te leveren. Ik vraag me af onder welke omstandigheden dit wel / niet uiterst gewenst is.

En dan vraag ik me ondertussen ook af wat met 'een Tichelmann' nu eigenlijk bedoeld wordt. Op op 't web vind ik het als principe voor passieve verdeling: gelijke flow door gelijke weerstand. Op die link wordt een bronverdeler met flow meters als beter gezien. Met zo'n bronverdeler corrigeer je ook de ongelijke weerstand, lijkt me. Dus wat voor (ander) ding bedoelen degenen die zeggen dat er ergens 'een Tichelmann tussen moet' nu eigenlijk?

• jacovn
Een tichelmann zal wel goedkoper zijn dan flowmeters, kleppen, regelaars etc.

Je zult wel zelfde diameter en lengte buis moeten gebruiken.

Als ze bij mij een 2e bron moeten maken op minimaal 10 meter afstand dan zal het naast de garage moeten, dan kunnen ze wel een lus in de tuin leggen om gelijke afstand te realiseren.

https://warmtepomp-weetje...teerd/tichelmann-systeem/

[Voor 9% gewijzigd door jacovn op 06-12-2019 10:56]

• jwdrijver
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 15-03 16:56
Op de meeste plaatsen in Nederland is grondwater beschikbaar. Dan heb je altijd 10 à 11 grC beschikbaar en voor de aanleg hoef je minder te boren waardoor de kosten ruwweg halveren. Zie mijn eerdere opmerkingen in dit topic.

• jacovn
Maar open bronnen word de provincie vast niet zo blij mee in een dorp of stad.

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: oktober 2018
Achterhoek: twee boringen van 100 meter voor €9000

• jwdrijver
Euro 45 per meter?

• Jan Vlaanderen
€9000 : 200 = €45/m

• barbuitenhuis
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:37
We zijn de keuze aan het maken tussen een W/W (gesloten of open bron) en L/W WP.

Is het ook mogelijk om een bron aan te sluiten onder regeling: Onttrekking voor beregening, bevloeiing of veedrenking, Gemiddeld mag je dan 12m3/uur oppompem

Het idee zou zijn: grondwater oppompen onder de regeling van het sproeien van de tuin. Daarna lozen op de sloot, vijver bijvullen of in de zomer sproeien van de tuin

Voordeel: geen vergunning of meldingsplicht, goedkope bron van 10 meter diep zonder allerlei certificeringen.

Nadeel: extra warmtewisselaar, aansturing extra pomp, risico op verbod oppompen grondwater als het echt heel warm is in NL.

Vraag: zijn er al soortgelijke installaties, is 12 m3/uur voldoende (volgens mijn berekening wel).

• jacovn
Hmm is dat wat je wilt, grondwater op pompen en afgekoeld lozen in je omgeving ? (Of in de zomer opgewarmd)

• jwdrijver
Ik doe niet anders al 15 jaar. Wel vanaf 60 m diep omdat er toen pas minder ijzer in het water zat. De hoogste SCOP die met bodemenergie mogelijk is.

• jacovn
Maar is een open bron idee niet het water weer op dezelfde diepte inbrengen een stuk verder ?

zoiets: https://www.wkonederland.nl/bodemenergie/open-bron-systeem/

Dat is toch wat anders dan oppompen en lozen op oppervlakte water ?

• Cpt.Chaos
Ander onderwerp tussendoor. Misschien zelfs een eigen topic waard maar ik kan altijd hier beginnen.
Hoe zit het met het stilstandverlies van jullie ingebouwde boilervaten? Bij ons staat de temperatuur op 55 met deltaT van 4, en in 12 uur komt de temperatuur onder de setpoint, dat is dus een verlies van bijna 70 Watt.
Is dat niet veel voor een moderne boiler? Hoe zit dat bij jullie vaten?
En als dat veel is, het lijkt me lastig na te isoleren, hoogstens met wat alu noppenfolie hoewel ik niet weet of dat veel op zal leveren....

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Cpt.Chaos schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:56:
Ander onderwerp tussendoor. Misschien zelfs een eigen topic waard maar ik kan altijd hier beginnen.
Hoe zit het met het stilstandverlies van jullie ingebouwde boilervaten? Bij ons staat de temperatuur op 55 met deltaT van 4, en in 12 uur komt de temperatuur onder de setpoint, dat is dus een verlies van bijna 70 Watt.
Is dat niet veel voor een moderne boiler? Hoe zit dat bij jullie vaten?
En als dat veel is, het lijkt me lastig na te isoleren, hoogstens met wat alu noppenfolie hoewel ik niet weet of dat veel op zal leveren....
Ik denk dat in het warmtepompboiler topic meer ervaring met de specifieke warmteverliezen te vinden is.
Ca. 1,6 kWh/24h voor een 180 l (warmtepomp)boiler (55-60°C/20°C) is op zich niet ongewoon, maar natuurlijk niet state-of-the-art. Voor normale boilers met EN-certificaat kan je op Internet berekeningen maken c.q. energielabels opzoeken.
Als ik me niet vergis zou voor een aparte 200l boiler een warmteverlies van rond de 1 kWh/24h geen probleem moeten zijn (label A), waarschijnlijk wel wat duurder en moeilijker :Y verkrijgbaar.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Cpt.Chaos
Oef. Dat zou dus een c label zijn. So far dus dat Alpha innotec een topmerk is.
Zal hem maar open maken en kijken of ik wat kan verbeteren...

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Leejow(saait) schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:27:
[...]

Hier nog een Itho WP gebruiker sinds een jaar.
Bediening kan afaik inderdaad alleen via de MFT (de thermostaat die er bij wordt geleverd).
Als je hem op eco hebt staan zal hij inderdaad pas tussen 23:00 en 6:00 gaan opwarmen, die tijden zijn dus vooraf ingesteld. Als je een enkeltarief hebt via je energieleverancier is dit totaal zinloos en kan je hem gewoon op comfort zetten.
Mocht het zeldzaam zijn dat het water op is, en je hebt dubbeltarief dan kan je via de MFT je actuele watertemp opvragen en eventueel ‘boosten’ zodat hij direct gaat verwarmen.

Ik heb tevergeefs ook internet afgestruind voor meer informatie of toegang tot de warmtepomp, maar helaas is itho erg gesloten. Mocht iemand meer weten of willen uitproberen houd ik mij aanbevolen.

hier kan je de handleiding vinden van de MFT. Met name ook handig voor de extra koeling voor de zomer.
Wij hebben ook die Itho WP en de monteur kon allerlei mooie getallen op zijn scherm toveren, wij helaas niet.... De Itho is inderdaad erg gesloten en om het geheel nu zelf te gaan debuggen.... De printplaat zelf ziet er trouwens wel erg simpel uit :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• KC27
Het relatief grote warmteverlies van de boiler heeft mij ertoe gebracht om de settings aan te passen. In plaats van dagelijks opwarmen tot 57 oC doe ik dat nog maar een keer per week (vanwege legionella); de rest van de week pendelt de temperatuur tussen 42 en 47 oC. Bevalt prima. Daarmee sla ik twee vliegen in één klap:
  1. Het kost minder energie om een kWh warmte naar 47 oC te brengen dan naar 57 oC.
  2. De stilstandsverliezen zijn minder.
Ik heb nog niet uitgerekend wat het me scheelt aan elektriciteit.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

KC27 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:59:
Het relatief grote warmteverlies van de boiler heeft mij ertoe gebracht om de settings aan te passen. In plaats van dagelijks opwarmen tot 57 oC doe ik dat nog maar een keer per week (vanwege legionella); de rest van de week pendelt de temperatuur tussen 42 en 47 oC. Bevalt prima. Daarmee sla ik twee vliegen in één klap:
  1. Het kost minder energie om een kWh warmte naar 47 oC te brengen dan naar 57 oC.
  2. De stilstandsverliezen zijn minder.
Ik heb nog niet uitgerekend wat het me scheelt aan elektriciteit.
Alleen argument 2. is valide, argument 1. is een non-argument energie = kWh
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:10:
[...]

Alleen argument 2. is valide, argument 1. is een non-argument energie = kWh
Just my 2 cts
Ta lager = hogere COP.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

I stand corrected! - kWh warmte is het, zeker als je anders nog het elektrische element moet aanspreken.

[Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2019 17:28]

• Armin
dunklefaser schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:26:
[...]

I stand corrected! - kWh warmte is het, zeker als je anders nog het elektrische element moet aanspreken.
Besef wel het volgende: Je gaat echter wel meer warm water gebruiken. Dus ipv X liter 57 graden nu Y liter 47 met Y>X. Immers, als je doucht zul je koud en heet mengen. Nu je koud en minder-heet mengt zul je meer gebruiken om dezelfde eind temperatuur te krijgen.

Dat heeft zowel een comfort probleem (vat sneller leeg) alsook energetisch qua verbruik. Waarschijnlijk zul je netto nog steeds besparen qua kWh omdat de COP opweegt tegen het extra pompen en langer verwarmen, tenzij echter je je vat leeg trekt, omdat dan de unit soms de elektra-spiraal gaat gebruiken als hulpverwarming om lekker snel weer op temperatuur te zijn.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Armin Ik dacht in dit geval eerder aan het gebruik van het elektrische element voor de laatste graadjes om op bijvoorbeeld 60°C te komen. - Maar zoals ik in deze gevallen altijd zeg: meten is weten.

• Cpt.Chaos
Het elektrisch element kan je natuurlijk ook afkoppelen. Hier is hij ook niet aangesloten. Volgens mij wordt deze ook pas aangesproken als de compressor het niet doet of legionella run.

• Armin
dunklefaser schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:06:
@Armin Ik dacht in dit geval eerder aan het gebruik van het elektrische element voor de laatste graadjes om op bijvoorbeeld 60°C te komen. - Maar zoals ik in deze gevallen altijd zeg: meten is weten.
Maar dat kost altijd meer energie dan de pomp gebruiken. Als het doel is energie besparen lijkt me dat niet handig :?

• KC27
Het klopt dat mijn mengkraan nu meer warm water moet bijmengen om ons douchewater op 37 oC te krijgen, maar bij het douchen hebben we nog niet in de kou gestaan. Dus genoeg capaciteit in onze 180 liter boiler.
Gelukkig zijn we - uit milieuoverwegingen - ook geen gebruikers van een regendouche en hebben we het daar na 5 minuten ook wel gezien.
Overige details:
  • Het elektrisch element is niet aangesloten
  • We hebben wtw op het douchewater (voorverwarming van het koude water naar de mengkraan)

• Gwaihir
barbuitenhuis schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:09:
Is het ook mogelijk om een bron aan te sluiten onder regeling: Onttrekking voor beregening, bevloeiing of veedrenking, Gemiddeld mag je dan 12m3/uur oppompem

Het idee zou zijn: grondwater oppompen onder de regeling van het sproeien van de tuin. Daarna lozen op de sloot, vijver bijvullen of in de zomer sproeien van de tuin

[..]
Nadeel: [..]risico op verbod oppompen grondwater als het echt heel warm is in NL.
Ik dacht dat 't max 10m3/uur is. (Dus de beregeningspomp hier is 9,9, zoals velen.) Maar misschien is dat alleen de grens waarboven je 'm aan moet melden - wat dan waarschijnlijk wel met wat verplichtingen komt (controle?).

Die kans op verbod geeft wel aan dat het zo maar onttrekken van water aan de bodem alleen maar om 't weg te laten lopen niet zo'n fraai idee is voor het milieu. Je moet 't dan ook weer infiltreren. (En of dat je lukt is ook locatieafhankelijk. Heb hier 'ns gekeken naar regenwater infiltreren en daarvoor is het hier al te nat.) Het kan wel. Naast @jwdrijver heb ik ook van iemand gehoord die dit in Utrecht doet (Leidsche Rijn meen ik) omdat gesloten op die plek verboden is.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 15:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je buitenaf woont en je hebt grote mestputten of kelders onder je erf, huis of schuren dan kan het wel interessant zijn om die als bron te gebruiken. Tyleenslang erin, regenwater opvangen, overloop naar een sloot of poel en eventueel de inhoud van de put verversen met grondwater als de temperatuur te ver daalt. Ik ken in ieder geval een voorbeeld waar dit gedaan is en (alleen met regenwater).

• Armin
Femme schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:32:
Tyleenslang erin, regenwater opvangen, overloop naar een sloot of poel en eventueel de inhoud van de put verversen met grondwater als de temperatuur te ver daalt.
Dat grondwater lijkt me alleen een beetje associaal. Grondwater zakt al structureel op veel plaatsen in Nederland door overmatig pompen.

Het idee is verder wel goed als je toch al zo'n put had en niet meer gebruikt. Regen is vaak overvloedig, en opslag in zo'n vat met overloop kan dan flink wat warmte opvangen.

Maar ik denk dat dat wel een echte niche oplossing is. Net zoals water uit een beek halen, afkoelenen en dan terugstorten. (En ook dat zal ongetwijfeld niet mogen vanwege milieu regels O-) )

• Jan Vlaanderen
Warmwater vat van 180 liter en temp is ongeveer 45C. Naar 60C eens in de twee weken (Zweedse regel).
Eens in de 24 hr slaat de Nibe pomp weer aan. Dus weinig warmte verlies.
Met 45C valt prima te leven, maar ik heb dan ook een warmtepomp van 16 kW, dus warmt zeer snel op.
Warmtebron is een vijver met daarin tyleenslangen. Zolang de vijver maar groot genoeg is, gaat dat prima.

• sj0nsj44k
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06-04 19:19
Femme schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:32:
Als je buitenaf woont en je hebt grote mestputten of kelders onder je erf, huis of schuren dan kan het wel interessant zijn om die als bron te gebruiken. Tyleenslang erin, regenwater opvangen, overloop naar een sloot of poel en eventueel de inhoud van de put verversen met grondwater als de temperatuur te ver daalt. Ik ken in ieder geval een voorbeeld waar dit gedaan is en (alleen met regenwater).
Dit idee wou ik toevallig net opperen in dit topic. Ik heb thuis nog een paar ondergrondse mesttanks met een berekende capaciteit van 114 kWh/K (de kleinste). Wanneer deze een keer niet meer zijn zou het natuurlijk zonde zijn om ze dicht te gooien.
Ik heb dit topic nog niet helemaal doorgelezen, maar zijn er hier Tweakers die al ervaring met zo een systeem hebben?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Armin schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:02:
[...]

Dat grondwater lijkt me alleen een beetje associaal. Grondwater zakt al structureel op veel plaatsen in Nederland door overmatig pompen.

Het idee is verder wel goed als je toch al zo'n put had en niet meer gebruikt. Regen is vaak overvloedig, en opslag in zo'n vat met overloop kan dan flink wat warmte opvangen.

Maar ik denk dat dat wel een echte niche oplossing is. Net zoals water uit een beek halen, afkoelenen en dan terugstorten. (En ook dat zal ongetwijfeld niet mogen vanwege milieu regels O-) )
Grondwater wordt opgepompt en na afkoeling een stuk verder op weer de grond ingepompt (Saug- und Schluckbrunnen), in principe zou dit geen verandering van het grondwaterpeil veroorzaken, of niet?

Warmte uit oppervlakte water halen (beek, grotere plas) ook als "aquathermie" bekend en wordt in de leidraad van het PBL voor mijn (pilot)wijk als mogelijke warmtebron genoemd (i.c.m. wko).
YMMV

• Gwaihir
dunklefaser schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:22:
[...]
Grondwater wordt opgepompt en na afkoeling een stuk verder op weer de grond ingepompt (Saug- und Schluckbrunnen), in principe zou dit geen verandering van het grondwaterpeil veroorzaken, of niet?
Waar verwijs je naar? Beide recente posters over grondwater hadden het over oppompen en weg laten vloeien.. (Dus NIET over de gebruikelijke werkwijze van 'open bron'.)

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-04 11:28
Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:24:
[...]

Als de pomp niet uit gaat als de temperatuur al bereikt is dan draait hij puur op stooklijn, zonder naregeling. Bij ons staat de stooklijn op 27,5/-20 17,5/17,5 met delta t 4. We hebben wel Alpha home naregeling, dus niet RBE. Aanvoertemperatuur is bij 0 graden buiten rond de 28,5. En we hebben geen wtw. Overdag draait de pomp nauwelijks door zoninval. Bij jullie kan de stooklijn nog wel lager dus.
Ik zou wel even een belletje wagen dat ze komen kijken waarom de pomp niet uit gaat.
Warm water staat hier op 55 met hysterese 4, standaard staat dat op 2, maar dan maakt hij heel vaak warm water. Elektrisch naverwarmen kan uit. Legionella gaat ook dood bij 55. In Scandinavië zijn de regels ook op 55 graden.
Kijk ook na verwarmingsgrens, onder deze buitentemp kan hij gaan verwarmen, staat op 17 hier, koelen op 19. Dan heb je dus niet dat er overdag gekoeld wordt en snachts verwarmd.
Heel goed dit is ook mijn instelling 27,0/-20 17,0 (parallelle verschuiving) met een RBE. Aanvoer temperatuur is ook 27 graden. Warmwater op 41 graden met hysterese van 5K. TDI staat helemaal uit.

Heb er 3 jaar over gedaan om alle problemen met verwarming opgelost te krijgen combinatie van instellingen WP, VV verdelers en installatiewerk dat niet goed was gedaan. Helpt wel als warm in koud juist worden aangesloten op de VV verdelers. Of dat de koelprint wordt geinstalleerd en leidingen worden geisoleerd. Dat soort werk.

Nog 1 probleempje is dat de Danfoss VV verdelers (CF-MC) na het maken van de koelfunctie afgelopen zomer op 1e en 2e etage precies omgekeerd reageren (is naregeling). Lage temperatuur instellen in een vertrek gaat de klep open, bij hoge temp. juist dicht. VV verdeler is ingesteld op NC motoren en de motoren zijn ook van type NC.

• Cpt.Chaos
41 sww? Dan ben je toch na 3 minuten door je warm water heen? Grappig dingetje trouwens, de warmtepomp doet ongeveer 70 minuten om sww van 51 naar 55 te krijgen, en dat is dan dus 178*4180*4/(70*60)=700W. En zoveel trekt ie ongeveer ook uit het stopcontact. Dat zou dus cop1 zijn. Volgens het apparaat zelf zou er 3kW uit moeten komen. Ik ga er vanuit dat de waarheid in het midden ligt, vanwege gelaagdheid in het vat. Die ik als ik weer thuis ben eens lekker in de armaflex ga zetten.

• Armin
dunklefaser schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:22:
[...]
In dit geval gaat het om opslag in een vat dat men toch al had, en niete en gewone water/water warmtepomp.
Hioe wordt het vermengt met regenwater. Zoals ik het las, was de bedoeling eenmalig oppompen en dan 'weggooien'.

Maar als ik dat verkeerd begrpen had, zulks potentieel vervuild water mag je niet zomaar terugpompen.

Je zou dan dus al een tweede gesheiden systeem moeten hebben. Eentje traditioneel en eentje die dit vat gebruikt. Maar dat lijkt me niet kosteneffectief.

• barbuitenhuis
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:37
Armin schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:26:
[...]

In dit geval gaat het om opslag in een vat dat men toch al had, en niete en gewone water/water warmtepomp.
Hioe wordt het vermengt met regenwater. Zoals ik het las, was de bedoeling eenmalig oppompen en dan 'weggooien'.

Maar als ik dat verkeerd begrpen had, zulks potentieel vervuild water mag je niet zomaar terugpompen.

Je zou dan dus al een tweede gesheiden systeem moeten hebben. Eentje traditioneel en eentje die dit vat gebruikt. Maar dat lijkt me niet kosteneffectief.
Ik heb de vraag gesteld over het gebruik van grondwater in een W/W WP en ben het helemaal eens met de reacties dat 'weggooien' zonde is. Het wordt nu een combi van een buffer (=zwemvijver), gevoed door regenwater.

• jacovn
Voor de Nathan bron wedstrijd “How Low can you Go” kan ik een 0.4 melden.

Het wordt de hele week rond de 0 of 1 in de nacht dus ik ben benieuwd of we de 0 halen.

[Voor 37% gewijzigd door jacovn op 28-12-2019 12:01]

• thefox231
  • Laatst online: 06-04 14:06
Ik lees hier veel horror verhalen over Nathan.
Is er ook iemand die ervaring heeft met de boorder Remon?

De huidige berekening voor een Nibe F1255-6PC gaan uit van +- 180meter. (+- 35w per meter)
Vergeleken met de dieptes van de Nathan boringen die ik hier voorbij zie komen is dit veel meer en lijkt me dus al een positief punt.

uiterraad hangt alles samen met de grond samenstelling maar het begin is veelbelovend.

• Cpt.Chaos
thefox231 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:44:
Ik lees hier veel horror verhalen over Nathan.
Is er ook iemand die ervaring heeft met de boorder Remon?

De huidige berekening voor een Nibe F1255-6PC gaan uit van +- 180meter. (+- 35w per meter)
Vergeleken met de dieptes van de Nathan boringen die ik hier voorbij zie komen is dit veel meer en lijkt me dus al een positief punt.

uiterraad hangt alles samen met de grond samenstelling maar het begin is veelbelovend.
Remon heeft bij ons geboord. Installateur siso. Remon boort wat de installateur doorgeeft. Dus als jullie tegen de installateur zeggen dat jullie 20m extra willen, dan boort Remon dat gewoon. En ze deden het netjes.

• Gwaihir
Bij ons komt - als het goed is in januari al - AE Systems de boring doen. Onze installateur werkt standaard met deze boorder op basis van goede ervaringen.

• thefox231
  • Laatst online: 06-04 14:06
@Cpt.Chaos en @Gwaihir bedankt voor de reacties! Goed om te horen.
Ik had inderdaad ook al nagedacht om inderdaad te zeggen boor maar x meter extra, want volgensmij kan dit nooit kwaad toch?

• Gwaihir
@theo53 Precies. Dus ik heb ook wat extra meters besteld. Ik bestelde een bron van 13kW. Kreeg als respons 3x 128m diepte (33,85W/m). Zij boren met hetzelfde gemak tot 168m. Dus heb ik nu 3x 150m besteld (28,89W/m). Hoop van de doorgekregen meerprijs nog iets af te krijgen, maar verwacht het sowieso in COP terug te verdienen.

Ik verwacht dat 't ding het grootste deel van z'n leven water van 28 à 30 graden staat te produceren. Of hij dat vanaf 0 of 9 graden bron mag doen voel ik echt wel in de stroomrekening.

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 11:39

xoror

Makoto!

Wat wordt er gerekend tegenwoordig voor 8kW bron Ik heb een meer prijs tov van de luchtwarmte pomp doorgekregen van 15k (was alleen voor boren, de pomp zelf was vergelijkbaar qua prijs). Dat is best fors voor 2 gaten boren en slangetje droppen. Zijn deze prijzen markt conform?

• jacovn
thefox231 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:38:
@Cpt.Chaos en @Gwaihir bedankt voor de reacties! Goed om te horen.
Ik had inderdaad ook al nagedacht om inderdaad te zeggen boor maar x meter extra, want volgensmij kan dit nooit kwaad toch?
Wel bij een Nathan project, die proberen je wijs te maken dat bij een te grote bron de WP er niet tegen kan.

Tja het is een modulerende WP van 1.8-9.2 kW WW WP, dus als hij zachtjes draait op 1.8 kW en er warmer water binnen komt kan de bron pomp kant langzamer draaien dan de afgifte kant pomp.

Op die vraag gaven ze aan dat onze ‘kleine’ bron volgens de regels gemaakt is, en ik me geen zorgen hoef te maken.

@KC27 heeft ook problemen met de bron die al onder 0 graden output heeft gehad.
Ze zullen nog wel niet snel een oplossing geboden hebben, of ik heb zijn reactie gemist. Ik denk ook niet dat na een email over de 0 grens de boorwagen direct uitrukt.

Edit 29-12: Voor de Nathan bron wedstrijd “How Low can you Go” kan ik een 0.2 melden.

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 29-12-2019 08:02]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Einde goed - alles goed? - Het verhaal van de 187 warmtepompen met gemeenschappelijke bronboring(en).
En terug bij af - het gas dan.
Rechterlijke uitspraak in hoger beroep i.v.m. het Zutphense warmtepompdesaster (28-12-2019)
- Nu nog de hoogte van de schadeloosstelling vaststellen.

Had men het kunnen weten? - Vitens levert toch alleen maar koud water, of niet :+ ?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:33
Ze hadden beter een pilot kunnen doen door elke woning een goede L/W monoblock te cadeau geven (Nibe F ofzo) en een 270L WPB (Atlantic,Daikin). Als het beviel uitrollen over de complete wijk. Maar op deze manier zal het ze wel weinig kosten, gasnet+meter is voor NB, ketel voor bewoner, schadevergoeding verzekering?

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Gwaihir
Erg jammer dat ze een mooi project in zoveel geklooi laten stranden. Zoveel emails over de 0-grens hadden wel degelijk al jaren terug de boorwagen moeten doen uitrukken! (Verwoording vrij naar jacovn.)

• jerh
Jim423 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:59:
Ze hadden beter een pilot kunnen doen door elke woning een goede L/W monoblock te cadeau geven (Nibe F ofzo) en een 270L WPB (Atlantic,Daikin). Als het beviel uitrollen over de complete wijk. Maar op deze manier zal het ze wel weinig kosten, gasnet+meter is voor NB, ketel voor bewoner, schadevergoeding verzekering?
Die waren toen niet goedkoop.... Nu met subsidie wel, maar in 2014 keek ik naar een l/w of w/w en waren ze indentiek in prijs. Zat alleen verschil in kosten vanwege de boring.

Ze hadden de bronnen juist moeten dimensioneren, dan was er geen probleem geweest. Ze hadden daar hetzelfde probleem als @jacovn, een ondergedimensioneerde bron.

Hier overigens nog in de 9 graden qua brontemperatuur.

• jacovn
Onbelast zit de bron rond de 6 graden lijkt het. Als de inverter naar >60% of zoiets loopt zakt het flink in.

Bij de 0.2 was het 115 Hz, max lijkt 120 te zijn.
Nu draait hij op 26 Hz en stijgt de bron temperatuur naar iets boven 5 graden.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:33
jerh schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:45:
[...]

Die waren toen niet goedkoop.... Nu met subsidie wel, maar in 2014 keek ik naar een l/w of w/w en waren ze indentiek in prijs. Zat alleen verschil in kosten vanwege de boring.

Ze hadden de bronnen juist moeten dimensioneren, dan was er geen probleem geweest. Ze hadden daar hetzelfde probleem als @jacovn, een ondergedimensioneerde bron.

Hier overigens nog in de 9 graden qua brontemperatuur.
Van wat ik begrijp zijn alle pompstations uitgevallen door slib. Dus open bron denk ik? Dan kun je dimensioneren wat je wilt maar wordt het niks.
Dan schakelt W/W over op COP1 en dan wordt het duur ja. Ook had dat element te weinig power dus kwamen mensen in de kou te zitten. Overigens worden in Hoofddorp nu weer woningen opgeleverd met een Itho W/W, afgezekerd als geheel op 1x16A dus geen krachtpatser lijkt het. Wel alle radiatoren Jaga LTV. Hoe het daar zit met de bron konden ze me niet vertellen zal wel individueel zijn.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jacovn schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:59:
Voor de Nathan bron wedstrijd “How Low can you Go” kan ik een 0.4 melden.

Het wordt de hele week rond de 0 of 1 in de nacht dus ik ben benieuwd of we de 0 halen.
De mijne doet het slechter met een temperatuur van -0,9℃ ingaand 8) . Gaat lekker dus. Gisteren heeft de WP zo'n beetje 24 uur non-stop gedraaid met een totaal verbruik van de hele woning op 143 kWh in een dag, waarvan zo'n 100 kWh door de warmtepomp 8)7 .

• KC27
@jacovn schreef:
@KC27 heeft ook problemen met de bron die al onder 0 graden output heeft gehad.
Ze zullen nog wel niet snel een oplossing geboden hebben, of ik heb zijn reactie gemist. Ik denk ook niet dat na een email over de 0 grens de boorwagen direct uitrukt
Ik had ook nog niet gereageerd.
Bij mij is afgelopen dagen de "T-bron in" op momenten gezakt naar -2 oC ("T-bron uit" was -5 oC).
Ik heb ca 14 dagen geleden rechtstreeks contact gehad met Nathan-service. Daar is afgesproken dat mijn project een maand lang wordt gemonitord, als bron-in onder de 0 oC komt krijg ik gratis een tweede bron. Dat is dus deze week een flink aantal keren gebeurt, dus ik ga na nieuwjaar deze tweede bron claimen.

Overigens: het elektra verbruik van mijn warmtepomp valt deze week erg mee. Ik meet het nog niet apart, maar het totale dag verbruik (woning plus wp) komt niet boven de 20 kWh. In de zomer zit ik rond de 8 kWh netto verbruik per dag, dus de wp verbruikt nu ruim 10 kWh per dag.

• jacovn
@KC27 nog geen opmerkingen gehad dat de Truimte te hoog was of iets dergelijks ?

Dat monitoren doen ze volgens mij via https://www.heatpump24.com
Daar hangt onze WP ook aan, en in de view die ik heb zie je alleem momentane waardes.
Geen idee of ze in hun view ook historische data kunnen zien, want anders ligt het ook nog aan het moment dat ze kijken.

Dat gaat hier nog een discussie worden, want ik trek aan de bel als ik de bron op 0 of 0.1 eronder zie gaan.
Krijgen ze een screenshot van de HA grafiek en een dump uit mijn complete monitoring.

Als weerbericht klopt wordt het donderdag -2 met windkracht 4. Dat kost vast wel weer wat extra energie..

[Voor 8% gewijzigd door jacovn op 30-12-2019 06:43]

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:18
Femme schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:06:
[...]

De mijne doet het slechter met een temperatuur van -0,9℃ ingaand 8) . Gaat lekker dus. Gisteren heeft de WP zo'n beetje 24 uur non-stop gedraaid met een totaal verbruik van de hele woning op 143 kWh in een dag, waarvan zo'n 100 kWh door de warmtepomp 8)7 .
Is hij dan niet met het element aan het verwarmen?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

wiljums schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:57:
[...]

Is hij dan niet met het element aan het verwarmen?
Ik heb een niet-modulerende warmtepomp die bij ruimteverwarming 4,2 kW continu verbruikt (bij het verwarmen van sww nog wat meer). Vermenigvuldigd met 24 is dat ruim 100 kWh als ie een dag non-stop draait.

Het goede nieuws is dat we het huis wel warm houden met alleen de warmtepomp, terwijl er altijd is uitgegaan van bijverwarming met een houtkachel. Houtstook probeer ik nu tot een minimum te beperken (vanwege minder gedoe, gezonder en veiliger ivm onze rondscharrelende dochter van 1,5 jaar). De brontemperatuur lijkt ook niet verder te dalen dan ca. -1,0℃.

Ik wil een nieuwe bronverdeler laten maken en een extra horizontale collector aanleggen om zo de COP van ca. 4 naar 5 te verbeteren, maar mijn kennis die dit tegen een schappelijk uurtarief voor me kan doen is helaas te druk met zo'n warmtepompenbusiness.

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:18
Femme schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:46:
[...]

Ik heb een niet-modulerende warmtepomp die bij ruimteverwarming 4,2 kW continu verbruikt (bij het verwarmen van sww nog wat meer). Vermenigvuldigd met 24 is dat ruim 100 kWh als ie een dag non-stop draait.

Het goede nieuws is dat we het huis wel warm houden met alleen de warmtepomp, terwijl er altijd is uitgegaan van bijverwarming met een houtkachel. Houtstook probeer ik nu tot een minimum te beperken (vanwege minder gedoe, gezonder en veiliger ivm onze rondscharrelende dochter van 1,5 jaar). De brontemperatuur lijkt ook niet verder te dalen dan ca. -1,0℃.

Ik wil een nieuwe bronverdeler laten maken en een extra horizontale collector aanleggen om zo de COP van ca. 4 naar 5 te verbeteren, maar mijn kennis die dit tegen een schappelijk uurtarief voor me kan doen is helaas te druk met zo'n warmtepompenbusiness.
Dus je hebt 16kW per uur nodig gehad om je huis op temperatuur te houden?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

wiljums schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:53:
[...]

Dus je hebt 16kW per uur nodig gehad om je huis op temperatuur te houden?
Warmteverlies is destijds berekend op 25 kW (bij -10℃ buitentemperatuur denk ik), dus 16 kW bij 0℃ lijkt me niet gek.
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True