Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste
Acties:

• Traguardo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:59
Ik heb even een vraag over een warmtepomp. De eigenaar van mijn woning heeft deze geinstalleerd en het is een bron van ellende. Inclusief lekkages, verkeerde plaatsing en alles. Gelukkig krijg ik de woning nu wel warm. Echter was gisteren de afvoer verstopt, en vanmorgen had ik geen water meer. Ook de buren hadden eerder van de week geen water.

Dit kan niet anders zijn dan de bron bevriest en daarmee de leidingen ook. Als ik in dit topic lees is de bron waarschijnlijk van te lage capaciteit waardoor de temperatuur teveel daalt. Daardoor bevriest de grond, en de leidingen die in de buurt liggen van het net. Vanmorgen was goed te zien dat op de punten waar de koppelingen tussen netten zit de grond op 3 plekken bevroren was. Ook de locatie waar de leiding het huis ingaat zag je op de stenen vorst zitten.

Het is nu januari en er zal nog wel extra vraag komen naar warmte. Dat bevriezen zal alleen maar erger worden denk ik. Het lijkt me dat de capaciteit van het net veel te laag is voor de warmte die gevraagd wordt?

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
@Traguardo zit er op de WP binnen unit niet een display waar je status op kunt vragen ?
Bij onze Alpha Innotek kun je best wel veel opvragen. Voor zover als ik hier gelezen heb bij aantal andere merken ook wel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Traguardo Er zit hier nog steeds 1700 euro subsidie op.

Is dit topic nou maatgevend voor de meeste W/W warmtepompen, of zijn er maar enkele probleem gevallen?
De L/W staat met deze buitentemperaturen, nog steeds 1-0 voor.
Het vertrouwen in de W/W wat dit topic schetst is niet erg hoog.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-04 14:40
Maarren schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:17:
[...]

-Bij onze vorige woning is volgens mij 1 keer glycol aangevuld na het ontluchten, de druk was toen iets laag maar niet nul, en daarna 9 jaar geen veranderingen in druk meer gezien.
-Bij de huidige woning is 1 keer in het begin na een paar weken een beetje aangevuld na het ontluchten, daarna geen veranderingen in druk meer gezien.

Dus het lijkt mij niet normaal, als de druk telkens wegzakt dan lekt het ergens, wat niet zou moeten omdat het een gesloten systeem is.

Wat ik wel bij de vorige woning, die onderdeel van een project was, heb gehoord is het volgende.
-Bij een aantal bewoners zakte na een periode zonder problemen de brondruk telkens weg en bleek dat er onder de grond waar die verticale bron via een koppelstuk wordt verbonden met de horizontale leiding naar je woning, dat daar een ongeschikt of verkeerd gemonteerd koppelstuk was toegepast wat het naar verloop van tijd begaf. Daar zat de lekkage dus in de grond.

Hebben ze bij oplevering van de bron destijds nog een afpersrapport afgegeven?
Beetje late reactie, maar ondertussen weer wat meer nieuws. Op de valreep van het oude jaar is er door de installateur wederom Glycol bijgevuld omdat de druk wederom 0 was. Bijvul momenten:
  • 1e keer 19 februari 2019
  • 2e keer 1 juni 2019
  • 3e keer 20 november 2019
  • 4e keer 29 december 2019
Wat opvalt is dat het een systeem is met 104 liter glycol, maar dat ze bij het bijvullen maar ongeveer 1.5 liter nodig hebben om het systeem weer op 1.5-1.8 bar te krijgen.

Na vier keer bijvullen in het jaar begint de bronboorder (duratherm) ook wel te vermoeden dat er iets anders aan de hand is. Het expansievat is blijkbaar vrij klein en de beugels waar deze mee hangen is standaard voorzien van automatische ontluchters. Dit kan volgens Duratherm ook de oorzaak zijn. Mijn installateur gaat nu volgende week een groter expansievat ophangen met handmatige ontluchters.

Het systeem is destijds afgeperst op 2.1 bar voor een half uur. Volgens mij is dat sowieso niet erg lang om een klein lekje te vinden.
Sinds de laatste keer bijvullen houd ik maar een logboek bij van hoe snel de druk afneemt. Het gaat erg langzaam, maar elke dag wel iets.
29 dec. 1.8 bar
30 dec. 1.72 bar
31 dec. 1.65 bar
1 jan. 1.61 bar
2 jan. 1.56 bar

Als de aanpassing van de installateur niet helpt is het idee om Duratherm uit te nodigen en opnieuw af te laten persen. Echter ben ik bang dat ze dan weer een half uur komen en dat er niets uitkomt. Ik zou dan iets willen zien als afpersen voor 48 uur ofzo.

Ik hoop natuurlijk niet dat de bron lek is want dat geeft een enorme puinhoop, maar als het zo is dan is het zo. Dit is in ieder geval niet oke.

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Traguardo
jacovn schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:39:
@Traguardo zit er op de WP binnen unit niet een display waar je status op kunt vragen ?
Bij onze Alpha Innotek kun je best wel veel opvragen. Voor zover als ik hier gelezen heb bij aantal andere merken ook wel.
Ik weet zeker dat hij erg koud wordt. Binnen bevriest het condenswater op de leidingen al (wel geisoleerd). Onder de grond kan ik niet zien wat het doet maar daar wordt het vrij koud. Met een ijzer wat in de grond geprikt en daar zit een flinke klop ijs. Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren om het weer te laten ontdooien.

Ook was er in het begin een lek waardoor er veel Glycol uit het systeem liep. Het kwam niet op druk en dat was de oorzaak. In de grote woning staan de warmtepompen op de eerste etage, daar was het probleem dat de pomp in de warmtepomp onvoldoende vermogen had om het hoogteverschil te overwinnen. Daar moest een andere pomp in.

Al met al ziet het er leuk uit met de bron erbij. Maar als je niet weet wat je doet en een slecht adviesbureau hebt met meerdere partijen die het aanleggen, dan vooral niet aan beginnen. Ik heb een maand geen warmte + warm water gehad. Nu een paar dagen helemaal geen water, en geen afvoer. Ik ben wel klaar met die duurzaamheidsellende. Gewoon lekker gas stoken, jammer genoeg is dat al weggehaald hier.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08:06
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:11:

Is dit topic nou maatgevend voor de meeste W/W warmtepompen, of zijn er maar enkele probleem gevallen?
Ja erg jammer dat hier alleen de horror verhalen komen, ik draag er zelf (niet) aan bij, aangezien bij mij alles van een leien dakje gaat heb ik ook niet zo veel te melden. Ik ga niet elke pagina pochen met min Ta of zo.

Misschien ter overvloede maar hier nog wat tips:

Bron:
Broncapaciteit: neem max 35 Watt per meter.
Neem altijd het volledige maximale vermogen van de WP als uitgangspunt (haal daar dus niet eerst de elektrische energie vanaf, hoewel theoretisch waar, het is gewoon onverstandig).
Plus desnoods nog een kW aan broncapaciteit erbij op, zodat je zeker weet dat je bron niet uitput.
De eerste meter boren is veel duurder dan de laatste meter.

Warmtepomp:
Nibe mag dan zogenaamd duurder zijn, maar ik heb nog niemand met een Nibe gezien die ellende heeft (ik reken Femme niet mee, want die weet dat hij zijn bron heeft onder gedimensioneerd)
Andere merken zullen vast ook goede opties zijn, voor mij gaf o.a. de doorslag dat "half" zweden op een Nibe draait en Oostenrijk ook.

Installateur:
Moeilijkste van allemaal, we zitten hier op een technisch forum met slimme mensen, dus lees je nou eerst eens goed in voordat je alles aan een installateur overlaat. Er zijn zoveel installateurs die heel goed zijn met gasketels, maar geen fuck weten van een WP. Juist die club moet je vermijden, ze zeggen nu allemaal dat ze ervaring hebben met WP's, maar hebben ze ook goede referenties (en dan niet van de afgelopen maanden, maar van minimaal 2 seizoenen)

Afgifte:
No brainer, vloerverwarming met h-o-h max 10 cm, leidingdiameter minimaal 16, mag ook hoger. Als je benedenverdieping groot genoeg is en altijd constante temperatuur verlangd, dan is het toepassen van een buffervat onnodig, zeker met de huidige frequentiegeregelde pompen.

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als je alles in eigen beheer kunt doen. Ik begrijp ook wel dat velen van ons vast zitten aan projectbouw en daar ben je overgeleverd aan de club die er achter zit. Erg frustrerend, zelf heb ik hier geen ervaring in, mijn schoonouders gaan nu wel een seniorenwoning laten zetten via projectbouw en het valt mij op hoe slecht advies ze geven over van alles en nog wat. Denk dus zelf na en stel vragen nadat je bent ingeloot.

Tot slot:
Ik ben zeer tevreden met mijn installatie en zou het direct weer zo doen. Heerlijk in de zomers de topkoeling en verder zit ik nooit aan de thermostaat of zo (na 1 seizoen inregelen).

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 11:21
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:11:

Ik denk dat het vooral de probleem gevallen zijn. En vaak bron georienteerd, je bron moet net zoals @PolderPloer! schrijft goed gedimensioneerd zijn, liever te groot dan te klein.

En de l/w loopt zeker niet voor met deze temperaturen, van de week las ik over 25 defrosts per dag in de l/w thread en Ta van 0 graden. Dus dat is wel wat tekort door de bocht.

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 07-04 20:52
@Traguardo , volgens mij moet je meedoen met de wedstrijd “how low can you go”.
Dus bron in en bron uit temperaturen, zijn buitenkant isolatie lager dan 0 begrijp ik hieruit. Dan binnenin -5 a -8C opwerken naar 35C voor de vvw. Dan snap ik die bevroren waterleiding wel, zeker als die ernaast ligt. Die gaat normaal ook niet onder de 10C in de grond. Dus sww kost ook nog eens extra moeite. Ik zou maar eens gaan uitzoeken (berekenen) hoeveel vermogen je huis nodig heeft voor verwarmen en sww. En dat vergelijken met de bron capaciteit. SWW regendouche finaal gemist ipv 4l douchekop?

Zou ook de elektriciteit maar in de gaten gaan houden, dat je daar straks niet verrast wordt met torenhoge rekening.

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:31
Een voorbeeld hoe het ook kan: https://snapshot.raintank...pVvvETVLKzBJRbN1Z?orgId=2

Vrijstaand huis 900m³ in ZO Brabant
Ventilatie WTW
300ltr SWW
Warmteverlies bij -10 = 7kW
AIT SWCV92K3 (9kW)
Bron: 3 x 125m (11kW)

Laagste brontemp laatste 30 dagen = 9,3

[Voor 4% gewijzigd door wiljums op 03-01-2020 16:15]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• Traguardo
Dapdodo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:57:
@Traguardo , volgens mij moet je meedoen met de wedstrijd “how low can you go”.
Dus bron in en bron uit temperaturen, zijn buitenkant isolatie lager dan 0 begrijp ik hieruit. Dan binnenin -5 a -8C opwerken naar 35C voor de vvw. Dan snap ik die bevroren waterleiding wel, zeker als die ernaast ligt. Die gaat normaal ook niet onder de 10C in de grond. Dus sww kost ook nog eens extra moeite. Ik zou maar eens gaan uitzoeken (berekenen) hoeveel vermogen je huis nodig heeft voor verwarmen en sww. En dat vergelijken met de bron capaciteit. SWW regendouche finaal gemist ipv 4l douchekop?

Zou ook de elektriciteit maar in de gaten gaan houden, dat je daar straks niet verrast wordt met torenhoge rekening.
Ik huur een stuk van een bijgebouw van de hoofdwoning. Dit staat los van de hoofdwoning. De hoofdwoning is groot en gebouwd rond 1900 (500m2). Deze woning wordt door 2 bewoners gedeeld, ik ben dus een derde bewoner ernaast. Dit alles is aangesloten met behulp van 3 warmtepompen, op 1 bron. Op het dak liggen zonnepanelen om de warmte retour te geleiden.

Vandaag zijn we gaan graven om te ontdekken waar de leidingen bevroren zijn geraakt. Om de aanvoer/afvoer leiding zit een halve meter vorst. Het systeem werkt sinds november goed (daarvoor zat er een lek in het rek waardoor de druk te laag was). In twee maanden is de bron dus al redelijk koud. Voorheen maakte de pomp heel veel herrie met te lage druk, ik heb het idee dat hij met de goede druk wel beter werkt. Ik ben niet tot het einde bij de werkzaamheden geweest dus ik weet niet of de grond rond het hek bevroren is, maar dit kan bijna niet anders. Ergens moet een punt zijn waar de riolering en wateraanvoer dicht bij het hek of aanvoer/afvoer leiding ligt.

Sinds vorige maand waren de aanvoer en retour niet geïsoleerd, deze waren in November al bevroren. Daarna is het systeem gerepareerd en isolatie aangebracht. Toen ik twee dagen geleden de warmtepomp uitgeschakeld heb zat er een flinke klomp ijs op de kranen. Ik neem aan dat de temperatuur in de leidingen dus zeker beneden 0 is.

De oorzaak is dat de eigenaar de pomp direct bij de leverancier gehaald heeft. De loodgieter heeft de kachels aangepast heeft. En weer een andere club de zonnepanelen, warmtepompen geïnstalleerd en het hek geplaatst. Daardoor heeft iedereen een deel van de verantwoordelijkheid. Dat is precies wat je hier terugleest, kies de goede mensen uit. Gelukkig huur ik hier, en is alles inclusief. Maar wel duidelijk geworden dat een Warmtepomp in een groot oud huis, zeker niet eenvoudig is.

Het probleem van bevroren riolering en waterleiding gaat met tijd opgelost worden. Dit moet op een andere locatie ingegraven worden. Echter wat ik mij afvraag, is het bevriezen zoals hierboven normaal of is het systeem ernstig onder gedimensioneerd? In dat geval zou het dus economischer zijn om de eigenaar een tweede hek te laten installeren. Dat brengt wat kosten met zich mee, maar moet goedkoper zijn. Helemaal als we de leidingen moeten verleggen dan dat gelijktijdig kunnen om kosten van het equipment te delen.

Het hek is in de lengte 25 tot 30 meter denk ik. Hoe diep zit het? Ik denk een standaard hoogte? Ronde meter misschien?

EDIT: Als ik wat simpele kentallen pak.. laten we zeggen 20kW nodig, dan heb je met 30W/m al zo'n 600 meter nodig? Ik weet niet of dit voor een horizontaal of verticaal hek is. Een verticale bron heeft met een diameter van 1 m een oppervlakte van 0.79m2. Met een hek van 1 meter hoog komt daar dan 1m2 bij (1 m in hoogte, 2 x 0.5m in breedte). Dat is dus 1.79m2. Daarmee is een hek 2.5 keer zo efficient in enkel alleen oppervlakte. In het meest gunstige geval is dat dus 30 x 2.5 = 75W/m (horizontaal). Dan heb je al 250 meter nodig.... dat is een factor 10 verschil wat er nu is. :?

Eigenaar heeft met de leverancier gesproken, en die zegt dat het normaal is dat de grond bevriest. Daarnaast zijn de zonnepanelen, twee extra rekken.

[Voor 9% gewijzigd door Traguardo op 03-01-2020 21:41]

• Jan Vlaanderen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 07-04 09:34
@ Traguardo, wat bedoel je met "hek"?

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 07-04 20:52
Hek is denk ik een horizontale collector, captatie net. En op het dak liggen PVT panelen of collectoren.
Maar als de collector op het dak, dan warm is, stop die dat dan ook in de grond of gebruikt je die rechtstreeks? Dan is dat ook onderdeel van je “Hek”. Dat de grond bevriest klopt wel, maar nu nog niet. Dat is normaal misschien tegen einde stookseizoen.

[Voor 85% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2020 23:59]

• jacovn
wiljums schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:06:
Een voorbeeld hoe het ook kan: https://snapshot.raintank...pVvvETVLKzBJRbN1Z?orgId=2

Vrijstaand huis 900m³ in ZO Brabant
Ventilatie WTW
300ltr SWW
Warmteverlies bij -10 = 7kW
AIT SWCV92K3 (9kW)
Bron: 3 x 125m (11kW)

Laagste brontemp laatste 30 dagen = 9,3
Dat is grofweg hetzelfde warmte verlies en WP als wij hebben, maar wel 3x 125 meter i.p.v. 1x 125 meter bron.

Hoe is dit aangelegd, ook door Nathan, of een bedrijf wat alles in eigen beheer doet ?

Als ik de bron niet belast is hij 8 graden ben ik achter gekomen. Systeem was uit door lage druk afgifte kant.
Weer opgelost met extra water erin. Nu uitzoeken waar het verdwenen is.

[Voor 12% gewijzigd door jacovn op 04-01-2020 08:26]

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:31
jacovn schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 07:51:
[...]

Dat is grofweg hetzelfde warmte verlies en WP als wij hebben, maar wel 3x 125 meter i.p.v. 1x 125 meter bron.

Hoe is dit aangelegd, ook door Nathan, of een bedrijf wat alles in eigen beheer doet ?

Als ik de bron niet belast is hij 8 graden ben ik achter gekomen. Systeem was uit door lage druk afgifte kant.
Weer opgelost met extra water erin. Nu uitzoeken waar het verdwenen is.
Installateur heeft benodigde WP en bronvermogen geschat, bronboorder heeft vervolgens het aantal meters bron bepaald mbv een EED.
In eerste instantie was trouwens de 162K3 aangeboden. Heb later, obv warmteverlies berekening zelf gekozen voor 92K3.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb maar eens wat infraroodbeelden gemaakt van onze bronverdeler. Aan de voorzijde die je de drie retourleidingen uit de bodem (dus aanvoer naar de warmtepomp). Aan de temperaturen kun je zien hoe slecht gebalanceerd die verdeler (zonder flowregelaars en niet aangesloten in Tichelmann) is. Op een rij zie je temperaturen van -1,73℃, -1,1℃ en 2,1℃. Een deel van de oorzaak van mijn lage brontemperatuur is de flowregeling. Het vermogen van de bron is sowieso veel te laag gezien het feit zelfs de warmste lus maar 2,1℃ haalt.

Bronverdeler

Bronverdeler

• jacovn
Wij hebben de WP maar uitgezet.. probleem met de bypass membraam. Die fibreert en maakt zo veel herrie dat je er niet van slapen kunt. Zitten 3 deuren tussen, en dik 20 meter (in een U vorm)

• Maarren
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:42
jacovn schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 06:00:
Wij hebben de WP maar uitgezet.. probleem met de bypass membraam. Die fibreert en maakt zo veel herrie dat je er niet van slapen kunt. Zitten 3 deuren tussen, en dik 20 meter (in een U vorm)
Wat balen dat je zoveel gedoe hebt met de installatie. Neem aan dat dat gewoon onder garantie opgelost wordt?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:05
bypass membraan is voor bypass bij koelen? Heb er nog nooit van gehoord.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jacovn
Vandaag systeem schoon gespoeld en de maximale flow is wat lager gezet zodat systeem niet meer die klep in fibratie brengen kan als het goed is.

Ik had op 1 en 2 hoog in de naregeling een ruimte van24 graden gehaald. Die ruimtes haalden dat niet, maar die zone bleef wel open staan, en ook de voedingsleiding naar 1 en 2 zat dus flow doorheen.
Dat was iets meer flow die in systeem kwijt kon wat net het verschil maakte volgens de instalateur.

• jacovn
Jim423 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:06:
Het is dit ding
https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_normal/1_M_Alpha_009e96b5be5c_png_normal.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX25vcm1hbHwxNjYwNXxpbWFnZS9qcGVnfGltYWdlcy9ub3JtYWwvaDcwL2g1MS84OTY3NTA1ODM4MTEwLmpwZ3wxZjgzOWNmNDYwZjg4YzA4MDA2ZTA0YzcyZTNmYTlkZjE4OTg5NWEyZjBkZDY2NDdkZTIyMjk5ZDljNzBkNTNj

In de handleiding gevonden:
Indien men het menu ‘Overstortventiel instellen’ verlaat of na uiterlijk 1 uur schakelt de circulatiepomp weer naar de standaardregeling om.

Elk uur ging hij even vol los, en dan weer rustiger. Zal ermee te maken hebben.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:59
@jacovn Dit is je overstortventiel. Deze hoeft alleen ingesteld te worden als je een buffervat hebt. Als je altijd een groep open hebt staan, bijv badkamer+woonkamer dan kan je deze dichtdraaien tot het geluid weg is, hij zal waarschijnlijk te ver open hebben gestaan. Er kan niks gebeuren als je deze "te ver" dicht draait met groepen open.

• jacovn
Hele BG en garage staan open, dat is 90+ m2

Gelukkig niet weer gehoord.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11:40
Jim423 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:06:
En dat zit tussen aanvoer en retour? (NIET open naar de buitenwereld zoals een overstort?)

De circulatiepomp van een verwarmingsinstallatie moet wel flow kunnen maken als hij draait. Als alles stijf dicht zit met de pomp aan, dan gaat hij kapot. In een installatie met overal thermostaatkranen hoort dus zo'n ding. Zitten alle groepen dan dicht, dan springt deze juist open o.b.v. de oplopende druk. Op ongeveer datzelfde moment zou je regeling door moeten hebben dat er geen warmtevraag meer is en de warmtebron (ketel / warmtepomp /..) uitschakelen, maar wellicht met nadraaitijd.

(Dit geheel tenzij de circulatiepomp juist op drukverschil gestuurd wordt en daaraan zelf merkt dat hij uit moet schakelen. Komt alleen onder specifieke omstandigheden voor.)
In de handleiding gevonden:
Indien men het menu ‘Overstortventiel instellen’ verlaat of na uiterlijk 1 uur schakelt de circulatiepomp weer naar de standaardregeling om.

Elk uur ging hij even vol los, en dan weer rustiger. Zal ermee te maken hebben.
Dan suggereer je dat je warmtepomp kapot is en half in een instelstand blijft hangen. (En dat het over dit ventiel gaat, wat ik onder die naam betwijfel.)

Waarschijnlijker is het dat je alleen dit ventiel een tikkie strakker hoeft in te stellen zodat hij niet langer een klein beetje mee doet bij normaal bedrijf. (Trillen past goed bij halfslachtig net wat open gaan.) Hij hoort pas open te springen als er geen / te weinig flow mogelijk is en dat is volgens je beschrijving ("90+ m2 open") niet het geval.

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 26-03 11:12
Ik heb een Itho Daalderop, nu eerste winter aan het werk, geen idee van de brontemperatuur. Was er wel benieuwd naar maar, de installateur gaat/kan dat pas uitlezen bij het eerste onderhoud over 2 maanden. Maar het is hier heerlijk warm, dus... Ik raak alleen de thermostaat aan, verder niks. Heb er vier (slaapkamers, woonkamer, badkamer) en elke ruimte heeft precies de gevraagde temperatuur. Ook WTW aanwezig hier.

Geen problemen gehad, anders dan dat de koppelingen (van bron naar binnenleidingen) ondeugdelijk waren en lekten en inmiddels vervangen zijn. Er zit geen glycol in het systeem van Itho Daalderop.

• jacovn
Gwaihir schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:43:
[...]

[...]

En dat zit tussen aanvoer en retour? (NIET open naar de buitenwereld zoals een overstort?)

De circulatiepomp van een verwarmingsinstallatie moet wel flow kunnen maken als hij draait. Als alles stijf dicht zit met de pomp aan, dan gaat hij kapot. In een installatie met overal thermostaatkranen hoort dus zo'n ding. Zitten alle groepen dan dicht, dan springt deze juist open o.b.v. de oplopende druk. Op ongeveer datzelfde moment zou je regeling door moeten hebben dat er geen warmtevraag meer is en de warmtebron (ketel / warmtepomp /..) uitschakelen, maar wellicht met nadraaitijd.

(Dit geheel tenzij de circulatiepomp juist op drukverschil gestuurd wordt en daaraan zelf merkt dat hij uit moet schakelen. Komt alleen onder specifieke omstandigheden voor.)

[...]

Dan suggereer je dat je warmtepomp kapot is en half in een instelstand blijft hangen. (En dat het over dit ventiel gaat, wat ik onder die naam betwijfel.)

Waarschijnlijker is het dat je alleen dit ventiel een tikkie strakker hoeft in te stellen zodat hij niet langer een klein beetje mee doet bij normaal bedrijf. (Trillen past goed bij halfslachtig net wat open gaan.) Hij hoort pas open te springen als er geen / te weinig flow mogelijk is en dat is volgens je beschrijving ("90+ m2 open") niet het geval.
Ja deze zit tussen aanvoer en retour.

Hij heeft een keer met te weinig druk gedraaid. Zoals er het naar uitziet expantievat defect. Daar komt een nieuwe voor. Toen maakte de pomp (denk ik) veel lawaai. Ik heb hem toen uitgezet en water bijgevuld.

Daarna kwam het issue met dit ventiel en de oplossing heb ik beschreven (spoelen en pomp flow verlagen)

• Gwaihir
jacovn schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:28:
Daarna kwam het issue met dit ventiel en de oplossing heb ik beschreven (spoelen en pomp flow verlagen)
Een lager ingestelde flow zal natuurlijk ook de door de pomp veroorzaakte (over)druk verlagen. Ik maak er niet direct uit op of die originele flow te hoog was, of dat dit ding te gevoelig is. Is hij instelbaar? Op welk drukverschil wordt hij geacht open te gaan?

• jerh
Anme schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:23:
Ik heb een Itho Daalderop, nu eerste winter aan het werk, geen idee van de brontemperatuur. Was er wel benieuwd naar maar, de installateur gaat/kan dat pas uitlezen bij het eerste onderhoud over 2 maanden. Maar het is hier heerlijk warm, dus... Ik raak alleen de thermostaat aan, verder niks. Heb er vier (slaapkamers, woonkamer, badkamer) en elke ruimte heeft precies de gevraagde temperatuur. Ook WTW aanwezig hier.

Geen problemen gehad, anders dan dat de koppelingen (van bron naar binnenleidingen) ondeugdelijk waren en lekten en inmiddels vervangen zijn. Er zit geen glycol in het systeem van Itho Daalderop.
Dan hoop ik voor jou dat je genoeg bronvermogen hebt. Anders bevriest het.... Lijkt me toch heel onwaarschijnlijk, tenzij je een "co2 o.i.d, weet de juiste naam niet meer" systeem hebt. Iemand hier op tweakers had dat geloof ik en dat werkte niet heel erg goed. En ik geloof dat het Duitse Helioterm ze maakt.

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 26-03 11:12
Tja, dat hoop ik ook. Het is een wpu 65 met grondboringen volgens iso 6000-21. Maar goed, itho Daalderop gebruikt nooit glycol en er zit nog garantie op. Het werkt bij ons tot nu toe heel erg goed, maar we hebben inderdaad nog geen echte winter gehad.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@jerh In mijn HRU 350 eco zit ook geen glycol.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• tandarts
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Ik was in het verkeerde topic gestart, dus hier nog maar even opnieuw de vraag, omdat ik me afvraag waarom ik deze vraag niet vaker tegen kom.
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een oplossing van mijn probleem.
2 jaar geleden heb ik een huis gekocht met een warmtepomp. Het huis is uit 2007 en heeft een brine warmtepomp van Alpha Innotec. Alle ruimtes hebben vloerverwarming en de 2 badkamers hebben een radiator (bypass). De ruimtes hebben ieder een eigen sensor die de verdeler weer aanstuurt.
Recent is er onderhoud aan gedaan en hierbij heb ik een uitgebreid onderzoek laten doen naar de conditie van de installatie. De monteur gaf aan dat hij na al die jaren nog in goede conditie is en nog een tijd mee kan.
Echter kan ik niet echt wennen aan het comfort als het buiten niet écht koud is. Zeg maar tussen 7 en 12 graden. Dan kom ik het huis binnen en is het gewoon niet echt comfortabel, het voelt gewoon niet behaaglijk. Volgens een sensor in de afstandsbediening van de gashaard is het dan 19,5 graad. Ook de handdoeken in de badkamers worden niet droog doordat deze verwarming niet warm wordt. Zodra het buiten kouder wordt dan is het heerlijk warm in huis.
De warmtepomp wordt weersafhankelijk aangestuurd, dus aanpassen moet met de stooklijn.
De laatste monteur heeft nog gekeken en het volgende ingesteld:
Bij -20 een aanvoer retour van 39 graden en bij 18 een aanvoer retour van 18. De nachtverlaging staat uit.

In het andere topic wordt aangegeven het voetpunt aan te passen van 18-18 naar 25-25 bijvoorbeeld.
Zijn er meerdere die dit hebben gedaan om het in de tussen periode behaaglijk te krijgen? Want ik zie verder niemand die hier last van heeft. Hoe zou dat kunnen komen? Door het grote raam oppervlak bijvoorbeeld? Of toch iets anders aan de warmte pomp?

EDIT: aanvoer retour

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:01:
:+ :+ :+ :+

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:11
tandarts schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:16:
Ik was in het verkeerde topic gestart, dus hier nog maar even opnieuw de vraag, omdat ik me afvraag waarom ik deze vraag niet vaker tegen kom.
2 jaar geleden heb ik een huis gekocht met een warmtepomp. Het huis is uit 2007 en heeft een brine warmtepomp van Alpha Innotec. Alle ruimtes hebben vloerverwarming en de 2 badkamers hebben een radiator (bypass). De ruimtes hebben ieder een eigen sensor die de verdeler weer aanstuurt.
Recent is er onderhoud aan gedaan en hierbij heb ik een uitgebreid onderzoek laten doen naar de conditie van de installatie. De monteur gaf aan dat hij na al die jaren nog in goede conditie is en nog een tijd mee kan.
Echter kan ik niet echt wennen aan het comfort als het buiten niet écht koud is. Zeg maar tussen 7 en 12 graden. Dan kom ik het huis binnen en is het gewoon niet echt comfortabel, het voelt gewoon niet behaaglijk. Volgens een sensor in de afstandsbediening van de gashaard is het dan 19,5 graad. Ook de handdoeken in de badkamers worden niet droog doordat deze verwarming niet warm wordt. Zodra het buiten kouder wordt dan is het heerlijk warm in huis.
De warmtepomp wordt weersafhankelijk aangestuurd, dus aanpassen moet met de stooklijn.
Bij -20 een aanvoer van 39 graden en bij 18 een aanvoer van 18. De nachtverlaging staat uit.

In het andere topic wordt aangegeven het voetpunt aan te passen van 18-18 naar 25-25 bijvoorbeeld.
Zijn er meerdere die dit hebben gedaan om het in de tussen periode behaaglijk te krijgen? Want ik zie verder niemand die hier last van heeft. Hoe zou dat kunnen komen? Door het grote raam oppervlak bijvoorbeeld? Of toch iets anders aan de warmte pomp?
Het is gewoon een kwestie van de stooklijn instellen.
Blijkbaar is de woning behaaglijk als het koud is.
Stel dat dit bij Tb 0 graden het geval is.
Jouw stooklijn geeft een Ta van 28 graden bij Tb = 0 graden.
Dat compenseert het warmteverlies van de woning blijkbaar voldoende.

Als Tb stijgt, daalt de Ta bij jou te veel (bij Tb 7 is jouw Ta 24 en bij Tb 12 is Ta 21).
Daardoor daalt de kamertemperatuur en stijgt de Rv ook iets.

Je moet daarom de instelling aan de warme kant van de stooklijn veranderen.
Bijvoorbeeld: mijn woning vrijstaand uit 1995 met redelijke isolatie en een L/W warmtepomp staat ingesteld op 37 graden bij Tb -5 en op 31 graden bij Tb +10.

Verander de 18/18 eens in 25 graden bij Tb 18 en kijk dit enkele dagen aan want het duurt even voordat de massa (vloer en muren) zich hebben ingesteld.
Ingestelde waarden noteren en de resultaten opschrijven.
Dan vindt je zelf na enig "getweak" de juiste waarden voor jouw woning :)

Ben zelf geen voorstander van uitsluitend WAR regelen: zelf gebruik ik WAR met een kamer thermostaat.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• Gwaihir
Remco45 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:15:
[...]
Ben zelf geen voorstander van uitsluitend WAR regelen: zelf gebruik ik WAR met een kamer thermostaat.
Dat heeft @tandarts toch ook, of snap ik 'm dan verkeerd? Hij zegt:
De ruimtes hebben ieder een eigen sensor die de verdeler weer aanstuurt.
En inderdaad: kies een vlakkere stooklijn.

• jerh
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:01:
Slaat die niet uit als de aanvoer temperatuur onder x graden komt. Er gaat volgens mij weinig de grond in :)
Bij -20 een aanvoer retour van 39 graden en bij 18 een aanvoer retour van 18. De nachtverlaging staat uit.

EDIT: aanvoer retour
Ik heb daar wel eens wat over geschreven, bij ons komt het door de lage Ta dat het ondanks de thermometer best kil/koud kan aanvoelen, vooral mijn vrouw (kouwelijk aangelegd) ervaart dit. Er is nergens iets in huis echt warm. In het vorige huis hadden we radiatoren die echt heet werden en daar kon ze dan tegen aanstaan....

• tandarts
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:26:
[...]

[...]

En inderdaad: kies een vlakkere stooklijn.
Tnx voor de tip! Ik ga gelijk aan de slag met een vlakkere stooklijn.

De sensoren die in iedere ruimte hangen kan ik wel op een hogere/lagere temperatuur zetten, maar als de warmtepomp geen warm water geeft dan doen ze natuurlijk niks. Ze sluiten of openen alleen de verdeler, maar staan niet in direct contact met de warmtepomp zelf.

• Remco45
Gwaihir schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:26:
[...]
De ruimtes hebben ieder een eigen sensor die de verdeler weer aanstuurt.
[...]
Klopt, maar ik vraag me af of dat handig is.
Ken zijn systeem niet, maar ik begrijp dat alleen de verdelers worden aangestuurd.
Hoe wordt de WP dan gestart/gestopt?
Een rechtstreekse aansturing door een thermostaat in b.v. de woonkamer geeft de mogelijkheid om de WP bij een kille dag aan en/of wat hoger te zetten.

• Gwaihir
tandarts schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:33:
De sensoren die in iedere ruimte hangen kan ik wel op een hogere/lagere temperatuur zetten, maar als de warmtepomp geen warm water geeft dan doen ze natuurlijk niks. Ze sluiten of openen alleen de verdeler, maar staan niet in direct contact met de warmtepomp zelf.
Remco45 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:46:
Ken zijn systeem niet, maar ik begrijp dat alleen de verdelers worden aangestuurd.
Hoe wordt de WP dan gestart/gestopt?
Een rechtstreekse aansturing door een thermostaat in b.v. de woonkamer geeft de mogelijkheid om de WP bij een kille dag aan en/of wat hoger te zetten.
Ja, daar ben ik nu ook nieuwsgierig naar. Ik zou denken dat de vraag vanuit de verdelers dan ook bepaalt of de pomp aan gaat. Dat kan bijv. op drukverschil: de warmtepomp detecteert dat het drukverschil tussen aanvoer en retour wegvalt / daalt en gaat dan aan / harder lopen (en omgekeerd). Weet je hoe dat bij jou zit, @tandarts ?

@Remco45 Ik dacht dat bij gebruik van een kamerthermostaat samen met WAR de thermostaat de warmtepomp alleen aan- en uit zet. (En dat eigenlijk elke warmtepomp WAR gebruikt.) Daarmee blijft toch je hele huis afhankelijk van de ruimte met de thermostaat. Vergis ik me, zet de thermostaat 'm bij jou ook harder?

Nu we het toch over weersafhankelijke regeling hebben. Heeft al iemand er eentje op gevoelstemperatuur van z'n huis, i.p.v. puur op de thermometer? En zo ja, hoe stel jij dan de gevoelstemperatuur van je huis vastt? Ik weet dat een gure wind meer effect heeft dan een paar graadjes kouder, dus moet een stooklijn puur op temperatuur m.b.t. wind, etc. altijd van het ergste uit gaan. Dat zou ik graag doorbreken.

De warmtepomp zelf is hier bezorgd trouwens. Hopelijk nog deze maand installatie en bron.

• Cpt.Chaos
@tandarts draait de wp wel lange runs? Als de ruimtes op temperatuur zijn stopt de wp ermee en dan voelt het koud aan. Als je Alpha home hebt zou ik de stooklijn te laag zetten, op de wp, en correctietijd omhoog, met lage versterking in de regeling, in de app. Dan stopt de wp niet meer. Het kan ook zijn dat de wp te groot is. Dan is het minimumvermogen te groot bij buitentemperatuur van 12 graden dus.

• Remco45
Gwaihir schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:40:
[...]
@Remco45 Ik dacht dat bij gebruik van een kamerthermostaat samen met WAR de thermostaat de warmtepomp alleen aan- en uit zet. (En dat eigenlijk elke warmtepomp WAR gebruikt.) Daarmee blijft toch je hele huis afhankelijk van de ruimte met de thermostaat. Vergis ik me, zet de thermostaat 'm bij jou ook harder?
Nee hoor, je vergist je niet. De thermostaat zet 'm inderdaad alleen aan of uit omdat ik 'm zo heb ingesteld.
Een "slimme gasketelthermostaat" die zelf berekent dat 4 x per uur 10 minuten gas geven ideaal zou zijn om de temperatuur constant te houden, is niet handig bij een L/W WP: dan wil je juist lange runs.
Daarom gebruik ik een Panasonic AT-Wired (ingesteld op AAN-UIT en een Hysteresis van 0,2 graden).

De WAR-stooklijn zet 'm harder als het kouder wordt, maar ook het verschil in Delta-T heeft bij mijn L/W WP invloed op de compressorfrequentie. Als na korte tijd de Delta-T hoog blijft, geeft de WP meer vermogen (binnen zijn grenzen uiteraard...het is geen gasketel).

Daarnaast heeft de Mitsu een handige feature voor kille dagen: met elke druk op de + knop wordt de gehele stooklijn een graad opgetild. Duurt uiteraard wel even voordat je dat merkt, maar dit verhoogt de WAF aanmerkelijk :+

P.s.: reden dat ik hier als L/W WP gebruiker reageer is omdat @tandarts initieel op het L/W forum om hulp vroeg.

[Voor 4% gewijzigd door Remco45 op 10-01-2020 20:13]

• Gijs-96
  • Registratie: juli 2017
Heeft er iemand een warmtemeter in zijn warmtepomp installatie zitten? Kamstrup heeft de Multical 6M2 deze kan met glycol overweg. Ik ben eigenlijk op zoek naar een goedkopere optie die ook met glycol kan meten.

• tandarts
  • Niet online
Tnx voor de reacties!
Het lastige is dat het een huis is waar alles al aanwezig was toen wij het kochten. Wat ik weet is dat het een Alpha Innotec warmtepomp (SWC 170H/K) is met een boilervat van 362l is (WWS405). Verder hebben we voor de onderverdieping en bovenverdieping 2 aparte verdeelgroepen. Elke ruimte heeft een sensor die vervolgens de verdeler aanstuurt om deze open/dicht te draaien als de temperatuur bereikt is.
Naar mijn idee wordt de pomp gestuurd door de buitentemperatuur. Maar dit weet ik niet zeker.
Het is een wat verouderd systeem, want hij werkt aan/uit en niet modulerend. Dus Alpha home heb ik ook niet.
Maandag komt de monteur om een drukmeter te vervangen en dan zal ik gelijk vragen hoe de warmtepomp aan/uit gaat.

Alpha1

Alpha 3

Alpha 2

Alpha 4

• jacovn
@tandarts

Die laatste foto is de uponor controller. Die kan naregelen, je hebt zoals je schrijft dan een thermostaat per kamer die nageregled is.,

Als die unonor controler met een kabel aan de WP gekopeld is loopt hij door als een nargergelde ruimte zijn temperatuur nog niet bereikt heeft,

Gevolg is verder oplopen hoofdruimte (woonkamer) met een hoofd thermostaat die meestal niet nageregeld is, en wellicht het niet halen van de temperatuur in de nagergelde ruimte. (Ik had de badkamer op 24.0 gezet, dus die bleef vraag houden)

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 12-01-2020 07:02]

• Traguardo
Een week terug vertelde ik met problemen in de ondergrond die bevroor. De aanvoer van het water en afvoer van riool lag hier koud op, vandaar dat dit bevroren was. Dit is opgelost.

Ik weet nu wat voor hek er in de grond zit. Dit is zo'n type hek als op de foto hieronder, is het normaal dat dit ook in de grond gaat? Als ik op Google zoek zie ik ze voornamelijk als normaal hek staan. Er zit in totaal zo'n 25 meter van dit hek in de grond.

https://enesys.be/wp-content/uploads/100_4583-1200x565.jpg

Gisteren het systeem opgestart.

Toen was de bron ingang temperatuur 2.3 graad, uitgang 3.0 graden
Vanmorgen was dat -1.9 graad en -0.8 graad

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
@Traguardo Zo'n hek noemen we een horizontale bodemcollector.
Kan goed werken, alleen moet er een behoorlijk oppervlak worden ingegraven om een redelijk vermogen te kunnen leveren.

Als ik jouw in en uittrede zo zie, dan lijkt het op een te kleine collector.
Wat is het vermogen van je warmtepomp en hoeveel m² is de collector?
20m² collector oppervlak per kW is niet vreemd...

Laat hem niet te lang onder 0 draaien, als alles bevriest rond de collector, heb je een behoorlijk probleem.
Nu zal een horizontale collector nog redelijk ontdooien.
Maar een verticale, die kan zover invriezen, dat hij uit zichzelf bijna niet meer ontdooit.

[Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 12-01-2020 14:23]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Traguardo
Oxellaar schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:19:
@Traguardo Zo'n hek noemen we een horizontale bodemcollector.
Kan goed werken, alleen moet er een behoorlijk oppervlak worden ingegraven om een redelijk vermogen te kunnen leveren.

Als ik jouw in en uittrede zo zie, dan lijkt het op een te kleine collector.
Wat is het vermogen van je warmtepomp en hoeveel m² is de collector?
20m² collector oppervlak per kW is niet vreemd...

Laat hem niet te lang onder 0 draaien, als alles bevriest rond de collector, heb je een behoorlijk probleem.
Nu zal een horizontale collector nog redelijk ontdooien.
Maar een verticale, die kan zover invriezen, dat hij uit zichzelf bijna niet meer ontdooit.
Ik denk dat ik zelf een 6KW warmtepomp heb. (ruimte is zo'n 30m2, verwarmen en water).

Daarnaast staan er nog 2 andere warmtepompen die minimaal ook 6 KW zijn.

Als het hek 30 meter lang is, en 2 meter hoog. Wat erg gunstig is, dan heb je 60m². Dan heb je 18000 / 60 = 300 W / m². Daarnaast zit er nog een collector systeem onder de zonnepanelen, dat zal voor de rest moeten compenseren.

Alles was al vastgevroren. Vandaar dat hij waarschijnlijk zo snel naar de min zakt. Ik ben benieuwd tot welke temperatuur het goed gaat zonder dat de warmtepomp een foutmelding geeft of het glycol gaat vriezen.

[Voor 8% gewijzigd door Traguardo op 12-01-2020 14:50]

• Jan Vlaanderen
Om in jouw termen te spreken: de hekken die ik ken zijn veel groter en beslaan vele vierkante meters.
50 x 50 m2 is niet vreemd. Tenzij jouw hek in het grondwater ligt, vind ik het wel erg klein.

• Oxellaar
  • Niet online
Traguardo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat ik zelf een 6KW warmtepomp heb. (ruimte is zo'n 30m2, verwarmen en water).

Daarnaast staan er nog 2 andere warmtepompen die minimaal ook 6 KW zijn.

Als het hek 30 meter lang is, en 2 meter hoog. Wat erg gunstig is, dan heb je 60m². Dan heb je 18000 / 60 = 300 W / m². Daarnaast zit er nog een collector systeem onder de zonnepanelen, dat zal voor de rest moeten compenseren.

Alles was al vastgevroren. Vandaar dat hij waarschijnlijk zo snel naar de min zakt. Ik ben benieuwd tot welke temperatuur het goed gaat zonder dat de warmtepomp een foutmelding geeft of het glycol gaat vriezen.
O wacht even, hier ga ik even de fout in. Ik dacht dat het om een bodemcollector ging, in de grond dus.
Maar het is een vrijstaande collector, die warmte onttrekt aan de lucht?
Dan is een waarde onder 0 niet zo heel vreemd. Je moet immers een behoorlijk temperatuurverschil hebben om overdracht te krijgen. Je hebt eigenlijk gewoon een W/L warmtepomp en daar hoort bevriezing van de collector gewoon bij.

Ik verwacht dat de vorst bescherming met glycol, minimaal tot -15c is, waarschijnlijk nog wel lager.

• Jan Vlaanderen
Hij schrijft: Ik weet nu wat voor hek er in de grond zit.
Dus geen vrijstaande collector.
Een grondcollector heeft ook slangen die veel verder uit elkaar liggen, misschien wel de lengte maar niet de oppervlakte.

• Traguardo
Oxellaar schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:27:
[...]

O wacht even, hier ga ik even de fout in. Ik dacht dat het om een bodemcollector ging, in de grond dus.
Maar het is een vrijstaande collector, die warmte onttrekt aan de lucht?
Dan is een waarde onder 0 niet zo heel vreemd. Je moet immers een behoorlijk temperatuurverschil hebben om overdracht te krijgen. Je hebt eigenlijk gewoon een W/L warmtepomp en daar hoort bevriezing van de collector gewoon bij.

Ik verwacht dat de vorst bescherming met glycol, minimaal tot -15c is, waarschijnlijk nog wel lager.
Het is inderdaad een bodemcollector, het hek wat je in de foto ziet is in de grond gegraven.
Jan Vlaanderen schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:40:
Hij schrijft: Ik weet nu wat voor hek er in de grond zit.
Dus geen vrijstaande collector.
Een grondcollector heeft ook slangen die veel verder uit elkaar liggen, misschien wel de lengte maar niet de oppervlakte.
Dat de slangen verder uit elkaar liggen kan ik goed begrijpen. Alles rondom het hek dat bij mij in de grond zit is bevroren. Dan hebben veel slangen geen extra effect ten opzichte van een systeem waar de slangen uit elkaar liggen.

Ik zal de komende dagen de temperaturen in de gaten houden.

• Oxellaar
  • Niet online
en @Jan Vlaanderen Er is geen vaste maatvoering, of vormgeving voor een bodemcollector.
Wat, of hoe je de wisselaar ook uitvoert, het blijft een bodemcollector.

Bij een hek denk ik aan iets bovengronds, niet ondergronds.
Een hek staat ook overeind en niet plat, rare naamgeving ;)

• Traguardo
Oxellaar schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:49:
en @Jan Vlaanderen Er is geen vaste maatvoering, of vormgeving voor een bodemcollector.
Wat, of hoe je de wisselaar ook uitvoert, het blijft een bodemcollector.

Bij een hek denk ik aan iets bovengronds, niet ondergronds.
Een hek staat ook overeind en niet plat, rare naamgeving ;)
Volgens mij is dit een hek wat onder de grond is geïnstalleerd:)

• Remco45
@Oxellaar @Jan Vlaanderen @Traguardo : bij mijn research vorig jaar las ik dat sommige Duitse bedrijven de afkorting HEK gebruiken voor Horizontale Erdwärme Kollektor.

EDIT:
Nog even verder gekeken. Aanvullende info: wordt in Duitsland en Oostenrijk ook wel Energiezaun genoemd en kan dus als een hekwerk worden geinstalleerd, maar nooit als stand-alone oplossing.
Dus altijd ofwel deels ingegraven of met een aardwarmtecollector.
Zie ook: https://de.wikipedia.org/wiki/Energiezaun

[Voor 51% gewijzigd door Remco45 op 13-01-2020 14:26]

• Oxellaar
  • Niet online
Remco45 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 00:51:
@Oxellaar @Jan Vlaanderen @Traguardo : bij mijn research vorig jaar las ik dat sommige Duitse bedrijven de afkorting HEK gebruiken voor Horizontale Erdwärme Kollektor.
Aha... Wel apart dat de afkomstig hier dan in het Duits opduikt, terwijl dit type aardwarmte ook, al jaren in Nederland word toegepast.
Wel wat minder dan in Duitsland verwacht ik.

• Gwaihir
Grappig van die afkorting, maar dit ding is ook echt als 'n hek ontworpen. @Oxellaar, zie 't linkje van @Remco45; het is bedoeld om overeind te zetten en zon/warmte te vangen. Vandaar dof zwart en de leidingen dicht op elkaar. (Heb overwogen er eentje te plaatsen, maar de eigenschappen bevielen me niet genoeg.)

Misschien kon iemand er goedkoop aankomen of zo, dat hij zo'n ding heeft ingegraven?

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij ons in de wijk en omgeving wordt door "Royal Haskoning" onderzoek gedaan naar een speciaal type
w/w-warmtepompsysteem (TEO+WKO) plus dure aanleg warmtenet (60-70°C)
zie dit artikel in "De Gelderlander" - Verwarmen en koelen
Goed idee, maar bij oudere bebouwing (jaren 80)? - meestal matig geïsoleerd?
En hoe duur wordt het uiteindelijk in vergelijking met mogelijke alternatieven.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Cpt.Chaos
Als een provincie iets een goed idee vindt, is het meestal slecht voor de portemonnee. Als haskoning er mee bezig gaat, is het ook slecht voor de portemonnee.
Ik zie geen mogelijkheid dat dit kostentechnisch efficiënter is dan w/w of l/w per woning. Vooral het opkrikken tot 60-70 graden is energie weggooien omdat met 30 nieuwbouw al warm wordt. Dat is bij -10. Bij 0 is 27 graden al zat. Wij houden het 22 graden binnen met 27 aanvoer, en geen triple glas, geen wtw, en vloer niet thermisch gescheiden van de fundering. Dus reken maar uit.
Beter het geld ergens anders aan uitgeven. Ik zou er niet willen wonen daar.

• fishman
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 07-04 20:11
Zo, lekker negatief. Net je glas azijn op?
Die 60 graden lijkt me nodig voor tapwater, en tegen legionella. Of douche jij met water van 27 graden? Een elektrische boiler per huis lijkt me niet efficiënt namelijk. Niet alle vernieuwing is meteen slecht, het concept is prima, zelfs op papier efficiënter dan een pomp en bron per huis. En als ze dit voor nieuwbouw doen zie ik geen enkel probleem. Voor bestaande bouw moet dit gecombineerd worden met isolatie.
Cpt.Chaos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:31:
Als een provincie iets een goed idee vindt, is het meestal slecht voor de portemonnee. Als haskoning er mee bezig gaat, is het ook slecht voor de portemonnee.
Ik zie geen mogelijkheid dat dit kostentechnisch efficiënter is dan w/w of l/w per woning. Vooral het opkrikken tot 60-70 graden is energie weggooien omdat met 30 nieuwbouw al warm wordt. Dat is bij -10. Bij 0 is 27 graden al zat. Wij houden het 22 graden binnen met 27 aanvoer, en geen triple glas, geen wtw, en vloer niet thermisch gescheiden van de fundering. Dus reken maar uit.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-04 18:10
Cpt.Chaos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:31:
Zie ook voorgaande reactie, sww niet vergeten

• Cpt.Chaos
Sww is 1/3 van de warmtevraag. Hiervoor al het water opvoeren naar 60-70 is verspilling. Laat het dan per woning nog eens naverwarmen tot 55+ (50+ is al voldoende voor legionella). Dit kan ook weer met een w/w warmtepomp met als bron dan het water van de grote installatie. Kan die op 35 draaien.
Als ze eerst eens zorgen dat alle isolatie van alle woningen op orde is hoeven al die rare fratsen niet. Iedereen weet dat hogere temperatuur is lagere cop.
Hier is geen azijn bij genuttigd.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het onderzoek van "Royal Haskoning" zou volgens het krantartikel al in de zomer afgerond zijn.
Maar ja dan is nog de vraag wanneer er wat gepubliceerd wordt. En wat de opdrachtgever (gemeente?)
dan uiteindelijk gerealiseerd wil zien (aantal aansluitingen?, na-isolatie huizen?, misschien toch lage temperatuur met booster w/w-wp voor sww?).
Kosten? 75% zitten in de aanleg van het warmtenet (kostenindicaties zijn o.a. hier te vinden)

[Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 16-01-2020 09:53]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 07-04 18:29
Op zich kan het best rendabel zijn, omdat het gaat om een specifieke deal tussen een woningbouw corporatie en een groot bedrijf. Voeg wat subsidies toe en je kunt het rond krijgen. Immers die woningbouw corporaties zijn toch al verplicht enorme investeringen te doen in het kader van 'van het gas af' afspraken, en of eenmalig X warmtepompen met elke 10 jaar vervangen, of eenmalig een 30 jaar contract is qua rente, afschrijving, belastingen, etc een andere rekensom dan die jij en ik als particulier maken.

Echter voor een particuliere gasgebruiker/gasverlater zal dit waarschijnlijk geen goede oplossing zijn, tenzij die kan meeliften en niet zelf al te veel hoeft bij te dragen aan de investering/aansluit kosten. Immers een water warmtewisselaar aansluiten op een gemeente-leiding is een stuk goedkoper dan zelf een boring doen, en je kunt heel wat jaren een 'warmtebron abbonement' betalen voor die kosten van de boring.

Niet dat ik het dan zou doen, want de ervaring met juist de bestaande warmtenetten leert dat het op lange termijn niet rendabel is juist omdat overheden en andere pseudo-overheden de kosten niet laag kunnen houden. Maar er zullen er vast zijn die het wel aantrekkelijk lijkt.

Overigens wel eens dat 60 graden me wat hoog lijkt. Volgens mij kun je beter een 2e fase warmtepomp in de woning zelf dat laten doen, of desnoods een waterpomp boiler in elke huurwoning. En zelfs nog 'beter' om al die corporatie woningen voor tapwater een doorstromer met spaardouche te geven? Zeker omdat de elekra van de doorstromer voor kosten van de huurder komt ... Immers de kostenberekening voor een corporatie is niet gelijk aan die van een eigenaar/bewoner.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-04 11:28
Wie kan me helpen met het goedkrijgen van de stooklijn van de alpha innotec WSZ?

https://tweakers.net/ext/f/6ornrgiWAzWs0lms6Xggau8R/thumb.png

(Let niet op die 39,5 dat is tijdens bereiding tapwater).

Gewenst gedrag is tussen 20,2 aan en 21,2 uit. Ik merk dat de WP met deze instelling nu wel rond 20,2 aangaat maar dat die tot 22,3 doorschiet.

Welke instelling moet ik aanhouden?

[Voor 71% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-01-2020 09:16]

• Vaevictis_
dunklefaser schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:39:
Bij ons in de wijk en omgeving wordt door "Royal Haskoning" onderzoek gedaan naar een speciaal type
w/w-warmtepompsysteem (TEO+WKO) plus dure aanleg warmtenet (60-70°C)
zie dit artikel in "De Gelderlander" - Verwarmen en koelen
Goed idee, maar bij oudere bebouwing (jaren 80)? - meestal matig geïsoleerd?
En hoe duur wordt het uiteindelijk in vergelijking met mogelijke alternatieven.
Ik ken de context een beetje, TEO (oppervlaktewater als energiebron) en WKO (KT warmte of LT seizoensopslag) kan goed met elkaar samen werken. Een HT (hoge temperatuur) warmtenet is echt onzin, allemaal energieverliezen en laag rendement. Richting de gebruiken zou het lage temperatuur moeten zijn (ook minder transportverliezen) en dan huizen zeer goed isoleren. Als je dat goed doet dan heb je helemaal geen naverwarming meer nodig alleen nog een doorstroomverwarmer voor het tapwater. Bonus bij goede isolatie is dat in de zomer ook minder warmte binnenkomt. En met een HT warmtenet is het lastig koelen.

• jacovn
Het wil maar niet lukken om de 0 te halen met de “how low can you go” wedstrijd. Ik kom wel dichterbij, vannacht 0,5 maar het is niet winter genoeg nog denk ik.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13:02

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

jacovn schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:04:
Het wil maar niet lukken om de 0 te halen met de “how low can you go” wedstrijd. Ik kom wel dichterbij, vannacht 0,5 maar het is niet winter genoeg nog denk ik.
Komende week komt er een beetje koude aan is de voorspelling. Met de kamertemperatuur ietsje hoger hoop ik dat het den net gaat lukken.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• jacovn
Gasschuif schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:28:
[...]

Komende week komt er een beetje koude aan is de voorspelling. Met de kamertemperatuur ietsje hoger hoop ik dat het den net gaat lukken.
Dat is vals spelen, kan ook de bad kraan op heet zetten en vol open..

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13:02

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

jacovn schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Dat is vals spelen, kan ook de bad kraan op heet zetten en vol open..
Laten we hopen dan dat er nog een koude periode aan gaat komen voldoende laag om onder nul te komen, februari moet nog komen.... :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• fishman
Dan mag ik niet klagen met mijn bron temperatuur van 4.0/6.1 in en uit.
En ik begon op 10.2 in oktober, nieuwe bron, dus nog geen koeling gebruikt om de bron op te warmen.

Bestaande woning uit '62, maar zeer goed na-geïsoleerd en 2x120 m bron.
Gasschuif schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Laten we hopen dan dat er nog een koude periode aan gaat komen voldoende laag om onder nul te komen, februari moet nog komen.... :)

• Vaevictis_
fishman schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:35:
En ik begon op 10.2 in oktober, nieuwe bron, dus nog geen koeling gebruikt om de bron op te warmen.

[...]
Zit hier op 12,2 uit en 11,7 in. Wel flink gekoeld afgelopen zomer.

• fishman
Hoe warm was je bron aan het begin van het stookseizoen?
En hoe goed is je huis geisoleerd? Nieuwbouw?
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Zit hier op 12,2 uit en 11,7 in. Wel flink gekoeld afgelopen zomer.

• Vaevictis_
fishman schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:59:
Hoe warm was je bron aan het begin van het stookseizoen?
En hoe goed is je huis geisoleerd? Nieuwbouw?

[...]
Nieuwbouw extra geisoleerd. Ik begon in okt. met 16,2 uit en 17,3 in.

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:30
Bij ons 7,5 in en 4,3 uit.
Bijna 5 jaar actief.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07-04 16:59
Hier 9,3 in en 3,5 uit. 16 jaar actief 😎

• Cpt.Chaos
Nu heb ik een mooie uitdaging gecreëerd voor mezelf. We hebben dus die Alpha innotec wzsv92k3m staan, en daarvan probeer ik de pompsnelheid te verhogen. 200l/h is m.i te weinig als hij volledig terug is gemoduleerd. Er staan minstens 10 groepen open, dus 20l/h per groep, en dat is niet veel. Nu heb ik op de warmtepomp zelf onder instellingen - smart de delta t verwarming al op +4/-4 gezet ipv 5, nu is de aanvoer dus 4 graden boven de stooklijn. Dan zou de cvpomp harder moeten draaien bij minimaal compressortoerental. Zet ik deze nu op 3, dan start de compressor niet. Gewenste ruimtetemperatuur staat op 22,5 met omschakeltemperatuur 0,2K maar het was vanochtend 21 graden. Volgens Alpha home wel warmtevraag, maar compressor draait niet en cvpomp wel. Zet ik hem weer terug op 4 en gelijk compressor aan. Kan het aan een andere instelling liggen dat er geen verwarming is bij delta T 3K? Correctietijd regeling is 150 minuten met een versterking van 1,0%/K, zal er niks mee te maken hebben omdat er op omschakeltemperatuur al gestart zou moeten worden.
Ideeën?

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
Hier 7.2 (Uit de bron) en 2.9 (de bron in), 6 maanden actief, weinig gekoeld (pas einde van de zomer actief geworden).
Nibe F2355-6 R PC met 2x 100m bron

• jerh
fishman schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:35:

[...]
cossy nl schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:38:
Hier 7.2 (Uit de bron) en 2.9 (de bron in), 6 maanden actief, weinig gekoeld (pas einde van de zomer actief geworden).
Nibe F2355-6 R PC met 2x 100m bron
Reken je niet rijk met koelen. De gemiddelde bronboorder gaat uit van 2000 uur verwarmen/sww en 500 uur koelen. Dan begrijp je wel dat je niet heel veel aanvult...... hier zie ik ieder geval dat het de eerste paar weken van het stookseizoen leuk helpt en langzaam nivilleert.

Met je bron moet je ook een beetje geluk hebben. Ik zit hier nu rond de 9 graden en uit een graad of 3 lager.

• EiT
jerh schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:48:
[...]

[...]

Reken je niet rijk met koelen. De gemiddelde bronboorder gaat uit van 2000 uur verwarmen/sww en 500 uur koelen. Dan begrijp je wel dat je niet heel veel aanvult...... hier zie ik ieder geval dat het de eerste paar weken van het stookseizoen leuk helpt en langzaam nivilleert.

Met je bron moet je ook een beetje geluk hebben. Ik zit hier nu rond de 9 graden en uit een graad of 3 lager.
Bij ons rekenende ze met 1800 uur verwarmen, 500 uur warm water en 800 uur koelen.

Ik vraag mij wel af wat de WP gaat doen met 26 vv zones. Er moet aardig wat water rond gepompt worden.

Boring zal waarschijnlijk pas in maart zijn. Communicatie is vrij stroef op dit moment.

Iemand ondertussen ervaring met een Ecoforest ecoGeo?

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07-04 22:35
@Vaevictis_ schreef
Wie kan me helpen met het goedkrijgen van de stooklijn van de alpha innotec WSZ?
Ik heb sinds een jaar ook een Alpha Innotec en langzamerhand heb ik het instellen van de stooklijn beter begrepen (nog geen expert).
Als je woning te snel warm wordt en de wp gaat pendelen dan staat de stooklijn te hoog afgesteld.
Als ik het plaatje van je RBE goed interpreteer staat je stooklijn op 26 (bij -20) / 18 (bij 18), maar de stooklijn is ook +2K verschoven, dus eigenlijk staat hij op 28/20.
Het vinden van de goede stooklijn bij jouw woning is hoofdzakelijk een kwestie van trial&error (en de knijp-piep methode). Na iedere aanpassing zou ik zeker minimaal 1 dag wachten op het resultaat omdat een vloerverwarming traag reageert op wijzigingen.
In jouw geval zou ik beginnen met de verschuiving terug te brengen naar 0K, zodat de instelling 26/18 wordt. Als het pendelen doorgaat kun je verschuiving negatief maken. Ga hiermee door tot het pendelen ophoudt. Als je de stooklijn te laag ik instelt (knijpt) en je partner gaat piepen (te koud) dan moet je de stooklijn iets hoger instellen.
Succes!

• Vaevictis_
KC27 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:42:
@Vaevictis_ schreef

[...]

Ik heb sinds een jaar ook een Alpha Innotec en langzamerhand heb ik het instellen van de stooklijn beter begrepen (nog geen expert).
Als je woning te snel warm wordt en de wp gaat pendelen dan staat de stooklijn te hoog afgesteld.
Als ik het plaatje van je RBE goed interpreteer staat je stooklijn op 26 (bij -20) / 18 (bij 18), maar de stooklijn is ook +2K verschoven, dus eigenlijk staat hij op 28/20.
Het vinden van de goede stooklijn bij jouw woning is hoofdzakelijk een kwestie van trial&error (en de knijp-piep methode). Na iedere aanpassing zou ik zeker minimaal 1 dag wachten op het resultaat omdat een vloerverwarming traag reageert op wijzigingen.
In jouw geval zou ik beginnen met de verschuiving terug te brengen naar 0K, zodat de instelling 26/18 wordt. Als het pendelen doorgaat kun je verschuiving negatief maken. Ga hiermee door tot het pendelen ophoudt. Als je de stooklijn te laag ik instelt (knijpt) en je partner gaat piepen (te koud) dan moet je de stooklijn iets hoger instellen.
Succes!
@KC27

Bedankt, ik begin het ook steeds beter te begrijpen. Het doel is om tussen 20.5 en 21.5 aan te blijven. Hij gaat nu rond 20.2 (te koud) aan en op 22.2 (te warm) pas uit. Hoe krijg ik het wel tussen deze waarden ingesteld?

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
jerh schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:48:

Het scheelt nog dat ik bezig ben met isoleren en de regeling per ruimte er nog niet is (alles word straks per domotica en ModBus met Nibe geregeld).
Maar ben aan het einde van de dag benieuwd of het voldoende zou zijn.

• superyupkent
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:11
Zeker, wij hebben sinds juni een Ecogeo b2 1-9kw in onze nieuwbouw woning. 2 lussen van 125m in de tuin en overal vloerverwarming.

Afgelopen maand rond de 10-9 graden in en 6-7 uit. Gemiddeld 10kwh per dag om woning van 180m2 te verwarmen en te voorzien van warm water.

• KC27
@Vaevictis_ schreef:
Hoe krijg ik het wel tussen deze waarden ingesteld?
Ik heb zelf geen RBE, maar Alpha Home.
Ik heb de handleiding van de RBE opgezocht.
Document nummer: 83032600bNL_RBE.pdf.
Daar staat op pagina 6 hoe je de invloed van de gemeten ruimtetemperatuur tov de gewenste ruimtetemperatuur op de stooklijn kunt instellen.
Volgens de handleiding moet je de invloedsfactor RT bij vloerverwarming op 100% zetten.

• Vaevictis_
KC27 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:56:
@Vaevictis_ schreef:

[...]

Ik heb zelf geen RBE, maar Alpha Home.
Ik heb de handleiding van de RBE opgezocht.
Document nummer: 83032600bNL_RBE.pdf.
Daar staat op pagina 6 hoe je de invloed van de gemeten ruimtetemperatuur tov de gewenste ruimtetemperatuur op de stooklijn kunt instellen.
Volgens de handleiding moet je de invloedsfactor RT bij vloerverwarming op 100% zetten.
@KC27 Thanks, deze handleiding had ik nog niet. Ik zie ook waarom het niet werkt zoals voorspeld, want de installateur heeft invloedsfactor op 200% gezet op afgifte systeem RAD ipv VLV.

• jacovn
Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:22:
[...]

@KC27 Thanks, deze handleiding had ik nog niet. Ik zie ook waarom het niet werkt zoals voorspeld, want de installateur heeft invloedsfactor op 200% gezet op afgifte systeem RAD ipv VLV.
Dat is volgens mij de setting voor koelen om hem iets te laten doen..

• Vaevictis_
jacovn schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:33:
[...]

Dat is volgens mij de setting voor koelen om hem iets te laten doen..
Nee hoor staat in de handleiding is voor de stooklijn.

• jacovn
Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:05:
[...]

Nee hoor staat in de handleiding is voor de stooklijn.
Ik bedoelde de keuze voor radiatoren meer. Dan schijnt er meer flow te komen, of ik heb het compleet verkeerd begrepen. Het heeft dan nog steeds met de stooklijn te maken neem ik aan.

• Gwaihir
EiT schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:23:
[...]
Tot dusverre alleen met het tillen ervan: afgelopen donderdag op z'n plek gezet, een 1-9 B2, 3 fase. Had bron ook ongeveer nu verwacht, maar dat wordt ca. half februari. Aansluiten kan dus heel rustig aan gebeuren.

• EiT
Gwaihir schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:04:
[...]

Tot dusverre alleen met het tillen ervan: afgelopen donderdag op z'n plek gezet, een 1-9 B2, 3 fase. Had bron ook ongeveer nu verwacht, maar dat wordt ca. half februari. Aansluiten kan dus heel rustig aan gebeuren.
Bewuste keuze of waarom gekozen voor de ecoGeo?

Ik kon kiezen tussen een Nibe F1155-6 of een Ecoforest Ecogeo C2 3/12. Persoonlijk leek de Nibe net te klein, huis is zo’n 750m3. Nu hebben wij een Nibe F1245-5 voor 340m3.

Helaas is de F1155-6 de enige met koeling, type hoger krijg je een losse koel unit en kwam de prijs boven ons budget.

Ik hoop wel dat er genoeg koelvermogen is (bron/pomp), wij willen weer een wp voornamelijk voor het koelen.

Nibe is wel qua onderhoud makkelijker, meer partijen die ze servicen.

• daf666
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 07-04 00:02
De aanvoertemperatuur is hier 7.2gr. retour is 3.7gr.
Betreft een horizontale bodemwisselaar op 1.7 meter diepte en een oppervlakte van 1000m2.
Temperatuur in de woning 20.5gr.
De wp slaat hier per dag ongeveer 5 keer aan om twee voorraadvaten van 700 liter elk, naar 45gr. te brengen.
De cv vloerverwarming kan daar zijn behoefte aan warmte vandaan halen.
Verbruik over 30 dagen was 750KwH met even zoveel schakelmomenten.
De alpha innotec swc 140 h(/k) was gebruikt en had 3350 draai uren met 25500 impulsen.
Nu, door toepassing van de vaten, terug gebracht naar 1 impuls per draai uur.

• Gwaihir
EiT schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:50:
[...]
Bewuste keuze of waarom gekozen voor de ecoGeo?
Ja, best wel bewust.
  • Er zijn niet zo gek veel 'kleintjes' (en al helemaal niet op 3-fasen)
  • Ruim modulatiebereik
  • Ingebouwde passieve koeling
  • Onze installateur loopt weg met dit merk (en voldoende installateurs kunnen ermee overweg)
  • Importeur staat expliciet open voor externe aansturing
  • En onze domotica-man heeft er al 'ns eentje (via Modbus) extern aangestuurd.
Die externe aansturing is een belangrijke maar niet al te eenvoudig realiseerbare eis voor ons; de warmtepomp wordt geen heer en meester over de verwarming, maar slechts één van drie (of vier) warmtebronnen in een geïntegreerd systeem.

• Traguardo
Mijn pomp draait inmiddels weer na de ellende met bevroren leidingen. De temperatuur van de bron in staat op -6.2 en uit -6.9.

Als ik de statistieken van de energiemeter pak dan kom ik uit op een COP van 2.5 voor heating en 3 voor warm water. Als ik een beetje rondkijk is dit niet efficient. Gelukkig is het niet mijn eigen systeem. Voor iedereen die iets moet installeren in een bestaande woning, kies iemand die er verstand van heeft.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

daf666 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:33:
De aanvoertemperatuur is hier 7.2gr. retour is 3.7gr.
Betreft een horizontale bodemwisselaar op 1.7 meter diepte en een oppervlakte van 1000m2.
Temperatuur in de woning 20.5gr.
De wp slaat hier per dag ongeveer 5 keer aan om twee voorraadvaten van 700 liter elk, naar 45gr. te brengen.
De cv vloerverwarming kan daar zijn behoefte aan warmte vandaan halen.
Verbruik over 30 dagen was 750KwH met even zoveel schakelmomenten.
De alpha innotec swc 140 h(/k) was gebruikt en had 3350 draai uren met 25500 impulsen.
Nu, door toepassing van de vaten, terug gebracht naar 1 impuls per draai uur.
Nette waarden voor een horizontale collector! Haal je die 7,2 graden op op lange runs?

Ik wil ook zelf een horizontale collector aanleggen maar krijg niemand mee om de bronverdeler te bouwen (zijn te druk). Dat laat ik liever door een professional doen. Heb je alles zelf gedaan en ook de PE-leiding gelast?

• daf666
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 07-04 00:02
Femme schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Nette waarden voor een horizontale collector! Haal je die 7,2 graden op op lange runs?

Ik wil ook zelf een horizontale collector aanleggen maar krijg niemand mee om de bronverdeler te bouwen (zijn te druk). Dat laat ik liever door een professional doen. Heb je alles zelf gedaan en ook de PE-leiding gelast?
Na een run van ongeveer 1 uur is de temperatuur gezakt tot ongeveer 6 graden.
In de start erna, ongeveer 3 tot 4 uur later, is de temperatuur weer 7.2gr.
En, idd, hier alles zelf gedaan, niet gelast maar met koppelingen.
Alles ondergronds zonder verdeler.
In de koppelingen kunststof plaatjes gezet met een boring.
10 lussen van 100 meter, dus 10 plaatjes met boringen oplopend, van 10mm tot 20mm.
In totaal net zoveel als de totale oppervlakte van de 50mm pe.
Dit ivm het afnemen van de pompdruk na elke aftakking.
Je zou natuurlijk ook tichelman kunnen aansluiten.
Het werkt hier prima.

• DrkZnl
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 27-02 11:27
Hallo Allemaal,

Ik wil mij even introduceren op dit topic.
Sinds 4 december heb ik ook een warmtepomp systeem draaien.
De installatie die ik heb staan is als volgt:
Stiebel Eltron WPF 07 cool + HSBC 300 L cool.

Ik ben een gewone gebruiker zonder technische achtergrond.
Tot nu toe ben ik tevreden, maar ik weet niet hoe goed mijn installatie nu presteert. Het is in ieder geval lekker warm in huis en ook het warm water heb ik nog nooit opgemaakt. Dus vanuit gebruiks- comfort zit het wel goed.

De winter is eigenlijk een hele slechte periode om te beginnen met een warmtepomp denk ik. Hij moet gelijk flink aan de bak, al is het ook niet echt een strenge winter geweest. Het gebrek aan zon uren maakt dat ik nog niet veel van mijn zonnepanelen heb kunnen profiteren. In totaal heb ik 22 stuks met een totaal vermogen van 6,93 kWp.

Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring als het gaat om verbruik en kosten per maand door het hele jaar heen. Zijn deze redelijk stabiel of is de winter duidelijk "duurder" dan de zomer?

Aan welke meet indicatoren kan ik de prestaties van mijn installatie het beste beoordelen?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maandag bericht gekregen dat er in week 8 aan de slag gegaan kan worden met het bouwen van een nieuwe bronverdeler en leggen van een extra horizontale collector om voor eens en altijd af te rekenen met de waardeloze temperaturen van onze bron. Die doet nu op lange runs -1,5℃ ingaand naar de WP.

Omdat de flow van de huidige bronverdeler niet meer geregeld kan worden bouwen we een nieuwe voor zes circuits. Daarvan drie verticaal (met elk twee bronnen van 60 meter in serie) en drie horizontaal van ieder 200 meter. De verticale bon zou met 360 meter à 25 watt zo'n 9kW moeten kunnen leveren en de horizontale met 600 meter à 15 watt eveneens zo'n 9kW. De warmtepomp levert volgens opgave een vermogen van 17kW bij 0/35 graden. Ik hoop dat we er hiermee minimaal een 20kW warmtepomp van kunnen maken door de hogere aanvoertemperaturen. Er komt een bestuurbare klep in de bronverdeler waarmee de bron volledig op de verticale lussen kan draaien mocht de bodemtemperatuur in de zomer te ver oplopen voor koeling. Ik ga ook 1-wire DS18B20 temperatuurprobes op de leidingen zetten zodat ik de temperaturen van de circuits kan monitoren en de flow daar op kan afstemmen.

De PE-buizen ga ik zelf met hulp van onze klusjesman en een graafmachine/machinist van een loonwerker in de grond leggen en komt te liggen in een stukje weiland van 40 bij 40 meter.

Ik ga tzt een beeldverslagje posten van het graafwerk en het effect op de temperaturen :) .

[Voor 24% gewijzigd door Femme op 05-02-2020 14:29]

• jacovn
DrkZnl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:36:
Hallo Allemaal,

Ik wil mij even introduceren op dit topic.
Sinds 4 december heb ik ook een warmtepomp systeem draaien.
De installatie die ik heb staan is als volgt:
Stiebel Eltron WPF 07 cool + HSBC 300 L cool.

Ik ben een gewone gebruiker zonder technische achtergrond.
Tot nu toe ben ik tevreden, maar ik weet niet hoe goed mijn installatie nu presteert. Het is in ieder geval lekker warm in huis en ook het warm water heb ik nog nooit opgemaakt. Dus vanuit gebruiks- comfort zit het wel goed.

De winter is eigenlijk een hele slechte periode om te beginnen met een warmtepomp denk ik. Hij moet gelijk flink aan de bak, al is het ook niet echt een strenge winter geweest. Het gebrek aan zon uren maakt dat ik nog niet veel van mijn zonnepanelen heb kunnen profiteren. In totaal heb ik 22 stuks met een totaal vermogen van 6,93 kWp.

Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring als het gaat om verbruik en kosten per maand door het hele jaar heen. Zijn deze redelijk stabiel of is de winter duidelijk "duurder" dan de zomer?

Aan welke meet indicatoren kan ik de prestaties van mijn installatie het beste beoordelen?
Ervaring hier:
- winter duur (weinig zon qua intensiteit, en zon staat laag en veel verwarmen)
- voor en najaar genoeg productie (meer zon en minder verwarming nodig en nog geen koeling)
- zomer beste opbrengst (toch wel veel energie verbruik door koelen)

De kosten door jaar heen hangen af van:
- hoe liggen die 6,93 kWp, allemaal op zuid op 38 graden dak, of minder optimaal ?
- hoe veel continue verbruik heb je, full electric ?
- hoe warm sttok je het
- wat is warm water gebruik ? Veel langdouchers, badliefhebbers ?

• KC27
@DrkZnl

Om je een indruk te geven van mijn jaarverbruik.
Wij wonen vanaf 25 januari 2019 in ons verduurzaamde huis (zeer goed geïsoleerd, w/w warmtepomp, 20 zonnepanelen met een totale capaciteit van 6 kWp).
Ons verbruik de laatste 12 maanden:
https://www.mupload.nl/img/i2blcto4u1s.png
Voor iedere maand staat de hoeveelheid afgenomen elektriciteit (boven de 0-lijn) cq teruggeleverde elektriciteit (onder de 0-lijn).
Donker groen is normaal tarief, licht groen is laag tarief.
Met dank aan Energiemanager Online en mijn slimme meter data.
In tabelvorm:
MaandVerbruik laagVerbruik hoogTeruglevering laagTeruglevering hoogTotaal
02-2019313,11202,40-75,31-151,25288,95
03-2019273,81177,20-91,45-198,46161,10
04-2019182,1874,07-194,82-409,40-347,97
05-2019173,7672,55-174,91-402,23-330,84
06-201990,4937,85-278,38-460,71-610,75
07-201990,5247,14-137,91-490,50-490,76
08-201994,5948,69-154,59-447,90-459,21
09-2019121,2353,98-135,78-259,86-220,43
10-2019195,16133,39-46,26-164,53117,76
11-2019326,32212,55-40,03-56,10442,74
12-2019376,45234,75-10,62-56,15544,43
01-2020339,91247,55-17,11-22,91547,45
Totaal2.577,521.542,11-1.357,16-3.120,00-357,53

Ik hou dus door de hoge opbrengst van mijn zonnepanelen in 2019 350 kWh "over".

[Voor 0% gewijzigd door KC27 op 06-02-2020 23:13. Reden: Typo: geen 30 maar 20 panelen]

• jerh
jacovn schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:26:
[...]

Ervaring hier:
- winter duur (weinig zon qua intensiteit, en zon staat laag en veel verwarmen)
- voor en najaar genoeg productie (meer zon en minder verwarming nodig en nog geen koeling)
- zomer beste opbrengst (toch wel veel energie verbruik door koelen)

De kosten door jaar heen hangen af van:
- hoe liggen die 6,93 kWp, allemaal op zuid op 38 graden dak, of minder optimaal ?
- hoe veel continue verbruik heb je, full electric ?
- hoe warm sttok je het
- wat is warm water gebruik ? Veel langdouchers, badliefhebbers ?
Eh, veel energieverbruik voor koelen, hier is dat circa 2 kWh per dag als het echt warm, zeg maar 100 watt voor alle pompen die draaien, verder geen verbruik. Ik weet niet of jij dat veel vindt?

@DrkZnl in de zomer zal je verbruik voor sww ongeveer een 40 kWh per maand zijn (afhankelijk van je verbruik uiteraard) en zeg een 30 kWh voor koelen, is dus ongeveer 70 kWh per maand. Ik heb ook een zelfde dak met ongeveer evenveel kWp piek en dat levert van april tot september iets van 800 tot 900 kWh op, in die periode houd je dus dik over.

December en januari zijn de maanden met het hoogste verbruik hier, februari en maart afhankelijk van de temperatuur en zonneinstraling, kan heel erg meevallen. April is het verwarmingsseizoen wel over, tenzij het nog een keertje vriest. Maar hier dus ook all electric en december en januari kosten hier netto circa 700 kWh.

• jacovn
jerh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:03:
[...]

Eh, veel energieverbruik voor koelen, hier is dat circa 2 kWh per dag als het echt warm, zeg maar 100 watt voor alle pompen die draaien, verder geen verbruik. Ik weet niet of jij dat veel vindt?
Ik had in july verwarmen niet uitgeschakeld en het ligt aan pendelen en koelen/verwarmen afwisselen denk ik.
De maand erop aan het data copieren geweest tussen al mijn servers met PC, dat is dan 3x 200 watt continue zeg maar :(

Was een slechte zomer qua verbruik..

Bij koelen draaien 2 pompen en is het goed 1xx watt hier, die 2x 20 die de instalateur voorspiegelde zijn een leugen.
De bron warmt hier enorm op en dan heb ik maximale flow.
Dus bron op 2100 liter en afgifte ook vol open. Nooit niet 20 watt per pomp..

• DrkZnl
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 27-02 11:27
KC27 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 00:15:
@DrkZnl

Om je een indruk te geven van mijn jaarverbruik.
Wij wonen vanaf 25 januari 2019 in ons verduurzaamde huis (zeer goed geïsoleerd, w/w warmtepomp, 30 zonnepanelen met een totale capaciteit van 6 kWp).
Ons verbruik de laatste 12 maanden:
[Afbeelding]
Bedankt! Dit stelt me wel gerust.
Mijn grafiek van de eerste twee maanden ziet er ook ongeveer zo uit.
Het blijft het hele jaar monitoren en kijken hoe het koelen mij bevalt.
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True