Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 19 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 20:09
Setup:

Nibe F1145-12 EXP(uit 2010), Ukv 200, Vpa300/200, PCM42, Rmu40

Ik ben een collega met deze WP aan het helpen. Stooklijn van 9 naar 5 gezet.Maximale temperatuur 35 graden bij -10. Leek mij een prima uitgangspunt. Ondertussen was ik de vloerverwarmingverdelers aan het inregelen. Zie ik de Ta(BT2) ineens op 48,8 staan terwijl de berekende temp is 35 graden. En BT2 en BT25 zouden die niet ongeveer gelijk moeten zijn aan elkaar? Dat is toch allebei de aanvoer(Ta)? Zoals ik het nu begrijp zit de BT2 in de WP en de BT25 zit in de PCM.

<EDIT> Shit ik zit denk ik naar SWW te kijken..... of niet? :X

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t5hmhgb3mtw.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ElgaFreak op 07-02-2020 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27
ElgaFreak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:39:
Setup:

Nibe F1145-12 EXP(uit 2010), Ukv 200, Vpa300/200, PCM42, Rmu40

Ik ben een collega met deze WP aan het helpen. Stooklijn van 9 naar 5 gezet.Maximale temperatuur 35 graden bij -10. Leek mij een prima uitgangspunt. Ondertussen was ik de vloerverwarmingverdelers aan het inregelen. Zie ik de Ta(BT2) ineens op 48,8 staan terwijl de berekende temp is 35 graden. En BT2 en BT25 zouden die niet ongeveer gelijk moeten zijn aan elkaar? Dat is toch allebei de aanvoer(Ta)? Zoals ik het nu begrijp zit de BT2 in de WP en de BT25 zit in de PCM.

<EDIT> Shit ik zit denk ik naar SWW te kijken..... of niet? :X

[Afbeelding]
Klopt SWW, zie je aan de waterbolletje onderin.

zie ook pag 56 https://www.nibe.eu/assets/documents/17704/231628-3.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Aha thx. De focus bij mij lag zo op die temperatuur. Die pictogrammen waren mij nog niet eens opgevallen. Ik ben benieuwd of het daar nu nog op temperatuur is. Naregeling bg uitgezet. Regelt nu op de bg alleen op de Rmu40. Ondanks de buffer draaide de pomp vaak maar 10min doordat alles dichtliep door de naregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Jawel, -0.5 uit de bron op 2 dagen achter elkaar.
Ik zal ale excuses die ik nu terug ga krijgen wel updaten, kan iedereen meegenieten.

En met de gedachte: pics or it did not happen

Bron duikt onder 0 (03:30)
bron duikt onder 0

Bron komt weer boven 0 (05:26)
bron weer boven 0

Frequentie WP (117 Hz rond 02:00)
wp frequentie

En het mooie nieuws, de strater is net de laatste tegels in de tuin aan het leggen. Die kan dus over een tijdje weer komen..

[ Voor 71% gewijzigd door jacovn op 11-02-2020 09:49 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:52
@jacovn wat is de maximale frequentie van je WP? Mijn Nibe F1155-6 gaat van 20 tot 120 Hz. En die heb ik dit seizoen volgens mij niet boven de 70 hz gezien. Mijn bron is nu nog 5 graden. Is je wamtepomp niet ook onderbemeten? Of zou ie op vol vermogen draaien omdat de bron temp zo laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@fishman het is een SWCV92k3 van Alpha Innotek.
Afhankelijk van bron temperatuur rond de 10 kW vermogen. Het is een inverter vanaf 1.8 kW volgens mij, maar dat is ook weer afhankelijk bron temperatuur.

Ik zie hem in de nacht oo 117/118 Hz staan en hij kan tot 120 volgens mij.

Zoals je in de grafieken kunt zien stijgt de frequentie en daalt de temperatuur. Hij lijkt wel op een delta te sturen, dus wordt die te groot, hup meer gas erop.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@jacovn
Ik ben getriggerd door de post van @fishman .
Als ik het goed zie dan loopt de frequentie van je wp in een periode van ca 2 uur op van 40 naar 120 Hz. Bij mij komt ie alleen boven de 60 Hz als het buiten vriest of tijdens het maken van SSW.
Mijn maximale waarde is maar 90 Hz (kleinere wp). Maar meestal maakt ie runs van ca 12 uur met een frequentie tussen 20 Hz (minimum) met een afgifte vermogen van 1,5 kW en 40 Hz (2,8 kW).
Als de wp teveel pendelt omdat door de naregeling ventielen dicht lopen, dan staat de stooklijn te hoog afgesteld. Je kunt met AlphaApp makkelijk je stooklijn (evt tijdelijk) aanpassen tot je een stabielere situatie hebt. Zodra je de goede instelling hebt kun je die instellen op het display van je wp.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Ik heb helemaal geen naregeling. Mijn monumentale huis kon niet perfect geisoleerd worden, dus ik verlies continue wat warmte. Wat is zie is dat mijn warmtepomp de afgelopen maanden eigenlijk continue draait. Slechts 6 starts ofzo de afgelopen 3 maanden. Hij draait bij mij ook continue rond de 20-40 hz en gaat alleen hoger als het rond het vriespunt wordt of voor SWW. Wij hebben geen naregeling, alle groepen staan open, de slaapkamers wel wat geknepen.

Hier mijn frequentie overzicht, ook uit Home Assistant:
https://imgur.com/a/tqCPLAX

[ Voor 8% gewijzigd door fishman op 16-02-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daf666
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-02 00:39
Femme schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:53:
Maandag bericht gekregen dat er in week 8 aan de slag gegaan kan worden met het bouwen van een nieuwe bronverdeler en leggen van een extra horizontale collector om voor eens en altijd af te rekenen met de waardeloze temperaturen van onze bron. Die doet nu op lange runs -1,5℃ ingaand naar de WP.

Omdat de flow van de huidige bronverdeler niet meer geregeld kan worden bouwen we een nieuwe voor zes circuits. Daarvan drie verticaal (met elk twee bronnen van 60 meter in serie) en drie horizontaal van ieder 200 meter. De verticale bon zou met 360 meter à 25 watt zo'n 9kW moeten kunnen leveren en de horizontale met 600 meter à 15 watt eveneens zo'n 9kW. De warmtepomp levert volgens opgave een vermogen van 17kW bij 0/35 graden. Ik hoop dat we er hiermee minimaal een 20kW warmtepomp van kunnen maken door de hogere aanvoertemperaturen. Er komt een bestuurbare klep in de bronverdeler waarmee de bron volledig op de verticale lussen kan draaien mocht de bodemtemperatuur in de zomer te ver oplopen voor koeling. Ik ga ook 1-wire DS18B20 temperatuurprobes op de leidingen zetten zodat ik de temperaturen van de circuits kan monitoren en de flow daar op kan afstemmen.

De PE-buizen ga ik zelf met hulp van onze klusjesman en een graafmachine/machinist van een loonwerker in de grond leggen en komt te liggen in een stukje weiland van 40 bij 40 meter.

Ik ga tzt een beeldverslagje posten van het graafwerk en het effect op de temperaturen :) .
Femme, als je inderdaad die 40 meter bij 40 meter helemaal benutten zou met je horizontale wisselaar zou je daar alleen al genoeg aan moeten hebben.
Kan hier (nog) geen foto's plaatsen, maar heb hier https://community.fritts.nl/conversations/zo-van-het-gas al wat neer gezet.
Misschien is het iets.
Succes, johannes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
KC27 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:45:
@jacovn
Als ik het goed zie dan loopt de frequentie van je wp in een periode van ca 2 uur op van 40 naar 120 Hz. Bij mij komt ie alleen boven de 60 Hz als het buiten vriest of tijdens het maken van SSW.
Mijn maximale waarde is maar 90 Hz (kleinere wp). Maar meestal maakt ie runs van ca 12 uur met een frequentie tussen 20 Hz (minimum) met een afgifte vermogen van 1,5 kW en 40 Hz (2,8 kW).
Als de wp teveel pendelt omdat door de naregeling ventielen dicht lopen, dan staat de stooklijn te hoog afgesteld. Je kunt met AlphaApp makkelijk je stooklijn (evt tijdelijk) aanpassen tot je een stabielere situatie hebt. Zodra je de goede instelling hebt kun je die instellen op het display van je wp.
Het waren ook veelal langere runs op lagere frequentie.
De dagen ervoor wenig gedaan, en in die nacht daalde de buiten temperatuur een stuk.
Voor zover als ik zie stuurt de unit op T retour van de vloer. Ik denk dat de delta dan te groot is en de frequentie stijgt. Maar omdat de bron dan bij 0 komt er minder energie is en zo daalt de zaak dan door.

Het wisselt dus af maar het is als ik naar stroomverbruik kijk meestal redelijk hoog oplopen, daarna afbouwen tot de gewenste retor bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:56
Zoals ik eerder zei had ik een probleem dat de wp niet startte bij hogere buitentemperatuur, maar dat heb ik zo goed als opgelost, en zou ook wel deels een oplossing voor jou kunnen zijn @jacovn . De hysterese retourtemperatuur stond op 2K, nu op 0,5. Als de retourtemperatuur nu 0,5 graad onder berekend komt gaat de wp weer aan. Hij draait nu meer maar lagere frequentie, en bij opstarten toert hij ook niet zo ver op.
Staat onder instellingen-temperatuur. Moet je wel inloggen als installateur in de luxtronic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
jacovn schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:38:
@fishman het is een SWCV92k3 van Alpha Innotek.
Afhankelijk van bron temperatuur rond de 10 kW vermogen. Het is een inverter vanaf 1.8 kW volgens mij, maar dat is ook weer afhankelijk bron temperatuur.

Ik zie hem in de nacht oo 117/118 Hz staan en hij kan tot 120 volgens mij.

Zoals je in de grafieken kunt zien stijgt de frequentie en daalt de temperatuur. Hij lijkt wel op een delta te sturen, dus wordt die te groot, hup meer gas erop.
KC27 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:45:
@jacovn
Is wel interessant. Bij mij (nrgteq wp) is de frequentie controller stuk gegaan en bij de reparatie daarvan hebben ze ook gelijk de nieuwste software en schema erin gezet. Voorheen toerde de wp heel langzaam op en bleef dan heel lang draaien, hij startte op 48 procent en na 20 uur draaien zat hij op 70 procent. In de nieuwe situatie start hij ook bij 48 procent, maar draait na 20 minuten al op 100 procent. Tegen de tijd dat hij terugmoduleert is de temperatuur zodanig gestegen dat na een minimaal nadraai programma de wp uitgaat. Qua energieverbruik maakt het niet veel uit lijkt het tot nu toe, het is wel sneller warm in huis. Mijn Ta is wel omhoog gegaan van 25 graden naar 27 graden. Mijn vrouw vindt het wel fijn dat het sneller warm is.

Wellicht is er iets minder voordeel van zoninstraling. Kijk het voorlopig nog even aan. Er wordt nu ook meer aan de bron getrokken, maar dat lijkt niet veel te schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door jerh op 17-02-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb van de meeste dagen van deze maand de logging maar in excel tot een grafiek gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vlIpzvhgDA7fsghyM1MhBda7/full.png

Het wordt allemaal doorgestuurd naar Alpha Innotek (Nathan)
Ze zullen nu wel komen met voorstellen als de stook lijn en andere gedragingen te willen veranderen en maar hopen dat de winter over gaat.

Maar als je naar de afbeelding kijkt zie je dit al met 6 graden buiten gebeuren terwijl het niet een koude winter geweest is.
Dus de WP kan wel zo gezet worden dat hij 24 uur op 20% blijft draaien. Maar hij is zoals hij is in bedrijf gesteld. Dus tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeki74
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-01-2023
Hallo allemaal, interessante draad dit. Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een b/w warmtepomp. Diverse offertes binnen, maar de prijzen zijn niet mals, allemaal rond de 30-35k voor een 9 kW bron met WP inclusief installatie.

Nu zouden we door veel zelf in de hand te nemen een interessante constructie hebben. We hebben een boorder gevonden met certificering voor het ondergrondse deel die een redelijke offerte gaf. We kunnen voor een leuke prijs een Nibe WP op de kop tikken. Installatie kunnen we deels zelf, maar mag alleen door een installateur met de juiste certificering. En daar lopen we dus vast : vind maar eens een installateur die een dergelijk project wil doen.
Heeft hier iemand advies hoe we dit aan zouden kunnen pakken? Of kent iemand een gecertificeerd installateur in het westen van het land die open staat voor dit soort doe het zelf projecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Loeki74 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:54:
Hallo allemaal, interessante draad dit. Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een b/w warmtepomp. Diverse offertes binnen, maar de prijzen zijn niet mals, allemaal rond de 30-35k voor een 9 kW bron met WP inclusief installatie.

Nu zouden we door veel zelf in de hand te nemen een interessante constructie hebben. We hebben een boorder gevonden met certificering voor het ondergrondse deel die een redelijke offerte gaf. We kunnen voor een leuke prijs een Nibe WP op de kop tikken. Installatie kunnen we deels zelf, maar mag alleen door een installateur met de juiste certificering. En daar lopen we dus vast : vind maar eens een installateur die een dergelijk project wil doen.
Heeft hier iemand advies hoe we dit aan zouden kunnen pakken? Of kent iemand een gecertificeerd installateur in het westen van het land die open staat voor dit soort doe het zelf projecten?
Ik zou zeggen, doe het zelf onder de supervisie van de grondboorder. Spreek met hem af dat hij de bron doet, jij de pomp, sluit de leidingen op elkaar aan, 24 uur rondpompen voor mengen water en glycol en lucht eruit. Vervolgens starten maar, desgewenst huur je Nibe nog in om de pomp in te regelen. Waarom heb je dan nog een installateur nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeki74
@PolderPloer! Omdat een grondboring meldingsplichtig is. En voor de melding heb je een gecertificeerd installateur nodig, zowel voor de boring als voor het bovengrondse deel van de installatie, plus de nodige documentatie en berekeningen die ik als particulier niet heel makkelijk zelf aan kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Loeki74
Je zou heat4all kunnen bellen.
Heb ik één keer zijdelings mee te maken gehad.
Is een éénmans bedrijf.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Loeki74 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:46:
@PolderPloer! Omdat een grondboring meldingsplichtig is. En voor de melding heb je een gecertificeerd installateur nodig, zowel voor de boring als voor het bovengrondse deel van de installatie, plus de nodige documentatie en berekeningen die ik als particulier niet heel makkelijk zelf aan kan leveren.
Dat kan de grondboorder toch regelen? Zo is het destijds bij mij gegaan (2016). Misschien dat de regelgeving strenger is geworden, hoewel ik ook met brl te maken had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 21:34

Hey Loeki74,

Ik heb destijds een adviseur gevraagd het offerte traject voor ons op te pakken. Bij de verschillende offertes zat ongeveer 10K tussen goedkoopste en duurste. Uiteindelijk gekozen voor de duurste (28K netto na aftrek ISDE subsidie) omdat deze partij (Veldhuizen Energie) garantie op het geheel wilde geven. De hele keten dus van boring tot warmtepomp naar afgiftesysteem/vvw. Mijn ervaring in onze nieubouwwijk in Weesp is dat de buren die het pakket in stukken hebben gehakt uiteindelijk duurder uitzijn of er veel meer gedoe van hebben.

Succes met je verdere zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeki74
KC27 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:13:
@Loeki74
Je zou heat4all kunnen bellen.
Heb ik één keer zijdelings mee te maken gehad.
Is een éénmans bedrijf.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dank voor de tip. We hebben inmiddels contact met een vergelijkbaar bedrijf. Mocht dit lukken, dan meld ik hier zeker hoe we het voor elkaar gekregen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeki74
PolderPloer! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:40:
[...]

Dat kan de grondboorder toch regelen? Zo is het destijds bij mij gegaan (2016). Misschien dat de regelgeving strenger is geworden, hoewel ik ook met brl te maken had
Deze grondboorder doet alleen het ondergrondse deel, heeft ook niet de certificering voor brl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeki74
superyupkent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:23:
[...]

Hey Loeki74,

Ik heb destijds een adviseur gevraagd het offerte traject voor ons op te pakken. Bij de verschillende offertes zat ongeveer 10K tussen goedkoopste en duurste. Uiteindelijk gekozen voor de duurste (28K netto na aftrek ISDE subsidie) omdat deze partij (Veldhuizen Energie) garantie op het geheel wilde geven. De hele keten dus van boring tot warmtepomp naar afgiftesysteem/vvw. Mijn ervaring in onze nieubouwwijk in Weesp is dat de buren die het pakket in stukken hebben gehakt uiteindelijk duurder uitzijn of er veel meer gedoe van hebben.

Succes met je verdere zoektocht!
Ik moet zeggen dat we het ook erg spannend vinden. Dat gezegd hebbend, hebben we al het andere installatie werk in huis ook zelf gedaan, en alles werkt naar volle tevredenheid. Het is dus niet de eerste klus die we aanpakken en we hebben een ruime basis aan kennis en vrienden met meer kennis om op terug te vallen.

Aansprakelijkheid bij problemen blijft altijd een heikel punt bij dit soort constructies. Het verschil in prijs is echter minimaal 15K, wat voor ons wel een dealbreker is.

• PolderPloer!
Hoezo is aansprakelijkheid een probleem?? De grondboorder levert de bron tot en met de verdeler (mits je meerdere lussen hebt) en geeft 25 jaar garantie op lekkage. Dit doet zo’n beetje elke grondboorder die voldoet aan wet en regelgeving (met name brl). Vanaf de verdeler is ie voor jezelf en kun je er mee doen wat je wil. Uiteraard moet je wel zaken afstemmen mbt capaciteit, glycol gehalte, ontluchten, expansievat e.d. Gebeurd er nu iets met de verdeler of de bron dan kun je terugvallen op de boorder. Ik heb dit destijds geregeld met Klinge uit Koekange, maar ik verwacht niet dat ze naar het westen gaan. Je zou natuurlijk kunnen informeren...

Oh ja, ik betaalde 5k voor drie lussen van 75 meter, inclusief verdeler 25 jaar garantie en 9 kW theoretische capaciteit. Dit was in 2016, slappe tijd, maar tegenargument is dat ze de kosten van certificering moesten verdelen over zeer weinig boringen per jaar. Ik zit op een klein half uur van koekange, dus reistijd had weinig invloed. Totaal hadden ze 1,5 dag nodig om te boren en te graven en paar dagen later hebben ze in een paar uurtjes de boel aangesloten, glycol gemengd (tot -11 geen bevriezing) en afgeperst.

[ Voor 28% gewijzigd door PolderPloer! op 27-02-2020 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
BRL SIKB 11000 - Voor deel in de grond
BRL 6000-21 - Voor deel boven de grond.

Als je niet voldoet wordt het een milieudelict blijkbaar

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een b/w warmtepomp. Diverse offertes binnen, maar de prijzen zijn niet mals, allemaal rond de 30-35k voor een 9 kW bron met WP inclusief installatie.
Hmm.. diezelfde maat. Installateur verwacht dat 't uitkomt op zo'n 20k ex BTW vóór aftrek van subsidie. (Geen 'harde' offerte, maar toch.)

We hebben al wel vloerverwarming. Als bij jou ook het afgiftesysteem op z'n kop moet, kan ik me die prijzen wel voorstellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 27-02-2020 20:04 ]

• fishman
Ik was rond de 40k kwijt voor:
- 170 m2 vloerverwarming infrezen, 3 verdelers, 18 groepen totaal.
- balans WTW ventilatie CO2 gestuurd voor 9 kamers
- 9kw Nibe warmtepomp met buffervat en 300l boiler
- 2x120 m diepe brine bron boren

Niks zelf gedaan.
Was wel even slikken die prijs, maar ons jaren 60 huis is er direct de 21e eeuw mee ingeslingerd en ik heb er nog geen seconde spijt van. Koude maanden zit ik nu rond de 200 euro elektra kosten, rest van het jaar rond de 50 euro per maand. Nog geen PV panelen.
Gwaihir schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:04:
[...]

Hmm.. diezelfde maat. Installateur verwacht dat 't uitkomt op zo'n 20k ex BTW vóór aftrek van subsidie. (Geen 'harde' offerte, maar toch.)

We hebben al wel vloerverwarming. Als bij jou ook het afgiftesysteem op z'n kop moet, kan ik me die prijzen wel voorstellen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
fishman schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:42:
Ik was rond de 40k kwijt voor:
- 170 m2 vloerverwarming infrezen, 3 verdelers, 18 groepen totaal.
- balans WTW ventilatie CO2 gestuurd voor 9 kamers
- 9kw Nibe warmtepomp met buffervat en 300l boiler
- 2x120 m diepe brine bron boren

Niks zelf gedaan.
Was wel even slikken die prijs, maar ons jaren 60 huis is er direct de 21e eeuw mee ingeslingerd en ik heb er nog geen seconde spijt van. Koude maanden zit ik nu rond de 200 euro elektra kosten, rest van het jaar rond de 50 euro per maand. Nog geen PV panelen.

[...]
Hoe lang geleden had je dit betaald?
Quote die ik had was 25k ex alleen voor de warmtepomp en bronboring.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Loeki74
jacovn schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:15:
BRL SIKB 11000 - Voor deel in de grond
BRL 6000-21 - Voor deel boven de grond.

Als je niet voldoet wordt het een milieudelict blijkbaar
Klopt, het gaat dus om het bovengrondse deel. Geen zin in problemen, dus zoeken we naar een manier om dit netjes te regelen.

• Loeki74
PolderPloer! schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:11:
Hoezo is aansprakelijkheid een probleem?? De grondboorder levert de bron tot en met de verdeler (mits je meerdere lussen hebt) en geeft 25 jaar garantie op lekkage. Dit doet zo’n beetje elke grondboorder die voldoet aan wet en regelgeving (met name brl). Vanaf de verdeler is ie voor jezelf en kun je er mee doen wat je wil. Uiteraard moet je wel zaken afstemmen mbt capaciteit, glycol gehalte, ontluchten, expansievat e.d.
Dit dus, het vergt meer vastleggen van afspraken en verantwoordelijkheden, en uiteraard is de kans op fouten groter als het hele systeem niet is ontworpen door dezelfde leverancier. Maar geen reden om er dan maar vanaf te zien.

• Loeki74
xoror schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:49:
[...]

En de onze dus twee keer rond 30K ex btw alleen voor de warmtepomp en boring, na aftrek van subsidie. In ieder geval zijn al deze bedragen fors hoger dan wat men een paar jaar geleden betaalde.

• Loeki74
PolderPloer! schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:11:
Oh ja, ik betaalde 5k voor drie lussen van 75 meter, inclusief verdeler 25 jaar garantie en 9 kW theoretische capaciteit. Dit was in 2016, slappe tijd, maar tegenargument is dat ze de kosten van certificering moesten verdelen over zeer weinig boringen per jaar.
Dat is een mooie prijs. Wij hebben nu een offerte voor 9-10K incl BTW voor 2 lussen van 125-150 meter (moet nog doorgerekend worden) inclusief verdeler en naar binnen brengen. Broncapaciteit moet 8-9 kW worden, maar wij zitten op een droge zandplaat, dus waarschijnlijk gaan we niet boven de 30 W/m uitkomen. Volgens mij een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
6 maanden geleden
xoror schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:49:
[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superyupkent
Voor de medetweakers die graag de prijzen van andere installaties willen vergelijken, hier de specificatie van onze installatie. Warmtepomp, vvw, boring en projectmanagement. Hier ging nog netto €2800,- vanaf ivm ISDE subsidie.

https://superyupkent.stackstorage.com/s/FDSq5qop0z1BOK2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-10 17:54
misschien een stomme vraag, maar wat zijn de regels v.w.b. het zelf in de grond leggen van een buis met water? Ik weet dat ik niet 150 meter verticaal de grond in mag ( kan ik ook niet ), maar een buis met water op een diepte van zeg 2 meter, mag dat? 50 cm mag denk ik, dat is de diepte waarop ik grondkabels moet leggen. En op kaarten zie ik op de meeste gebieden van Nederland dat er archeologie dingen zijn beneden 50 cm. Maar ergens anders las ik dat het tot 2 meter wel mag. Dus ik weet het niet meer.
Ik heb n.l. een Nibe water/water warmtepomp op de kop kunnen tikken, en ik zit te kijken of ik als het een paar weken heel erg koud buiten wordt ik die kan gebruiken. ( is dus maar een idee waarbij ik nu eerste de gegevens bij elkaar probeer te krijgen ). Op dit moment draaien er hier lucht/water warmtepompen. En die doen het goed, alleen als het heel koud wordt wil ik graag het stroomverbruik zo laag mogelijk hebben, dus een water/water op dat moment gebruiken ( we rijden 300 km elektrisch per dag, dus er gaan nogal wat stroom door, vooral deze winter die niet zo heel koud was ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:25
annespruit1980 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:44:
misschien een stomme vraag, maar wat zijn de regels v.w.b. het zelf in de grond leggen van een buis met water? Ik weet dat ik niet 150 meter verticaal de grond in mag ( kan ik ook niet ), maar een buis met water op een diepte van zeg 2 meter, mag dat? 50 cm mag denk ik, dat is de diepte waarop ik grondkabels moet leggen. En op kaarten zie ik op de meeste gebieden van Nederland dat er archeologie dingen zijn beneden 50 cm. Maar ergens anders las ik dat het tot 2 meter wel mag. Dus ik weet het niet meer.
Ik heb n.l. een Nibe water/water warmtepomp op de kop kunnen tikken, en ik zit te kijken of ik als het een paar weken heel erg koud buiten wordt ik die kan gebruiken. ( is dus maar een idee waarbij ik nu eerste de gegevens bij elkaar probeer te krijgen ). Op dit moment draaien er hier lucht/water warmtepompen. En die doen het goed, alleen als het heel koud wordt wil ik graag het stroomverbruik zo laag mogelijk hebben, dus een water/water op dat moment gebruiken ( we rijden 300 km elektrisch per dag, dus er gaan nogal wat stroom door, vooral deze winter die niet zo heel koud was ).
Een buis met water in de grond leggen is niet het probleem. Dat je die buis moet vullen met glycol en dat je de bodem thermisch gaat ‘vervuilen’ is het spannende gedeelte. Dat mag niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
B-lex schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Een buis met water in de grond leggen is niet het probleem. Dat je die buis moet vullen met glycol en dat je de bodem thermisch gaat ‘vervuilen’ is het spannende gedeelte. Dat mag niet zomaar.
Ik wil geen antivries gebruiken, maar gewoon zuiver water, dus op zich niets vervuilends.
Het enige 'vervuilende' deel is dat thermische. Zelf zie ik het niet als vervuilend, maar dit is Nederland.....
En het graven, dat mag tot een bepaalde diepte, alleen weet ik dus niet hoe diep.
Moet toch ergens staan, alleen weet ik niet waar.
Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@annespruit1980 Geen idee hoe diep je mag gaan voordat je voor een oppervlakkige collector meldingsplicht hebt. Misschien weet @Femme dat, want hij is 't net aan het voorbereiden. Dat maakt zijn posts in dit topic sowieso interessant voor je, denk ik.

Denk overigens dat de certificeringsplicht eerder een ding is https://warmtepomp-weetje.../bodemenergie-warmtepomp/ .

[ Voor 20% gewijzigd door Gwaihir op 29-02-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
annespruit1980 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:57:
[...]

Ik wil geen antivries gebruiken, maar gewoon zuiver water, dus op zich niets vervuilends.
Het enige 'vervuilende' deel is dat thermische. Zelf zie ik het niet als vervuilend, maar dit is Nederland.....
En het graven, dat mag tot een bepaalde diepte, alleen weet ik dus niet hoe diep.
Moet toch ergens staan, alleen weet ik niet waar.
Vandaar mijn vraag.
Een horizontale bron zonder glycol? Welke berekeningen liggen hier aan ten grondslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
B-lex schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Een horizontale bron zonder glycol? Welke berekeningen liggen hier aan ten grondslag?
Geen berekening. De lucht/warmtepomp heb ik ook op gevoel neergezet, en dat is goed gegaan.
Deze water/water pomp is alleen voor de echt koude dagen ( dus -10 tot -20 gedurende een tot twee weken ). De rest doe ik met de Panasonic pompen.
Die doen het goed, alleen als het kouder wordt beginnen ze erg veel stroom te trekken.
En ik moet de auto's ook opladen, en met 3x25 A zit ik al aardig aan de grens.
Dit jaar wil ik van het gas af met inductiekoken, en dat trekt ook heel veel stroom.
Ik heb hier heel veel oppervlakte, dus als ik zeg 250 meter leiding rondom het terrein leg, op ( ik hoop 2 meter diepte ) kan dat met gewoon water ( ik kan nog heel veel langere leidingen leggen ).
Dus bevriezen zal niet gebeuren ( hoop ik... ).
Zo hoop ik het zelf zonder moeilijke ( dure ) certificatie te kunnen doen.
Als het alleen maar mag met certificatie, kan er uiteraard wel antivries in.
De warmtepompen heb ik ook zelf neergezet, zonder installateur, uiteraard monoblokken, anders moest er een stek monteur aan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Gwaihir schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:50:
@annespruit1980 Geen idee hoe diep je mag gaan voordat je voor een oppervlakkige collector meldingsplicht hebt. Misschien weet @Femme dat, want hij is 't net aan het voorbereiden. Dat maakt zijn posts in dit topic sowieso interessant voor je, denk ik.

Denk overigens dat de certificeringsplicht eerder een ding is https://warmtepomp-weetje.../bodemenergie-warmtepomp/ .
Ok, dus het mag weer eens niet wat ik wil.........
Op zich begrijp ik wel dat er geen glycol enzo de grond in mag, maar een buis met water.......
In ieder geval weet ik een deel van de vraag.
Alleen is me nog steeds niet duidelijk hoe diep ik nu mag graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daf666
B-lex schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Mijn horizontale wisselaar is hier nog niet onder de 5.8gr geweest.
Wel glycol tot -11gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daf666
annespruit1980 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Ok, dus het mag weer eens niet wat ik wil.........
Op zich begrijp ik wel dat er geen glycol enzo de grond in mag, maar een buis met water.......
In ieder geval weet ik een deel van de vraag.
Alleen is me nog steeds niet duidelijk hoe diep ik nu mag graven.
Hier kun je eens kijken hoe ik het gedaan heb. https://community.fritts.nl/conversations/zo-van-het-gas
Niet te moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
annespruit1980 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:30:
[...]

Geen berekening. De lucht/warmtepomp heb ik ook op gevoel neergezet, en dat is goed gegaan.
Deze water/water pomp is alleen voor de echt koude dagen ( dus -10 tot -20 gedurende een tot twee weken ). De rest doe ik met de Panasonic pompen.
Die doen het goed, alleen als het kouder wordt beginnen ze erg veel stroom te trekken.
En ik moet de auto's ook opladen, en met 3x25 A zit ik al aardig aan de grens.
Dit jaar wil ik van het gas af met inductiekoken, en dat trekt ook heel veel stroom.
Ik heb hier heel veel oppervlakte, dus als ik zeg 250 meter leiding rondom het terrein leg, op ( ik hoop 2 meter diepte ) kan dat met gewoon water ( ik kan nog heel veel langere leidingen leggen ).
Dus bevriezen zal niet gebeuren ( hoop ik... ).
Zo hoop ik het zelf zonder moeilijke ( dure ) certificatie te kunnen doen.
Als het alleen maar mag met certificatie, kan er uiteraard wel antivries in.
De warmtepompen heb ik ook zelf neergezet, zonder installateur, uiteraard monoblokken, anders moest er een stek monteur aan te pas komen.
Inductie trekt niet heel veel stroom. Je hebt alleen als je water kookt of iets aanbraad een piekje, dat is altijd relatief kort. Ik zie dat in ieder geval in mijn metingen hier.

Als je meer wilt weten over buizen in de grond, moet je even op grabencollector zoeken, in Dld wordt dit veel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
daf666 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:56:
[...]

Mijn horizontale wisselaar is hier nog niet onder de 5.8gr geweest.
Wel glycol tot -11gr.
Ik zie dat je installatie sinds medio 2019 draait. Dan heeft je systeem tot op heden ook nog niet echt z’n best hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
daf666 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:07:
[...]

Hier kun je eens kijken hoe ik het gedaan heb. https://community.fritts.nl/conversations/zo-van-het-gas
Niet te moeilijk doen.
Ik zat afgelopen winter al op 150 kWh per dag.
Dus zo heel veel speling heb ik niet, het meeste van dat vermogen was 's middags en 's nachts.
Dan laden de auto's, draaien drie warmtepompen, en zal er dus elektrisch gekookt gaan worden.
Echt koud was het deze winter niet, dus als het echt koud wordt zal dat erg omhoog gaan.
Vandaar dat ik op dat moment liever een water/water warmtepomp zou willen inschakelen.
Maar het zal dan wel erop neerkomen dat de auto's dan minder moeten laden.
Het zijn nu standaard laders, dus houden geen rekening met de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daf666
B-lex schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Ik zie dat je installatie sinds medio 2019 draait. Dan heeft je systeem tot op heden ook nog niet echt z’n best hoeven doen.
Heb hem hier echt wel eens erg geplaagd hoor.
Maar hij blijft hier toch rond de 6gr. als hij afslaat, ook na een lange run.
Na een uurtje of twee start hij weer braaf op, op 7.2gr.
Verwacht ook in een koude periode niet veel problemen, ook omdat ik net klaar ben met het isoleren.
Het zal daar ook niet minder van worden.
De wisselaar wel vrij groot gehouden, 1000m2 x ongeveer 20watt, natte zandgrond.
Het lijkt tot nu toe goed.
Hoor toch regelmatig dat de vertikale boringen onder het vriespunt draaien.
Het lijkt me dat daar wel het 1 en ander fout gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
jerh schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:48:
[...]

Inductie trekt niet heel veel stroom. Je hebt alleen als je water kookt of iets aanbraad een piekje, dat is altijd relatief kort. Ik zie dat in ieder geval in mijn metingen hier.

Als je meer wilt weten over buizen in de grond, moet je even op grabencollector zoeken, in Dld wordt dit veel gedaan.
Die duitse collectoren ken ik wel, maar dat is ook het probleem niet.
Ik kan hier makkelijk een hele lange slang ( of meerdere kortere ) in de grond leggen.
Alleen wist/weet ik niet hoe diep ik mag graven.
En ik begrijp nu dat het ook een economisch delict is als ik dat doe.
Eigenlijk ben ik dan dus een soort van witte boorden crimineel ( als ik het goed begrijp ).

Inductie heeft toch echt af en toe veel stroom nodig, en als dat net gebeurd als de 3 lucht/water warmtepompen aan het defrosten zijn met element ( nu al > 4 kW per stuk ), de auto's in lading staan ( > 5 kW ) dan gaat het dus niet goed.
Als het echt koud wordt, dan kunnen die warmtepompen het element constant erbij zetten, en dan zitten ze op meer dan 5 kW per stuk.
Dan heb ik het dus niet over de rest van het huis, maar dat valt in het niet bij deze stroomvreters.
Vandaar dat ik hoopte met deze voor een prikkie gekochte Nibe 10 kW water/water warmtepomp op de ergste dagen het wat te verminderen.
Dat is dan 1 of 2 weken in het jaar maximaal, dus dan is gewoon water best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Niet het graven, maar het aansluiten van een W/W warmtepomp vereist meen ik de juiste papieren.

(Beetje vreemd dat men dat voor L/W een paar jaar geleden wel losgelaten heeft, want dat is niet simpeler om te doen of zo.. Kennelijk sterke lobby van zwak opgeleide CV-schuivers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Gwaihir schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:14:
Niet het graven, maar het aansluiten van een W/W warmtepomp vereist meen ik de juiste papieren.

(Beetje vreemd dat men dat voor L/W een paar jaar geleden wel losgelaten heeft, want dat is niet simpeler om te doen of zo.. Kennelijk sterke lobby van zwak opgeleide CV-schuivers?)
Ik denk zelf dat ze bang zijn voor bodem verontreiniging met antivries bij een W/W pomp.
Dus daar kan ik wel in meegaan, maar ik wil gewoon water gebruiken, dus niets te verontreinigen.
Maar om dat nu een economisch delict te noemen.......
En waarschijnlijk is het zo dat als ik het op 3 meter diepte ga leggen, dat er dan een geologisch delict bijkomt ( zou me niet verbazen als dat echt bestaat ).

Wat de L/W warmtepomp betreft, dat aansluiten is voor een monoblok simpel.
Neerzetten, twee leidingen naar de cv ( of vloerverwarming, of wat dan ook ), een stekker in het stopkontakt en op zich kan hij al werken ( misschien afstandsbediening aansluiten ). Enige verontreiniging is dan water wat uit die oude cv leidingen lekt, al dan niet met antivries ( daar is het dus inderdaad kennelijk geen probleem ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 00:32
annespruit1980 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:27:
[...]
Wat de L/W warmtepomp betreft, dat aansluiten is voor een monoblok simpel.
Neerzetten, twee leidingen naar de cv ( of vloerverwarming, of wat dan ook ), een stekker in het stopkontakt en op zich kan hij al werken ( misschien afstandsbediening aansluiten ). Enige verontreiniging is dan water wat uit die oude cv leidingen lekt, al dan niet met antivries ( daar is het dus inderdaad kennelijk geen probleem ).
Dat is dan ook waarom men in Nederland bijna alleen monoblocks installeert. Geen STEK vergunning nodig zoals bij split-systemen. Dus niet omdat monoblock noodzakelijk de beste oplossing is - is het soms wel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Aha! Dat wist ik niet. Dat maakt de eisen wat logischer. Ik dacht dat ze net als airco mensen vaak met een leiding met koelmiddel te maken hadden.

Maar, gaat het bij W/W om het glycol-circuit, dan zou ook de installateur van zonneboilers zo'n certificering moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
Wij overwegen om een huis te kopen met een water/water warmtepomp (Nibe, verticale boring). De warmtepomp stamt uit 2011 en de verticale boring is voor zover ik heb kunnen achterhalen in 2016 gedaan (oorspronkelijk was er een open bron in de wijk, die door geen of slecht onderhoud uitgeput is). Nu is de warmtepomp sinds 2016 niet meer onderhouden.
Nu heb ik zelf geen verstand van warmtepompen dus daarom deze (misschien onnozele) vragen:
  1. Geldt voor warmtepompen net als voor CV-ketels dat ze regelmatig onderhouden moeten worden?
  2. Kleven er risico's aan het gebrek aan onderhoud?
  3. Zijn er nog andere dingen waar we op moeten letten?[/i]
Voor mijn gevoel koop ik met de warmtepomp een groot financieel risico maar dit gevoel kan ook voortkomen uit een gebrek aan kennis, vandaar mijn vragen.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Dutch Lion schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:42:
  1. Geldt voor warmtepompen net als voor CV-ketels dat ze regelmatig onderhouden moeten worden?
nee, nee, nee.
Grapje, onderhoud is niet per se nodig, het is net een koelkast. Als deze netjes gedraaid heeft zou er niks mis mee moeten zijn. Compressor zou makkelijk 150000 draaiuren mee moeten gaan, dat is 15 jaar vol continu, en dat draaien ze nooit. Circulatiepompen zouden ook nog goed moeten zijn, en zo niet zijn deze goedkoop uit te wisselen.

Als de bron goed is, en de vvw etc ook nog werkt, dan kan voor 10k de hele warmtepomp gewisseld worden, ja dit kost wat, maar gelukkig niet zoveel als inc bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Dutch Lion
Belangrijk is dat:
  • De capaciteit van de bron niet te klein is
  • De woning goed is geïsoleerd, zodat de vloerverwarming de woning comfortabel kan verwarmen.
  • De capaciteit van de wp is onderbouwd door een deugdelijke warmteverlies berekening, zodat het vermogen van de wp niet te groot en ook niet te klein is.
Het geheel kan primair worden gecontroleerd door te vragen naar de energierekening van de laatste jaren. In principe moeten de kosten een stuk lager zijn dan met aardgas verwarming.
Als je het niet vertrouwt kun je (net als bij een bouwkundig onderzoek) een installatietechnisch onderzoek als ontbindende voorwaarde opnemen, waarbij een ervaren adviseur of installateur het onderzoek uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Wij overwegen om een huis te kopen met een water/water warmtepomp (Nibe, verticale boring). De warmtepomp stamt uit 2011 en de verticale boring is voor zover ik heb kunnen achterhalen in 2016 gedaan (oorspronkelijk was er een open bron in de wijk, die door geen of slecht onderhoud uitgeput is). Nu is de warmtepomp sinds 2016 niet meer onderhouden.
Nu heb ik zelf geen verstand van warmtepompen dus daarom deze (misschien onnozele) vragen:
Voor mijn gevoel koop ik met de warmtepomp een groot financieel risico maar dit gevoel kan ook voortkomen uit een gebrek aan kennis, vandaar mijn vragen.
Ik had last een storing en toen heeft de monteur ook onderhoud gedaan. Dat onderhoud hield in dat hij alle drukken naliep, visueel inspecteerde of er nergens lekkage was, keek of alle bouten en moeren nog goed aangedraaid waren en een meting van het glycol in de bron op eventuele vervuiling. De drukken had hij ook op afstand kunnen uitlezen, dus heel veel stelde het ook niet voor. Hij gaf wel aan dat bij een abbonnement op onderhoud je bij een storing voorrang hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Voor zover ik weer zijn vooral 'compressor starts' belastend. Het aantal starts moet je kunnen uitlezen op het scherm van de pomp.
En als je dan toch op het scherm kijkt, controleer dan even de temperatuur van de 'brine bron in' of 'brine bron uit'.

Als je die waardes hier plaatst, met het type pomp, dan zijn er vast genoeg mensen die daar iets slims over kunnen zeggen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gwaihir schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:50:

Het horizontale deel van mijn collector en de nieuwe collectorput laat ik aansluiten door iemand die warmtepompen installeert en de nodige certificeringen heeft. Voor systemen tot 70 kW is er sinds 2013 een meldingsplicht. Zie https://www.rvo.nl/onderw...et-en-regelgeving/meld-uw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Dutch Lion Zoals @jerh schrijft, stelt het onderhoud in de regel weinig voor. Vier jaar zonder is dan ook niet direct aanleiding tot zorg. Wel kost het je zoals @Cpt.Chaos zo'n 10k als net toevallig deze op apegapen ligt en vernieuwd moet worden.

Meest praktisch lijkt me om het in de ontbindende voorwaarde van bouwkundige keuring te betrekken, zoals @KC27 ook noemt. Ik zou dan simpelweg iemand sturen om het regulier onderhoud te doen, tenzij 't duur uit pakt. Dan heb je ofwel de beurt laten doen die je toch al wilde, of gericht iets om over te praten (wat de verkoper waarschijnlijk ook nog niet weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:16
Idd sinds 2014 geldt BRL6000-21 welk bestaat uit ontwerp - uitvoering en onderhoud. Bedrijven moeten gecertificeerd zijn om er aan te mogen werken. Wat nu veel gebeurd is dat vele bedrijven niet gecertificeerd zijn maar werken onder de papieren van de fabrikant of bronnen boorder. Wordt flink op gehandhaaft en boetes a € 25.000,— worden uitgedeeld.

In het verleden zijn er vele foute installaties gemaakt waar de bron, warmtepomp het afgifte systeem en de woning niet goed openlaat waren afgestemd waardoor het alles behalve een duurzame installatie geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:51

EiT

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:16
Zie ze tegenwoordig bronnen geboord worden met dubbele transport wagens met drinkwater, of idd de brandaansluiting. Beide zijn extra kostenposten welk ze vaak ook kunnen doen tegen extra kosten. Stroom vind ik bijzonder zou denken dat ze wel standaard een aggregaat meenemen.

Vroeger was een sloot in de buurt genoeg, maar tegenwoordig knopen ze je op als ze je betrappen wanneer je dat doe.

[ Voor 12% gewijzigd door BadConnection op 03-03-2020 20:45 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons was er inderdaad een vrachtwagen met de boor unit en een grote water tank.
Die water tank kost ook wel wat had de instalateur verteld.

Tijdens boren hadden ze onze waterleiding vol open met een slang in het gat wat ze in de grond hadden gemaakt die ze eerst met die tank gevuld hadden. De boor net naast dat gat ging de grond in en dat water wordt gebruikt voor alles wat de boor los maakt spoelt dan naar dat gat.

Het was denk ik dat het gat 2 - 3 m3 was of zo. Dat moest dus wel snel gevuld worden, en ons water erbij omdat het boorgat vol loopt en dat dan bijgehouden wordt door de waterleiding.

Als je met een normale leiding 3000 liter in het gat moet laten lopen kost het een paar uur. Dat zal wel de reden zijn om zo’n enorme tank water mee te nemen,

De boorwagen had geen stroom nodig, wellicht de afpers pomp, maar geen 3x20A

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 04-03-2020 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Dan laat ze eerst een puls in je tuin slaan en dan kunnen ze daaruit het water oppompen. Ze staan er toch al met een boormachine. Je hebt dan wel een grote diameter, dus laat ze gelijk de juiste pulsbuis meenemen. Dan kan je zelf straks je tuin besproeien met grondwater. De puls kostte hier iets van 400 euro (voor de buis en wat extra boortijd). De puls leverde 44m3 per uur..... dat is voor druppelbevloeing die er nu aan hangt ruim voldoende :)

[ Voor 12% gewijzigd door jerh op 04-03-2020 07:29 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:54
Uit interesse, @HHF en @Laro , zijn jullie ooit nog toegekomen aan het maken van een eigen gesloten bodem warmtewisselaar?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-10 19:59
Ik ben aan het kijken of we in plaats van een Nibe F1155-6 PC een Nibe S1155-6 PC kunnen krijgen in ons huis in aanbouw.

Lijkt vrijwel exact hetzelfde apparaat maar wat moderner uiterlijk en vooral de software-kant is flink onder handen genomen. Out of the box ondersteunt hij ook Modbus TCP, erg benieuwd wat daarmee kan. Nibe Nederland weet daar nog niet heel veel over te melden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
@Cpt.Chaos @jerh @KC27 @fishman

Bedankt voor jullie reacties. Goed om te horen dat onderhoud niet vergelijkbaar is met dat van een CV ketel. Goeie tip over dat e.e.a. globaal te controleren is op basis van de energierekening. Voorlopig blijkt prijs het punt waar we het niet over eens kunnen worden dus of de koop doorgaat, is een vraagteken. Maar voor mogelijk andere huizen heb ik weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcostal
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 17:00
onderhoudscontract voor een cv ketel kost 80 euro per jaar
Als dat al een issue is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch Lion
marcostal schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:31:
onderhoudscontract voor een cv ketel kost 80 euro per jaar
Als dat al een issue is...
Uiteraard refereerde ik naar de prijs van het huis, zie ook mijn vorige post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-10 13:41
The Lord schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:42:
Uit interesse, @HHF en @Laro , zijn jullie ooit nog toegekomen aan het maken van een eigen gesloten bodem warmtewisselaar?
Nee, daar zit geen schot in helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
bartvb schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:44:
Ik ben aan het kijken of we in plaats van een Nibe F1155-6 PC een Nibe S1155-6 PC kunnen krijgen in ons huis in aanbouw.

Lijkt vrijwel exact hetzelfde apparaat maar wat moderner uiterlijk en vooral de software-kant is flink onder handen genomen. Out of the box ondersteunt hij ook Modbus TCP, erg benieuwd wat daarmee kan. Nibe Nederland weet daar nog niet heel veel over te melden helaas.
Ik heb dezelfde vraag gesteld over de (S) F1255-6 PC en heb ook nog geen antwoord ontvangen, ook niet over het prijsverschil. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 14:50

bosaap22

Doing things I'm good at.

Kan iemand in deze groep mij geruststellen?

Wij hebben net een huis gekocht met een eigen warmtepomp (Alpha-Innotec WZS 61 H/K), waarbij deze bodem-warmtepomp direct bij het bouwen van het huis is geplaatst (2012).
Nu zijn we toch wat geschrokken van het hoge energieverbruik.
Het is een volledig geïsoleerd huis met 140 m2 woonoppervlakte, RC waardes van >4 voor de vloer, >3,5 voor het dak en >3.5 voor de gevel).
De vorige bewoner verbruikten ongeveer 8.800 kWh op jaarbasis. (afrekeningen gezien.)
Verder is er altijd op gas gekookt (dus geen extra inductieplaat) en rijden ze geen elektrische auto of zijn er andere energie slurpende hobbies die hierin meegenomen moeten worden.
Na contact opgenomen te hebben met het onderhoudsbedrijf dat jaarlijks de controle doet is dit verbruik vrij normaal, gezien het geen modulaire installatie betreft, maar constant aan staat. Ik heb het laatste onderhoudsrapport bijgevoegd.
Kan dit iets verklaren waarom het energieverbruik zo hoog is? Vallen er andere dingen op? Zijn er zaken die ik kan doen om het verbruik te verlagen of zijn deze warmtepompen uit 2012 gewoonweg niet zo zuinig als de nieuwe modellen van tegenwoordig?

Dank voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFkK3m8bHjp_zTezIRCR-dlB04Y=/f/image/Oy8ECwsWOU3ZTWZciKoo21Uw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@bosaap22
Heb je bij dat 8000 kWh verbruik ook een idee wat die mensen allemaal aan apparaten gebruikten.
Het kan best zijn dat de WP maar 4000 van de 8000 kWh verbruikt heeft.
Ze kunnen waterbedden, oude koel vries combinaties, oude plasma TV en weet ik niet wat voor verbruikers gehad hebben.

De T aanvoer en T retour zijn niet echt laag, dus geven aan dat het niet volgens de huidige normen geisoleerd is. Maar je schrijft al 2012, en de genoemde RC waardes passen daar wel bij.
Echt heel hoog zijn ze ook niet en het rendement van een WP wordt ook nog eens uitgedrukt bij bron 0 afgifte 35 waar je ongeveer op zit. Daar is de COP ongeveer 5

Op zich is 3000-4000 kW niet zo’n gek verbruik voor een WP denk ik.
Dat zou €650-€850 per jaar zijn voor verwarming en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bosaap22 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:01:

Wij hebben net een huis gekocht met een eigen warmtepomp (Alpha-Innotec WZS 61 H/K), waarbij deze bodem-warmtepomp direct bij het bouwen van het huis is geplaatst (2012).
Het is een volledig geïsoleerd huis met 140 m2 woonoppervlakte, RC waardes van >4 voor de vloer, >3,5 voor het dak en >3.5 voor de gevel).
De vorige bewoner verbruikten ongeveer 8.800 kWh op jaarbasis. (afrekeningen gezien.)
Verder is er altijd op gas gekookt (dus geen extra inductieplaat) en rijden ze geen elektrische auto of zijn er andere energie slurpende hobbies die hierin meegenomen moeten worden.
Na contact opgenomen te hebben met het onderhoudsbedrijf dat jaarlijks de controle doet is dit verbruik vrij normaal, gezien het geen modulaire installatie betreft, maar constant aan staat. Ik heb het laatste onderhoudsrapport bijgevoegd.
Kan dit iets verklaren waarom het energieverbruik zo hoog is? Vallen er andere dingen op? Zijn er zaken die ik kan doen om het verbruik te verlagen of zijn deze warmtepompen uit 2012 gewoonweg niet zo zuinig als de nieuwe modellen van tegenwoordig?

Dank voor de tips!

[Afbeelding]
Het is een 6 kW variant zo te zien met een opgegeven cop van 4.6.

De compressor heeft afgerond 18000 draaiuren /5 = 3600 draaiuren per jaar.

Qua maximaal energieverbruik kom je dan uit op: 3600 x (6/4.6) = 4700 kWh voor de warmtepomp. Als hij modulerend is, ik kan dat zo snel niet achterhalen zal het een stuk lager liggen.

De koeling stelt niet veel voor qua energieverbruik, aan de andere kant wordt er wel circa 10158/5 is ruim 2000 uur per jaar gekoeld. Dat is behoorlijk, dus ik gok dat er veel warmte winning is van de zon.

Een gemiddeld gezin in NL verbruikt iets van 3500 kWh en dat loopt op bij vrijstaande huizen en grotere gezinnen. Het gebruik komt mij dus niet heel erg vreemd over.

Koken op gas stelt qua verbruik niet veel voor, ook niet als je dat op inductie zou doen.

En je vindt het veel, maar vergeet niet dat in een gemiddeld huis 1500 m3 gas in NL wordt verbruikt, financieel komt dat dan overeen met circa 4500/500 kWh stroom, om het even in het perspectief te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Laatst online: 11:00
bosaap22 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:01:

Dank voor de tips!

[Afbeelding]
Dat is een aan/uit warmtepomp toch? Als die waarde van impulsen compressor gelijk staat aan het aantal start/stops dan maakt je installatie wel erg veel start stops per jaar. Dat is niet gunstig voor het rendement en levensduur. Omgerekend zou dat gemiddeld slechts 13 minuten draaien per start zijn.

-Wordt de installatie misschien bestuurd door een thermostaat met CV ketel instellingen?
-heb je naregelingen waardoor er veel groepen dicht staan en dat de warmte pomp zijn vermogen vaak niet kwijt kan?

[ Voor 6% gewijzigd door Maarren op 12-03-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 14:50

bosaap22

Doing things I'm good at.

@jacovn @jerh @Maarren

Dank voor jullie reacties! Fijn dat jullie even mee willen kijken.
Ik begrijp dat de waardes niet heel raar zijn en dat bij een aan-uit (niet modulaire) warmtepomp en RC waardes uit 2012 het energieverbruik redelijk normaal is. Over een jaar of 6 als dit beestje 15 jaar wordt kunnen we nog eens kijken of er ondertussen zuinigere modellen zijn die dit type kunnen vervangen.

Goed om nog na te gaan en op te merken:

- Verbruik (aan-uit) warmtepomp maximaal 2571 x (6/4.6) = 3354 kWh op jaarbasis.
- Relatief veel energieverbruik om het huis te koelen (past in lijn met de warme zomers)
- Hoge frequentie impulsen compressor. Navraag doen bij onderhoudsbedrijf (13 min. per impuls)
- T aanvoer en T retour waardes na laten kijken door onderhoudsbedrijf

@Maarren Ik weet dat de oude bewoners boven een aantal kamers standaard niet verwarmen. Dat kan er dus voor zorgen dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan? Wat heeft dit dan voor gevolg? Hoe zou je dit op kunnen lossen (naast overal dezelfde temperatuurinstellingen hanteren)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
@bosaap22 je kunt werken met een buffervat, maar ik zou dat niet aanraden. Ik zou vooral de regeling bekijken. Van een alpha ken ik die niet, maar er zijn vast instellingen waarbij je het volgende kunt regelen:
- aanvoertemperatuur cv, deze naar beneden dan duurt het langer voordat de gewenste t behaald wordt, dus langere runs.
- stooklijn verschuiving, idem
- overshoot hoger en undershoot lager, (ik ken de termen niet bij alpha), oftewel langer wachten tot de machine aan mag slaan en langer doordraaien voordat ie afslaat. Dit heeft tot gevolg dat je kamertemperatuur iets meer fluctueert, maar met een lage Ta merk je dit nauwelijks.

Mijn doel zou zijn richting de 45 min per run te gaan. Dus schrijf de bedrijfsmuren op en de huidige runs, en ga dit loggen. Tevens niet te snel aanpassingen doorvoeren, want elke wijziging heeft zeker 24 uur nodig. Tot slot is het nu de verkeerde tijd om echt te finetunen, want de buitentemperaturen gaan omhoog, alsmede de zoninstraling. Je kunt een start maken en dan in oktober verder finetunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarren
bosaap22 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:05:
@jacovn @jerh @Maarren

@Maarren Ik weet dat de oude bewoners boven een aantal kamers standaard niet verwarmen. Dat kan er dus voor zorgen dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan? Wat heeft dit dan voor gevolg? Hoe zou je dit op kunnen lossen (naast overal dezelfde temperatuurinstellingen hanteren)?
Een mogelijk effect maar dat is wellicht niet relevant in jouw huis, had ik in deze post staan.

In het algemeen met een aan/uit warmtepomp.

-De eerste circa 1-3 minuten draait die minder efficiënt en om de impact hiervan te beperken wil je het liefst zo lang mogelijk draaien na een start, maar niet te lang want als je op vol vermogen door blijft draaien dan wordt de temperatuur regeling in huis mogelijk oncomfortabel.
-Een aan/uit warmtepomp gaat meteen aan op 100% en dus ook meteen op maximum vermogen aan je bron warmte onttrekken. Het gevolg is dat gedurende de run de brontemperatuur steeds verder inzakt en de COP steeds verder daalt.
-Tevens is iedere start/stop slijttage, cijfers van leveranciers zeggen gemiddelde levensduur = orde grote 150.000 starts.

Als je bovenstaande punten combineert, dan ligt er dus ergens een optimum voor gemiddelde aantal minuten draaien per start. Waar dat exact ligt weet ik niet, ik zelf streef met de warmtepomp hier naar 30 minuten per run bij buitentemperaturen tussen de 2-4, met maximaal 1 start per 2 uur.

In antwoord op je vragen.
-Ik weet dat de oude bewoners boven een aantal kamers standaard niet verwarmen. Dat kan er dus voor zorgen dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan? Ja dat zou kunnen als alle overige warmteafnemers grotendeels dicht staan/weinig flow hebben.
-Wat heeft dit dan voor gevolg? Als je bijvoorbeeld wel een buffervat (niet de boiler) hebt en het vermogen niet afgevoerd wordt en de warmtepomp blijft doordraaien op 100%, dan blijft de aanvoertemperatuur stijgen en de COP dalen. Als je geen buffervat hebt dan wordt de flow over de warmtepomp te laag en stijgt het temperatuur verschil aan de condensor kant en daalt de COP.
-Hoe zou je dit op kunnen lossen (naast overal dezelfde temperatuurinstellingen hanteren)? Meestal is dit kwestie van meer flow creëren, dus gebruikers die je wel gebruikt voor verwarmen meer water laten afnemen.

Maar al bovenstaande is eigenlijk beetje speculeren en er van uitgaande dat jouw warmtepomp inderdaad type aan/uit is.
-Ik zou denk ik eerst proberen een schets te maken hoe de verwarmingsinstallatie in jou huis aan elkaar geknoopt is en eens kijken in de handleidingen van de regelingen zoals @PolderPloer! ook zegt.

overigens @jerh in jouw som deel je door 5 jaar maar volgens de originele post draait de warmtepomp toch al vanaf 2012 in dat geval kom je nog wat lager uit ca 3000kWh verwacht, of bedoel je het anders/mis ik iets?

[ Voor 9% gewijzigd door Maarren op 13-03-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Maarren schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:41:
[...]

overigens @jerh in jouw som deel je door 5 jaar maar volgens de originele post draait de warmtepomp toch al vanaf 2012 in dat geval kom je nog wat lager uit ca 3000kWh verwacht, of bedoel je het anders/mis ik iets?
Ik had mijn leesbril niet op..... moet delen door 7 of 8 zijn. Oeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Wij zijn ook over, 2x 100m bron. Ik hoop dat het voldoende is. Kreeg er geen duidelijk antwoord op. Ze hadden alleen maar 100m slang bij zich.

Ik had verwacht dat wij 2x 125m zouden krijgen.

Toen ik vroeg of het voldoende was met een 3-12kW pomp / inhoud huis : 750m3 (met tochtroosters) keek de boorder bedenkelijk. Hij gaf ook aan soms bij enorme huizen, naar zijn mening, 2 te kleine bronnen moest boren.

Kan er weinig van zeggen, ik kan het niet onderbouwen.

Bron+pomp komt bij dezelfde toko vandaan, als het niet werkt mogen ze zelf oplossen.

Sampels werden er niet meer genomen, schijnt niet meer nodig te zijn nu ze de bron afsluiten. Op de vraag hoe weet je dan hoe diep je moet: tot de slang op is.

Boring ging snel, dus ik verwacht niet dat 10-30 meter meer, veel meer tijd gekost zou hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

even een update: meerdere keren het display bekeken.
Bron uit: 6.4
Bron in: 9.6
COP is boven de 6, nu terwijl hij draait op 7.3
SPF: 6.0

We stoken op 22.5-23.0 graden.
Klimaat in huis is ook veel beter dan toen de CV er nog hing.
Zelfs een kamer waar het te warm werd terwijl het op de BG kouder was heeft nu ook een optimale temperatuur.

Stroomverbruik lijkt alsnog lager dan de Nibe F1245PC in ons vorige (veel kleinere) woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Hier wat statistieken van mijn Ecogeo, draait sinds afgelopen zomer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUrq8bnlbhwNSbNOUQZPZRiZPI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0o87qgFTImzvrsgSFV4hkKo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Met welk pakket lees je dat uit? Weet je toevallig wat de WiFi module kost? Zat er niet standaard bij. Nog geen prijs gehad.

Van wat ik kon vinden ziet de standaard interface zag er knullig uit.

Ik hoop dat er iets is om de Uponor zone regeling met de Ecoforest te laten werken. Installateur rade Tech aan, maar dat is kapitaal vernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
EiT schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:53:
Met welk pakket lees je dat uit? Weet je toevallig wat de WiFi module kost? Zat er niet standaard bij. Nog geen prijs gehad.

Van wat ik kon vinden ziet de standaard interface zag er knullig uit.

Ik hoop dat er iets is om de Uponor zone regeling met de Ecoforest te laten werken. Installateur rade Tech aan, maar dat is kapitaal vernietiging.
Deze info haal ik via modbus op en verwerk ik daarna in home assistant. Hiervoor moet je wel via het service menu de bms2 poort activeren. Daarvoor heb je de installateurs pincode nodig. Verder kan je dan de modbus registers opvragen bij je installateur.

We hebben een tech regeling specifiek voor het aansturen van enkele vloerverwarming groepen met een draadloze thermostaat. Daarnaast gebruiken we hem om in zomerstand de badkamer te blijven verwarmen terwijl de rest van de woning gekoeld zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

EiT schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:23:
Wij zijn ook over, 2x 100m bron. Ik hoop dat het voldoende is. Kreeg er geen duidelijk antwoord op. Ze hadden alleen maar 100m slang bij zich.

Ik had verwacht dat wij 2x 125m zouden krijgen.

Toen ik vroeg of het voldoende was met een 3-12kW pomp / inhoud huis : 750m3 (met tochtroosters) keek de boorder bedenkelijk. Hij gaf ook aan soms bij enorme huizen, naar zijn mening, 2 te kleine bronnen moest boren.

Kan er weinig van zeggen, ik kan het niet onderbouwen.

Bron+pomp komt bij dezelfde toko vandaan, als het niet werkt mogen ze zelf oplossen.

Sampels werden er niet meer genomen, schijnt niet meer nodig te zijn nu ze de bron afsluiten. Op de vraag hoe weet je dan hoe diep je moet: tot de slang op is.

Boring ging snel, dus ik verwacht niet dat 10-30 meter meer, veel meer tijd gekost zou hebben.

***members only***
Ik heb je verbouwgeschiedenis er voor de zekerheid op nageslagen (mooi werk, goede keuzes trouwens) maar kon niet vinden welke kostenplaatjes eraan vastzitten. Hoeveel kost de plaatsing en de boring ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Delerium schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Ik heb je verbouwgeschiedenis er voor de zekerheid op nageslagen (mooi werk, goede keuzes trouwens) maar kon niet vinden welke kostenplaatjes eraan vastzitten. Hoeveel kost de plaatsing en de boring ongeveer?
2x 100m boring
Ecoforest EcoGeo B2 3-12KW
Ecoforest T-DW 300L
Incl. binnen thermostaat (model uit 1990 ofzo ;) )
Incl. demontage CV ketel
Net geen 25k

Nibe F1155-6 PC met 300L zou een paar 100 euro goedkoper geweest zijn.

Boren zelf was een dag werk. De volgende dag zijn ze een halve dag bezig geweest om te vullen en aan te sluiten. Ze hebben het heel netjes achter gelaten. Bron zit in de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:53:
Weet je toevallig wat de WiFi module kost?

[..]
Ca. EUR 350,= meen ik. En dan niet duidelijk of modbus over TCP mogelijk wordt. Dus heb ik een seriele modbus interface gekocht 'aan het andere eind van de kabel'. (Nog niet operationeel.)

Tech komt van dezelfde importeur als EcoForest. Krijgen ze er dus bij ge-pusht. Niet onder de indruk, dus heb net zo hard terug gedrukt.. vond mijn installateur wel interessant, geloof ik.

Welk bedrijf, trouwens, als ik het vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Zie pm.

Ik vraag mij af of het echt zo moeilijk moet zijn om de Uponor ermee te laten werken. Nadeel is dat Ecoforest redelijk onbekend is en je dus geen documentatie kan vinden.

Ik zit toch waarschijnlijk tot het eind van het jaar thuis ivm crisis. Ik kijk wel of ik zin heb om zelf iets in elkaar te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Wat betalen jullie voor een onderhouds contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Geen idee. De pomp draait hier pas een half jaar en ik heb nog geen contract. Zou niet duur moeten zijn, want is minder werk dan bij een CV ketel.

Zelf de druk in de gaten houden van de verschillende systemen is volgens mij al de helft van het werk.
EiT schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:17:
Wat betalen jullie voor een onderhouds contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Nice! Ik heb zelf ook home assistent draaien met een P1 kabel voor het meten van elektra. En ik heb mijn Nibe gekoppeld.
Zou je de scripts willen delen die je gebruikt om de COP te tonen?
superyupkent schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:00:
Hier wat statistieken van mijn Ecogeo, draait sinds afgelopen zomer:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
fishman schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 00:06:
Zou je de scripts willen delen die je gebruikt om de COP te tonen?
[...]
Hey fishman,

Via modbus lees ik de registers uit de warmtepomp, waaronder warmteafgifte en stroomverbruik. Vervolgens deel ik die 2 waardes door elkaar. Zie onder:

-sensor:
- platform: modbus
scan_interval: 10
registers:
- name: Condensation_kwh_jan_5144
hub: hub1
unit_of_measurement: Kwh
slave: 5
register: 5144
precision: 0
data_type: int
- name: Energy_kwh_jan_5168
register: 5168

- platform: template
sensors:
cop_jan:
value_template: "{{ (states('sensor.condensation_kwh_jan_5144') | float / states('sensor.energy_kwh_jan_5168') | float) | round(1) }}"
unit_of_measurement: "Cop"
friendly_name: COP Januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mijn huis is voldoende geschikt voor een warmtepomp en de ruimten die ik wil verwarmen hebben reeds vloerverwarming. Mijn interesse gaat uit naar een bodem/water systeem. Nu weet ik dat dat duur is, maar de installateur waar ik het meeste vertrouwen in heb geeft een fors hogere prijs af dan ik op grond van gesprekken met andere aanbieders en wat zoekwerk in dit topic en elders op websites zou verwachten. Ik heb nog geen gespecificeerde offerte maar het gaat om een Nibe S1155-6 pomp, 200 l. buffervat, Nibe BA-ST 9050 boiler, 2 boringen, incl werk en uitvoer voor bijna 39.000 euro.

Als ik zelf wat prijzen van Nibe en uurtarieven op een kladje zet kom ik, vrijgevig geteld, op 25 - 30k uit. Of maak ik zo'n grote vergissing en is het echt zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Zit daar ook het leiding werk bij? Als je CV nu op zolder staat en de WP komt in de garage dan kan ik begrijpen dat het duurder uit gaat vallen.

Voor boren kunnen ze ook vragen wat ze willen, ze hebben werk zat op dit moment.

Waarom niet een S1255? Als je toch maar 200L pakt? Heeft de S serie wel ingebouwde koeling? Anders kost dat ook nog 3-5k extra t.o.v. een F1255PC.

Vraag eerst een een gespecificeerde offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Ja gespecificeerde offerte ga ik vragen. Leidingwerk is maar een paar meter van de tuin naar de ruimte waar nu de vloerverwarming geregeld wordt. S1255 heb ik over zitten denken, wat betreft ingebouwde koeling is er een losse module volgens mij, geen prijs kunnen vinden maar die bedragen die jij noemt kan ik me daarvoor moeilijk inbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@roawser De S1155 is modulerend wat ik zo zie, waarom dan een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:10:
Ja dank voor het meedenken. Dezelfde vraag kwam bij mij ook op lezende in dit hele topic, hoewel deze pagina niet zonder meer zegt dat het niet zou hoeven. Ik heb nog niet met de installateur over de offerte gesproken, want moet mijn eigen kennis nog uitbreiden voordat dat zinvol is. De hoge offerteprijs kan echter niet helemaal door een (al dan niet onnodig) buffervat verklaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:39:
[...]
Via modbus lees ik de registers uit de warmtepomp, waaronder warmteafgifte en stroomverbruik. Vervolgens deel ik die 2 waardes door elkaar. Zie onder:
Hmm.. ik dacht dat de COP zelf ook beschikbaar zou zijn.

//Moet echt 'ns tijd vinden hierin te duiken en notities met je te vergelijken..
Cpt.Chaos schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:10:
Bestaat er de kans dat er met slechts een kleine warmtevraag gewerkt moet worden, bijv. alleen de badkamer? 200l is een zeer bescheiden buffer. Kan me voorstellen dat die toevoeging al snel een goede kosten / baten verhouding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Ah cool, ik zie nu dat Nibe ook het aantal kWh doorgeeft. Gescheiden per 'hot water' en 'heating' dus kan ik ook mooi het verschil in COP zien.
Ik ga ermee aan de slag, dankjewel.

Interessant trouwens om te zien hoe snel mijn bron hersteld. Zat een paar weken geleden nog rond de 4-5 graden. En nu de compressor weer regelmatig lange tijd uit staat zijn dit alweer mijn waardes:
brine in 9.9°C
brine out 11.7°C
superyupkent schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:39:
[...]

Hey fishman,

-sensor:
- platform: modbus
scan_interval: 10
registers:
- name: Condensation_kwh_jan_5144
register: 5144
- name: Energy_kwh_jan_5168
register: 5168

- platform: template
sensors:
cop_jan:
value_template: "{{ (states('sensor.condensation_kwh_jan_5144') | float / states('sensor.energy_kwh_jan_5168') | float) | round(1) }}"
unit_of_measurement: "Cop"
friendly_name: COP Januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Ik heb help een kennis met zijn aardwarmtepomp omdat zijn verbruik vrij hoog lijkt. Ongeveer 6500kWh per jaar.
Vrijstaand huis 760m3, 10 jaar oud, vloer Rc4, wanden Rc4, dak Rc=4, HR++, overal vloerverwarming met naregeling met 2 maal DanfossCF2 regelaar, in elke ruimte een Danfoss CF-RD thermostaat met NIBE F1145, VPA300 boiler, UKV200(Buffer 200 liter), PCM40(Koelmodule), RMU40(thermostaat woonkamer).
Wat is nu de beste regeling gezien de F1145 geen modulatie kent en relatief snel zal gaan pendelen met een kleine 12kW. Ik heb gezocht op het forum maar de meeste hebben een moduleren wp wat het stuk eenvoudiger maakt. Je wilt aan de ene kant niet te veel schakelmomenten(slijtage) maar je wilt ook zuinig en een constante temperatuur.
De instelling was eerst alle groepen vvw op naregelen, WAR met ruimtecompensatie via de RMU40, Stooklijn was bij Tb 20 Ta 20 en Tb 10 Ta 35. Ik zag runs van 10 minuten elke uur.
Lijkt me niet erg zuinig, veranderd in Tb -10 naar Ta 35. Nadeel lijkt mij dat die meer gaat pendelen omdat de Ta sneller bereikt wordt. Dus ik heb de keuken en woonkamer(90m2 vvw 10cm hoh) helemaal constant open gezet(thermostaat op 30) zodat de WP ook wat warmte kwijt kan en laat de RMU40 de woonkamer naregelen. Nadeel kan zijn dat andere ruimte nu de gewenste temperatuur niet meer halen. Ik zie nu runs van 20 minuten als het buiten tussen de 0 en 5 graden is. Ik heb ook zijn SWW op eco gezet omdat ze nog maar met z’n tweeën zijn met een boiler van 300 liter.
Wat zijn jullie ervaringen qua verbruik of nog tips voor deze configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
ElgaFreak schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:47:
Ik heb help een kennis met zijn aardwarmtepomp omdat zijn verbruik vrij hoog lijkt. Ongeveer 6500kWh per jaar.
Als die 6500kWh enkel het elektrisch gebruik van de warmtepomp is dan denk ik niet dat je het moet zoeken in optimalisatie van hoe lang de warmtepomp draait (hoewel dat natuurlijk altijd goed is om te finetunen, hier is eerder al wel wat over geschreven).

Dat soort hoeveelheden stroomverbruik dan zou ik eerder denken aan.
-Hele dagen de verdieping/zolder ramen open laten, om te luchten.
-Instellingen die er voor zorgen dat de warmtepomp veel met elektrisch element doet.(Bijvoorbeeld inderdaad hoge comfort temperaturen op de boiler.)
-Extreem veel warm water gebruiken (evt. gecombineerd met bovenstaand punt).
-Defecten aan de warmtepomp waardoor die veel met elektrisch element (bij)verwarmd.

Als er een slimme meter zit, dan kun je als je bent aangemeld bij zo'n willekeurig energie portal met kwartierwaarden bij een aan/uit warmtepomp ook heel goed zien wat de warmtepomp doet en of/wanneer het elektrisch element meedraait.

Als de 6500kwh het totaal is voor de hele woning dan lijkt mij er weinig geks aan.
ElgaFreak schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:47:
Stooklijn was bij Tb 20 Ta 20 en Tb 10 Ta 35. Ik zag runs van 10 minuten elke uur.
Lijkt me niet erg zuinig, veranderd in Tb -10 naar Ta 35. Nadeel lijkt mij dat die meer gaat pendelen omdat de Ta sneller bereikt wordt.
Met die verlagingen van de stooklijn moet je overigens bij een aan/uit systeem wel mee opletten heb ik zelf gemerkt. Ik weet niet exact hoe het bij Nibe werkt, maar bij Techneco die ik heb is de stooklijn eigenlijk niets meer dan de retourwatertemperatuur uitschakelwaarde en heeft daar eigenlijk niet direct met aanvoertemperatuur te maken. De aanvoertemperatuur bij een aan/uit systeem is slechts een gevolg van.

Als de warmtepomp aangaat, dan gaat die er bij een brontemperatuur en aangeboden retourwatertemperatuur er X(vast) kW compressor vermogen instoppen en gaat het aanvoerwater er bij een bepaalde flow er dus met Y graden uit (afhankelijk van de COP bij die omstandigheden). Dat proces blijft doorgaan totdat de retourtemperatuur de stooklijn grens bereikt of de warmtepomp vrijgave wegvalt en dan gaat die weer uit. Als je de stooklijn heel laag zet, kan die dus ook heel snel na vrijgave weer stoppen, even ervan uitgaande dat je daar ook een systeem hebt met een buffer/bypass. En krijg je veel korte aan/uit schakelingen. Dan blijft de temperatuur weliswaar ook lager, maar het is denk ik niet optimaal voor rendement en levensduur.

Beste optimalisatie bij aan/uit systeem die ik heb kunnen vinden is, zorgen dat als de warmtepomp draait er zoveel mogelijk flow nuttig afgenomen wordt door de achterliggende gebruikers. Dan blijven de retour- en aanvoertemperaturen laag/lager en de COP hoog, ook bij langere runs. En de langere runs kon ik bij onze installatie vooral krijgen door de periodetijd van de vloerverwarmings regelaar te verhogen, daardoor geeft die minder vaak maar wel langer de warmtepomp vrij.

[ Voor 45% gewijzigd door Maarren op 01-04-2020 19:08 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 113 Laatste