Bedankt voor je reactie.Maarren schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:50:
[...]
Als die 6500kWh enkel het elektrisch gebruik van de warmtepomp is dan denk ik niet dat je het moet zoeken in optimalisatie van hoe lang de warmtepomp draait (hoewel dat natuurlijk altijd goed is om te finetunen, hier is eerder al wel wat over geschreven).
De 6500kWh is enkel de WP, niet het hele huis. Er zit een aparte kWh meter tussen. Ik heb daar nu sinds kort youless aanhangen die de s0 meter uitleest. Dus ik ben erg benieuwd of die inderdaad het element soms bijgeschakeld. Zou niet moeten.
Er is wel een probleem met de WP. Hij ging vorig jaar in lagedrukalarm, toen is de bron bijgevuld, glycol gecheckt enz. Vorige week gaf die weer een lage druk alarm. Men gaat nu de bron controleren begreep ik, ik ben benieuwt wat daar uit gaat komen.
Ik heb zelf een Elga die regelt inderdaad ook op de retourtemperatuur. De handleiding van de Nibe heeft het echter specifiek over de aanvoertemperatuur dus daar ga ik nog even vanuit.Met die verlagingen van de stooklijn moet je overigens bij een aan/uit systeem wel mee opletten heb ik zelf gemerkt. Ik weet niet exact hoe het bij Nibe werkt, maar bij Techneco die ik heb is de stooklijn eigenlijk niets meer dan de retourwatertemperatuur uitschakelwaarde en heeft daar eigenlijk niet direct met aanvoertemperatuur te maken.
De Danfoss CF-MC regelaar zit niet gekoppeld aan de WP. De thermostaat in de huiskamer bepaald of er warmtevraag is, WAR met ruimtecompensatie. Geen idee of ik een periodetijd kan instellen, dan wel in de WP dan wel in de Danfoss, alleen dan zou ik de Danfoss regelaar moeten koppelen aan de WP. Dat moet ik even uitzoeken.Beste optimalisatie bij aan/uit systeem die ik heb kunnen vinden is, zorgen dat als de warmtepomp draait er zoveel mogelijk flow nuttig afgenomen wordt door de achterliggende gebruikers. Dan blijven de retour- en aanvoertemperaturen laag/lager en de COP hoog, ook bij langere runs. En de langere runs kon ik bij onze installatie vooral krijgen door de periodetijd van de vloerverwarmings regelaar te verhogen, daardoor geeft die minder vaak maar wel langer de warmtepomp vrij.