• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:44
BaBoK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:43:
[...]
Wel staat ik van te kijken dat ons SWW zoveel hoger is 8)7
Waarschijnlijk gaf je zelf al het antwoord: ik heb 2 dochters en een vrouw. :)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:01
ger356 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:30:
[...]

Waarschijnlijk gaf je zelf al het antwoord: ik heb 2 dochters en een vrouw. :)
Dat lijkt me een stereotyp antwoord dat niet persee waar hoeft te zijn......

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:07
Een vrouw en twee dochters die uitsluitend in bad gaan en SWW afgelopen maand 62kWh verbruikt. 300L boiler staat ook nog in een onverwarmde garage die nog niet geisoleerd is. Wel dWTW maar die helpt natuurlijk niet met het bad.

Het maakt ook nogal verschil of je een stortdouche 20L/min hebt of een spaarkop van 6L/min.
@BaBoK
204kWh in een maand voor SWW is naar mijn mening echt VEEL en aanleiding om eens na te gaan hoe e.e.a. ingesteld is en of er geen elektrische element onbedoeld mee draait.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 03-12-2025 16:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:02
BaBoK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:43:
[...]

Thanks, mijn vrijstaande woning is uit 1993.
Verbruik:
SWW: 204kwh
Verwarming: 597kwh

Ramen zijn hier grotendeels dubbel glas en dak is dus RC 2,5, temperatuur in huis staat ingesteld op 21 graden en ik heb 2 dochters en een vrouw.
Alle warmte gaat bij mij echt linea recta door naar de zolder gezien de zoldervloer open ligt (zijn boven aan het verbouwen) en regelmatig staat de voordeur open.
Als alles weer normaal is en beter geisoleerd zal dit dan ook direct effect hebben verwacht ik. Wel staat ik van te kijken dat ons SWW zoveel hoger is 8)7
Op welke doeltemperatuur staat je SWW ingesteld?

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@BaBoK Kijk eens hier Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32
Daarmee kan je sturen met setpoint bias ivm dynamische tarieven. Ik heb voor de verwarming 2130 kWh opgewekt bij 382 kWh verbruik voor november. Jouw verbruik is wel fors, wat heb je opgewekt?

SWW hier 300L op 48c (vanaf 40c gaat hij weer sww starten), totaal verbruik over nov 40 kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 03-12-2025 17:01 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:47
MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:10:
[...]

Je inlezen op Tweakers. Stooklijn, verdelertype, flow regelen op verdelers, installatie menu van je wp begrijpen.

Je hebt 60m2 meer dan ik in een nageisoleerd huis uit 78 en ik verbruik de helft met radiatoren. Met VV zou je toch lager moeten kunnen lijkt me.
Eerst maar eens deuren erin lijkt me.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:09:
@Oilman Precies dat dus. Heb een tijdje met een nachtverlaging van 1 graad gewerkt. Scheelde me 0,5 tot 1 kWh per dag. Comfort gelijk minder en rijk word je er niet van. Helemaal uit is helemaal niets als het echt koud is buiten. Dan zal het hier in deze tijd van het jaar 19,5 graden worden binnen. Als ik dan weer naar 20,5/21 graden staat hij toch zeker 5 a 6 uur op zijn tenen te lopen. En dan heb ik snelle verwarming met radiatoren.
Als dat het geval is klopt de zaak totaal niet.
Tenzij "echt koud" -15 wordt bedoeld.

Deze periode geen enkel probleem, 0,5 tot 1 graad per uur lukt prima en blijft onder de 35c aanvoer tijdens opwarmen en helemaal geen passiefhuis isolatie aanwezig.

Klinkt dan echt als afgiftesysteem niet op orde of warmtepomp niet juist berekend.

Zo langzaam is een warmtepomp ook weer niet.

Ja ik ken ze ook die jouw voorbeeld hebben, dan zie je de flowmeters op 0,4 l/m staan wat veel te weinig is voor vloerverwarming, en eigenwijs zeggen dat het zo hoort...

En de warmtepomp maar stampen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2025 20:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je hoeft geen nieuwbouw huis te hebben voor een warmtepomp :+ :+

Helikopter brengt warmtepompen naar eeuwenoud kasteel https://www.nu.nl/322055/...ar-eeuwenoud-kasteel.html
Pagina: 1 ... 236 237 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)