• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-01 22:59
BaBoK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:43:
[...]
Wel staat ik van te kijken dat ons SWW zoveel hoger is 8)7
Waarschijnlijk gaf je zelf al het antwoord: ik heb 2 dochters en een vrouw. :)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:30
ger356 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:30:
[...]

Waarschijnlijk gaf je zelf al het antwoord: ik heb 2 dochters en een vrouw. :)
Dat lijkt me een stereotyp antwoord dat niet persee waar hoeft te zijn......

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Een vrouw en twee dochters die uitsluitend in bad gaan en SWW afgelopen maand 62kWh verbruikt. 300L boiler staat ook nog in een onverwarmde garage die nog niet geisoleerd is. Wel dWTW maar die helpt natuurlijk niet met het bad.

Het maakt ook nogal verschil of je een stortdouche 20L/min hebt of een spaarkop van 6L/min.
@BaBoK
204kWh in een maand voor SWW is naar mijn mening echt VEEL en aanleiding om eens na te gaan hoe e.e.a. ingesteld is en of er geen elektrische element onbedoeld mee draait.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 03-12-2025 16:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
[...]

Thanks, mijn vrijstaande woning is uit 1993.
Verbruik:
SWW: 204kwh
Verwarming: 597kwh

Ramen zijn hier grotendeels dubbel glas en dak is dus RC 2,5, temperatuur in huis staat ingesteld op 21 graden en ik heb 2 dochters en een vrouw.
Alle warmte gaat bij mij echt linea recta door naar de zolder gezien de zoldervloer open ligt (zijn boven aan het verbouwen) en regelmatig staat de voordeur open.
Als alles weer normaal is en beter geisoleerd zal dit dan ook direct effect hebben verwacht ik. Wel staat ik van te kijken dat ons SWW zoveel hoger is 8)7
Op welke doeltemperatuur staat je SWW ingesteld?

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@BaBoK Kijk eens hier Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32
Daarmee kan je sturen met setpoint bias ivm dynamische tarieven. Ik heb voor de verwarming 2130 kWh opgewekt bij 382 kWh verbruik voor november. Jouw verbruik is wel fors, wat heb je opgewekt?

SWW hier 300L op 48c (vanaf 40c gaat hij weer sww starten), totaal verbruik over nov 40 kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 03-12-2025 17:01 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:10:
[...]

Je inlezen op Tweakers. Stooklijn, verdelertype, flow regelen op verdelers, installatie menu van je wp begrijpen.

Je hebt 60m2 meer dan ik in een nageisoleerd huis uit 78 en ik verbruik de helft met radiatoren. Met VV zou je toch lager moeten kunnen lijkt me.
Eerst maar eens deuren erin lijkt me.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:09:
@Oilman Precies dat dus. Heb een tijdje met een nachtverlaging van 1 graad gewerkt. Scheelde me 0,5 tot 1 kWh per dag. Comfort gelijk minder en rijk word je er niet van. Helemaal uit is helemaal niets als het echt koud is buiten. Dan zal het hier in deze tijd van het jaar 19,5 graden worden binnen. Als ik dan weer naar 20,5/21 graden staat hij toch zeker 5 a 6 uur op zijn tenen te lopen. En dan heb ik snelle verwarming met radiatoren.
Als dat het geval is klopt de zaak totaal niet.
Tenzij "echt koud" -15 wordt bedoeld.

Deze periode geen enkel probleem, 0,5 tot 1 graad per uur lukt prima en blijft onder de 35c aanvoer tijdens opwarmen en helemaal geen passiefhuis isolatie aanwezig.

Klinkt dan echt als afgiftesysteem niet op orde of warmtepomp niet juist berekend.

Zo langzaam is een warmtepomp ook weer niet.

Ja ik ken ze ook die jouw voorbeeld hebben, dan zie je de flowmeters op 0,4 l/m staan wat veel te weinig is voor vloerverwarming, en eigenwijs zeggen dat het zo hoort...

En de warmtepomp maar stampen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2025 20:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je hoeft geen nieuwbouw huis te hebben voor een warmtepomp :+ :+

Helikopter brengt warmtepompen naar eeuwenoud kasteel https://www.nu.nl/322055/...ar-eeuwenoud-kasteel.html

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:49
mr_evil08 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:14:
[...]

Als dat het geval is klopt de zaak totaal niet.
Tenzij "echt koud" -15 wordt bedoeld.

Deze periode geen enkel probleem, 0,5 tot 1 graad per uur lukt prima en blijft onder de 35c aanvoer tijdens opwarmen en helemaal geen passiefhuis isolatie aanwezig.

Klinkt dan echt als afgiftesysteem niet op orde of warmtepomp niet juist berekend.

Zo langzaam is een warmtepomp ook weer niet.

Ja ik ken ze ook die jouw voorbeeld hebben, dan zie je de flowmeters op 0,4 l/m staan wat veel te weinig is voor vloerverwarming, en eigenwijs zeggen dat het zo hoort...

En de warmtepomp maar stampen.
Stampt hier helemaal niets (600W bij 7 graden buiten) en flow (700 a 800 liter per uur) is ook niets mis mee. Afgiftesysteem ook op orde met radiatoren die bij 5 graden buiten 35 graden doen, 0 graden 40 graden enz enz. Ja VV altijd beter en zuiniger. Laatste komt er hier niet in ivm massief houten vloer. Mag de volgende bewoner doen. Huis beneden 21 graden, boven 19 graden, zolder 19 graden en badkamer 22 graden. Totaal zo'n 140m2. Dus de zaak klopt totaal. Verbruik totaal tot vandaag dit jaar 2952kWh inclusief riant bad vullen iedere dag. Ik vind het best. d:)b

Verder is hier altijd iemand thuis en zie echt het nut niet van uitzetten om 00.00 uur en om 06.00 uur weer aanzetten en opstoken op het koudste moment van de dag. Dag winst.

NB: verbruik zal nog zakken na maatregelen die genomen zijn nav slecht werk installateur. Isolatie leiding werk aanvoer en retour buiten verbetert door een bekende Tweaker alhier (niet ik), binnen zelf aangepakt en stooklijn liep niet goed want installateur had deze tegen platdak gehangen in de luchtflow van de buitenunit 8)7.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2025 20:59 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:43
Technician- schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:41:
[...]

Eerst maar eens deuren erin lijkt me.
December: Advent - deurtje open, deurtje dicht in de kalender.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-01 22:18

Bravo

Second Best

Nog even over efficient verwarmen, vandaag krijg ik deze voorgeschoteld:
TLDW (too long, didn't watch): extreme kierdichtheid, massa om warmte op te slaan en af te geven (bufferen) en verwarmen wat nodig is (en niet het hele huis) zijn de aanbevelingen. Radiatiewarmte > warme lucht verplaatsen.

@MotorBeast Als je die dikke houten vloer op temperatuur hebt, heb je een redelijke buffer. Maar dat past niet in de huidige denkwijze die een houten vloer vooral als weerstand ziet om warmte door te geven.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• MotorBeast
@Bravo Vloer ligt op houten gelijmde matjes en daarop gespijkerd. Die komt wel los met geweld maar is dan nooit meer te gebruiken. Ja als kachelhout. Ook warm. 8) Zie jouw post. :+

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2025 21:11 ]

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:47:
[...]

Stampt hier helemaal niets (600W bij 7 graden buiten) en flow (700 a 800 liter per uur) is ook niets mis mee. Afgiftesysteem ook op orde met radiatoren die bij 5 graden buiten 35 graden doen, 0 graden 40 graden enz enz. Ja VV altijd beter en zuiniger. Laatste komt er hier niet in ivm massief houten vloer. Mag de volgende bewoner doen. Huis beneden 21 graden, boven 19 graden, zolder 19 graden en badkamer 22 graden. Totaal zo'n 140m2. Dus de zaak klopt totaal. Verbruik totaal tot vandaag dit jaar 2952kWh inclusief riant bad vullen iedere dag. Ik vind het best. d:)b

Verder is hier altijd iemand thuis en zie echt het nut niet van uitzetten om 00.00 uur en om 06.00 uur weer aanzetten en opstoken op het koudste moment van de dag. Dag winst.

NB: verbruik zal nog zakken na maatregelen die genomen zijn nav slecht werk installateur. Isolatie leiding werk aanvoer en retour buiten verbetert door een bekende Tweaker alhier (niet ik), binnen zelf aangepakt en stooklijn liep niet goed want installateur had deze tegen platdak gehangen in de luchtflow van de buitenunit 8)7.
Je had het over stampende warmtepomp en traag opwarmen, dat onder geen enkel omstandigheid voor elkaar gekregen hier.

De zaak op orde dan valt opwarmen wel mee.

• dunklefaser
Alles is relatief - "traag" opwarmen met een "stampende" warmtepomp ook
- alleen de absolute temperatuur niet. Op dit moment buiten 279,6 K / binnen 293,2 K / aanvoer 298,0 K
momentane COP = 6,2

Hout is een relatief slechte warmtegeleider, maar isoleert daarom weer relatief goed.
Het is maar waaraan je meer waarde hecht.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 03-12-2025 21:40 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:02
Get!em schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:19:
Je hoeft geen nieuwbouw huis te hebben voor een warmtepomp :+ :+

Helikopter brengt warmtepompen naar eeuwenoud kasteel https://www.nu.nl/322055/...ar-eeuwenoud-kasteel.html
Enige voorwaarde voor warmtepomp is voldoende afgifte om de hut (of dat nu bushokje of passief huis is met kasteel waarschijnlijk richting bushokje) bij lage temperatuur en dus hoge COP te verwarmen. Afgifte, afgifte, afgifte; de rest is bijzaak.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:36:
Alles is relatief - "traag" opwarmen met een "stampende" warmtepomp ook
- alleen de absolute temperatuur niet. Op dit moment buiten 279,6 K / binnen 293,2 K / aanvoer 298,0 K
momentane COP = 6,2

Hout is een relatief slechte warmtegeleider, maar isoleert daarom weer relatief goed.
Het is maar waaraan je meer waarde hecht.
Ik heb hier een eiken houtenvloer ( lamellenparket) in visgraat met eronder vloerverwarming. Werkt iets trager dan tegels (die verderop in de keuken liggen), maar verder werkt het prima. Ook met momentane COP van 6 hier. Huis van 35 jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 03-12-2025 22:33 ]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-01 09:44
xoror schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:54:
@BaBoK Kijk eens hier Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32
Daarmee kan je sturen met setpoint bias ivm dynamische tarieven. Ik heb voor de verwarming 2130 kWh opgewekt bij 382 kWh verbruik voor november. Jouw verbruik is wel fors, wat heb je opgewekt?

SWW hier 300L op 48c (vanaf 40c gaat hij weer sww starten), totaal verbruik over nov 40 kWh.
Ik heb in November 380kWh opgewekt..

• BaBoK
@orillion @xoror sww staat hier ingesteld op 55 graden en gaat 1x per week naar 65 graden..

@assje
We hebben een douche systeem van grohe

Bedieningspaneel
GROHE Grohtherm SmartControl inbouwkraan thermostatisch met omstel voor 3 functies

Dit is de douche kop GROHE Rainshower SmartActive 310 Hoofddouche

Vaak zet men vrouw tijdens het douchen 2 functies tegelijk aan tijdens het douchen als ze de hoofddouche gebruikt.

[ Voor 64% gewijzigd door BaBoK op 04-12-2025 00:11 ]

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
BaBoK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:58:
[...]

Ik heb in November 380kWh opgewekt..
dit kan toch niet kloppen bij 597 kWh vebruik??

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• BaBoK
xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:16:
[...]

dit kan toch niet kloppen bij 597 kWh vebruik??
Heel stom dit ik dacht dat je men zonnepanelen bedoelde…
Zie onderstaande verbruik en productie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbqpUH8MuPcSm-NRE59XaMPgXMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF0zGNE0cAICpWBRx8LDyQNf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iar3uiqh9tky_0yJ76kbj6FkTCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHwVs7kNw51AI6FtGQ4rUq5G.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:49
[...]

Thanks, mijn vrijstaande woning is uit 1993.
Verbruik:
SWW: 204kwh
Verwarming: 597kwh

Ramen zijn hier grotendeels dubbel glas en dak is dus RC 2,5, temperatuur in huis staat ingesteld op 21 graden en ik heb 2 dochters en een vrouw.
Alle warmte gaat bij mij echt linea recta door naar de zolder gezien de zoldervloer open ligt (zijn boven aan het verbouwen) en regelmatig staat de voordeur open.
Als alles weer normaal is en beter geisoleerd zal dit dan ook direct effect hebben verwacht ik. Wel staat ik van te kijken dat ons SWW zoveel hoger is 8)7
wij zitten in een 1913 rijtjeshuis van 400m2 en sinds oktober een 16kw WP. gebruikten hybride ook 800kwh in november met 3 kinderen thuis. (ook nog 15m3 gas voor naverwarmen SWW)
Onze verwarming kosten vergeleken met vorig jaar zijn bijna gehalveerd.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:58
BaBoK schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:23:
[...]

Heel stom dit ik dacht dat je men zonnepanelen bedoelde…
Zie onderstaande verbruik en productie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je SWW COP is gewoon ruk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:37
wat is een beetje haalbaar dan is november? ik zit met 48 graden en start op 40 graden op een cop van 3. delta t van spiraal ingesteld op +5 graden.

Bosch 2000AWF

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-01 20:18

noucmen

Kiesgierig

Zijn er mensen die een R290 Monobloc van 3000 Euro voor hun huis zetten ? Diefstal, bouwbesluit, R290 probleem, water probleem ?

Met deze 2 locaties aan de voorkant van de woning van mij, heb ik mindere warmteverlies dan aan de achterkant. Maar ik moet een anti-diefstal & goed geluid-isolatie kast er om heen zetten.

Een absolute NO-NO ?

Haier Monobloc GT AW062MUGHA
Sound Pressure Level*(1) dB(A) 47
Sound Power Level*(1) dB 58

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKsnues4xVgqg_iBHMXFl-gw-yI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YZ9k1rhl7XWh9fTmma24LbYb.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXd5s8V4YPzog5KFWuldvjJ-rFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpL4Xvs9A9NbKTWgwyGS2oUQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa2uPgIIlDmjW9fVjAc9KuEgqks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuHZTY8LZ7nwVOwUugaLAmsx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door noucmen op 05-12-2025 17:19 ]

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
noucmen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:12:
Zijn er mensen die een R290 Monobloc van 3000 Euro voor hun huis zetten ? Diefstal, bouwbesluit, R290 probleem, water probleem ?

Met deze 2 locaties aan de voorkant van de woning van mij, heb ik mindere warmteverlies dan aan de achterkant. Maar ik moet een anti-diefstal & goed geluid-isolatie kast er om heen zetten.

Een absolute NO-NO ?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Diefstal hangt er vanaf of er veel wordt gestolen in je buurt. Die fietsen op je foto, zijn dat elektrische? Staan die 's nachts buiten? Ik denk dat zo'n monoblock ook aardig wat kilo's zijn (70-100?) dus een gelegenheidsdief zal hem sowieso laten staan.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bravo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:07:
Nog even over efficient verwarmen, vandaag krijg ik deze voorgeschoteld:
[YouTube: Why Scandinavian Cabins Stayed Warm At -30°F While Modern Homes Freeze]
TLDW (too long, didn't watch): extreme kierdichtheid, massa om warmte op te slaan en af te geven (bufferen) en verwarmen wat nodig is (en niet het hele huis) zijn de aanbevelingen. Radiatiewarmte > warme lucht verplaatsen.

@MotorBeast Als je die dikke houten vloer op temperatuur hebt, heb je een redelijke buffer. Maar dat past niet in de huidige denkwijze die een houten vloer vooral als weerstand ziet om warmte door te geven.
Ik kwam deze tegen in Frankrijk, mijn droomhuis, https://maps.app.goo.gl/fFAN6Cs1dHpLqFJm9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2-TJBTucQqC7XRUlRl03dfwmDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dw2qoHtaMS2boRwKvPqykW1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door joezzt op 05-12-2025 17:45 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-12-2025

Copitano

Hoorn NH

Ik heb een deel van mij huis afgescheiden voor afzonderlijk gebruik (tijdelijke verhuur/B&B). In de ruimte hangt nog 1 convector die is aangesloten op mijn huisinstallatie. Die blijft ook om de boel in ieder geval vorstvrij te houden. Een andere convector heeft moeten plaats moeten maken voor een wand. De leiding is in de vloer doorverbonden omdat het een éénpijpsysteem betreft. Nu wil ik dat compenseren met een monoblock airco/warmtepomp om het als het in gebruik is behaaglijk te kunnen verwarmen. Nu kwam ik de Axelair CMM 3000 tegen in mijn zoektocht. Heeft hier misschien iemand ervaring met dit apparaat?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• mr_evil08
@noucmen m.b.t diefstal veel plezier een 150-200 kg buitenunit mee te nemen(monoblock), dat is dan georganiseerde misdaad. In combinatie met de zaak afkoppelen zal het niet eenvoudig gaan.

Het kan wel; criminelen lukt het zelfs om een koperen kabel van 300 meter in de grond te jatten van een zonnepark waar camera's en hekwerk zit.

Edit: Oud ijzer brengt niet zoveel op, denk niet dat ze zoveel moeite willen doen.
Apparaat doorverkopen zal knap lastig gaan want iedereen wil wel de subsidie erbij en dan moet je ook nog het binnendeel regelen.

[ Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2025 13:28 ]

mr_evil08 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:06:
@noucmen m.b.t diefstal veel plezier een 150-300 kg buitenunit mee te nemen(monoblock),
Welke buitenunit voor een normale gezinswoning (dus max zo'n 10 kW) weegt er 300 kg? De 12 kW Mitsubishi monoblock (PUZ-WZ120YAA) zit op 131 kg, veel zwaarder zijn ook andere merken volgens mij niet.
Verder is het uiteraard wel zo dat een WP stelen niet zo heel makkelijk is. Ik ben het hier op Tweakers in de afgelopen 7 jaar ook nog niet tegengekomen dat er warmtepompen uit voortuinen van (bewoonde) woningen werden gestolen.

[ Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2025 12:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MotorBeast
Cobra erin met oud en nieuw. Dat is lachen jongen. :'(

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:25

Een absolute NO-NO ?

Ik heb de mijne in de voortuin staan. Over diefstal maak ik mij geen zorgen; knappe jongen die hem wegkrijgt. En kennelijk is de buurt hier niet heel vandalismegevoelig. Ding is een tikje oversized, dus valt wel op. Ik heb er geen geluidskast omheen staan. De dichtstbijzijnde buren een behoorlijk eind van de buitenunit af. Het is daarnaast een stille buitenunit. De stoep is op 2 meter van de buitenunit en desondanks ik heb wijkbewoners gesproken die denken dat het ding stuk is omdat ze hem nooit horen :*) .

Conform bouwbesluit is het net niet; er zit een souterrainraam dat theoretisch open kan net iets te dichtbij. Mocht een inspecteur er een probleem van maken zet ik daar een schroef doorheen; dan kan dat raam niet meer open. Conform de omgevingswet is het ook net niet; het geheel is hoger dan een meter. We hadden voor de hoogte de betonplaat iets dieper willen leggen en dus bewust meer afgegraven. De bouwer heeft daarop de afspraak niet goed doorgegeven aan de werkploeg en er is domweg extra dik beton gestort. Wou nog meerkosten in rekening brengen ook |:( . Maar goed; het is nog geen 10 cm en hij staat er 2 jaar nu zonder klachten :P .

Tip, als je het in de voortuin zet; zorg dat je hem òf kan verbergen, òf dat je zeker weet dat het goed spul is. Het levert best wel wat aanspraak op :*)

[ Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 06-12-2025 12:41 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:08:
[...]
De 12 kW Mitsubishi monoblock (PUZ-WZ120YAA) zit op 131 kg, veel zwaarder zijn ook andere merken volgens mij niet.
De 10 kW Vaillant VWL105/6A is 210 kg (zelfde als de 12 kW).
Punt blijft, je neemt ze niet zomaar onder je arm mee :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• koevlaas2
Jeroen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:21:
[...]

Nee heb ik niet.

Defrosts lijkt me ook niet zo heel waarschijnlijk omdat het verbruik tussenin dusdanig laag is dat dat waarschijnlijk alleen de koelkast en vriezer zijn.

Ik snap ook niet waarom hij meestal dus meteen een hoog verbruik heeft, en kort, in plaats van continu. Ik heb hem ook wel eens enkele honderden watt zien verbruiken dus hij kan het wel.
De antivorst stand, houdT je water op 20c ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Proton_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:20:
[...]

De 10 kW Vaillant VWL105/6A is 210 kg (zelfde als de 12 kW).
Punt blijft, je neemt ze niet zomaar onder je arm mee :)
Nibe kan er ook wat van.

• koevlaas2

Een absolute NO-NO ?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn deze machines max. 1m hoog incl. de voeten waar ze op staan ? Anders vergunningsplichtig.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:20
Koop zo’n zware Arotherm, bout ‘m met vier lange M8 bouten vast op zware betonvoeten, plaats ‘m op rubbermatten en dan denk ik niet dat iemand er mee vandoor gaat. Dan weegt ‘ie ~150+2x35kg (20x20x60 betonnen balkjes), heb je wel een man of 4 nodig om ‘m op te tillen.
Zijn ook een stuk stiller dan die Haier.

Er zijn overigens stapels mensen met de warmtepomp op begane grondniveau in de voortuin hebben staan, tot woningbouwverenigingen aan toe. Heb nog nooit van een diefstal van een al geïnstalleerde warmtepomp gehoord.

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:35
Bedankt voor de wake-up call.
Die van mij staat ook los in de voortuin.
Hij is wel aardvast? Staat op betonblokken.
Maar niet nagelvast...
Ik ga dit even navragen ivm mijn opstalverzekering.

• MotorBeast
@Steyn_E Ze hebben het gat in de helers markt nog niet ontdekt. 8)

Gewicht zegt niets. Denk dat dit beeld nog iets zwaarder is. https://www.mooischijndel...eld-gestolen-in-schijndel En zo zijn er voorbeelden zat te vinden.

• koevlaas2
SjigEd schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:19:
Bedankt voor de wake-up call.
Die van mij staat ook los in de voortuin.
Hij is wel aardvast? Staat op betonblokken.
Maar niet nagelvast...
Ik ga dit even navragen ivm mijn opstalverzekering.
Vast via leidingen is ook 'vast'.
En anders is je verzekeraar 'vast' bereid je te informeren.

• koevlaas2
MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:22:
@Steyn_E Ze hebben het gat in de helers markt nog niet ontdekt. 8)

Gewicht zegt niets. Denk dat dit beeld nog iets zwaarder is. https://www.mooischijndel...eld-gestolen-in-schijndel En zo zijn er voorbeelden zat te vinden.
Ja Brons, dat is harstikke duur en haast niet te traceren.
Warmtepompen zijn Eng, nog nooit gehoord dat die gestolen worden.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:02
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:35:
[...]

Ja Brons, dat is harstikke duur en haast niet te traceren.
Warmtepompen zijn Eng, nog nooit gehoord dat die gestolen worden.
Hoe is de vraag naar/ markt voor gestolen monoblock warmtepompen? Ik gok dat dit niet een erg grote markt is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MotorBeast
blb4 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:13:
[...]

Hoe is de vraag naar/ markt voor gestolen monoblock warmtepompen? Ik gok dat dit niet een erg grote markt is.
Tot de volgende gascrisis.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51
Je krijgt het iig warm van het slepen met de 130 kilo monoblokken. Zal met de 900gr r290 niet lang lukken :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:33
Momenteel ben ik de laatste hand aan het leggen aan mijn WP installatie. Ik heb 2 stuks Caleffi iStop LT 1" die ik in het leidinggwerk wil monteren vlakbij de WP. Deze zitten aan de warmtepomp kant vast aan een messing sok met beiden 1"binnendraad. Nou wil ik daarop verder monteren bij voorkeur met een 1" binnendraad flexibele RVS slang DN25 om zo naar de 'vaste leiding' de woning in te gaan. Nou vind ik de draad van de caleffi wat kort en ben bang voor lekkages. Hebben jullie hier ervaring mee?

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:24
Geen kenner maar volgens mij schroef je hierop een messing schroefkoppeling met vlakke dichting

• dunklefaser
Lekker warm buiten 10,7 °C - de warmtepomp moduleert alleen nog maar in de tijd - net zoals met de oude cv-ketel. (Eigenlijk veel te warm voor december)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsicFSHS6PFcVL8o66sz1aagOYk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2OA48580hEgmiDW2boXtZGxA.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2025 19:35 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
dunklefaser schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:32:
Lekker warm buiten 10,7 °C - de warmtepomp moduleert alleen nog maar in de tijd - net zoals met de oude cv-ketel. (Eigenlijk veel te warm voor december)
[Afbeelding]
Welke hysterese pas je dan toe?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
BarryH schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:52:
[...]

Welke hysterese pas je dan toe?
Dit is de Vaillant hysterese in de modus "uitgebreid", als ik me niet vergis
- ingestelde kamertemperatuur +2/16 K en -3/16 K (Vaillant VRC 720/3)

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:18
Hier ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d26mICO7XGjLjNYPhPgAShTbqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1rFiYGPr2bcAeU0ymYcSR2c.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er hier Tweakers die de stille modus gebruiken om de WP rustiger te laten lopen? Het minimale vermogen is meestal al teveel voor ons huis, zou de stille modus kunnen helpen? Ik kan daarbij de maximale compressor- en ventilatorvermogen instellen, tussen 70% en 100%. De handleiding heeft het over reductie. Weet niet of ze dan 70% reductie tov max bedoelen, of dat de WP op 70% draait.

[ Voor 37% gewijzigd door manusjevanalles op 07-12-2025 20:08 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• BarryH
Mijn Pana 9J met stooklijn wordt aan/uit gestuurd met een kamerthermostaat met 0,5 graad hysterese (als ik het goed zeg: aan bij 19,5 en uit boven 20,4). 1 run vandaag (muv wat SWW en legionellaruns)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mr_evil08
@manusjevanalles Fluisterbedrijf voorkomt de startpiek maar verder doet het niet zoveel behalve rendementsverlies.

Ook hier is het minimaal vermogen van de warmtepomp aan de hoge kant en in verleden met fluisterbedrijf gespeeld.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2025 20:56 ]

• dunklefaser
Ondertussen 12,6 °C buiten - nog even en de wp valt stil voor de rest van de nacht.
De interne warmtebronnen redden het wel tot morgen om 19,5°C te houden.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Toch wel schokkend om het prijsverschil per land te zien zoals in deze video tussen
Groot Brittanie en Duitsland
YouTube: Englands 9.000€ Wärmepumpe kommt aus Deutschland. (Teil 1)

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Weet iemand de kosten voor het tijdelijk verplaatsen van een wp van de 1e verdieping bij dak werkzaamheden? Dat moet bij een monobloc al snel met een kraan of hoogwerker schat ik of kan dat ook met zo'n telescopische lift? Het zou dan evt. op mijn balkon passen.

Bij PV's kost dit per paneel ongeveer 1 uur arbeid a €65 hoorde ik.

Gaat een wp nog steeds gemiddeld 15 jr. mee? Langer bij weinig gebruik ivm op lagere temp. verwarmen of maakt dat niet (veel) uit hierbij?

Ik heb nog niks besloten, maar als het kan stem ik het af met het onderhoud/renovatie van het dak.

[ Voor 12% gewijzigd door Durant op 07-12-2025 23:30 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-01 10:27
Resultaten monitoring November 2025
Gemiddelde COP = 4,77
Ik wil de monitoring ook weergeven in een apart topic:
Titel: Energie Monitoring lucht/water warmtepompen
Zijn er nog andere suggesties over de titel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLsstJZtO1mTw94mclS6ut51JaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8KUibvlySVVZuKyIis4BPUS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK9v6JM8Wc2zkDEUSfU3uHaVFTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U2IUQUeQmH7l3LB8ecHaJPwC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqMb5b6m82-7NcyoUCXwSDUTqsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjogh8obwWPmaSTQQ4AKCuoB.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
Durant schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:23:
Weet iemand de kosten voor het tijdelijk verplaatsen van een wp van de 1e verdieping bij dak werkzaamheden? Dat moet bij een monobloc al snel met een kraan of hoogwerker schat ik of kan dat ook met zo'n telescopische lift? Het zou dan evt. op mijn balkon passen.

Gaat een wp nog steeds gemiddeld 15 jr. mee? Langer bij weinig gebruik ivm op lagere temp. verwarmen of maakt dat niet (veel) uit hierbij?

Ik heb nog niks besloten, maar als het kan stem ik het af met het onderhoud/renovatie van het dak.
Kan je niet loskoppelen en verplaatsen op een hondje en dan bij vorderen werkzaamheden nog een keer verrijden

• dunklefaser
@Tomexergie Ik stel vast dat mijn stooklijn wat lager uitkomt dan in het begin van het stookseizoen gedacht.
Mijn Taanvoer bij 2 °C buiten is dus niet meer 28°C, maar ca. 27 °C (referentieruimte ca. 19,7°C gemiddeld).

• Durant
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:39:
[...]

Kan je niet loskoppelen en verplaatsen op een hondje en dan bij vorderen werkzaamheden nog een keer verrijden
Is dat te doen bij een hoogteverschil van +12 cm door extra isolatie? Ik weet niet of de dakdekkers daarmee akkoord gaan.

Een split zou flink schelen in gewicht en handelbaarheid, maar is weer lastiger met het koelmiddel. Wat zou jij eerder doen; mono of split?

• MotorBeast

Ik heb op mijn platte dak eerst EPDM laten leggen. Moest toch vervangen worden. Gezien men hiervoor 30 a 40 jaar levensduur geeft zal het mijn tijd wel duren. Mono erboven op hier en gaan. Volgende bewoner mag zich er dan weer ooit druk over maken.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-01 10:27
dunklefaser schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:03:
@Tomexergie Ik stel vast dat mijn stooklijn wat lager uitkomt dan in het begin van het stookseizoen gedacht.
Mijn Taanvoer bij 2 °C buiten is dus niet meer 28°C, maar ca. 27 °C (referentieruimte ca. 19,7°C gemiddeld).
Volgende keer opgeven via PM s.v.p.

• Durant
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:19:
[...]

Ik heb op mijn platte dak eerst EPDM laten leggen.
Daar heb ik eerder ook aan gedacht, maar een grote erkende dakdekker hier in de buurt was daar niet enthousiast over vergeleken met bitumen en grind. Ik zal het nogmaals aan een andere grote dakdekker voorleggen.

• Technician-
  • Nu online
niki_lauda schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:04:
Toch wel schokkend om het prijsverschil per land te zien zoals in deze video tussen
Groot Brittanie en Duitsland
YouTube: Englands 9.000€ Wärmepumpe kommt aus Deutschland. (Teil 1)
Interessant verhaal. Al praat die Duitser wat snel en zenuwachtig.
Wat ik eruit haal.
Nederland zit op ongeveer dezelfde prijzen. De vereniging eigen huis en andere aanbieders make ook estimates op BAG gebouw informatie en de prijzen wijken niet (veel) af van heatgeek.

Kijk maar naar die aanbieding van dat huis. Een 8-10kW warmtepomp voor €10.000 (£7500 subsidie in de UK!) maar dat is zonder boilervat en zonder de opname en scan en scan. En meer dan 2 warmtelichamen.

De opname en scan, waarbij het gebouw wordt gescand in 3D en daarna wordt ge-engineerd wat nodig is. Is ideaal en niet gezien hier.
Grote voordeel is dat alles ter plekke wordt afgeleverd en de montageploeg niks hoeft voor te bereiden, praten over planning, heen en weer mailen enz. Waardoor je supereffectief kunt werken en ook schaal inkoopvoordeel hebt.

Dat hebben ze goed voor elkaar.

Verder lees ik in Nl veel over onderhoud van warmtepompen en dat installateurs dat meer moeten gaan doen. (Ook vreemde installaties opnemen)

Vergeten we daar niet wat? Zeg 35 jaar geleden gebeurde precies hetzelfde met de opkomst van de HR toestellen. Toen moest er ook veel service gepleegd worden en konden de installateurs al die service er niet bij gebruiken.
Installateurs hebben toen samen een bedrijf opgestart die alleen maar service deden.
Dat werd energiewacht o.a.. later allemaal overgenomen door energiepartijen als Essent e.d.
Na die overnames werden ze zo log als ambtenaren en hielden ze de techniek niet meer bij.
Het zou zo moeten zijn dat de energiewachten van deze wereld 10jr terug al waren ingesprongen op warmtepompen en daar hun 2e kerntaak van gemaakt hadden.
Installateurs konden blijven installeren en de service na de garantieperiode bij energiewacht onderbrengen. Maar ja installateurs hebben de aandelen voor goed geld verkocht.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tomexergie schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:25:
Resultaten monitoring November 2025
Gemiddelde COP = 4,77
Ik wil de monitoring ook weergeven in een apart topic:
Titel: Energie Monitoring lucht/water warmtepompen
Zijn er nog andere suggesties over de titel?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Energiemonitoring mag als één woord geschreven worden. Verder: puik plan.

En een idee wellicht: eventueel kun je de sheet online opslaan (Outlook of Google sheets) en openbaar maken. Ik zou het wel aardig vinden om te kunnen filteren en sorteren.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Beer070

ik heb afgelopen zomer zelf een kraan laten komen om 4 zakken grind (900kg/stuk) omlaag en 3 dakramen naar boven te tillen. was een uurtje werk en 250 euro ex btw. Voor een losse warmtepomp denk ik dat ze in een kwartiertje klaar zijn. Met een wat kleinere kraan is het weer een stuk goedkoper.

• MotorBeast
Durant schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:38:
[...]

Daar heb ik eerder ook aan gedacht, maar een grote erkende dakdekker hier in de buurt was daar niet enthousiast over vergeleken met bitumen en grind. Ik zal het nogmaals aan een andere grote dakdekker voorleggen.
Die leeft nog in 1990 of zo. Ik heb er ook nog isolatieplaten onder gelegd. Maar in ieder geval vervangen voordat je er een unit op zet.

• Beer070
Durant schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:38:
[...]

Ik heb zelf PIR isolatie en TPO gelegd op een plat dak. alleen een beetje geknoei bij de afvoer en het zinkwerk, voor de rest was het een fluitje van een cent. Met TPO (vergelijkbaar met PVC maar minder gevoelig voor zout) kan je het water gebruiken voor de tuin en plantjes en zo, zonder dat ze teer-wortels krijgen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:38
ik probeer voor mijn huis met wandverwarming te bedenken welke vloerverwarmingsverdeler handig is. Het standaard-advies is een kunststof verdeler te pakken ivm condensatie toch? Ik ga toch niet condenserend koelen omdat het vocht dan van de muren drupt dus maakt het dan nog uit of ik RVS of kunststof doe?

verschil is 200 euro voor RVS of 300 euro voor kunststof

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:30

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Fr33z schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:37:
ik probeer voor mijn huis met wandverwarming te bedenken welke vloerverwarmingsverdeler handig is. Het standaard-advies is een kunststof verdeler te pakken ivm condensatie toch? Ik ga toch niet condenserend koelen omdat het vocht dan van de muren drupt dus maakt het dan nog uit of ik RVS of kunststof doe?

verschil is 200 euro voor RVS of 300 euro voor kunststof
Je hebt de wandverwarming voor verwarmen, waarschijnlijk met de aansluitingen onder, dan kun je daar niet mee koelen en maakt het niet uit welke verdeler je gebruikt.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:03
Durant schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:01:
[...]

Is dat te doen bij een hoogteverschil van +12 cm door extra isolatie? Ik weet niet of de dakdekkers daarmee akkoord gaan.

Een split zou flink schelen in gewicht en handelbaarheid, maar is weer lastiger met het koelmiddel. Wat zou jij eerder doen; mono of split?
Grind schuiven ze vaak ook naar één kant van het dak, dan voor de helft nieuwe isolatie en bitumen, grind overscheppen en dan de andere helft.
Belangrijkste is dat je de WP helemaal loskoppelt, dat ding zetten ze wel ergens neer. Als je hem tijdelijk helemaal van het dak wilt hebben kun je een trapliftje laten komen, als de dakdekkers dat zelf niet al meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 08-12-2025 21:35 ]

• Durant
  • Niet online
Beer070 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb zelf PIR isolatie en TPO gelegd op een plat dak.
TPO is doorontwikkelde versterkte EPDM las ik. Dat zou me een prettiger gevoel geven bij het 'ladderrecht'. Het is regelmatig voorgekomen dat onze zijburen ons daarover niet eerst op de hoogte te stellen.

Jammer dat de levensduur van 15-20 jaar te kort is om verplaatsingskosten te besparen bij een WP en PV's. De 30+ jaren van EPDM wat @MotorBeast aangaf spreken me dan meer aan. Ik zag in onze buurt dat EPDM ook wordt gebruikt als loodvervanger bij schoorstenen en muur verbindingen.

• Technician-
  • Nu online
Durant schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:34:
[...]

TPO is doorontwikkelde versterkte EPDM las ik. Dat zou me een prettiger gevoel geven bij het 'ladderrecht'. Het is regelmatig voorgekomen dat onze zijburen ons daarover niet eerst op de hoogte te stellen.

Jammer dat de levensduur van 15-20 jaar te kort is om verplaatsingskosten te besparen bij een WP en PV's. De 30+ jaren van EPDM wat @MotorBeast aangaf spreken me dan meer aan. Ik zag in onze buurt dat EPDM ook wordt gebruikt als loodvervanger bij schoorstenen en muur verbindingen.
Ik zie heel veel problemen met epdm. En zie soms al binnen 10 jaar dat alles vervangen moet worden.
Als het echt goed gemonteerd wordt gaat het wel lang mee. Maar het is mechanisch ook gewoon niet zo sterk als bitumen. Zeker niet bij een 2lazgs bitumen systeem.
Ik persoonlijk zou bij een ouder dak altijd voor bitumen gaan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ik heb hier onze wp monoblock (op de grond) van 140kg voorzien van nieuwe rubbers onder en een nieuwe betonband eronder en het zand en grind aangepast. Ik kon dat in mijn eentje door de warmtepomp op 2 lange stevige balken te zetten en de uiteinden van de balken op te hogen met blokken/bakstenen. Beetje alsof je je auto op een homemade brug zet. Warmtepomp bleef aangesloten in die tijd.

Ik heb ook een plat dak (laten) ophogen met 10cm isolatie en voorzien van dakdekking met leislag. Dat gaat t langste mee. Ik heb de dakdekker geholpen.
Als de stroken dakbedekking en isolatie in bepaalde systematiek gelegd wordt, zie ik wel voor me dat t met die lange balken onder een unit zou lukken.

• Beer070
Technician- schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:38:
[...]

Ik zie heel veel problemen met epdm. En zie soms al binnen 10 jaar dat alles vervangen moet worden.
Als het echt goed gemonteerd wordt gaat het wel lang mee. Maar het is mechanisch ook gewoon niet zo sterk als bitumen. Zeker niet bij een 2lazgs bitumen systeem.
Ik persoonlijk zou bij een ouder dak altijd voor bitumen gaan.
Ik heb ook niet veel vertrouwen met EPDM, vooral ook wat kleinere daken gezien waar het gaat rimpelen, of gewoon niet goed gelegd is.
Als amateur heb Ik 2mm TPO gelegd en daar sla je een spijker maar met moeite doorheen. Ligt ook op alle Schiphol gebouwen en ze zeggen dat het 50 jaar goed blijft. Het is wel gladder dan bitumen met grind waardoor het water er sneller afloopt en dus de afvoer zwaarder belast wordt. Die ga ik volgend jaar aanpassen. Uiteindelijk toch de WP niet op het dak gezet omdat ik de kans op resonantie met een houten dak niet wilde nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9QO1zvFuYjIc78vGrbxkUJSOok=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I4sKpAK2fmWtjaqTiHM48d5V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUQMEY0_OktKGxnS_C-F3Ksc3EI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N311UzV53gPnfRsZR9uMROUp.jpg?f=user_large

• Technician-
  • Nu online
Beer070 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:51:
[...]

Ik heb ook niet veel vertrouwen met EPDM, vooral ook wat kleinere daken gezien waar het gaat rimpelen, of gewoon niet goed gelegd is.
Als amateur heb Ik 2mm TPO gelegd en daar sla je een spijker maar met moeite doorheen. Ligt ook op alle Schiphol gebouwen en ze zeggen dat het 50 jaar goed blijft. Het is wel gladder dan bitumen met grind waardoor het water er sneller afloopt en dus de afvoer zwaarder belast wordt. Die ga ik volgend jaar aanpassen. Uiteindelijk toch de WP niet op het dak gezet omdat ik de kans op resonantie met een houten dak niet wilde nemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat spul wit?

• mr_evil08
@Fr33z Temperatuur op de verdeler betekent niet hetzelfde als de oppervlaktetemperatuur op de wand of vloer want die is altijd hoger dan je aanvoertemperatuur.

Hier komt de aanvoer beneden dauwpunt ondanks de vloerkoeling boven het dauwpunt blijft.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2025 22:00 ]

• Beer070
Ja.
Van onder zwart.
Op een bepaalde manier lijkt het nog het meest op linoleum zeil. Ook ongeveer net zo stug bij 18 graden. Met een föhn op 400 graden smelt je het aan elkaar

• Durant
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:33:
[...]

Grind schuiven ze vaak ook naar één kant van het dak, dan voor de helft nieuwe isolatie en bitumen, grind overscheppen en dan de andere helft.
De bovenlagen hebben ze denk ik op deze manier 8 jaar geleden vervangen. Eronder zit (helaas) nog ca. 4 cm EPS vanuit de bouw. Vorige eigenaars hebben dat toen zo gelaten.

Ik denk erover om het EPS te vervangen door PIR panelen om de dakverhoging te beperken en tegengaan van condensvorming, maar dat laatste geldt misschien niet hierbij. Beste isolatie aan de buitenkant dacht ik. Dak is nu verdiept en ik wil voorkomen dat het loodwerk verplaatst moet worden.

• Durant
  • Niet online
Beer070 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:51:
[...]
Ligt ook op alle Schiphol gebouwen en ze zeggen dat het 50 jaar goed blijft.
Kun je dat nog verifiëren?

Ik las 15-20 jaar en na wat zoeken ook 20-30 jaar bij hoge kwaliteit. Dat komt al meer overeen met de verwachte levensduur van bitumen. Scheelt dan ca. 4cm grind en geen dakplantjes meer. Om groei hiervan te voorkomen houd ik het dak lichtjes zout.

• Beer070
Durant schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:50:
[...]

Kun je dat nog verifiëren?

Ik las 15-20 jaar en na wat zoeken ook 20-30 jaar bij hoge kwaliteit. Dat komt al meer overeen met de verwachte levensduur van bitumen. Scheelt dan ca. 4cm grind en geen dakplantjes meer. Om groei hiervan te voorkomen houd ik het dak lichtjes zout.
Ik heb er geen 50 jaar bijgelegen om te zien of het dat volhoudt.
Ze gebruiken het spul ook voor zwembaden en water tanks (is een grappig filmpje van een Chinees die een kuil van wat lijkt 500m diameter aan het bekleden is)
Op deze site heb ik veel informatie gelezen, en als Schiphol het na een aanbesteding koopt zullen ze ongetwijfeld wat gecontroleerd hebben.
https://www.koster-afdich...ssingen/tpo-dakbedekking/

• dunklefaser
Nadat alle platte daken de juiste dakbedekking hebben gekregen
gaan we weer warmte pompen (of warmtepompen plaatsen)?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-01 10:37
manusjevanalles schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:02:
Hier ook
[Afbeelding]

Zijn er hier Tweakers die de stille modus gebruiken om de WP rustiger te laten lopen? Het minimale vermogen is meestal al teveel voor ons huis, zou de stille modus kunnen helpen? Ik kan daarbij de maximale compressor- en ventilatorvermogen instellen, tussen 70% en 100%. De handleiding heeft het over reductie. Weet niet of ze dan 70% reductie tov max bedoelen, of dat de WP op 70% draait.
De 'stille modus' beperkt alleen het maximum vermogen. Als het minimumvermogen genoeg is, dan doet die stille modus niets.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• mr_evil08
@Martin7182 Niet om offtopic te gaan maar ook L/L begrens je het maximaal vermogen van de buitenunit(ook de 1e minuut), bij L/L heb je meestal 2 stille modussen, de binnenunit stil en buitenunit stil, je moet wel buitenunit stil activeren.

En als het multisplit is moet buitenunit stil op alle binnenunit's ingesteld staan bij sommige merken anders werkt het niet.

[ Voor 231% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2025 13:49 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-01 10:37
In dat geval is de WP niet juist gekozen, want dat betekent dat je het vermogen van de WP niet kwijt kunt.

Maar goed, inderdaad, als de WP erg traag is met terugmoduleren en het afgiftesysteem heel beperkt, dan kan dit gebeuren en dan krijg je onnodig pendelgedrag. Ik denk overigens dat de stille modus daar niet bij gaat helpen, want de WP start niet op vol vermogen, althans, meestal niet. Het is geen CV ketel die dat vermogen nodig heeft om te ontbranden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• BarryH
[...]

Mono is veel makkelijker af te koppelen. Want gewoon leidingen met water

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
Blihi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:08:
In dat geval is de WP niet juist gekozen, want dat betekent dat je het vermogen van de WP niet kwijt kunt.

Maar goed, inderdaad, als de WP erg traag is met terugmoduleren en het afgiftesysteem heel beperkt, dan kan dit gebeuren en dan krijg je onnodig pendelgedrag. Ik denk overigens dat de stille modus daar niet bij gaat helpen, want de WP start niet op vol vermogen, althans, meestal niet. Het is geen CV ketel die dat vermogen nodig heeft om te ontbranden.
Mijn ervaring (met L/L) is dat de unit ook in stille modus even hard start. Niet voluit maar wel veel harder dan tijdens een lange run. Ik snap ook wel waarom dat is, maar het zou mooi zijn als ook de opstartpiek beteugeld zou kunnen worden. Juist ook om pendelen te kunnen voorkomen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom is dat dan? Mijn AUX doet dat namelijk niet. Die start gewoon rustig totdat het benodigde vermogen bereikt is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
Ik heb me laten wijsmaken dat dat is om de compressor te smeren. L/L maar ik vermoed dat het voor L/W ook zou kunnen gelden. Het duurt hooguit maar een paar minuten, maar dat kan genoeg zijn om de unit te laten stoppen. De opstartpiek is niet altijd even groot, maar vaak toch wel 200 a 300 % van de max. van stille modus.

• mr_evil08

Warmtepomp start hier elke ochtend vollast voor 20 minuten omdat CV water teveel afwijkt met de gevraagde aanvoertemperatuur door de thermostaat.

Dat kun je oplossen met fluisterbedrijf.

Alleen tussendoor als de CV systeem warm is start die rustiger doordat de afwijking minder groot is.

En hier lijkt de warmtepomp ook op retour te reageren, koud retour tandje erbij.

En koelbedrijf is weer heel anders dan wordt wel direct op minimaal mogelijk gestart.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2025 18:28 ]

• MotorBeast
@mr_evil08 Hoeveel Watt is vollast? Volgens mij het hoogste wat ik ooit heb gezien was zo'n 2800W. Heb geen idee hoe hoog hij kan. Laagste met mijn 55/6 wat ik zie is 430W.

Met het pendelen nu start hij meestal rond de 650W en gaat snel naar 450W met runs van 1 uur ongeveer en 1/2 uur uit. Ach ja met ongeveer €2,40 aan stroom inclusief SWW vind ik het helemaal goed.

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2025 18:34 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Mijn Panasonic 9J startte vandaag bij +11 (ondanks handmatige begrenzing van de flow) met 26l/min, minimaal 58Hz en 9kW. Behoorlijk plankgas dus O-)

• dunklefaser
@MotorBeast Wat je ziet is natuurlijk geen pendelen - een pendelende lucht/waterpomp ziet anders uit :+ _O-

• MotorBeast
@dunklefaser To pendel or not to pendel? 8) Blijft een obsessie op Tweakers lange runs die niet onderbroken worden. Nog zo'n 149.800 start/stops dan is hij pas dood ongeveer. :D

• Beer070
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:57:
@dunklefaser To pendel or not to pendel? 8) Blijft een obsessie op Tweakers lange runs die niet onderbroken worden. Nog zo'n 149.800 start/stops dan is hij pas dood ongeveer. :D
In 24 uur 10 sessies van 1-1.5 uur met 13 graden buiten. Ik vind het helemaal prima. De gas cv pendelde veel meer, en dat kostte veel meer gas verlies dan op dit niveau.
Op zich wel grappig om te zien dat het douche water in de ochtend bijwarmen maar marginaal extra energie kost. Gaat toch 45 minuten regendouche doorheen (waarbij het na-verwarmen van 35C naar 55C door de gas ketel nog 0.5m3/dag kost)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7QVZ7nhyf-zftVPTpCH8a8Boik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXSqSgJqSgeqlqNfNWUPd73L.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:30:
@mr_evil08 Hoeveel Watt is vollast? Volgens mij het hoogste wat ik ooit heb gezien was zo'n 2800W. Heb geen idee hoe hoog hij kan. Laagste met mijn 55/6 wat ik zie is 430W.

Met het pendelen nu start hij meestal rond de 650W en gaat snel naar 450W met runs van 1 uur ongeveer en 1/2 uur uit. Ach ja met ongeveer €2,40 aan stroom inclusief SWW vind ik het helemaal goed.
2200W vollast en 400W laagst.
Bij een 2e start met "warm" CV water ook rond 600-700W.

Mijn stookgedrag is "afwijkend" ja weet het blah blah blah want anders dit en dat en zus en zo terwijl ik dat niet terug zie in praktijk, "snel" afgifte zoals droogbouwvloerverwarming en houtskeletbouw werkt even anders dan diep ingegoten vloerverwarming in een betonwoning bijvoorbeeld.

Ik stook meer gericht waardoor "pendelen" minder voorkomt met een harde maximaal aanvoertemperatuur van 35 graden dus lig niet wakker van een mogelijk slechte COP, vrij vlot is dat al 28 graden aanvoertemp.

Bedrijfstijd: 2008h
Aan/Uit-cycli: 946
November 2025 bijvoorbeeld COP 4,81

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2025 22:14 ]

• dunklefaser
@Beer070 Dat een cv-ketel veel vaker en heel kort aangaat bij deze buiten temperaturen kan niemand verbazen. - Je hoeft alleen maar het minimale vermogen met je warmteverlies vergelijken en je weet waarschijnlijk genoeg.
Misschien een nog wat extremer voorbeeld?

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2025 22:17 ]

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-01 21:12
Ook hier draait de WP op minimaal vermogen, en moduleert in de tijd.
Met zo'n 16 starts per 24 uur zou je met 200 stookdagen per jaar uitkomen op een levensduur ergens tussen de 40-50 jaar tot je aan de 150.000 starts zit.Ik moet nog maar afwachten of ik dat überhaupt wel haal.
En die 4 kWh per dag die de WP met dit weer weg stookt zullen mij ook niet failliet maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhvWclzVh7CVJndM6dU0QH1TSYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpczS4Rjmj9hwNlRECWyDIhz.png?f=fotoalbum_large

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:40
Mjier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:53:
Ook hier draait de WP op minimaal vermogen, en moduleert in de tijd.
Met zo'n 16 starts per 24 uur zou je met 200 stookdagen per jaar uitkomen op een levensduur ergens tussen de 40-50 jaar tot je aan de 150.000 starts zit.Ik moet nog maar afwachten of ik dat überhaupt wel haal.
En die 4 kWh per dag die de WP met dit weer weg stookt zullen mij ook niet failliet maken.
[Afbeelding]
Voor goed geisoleerde huizen is minimaal vermogen vaak al te veel, merk dat bij ons het minimaal vermogen van 2/2,5kw met deze temperaturen al wat aan de hoge kant is. Dus zorgen dat de warmte goed weg kan, en de thermostaat een tikkie hoger. hierdoor draait hij nog redelijk op laag vermogen "rond de 400w" doen we dit niet dan gaat hij zeker pendelen. Is dat opzich ook niet zo'n ramp maar wel irritant voor de jaga's op de verdiepingen die continu aan en uit springen :X
"en ja daarvan zou ik het aanspring moment kunnen verhogen"

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-01 21:12
akaQ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:15:
[...]

Dus zorgen dat de warmte goed weg kan, en de thermostaat een tikkie hoger.
Hoe moet ik mij dat in de praktijk voorstellen? Raam open en korte broek aan?
Wanneer de minimale energie in groter is dan de energie uit kun je ofwel de "in" tijdelijk onderbreken ofwel de "uit" vergroten door hogere binnentemperaturen of ventilatie/open raam.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

akaQ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:15:
[...]

Voor goed geisoleerde huizen is minimaal vermogen vaak al te veel, merk dat bij ons het minimaal vermogen van 2/2,5kw met deze temperaturen al wat aan de hoge kant is. Dus zorgen dat de warmte goed weg kan, en de thermostaat een tikkie hoger. hierdoor draait hij nog redelijk op laag vermogen "rond de 400w" doen we dit niet dan gaat hij zeker pendelen.
Met deze temperaturen kun je zelfs dat "goed" wegstrepen.
Ik moet de watertemperatuur nu op 38 graden zetten zodat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan (radiatoren)), en na 2 uur kan de WP dan uit omdat het 21 graden in huis is.
Elektrisch vermogen is dan 650 W, thermisch zal dan zeker 3 kW zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:40
Mjier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:25:
[...]

Hoe moet ik mij dat in de praktijk voorstellen? Raam open en korte broek aan?
Wanneer de minimale energie in groter is dan de energie uit kun je ofwel de "in" tijdelijk onderbreken ofwel de "uit" vergroten door hogere binnentemperaturen of ventilatie/open raam.
Kamers die we niet gebruiken en 2 etage hebben we de thermostaat van de jaga's wat verder open, wat resulteert dat ze meer warmte afgeven. "en water dus iets koeler retour gaat naar de wp"
Deze ruimtes worden dus wat warmer maar we zijn er toch niet. wp blijft nu wel lekker op 400w door pruttellen.
Maasluip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:27:
[...]

Met deze temperaturen kun je zelfs dat "goed" wegstrepen.
Ik moet de watertemperatuur nu op 38 graden zetten zodat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan (radiatoren)), en na 2 uur kan de WP dan uit omdat het 21 graden in huis is.
Elektrisch vermogen is dan 650 W, thermisch zal dan zeker 3 kW zijn.
setpoint voor uitgaand water staat op 27.7 bij ons

[ Voor 26% gewijzigd door akaQ op 10-12-2025 09:37 ]

Pagina: 1 ... 237 ... 250 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)