• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:52
akaQ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:35:
[...]

Kamers die we niet gebruiken en 2 etage hebben we de thermostaat van de jaga's wat verder open, wat resulteert dat ze meer warmte afgeven. "en water dus iets koeler retour gaat naar de wp"
Deze ruimtes worden dus wat warmer maar we zijn er toch niet. wp blijft nu wel lekker op 400w door pruttellen.

[...]

setpoint voor uitgaand water staat op 27.7 bij ons
Mag ik dit omschrijven als "affakkelen om de WP door te laten draaien"?

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Mjier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:39:
[...]

Ik snap het ook niet. Uit = geen verbruik. ;) Ach ja, de pendel obsessie van Tweakers. O-)

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
[...]

Dat mag jij.

Ik vindt het vooral irritant en onnodig.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-12 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:42:
[...]

Ik snap het ook niet. Uit = geen verbruik. ;) Ach ja, de pendel obsessie van Tweakers. O-)
Ik streef naar één start per winter. >:)

Signatures zijn voor boomers.

• Mjier
Maasluip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:00:
[...]

Dat doe ik ook. Maar als de winter zich niet aan de afspraken houdt ga ik er ook maar flexibel mee om. :+

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Elk verwarmingssysteem heeft in bedrijf een minimaal vermogen en er zitten altijd perioden in het jaar dat het warmteverlies van je hut kleiner is dan dit minimale vermogen. Meest simpele oplossing is in de tijd gaan schakelen. Dit kan over relatief lange periodes (nachtverlaging) of over relatief korte periodes (bv elk uur x minuten aan). Elk verwarmingssysteem kan dit prima aan, ook voor de huidige WP’s is dit geen probleem (kijk eens naar het aantal start/stops op defrostmania dagen).
Door opstartgedrag, Ta afhankelijke COP en mogelijk nog wat andere nadelen kan het zin hebben om wat te tweaken voor deze periodes en daarmee de periodetijd te verlengen, zeg van 1 start/stop cycle per uur naar 1 cycle per 2 uur. m.i. Moet dit allemaal in elk geval niet ten koste gaan van comfort, dus meestal is iets te koud niet fijn maar iets te warm meestal prima. Dus in zo’n periode de thermostaat ietsjes hoger zetten om langere cycle tijd te krijgen kan een acceptabele oplossing zijn. Maar ‘t moet natuurlijk niet resulteren in een sauna, een huis waarin je nu constant ramen open hebt staan of andere uiterste om de WP maar constant te laten lopen. Het is niet voor niets dat ze uit kunnen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
blb4 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:19:
Elk verwarmingssysteem heeft in bedrijf een minimaal vermogen en er zitten altijd perioden in het jaar dat het warmteverlies van je hut kleiner is dan dit minimale vermogen. Meest simpele oplossing is in de tijd gaan schakelen. Dit kan over relatief lange periodes (nachtverlaging) of over relatief korte periodes (bv elk uur x minuten aan). Elk verwarmingssysteem kan dit prima aan, ook voor de huidige WP’s is dit geen probleem (kijk eens naar het aantal start/stops op defrostmania dagen).
Door opstartgedrag, Ta afhankelijke COP en mogelijk nog wat andere nadelen kan het zin hebben om wat te tweaken voor deze periodes en daarmee de periodetijd te verlengen, zeg van 1 start/stop cycle per uur naar 1 cycle per 2 uur. m.i. Moet dit allemaal in elk geval niet ten koste gaan van comfort, dus meestal is iets te koud niet fijn maar iets te warm meestal prima. Dus in zo’n periode de thermostaat ietsjes hoger zetten om langere cycle tijd te krijgen kan een acceptabele oplossing zijn. Maar ‘t moet natuurlijk niet resulteren in een sauna, een huis waarin je nu constant ramen open hebt staan of andere uiterste om de WP maar constant te laten lopen. Het is niet voor niets dat ze uit kunnen.
Eens, in ons geval de thermostaat van 21° naar 22°, waarbij het in de woonkamer resulteert in 21,5°. Prima acceptabele oplossing.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:08

noucmen

Kiesgierig

noucmen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:12:
Zijn er mensen die een R290 Monobloc van 3000 Euro voor hun huis zetten ? Diefstal, bouwbesluit, R290 probleem, water probleem ?

Met deze 2 locaties aan de voorkant van de woning van mij, heb ik mindere warmteverlies dan aan de achterkant. Maar ik moet een anti-diefstal & goed geluid-isolatie kast er om heen zetten.

Een absolute NO-NO ?

Haier Monobloc GT AW062MUGHA
Sound Pressure Level*(1) dB(A) 47
Sound Power Level*(1) dB 58

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
- Diefstal: Gewicht = 94 kg,
- Gemeentee probleem: hij is 790 mm (H) x 1250 mm (W) x 380 mm (D).
- Lawaai overlaast: het is 50 decibel op 1 meter van een buurman (locatie 1), en is 41 decibel op 3 meter (naast een buurman, locatie 2)
Machine Sound Pressure Level*(1) dB(A) 47
Machine Sound Power Level*(1) dB 58

De straat daarvoor heeft veel auto verkeer en een basisschool is direct voor deze woningen, overkant van het straat, dus overgevoelig tegen lawaai is het niet voor de buren.

Mijn oplossing: geluidisolatie kastje, met camouflage (nep buiten afval kastje, struiken ...) ?

[ Voor 10% gewijzigd door noucmen op 10-12-2025 11:17 ]

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
[...]

Dat gebeurt hier ook, ik wil niet dat de vloer afkoelt als wij aanwezig zijn(en we doen al aan nachtverlaging).
Dus bij warm weer staat het raam open bij ongebruikte ruimte,s waar het afgiftepunt ook open is. :+

Tussenseizoen is de kamertemperatuur beneden ook 1 graad hoger dan in de winter.
De warmtepomp kan niet lager dan 400W hier.

Alleen met zon op de ramen(ramen zuid) mag de warmtepomp uit gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 11:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• blb4
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:05:
[...]

Warmte Pomp @voortuin vraagje:

Haier AW062MUGHA 94 kg, 790 mm (H) x 1250 mm (W) x 380 mm (D).

Ik ga bog calculeren hoe veel decibel het is op een afstand van 1 - 3 meters. De straat daarvoor heeft veel auto verkeer en een basisschool is direct voor deze woningen, dus overgevoelig tegen lawaai is het niet voor de buren.

Dus een geluidisolatie kastje, met camouflage (nep buiten afval kastje, struiken ...) ?
Zo stil mogelijke werking is natuurlijk altijd fijn maar de geluidseisen zijn alleen van kracht naar perceelgrenzen naar woningen en woongebouwen. Op de grens naar openbare grond en school zijn deze dus niet van toepassing. In de voortuin moet je ook goed op eisen letten zoals maximale bouwhoogte. Vergunningvrij is meestal beperkt tot max. 1 meter hoogte maar dit is iets dat per gemeente bekeken moet worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:47

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Een vraag, misschien off topic, maar ik weet het niet meer...

Bij een radiator, of een groep van de vloerverwarming, zit bij het begin een kraan, of flowmeter en aan het einde een kraan, of voetventiel.
Nu wil ik de vloerverwarming groepen afstellen. Je kunt dan de kraan aan het einde, of de flowmeter aan het begin gebruiken.
Van de flowmeter wordt gezegt, als je deze open draait wordt de vloer warmer en van de kraan (voetventiel) wordt gezegt, als je deze dicht draait wordt de warmteafgifte groter en dus de vloer warmer.

Beide kranen staan eigenlijk in serie, de kraan die het meeste geknepen is bepaald de flow en dus de warmte in de kamer. Maar waarom draai je de ene open en de andere dicht ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
PeteSplit schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:41:
Een vraag, misschien off topic, maar ik weet het niet meer...

Bij een radiator, of een groep van de vloerverwarming, zit bij het begin een kraan, of flowmeter en aan het einde een kraan, of voetventiel.
Nu wil ik de vloerverwarming groepen afstellen. Je kunt dan de kraan aan het einde, of de flowmeter aan het begin gebruiken.
Van de flowmeter wordt gezegt, als je deze open draait wordt de vloer warmer en van de kraan (voetventiel) wordt gezegt, als je deze dicht draait wordt de warmteafgifte groter en dus de vloer warmer.

Beide kranen staan eigenlijk in serie, de kraan die het meeste geknepen is bepaald de flow en dus de warmte in de kamer. Maar waarom draai je de ene open en de andere dicht ?
Meer flow is warmere gemiddelde temperatuur in de leiding dus meer warmteafgifte door de vloer.
Welke kraan je gebruikt maakt niet veel uit, maar voor meer flow moeten ze verder open

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mr_evil08
@PeteSplit Bij vloerverwarming altijd de flowmeters gebruiken voor inregelen, daar kun je aan draaien (het handvat niet het glaasje), op de flowmeter zie je het effect direct als de CV pomp loopt.

De kraan is alleen een afsluiter voor onderhoud of een groep uitschakelen.
Meer flow betekend meer afgifte, hierdoor wordt de deltaT kleiner.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 11:52 ]

• MotorBeast
Maasluip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:00:
[...]

Ik naar een zo laag mogelijk verbruik. Zit tot nu toe vandaag op 1,4kWh. Staat al uren uit 20,5 graden binnen. Lang leve uitschakelen van de WP. :D Zie niet in waarom ik met 13 graden buiten zou streven naar 1 lange run. Onderaan de streep hier in ieder geval fors meer verbruik dan. Op stand actief met Vaillant zou ik dan een overschoot krijgen tot 23 graden binnen of zo. Zweet ik de hut uit.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:52:
[...]

Ik naar een zo laag mogelijk verbruik. Zit tot nu toe vandaag op 1,4kWh. Staat al uren uit 20,5 graden binnen. Lang leve uitschakelen van de WP. :D Zie niet in waarom ik met 13 graden buiten zou streven naar 1 lange run. Onderaan de streep hier in ieder geval fors meer verbruik dan. Op stand actief met Vaillant zou ik dan een overschoot krijgen tot 23 graden binnen of zo. Zweet ik de hut uit.
Idd BT‑uitschakelgrens juist instellen.
Installatieconfiguratie → Circuit 1 → BT‑uitschakelgrens.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 11:57 ]

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:55:
[...]

Dan moet je BT‑uitschakelgrens eens juist instellen.
Installatieconfiguratie → Circuit 1 → BT‑uitschakelgrens
Ik gebruik gewoon "uitgebreid". Target behaalt. Uit. Ook met de zon op ramen prettig. Ook uit, gratis verwarming. Maar ik werk hier dan ook met snelle verwarming. Radiatoren zoals je weet. Dat is dan weer het voordeel van die lelijke dingen.
mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:55:
Idd BT‑uitschakelgrens juist instellen.
Installatieconfiguratie → Circuit 1 → BT‑uitschakelgrens.
Dat is allemaal helemaal niet nodig als je eenvoudig met een thermostaat schakelt. Binnen koud → thermostaat schakelt WP aan, binnen warm → thermostaat schakelt WP uit.
En als je dat dan combineert met een zo optimaal mogelijke WAR-curve, dan wordt dat laatste punt maar zelden bereikt.
Moeilijker is het niet.
Hier is door de hysterese van 0.2 K en het warme weer gisteren de hele dag de WP niet eens aan geweest.
Vanochtend startte de WP netjes om 10 uur (na de nachtverlaging) en zal vandaag één lange run met COP-8 maken. Jammer alleen dat je altijd de meeste warmte nodig hebt als het buiten koud is... ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:57
akaQ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:35:

setpoint voor uitgaand water staat op 27.7 bij ons
Ik hanteer eenzelfde strategie. Opzich is een Ta van 24/25 voldoende bij de huidige buitentemperatuur maar dan wordt het een flipperkast doordat de warmtepomp te snel op doeltemperatuur zit (naregeling). Om die reden staat de Ta op minimaal 27 graden en neemt deze vanaf +/- 3 graden buiten pas weer toe. Dat geeft veel langere runs terwijl het vermogen op het starten na rond het minimum blijft hangen.

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:56
Mjier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:53:
Ook hier draait de WP op minimaal vermogen, en moduleert in de tijd.
Met zo'n 16 starts per 24 uur zou je met 200 stookdagen per jaar uitkomen op een levensduur ergens tussen de 40-50 jaar tot je aan de 150.000 starts zit.Ik moet nog maar afwachten of ik dat überhaupt wel haal.
En die 4 kWh per dag die de WP met dit weer weg stookt zullen mij ook niet failliet maken.
[Afbeelding]
Maar hier ga je natuurlijk niet mee in de COP top-10 komen ;-) Dat lijkt voor veel mensen een doel op zich.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:53:
Ook hier draait de WP op minimaal vermogen, en moduleert in de tijd.
Met zo'n 16 starts per 24 uur zou je met 200 stookdagen per jaar uitkomen op een levensduur ergens tussen de 40-50 jaar tot je aan de 150.000 starts zit.Ik moet nog maar afwachten of ik dat überhaupt wel haal.
En die 4 kWh per dag die de WP met dit weer weg stookt zullen mij ook niet failliet maken.
[Afbeelding]
Een Weheat Sparrow icm radiatoren draait al 4 dagen onafgebroken door op 28 graden watertemperatuur. Buiten 14 graden. Hoezo pendelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIJ18Od-UG7ERkNZ_rjodn7xazg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afm4d0bEklsjI8ogT57u4NPJ.jpg?f=fotoalbum_large

+ Waterpomp PWM 35 watt

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
Switek schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:54:
[...]

Maar hier ga je natuurlijk niet mee in de COP top-10 komen ;-) Dat lijkt voor veel mensen een doel op zich.
Ik ben het wel met @mr_evil08 eens. Je kan met een lagere netto sCop op een lager netto verbruik uitkomen. Als ik hem hier nu laat doorstoken zal de sCop stijgen maar netto stoomverbruik ook. Volgens mij reken ik toch af in stroomverbruik en niet in sCop. Zonnepanelen doen hier op dit moment nog 500W dus zeker zolang salderen er nog is uit met die WP.

• Mjier
Carboy54 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:09:
[...]

Een Weheat Sparrow icm radiatoren draait al 4 dagen onafgebroken door op 28 graden watertemperatuur. Buiten 14 graden. Hoezo pendelen?
[Afbeelding]

+ Waterpomp PWM 35 watt
Niks mis mee als je je minimale vermogen kwijt kan. Maar 1 start per 1,5 uur valt niet in de categorie pendelen volgens mijn definitie :) .
Daar krijgt de WP niets van, en in mijn situatie blijft mijn woning constant op 20 graden met zo laag mogelijk elektraverbruik.
Misschien met een iets lagere COP, maar mijn energieleverancier brengt kWh in rekening en geen COP's.

[ Voor 8% gewijzigd door Mjier op 10-12-2025 22:51 ]

• mr_evil08
[...]

[Afbeelding]

+ Waterpomp PWM 35 watt
Dit probleem is niet merk gebonden maar gevalletje minimaal vermogen kwijt kunnen aan je afgiftesysteem.
Huis A kan groter afgifte hebben dan huis B, in mijn huis is dat gewoon klein.

Hier kan het systeem ook wel doordraaien met de ramen open...
Als de kamertemperatuur toeneemt gaat de afgifte ook omlaag.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 14:53 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:09
Mijn warmtepomp heeft gisteren maar 4 uurtjes gedraaid voor een totaalverbruik van 2kWh. Dat heb ik toch liever dan 5kWh in 24 uur :>

In mijn woning is start/stop ook gewoon echt niet zo'n issue. De grote thermische massa (buitengevelisolatie) zal wel helpen daarbij. Met huidige temperaturen draait mijn warmtepomp 2-4 uur in de ochtend volgend op einde nachtverlaging. Blijft daarna dusdanig lang op temperatuur dat hij met deze temperaturen de rest van de dag niet meer aan gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 10-12-2025 15:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MotorBeast
@mr_evil08 Heb nog iets leuks ontdekt. Ik had mijn minimale aanvoer op 28 graden gezet. Resultaat lange runs bij dit soort temperaturen. Nu heb ik hem als test op 33 graden gezet. Resultaat kortere run, maar langer uit bij aantikken setpoint thermostaat en netto minder stroomverbruik. Cop lager, minder verbruik. Ergens zal een omslagpunt liggen in relatie tot afgifte en warmteverlies woning.

@assje Precies dat dus. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 10-12-2025 15:03 ]

• MotorBeast
Even iets anders. Kennis van me heeft een Elga Ace 4kW maar heeft zo'n elledige convectorput van schat zo'n 30 jaar oud. Ding geeft veel te weinig vermogen ook na boosten met ventilatoren. Weet iemand of daar met huidige techniek winst valt te behalen? Heb al gekeken voor haar en zie dat Jaga vervanging heeft maar die dingen van max 3 meter doen ook maar iets van 1400W bij 30/35 graden aanvoer. Iemand een goed advies wat te plaatsen of valt er weinig winst te behalen? Die oude dingen zijn natuurlijk op 60/70 graden gebouwd.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:29
@Carboy54 Interessant plaatje: 211 W (+ 35 W circulatiepomp) = 246 W minimaal "inputvermogen"?
Weet je misschien toevallig watt de output bij 28°C aanvoer en de huidige buitentemperaturen is?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-12 16:44
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:08:
Even iets anders. Kennis van me heeft een Elga Ace 4kW maar heeft zo'n elledige convectorput van schat zo'n 30 jaar oud. Ding geeft veel te weinig vermogen ook na boosten met ventilatoren. Weet iemand of daar met huidige techniek winst valt te behalen? Heb al gekeken voor haar en zie dat Jaga vervanging heeft maar die dingen van max 3 meter doen ook maar iets van 1400W bij 30/35 graden aanvoer. Iemand een goed advies wat te plaatsen of valt er weinig winst te behalen? Die oude dingen zijn natuurlijk op 60/70 graden gebouwd.
Interessant, ik lees even mee want heb een soortgelijke kwestie. Geen convectorput, maar wel convector radiatoren van 30 jaar oud waarbij het (zelfs met ventilatoren) eeuwen duurt voordat het huis warm wordt op lage watertemperaturen. Eenmaal op temperatuur is er niets aan de hand. Heb nu nog een CV-ketel, maar zou graag t.z.t. overwillen naar een WP.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:51:
[...]

Dit probleem is niet merk gebonden maar gevalletje minimaal vermogen kwijt kunnen aan je afgiftesysteem.
Huis A kan groter afgifte hebben dan huis B, in mijn huis is dat gewoon klein.

Hier kan het systeem ook wel doordraaien met de ramen open...
Als de kamertemperatuur toeneemt gaat de afgifte ook omlaag.
Dat klopt maar met jouw conclusie niet helemaal eens. Ik heb nog geen warmtepomp gezien met een dergelijk minimaal vermogen van een 7-9 kW versie. Dat begint meestal boven de 400 watt.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

assje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:58:
[...]

Mijn warmtepomp heeft gisteren maar 4 uurtjes gedraaid voor een totaalverbruik van 2kWh. Dat heb ik toch liever dan 5kWh in 24 uur :>

In mijn woning is start/stop ook gewoon echt niet zo'n issue. De grote thermische massa (buitengevelisolatie) zal wel helpen daarbij. Met huidige temperaturen draait mijn warmtepomp 2-4 uur in de ochtend volgend op einde nachtverlaging. Blijft daarna dusdanig lang op temperatuur dat hij met deze temperaturen de rest van de dag niet meer aan gaat.
Dat ligt niet aan jouw warmtepomp maar aan het warmteverlies van jouw woning uiteraard.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

.

[ Voor 171% gewijzigd door Carboy54 op 10-12-2025 16:00 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:48:
@Carboy54 Interessant plaatje: 211 W (+ 35 W circulatiepomp) = 246 W minimaal "inputvermogen"?
Weet je misschien toevallig watt de output bij 28°C aanvoer en de huidige buitentemperaturen is?
Ik schat 1.5 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuJVdCL8YQcXx66GQQlYjEXPrrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQMWqQzQ8m4axppnAN8XCfTq.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Knul schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:54:
[...]

Interessant, ik lees even mee want heb een soortgelijke kwestie. Geen convectorput, maar wel convector radiatoren van 30 jaar oud waarbij het (zelfs met ventilatoren) eeuwen duurt voordat het huis warm wordt op lage watertemperaturen. Eenmaal op temperatuur is er niets aan de hand. Heb nu nog een CV-ketel, maar zou graag t.z.t. overwillen naar een WP.
Moderne fancoils doen tot 4.3 kW bij 45 graden watertemperatuur. 1.54x0.58 cm.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:08:
[...]

Moderne fancoils doen tot 4.3 kW bij 45 graden watertemperatuur. 1.54x0.58 cm.
O ja?

https://www.123radiatorvo...and-500-x-3000-mm-7904-w/

Specs: 35/30/20¡C : 1180 Watt en 55/45/20¡C : 3910 Watt

Ik geloof er niets van. Vind die dingen knap waardeloos. En dan is dit het dure Jaga.

• MotorBeast
Knul schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:54:
[...]

Dan eerst beginnen met niet verlagen in de nacht. Of max 1 graad.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Niet met ventilatoren? Ook niet met zelfbouw, als je de put vol legt met ventilatoren van arctic?

• MotorBeast
Jailhouse schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:37:
[...]

Niet met ventilatoren? Ook niet met zelfbouw, als je de put vol legt met ventilatoren van arctic?
Heb er 5 x 5 fans Heatfans ingeplaatst. Starten bij 26/27 graden en staan op hoogste stand.

Wellicht put eens bekleden met Pirplaten of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 10-12-2025 16:40 ]

• blb4
  • Nu online
Convector is convector zou ik zeggen. Ik heb hier ook een convectorput van inmiddels 28 jaar oud en die doet 't prima (met 10 Arctic 14 PWM PST ventilatoren die heel rustig draaien). De convector ziet er behoorlijk 't zelfde uit als de moderne jaga's die ik inmiddels ook op diverse plekken heb; hij heeft dezelfde hoogte als een enkele Jaga, dus een jaga met dubbele hoogte maar die hebben voornamelijk zin voor koelen, niet zo heel veel voor verwarmen.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:38:
[...]

Heb er 5 x 5 fans Heatfans ingeplaatst.
Dat zijn die kant en klare dingen? Ik had speedcomfort’s in eerste instantie. Tot ik losse fans kocht met een heatmeister (toen nog heatmeister geheten). Als je zorgt dat ze geen valse lucht aanzuigen( maar wel zo groot mogelijk) dan werkt dat vele malen beter. Want meer luchtverplaatsing en veel beter te tunen met zijn eigen webpagina of met home assistant. Volgens mij is er ook actief topic voor op tweakers.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:24

Jerra

Beunhaas in wording

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:35:
[...]

O ja?

Ik geloof er niets van. Vind die dingen knap waardeloos. En dan is dit het dure Jaga.
Appels met peren, een convectorput die je linked is geen fancoil en al helemaal geen moderne fancoil.

• MotorBeast
Jerra schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:47:
[...]

Appels met peren, een convectorput die je linked is geen fancoil en al helemaal geen moderne fancoil.
Volgens mij dezelfde techniek. Mag je mij vertellen waar het verschil zit.

• MotorBeast
Jailhouse schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:47:
[...]

Dat zijn die kant en klare dingen? Ik had speedcomfort’s in eerste instantie. Tot ik losse fans kocht met een heatmeister (toen nog heatmeister geheten). Als je zorgt dat ze geen valse lucht aanzuigen( maar wel zo groot mogelijk) dan werkt dat vele malen beter. Want meer luchtverplaatsing en veel beter te tunen met zijn eigen webpagina of met home assistant. Volgens mij is er ook actief topic voor op tweakers.
Ik ben er onder mijn radiatoren tevreden over. Moduleren mooi mee met aanvoer en behoorlijk stil. Had geen zin om zelf te bouwen. Lucht verplaatsing is ook goed overigens. Daar zit het probleem niet.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:35:
[...]

O ja?

Geloven doen wij ergens anders maar hier niet bij tweakers. Dit zijn de officiële cijfers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbetTgerhWh4WHxCXg31f7vdIWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5xwTQoxkTru3SOzDc6mFk6kD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 10-12-2025 17:01 ]

• MotorBeast
blb4 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:47:
[...]

Convector is convector zou ik zeggen. Ik heb hier ook een convectorput van inmiddels 28 jaar oud en die doet 't prima (met 10 Arctic 14 PWM PST ventilatoren die heel rustig draaien). De convector ziet er behoorlijk 't zelfde uit als de moderne jaga's die ik inmiddels ook op diverse plekken heb; hij heeft dezelfde hoogte als een enkele Jaga, dus een jaga met dubbele hoogte maar die hebben voornamelijk zin voor koelen, niet zo heel veel voor verwarmen.
Tnkx. Daar wint ze dus niets mee met vervangen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:24

Jerra

Beunhaas in wording

Voornamelijk komt het neer op de gekozen luchtverplaatser, vaak een rolventilator zoals een airco binnenunit maar niet altijd.
Waarom; grotere statische druk, nodig voor het volgende aspect:
en naast de luchtverplaatser is de wamrtewisselaar erg verschillend, denk aan een jaga lamellenconvector zoals jij doorstuurde versus een fijnmazige autoradiator.

Plaats deze dan vervolgens ook nog eens slim in een compacte behuizing en beheers de luchtverplaatsing; dit resultaat in een veel groter oppervlak gecombineerd met een flink hogere afgifte warmtewisselaar,

Maar mocht bovenstaande out-the-top-of-my-head niet voldoende zijn lees je dan zelf even in? Immers kom jij met een convector aanzetten in reactie op Carboy's voorstel van een fancoil :)

• BarryH
In de put er een 20 cm hoge convector bovenop bij plaatsen
En checken of er goede ventilatoren zijn gebruikt
Kijk bij Jaga maar eens naar het verschil tussen normaal en twin

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 10-12-2025 17:02 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
En of de convector wel genoeg water krijgt (dT checken). Maar 35 of zelfs 30°C blijft laag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:20

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:00:
[...]

Tnkx. Daar wint ze dus niets mee met vervangen.
Ligt er heel veel aan waar je vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXdxant4smBpBKnnrA1qOHadbYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJGBrovyuL9shbNYwtBQSOSX.jpg?f=fotoalbum_large

Even op marktplaats zoeken. Maar een T-16 doet echt wel wat ten opzichte van oud spul. Oudere convectoren hebben soms ook een grotere afstand tussen de lamellen. Correct inbouwen, goed aansluiten, dat lucht er alleen door kan en niet erlangs gaat.

Schoonmaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa5YZkJlTaYAVgC-l8mhJ5gS8qY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

Hoeft echt geen Jaga te zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:56:
[...]

Volgens mij dezelfde techniek. Mag je mij vertellen waar het verschil zit.
Ik heb de kleinste op mijn kantoor en met 30 gr. watertemperatuur wordt het hier een zweetkamertje. Klanten en tweakers zijn super tevreden Dus roep niet te snel zonder kennis van zaken.

• mr_evil08
@Carboy54 Wat motorbeast bedoeld de ventilatoren ontbreken dan gaat het afgifte vermogen wel heel hard naar beneden op lage temperatuur.

Als het maar zwaar overkill aangelegd wordt dan lukt het inderdaad ook zonder ventilatoren.

Boven hangt hier een Jaga hybrid, iets ander warmte dan radiatoren en vloerverwarming, wel comfortabel.

Voldoet wel en kan koelen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 18:04 ]

• dunklefaser
@Seafarer Ik heb ook nog 200 mm convectoren uit het steentijdperk.
Hier gaat de 15 mm ? "aanvoerbuis" 6 keer heen en weer door het lamellenpakket.
Wat is bij de nieuwere convectoren dan de extra booster?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
Carboy54 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:57:
[...]

Dat klopt maar met jouw conclusie niet helemaal eens. Ik heb nog geen warmtepomp gezien met een dergelijk minimaal vermogen van een 7-9 kW versie. Dat begint meestal boven de 400 watt.
Dat klopt, ik doel op een 5kw

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:36
Hier ook een convectorput uit 1979. Vanuit de kruipruimte bij de vloerisolatie ook meteen laten isoleren (pur). 6 Speedcomfort erop en tussen elke Speedcomfort nog een dwars tussenschot geplaatst. Dus elke Speedcomfort heeft aan het uiteinde een schot zitten. Dat laatste helpt echt mee. In ieder geval is de huiskamer vloer na deze actie niet meer koud. De circulatie in de woonkamer heeft positieve stappen gemaakt. Ook met temp. net onder of boven de 30.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
Een kennis van mij heeft ook zo’n oude put met een halfsteens wandje. Die put is ijskoud. o<:)
Advies: sloop dat muurtje en bouw een nieuwe put van PIR plaat. En natuurlijk 24/7 verwarmen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• BarryH
SebastiaanPs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:30:
Hoeveel verbetert het energielabel van je huis na vervanging van een HR gasketel voor een full electric L/W warmtepomp?
Dat vroeg ik mij hier af

Het energielabel, berekend met de NTA8800 norm (document van > 1000 pagina’s) geeft de geschatte hoeveelheid kWh fossiele energie die de woning jaarlijks per vierkante meter gebruiksoppervlak gebruikt voor verwarming, eventuele koeling, warm water. Het energielabel lijkt invloed te hebben op de verkoopprijs van woningen (onderzoek NVM pdf)

@Skyaero heeft veel verstand van de NTA8800 norm en heeft hier een hoogover voorbeeldberekening gemaakt _/-\o_ , waarbij het energielabel van B naar A+ steeg (niet A++, er staat één plusje teveel in de post).

Enkele relevante punten uit de NTA8800 norm:
1. Het warmteverlies wordt bepaald volgens een warmteverliesberekening, dat zal iedereen bekend zijn. Voor tapwater wordt een aantal personen genomen passend bij het aantal m2 GO van de woning, bijv 2,28 personen bij 100 m2.
2. HR gasketel rendementen, forfaitaire waarden: verwarming 0,95; tapwater 0,6725.
3. L/W warmtepomp, forfaitaire waarden: verwarming COP 2,3; tapwater COP 1,4 (ja je leest het goed 7(8)7 )
4. Onder 'hulpenergie' vallen ook zaken zoals ventilatie en verlichting. Bij een gasketel vallen onder hulpenergie de ventilator en pomp.

Primaire energiefactor elektriciteit = 1,45
Primaire energiefactor gas = 1

Verbruik fossiele energie in een huis met een HR gasketel =
(netto ruimteverwarmingsvraag in kWh thermisch / 0,95) + (netto tapwatervraag in kWh thermisch/ 0,6725) + (hulpenergie in kWh elektrisch * 1,45)
Indien aanwezig: ook verbruik van koeling.

Verbruik fossiele energie in een huis met een L/W warmtepomp =
(netto ruimteverwarmingsvraag in kWh thermisch / 2,3 * 1,45) + (netto tapwatervraag in kWh thermisch / 1,4 * 1,45) + (hulpenergie in kWh elektrisch * 1,45)
Indien aanwezig: ook verbruik van koeling.

Hiermee kun je de reductie berekenen. In het voorbeeld trad er met vervanging van een HR gasketel voor een full electric L/W warmtepomp een reductie op van 195 naar 127 kWh fossiele energie per m2, dus van energielabel B naar A+.

Wel bizar welke COP er wordt gebruikt voor de berekening. Als daar een meer realistisch getal wordt gebruikt dan is de reductie (en de verbetering van het label) nog stukken groter. Overigens begrijp ik dat er voor nieuwbouw wel met kwaliteitsverklaringen (betere COP) gerekend mag worden.
Zoals eerder in het topic benoemd is er blijkbaar een regel voor energielabels dat een monoblock met meer dan 5 meter leiding buiten niet tot een labelverbetering leidt.
Wie weet hier het fijne van en of hier nog ontwikkeling in zit?
Het zou toch heel gek zijn als mensen de warmtepomp vlak bij de woning gaan zetten om dit te omzeilen en dan meer dan nodig geluid voor lief nemen.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:22:
[...]

Ik heb de kleinste op mijn kantoor en met 30 gr. watertemperatuur wordt het hier een zweetkamertje. Klanten en tweakers zijn super tevreden Dus roep niet te snel zonder kennis van zaken.
Maar dit is toch een fancoil?

https://www.123radiatorvo...art-500-x-1400-mm-5302-w/ Blijft toch ook maar 1224W over bij 35 graden? Of zie ik het verkeerd? Dat doet een goedkope T33 toch ook ongeveer?

In open keuken moeten we ook upgraden. Er hangt daar sowieso veel te weinig afgifte. 4000W nodig bij -7 op 20/21 graden en schat in dat er nu 2000W aanwezig is.

• mr_evil08
BarryH schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:33:
[...]

Zoals eerder in het topic benoemd is er blijkbaar een regel voor energielabels dat een monoblock met meer dan 5 meter leiding buiten niet tot een labelverbetering leidt.
Het zou toch heel gek zijn als mensen de warmtepomp vlak bij de woning gaan zetten om dit te omzeilen en dan meer dan nodig geluid voor lief nemen.
Telt de kruipruimte ook als buiten?

• BarryH
mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:57:
[...]

Telt de kruipruimte ook als buiten?
vast niet

• Rojado
BarryH schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:33:
[...]

Wij hebben onlangs een nieuw energielabel laten opmaken. Een ding is zeker, wat wel of niet helpt om tot een beter label te komen en/of hoe die berekening in elkaar zit is absoluut niet te doorgronden. Airco’s helpen in ieder geval niet mee, heb er twee hangen en daar hebben we toch enkele jaren met plezier de boel warm gehouden tegen lage verbruikscijfers. Maar moet meteen ook eerlijk zeggen dat de komst van een WP het comfort in huis 200% heeft verhoogd 😊

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:05:
@Seafarer Ik heb ook nog 200 mm convectoren uit het steentijdperk.
Hier gaat de 15 mm ? "aanvoerbuis" 6 keer heen en weer door het lamellenpakket.
Wat is bij de nieuwere convectoren dan de extra booster?
Zie foto. Maar 4 keer heen en weer is wel het hoogste bij mijn weten. Ongeacht het merk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoMEabMCbibTqGPvj9G5M4VDlfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Ik zou zeggen het is er eentje niet uit het steentijdperk maar uit de "future"?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
Net eens even Chat GPT gevraagd. Die zegt dat een oude convectorput ongeveer 200/300W per meter doet op lage temperatuur. Spreken hier over 5 meter maakt 1500W. Grrrrrrrrr. Zat met mijn schatting van 2000 totaal kamer niet uit de buurt. Dat gaat dus niet werken met een hybride op 60m2. Ja continue gas erbij. :X

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 10-12-2025 19:33 ]

• MotorBeast
Rojado schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:13:
[...]

Wij hebben onlangs een nieuw energielabel laten opmaken. Een ding is zeker, wat wel of niet helpt om tot een beter label te komen en/of hoe die berekening in elkaar zit is absoluut niet te doorgronden. Airco’s helpen in ieder geval niet mee, heb er twee hangen en daar hebben we toch enkele jaren met plezier de boel warm gehouden tegen lage verbruikscijfers. Maar moet meteen ook eerlijk zeggen dat de komst van een WP het comfort in huis 200% heeft verhoogd 😊
Het wordt hier steeds drukker met overlopers. _/-\o_ Ik zou het niet melden in L/L topic want dan is de beer los. 8)

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:29:
Net eens even Chat GPT gevraagd. Die zegt dat een oude convectorput ongeveer 200/300W per meter doet op lage temperatuur. Spreken hier over 5 meter maakt 1500W. Grrrrrrrrr.
En wat zegt die als je hem boost? :)

• MotorBeast
Seafarer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]

Zie foto. Maar 4 keer heen en weer is wel het hoogste bij mijn weten. Ongeacht het merk.

[Afbeelding]

Is dit merk wat? https://betherma.com/producten/alumaxx-hpc-convectoren/

• MotorBeast
Seafarer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:33:
[...]

En wat zegt die als je hem boost? :)
2 tot 4 keer meer vermogen zegt Chat. Ik zelf geloof dat overigens niet. Heb geen meetbare effecten maar ik heb hier schat ik geen 2 x vermogen door mijn fans onder de radiatoren (T33 en T22).

• Rojado
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:31:
[...]

Het wordt hier steeds drukker met overlopers. _/-\o_ Ik zou het niet melden in L/L topic want dan is de beer los. 8)
Heb wel van beide veel geleerd 😊, ook van iemand die in diverse topics heel vaak het woord afgifte heeft benoemd 😉.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:54
Deze fancoils zijn leuk geprijsd
Voor €600 een fancoil 3kW met regeling en wifi.
https://cdn.webshopapp.co...allation-manual-inst2.pdf

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:38:
[...]

2 tot 4 keer meer vermogen zegt Chat. Ik zelf geloof dat overigens niet. Heb geen meetbare effecten maar ik heb hier schat ik geen 2 x vermogen door mijn fans onder de radiatoren (T33 en T22).
We praten ook over een convector met veel meer verwarmings oppervlakte dan een gewone radiator met convector platen. Daar zit het verschil.

• dunklefaser
Seafarer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]

[Afbeelding]

O.k. - dan is het idd maar 3 keer heen en weer bij het oudje uit 1984 of zo,
de buis gaat 6 keer door het lamellenpakket van 200 mm x 100 mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtViv02Q2YO_6l1I68yKzX2aQlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PMLhTU3soyIfkDtly7x1DM9Y.jpg?f=user_large
@MotorBeast Verder kan je het e.e.a. over het effect van boosten met de betere ventilatoren
in het recente redactieblog vinden: .geek: Redactieblog #20: efficiënter verwarmen met een radiatorventilator (o.a. ook een bijdrage van mij)

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2025 21:38 ]

• BarryH
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:29:
Net eens even Chat GPT gevraagd. Die zegt dat een oude convectorput ongeveer 200/300W per meter doet op lage temperatuur. Spreken hier over 5 meter maakt 1500W. Grrrrrrrrr. Zat met mijn schatting van 2000 totaal kamer niet uit de buurt. Dat gaat dus niet werken met een hybride op 60m2. Ja continue gas erbij. :X
Die hybride kan ook wel 50 of 55 graden. wat komt er dan uit?
en ik zou gewoon even bij climatebooster op de site de sommetjes maken.

• dunklefaser
Klinkt plausibel - misschien zelf nog iets meer dan 1,5 kW zou ik zelf verwachten.
Tenminste suggereren dit mijn eigen cijfers van vandaag.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:36:
[...]

Maar dit is toch een fancoil?

https://www.123radiatorvo...art-500-x-1400-mm-5302-w/ Blijft toch ook maar 1224W over bij 35 graden? Of zie ik het verkeerd? Dat doet een goedkope T33 toch ook ongeveer?

In open keuken moeten we ook upgraden. Er hangt daar sowieso veel te weinig afgifte. 4000W nodig bij -7 op 20/21 graden en schat in dat er nu 2000W aanwezig is.
Wij hebben het over een ander soort fancoil:

https://www.fancoilonline.com/uitleg

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:38:
[...]

Moah kijk eens bij Jaga assortiment ze hebben een excel sheet waarbij de aanvoertemperaturen kan opgeven, denk niet dat een fabrikant daarover gaat liegen dus Chat kan aardig dichtbij zitten.
Jaga's zijn aardig vergelijkbaar met convectorputten.

Voorbeeld: Strada hybrid 100cm type 21
Met fans 1154w, zonder 271w(782w in fluisterstand).

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 22:42 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:05
Verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-12-2025 22:50 ]

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:36:
[...]

Moah kijk eens bij Jaga assortiment ze hebben een excel sheet waarbij de aanvoertemperaturen kan opgeven, denk niet dat een fabrikant daarover gaat liegen dus Chat kan aardig dichtbij zitten.
Jaga's zijn aardig vergelijkbaar met convectorputten.

Voorbeeld: Strada hybrid 100cm type 21
Met fans 1154w, zonder 271w(782w in fluisterstand).
@MotorBeast
Ik heb zelf gemeten aan een suboptimale opstelling en een boosteffect van ca. 2,5 keer kunnen meten.
YMMV

Pagina: 1 ... 237 238 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)