• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:00
Rojado schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:42:
[...]

Ik zou eens kijken op woningstats.nl , daar staat een waarde op van het huis. Die gaan uit van het huidige energielabel. Dat kun je aanpassen bovenin de app. Dan zie je in ieder geval wat een label sprong doet met de waarde.
Leuke tip bij een woning maar 300kW is geen woning hè? :P

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:13
Dus dat komt er op neer dat ik omdat ik een nexus A label boiler heb inplaats van een Bosch WP180 met mijn Bosch 2000awf geen kwaliteitsverklaring heb en daarmee er een lagere COP gebruikt wordt in de berekening?

Bosch 2000AWF

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:10
assje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:27:
[...]

"Energie-efficient" is een problematische woordkeuze. Met de emissiefactoren van 2025 is gas v.s. elektra al wel bijna 1:1 in kg CO2/kWh dus gaat het wel op.
"ENERGIE-EFFICIËNTIE" is idd. een problematische woordkeuze - zie bijvoorbeeld de recente myVaillant app.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:24
Ik ben een tijdje terug aan het oriënteren geweest naar een warmtepomp en er zijn eigenlijk twee opties:

1: WP met SWW-vat op zolder ipv de CV-ketel. Aansluitingen blijven hetzelfde. Kosten: 12k-14k (incl. subsidie) bij WeHeat.

2. WP op begane grond direct op de vloerverwarming en die verwarmt ook de 1e verdieping mee + een warmtepompboiler voor het tapwater op zolder aangesloten op de ventilatiebox. Kosten: 7k-8k (incl. subsidie) bij WeHeat. Naast dat dit goedkoper is, zou het ook efficiënter zijn, aldus de adviseur. Iets ingewikkelder qua installatie, maar zit bij de prijs in en het is een relatief nieuw huis met goed bereikbare zaken.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken dat de warmtepompboiler lawaai gaat maken op zolder ivt een enkele warmtepomp met SWW-vat en buitenunit op zolder.

Hoe kijken jullie hier naar? Die tweede optie klinkt als erg goed, omdat het tapwater de cv ook niet in de weg zit met parallel verwarmen bijvoorbeeld. Ook kan ik de warmtepompboiler later doen en de cv-ketel eerst nog even laten hangen.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:52
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:34:
Ik ben een tijdje terug aan het oriënteren geweest naar een warmtepomp en er zijn eigenlijk twee opties:

1: WP met SWW-vat op zolder ipv de CV-ketel. Aansluitingen blijven hetzelfde. Kosten: 12k-14k (incl. subsidie) bij WeHeat.

2. WP op begane grond direct op de vloerverwarming en die verwarmt ook de 1e verdieping mee + een warmtepompboiler voor het tapwater op zolder aangesloten op de ventilatiebox. Kosten: 7k-8k (incl. subsidie) bij WeHeat. Naast dat dit goedkoper is, zou het ook efficiënter zijn, aldus de adviseur. Iets ingewikkelder qua installatie, maar zit bij de prijs in en het is een relatief nieuw huis met goed bereikbare zaken.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken dat de warmtepompboiler lawaai gaat maken op zolder ivt een enkele warmtepomp met SWW-vat en buitenunit op zolder.

Hoe kijken jullie hier naar? Die tweede optie klinkt als erg goed, omdat het tapwater de cv ook niet in de weg zit met parallel verwarmen bijvoorbeeld. Ook kan ik de warmtepompboiler later doen en de cv-ketel eerst nog even laten hangen.
Een aparte, gescheiden voorziening voor SWW zou mijn voorkeur hebben. Zeker bij een WeHeat waarbij je niet zelf je SWW momenten kunt kiezen. En de WP boiler draait eigenlijk alleen overdag dus eventueel geluid is veel minder storend. Daarnaast minder verlies in je leidingwerk als de WP ver van het vat afstaat. Goedkopere binnenunit WeHeat. Betere redundancy.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:06
H3nk1960 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:48:
Dus dat komt er op neer dat ik omdat ik een nexus A label boiler heb inplaats van een Bosch WP180 met mijn Bosch 2000awf geen kwaliteitsverklaring heb en daarmee er een lagere COP gebruikt wordt in de berekening?
Klopt, als je geen kwaliteitsverklaring hebt dan worden de forfaitaire waarden gebruikt voor je energielabel. Die zijn bij L/W warmtepomp: verwarming COP 2,3; tapwater COP 1,4. Mét kwaliteitsverklaring zijn de COPs veel hoger.

Je kunt hier dus opzoeken welke warmtepompen een kwaliteitsverklaring hebben.

De volgende merken in ieder geval wel:
- Mitsubishi Electric veel modellen
- NIBE
- Vaillant veel modellen
- Panasonic veel modellen
- WeHeat
- Bosch enkele modellen
- LG enkele modellen
- DeWarmte pomp AO
- Quatt v1 niet, latere versies wel

Adlar niet, geen enkel model.

Edit: let op, zelfs met deze lage COPs gaat je energielabel dus typisch 1 tot 2 stappen omhoog met een warmtepomp. Zie dit voorbeeld (label van B naar A+, in de post stond 1 plusje teveel).

[ Voor 15% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-12-2025 12:51 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29
Guido7619 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:52:
[...]

Een aparte, gescheiden voorziening voor SWW zou mijn voorkeur hebben. Zeker bij een WeHeat waarbij je niet zelf je SWW momenten kunt kiezen. En de WP boiler draait eigenlijk alleen overdag dus eventueel geluid is veel minder storend. Daarnaast minder verlies in je leidingwerk als de WP ver van het vat afstaat. Goedkopere binnenunit WeHeat. Betere redundancy.
Bij Weheat kun je SWW moment tegenwoordig wel kiezen: https://support.weheat.nl...warm-water?language=nl_NL

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29

Hoe werkt dat bij optie 2? Gaat je mechanische ventilatie in de winter dan harder warme lucht uit de woonkamer zuigen tijdens SWW run? Dat lijkt me ook niet comfortabel. Buis naar buiten is misschien comfortabeler?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:32

Het gaat inderdaad wat geluid maken, maar is dat erg? Het is geen 'stofzuiger' die staat te brullen, maar eerder vergelijkbaar met apparaten als koelkast/vaatwasser/wasmachine. Bij ons staat de WPB op zolder naast de wasmachine. Hij draait dagelijks +/- een uur. Soms draait de wasmachine ook een uur. Ik kan me er niet aan storen :)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:30
orillion schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:58:
[...]

Hoe werkt dat bij optie 2? Gaat je mechanische ventilatie in de winter dan harder warme lucht uit de woonkamer zuigen tijdens SWW run? Dat lijkt me ook niet comfortabel. Buis naar buiten is misschien comfortabeler?
Zoals ik hem ken; sww wordt over een veel langere periode gemaakt waardoor de ventilatie niet hoeft op te toeren.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Martin7182 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:10:
[...]

Het gaat inderdaad wat geluid maken, maar is dat erg? Het is geen 'stofzuiger' die staat te brullen, maar eerder vergelijkbaar met apparaten als koelkast/vaatwasser/wasmachine. Bij ons staat de WPB op zolder naast de wasmachine. Hij draait dagelijks +/- een uur. Soms draait de wasmachine ook een uur. Ik kan me er niet aan storen :)
In de discussie indirecte of warmtepompboiler wordt hier niet stil gestaan bij de levensduur. Een RVS indirecte boiler gaat lang mee en tot op heden nooit issues gehad. Een warmtepomp boiler met kleine warmtepomp gaat regelmatig defect. ( lees hierover de diverse topics ) Ook het maken van een 16 cm dak doorvoer voor de afgekoelde lucht is soms best kostbaar. Als het even kan adviseren wij daarom altijd een indirecte boiler. Stil, snel en duurzamer .

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:54
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:00:
[...]

In de discussie indirecte of warmtepompboiler wordt hier niet stil gestaan bij de levensduur. Een RVS indirecte boiler gaat lang mee en tot op heden nooit issues gehad. Een warmtepomp boiler met kleine warmtepomp gaat regelmatig defect. ( lees hierover de diverse topics ) Ook het maken van een 16 cm dak doorvoer voor de afgekoelde lucht is soms best kostbaar. Als het even kan adviseren wij daarom altijd een indirecte boiler. Stil, snel en duurzamer .
Daarentegen kun je in de diverse topics ook voldoende lezen over haperende driewegkleppen, warm water in het CV-systeem hartje zomer et cetera. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Sommige mensen vinden een koel/vriescombinatie geweldig. Weer anderen kopen een losse vriezer.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:07

SBL

SebastiaanPs schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:57:
[...]

Klopt, als je geen kwaliteitsverklaring hebt dan worden de forfaitaire waarden gebruikt voor je energielabel. Die zijn bij L/W warmtepomp: verwarming COP 2,3; tapwater COP 1,4. Mét kwaliteitsverklaring zijn de COPs veel hoger.

Je kunt hier dus opzoeken welke warmtepompen een kwaliteitsverklaring hebben.

De volgende merken in ieder geval wel:
- Mitsubishi Electric veel modellen
- NIBE
- Vaillant veel modellen
- Panasonic veel modellen
- WeHeat
- Bosch enkele modellen
- LG enkele modellen
- DeWarmte pomp AO

Enkele budgetmerken zoals Quatt en Adlar niet, geen enkel model.

Edit: let op, zelfs met deze lage COPs gaat je energielabel dus typisch 1 tot 2 stappen omhoog met een warmtepomp. Zie dit voorbeeld (label van B naar A+, in de post stond 1 plusje teveel).
De Quatt v1 van 2023 zoals ik die heb, heeft inderdaad geen BCRG-kwaliteitsverklaring. De wat nieuwere (v1.5, AMM4,~mid 2024) en de nieuwste (v2, AMH6, ~mid 2025) wel.
https://bcrg.nl/nl/databa...d/Quatt-Hybrid-V2-(AMH6)/

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:14

Met optie 2 wel makkelijker om ‘s zomers zonnestroom te gebruiken, die 200-400W heb je makkelijker gelijkmatig over.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:05
Ik heb hier al eens eerder een vergelijkbare casus ingebracht, maar onderstaande gaat over mijn Adlar (SolarEast) warmtepomp en wil mijn redenatie ook graag nog eens hier in het algemene topic checken.
pentaw1nz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:02:
Wat ik opvallend blijf vinden zijn de bevriezingspatronen. Gisterenavond was hij vrijwel helemaal bevoreren, dus de verdampingscondensor werkt wel volledig.

Vanochtend zit de WP al een uur op het randje van defrost. Echter is alleen het middelste deel bevroren (1/3e). Met de volgende parameters:
Compressor 30hz
Ventilator 50hz (max)
Verdampingscondensor -4 graden
Buiten 4 graden
Persgas 40 graden
Hogedruk 26 graden
Lagedruk -6 graden
Zuiggas -6 graden
EEV 56 puls stappen (max is 300? of zelfs 500?) -> dus expansieventiel staat maar voor een klein deel open.
Actueel stroomverbruik 600 w

Wat ik denk: 'Tuinslang effect' waarbij je een mooie sproeikop hebt, maar de kraan heel zacht open zet.
De compressor draait zo laag, dat het koudemiddel traag door de leidingen van de condensor stroomt. Hierdoor is enkel het middelste deel bevroren, wat ook het deel is waar volgens mij de sensor zit.
De ventilator wordt daardoor aangestuurd op max vermogen, maar de WP zelft heeft er op zich nog niet heel veel moeite mee, omdat 2/3e nog helemaal niet bevroren is.

Om meer oppervlakte van de condensor te gebruiken zal het aantal hz omhoog moeten, maar ik heb momenteel geen warmtevraag in huis, dus is ook geen optie om dit bijv. handmatig te verhogen/minimum te verhogen.

Voor mijn gevoel niet optimaal zo, maar zal wel bij de werking horen...
Prestatie is op zich wel gewoon stabiel en ik heb de parameters voor defrost lichtelijk aangepast, anders was hij al lang gaan defrosten.

Af en toe gaat de compressor natuurlijk wel even naar 60hz t.b.v. 'smering'. EEV gaat dan naar 300 pulsstappen. Dan zie je ook gelijk dat de condensor over de rest van het oppervlak een beetje ijs krijgt, maar dat verdwijnt ook weer en alleen die middelste baan blijft achter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjier schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:06:
[...]

Daarentegen kun je in de diverse topics ook voldoende lezen over haperende driewegkleppen, warm water in het CV-systeem hartje zomer et cetera. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Sommige mensen vinden een koel/vriescombinatie geweldig. Weer anderen kopen een losse vriezer.
Als je een goede driewegklep neemt en niet een Ali kloon en een warmte siphon toepast heb je daar geen last van. Op xxx installaties nooit klachten gehad van dergelijke aard. Wel verschillende warmtepomp boilers met defecte compressoren en gas lekkages. Bovendien zijn de meeste niet van RVS. Een domme RVS tank gebeurd niets mee. Atlantic (staal ) warmtepomp boilers zijn van redelijke kwaliteit maar die RVS Edel klonen gaan veel te vaak defect.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:08
[...]

Ik zit in team @Carboy54 :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:06
SBL schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:07:
[...]

De Quatt v1 van 2023 zoals ik die heb, heeft inderdaad geen BCRG-kwaliteitsverklaring. De wat nieuwere (v1.5, AMM4,~mid 2024) en de nieuwste (v2, AMH6, ~mid 2025) wel.
https://bcrg.nl/nl/databa...d/Quatt-Hybrid-V2-(AMH6)/
Thanks, post aangepast

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Belecthor
[...]

Oke, dit is goede informatie! Het enige is dat het prijsverschil erg fors is. Bijvoorbeeld: twee offertes waar offerte optie 1 tussen de 13k-14k zit (1 warmtepomp met SWW-vat) en optie 2 tussen de 7k-8k zit (losse warmtepomp voor cv en losse warmtepompboiler).

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:46
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:58:
[...]

Oke, dit is goede informatie! Het enige is dat het prijsverschil erg fors is. Bijvoorbeeld: twee offertes waar offerte optie 1 tussen de 13k-14k zit (1 warmtepomp met SWW-vat) en optie 2 tussen de 7k-8k zit (losse warmtepomp voor cv en losse warmtepompboiler).
Ik zou dan gewoon nog meer offertes opvragen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• Belecthor
Djvdb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:21:
[...]

Ik zou dan gewoon nog meer offertes opvragen.
Ik heb er al een hele boel opgevraagd en dit waren wel de goedkoopste. Range ging van 11k tot 23k. Alleen Quatt is iets goedkoper dan WeHeat, maar daar hoorde ik dan weer andere geluiden over.

Een ander nadeel is dat ik hierbij de cv ketel direct vervang, maar het oude leidingwerk er wel hangt. Dat betekent 22mm leidingen hoofdzakelijk. Als ik de warmtepomp voor enkel de verwarming beneden aansluit, kan het direct aan de verdeler worden aangesloten met 32mm.

[ Voor 26% gewijzigd door Belecthor op 12-12-2025 14:04 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:46
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:50:
[...]

Ik heb er al een hele boel opgevraagd en dit waren wel de goedkoopste. Range ging van 11k tot 23k. Alleen Quatt is iets goedkoper dan WeHeat, maar daar hoorde ik dan weer andere geluiden over.

Een ander nadeel is dat ik hierbij de cv ketel direct vervang, maar het oude leidingwerk er wel hangt. Dat betekent 22mm leidingen hoofdzakelijk. Als ik de warmtepomp voor enkel de verwarming beneden aansluit, kan het direct aan de verdeler worden aangesloten.
Hmm misschien is split dan goedkoper dan monoblock. Van de week is bij ons installatie van een FE Mitsubishi Ecodan 6kw afgerond. Kosten waren 8.2k na subsidie. Wel zelf de monteur een dag geholpen. Dit was niet eens de goedkoopste offerte maar wel waar we het beste gevoel bij hadden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• Mjier
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:19:
[...]

Als je een goede driewegklep neemt en niet een Ali kloon en een warmte siphon toepast heb je daar geen last van. Op xxx installaties nooit klachten gehad van dergelijke aard. Wel verschillende warmtepomp boilers met defecte compressoren en gas lekkages. Bovendien zijn de meeste niet van RVS. Een domme RVS tank gebeurd niets mee. Atlantic (staal ) warmtepomp boilers zijn van redelijke kwaliteit maar die RVS Edel klonen gaan veel te vaak defect.
Je noemt een specifiek apparaat wat veel kapot gaat. Dat is nog geen diskwalificatie van het principe, je moet natuurlijk net als bij driewegkleppen wel een goede nemen. Ik snap jouw benadering als installateur, jij ziet de boiler als een onderdeel van het warmtepomp-systeem. Voor mij is het niets meer of minder dan een wat geavanceerde elektrische boiler met een beter rendement. En als ik het prijsverschil in de offerte zie is het financieel ook interessant. Daarbij komt, met het niveau van veel installateurs kun je de installaties beter niet te ingewikkeld maken. Dit argument gold ook voor mij als zelf-bouwer :)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• dunklefaser
@Belecthor Soms splitst de 22 mm aanvoerleiding van de ketel binnen 1 - 2 m in 2 strengen voor de voor- en achterkant van het huis. Soms ook direct onder de ketel - de effectieve leidingdiameter kan dus een stuk groter zijn (ca. 31 mm) - als je geluk hebt verdeelt de flow zich 1 op 1 over de 2 x 22 mm leidingen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Belecthor
dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:17:
@Belecthor Soms splitst de 22 mm aanvoerleiding van de ketel binnen 1 - 2 m in 2 strengen voor de voor- en achterkant van het huis. Soms ook direct onder de ketel - de effectieve leidingdiameter kan dus een stuk groter zijn (ca. 31 mm) - als je geluk hebt verdeelt de flow zich 1 op 1 over de 2 x 22 mm leidingen.
Ja ik heb alles al opengetrokken en het gaat van 26mm naar 22mm tot de vertakking van 16mm naar de radiatoren. De vloerverwarming wordt wel zo vertakt dat er relatief gemakkelijk de 22cm leidingen gebruikt kunnen worden, maar als het groter moet en naar zolder, wordt het wel een kostbaar verhaal.

Het makkelijkste is dan om de warmtepomp naar beneden te halen en alles rechtstreeks aan te sluiten.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjier schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:09:
[...]

Je noemt een specifiek apparaat wat veel kapot gaat. Dat is nog geen diskwalificatie van het principe, je moet natuurlijk net als bij driewegkleppen wel een goede nemen. Ik snap jouw benadering als installateur, jij ziet de boiler als een onderdeel van het warmtepomp-systeem. Voor mij is het niets meer of minder dan een wat geavanceerde elektrische boiler met een beter rendement. En als ik het prijsverschil in de offerte zie is het financieel ook interessant. Daarbij komt, met het niveau van veel installateurs kun je de installaties beter niet te ingewikkeld maken. Dit argument gold ook voor mij als zelf-bouwer :)
Stel 200 liter boiler en Honeywell driewegklep kost 1785 ( Panasonic ) Warmtepompboiler na aftrek subsidie 1345 ( Atlantic ) Bij de warmtepomp boiler heb je nodig een dakdoorvoer 16 cm, geisoleerde afvoerbuizen 16 cm, kosten plaatsen van geïsoleerde dak doorvoer. Daarnaast arbeidsloon plaatsen, wellicht boren en leidingen. Waar bovengenoemde fancy prijzen met een verschil van 6.000 euro vandaan komen geen idee maar de data geven iets anders aan. Het reële prijsverschil is wellicht maximaal 1000 euro maar gaat wellicht 3x zo lang mee en geen onderhoud aan het toestel of vervanging element bij stalen boilers. Er wordt hier te vaak appels met peren vergeleken.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 12-12-2025 14:35 ]

• Belecthor
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
[...]

Stel 200 liter boiler en Honeywell driewegklep kost 1785 ( Panasonic ) Warmtepompboiler na aftrek subsidie 1345 ( Atlantic ) Bij de warmtepomp boiler heb je nodig een dakdoorvoer 16 cm, geisoleerde afvoerbuizen 16 cm, kosten plaatsen van geïsoleerde dak doorvoer. Daarnaast arbeidsloon plaatsen, wellicht boren en leidingen. Waar bovengenoemde fancy prijzen met een verschil van 6.000 euro vandaan komen geen idee maar de data geven iets anders aan. Het reële prijsverschil is wellicht maximaal 1000 euro maar gaat wellicht 3x zo lang mee en geen onderhoud aan het toestel of vervanging element bij stalen boilers. Er wordt hier te vaak appels met peren vergeleken.
Doel je op mijn prijsverschillen? Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben.

Ik vergelijk een warmtepomp met 1 buitenunit en 1 SWW-vat van 300 liter met een een warmtepomp die alles voor de cv doet en een losse warmtepompboiler incl. vat van 300 liter. Daar is het prijsverschil (met 7 offertes) ongeveer 4k-6k incl. subsidie (tweemaal subsidie ook volgens mij). Inclusief installatie alles.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:44:
[...]

Doel je op mijn prijsverschillen? Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben.

Ik vergelijk een warmtepomp met 1 buitenunit en 1 SWW-vat van 300 liter met een een warmtepomp die alles voor de cv doet en een losse warmtepompboiler incl. vat van 300 liter. Daar is het prijsverschil (met 7 offertes) ongeveer 4k-6k incl. subsidie (tweemaal subsidie ook volgens mij). Inclusief installatie alles.
Jazeker. Ik vergelijk de prijzen sec uitsluitend voor beide boilers. De warmtepompen zijn niet meegeteld maar dat mag ook geen verschil maken bij dezelfde keuze.

• Belecthor
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:54:
[...]

Jazeker. Ik vergelijk de prijzen sec uitsluitend voor beide boilers. De warmtepompen zijn niet meegeteld maar dat mag ook geen verschil maken bij dezelfde keuze.
Maar je krijgt toch altijd een verschil in warmtepompen? De CV heeft een iets kleinere warmtepomp nodig en de warmtepompboiler ook ivt alles in één. De prijsvechters zoals Quatt en WeHeat (met installatie) heb ik nog nooit onder de 10k gezien.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:59:
[...]

Maar je krijgt toch altijd een verschil in warmtepompen? De CV heeft een iets kleinere warmtepomp nodig en de warmtepompboiler ook ivt alles in één. De prijsvechters zoals Quatt en WeHeat (met installatie) heb ik nog nooit onder de 10k gezien.
Ik vergelijk dezelfde warmtepomp met indirecte of warmtepomp boiler. Een iets kleinere warmtepomp is vaak ook niet goedkoper ivm lagere subsidie. En zoveel vermogen vraagt een indirecte boiler niet.

• Martin7182
[...]

Dat geloof ik graag. Ik heb hier een Hewalex WP(-B) met los RVS vat. Als hij stuk gaat dan komt er gelijk een nieuwe; 43 kg sjouw je makkelijk de trap op. We hebben gewoon de bestaande 125 mm CV dakdoorvoer gebruikt, dat is een stukje kleiner dan de aanbevolen maat, maar de lengte is maar een meter en de unit draait altijd met 500 m³/h (i.p.v. lage stand 350 m³/h).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Martin7182 gaat die 500 m³/h ook door het schoorsteentje van de HR ketel?
offtopic:
Dat zou mijn WTW plan veel makkelijker maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Belecthor
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:44:
[...]

Ik vergelijk dezelfde warmtepomp met indirecte of warmtepomp boiler. Een iets kleinere warmtepomp is vaak ook niet goedkoper ivm lagere subsidie. En zoveel vermogen vraagt een indirecte boiler niet.
Hmm, dan moet ik even onderzoeken waarom die prijsverschillen zo groot zijn.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Martin7182 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:54:
[...]

Dat geloof ik graag. Ik heb hier een Hewalex WP(-B) met los RVS vat. Als hij stuk gaat dan komt er gelijk een nieuwe; 43 kg sjouw je makkelijk de trap op. We hebben gewoon de bestaande 125 mm CV dakdoorvoer gebruikt, dat is een stukje kleiner dan de aanbevolen maat, maar de lengte is maar een meter en de unit draait altijd met 500 m³/h (i.p.v. lage stand 350 m³/h).
Moet je snel zijn want de subsidie vervalt op die gratis dingen.

• Mjier
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
[...]

Uiteraard worden appels en peren vergeleken als je het in algemeenheid over prijsverschillen hebt. Het scheelt namelijk nogal waar de warmtepomp en boiler staan, of er al dakdoorvoeren zijn, of je voldoende volume hebt op zolder om binnen-binnen te draaien, of de installatie zo eenvoudig is geworden dat je dit deel zelf neer kan zetten en vast nog veel meer. Iedere situatie is verschillend, en daarom kun je niet zeggen dat één oplossing altijd beter is. Ik merk wel jouw duidelijke voorkeur, en dat mag.
Tot slot, bij een moderne warmtepompboiler met zwerfstroomanode hoef je geen element te vervangen. En het onderhoud bestaat uit schoonmaken, daar hoef je geen installateur voor te zijn.

• Martin7182
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:43:
[...]

Moet je snel zijn want de subsidie vervalt op die gratis dingen.
Deze hangt nog geen 2 jaar en er zit een Panasonic compressor in die nog wel 10 jaar mee gaat. Maar je hebt wel gelijk; de subsidie is in een jaar tijd verlaagd van €2625 tot €1675. Ik zie trouwens de prijs ook een beetje meebewegen met de stijging 2 jaar geleden en de daling nu.

• blb4
Martin7182 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:12:
[...]

Deze hangt nog geen 2 jaar en er zit een Panasonic compressor in die nog wel 10 jaar mee gaat. Maar je hebt wel gelijk; de subsidie is in een jaar tijd verlaagd van €2625 tot €1675. Ik zie trouwens de prijs ook een beetje meebewegen met de stijging 2 jaar geleden en de daling nu.
Dat is dus wat subsidie grotendeels doet; winstmaximalisatie voor de leverancier/installateur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
Voor Warmtepomp performance kan je informatie vinden in de handleiding van de fabrikant, in de https://keymark.eu/en/products/heatpumps/heat-pumps en bij BCRG

Wat is de beste bron?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:46
Keek net toevallig even Editie NL op RTL 4 . Jawel, warmtepompen zowel L/L als L/W staat bovenaan de lijst van conflicten tussen buren. Gezellig landje zijn we toch.

• Technician-
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:23:
[...]

Ja ik heb alles al opengetrokken en het gaat van 26mm naar 22mm tot de vertakking van 16mm naar de radiatoren. De vloerverwarming wordt wel zo vertakt dat er relatief gemakkelijk de 22cm leidingen gebruikt kunnen worden, maar als het groter moet en naar zolder, wordt het wel een kostbaar verhaal.

Het makkelijkste is dan om de warmtepomp naar beneden te halen en alles rechtstreeks aan te sluiten.
In de meeste gevallen is 22mm zat voor de vloerverdeler tot 8 groepen.

• dunklefaser
@MotorBeast De vraag is natuurlijk wat de conflicten veroorzaakt - het geluid kan het niet zijn want de warmtepompen zijn door de installateurs zorgvuldig gekozen en aantoonbaar correct geplaatst met een passende WPAC-berekening (met het officiële rekentool). :+ O-)

• Technician-
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:44:
[...]

Als je wat langer meeloopt in het wereldje weet je dat je niet zo snel een WPB meer moet nemen.
Ik kan zelfs wel stellen dat het gros niet langer dan 5-6jaar meegaat en dan afgeschreven is (warmtepompboilers). En tegen die tijd is er geen subsidie meer, dus een duur grapje.
Waarom?
Omdat het een klein compressortje is, met een kleine verdamper, die continue op hoge temp en drukken moet draaien. De verdamper lekt condenswater in een gesloten behuizing waardoor alles gaat roesten. En de wisselaar is een koperen buis om het vat met grote kans op lekkages op den duur. Het is zwaar en lastig uitwisselbaar (Een los RVS vat is veel lichter)
Ook bij de betrouwbaar bekende atlantics, kijk eens naar foto’s van mensen die hem openmaken voor onderhoud na een paar jaar, overal roest, aanslag.
Een los vat naast een binnenunit warmtepomp (of aan een monobloc) is velen malen betrouwbaarder (en stiller) en boilerfabrikanten geven vaak >10jr garantie op de vaten.

• dunklefaser
@Technician- Heb je ervaring met de combinatie van wp met indirect gestookte boiler en condenserend koelen via fancoils in de zomer?

• Technician-
dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:38:
@Technician- Heb je ervaring met de combinatie van wp met indirect gestookte boiler en condenserend koelen via fancoils in de zomer?
Condenserend koelen komt nauwelijks voor.
Maar zolang je niet de boiler gaat koelen is er niks aan de hand. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 12-12-2025 19:53 ]

• dunklefaser
Technician- schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:52:
[...]

Condenserend koelen komt nauwelijks voor.
Maar zolang je niet de boiler gaat koelen is er niks aan de hand. :P
Dus fancoils worden voornamelijk/uitsluitend? voor verwarmen ingezet - interessant had ik niet verwacht.
Ik overweeg namelijk (ooit) 3 of 4 fancoils op strategische plekken op te hangen om in de zomer condenserend te koelen. (Gaat dan via een apart koelcircuit natuurlijk)

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:47
Technician- schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:34:
[...]

Als je wat langer meeloopt in het wereldje weet je dat je niet zo snel een WPB meer moet nemen.
Ik kan zelfs wel stellen dat het gros niet langer dan 5-6jaar meegaat en dan afgeschreven is (warmtepompboilers). En tegen die tijd is er geen subsidie meer, dus een duur grapje.
Waarom?
Omdat het een klein compressortje is, met een kleine verdamper, die continue op hoge temp en drukken moet draaien. De verdamper lekt condenswater in een gesloten behuizing waardoor alles gaat roesten. En de wisselaar is een koperen buis om het vat met grote kans op lekkages op den duur. Het is zwaar en lastig uitwisselbaar (Een los RVS vat is veel lichter)
Ook bij de betrouwbaar bekende atlantics, kijk eens naar foto’s van mensen die hem openmaken voor onderhoud na een paar jaar, overal roest, aanslag.
Een los vat naast een binnenunit warmtepomp (of aan een monobloc) is velen malen betrouwbaarder (en stiller) en boilerfabrikanten geven vaak >10jr garantie op de vaten.
Ik zit te kijken naar een oplossing voor mijn laatste 17m3/m gas die gebruikt worden voor naverwarmen van warm water, en een dimplex edel eau leek een oplossing, maar in een filmpje op YouTube zag ik de binnenkant en begin te twijfelen of het wel goed blijft.
Jouw advies zou dus zijn om liever een DHW vat plaatsen naast mijn TCAP?
Zit geen subsidie op, en kost significant extra leidingwerk (13m heen en weer van minstens 32mm binnenmaat)

• Beer070
dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:00:
[...]

Dus fancoils worden voornamelijk/uitsluitend? voor verwarmen ingezet - interessant had ik niet verwacht.
Ik overweeg namelijk (ooit) 3 of 4 fancoils op strategische plekken op te hangen om in de zomer condenserend te koelen. (Gaat dan via een apart koelcircuit natuurlijk)
Gewoon water vernevelen met wat fans werkt veel effectiever. Door de verdamping van waternevel trek je er veel meer energie uit dan langs een koelblok blazen

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:09

Seafarer

XXX

Beer070 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:08:
[...]

Gewoon water vernevelen met wat fans werkt veel effectiever. Door de verdamping van waternevel trek je er veel meer energie uit dan langs een koelblok blazen
Na een tijdje raakt toch alles verzadigd met water? En dan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Beer070
Seafarer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:21:
[...]

Na een tijdje raakt toch alles verzadigd met water? En dan?
Ik dacht voor buiten…? Terras koeling? Misschien was dat mijn wens met dit koude weer. Lekker terrasje, buiten 35 graden en dan zo’n koele nevel en een condenserend drankje.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:09

Seafarer

XXX

Beer070 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:23:
[...]

Ik dacht voor buiten…? Terras koeling? Misschien was dat mijn wens met dit koude weer. Lekker terrasje, buiten 35 graden en dan zo’n koele nevel en een condenserend drankje.
Even gedult bijna zomer. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• blb4
Beer070 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:07:
[...]

Ik zit te kijken naar een oplossing voor mijn laatste 17m3/m gas die gebruikt worden voor naverwarmen van warm water, en een dimplex edel eau leek een oplossing, maar in een filmpje op YouTube zag ik de binnenkant en begin te twijfelen of het wel goed blijft.
Jouw advies zou dus zijn om liever een DHW vat plaatsen naast mijn TCAP?
Zit geen subsidie op, en kost significant extra leidingwerk (13m heen en weer van minstens 32mm binnenmaat)
17m3 per maand naverwarming?? Mogelijk toch eens een douche-timer aanschaffen 8) ?
Voor de WP met boiler was ik hier in totaal zo'n 7 m3 per maand voor warm water kwijt.

• Martin7182
Proton_ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:03:
@Martin7182 gaat die 500 m³/h ook door het schoorsteentje van de HR ketel?
offtopic:
Dat zou mijn WTW plan veel makkelijker maken :)
Ik denk het niet, maar 125 mm heeft 40 % minder oppervlakte dan 160 mm, dus (denk ik) 40 % meer weerstand. En het gaat maar om een meter. De andere 2 meter is wel 160 mm. Het apparaat heeft ongeveer 300 m³/h nodig. Er was verder geen merkbaar verschil met de binnen/binnen opstelling die ik eerst had, dus het zit wel goed zo.

• Martin7182
blb4 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:28:
[...]

Dat is dus wat subsidie grotendeels doet; winstmaximalisatie voor de leverancier/installateur.
Voor een deel inderdaad. Er zit natuurlijk ook een stukje marktwerking bij; als de vraag toeneemt vanwege subsidie, dan wordt de prijs hoger. Dat is niet allemaal winst want de leverancier gaat ook meer vragen aan zijn toeleveranciers.

Maar goed, ik ben niet zo'n voorstander van subsidies op apparaten. Ze kunnen beter huishoudens die van het gas af gaan een bonus geven o.i.d.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:00:
[...]

Nee ik denk dat het zo zit: fan coils komen (in gewone huizen) vrijwel niet voor. En als ze er al zijn heb je ook nog eens te maken met leidingwerk dat dampdicht geisoleerd moet worden. Allemaal redenen dat het in 99% van de woningen niet voor zal komen.

Ik ga het zelf wel precies zo doen bij mijn volgende verbouwing maar het is een uitzondering.

• Beer070
blb4 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:54:
[...]

17m3 per maand naverwarming?? Mogelijk toch eens een douche-timer aanschaffen 8) ?
Voor de WP met boiler was ik hier in totaal zo'n 7 m3 per maand voor warm water kwijt.
3 dochters en een regendouche. water wordt door buffer naar 35 graden voorverwarmd en daarna door bestaande CV verder gestookt. is een tijdelijke situatie totdat de oplossing voor de volgende stap duidelijk is.
Als je vastrecht meeneemt is het bijzonder duur gas.
Pagina: 1 ... 238 239 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)