5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In de basis wel, maar als je dat laat begroeien, groeien die planten je warmtepomp in. Als je dat niet laat begroeien, dan zijn de vogels in de buurt je dankbaar. Zij zullen de kokos gebruiken om nestjes te maken en na een jaar of 2 is er geen kokos meer over (ask me how I know...BarryH schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:46:
[...]
Cocowall acoustic lijkt me een veel betere
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Ik denk dat je in dit topic nog wel wat informatie kan vinden over geluid van WP en hoe dat te mitigeren.noucmen schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:57:
[...]
Is dit een domme idee om dit soort stenen muurtje aan te brengen tegen lawaai voor de buurman ?
Sound Pressure Level*(1) dB(A) 47
Sound Power Level*(1) dB 58
[Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Tegen het geluid zal het best helpen, maar dit muurtje is duidelijk hoger dan 1 meter, en daarom in 99% van de gemeenten vergunningsplichtig. En ik denk dat de kans klein is dat je die vergunning zult krijgen, want dit is nogal zichtbepalend.noucmen schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:57:
Is dit een domme idee om dit soort stenen muurtje aan te brengen tegen lawaai voor de buurman ?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is precies wat ik op zoek ben,blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:32:
[...]
Ik denk dat je in dit topic nog wel wat informatie kan vinden over geluid van WP en hoe dat te mitigeren.
@Andrehj : dit is alleen een voorbeeld, ik ga zorgen dat het wel minder dan 1 m hoog is.
7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp
Ik heb en modelletje gemaakt en kwam op de volgende formule:
Ta= P/(K*A)+P/(mstr*sw)+Tb
Ta=aanvoer temp WP
P=thermisch vermogen WP (W)
K = overdacht convectie spiraal ongeveer 500W/m2.C
A=opp spiraal m2
mstr= massastroom WP kg/s
sw=soortelijke warmte 4200 J/kg.C
Tb= Boiler temperatuur
Resultaat:
mstr =1200 kg/h en Tb=53
Bij P=8000W
spiraal 0,8m2 Ta=75,Tr=70
spiraal 2m2 Ta=64,Tr=58
Bij P=4000W
Spiraal 0,8m2 Ta=64, Tr=61
Spiraal 2m2 Ta=58, Tr=55
Conclusie: Inderdaad zal een kleine spiraal het rendement van de WP met c.a. 20% reduceren
Indien het vermogen van de WP naar beneden instelbaar is kan een betere COP worden verkregen met als gevolg dat het opwarmen veel langer gaat duren. Ik ben overtuigd dat voor de WP een grotere spiraal nodig is.
Ik zoek dus een boiler met een spiraal >2m2 en een hoogte maximaal 110cm en minimaal 150 liter.
Hou bij R290 ook rekening met de verplichte veiliheidszone. Je buitenunit mag dan niet te dicht bij openslaande ramen, deuren, luiken, ventilatieopeningen, afvoer- of rioolputjes of keldertoegangen staan.noucmen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:12:
Zijn er mensen die een R290 Monobloc van 3000 Euro voor hun huis zetten ? Diefstal, bouwbesluit, R290 probleem, water probleem ?
Met deze 2 locaties aan de voorkant van de woning van mij, heb ik mindere warmteverlies dan aan de achterkant. Maar ik moet een anti-diefstal & goed geluid-isolatie kast er om heen zetten.
Een absolute NO-NO ?
Haier Monobloc GT AW062MUGHA
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En om het makkelijk te maken mogen zich in de veiligheidszone ook geen ontstekingsbronnen bevinden, zoals vonkvormende apparatuur, elektrische schakelaars (dus ook geen werkschakelaar), lampen, wandcontactdozen etc.
Hier een voorbeeld van een WOLF CHA:
[ Voor 6% gewijzigd door CharmingDemon op 17-12-2025 20:41 . Reden: Eisen m.b.t. ontstekingsbronnen toegevoegd ]
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik ga hem toch nog een keer promoten: YouTube: The Worlds SMALLEST Cylinder is here!Tomexergie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:05:
Aansluitend op mijn eerdere posts over de boiler voor en R290 WP.
Ta=aanvoer temp WP
A=opp spiraal m2
Tb= Boiler temperatuur
Resultaat:
mstr =1200 kg/h en Tb=53
Bij P=8000W
spiraal 2m2 Ta=64,Tr=58
Bij P=4000W
Spiraal 2m2 Ta=58, Tr=55
Conclusie: Inderdaad zal een kleine spiraal het rendement van de WP met c.a. 20% reduceren
Indien het vermogen van de WP naar beneden instelbaar is kan een betere COP worden verkregen met als gevolg dat het opwarmen veel langer gaat duren. Ik ben overtuigd dat voor de WP een grotere spiraal nodig is.
Ik zoek dus een boiler met een spiraal >2m2 en een hoogte maximaal 110cm en minimaal 150 liter.
Geen belang bij. Maar kon wel eens de passende oplossing voor jou zijn. Ook in veel verschillende afmetingen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Nu maakt het veel verschil waar de spiraal zit (dit beïnvloed TB) als deze laag zit dan zal er grote tijd meer afkoeling plaatsvinden, meer vermogen, snellere opwarmtijd. Tot op een bepaalde temp.Tomexergie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:05:
Aansluitend op mijn eerdere posts over de boiler voor en R290 WP.
Ta=aanvoer temp WP
A=opp spiraal m2
Tb= Boiler temperatuur
Resultaat:
mstr =1200 kg/h en Tb=53
Bij P=8000W
spiraal 2m2 Ta=64,Tr=58
Bij P=4000W
Spiraal 2m2 Ta=58, Tr=55
Enige passende boiler die ik zie komt uit de UK
(150L <115cm, grote spiraal)
https://www.heatandplumb....atasheets/file-500242.pdf
Denk dat je met dat Daikin 150L vat goed weg kan. Wordt al jaren gebruikt bij Daikin warmtepompen, die laden met volvermogen op, het kan nog ietsje efficiënter maar dat kan altijd.
Eigenlijk zijn dat de OSO delta coil modellen (zonder GEO, die hebben wel 2x grotere spiraal)
https://osohotwater.co.uk...-Delta-Coil-DC-VIP-UK.pdf
[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 17-12-2025 21:30 ]
Ik heb natuurlijk ook op internet gespeurd.Technician- schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:20:
[...]
Nu maakt het veel verschil waar de spiraal zit (dit beïnvloed TB) als deze laag zit dan zal er grote tijd meer afkoeling plaatsvinden, meer vermogen, snellere opwarmtijd. Tot op een bepaalde temp.
Enige passende boiler die ik zie komt uit de UK
(150L <115cm, grote spiraal)
https://www.heatandplumb....atasheets/file-500242.pdf
* Inventum geeft geen opp
* Daikin, notabene voor WP maar kleine cool, schat 0,9m2
* Saga coil 1,5m2 H=1100, maar alle aansluitingen bovenop , ook niet handig
* Remeha H=1100 opp 0,8m2
* Tesy 200l 2,1 m2 hoogte 1202 gaat net, misschien een alternatief
* ITHO horizontaal , rendement warmtewisselaar onbekend, maar duur met extra pomp
Inderdaad zijn veel boilers bedoeld voor een HR ketel met temperaturen 90/70, dus kleine cool.
Ze hebben zich nog niet aangepast aan de WP wereld.
Ik ga verder
20kg is niks vergeleken met de volstrekt veilige R50-leiding ;-)Glashelder schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:37:
Blijf me erover verbazen hoe we echt compleet doorslaan wat veiligheidseisen betreft.. moeilijk doen over dat kleine beetje R290 terwijl je in je schuur gewoon een 20KG gasfles met propaan mag opslaan
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De mijne staat gewoon strak tussen de achterdeur en de schuifpui. Dit zijn simpelweg voorschriften van fabrikanten om zich in te dekken en toen de mijne werd geplaatst stond er niets over in de handleiding.Glashelder schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:37:
Blijf me erover verbazen hoe we echt compleet doorslaan wat veiligheidseisen betreft.. moeilijk doen over dat kleine beetje R290 terwijl je in je schuur gewoon een 20KG gasfles met propaan mag opslaan
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Je kunt eventueel kijken of je de heatgeek setup hieronder kunt reproduceren en daarachter eventueel nog een doostroomverwarmer plaatsen.Tomexergie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:37:
[...]
Ik heb natuurlijk ook op internet gespeurd.
* Inventum geeft geen opp
* Daikin, notabene voor WP maar kleine cool, schat 0,9m2
* Saga coil 1,5m2 H=1100, maar alle aansluitingen bovenop , ook niet handig
* Remeha H=1100 opp 0,8m2
* Tesy 200l 2,1 m2 hoogte 1202 gaat net, misschien een alternatief
* ITHO horizontaal , rendement warmtewisselaar onbekend, maar duur met extra pomp
Inderdaad zijn veel boilers bedoeld voor een HR ketel met temperaturen 90/70, dus kleine cool.
Ze hebben zich nog niet aangepast aan de WP wereld.
Ik ga verder
YouTube: World’s smallest hot water solution. (With a heat pump)
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Die deugt ook niet de hysterese staat bij die boilers op 3,5K. Met zo’n kleine inhoud staat de WP 10x per dag op SWWDjvdb schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:52:
[...]
Je kunt eventueel kijken of je de heatgeek setup hieronder kunt reproduceren en daarachter eventueel nog een doostroomverwarmer plaatsen.
Dan zou je voor de keuken een grootte plintboiler moeten nemen om dit zoveel als mogelijk te voorkomen?Technician- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:29:
[...]
Die deugt ook niet de hysterese staat bij die boilers op 3,5K. Met zo’n kleine inhoud staat de WP 10x per dag op SWW
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Die hysterese staat zo laag zodat ie zo snel mogelijk gaat meestoken tijdens het douchen. Daarbuiten gebeurt er niks zolang je geen grote hoeveelheden warm water tapt.Technician- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:29:
[...]
Die deugt ook niet de hysterese staat bij die boilers op 3,5K. Met zo’n kleine inhoud staat de WP 10x per dag op SWW
All-electric.
Aan de andere kant hoeft een boilervat soms ook helemaal niet zo groot te zijn. Wij douchen hier met 150 L zo'n 3 keer. Per 50 L heeft de WP (3 kW) een half uur nodig om bij te trekken. Dus als we niet vlak na elkaar douchen, dan zou het vat veel kleiner mogen zijn.
En met dwtw nog meer voordeel.Martin7182 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:26:
Daarnaast spelen ze een beetje vals met het voorverwarmen v.d. WP en de tweede klep. Als je voorverwarmt en iets te laat of toch niet onder de douche stapt dan moet de WP snel weer uit omdat hij anders te heet wordt. En dan de test bij 18 °C buitentemperatuur. Dat wordt een koude en/of korte douche in de winter.
Aan de andere kant hoeft een boilervat soms ook helemaal niet zo groot te zijn. Wij douchen hier met 150 L zo'n 3 keer. Per 50 L heeft de WP (3 kW) een half uur nodig om bij te trekken. Dus als we niet vlak na elkaar douchen, dan zou het vat veel kleiner mogen zijn.
Edit: Wat bedoel je met tweede klep? (Ik geloof dat ik helemaal gemist heb).
[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 18-12-2025 09:14 ]
Ik doelde niet op de boiler maar op die gigantische warmtewisselaar die ze gruiken.RonJ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:06:
[...]
Die hysterese staat zo laag zodat ie zo snel mogelijk gaat meestoken tijdens het douchen. Daarbuiten gebeurt er niks zolang je geen grote hoeveelheden warm water tapt.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Maar dat wordt toch voor een groot gedeelte dan opgevangen door de doorstroomverwarmer?Martin7182 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:26:
Daarnaast spelen ze een beetje vals met het voorverwarmen v.d. WP en de tweede klep. Als je voorverwarmt en iets te laat of toch niet onder de douche stapt dan moet de WP snel weer uit omdat hij anders te heet wordt. En dan de test bij 18 °C buitentemperatuur. Dat wordt een koude en/of korte douche in de winter.
Daarnaast eens dat je met een kleine boiler ook af kunt, zeker als je de boel slim inregelt.
Djvdb schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:14:
[...]
Ik doelde niet op de boiler maar op die gigantische warmtewisselaar die ze gebruiken. Je zou het ook kunnen combineren hele kleine boiler en dan zo'n gigantische warmtewisselaar. Maar dat wordt denk ik onnodig duur en complex.
De klep voor het vat die pas opent zodra de WP op temperatuur is. Anders onttrekt de WP in de eerste momenten juist warmte aan het vat i.p.v. het te voeden. Ik vermoedde dat ze de WP handmatig starten, maar misschien start hij toch gewoon op basis van de temperatuur in het vat. Ik snap dan alleen het nut van deze extra klep niet zo goed.Seafarer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:36:
[...]
En met dwtw nog meer voordeel.
Edit: Wat bedoel je met tweede klep? (Ik geloof dat ik helemaal gemist heb).
Bij de uitvoer zit een mengventiel. Zo kunnen ze fijn tot 70 °C stoken en meer warmte bufferen. Ik hoop maar dat het in de winter nog steeds beter werkt dan een COP 1 doorstroomverwarmer, want die is qua aanschaf een stukje goedkoper
Maar ze gebruiken (hoop ik) toch geen dwtw? Dat zou pas echt vals zijn, juist ook door de douchekop vlakbij de afvoer te houden. We hoeven niet te weten hoe lang je warmte in een gesloten systeem kunt rondpompen
een monoblok is wel zwaar, maar met zijn twee of drie man sterk krijg je hem wel redelijk snel weg (zeker in de nacht, en die leidingen zijn echt geen beveiliging, die zijn zo los.), ik heb ze wel eens in een kooi zien staan, echt mooier wordt het dan ook wel niet.noucmen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:12:
Zijn er mensen die een R290 Monobloc van 3000 Euro voor hun huis zetten ? Diefstal, bouwbesluit, R290 probleem, water probleem ?
Met deze 2 locaties aan de voorkant van de woning van mij, heb ik mindere warmteverlies dan aan de achterkant. Maar ik moet een anti-diefstal & goed geluid-isolatie kast er om heen zetten.
Een absolute NO-NO ?
En dan heb je ook nog te maken met de opsteleisen (veiligheidszone van R290 (propaan)) die je bij een R32 ook nog niet had. en wil je een werkschakelaar voor in de tuin ?
met deze mag je dus niet gaan rekenen, dat is de verkeerde geluidswaarde.Haier Monobloc GT AW062MUGHA
En met deze zul je dus rekening mee moeten houden, met 58dB hoop ik dan maar dat je nog voldoende afstand tot de voordeur van je buurman aanhoud, anders krijg je geheid problemen als die buurman lastig gaat doen ( hij staat dan namelijk volledig in zijn recht), je mag namelijk niet boven de 40/45(40) dB uitkomen op de erfgrens cq bij een te openen raam cq deur.Sound Power Level*(1) dB 58
[/quote]
[quote]
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 18-12-2025 10:29 ]
Een wat grotere platenwarmtewisselaar met een kleine buffer, maar niet voor een bad geschikt want de WP heeft maar een vermogen van 6kW(th) en een HR ketel 30kW(th). Daar zit het probleem, je hebt een warmwater buffer nodig.Djvdb schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:52:
[...]
Je kunt eventueel kijken of je de heatgeek setup hieronder kunt reproduceren en daarachter eventueel nog een doostroomverwarmer plaatsen.
R50 leiding, sorry, ik zou niet weten waar we in Nederland we die in normale situaties zouden hebben.Ronald schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:59:
[...]
20kg is niks vergeleken met de volstrekt veilige R50-leiding ;-)
R50 is een zeer weinig gebruikt koudemiddel welke uitsluitend uit Methaan Ch4, bestaat, waar jij op vermoedelijk duid is onze aardgasleiding, dat is echter zeker geen R50, Aardgas is een mensel van gassen waarbij wel Methaan het grootste aandeel in heeft maar is echter zeker fout om dat dan maar als R50 te bestempelen.
en mbt de veiligheidseisen, better safe than sorry zou ik zeggen.
of het verstandig is om een 20 kg gasfles ( achter in je tuinhuisje) op te slaan, mag je zelf weten, lijkt me in ieder geval veiliger dan als je die in je keukenkastje bewaard.
ik hoop maar voor jou dat je daar nooit iets mee gaat krijgen, want anders zou je verzekering mogelijk wel eens heel aardig tegen je doen ( bedankt voor je bijdrage de afgelopen jaren maar de schade gaan we helaas niet vergoeden, fijne dag nog.)Aziraphale schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:11:
[...]
De mijne staat gewoon strak tussen de achterdeur en de schuifpui. Dit zijn simpelweg voorschriften van fabrikanten om zich in te dekken en toen de mijne werd geplaatst stond er niets over in de handleiding.
Maaruh.... verder: Je mist de intentie van mijn woorden wel heel erg hoor... Onbeperkt methaan een woning in kunnen laten stromen bij een fout in de installatie is geen probleem, maar 600-900 gram propaan in een monoblok wel... Get it ???
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Met 150 liter kunnen wij ons inderdaad het goed redden met 2 personen, ondanks het feit dat mijn vrouw regelmatig een bad neemt.
* Tesy 200liter 2,1m2 coil H=1202. Goedkoop 1130 euro maar geemailleerd dus geen RVS.
* Delta Geo Coil RVS horizontaal wel grote spiraal 2,6 m2. Wat is het echte bezwaar voor horizontaal? Wordt de thermische gelaagdheid echt gebruikt voor deze toepassing? Dan wel 230 liter.
* Delta Geo Coil RVS 200 liter verticaal is met 1270mm net iets te hoog, raakt misschien het schuine dak
* ITHO horizontaal , heeft platenwarmtewisselaar en extra pomp nodig en is duur. Geen idee hoe groot de KA is.
Sorry, ik wordt helemaal gek van al die boilers:Tomexergie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:56:
Ik heb al veel boilers bekeken en zie tot nu toe maar 2 alternatieven:
Met 150 liter kunnen wij ons inderdaad het goed redden met 2 personen, ondanks het feit dat mijn vrouw regelmatig een bad neemt.
* Tesy 200liter 2,1m2 coil H=1202. Goedkoop 1130 euro maar geemailleerd dus geen RVS.
* Delta Geo Coil RVS horizontaal wel grote spiraal 2,6 m2. Wat is het echte bezwaar voor horizontaal? Wordt de thermische gelaagdheid echt gebruikt voor deze toepassing? Dan wel 230 liter.
* Delta Geo Coil RVS 200 liter verticaal is met 1270mm net iets te hoog, raakt misschien het schuine dak
* ITHO horizontaal , heeft platenwarmtewisselaar en extra pomp nodig en is duur. Geen idee hoe groot de KA is.
Voor horizontale boiler bedoelde ik de NIBE RSH 240 2,2m2 en dus niet de Geo Coil.
nee, niet gemist maar gebruik dan ook gewoon de juiste benaming, en ja, als het aardgas ook vrij zou gaan stromen heb je wel een wat groter probleem dan die relatief kleine hoeveelheid propaan die van een warmtepomp komt, daar ga ik volledig met je mee.Ronald schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:47:
@Jan-tweak Je hebt alleen technisch gezien gelijk...
Maaruh.... verder: Je mist de intentie van mijn woorden wel heel erg hoor... Onbeperkt methaan een woning in kunnen laten stromen bij een fout in de installatie is geen probleem, maar 600-900 gram propaan in een monoblok wel... Get it ???
Alleen zijn juist die aardgasleiding zo ontworpen (en eisen aan gesteld) dat juist deze niet onbedoeld en vrij in je huis gaan vrijkomen. Die eisen zijn heel wat strenger dan waar je binnen de WP je aan moet voldoen.
ik vrees dat met de zelfde eisen een WP een stuk duurder uit zou gaan vallen.
Echter die veiligheidszones voor R290 zijn nu juist bedoeld dat als het fout gaat met deze WP dan het risico binnen de aanvaardbare limieten blijft en hierbij dus reking houd met een mogelijke lekkagekans van propaan.
overigens bestaan er ook voor je meterkast heel specifieke veiligheidseisen en veiligheidszones. (In NEN 2768 zijn de specificaties vastgelegd waar de meterruimte aan moet voldoen in woningen)
[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 18-12-2025 11:21 ]
Klopt, wij hebben een Remeha Eria 8kW met geloof is 180L boiler ingebouwd (al 6-7 jaar)Martin7182 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:26:
En hebben ook een ligbad.
Gaat perfect icm de boostfunctie bad en douchen daarna.
Wordt aan R290 bij gebruik in warmtepompen eigenlijk ook een detectie/geurstof toegevoegd?Jan-tweak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:16:
Alleen zijn juist die aardgasleiding zo ontworpen (en eisen aan gesteld) dat juist deze niet onbedoeld en vrij in je huis gaan vrijkomen. Die eisen zijn heel wat strenger dan waar je binnen de WP je aan moet voldoen.
ik vrees dat met de zelfde eisen een WP een stuk duurder uit zou gaan vallen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb vanwege warmere buitentemperaturen in de middag (zeker in de winter), zonnepanelen en straks afschaffen salderen bewust een 300 liter boiler genomen in combinatie met bad vullen en daarna nog kunnen douchen (zeker mogelijk 3x). Warmt 1 x per dag op om 13.30 uur in de wintertijd en 14.30 uur zomertijd tegen hoogste Cop en laagste kosten. Boostfunctie kost meer stroom en zeker in de avond met lagere buitentemperaturen. Tevens heb je toch wat tijd nodig om de boiler op te warmen en dan moet in de avond je WP ook weer harder aan de slag om de achterstand voor verwarmen goed te maken. Dus als je de ruimte hebt geen kleine boiler nemen vind ik. Als het niet anders kan is het niet anders.Technician- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:35:
[...]
Klopt, wij hebben een Remeha Eria 8kW met geloof is 180L boiler ingebouwd (al 6-7 jaar)
En hebben ook een ligbad.
Gaat perfect icm de boostfunctie bad en douchen daarna.
Met dank nogmaals aan @RonJ bij het nemen van de juiste beslissing.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2025 12:56 ]
Propaan of aardgas is van zichzelf geurloos, dat je het uit een fles of de gasleiding zo snel ruikt is een toevoeging.Naalroc schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:48:
Hoeft niet, stinkt genoeg van zichzelf, dacht ik zo.
All-electric.
Ik zal nog eens kritisch kijken naar dat filmpje.Martin7182 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:18:
[...]
De klep voor het vat die pas opent zodra de WP op temperatuur is. Anders onttrekt de WP in de eerste momenten juist warmte aan het vat i.p.v. het te voeden. Ik vermoedde dat ze de WP handmatig starten, maar misschien start hij toch gewoon op basis van de temperatuur in het vat. Ik snap dan alleen het nut van deze extra klep niet zo goed.
Bij de uitvoer zit een mengventiel. Zo kunnen ze fijn tot 70 °C stoken en meer warmte bufferen. Ik hoop maar dat het in de winter nog steeds beter werkt dan een COP 1 doorstroomverwarmer, want die is qua aanschaf een stukje goedkoper
Maar ze gebruiken (hoop ik) toch geen dwtw? Dat zou pas echt vals zijn, juist ook door de douchekop vlakbij de afvoer te houden. We hoeven niet te weten hoe lang je warmte in een gesloten systeem kunt rondpompen
Propaan stinkt doordat er een geurstof aan wordt toegevoegd, namelijk ethaanthiol of methaanthiol. Dit zijn beide organische zwavelverbindingen. Ethaanthiol ruikt naar stinkdieren en methaanthiol ruikt naar zweetvoeten of rottende wittekool. Het toevoegen van geurstof aan propaangas is zelfs wettelijk verplicht!assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:55:
[...]
Wordt aan R290 bij gebruik in warmtepompen eigenlijk ook een detectie/geurstof toegevoegd?
Dat ethaanthiol wordt voor NL aardgas niet gebruikt omdat het te corrosief is. Wikipedia: Tetrahydrothiofeen
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s
Voor propaan als brandstof wist ik dat maar dit geldt dus ook voor gebruik als koelmiddel? Ethaanthiol (ethylmercaptaan) gebruiken we bij mij op het werk als grondstof dus op zich wel bekend met de geur (en uitdagingen die dergelijke geurdrempels met zich mee brengenSBL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:09:
Propaan stinkt doordat er een geurstof aan wordt toegevoegd, namelijk ethaanthiol of methaanthiol. Dit zijn beide organische zwavelverbindingen. Ethaanthiol ruikt naar stinkdieren en methaanthiol ruikt naar zweetvoeten of rottende wittekool. Het toevoegen van geurstof aan propaangas is zelfs wettelijk verplicht!
Dat ethaanthiol wordt voor NL aardgas niet gebruikt omdat het te corrosief is. Wikipedia: Tetrahydrothiofeen
Propaan brandt bij lagere concentratie en heeft meer verbrandingsenergie. Maar, als de detectie vergelijkbaar is ben ik geneigd het eens te zijn dat het risico t.o.v. aardgas zwaar overdreven wordt. Bij aardgas is er oneindigige toevoer en iedereen kan zelf werkzaamheden verrichten aan gasleidingen met knelkoppelingen en daarnaast zijn er kookplaten/gasfornuizen waar van alles kan gebeuren. Lijkt me een significant hoger risico dan een statische installatie die verplicht (?) door gecertificeerd installateur aangelegd wordt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
YouTube: Zo'n grote vuurbal jongen BAM 🤯 - New Kids
Gevoelsmatig vond ik mijn gasketel gevaarlijker.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2025 14:16 ]
Veiligheid blijft altijd een concessie, geldt ook voor koolstofmonoxide (bij gasverbranding) en melders daarvoor zijn ook nog altijd niet verplicht. Zou toch altijd nog een optie zijn om een gasmelder te installeren/verplichten, die kosten ook niet de wereld (al weet ik niet hoe het met betrouwbaarheid zit).MotorBeast schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:13:
Schat in dat als we ons aan de regels houden voor Mono's je bijna nergens bij de gemiddelde woning in Nederland kan plaatsen.
Onder de streep zou ik zeggen dat je met de stap van risico's methaan+koolstofmonoxide gaat naar de risico's van propaan dit al snel een stap vooruit is.
Ik ben me me aan het oriënteren op en WP en probeer te bedenken hoe ik in dat geval SWW zou maken. Elektrische boiler kan uiteraard, maar cop1. Warmtepompboiler kan ook, maar lees geen positieve verhalen over geluid en bouwkwaliteit. Ik overweeg om de WP ook SWW te laten maken, maar ik heb geen aparte leiding naar zolder, en huis is al afgewerkt.
Ik zou bij SWW even de VVW-verdeler moeten afsluiten met een elektrische kogelkraan, en ook op zolder een driewegklep schakelen naar het boilervat.
Schema:
R290 valt in veiligheidsklasse A3; dat gezien zijn er dus veiligheidsvoorwaarden aan R290 verbonden.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:18:
[...]
Veiligheid blijft altijd een concessie, geldt ook voor koolstofmonoxide (bij gasverbranding) en melders daarvoor zijn ook nog altijd niet verplicht. Zou toch altijd nog een optie zijn om een gasmelder te installeren/verplichten, die kosten ook niet de wereld (al weet ik niet hoe het met betrouwbaarheid zit).
Onder de streep zou ik zeggen dat je met de stap van risico's methaan+koolstofmonoxide gaat naar de risico's van propaan dit al snel een stap vooruit is.
kijk je dan naar de Wet- en regelgeving (NL / EU)
1. EN 378 (NEN-EN 378) – Koelsystemen en warmtepompen en die is weer verankerd is in de Bbl.
a) Indeling van koudemiddelen (A1, A2L, A3)
b) Maximale toegestane vullingen per ruimte wordt hier bepaald; mn voor splitsystemen komt daar ook nog de afmetingen van de binnenruimte waar de binnen-unit geplaatst is bij.
c) Eisen aan veiligheidszones, ventilatie en detectie, voor buiten blijft dus alleen de veiligheidszone over, dat is dus ook een rechtssteeks reden waarom deze hier verplicht wordt, terwijl voor bv R32 deze ( geen A3) niet bestond.
d) Plaatsing van installaties (binnen/buiten), mn bij split-systemen, dat is de reden dat je nog nauwelijks R290 airoc's ziet, mn omdat hier dus plots duidelijke beperkingen qua hoevelheid koudemiddel worden gesteld. dit heeft dan ook weer effect qua ontwerp van de aicro.
de reden dat de fabrikant dit ook in zijn handleiding moet zetten ligt ook weer vast in EU regels, dit geval CE en de machinerichtlijn (kenmerken van risico's).Verplichting tot een risicoanalyse (brand/explosie) en hij moet aantonen dat het ontwerp veilig is bij gebruik van brandbare koudemiddelen.
ATEX speelt hier eigenlijk geen directe rol omdat verwarmingstoestellen van deze ATEX richtlijnen uitgesloten werden.
en dus ja, R290 heeft ook zijn nadelen maar het vergelijk met je aardgas vind ik een beetje mank lopen, sorry maar dat zijn echt twee verschillende zaken, zoals ik al eerder heb aangegeven. de crux ligt hier mn waar het gas in zit en hoe zich deze installatie verhoud, en juist daar verschillen beide best veel, en ik ben van mening als we dezelfde veiligheidsstandaards bij R290 gaan nemen gelijk aan die van ons aardgasleidingwerk weet ik nog niet oz of je daar echt gelukkiger van gaat worden, ik vrees namelijk van niet.
zo ver ik weet is dit niet het geval, maar wel een heel goede vraagassje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:55:
[...]
Wordt aan R290 bij gebruik in warmtepompen eigenlijk ook een detectie/geurstof toegevoegd?
bij een propaan gasfles is een lekkage tijdens het aansluiten eigenlijk niet te voorkomen, en daarom zit daar ook de verplichting van die geurstoftoevoeging (odorant).
de eisen aan R290 zijn conform EN 378 en koudemiddelspecificaties dat deze een zeer hoge zuiverheid hebben (en derhalve dus ook) vrij zijn van additieven zoals geurstoffen.
Verschillende zaken zeker maar op basis waarvan zou jij de kans (en locatie) van emissie voor R290 hoger inschatten dan voor aardgas?Jan-tweak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:39:
en dus ja, R290 heeft ook zijn nadelen maar het vergelijk met je aardgas vind ik een beetje mank lopen, sorry maar dat zijn echt twee verschillende zaken, zoals ik al eerder heb aangegeven. de crux ligt hier mn waar het gas in zit en hoe zich deze installatie verhoud, en juist daar verschillen beide best veel, en ik ben van mening als we dezelfde veiligheidsstandaards bij R290 gaan nemen gelijk aan die van ons aardgasleidingwerk weet ik nog niet oz of je daar echt gelukkiger van gaat worden, ik vrees namelijk van niet.
de kans van emissie ( formeel niet het juiste woord hiervoor, maar houden we het hier maar voor het gemak op emissie) is bij de locatie waar de monoblok buiten tegen cq op het huis staat op xxx % en voor aardgas eigenlijk op nul. (simpel omdat daar geen aardgasleiding zit.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:49:
[...]
Verschillende zaken zeker maar op basis waarvan zou jij de kans (en locatie) van emissie voor R290 hoger inschatten dan voor aardgas?
de specifieke regels voor de gasleidingen is conform NEN 7244-10 Gasvoorzieningsystemen - Leidingen voor maximale bedrijfsdruk tot en met 16 bar - Deel 10:deze gasaansluiting mag zich hierbij ook uitsluitend in zone G bevinden (daar mogen ook geen andere toepassingen geplaatst worden muv de wateraansluiting die zich onder de zone G (max. 900 mm hoog) in zone W (max. 330mm hoog) bevind., dus je ziet , zelfs in je meterkast heb je te maken met een zone-systeem ( aka veiligheidssysteem).
Ik snap het wel een beetje. Het heeft allemaal met (nieuwe) verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid te maken.Ronald schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:47:
@Jan-tweak Je hebt alleen technisch gezien gelijk...
Technisch gezien is een propaan warmtepomp iets totaal anders dan een propaan cilinder of een aardgas leiding.
Aardgas leidingen zitten voor binnen installaties op 25mBar en er zijn veel eisen aan de uitvoering. Daarom gebeurd er bijnam nooit iets mee binnen het toestel. Wel komen desondanks met regelmaat gasexplosies voor door gebreken, boren door leidingen, opgehoopte ongemerkte lekkages.
Propaan met de hoeveelheden in een WP zijn zeker wel risicovoller. (Als in kans op spontane lekkage door breuk/corrosie/trilling)
Dit propaan loopt op hoge drukken in een apparaat vol met elektriciteit en trillingen.
Zeg dat bij 1 op de 10.000 warmtepompen de gehele inhoud er wel eens uitploft door een gebrek. Dan stroom er dus wel propaan met een LEL van 1,1%.
In de toekomst gaan er vast nog wel wat ploffen, en daarom is men met aansprakelijkheid aan de slag.
Schoeisel en kleding anti statisch
Verplicht om een gasmelder te dragen.
Bussen en vrachtwagens bodem/wanden moeten van multiplex zijn
Een vonkvrije ventilator moet tijdens montage aanstaan.
Ook bij opslag moeten deze staan en aanschakelen met gassensoren.
En nog meer dingen waarbij ik dacht WTF en ook: wie betaalt dat allemaal?
leuk, zou wel eens dan de hiervoor als basis gebruikte RI&E willen zien, want mogelijk zijn daar dan wat foutive aannames gedaan.Technician- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:34:
Nu zijn de diverse NEN-EN normen wel logisch te begrijpen maar nu heeft de ARBO Nl er wel weer een feest van gemaakt. Wat ik laatst las bij een fabrikantstraining:
Schoeisel en kleding anti statisch
Verplicht om een gasmelder te dragen.
Bussen en vrachtwagens bodem/wanden moeten van multiplex zijn
Een vonkvrije ventilator moet tijdens montage aanstaan.
Ook bij opslag moeten deze staan en aanschakelen met gassensoren.
En nog meer dingen waarbij ik dacht WTF en ook: wie betaalt dat allemaal?
zeker bij het plaatsen van een monoblok, ga je die als een black-box beschouwen, en kom je niet eens in de buurt waar door fouten je de gesloten kringloop van R290 kunt onderbreken. Bij het plaatsen van split systemen is dat natuurlijk weer compleet anders.
vergeet niet dat een werkgever behoorlijke aansprakelijkheid heeft voor zijn werknemers, zeker als daar met gevaarlijke stoffen wordt omgegaan.
waarbij "Schoeisel en kleding anti statisch"nog het minste probleem geeft, veel kleding en schoenen voldoen daar al aan, hoewel ik zeker bij een monoblok kleding als onnodig zou willen bestempelen.
geen idee waarom die andere dingen en in welke situatie nodig zouden zijn, zal afhankelijk van de wzh zijn.
en ja veiligheid kost nu ook gewoon geld, net als al het andere, maar volgens willen we allemaal veilig en heel weer thuis komen, want als dat niet meer lukt is dat echt geen grapje meer.
Wat ik nu steeds voorbij hoor komen gaan “ze” ervanuit dat de monoblocs bij transport beschadigt raken en net als je ze wil aansluiten spontaan propaan gaan spuien.Jan-tweak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:44:
[...]
leuk, zou wel eens dan de hiervoor als basis gebruikte RI&E willen zien, want mogelijk zijn daar dan wat foutive aannames gedaan.
zeker bij het plaatsen van een monoblok, ga je die als een black-box beschouwen, en kom je niet eens in de buurt waar door fouten je de gesloten kringloop van R290 kunt onderbreken. Bij het plaatsen van split systemen is dat natuurlijk weer compleet anders.
vergeet niet dat een werkgever behoorlijke aansprakelijkheid heeft voor zijn werknemers, zeker als daar met gevaarlijke stoffen wordt omgegaan.
waarbij "Schoeisel en kleding anti statisch"nog het minste probleem geeft, veel kleding en schoenen voldoen daar al aan, hoewel ik zeker bij een monoblok kleding als onnodig zou willen bestempelen.
geen idee waarom die andere dingen en in welke situatie nodig zouden zijn, zal afhankelijk van de wzh zijn.
en ja veiligheid kost nu ook gewoon geld, net als al het andere, maar volgens willen we allemaal veilig en heel weer thuis komen, want als dat niet meer lukt is dat echt geen grapje meer.
(Letterlijk wat een auditer tegen mij vertelde)
oke, maar daar zou infeite een transportdoos cq kist juist de unit voor moeten beschermen, als dat tijdens het transport (op zee, op land, tijdens opslag en verlading) moeten gebeurt zijn, dus een eenvoudige check of er een lekkage aanwezig zou zijn is dan al voldoende.Technician- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:47:
[...]
Wat ik nu steeds voorbij hoor komen gaan “ze” ervanuit dat de monoblocs bij transport beschadigt raken en net als je ze wil aansluiten spontaan propaan gaan spuien.
(Letterlijk wat een auditer tegen mij vertelde)
aan de verpakking wordt overigens ook bepaalde UN eisen gesteld.
Ja vertel het ze.Jan-tweak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:27:
[...]
oke, maar daar zou infeite een transportdoos cq kist juist de unit voor moeten beschermen, als dat tijdens het transport (op zee, op land, tijdens opslag en verlading) moeten gebeurt zijn, dus een eenvoudige check of er een lekkage aanwezig zou zijn is dan al voldoende.
aan de verpakking wordt overigens ook bepaalde UN eisen gesteld.
Doe de Daikin Altherma 4 veiligheidstraining maar eens.
Ik denk dat dat wel mee gaat vallen, want Nibe heeft niet zoiets in de installateurshandleiding staan. Enkel dat je moet voorkomen dat koudemiddel door ventilatieopeningen naar binnen kan lopen en dat kan alleen als die 800 gram propaan er net uit spuit als ik die deur open doe. Dan kan mijn verzekering ook moeilijk gaan doen als mijn luchtontvochtiger met 60 gram propaan in de woonkamer plof doet.Jan-tweak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:45:
[...]
ik hoop maar voor jou dat je daar nooit iets mee gaat krijgen, want anders zou je verzekering mogelijk wel eens heel aardig tegen je doen ( bedankt voor je bijdrage de afgelopen jaren maar de schade gaan we helaas niet vergoeden, fijne dag nog.)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Een snelle Google zoek opdracht gaf dit aan; “ Voor een NIBE R290 warmtepomp geldt een veiligheidszone vanwege de brandbaarheid van propaan (R290), waarbij een zone van circa 1 meter rondom het toestel vrij moet blijven van openingen (ramen, deuren, ventilatie) en elektrische ontstekingsbronnen (bv. werkschakelaars). Volgens de Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 7910-1 zijn specifieke afstanden belangrijk: minimaal 1 meter horizontaal en 50 cm van de bovenkant is gangbaar, en een meter onder de unit bij muurmontage, waarbij zwaarder dan lucht propaan naar de grond zakt “, dus zelfs Nike doet dus aan een veiligheidszone, en jij als eigenaar bent daar voor verantwoordelijk ( is zo in de bbl geregeld )Aziraphale schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:20:
[...]
Ik denk dat dat wel mee gaat vallen, want Nibe heeft niet zoiets in de installateurshandleiding staan. Enkel dat je moet voorkomen dat koudemiddel door ventilatieopeningen naar binnen kan lopen en dat kan alleen als die 800 gram propaan er net uit spuit als ik die deur open doe. Dan kan mijn verzekering ook moeilijk gaan doen als mijn luchtontvochtiger met 60 gram propaan in de woonkamer plof doet.
Het ligt in hun eigen verantwoordelijkheid, dus als zij het zo willen en dat via hun RIE is vastgelegd dan is het zo, maar het is dus geen wetmatigheid voor iedereen.Technician- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:47:
[...]
Ja vertel het ze.
Doe de Daikin Altherma 4 veiligheidstraining maar eens.
Als installateur ben je zelf voor een goede RIE verantwoordelijk, informatie van een leverancier is hierbij natuurlijk nuttig.
Bedenk dat een training alleen maar een uitwerking is van de RIE, dus je zou eigenlijk veel eerder naar de RIE moeten vragen, de vraag is echter of zij die willen geven, ze zijn namelijk daartoe niet verplicht.
In de warmtepomp zit bij het koudemiddel ook nog smeerolie, bij R32 modellen iets meer dan een liter.Jan-tweak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:46:
[...]
zo ver ik weet is dit niet het geval, maar wel een heel goede vraag![]()
bij een propaan gasfles is een lekkage tijdens het aansluiten eigenlijk niet te voorkomen, en daarom zit daar ook de verplichting van die geurstoftoevoeging (odorant).
de eisen aan R290 zijn conform EN 378 en koudemiddelspecificaties dat deze een zeer hoge zuiverheid hebben (en derhalve dus ook) vrij zijn van additieven zoals geurstoffen.
Als een warmtepomp meer dan een kilo koudemiddel bevat, lijkt het aandeel smeerolie best veel.
Als de olie met het koudemiddel door de warmtepomp gaat, is het toch niet zo zuiver ?
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ja, dit kan gewoon. Als ik ooit zou moeten overschakelen naar een monoblock moet ik dit ook zo maken. Je moet wel even checken of je de uitgang voor je driewegklep deze dubbele belasting aan kan. Ik verwacht van wel, maar zo niet, dan een relais gebruiken.marvel27 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:26:
Weet iemand of het mogelijk is om een driewegklep en een elektrische kogelkraan samen aan te sturen? Wellicht in hetzelfde contact aangesloten in de WP? Of anders draadloos via Home assistant ofzo?
Ik ben me me aan het oriënteren op en WP en probeer te bedenken hoe ik in dat geval SWW zou maken. Elektrische boiler kan uiteraard, maar cop1. Warmtepompboiler kan ook, maar lees geen positieve verhalen over geluid en bouwkwaliteit. Ik overweeg om de WP ook SWW te laten maken, maar ik heb geen aparte leiding naar zolder, en huis is al afgewerkt.
Ik zou bij SWW even de VVW-verdeler moeten afsluiten met een elektrische kogelkraan, en ook op zolder een driewegklep schakelen naar het boilervat.
Schema:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Afhankelijk van het type aansturing van de driewegklep is dat technisch mogelijkmarvel27 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:26:
Weet iemand of het mogelijk is om een driewegklep en een elektrische kogelkraan samen aan te sturen? Wellicht in hetzelfde contact aangesloten in de WP? Of anders draadloos via Home assistant ofzo?
Schema:
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
@marvel27 Ik schakel 2 dezelfde driewegkleppen, dat gaat prima. Er zal sowieso altijd een oplossing te maken zijn. Heb je niet 1 extra leiding naar boven? Ik gebruik oude gasleiding (wel 22 mm) voor aanvoer naar Boiler. Zie mijn schema.Andrehj schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:21:
[...]
Ja, dit kan gewoon. Als ik ooit zou moeten overschakelen naar een monoblock moet ik dit ook zo maken. Je moet wel even checken of je de uitgang voor je driewegklep deze dubbele belasting aan kan. Ik verwacht van wel, maar zo niet, dan een relais gebruiken.
[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 18-12-2025 23:06 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Al wat aanpassingen gedaan: inductie kookplaat, extra 3 fase groep naar zolder waar de WP binnenunit komt te staan met een groepenpaneel waar alles op kan.
Nu zit ik toch met een elektrisch probleem : per fase maximaal 5700 W, dus 3*5700W beschikbaar. Dat lijkt veel maar er kunnen toch problemen ontstaan: Bij -2C en lager trekt de WP constant 2000W(e) en daar bovenop komt de back-uop van 3000W samen 5000W, constant bij -10C. Je moet ook de oven, kookplaat, wasmachine en grote piekverbruikers goed verdelen over L1,L2,L3 anders valt er een 40A fase automaat uit. Dus bij strenge vorst mag b.v de oven niet meer aan.
Een oplossing om van de back-up af te komen is een zwaardere 3 fase WP te nemen, b.v. 12kW(th). Dan is het maximale vermogen WP 3000W(e) en thermisch 8000W voldoende voor verwarming en heb je t.o.v. de 5000W een winst van 2000W.
Wat is jullie aanpak voor dit probleem?
Dimensioneren op -10 en uitkijken voor te hoge minimum vermogens als je afgifte beperkt isTomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:25:
Overgang van hybride naar full electric en aardgas vrij, met een 8kW(th) WP met back-up volstaat bij mijn woning.
Al wat aanpassingen gedaan: inductie kookplaat, extra 3 fase groep naar zolder waar de WP binnenunit komt te staan met een groepenpaneel waar alles op kan.
Nu zit ik toch met een elektrisch probleem : per fase maximaal 5700 W, dus 3*5700W beschikbaar. Dat lijkt veel maar er kunnen toch problemen ontstaan: Bij -2C en lager trekt de WP constant 2000W(e) en daar bovenop komt de back-uop van 3000W samen 5000W, constant bij -10C. Je moet ook de oven, kookplaat, wasmachine en grote piekverbruikers goed verdelen over L1,L2,L3 anders valt er een 40A fase automaat uit. Dus bij strenge vorst mag b.v de oven niet meer aan.
Een oplossing om van de back-up af te komen is een zwaardere 3 fase WP te nemen, b.v. 12kW(th). Dan is het maximale vermogen WP 3000W(e) en thermisch 8000W voldoende voor verwarming en heb je t.o.v. de 5000W een winst van 2000W.
Daarnaast bij een 1f wp (8kW bij -10?) de compressor en backup element op verschillende fases
Kan de hybride bij vorst meehelpen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nouja je benoemd wel met wat het werkelijk zijn 'Piek' verbruikers. Veel van de apparaten die je opnoemt kúnnen die hoeveelheid wattage halen maar doen dit vaak maar voor hele korte momenten (als ze het al halen, tenzij je graag en vaak de boost functie op je kookplaat gebruikt en in de oven vaak dingen bakt die meer dan 300 graden moeten zijnTomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:25:
-snip-
Zo heb ik gezien dat m'n inductie kookplaat vaak 'pulserend' stroom verbruikt, maar eigenlijk alleen de start als daadwerkelijk grote piek.
De oven gaat inderdaad wel vaak over langere tijd verbruiken, maar over t algemeen is z'n hoogste verbruik alleen bij het voorverwarmen.
De wasmachine is ook enorm zuinig en het is alleen de droger die ook 'pieken' aan verbruik kunnen geven.
De kans dat die pieken tegelijkertijd samen komen is klein.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Afhankelijk van de instellingen doen BUH maar sporadisch mee om doel temperatuur weer op niveau te krijgen na een defrost. Heb je hem continu nodig is je warmtepomp te klein bemeten. 3 fase warmtepompen hebben heel vaak het probleem van te hoge minimum temperatuur. Mijn 9 kW Amber deed in een seizoen 15 kWh omdat hij iets te klein bemeten was voor mijn grote woning.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:25:
Overgang van hybride naar full electric en aardgas vrij, met een 8kW(th) WP met back-up volstaat bij mijn woning.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Door piekverbruikers kan de 25A fase zekering uitvallen. Alles is elektrisch tegenwoordig met daarbij ook een de auto, thuisbatterij en PV. Het gaat om de gelijktijdigheid. Daar moet toch goed over worden nagedacht om een goede verdeling te krijgen. Mijn elektricien zegt 'het gaat meestal goed", maar zo zit ik niet in elkaar, ik wil het goed uitgezocht hebben. Misschien toch gewoon draaien en kijken waar de problemen ontstaan en eventueel groepen op een ander fase zetten. Met de groepenkasten de ik nu heb kan je gemakkelijk e.e.a. aanpassen.
En dan is het vaak nog afhankelijk van, en het merk en de instellingen, met hoeveel kW hij mag meedoen.
Bij een defrost misschien heel even voor 2-3 minuten.
Voor een strenge winter ga ik geen backup-heater dimensioneren en gebruiken
meer dan 2 kW mag de BUH niet trekken, misschien ga ik 1,5 kW instellen.
Ik zou dan eerder een thuisaccu voor de wp passend kiezen - voor als de stroom in de straat helemaal uitvalt
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bosch 2000AWF
[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 19-12-2025 14:33 ]
Ik kan mijn excelletje met verdeling en aannames qua gelijktijdigheid wel eens opsnorren. Maar; je ontkomt echt niet aan een gezonde dosis "meestal gaat het goed"Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:23:
Mijn elektricien zegt 'het gaat meestal goed", maar zo zit ik niet in elkaar, ik wil het goed uitgezocht hebben. Misschien toch gewoon draaien en kijken waar de problemen ontstaan en eventueel groepen op een ander fase zetten. Met de groepenkasten de ik nu heb kan je gemakkelijk e.e.a. aanpassen.
Ik heb:
- 1 fase 8kW L/W warmtepomp met 3kW thermisch element
- 1 fase 6,8kW L/L warmtepomp (zelfs 20A afgezekerd)
- 2 fase inductiekookplaat (3 fasen maar gebruikt er maar twee)
- 1 fase laadpaal (3 fasen laadpaal maar één aangesloten om overbelasting te vermijden)
- 2x oven, quooker, rest van de woning
Mijn laadpaal is op dit moment nog niet load-balancing; dat is niet ideaal. Laadpaal is een uitzonderlijke belasting want die trekt écht 16A en urenlang. Meeste andere verbruikers komen nooit aan hun rated belasting en wanneer ze dat wel doen heel kortstondig. Dit jaar komt er nog een warmtepomp voor zwembad, L/L warmtepomp voor overkapping en heater onder overkapping bij; dan ga ik ook een load balancing laadpaal plaatsen want anders gaat het zeker een keer mis.
Gebaseerd op mijn ervaring zou ik me voor jouw situatie geen enkele zorgen maken zo lang een eventuele laadpaal maar load-balancing is.
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 19-12-2025 14:59 ]
Bedankt voor deze geruststelling.assje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:41:
[...]
Ik kan mijn excelletje met verdeling en aannames qua gelijktijdigheid wel eens opsnorren. Maar; je ontkomt echt niet aan een gezonde dosis "meestal gaat het goed"
Gebaseerd op mijn ervaring zou ik me voor jouw situatie geen enkele zorgen maken zo lang een eventuele laadpaal maar load-balancing is.
Ook een 3 fase kabel naar de kookplaat. Maar de kookplaat wordt met 2 groepen van 16A op 1 fase (L1) aangesloten. Gebruikelijk zegt de installateur. Klopt dat? Op die fase (max 5700W) kan ik natuurlijk geen WP of BUH meer aansluiten. Alles moet verder verdeeld worden over L2,L3
Is deze aansluiting van de kookplaat gebruikelijk?
Dan heb je dus een 7200 watt kookplaat. Komt echt amper voor dat je daadwerkelijk dat vermogen trekt. Dan is bijna onmogelijk.
Bij een 1 fase meterkast krijg je dan een kookgroep met 2 automaten van 16A. Bij een 3 fase kast kun je dit op een krachtgroep zetten en gebruik je maar 2 draden. Maar die verdeel je dan wel over 2 fases.
Verder gaat het vaak inderdaad wel goed, en mocht het fout gaan klapt de automaat er wel uit.
Als je een kookplaat, oven, airfryer, quooker, EV, WP en BUH hebt is dan niet altijd mogelijk om helemaal zuiver over alle fases te verdelen. Zoiezo niet je EV opladen tussen 1600 en 2100. Is zinloze belasting van het netwerk en wil je dat wel inclusief koken met alle apparatuur moet je een zwaardere aansluiting nemen.
Ik zelf laadt altijd snachts mijn auto op. En de vaatwasser ook vaak snachts of volgende dag als de zon schijnt.
Met een 3x25A aansluiting kun je ruim 17KW gelijktijdig trekken. Als je de EV even buiten beschouwing laat moet je daar nog aardig je best voor doen lijkt mij. Is mij nog niet gelukt.
[ Voor 43% gewijzigd door Guido7619 op 19-12-2025 15:51 ]
Geen backup van 3 kW gebruiken. Gewoon een WP aanschaffen die bij -10 op de compressor de hut warm kan houden (of accepteren dat het dan tijdelijk wat minder warm is in huisTomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:25:
En dan een 3-fasen WP kopen. Die verbruikt dan op vol vermogen slechts ca 800 W (3.5A) per fase, wat in de praktijk geen enkel probleem is.
In de praktijk zeg je. Maar als op L1 WP 800W continu staat met de kookplaat c.a 6000W die nog wel eens met 3 pitten wordt gebruikt, dan kom ik ver over de 5700W per fase heen.Andrehj schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:32:
[...]
Geen backup van 3 kW gebruiken. Gewoon een WP aanschaffen die bij -10 op de compressor de hut warm kan houden.
En dan een 3-fasen WP kopen. Die verbruikt dan op vol vermogen slechts ca 800 W (3.5A) per fase, wat in de praktijk geen enkel probleem is.
Misschien valt het in de praktijk mee. Maar voor de totale belasting op de drie fasen is het weglaten van de BUH en een iets zwaardere WP nemen beter. (b.v. de 12 kW Confida of Amber)
Je hebt de kookplaat in zijn geheel op 1 fase? Daar loopt hier al jaren een heel topic over (waarin steeds weer wordt uitgelegd dat dat geen goed idee is en bovendien in strijd met de regels): Het grote kookplaat aansluiten topicTomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:45:
In de praktijk zeg je. Maar als op L1 WP 800W continu staat met de kookplaat c.a 6000W die nog wel eens met 3 pitten wordt gebruikt, dan kom ik ver over de 5700W per fase heen.
Dus je kookplaat goed aansluiten, verdeeld over twee fasen, en dan de oven op de andere (verdere discussie daarover graag in dat topic, want hier erg off-topic).
Als je 8 kW nodig hebt is de Amber sowieso geen goede keus. Ten eerste levert die bij zware vorst lang geen 8 kW en ten tweede is die er niet als 3-fasen model.Misschien valt het in de praktijk mee. Maar voor de totale belasting op de drie fasen is het weglaten van de BUH en een iets zwaardere WP nemen beter. (b.v. de 12 kW Confida of Amber)
Voor een 8 kW 3-fasen WP kom je als snel bij Mitsubishi uit. Die kan bovendien defrosten zonder element, dus dat scheelt ook weer.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2025 17:24 ]
De backup zou jouw uitzondering moeten zijn. Prima fase voor je wasmachine of oven. En 1x/10 jaar je kookplaat gebruiken ipv je oven.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:25:
Mijn BUH is nog niet aan geweest
leg eerst eens uit hoe bij je 3*25A je verschillende apparatuur zijn aangesloten, want dat maakt gewoon al heel veel uit.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:25:
dus is die WP enkel-fasig of is dat een 3-fase model? idem bij je Backup, mij is overigens niet geheel duidelijk wat deze exact bij jou doet (is dat een elektrische bijverwarming als boost functie indien de WP thermisch te kort komt, want dan zou je mogelijk beter voor net een iets hoogere vermogen van je warmtepomp kunnen kiezen, want van een COP van 1, zeker bij -2 wordt je gewoon niet happy.
idem, hoe is je inductie kookplaat aangesloten via een kookgroep op twee fases of selfs maar één fase of is deze 3-fasig aangesloten.
de vraag is of je zelfs bij -10 graden je wp echt die 5000W gaat trekken, even los of we die -10 gr nog wel ooit zullen gaan krijgen. Als ik zelf kijk was bij mij de laagste temperatuur niet onder -4 gr.C en dat zelfs maar zeer korte tijd. gemiddeld over de dag kwam ik veelal zelfs niet onder de nul uit.
kijk maar eens naar dit overzicht: bron: frank's weer
de vraag is dus eerder of je WP niet te klein is of dat je zelf te veel focus legt op de heel koude periode en kijkt of je voor die (zeer) korte tijd die mogelijk eens per 10 jaar voorkomt niet een beter alternatief hebt.
Dan had ik dus ipv van een 55/6 een 75/6 Vaillant moeten kopen met zo ongeveer 70 a 80% van de tijd een pendelende WP terwijl ik bijna altijd nu gewoon mooie lange runs heb en als het dan een keer -10 (wanneer was dat voor het laatst?) in de nacht is een paar keer de BUH wellicht nodig heb. Ik kies toch echt voor de optie passend minimaal vermogen en eventueel in hele grote nood de BUH erbij. Nu heb ik ook nog L/L en houtkachel maar zonder had ik precies hetzelfde gedaan.Andrehj schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:32:
[...]
Geen backup van 3 kW gebruiken. Gewoon een WP aanschaffen die bij -10 op de compressor de hut warm kan houden (of accepteren dat het dan tijdelijk wat minder warm is in huis).
We verdelen alles zo goed mogelijk over de fasen. Met 19 groepen is dat goed mogelijk. Of het nu een 3 fase WP is of een 1 fase WP, alles moet toch verdeeld worden over 3*25A of wel 3*5600W.Jan-tweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:56:
[...]
leg eerst eens uit hoe bij je 3*25A je verschillende apparatuur zijn aangesloten, want dat maakt gewoon al heel veel uit.
dus is die WP enkel-fasig of is dat een 3-fase model? idem bij je Backup, mij is overigens niet geheel duidelijk wat deze exact bij jou doet (is dat een elektrische bijverwarming als boost functie indien de WP thermisch te kort komt, want dan zou je mogelijk beter voor net een iets hoogere vermogen van je warmtepomp kunnen kiezen, want van een COP van 1, zeker bij -2 wordt je gewoon niet happy.
idem, hoe is je inductie kookplaat aangesloten via een kookgroep op twee fases of selfs maar één fase of is deze 3-fasig aangesloten.
de vraag is of je zelfs bij -10 graden je wp echt die 5000W gaat trekken, even los of we die -10 gr nog wel ooit zullen gaan krijgen. Als ik zelf kijk was bij mij de laagste temperatuur niet onder -4 gr.C en dat zelfs maar zeer korte tijd. gemiddeld over de dag kwam ik veelal zelfs niet onder de nul uit.
kijk maar eens naar dit overzicht: bron: frank's weer
de vraag is dus eerder of je WP niet te klein is of dat je zelf te veel focus legt op de heel koude periode en kijkt of je voor die (zeer) korte tijd die mogelijk eens per 10 jaar voorkomt niet een beter alternatief hebt.
Alleen die BUH met 3 kW kan problemen geven omdat hij continu aan is bij -10C. We kunnen bij echte vorst vragen de oven niet te gebruiken. Ook geen ramp dan slaat de automaat af en kunnen we ons aanpassen.
De kans op -10C is klein, maar wat is wijsheid?
wat is een alteratief voor die BUH met 3 kW ? die vraag zou je zelf moeten stellen, en kijk eens naar het verbruik bij bv -5 gr.C.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:03:
[...]
We verdelen alles zo goed mogelijk over de fasen. Met 19 groepen is dat goed mogelijk. Of het nu een 3 fase WP is of een 1 fase WP, alles moet toch verdeeld worden over 3*25A of wel 3*5600W.
Alleen die BUH met 3 kW kan problemen geven omdat hij continu aan is bij -10C. We kunnen bij echte vorst vragen de oven niet te gebruiken. Ook geen ramp dan slaat de automaat af en kunnen we ons aanpassen.
Dat is de vraag, mijn woning heeft bij -10C 9kW nodig(via metingen bepaald). Een 9kW WP zal ongeveer 6kW leveren zonder BUH. Bij -5C heeft deze woning 7,5 kW nodig, we komen wat tekort en de WP komt in de buurt. Bovendien er is ook interne warmteproductie, apparatuur personen enz.Jan-tweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:07:
[...]
wat is een alteratief voor die BUH met 3 kW ? die vraag zou je zelf moeten stellen, en kijk eens naar het verbruik bij bv -5 gr.C.
Ik kan het erop wagen om in eerste instantie zonder BUH ts installeren met een installatietechnische aanpassing waarop gemakkelijk een BUH aangesloten kan worden. Bij de is al een aparte elektrische groep aanwezig voor de BUH, dus het kan altijd later.
Ik ken iemand die hele mooie lijstjes maakt met alle warmtepompen inclusief cop getallen op een rijtje 😉
[ Voor 15% gewijzigd door michaelvo op 19-12-2025 19:25 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
We zaten hier in een soortgelijke situatie en wilden daarnaast ook graag een alternatief voor als de warmtepomp een keer in storing valt.
Het is een fysisch gegeven dat het vermogen van WP's afneemt bij grotere temperatuur verschillen tussen aanvoer en buiten temperatuur. het is een thermodynamica wet. Mijn Elga van 5kW doet nog maar 3 kW bij -5C. Het is niet ander. Er zijn WP' die hun vermogen houden via een interne BUH met COP=1.michaelvo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:23:
Een 9kW warmtepomp die fatsoenlijk wordt gespecificeerd levert 9kW bij -10, zónder BUH. Daar zit misschien je denkfout. Dus in jouw geval zoek je een fatsoenlijke 8 of 9 kW warmtepomp, liefst op 3 fase, en je probleem is opgelost. Mijn 2kW BUH is nog nooit aangesproken, is namelijk alleen als backup bedoeld...
Ik ken iemand die hele mooie lijstjes maakt met alle warmtepompen inclusief cop getallen op een rijtje 😉
Ik zou gewoon een warmtepomp kopen die bij -10 gr buiten een max vermogen van 9 kW heeft. Vergeet niet dat je een groot deel van dat vermogen al nodig hebt tijdens defrost mania rond het vriespunt, doordat je dan een aanzienlijk deel van de verwarmingstijd verliest door defrosts en compensatie defrosts.
Als voorbeeld kun je de Mitsubishi Electric PUZ-SHWM80YAA kiezen, die heeft een max vermogen van 9.7 kW bij A-10W35 en een minimumvermogen van 3.3 kW bij A12W25, wat heel netjes is voor een 10 kW (bij -10 gr) warmtepomp. Met dit model zit je gegarandeerd goed. De kleinere modellen hebben een gelijk minimumvermogen.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat bedoelt @michaelvo denk ik ook. Op basis waarvan is jouw Elga 5 kW? Ik heb hier een 2.5 kW WP die 3 kW levert bij -10 °C. Maar de 2.5 kW is gespecificeerd op PL, deellast dus.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:54:
[...]
Het is een fysisch gegeven dat het vermogen van WP's afneemt bij grotere temperatuur verschillen tussen aanvoer en buiten temperatuur. het is een thermodynamica wet. Mijn Elga van 5kW doet nog maar 3 kW bij -5C. Het is niet ander. Er zijn WP' die hun vermogen houden via een interne BUH met COP=1.
Als ik bovenstaande lees blijkt er bij jou de noodzaak te liggen om je verwarming te berekenen met -10, en dat is jou keuze.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:54:
[...]
Het is een fysisch gegeven dat het vermogen van WP's afneemt bij grotere temperatuur verschillen tussen aanvoer en buiten temperatuur. het is een thermodynamica wet. Mijn Elga van 5kW doet nog maar 3 kW bij -5C. Het is niet ander. Er zijn WP' die hun vermogen houden via een interne BUH met COP=1.
Je hebt dus eigenlijk 3 mogelijke.
A) je kiest een WP die het door jou gewenste vermogen bij -10 gr.C , dus eentje met duidelijk meer vermogen die geen BUH nodig heeft.
je moet je zelf echt de vraag stellen of wij de komende jaren nog wel richting deze lage negatieve temperaturen zal gaan.
C) je kiest voor een kleinere BUH die nog wel binnen je systeem gaat passen.
Met 19 groepen, ik hoop dat deze niet alle op 16A afgezekerd zijn, want dan wordt het met zelfs 3*25A krap.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:03:
[...]
We verdelen alles zo goed mogelijk over de fasen. Met 19 groepen is dat goed mogelijk. Of het nu een 3 fase WP is of een 1 fase WP, alles moet toch verdeeld worden over 3*25A of wel 3*5600W.
Bij meer groepen kom je steeds meer in de mogelijkheden dat het gezamenlijke benodigde vermogen gewoon te veel gaat worden. Een mogelijke oplossing is hoge verbruikers naar een 3-fase gebruik te zetten, een WP is daar dus zeker een voorbeeld voor.
Als je backup heater nodig is tijdens een defrost, moet je die niet uitschakelen. Je warmtewisselaar kan kapot vriezen als er niet genoeg warmte aangeboden wordt. Of dit afdoende beveiligd is, is voor mij een vraag.H3nk1960 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:21:
Als je backup heater te schakelen is kan je hem met een shelly em met een ct ring op de fase schakelen afhankelijk van hoeveel er al op die fase verbruikt wordt. Hierdoor kan je de backup heater in dat geval even uitstellen zodat je stop er niet door gaat.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Steeds meer elektriciteit in woningen. Allemaal 16A, maar verdeeld over meerdere ruimten. Een aantal worden niet gebruikt omdat deze in de standaardkast zaten. Op zolder b.v. een groep voor de wasmachine, BUH, WP en PV. Hobby ruimte los van de woning , groep kantoor, auto, tuin en werkhok. Keuken 2 groepen voor de kookplaat en nog 6 groepen die standaard waren in de woning. Het voordeel is dat ze in de kasten goed te verdelen zijn over L1,L2,L3. Misschien overdrijf ik wel en kan het allemaal simpeler.Jan-tweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:01:
[...]
Met 19 groepen, ik hoop dat deze niet alle op 16A afgezekerd zijn, want dan wordt het met zelfs 3*25A krap.
Bij meer groepen kom je steeds meer in de mogelijkheden dat het gezamenlijke benodigde vermogen gewoon te veel gaat worden. Een mogelijke oplossing is hoge verbruikers naar een 3-fase gebruik te zetten, een WP is daar dus zeker een voorbeeld voor.
Op basis van de specificaties en mijn metingen. Ik kan het vermgen aflezen op Kamstrup.Martin7182 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:24:
[...]
Dat bedoelt @michaelvo denk ik ook. Op basis waarvan is jouw Elga 5 kW? Ik heb hier een 2.5 kW WP die 3 kW levert bij -10 °C. Maar de 2.5 kW is gespecificeerd op PL, deellast dus.
Voor iemand die heerlijkt strikt op de regels is verbaast me deze opmerking echt heel erg. BBL-> NEN 12831-1 -> -8 tot -12 afhankelijk van waar in Nederland.Jan-tweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:55:
[...]
je kijkt naar een WP die het vermogen bij bv -5 gr.C kan leveren, ipv bij -10.
je moet je zelf echt de vraag stellen of wij de komende jaren nog wel richting deze lage negatieve temperaturen zal gaan.
Tel je L1…L3 maar eens op, en dan heb je dus nog ruimte nodig voor je WP, dan zul je zien dat het met een 3*25A niet echt overhoud. Mogelijk dat je dus meer richting een 3*35A zou kunnen gaan. Te veel alleen over de juiste verdeling binnen je groepen gaat hier te veel off topic worden, kun je veel beter een eigen topic aanmaken.Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:26:
[...]
Steeds meer elektriciteit in woningen. Allemaal 16A, maar verdeeld over meerdere ruimten. Een aantal worden niet gebruikt omdat deze in de standaardkast zaten. Op zolder b.v. een groep voor de wasmachine, BUH, WP en PV. Hobby ruimte los van de woning , groep kantoor, auto, tuin en werkhok. Keuken 2 groepen voor de kookplaat en nog 6 groepen die standaard waren in de woning. Het voordeel is dat ze in de kasten goed te verdelen zijn over L1,L2,L3. Misschien overdrijf ik wel en kan het allemaal simpeler.
Echt allemaal niet nodig. P1 meter kopen voor monitoring en dan leer je snel hoeveel er nog mogelijk isJan-tweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:06:
[...]
Tel je L1…L3 maar eens op, en dan heb je dus nog ruimte nodig voor je WP, dan zul je zien dat het met een 3*25A niet echt overhoud. Mogelijk dat je dus meer richting een 3*35A zou kunnen gaan. Te veel alleen over de juiste verdeling binnen je groepen gaat hier te veel off topic worden, kun je veel beter een eigen topic aanmaken.
Sorry, lijkt me een behoorlijk ongepaste reactie, al helemaal voor een mod.Ronald schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:57:
[...]
Voor iemand die heerlijkt strikt op de regels is verbaast me deze opmerking echt heel erg. BBL-> NEN 12831-1 -> -8 tot -12 afhankelijk van waar in Nederland.
Maar deze normen hebben een verleden waarop deze gebaseerd zijn, gezien de laatste weersveranderingen zijn deze mogelijk achterhaald.
Echter normen zijn niet zo makkelijk te wijzigen en hebben ook zeer waarschijnlijk meer weer data nodig voordat deze worden aangepast.
Dus de beste man heeft twee keuzes, vasthouden aan mogelijk verouderde normen of deze met gezond verstand rekening houdend met de laatste ontwikkelingen rekening houden. M’n omdat dit geen normen zijn die een veiligheidsaspect cq wettelijke duiding hebben maar meer een guideline voor comfort betekenen.
Gelukkig hoef ik zelf die keuze niet te maken.
Ik ben geen mod.Jan-tweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:18:
[...]
Sorry, lijkt me een behoorlijk ongepaste reactie, al helemaal voor een mod.
Alles wat ik doe is aanwijzen dat ik een inconsistente mening zie op toepassen regels.
Monitoring is zeker nuttig en kan je veel vertellen, haar heb je helemaal gelijk in.BarryH schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:17:
[...]
Echt allemaal niet nodig. P1 meter kopen voor monitoring en dan leer je snel hoeveel er nog mogelijk is
Echter in deze situatie wil je eigenlijk kijken wat de technische grens is om te bepalen of en hoeveel speelruimte je hebt, en dat is nu juist iets wat je monitoren juist niet kan vertellen. 1+1 =2 lijkt me juist wat eenvoudiger.
Wij hebben ook 8-9 kW en koken electrisch op 3 fasen met een 1 fase WP
Al 7 jaar geen enkel probleem.
Totaal vermogen/ max A komt niet eens in de buurt van uitschakelen
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt