• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:29:
[...]

Op basis van de specificaties en mijn metingen. Ik kan het vermgen aflezen op Kamstrup.
Ja, maar een WP die 5 kW kan leveren bij b.v. A7W35 is natuurlijk een heel ander apparaat dan 5 kW bij A2W35, A-2W35 of A-7W35. Het heeft eigenlijk geen zin om alleen 'het' vermogen te noemen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Technician- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:27:
Allemaal gelul in de marge.
Wij hebben ook 8-9 kW en koken electrisch op 3 fasen met een 1 fase WP
Al 7 jaar geen enkel probleem.
Totaal vermogen/ max A komt niet eens in de buurt van uitschakelen
Als de grote verbruikers qua verdeling niet lekker op de groepen zitten, kan het wel degelijk verkeerd lopen.
Hier al pieken over de 35A gehad op 1 fase met 25A Max. Gewoon een automaat, dus die klap ik wel weer terug. Ook moeten doen na een piek van 40A.
Voornaamste was de verdeling opnieuw doen. Want degene die de meterkast opnieuw had ingedeeld en ook de warmtepomp (met 3kW BuH op aparte groep op andere fase) erin had gezet had daar niet op gelet. Zo kreeg ik mijn Amber 120 (12kW in naam, maar volgens specsheet een Pnom 9kW warmtepomp met piekverbruik van 3300W) op dezelfde fase als de inductie (3300W), oven (3000W) en waterkoker (2000W) en koelkast.
Omwille van simpelheid de oven verplaatst naar een andere fase.
Maar alsnog zie je dat de loadbalancing van de EV flink moet ingrijpen tijdens de kookpiek als ook de warmtepomp draait. EV is regelbaar en planbaar en moet je sowieso al niet op die piektijden gaan laden, maar stel nou dat t samenvalt met goedkopere tarieven en je automations (evcc) sturen toch aan op laden ;)

Overigens zou je de pieken met een batterij nog kunnen ondersteunen en batterij + grid boven de 25A per fase uitkomen. Moet je meterkast wel op voorzien zijn….

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:54
Jan-tweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:24:
[...]

Monitoring is zeker nuttig en kan je veel vertellen, haar heb je helemaal gelijk in.
Echter in deze situatie wil je eigenlijk kijken wat de technische grens is om te bepalen of en hoeveel speelruimte je hebt, en dat is nu juist iets wat je monitoren juist niet kan vertellen. 1+1 =2 lijkt me juist wat eenvoudiger.
En zo kom je in allerlei woningen 3x35A tegen a eur 1900 vastrecht per jaar.
Want de electricien zei.....
Vervolgens hang je iets aan de P1 poort en je ziet dat er nooit over de 5000watt per fase wordt gegaan.
(Op onze jachthaven ook zo'n verhaal. 200+ 16A groepen op 3x80A (Wat eerst echt niet kon volgens de deskundigen...) en nu blijken we max 3x35A te benutten en dat is dan nog op teruglevering.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:49
Martin7182 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:28:
[...]

Ja, maar een WP die 5 kW kan leveren bij b.v. A7W35 is natuurlijk een heel ander apparaat dan 5 kW bij A2W35, A-2W35 of A-7W35. Het heeft eigenlijk geen zin om alleen 'het' vermogen te noemen.
Dit is de definitie van het thermische vermogen van een warmtepomp, een afspraak om producten met elkaar te vergelijken. Dit omdat het vermogen temperatuur afhankelijk is.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:45
Andrehj schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:32:
[...]

Geen backup van 3 kW gebruiken. Gewoon een WP aanschaffen die bij -10 op de compressor de hut warm kan houden (of accepteren dat het dan tijdelijk wat minder warm is in huis :+ ).
En dan een 3-fasen WP kopen. Die verbruikt dan op vol vermogen slechts ca 800 W (3.5A) per fase, wat in de praktijk geen enkel probleem is.
Da's wat ik heb gedaan, bij 's mam een Arotherm 105/6 geplaatst ipv een 75/6 (welke voldoende zou zijn geweest). Helaas wel een parallel buffer nodig (koop dan een grote (500l+) want minder menging) maar draait extreem zuinig. Bij 5,5c buitentemperatuur net op de VWZ AI COP 6,9 bij ca 30 graden flowtemperatuur (bij 28c gevraagd, niet helemaal duidelijk waarom 'ie dan niet verder terug moduleert). Met vloerverwarming uiteraard.
Afgelopen week draaide 'ie regelmatig op ca 900w totaal (300w/fase) bij een iets hogere buitentemperatuur. COP was toen 7,7 op de display (korreltje zout). Ga nog even uitzoeken hoe nauwkeurig de verschillende metingen zijn want dit is ver boven waarop ik had gerekend. Een van mijn observaties was dat hij terugmoduleert tot 27% waar anderenbij dit model nooit minder dan 40% zien. Mogelijk is de VWZ AI die ik heb gebruikt geleverd met een andere firmware?
Anyway, met een goed ontwerp hoef je niet veel efficiëntie in te leveren met een 3-fase warmtepomp. In deze specifieke vergelijking (Arotherm 75 vs 105) is de scroll-pomp in de zwaardere ook net iets efficiënter dan de zuigerpomp in de enkelfase unit. Combineer dat met de grotere condensor op de buitenunit en een manier waarop 'ie altijd z'n warmte netjes kwijt kan en je hebt blijkbaar een 'Top of the COPs'. Geen stress of 'ie het met -10 ook nog trekt. Geen back up heater (die niet veel doet als de stroom uitvalt, koop een houtkachel). Bij wijze van spreken voorbereid op Scandinavische taferelen.

Warm water maken met dat ding is haast spectaculair te noemen; heb een inlaatcombinatie nog nooit zo hard zien sputteren. 200L van 33 graden naar 55 in net aan een kwartier. Moet de aanvoertemp nog ff tweaken want die schoot naar 75 (beetje onnodig), COP was toch 3,8 bij een buitentemperatuur van 8 graden...

Met andere woorden: Die nieuwe R290 machines zijn echt een game-changer voor oudere en grote woningen en kunnen zelfs hoge rendementscijfers scoren als het afgiftesysteem maar voldoet. Zorg dat die machine altijd 2000l/h kwijt kan (over een groot afgiftesysteem of een fors buffervat zonder te veel menging) en je zit gebeiteld.

Had ik (mam) geld kunnen besparen met een kleinere warmtepomp zonder buffervat? Ja. Zonder twijfel. Maar dit geeft het comfort en de zekerheid van een HR ketel met de stookkosten van een klein elektrisch kacheltje. Ik twijfel geen moment dat als we een elfstedentocht krijgen dit joekel dat huis nog warm krijgt. En da's ook wat waard, al kan ik niet voor anderen bepalen hoeveel dat is. Prijsverschil ca 2500 euro met een RVS buffervat (koelen!) en pomp. Heb zelf een tweedehands vat gekocht, dus in dit geval stukken minder maar nog zeker 1000 euro. Da's zo'n beetje een jaar terugverdientijd (bepaald geen zuinige woning dus). Maar beduidend minder dan de besparing door het zelf te doen.

In gebruik lijkt het voorlopig goedkoper dan een 75/6 die op z'n tenen loopt. Ergens logisch als je ziet hoe enorm die condensor is. Delta-t aan je afgiftekant is één ding, maar datzelfde principe geldt voor de efficiëntie aan de koelgas-zijde van het circuit. Laag compressorvermogen tov het condensoroppervlak is het meest efficient.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:52
assje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:41:
[...]

Ik kan mijn excelletje met verdeling en aannames qua gelijktijdigheid wel eens opsnorren. Maar; je ontkomt echt niet aan een gezonde dosis "meestal gaat het goed"

Ik heb:
  • 1 fase 8kW L/W warmtepomp met 3kW thermisch element
  • 1 fase 6,8kW L/L warmtepomp (zelfs 20A afgezekerd)
  • 2 fase inductiekookplaat (3 fasen maar gebruikt er maar twee)
  • 1 fase laadpaal (3 fasen laadpaal maar één aangesloten om overbelasting te vermijden)
  • 2x oven, quooker, rest van de woning
Als je ook nog bedenkt dat er regelmatig een air-fryer tegelijk met kookplaat en oven wordt gebruikt zijn er 1001 scenario's waarin overbelasting (theoretisch) voor kan komen. Toch gaat het meestal goed. heb al wel een keer 38A gezien op een fase maar de 25A hoofdzekering heeft het nog gehouden :+

Mijn laadpaal is op dit moment nog niet load-balancing; dat is niet ideaal. Laadpaal is een uitzonderlijke belasting want die trekt écht 16A en urenlang. Meeste andere verbruikers komen nooit aan hun rated belasting en wanneer ze dat wel doen heel kortstondig. Dit jaar komt er nog een warmtepomp voor zwembad, L/L warmtepomp voor overkapping en heater onder overkapping bij; dan ga ik ook een load balancing laadpaal plaatsen want anders gaat het zeker een keer mis.

Gebaseerd op mijn ervaring zou ik me voor jouw situatie geen enkele zorgen maken zo lang een eventuele laadpaal maar load-balancing is.
Volledig ook mijn beeld en ervaring.
Hier ook een full-electric huis met 11 kW Laadpunt, 3-fase/11kW inductiefornuis en alle overige gebruikelijk spullenboel zoals oven, vaatwasser, quooker, wasmachine en droger. En natuurlijk een WP met 3kW backup elelment en 1,5 kW extern element in de boiler.

1 x een hoofdzekering geklapt, dat bleek te komen doordat de loadbalancing van 't laadpunt niet meer functioneerde. Als je hoofdzekeringen automaten zijn kan je ze gewoon weer terugzetten, als 't smeltpatronen zijn is 't wat lastiger. Zeker de smeltpatronen kunnen een aardige overbelasting hebben, bij zo'n 25% overbelasting kan dat zomaar een uur duren. Bij mij ging er eerst al 15 minuten 28A doorheen en daarna nog 15 minuten 35A voordat hij klapte.

Dus zorg eerst voor goede verdeling over je fasen, een loadbalancer op een eventueel laadpunt en mogelijk ook nog iets als energieverdelers tussen b.v. Quooker & vaatwasser en/of Wasmaschine & droger.

Als dit niet voldoende is moet je naar andere structurele oplossingen kijken; dat kan een zwaardere aansluiting zijn (3 x 35A) of een batterijsysteem met power assist. Zo'n systeem kan dan -natuurlijk gelimiteerd door de capaciteit van de batterijen- zorgen dat de belasting die boven je netaansluiting uitgaat wordt opgevangen door het batterijsysteem. Wel zorgen dat je groepenkast (vooral aardlekschakelaars) op de hogere stroom is gedimensioneerd.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:17
Technician- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:27:
Allemaal gelul in de marge.
Wij hebben ook 8-9 kW en koken electrisch op 3 fasen met een 1 fase WP
Al 7 jaar geen enkel probleem.
Totaal vermogen/ max A komt niet eens in de buurt van uitschakelen
Leuk - De homewizard geeft natuurlijk vollop info.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHWkzMYHfiAZDRiUn32P14JLxDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bac6hA9AMujlUO68yficJsKC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Amber 95 vraagt volgens Itho max 15.9A, maar als ik in de specs terugreken met warmtecapaciteit dan is het VVW vermogen max 2.2kW (AW-7/35), en sww max 2,7kW (AW7/55). Dus 11A. Nu alleen bij opstarten op 90Hz.

Bij mij is EV het grootste extra belasting, op alle fasen. Dit is nu geen probleem, maar als de WP straks continu op 90Hz draait, zit hij ook continu op de 27A (EV=16A, 1 fase WP=11A). Dus toch de EV maar op 3x12A gezet. Combi BUH en EV lijkt ook een no-go. Ik heb hem nog niet nodig gehad, maar bij -10 toch extra voorzichtig worden met EV-laden.

Verder valt het (zonder inductieplaten) wel mee. Je ziet pieken van stofzuiger, oven, espressomachine en wasmachine. Maar deze lijken allemaal kortdurend en zullen de smelt-hoofdzekering niet doen klappen.

Als ik naar inductie ga toch eens kijken hoe ik de fasen kan herverdelen, twee fasen op de niet-WP, of 3-fasen. L3 lijkt niets te doen, is wellicht de beste voor de WP.

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 20-12-2025 06:59 ]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:11
Inductie valt reuze mee. Het totale vermogen is groot maar als ik hier terugkijk kost het bereiden van een maaltijd bijna nooit meer dan 1 kwh. Terwijl het apparaat toch ook een aansluitvermogen heeft van 7 kw. Hier met 1 fase 35A een vwl75/6 zonder bu een inductie kookplaat van 7 kw een wp boiler en ook een prive EV dus niet bijzonder veel kms. Gaat al 3 jaar probleemloos. Maar we denken wel na wat we doen. We laden bijvoorbeeld de EV niet tijdens eten koken. Dat is ongeveer de enige restrictie die ík opgelegd heb. Of ze zich er altijd aan houden weet ik niet. Eigenlijk is de EV de enige die langdurig 16A trekt. Ook een conventionele wasdroger hier aanwezig maar die doet er ook geen vele uren over. Ook een vaatwasser gebruikt maar 1 kwh per beurt. Misschien is her beter om eens na te denken hoeveel kwh per uur je gebruikt. Geeft een veel nuttiger beeld. Het voorbeeld van een waterkoker kookt in 10 minuten 1 liter water. Hoeveel liter water denk je te koken bij het bereiden van een maaltijd.

[ Voor 23% gewijzigd door snameroc op 20-12-2025 09:11 ]

snameroc

MotorBeast schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:38:
Dan had ik dus ipv van een 55/6 een 75/6 Vaillant moeten kopen met zo ongeveer 70 a 80% van de tijd een pendelende WP terwijl ik bijna altijd nu gewoon mooie lange runs heb en als het dan een keer -10 (wanneer was dat voor het laatst?) in de nacht is een paar keer de BUH wellicht nodig heb. Ik kies toch echt voor de optie passend minimaal vermogen en eventueel in hele grote nood de BUH erbij. Nu heb ik ook nog L/L en houtkachel maar zonder had ik precies hetzelfde gedaan.
  1. Als iedereen bij -10 gaat vertrouwen op zijn backup-heater (en we steeds meer warmtepompen krijgen) heeft tegen die tijd niemand meer stroom, want dat kunnen onze energiecentrales helemaal niet aan. Dit moet je dus gewoon niet willen.
  2. Het pendelprobleem heb je bij Mitsubishi niet. Bij Mitsubishi Electric hebben de meest gebruikelijke warmtepompen (van 6 - 13 kW) een minimum vermogen van ca 3 kW (bij +12 °C). Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
  3. Als je voldoende VVW hebt, heb je ook geen pendelende WP. Dan draait je WP gewoon maximaal 1 run per dag op een thermisch vermogen van bijvoorbeeld 4 of 5 kW, wat voor de meeste warmtepompen geen enkel probleem is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:50
BarryH schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:18:
[...]

En zo kom je in allerlei woningen 3x35A tegen a eur 1900 vastrecht per jaar.
Want de electricien zei.....
Vervolgens hang je iets aan de P1 poort en je ziet dat er nooit over de 5000watt per fase wordt gegaan.
(Op onze jachthaven ook zo'n verhaal. 200+ 16A groepen op 3x80A (Wat eerst echt niet kon volgens de deskundigen...) en nu blijken we max 3x35A te benutten en dat is dan nog op teruglevering.
Grappig, en ja ik ken ook heel wat praktijkvoorbeelden waar juist het omgekeerde is gebeurt en vergeet niet, de netbeheerder komt zeker niet altijd gratis je hoofdzekering vervangen, kijk zelf maar op hun site wat de kosten hiervan zijn.
En ja, je betaald gewoon een hoop meer voor een grote aansluiting, dus kijk vooral vooraf goed of je deze wel echt nodig hebt en dat begint gewoon bij een juist ontwerp en als je goede historie hebt via een p1 meter kun je dat natuurlijk daarin mee laten wegen. En soms zul je daar niet aan ontkomen, het is ook veel meer een luxeprobleem, heb je die apparaten ook echt allemaal wel nodig of kun je bv via een planning het gebruik daarvan beperken?
Tomexergie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:54:
Het is een fysisch gegeven dat het vermogen van WP's afneemt bij grotere temperatuur verschillen tussen aanvoer en buiten temperatuur. het is een thermodynamica wet. Mijn Elga van 5kW doet nog maar 3 kW bij -5C. Het is niet ander. Er zijn WP' die hun vermogen houden via een interne BUH met COP=1.
Je denkt te ver na. Zoek een WP die past bij je warmtebehoefte van een merk die fatsoenlijke specificaties verspreid en koop die.
Wat ik zou adviseren in jouw geval: De Mitsubishi PUZ-SHWM80YAA (9.7 kW @ A-10W35) of de PUZ-SWM100YAA (11 kW @ A-10W35), beide met een minimum vermogen van ~2.4 kW @ A+7W35 of 3.3 kW @ A+12W25.
Beide werken op 3 fasen en hebben dus een groot vermogensbereik. Veel beter vind je niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 240 241 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)