• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:35
Tomexergie schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de ervaring die je hebt gedeeld. Ik moet het verbuik nog beter verdelen. Alleen mijn kookplaat staat volledig op L1. (De elektricien vond dat het zo moest) Bij gebruik van drie pitten zou hij rond 5000W komen en kan er nog maag weinig bij op die fase. De toekomstige 9 kW WP staat nu nog samen met BuH op L3.Ala de BuH voor legionella even moet bijkomen dan wordt het wel druk op die fase.
Een R290 WP kan 70C leveren, genoeg voor legionella preventie denk ik, dan geen BuH meer nodig. Is daar al ervaring mee?
1) Je kookgroep is onjuist aangesloten; liefst plaats je gewoon een krachtgroep en dan is de faseverdeling zo gepiept. Op 3x25 kan een kookgroep op zich wel, maar dan op een 4 polige aardlekschakelaar verdeeld over 2 van de 3 fasen. Niet op 1 25A hoofdstop. Ja, meestal gaat het goed. Maar het hoort zo niet.
2) R290 warmtepompen kunnen zonder BUH voor SWW toe. Indien ze niet zo krap bemeten zijn dat je 'm amper gedefrost krijgt in ieder geval. De Vaillant gaat tot 75°C in ieder geval, en haalt dat ook bij -10 volgens het boekje.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:33
[...]

Bedankt voor de ervaring die je hebt gedeeld. Ik moet het verbuik nog beter verdelen. Alleen mijn kookplaat staat volledig op L1. (De elektricien vond dat het zo moest) Bij gebruik van drie pitten zou hij rond 5000W komen en kan er nog maag weinig bij op die fase. De toekomstige 9 kW WP staat nu nog samen met BuH op L3.Ala de BuH voor legionella even moet bijkomen dan wordt het wel druk op die fase.
Een R290 WP kan 70C leveren, genoeg voor legionella preventie denk ik, dan geen BuH meer nodig. Is daar al ervaring mee?
Klopt. Indien je een goede SWW boiler (lees: voldoende m2 spiraal) toepast kan je met 70 graden aanvoer de boilertemperatuur wel naar 60 graden krijgen.

Ik denk dat het slim is om het Mitsu Electric LW WP topic door te nemen en eventueel idem voor de Estia.
Dan kan je je goed inlezen in het regelgedrag van de diverse merken/modellen

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 22-12-2025 16:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:45
[...]

De elektricien moet terug naar school. Je moet die kookgroep (laten) vervangen door een 3p+n aardlekautomaat. De bedrading kan hetzelfde blijven (3x blauw op N en de fases op L1 en L2 of 2 en 3 of 1 en 3)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:45
@Steyn_E zonder de 400V eis bestond er in 2024 al wel 1, de 11kW uit de Estia serie van Toshiba. De 400V versie is van iets later. Maar goed, dat is nu niet meer relevant.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:58
mr_evil08 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:43:
[...]
Er moet X warmte aanwezig zijn in de CV water, staat in de handleiding van de fabrikant hoeveel dat moet zijn.
Deze energie mag overal in zitten zoals aanvoer/retour leidingen en afgiftepunten.

Verwar X warmte ofwel CV inhoud niet met massa want die 2 dingen staan los van elkaar, men denkt altijd dat de massa helpt bij vloerverwarming tijdens defrost maar dat is niet zo, doordat er veel leidingwerk in je vloer ligt heb je veel CV inhoud, het is niet de massa.
...
Massa helpt alleen bij het huis langer warmhouden, de warmtepomp zelf heeft er niks aan.
Vloer massa van vloerverwarming helpt wel degelijk bij een defrost, de massa bevat veel energie en het afgekoelde water uit de WP dat de vloer ingaat wordt opgewarmd door de vloer en komt er warmer weer uit als het retour naar de WP gaat, daar heeft de WP heel veel aan, hij hoeft niet zo veel gas te geven om de Ta weer op temperatuur te krijgen.

Als ik naar een defrost meting van 2 jaar geleden kijk zie ik mijn Ta van 30oC naar 18oC zakken, terwijl de Tr slechts van 26.1oC naar 23.9oC zakt.

Het helpt natuurlijk ook als je veel water in je systeem hebt, en meerdere water trajecten met verschillende lengtes, dan mengt retour water van verschillende temperaturen waardoor de temperatuursval ook beperkt blijft. Hetzelfde geld voor een buffer in serie in de retour, ook daar vind menging plaats.
MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:12:
@BarryH Ben hier met radiatoren dan wel blij met mijn seriebuffer in retour. Radiatoren worden dan niet compleet koud bij defrost. Op de Cop zal het geen nadelig effect hebben vermoed ik. Ding is goed geisoleerd dus warmteverlies is ook minimaal en binnen de schil.
Dat de radiatoren niet compleet koud worden heeft niet zo veel met het buffervat in serie te maken, deze staat immers achter je radiatoren, dus het koude water uit de WP gaat eerst door je radiatoren heen.

Bij mijn radiatoren zie ik dat het koude water uit de WP simpelweg niet door de radiator heen stroomt maar direct van de aanvoer naar beneden de retour in gaat, en de radiatoren blijven tijdens een defrost vrolijk grotendeels op temperatuur, alleen de kant van de leidingen en de onderkant koelt een beetje af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgHuTaYOlAX9FwgU9j83YyyXdCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/evzxbBVCGXSN7zirlfJQ3LJz.gif?f=user_large
Steyn_E schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:43:
[...]
En nogmaals, pure COP winst zoeken ten koste van overshoots in de kamertemperatuur (die krijg je met zo'n joekel van een WP sowieso) is een keuze.
Sowieso betekend in elk geval, het is niet zo dat een WP met veel vermogen altijd overshoots geeft, er zijn huizen waar dit niet het geval is.

Ik heb zelfs een 125/5 staan en geen last van overshoots, als je veel thermische massa hebt, dan is veel vermogen geen probleem, mijn huis warmt 0.1oC op als ik 5.5-6 kWh meer warmte in het huis stop dan dat het verliest over een periode, dus ook als het buiten +12oC is en het minimum vermogen veel meer dan mijn warmte verlies is, kan de WP rustig een paar uur draaien en uitgaan op een binnen temperatuur die 0.125oC hoger is dan ingesteld om vervolgens uren uit te blijven en pas weer aan te gaan als het 0.1875oC onder de ingestelde kamer temperatuur is gezakt.

Wij ervaren die 0.3125oC hysteresche die bij Vaillant niet instelbaar is niet als een probleem, als dat wel zo zou zijn geweest zou ik de WP eerder laten aanspringen door automatisch tijdelijk even de gewenste kamer temperatuur aan te passen om het starten te forceren bij een kleinere afkoeling.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Pagina: 1 ... 241 242 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)