mr_evil08 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:43:
[...]
Er moet X warmte aanwezig zijn in de CV water, staat in de handleiding van de fabrikant hoeveel dat moet zijn.
Deze energie mag overal in zitten zoals aanvoer/retour leidingen en afgiftepunten.
Verwar X warmte ofwel CV inhoud niet met massa want die 2 dingen staan los van elkaar, men denkt altijd dat de massa helpt bij vloerverwarming tijdens defrost maar dat is niet zo, doordat er veel leidingwerk in je vloer ligt heb je veel CV inhoud, het is niet de massa.
...
Massa helpt alleen bij het huis langer warmhouden, de warmtepomp zelf heeft er niks aan.
Vloer massa van vloerverwarming helpt wel degelijk bij een defrost, de massa bevat veel energie en het afgekoelde water uit de WP dat de vloer ingaat wordt opgewarmd door de vloer en komt er warmer weer uit als het retour naar de WP gaat, daar heeft de WP heel veel aan, hij hoeft niet zo veel gas te geven om de T
a weer op temperatuur te krijgen.
Als ik naar een defrost meting van 2 jaar geleden kijk zie ik mijn T
a van 30
oC naar 18
oC zakken, terwijl de T
r slechts van 26.1
oC naar 23.9
oC zakt.
Het helpt natuurlijk ook als je veel water in je systeem hebt, en meerdere water trajecten met verschillende lengtes, dan mengt retour water van verschillende temperaturen waardoor de temperatuursval ook beperkt blijft. Hetzelfde geld voor een buffer in serie in de retour, ook daar vind menging plaats.
MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:12:
@
BarryH Ben hier met radiatoren dan wel blij met mijn seriebuffer in retour. Radiatoren worden dan niet compleet koud bij defrost. Op de Cop zal het geen nadelig effect hebben vermoed ik. Ding is goed geisoleerd dus warmteverlies is ook minimaal en binnen de schil.
Dat de radiatoren niet compleet koud worden heeft niet zo veel met het buffervat in serie te maken, deze staat immers achter je radiatoren, dus het koude water uit de WP gaat eerst door je radiatoren heen.
Bij mijn radiatoren zie ik dat het koude water uit de WP simpelweg niet door de radiator heen stroomt maar direct van de aanvoer naar beneden de retour in gaat, en de radiatoren blijven tijdens een defrost vrolijk grotendeels op temperatuur, alleen de kant van de leidingen en de onderkant koelt een beetje af:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/evzxbBVCGXSN7zirlfJQ3LJz.gif?f=user_large)
Sowieso betekend in elk geval, het is niet zo dat een WP met veel vermogen altijd overshoots geeft, er zijn huizen waar dit niet het geval is.
Ik heb zelfs een 125/5 staan en geen last van overshoots, als je veel thermische massa hebt, dan is veel vermogen geen probleem, mijn huis warmt 0.1
oC op als ik 5.5-6 kWh meer warmte in het huis stop dan dat het verliest over een periode, dus ook als het buiten +12
oC is en het minimum vermogen veel meer dan mijn warmte verlies is, kan de WP rustig een paar uur draaien en uitgaan op een binnen temperatuur die 0.125
oC hoger is dan ingesteld om vervolgens uren uit te blijven en pas weer aan te gaan als het 0.1875
oC onder de ingestelde kamer temperatuur is gezakt.
Wij ervaren die 0.3125
oC hysteresche die bij Vaillant niet instelbaar is niet als een probleem, als dat wel zo zou zijn geweest zou ik de WP eerder laten aanspringen door automatisch tijdelijk even de gewenste kamer temperatuur aan te passen om het starten te forceren bij een kleinere afkoeling.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR