• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-01 16:22
Tomexergie schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de ervaring die je hebt gedeeld. Ik moet het verbuik nog beter verdelen. Alleen mijn kookplaat staat volledig op L1. (De elektricien vond dat het zo moest) Bij gebruik van drie pitten zou hij rond 5000W komen en kan er nog maag weinig bij op die fase. De toekomstige 9 kW WP staat nu nog samen met BuH op L3.Ala de BuH voor legionella even moet bijkomen dan wordt het wel druk op die fase.
Een R290 WP kan 70C leveren, genoeg voor legionella preventie denk ik, dan geen BuH meer nodig. Is daar al ervaring mee?
1) Je kookgroep is onjuist aangesloten; liefst plaats je gewoon een krachtgroep en dan is de faseverdeling zo gepiept. Op 3x25 kan een kookgroep op zich wel, maar dan op een 4 polige aardlekschakelaar verdeeld over 2 van de 3 fasen. Niet op 1 25A hoofdstop. Ja, meestal gaat het goed. Maar het hoort zo niet.
2) R290 warmtepompen kunnen zonder BUH voor SWW toe. Indien ze niet zo krap bemeten zijn dat je 'm amper gedefrost krijgt in ieder geval. De Vaillant gaat tot 75°C in ieder geval, en haalt dat ook bij -10 volgens het boekje.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:08
[...]

Bedankt voor de ervaring die je hebt gedeeld. Ik moet het verbuik nog beter verdelen. Alleen mijn kookplaat staat volledig op L1. (De elektricien vond dat het zo moest) Bij gebruik van drie pitten zou hij rond 5000W komen en kan er nog maag weinig bij op die fase. De toekomstige 9 kW WP staat nu nog samen met BuH op L3.Ala de BuH voor legionella even moet bijkomen dan wordt het wel druk op die fase.
Een R290 WP kan 70C leveren, genoeg voor legionella preventie denk ik, dan geen BuH meer nodig. Is daar al ervaring mee?
Klopt. Indien je een goede SWW boiler (lees: voldoende m2 spiraal) toepast kan je met 70 graden aanvoer de boilertemperatuur wel naar 60 graden krijgen.

Ik denk dat het slim is om het Mitsu Electric LW WP topic door te nemen en eventueel idem voor de Estia.
Dan kan je je goed inlezen in het regelgedrag van de diverse merken/modellen

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 22-12-2025 16:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:10
[...]

De elektricien moet terug naar school. Je moet die kookgroep (laten) vervangen door een 3p+n aardlekautomaat. De bedrading kan hetzelfde blijven (2x blauw op N en de fases op L1 en L2 of 2 en 3 of 1 en 3)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
@Steyn_E zonder de 400V eis bestond er in 2024 al wel 1, de 11kW uit de Estia serie van Toshiba. De 400V versie is van iets later. Maar goed, dat is nu niet meer relevant.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-01 21:08
mr_evil08 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:43:
[...]
Er moet X warmte aanwezig zijn in de CV water, staat in de handleiding van de fabrikant hoeveel dat moet zijn.
Deze energie mag overal in zitten zoals aanvoer/retour leidingen en afgiftepunten.

Verwar X warmte ofwel CV inhoud niet met massa want die 2 dingen staan los van elkaar, men denkt altijd dat de massa helpt bij vloerverwarming tijdens defrost maar dat is niet zo, doordat er veel leidingwerk in je vloer ligt heb je veel CV inhoud, het is niet de massa.
...
Massa helpt alleen bij het huis langer warmhouden, de warmtepomp zelf heeft er niks aan.
Vloer massa van vloerverwarming helpt wel degelijk bij een defrost, de massa bevat veel energie en het afgekoelde water uit de WP dat de vloer ingaat wordt opgewarmd door de vloer en komt er warmer weer uit als het retour naar de WP gaat, daar heeft de WP heel veel aan, hij hoeft niet zo veel gas te geven om de Ta weer op temperatuur te krijgen.

Als ik naar een defrost meting van 2 jaar geleden kijk zie ik mijn Ta van 30oC naar 18oC zakken, terwijl de Tr slechts van 26.1oC naar 23.9oC zakt.

Het helpt natuurlijk ook als je veel water in je systeem hebt, en meerdere water trajecten met verschillende lengtes, dan mengt retour water van verschillende temperaturen waardoor de temperatuursval ook beperkt blijft. Hetzelfde geld voor een buffer in serie in de retour, ook daar vind menging plaats.
MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:12:
@BarryH Ben hier met radiatoren dan wel blij met mijn seriebuffer in retour. Radiatoren worden dan niet compleet koud bij defrost. Op de Cop zal het geen nadelig effect hebben vermoed ik. Ding is goed geisoleerd dus warmteverlies is ook minimaal en binnen de schil.
Dat de radiatoren niet compleet koud worden heeft niet zo veel met het buffervat in serie te maken, deze staat immers achter je radiatoren, dus het koude water uit de WP gaat eerst door je radiatoren heen.

Bij mijn radiatoren zie ik dat het koude water uit de WP simpelweg niet door de radiator heen stroomt maar direct van de aanvoer naar beneden de retour in gaat, en de radiatoren blijven tijdens een defrost vrolijk grotendeels op temperatuur, alleen de kant van de leidingen en de onderkant koelt een beetje af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgHuTaYOlAX9FwgU9j83YyyXdCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/evzxbBVCGXSN7zirlfJQ3LJz.gif?f=user_large
Steyn_E schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:43:
[...]
En nogmaals, pure COP winst zoeken ten koste van overshoots in de kamertemperatuur (die krijg je met zo'n joekel van een WP sowieso) is een keuze.
Sowieso betekend in elk geval, het is niet zo dat een WP met veel vermogen altijd overshoots geeft, er zijn huizen waar dit niet het geval is.

Ik heb zelfs een 125/5 staan en geen last van overshoots, als je veel thermische massa hebt, dan is veel vermogen geen probleem, mijn huis warmt 0.1oC op als ik 5.5-6 kWh meer warmte in het huis stop dan dat het verliest over een periode, dus ook als het buiten +12oC is en het minimum vermogen veel meer dan mijn warmte verlies is, kan de WP rustig een paar uur draaien en uitgaan op een binnen temperatuur die 0.125oC hoger is dan ingesteld om vervolgens uren uit te blijven en pas weer aan te gaan als het 0.1875oC onder de ingestelde kamer temperatuur is gezakt.

Wij ervaren die 0.3125oC hysteresche die bij Vaillant niet instelbaar is niet als een probleem, als dat wel zo zou zijn geweest zou ik de WP eerder laten aanspringen door automatisch tijdelijk even de gewenste kamer temperatuur aan te passen om het starten te forceren bij een kleinere afkoeling.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-01 13:36
Blihi schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:41:
[...]

De elektricien moet terug naar school. Je moet die kookgroep (laten) vervangen door een 3p+n aardlekautomaat. De bedrading kan hetzelfde blijven (3x blauw op N en de fases op L1 en L2 of 2 en 3 of 1 en 3)
Ik heb de kookplaat op 2 fasen laten zetten met een gemeenschappelijke N. Alles deed het in eerste instantie. Toch maar even uitpoberen met 4 pitten en de beide ALS'en van de 2 fasen gingen plat.

In de instructie van IKEA Vilsta staat wel degelijk dat het twee gescheiden N moeten zijn, dus
L1,L2,N1,N2 aansluiten.
Ik hoor op dit forum verschillende visies. Ik ga dus de N's toch maar apart aansluiten volgens de instructie van IKEA, of heb ik het mis?

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-01 08:59
Als je de kookplaat werkelijk op 3 fase (of 2 fase voor de kleinere uitvoeringen) aansluit heb je maar 1 nuldraad nodig.

Wat ik vaak om mij heen hoor is dat menen fases en groepen verwarren. Als je hem op een kookgroep (dat zijn dus twee gekoppelde groepen op 1 fase) zet, dan moet je absoluut twee nuldraden gebruiken! Als je hem op 4P 3 fase aardlekautomaat zet dan volstaat dus een enkele nuldraad. De stromen in de fases heffen elkaar gedeeltelijk op (120 graden faseverschil) waardoor er nooit meer dan de maximale stroom van een enkele fase door de nuldraad kan stromen.

Een aardlekschakelaar zou sowieso niet uit moeten schakelen door een kookplaat, tenzij je hem verkeerd aansluit of hij defect is.

[ Voor 13% gewijzigd door master1104 op 22-12-2025 19:23 ]

• master1104
Blihi schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:41:
[...]

De elektricien moet terug naar school. Je moet die kookgroep (laten) vervangen door een 3p+n aardlekautomaat. De bedrading kan hetzelfde blijven (3x blauw op N en de fases op L1 en L2 of 2 en 3 of 1 en 3)
Waar haal je drie keer blauw vandaan bij een kookplaat?

• Tomexergie
master1104 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:22:
Als je de kookplaat werkelijk op 3 fase (of 2 fase voor de kleinere uitvoeringen) aansluit heb je maar 1 nuldraad nodig.

Wat ik vaak om mij heen hoor is dat menen fases en groepen verwarren. Als je hem op een kookgroep (dat zijn dus twee gekoppelde groepen op 1 fase) zet, dan moet je absoluut twee nuldraden gebruiken! Als je hem op 4P 3 fase aardlekautomaat zet dan volstaat dus een enkele nuldraad. De stromen in de fases heffen elkaar gedeeltelijk op (120 graden faseverschil) waardoor er nooit meer dan de maximale stroom van een enkele fase door de nuldraad kan stromen.

Een aardlekschakelaar zou sowieso niet uit moeten schakelen door een kookplaat, tenzij je hem verkeerd aansluit of hij defect is.
Een de instructie van IKEA dan, is die fout? Ik weet ook wel het verschil tussen een fase en groep

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:56
Tomexergie schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:52:
[...]

Een de instructie van IKEA dan, is die fout? Ik weet ook wel het verschil tussen een fase en groep
Als je hem op 3 (2) fasen wil aansluiten dan moet je een krachtgroep gebruiken. Je kan die gecombineerde nul niet op 2 ALS'en apart aansluiten. Daar loopt de opgetelde stroom van de 2 fasen door maar die stroom komt niet met dezelfde verdeling weer terug, dus dan krijg je een verschil en klapt de ALS

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Tomexergie
Ik heb alles terug laten zetten op 1 fase L1. Het werkt in ieder geval en elektricien beweert dat af en toe boven 25A geen probleem geeft. Hij bood aan om inderdaad een krachtgroep te maken voor een 2 fase aansluiting. Er is ruimte in de kast. Mijn vrouw moet morgen een indische maaltijd koken voor 12 eters. Dus laat ik het maar even zo. Misschien heeft het ontlasten van L2,L3 voordelen voor de WP en BuH.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:37
@Tomexergie Even los van de kracht- of kookgroep discussie, want dat kan hier.
Mijn ervaring is dat de BuH en koken zelden tegelijk gaan. Zeker als je de legionella run kunt plannen.De mijne is overigens ook maar 2kW, dus daar kun je ook geen potten mee breken, maar dat zorgt er tegelijk ook voor dat hij eigenlijk altijd wel aan kan naast een andere verbruiker zonder dat de hoofdzekering teveel belast wordt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Blihi
Tomexergie schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:10:
[...]

Ik heb de kookplaat op 2 fasen laten zetten met een gemeenschappelijke N. Alles deed het in eerste instantie. Toch maar even uitpoberen met 4 pitten en de beide ALS'en van de 2 fasen gingen plat.

In de instructie van IKEA Vilsta staat wel degelijk dat het twee gescheiden N moeten zijn, dus
L1,L2,N1,N2 aansluiten.
Ik hoor op dit forum verschillende visies. Ik ga dus de N's toch maar apart aansluiten volgens de instructie van IKEA, of heb ik het mis?
Je mag nooit achter 2 aardlekschakelaars aansluiten! Dus een krachtaardlekautomaat 3P+N en daarachter kun je de bedrading hetzelfde houden.

Twee fasen verdelen over twee aardlekschakelaars is verboden en fout!

Hier is een apart topic over: Het grote kookplaat aansluiten topic

De IKEA Vilsta is een geval wat ook in andere landen verkocht wordt, waar een veel hogere huis-zekering normaal is. Die kan dus zelfs op 1x32A. Van binnen zijn dit twee volkomen gescheiden units die beide op 16A gezekerd moeten worden. Die kunnen dus op een kookgroep 2x16A in een 1-fase installatie, waarbij je de nul en fase draden volstrekt gescheiden moet houden, dus niet doorverbinden of verwisselen, of een krachtgroep met eigen aardlek in een 3-fase installatie. In dat laatste geval heb je maar 1 nul nodig, maar het kan geen kwaad om er twee te gebruiken. Je kunt ook een kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar gebruiken (in ABB kasten vind je die). In dat geval moeten de nullen wel doorverbonden worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Blihi op 23-12-2025 08:02 ]

• Blihi
Tomexergie schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:03:
Ik heb alles terug laten zetten op 1 fase L1. Het werkt in ieder geval en elektricien beweert dat af en toe boven 25A geen probleem geeft. Hij bood aan om inderdaad een krachtgroep te maken voor een 2 fase aansluiting. Er is ruimte in de kast. Mijn vrouw moet morgen een indische maaltijd koken voor 12 eters. Dus laat ik het maar even zo. Misschien heeft het ontlasten van L2,L3 voordelen voor de WP en BuH.
We hadden al vastgesteld dat de elektricien terug naar school moest. De opmerking: "af en toe boven de 25A kan geen kwaad" is echt zorgelijk. Ik zou een nieuwe elektricien zoeken, eentje die wel gewoon snapt wat hij aan het doen is.

Wij hadden er hier ook zo eentje tijdens de nieuwbouw. Daar heb ik met de uitvoerder ernaast al ruzie mee staan maken en toen de woning uiteindelijk opgeleverd werd, bleken groepen onderling doorverbonden te zijn achter de wandcontactdozen. De beste man had werkelijk geen idee wat hij aan het doen was geweest.

• Blihi
master1104 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:25:
[...]

Waar haal je drie keer blauw vandaan bij een kookplaat?
Edit: Typefout. Dikke vingers. Aangepast. Moest uiteraard 2x blauw zijn.

Bij bestaande installaties is het probleem vaak dat je niet achter de kookplaat kunt om de Perilex aan te passen. Dat hoeft dus ook niet, je kunt de 2x blauw dan samen pakken. Beter is het om de Perilex en de bedrading in de kookplaat aan te passen, maar vaak moet je daar dan een bruggetje plaatsen en dat bruggetje hebben mensen dan weer weggegooid bij de oorspronkelijke installatie.

• Blihi
Blackraven schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:43:
@Tomexergie Even los van de kracht- of kookgroep discussie, want dat kan hier.
Mijn ervaring is dat de BuH en koken zelden tegelijk gaan. Zeker als je de legionella run kunt plannen.De mijne is overigens ook maar 2kW, dus daar kun je ook geen potten mee breken, maar dat zorgt er tegelijk ook voor dat hij eigenlijk altijd wel aan kan naast een andere verbruiker zonder dat de hoofdzekering teveel belast wordt.
Precies, maar je moet wel naar de instellingen kijken. De standaardinstellingen van menig warmtepomp zijn zodanig dat de backup-heaters veel te snel mee gaan doen. Ik moest echt wel even in de afstelling duiken om de parameters zodanig te zetten dat de backup alleen in uiterste gevallen mee gaat doen.

De legionella-run moet je inderdaad plannen op een moment van de dag dat je weet dat het gemakkelijk kan. Bijvoorbeeld tijdens een werkdag als er niemand thuis is en de zon hoog aan de hemel staat, dus je ook van je PV panelen nog wat extra voeding krijgt.

• Tomexergie
Blihi schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:49:
[...]

Je mag nooit achter 2 aardlekschakelaars aansluiten! Dus een krachtaardlekautomaat 3P+N en daarachter kun je de bedrading hetzelfde houden.

Twee fasen verdelen over twee aardlekschakelaars is verboden en fout!

Hier is een apart topic over: Het grote kookplaat aansluiten topic

De IKEA Vilsta is een geval wat ook in andere landen verkocht wordt, waar een veel hogere huis-zekering normaal is. Die kan dus zelfs op 1x32A. Van binnen zijn dit twee volkomen gescheiden units die beide op 16A gezekerd moeten worden. Die kunnen dus op een kookgroep 2x16A in een 1-fase installatie, waarbij je de nul en fase draden volstrekt gescheiden moet houden, dus niet doorverbinden of verwisselen, of een krachtgroep met eigen aardlek in een 3-fase installatie. In dat laatste geval heb je maar 1 nul nodig, maar het kan geen kwaad om er twee te gebruiken. Je kunt ook een kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar gebruiken (in ABB kasten vind je die). In dat geval moeten de nullen wel doorverbonden worden.
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik denk dat het een tweetraps raket wordt. Eerst een hybride aangesloten 9kW R290 WP om de Elga te vervangen. In de leidingen voorzieningen treffen om gemakkelijk boiler en BuH te monteren. Uitproberen of de WP zonder BuH en HR bij lage temperaturen het kan redden.
Daarna de volledige overstap naar full-E. Regeltechnisch moet het wel een goede hybride zijn die later kan worden aangepast. Ik heb nog geen keuze gemaakt over het merk want er zijn gelukkig meer R290 alternatieven.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PentaClover schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:58:
[...]

Bij mijn radiatoren zie ik dat het koude water uit de WP simpelweg niet door de radiator heen stroomt maar direct van de aanvoer naar beneden de retour in gaat, en de radiatoren blijven tijdens een defrost vrolijk grotendeels op temperatuur, alleen de kant van de leidingen en de onderkant koelt een beetje af:
[Afbeelding]
Daar staat dan wel tegenover dat warm water ook niet makkelijk het andere einde van de radiator bereikt, dus bij normaal stoken is de retour hoger dan wat mogelijk is.
Ik merk bij mijn radiatoren ook dat de uiterste onderhoek duidelijk kouder is dan de retourleiding en ik heb al vaker zitten overwegen om de retour aan de andere kant aan te sluiten zodat de flow van de ene bovenhoek naar de andere onderhoek gaat.

Heeft daar wel eens iemand aan gemeten? Lijkt me dat je dan makkelijk 1 of 2 graden extra temperatuurverschil krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Bij ons thuis draait inmiddels een LG Therma V naar tevredenheid. Hij staat nu in een nisje tegen het huis aan en ik wil nog iets extra's doen aan geluidsisolatie. Ik wil een houten frame bouwen voor de WP (op voldoende afstand) en daar dan isolatiemateriaal op vastmaken zodat er een soort 'geluidswal' ontstaat. Welk budgetproof isolatiemiddel kan ik hier het beste voor gebruiken? Hebben jullie hier ervaring mee?

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-01 21:24
Ik weet niet of een discussie over hoofdaansluiting nou echt een warmtepomp topic thuis hoort. En wat ik lees vind ik wel een beetje zorgelijk. Lees de datasheet van de schakelautomaat! Daarin is een grafiek met overstroom en tijd. deze grafiek geeft aan wanneer de zekering uitschakelt bij welke overstroom. En ook hier wordt de soep niet zo heet gegeten.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:05
Tomexergie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:50:
[...]

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik denk dat het een tweetraps raket wordt. Eerst een hybride aangesloten 9kW R290 WP om de Elga te vervangen. In de leidingen voorzieningen treffen om gemakkelijk boiler en BuH te monteren. Uitproberen of de WP zonder BuH en HR bij lage temperaturen het kan redden.
Daarna de volledige overstap naar full-E. Regeltechnisch moet het wel een goede hybride zijn die later kan worden aangepast. Ik heb nog geen keuze gemaakt over het merk want er zijn gelukkig meer R290 alternatieven.
Neem in je overweging vooral ook de nieuwe Midea R290 Nature mee. Zeeg goede specificaties, fluisterstil en dat voor een redelijke prijs:
https://www.midea.com/con...rmal-Nature-Heat-Pump.pdf

Een bevriende installateur heeft vorige week zijn eerste geïnstalleerd en je hoort 'm echt niet.

Je kunt de bijgeleverde controller gebruiken, maar het protocol is gewoon vrijgegeven, dus je kunt ook andere controllers aansluiten (o.a. Plum of Homely).

[ Voor 12% gewijzigd door CharmingDemon op 23-12-2025 11:26 ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
Is de Sound power level de echt maximale waarde van die Midea, @CharmingDemon ?
Lees de enige waarde die relevant is, want die moet in WPAC gebruikt worden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Blihi
omweersbui schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:30:
Ik weet niet of een discussie over hoofdaansluiting nou echt een warmtepomp topic thuis hoort. En wat ik lees vind ik wel een beetje zorgelijk. Lees de datasheet van de schakelautomaat! Daarin is een grafiek met overstroom en tijd. deze grafiek geeft aan wanneer de zekering uitschakelt bij welke overstroom. En ook hier wordt de soep niet zo heet gegeten.
Op zich wel, want het is wel iets om rekening me te houden. Bij een 3 fase hoofdaansluiting is het gewoon verstandig om een 3 fase warmtepomp te kiezen. Zeker de wat grotere jongens op 1 fase kunnen gewoon tot onverwachte problemen leiden.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Blihi schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:12:
[...]

Op zich wel, want het is wel iets om rekening me te houden. Bij een 3 fase hoofdaansluiting is het gewoon verstandig om een 3 fase warmtepomp te kiezen. Zeker de wat grotere jongens op 1 fase kunnen gewoon tot onverwachte problemen leiden.
Hier een 12 kW warmtepomp Amber op 1 fase max 16 Ah + 3 kW BUH, gasloos en EV met load balancing. Nooit een probleem geweest. 3 fase betekent hoger minimum vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-12-2025 13:16 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:01
En zo zijn er altijd uitzonderingen. Belangrijker is dat je weet wat je doet. Dan weet je namelijk ook wat in specifieke situaties wel en niet kan. Stelligheid vooraf is een risico.

• Blihi
Eens met @Carboy54 en @Gramser , het kan allemaal prima. Het is alleen wel iets om goed over na te denken en helaas lijkt het erop dat dat in de praktijk niet altijd gebeurt.

• CharmingDemon
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:56:
Is de Sound power level de echt maximale waarde van die Midea, @CharmingDemon ?
Lees de enige waarde die relevant is, want die moet in WPAC gebruikt worden?
Er staat ERP Sound Power, dus dat is volgens mij volgens de norm bij A7/W35. Het maximale geluidsvermogen (van de 8kW) is 57dB.

De betreffende installateur installeert o.a. WOLF CHA's die bekend staan omdat ze zo stil zijn, maar deze Midea's zijn nog stiller. Zelf heb ik trouwens een Midea R290 Thermal Arctic 8, waarbij ik als ik thuiskom vaak even naar de fan kijk om te zien of hij aan staat (en we wonen in een rustig buitengebied). De Nature is hier een doorontwikkeling van (2e generatie R290 van Midea) met betere SCOP's en geluidsspecificaties.

[ Voor 0% gewijzigd door CharmingDemon op 23-12-2025 14:05 . Reden: typo ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Ronald
CharmingDemon schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:05:
[...]

Er staat ERP Sound Power, dus dat is volgens mij volgens de norm bij A7/W35. Het maximale geluidsvermogen (van de 8kW) is 57dB.

De betreffende installateur installeert o.a. WOLF CHA's die bekend staan omdat ze zo stil zijn, maar deze Midea's zijn nog stiller. Zelf heb ik trouwens een Midea R290 Thermal Arctic 8, waarbij ik als ik thuiskom vaak even naar de fan kijk om te zien of hij aan staat (en we wonen in een rustig buitengebied). De Nature is hier een doorontwikkeling van (2e generatie R290 van Midea) met betere SCOP's en geluidsspecificaties.
57dB is netjes, maar niet eens uitzonderlijk. Arotherm plus 75/6 zit daar ook op en een 55/6 houdt het op 55.

Met het inmiddels bijna permanente kwakkelweer op gemiddeld 6 graden loopt elke enigszins correcte machine rond hun minimum vermogen, en als je dat hoort dan gaat er echt iets mis.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CharmingDemon
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:08:
[...]

57dB is netjes, maar niet eens uitzonderlijk. Arotherm plus 75/6 zit daar ook op en een 55/6 houdt het op 55.

Met het inmiddels bijna permanente kwakkelweer op gemiddeld 6 graden loopt elke enigszins correcte machine rond hun minimum vermogen, en als je dat hoort dan gaat er echt iets mis.
Heb de Vaillant even opgezocht; specs zien er goed uit. En ook lekker stil. Kan alleen de SCOP niet vinden (vreemd dat sommige fabrikanten dat zo wegstoppen). Maar als die ook rond de 5.35 bij W35 en boven de 4 bij W55 zitten, dan heeft @Tomexergie nog een mooie warmtepomp om in zijn overweging mee te nemen :)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:02
CharmingDemon schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:30:
[...]

Heb de Vaillant even opgezocht; specs zien er goed uit. En ook lekker stil. Kan alleen de SCOP niet vinden (vreemd dat sommige fabrikanten dat zo wegstoppen). Maar als die ook rond de 5.35 bij W35 en boven de 4 bij W55 zitten, dan heeft @Tomexergie nog een mooie warmtepomp om in zijn overweging mee te nemen :)
Staat hier nu SWW te maken en dus te stampen. Staat op mijn plat dak bij voordeur. Ik hoor hem niet. Kom net teug met de hond. Tis kooooud! >:)

• CharmingDemon
MotorBeast schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:40:
[...]

Staat hier nu SWW te maken en dus te stampen. Staat op mijn plat dak bij voordeur. Ik hoor hem niet. Kom net teug met de hond. Tis kooooud! >:)
Dan is of je hond heel luidruchtig of je warmtepomp heel stil ;)

• MotorBeast
CharmingDemon schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:44:
[...]

Dan is of je hond heel luidruchtig of je warmtepomp heel stil ;)
Beide zijn netjes opgevoed en stil. :+

• Ronald
[...]

Als ze allemaal de benodigde data makkelijk inzichtelijk maken, dan blijven er weinig verkoopbare machines over… er zijn er maar een paar die er positief uit springen.

Carboy54 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:15:
Hier een 12 kW warmtepomp Amber op 1 fase max 16 Ah + 3 kW BUH, gasloos en EV met load balancing. Nooit een probleem geweest. 3 fase betekent hoger minimum vermogen.
Die Amber wordt door de leugenaars van Itho inderdaad verkocht als 12 kW, maar kan dat alleen leveren bij +7, als niemand het maximale vermogen nodig heeft. Bij zware vorst, als je het vermogen wél nodig hebt, is daar nog maar zo'n 7 kW van over. Daarom mag je deze geen 12 kW noemen, want daarmee zet je potentiële kopers op het verkeerde been.

Over drie fasen etc:
Als je bij zware vorst een SWW-run wil doen moet je rekening houden met cop van minder dan 2.
Dan neemt een echte 12 kW WP, (zoals bijvoorbeeld Panasonic en Mitsubishi die maken) ca 6 kW op uit het net. Dat wil je echt niet op 1 fase, vandaar dat echte 12 kW warmtepompen, zoals die in NL worden verkocht, op 3 fasen draaien.

[ Voor 42% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2025 14:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:02:
[...]

Die Amber wordt door de leugenaars van Itho inderdaad verkocht als 12 kW, maar kan dat alleen leveren bij +7, als niemand het maximale vermogen nodig heeft. Bij zware vorst, als je het vermogen wél nodig hebt, is daar nog maar zo'n 7 kW van over. Daarom mag je deze geen 12 kW noemen, want daarmee zet potentiële kopers op het verkeerde been.
Als je bij zware vorst een SWW-run wil doen moet je rekening houden met cop van minder dan 2.
Dan neemt een echte 12 kW wp, (zoals bijvoorbeeld Panasonic en Mitsubishi die maken) ca 6 kW op uit het net. Dat wil je echt niet op 1 fase, vandaar dat echte 12 kW warmtepompen, zoals die in NL worden verkocht, op 3 fasen draaien.
Ah weer extra aandelen Mitsubishi gekocht @Andrehj ? Iedereen hier zo langzamerhand weet wel hoe het zit met R290. Er zijn wel heel veel leugenaars hier zoals jij dat noemt aanwezig. Ook Panasonic levert in bij -10 en heel veel andere A merken zonder extra dure additionele techniek. Met uitzondering van de T Caps. Dus stop eens met iedere keer repeteren en vervang jouw vervuilende R410 eens voor een schone R290 machine dan ga je ook nog andere voordelen ervaren. Overigens is Itho heel transparant op de website over vermogens dus om dat leugenaar te noemen zegt meer over jou dan over Itho.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 23-12-2025 18:37 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:44
Carboy54 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:36:
[...]

Ah weer extra aandelen Mitsubishi gekocht @Andrehj ? Iedereen hier zo langzamerhand weet wel hoe het zit met R290. Er zijn wel heel veel leugenaars hier zoals jij dat noemt aanwezig. Ook Panasonic levert in bij -10 en heel veel andere A merken zonder extra dure additionele techniek. Met uitzondering van de T Caps. Dus stop eens met iedere keer repeteren en vervang jouw vervuilende R410 eens voor een schone R290 machine dan ga je ook nog andere voordelen ervaren. Overigens is Itho heel transparant op de website over vermogens dus om dat leugenaar te noemen zegt meer over jou dan over Itho.
Volgens mij heb je niet goed gelezen. Het gaat er niet om dat een warmtepomp minder vermogen levert bij een lagere buitentemperatuur, dat doen ze inderdaad allemaal. Het gaat erom dat je heel groot een vermogen verkondigt wat hij alleen haalt bij een temperatuur die er niet toe doet. Je wilt weten wat de warmtepomp bij -7 of -10 kan. Dus dát mag/moet je als marketeer groot op de verpakking zetten.

En volgens mij is het vervangen van een warmtepomp altijd vervuilender dan hem gewoon nog jaren door te laten draaien. Het is niet alsof die R410 continu de atmosfeer in loopt...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:11
Carboy54 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:36:
[...]

Laten we elkaar niet afkraken of merken bejubelen. Alleen platte data analyseren is beter.
Ik vind dat men de type aanduiding iig moet gelijkstellen aan het vermogen bij -7C
Dat doen de Mitsubishi PUZ-WZ60 VAA machines, de R290 variant, ook wel goed.
Nominaal 5kw bij +7C/35
Bij -10C/35 6,2kW maar liefst.
En dat doen de M versies van Panasonic ook netjes.
Het is een kwestie van keuze van benaming, niet iets perse van invloed op het type koudemiddel

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:42:
[...]

Laten we elkaar niet afkraken of merken bejubelen. Alleen platte data analyseren is beter.
Ik vind dat men de type aanduiding iig moet gelijkstellen aan het vermogen bij -7C
Dat doen de Mitsubishi PUZ-WZ60 VAA machines, de R290 variant, ook wel goed.
Nominaal 5kw bij +7C/35
Bij -10C/35 6,2kW maar liefst.
En dat doen de M versies van Panasonic ook netjes.
Het is een kwestie van keuze van benaming, niet iets perse van invloed op het type koudemiddel
Helemaal met je eens en de rest had je al gezegd

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2025 18:58 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
nu we weer duidelijk hebben dat bij elk warmtepompvermogen een sterretje * hoort kunnen we weer verder op de inhoud.
Dankuwel.

* afhankelijk van de testomstandigheden, niet het koudemiddel

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MotorBeast
verder op de man

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2025 18:59 ]

Belecthor schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:08:
Hoe is de COP bij 45/50 graden icm radiatoren? Ik lees veel wisselende reacties. Sommige stellen >4, maar ik lees ook minder dan 3.
Als je daadwerkelijk een Ta van 50 graden nodig hebt dan wordt het niet beter dan 3. Zie de data van mijn Mitsubishi hieronder, bij 7 graden buiten (wat zo'n beetje de gewogen gemiddelde temperatuur tijdens het stookseizoen is) zit die op 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OLKCqMYOTdgRpw_jUv8V7YpgVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large

De vraag is echter of je echt die Ta 50 nodig hebt. Daarvoor zul je moeten meten en/of rekenen. Vaak blijkt dat vooral bij oudere, goed nageisoleerde woningen met overmaatse radiatoren de temperatuur in de praktijk veel lager kan.
Pim57 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:36:
Mijn huis bj1984 109 m2 800m3 gas met alleen radiatoren draait al 3 jaar prima op full electric warmtepomp (4kW).
De truc is om 24/7 constant te verwarmen. Watertemperatuur is nog nooit boven de 40°C geweest.
Seizoens COP 5.2 dus helemaal oké.
Ik ben benieuwd hoe je dat gemeten hebt, want je zou daarmee recordhouder zijn....
Ik draai met Ta 25, in een zeer goed geïsoleerde woning en haalde afgelopen stookseizoen (oktober t/m april) een sCOP van 5.12. En daarmee stond ik consequent (nagenoeg) bovenaan in de zeer gewaardeerde lijstjes zoals @Tomexergie die maandelijks in het L/W WP topic publiceert, bijvoorbeeld hier: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Dat jij met een ca 10 graden hogere watertemperatuur in combinatie met radiatoren een hogere sCOP haalt waag ik daarom te betwijfelen... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2025 10:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tomexergie
[...]

Ik ben het nog aan het uitzoeken:
* Liefst zonder hydraulische binnenunit
* Energie productie meting op basis van een flowmeter
* Gebuikersvriendelijke bedieningsunit met performance monitoring
* Instel mogelijkheden voor de boiler
* Modulerende ruimte thermostaat mogelijk(opentherm)
* Kan zowel hybride werken als later full-electric

Al de R290 warmtepompen hebben ongeveer dezelfde COP bij 35/7, daar behoef je niet op te selecteren.
De COP wordt in grote mate bepaald door de fysica.
Ik denk inderdaad dat de Vaillant 125/6 de stilste is maar de Confida, Panasonic , Amber zijn ook stil genoeg. Het is jammer dat de Vaillant buitenunit bij het vermogen dat ik wil hebben een dubbele unit is, erg hoog.
Ik vind de specs van de Remaha Confida er goed uitzien, toegankelijk, veel aansluit mogelijkheden, flexibel in hydraulische systeem opzet. Met energiemeting (Zelf S0 contact aansluiten van een DIN rail kWh meter). Het is een opzet die al een paar jaar geleden is ontwikkeld voor R32 mono-units. De R290 versie gaat tot 75C, goed i.v.m. legionella runs zonder BuH. De warmtepompen zullen allemaal wel goed zijn, maar het is wel zoeken naar een installateur die ervaring heeft met een bepaald type en ook goed kan instellen.

*
*

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:38

ErikVers

e-Duurzaam

Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:33:
[...]

Als ze allemaal de benodigde data makkelijk inzichtelijk maken, dan blijven er weinig verkoopbare machines over… er zijn er maar een paar die er positief uit springen.
Ben druk bezig een overzicht te maken. Hou je op de hoogte 👍
Platte data @Technician- zonder emotie 🫣😉

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 23-12-2025 20:37 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Ronald
@ErikVers De lui van geluidslabel.com gaven aan, na mijn opmerking over Vaillant /6'en dat er iets veranderd is met de tonaliteit. Daarom hebben zij er 2 of 3 dB aan tonaliteit bij staan... (Waar Vaillant nog altijd 0 geeft).

Ik weet er te weinig van om te oordelen, maar ik geef het even mee ;-)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:44:
@ErikVers De lui van geluidslabel.com gaven aan, na mijn opmerking over Vaillant /6'en dat er iets veranderd is met de tonaliteit. Daarom hebben zij er 2 of 3 dB aan tonaliteit bij staan... (Waar Vaillant nog altijd 0 geeft).

Ik weet er te weinig van om te oordelen, maar ik geef het even mee ;-)
Tja die beste gasten geven ook bij sommige de LwA,max,dag of nacht aan van reeds gereduceerde vermogen….geef dan mee welk vermogen want anders ga je nog nat…

Als ik genoeg duimpjes krijg hier op

all e warmtepomp vergelijken

dan gooi ik deze week €390,- extra tegen een add on voor op mijn website aan om goed de data kosteloos en neutraal te kunnen presenteren + delen. Uiteraard met een bronvermelding. Want het is maar net welke bron je hanteert ben ik wel achter gekomen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 23-12-2025 23:53 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• CharmingDemon
Tomexergie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:33:
[...]
Ik vind de specs van de Remaha Confida er goed uitzien, toegankelijk, veel aansluit mogelijkheden, flexibel in hydraulische systeem opzet. Met energiemeting (Zelf S0 contact aansluiten van een DIN rail kWh meter). Het is een opzet die al een paar jaar geleden is ontwikkeld voor R32 mono-units. De R290 versie gaat tot 75C, goed i.v.m. legionella runs zonder BuH. De warmtepompen zullen allemaal wel goed zijn, maar het is wel zoeken naar een installateur die ervaring heeft met een bepaald type en ook goed kan instellen.
De Remeha Confida is overigens een OEM Midea R290 Thermal Arctic HT (en de Elga Ace monoblock (R32) een OEM Midea M Thermal R32).

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:33:
[...]

Ik ben het nog aan het uitzoeken:
* Liefst zonder hydraulische binnenunit
* Energie productie meting op basis van een flowmeter
* Gebuikersvriendelijke bedieningsunit met performance monitoring
* Instel mogelijkheden voor de boiler
* Modulerende ruimte thermostaat mogelijk(opentherm)
* Kan zowel hybride werken als later full-electric

Al de R290 warmtepompen hebben ongeveer dezelfde COP bij 35/7, daar behoef je niet op te selecteren.
De COP wordt in grote mate bepaald door de fysica.
Ik denk inderdaad dat de Vaillant 125/6 de stilste is maar de Confida, Panasonic , Amber zijn ook stil genoeg. Het is jammer dat de Vaillant buitenunit bij het vermogen dat ik wil hebben een dubbele unit is, erg hoog.

*
*
Vaillant komt Q2 2026 met een hele nieuwe lijn R290 warmtepompen ook met 1 fan met 12 kW waar wij wellicht voor opteren zonder grote binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yAJfLSo50Og79i-T6NsCpkFFB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kxmyBBRynvJURTkuMplezPB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heclq8mu99LmHvAkrsw3rKiuYSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K84ddM66PAfdvkKYma6hy7NU.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:59:
[...]

Daar staat dan wel tegenover dat warm water ook niet makkelijk het andere einde van de radiator bereikt, dus bij normaal stoken is de retour hoger dan wat mogelijk is.
Ik merk bij mijn radiatoren ook dat de uiterste onderhoek duidelijk kouder is dan de retourleiding en ik heb al vaker zitten overwegen om de retour aan de andere kant aan te sluiten zodat de flow van de ene bovenhoek naar de andere onderhoek gaat.

Heeft daar wel eens iemand aan gemeten? Lijkt me dat je dan makkelijk 1 of 2 graden extra temperatuurverschil krijgt.
Het direct terugstromen van aanvoer water in een radiator naar de retour kan komen door een te hoge water snelheid. Er onstaat een vloedgolfje vlak achter de inlaat die het water naar beneden stuurt. Remedie is de stroming zover te knijpen dat dit probleem opgeheven wordt. Ik heb dit zelf moeten ervaren bij een lange T22.

Later vond ik warmtebeeld filmpjes op youtube waarbij je duidelijk kon zien dat je dit kan opheffen door de stroming iets aan tepassen.

Edit: YouTube: Inspectie vandaag, besparing morgen! vanaf 1min. Ter visuele verduidelijking. De rest maar even niet opletten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 23-12-2025 23:08 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:51:
[...]

Vaillant komt Q2 2026 met een hele nieuwe lijn R290 warmtepompen ook met 1 fan met 12 kW waar wij voor hebben geopteerd zonder grote binnenunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met geopteerd? (zal vast aan mijn vocabulaire liggen hoor)

Inderdaad hele mooie nieuwe lijn die eraan komt.
Wat ik mij afvroeg is of je zeker weet dat er een “1 fan met 12kW” komt? Voorzover ik kan zien is vanaf de 400V het nog steeds dubbel, lees groot?

De Nefit Bosch heeft ze wel met enkele fan maar ook die 400V modellen zijn een slag hoger/groter dan de 230V modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syXH0dJJ2duD973Z7H2PHFk8WC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmV6h5IXEkFvoEoeP7FzBmKH.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:51:
[...]

Wat bedoel je precies met geopteerd? (zal vast aan mijn vocabulaire liggen hoor)

Wat ik mij afvroeg is of je zeker weet dat er een “1 fan met 12kW” komt? Voorzover ik kan zien is vanaf de 400V het nog steeds dubbel, lees groot?

De Nefit Bosch heeft ze wel met enkele fan maar ook die 400V modellen zijn een slag hoger/groter dan de 230V modellen.

[Afbeelding]
Er komen 2 nieuwe lijnen Erik. Die grote unit is een 12 kW en wordt ook leverbaar met verschillende binnenunits van klein tot groot. Bi-bloc, BUH etc. Ook komt er een volledig nieuwe online tool. Wij waren bij de introductie dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-12-2025 23:29 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-01 23:19
Andrehj schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:21:
[...]

Dat jij met een ca 10 graden hogere watertemperatuur in combinatie met radiatoren een hogere sCOP haalt waag ik daarom te betwijfelen... ;)
Je hebt helemaal gelijk. _/-\o_ Die 5.2 was de mCOP van november. Mijn sCOP van 2024-25 is 4.7

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Technician-
Carboy54 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:25:
[...]

Er komen 2 nieuwe lijnen Erik. Die grote unit is een 12 kW en wordt ook leverbaar met verschillende binnenunits van klein tot groot. Bi-bloc, BUH etc. Ook komt er een volledig nieuwe online tool. Wij waren bij de introductie dag.
Oh God, na jubelen over resp Panasonic, Itho en weheat wordt het ineens Vaiilant? :9

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:56

Stoker

Warmtepomponline

ErikVers schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:51:
[...]

[Afbeelding]
Gewoon even googlen, die opmerking voegt niks toe aan de discussie.

De nieuwe lijn kan ook draaien met alleen een controle unit met daarbij bijvoorbeeld een losse waterpomp.

Hieronder een knipsel van een 12 (11)kW met 1 fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L55NYC0hA0BlUb5qfLM0CCWsFuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnyURDBkFJW3is7Ug4igj51h.jpg?f=fotoalbum_large

Blijf je 230 of 400V nog schuldig. Weet ik zo het antwoord niet op.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Stoker schreef op woensdag 24 december 2025 @ 06:40:
[...]

De nieuwe lijn kan ook draaien met alleen een controle unit met daarbij bijvoorbeeld een losse waterpomp.

[Afbeelding]

Dank voor je reactie. Ik kwam deze niet tegen met mijn Google search vandaar dat ik de vraag stelde. (Weet of dat discuseren is?)
Wat betreft of mijn vraag iets toevoegt; het ging juist over de beschikbaarheid van niet te hoge units met wel een groot vermogen (bij ambiant -7) en had nog niet eerder vernomen dat bij de nieuwe line up van Vaillant dit soort beschikbaar komt.

Des te mooier om dat te onderzoeken hier toch samen? Vandaar de vraag en dank voor je printscreen.

Dopen we hem alvast tot Pro 11?
Goede kerstdagen!!

Zou mooi zijn als deze in een 400 volt uitvoering beschikbaar komt!!
(Met 230V is het anders een lastig verhaal (16A + wat natuurkunde) in NL)

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 24-12-2025 09:28 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:25
ErikVers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:58:
Dank voor je reactie. Ik kwam deze niet tegen met mijn Google search vandaar dat ik de vraag stelde. (Weet of dat discuseren is?)
Voila:
"Opteren" betekent kiezen of verkiezen, oftewel een voorkeur uitspreken voor iets boven iets anders, vaak in formele contexten, zoals "opteren voor een tweedehandsauto" of "opteren voor een bepaalde nationaliteit". Het werkwoord komt van het Latijnse optare (kiezen, wensen) en synoniemen zijn "verkiezen", "prefereren" en "selecteren".
"Geopteerd" is vervolgens een vrij lelijke en ongebruikelijke vervoeging.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

assje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:22:
[...]

Voila:

[...]

"Geopteerd" is vervolgens een vrij lelijke en ongebruikelijke vervoeging.
@Iedereen ik had geen vraag/opmerking moeten maken over opteren.

Laten we het bij de feiten hier houden met een grote glimlach op onze smoeltjes 😉!!

en wellicht is de “Pro 11” een interessante toevoeging benieuwd naar de complete specs.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 01:02:
[...]

Oh God, na jubelen over resp Panasonic, Itho en weheat wordt het ineens Vaiilant? :9
Niet ineens. Wij zijn altijd op zoek naar warmtepompen die eenvoudig zijn te installeren voor de dhz markt en bij voorkeur zonder grote binnenunits. De nieuwe serie van Vaillant voldoet daar nu ook aan. Ook is online monitoring een pre. Niets is zo fijn indien je op afstand kan monitoren, kan fijn tunen en problemen kan oplossen. Deze nieuwe units krijgen een geheel nieuw platform voor consument en installateur.

• Technician-
Carboy54 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:54:
[...]

Niet ineens. Wij zijn altijd op zoek naar warmtepompen die eenvoudig zijn te installeren voor de dhz markt en bij voorkeur zonder grote binnenunits. De nieuwe serie van Vaillant voldoet daar nu ook aan. Ook is online monitoring een pre. Niets is zo fijn indien je op afstand kan monitoren, kan fijn tunen en problemen kan oplossen. Deze nieuwe units krijgen een geheel nieuw platform voor consument en installateur.
Oké mooi, ben al lang Vaillant fan.

Maar Vaillant kon je altijd al als monobloc zonder binnendeel draaien, zelfde opzet als Amber.
Met een Plus en AI plus regelunit.
Dus dat is helemaal niet nieuw.

• Tomexergie
Stoker schreef op woensdag 24 december 2025 @ 06:40:
[...]

[Afbeelding]

Het ziet er aantrekkelijk uit, alleen de maximale temp van 65C kan problemen geven voor de legionella run voor een WP zonder BuH . Remeha confida 400 gaat zelfs tot 75C
Waarom hoor ik van jullie niets over Remeha Confida? Heeft een uitstekend platform met alle informatie. Is ook flexibel i.v.m. met de hydraulische configuratie. Je kan kiezen tussen een grote hydraulische binnenunit of control control box.

• BarryH
Tomexergie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:03:
[...]

Het ziet er aantrekkelijk uit, alleen de maximale temp van 65C kan problemen geven voor de legionella run voor een WP zonder BuH . Remeha confida 400 gaat zelfs tot 75C
Waarom hoor ik van jullie niets over Remeha Confida? Heeft een uitstekend platform met alle informatie. Is ook flexibel i.v.m. met de hydraulische configuratie. Je kan kiezen tussen een grote hydraulische binnenunit of control control box.
Is net geïntroduceerd
De apparaten tot nu toe waren niet onderscheidend

Dus we zijn benieuwd naar de ervaringen van de pioniers

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Omdat je niet overal verstand van kan hebben en zelf hebben draaien binnen de club als voorwaarde voor gedegen kennis van zaken.

Datzelfde heeft Mitsubishi ook (en volgens mij ook Panasonic?). En die maken al ca 100 jaar hun eigen warmtepompen, terwijl Remeha in ieder geval de buitenunits inkoopt (vroeger bij Mitsubishi en nu geloof ik bij Midea?). Dus ik vraag me af wat nu hét onderscheidende pluspunt van deze Remeha is...

En die 75°C die je hierboven noemde is voor R290 ook niet onderscheidend, dat haalt Mitsubishi ook, en ook nog eens over een erg groot buitentemperatuurbereik, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2025 16:28 ]

• Ronald
De hoogste geluidsvermogen Lw(A) waarde die ik in de documentatie kan vinden is 52dB voor de 3-fase modellen van de Remeha. 48-49 voor de enkelfase modellen.

Voor mij niet duidelijk of dat echt de max waarde is... Iemand meer verstand van zaken?
https://edge.sitecoreclou...da-MB-400-buitendelen.pdf

Als het echt max 52dB is, dan is het wel degelijk een onderscheidende machine... Dergelijk lage waardes heb ik alleen gevonden voor <4kW machines bij +7. Niet een die 8kW kan maken bij -7.

• Technician-
[...]

Midea geeft in de folder van hetzelfde apparaat zelfs 80C

• BarryH
Ronald schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:54:
De hoogste geluidsvermogen Lw(A) waarde die ik in de documentatie kan vinden is 52dB voor de 3-fase modellen van de Remeha. 48-49 voor de enkelfase modellen.

Voor mij niet duidelijk of dat echt de max waarde is... Iemand meer verstand van zaken?

Als het echt max 52dB is, dan is het wel degelijk een onderscheidende machine... Dergelijk lage waardes heb ik alleen gevonden voor <4kW machines bij +7. Niet een die 8kW kan maken bij -7.
Is beetje apart. Erp waarde is lang niet altijd het maximale geluidsniveau.

• Tomexergie
BarryH schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:58:
[...]

Ik ben geen advocaat voor Remeha, maar het is in NL wel een bekend merk met goede ondersteuning. Veel installateur werken er graag mee. Dat ze buitenunits inkopen en aanpassen aan het eigen platform is heel normaal. De Amber is chinees, dat is nog terug te vinden in het menu. Veel basis onderdelen van WP's komen uit dezelfde fabrieken.
Ik heb drie Ambers geadviseerd bij mijn buren, ze zijn er tervreden over, maar wat mij stoort is het gebrek aan informatie over de performance. Het zijn niet zulke freaks die eigen energiemeters plaatsen zoals op dit forum. Een vriend heeft een Elga Ace hybride 6kW op mijn aanraden laten installeren, is zeer tevreden en heeft een app met informatie over COP enz. Door deze informatie vroeg hij zich zelf af waarom hij dit niet eerder had laten doen, je maakt mensen er ook ongelukkig mee.
Ik draai al 10 jaar ELGA-Toshiba met een netto winst van c.a. 5000 euro(door metingen weet ik dat). De investering was toentertijd 4000eur en ik kreeg ook nog 2000 subsidie. Elga heeft zich al dubbel en dwars terug verdiend, en nu zoek is een full electric opvolger. Vandaar mijn kritische vragen.

• BarryH
Tomexergie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:28:
[...]

Ik ben geen advocaat voor Remeha, maar het is in NL wel een bekend merk met goede ondersteuning. Veel installateur werken er graag mee. Dat ze buitenunits inkopen en aanpassen aan het eigen platform is heel normaal. De Amber is chinees, dat is nog terug te vinden in het menu. Veel basis onderdelen van WP's komen uit dezelfde fabrieken.
Ik heb drie Ambers geadviseerd bij mijn buren, ze zijn er tervreden over, maar wat mij stoort is het gebrek aan informatie over de performance. Het zijn niet zulke freaks die eigen energiemeters plaatsen zoals op dit forum. Een vriend heeft een Elga Ace hybride 6kW op mijn aanraden laten installeren, is zeer tevreden en heeft een app met informatie over COP enz. Door deze informatie vroeg hij zich zelf af waarom hij dit niet eerder had laten doen, je maakt mensen er ook ongelukkig mee.
Ik draai al 10 jaar ELGA-Toshiba met een netto winst van c.a. 5000 euro(door metingen weet ik dat). De investering was toentertijd 4000eur en ik kreeg ook nog 2000 subsidie. Elga heeft zich al dubbel en dwars terug verdiend, en nu zoek is een full electric opvolger. Vandaar mijn kritische vragen.
Zelf een Techneco ELGA met Carrier buitenunit gehad van 2014-2024, en zelf om de 4-7 graden grens heen gewerkt waardoor die bijna alles deed.

En heb ook genoeg mensen aan de ELGA geholpen. De bekendheid bij gasketel installateurs is idd een voordeel.
Maar nog steeds: als je zin hebt om te pionieren kan je er gerust een nemen.
Als je op basis van gebruikers/tweakers ervaring wil kiezen of nog jaartje wachten of een ander merk/model selecteren

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ronald schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:54:

Het beste kun je (als de instal handleiding niet duidelijk is) hier kijken; https://www.waermepumpe.de/werkzeuge/schallrechner/

Ik zie daar bijvoorbeeld voor de 400-9 een lwa max dag (Maximaler Schallleistungspegel im Tagbetrieb) van 61dB(A)

Er staan meerdere modellen in. Let op dit is een vrij grote (brede) unit en over smaak valt natuurlijk niet te twisten 😉

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:58:
[...]

Klopt. Meestal niet zeg maar gerust 👍😉

• Ronald
@ErikVers Dat is extreem ver van de geclaimde "Stilste op de markt" ... echt heel ver... Prutsers dus

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ronald schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:49:
@ErikVers Dat is extreem ver van de geclaimde "Stilste op de markt" ... echt heel ver... Prutsers dus
Tja ik zie mooie kreten van fluisterstil, wat dan synoniem voor 70db(a) staat 🤣😉

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-01 23:13

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Beste warmtepomp gebruikers, het is weer vries weer...
Hebben jullie ook meer geluid als het vriest ?

Het lijkt, alsof de warmtepomp meer geluid maakt (resoneert) als de buiten unit bevroren is.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:29
PeteSplit schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:05:

Het lijkt, alsof de warmtepomp meer geluid maakt (resoneert) als de buiten unit bevroren is.
Het is natuurlijk logisch dat er meer geluid wordt geproduceerd, compressor werkt op een hoger frequentie, de ventilator draait sneller en waarschijnlijk ook de circulatiepomp. Daardoor kan er juist nu iets gaan meetrillen. Eerst ff uitzoeken of en wat er dan is gaan meetrillen of meer algemeen: wat is exact de reden van het extra geluid. Als dat duidelijk is kan je kijken of en wat er dan aan te doen is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Jup.
Hij moet sowieso harder en meer werken, en dan moet hij ook nog ademhalen door een dichtvriezende verdamper.
Na een defrost is hij eerst weer even stiller.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Technician-

Ja dat kan.

Hier was vannacht -7C met straffe wind.
Sommige installaties hebben het straf nu.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 25-12-2025 10:10 ]

• master1104
Wel mooi om te zien dat het zo droog is buiten dat de warmtepomp maar weinig defrosts nodig heeft. Ondanks de gevoelstemperatuur van -12 gr kan onze 9kw Nefit Enviline het daardoor makkelijk bijhouden. Dat is tijdens echte defrost mania wel anders, dan moet hij soms echt opschakelen naar de hoogste compressor frequentie.

[ Voor 15% gewijzigd door master1104 op 25-12-2025 10:21 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat valt inderdaad wel op. Ik kan het niet met 100% goed zien met HomeWizard maar hier is zo te zien maar één defrost geweest en dat was rond half 2 vannacht.

Met silent mode en 20% vermogensbeperking hield de AUX het huis hier net niet helemaal op temperatuur met een aanvoer van 25 graden (al helpt de airco op de eerste verdieping wel wat mee met deze temperaturen). Afgelopen nacht koelde de woonkamer af van 20,8 naar 20 graden. Maar het in de buurt van vol vermogen komen we hier voorlopig nog niet gelukkig (voor mijn buren :+ ).

Hier wordt ik al helemaal vrolijk van hartje winter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylXcHGvBQyCTKijfdlc0u4u6NAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDCAHjvEG9q4ulGZH7B1a77X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 25-12-2025 11:03 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:03
Hier is tijdens vorst geen extra geluid hoorbaar. Bij matige vorst laat ik de warmtepomp ’s nachts aanstaan, omdat het een monoblock is zonder glycol (dus geen nachtverlaging).

Heeft de hele nacht rustig op zo’n 500 watt doorgedraaid. Ik had verwacht dat de temperatuur in huis zou dalen of dat de warmtepomp zou opschalen, maar dat gebeurde niet.

Het totale dagverbruik is wel verdubbeld hierdoor, maar de warmtepomp kan het prima aan.
Het mooie is dat tijdens vorst de minimale aanvoertemperatuur omlaag kan(omgekeerde stooklijn, tijdens matige buitentemperaturen wordt het anders niet warm hier, iets met minimaal vermogen...).

Houtskeletbouw.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2025 11:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 11:52
Heeft er iemand hier nog een goed adres voor een warmteverliesberekening (omgeving Amsterdam)?

Heb n.a.v. Google een aantal partijen aangesproken, maar contact verloopt erg moeizaam.

Gaat om een woning van 150m welke we in het najaar gaan renoveren/verduurzamen, waarbij ik graag de berekening zou zien rekening houdend met de renovatie (beglazing, vloerisolatie, nieuwe ventilatie, dakisolatie, etc). We hebben geen data over historisch verbruik, plus het huis is nu zo lek als een mandje (15m3 gas per dag momenteel…) dus historisch verbruik ook totaal niet relevant.

• BarryH
Bobermo schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:07:
Heeft er iemand hier nog een goed adres voor een warmteverliesberekening (omgeving Amsterdam)?

Heb n.a.v. Google een aantal partijen aangesproken, maar contact verloopt erg moeizaam.

Gaat om een woning van 150m welke we in het najaar gaan renoveren/verduurzamen, waarbij ik graag de berekening zou zien rekening houdend met de renovatie (beglazing, vloerisolatie, nieuwe ventilatie, dakisolatie, etc). We hebben geen data over historisch verbruik, plus het huis is nu zo lek als een mandje (15m3 gas per dag momenteel…) dus historisch verbruik ook totaal niet relevant.
Van wanneer is je energie label? Daar kan je vaak al veel in vinden

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:40
Om dan ook mijn anekdote te delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IShkaFFy7Dl5hki1VL2-D5tmeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKVLOobIVsjcA4yjOiVNNmxK.jpg?f=fotoalbum_large
's Nachts staat de stille modus ingesteld, en is de compressorfrequentie beperkt tot 72 Hz (120 Hz - 40%). De bereikte aanvoertemperatuur was toen 33 graden. De gewenste aanvoertempetuur van de stooklijn was 42 graden bij -5 graden buiten. Oftewel: het huis koelde vannacht af van de gewenste 20 graden naar 19.

Na 07:00 stopt de stille modus en toert de WP op naar de maximum snelheid van 120 Hz. De Ta haalt weer de gewenste Ta, hoewel nog steeds vol vermogen nodig is. Echt vermogen over heeft de WP dus niet. Maar goed: dat wist ik toen ik hem kocht, ik hem het strak gedimensioneerd omdat een (fysiek) grotere WP onhandig was. Ook is er nog wel potentie om het huis verder te isoleren, met name door kierdichting. Ter context: het is een jaren 60 huisje met redelijk tochtige kozijnen, en met gebooste radiatoren als afgifte.

Maar inderdaad: de WP kan urenlang op maximum vermogen draaien bij -5 buiten, zonder defrost. Dat heb ik hier nog niet eerder gezien.

Vanmiddag warmt het huis wel weer op als het zonnetje door de ramen schijnt. Oh, en als het kerstgerecht in de oven staat ;)

De COP is bij dit weer onder de 3. Jammer, maar ik heb nog steeds een maandbedrag van €15. Installatie van bijvoorbeeld vloerverwarming of vervangen van kozijnen kan financieel dus nooit uit :P Maar tochtdichting is ook goed voor het comfort, natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 25-12-2025 11:43 ]

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 11:52
BarryH schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:39:
[...]

Van wanneer is je energie label? Daar kan je vaak al veel in vinden
2016 dus daar heb ik weinig aan.. Zou graag een professionele wvb laten maken, zodat ik de vloerverwarming op BG, LTV radiatoren boven en de warmtepomp in de tuin goed kan dimensioneren.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-01 21:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Fantastisch warmtepomp weer, lekker koud en redelijk droge lucht. Dus geen defrosts, lage compressorwaarde, lekker constant en heerlijk warm binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcZjTVDTXPgtejtRkZs064vw290=/800x/filters:strip_exif()/f/image/brBMbwTqCFkU533aPEAnjUrL.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• MotorBeast
Voor het eerst dat ik met mijn 55/6 eens echte vorst meemaak. Ik mag niet klagen. -3,5 buiten, gevoelstemperatuur -11 op zijn koudst, 21 graden beneden en 19 boven en max aanvoer van 40 graden op de radiatoren met belasting van 70% van de compressor en geen enkele defrost. Ja het zuipt even stroom zo'n 1500W maar die paar dagen vorst kom ik wel door. Zonnepanelen doen nu 1300W en dat zal nog wel wat oplopen. BUH kan gewoon nog lekker uit blijven.

Installateur maar gillen. Gaat niet werken met een 55/6 en radiatoren. :w Gelukkig zijn wij Tweakers eigenwijs. 8) Met dank aan alle input hier. _/-\o_

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52
Sinds een paar dagen komt er een soort piepend geluid uit de airco’s. Vandaag waait het hard en is het nog beter te horen. Zelfs als ik ze uitzet, blijft het geluid hoorbaar. Ik heb dus het idee dat het door de wind komt, maar misschien zit ik er naast. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Ik dacht aan een airco-ombouw, maar ik las dat je daarmee aardig inlevert op de prestaties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os8NuTrJPMoW_kk8zsnV1qf1MjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RXh6U74I45OZPRYjpidfWgY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsbZVWd8vjnt_7HWUnoTtZwPi94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQRCzWm5MvuS3K5BtH9lqpCX.jpg?f=fotoalbum_tile
Geluid:
https://youtube.com/shorts/gImIak8D60o?si=TLKv7Cy5td7rCuFI
Hij liep vanochtend aardig te stampen op SWW :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UmSgGPF.jpeg

Toch prettig dat het 400 liter vat in 40 minuten weer op temperatuur was :P

Mooi helder weer trouwens, bijna geen defrosts.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 25-12-2025 12:21 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@edddy verkeerde topic?

Maar als je dat geluid hoort als ze uit staan dan zou ik me er niet zo druk over maken. Je kan nou eenmaal niet alles oplossen. Hoe hangen ze al?

@Grolsch holy crap 8 kW aan elektrisch vermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 25-12-2025 12:29 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:01
edddy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:16:
Sinds een paar dagen komt er een soort piepend geluid uit de airco’s. Vandaag waait het hard en is het nog beter te horen. Zelfs als ik ze uitzet, blijft het geluid hoorbaar. Ik heb dus het idee dat het door de wind komt, maar misschien zit ik er naast. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Ik dacht aan een airco-ombouw, maar ik las dat je daarmee aardig inlevert op de prestaties.
[Afbeelding][Afbeelding]
Geluid:
https://youtube.com/shorts/gImIak8D60o?si=TLKv7Cy5td7rCuFI
Gokje, maar ik denk dat de wind blaast in je afvoerenslangen(via je pvcpijp), en daar mee een fluitend maken. Oplossing: pvcpijp beter dichtmaken?

Pijnacker Oost/West

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:21:
Hij liep vanochtend aardig te stampen op SWW :+

[Afbeelding]

Toch prettig dat het 400 liter vat in 40 minuten weer op temperatuur was :P

Mooi helder weer trouwens, bijna geen defrosts.
Is 18l/min niet laag voor dit vermogen.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:03
MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:07:
Voor het eerst dat ik met mijn 55/6 eens echte vorst meemaak. Ik mag niet klagen. -3,5 buiten, gevoelstemperatuur -11 op zijn koudst, 21 graden beneden en 19 boven en max aanvoer van 40 graden op de radiatoren met belasting van 70% van de compressor en geen enkele defrost. Ja het zuipt even stroom zo'n 1500W maar die paar dagen vorst kom ik wel door. Zonnepanelen doen nu 1300W en dat zal nog wel wat oplopen. BUH kan gewoon nog lekker uit blijven.

Installateur maar gillen. Gaat niet werken met een 55/6 en radiatoren. :w Gelukkig zijn wij Tweakers eigenwijs. 8) Met dank aan alle input hier. _/-\o_
Heb je ook een vergelijking met vroeger?
L/W en L/L bij gelijkwaardige dagen zoals dit(kwh verbruik)?

Hier is het verbruik hetzelfde gebleven ondanks nu het hele huis verwarmd wordt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Grafiekjestijd? :)
Nauwelijks defrosts, want het dauwpunt ligt zo'n beetje bij -8.
De defrost rond 2:00 vannacht was denk ik niet nodig maar het gevolg van een 'just in case' timer.
(COP4.2 over deze periode voor wat het waard is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGYR-G77EfZsCpfvnJ8MrIePLQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e5HUJ3Tyga1FmLhL7YIJKf6b.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:34:
[...]

Heb je ook een vergelijking met vroeger?
L/W en L/L bij gelijkwaardige dagen zoals dit(kwh verbruik)?

Hier is het verbruik hetzelfde gebleven ondanks nu het hele huis verwarmd wordt.
In graaddagen zit ik zo'n 0,2 a 0,3 kWh hoger maar dat is ook niet zo vreemd met een toilet, schuurtje, badkamer wat nu mee verwarmt wordt gedurende hele stookseizoen. Met L/L zette ik alleen met dit weer de L/L boven erbij aan. Als ik nu zou stoken met L/L zou de unit beneden zo'n 600W a 800W trekken, unit eerste verdieping zo'n 300/400 en zolder idem.

En wat ik je van de week al toelichtte dat is nu eenmaal het nadeel van geen VV hebben. Je hebt nu eenmaal hogere aanvoer nodig. Ach ja, je kan niet alles hebben in het leven. Wbt historisch gasverbruik zit ik ongeveer op maal 2 a 2,2 aan stroom inclusief SWW.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 25-12-2025 14:09 ]

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-01 16:22
mr_evil08 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:02:
Het totale dagverbruik is wel verdubbeld hierdoor, maar de warmtepomp kan het prima aan.
Het mooie is dat tijdens vorst de minimale aanvoertemperatuur omlaag kan(omgekeerde stooklijn, tijdens matige buitentemperaturen wordt het anders niet warm hier, iets met minimaal vermogen...).
Het dagverbruik is ook op gas sinds gisteren bijna dubbel zo hoog, want het warmteverlies is bijna verdubbeld ;)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Idd erg lekker die schrale droge oostenwind.
Heeft de hele nacht mooi op 1200 watt elektrisch vermogen door gedraait geen enkele defrost tot vanochtend 09:30.
Temperatuur in huis stabiel 20,9 a 21 watertemperatuur 33 graden.
Perfect weer voor de wp, een stuk beter dan dat vieze grijze net boven nul gedoe.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Rol-Co schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:32:
[...]

Is 18l/min niet laag voor dit vermogen.
:)
Sww is bij mij altijd al 18 tot 20 geweest, cv doet 23 tot 26l

Gaat al ruim 7 jaar goed.

Van sww komt denk ik omdat ik 2 spiralen in mijn vat in serie heb gezet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Technician-
Proton_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:35:
Grafiekjestijd? :)
Nauwelijks defrosts, want het dauwpunt ligt zo'n beetje bij -8.
De defrost rond 2:00 vannacht was denk ik niet nodig maar het gevolg van een 'just in case' timer.
(COP4.2 over deze periode voor wat het waard is).
[Afbeelding]
Zat in de data van een stuk of 12 WP plus te kijken, ze hebben allemaal een defrost gedaan rond 2:00 vannacht en meeste nog eens rond 9:00 vanochtend.
1 huis wat te ver afgekoeld, daar ging een flink deel van de nacht SWW opwarmen, duurde langer dan normaal en daarna kwam de installatie niet meer lekker bij waardoor Truimte een graag achterbleef. Deze geadviseerd om SWW alleen overdag te draaien via de tijdklok.
(Die installatie is ook qua vermogen krap aan)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:23:
[...]

Zat in de data van een stuk of 12 WP plus te kijken, ze hebben allemaal een defrost gedaan rond 2:00 vannacht en meeste nog eens rond 9:00 vanochtend.
1 huis wat te ver afgekoeld, daar ging een flink deel van de nacht SWW opwarmen, duurde langer dan normaal en daarna kwam de installatie niet meer lekker bij waardoor Truimte een graag achterbleef. Deze geadviseerd om SWW alleen overdag te draaien via de tijdklok.
(Die installatie is ook qua vermogen krap aan)
Die 12 welke merken of 1 merk?

• CharmingDemon
Technician- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:20:
[...]

Midea geeft in de folder van hetzelfde apparaat zelfs 80C
De Remeha Confida is een OEM Midea R290 Thermal Arctic HT en die gaat volgens mij tot max. 75ºC. De nieuwe Midea Thermal Nature gaat wel tot 80ºC op de compressor.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:01
@Proton_ De verdampertemperatuur ligt vermoedelijk (iets) lager dan de buitentemperatuur
en zou bij de een of andere installatie (verder) onder het "dauwpunt" van -8°C kunnen liggen.
Trouwens - waarmee heb je de mooie grafiekjes en voor al de data verkregen?
En welke periode bedoel je exact wat de CoP betreft?
@Technician- Kan het Vaillant installateursaccount ook zoiets laten zien?

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2025 15:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
Carboy54 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:33:
[...]

Die 12 welke merken of 1 merk?
Dit was Dashboard Vaillant waar ik er zo 12 uitpakte en bij allen een defrost rond 2:00 zag dat vond ik wel grappig.
Pagina: 1 ... 242 ... 252 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)