Afgesproken werk. Ze volgen bij Vaillant WeHeat waar ze op afstand ook massaal acties ondernemen op WP's. Kan niet anders.Technician- schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:37:
[...]
Dit was Dashboard Vaillant waar ik er zo 12 uitpakte en bij allen een defrost rond 2:00 zag dat vond ik wel grappig.
Grappig dat precies rond zelfde tijd ging.Technician- schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:37:
[...]
Dit was Dashboard Vaillant waar ik er zo 12 uitpakte en bij allen een defrost rond 2:00 zag dat vond ik wel grappig.
Hier zag ik bij een aantal steekproeven in panasonic portaal bij de meeste geen of een enkele defrost.
Bij een aantal wel meerdere defrosts. Dat waren vooral de units die max vermogen stonden af te geven. Daarbij is een lage ta relevant (met dus extreem veel afgifte) maar het verschil was vooral te zien bij units die op meer dan 65% draaide wel defrosten en die onder dat % van max vermogen bleven niet of nauwelijks een defrost hadden.
Mijn conclusie: bij panasonic is een defrost bij gelijke weersomstandigheden vooral last afhankelijk. En dat is best logisch want hij regelt dit exact af op de “outdoor pipe temp”
Ps de warmtepomp van de Cupra Tavascan maakte wel ff serieus herrie. Zijn daar ook de geluidseisen op van toepassing 🫣
[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 25-12-2025 14:56 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Scam, of niet? https://www.marktplaats.n...lledig-gratis-na-subsidie
Op MP staat Schiphol, maar volgens Google zit AAA New Energy in 'Zonne-energiebedrijf in Bergen op Zoom'.
Ik heb dus niets met deze van doen, stond alleen boven aan mijn zoekopdrachtpagina op MP. Totaal 7 advertenties, dus niet zegge het is een brine of juist niet, verkeerde topic, lol.
Op MP staat Schiphol, maar volgens Google zit AAA New Energy in 'Zonne-energiebedrijf in Bergen op Zoom'.
Ik heb dus niets met deze van doen, stond alleen boven aan mijn zoekopdrachtpagina op MP. Totaal 7 advertenties, dus niet zegge het is een brine of juist niet, verkeerde topic, lol.
[quote]Beschrijving
Warmtepomp gratis na subsidie. Ivm wijziging uiterlijk in het nieuwe jaar, de huidige modellen worden gratis weggegeven na subsidie.
Wij kunnen u in contact brengen met bedrijven die een installatie keuring voor u kunnen doen tegen kostprijs.
Let op in 2026 is de subsidie een heel stuk minder!!
Wilt u ook voordeliger uw woning verwarmen. Met onze modulerende warmtepompen is dat mogelijk. Van 4-38kW aan vermogen hebben we genoeg om zelfs de grootste huizen makkelijk te verwarmen.
Eenvoudig aan te sluiten voor uw cv ketel (koud water in en warm uit) als hybride warmtepomp of als vervanging va je cv als full electric. Afhankelijk van de isolatie van uw woning is van alles mogelijk.
Wij verkopen ze in setjes van 2 warmtepompen. U kunt voor beide pompen subsidie krijgen. En zo heeft u altijd eentje reserve, of u kunt hem na 1 jaar verkopen!
Optie1: wij financieren de warmtepompen voor u. U betaalt niks, slechts wanneer de subsidie uitbetaald is. U regelt de installatie en betaalt ons de subsidie door als die op uw rekening gestort wordt.
Optie 2: u betaalt de warmtepompen en houdt zelf de subsidie. U krijgt van ons een buffer met boilervat combinatie (200l boiler en 80l buffer) t.w.v. €1500 helemaal gratis!
Warmtepompen zijn van ons eigen merk; wat we al 7 jaar verkopen met veel succes. U kunt hulp krijgen bij de installatie of alles door ons laten doen vanaf €1500
Er zijn ook bedrijven die voor een klein bedrag de inbedrijfstelling doen. Dus alles is mogelijk!
Geen perstang voor de leidingen. Wij hebben er ook eentje te leen voor Max 3 dagen. Afhaken regio Roosendaal of laten bezorgen tegen vergoeding.
Toon minder
Dat bevestigt mijn (algemeen) vermoeden.ErikVers schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:45:
[...]
Grappig. Hier zag ik bij een aantal steekproeven in panasonic portaal bij de meeste geen enkele defrost. Bij een aantal wel. Dat waren vooral de unit die max vermogen stonden af te geven. Daarbij is een lage ta relevant maar was vooral het verschil te zien dat units die op meer dan 65% draaide wel defrosten en die onder dat % van max vermogen bleven niet of nauwelijks een defrost hadden. Mijn conclusie: bij panasonic is een defrost bij gelijke weersomstandigheden voor last afhankelijk. En dat is best logisch want hij regelt dit exact af op de “outdoor pipe temp”
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2025 14:49 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je kunt ook eerst renoveren en nog even doorstoken op gas en dat monitoren, dan weet je precies hoeveel je nodig hebt.Bobermo schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:07:
Heeft er iemand hier nog een goed adres voor een warmteverliesberekening (omgeving Amsterdam)?
Heb n.a.v. Google een aantal partijen aangesproken, maar contact verloopt erg moeizaam.
Gaat om een woning van 150m welke we in het najaar gaan renoveren/verduurzamen, waarbij ik graag de berekening zou zien rekening houdend met de renovatie (beglazing, vloerisolatie, nieuwe ventilatie, dakisolatie, etc). We hebben geen data over historisch verbruik, plus het huis is nu zo lek als een mandje (15m3 gas per dag momenteel…) dus historisch verbruik ook totaal niet relevant.
Als je met die renovatie een redelijk isolatieniveau bereikt en het is een rijtjeswoning dan moet je met 7 kW wel uitkomen. Dat is redelijk uit de losse pols gegokt maar dat is zo'n berekening uiteindelijk vaak ook.
Glas, vloer en dak worden in orde gemaakt maar hoe zit het met de buitenwanden en hoeveel heb je daarvan (vrijstaand, hoek- of tussenwoning)?
Heb ze dicht gemaakt, maakt helaas niet uit. Geluid lijkt uit de onderste unit te komen. Als ik er beetje karton voor houd is het bijna weg. Zou er iets in de unit kunnen zitten? Heb hem van de zomer nog schoongemaakt.RemmyB83 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:31:
[...]
Gokje, maar ik denk dat de wind blaast in je afvoerenslangen(via je pvcpijp), en daar mee een fluitend maken. Oplossing: pvcpijp beter dichtmaken?
:strip_exif()/f/image/9n1UcFZuPldD22UYY7E5VOYz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lbDvCFyUz9tSnLo84vFAhrnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier de Sparrow gisteren 1x overdag. Gehele nacht niet dus volgen nee. Techniek wellicht wel vergelijkbaar op dat punt.MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:41:
[...]
Afgesproken werk. Ze volgen bij Vaillant WeHeat waar ze op afstand ook massaal acties ondernemen op WP's. Kan niet anders.
[ Voor 63% gewijzigd door Carboy54 op 25-12-2025 15:00 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Heb je al eens ventilatoren toegevoegd?MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:41:
[...]
In graaddagen zit ik zo'n 0,2 a 0,3 kWh hoger maar dat is ook niet zo vreemd met een toilet, schuurtje, badkamer wat nu mee verwarmt wordt gedurende hele stookseizoen. Met L/L zette ik alleen met dit weer de L/L boven erbij aan. Als ik nu zou stoken met L/L zou de unit beneden zo'n 600W a 800W trekken, unit eerste verdieping zo'n 300/400 en zolder idem.
En wat ik je van de week al toelichtte dat is nu eenmaal het nadeel van geen VV hebben. Je hebt nu eenmaal hogere aanvoer nodig. Ach ja, je kan niet alles hebben in het leven. Wbt historisch gasverbruik zit ik ongeveer op maal 2 a 2,2 aan stroom inclusief SWW.
Dat geeft een bak afgifte op lage temperatuur.
Vloerverwarming is niet magische, boven hangen "oude" afgiftepunten en die komen gewoon mee met vloerverwarming beneden zonder mengverdeler(onder de badkamer zit een koude toilet ruimte).
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2025 15:11 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Heb ik al. 40 graden met radiatoren bij -3 lijkt me al netjes. Die paar dagen in het jaar met dit koude weer. Normaal rond de 30/33 graden. Ik heb nu genoeg geinvesteerd in isolatie, WP en zonnepanelen en geloof het wel met een voorschot van 5 tientjes per maand. Alleen nog de gaskookplaat (door omstandigheden nog niet gedaan) eruit gaat er nog zo'n €250,- per jaar af en dan is project verduurzamen mooi geweest.mr_evil08 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:10:
[...]
Heb je al eens ventilatoren toegevoegd?
Dat geeft een bak afgifte op lage temperatuur.
Vloerverwarming is niet magische, boven hangen "oude" afgiftepunten en die komen gewoon mee met vloerverwarming beneden zonder mengverdeler(onder de badkamer zit een koude toilet ruimte).
Gratis! https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeningBobermo schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:07:
Heeft er iemand hier nog een goed adres voor een warmteverliesberekening (omgeving Amsterdam)?
Heb n.a.v. Google een aantal partijen aangesproken, maar contact verloopt erg moeizaam.
Gaat om een woning van 150m welke we in het najaar gaan renoveren/verduurzamen, waarbij ik graag de berekening zou zien rekening houdend met de renovatie (beglazing, vloerisolatie, nieuwe ventilatie, dakisolatie, etc). We hebben geen data over historisch verbruik, plus het huis is nu zo lek als een mandje (15m3 gas per dag momenteel…) dus historisch verbruik ook totaal niet relevant.
Dat overweeg ik ook, maar wil het liefste in 1 keer om tijdens de renovatie. Dit zodat ik meteen o.a. pomploze vloerverwarming kan plaatsen, leidingwerk meteen goede diameters plaats en niet onbelangrijk, de cv op haar laatste benen looptASW1 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:48:
[...]
Je kunt ook eerst renoveren en nog even doorstoken op gas en dat monitoren, dan weet je precies hoeveel je nodig hebt.
Als je met die renovatie een redelijk isolatieniveau bereikt en het is een rijtjeswoning dan moet je met 7 kW wel uitkomen. Dat is redelijk uit de losse pols gegokt maar dat is zo'n berekening uiteindelijk vaak ook.
Glas, vloer en dak worden in orde gemaakt maar hoe zit het met de buitenwanden en hoeveel heb je daarvan (vrijstaand, hoek- of tussenwoning)?
Gaat om een tussenwoning, maar niet een standaard woning (zit in de knik van het rijtje) dus toch best wat buitenmuren voor, achter en aan de zijkant.
Ik ben ook geen expert, maar als het met een stuk karton weg is. Dan zou ik denken dat de wind de ventilator rond blaast. Ik weet ook niet of er een motorrem op hoort te zitten, en of deze wel goed werkt. Maar als je hem niet gebruikt met deze luchten zou ik een stuk karton ervoor doen, zodat je nu rust hebt. En na kerst je installateur even bellen en vragen, als je hier geen antwoorden vindt.edddy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:49:
[...]
Heb ze dicht gemaakt, maakt helaas niet uit. Geluid lijkt uit de onderste unit te komen. Als ik er beetje karton voor houd is het bijna weg. Zou er iets in de unit kunnen zitten? Heb hem van de zomer nog schoongemaakt.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: ze hebben volgens mijn geen motorrem, en je heb waarschijnlijk last van zo genaamde 'windmilling'.
[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 25-12-2025 16:30 ]
:strip_exif()/f/image/BXsDo59C7vCdyJJPVPAyPEK5.png?f=user_large)
Ik heb weer iets teveel met de LLM's zitten stoeien.
Maar als de warmtewisselaar niet onder rijppunt komt, dan geen ijsgroei, dus geen defrosts?
Dan zie ik nog wel een casus voor softstart en de ventilator lekker hard als dat maakt dat je de warmtewisselaar net iets warmer kan houden?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Meer ventilatorsnelheid betekent inderdaad dat de warmtewisselaar iets minder afkoelt. O.a. een Duitse hobbyist heeft om die reden de ventilatorsturing van z'n Panasonic J warmtepomp aangepast: YouTube: Panasonic Jeisha Lüfter Tuning #wärmepumpe #selbermachenRonald schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:28:
[Afbeelding]
Ik heb weer iets teveel met de LLM's zitten stoeien.
Maar als de warmtewisselaar niet onder rijppunt komt, dan geen ijsgroei, dus geen defrosts?
Dan zie ik nog wel een casus voor softstart en de ventilator lekker hard als dat maakt dat je de warmtewisselaar net iets warmer kan houden?
Uiteraard betekent een sneller draaiende ventilator, meer stroomverbruik en meer lawaai.
Klinkt als jaren '70 of '80 in een bloemkoolwijk, welk isolatieniveau buitenmuren hebben we het over?Bobermo schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:52:
[...]
Gaat om een tussenwoning, maar niet een standaard woning (zit in de knik van het rijtje) dus toch best wat buitenmuren voor, achter en aan de zijkant.
Je kunt idd ook zelf zo'n calculator gebruiken, dat is niet veel anders dan wat de experts ook doen.
Anderzijds, er zijn ook sommige modelken warmtepomp waarbij de 9 net zover terug kan moduleren als de 7, met een 9 zit je dan altijd goed zolang er verder geen rare dingen met je huis aan de hand zijn.
Ieder voordeel hep'z'n nadeel (soms twee zo te zien) - vraag ChatGPT, Perplexity, DeepSeek etc.marcop23 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:57:
[...]
Meer ventilatorsnelheid betekent inderdaad dat de warmtewisselaar iets minder afkoelt. O.a. een Duitse hobbyist heeft om die reden de ventilatorsturing van z'n Panasonic J warmtepomp aangepast: YouTube: Panasonic Jeisha Lüfter Tuning #wärmepumpe #selbermachen
Uiteraard betekent een sneller draaiende ventilator, meer stroomverbruik en meer lawaai.
of de voordelen overwegen (Zo'n KI-sessie kost natuurlijk ook een beetje energie
@Ronald Dauwpunt en rijppunt - levert ChatGPT ook wat meer dan alleen de cijfers voor de tweakers hier?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser De formules... screenshot is dus realtime op basis van wat sensoren die ik buiten heb hangen... Zo accuraat als een Sonoff zal zijn ;-)
En wat meer inhoudelijk... Ik was nieuwsgierig naar waarom er weinig defrosts te zien zijn... GPT geeft aan dat je pas met de warmtewisselaar onder rijppunt wat gaat verwachten. We zitten voor de verandering niet op 100% RH (Ik meet 80%) dus dauw en rijppunt zitten wat lager.
Warmtewisselaar rond de -7 lijkt realistisch... dus vandaar geen defrosts.
En wat meer inhoudelijk... Ik was nieuwsgierig naar waarom er weinig defrosts te zien zijn... GPT geeft aan dat je pas met de warmtewisselaar onder rijppunt wat gaat verwachten. We zitten voor de verandering niet op 100% RH (Ik meet 80%) dus dauw en rijppunt zitten wat lager.
Warmtewisselaar rond de -7 lijkt realistisch... dus vandaar geen defrosts.
[ Voor 54% gewijzigd door Ronald op 25-12-2025 17:41 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@ASW1 De uitleg van GPT was dat direct van gas naar vast meer energie kost (Dat is correct, smelt en verdampenergie in 1) dan van gas naar vloeistof, en dus een lagere temperatuur nodig is voor de boel aanrijpt.
Volgens de geleerden van het KNMI en de "Deutsche Wetterdienst" ligt het rijppunt altijd boven het dauwpunt.
Experimenteel is ook nog nooit iets anders waargenomen - je kan wel water zwaar onderkoelen maar dit is wat totaal anders.
ChatGPT "kombineert" hier verkeerd.
Experimenteel is ook nog nooit iets anders waargenomen - je kan wel water zwaar onderkoelen maar dit is wat totaal anders.
ChatGPT "kombineert" hier verkeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2025 17:50 ]
@dunklefaser Dan hebben we hier denk ik de tekentafel: https://www.decatur.de/javascript/dew/about.html
https://www.decatur.de/ja...sources/its90formulas.pdf
https://www.decatur.de/ja...sources/its90formulas.pdf
Het zou ChatGPT en konsorten sieren als ze de (belangrijkste?) bronnen altijd vermelden (en betalen).
Betalen voor kennis die ze gewoon eerlijk gestolen hebben? Ben je gek!dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:05:
Het zou ChatGPT en konsorten sieren als ze de (belangrijkste?) bronnen altijd vermelden (en betalen).
Helemaal eens hoor maar de LLMs leven van het leegjatten van alles wat los en vastzit. Soms geven ze wel bronnen als je er om vraagt. Wel brlangrijk.om t te checken want de LLMs hallucineren er ook wel eens spontaan een nietbestaande bron bij :-0
(Ja je leest tussen de regels door dat ik niet erg enthousiast ben over LLMs en vooral de bedrijven er achter)
[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 25-12-2025 20:02 ]
Bij buitentemperaturen onder nul zul je eigenlijk geen condensatie zien maar alleen aanvriezing/rijping.Ronald schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:46:
@ASW1 De uitleg van GPT was dat direct van gas naar vast meer energie kost (Dat is correct, smelt en verdampenergie in 1) dan van gas naar vloeistof, en dus een lagere temperatuur nodig is voor de boel aanrijpt.
Het kan theoretisch wel wanneer het water zeer schoon is en in supergekoelde toestand kan bestaan (dus onder nul maar nog steeds in vloeibare toestand). Bij de minste verontreiniging of bestaande kristallisatiekern gaat het echter gelijk door naar vaste toestand.
Voor zover ik het begrijp is In de praktijk bij aanvriezing op een warmtewisselaar rijp- en dauwpunt min of meer hetzelfde omdat eventuele dauw toch direct doorvriest.
Wat interessant is bij warmtepompen is mist, waarbij water al in vloeibare vorm in de lucht zit en direct kan aanvriezen op de warmtewisselaar als die onder nul is (en de buitentemperatuur boven nul) Bij die omstandigheden kun je zowel condensatie krijgen van gasvormig water uit de lucht dat daarna eventueel kan aanvriezen, maar ook directe aanvriezing van water dat al vloeibaar in de lucht aanwezig is (wat idd minder energie kost dan van gas naar vast)
Bij temperaturen onder nul kun je heel soms ook supergekoelde mist hebben die weliswaar nog vloeibaar maar al onder nul is, en die kan dus ook direct rijpen zonder eerst te hoeven condenseren. Daar zou je dan eigenlijk weer een andere term voor moeten verzinnen.
In de praktijk kun je volgens mij prima met 1 getal rekenen bij buitentemperaturen onder nul, en dan noem je het rijp- ipv dauwtemperatuur.
@ASW1 Mooi verhaal - met enkele kanttekeningen - de faseovergang van gas naar vloeibaar (condensatie) en van vloeibaar naar vast (vriezen) en ook de directe overgang van gas naar vast (rijp) kost geen energie maar levert juist energie op. Bij water zijn deze energieën bijzonders hoog door de zgn. waterstofbrugbindingen.
Supergekoelde mist is reeds vloeibaar maar thermodynamisch t.o.v. ijs van dezelfde temperatuur "energierijker" (=instabiel). Water kan je trouwens tot ca. -138°C superkoelen. Trefwoord: superkoeling/Unterkühlung - De NL- wikipedia is wat vaag, de Duitse wikipedia is precieser.
Supergekoelde mist is reeds vloeibaar maar thermodynamisch t.o.v. ijs van dezelfde temperatuur "energierijker" (=instabiel). Water kan je trouwens tot ca. -138°C superkoelen. Trefwoord: superkoeling/Unterkühlung - De NL- wikipedia is wat vaag, de Duitse wikipedia is precieser.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2025 23:39 ]
Gevoelstemperatuur is voor mensen, niet voor apparaten/machines. -4 is gewoon -4.master1104 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:20:
Wel mooi om te zien dat het zo droog is buiten dat de warmtepomp maar weinig defrosts nodig heeft. Ondanks de gevoelstemperatuur van -12 gr kan onze 9kw Nefit Enviline het daardoor makkelijk bijhouden. Dat is tijdens echte defrost mania wel anders, dan moet hij soms echt opschakelen naar de hoogste compressor frequentie.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Volgens mij is dat wat te kort door bocht. De gevoelstemperatuur heeft een aanzienlijke invloed op het afkoelen van je woning. Wind is namelijk een grote factor bij het bepalen van de gevoelstemperatuur.
De gevels van een woning worden duidelijker meer afgekoeld bij harde wind dan bij windstil weer (hogere convectiecoëfficiënt). Warmte die er doorlekt wordt bij harde wind direct meegenomen, waardoor de delta T van je gevel binnen/buiten groter wordt met meer verliezen als gevolg. Geldt trouwens ook dat de extra winddruk leidt tot hogere ventilatie en meer verliezen bij standaard ventilatiesystemen (niet bij balansventilatie).
Op de warmtepomp zelf zal het geen groot verschil maken, maar daar doelde ik met mijn opmerking ook niet op.
Dus inderdaad is de gevoelstemperatuur niet direct te koppelen aan warmteverlies van een woning, maar heeft het dus wel een indirect verband.
De gevels van een woning worden duidelijker meer afgekoeld bij harde wind dan bij windstil weer (hogere convectiecoëfficiënt). Warmte die er doorlekt wordt bij harde wind direct meegenomen, waardoor de delta T van je gevel binnen/buiten groter wordt met meer verliezen als gevolg. Geldt trouwens ook dat de extra winddruk leidt tot hogere ventilatie en meer verliezen bij standaard ventilatiesystemen (niet bij balansventilatie).
Op de warmtepomp zelf zal het geen groot verschil maken, maar daar doelde ik met mijn opmerking ook niet op.
Dus inderdaad is de gevoelstemperatuur niet direct te koppelen aan warmteverlies van een woning, maar heeft het dus wel een indirect verband.
[ Voor 31% gewijzigd door master1104 op 26-12-2025 09:37 ]
Het niet vermelden van bronnen, of het vermelden van niet bestaande, door LLM's verzonnnen bronnen is in mijn vak een doodzonde. De Raad van State heeft inmiddels meermaals bevestigd dat het ongeldig verklaren van een half jaar aan studieresultaten van een student een gepaste straf is voor zulk gedrag.Fr33z schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:01:
[...]
Betalen voor kennis die ze gewoon eerlijk gestolen hebben? Ben je gek!![]()
Helemaal eens hoor maar de LLMs leven van het leegjatten van alles wat los en vastzit. Soms geven ze wel bronnen als je er om vraagt. Wel brlangrijk.om t te checken want de LLMs hallucineren er ook wel eens spontaan een nietbestaande bron bij :-0
(Ja je leest tussen de regels door dat ik niet erg enthousiast ben over LLMs en vooral de bedrijven er achter)
LLM's zijn niet slim, kunnen niet redeneren, hebben geen gelijk. Het zijn gewoon statistische modellen die woorden op een meest waarschijnlijke volgorde zetten. Eigenlijk net als de Nokia 3210 dat al deed bij SMS-jes.
Het is waanzin om te zien hoe de jeugd, ook hier in huis, soms blind vertrouwt op wat de AI zegt....
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Wat anders trouwens: de luchtvochtigheid lijkt vandaag toch wel wat hoger te zijn dan gisteren en dat is ook te zien aan de defrosts hier. Afgelopen nacht 6 keer. Of het was gewoon kouder buiten.. het gebruikte vermogen was ook een stuk hoger: 1080w vs zo’n 700 de nacht ervoor.
-4 hier.
-4 hier.
[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 26-12-2025 09:49 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als ik de tijd vindt zal ik eens een grafiekje maken. Ik log zowel de gemeten temperatuur als de gevoelstemperatuur, dus dat moet tegen het warmteverlies uit te zetten zijn.master1104 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:26:
Volgens mij is dat wat te kort door bocht. De gevoelstemperatuur heeft een aanzienlijke invloed op het afkoelen van je woning. Wind is namelijk een grote factor bij het bepalen van de gevoelstemperatuur.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Jij gaat op je gevoel af.master1104 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:26:
Volgens mij is dat fundamenteel onjuist. De gevoelstemperatuur heeft een aanzienlijke invloed op het afkoelen van je woning. Wind is namelijk een grote factor bij het bepalen van de gevoelstemperatuur.
De gevels van een woning worden duidelijker meer afgekoeld bij harde wind dan bij windstil weer. Warmte die er doorlekt wordt bij harde wind direct meegenomen, waardoor de delta T van je gevel binnen/buiten groter wordt met meer verliezen als gevolg.
Op de warmtepomp zelf zal het geen groot verschil maken, maar daar doelde ik met mijn opmerking ook niet op. En inderdaad is de gevoelstemperatuur niet direct te koppelen aan warmteverlies van een woning, maar heeft het dus wel een indirect verband.
Het is buiten -4° en het waait windkracht 1. Dan is je warmte verlies aan de gevel X.
Het is buiten -4° en het waait 4 keer zo hard. Dan is het warmte verlies ook 4 maal zo veel. Maar die wind blijft -4°. Ook als de lucht vochtigheid verandert. Maar dat kan voor een menselijk lichaam heel anders aanvoelen.
Daarom heet het ook "gevoelstemperatuur" en die wordt berekend: https://www.knmi.nl/kenni...stemperatuur-in-de-winter.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Klopt, hier nu ook rijp op de daken en bevroren ruiten van auto’s en dus ook defrostsGlashelder schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:46:
Wat anders trouwens: de luchtvochtigheid lijkt vandaag toch wel wat hoger te zijn dan gisteren en dat is ook te zien aan de defrosts hier. Afgelopen nacht 6 keer. Of het was gewoon kouder buiten.. het gebruikte vermogen was ook een stuk hoger: 1080w vs zo’n 700 de nacht ervoor.
-4 hier.
Zoiezo heb je meer infiltratie (=last van je kieren)Seafarer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:02:
[...]
Jij gaat op je gevoel af.![]()
Het is buiten -4° en het waait windkracht 1. Dan is je warmte verlies aan de gevel X.
Het is buiten -4° en het waait 4 keer zo hard. Dan is het warmte verlies ook 4 maal zo veel. Maar die wind blijft -4°. Ook als de lucht vochtigheid verandert. Maar dat kan voor een menselijk lichaam heel anders aanvoelen.
Daarom heet het ook "gevoelstemperatuur" en die wordt berekend: https://www.knmi.nl/kenni...stemperatuur-in-de-winter.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En dan is er nog zo iets als de "natte vinger" - eehh natteboltemperatuur ("wet bulb") - zonder extra gevoelSeafarer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:02:
[...]
Jij gaat op je gevoel af.![]()
En ondanks de defrosts (4x vanaf 00.00 tot nu) bij -5 buiten en nog steeds 21 graden beneden met radiatoren zonder BUH met een Vaillant 55/6. 140m2 huis op temperatuur hier. Als ik lees wat een gezeur sommige hebben met die goedkope hybrides ben ik blij dat ik FE ben gegaan. Geen centje pijn. Het verbruik smeer ik maar uit over 365 dagen.Rojado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:06:
[...]
Klopt, hier nu ook rijp op de daken en bevroren ruiten van auto’s en dus ook defrosts
Mijn arotherm 75/6 draait nu op 56% compressor modulatie bij een aanvoertemp van 41,5 graden buiten -5 en binnen 20 graden. Dan moet het bij mijn 10 ook wel goed gaan. Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen tot hoe koud het goed gaat zomaar voor de fun.
Overigens gewoon radiatoren en geen buh aanwezig.
snameroc
Dat moet je ook zeker doen, want met de temperaturen op dit moment zijn de getallen voor de tweaker nou eenmaal niet leuk. Feit is wel dat er anders heel veel gas doorheen had gemoeten om hetzelfde te bereiken.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:52:
[...]
Het verbruik smeer ik maar uit over 365 dagen.
Ik was gisteren aan het kijken hoe het er bij mijn ouders voor stond en die verstoken gewoon een 7-8 m3 gas op een dag. Hier verstookt de L/W WP +- 10 kWh op deze koude dagen.
Prima te doen en een veel betere rekensom.
In de kou gaan zitten is ook geen alternatief, daar zijn we te rijk voor.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
@verbruik: natuurlijk is dat nu even hoog en inderdaad moeten we over de gehele winterperiode kijken om iets te zeggen over het eindresultaat. Wat ik soms mis in de ‘discussie’ is de terugblik op het vroegere gasverbruik bij sommigen. Ik had met gas ongeveer 0,5 m3 gas per graaddag nodig, nu met FE WP 1kWh per graaddag. Omgerekend is dat zelfs fors minder dan de helft op gas qua euro’s. En eigenlijk is de winst nog groter want nu is het 24/7 comfortabel in huis en als ik datzelfde met de CV had gedaan was het verschil nog veel groter geweest in het voordeel van de FE WP. Dus daar zouden meer mensen heen moeten kijken. Jij doet dat overigens wel merk ik. Het schrikmoment voor velen zijn inderdaad die enkele dagen dat je plots rond de 30 - 40kWh verbruik zit. Maar zoals jij aangeeft, dat moet je uitsmeren over het hele seizoen.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:52:
[...]
En ondanks de defrosts (4x vanaf 00.00 tot nu) bij -5 buiten en nog steeds 21 graden beneden met radiatoren zonder BUH met een Vaillant 55/6. 140m2 huis op temperatuur hier. Als ik lees wat een gezeur sommige hebben met die goedkope hybrides ben ik blij dat ik FE ben gegaan. Geen centje pijn. Het verbruik smeer ik maar uit over 365 dagen.
@Rojado Ik zit na 1 jaar op 0,77kWh per graaddag. Zal denk ik nog verder teruglopen na genomen actie. Isolatie leidingen verbetert, buitenvoeler hing verkeerd en nu loopt stooklijn eindelijk constant en lager, boel waterzijdig ingeregeld.
Weet er iemand het verschil tussen een SUZ-SWM80 VA2 en een PUZ-SWM100YAA?
We hebben de puz op de uitvoeringslijst staan, maar de suz is geplaatst.
Ik ben ook echt blij dat ik Vaillant heb genomen. Andere merken volg ik ook en dan word je echt niet blij van sommige. Vaillant topic is eigenlijk gewoon saai want ze draaien allemaal probleemloos blijkbaar. Tja, kost wat meer, maar geen gezeur (tot nu dan).snameroc schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:58:
Mijn arotherm 75/6 draait nu op 56% compressor modulatie bij een aanvoertemp van 41,5 graden buiten -5 en binnen 20 graden. Dan moet het bij mijn 10 ook wel goed gaan. Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen tot hoe koud het goed gaat zomaar voor de fun.
Hier op 900 draaiende units de afgelopen 3 dagen 2 storingen en beide online en telefonisch kunnen oplossen met 4 verschillende merken warmtepompen. Waarbij veel dhz werk. Ik denk dat cv boeren meer problemen hebben en fysiek langs moeten komen ondanks twee jaarlijks onderhoud. 🤗 Problemen met dit weer worden meestal veroorzaakt door installatie fouten en onjuiste instellingen.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:33:
[...]
Ik ben ook echt blij dat ik Vaillant heb genomen. Andere merken volg ik ook en dan word je echt niet blij van sommige. Vaillant topic is eigenlijk gewoon saai want ze draaien allemaal probleemloos blijkbaar. Tja, kost wat meer, maar geen gezeur (tot nu dan).
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 26-12-2025 11:40 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Je triggert mij, heb even vanaf 1 januari gekeken (en dus inclusief de rottige januari maand <lang veel mist en dus veel defrosts>) en dan kom ik zelfs op 0,7 kWh per graaddag uit. Die berekening qua euro’s over een jaar gezien wordt steeds beter 😉. In 2024 ook extra aandacht gegeven aan kierdichting, HR ++ glas en hier en daar wat extra isolatie aangebracht. Huis uit 1979… met 4 cm wol in de spouw…..en alleen radiatoren, in 1979 wel met dikke (gelaste) leidingen. En 21 graden beneden en 18-19 boven.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:30:
@Rojado Ik zit na 1 jaar op 0,77kWh per graaddag. Zal denk ik nog verder teruglopen na genomen actie. Isolatie leidingen verbetert, buitenvoeler hing verkeerd en nu loopt stooklijn eindelijk constant en lager, boel waterzijdig ingeregeld.
Komt dat ook niet omdat je veel van de unit vraagt? Hier was het -5 bij 80% RLV, maar de unit hoefde geen enkele keer te ontdooien. L/L maar dat zou in principe niet uit moeten maken. Ik stook voor het eerst deze winter ook 's nachts, maar wel in stille modus. De unit draait dan ~400 W, wat ongeveer 25 % van maximaal is.Glashelder schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:46:
-4 hier.
Grappig hier woning uit 1978. Wel fors nageisoleerd want anders was L/W een drama geworden. Toen ik hier kwam wonen 25 jaar geleden zat ik volgens mij op 2300m3 gas.Rojado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:41:
[...]
Je triggert mij, heb even vanaf 1 januari gekeken (en dus inclusief de rottige januari maand <lang veel mist en dus veel defrosts>) en dan kom ik zelfs op 0,7 kWh per graaddag uit. Die berekening qua euro’s over een jaar gezien wordt steeds beter 😉. In 2024 ook extra aandacht gegeven aan kierdichting, HR ++ glas en hier en daar wat extra isolatie aangebracht. Huis uit 1979… met 4 cm wol in de spouw…..en alleen radiatoren, in 1979 wel met dikke (gelaste) leidingen. En 21 graden beneden en 18-19 boven.
1 ruimte is wat anders dan een heel huis. Met L/L zat ik ook maar 600 tot 800W met dit weer.Martin7182 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:52:
[...]
Komt dat ook niet omdat je veel van de unit vraagt? Hier was het -5 bij 80% RLV, maar de unit hoefde geen enkele keer te ontdooien. L/L maar dat zou in principe niet uit moeten maken. Ik stook voor het eerst deze winter ook 's nachts, maar wel in stille modus. De unit draait dan ~400 W, wat ongeveer 25 % van maximaal is.
1e is een 1 fase model, 2e een 3 fase model, zoek de verschillen:kleefding schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:33:
Weet er iemand het verschil tussen een SUZ-SWM80 VA2 en een PUZ-SWM100YAA?
SUZ
PUZ
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh
Haha, ook hier een kachel maar sinds de WP eigenlijk niet meer in gebruik. Tja, gisteren vanwege de sfeer en beleving rondom de kerstboom 🎄 😀MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:29:
[...]
Grappig hier woning uit 1978. Wel fors nageisoleerd want anders was L/W een drama geworden. Toen ik hier kwam wonen 25 jaar geleden zat ik volgens mij op 2300m3 gas.Dat was gezakt naar 900m3 gas en zo'n 2 kuub haardhout. Nog een paar dagen en dan weten we eindstand aan stroom voor 2025. Stoken met houtkachel is verleden tijd. Is belachelijk duur geworden hout en mijn blik op milieu is ook verandert.
Netflix top 3 in series. Houtvuur.Rojado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:50:
[...]
Haha, ook hier een kachel maar sinds de WP eigenlijk niet meer in gebruik. Tja, gisteren vanwege de sfeer en beleving rondom de kerstboom 🎄 😀
Dat bedoel ik niet. Voor alleen de benedenverdieping op 18 graden hoefde de unit maar op 25 % te draaien zonder dat de warmtewisselaar dicht vroor. Ik vraag me af of stille modus echt zoveel uitmaakt m.b.t. dichtvriezen, bij de wat hogere RLV en lagere temperatuur van afgelopen nacht.MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:31:
[...]
1 ruimte is wat anders dan een heel huis. Met L/L zat ik ook maar 600 tot 800W met dit weer.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt