• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swLqCRbhis5MGVRwCTavGout16w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Qnn4nKGNIdhsA38u0X2vDT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een Nexus boiler. Dit is de 200l met bovenaansluitingen. Past precies onder de trap!

Bosch 2000AWF

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47
Stoffa schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:05:
Vraag aan de experts hier:

Ik krijg over een maand een warmtepomp geinstalleerd waarvan het binnendeel op zolder komt. De pomp komt in het midden te staan van de zolder, met aan weerszijden hiervan twee kinderkamers.
Deze kinderkamers wilden we condenserend koelen met een aparte fancoil-loop vanaf de warmtepomp.
Nu heeft dit jaren 90 huis leidingen gegoten in beton. De installateur gaf aan dat dit geen probleem is, en hij dit type leidingen vaker gebruikt voor loops voor condenserend koelen. Hij gebruikt dan vanaf de pomp geisoleerde leiding tot deze de vloer ingaat, en geisoleerd leiding waar hij de vloer uitkomt tot de fancoil unit zelf. Hij gaf aan dat het wel van belang is voor de vloer dat er dan dampdichte folie onder ligt. Dat is bij mij het geval.

Ik ben er echter niet helemaal gerust op qua condensvorming in de betonnen vloeren etc. Kan ik hier voldoende op vertrouwen of is dit een no-go?

Ik zou uiteraard ook gewoon voor aparte airco duo-split kunnen gaan, maar ik vind dit wel een cleanere oplossing.
Je zou eens met Ubakus kunnen spelen. Daar kan je ook "vloerverwarming" in de betonvloer simuleren, waarbij je de watertemperatuur dan 7 graden maakt en de H.O.H. afstand erg groot (omdat er natuurlijk maar twee slangen liggen i.p.v. een heel raster). Het is geen perfecte simulatie, maar het geeft wel een idee.

In Ubakus kom ik tot de conclusie dat een slang van 7 graden in een dekvloer van 6 cm met daarop 10mm parket goed gaat bij een ruimtetemperatuur van 20 graden, 60% RLV. De bovenkant van de dekvloer is dan 16,4 graden, dus zolang het dauwpunt in de kamer daar boven blijft, condenseert er niets.

In de praktijk zal er ook nog een mantelbuis om de verwarmingsbuis heen zitten. Die vermindert de afgifte van de verwarmingsbuis aan de cementdekvloer behoorlijk, dus dan zal het ook goed gaan bij een hogere luchtvochtigheid / dauwpunt. Ik zou 't dus ook wel aandurven.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 29-12-2025 21:47 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:45
H3nk1960 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]

Hier ook een Nexus boiler. Dit is de 200l met bovenaansluitingen. Past precies onder de trap!
Mooi aangelegd!
Ik kan het tonzon bandage folie aanraden voor de buizen. Dat helpt veel met extra isolatie en kost zowel in moeite als geld heel weinig.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:18
H3nk1960 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]

Hoe krijg je nu zo meteen die gasleiding weg :)?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03:45
Haha die discussie heb ik nu met de netbeheerder. Het is een beetje de kip en het ei verhaal, januari komen ze langs. Bedankt voor de tip met het tonzon folie! Via een warmtebeeldcamera is er al te zien dat er vrijwel geen warmtelekken meer heb, en als ik eerlijk ben vind ik dat folie ondanks dat het goed werkt er wat knutselachtig uit zien…

Bosch 2000AWF

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:21

Carboy54

Duurzaamheid coach

Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:17:
[...]

Geinig.
Maar die ribbel is toch gewoon oppervlakte vergroting? Om meer warmte af te geven.
Correct verhoogt afgifte.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

Pagina: 1 ... 243 244 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)