• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swLqCRbhis5MGVRwCTavGout16w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Qnn4nKGNIdhsA38u0X2vDT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een Nexus boiler. Dit is de 200l met bovenaansluitingen. Past precies onder de trap!

Bosch 2000AWF

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
Stoffa schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:05:
Vraag aan de experts hier:

Ik krijg over een maand een warmtepomp geinstalleerd waarvan het binnendeel op zolder komt. De pomp komt in het midden te staan van de zolder, met aan weerszijden hiervan twee kinderkamers.
Deze kinderkamers wilden we condenserend koelen met een aparte fancoil-loop vanaf de warmtepomp.
Nu heeft dit jaren 90 huis leidingen gegoten in beton. De installateur gaf aan dat dit geen probleem is, en hij dit type leidingen vaker gebruikt voor loops voor condenserend koelen. Hij gebruikt dan vanaf de pomp geisoleerde leiding tot deze de vloer ingaat, en geisoleerd leiding waar hij de vloer uitkomt tot de fancoil unit zelf. Hij gaf aan dat het wel van belang is voor de vloer dat er dan dampdichte folie onder ligt. Dat is bij mij het geval.

Ik ben er echter niet helemaal gerust op qua condensvorming in de betonnen vloeren etc. Kan ik hier voldoende op vertrouwen of is dit een no-go?

Ik zou uiteraard ook gewoon voor aparte airco duo-split kunnen gaan, maar ik vind dit wel een cleanere oplossing.
Je zou eens met Ubakus kunnen spelen. Daar kan je ook "vloerverwarming" in de betonvloer simuleren, waarbij je de watertemperatuur dan 7 graden maakt en de H.O.H. afstand erg groot (omdat er natuurlijk maar twee slangen liggen i.p.v. een heel raster). Het is geen perfecte simulatie, maar het geeft wel een idee.

In Ubakus kom ik tot de conclusie dat een slang van 7 graden in een dekvloer van 6 cm met daarop 10mm parket goed gaat bij een ruimtetemperatuur van 20 graden, 60% RLV. De bovenkant van de dekvloer is dan 16,4 graden, dus zolang het dauwpunt in de kamer daar boven blijft, condenseert er niets.

In de praktijk zal er ook nog een mantelbuis om de verwarmingsbuis heen zitten. Die vermindert de afgifte van de verwarmingsbuis aan de cementdekvloer behoorlijk, dus dan zal het ook goed gaan bij een hogere luchtvochtigheid / dauwpunt. Ik zou 't dus ook wel aandurven.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 29-12-2025 21:47 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:58
H3nk1960 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]

Hier ook een Nexus boiler. Dit is de 200l met bovenaansluitingen. Past precies onder de trap!
Mooi aangelegd!
Ik kan het tonzon bandage folie aanraden voor de buizen. Dat helpt veel met extra isolatie en kost zowel in moeite als geld heel weinig.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:56
[Afbeelding]

Hoe krijg je nu zo meteen die gasleiding weg :)?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• H3nk1960
Haha die discussie heb ik nu met de netbeheerder. Het is een beetje de kip en het ei verhaal, januari komen ze langs. Bedankt voor de tip met het tonzon folie! Via een warmtebeeldcamera is er al te zien dat er vrijwel geen warmtelekken meer heb, en als ik eerlijk ben vind ik dat folie ondanks dat het goed werkt er wat knutselachtig uit zien…

Bosch 2000AWF

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:39

Carboy54

Duurzaamheid coach

Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:17:
[...]

Geinig.
Maar die ribbel is toch gewoon oppervlakte vergroting? Om meer warmte af te geven.
Correct verhoogt afgifte.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:36
[Afbeelding]

Ik kan niet goed zien of het op jouw situatie van toepassing is, maar je mag de uittapleiding (warm water uit) niet isoleren (alleen de ringleiding indien aanwezig). Op tapwater is regelgeving voor legionella van toepassing. Vanuit deze regelgeving mogen de uittapleidingen niet geïsoleerd worden. Zie RVO.nl.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26
CharmingDemon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:03:
Ik kan niet goed zien of het op jouw situatie van toepassing is, maar je mag de uittapleiding (warm water uit) niet isoleren (alleen de ringleiding indien aanwezig). Op tapwater is regelgeving voor legionella van toepassing. Vanuit deze regelgeving mogen de uittapleidingen niet geïsoleerd worden. Zie RVO.nl.
Zo te zien alleen de eerste 50cm geisoleerd tot de bocht naar beneden. Niet hoe het hoort maar wel logisch. Zo ben ik ook van plan het te doen als ik ooit mijn leidingen nog ga isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 30-12-2025 09:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:52
marcop23 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:33:
[...]

Je zou eens met Ubakus kunnen spelen. Daar kan je ook "vloerverwarming" in de betonvloer simuleren, waarbij je de watertemperatuur dan 7 graden maakt en de H.O.H. afstand erg groot (omdat er natuurlijk maar twee slangen liggen i.p.v. een heel raster). Het is geen perfecte simulatie, maar het geeft wel een idee.

In Ubakus kom ik tot de conclusie dat een slang van 7 graden in een dekvloer van 6 cm met daarop 10mm parket goed gaat bij een ruimtetemperatuur van 20 graden, 60% RLV. De bovenkant van de dekvloer is dan 16,4 graden, dus zolang het dauwpunt in de kamer daar boven blijft, condenseert er niets.

In de praktijk zal er ook nog een mantelbuis om de verwarmingsbuis heen zitten. Die vermindert de afgifte van de verwarmingsbuis aan de cementdekvloer behoorlijk, dus dan zal het ook goed gaan bij een hogere luchtvochtigheid / dauwpunt. Ik zou 't dus ook wel aandurven.
Veel dank hiervoor. Ik ga ervoor, en ga proberen de aanvoertemp zo hoog mogelijk te houden.

• H3nk1960
CharmingDemon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:03:
[...]

Bedankt voor het meedenken! Wat je ziet is het binnenkomende tapwater, de uitstroom is een centimeter of 10 geisoleerd omdat daar naar mijn mening toch wel veel verloren ging.

Bosch 2000AWF

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:30
Een elektrische boiler i.p.v. een boiler op de WP ?

Na onderzoek of een thuisbatterij voor onze situatie rendabel zou zijn kwam ik op een ander idee.
Ik moet c.a 2000 kWh van de PV salderen. Een 100% elektrische boiler installeren i.p.v. een boiler op de WP biedt de mogelijkheid kom gedurende 7 maanden een deel van de saldering energie van de PV af te vangen.
Van 50 naar 80C kan er c.a. 5kWh/dag door de PV worden toegevoerd. De boiler moet dan met een laagvermogen, c.a. 1000W gevoed worden om het uit te smeren over 6 uur tussen 11-15 uur.

Een goedkope thuisbatterij doet ook c.a 5kW onttrekken aan de PV, dus met de elektrische boiler ongeveer het zelfde effect maar kost c.a. 1500 eur.

Met 2000 eur lagere investering kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Ook minder stilstandsverliezen omdat er geen leidingen op zijn aangesloten die warmte verliezen en geen legionella runs omdat je hem op 80C kan zetten.

Ik moet mijn HR ketel gaan vervangen en wil overschakelen naar Full-E. 4

Is dit onderwerp al aan de orde geweest?

• assje
@Tomexergie je moet helemaal niks salderen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Beer070
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:51:

Na onderzoek of een thuisbatterij voor onze situatie rendabel zou zijn kwam ik op een ander idee.
Ik moet c.a 2000 kWh van de PV salderen. Een 100% elektrische boiler installeren i.p.v. een boiler op de WP biedt de mogelijkheid kom gedurende 7 maanden een deel van de saldering energie van de PV af te vangen.
Van 50 naar 80C kan er c.a. 5kWh/dag door de PV worden toegevoerd. De boiler moet dan met een laagvermogen, c.a. 1000W gevoed worden om het uit te smeren over 6 uur tussen 11-15 uur.

Een goedkope thuisbatterij doet ook c.a 5kW onttrekken aan de PV, dus met de elektrische boiler ongeveer het zelfde effect maar kost c.a. 1500 eur.

Met 2000 eur lagere investering kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Ook minder stilstandsverliezen omdat er geen leidingen op zijn aangesloten die warmte verliezen en geen legionella runs omdat je hem op 80C kan zetten.

Ik ben bezig met een vergelijkbaar rekensommetje, en het lastige is dat momenteel de WPB’s door subsidie vrijwel goedkoper uitvallen dan een gewone boiler. Je kan met wat tweaken wellicht wel het 1200 watt element een langere periode aan houden om de stroom in warmte om te zetten, dan haal je zeker ook de 80C.
Atlantic 200L WPB op R290 is dacht ik 1500 euro en 725 euro subsidie?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:50

Neem een boiler verwarmd door je wp en zorg dat er een elektrisch element in zit. Dan kan je daarmee dit kunstje doen ( ik zie er overigens weinig in). Werkt alleen als het dag 1 heel zonnig is en dag 2 onvoldoende overschot

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Ik begrijp niet welk probleem je op probeert te lossen?
Als je nu een energiecontract afsluit, dan zijn die er gewoon waarbij de terugleververgoeding nog steeds iets hoger is als de terugleverboete. Teruglevering kost je dus niets en levert zelfs nog iets op.
Er is geen reden om te denken dat dat per 1 januari 2027 verandert.
Het is en blijft dus goedkoper om je SWW met de WP te maken (uiteraard wel op een tijdstip dat de je zoveel mogelijk zon meepakt, bijvoorbeeld dagelijks tussen 12 en 14 uur oid).

Mocht je toch stroom willen verbranden in je SWW, dan kun je beter een dompelelement in je SWW-vat plaatsen. Dat kun je dan zowel met dat element als de WP opwarmen.

Verder schrijf je "moet salderen". Dat hoeft helemaal niet. Ik heb hier ook op jaarbasis ca 6500 kWh over die netto het net in gaat. Niemand die dat verbiedt.
Bovendien maak ik uit je tekst op dat je nu nog een investering wilt doen op basis van de salderingsregeling die over een jaar verdwijnt. Dat lijkt me niet verstandig. Je kunt je investeringen beter afstemmen op de situatie vanaf 2027.

Edit: Precies wat @BarryH hierboven ook al schreef.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2025 15:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Beer070 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
[...]

Ik ben bezig met een vergelijkbaar rekensommetje, en het lastige is dat momenteel de WPB’s door subsidie vrijwel goedkoper uitvallen dan een gewone boiler. Je kan met wat tweaken wellicht wel het 1200 watt element een langere periode aan houden om de stroom in warmte om te zetten, dan haal je zeker ook de 80C.
Element aansturen met triac, dan kun je het vermogen traploos regelen. Of simpeler, met een diode en twee relais zodat je kunt schakelen tussen 0W / 600W/ 1200W.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:10

Dat kan ik met mijn Vaillant Wp en boiler ook op de stand Eco. Dan draait hij lagere wattages. Al schiet ik daar hier niet veel mee op met piekvermogens van zo'n 5500W uit de panelen. Maar jij hoeft daar dus geen Cop1 boiler voor te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2025 15:40 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Je gaat meer verbruiken omdat je denkt dat je al je zonnestroom moet gebruiken. Dit meerverbruik heb je ook in de winter.
Dat is per definitie niet rationeel, ten alle tijde voor het laagste verbruik gaan tegen de juiste prijs, dat is het credo.

Een accu is per definitie niet rendabel binnen de huidige prijsstelling in Nederland.

Laat je niet gek maken en ga load shifting toepassen, het eigen verbruik kan altijd wat procenten omhoog. Daar zit je winst.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Tomexergie
gewoon uit zetten en niets benutten?

• Tomexergie
Beer070 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
[...]

Een WPB wil ik niet vanwege een compressor binnen de woning; geluid!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
[...]

Er zijn ook WPBoilers in split uitvoering.
Bijvoorbeeld deze:
https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:33:
[...]

gewoon uit zetten en niets benutten?
De extreme variant is een doorstroomverwarmer, dwtw en accu. Een accu met een stilstandsverlies van een boiler zou niemand kopen. Als je een klein huishouden hebt is dat ook iets om over na te denken.
Nu, in de winter, verbruikt ie hier 700 wh per 5 min douche. In de zomer zo’n 500 wh.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:29

Afgezien van wat er al gezegd is over 'moeten salderen':
Je moet er dan wel voor zorgen dat het water ook weer zoveel afkoelt elke dag. Mogelijk moet je dus veel meer warm water gaan gebruiken.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11
Stel je hebt voldoende groepen open. Kan je dan tijdens het verwarmen de bypass dichter draaien? Of kan je beter eerst het verwarmen uitzetten?

• MotorBeast
@Atomius Dicht. Geen probleem. Hier ook gedaan. Zinloos ding. Kan gewoon tijdens verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2025 18:41 ]

• Atomius
MotorBeast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:38:
@Atomius Dicht. Geen probleem. Hier ook gedaan. Zinloos ding. Kan gewoon tijdens verwarmen.
Nog erger dan zinloos. Ik zag vandaag dat de retour op de vloerverwarmingsverdelers lager was (22,5) dan de retour die de warmtepomp binnenkreeg (26). 3,5 graad in rook op door dat ding..

Maar ondanks dat de druk in het systeem dus mogelijk verandert kan je die bypass tijdens verwarmingsbedrijf dichtdraaien begrijp ik dan.

• MotorBeast
@Atomius Zoveel zal dat effect niet zijn op je druk. No worries. Ik kan hem hier ook gewoon open en dicht draaien als ik dat zou willen.

Overigens stond dan je bypass volgens mij dan ook niet goed afgesteld. Die zou alleen open moeten gaan als je groepen of radiatoren zou dichtdraaien. De reden dat die dingen vaak geplaatst worden omdat klanten de radiatoren dicht draaien en/of zoneregeling willen hebben. Veiligheidsmaatregel denk ik.

[ Voor 52% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2025 18:56 ]

• Tomexergie
Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:12:
[...]

I
Verder schrijf je "moet salderen". Dat hoeft helemaal niet. Ik heb hier ook op jaarbasis ca 6500 kWh over die netto het net in gaat. Niemand die dat verbiedt.
Bovendien maak ik uit je tekst op dat je nu nog een investering wilt doen op basis van de salderingsregeling die over een jaar verdwijnt. Dat lijkt me niet verstandig. Je kunt je investeringen beter afstemmen op de situatie vanaf 2027.

Edit: Precies wat @BarryH hierboven ook al schreef.
Misschien moet ik mijn schoolgeld terug halen, maar als ik het overschot aan PV energie waar ik nauwelijks geld voor krijg in 2027 gebruik om een boiler te verwarmen is toch winst? Uiteraard op het moment dat het vermogen van de PV>Pwoning. Anders zou het thuisbatterij verhaal helemaal bedrog zijn.
Ik heb een dynamisch contract bij de ANWB zonder negatieve teruglever vergoeding. Wat de echte vergoeding zal worden hangt van het moment af, de marktprijs per kwartier. In iedergeval veel lager omdat de belastingcomponent wegvalt.
We hebben in het verleden de COP's van de boilers gemeten. Gemiddeld rond 2,5. Dat is inclusief de verliezen van de boiler zelf . Die zijn ongeveer 500 kWh(60W). Netto is er c.a 1500kWh aan SWW warmte nodig, dus de WP levert 1500+500=2000kWh. De echte COP is dus veel lager COP=1,8
Een 100% elektrisch boiler heeft veel minder isolatie verlies vanwege ontbreken van spiraal leidingen. Kijk maar in de specificatie.

Het zijn maar een paar hersenspinsels van mij, maar toch even er aan rekenen. Inderdaad een warmtepompboiler is i.v.m. subsidie ook aantrekkelijk (Vooral die Atlantic). Misschien een alternatief, ik hen al een dakschoorsteen voor de uitlaat. Als er een elektrich elemet in zit ook bruikbaar voor PV stroom.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:03
(jarig!)
MotorBeast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:53:
@Atomius Zoveel zal dat effect niet zijn op je druk. No worries. Ik kan hem hier ook gewoon open en dicht draaien als ik dat zou willen.

Overigens stond dan je bypass volgens mij dan ook niet goed afgesteld. Die zou alleen open moeten gaan als je groepen of radiatoren zou dichtdraaien. De reden dat die dingen vaak geplaatst worden omdat klanten de radiatoren dicht draaien en/of zoneregeling willen hebben. Veiligheidsmaatregel denk ik.
Het is inderdaad een veiligheidsmaatregel, stel alles staat om wat voor reden dicht dan kan de wp zijn druk nog kwijt. Hoort ingeregeld te zijn met alle afnemers dicht.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:19:
[...]

Element aansturen met triac, dan kun je het vermogen traploos regelen. Of simpeler, met een diode en twee relais zodat je kunt schakelen tussen 0W / 600W/ 1200W.
Kant en Klaar te koop in engeland. Lever je meer dan 50 watt terug dan gaat het boiler element meer verbruiken. De regeling is modulerend.

Edit: @Tomexergie Kant en klare regelingen: https://www.optimasolar.n...ed-smart-electric-boiler/
https://www.shelly.com/bl...-energy-for-water-heating
https://www.oekofen.com/en-gb/smart-pv/

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 31-12-2025 21:52 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

akaQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:14:
[...]

Het is inderdaad een veiligheidsmaatregel, stel alles staat om wat voor reden dicht dan kan de wp zijn druk nog kwijt. Hoort ingeregeld te zijn met alle afnemers dicht.
Een bypass in een cv systeem zorgt ervoor dat er een minimum flow over de warmte bereider stroomt om te voorkomen dat deze te heet wordt. (Niet gekoeld door cv water) Door middel van drukafstelling wordt deze minimum flow ingesteld.

Een circulatie pomp in een cv gaat niet exploderen/ontploffen als je de pers afsluiter volledig sluit. Hij levert gewoon zijn maximale druk. Voor woonhuizen vaak 0.6 tot 0.8 bar. Het is dus geen druk veiligheid maar een flow veiligheid. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:19:
[...]

Beide elementen aanschakelen? 600 + 1200 = 1800W ;)

• Tomexergie
MONITORING WP cijfers inleveren. Ook voor resultaat heel 2025!
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:12:
Misschien moet ik mijn schoolgeld terug halen, maar als ik het overschot aan PV energie waar ik nauwelijks geld voor krijg in 2027 gebruik om een boiler te verwarmen is toch winst?
Ja, maar je kunt je SWW overdag ook gratis maken met een WP-boiler of een WP die een SWW-vat verwarmt. En met die laatste twee kun je ook in de winter (als er helemaal geen PV-overschot is, want elke kWh van het dak gaat rechtstreeks de WP in om je huis te verwarmen) een stuk efficiënter SWW maken dan met een COP-1 element.
Bovendien gaan we steeds meer naar flexibele stroomprijzen toe, die dan dus tijdens kille grijze winterdagen veel hoger zullen zijn dan op zonnige zomerdagen. Het loont dus de moeite om je verbruik te optimaliseren voor winterdagen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
[...]
Misschien moet ik mijn schoolgeld terug halen, maar als ik het overschot aan PV energie waar ik nauwelijks geld voor krijg in 2027 gebruik om een boiler te verwarmen is toch winst? Uiteraard op het moment dat het vermogen van de PV>Pwoning. Anders zou het thuisbatterij verhaal helemaal bedrog zijn.
Ik heb een dynamisch contract bij de ANWB zonder negatieve teruglever vergoeding. Wat de echte vergoeding zal worden hangt van het moment af, de marktprijs per kwartier. In iedergeval veel lager omdat de belastingcomponent wegvalt.
En hoeveel kost het als de zon niet schijnt en je toch ook warm water nodig hebt? Je kunt rekenen tot je een ons weegt, maar zeker hier in de lage landen krijg je het niet rond gerekend. Heb je het over een vakantie huisje in Zuid-Europa dan wordt het een ander verhaal.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

We hebben in het verleden de COP's van de boilers gemeten. Gemiddeld rond 2,5. Dat is inclusief de verliezen van de boiler zelf . Die zijn ongeveer 500 kWh(60W). Netto is er c.a 1500kWh aan SWW warmte nodig, dus de WP levert 1500+500=2000kWh. De echte COP is dus veel lager COP=1,8
Een 100% elektrisch boiler heeft veel minder isolatie verlies vanwege ontbreken van spiraal leidingen. Kijk maar in de specificatie.

Het zijn maar een paar hersenspinsels van mij, maar toch even er aan rekenen. Inderdaad een warmtepompboiler is i.v.m. subsidie ook aantrekkelijk (Vooral die Atlantic). Misschien een alternatief, ik hen al een dakschoorsteen voor de uitlaat. Als er een elektrich elemet in zit ook bruikbaar voor PV stroom.
Ik heb vorig jaar 611kWh aan SWW verbruikt met mijn boiler bij de Ecodan. Die draait in de zonnemaanden elke dag de boel warm om 13:00 (maart - oktober) en in de winter om 3:00. Daardoor schat ik in dat ik incl belastingen rond de 10ct SWW per kWh doe. Wat 61 euro per jaar is.
Ik denk dat met dit perspectief en prijsgunstig verwarmen een COP1 boiler niet zo uit kan. Nou is het makkelijk praten in een nieuwbouw waar je niet anders kan, maar in de tijd dat ik met een COP1 zat vielen de kosten me vies tegen en waren er betere alternatieven met een warmtepomp. Ook als losse boilers.

Je grote winst zit em niet per se in de component zonnestroom, daarmee maak je het rond. De grote winst zit in load shifting en een laag verbruik.
De tijdstippen van verwarmen leveren in de praktijk in 95% van de gevallen de laagste kosten.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Martin7182
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ja, maar je kunt je SWW overdag ook gratis maken met een WP-boiler of een WP die een SWW-vat verwarmt. En met die laatste twee kun je ook in de winter (als er helemaal geen PV-overschot is, want elke kWh van het dak gaat rechtstreeks de WP in om je huis te verwarmen) een stuk efficiënter SWW maken dan met een COP-1 element.
Bovendien gaan we steeds meer naar flexibele stroomprijzen toe, die dan dus tijdens kille grijze winterdagen veel hoger zullen zijn dan op zonnige zomerdagen. Het loont dus de moeite om je verbruik te optimaliseren voor winterdagen.
Het probleem met een WP is dat je niet snel kunt schakelen. Met een elektrisch element kan dat wel en je kunt in principe het vermogen regelen. Een WP heeft voordeel in de donkere maanden, maar dat zijn er maar 3 per jaar. Als ik even grof reken, dan bespaart de WPB mij maximaal 2 kWh per dag. Dus ~180 kWh per jaar die niet uit het net hoeft te komen. Elke kWh besparing is natuurlijk meegenomen, maar het kost wel wat.

• BarryH
Martin7182 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Het probleem met een WP is dat je niet snel kunt schakelen. Met een elektrisch element kan dat wel en je kunt in principe het vermogen regelen. Een WP heeft voordeel in de donkere maanden, maar dat zijn er maar 3 per jaar. Als ik even grof reken, dan bespaart de WPB mij maximaal 2 kWh per dag. Dus ~180 kWh per jaar die niet uit het net hoeft te komen. Elke kWh besparing is natuurlijk meegenomen, maar het kost wel wat.
Maar je hebt met je flexibele e element wel 3 maal zoveel stroom nodig… en in de winter wordt het zoiezo niets

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:57
Voor de mensen die dit overwegen, ik heb mij er recent in verdiept omdat een vriend met een L/L wp oplossing voor verwarming nog een gasvrije oplossing voor SWW zocht. Daarbij kwam ik op deze uit:

https://www.my-pv.com/nl/producten/ac-elwa-2/

Zeer divers aan te sturen, volgt in vermogen het overschot, dus geen vaste baseload of getrapte schakeling, en deze kan als enige ook een minimum temperatuur bijstoken zodat er altijd voldoende SWW is, ook zonder zon. De Eddi en anderen kunnen dit nadrukkelijk niet. Dus dan ben je verplicht om aan bij/naverwarming te doen via WP of CV-ketel.

• Atomius
Atomius schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:47:
[...]

Nog erger dan zinloos. Ik zag vandaag dat de retour op de vloerverwarmingsverdelers lager was (22,5) dan de retour die de warmtepomp binnenkreeg (26). 3,5 graad in rook op door dat ding..

Maar ondanks dat de druk in het systeem dus mogelijk verandert kan je die bypass tijdens verwarmingsbedrijf dichtdraaien begrijp ik dan.
Of klopt mijn conclusie niet?

Is het misschien wel degelijk normaal dat het water bij koud weer 3,5 graad afkoelt van de vv retour tot aan de inlaat plaatwisselaar (die ergens meters verderop buiten staat?).

Het retourwater bij de inlaat is juist hoger dan van de vv verdeler. Dus nee, das onlogisch en wordt waarschijnlijk dan door de bypass veroorzaakt denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 01-01-2026 16:07 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:52
Waar Tomenergie gelijk in heeft is dat een RVS boiler met regelbaar en uitneembaar E element een aantal voordelen heeft. Het is oerdegelijk, alleen het element kan kapot en zo te vervangen, goedkoper, absoluut stil, geen leiding naar buiten. Snel en goed regelbaar als je dat goed regelt (triac sturing?)
Vergeet niet dat met dit weer ook WPB en WP SWW productie zeker met legionella ook maar op 1,5 tot 2 COP zit. (Zeker WPB zitten niet ver hoger aan COP)
En WPB geloof ik nooit dat ze zo lang meegaan. Dus dat ook meegerekend kan het in bepaalde situaties best een redelijke oplossing zijn.
Technician- schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:54:
Vergeet niet dat met dit weer ook WPB en WP SWW productie zeker met legionella ook maar op 1,5 tot 2 COP zit. (Zeker WPB zitten niet ver hoger aan COP)
Dat kan toch een stuk beter. Mijn mCOP voor december voor SWW was 3.13 (excl dompelelement voor legionella) of 2.88 inclusief dompelelement.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waar Tomenergie gelijk in heeft is dat een RVS boiler met regelbaar en uitneembaar E element een aantal voordelen heeft. Het is oerdegelijk, alleen het element kan kapot en zo te vervangen, goedkoper, absoluut stil, geen leiding naar buiten. Snel en goed regelbaar als je dat goed regelt (triac sturing?)
En WPB geloof ik nooit dat ze zo lang meegaan. Dus dat ook meegerekend kan het in bepaalde situaties best een redelijke oplossing zijn.
Daarnaast maakt het ook uit hoeveel warm water je daadwerkelijk gebruikt. Ben je toch al zuinig met douchen, dan is de winst van een wp(boiler) voor tapwater beperkt. Aan de andere kant: als je een warmtepomp hebt, en het is niet ingrijpend qua leidingwerk om hier een boiler op aan te sluiten, dan zou ik dat wel verkiezen boven een cop1 systeem.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:52
Andrehj schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Dat kan toch een stuk beter. Mijn mCOP voor december voor SWW was 3.13 (excl dompelelement voor legionella) of 2.88 inclusief dompelelement.
Jazeker maar veel mensen gaan voor max comfort met misschien een bad en staat de boiler alleen van 45 naar 55 te verwarmen met Ta van 60.
Ook WPB hebben nu een waardeloze COP door de slechte afgifte door de uitwendige wisselaars.

Een groot vat op lagere temperatuur is veel efficiënter.

• snameroc
  • Nu online
Dan kan hij daarna toch nog jaren functioneren als normale boiler op het element. Als de cop echt maar 2 is zoals jij zegt dan kan het nooit financieel uit. Onze dimplex 200 ltr heeft afgelopen jaar maar 400 kwh gebruikt.
Als je dat maal 2 doet kost hij maar 100 euro per jaar aan stroom meer als hij op het element draait. Dan duurt het wel even voor je al dat meerwerk aan leidingen en aanschaf meerekent.
De eerste ging maar een jaar mee de 2e is nu 2 jaar oud maar loopt vanaf dag 1 ook anders. Onder garantie vervangen.
Mocht hij toch stuk gaan zal hij de rest van zijn leven als e boiler slijten.
Hij staat overigens op 55 graden en een keer in de 10 dagen een ligionellen run.
En eigenlijk is het een ding wat goed voldoet.
2 keer achter elkaar een bad moet je plannen maar verder doet hij zijn ding.
En ik heb eigenlijk het idee dat hij zijn ding bijna altijd op zonnestroom doet. 300a 350 watt hebben zelfs in de winter wel over. Als de zon op het glas staat gaat de gewone wp uit. Dus ik durf wel te stellen dat hij 80 procent van het jaar op zonnestroom loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door snameroc op 01-01-2026 16:52 ]

snameroc

• Martin7182
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Maar je hebt met je flexibele e element wel 3 maal zoveel stroom nodig… en in de winter wordt het zoiezo niets
Buiten de winter heb ik dagelijks genoeg stroom over die straks (vanaf 2027) misschien niets meer waard is. In de winter kost een elektrisch element 3 keer zoveel. 3 keer weinig is nog steeds weinig voor die 90 dagen per jaar. Ik gebruik de WP duidelijk niet om geld te besparen. Gisteren als test het vat opgewarmd naar 65 °C met alleen het element. 8 kWh voor €0.16 *O*
Met de WP zou het €0.08 gekost hebben, een besparing van €0.08 -O-

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 01-01-2026 18:46 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:52
Martin7182 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Buiten de winter heb ik dagelijks genoeg stroom over die straks (vanaf 2027) misschien niets meer waard is. In de winter kost een elektrisch element 3 keer zoveel. 3 keer weinig is nog steeds weinig voor die 90 dagen per jaar. Ik gebruik de WP duidelijk niet om geld te besparen. Gisteren als test het vat opgewarmd naar 65 °C met alleen het element. 8 kWh voor €0.16 *O*
Met de WP zou het €0.08 gekost hebben, een besparing van €0.08 -O-
Tja, en tussen november en februari, 4 maanden, 365/3 dagen x 8h x eur0,25 = eur233, en dat zou eur78 kunnen zijn. (ja, zondags en op feestdagen dynamisch goedkoper).

De besparing van eur156/jaar is onvoldoende om een bestaand vat te vervangen door een WP of WPB-systeem, maar als je nog een boilervat moet kopen, en complexe automatiseringen op het element moet bouwen, dan is verbranden van zomerstroom één optie, maar zeker niet de enige route.

• snameroc
  • Nu online
Je bedoelt 8 maal 16 cent?

snameroc

• Martin7182
  • Nu online
In mijn geval 8 × 2 cent tot 2027 vanwege TLV €0.02/kWh.

• snameroc
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:46:
[...]

In mijn geval 8 × 2 cent tot 2027 vanwege TLV €0.02/kWh.
Omdat je opwek hoger is dan je gebruik?
Anders zou het er toch anders uitzien.
De vraag is dan of je zoveel meer terug leverd dan dat je meer gebruiken gaat.

snameroc

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-01 11:04
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
[...]

heb je ook geen koelkast dan?

Zwerius Kriegsman

• Martin7182
  • Nu online
snameroc schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Omdat je opwek hoger is dan je gebruik?
Anders zou het er toch anders uitzien.
De vraag is dan of je zoveel meer terug leverd dan dat je meer gebruiken gaat.
Dat verschilt per huishouden. Wij hadden netto ~1200 kWh over. De WP heeft in een jaar ~350 kWh gebruikt voor SWW. Het elektrisch element zou ~1000 kWh gebruiken, dus 650 kWh meer. In dit geval kan het dus makkelijk :)

• BarryH
Martin7182 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Dat verschilt per huishouden. Wij hadden netto ~1200 kWh over. De WP heeft in een jaar ~350 kWh gebruikt voor SWW. Het elektrisch element zou ~1000 kWh gebruiken, dus 650 kWh meer. In dit geval kan het dus makkelijk :)
Dit is onder de salderingsregel en vanaf 1/1/27 is het dus een ander spelletje.
Ik heb ook 1200 kWh over (naast 460kWh volgens externe kWh meting gebruikt door de wp voor SWW). Maar dan heb ik toch 4 maanden per jaar dat bijna alle E voor SWW van het net komt.
Met een E boiler dus 4* 460*2,5/12 = 380kWh extra zoiezo van het net.
Dus het hangt erg van de investering af. Als je voor significant minder dan de meerkosten van een SWW boiler bij je WP de eboiler met deze regeling kan plaatsen kan het slim zijn. Maar als je ergens een standaard zonnestroomboiler voor ca 3k besteld is het niet zo snugger.

• Tomexergie
Zwerius schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:58:
[...]

heb je ook geen koelkast dan?
Een WPB heeft veel meer vermogen en dus zwaardere compressor als een ijskast. Het is natuurijk de vraag waar hij kan staan. Mijn vrouw heeft in het verleden geklaagd over het geluid van de buitenunit van de WP. Die heb ik van een geluiddempende kast voorzien.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:46
Een gewone electrische boiler kun je eigenlijk zo 1 op 1 uitwisselen met je gas cv ketel. Voor een fractie van de prijs als een SWW vat met alle toebehoren op je warmtepomp. Daarbij is het vermogen wat er in gaat nog helemaal te regelen zodat enkel je pv overschot erin gaat. Dit kost wel een extra kastje. De simpelheid en eenvoudigheid maakt het aantrekkelijk. En met zonnepannelen een prima mogelijkheid om het in de boiler te stoppen ipv het in een thuis accu.

De tijd zal het leren wat PV stroom nog waard is na 2027.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
Tomexergie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:29:
[...]

Een WPB heeft veel meer vermogen en dus zwaardere compressor als een ijskast. Het is natuurijk de vraag waar hij kan staan. Mijn vrouw heeft in het verleden geklaagd over het geluid van de buitenunit van de WP. Die heb ik van een geluiddempende kast voorzien.
Nu is die elga toshiba ook wel een enorme lawaaibak.

Heb je al eens naar zo’n flamco of sunamp warmtebatterij gekeken? Die zijn veel compacter.

[ Voor 9% gewijzigd door Djvdb op 02-01-2026 07:14 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Beer070
Guido7619 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 06:37:
Een gewone electrische boiler kun je eigenlijk zo 1 op 1 uitwisselen met je gas cv ketel. Voor een fractie van de prijs als een SWW vat met alle toebehoren op je warmtepomp. Daarbij is het vermogen wat er in gaat nog helemaal te regelen zodat enkel je pv overschot erin gaat. Dit kost wel een extra kastje. De simpelheid en eenvoudigheid maakt het aantrekkelijk. En met zonnepannelen een prima mogelijkheid om het in de boiler te stoppen ipv het in een thuis accu.

Wij hebben nog geen keuze gemaakt en ik volg dit onderwerp met veel interesse. Voor zover ik kan zien kost een standaard 200L boiler 500-700 euro’
Een WPB (Atlantic 200L) kost na subsidie ook ongeveer 700 euro. Het rendement van een stand-alone WPB is allicht beter dan een standaard boiler, en dat verschil heb je in onze situatie binnen maanden terugverdiend. Ik maak me zorgen om wat geluid en kwaliteit, en zou liever zoals @Technician- aangaf een los buffervat op de WP aansluiten, maar de kosten daarvan zijn significant hoger (500L rvs nexus vat + 3-weg klep + leidingwerk = geschat 3000 euro)
.met 40PV panelen hebben wij van mid oktober tot begin april te weinig opbrengst en zou het extra sww gebruik gewoon betaald moeten worden. In onze situatie is dat in die periode ongeveer 10kwh/dag, dus dan wordt het sommetje: 120x10=1.200 kWh gebruik, verschil WPB / boiler = 50% dus 600kwh te besparen. Tegen een kostprijs van 25 cent is dit 150 euro per jaar.ROI WPB = maximaal 18 maanden.toch?

• Djvdb
Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Wij hebben nog geen keuze gemaakt en ik volg dit onderwerp met veel interesse. Voor zover ik kan zien kost een standaard 200L boiler 500-700 euro’
Een WPB (Atlantic 200L) kost na subsidie ook ongeveer 700 euro. Het rendement van een stand-alone WPB is allicht beter dan een standaard boiler, en dat verschil heb je in onze situatie binnen maanden terugverdiend. Ik maak me zorgen om wat geluid en kwaliteit, en zou liever zoals @Technician- aangaf een los buffervat op de WP aansluiten, maar de kosten daarvan zijn significant hoger (500L rvs nexus vat + 3-weg klep + leidingwerk = geschat 3000 euro)
.met 40PV panelen hebben wij van mid oktober tot begin april te weinig opbrengst en zou het extra sww gebruik gewoon betaald moeten worden. In onze situatie is dat in die periode ongeveer 10kwh/dag, dus dan wordt het sommetje: 120x10=1.200 kWh gebruik, verschil WPB / boiler = 50% dus 600kwh te besparen. Tegen een kostprijs van 25 cent is dit 150 euro per jaar.ROI WPB = maximaal 18 maanden.toch?
Als je 10kwh per dag aan warmwater vebruikt is een 200 liter wpb te klein.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Beer070
Djvdb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:26:
[...]

Als je 10kwh per dag aan warmwater vebruikt is een 200 liter wpb te klein.
Ik heb nog geen accurate data van SWW gebruik. In de zomer (juni-augustus) met verwarming uit was het 0.8m3 gas/dag. Winter gebruik is hoger.
De rekensom is voor het scenario van Guido. Ik neig zelf meer naar een 500L Nexus vat gekoppeld aan onze WP. Als je je een kwalitatief goede en stille oplossing kan veroorloven moet je niet moeilijk doen over ROI (buiten dat levert gas loos ook 500 euro per jaar op)

• Djvdb
Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:40:
[...]

Ik heb nog geen accurate data van SWW gebruik. In de zomer (juni-augustus) met verwarming uit was het 0.8m3 gas/dag. Winter gebruik is hoger.
De rekensom is voor het scenario van Guido. Ik neig zelf meer naar een 500L Nexus vat gekoppeld aan onze WP. Als je je een kwalitatief goede en stille oplossing kan veroorloven moet je niet moeilijk doen over ROI (buiten dat levert gas loos ook 500 euro per jaar op)
Eens, maar de vraag is natuurlijk of 500 liter qua volume niet een beetje overkill zeker als je ook kijkt naar een 200 liter wpb.

• tonwes99
Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:20:
[...]
Keuze boiler VS WPB:
Je hoeft het WP gedeelte niet te gebruiken, er zit immers ook gewoon een element in.

Dus WP niet/nooit, of alleen overdag 12-16h als het geluid je niet deert, of…

• Beer070
Djvdb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:44:
[...]

Eens, maar de vraag is natuurlijk of 500 liter qua volume niet een beetje overkill zeker als je ook kijkt naar een 200 liter wpb.
In ons geval is 500L extra zeker overkill. We hebben al een 500L buffervat op de CV waar het SWW wordt voorverwarmd naar 30-40 graden met een 16kw WP.
Met nog een keer 500L SWW water op 60 graden zal ik nooit klachten krijgen van het gezin

• Djvdb
Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:48:
[...]

In ons geval is 500L extra zeker overkill. We hebben al een 500L buffervat op de CV waar het SWW wordt voorverwarmd naar 30-40 graden met een 16kw WP.
Met nog een keer 500L SWW water op 60 graden zal ik nooit klachten krijgen van het gezin
Ook niet over de rekening? 😅

Een gewone electrische boiler kun je eigenlijk zo 1 op 1 uitwisselen met je gas cv ketel. Voor een fractie van de prijs als een SWW vat met alle toebehoren op je warmtepomp. Daarbij is het vermogen wat er in gaat nog helemaal te regelen zodat enkel je pv overschot erin gaat. Dit kost wel een extra kastje.
Over dat te regelen vermogen: Jij doet daar heel gemakkelijk over, maar waar kun jij tegen een redelijke prijs een kastje kopen wat een elektrisch element van een boiler / SWW-vat traploos kan aansturen a.d.h.v. de data van je slimme meter? Ik heb ze überhaupt nog niet gevonden, laat staan tegen een betaalbare prijs.

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Nu online

Inderdaad, hier heb ik een WPB maar helaas een slechte, de warmtepomp daarvan is al binnen 3 jaar defect, draai inmiddels al bijna een jaar op het verwarmingselement op de goedkoopste stroom kwartieren van een dag. Met deze 300 liter boiler en ons warmwater verbruik scheelt het maar iets van EUR 85 per jaar meer aan dynamische stroomkosten ten opzichte van het gebruik met de warmtepomp functie.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

@Beer070 Je wilt een 500 liter SWW-vat. Zo'n groot vat heeft zeker ook nadelen:
  • Je moet het regelmatig boven de 60 graden stoken, dat kost voor zo'n groot vat navenant meer energie dan met een gebruikelijk 300 liter vat.
  • Je moet het kwijt. Zo'n groot vat neemt ook veel ruimte in.
  • Je moet een vloer hebben die 600 kg puntbelasting aan kan.
Kun je niet gewoon met een 300 liter vat uit, zoals 90% van de andere gezinnen?

Kijk anders voor tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Over dat te regelen vermogen: Jij doet daar heel gemakkelijk over, maar waar kun jij tegen een redelijke prijs een kastje kopen wat een elektrisch element van een boiler / SWW-vat traploos kan aansturen a.d.h.v. de data van je slimme meter? Ik heb ze überhaupt nog niet gevonden, laat staan tegen een betaalbare prijs.
Seafarer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ik denk dat ik er wel meer kan vinden want ik stond verbaast over het aanbod.
Zoeken op: pv into your boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 02-01-2026 09:52 ]

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Het is bij de keuze van een boiler ook zaak om te kijken hoe lang je een X temperatuur aan water krijgt bij een bepaalde starttemperatuur. En hoe lang het dan ongeveer duurt om het weer op temperatuur te krijgen… elke liter teveel die je niet altijd gebruikt is geld weg gooien.

500l met 200l vergelijken is een ingewikkeld vergelijk (naast dat in de prijzen van de ene de kleppen en arbeid wel meegenomen lijkt en in de andere niet). Die 200l van een traditionele boiler is een boiler waar het water dan warmer staat dan in de 500l van een WPB.

Wij hebben ervaren dat een 100l boiler met 2 ruim voldoende is geweest en hebben nu ruim voldoende aan een 200l wpb. Voor 2 had de boiler ook 150l mogen zijn. Als hier gasten zijn, dan kunnen we met 200l alles prima opvangen.
Tevens is er bij overgang naar een boiler ook een logische gedragsverandering, dus het “klagen” neemt vanzelf af… dat is qua transitie ook best wenselijk.

Daarnaast is er nog geluid. Als de ruimte afgesloten is of kan worden, dan kan je ook geluidsisolatie toepassen. Dit wordt in nieuwbouw ook gewoon gedaan. Feit is wel dat de wasmachine en droger alleen nog wel gewoon meer geluid maken dan de huisgebonden installaties.

Het spijt me zeer, maar ik lees vooral emotionele redenaties. Die redenaties kunnen prima drijfveren zijn en als dat het bepaald: even goede vrienden. Maar als dat het niet moet bepalen, maak dan alles zoveel als mogelijk feitelijk vooraf.

Zo heb ik ooit in de familie in de gascrisis de aankoop van een houtkachel van 7k gezien en een paar elektrische boilers. Bijverwarmen met cop1 elektrisch werk en de vermogen niet echt op orde. De redenaties kwamen heel feitelijk over, goed doorgerekend, etc. Echter…: dat kon alleen maar met vies afvalhout in de kachel. Toen al was de echte business case heel simpel: niks doen of aan de warmtepomp om van het gas af te komen. De houtkachel had alleen de romantiek… en ging het dus altijd worden. Qua warmwater kon de gewone boiler prima, alleen kon de business case tov gas niet uit in een situatie zonder zonnestroom en dus zonder salderen.

Die link verwijst enkel naar je profiel...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Als je dergelijk hoog SWW verbruik hebt dan moet je heel erg hard gaan na denken hoe je een DWTW gaan installeren en vervolgens ruim voldoende hebt aan een <300L.

Verder kijken of je douche voldoende zuinig is.
Comfort is niet per definitie hoog debiet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Die link verwijst enkel naar je profiel...
Gecorrigeerd

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik mis in de discussie COP1-boiler vs warmtepomp-(boiler) nog het argument "energieverspilling". Het financiële aspect is een valide argument en ja, mochten we over een jaar moeten betalen om stroom terug aan het net te mogen leveren dan gaat dat harder tellen.

Maar tegelijkertijd zitten we - als wereld - in een energiecrisis, waarbij we de planeet alleen nog kunnen redden door drastisch ons energieverbruik te verminderen. In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat iemand het überhaupt overweegt om een elektrische boiler aan te sluiten, terwijl warm water via een WP of WPB een factor 2,5-3,5 zuiniger is.

Op lange termijn is het besparen van energie voor de maatschappij heeeeel veeeel goedkoper (door het terugdringen van klimaatschade en bijbehorende kosten) dan die paar euro die je nu op korte termijn op individueel niveau kunt besparen door nu een COP1-boiler te gebruiken.

Het is niet voor niets dat een COP1-verwarming in het bouwbesluit verboden is. Die trend doortrekkend zou een COP1-SWW op termijn wellicht ook verboden moeten worden (en zeker niet aanmoedigen...)
Jouw lijstje links bevat eigenlijk maar 1 echt product wat een beetje in de buurt komt: De Myenergi Eddi V2.1. Die is vanwege slechts 1 CT-spoel voor de ingang echter niet geschikt voor de in Nederland gebruikelijke 3x25A hoofdaansluiting. Bovendien erg duur.

De 2e link verwijst naar een knutselproject met Shelly's. Dat is 1. niet kant-en-klaar en 2. niet traploos, want dat kan zo'n Shelly helemaal niet.

De 3e link verwijst naar een heel gelikte website, waar tussen het lijstje concrete producten (onderaan) alleen maar pelletgestookte luchtvervuilende meuk staat.

Mijn conclusie blijft hetzelfde. Ik kan nergens een voor NL geschikte en betaalbare traploze regeling voor verwarmingselementen voor SWW vinden. Er zijn een heleboel toko's die klanten paaien met gelikte websites, maar zodra je door gaat vragen en gaat zoeken naar concrete en bruikbare producten, dan wordt het plotseling erg stil...

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2026 10:09 ]

• blb4
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Jouw lijstje links bevat eigenlijk maar 1 echt product wat een beetje in de buurt komt: De Myenergi Eddi V2.1. Die is vanwege slechts 1 CT-spoel voor de ingang echter niet geschikt voor de in Nederland gebruikelijke 3x25A hoofdaansluiting. Bovendien erg duur.

De 2e link verwijst naar een knutselproject met Shelly's. Dat is 1. niet kant-en-klaar en 2. niet traploos, want dat kan zo'n Shelly helemaal niet.

De 3e link verwijst naar een heel gelikte website, waar tussen het lijstje concrete producten (onderaan) alleen maar pelletgestookte luchtvervuilende meuk staat.

Mijn conclusie blijft hetzelfde. Ik kan nergens een voor NL geschikte en betaalbare traploze regeling voor verwarmingselementen voor SWW vinden. Er zijn een heleboel toko's die klanten paaien met gelikte websites, maar zodra je door gaat vragen en gaat zoeken naar concrete en bruikbare producten, dan wordt het plotseling erg stil...
En deze?: https://www.enduron.nl/p/my-pv-elwa-2

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ocaj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
Ik mis in de discussie COP1-boiler vs warmtepomp-(boiler) nog het argument "energieverspilling". Het financiële aspect is een valide argument en ja, mochten we over een jaar moeten betalen om stroom terug aan het net te mogen leveren dan gaat dat harder tellen.

Maar tegelijkertijd zitten we - als wereld - in een energiecrisis, waarbij we de planeet alleen nog kunnen redden door drastisch ons energieverbruik te verminderen. In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat iemand het überhaupt overweegt om een elektrische boiler aan te sluiten, terwijl warm water via een WP of WPB een factor 2,5-3,5 zuiniger is.

Op lange termijn is het besparen van energie voor de maatschappij heeeeel veeeel goedkoper (door het terugdringen van klimaatschade en bijbehorende kosten) dan die paar euro die je nu op korte termijn op individueel niveau kunt besparen door nu een COP1-boiler te gebruiken.

Het is niet voor niets dat een COP1-verwarming in het bouwbesluit verboden is. Die trend doortrekkend zou een COP1-SWW op termijn wellicht ook verboden moeten worden (en zeker niet aanmoedigen...)
We zijn geen klimaattopic toch?
Het zou goed zijn als men bewust was van zijn manier van leven, maar dit blijft bovenal een forum van interesse en techniek.

De crux zit 'm - zoals hier vaker wordt gezegd - niet alleen in de COP, maar ook in het uiteindelijke verbruik. Als je (ene uiterste) alleen koud doucht, dan is het waarschijnlijk gunstiger voor klimaat/portemonnee om gewoon een cop1-boilertje te gebruiken voor de paar keer dat je warm water uit de kraan tapt. Als je het liefst 3 uur onder de regendouche staat, of regelmatig een bad vol laat lopen (andere uiterste), dan is het nuttig en slim om een grote boiler efficiënt te gaan vullen met een warmtepomp(boiler).

Daar tussenin zit een hoop nuance:
  • Je kan de boiler (niet) dicht bij de WP kwijt,
  • Je doucht kort,
  • Installatiekosten (denk ook aan dakdoorvoeren etc bij een wpb)
  • Levensduur van een warmtepompboiler
  • Je kunt het halve jaar gedurende de zonuren de boiler goed opstoken met COP1 op je overschot

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

verkeerslicht schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Nee, maar dan blijf je bij gas.

• RonJ
  • Laatst online: 20:08
[...]

Ik ken er 1, de solaredge home warmwater controller. Wel 1-fase uitgang, maar dat is vrijwel elk element in een boiler ook. Ook vrij prijzig tov de besparing als je de benodigde 3-fase meter meerekent (warmwater controller 300, meter 200 euro) en dit allemaal niet zelf kan installeren.

Want wanneer ga je dit precies gebruiken? In de zomermaanden heb ik zat straks waardeloze PV-teruglevering om de boiler 1-3 uurtjes op vol vermogen te stoken. In de wintermaanden heb ik sowieso al nauwelijks teruglevering. Dan heb je het over enkele tientjes per jaar. Maar goed ik verwarm zelf op het laatste stukje legionella run na toch altijd op de WP.

All-electric.

• RonJ
  • Laatst online: 20:08
Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Nee, maar dan blijf je bij gas.
Nee, dan is het een kwestie van rekenen.

All-electric.

Die komt nog het best in de buurt (mooie regeling ook), maar:
  • Is met € 839 + € 288 = € 1127 wel heel erg duur.
  • Zit geïntegreerd in het verwarmingselement, waarmee je veel flexibiliteit verliest. Dat element moet ook maar net in je SWW-vat passen.
RonJ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:33:
Ik ken er 1, de solaredge home warmwater controller. Wel 1-fase uitgang, maar dat is vrijwel elk element in een boiler ook. Ook vrij prijzig tov de besparing als je de benodigde 3-fase meter meerekent (warmwater controller 300, meter 200 euro) en dit allemaal niet zelf kan installeren.
Inderdaad. En vergeet niet dat deze als voorwaarde heeft dat je al Solar Edge PV hebt. En de meeste Tweakers hebben dat (prijzige) systeem niet.
Dan is ie wel een stuk beter betaalbaar dan bovenstaande van Enduron trouwens.

[ Voor 44% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2026 10:38 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:46
[...]

Ik ben toch al diverse van dit soort kastjes tegen gekomen. Kosten wel rond de 600 euro. Werken meestal met de P1 meter en kunnen een domme boiler element aansturen tussen de 100 en 3000 watt.

Ook voorbij gekomen in groene nerds en ketelklets maar er zijn er vele.

Het nadeel ervan, of wat ik nog niet direct ben tegengekomen is of ze ook automatisch de boiler op netstroom gaan activeren als aan het eind van de dag er niet voldoende zon is geweest. Tot nu toe heb ik enkel gezien dat je dat dan handmatig kan activeren.

Ben ook al zelfknutsel projectjes tegengekomen hier op tweakers.

Maar het blijft natuurlijk nog altijd wel een COP 1 boiler dus het is niet direct het meest innovatieve systeem. Wel vrij basic techniek, geen gedoe met legionella run, of 3 weg kleppen die defect gaan. Een WP die moet omschakelen van verwarmen woning naar SWW run enz.

Meer dan genoeg mensen waar het allemaal prima verloopt, maar ook genoeg topics waar er toch issues zijn met die SWW run via de WP.

Een ander alternatief zou een boiler zijn met 2 x 800 watt element en deze onafhankelijk met slimme stekkers aansturen naar gelang je PV output. Ik heb nu 1x 1500 watt element en grotendeels van het jaar past dat prima binnen mijn pv output terwijl ik maar 12x275wp panelen heb.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Die komt nog het best in de buurt (mooie regeling ook), maar:
  • Is met € 839 + € 288 = € 1127 wel heel erg duur.
  • Zit geïntegreerd in het verwarmingselement, waarmee je veel flexibiliteit verliest. Dat element moet ook maar net in je SWW-vat passen.
En je moet al in het SolarEdge ecosysteem zitten………

En dan, in mijn geval, kan je weer beter dagelijks gewoon warm water maken om 13:00 ;).

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]
Dit is een subtopic van "Duurzame energie en installaties". Duurzame energie en klimaat lijken mij gerelateerd, maar daar wil ik geen discussie over voeren.

Op misschien oorlog-voerende landen na is klimaat denk ik het grootste topic wereldwijd. Dat aspect mag dus best genoemd worden, wat mij betreft in - elk - topic.

En inderdaad zijn er situaties denkbaar waarin een COP1-boiler een prima oplossing is (ik heb ook een Quooker in mijn keuken....). Daar kunnen we het prima over hebben. Als je weinig douchet, dan is een DWTW + doorstroomverwarmer wellicht ook een prima optie.

Ik reageerde hier vanwege de discussie rondom "we moeten PV-energie verbruiken" en in die discussie vind ik een kanttekening over energieverspilling wel op zijn plaats. Eenieder doet er mee wat hij wil/kan.

• Martin7182
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Een beetje Tweaker maakt dat zelf natuurlijk :)
Je kunt ook simpel beginnen met een relais dat je op basis van de slimme meter aanstuurt. Nog een relais + diode erbij als je 50% wilt kunnen schakelen. Je moet natuurlijk wel een server hebben draaien achter je P1 poort.

• assje
ocaj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
Maar dan ga je er weer aan voorbij dat in ons (toekomstig) energiesysteem met veel variabele componenten de waarde van energie niet constant is; niet alleen financieel maar ook functioneel.

In de zomer overdag zal energie meer en meer waardeloos zijn en heeft efficientie dus geen enkele relevantie. In de winter daarentegen wordt de functionele waarde van energie alleen maar hoger.

Dat wil nog niet zeggen dat een COP1 boiler een goede overweging is. Het reduceren van energiebehoefte in de winter is veel belangrijk dat persé uit eigenbelang je eigen zonneenergie willen gebruiken.

We moeten gewoon stoppen met het denkbeeld dat energie benut moet worden; als je geen behoefte hebt aan die energie zet je die panelen gewoon uit.

Guido7619 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:36:
Een ander alternatief zou een boiler zijn met 2 x 800 watt element en deze onafhankelijk met slimme stekkers aansturen naar gelang je PV output. Ik heb nu 1x 1500 watt element en grotendeels van het jaar past dat prima binnen mijn pv output terwijl ik maar 12x275wp panelen heb.
Dat ben ik van plan. Met een Shelly 3, een vermogensdiode, een 3-fase 4.5 kW dompelelement en wat software wil ik vanaf 2027 mijn PV-overschot in de wintermaanden in het SWW-vat stoppen. Dat kan dan in trappen van 750 W, en kost me bijna niets aan materiaal.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Dat ben ik van plan. Met een Shelly 3, een vermogensdiode, een 3-fase 4.5 kW dompelelement en wat software wil ik vanaf 2027 mijn PV-overschot in de wintermaanden in het SWW-vat stoppen. Dat kan dan in trappen van 750 W, en kost me bijna niets aan materiaal.
Ik ben heel benieuwd; ga je dat delen? "en kost me bijna niets aan materiaal" interessant!
Waar wacht je nog op? :) :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Tomexergie
[...]

Het zou goed zijn als men bewust was van zijn manier van leven, maar dit blijft bovenal een forum van interesse en techniek.

De crux zit 'm - zoals hier vaker wordt gezegd - niet alleen in de COP, maar ook in het uiteindelijke verbruik. Als je (ene uiterste) alleen koud doucht, dan is het waarschijnlijk gunstiger voor klimaat/portemonnee om gewoon een cop1-boilertje te gebruiken voor de paar keer dat je warm water uit de kraan tapt. Als je het liefst 3 uur onder de regendouche staat, of regelmatig een bad vol laat lopen (andere uiterste), dan is het nuttig en slim om een grote boiler efficiënt te gaan vullen met een warmtepomp(boiler).

Daar tussenin zit een hoop nuance:
  • Je kan de boiler (niet) dicht bij de WP kwijt,
  • Je doucht kort,
  • Installatiekosten (denk ook aan dakdoorvoeren etc bij een wpb)
  • Levensduur van een warmtepompboiler
  • Je kunt het halve jaar gedurende de zonuren de boiler goed opstoken met COP1 op je overschot
De uitgangssituatie is voor ieder gezin anders. Bij weinig verbruik kan een COP=1 boiler, gezien de kosten en investering, effectief zijn. Bij een WPB moet rekening gehouden worden dat deze warme lucht uit de woning gebruikt , vooral in de winter moet het CV systeem deze warmte aanvullen. De COP van een WPB zal daardoor nog lager uitpakken dan de specificaties. Bij een spiraal boiler op de WP ben je al 500kWh kwijt aan stilstandsverliezen (60W).
Naalroc schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:47:
Ik ben heel benieuwd; ga je dat delen? "en kost me bijna niets aan materiaal" interessant!
Waar wacht je nog op? :) :?
Tot 2027 heeft dit vanwege de salderingsregeling geen zin (ik heb nog een gunstig energiecontract zonder terugleveringskosten). De Shelly ligt er al, en in het kastje in mijn technische ruimte waarin nu het vermogensrelais voor het dompelelement zit is nog plek zat. Heb alleen nog een vermogensdiode nodig, en dan tijd om het script te schrijven. Dat kan in Domoticz, waarin ik alle benodigde data al voorhanden heb. Zal wel een klusje voor volgend jaar kerstvakantie worden.

• blb4
In de discussie over boilers verbaas ik me ook een beetje over de hoeveelheid warm water die er blijkbaar doorheen gaat en dat het (eigen) financiële plaatje zo doorslaggevend is.

Volgens mij zouden comfort en minimaal energiegebruik het belangrijkste moeten zijn. En comfort ≠ onbeperkt heet water maar elk gezinslid kan X maal per week warm badderen/ Y minuten douchen etc op de momenten dat het hun uitkomt. Het zal duidelijk zijn dat X & Y een enorme impact hebben en daar dus best over gesproken mag worden.

Omdat water opwarmen nu eenmaal veel energie kost is het dus nuttig te beginnen met waterbesparende maatregelen. Meest simpele is natuurlijk waterbesparende douchekop en doorstroombegrenzers, bij nieuwbouwhuis of verbouwing badkamer zou een douche-WTW een no-brainer moeten zijn. Denk bij een bad aan de hoeveelheid water die er in moet. Allemaal zaken waar comfort niet (zwaar) onder hoeft te lijden.

Dan kom je dus uit bij het verwarmen van het water. Uitgaand van het minste energiegebruik kom je dan natuurlijk uit bij een WP. Zoals hier al wordt genoemd zal er in de periode ~ oktober - maart weinig PV overschot zijn en is het toch nuttig zo min mogelijk energie uit het net te verbruiken.

Een WP voor verwarming & warm water (middels gekoppelde boiler) heeft m.i. de voorkeur vanwege efficiëntie, robuustheid & materiaalgebruik maar soms zal een WPB praktischer zijn qua plaatsing. In alle boilers zit of kan een elektrisch element waarmee je voor wat voor reden dan ook cop1 kan verwarmen.

Wij maken met z’n drieën hier gebruik van een op de warmtepomp aangesloten 192l boiler die meestal maar 2 x per week wordt verwarmd, 1 x naar 52 °C, de andere x naar 63 °C. Verwarmen standaard rond 13:00u maar als temperatuur te veel gedaald is wordt hij natuurlijk gewoon weer opgewarmd, comfort moet hoog blijven. Natuurlijk maken we gebruik van waterbesparende douchekoppen.

Tomexergie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:57:
Bij een spiraal boiler op de WP ben je al 500kWh kwijt aan stilstandsverliezen (60W).
Daar moet ik toch even nuanceren.
  1. Jouw genoemde 500 kWh is thermisch. Afrekenen doe je de elektrische kWh. Daar zit de COP nog tussen. Ik haal een jaargemiddelde van ongeveer 3.3. Elektrisch komt dat dus neer op 159 kWh.
  2. Mijn A-label SWW-vat heeft een normverlies van 49 W (Evenes EV-WP-TWS-1W 300). Echter, dat is bepaald volgens EN 12897, die uitgaat van een temperatuursverschil met de omgeving van 45 K. De gemiddelde watertemperatuur in mijn vat zit echter eerder rond de 40 °C (onderin kouder, bovenin warmer), bij een omgeving van 20 °C. Het gemiddelde warmteverlies is dus ook maar 20/45 * 49 is ~22 W.
22 W * 24 * 365 / 1000 = 193 kWh thermisch per jaar.
Gedeeld door een gemiddelde COP van 3.3 is slechts 58 kWh elektrisch per jaar.

Ik denk (weet wel zeker) dat het standbyverlies van een elektrische boiler vele malen hoger is dan dat.

Edit: Deze 120 liter boiler zit bijvoorbeeld op 31 Watt stilstandsverlies. Dat lijkt weinig, maar als je gaat rekenen komt dat neer op 31 * 24 * 365 / 1000 = 271 kWh per jaar. Toch bijna een factor 5 hoger dan het netto verlies van mijn grote 300 liter vat!

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2026 11:35 ]

• blb4
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Daar moet ik toch even nuanceren.
  1. Jouw genoemde 500 kWh is thermisch. Afrekenen doe je de elektrische kWh. Daar zit de COP nog tussen. Ik haal een jaargemiddelde van ongeveer 3.3. Elektrisch komt dat dus neer op 159 kWh.
  2. Mijn A-label SWW-vat heeft een normverlies van 49 W (Evenes EV-WP-TWS-1W 300). Echter, dat is bepaald volgens EN 12897, die uitgaat van een temperatuursverschil met de omgeving van 45 K. De gemiddelde watertemperatuur in mijn vat zit echter eerder rond de 40 °C (onderin kouder, bovenin warmer), bij een omgeving van 20 °C. Het gemiddelde warmteverlies is dus ook maar 20/45 * 49 is ~22 W.
22 W * 24 * 365 / 1000 = 193 kWh thermisch per jaar.
Gedeeld door een gemiddelde COP van 3.3 is slechts 58 kWh elektrisch per jaar.

Ik denk (weet wel zeker) dat het standbyverlies van een elektrische boiler vele malen hoger is dan dat.

Edit: Deze 120 liter boiler zit bijvoorbeeld op 31 Watt stilstandsverlies, wat neerkomt op 31 * 24 * 365 / 1000 = 271 kWh per jaar. Toch bijna een factor 5 hoger dan het netto verlies van mijn grote 300 liter vat!
En als je boiler binnen de thermische schil staat komt het warmteverlies te goede aan je ruimteverwarming.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Tot 2027 heeft dit vanwege de salderingsregeling geen zin (ik heb nog een gunstig energiecontract zonder terugleveringskosten). De Shelly ligt er al, en in het kastje in mijn technische ruimte waarin nu het vermogensrelais voor het dompelelement zit is nog plek zat. Heb alleen nog een vermogensdiode nodig, en dan tijd om het script te schrijven. Dat kan in Domoticz, waarin ik alle benodigde data al voorhanden heb. Zal wel een klusje voor volgend jaar kerstvakantie worden.
Ben benieuwd hoeveel harmonischen je produceert op het net met die diode.
Mooie brommende automaat ervoor in je meterkast.

Maar ja het werkt wel, gewoon maar de helft van je wisselstroom door je element douwen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:21:
En als je boiler binnen de thermische schil staat komt het warmteverlies te goede aan je ruimteverwarming.
Dat klopt, maar
  1. Verwarming heb ik maar 4 maanden per jaar nodig. De rest van de tijd is het verlies (deels zelfs dubbel, want ik moet dan in de zomer extra koelen) en
  2. Die warmte is (vooral in de winter) opgewekt met een COP die zo ongeveer de helft is van wat de WP met verwarmen doet en
  3. Je zit dan (met een elektrische boiler) dus met COP=1 je huis te verwarmen. Of dat een goed idee is? :?

• Martin7182
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Amper, het is geen fase-aansnijding zoals bij een triac. En zelfs dan is het prima te onderdrukken met een filter.

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Amper, het is geen fase-aansnijding zoals bij een triac. En zelfs dan is het prima te onderdrukken met een filter.
Ik zou denk ik kiezen voor een oplossing als het in serie zetten van 2 elementen of zelfs 3 elementen dan kun je stappen van 500 watt maken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:34:
Ik zou denk ik kiezen voor een oplossing als het in serie zetten van 2 elementen of zelfs 3 elementen dan kun je stappen van 500 watt maken.
Dat gaat niet. Mijn dompelelement is een 4.5 kW 3-fase element waarvan de 0 intern aan elkaar geknoopt zit (maar gelukkig wel naar buiten is gevoerd, zodat ik het element per fase aan kan sturen). Ik zou dat element helemaal uit elkaar moeten halen, opnieuw moeten bedraden en een erg ingewikkelde schakeling moeten maken om van een minimum vermogen van nu 750 W naar 500 W te gaan.
De schakeling wordt nu erg simpel, en ik kan dan schakelen in trappen van 750 W van minimaal 750 W tot maximaal 3750 W. (De 4.5 kW kan ik met enkel de Shelly 3 niet bereiken zonder nog en extra relais toe te voegen.) Dat lijkt me wel prima.

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Dat gaat niet. Mijn dompelelement is een 4.5 kW 3-fase element waarvan de 0 intern aan elkaar geknoopt zit (maar gelukkig wel naar buiten is gevoerd, zodat ik het element per fase aan kan sturen). Ik zou dat element helemaal uit elkaar moeten halen, opnieuw moeten bedraden en een erg ingewikkelde schakeling moeten maken om van een minimum vermogen van nu 750 W naar 500 W te gaan.
De schakeling wordt nu erg simpel, en ik kan dan schakelen in trappen van 750 W van minimaal 750 W tot maximaal 3750 W. (De 4.5 kW kan ik met enkel de Shelly 3 niet bereiken zonder nog en extra relais toe te voegen.) Dat lijkt me wel prima.
Dan deze er maar voor met een aandrijving op de knop die je stuurt plus en min.
Mooi traploos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT4optSTiQBtDvhU5uTY4yJttOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9Bt0FxC8wsmPzWLOq2iGnJv.jpg?f=fotoalbum_large

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Mooie brommende automaat ervoor in je meterkast.

Maar ja het werkt wel, gewoon maar de helft van je wisselstroom door je element douwen.
Even harmonische en gelijkstroom door de wijktransformator zal de netbeheerder niet blij van worden. Met een beetje geluk zetten je gelijkfasige buren in hun boiler de kathode en anode andersom op het net :+

• Ronald.42
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Even harmonische en gelijkstroom door de wijktransformator zal de netbeheerder niet blij van worden. Met een beetje geluk zetten je gelijkfasige buren in hun boiler de kathode en anode andersom op het net :+
Het zal op het net wel verdwijnen in alle andere rotzooi van schakelende voedingen etc.
Overigens schijnt de vermogens regeling van de gemiddelde föhn al jaar en dag met een diode te geschieden dus het mag dan schijnbaar ook gewoon anders was die föhn niet op de markt toch?

• tonwes99
Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:47:
Het is bij de keuze van een boiler ook zaak om te kijken hoe lang je een X temperatuur aan water krijgt bij een bepaalde starttemperatuur. En hoe lang het dan ongeveer duurt om het weer op temperatuur te krijgen… elke liter teveel die je niet altijd gebruikt is geld weg gooien.

500l met 200l vergelijken is een ingewikkeld vergelijk (naast dat in de prijzen van de ene de kleppen en arbeid wel meegenomen lijkt en in de andere niet). Die 200l van een traditionele boiler is een boiler waar het water dan warmer staat dan in de 500l van een WPB.

Wij hebben ervaren dat een 100l boiler met 2 ruim voldoende is geweest en hebben nu ruim voldoende aan een 200l wpb. Voor 2 had de boiler ook 150l mogen zijn. Als hier gasten zijn, dan kunnen we met 200l alles prima opvangen.
Tevens is er bij overgang naar een boiler ook een logische gedragsverandering, dus het “klagen” neemt vanzelf af… dat is qua transitie ook best wenselijk.

Daarnaast is er nog geluid. Als de ruimte afgesloten is of kan worden, dan kan je ook geluidsisolatie toepassen. Dit wordt in nieuwbouw ook gewoon gedaan. Feit is wel dat de wasmachine en droger alleen nog wel gewoon meer geluid maken dan de huisgebonden installaties.

Het spijt me zeer, maar ik lees vooral emotionele redenaties. Die redenaties kunnen prima drijfveren zijn en als dat het bepaald: even goede vrienden. Maar als dat het niet moet bepalen, maak dan alles zoveel als mogelijk feitelijk vooraf.

Zo heb ik ooit in de familie in de gascrisis de aankoop van een houtkachel van 7k gezien en een paar elektrische boilers. Bijverwarmen met cop1 elektrisch werk en de vermogen niet echt op orde. De redenaties kwamen heel feitelijk over, goed doorgerekend, etc. Echter…: dat kon alleen maar met vies afvalhout in de kachel. Toen al was de echte business case heel simpel: niks doen of aan de warmtepomp om van het gas af te komen. De houtkachel had alleen de romantiek… en ging het dus altijd worden. Qua warmwater kon de gewone boiler prima, alleen kon de business case tov gas niet uit in een situatie zonder zonnestroom en dus zonder salderen.
En hoe vaak je warmt. Kies je voor 1x/dag (12-16h) dan red je 4p met 200-250L, maar heb je mogelijk problemen bij (combinatie van) lang douchen, haren wassen, gasten, extra douchen na sporten e.d.

2x/dag (extra run op nachtsroom, 24-04h) red je het zeker,. maar ja, dat is dan niet op zonnestroom (de accu wil je hier niet voor kopen). Dus prima incidenteel, maar duurder dan COP1 zonneenergie als dit standaard wordt

Voordeel van een 60-80oC e-boiler is wel dat je die gegarandeerd maar 1x/dag overdag kunt opwarmen.
Pagina: 1 ... 244 ... 252 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)