blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:09:
In de discussie over boilers verbaas ik me ook een beetje over de hoeveelheid warm water die er blijkbaar doorheen gaat en dat het (eigen) financiële plaatje zo doorslaggevend is.
Volgens mij zouden comfort en minimaal energiegebruik het belangrijkste moeten zijn. En comfort ≠ onbeperkt heet water maar elk gezinslid kan X maal per week warm badderen/ Y minuten douchen etc op de momenten dat het hun uitkomt. Het zal duidelijk zijn dat X & Y een enorme impact hebben en daar dus best over gesproken mag worden.
Omdat water opwarmen nu eenmaal veel energie kost is het dus nuttig te beginnen met waterbesparende maatregelen. Meest simpele is natuurlijk waterbesparende douchekop en doorstroombegrenzers, bij nieuwbouwhuis of verbouwing badkamer zou een douche-WTW een no-brainer moeten zijn. Denk bij een bad aan de hoeveelheid water die er in moet. Allemaal zaken waar comfort niet (zwaar) onder hoeft te lijden.
Dan kom je dus uit bij het verwarmen van het water. Uitgaand van het minste energiegebruik kom je dan natuurlijk uit bij een WP. Zoals hier al wordt genoemd zal er in de periode ~ oktober - maart weinig PV overschot zijn en is het toch nuttig zo min mogelijk energie uit het net te verbruiken.
Een WP voor verwarming & warm water (middels gekoppelde boiler) heeft m.i. de voorkeur vanwege efficiëntie, robuustheid & materiaalgebruik maar soms zal een WPB praktischer zijn qua plaatsing. In alle boilers zit of kan een elektrisch element waarmee je voor wat voor reden dan ook ook cop1 kan verwarmen.
Wij maken met z’n drieën hier gebruik van een op de warmtepomp aangesloten 192l boiler die meestal maar 2 x per week wordt verwarmd, 1 x naar 52 °C, de andere x naar 63 °C. Verwarmen standaard rond 13:00u maar als temperatuur te veel gedaald is wordt hij natuurlijk gewoon weer opgewarmd, comfort moet hoog blijven. Natuurlijk maken we gebruik van waterbesparende douchekoppen.
Mijn oorspronkelijk punt was juist dat het financieel zeer snel voordeliger is om een WPB aan te schaffen ten opzichte van een E-Boiler. Als je wat betreft de investering goedkoper uit wil zijn, en/of je vindt de herrie irritant dan kan je beter een doorstromer aanschaffen. (Niet mijn keuze vanwege het gebrek aan duurzame energie)
Ik ben voorstander van een degelijke en goede oplossing die langer goed blijft dan van een initieel goedkopere oplossing die na 3-5 jaar weer aandacht en reparatie nodig heeft. Ik ben ook voorstander van een zo duurzaam mogelijk huis, waarbij het streven naar zelfvoorzienend een mooie extra is.
Jouw keuze (en ook hetgeen ik naartoe wil) van een WP gekoppeld boilervat is ook in mijn ogen robuuster en op basis van wat anderen hier schrijven langer houdbaar (minder kans op falen door rot en roesten).
Het prijsverschil tussen een goed 200L RVS vat en een 500L RVS vat is op het geheel behoorlijk beperkt (ik geloof 450 euro verschil voor die Nexus vaten met 28mm spiraal).
Aan de andere kant vind ik het ook goed dat we hier een discussie kunnen hebben over de verschillende mogelijkheden, en het verkennen van alternatieven. Daar leer ik van.
Een van de mogelijkheden die ik eerder heb overwogen is dat Ik misschien liever een Edel eau zou willen, omdat hiermee in mijn huidige beleving de warmte installatie eenvoudiger wordt (geen drieweg klep, minder defrosts, stabielere aanvoer van CV warmte, etc) maar er zijn toch best wat mensen hier die ook daar slechte ervaringen mee hebben. (En Dimplex staat in mijn ervaring in de top 10 verschrikkelijke partijen om mee te praten)