Ja, die disscusie mis ik ook een beetje.ocaj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
Ik mis in de discussie COP1-boiler vs warmtepomp-(boiler) nog het argument "energieverspilling". Het financiële aspect is een valide argument en ja, mochten we over een jaar moeten betalen om stroom terug aan het net te mogen leveren dan gaat dat harder tellen.
Maar tegelijkertijd zitten we - als wereld - in een energiecrisis, waarbij we de planeet alleen nog kunnen redden door drastisch ons energieverbruik te verminderen. In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat iemand het überhaupt overweegt om een elektrische boiler aan te sluiten, terwijl warm water via een WP of WPB een factor 2,5-3,5 zuiniger is.
Op lange termijn is het besparen van energie voor de maatschappij heeeeel veeeel goedkoper (door het terugdringen van klimaatschade en bijbehorende kosten) dan die paar euro die je nu op korte termijn op individueel niveau kunt besparen door nu een COP1-boiler te gebruiken.
Het is niet voor niets dat een COP1-verwarming in het bouwbesluit verboden is. Die trend doortrekkend zou een COP1-SWW op termijn wellicht ook verboden moeten worden (en zeker niet aanmoedigen...)
Maar ik denk omdat de meeste energie die hier gebruikt wordt overschot is aan pv, en dus 100% groen dit minder relevant is.
Daarnaast is ook voor verduurzaming een bisinesscase nodig. Dus als je niets krijgt voor je pv-overschot krijgt en je dit zo in je e-boiler stopt, dan zou het zomaar kunnen dat er ergens een tekort ontstaat, waardoor er voor iemand anders een bisinesscase ontstaat om door te vergroenen.
Ik zie het dan ook een beetje als is je huis fullelectric en wek je al maximaal op, dan is je persoonlijke verduurzaming klaar, en is het tijd om het stokje door te geven.
:strip_exif()/f/image/v3EXbY22ygyULmZJkZdsgzxE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zZzuzTM3xc1QDcYoyfniHVpd.png?f=fotoalbum_large)