• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
ocaj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
Ik mis in de discussie COP1-boiler vs warmtepomp-(boiler) nog het argument "energieverspilling". Het financiële aspect is een valide argument en ja, mochten we over een jaar moeten betalen om stroom terug aan het net te mogen leveren dan gaat dat harder tellen.

Maar tegelijkertijd zitten we - als wereld - in een energiecrisis, waarbij we de planeet alleen nog kunnen redden door drastisch ons energieverbruik te verminderen. In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat iemand het überhaupt overweegt om een elektrische boiler aan te sluiten, terwijl warm water via een WP of WPB een factor 2,5-3,5 zuiniger is.

Op lange termijn is het besparen van energie voor de maatschappij heeeeel veeeel goedkoper (door het terugdringen van klimaatschade en bijbehorende kosten) dan die paar euro die je nu op korte termijn op individueel niveau kunt besparen door nu een COP1-boiler te gebruiken.

Het is niet voor niets dat een COP1-verwarming in het bouwbesluit verboden is. Die trend doortrekkend zou een COP1-SWW op termijn wellicht ook verboden moeten worden (en zeker niet aanmoedigen...)
Ja, die disscusie mis ik ook een beetje.
Maar ik denk omdat de meeste energie die hier gebruikt wordt overschot is aan pv, en dus 100% groen dit minder relevant is.
Daarnaast is ook voor verduurzaming een bisinesscase nodig. Dus als je niets krijgt voor je pv-overschot krijgt en je dit zo in je e-boiler stopt, dan zou het zomaar kunnen dat er ergens een tekort ontstaat, waardoor er voor iemand anders een bisinesscase ontstaat om door te vergroenen.
Ik zie het dan ook een beetje als is je huis fullelectric en wek je al maximaal op, dan is je persoonlijke verduurzaming klaar, en is het tijd om het stokje door te geven.

Pijnacker Oost/West

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Het zal op het net wel verdwijnen in alle andere rotzooi van schakelende voedingen etc.
Overigens schijnt de vermogens regeling van de gemiddelde föhn al jaar en dag met een diode te geschieden dus het mag dan schijnbaar ook gewoon anders was die föhn niet op de markt toch?
Schakelende voedingen met slechte powerfactor produceren oneven harmonischen. Geen even harmonsichen.

In hoeverre dingen toegestaan zijn weet ik niet. In hoeverre er producten op de markt zijn die niet voldoen aan de regelgeving kan ik niet beoordelen. Één huishouden versus als de hele wijk gelijkstroom gaat trekken uit het wisselspanningsnet kan het zijn dat er andere regelgeving komt. Reactieve regelgeving.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:18
Tomexergie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:57:
[...]

De uitgangssituatie is voor ieder gezin anders. Bij weinig verbruik kan een COP=1 boiler, gezien de kosten en investering, effectief zijn. Bij een WPB moet rekening gehouden worden dat deze warme lucht uit de woning gebruikt , vooral in de winter moet het CV systeem deze warmte aanvullen. De COP van een WPB zal daardoor nog lager uitpakken dan de specificaties. Bij een spiraal boiler op de WP ben je al 500kWh kwijt aan stilstandsverliezen (60W).
Dat warmteverlies is niet onderscheidend van een elektrische boiler. Sterker nog: een elektrische boiler kan veel minder snel warmte produceren dan een WP. Dus je kleinere E boiler is puur een ruimte afweging.
En dat thermische warmteverlies kan je halveren door de boiler na te isoleren.
Daarnaast kost het stilstandverlies bij een E boiler dus 500kwh (lijkt me overigens weinig) en met een WP 1/3 tot 1/2 daarvan

De Flamco die net langs kwam is helemaal niet zo klein, door alle componenten om het opslagvolume heen. Als je je E boiler naar 80 graden brengt kom je op hetzelfde uit, dus waarom dat product gekocht wordt.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Schakelende voedingen met slechte powerfactor produceren oneven harmonischen. Geen even harmonsichen.

In hoeverre dingen toegestaan zijn weet ik niet. In hoeverre er producten op de markt zijn die niet voldoen aan de regelgeving kan ik niet beoordelen. Één huishouden versus als de hele wijk gelijkstroom gaat trekken uit het wisselspanningsnet kan het zijn dat er andere regelgeving komt. Reactieve regelgeving.
Dan maar net als met de zonnepanelen vroeger dan moest er ook per huisnummer aangesloten worden op een fase.
Dan doen we nu de diode naar de ene of naar de andere kant :+

Maar ik had niet echt in de gaten dat we in het wp topic zaten en we dwalen nu wel behoorlijk af..
Geen idee in welk topic de voorgaande discussie beter past overigens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Ik zou denk ik kiezen voor een oplossing als het in serie zetten van 2 elementen of zelfs 3 elementen dan kun je stappen van 500 watt maken.
Eens, maar dan moet je wel genoeg vrije openingen in je vat hebben. Met opzet heb ik een element gekozen van slechts 1500 W. Mocht deze het begeven dan overweeg ik een 3-fase exemplaar en stuur het aan zoals @Andrehj het beschrijft. Op een enkele fase kan dat ook werken (mits <= 1200 W per element).

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Eens, maar dan moet je wel genoeg vrije openingen in je vat hebben. Met opzet heb ik een element gekozen van slechts 1500 W. Mocht deze het begeven dan overweeg ik een 3-fase exemplaar en stuur het aan zoals @Andrehj het beschrijft. Op een enkele fase kan dat ook werken (mits <= 1200 W per element).
Er zijn driefasen elementen die wel alle aansluitingen naar buiten brengen.
Dat moet dan wel in het gat van je vat passen ik dacht dn32 minimaal voor driefasen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:56
Hier in het oosten van het land valt er nu dikke natte sneeuw.
Dit kan voor sommige WP opstellingen problematisch zijn omdat je een pak sneeuw voor de verdamper krijgt die niet oplost met defrosten (omdat er er een beetje plak voor blijft hangen)
Dan schiet de WP van defrost naar defrost en krijgt geen lucht door de verdamper.
Op deze momenten kun je soms beter de WP uitzetten of alleen SWW laten doen en de openhaard of andere warmte aanzetten.
De komende week blijft dit voorkomen.

Allen een goed nieuwjaar gewenst!

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 02-01-2026 12:55 ]

• Martin7182
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Er zijn driefasen elementen die wel alle aansluitingen naar buiten brengen.
Dat moet dan wel in het gat van je vat passen ik dacht dn32 minimaal voor driefasen.
Dat zou nog mooier zijn (veel eenvoudiger dan een proportionele regeling). 3 in serie, 2 in serie, 1, 2 parallel, 3 parallel, 2 in serie 1 parallel, 2 parallel 1 in serie. En dan over alle elementen een schakelbare diode *O*

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:18
Technician- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:54:
Hier in het oosten van het land valt er nu dikke natte sneeuw.
Dit kan voor sommige WP opstellingen problematisch zijn omdat je een pak sneeuw voor de verdamper krijgt die niet oplost met defrosten (omdat er er een beetje plak voor blijft hangen)
Dan schiet de WP van defrost naar defrost en krijgt geen lucht door de verdamper.
Op deze momenten kun je soms beter de WP uitzetten of alleen SWW laten doen en de openhaard of andere warmte aanzetten.
De komende week blijft dit voorkomen.

Allen een goed nieuwjaar gewenst!
Of sneeuwschuiven 2 maal per dag

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Of hem hoog genoeg hebben staan.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Jouw lijstje links bevat eigenlijk maar 1 echt product wat een beetje in de buurt komt: De Myenergi Eddi V2.1. Die is vanwege slechts 1 CT-spoel voor de ingang echter niet geschikt voor de in Nederland gebruikelijke 3x25A hoofdaansluiting. Bovendien erg duur.

De 2e link verwijst naar een knutselproject met Shelly's. Dat is 1. niet kant-en-klaar en 2. niet traploos, want dat kan zo'n Shelly helemaal niet.

De 3e link verwijst naar een heel gelikte website, waar tussen het lijstje concrete producten (onderaan) alleen maar pelletgestookte luchtvervuilende meuk staat.

Mijn conclusie blijft hetzelfde. Ik kan nergens een voor NL geschikte en betaalbare traploze regeling voor verwarmingselementen voor SWW vinden. Er zijn een heleboel toko's die klanten paaien met gelikte websites, maar zodra je door gaat vragen en gaat zoeken naar concrete en bruikbare producten, dan wordt het plotseling erg stil...
Even een aanvulling. Maar eerlijk is eerlijk ik kan een heleboel kleine bedrijfjes niet meer vinden in de UK dat was 3 jaar geleden wel anders.

https://www.photovoltaiks...heating-element-AC-ELWA-2
https://www.photovoltaikshop.eu/en/accessories/pv-to-heat
https://www.energie24.shop/en/collections/pv-hot-water-units
https://www.sossolutions.nl/tech4u-solarmind-2-0
https://www.gaslooswonen.nl/quality-heating-wateraccu.html
https://community.home-as...shelf-components/909586/8
https://www.solyxenergy.nl/product/solar-iboost/
Inclusief P1 wififkastjes:
https://www.cvtotaal.nl/b...risch/zonnestroomboilers/

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:28
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Of hem hoog genoeg hebben staan.
Of een afdakje 😉

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:16
blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:21:
[...]

En als je boiler binnen de thermische schil staat komt het warmteverlies te goede aan je ruimteverwarming.
Op zolder niet, die warmte gaat echt niet naar beneden. Wat betreft de COP vam 3,3 het is maar net waar je meet. Als je het sanitair leidingwater zou meten kom je een stuk lager uit.
Misschien overdrijf ik wat, maar met de relatief lage SSW verbruik (250 m3/j aardgas equivalent) pakt het met een beetje verlies al verkeerd uit.

• Ronald.42
  • Niet online
Of beide.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Een heg aan de zuigzijde scheelt al een slok op een borrel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:40
Guido7619 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 06:37:
Een gewone electrische boiler kun je eigenlijk zo 1 op 1 uitwisselen met je gas cv ketel. Voor een fractie van de prijs als een SWW vat met alle toebehoren op je warmtepomp. Daarbij is het vermogen wat er in gaat nog helemaal te regelen zodat enkel je pv overschot erin gaat. Dit kost wel een extra kastje. De simpelheid en eenvoudigheid maakt het aantrekkelijk. En met zonnepannelen een prima mogelijkheid om het in de boiler te stoppen ipv het in een thuis accu.

De tijd zal het leren wat PV stroom nog waard is na 2027.
En in de winter is het dan gewoon koud douchen of de hoofdprijs betalen 8)7

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:40
Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Wij hebben nog geen keuze gemaakt en ik volg dit onderwerp met veel interesse. Voor zover ik kan zien kost een standaard 200L boiler 500-700 euro’
Een WPB (Atlantic 200L) kost na subsidie ook ongeveer 700 euro. Het rendement van een stand-alone WPB is allicht beter dan een standaard boiler, en dat verschil heb je in onze situatie binnen maanden terugverdiend. Ik maak me zorgen om wat geluid en kwaliteit, en zou liever zoals @Technician- aangaf een los buffervat op de WP aansluiten, maar de kosten daarvan zijn significant hoger (500L rvs nexus vat + 3-weg klep + leidingwerk = geschat 3000 euro)
.met 40PV panelen hebben wij van mid oktober tot begin april te weinig opbrengst en zou het extra sww gebruik gewoon betaald moeten worden. In onze situatie is dat in die periode ongeveer 10kwh/dag, dus dan wordt het sommetje: 120x10=1.200 kWh gebruik, verschil WPB / boiler = 50% dus 600kwh te besparen. Tegen een kostprijs van 25 cent is dit 150 euro per jaar.ROI WPB = maximaal 18 maanden.toch?
Beetje appels met peren, 200 liter WPB met een 500 liter RVS vat vergelijken. 500 liter is wel echt serieus groot, 300 liter is in de meeste huishoudens voldoende. En het grote voordeel van de het vat met de WP verwarmen is dat je veel meer vermogen tot je beschikking hebt, de 300 liter is zo warm met een in ons geval 12 kW warmtepomp.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:13
Tomexergie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:43:
Op zolder niet, die warmte gaat echt niet naar beneden.
Maar het reduceert de hoeveelheid warmte die van beneden naar boven gaat en heeft dus onder de streep hetzelfde effect.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:01
Oilman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:53:
[...]

En in de winter is het dan gewoon koud douchen of de hoofdprijs betalen 8)7
Ja. Meer hoofdprijs dan via een WP. Die in de winter een cop 2 doet ongeveer voor SWW?
Kan in ieder geval de goedkoopste uren uitkiezen met dynamisch contract.

Maar een warmtepomp boiler kan ik niet kwijt op zolder. En een 200 liter vat op de gewone WP wordt al problematisch in mijn huis wegens niet beschikbare hoogte. Dan kom je op die liggende vaten terecht. Die hebben ook al weer een ietsje minder rendement. En die moet je ook nog allemaal aanschaffen. En plaatsen. En aansluiten. 2-3000 ben je zo kwijt. Daar kan ik wel 7- 8 jaar van douchen via de E boiler.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:37

Miezie

Niet te moeilijk doen...

tonwes99 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:15:
[...]

En hoe vaak je warmt. Kies je voor 1x/dag (12-16h) dan red je 4p met 200-250L, maar heb je mogelijk problemen bij (combinatie van) lang douchen, haren wassen, gasten, extra douchen na sporten e.d.

2x/dag (extra run op nachtsroom, 24-04h) red je het zeker,. maar ja, dat is dan niet op zonnestroom (de accu wil je hier niet voor kopen). Dus prima incidenteel, maar duurder dan COP1 zonneenergie als dit standaard wordt

Voordeel van een 60-80oC e-boiler is wel dat je die gegarandeerd maar 1x/dag overdag kunt opwarmen.
Dagelijks douchen is ook wel een beetje op z'n retour... ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Deze kastjes van Kemo lijken mij wel wat. tot 2000W: M240 zie ook: https://www.electronicash...aar-230v-module-kemo.html
tot 4000W: M028M + M150

Aan te sturen middels 0-10V spanning en/of PWM dus aan te sturen vanuit Domotica.

[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 02-01-2026 14:59 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:19
blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:09:
In de discussie over boilers verbaas ik me ook een beetje over de hoeveelheid warm water die er blijkbaar doorheen gaat en dat het (eigen) financiële plaatje zo doorslaggevend is.

Volgens mij zouden comfort en minimaal energiegebruik het belangrijkste moeten zijn. En comfort ≠ onbeperkt heet water maar elk gezinslid kan X maal per week warm badderen/ Y minuten douchen etc op de momenten dat het hun uitkomt. Het zal duidelijk zijn dat X & Y een enorme impact hebben en daar dus best over gesproken mag worden.

Omdat water opwarmen nu eenmaal veel energie kost is het dus nuttig te beginnen met waterbesparende maatregelen. Meest simpele is natuurlijk waterbesparende douchekop en doorstroombegrenzers, bij nieuwbouwhuis of verbouwing badkamer zou een douche-WTW een no-brainer moeten zijn. Denk bij een bad aan de hoeveelheid water die er in moet. Allemaal zaken waar comfort niet (zwaar) onder hoeft te lijden.

Dan kom je dus uit bij het verwarmen van het water. Uitgaand van het minste energiegebruik kom je dan natuurlijk uit bij een WP. Zoals hier al wordt genoemd zal er in de periode ~ oktober - maart weinig PV overschot zijn en is het toch nuttig zo min mogelijk energie uit het net te verbruiken.

Een WP voor verwarming & warm water (middels gekoppelde boiler) heeft m.i. de voorkeur vanwege efficiëntie, robuustheid & materiaalgebruik maar soms zal een WPB praktischer zijn qua plaatsing. In alle boilers zit of kan een elektrisch element waarmee je voor wat voor reden dan ook ook cop1 kan verwarmen.

Wij maken met z’n drieën hier gebruik van een op de warmtepomp aangesloten 192l boiler die meestal maar 2 x per week wordt verwarmd, 1 x naar 52 °C, de andere x naar 63 °C. Verwarmen standaard rond 13:00u maar als temperatuur te veel gedaald is wordt hij natuurlijk gewoon weer opgewarmd, comfort moet hoog blijven. Natuurlijk maken we gebruik van waterbesparende douchekoppen.
Mijn oorspronkelijk punt was juist dat het financieel zeer snel voordeliger is om een WPB aan te schaffen ten opzichte van een E-Boiler. Als je wat betreft de investering goedkoper uit wil zijn, en/of je vindt de herrie irritant dan kan je beter een doorstromer aanschaffen. (Niet mijn keuze vanwege het gebrek aan duurzame energie)

Ik ben voorstander van een degelijke en goede oplossing die langer goed blijft dan van een initieel goedkopere oplossing die na 3-5 jaar weer aandacht en reparatie nodig heeft. Ik ben ook voorstander van een zo duurzaam mogelijk huis, waarbij het streven naar zelfvoorzienend een mooie extra is.

Jouw keuze (en ook hetgeen ik naartoe wil) van een WP gekoppeld boilervat is ook in mijn ogen robuuster en op basis van wat anderen hier schrijven langer houdbaar (minder kans op falen door rot en roesten).
Het prijsverschil tussen een goed 200L RVS vat en een 500L RVS vat is op het geheel behoorlijk beperkt (ik geloof 450 euro verschil voor die Nexus vaten met 28mm spiraal).

Aan de andere kant vind ik het ook goed dat we hier een discussie kunnen hebben over de verschillende mogelijkheden, en het verkennen van alternatieven. Daar leer ik van.
Een van de mogelijkheden die ik eerder heb overwogen is dat Ik misschien liever een Edel eau zou willen, omdat hiermee in mijn huidige beleving de warmte installatie eenvoudiger wordt (geen drieweg klep, minder defrosts, stabielere aanvoer van CV warmte, etc) maar er zijn toch best wat mensen hier die ook daar slechte ervaringen mee hebben. (En Dimplex staat in mijn ervaring in de top 10 verschrikkelijke partijen om mee te praten)

• blb4
  • Nu online
@Beer070 Helemaal eens dat de discussie sowieso enorm waardevol is, ik leer ook enorm van de discussie en alle verschillende invalshoeken geven extra inzicht. Soms bevestigen deze je eigen ideeën, soms kan 't je juist een andere kant opsturen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Beer070
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:34:
@Beer070 Je wilt een 500 liter SWW-vat. Zo'n groot vat heeft zeker ook nadelen:
  • Je moet het regelmatig boven de 60 graden stoken, dat kost voor zo'n groot vat navenant meer energie dan met een gebruikelijk 300 liter vat.
  • Je moet het kwijt. Zo'n groot vat neemt ook veel ruimte in.
  • Je moet een vloer hebben die 600 kg puntbelasting aan kan.
Kun je niet gewoon met een 300 liter vat uit, zoals 90% van de andere gezinnen?

Kijk anders voor tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik ben me bewust van deze nadelen. Ben me nog aan het oriënteren en ik lees graag mee met de verschillende ideeën die hier langskomen.
Voor CV buffer heb ik al zo’n vat in de kelder staan, en er is plek voor nog een (maar gaat ten koste van mijn klus ruimte :( ) In vloer oppervlak is een 300L vat bijna net zo groot als een 500L vat.
Het stilstand verlies is in de zomer niet zo relevant door genoeg PV, maar in de winter wel degelijk. Aan de andere kant is het verschil in stilstand verlies tussen 300L en 500L zeer beperkt (12 watt geloof ik?).

Iets doen omdat 90% van de rest van de wereld dat ook doet is niet zo mijn ding. Sorry, dat zit misschien niet in mijn genen of zo.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:56
BarryH schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Ideaal als mensen zelf naar de WP kijken en kunnen beoordelen wat er gebeurt.
Wat zal dit betekenen voor de units in dakopstellingen?

• Beer070
Technician- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Extra feature om te verkopen? Snow-defrost 3-fase föhn opstelling voor het actief verwijderen van sneeuw? Infrarood camera er bij, wifi verbinding zodat je een alarm op je telefoon krijgt, kan je op de webcam meekijken hoe de sneeuw als voor de zon verdwijnt.
Met 3 föhns van 2kw moet je toch een heel eind komen. :)

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Zo'n volgesneeuwde schoorsteen unit bijv. _O-

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:01
Vreemd dat hier een discussie wordt gevoerd over een Cop1 boiler. Als iemand hier een passende WP neemt voor 99% van de tijd en voor die paar nachten in 10 jaar dat het eens -10 is vertrouwd op een BUH krijgt hij het halve topic over zich heen omdat we dan het net gaan overbelasten. Kan je nagaan wat dat is als veel mensen iedere dag een Cop1 boiler gaan opstoken. :?

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:54:
Vreemd dat hier een discussie wordt gevoerd over een Cop1 boiler. Als iemand hier een passende WP neemt voor 99% van de tijd en voor die paar nachten in 10 jaar dat het eens -10 is vertrouwd op een BUH krijgt hij het halve topic over zich heen omdat we dan het net gaan overbelasten. Kan je nagaan wat dat is als veel mensen iedere dag een Cop1 boiler gaan opstoken. :?
Da's iets heel anders. De COP 1 boiler draait 9 maanden van het jaar op overtollige zonnestroom die vanaf 2027 misschien gewoon de prullenbak in gaat.

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:54:
Ze hebben hier voor volgende week -11 op het menu staan, zo koud is het geloof ik nog niet geweest sinds we de wp hebben.
-7 was voor zover ik me kan herinneren het koudste.

Ik moet wel zeggen dat bij temperaturen knap onder nul het spul mooi door draait.
Ben je van dat defrost gezeik af.
Vandaag overigens nog maar 4 of 5 gehad.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Da's iets heel anders. De COP 1 boiler draait 9 maanden van het jaar op overtollige zonnestroom die vanaf 2027 misschien gewoon de prullenbak in gaat.
Dat is helemaal niet anders want mijn WP draait 99% zuinig zonder Cop1 BUH en overbelast het niet in die 3 maanden van jou die overblijven. Oftewel die Cop1 boiler juist wel als het net fors wordt belast in de wintermaanden door WP's, verlichting, ladende EV's en er al geen zonnestroom is. Dat wordt leuk als mensen massaal naar een Cop1 boiler gaan in de wintermaanden. Not.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2026 16:11 ]

• MotorBeast
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Ze hebben hier voor volgende week -11 op het menu staan, zo koud is het geloof ik nog niet geweest sinds we de wp hebben.
-7 was voor zover ik me kan herinneren het koudste.

Ik moet wel zeggen dat bij temperaturen knap onder nul het spul mooi door draait.
Ben je van dat defrost gezeik af.
Vandaag overigens nog maar 4 of 5 gehad.
Nou 1/2 Nederland een Cop1 boiler erboven op kopen. Feest! 8)

Hier komen we niet verder dan -4. Zal allemaal wel weer meevallen. Nederland en wat koude en sneeuw. Code Rood! })

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2026 16:16 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Warmwater sproeiers? ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Ik heb geen backup heater in het systeem, dat zou ook niet nodig moeten zijn in mijn geval.
Ding draait puur voor verwarming voor sww hebben we de wpb (die eens in de week het 1200watt element gebruikt voor de legio run)

Wat betreft het weg fikken van pv overschot, geen idee nog wat er komt aan energie contracten.
Kost het geld dan schakel ik wel pv af leverd het nog wat op dan laten we boel draaien.
In principe houden we in het grootste deel van het jaar de inkoop al op nul.
Dan wordt er alleen terug geleverd zolang dat niet netto geld kost is het een mooie bijdrage aan het reduceren van fossiel.

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Dat is helemaal niet anders want mijn WP draait 99% zuinig zonder Cop1 BUH en overbelast het niet in die 3 maanden van jou die overblijven. Oftewel die Cop1 boiler juist wel als het net fors wordt belast in de wintermaanden door WP's, verlichting, ladende EV's en er al geen zonnestroom is. Dat wordt leuk als mensen massaal naar een Cop1 boiler gaan in de wintermaanden. Not.
Relax, jouw COP 4 WP belast het net veel meer dan mijn COP 1 element. Iets met liters warm water p.d. ;)
Bovendien stook ik het vat ook gewoon met een WP, zeker in de 3 donkere maanden.

• MotorBeast
@Ronald.42 Precies. Vandaag heb ik met sneeuwbuien hier nog bijna 4kWh eruit getrokken. Overdag SWW gemaakt @Martin7182 dus weinig belasting net en verwarming tuft lekker door. We gaan het wel zien 2027.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2026 16:30 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Hier komen we niet verder dan -4. Zal allemaal wel weer meevallen. Nederland en wat koude en sneeuw. Code Rood! })
Twee Zwitserse sneeuwvlokken: wat ga jij doen in de vakantie? Oh skiën in Oostenrijk en jij?
Paniek zaaien in Nederland. :)

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:53
Hier zijn we ook aan het oriënteren voor een L/W monoblock warmtepomp maar zit ivm tussenwoning wel met de plaatsing van een unit. Idee is om de meest stille versie zo ver mogelijk achterin de tuin te zetten ivm geluid.

We hebben nog geen vloerverwarming maar als die er komt zal de verdeler denk ik in de trapkast komen, daar zit ook een koof naar de 2e verd. met huidige CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTkZ8tf5Yb5ubUspNyquXx-qzQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3EXbY22ygyULmZJkZdsgzxE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu twijfel ik vooral over de afstanden, er zal al snel een 10 meter tussen buitenunit en gevel zitten en dan nog een meter of 8 richting de trapkast via de kruipruimte. Is dit een reële optie? Een eventuele sww voorziening past alleen op zolder, dat is dan weer 7m leiding omhoog. Al is dit mogelijk met een aparte WPB te realiseren.

Wat is jullie eerste gedachte, niet doen of overwegen waard?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:45
renevd88 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:20:
Hier zijn we ook aan het oriënteren voor een L/W monoblock warmtepomp maar zit ivm tussenwoning wel met de plaatsing van een unit. Idee is om de meest stille versie zo ver mogelijk achterin de tuin te zetten ivm geluid.

We hebben nog geen vloerverwarming maar als die er komt zal de verdeler denk ik in de trapkast komen, daar zit ook een koof naar de 2e verd. met huidige CV.

[Afbeelding]

Nu twijfel ik vooral over de afstanden, er zal al snel een 10 meter tussen buitenunit en gevel zitten en dan nog een meter of 8 richting de trapkast via de kruipruimte. Is dit een reële optie? Een eventuele sww voorziening past alleen op zolder, dat is dan weer 7m leiding omhoog. Al is dit mogelijk met een aparte WPB te realiseren.

Zeker het overwegen waard! Als je een goed geïsoleerde grondleiding gebruikt dan vallen de verliezen enorm mee, zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Je kunt ook een hoop zelf doen voor de grondleiding, scheelt weer in de kosten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Seafarer

Seafarer

XXX

renevd88 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:20:

[Afbeelding]

Maar waarom een stille pomp zover weg plaatsen? Ik zou eens opzoek gaan naar buurt genoten die er al eentje hebben en daar eens gaan luisteren. Of vraag de installateur of hij wat adressen wil doorgeven om te gaan luisteren. Vooral nu het kouder gaat worden.

Scheelt een hoop graaf werk. :)

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:52
Meer tocht of trek na warmtepomp?
Sinds we een warmtepomp hebben, lijkt het meer te tochten in de huiskamer, wellicht veranderde convectie?

Een warmtepomp (Altherma4) sinds september, goed geïsoleerd jaren 30 huis, radiatoren met ventilatoren.
Toen we een CV ketel hadden ervoer ik ook wel iets van convectie, maar nu voel je nog meer een koude luchtstroom door de kamer (naar mijn gevoel niet continu). CV Circuit is nu meestal ruim 40 graden bij verwarming.

waar kan dit aan liggen?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Fantasie!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:59
Mijn warmtepomp draait momenteel continu enkel op WAR. De ruimtethermostaat heb ik op een temperatuur gezet die nooit gehaald wordt. De ruimtethermostaat heeft een mogelijkheid om een hysterese in te stellen. Deze dagen verbruikt mijn warmtepomp ongeveer 18 kwh per dag. De binnentemperatuur fluctueert gedurende de dag tussen de 21 en 22,5 graden. Zou het zuiniger zijn om de ruimtethermostaat op 21 graden te zetten met een hysterese van 0,3 in combinatie met WAR? Zo ja dan verwacht ik dat de Ta van de WAR omhoog moet om voldoende warmte te hebben om de temperatuur niet te veel te laten zakken. Daarentegen is een langere run ook niet verkeerd. Ik zit in dubio zoals je kan lezen.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:46
Wat is er mis met 18kwh per dag in deze omstandigheden(veel vocht en rond de 0 )?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Idd, lijkt me prima; ik zit op 37...... ook goed hoor, lekker 21° overal, en daar staat de thermostaat dan ook op.

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 02-01-2026 22:51 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:59
Naalroc schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:50:
Idd, lijkt me prima; ik zit op 37...... ook goed hoor, lekker 21° overal, en daar staat de thermostaat dan ook op.
Dus bij jou slaat de warmtepomp af wanneer die 21 graden heeft bereikt. Bij mij blijft ie continu doorverwarmen met in de avond een best hoge binnentemperatuur (22,5 graden). De Ta vandaag is 27 graden en Tr is 24,5 graden. Dit is wel prima volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Rien43 op 02-01-2026 22:59 ]

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02

TF

bla bla

Hier verbruik vandaag van 60kWh. Ta max 32 graden. 11kW warmtepomp

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jugo6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:33:
Sinds we een warmtepomp hebben, lijkt het meer te tochten in de huiskamer, wellicht veranderde convectie?

Een warmtepomp (Altherma4) sinds september, goed geïsoleerd jaren 30 huis, radiatoren met ventilatoren.
Toen we een CV ketel hadden ervoer ik ook wel iets van convectie, maar nu voel je nog meer een koude luchtstroom door de kamer (naar mijn gevoel niet continu). CV Circuit is nu meestal ruim 40 graden bij verwarming.

waar kan dit aan liggen?
Koudeval…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

waar kan dit aan liggen?
Radiatoren staan typisch onder de ramen vanwege de koudeval. Als je er nu lagere temperaturen doorheen stuurt, kan de koudeval mogelijk niet tegengehouden worden door de opwaartse minder warme luchtstroom. Heb je boosters onder je radiatoren?
Boosters kunnen enerzijds die koudeval tegenhouden (denk aan de blazer bij de winkeldeuren) maar ook (gevoel van) veel koude lucht onderwaarts aanzuigen.

Afhankelijk van je situatie kun je nog kijken naar vloerisolatie (als aanzuigen door boosters de koude gevoel veroorzaakt) en/of triple glas (nagenoeg geen koudeval).

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 02-01-2026 23:39 ]

• blb4
  • Nu online

waar kan dit aan liggen?
Zoals al geopperd denk ik ook dat koudeval de oorzaak zal zijn. Hoe is je ventilatie geregeld? Nog de oorspronkelijke natuurlijke ventilatie? Ventilatieroosters boven de ramen?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Get!em schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:38:
[...]

Radiatoren staan typisch onder de ramen vanwege de koudeval. Als je er nu lagere temperaturen doorheen stuurt, kan de koudeval mogelijk niet tegengehouden worden door de opwaartse minder warme luchtstroom. Heb je boosters onder je radiatoren?
Boosters kunnen enerzijds die koudeval tegenhouden (denk aan de blazer bij de winkeldeuren) maar ook (gevoel van) veel koude lucht onderwaarts aanzuigen.

Afhankelijk van je situatie kun je nog kijken naar vloerisolatie (als aanzuigen door boosters de koude gevoel veroorzaakt) en/of triple glas (nagenoeg geen koudeval).
Ik vermoed dat de TA omhoog voordeliger is. Ook heb je met triple glas nog steeds koudeval… wel een stuk minder, maar nagenoeg geen is wat overtrokken.
Vloerisolatie helpt niet bijzonder veel voor het gevoel van tocht, de lucht wordt verwarmd. Niet de massa… pantoffels werken beter, wat sowieso gunstig is want je voeten doen veel in de beleving van koud/warm (daarom kan je met vloerverwarming vaak met een graadje minder toe).

Punt is dat je met lage temperatuur verwarmt en de afgifte vergroot door meer vraag te genereren door de booster. Boosters vergroten de luchtstroom, iets wat een hogere TA ook doet (zowel met als zonder boosters). Alleen die hogere TA maakt ook dat je minder lang het ervaart als tocht doordat er meer warmte afgezet wordt in kortere tijd (met hogere stookkosten).

Pagina: 1 ... 244 245 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)