• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:44
ocaj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
Ik mis in de discussie COP1-boiler vs warmtepomp-(boiler) nog het argument "energieverspilling". Het financiële aspect is een valide argument en ja, mochten we over een jaar moeten betalen om stroom terug aan het net te mogen leveren dan gaat dat harder tellen.

Maar tegelijkertijd zitten we - als wereld - in een energiecrisis, waarbij we de planeet alleen nog kunnen redden door drastisch ons energieverbruik te verminderen. In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat iemand het überhaupt overweegt om een elektrische boiler aan te sluiten, terwijl warm water via een WP of WPB een factor 2,5-3,5 zuiniger is.

Op lange termijn is het besparen van energie voor de maatschappij heeeeel veeeel goedkoper (door het terugdringen van klimaatschade en bijbehorende kosten) dan die paar euro die je nu op korte termijn op individueel niveau kunt besparen door nu een COP1-boiler te gebruiken.

Het is niet voor niets dat een COP1-verwarming in het bouwbesluit verboden is. Die trend doortrekkend zou een COP1-SWW op termijn wellicht ook verboden moeten worden (en zeker niet aanmoedigen...)
Ja, die disscusie mis ik ook een beetje.
Maar ik denk omdat de meeste energie die hier gebruikt wordt overschot is aan pv, en dus 100% groen dit minder relevant is.
Daarnaast is ook voor verduurzaming een bisinesscase nodig. Dus als je niets krijgt voor je pv-overschot krijgt en je dit zo in je e-boiler stopt, dan zou het zomaar kunnen dat er ergens een tekort ontstaat, waardoor er voor iemand anders een bisinesscase ontstaat om door te vergroenen.
Ik zie het dan ook een beetje als is je huis fullelectric en wek je al maximaal op, dan is je persoonlijke verduurzaming klaar, en is het tijd om het stokje door te geven.

Pijnacker Oost/West

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Het zal op het net wel verdwijnen in alle andere rotzooi van schakelende voedingen etc.
Overigens schijnt de vermogens regeling van de gemiddelde föhn al jaar en dag met een diode te geschieden dus het mag dan schijnbaar ook gewoon anders was die föhn niet op de markt toch?
Schakelende voedingen met slechte powerfactor produceren oneven harmonischen. Geen even harmonsichen.

In hoeverre dingen toegestaan zijn weet ik niet. In hoeverre er producten op de markt zijn die niet voldoen aan de regelgeving kan ik niet beoordelen. Één huishouden versus als de hele wijk gelijkstroom gaat trekken uit het wisselspanningsnet kan het zijn dat er andere regelgeving komt. Reactieve regelgeving.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Tomexergie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:57:
[...]

De uitgangssituatie is voor ieder gezin anders. Bij weinig verbruik kan een COP=1 boiler, gezien de kosten en investering, effectief zijn. Bij een WPB moet rekening gehouden worden dat deze warme lucht uit de woning gebruikt , vooral in de winter moet het CV systeem deze warmte aanvullen. De COP van een WPB zal daardoor nog lager uitpakken dan de specificaties. Bij een spiraal boiler op de WP ben je al 500kWh kwijt aan stilstandsverliezen (60W).
Dat warmteverlies is niet onderscheidend van een elektrische boiler. Sterker nog: een elektrische boiler kan veel minder snel warmte produceren dan een WP. Dus je kleinere E boiler is puur een ruimte afweging.
En dat thermische warmteverlies kan je halveren door de boiler na te isoleren.
Daarnaast kost het stilstandverlies bij een E boiler dus 500kwh (lijkt me overigens weinig) en met een WP 1/3 tot 1/2 daarvan

De Flamco die net langs kwam is helemaal niet zo klein, door alle componenten om het opslagvolume heen. Als je je E boiler naar 80 graden brengt kom je op hetzelfde uit, dus waarom dat product gekocht wordt.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Schakelende voedingen met slechte powerfactor produceren oneven harmonischen. Geen even harmonsichen.

In hoeverre dingen toegestaan zijn weet ik niet. In hoeverre er producten op de markt zijn die niet voldoen aan de regelgeving kan ik niet beoordelen. Één huishouden versus als de hele wijk gelijkstroom gaat trekken uit het wisselspanningsnet kan het zijn dat er andere regelgeving komt. Reactieve regelgeving.
Dan maar net als met de zonnepanelen vroeger dan moest er ook per huisnummer aangesloten worden op een fase.
Dan doen we nu de diode naar de ene of naar de andere kant :+

Maar ik had niet echt in de gaten dat we in het wp topic zaten en we dwalen nu wel behoorlijk af..
Geen idee in welk topic de voorgaande discussie beter past overigens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:16
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Ik zou denk ik kiezen voor een oplossing als het in serie zetten van 2 elementen of zelfs 3 elementen dan kun je stappen van 500 watt maken.
Eens, maar dan moet je wel genoeg vrije openingen in je vat hebben. Met opzet heb ik een element gekozen van slechts 1500 W. Mocht deze het begeven dan overweeg ik een 3-fase exemplaar en stuur het aan zoals @Andrehj het beschrijft. Op een enkele fase kan dat ook werken (mits <= 1200 W per element).

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Eens, maar dan moet je wel genoeg vrije openingen in je vat hebben. Met opzet heb ik een element gekozen van slechts 1500 W. Mocht deze het begeven dan overweeg ik een 3-fase exemplaar en stuur het aan zoals @Andrehj het beschrijft. Op een enkele fase kan dat ook werken (mits <= 1200 W per element).
Er zijn driefasen elementen die wel alle aansluitingen naar buiten brengen.
Dat moet dan wel in het gat van je vat passen ik dacht dn32 minimaal voor driefasen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:49
Hier in het oosten van het land valt er nu dikke natte sneeuw.
Dit kan voor sommige WP opstellingen problematisch zijn omdat je een pak sneeuw voor de verdamper krijgt die niet oplost met defrosten (omdat er er een beetje plak voor blijft hangen)
Dan schiet de WP van defrost naar defrost en krijgt geen lucht door de verdamper.
Op deze momenten kun je soms beter de WP uitzetten of alleen SWW laten doen en de openhaard of andere warmte aanzetten.
De komende week blijft dit voorkomen.

Allen een goed nieuwjaar gewenst!

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 02-01-2026 12:55 ]

• Martin7182
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Er zijn driefasen elementen die wel alle aansluitingen naar buiten brengen.
Dat moet dan wel in het gat van je vat passen ik dacht dn32 minimaal voor driefasen.
Dat zou nog mooier zijn (veel eenvoudiger dan een proportionele regeling). 3 in serie, 2 in serie, 1, 2 parallel, 3 parallel, 2 in serie 1 parallel, 2 parallel 1 in serie. En dan over alle elementen een schakelbare diode *O*

• BarryH
Technician- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:54:
Hier in het oosten van het land valt er nu dikke natte sneeuw.
Dit kan voor sommige WP opstellingen problematisch zijn omdat je een pak sneeuw voor de verdamper krijgt die niet oplost met defrosten (omdat er er een beetje plak voor blijft hangen)
Dan schiet de WP van defrost naar defrost en krijgt geen lucht door de verdamper.
Op deze momenten kun je soms beter de WP uitzetten of alleen SWW laten doen en de openhaard of andere warmte aanzetten.
De komende week blijft dit voorkomen.

Allen een goed nieuwjaar gewenst!
Of sneeuwschuiven 2 maal per dag

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Of hem hoog genoeg hebben staan.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:01

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Jouw lijstje links bevat eigenlijk maar 1 echt product wat een beetje in de buurt komt: De Myenergi Eddi V2.1. Die is vanwege slechts 1 CT-spoel voor de ingang echter niet geschikt voor de in Nederland gebruikelijke 3x25A hoofdaansluiting. Bovendien erg duur.

De 2e link verwijst naar een knutselproject met Shelly's. Dat is 1. niet kant-en-klaar en 2. niet traploos, want dat kan zo'n Shelly helemaal niet.

De 3e link verwijst naar een heel gelikte website, waar tussen het lijstje concrete producten (onderaan) alleen maar pelletgestookte luchtvervuilende meuk staat.

Mijn conclusie blijft hetzelfde. Ik kan nergens een voor NL geschikte en betaalbare traploze regeling voor verwarmingselementen voor SWW vinden. Er zijn een heleboel toko's die klanten paaien met gelikte websites, maar zodra je door gaat vragen en gaat zoeken naar concrete en bruikbare producten, dan wordt het plotseling erg stil...
Even een aanvulling. Maar eerlijk is eerlijk ik kan een heleboel kleine bedrijfjes niet meer vinden in de UK dat was 3 jaar geleden wel anders.

https://www.photovoltaiks...heating-element-AC-ELWA-2
https://www.photovoltaikshop.eu/en/accessories/pv-to-heat
https://www.energie24.shop/en/collections/pv-hot-water-units
https://www.sossolutions.nl/tech4u-solarmind-2-0
https://www.gaslooswonen.nl/quality-heating-wateraccu.html
https://community.home-as...shelf-components/909586/8
https://www.solyxenergy.nl/product/solar-iboost/
Inclusief P1 wififkastjes:
https://www.cvtotaal.nl/b...risch/zonnestroomboilers/

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:40
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Of hem hoog genoeg hebben staan.
Of een afdakje 😉

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-01 15:30
blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:21:
[...]

En als je boiler binnen de thermische schil staat komt het warmteverlies te goede aan je ruimteverwarming.
Op zolder niet, die warmte gaat echt niet naar beneden. Wat betreft de COP vam 3,3 het is maar net waar je meet. Als je het sanitair leidingwater zou meten kom je een stuk lager uit.
Misschien overdrijf ik wat, maar met de relatief lage SSW verbruik (250 m3/j aardgas equivalent) pakt het met een beetje verlies al verkeerd uit.

• Ronald.42
  • Niet online
Of beide.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Een heg aan de zuigzijde scheelt al een slok op een borrel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:09
Guido7619 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 06:37:
Een gewone electrische boiler kun je eigenlijk zo 1 op 1 uitwisselen met je gas cv ketel. Voor een fractie van de prijs als een SWW vat met alle toebehoren op je warmtepomp. Daarbij is het vermogen wat er in gaat nog helemaal te regelen zodat enkel je pv overschot erin gaat. Dit kost wel een extra kastje. De simpelheid en eenvoudigheid maakt het aantrekkelijk. En met zonnepannelen een prima mogelijkheid om het in de boiler te stoppen ipv het in een thuis accu.

De tijd zal het leren wat PV stroom nog waard is na 2027.
En in de winter is het dan gewoon koud douchen of de hoofdprijs betalen 8)7

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:09
Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Wij hebben nog geen keuze gemaakt en ik volg dit onderwerp met veel interesse. Voor zover ik kan zien kost een standaard 200L boiler 500-700 euro’
Een WPB (Atlantic 200L) kost na subsidie ook ongeveer 700 euro. Het rendement van een stand-alone WPB is allicht beter dan een standaard boiler, en dat verschil heb je in onze situatie binnen maanden terugverdiend. Ik maak me zorgen om wat geluid en kwaliteit, en zou liever zoals @Technician- aangaf een los buffervat op de WP aansluiten, maar de kosten daarvan zijn significant hoger (500L rvs nexus vat + 3-weg klep + leidingwerk = geschat 3000 euro)
.met 40PV panelen hebben wij van mid oktober tot begin april te weinig opbrengst en zou het extra sww gebruik gewoon betaald moeten worden. In onze situatie is dat in die periode ongeveer 10kwh/dag, dus dan wordt het sommetje: 120x10=1.200 kWh gebruik, verschil WPB / boiler = 50% dus 600kwh te besparen. Tegen een kostprijs van 25 cent is dit 150 euro per jaar.ROI WPB = maximaal 18 maanden.toch?
Beetje appels met peren, 200 liter WPB met een 500 liter RVS vat vergelijken. 500 liter is wel echt serieus groot, 300 liter is in de meeste huishoudens voldoende. En het grote voordeel van de het vat met de WP verwarmen is dat je veel meer vermogen tot je beschikking hebt, de 300 liter is zo warm met een in ons geval 12 kW warmtepomp.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:29
Tomexergie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:43:
Op zolder niet, die warmte gaat echt niet naar beneden.
Maar het reduceert de hoeveelheid warmte die van beneden naar boven gaat en heeft dus onder de streep hetzelfde effect.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:46
Oilman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:53:
[...]

En in de winter is het dan gewoon koud douchen of de hoofdprijs betalen 8)7
Ja. Meer hoofdprijs dan via een WP. Die in de winter een cop 2 doet ongeveer voor SWW?
Kan in ieder geval de goedkoopste uren uitkiezen met dynamisch contract.

Maar een warmtepomp boiler kan ik niet kwijt op zolder. En een 200 liter vat op de gewone WP wordt al problematisch in mijn huis wegens niet beschikbare hoogte. Dan kom je op die liggende vaten terecht. Die hebben ook al weer een ietsje minder rendement. En die moet je ook nog allemaal aanschaffen. En plaatsen. En aansluiten. 2-3000 ben je zo kwijt. Daar kan ik wel 7- 8 jaar van douchen via de E boiler.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

Miezie

Niet te moeilijk doen...

tonwes99 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:15:
[...]

En hoe vaak je warmt. Kies je voor 1x/dag (12-16h) dan red je 4p met 200-250L, maar heb je mogelijk problemen bij (combinatie van) lang douchen, haren wassen, gasten, extra douchen na sporten e.d.

2x/dag (extra run op nachtsroom, 24-04h) red je het zeker,. maar ja, dat is dan niet op zonnestroom (de accu wil je hier niet voor kopen). Dus prima incidenteel, maar duurder dan COP1 zonneenergie als dit standaard wordt

Voordeel van een 60-80oC e-boiler is wel dat je die gegarandeerd maar 1x/dag overdag kunt opwarmen.
Dagelijks douchen is ook wel een beetje op z'n retour... ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:33
Deze kastjes van Kemo lijken mij wel wat. tot 2000W: M240 zie ook: https://www.electronicash...aar-230v-module-kemo.html
tot 4000W: M028M + M150

Aan te sturen middels 0-10V spanning en/of PWM dus aan te sturen vanuit Domotica.

[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 02-01-2026 14:59 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:58
blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:09:
In de discussie over boilers verbaas ik me ook een beetje over de hoeveelheid warm water die er blijkbaar doorheen gaat en dat het (eigen) financiële plaatje zo doorslaggevend is.

Volgens mij zouden comfort en minimaal energiegebruik het belangrijkste moeten zijn. En comfort ≠ onbeperkt heet water maar elk gezinslid kan X maal per week warm badderen/ Y minuten douchen etc op de momenten dat het hun uitkomt. Het zal duidelijk zijn dat X & Y een enorme impact hebben en daar dus best over gesproken mag worden.

Omdat water opwarmen nu eenmaal veel energie kost is het dus nuttig te beginnen met waterbesparende maatregelen. Meest simpele is natuurlijk waterbesparende douchekop en doorstroombegrenzers, bij nieuwbouwhuis of verbouwing badkamer zou een douche-WTW een no-brainer moeten zijn. Denk bij een bad aan de hoeveelheid water die er in moet. Allemaal zaken waar comfort niet (zwaar) onder hoeft te lijden.

Dan kom je dus uit bij het verwarmen van het water. Uitgaand van het minste energiegebruik kom je dan natuurlijk uit bij een WP. Zoals hier al wordt genoemd zal er in de periode ~ oktober - maart weinig PV overschot zijn en is het toch nuttig zo min mogelijk energie uit het net te verbruiken.

Een WP voor verwarming & warm water (middels gekoppelde boiler) heeft m.i. de voorkeur vanwege efficiëntie, robuustheid & materiaalgebruik maar soms zal een WPB praktischer zijn qua plaatsing. In alle boilers zit of kan een elektrisch element waarmee je voor wat voor reden dan ook ook cop1 kan verwarmen.

Wij maken met z’n drieën hier gebruik van een op de warmtepomp aangesloten 192l boiler die meestal maar 2 x per week wordt verwarmd, 1 x naar 52 °C, de andere x naar 63 °C. Verwarmen standaard rond 13:00u maar als temperatuur te veel gedaald is wordt hij natuurlijk gewoon weer opgewarmd, comfort moet hoog blijven. Natuurlijk maken we gebruik van waterbesparende douchekoppen.
Mijn oorspronkelijk punt was juist dat het financieel zeer snel voordeliger is om een WPB aan te schaffen ten opzichte van een E-Boiler. Als je wat betreft de investering goedkoper uit wil zijn, en/of je vindt de herrie irritant dan kan je beter een doorstromer aanschaffen. (Niet mijn keuze vanwege het gebrek aan duurzame energie)

Ik ben voorstander van een degelijke en goede oplossing die langer goed blijft dan van een initieel goedkopere oplossing die na 3-5 jaar weer aandacht en reparatie nodig heeft. Ik ben ook voorstander van een zo duurzaam mogelijk huis, waarbij het streven naar zelfvoorzienend een mooie extra is.

Jouw keuze (en ook hetgeen ik naartoe wil) van een WP gekoppeld boilervat is ook in mijn ogen robuuster en op basis van wat anderen hier schrijven langer houdbaar (minder kans op falen door rot en roesten).
Het prijsverschil tussen een goed 200L RVS vat en een 500L RVS vat is op het geheel behoorlijk beperkt (ik geloof 450 euro verschil voor die Nexus vaten met 28mm spiraal).

Aan de andere kant vind ik het ook goed dat we hier een discussie kunnen hebben over de verschillende mogelijkheden, en het verkennen van alternatieven. Daar leer ik van.
Een van de mogelijkheden die ik eerder heb overwogen is dat Ik misschien liever een Edel eau zou willen, omdat hiermee in mijn huidige beleving de warmte installatie eenvoudiger wordt (geen drieweg klep, minder defrosts, stabielere aanvoer van CV warmte, etc) maar er zijn toch best wat mensen hier die ook daar slechte ervaringen mee hebben. (En Dimplex staat in mijn ervaring in de top 10 verschrikkelijke partijen om mee te praten)

• blb4
@Beer070 Helemaal eens dat de discussie sowieso enorm waardevol is, ik leer ook enorm van de discussie en alle verschillende invalshoeken geven extra inzicht. Soms bevestigen deze je eigen ideeën, soms kan 't je juist een andere kant opsturen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Beer070
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:34:
@Beer070 Je wilt een 500 liter SWW-vat. Zo'n groot vat heeft zeker ook nadelen:
  • Je moet het regelmatig boven de 60 graden stoken, dat kost voor zo'n groot vat navenant meer energie dan met een gebruikelijk 300 liter vat.
  • Je moet het kwijt. Zo'n groot vat neemt ook veel ruimte in.
  • Je moet een vloer hebben die 600 kg puntbelasting aan kan.
Kun je niet gewoon met een 300 liter vat uit, zoals 90% van de andere gezinnen?

Kijk anders voor tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik ben me bewust van deze nadelen. Ben me nog aan het oriënteren en ik lees graag mee met de verschillende ideeën die hier langskomen.
Voor CV buffer heb ik al zo’n vat in de kelder staan, en er is plek voor nog een (maar gaat ten koste van mijn klus ruimte :( ) In vloer oppervlak is een 300L vat bijna net zo groot als een 500L vat.
Het stilstand verlies is in de zomer niet zo relevant door genoeg PV, maar in de winter wel degelijk. Aan de andere kant is het verschil in stilstand verlies tussen 300L en 500L zeer beperkt (12 watt geloof ik?).

Iets doen omdat 90% van de rest van de wereld dat ook doet is niet zo mijn ding. Sorry, dat zit misschien niet in mijn genen of zo.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:49
BarryH schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Ideaal als mensen zelf naar de WP kijken en kunnen beoordelen wat er gebeurt.
Wat zal dit betekenen voor de units in dakopstellingen?

• Beer070
Technician- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Extra feature om te verkopen? Snow-defrost 3-fase föhn opstelling voor het actief verwijderen van sneeuw? Infrarood camera er bij, wifi verbinding zodat je een alarm op je telefoon krijgt, kan je op de webcam meekijken hoe de sneeuw als voor de zon verdwijnt.
Met 3 föhns van 2kw moet je toch een heel eind komen. :)

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Zo'n volgesneeuwde schoorsteen unit bijv. _O-

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:21
Vreemd dat hier een discussie wordt gevoerd over een Cop1 boiler. Als iemand hier een passende WP neemt voor 99% van de tijd en voor die paar nachten in 10 jaar dat het eens -10 is vertrouwd op een BUH krijgt hij het halve topic over zich heen omdat we dan het net gaan overbelasten. Kan je nagaan wat dat is als veel mensen iedere dag een Cop1 boiler gaan opstoken. :?

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:54:
Vreemd dat hier een discussie wordt gevoerd over een Cop1 boiler. Als iemand hier een passende WP neemt voor 99% van de tijd en voor die paar nachten in 10 jaar dat het eens -10 is vertrouwd op een BUH krijgt hij het halve topic over zich heen omdat we dan het net gaan overbelasten. Kan je nagaan wat dat is als veel mensen iedere dag een Cop1 boiler gaan opstoken. :?
Da's iets heel anders. De COP 1 boiler draait 9 maanden van het jaar op overtollige zonnestroom die vanaf 2027 misschien gewoon de prullenbak in gaat.

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:54:
Ze hebben hier voor volgende week -11 op het menu staan, zo koud is het geloof ik nog niet geweest sinds we de wp hebben.
-7 was voor zover ik me kan herinneren het koudste.

Ik moet wel zeggen dat bij temperaturen knap onder nul het spul mooi door draait.
Ben je van dat defrost gezeik af.
Vandaag overigens nog maar 4 of 5 gehad.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Da's iets heel anders. De COP 1 boiler draait 9 maanden van het jaar op overtollige zonnestroom die vanaf 2027 misschien gewoon de prullenbak in gaat.
Dat is helemaal niet anders want mijn WP draait 99% zuinig zonder Cop1 BUH en overbelast het niet in die 3 maanden van jou die overblijven. Oftewel die Cop1 boiler juist wel als het net fors wordt belast in de wintermaanden door WP's, verlichting, ladende EV's en er al geen zonnestroom is. Dat wordt leuk als mensen massaal naar een Cop1 boiler gaan in de wintermaanden. Not.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2026 16:11 ]

• MotorBeast
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Ze hebben hier voor volgende week -11 op het menu staan, zo koud is het geloof ik nog niet geweest sinds we de wp hebben.
-7 was voor zover ik me kan herinneren het koudste.

Ik moet wel zeggen dat bij temperaturen knap onder nul het spul mooi door draait.
Ben je van dat defrost gezeik af.
Vandaag overigens nog maar 4 of 5 gehad.
Nou 1/2 Nederland een Cop1 boiler erboven op kopen. Feest! 8)

Hier komen we niet verder dan -4. Zal allemaal wel weer meevallen. Nederland en wat koude en sneeuw. Code Rood! })

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2026 16:16 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Warmwater sproeiers? ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Ik heb geen backup heater in het systeem, dat zou ook niet nodig moeten zijn in mijn geval.
Ding draait puur voor verwarming voor sww hebben we de wpb (die eens in de week het 1200watt element gebruikt voor de legio run)

Wat betreft het weg fikken van pv overschot, geen idee nog wat er komt aan energie contracten.
Kost het geld dan schakel ik wel pv af leverd het nog wat op dan laten we boel draaien.
In principe houden we in het grootste deel van het jaar de inkoop al op nul.
Dan wordt er alleen terug geleverd zolang dat niet netto geld kost is het een mooie bijdrage aan het reduceren van fossiel.

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Dat is helemaal niet anders want mijn WP draait 99% zuinig zonder Cop1 BUH en overbelast het niet in die 3 maanden van jou die overblijven. Oftewel die Cop1 boiler juist wel als het net fors wordt belast in de wintermaanden door WP's, verlichting, ladende EV's en er al geen zonnestroom is. Dat wordt leuk als mensen massaal naar een Cop1 boiler gaan in de wintermaanden. Not.
Relax, jouw COP 4 WP belast het net veel meer dan mijn COP 1 element. Iets met liters warm water p.d. ;)
Bovendien stook ik het vat ook gewoon met een WP, zeker in de 3 donkere maanden.

• MotorBeast
@Ronald.42 Precies. Vandaag heb ik met sneeuwbuien hier nog bijna 4kWh eruit getrokken. Overdag SWW gemaakt @Martin7182 dus weinig belasting net en verwarming tuft lekker door. We gaan het wel zien 2027.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2026 16:30 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Hier komen we niet verder dan -4. Zal allemaal wel weer meevallen. Nederland en wat koude en sneeuw. Code Rood! })
Twee Zwitserse sneeuwvlokken: wat ga jij doen in de vakantie? Oh skiën in Oostenrijk en jij?
Paniek zaaien in Nederland. :)

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:34
Hier zijn we ook aan het oriënteren voor een L/W monoblock warmtepomp maar zit ivm tussenwoning wel met de plaatsing van een unit. Idee is om de meest stille versie zo ver mogelijk achterin de tuin te zetten ivm geluid.

We hebben nog geen vloerverwarming maar als die er komt zal de verdeler denk ik in de trapkast komen, daar zit ook een koof naar de 2e verd. met huidige CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTkZ8tf5Yb5ubUspNyquXx-qzQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3EXbY22ygyULmZJkZdsgzxE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu twijfel ik vooral over de afstanden, er zal al snel een 10 meter tussen buitenunit en gevel zitten en dan nog een meter of 8 richting de trapkast via de kruipruimte. Is dit een reële optie? Een eventuele sww voorziening past alleen op zolder, dat is dan weer 7m leiding omhoog. Al is dit mogelijk met een aparte WPB te realiseren.

Wat is jullie eerste gedachte, niet doen of overwegen waard?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:38
renevd88 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:20:
Hier zijn we ook aan het oriënteren voor een L/W monoblock warmtepomp maar zit ivm tussenwoning wel met de plaatsing van een unit. Idee is om de meest stille versie zo ver mogelijk achterin de tuin te zetten ivm geluid.

We hebben nog geen vloerverwarming maar als die er komt zal de verdeler denk ik in de trapkast komen, daar zit ook een koof naar de 2e verd. met huidige CV.

[Afbeelding]

Nu twijfel ik vooral over de afstanden, er zal al snel een 10 meter tussen buitenunit en gevel zitten en dan nog een meter of 8 richting de trapkast via de kruipruimte. Is dit een reële optie? Een eventuele sww voorziening past alleen op zolder, dat is dan weer 7m leiding omhoog. Al is dit mogelijk met een aparte WPB te realiseren.

Zeker het overwegen waard! Als je een goed geïsoleerde grondleiding gebruikt dan vallen de verliezen enorm mee, zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Je kunt ook een hoop zelf doen voor de grondleiding, scheelt weer in de kosten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]

Maar waarom een stille pomp zover weg plaatsen? Ik zou eens opzoek gaan naar buurt genoten die er al eentje hebben en daar eens gaan luisteren. Of vraag de installateur of hij wat adressen wil doorgeven om te gaan luisteren. Vooral nu het kouder gaat worden.

Scheelt een hoop graaf werk. :)

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
Meer tocht of trek na warmtepomp?
Sinds we een warmtepomp hebben, lijkt het meer te tochten in de huiskamer, wellicht veranderde convectie?

Een warmtepomp (Altherma4) sinds september, goed geïsoleerd jaren 30 huis, radiatoren met ventilatoren.
Toen we een CV ketel hadden ervoer ik ook wel iets van convectie, maar nu voel je nog meer een koude luchtstroom door de kamer (naar mijn gevoel niet continu). CV Circuit is nu meestal ruim 40 graden bij verwarming.

waar kan dit aan liggen?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Fantasie!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-01 14:50
Mijn warmtepomp draait momenteel continu enkel op WAR. De ruimtethermostaat heb ik op een temperatuur gezet die nooit gehaald wordt. De ruimtethermostaat heeft een mogelijkheid om een hysterese in te stellen. Deze dagen verbruikt mijn warmtepomp ongeveer 18 kwh per dag. De binnentemperatuur fluctueert gedurende de dag tussen de 21 en 22,5 graden. Zou het zuiniger zijn om de ruimtethermostaat op 21 graden te zetten met een hysterese van 0,3 in combinatie met WAR? Zo ja dan verwacht ik dat de Ta van de WAR omhoog moet om voldoende warmte te hebben om de temperatuur niet te veel te laten zakken. Daarentegen is een langere run ook niet verkeerd. Ik zit in dubio zoals je kan lezen.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
Wat is er mis met 18kwh per dag in deze omstandigheden(veel vocht en rond de 0 )?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Idd, lijkt me prima; ik zit op 37...... ook goed hoor, lekker 21° overal, en daar staat de thermostaat dan ook op.

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 02-01-2026 22:51 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-01 14:50
Naalroc schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:50:
Idd, lijkt me prima; ik zit op 37...... ook goed hoor, lekker 21° overal, en daar staat de thermostaat dan ook op.
Dus bij jou slaat de warmtepomp af wanneer die 21 graden heeft bereikt. Bij mij blijft ie continu doorverwarmen met in de avond een best hoge binnentemperatuur (22,5 graden). De Ta vandaag is 27 graden en Tr is 24,5 graden. Dit is wel prima volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Rien43 op 02-01-2026 22:59 ]

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:56

TF

bla bla

Hier verbruik vandaag van 60kWh. Ta max 32 graden. 11kW warmtepomp

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jugo6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:33:
Sinds we een warmtepomp hebben, lijkt het meer te tochten in de huiskamer, wellicht veranderde convectie?

Een warmtepomp (Altherma4) sinds september, goed geïsoleerd jaren 30 huis, radiatoren met ventilatoren.
Toen we een CV ketel hadden ervoer ik ook wel iets van convectie, maar nu voel je nog meer een koude luchtstroom door de kamer (naar mijn gevoel niet continu). CV Circuit is nu meestal ruim 40 graden bij verwarming.

waar kan dit aan liggen?
Koudeval…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

waar kan dit aan liggen?
Radiatoren staan typisch onder de ramen vanwege de koudeval. Als je er nu lagere temperaturen doorheen stuurt, kan de koudeval mogelijk niet tegengehouden worden door de opwaartse minder warme luchtstroom. Heb je boosters onder je radiatoren?
Boosters kunnen enerzijds die koudeval tegenhouden (denk aan de blazer bij de winkeldeuren) maar ook (gevoel van) veel koude lucht onderwaarts aanzuigen.

Afhankelijk van je situatie kun je nog kijken naar vloerisolatie (als aanzuigen door boosters de koude gevoel veroorzaakt) en/of triple glas (nagenoeg geen koudeval).

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 02-01-2026 23:39 ]

• blb4

waar kan dit aan liggen?
Zoals al geopperd denk ik ook dat koudeval de oorzaak zal zijn. Hoe is je ventilatie geregeld? Nog de oorspronkelijke natuurlijke ventilatie? Ventilatieroosters boven de ramen?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Get!em schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:38:
[...]

Radiatoren staan typisch onder de ramen vanwege de koudeval. Als je er nu lagere temperaturen doorheen stuurt, kan de koudeval mogelijk niet tegengehouden worden door de opwaartse minder warme luchtstroom. Heb je boosters onder je radiatoren?
Boosters kunnen enerzijds die koudeval tegenhouden (denk aan de blazer bij de winkeldeuren) maar ook (gevoel van) veel koude lucht onderwaarts aanzuigen.

Afhankelijk van je situatie kun je nog kijken naar vloerisolatie (als aanzuigen door boosters de koude gevoel veroorzaakt) en/of triple glas (nagenoeg geen koudeval).
Ik vermoed dat de TA omhoog voordeliger is. Ook heb je met triple glas nog steeds koudeval… wel een stuk minder, maar nagenoeg geen is wat overtrokken.
Vloerisolatie helpt niet bijzonder veel voor het gevoel van tocht, de lucht wordt verwarmd. Niet de massa… pantoffels werken beter, wat sowieso gunstig is want je voeten doen veel in de beleving van koud/warm (daarom kan je met vloerverwarming vaak met een graadje minder toe).

Punt is dat je met lage temperatuur verwarmt en de afgifte vergroot door meer vraag te genereren door de booster. Boosters vergroten de luchtstroom, iets wat een hogere TA ook doet (zowel met als zonder boosters). Alleen die hogere TA maakt ook dat je minder lang het ervaart als tocht doordat er meer warmte afgezet wordt in kortere tijd (met hogere stookkosten).

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:58
Rien43 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Dus bij jou slaat de warmtepomp af wanneer die 21 graden heeft bereikt. Bij mij blijft ie continu doorverwarmen met in de avond een best hoge binnentemperatuur (22,5 graden). De Ta vandaag is 27 graden en Tr is 24,5 graden. Dit is wel prima volgens mij.
Als je vindt dat je huis gedurende dag te warm wordt staat je stooklijn misschien niet goed. In principe moet die alleen warmteverlies compenseren, niet meer dan dat.

Mijn huis is heel de dag 19,8-20,0 graden met stooklijn, tenzij we een uur iets bakken in de oven. De warmte van de oven komt in de woonkamer erbij en daar heeft de warmtepomp geen weet van.

[ Voor 15% gewijzigd door orillion op 03-01-2026 09:02 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:52
orillion schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Als je vindt dat je huis gedurende dag te warm wordt staat je stooklijn misschien niet goed. In principe moet die alleen warmteverlies compenseren, niet meer dan dat.

Mijn huis is heel de dag 19,8-20,0 graden met stooklijn, tenzij we een uur iets bakken in de oven. De warmte van de oven komt in de woonkamer erbij en daar heeft de warmtepomp geen weet van.
Mijn stooklijn stond perfect de afgelopen weken, zeer lange runs, maximale modulatie. Maar de combinatie van een natte gevel en windkracht 4 blijkt dat een buitentemperatuur toch onvoldoende houvast geeft. Moet dan helaas de stooklijn standaard (net wat) te hoog instellen (of bijstellen met natter/winderig weer).

• Seafarer

Seafarer

XXX

waar kan dit aan liggen?
Zijn ventilatie roosters geopend in de voor en achtergevel? Dit kan ongemerkt een enorme trek veroorzaken afhankelijk van de windrichting. Ook afhankelijk van het soort rooster.

Je kunt eens proberen om aan een zijde alles dicht te doen en kijken of dit je issue is.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Radiatoren met ventilatoren? Als je daarvoor zonder had wellicht.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

orillion schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Niet elk huis is klein genoeg voor een keuken in de woonkamer :+

Een dag met -2c en zon gaat de warmtepomp hier gewoon uit op thermostaat overdag. Een dag met 5c en veel wind en bewolkt, staat hij hele dag aan.
Warmteverlies is geen gegeven dat vaststaat op basis van alleen buitentemperatuur.
En dan heb je je overige interne bronnen nog. Paar kaarsen aan hier betekent ook vaak al snel 0,5c erbij in de woonkamer. Mensen op bezoek?gaat t nog harder. Prima dat de thermostaat dan even een rem erop zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 03-01-2026 09:58 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:58
Get!em schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Niet elk huis is klein genoeg voor een keuken in de woonkamer :+

Een dag met -2c en zon gaat de warmtepomp hier gewoon uit op thermostaat overdag. Een dag met 5c en veel wind en bewolkt, staat hij hele dag aan.
Warmteverlies is geen gegeven dat vaststaat op basis van alleen buitentemperatuur.
En dan heb je je overige interne bronnen nog. Paar kaarsen aan hier betekent ook vaak al snel 0,5c erbij in de woonkamer. Mensen op bezoek?gaat t nog harder. Prima dat de thermostaat dan even een rem erop zet.
Klopt, maar het ging over stooklijn, die zijn meestal zonder thermostaat invloed toch? In ieder geval bij Weheat (en dat is inderdaad onhandig).

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
Wij hebben een war met ruimtecompensatie. Met zon/bezoek/uitgebreid koken gaat de stooklijn iets omlaag. Met grauw weer, wind, regen, 'ramen open want klussen' gaat de stooklijn iets omhoog.
Werkt uitstekend. Nooit het koude gevoel van een afkoelend huis zonder verwarming aan. Soms max een graadje overshoot, dat zie ik als gratis dagverhoging.

[ Voor 11% gewijzigd door ZonnigY op 03-01-2026 11:34 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• BarryH
orillion schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Klopt, maar het ging over stooklijn, die zijn meestal zonder thermostaat invloed toch? In ieder geval bij Weheat (en dat is inderdaad onhandig).
Stooklijn in combinatie met een kamertemperatuurmeting op de controller is vrij normaal (maar niet bij alle merken/types), vaak zit er dan ook nog een 1-2 graden shift in als het te snel warm/koud wordt. En Stooklijn in combinatie met aan/uit thermostaat in de woonkamer komt ook heeeeel veel voor.
Dus: stooklijn is meestal MET thermostaat

• MotorBeast
BarryH schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Stooklijn in combinatie met een kamertemperatuurmeting op de controller is vrij normaal (maar niet bij alle merken/types), vaak zit er dan ook nog een 1-2 graden shift in als het te snel warm/koud wordt. En Stooklijn in combinatie met aan/uit thermostaat in de woonkamer komt ook heeeeel veel voor.
Dus: stooklijn is meestal MET thermostaat
En dan heb je bij Vaillant ook nog met adaptieve stooklijn.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 16:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tomexergie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Op zolder niet, die warmte gaat echt niet naar beneden.
1: ligt eraan wat je op de zolder doet, veel mensen gebruiken hem als leefruimte.
2: een warmere zolder zorgt er ook voor dat er minder warmte naar boven trekt.

Signatures zijn voor boomers.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:01
Andrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Jouw lijstje links bevat eigenlijk maar 1 echt product wat een beetje in de buurt komt: De Myenergi Eddi V2.1. Die is vanwege slechts 1 CT-spoel voor de ingang echter niet geschikt voor de in Nederland gebruikelijke 3x25A hoofdaansluiting. Bovendien erg duur.
Ik ben misschien wat laat op het feestje maar ben vorig jaar overgestapt van de Myenergi Eddi naar de Peec van Prauton. Een firmware update op de Eddi bracht ondersteuning voor de Myenergi thuisbatterij maar had nogal wat bugs. De Eddi compenseeert pas na 4 seconden en liep om de paar dagen vast. De support vanuit Myenergi was slecht en dus ging ik zoek naar een alternatief.

Prauton PPEEC is een NL product dat op ESPHome draait en dus native lokale integratie heeft met Home Assistant. Een template sensor in HA dient als P1 meter. Geen extra setje CT's meer nodig. En de template sensor maakt de opties eindeloos. Zo zorgt HA ervoor dat de PEEC voorrang heeft op de EV lader als de boiler te koud is en dat er nooit energie uit de thuisbatterij wordt gebruikt om de boiler te verwarmen. Ik ben zeer tevreden. Ik wil met plezier wat meer ervaringen delen in een andere topic dat meer geschikt is.

https://prauton.nl/PEEC/index.php/

• Tomexergie
Maasluip schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:53:
[...]

1: ligt eraan wat je op de zolder doet, veel mensen gebruiken hem als leefruimte.
2: een warmere zolder zorgt er ook voor dat er minder warmte naar boven trekt.
De zolder wordt door de WPB juist kouder en niet warmter!!!
Via de inlaat van de WPB wordt warme lucht uit de zolder ontrokken, stroomt door de verdamper, en wordt een uitlaat kanaal weer naar buiten geblazen. De WPB trek dus warme lucht uit de woning waardoor hij een hogere COP krijgt. Dit gaat echter ten kosten van de CV verwarming van de woning.
Het resultaat is dat de overall COP van de WPB daalt. De WPB is eigenlijk een parasitaire heater.

Twee warmtepompen in serie: (met een beetje algebra kom je daar wel uit)

COPtotaalwpb= COPcv*COPwpb/(COPcv+COPwpb-1)

Stel COPcv=4,6 (bij 7C) en COPwpb=2,5 (bij 20C in de woning) dan is het werkelijke WPB rendement COPtotaalwp=1,9 Dus 0,6 punt lager dan de fabrieksopgave.
In de winter bij 0C en COPcv=3,5 slechts COP=1,75
Uiteraard in de zomer heeft hij wel COP=2,5

Met R290 geen legionella run nodig maar met R134a is een elektrsicch element COP=1 nodig.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
Tomexergie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Via de inlaat van de WPB wordt warme lucht uit de zolder ontrokken, stroomt door de verdamper, en wordt een uitlaat kanaal weer naar buiten geblazen. De WPB trek dus warme lucht uit de woning waardoor hij een hogere COP krijgt. Dit gaat echter ten kosten van de CV verwarming van de woning.
Het resultaat is dat de overall COP van de WPB daalt. De WPB is eigenlijk een parasitaire heater.

Stel COPcv=4,6 (bij 7C) en COPwpb=2,5 (bij 20C in de woning) dan is het werkelijke WPB rendement COPtotaalwp=1,9 Dus 0,6 punt lager dan de fabrieksopgave.

Met R290 geen legionella run nodig maar met R134a is een elektrsicch element COP=1 nodig.
Feitelijk is dat ook het geval bij een gecombineerde verwarming/SWW WP. Zodra SWW wordt geproduceerd stopt het verwarmen en moet de WP na die SWW run ook nog even harder werken om weer in een stabiele VW run te geraken. Daar kun je ook een dergelijke berekening op uitvoeren.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 10:57
denneappel schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik ben misschien wat laat op het feestje maar ben vorig jaar overgestapt van de Myenergi Eddi naar de Peec van Prauton. Een firmware update op de Eddi bracht ondersteuning voor de Myenergi thuisbatterij maar had nogal wat bugs. De Eddi compenseeert pas na 4 seconden en liep om de paar dagen vast. De support vanuit Myenergi was slecht en dus ging ik zoek naar een alternatief.

Prauton PPEEC is een NL product dat op ESPHome draait en dus native lokale integratie heeft met Home Assistant. Een template sensor in HA dient als P1 meter. Geen extra setje CT's meer nodig. En de template sensor maakt de opties eindeloos. Zo zorgt HA ervoor dat de PEEC voorrang heeft op de EV lader als de boiler te koud is en dat er nooit energie uit de thuisbatterij wordt gebruikt om de boiler te verwarmen. Ik ben zeer tevreden. Ik wil met plezier wat meer ervaringen delen in een andere topic dat meer geschikt is.

https://prauton.nl/PEEC/index.php/
Klinkt interessant :P

• Martin7182
[...]

offtopic:
Dat weet ik nog niet zo zeker. Je beschrijft hier toch een binnen/buiten opstelling? Bij een niet-verwarmde zolder ontrekt de WPB inderdaad warme lucht van de zolder die aangevuld wordt met lucht van beneden (die nog warmer is als je beneden stookt). Daarnaast ging het om het warmteverlies van je SWW vat dat ook op zolder staat, die warmte komt er nog bij. Ik denk dat een WPB de zolder eerder warmer dan kouder maakt en de benedenverdieping in ieder geval kouder.
Bij een binnen/binnen opstelling is het uiteraard heel anders.

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:09

[Afbeelding]

Mijn eerste gedachte is ‘n ventilatie lucht / cv-water WP. Geen buitenunit = geen zorgen over ontevredenheid bij buren. Geen defrosten in vrieskou maar in warme ruimte, veel minder last van vochtig weer.

• BarryH

[Afbeelding]

Zeker doen en eigen topic openen voor meer detail

• blb4
[...]

Rare dingen toch, die WPB's. Zeker met WTW ventilatie zou ik zeggen dat een WPB gewoon aanvoer/afvoer van buiten moet hebben. En dus niet parasiteren op het verwarmingssysteem. In de zomer kan je daar dan binnen/binnen van maken om de zolder te koelen. Maar blijkbaar durven de WPB leveranciers buiten/buiten niet aan omdat de COP dan dramatisch zijn oid?

• Martin7182
Green frog schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Mijn eerste gedachte is ‘n ventilatie lucht / cv-water WP. Geen buitenunit = geen zorgen over ontevredenheid bij buren. Geen defrosten in vrieskou maar in warme ruimte, veel minder last van vochtig weer.
Een WP verplaatst met name warmte (zo'n 75%) en wekt zelf maar 25% warmte op. Waar moet de warme ventilatielucht vandaan komen als je verder geen warmtebronnen in huis hebt?

• Green frog
Martin7182 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Een WP verplaatst met name warmte (zo'n 75%) en wekt zelf maar 25% warmte op. Waar moet de warme ventilatielucht vandaan komen als je verder geen warmtebronnen in huis hebt?
Van de warme ventilatie lucht die ik 25 jaar ongebruikt naar buiten gooide.

Denk dat je meer energie haalt uit warmere lucht dan uit vochtige vrieslucht. De WP laat dat ook zien aan het aantal defrost vandaag, nul. Gisteren, ook nul.
Ook aan het energieverbruik, dat bij mij gisteren lager is dan alle getallen hier genoemd, en dat terwijl ik nog wel wat verbeterpunten aan de afname zijde ga doen deze zomer.

• BarryH
@Green frog weet de natuurkunde te verslaan met een ventilatie warmtepomp met meer elektrische elementen dan compressor capaciteit.
Voor een woning met minder dan 400m3 gasverbruik vast een redelijke oplossing als je de meeste backup elementen niet aansluit.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49

waar kan dit aan liggen?
Minder stralingswarmte, gevoelstemperatuur.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Martin7182
Green frog schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:41:
[...]
Van de warme ventilatie lucht die ik 25 jaar ongebruikt naar buiten gooide.
Dit antwoord tart de wetten van de logica. De rest van je antwoord kan kloppen, maar dat doet er eigenlijk niet toe.

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Dan ben je wel aan (over)ventileren.

Heb er eens aan gemeten was hier maar 400 watt wat de ventilatie C box naar buiten gooit, als ik dan 1,5 tot 2kw warmte nodig heb gaat em niet worden.

Het is namelijk geen echte WTW wat mensen denken.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2026 18:23 ]

• Green frog
BarryH schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:54:
@Green frog weet de natuurkunde te verslaan met een ventilatie warmtepomp met meer elektrische elementen dan compressor capaciteit.
Voor een woning met minder dan 400m3 gasverbruik vast een redelijke oplossing als je de meeste backup elementen niet aansluit.
Waarom versla ik de natuurkunde? Lijkt me niet, het is waarschijnlijker dat verkeerde input aan (onjuiste?) formules gegeven wordt. Of positieve bijeffecten ten onrechte niet meegenomen worden.
Ik neem aan dat de moderator je gaat corrigeren voor zo’n nutteloze suggestieve opmerking. Mijn gasverbruik was overigens niet lager dan 400 m3.

Alle succesvolle fabrikanten van dit type ventilatie lucht WP passen boosters toe. Andere types een gas ketel als backup of een enorm extra vermogen. Niet iedere fabrikant maakt dezelfde keuzes. De electrische boosters bij mij staan uit en zitten achter een pincode, die de fabrikant beheert.
Don’t shoot de messenger, zie vele met dit type ventilatie lucht WP die lage stroomverbruiken rapporteren.

Prettige dag verder.

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:34
Green frog schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Waarom versla ik de natuurkunde? Lijkt me niet, het is waarschijnlijker dat verkeerde input aan (onjuiste?) formules gegeven wordt. Of positieve bijeffecten ten onrechte niet meegenomen worden.
Ik neem aan dat de moderator je gaat corrigeren voor zo’n nutteloze suggestieve opmerking. Mijn gasverbruik was overigens niet lager dan 400 m3.

Alle succesvolle fabrikanten van dit type ventilatie lucht WP passen boosters toe. Andere types een gas ketel als backup of een enorm extra vermogen. Niet iedere fabrikant maakt dezelfde keuzes. De electrische boosters bij mij staan uit en zitten achter een pincode, die de fabrikant beheert.
Don’t shoot de messenger, zie vele met dit type WP die lage stroomverbruiken rapporteren.

Prettige dag verder.
Volgens mij zit de winst bij dit type warmtepomp in het feit dat de uitgeblazen lucht kouder is dan de buitenlucht. En dat de COP hoog is door relatief warme ventilatie-lucht die gebruikt kan worden. Ik vrees echter een beetje voor de benodigde ventilatie, bij ons staat de mv-box altijd op standje laag (en CO2 levels zijn goed) en ik vrees dat dit onvoldoende M3 lucht zal zijn voor die warmtepomp.

• Beer070
renevd88 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Volgens mij zit de winst bij dit type warmtepomp in het feit dat de uitgeblazen lucht kouder is dan de buitenlucht. En dat de COP hoog is door relatief warme ventilatie-lucht die gebruikt kan worden. Ik vrees echter een beetje voor de benodigde ventilatie, bij ons staat de mv-box altijd op standje laag (en CO2 levels zijn goed) en ik vrees dat dit onvoldoende M3 lucht zal zijn voor die warmtepomp.
Staat me ergens bij dat een beetje WPB 500m3 lucht per uur nodig heeft, en onze WP eerder 1500m3 lucht per uur. Lijkt me lastig om dit zonder irritante bijeffecten uit huis te halen.

• Tomexergie
Rojado schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Feitelijk is dat ook het geval bij een gecombineerde verwarming/SWW WP. Zodra SWW wordt geproduceerd stopt het verwarmen en moet de WP na die SWW run ook nog even harder werken om weer in een stabiele VW run te geraken. Daar kun je ook een dergelijke berekening op uitvoeren.
Interessant.
inderdaad zal een uur zonder verwarming door boiler op te warmen, de WP extra moeten draaien. Afhankelijk van de buffer capaciteit. Bij 7kW vermogen van de WP is een 200liter boiler (50 naar 65) snel opgewarmd (c.a. 30 minuten} . Dus de ruimte temperatuur zal een beetje dalen en de WPcv zal dat moeten compenseren. Ik denk een klein beetje COPverlies. Daar staat tegenover dat de COP veel hoger is dan dat van een WPB.

• Martin7182
renevd88 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Hoe zie je dat voor je als de aangezogen lucht b.v. 20 graden is en het buiten vriest? Hoge COP betekent niet automatisch dat je ook veel warmte genereert. Want het apparaat staat zijn eigen warmte op te zuigen.
Ik heb hier ook een ventilatie-WP die de vloerverwarming kan voeden. Die draait met COP 4, maar de 3 kW warmte die eruit komt wordt alleen maar verplaatst (dat is het doel ook), waar het huis netto dus niet van opwarmt.

• jugo6
Get!em schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:38:
[...]

De temperatuur ligt doorgaans op ruim 40 graden, maar een aantal keer per dag worden de radiatoren helemaal koud (wellicht door ontdooicyclus?), of het duurt te lang voor hij weer aanslaat. Dan staan de ventilatoren uit, maar voel je dat de lucht veel kouder is dan de 19gr van de thermostaat. Zodra de radiatoren warmer worden, gaan de ventilatoren aan, maar voel je dus ook koude lucht eerst stromen.

In de oude situatie werden met de CV de radiatoren nooit koud in de winter. Ik krijg de indruk dat de WP nu ongeveer 7- 10 keer per dag aangaat. En oja, de installateur vond een buffer niet nodig, omdat er veel radiatoren open staan.

• jugo6
blb4 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:08:
[...]

Zoals al geopperd denk ik ook dat koudeval de oorzaak zal zijn. Hoe is je ventilatie geregeld? Nog de oorspronkelijke natuurlijke ventilatie? Ventilatieroosters boven de ramen?
Ja roosters boven HR++ glas, geen actieve ventilatie. Maar de tocht komt vooral van de afgekoelde radiatoren krijg ik de indruk.

• BarryH
jugo6 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Ja roosters boven HR++ glas, geen actieve ventilatie. Maar de tocht komt vooral van de afgekoelde radiatoren krijg ik de indruk.
Radiatoren tochten niet.
Maar terzake: staan de roosters open of dicht en meet je CO2?

• blb4
Martin7182 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Hoe zie je dat voor je als de aangezogen lucht b.v. 20 graden is en het buiten vriest? Hoge COP betekent niet automatisch dat je ook veel warmte genereert. Want het apparaat staat zijn eigen warmte op te zuigen.
Ik heb hier ook een ventilatie-WP die de vloerverwarming kan voeden. Die draait met COP 4, maar de 3 kW warmte die eruit komt wordt alleen maar verplaatst (dat is het doel ook), waar het huis netto dus niet van opwarmt.
Met een WTW systeem heb je een rendement van ~ 92%, dat houd in dat de lucht die je naar buiten blaast net iets boven de buitentemperatuur ligt (en de temperatuur die naar binnen wordt gebracht net iets onder de temperatuur binnen).

Een warmtepomp kan de lucht echter nog verder afkoelen, er kan dus iets meer energie uit de lucht gehaald worden dan dat er door je verwarmingssysteem in is gestopt. Met een extreem goed geïsoleerd huis waar ventilatie het overgrote deel van het warmteverlies veroorzaakt kan het beetje extra van de ventilatiewarmtepomp in combinatie met de interne warmtelast (elektrische apparaten, personen, zoninstraling) voldoende zijn om een huis warm te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 03-01-2026 23:01 ]

• mr_evil08
@BarryH Ventilatiewarmtepompen wordt aangevuld met buitenlucht waardoor het functioneert, echter men vergist zich in hoeveel warmte je kan terugwinnen want niemand laat zijn afzuiging de hele dag op stand 3, die staat meeste van tijd op stand 1.

Zijn al veel fabrikanten op terug gekomen dat de COP cijfers in praktijk niet haalbaar zijn.

Doordat onze winters gematigd zijn valt het minder snel op, wordt het echt koud dan gaan ze hard onderuit.

Ten eerste ze kunnen het niet leveren en ten tweede men ventileert minder in praktijk bij kou want je weet wel "tocht roosters" boven de ramen.

En dan heb je fabrikanten zoals Ego wat een COP 1 verwarming is met aanvulling een warmtepompje voor de subsidie misbruik.

En daar zit de schrik van netbeheerders ook in, bij kou gaat het element aan(net congestie) en zullen door dat gelach lokaal de stroom moeten uitschakelen vanwege overbelasting.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2026 23:11 ]

• BarryH
jugo6 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:37:
[...]

De temperatuur ligt doorgaans op ruim 40 graden, maar een aantal keer per dag worden de radiatoren helemaal koud (wellicht door ontdooicyclus?), of het duurt te lang voor hij weer aanslaat. Dan staan de ventilatoren uit, maar voel je dat de lucht veel kouder is dan de 19gr van de thermostaat. Zodra de radiatoren warmer worden, gaan de ventilatoren aan, maar voel je dus ook koude lucht eerst stromen.

In de oude situatie werden met de CV de radiatoren nooit koud in de winter. Ik krijg de indruk dat de WP nu ongeveer 7- 10 keer per dag aangaat. En oja, de installateur vond een buffer niet nodig, omdat er veel radiatoren open staan.
Temperaturen even echt meten en logging van je WP temperaturen opzoeken. Dan is er meer te zeggen. Wellicht staat de stooklijn te hoog (waardoor WP regelmatig stopt) of daailt de temp tijdens defrost onder de 20 graden...

• blb4
jugo6 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:37:
[...]

In de huidige omstandigheden hebben we veel defrosts, als die via je radiatoren gaat dan koelen die idd wat af. Je zou sowieso eens kunnen kijken of je de aansturing van de ventilatoren wat kan aanpassen zodat deze pas gaan draaien als de temperatuur b.v. boven de 25 °C is. Of in jou geval mogelijk zelfs pas boven de 30 °C.

toevoeging: Bij mij gaan de ventilatoren uit onder de 25 °C, dat zag er vanmiddag zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osRggUtd-VZEvUrDA8cw6ubl6As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZzuzTM3xc1QDcYoyfniHVpd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 03-01-2026 23:56 . Reden: toevoeging grafieken ]

• blb4
jugo6 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Via die ventilatieroosters komt koude lucht naar binnen. Omdat de lucht kouder is dan binnen 'valt' deze langs je (ook altijd wat koude) ramen naar beneden. "Vroeger" werd deze kou opgevangen door de, redelijk constante, warmteconvectie van de veel warmere radiatoren. Zeker tijdens een defrost (via de radiatoren) zal deze compensatie even volledig verdwenen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door blb4 op 03-01-2026 23:11 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

blb4 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:06:
[...]

Via die ventilatieroosters komt koude lucht naar binnen.
Maar het effect wat beschreven is bij de ventilatoren die aan slaan is koudeval. Die roosters krijgen wel minder stijgende warme lucht om het frisse gevoel tegen te gaan. Dat wel.

Roosters dicht is echter niet de oplossing, nooit een keer ivm gezondheid. De koudeval aanpakken is dat wel. Sturen op 20 graden kan het misschien al oplossen… raamdecoratie… dat soort dingen denk ik aan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Mijn r134a WPB haalt gewoon 62 graden met alleen de compressor.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:36
TF schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:02:
Hier verbruik vandaag van 60kWh. Ta max 32 graden. 11kW warmtepomp
Hier op vrijdag 02-01 65 kWh verbruikt, en 3kWh voor SWW.
Huis 950 m3. Thermostaat op 21 graden. Maximale Ta 40 graden (radiatoren), maar met 30 defrosts per 24 uur, daalt tijdens defrost de temperatuur gemeten bij de eerste radiator ca. 5-6 graden, enkele minuten.
Dat brengt de gemiddelde radiator temperatuur op ca. 35 graden. WP 11.2 kW vermogen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-01 08:22
Om mijn data voor Monitoring compleet te maken moet ik voor 2 waardes aanleveren maar ik heb niet direct een idee waar ik het kan terugvinden, iemand de tip?
Mitsubishi split warmtepomp 2025
PUZ-SWM120YAA
ERSF-VM2E

Type heat meter: Mse (?)

Heating Systeem bij Ta 2C buiten: ??
Aanvulling, bericht van mijn installateur; “Op het moment van verwarmen op ruimtetemperatuur, is dat niet mogelijk. Dan gaat hij puur op basis van ruimte- en watertemperatuur efficiënt calculeren wat benodigd is” of te wel kan ik geen heating systeem bij Ta 2C buiten doorgeven? Is het verstandig om onze manier te wijzigen?

[ Voor 36% gewijzigd door BaBoK op 04-01-2026 09:26 ]

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
EVfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:14:
[...]

Hier op vrijdag 02-01 65 kWh verbruikt, en 3kWh voor SWW.
Huis 950 m3. Thermostaat op 21 graden. Maximale Ta 40 graden (radiatoren), maar met 30 defrosts per 24 uur, daalt tijdens defrost de temperatuur gemeten bij de eerste radiator ca. 5-6 graden, enkele minuten.
Dat brengt de gemiddelde radiator temperatuur op ca. 35 graden. WP 11.2 kW vermogen.
Heb je enig zicht op de COP met deze waardes? Ik heb ongeveer dezelfde parameters qua huis en verbruik maar kan op mijn WP de COP niet aflezen en heb geen kamstrup oid in mijn systeem.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
Beer070 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:28:
[...]

Staat me ergens bij dat een beetje WPB 500m3 lucht per uur nodig heeft, en onze WP eerder 1500m3 lucht per uur. Lijkt me lastig om dit zonder irritante bijeffecten uit huis te halen.
Ventilatie warmtepompen werken met een veel grotere delta T in het koelcircuit de aanvoer temperatuur is hoger en de lucht is veel droger (minder energie maar verdamper vriest dus bijna niet in) dus ze hebben minder debiet nodig. Dit gaat wel ten koste van COP.

Blijft natuurlijk zo dat er op gegeven moment meer debiet moet komen dus het werkt dacht ik maar tot een warmtebehoefte van 4kw.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:36
saabfanatic schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Heb je enig zicht op de COP met deze waardes? Ik heb ongeveer dezelfde parameters qua huis en verbruik maar kan op mijn WP de COP niet aflezen en heb geen kamstrup oid in mijn systeem.
@saabfanatic
Jazeker, ik meet de COP op dag basis. En handmatig op instantane basis (flow en verbruik vergelijken met instantane dT met de bekende formule).
Verbruik meet ik met een HW kWh meter en CV productie wordt gerapporteerd door de Mitsubishi WP.
Boven Tb 4 graden haal ik 4.5 tot 5, Ta is dan 32 tot 34 graden.
Nu met Tb tussen -2 en 2 graden en elk uur een defrost is de Ta maximaal 40, en de COP 3,3 tot 3,6.
Dat betekent dat er ca. 200 kWh thermisch per dag wordt geproduceerd. De daggemiddelde dT (flow26 lpm) ca. 5K. Maar door de defrosts fluctueert de dT dus tussen -3 tot -4 in de piek van de defrost) waardoor de eerste radiator ook even ca. 4-5 graden afkoelt), tot 7,5 graden als “de WP weer uit het dal klimt”.
Kortom, met dit weer is een COP van 3.5 redelijk, klopt ook met de tabellen van Mitsubishi voor mijn WP.
Tijdens de kerst dagen was het hier ‘s nachts -7 en toen was de COP ook nog ruim boven de 3. Maar veel minder defrosts.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Martin7182
blb4 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Met een WTW systeem heb je een rendement van ~ 92%, dat houd in dat de lucht die je naar buiten blaast net iets boven de buitentemperatuur ligt (en de temperatuur die naar binnen wordt gebracht net iets onder de temperatuur binnen).

Een warmtepomp kan de lucht echter nog verder afkoelen, er kan dus iets meer energie uit de lucht gehaald worden dan dat er door je verwarmingssysteem in is gestopt. Met een extreem goed geïsoleerd huis waar ventilatie het overgrote deel van het warmteverlies veroorzaakt kan het beetje extra van de ventilatiewarmtepomp in combinatie met de interne warmtelast (elektrische apparaten, personen, zoninstraling) voldoende zijn om een huis warm te houden.
In principe kan het inderdaad, maar wel onder strenge voorwaarden (niet douchen?). Bij EGO pakken ze het anders aan, namelijk door natuurwetten te negeren: Ego Warmtepompen :w

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Mijn overbuurman worstelt al jaren met z'n warmtepomp en af en toe probeer ik te helpen. Eindelijk is het me gelukt om hem te overtuigen van het nut van een klimaatcurve om de watertemperatuur te regelen :Y .

Het probleem is (nog steeds): het is niet warm te krijgen in z'n huis. De situatie is als volgt:
- 16 kW warmtepomp (Airwell).
- Buffervat in de retour.
- afgifte systeem is een combinatie van vloerverwarming en radiatoren.
- Buffervat in de retour, verdeler zonder pomp.
- afgiftesysteem is een 'oude' installatie, beetje 'spaghettie-achtig'.

Huidige toestand bij de buitentemperatuur van ~0 graden, volgens het info-paneel van de wp:
- ~15 kW afgifte, dus bijna het maximum.
- flow ~2.8 m3/uur
- klimaatcurve setpoint 42 C
- watertemp. ingang: 33 C en uitgaand: 38 C.
- ruimtetemperatuur waar de thermostaat hangt is ~18.5 C met de thermostaat op 22 C.

Het verbaast mij dat het dus niet warm (genoeg) is te krijgen met een 16kW wp. Het is een vrijstaand huis met 189 m2 woonoppervlak, redelijk geïsoleerd. Mijn eigen huis, zelfde type, heeft 160 m2 woonopp., goed geïsoleerd, kan ik warm houden op 20.5 C met een 10kW wp (ook Airwell).

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik denk zelf aan een te lage flow, ondanks dat 'ie al best hoog is (?). Met een hogere flow zou de retourtemperatuur hoger zijn en kan de uitgaande temperatuur ook omhoog wat weer goed is voor de afgifte...
Of zit het toch anders en is de 16 kW niet genoeg?

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:19
Jaap19 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:43:
Mijn overbuurman worstelt al jaren met z'n warmtepomp en af en toe probeer ik te helpen. Eindelijk is het me gelukt om hem te overtuigen van het nut van een klimaatcurve om de watertemperatuur te regelen :Y .

Het probleem is (nog steeds): het is niet warm te krijgen in z'n huis. De situatie is als volgt:

Huidige toestand bij de buitentemperatuur van ~0 graden, volgens het info-paneel van de wp:
- flow ~2.8 m3/uur
- ruimtetemperatuur waar de thermostaat hangt is ~18.5 C met de thermostaat op 22 C.

Het verbaast mij dat het dus niet warm (genoeg) is te krijgen met een 16kW wp. Het is een vrijstaand huis met 189 m2 woonoppervlak, redelijk geïsoleerd. Mijn eigen huis, zelfde type, heeft 160 m2 woonopp., goed geïsoleerd, kan ik warm houden op 20.5 C met een 10kW wp (ook Airwell).

Ik denk zelf aan een te lage flow, ondanks dat 'ie al best hoog is (?). Met een hogere flow zou de retourtemperatuur hoger zijn en kan de uitgaande temperatuur ook omhoog wat weer goed is voor de afgifte...
Is het hele systeem water zijdig ingeregeld? Wat is de HoH afstand van de vloerverwarming?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• BarryH
Jaap19 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:43:

- flow ~2.8 m3/uur

Heb je een homewizard kwh meter ervoor zitten? Aan het stroomverbruik in detail over de dag heen kan je veel zien.
Daarnaast zou ik met de hytools app voor radiatoren en de wth site voor afgiftevermogen vloerverwarming een overzicht maken van de afgifte bij verschillende temperaturen.
Dan heb je een startpunt (afgifte te laag, dan watertemperatuur omhoog of warmtepomp staat te pendelen of....)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39
@Jaap19 Ramen wagenwijd open :D?

Vloerisolatie?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1 ... 245 ... 252 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)