• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
luckremers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Is het hele systeem water zijdig ingeregeld? Wat is de HoH afstand van de vloerverwarming?
Hoh-afstand is onbekend, is lang geleden aangelegd. Waterzijdig ingeregeld: nee.
Er is een nieuwe radiator (LT) bijgeplaatst, maar die doet niet veel. Ingaande water is daar slechts 27,5 C! Net alsof er onderweg veel warmte weglekt of de flow te laag is.

• Jaap19
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Heb je een homewizard kwh meter ervoor zitten? Aan het stroomverbruik in detail over de dag heen kan je veel zien.
Daarnaast zou ik met de hytools app voor radiatoren en de wth site voor afgiftevermogen vloerverwarming een overzicht maken van de afgifte bij verschillende temperaturen.
Dan heb je een startpunt (afgifte te laag, dan watertemperatuur omhoog of warmtepomp staat te pendelen of....)
Geen home wizard, maar wel een kWh meter die de data naar een app stuurt. Ziet er normaal uit. Stabiel niveau, met regelmatig korte dips voor een ontdooi cyclus (vermoed ik). Hytools app ken ik niet, is voor homewizard? Het is niet mijn huis...

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:08
Jaap19 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:43:
Mijn overbuurman worstelt al jaren met z'n warmtepomp en af en toe probeer ik te helpen. Eindelijk is het me gelukt om hem te overtuigen van het nut van een klimaatcurve om de watertemperatuur te regelen :Y .

Het probleem is (nog steeds): het is niet warm te krijgen in z'n huis. De situatie is als volgt:
- 16 kW warmtepomp (Airwell).
- Buffervat in de retour.
- afgifte systeem is een combinatie van vloerverwarming en radiatoren.
- Buffervat in de retour, verdeler zonder pomp.
- afgiftesysteem is een 'oude' installatie, beetje 'spaghettie-achtig'.

Huidige toestand bij de buitentemperatuur van ~0 graden, volgens het info-paneel van de wp:
- ~15 kW afgifte, dus bijna het maximum.
- flow ~2.8 m3/uur
- klimaatcurve setpoint 42 C
- watertemp. ingang: 33 C en uitgaand: 38 C.
- ruimtetemperatuur waar de thermostaat hangt is ~18.5 C met de thermostaat op 22 C.

Het verbaast mij dat het dus niet warm (genoeg) is te krijgen met een 16kW wp. Het is een vrijstaand huis met 189 m2 woonoppervlak, redelijk geïsoleerd. Mijn eigen huis, zelfde type, heeft 160 m2 woonopp., goed geïsoleerd, kan ik warm houden op 20.5 C met een 10kW wp (ook Airwell).

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik denk zelf aan een te lage flow, ondanks dat 'ie al best hoog is (?). Met een hogere flow zou de retourtemperatuur hoger zijn en kan de uitgaande temperatuur ook omhoog wat weer goed is voor de afgifte...
Of zit het toch anders en is de 16 kW niet genoeg?
Er wordt blijkbaar inderdaad 16 kW geleverd: 2800/60 = 46,6 l/min flow (volgens mij best hoog) x 5 (delta T) x 70 = 16,3 kW. Als deze gegevens kloppen dat loopt tie op z'n tenen. Als 't room setpoint niet gehaald wordt is 't warmteverlies dus groter dan 16 kW. Zal iets minder hoeven te wezen, er zal in deze omstandigheden wel redelijk vaak een defrost zijn. Kom je inderdaad uit bij de vraag: staan er ramen open en zouden ze die beter niet even dicht kunnen doen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Jaap19
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:52:
@Jaap19 Ramen wagenwijd open :D?

Vloerisolatie?
Nee, de ramen staan dicht maar er is wel véél raam waar ook veel warmte door verloren gaat.
Vloerisolatie zal wel zijn denk ik...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:42
Hij zou eens een energiecoach van de gemeente langs kunnen laten komen. Die kan op een dag met vorst mooi even met een warmtebeeldcamera kijken.

• Jaap19
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Er wordt blijkbaar inderdaad 16 kW geleverd: 2800/60 = 46,6 l/min flow (volgens mij best hoog) x 5 (delta T) x 70 = 16,3 kW. Als deze gegevens kloppen dat loopt tie op z'n tenen. Als 't room setpoint niet gehaald wordt is 't warmteverlies dus groter dan 16 kW. Zal iets minder hoeven te wezen, er zal in deze omstandigheden wel redelijk vaak een defrost zijn. Kom je inderdaad uit bij de vraag: staan er ramen open en zouden ze die beter niet even dicht kunnen doen?
Ah, sommetje had ik nog niet gemaakt! Oplossing is dus een (nog) grotere wp of meer isolatie. Óf er is ergens een groot warmtelek. Dat lek zou je met deze sneeuw goed moeten kunnen zien :) . Behalve als het grootste deel weglekt via ramen en vloer.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:23
Jaap19 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Nee, de ramen staan dicht maar er is wel véél raam waar ook veel warmte door verloren gaat.
Vloerisolatie zal wel zijn denk ik...
Hytools app kan de buurman gebruiken om de afgifte capaciteit per radiator op te zoeken bij temperatuur x, b.v. 35/30/20 en 45/35/20

Daarnaast met een infrarood thermometer of radiatorstickers de ingaande en uitgaande temperatuur per radiator controleren. Idem bij de vloerverwarmingverdeler. de 27 graden ingaand bij een radiator is wel gek. Dat is of rond een defrost OF er is ergens een mengventiel (of aangesloten op de vloerverwarmingsverdeler met pomp) of in serie met een andere radiator aangesloten?

Stap 0 is natuurlijk checken hoeveel m3 gas er vroeger doorheen ging

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blb4
Martin7182 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:48:
[...]

In principe kan het inderdaad, maar wel onder strenge voorwaarden (niet douchen?).
Je zal idd nooit voldoende energie uit de ventilatielucht kunnen halen voor SWW.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
BarryH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Hytools app kan de buurman gebruiken om de afgifte capaciteit per radiator op te zoeken bij temperatuur x, b.v. 35/30/20 en 45/35/20

Daarnaast met een infrarood thermometer of radiatorstickers de ingaande en uitgaande temperatuur per radiator controleren. Idem bij de vloerverwarmingverdeler. de 27 graden ingaand bij een radiator is wel gek. Dat is of rond een defrost OF er is ergens een mengventiel (of aangesloten op de vloerverwarmingsverdeler met pomp) of in serie met een andere radiator aangesloten?

Stap 0 is natuurlijk checken hoeveel m3 gas er vroeger doorheen ging
@Jaap19, Blijkbaar kan de installatie, of 't nu spaghetti is of niet, wel die 16 kW afgeven. Als dat grotendeels gebeurd in ruimtes die niet of nauwelijks gebruikt worden of waarvan de ramen open staan dan is dat natuurlijk wat jammer.

Als er echter verder geen gekke dingen aan de hand zijn (zoals ramen open) dan is blijkbaar het warmteverlies in de buurt van die 16 kW. Da's fors. Er is dan blijkbaar geen (juiste) warmteverliesberekening gemaakt. Is er inderdaad nog bekend hoeveel m3 gas er doorheen ging? Dat zal dus meer dan 3000 m3 geweest zijn.

Blijkbaar is dat huis van de overbuurman nog zeer slecht verduurzaamd. Mijn advies zou zijn om het warmteverlies te gaan beperken, niet om er een zwaardere WP in te zetten. Ik denk dat zelfs al het laaghangende fruit (spouwmuurisolatie, vloerisolatie, groten kieren dichten) nog niet geplukt zijn. Wat is het bouwjaar van dit huis?

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 04-01-2026 12:44 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:01
Mijn overbuurman worstelt al jaren met z'n warmtepomp en af en toe probeer ik te helpen. Eindelijk is het me gelukt om hem te overtuigen van het nut van een klimaatcurve om de watertemperatuur te regelen :Y .

Het probleem is (nog steeds): het is niet warm te krijgen in z'n huis. De situatie is als volgt:

Huidige toestand bij de buitentemperatuur van ~0 graden, volgens het info-paneel van de wp:
- flow ~2.8 m3/uur
- ruimtetemperatuur waar de thermostaat hangt is ~18.5 C met de thermostaat op 22 C.

Het verbaast mij dat het dus niet warm (genoeg) is te krijgen met een 16kW wp. Het is een vrijstaand huis met 189 m2 woonoppervlak, redelijk geïsoleerd. Mijn eigen huis, zelfde type, heeft 160 m2 woonopp., goed geïsoleerd, kan ik warm houden op 20.5 C met een 10kW wp (ook Airwell).

Ik denk zelf aan een te lage flow, ondanks dat 'ie al best hoog is (?). Met een hogere flow zou de retourtemperatuur hoger zijn en kan de uitgaande temperatuur ook omhoog wat weer goed is voor de afgifte...
15kW afgifte is 15kW afgifte.
zou naar het huis kijken en de regeling even loslaten. Bv een qv10 test laten uitvoeren.
Er zitten lekken in de isolatieschil!

• Jaap19
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:40:
[...]

@Jaap19, Blijkbaar kan de installatie, of 't nu spaghetti is of niet, wel die 16 kW afgeven. Als dat grotendeels gebeurd in ruimtes die niet of nauwelijks gebruikt worden of waarvan de ramen open staan dan is dat natuurlijk wat jammer.

Als er echter verder geen gekke dingen aan de hand zijn (zoals ramen open) dan is blijkbaar het warmteverlies in de buurt van die 16 kW. Da's fors. Er is dan blijkbaar geen (juiste) warmteverliesberekening gemaakt. Is er inderdaad nog bekend hoeveel m3 gas er doorheen ging? Dat zal dus meer dan 3000 m3 geweest zijn.
Ik zal eens vragen of hij het oude gasgebruik nog heeft. De warmtepomp is in 2021 aangelegd. Met elektrische kachels heeft hij al die tijd bijverwarmd.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-03 21:44
Mijn overbuurman worstelt al jaren met z'n warmtepomp en af en toe probeer ik te helpen. Eindelijk is het me gelukt om hem te overtuigen van het nut van een klimaatcurve om de watertemperatuur te regelen :Y

- flow ~2.8 m3/uur

Als je kWh meter aangeeft dat je daadwerkelijk 3kW gebruikt, dan zal hij bij 35oC echt 16kW afgeven. Dus wat gebeurt er met die warmte?

29m2 verschil in een "gelijke woning"? Wat zijn de verschillen?
- Verwarmt hij boven? Dan is die 5kW verchil snel gevonden
- Schoorsteenkanalen, 500-900W per kanaal - maar met sterke wind soms 4x meer
- Glazen serre? 30m2 oud dubbelglag geeft 2kW verlies (HR++ 700W)
- Spouwmuur? Kruipruimte? Leidingen door koude zones?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:38
BarryH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Heb je een homewizard kwh meter ervoor zitten? Aan het stroomverbruik in detail over de dag heen kan je veel zien.
Daarnaast zou ik met de hytools app voor radiatoren en de wth site voor afgiftevermogen vloerverwarming een overzicht maken van de afgifte bij verschillende temperaturen.
Dan heb je een startpunt (afgifte te laag, dan watertemperatuur omhoog of warmtepomp staat te pendelen of....)
Mee eens.
Ter vergelijking, ik krijg een van de kamers in ons huis ook niet warm met een 16kw Panasonic die heel af en toe 4 minuten een defrost doet, zelfs met een water temperatuur van 45 graden. Dit komt onder andere doordat er alleen een convector put in de ruimte zit met nominaal 8kw vermogen (op 75 graden) en dus praktisch maar 1400 watt vermogen op 35 graden. Het water is maar 35 graden omdat deze ruimte aan het eind van bijna 30 meter buis zit waardoor er van die 45 graden niks meer overblijft. Zelfs met 5x5 heatfan op max airflow is het dan lastig met dit weer. Overigens heb ik de extra circulatiepomp vol aangezet en dit helpt 3 graden op die ruimte.
Ik twijfel nog tussen vloerverwarming, of veel eenvoudiger een Panasonic FAL-40 (laten) plaatsen.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-03 01:56
Glashelder schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Mijn r134a WPB haalt gewoon 62 graden met alleen de compressor.
R260 mag niet in WPB i.v.m. brandbaarheid. Maar R134a komt net tegen de legionelle grens aan. Maken ze nog geen run met een element COP=1?

• blb4
Beer070 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Mee eens.
Ter vergelijking, ik krijg een van de kamers in ons huis ook niet warm met een 16kw Panasonic die heel af en toe 4 minuten een defrost doet, zelfs met een water temperatuur van 45 graden. Dit komt onder andere doordat er alleen een convector put in de ruimte zit met nominaal 8kw vermogen (op 75 graden) en dus praktisch maar 1400 watt vermogen op 35 graden. Het water is maar 35 graden omdat deze ruimte aan het eind van bijna 30 meter buis zit waardoor er van die 45 graden niks meer overblijft. Zelfs met 5x5 heatfan op max airflow is het dan lastig met dit weer. Overigens heb ik de extra circulatiepomp vol aangezet en dit helpt 3 graden op die ruimte.
Ik twijfel nog tussen vloerverwarming, of veel eenvoudiger een Panasonic FAL-40 (laten) plaatsen.
Loopt die 30 meter buis nog door een onverwarmde ruimte en is die nog te isoleren? Mogelijk is het warmteverlies (van die ruimte) nog te verlagen? Anders idd afgifte vergroten.

• Jaap19
  • Niet online
tonwes99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Als je kWh meter aangeeft dat je daadwerkelijk 3kW gebruikt, dan zal hij bij 35oC echt 16kW afgeven. Dus wat gebeurt er met die warmte?

29m2 verschil in een "gelijke woning"? Wat zijn de verschillen?
- Verwarmt hij boven? Dan is die 5kW verchil snel gevonden
- Schoorsteenkanalen, 500-900W per kanaal - maar met sterke wind soms 4x meer
- Glazen serre? 30m2 oud dubbelglag geeft 2kW verlies (HR++ 700W)
- Spouwmuur? Kruipruimte? Leidingen door koude zones?
Ja, idd, de kWh meter gaf iets boven de 3.5 kW aan.

Er lijkt me voldoende bewijs dat er veel warmte verloren gaat die de wp niet allemaal kan leveren. Ik geef het aan hem door.
Dank voor alle reacties _/-\o_ !

• Technician-
Tomexergie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:32:
[...]

R260 mag niet in WPB i.v.m. brandbaarheid. Maar R134a komt net tegen de legionelle grens aan. Maken ze nog geen run met een element COP=1?
Kijk eens naar de Remeha Azora Ace
https://edge.sitecoreclou...tatietabel-Azorra-Ace.pdf

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-03 23:06
blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Loopt die 30 meter buis nog door een onverwarmde ruimte en is die nog te isoleren? Mogelijk is het warmteverlies (van die ruimte) nog te verlagen? Anders idd afgifte vergroten.
Afgifte vergroten heeft weinig zin als die WP op max loopt, niet?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Tomexergie
Dus R290 mag nu ook binnen voor de WPB? Dan zou een split systeem met R290 voor CV ook mogen?
Ik zie evengoed nog een element van 1800W

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:45
Binnen mag al tijden tot 390 gram.

Daar blijven kronotherm versa, Itho Vincent en de diverse modellen haier, midea en volgend jaar Daikin single-split airco’s ook onder.

Niets van dat alles doet meer dan 4kW thermisch.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 04-01-2026 14:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

@Tomexergie Er zijn ook al split R290 airco's, dus ik verwacht binnenkort ook split R290 L/L warmtepompen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tomexergie
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:53:
@Tomexergie Er zijn ook al split R290 airco's, dus ik verwacht binnenkort ook split R290 L/L warmtepompen.
Dan is er geen STEK monteur mer nodig?

• Technician-
Tomexergie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Dus R290 mag nu ook binnen voor de WPB? Dan zou een split systeem met R290 voor CV ook mogen?
Ik zie evengoed nog een element van 1800W
Dat mocht al heel lang wel. Er zijn heel veel WPB met r290.
R290 zit ook in koelkasten en mag binnen tot 0,35kg of iets in die richting.
Kan alleen tot vermogens van 4kw (nog) als ik het goed heb.
Mitsubishi heeft nu ook R290 airco’s op de markt tot 4kw.

Ik hoop op een beter alternatief wat iets minder brandbaar is.
Die zijn of komen er nog wel, dan kan vermogen ook veel hoger.

Deze Remeha een aantal van geplaatst, mij positief verrast, veel stiller dan concurrentie en doet zonder het element hoge temp.
element is meer voor boost en nood

• Technician-
Tomexergie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Dan is er geen STEK monteur mer nodig?
Niet gehoord?
In de nieuwe Europese F gassen verordening zijn natuurlijke koudemiddelen ook plichtig.
Dus BLR100 & 200 plichtig.

• BarryH
Jaap19 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Ja, idd, de kWh meter gaf iets boven de 3.5 kW aan.

Er lijkt me voldoende bewijs dat er veel warmte verloren gaat die de wp niet allemaal kan leveren. Ik geef het aan hem door.
Dank voor alle reacties _/-\o_ !
3,5kW input en bij 0 graden/38 graden aanvoer dan 15kW opwek is wellicht wat optimistisch.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:43
Ronald schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:53:
Binnen mag al tijden tot 390 gram.

Daar blijven kronotherm versa, Itho Vincent en de diverse modellen haier, midea en volgend jaar Daikin single-split airco’s ook onder.

Niets van dat alles doet meer dan 4kW thermisch.
ik zag een video waarin iemand snachts opeens enorm kabaal had... Bleek het gas in warmtewisselaar in het verwarmingswater geknapt. Enorme drukopbouw, ratelen... Hebben ze het gas via ventiel laten lopen. Toe. Reageerde iemand dat dit ergens met r290 was gebeurd en teon li ht aangedaan en kamer ontploft. Nou,ja. Zo maken ze elkaar bang..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Als mijn WPB een legionellarun doet dan doet hij dat wel op het element omdat hij naar 70 graden gaat maar hij kan wel op de compressor naar 62 graden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• blb4
GudZ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:33:
[...]

We weten bij @Beer070 nog niet of die ook daadwerkelijk op max loopt. Als dat 't geval is en 't warmteverlies niet (kan) word(t/en) teruggebracht, dan is er alleen nog wat aan de verdeling van de warmte te doen maar er zijn waarschijnlijk nog heel veel verschillende wegen te bewandelen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
[...]

Er zijn legio WPB te koop met R290 die dat zelfstandig kunnen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 17:46
In onze woning bleek, toen wij er introkken, naar schatting meer dan 1000m3 gas per jaar onzinnig verbruikt te worden vanwege een kruipruimte die ‘s winters vol met water stond. Nou was dat water an sich geen probleem, maar wel dat de installateur destijds een extra radiator had geplaatst en daarbij de CV leidingen los op de grond in de kruipruimte had gelegd. Deze stonden de gehele winter zo’n 30000 liter warm te stoken!

Wellicht iets om even te controleren ingeval van je buurman @Beer070 😃

• BarryH
master1104 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:59:
In onze woning bleek, toen wij er introkken, naar schatting meer dan 1000m3 gas per jaar onzinnig verbruikt te worden vanwege een kruipruimte die ‘s winters vol met water stond. Nou was dat water an sich geen probleem, maar wel dat de installateur destijds een extra radiator had geplaatst en daarbij de waterleidingen los op de grond in de kruipruimte had gelegd. Deze stonden de gehele winter zo’n 30000 liter warm te stoken!

@Jaap19

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:06
GudZ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Lager Ta = meer warmteafgifte.
Maar er is een grens, als de Ta al lager dan 28c is heeft het weinig zin, wellicht de verdiepingsvloer beetje isoleren als slaapkamers niet verwarmd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2026 19:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41

Miezie

Niet te moeilijk doen...

mr_evil08 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Lager Ta = meer warmteafgifte.
Maar er is een grens, als de Ta al lager dan 28c is heeft het weinig zin, wellicht de verdiepingsvloer beetje isoleren als slaapkamers niet verwarmd worden.
Hogere TA lijkt me meer warmteafgifte…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• mr_evil08
Miezie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Hogere TA lijkt me meer warmteafgifte…
Lager Ta is meer warmteafgifte vanuit de warmtepomp.
Je moet het wel kwijt kunnen aan je afgifte uiteraard ofwel meer toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2026 19:26 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

mr_evil08 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Lager Ta is meer warmteafgifte vanuit de warmtepomp.
Je moet het wel kwijt kunnen aan je afgifte uiteraard ofwel meer toevoegen.
Nee, je rendement van je warmtepomp gaat mogelijk omhoog. De warmteafgifte, het afgiftevermogen neemt toe met een hogere TA… net als dat dit toeneemt met een hogere doorvoersnelheid.
Je kan ook de afgifte vergroten met genoemde fancoil, maar aangezien de WP al op z’n tandvlees loopt vraag ik me af wat dat doet…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:21

Seafarer

XXX

Jaap19 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Ik zal eens vragen of hij het oude gasgebruik nog heeft. De warmtepomp is in 2021 aangelegd. Met elektrische kachels heeft hij al die tijd bijverwarmd.
Meterstand delen door leeftijd woning.= jaarlijks gasverbruik.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Ik zou hem dan delen door de leeftijd van de gasmeter. Hier bijv een huis van 1979 en een 12jaar oude meter.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Djvdb
  • Laatst online: 15:16
Miezie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Nee, je rendement van je warmtepomp gaat mogelijk omhoog. De warmteafgifte, het afgiftevermogen neemt toe met een hogere TA… net als dat dit toeneemt met een hogere doorvoersnelheid.
Je kan ook de afgifte vergroten met genoemde fancoil, maar aangezien de WP al op z’n tandvlees loopt vraag ik me af wat dat doet…
Niet het afgegeven vermogen van de warmtepomp hoor. Die neemt toe bij een lagere TA, kijk maar eens in de databoeken.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Djvdb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Niet het afgegeven vermogen van de warmtepomp hoor. Die neemt toe bij een lagere TA, kijk maar eens in de databoeken.
Alleen heb je daar in een bewuste ruimte niets aan als je de TA omlaag drukt…

Het vermogen neemt toe door de hogere cop, niet het totale vermogen om meer warmte in een ruimte te pompen.

[ Voor 14% gewijzigd door Miezie op 04-01-2026 20:51 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Beer070 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Mee eens.
Heatfan? Is dat die kant en klare troep met die veel te kleine ventilatoren?
Mag ik dit aanraden Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 05-01-2026 09:34 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:24
Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Dat is knap. Mijn verbruik is hier van ruim 2000m3 naar 1200 voor verwarmen gegaan. Mooie graadmeter. :N SWW gedaald want kinderen uit huis.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 04-01-2026 20:50 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

RemmyB83 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Ik zou hem dan delen door de leeftijd van de gasmeter. Hier bijv een huis van 1979 en een 12jaar oude meter.
Oh chips. je hebt helemaal gelijk.

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Dat is knap. Mijn verbruik is hier van ruim 2000m3 naar 1200 voor verwarmen gegaan. Mooie graadmeter. :N SWW gedaald want kinderen uit huis.
. Dan neem je de leeftijd van de meter totdat je warmtepomp is geplaatst. Het ging om een indicatie.

Gebeurt wel meer in een mensen leven gasmeter leven waardoor het energie verbruik gigantisch verandert.

[ Voor 13% gewijzigd door Seafarer op 04-01-2026 20:58 ]

• Djvdb
  • Laatst online: 15:16
Miezie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Alleen heb je daar in een bewuste ruimte niets aan als je de TA omlaag drukt…

Het vermogen neemt toe door de hogere cop, niet het totale vermogen om meer warmte in een ruimte te pompen.
Als jij je afgifte systeem vergroot en dus met een lagere temperatuur meer vermogen kwijt kan dan kun je met een lagere TA meer kwh warmte je huis instoppen dan met een hogere TA omdat je warmtepomp meer kwh warmte levert bij een lagere TA.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• blb4
Djvdb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Als jij je afgifte systeem vergroot en dus met een lagere temperatuur meer vermogen kwijt kan dan kun je met een lagere TA meer kwh warmte je huis instoppen dan met een hogere TA omdat je warmtepomp meer kwh warmte levert bij een lagere TA.
vergroot, lager, meer, lager, meer, hoger, meer, lager :S , maar 't klopt wel (y)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Djvdb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Eens, nu snap ik ‘m qua variabelen.

• Beer070
blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:41:
[...]

De ruimte heeft triple glas en vloerisolatie, maar de openslaande deuren laten nog wat kou door langs de naden. Het rekensommetje van de radiator boeren voor deze ruimte is 13kw, effectief zit er nu misschien net 2kw bij 45 graden water. Afgifte vergroten is noodzakelijk, maar kiezen waarmee kost tijd en geld.
Het cv water loopt nu eerst 3 verdiepingen naar boven en dan 2 verdiepingen naar beneden langs alle andere radiatoren. Als ik het direct aansluit is het nog een meter of 5, maar dan moet ik nog een separate circulatie pomp aansluiten (en aansturen) op een stel T stukjes.
Het huis is verder prima warm, veel beter dan vorig jaar, en dan zie je ook wel aan de output dat er nog wat meer geïsoleerd moet worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck7v7DCYIqi02HYRASP9dvOitmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q1hY4ALkGVk2NWad7V7nljN.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
master1104 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:59:
In onze woning bleek, toen wij er introkken, naar schatting meer dan 1000m3 gas per jaar onzinnig verbruikt te worden vanwege een kruipruimte die ‘s winters vol met water stond. Nou was dat water an sich geen probleem, maar wel dat de installateur destijds een extra radiator had geplaatst en daarbij de CV leidingen los op de grond in de kruipruimte had gelegd. Deze stonden de gehele winter zo’n 30000 liter warm te stoken!

Dank voor de tip! Wij zitten bijna 10m boven NAP, wel een koude kruipruimte maar geen vocht. Ik ben op zich geïnteresseerd in oplossingen voor het beperken van de kruipruimte ventilatie of een wtw voor kruipruimte ventilatie, maar daar heb ik nog geen topic voor kunnen vinden op het forum.
Overigens is 30m3 in de zomer opgewarmd water een prima buffer als je die binnen een geïsoleerde en warme schil kan houden. Er zijn huisjes in Oostenrijk die het ook zo doen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Beer070 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Dank voor de tip! Wij zitten bijna 10m boven NAP, wel een koude kruipruimte maar geen vocht.
Ik zit 17m + NAP, maar in regenperiode kan grondwater hier alsnog zo stijgen dat de kruipruimte tot 30cm onder water staat. Zandgrond laat water goed en snel door, dus is een bodem isolatie/plastic kuip niet zomaar overbodig.

• Beer070
Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Mag ik dit aanraden Seafarer in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"?newPost=1#84327158
Ik ben nog bezig met een andere fan setup, maar even snel iets bestellen levert sneller (tijdelijk) resultaat.
15x 140mm arctic fan + sensor en 12v driver + frame duurt even om bij elkaar te zoeken. (En een nieuwe 3D printer om de frames te printen is ook een hobby zoektocht :) )

• Carboy54
  • Nu online
Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Mag ik dit aanraden Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
Niet iedereen zit te wachten op een knutsel project. Modulerende Heatfans doen het hier prima op T22.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Proton_ Ik zag dat de laatste statistieken van @Tomexergie nog niet gepind waren. Goed als ik dat langs deze weg meld?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Beer070
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Niet iedereen zit te wachten op een knutsel project. Modulerende Heatfans doen het hier prima op T22.
Bij mij zitten ze in een convector put. Werkt op zich ook prima. Ik denk wel dat 140mm fans in een mooi frame voor hetzelfde geluidsniveau heel veel meer lucht (en dus overdracht) leveren, maar dan passen ze weer niet op T22, en is het een tweaker/knutsel project.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:59

ErikVers

e-Duurzaam

blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:14:
[...]

vergroot, lager, meer, lager, meer, hoger, meer, lager :S , maar 't klopt wel (y)
Ja mooi hé. Maar ondertussen zat @Djvdb er wel spot on helemaal raak!

Je kan het ook simpel proberen uit te drukken;
Een unit kan bijvoorbeeld max 15.4A onttrekken. Hoeveel je in de woning afgeeft wordt dus zeker bepaald door je COP.

Of nog simpeler; afgifte is king 😉🫡👍
(en niet perse flow)

En ja ik weet het met een mindere cop kun je ook zat afgeven in de meeste gevallen ✅

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 05-01-2026 22:26 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Nou hebben we eens een keer een winterweek... heeft er dan niemand barre verhalen over het moeten uitgraven van zijn warmtepomp, of het ijsvrij moeten maken omdat hij compleet vastgevroren was door defrostwater...?

Ik vind het bijna jammer. Bijna.

• Carboy54
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:53:
Nou hebben we eens een keer een winterweek... heeft er dan niemand barre verhalen over het moeten uitgraven van zijn warmtepomp, of het ijsvrij moeten maken omdat hij compleet vastgevroren was door defrostwater...?

Ik krijg van klanten wel mooie plaatjes toegestuurd 🙃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfjc71bqyLFCbo5-xy60AIPcpGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mkhSASyfk0qTq1eHVFovDiv.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De lokale verschillen zijn significant; bij mij heeft het niet gevroren en in Lelystad was het -9.
]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuLkyCdy3tV4eydMZ1ccJtl0X-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3C4vcpBOFowsFEas3BrTXrKo.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:27
Carboy54 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Ik krijg van klanten wel mooie plaatjes toegestuurd 🙃
[Afbeelding]
Nou, nog eentje dan? Wie heeft de grootste, die achter de uitblaas....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpfemMa0E7F6HxBFg-MAZAZh4cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZqnk8V35QSuNv68em3LP8qo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zI6H6EEzRBo9gJ3zfLdsle0KUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM8fmDIwwvL1jb4KC01L4HUR.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• verkeerslicht
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:08:
De lokale verschillen zijn significant; bij mij heeft het niet gevroren en in Lelystad was het -9.
][Afbeelding]
Zo dat is enorm inderdaad.
Zou het wel interessant vinden hoe de wp's ter hoogte van de <-9°C plaatsen zich houden/hebben gehouden.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Nou, nog eentje dan? Wie heeft de grootste, die achter de uitblaas....[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi plaatje! dikke ijspegels en helder weer. Had ik ook wel willen meemaken. Hier -2,3° met flinke mist.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:27
verkeerslicht schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Zo dat is enorm inderdaad.
Zou het wel interessant vinden hoe de wp's ter hoogte van de <-9°C plaatsen zich houden/hebben gehouden.
Prima, zie hierboven, op dit moment -6° met 1 defrost per uur, vannacht.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• verkeerslicht
  • Niet online
Volgens mij heeft m'n WP het nog niet eerder zo zwaar gehad als nu: mist, en -2,3°C
De defrosts zijn nu echt zeer (veelvuldig) nodig. Desniettemin is het nog behaagelijk binnen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4DE1uiXIuTtiDzwg4WhIC63l-Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qqH18QBQPYArR7JeykXmsHb8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXj0xbsmo7Mp2kQ3v6WBLIjeWUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lc6oV5fng98OVdsIuHwH57fZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ8cdSwrnUmLR_IrBjyjiyTk1pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eo7bwJKEYacxdMSkSzk31vGS.jpg?f=fotoalbum_large

De COP zakt bijna direct in, het element raakt netjes volledig ontdooid bij een defrost, maar vriest haast meteen weer dicht.

Tot nu toe blijkt dat niet -7 maatgevend is voor het maximale benodigde vermogen (dat is ook mijn laagst gemeten temperatuur hier sinds de warmtepomp), maar -2 i.c.m. mist (aangenomen dat -7 met mist niet voorkomt).

Nog een mooi defrost filmpje vers van de pers:

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDFRitPLi30LY5A0QZ42DguRtbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTsmF6etcoqM5nrvCv1AS4rx.jpg?f=fotoalbum_large

Defrosten gaat hier ook prima. Als je wp voor het raam staat is het af en toe alsof er een wolk voorbij komt. Helaas geen andere mogelijke plek rond mijn huis.

Bosch 2000AWF

• verkeerslicht
  • Niet online
H3nk1960 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:27:
[Afbeelding]

Defrosten gaat hier ook prima. Als je wp voor het raam staat is het af en toe alsof er een wolk voorbij komt. Helaas geen andere mogelijke plek rond mijn huis.
Ook een Midea zo te zien

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• H3nk1960
Precies, de 10kw met een bosch merkje. Defrosten doet hij wel wat eerder dan op je filmpje. Die zit goed vol.

Bosch 2000AWF

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:51
De mijne heeft het ook nog niet eerder zo zwaar gehad. Omgeving Utrecht, temperatuur -5, dichte mist. Afgelopen twee uur zo'n beetje maximaal staan draaien, thermische output op de pieken 12 kW, maar door de defrosts elke 35 minuten blijft daar netto maar 7,5 kW van over. En da's maar nét aan genoeg om het huis op temperatuur te houden. Gelukkig zie ik het zonnetje nu langzaamaan doorbreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOtUNxuTaELqK5f5T2YDg4OwHbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7E24vBM5tAkp9hQA7nc4faoe.png?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Carboy54
  • Nu online
Proton_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:08:
][Afbeelding]
Je kan beter -5 hebben met droge lucht dan veel vocht bij 0 graden zoals hier in Rotterdam. Defrost time om het uur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFrzLSLfOtE6Q3F4Q7NkoV8bNLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dyZ5xGNvTP9rmZpjO8GKA5L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 06-01-2026 11:02 ]

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:04
Hier ook omgeving Utrecht, maar -2 vannacht.
Draait lekker rustig door (geen nachtverlaging toegepast nu), met elk uur defrost. Binnen comfortabel 21 graden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MXbmADOGyBPJjHTlo-v7Pn_qtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvQqcdvPqddGlGlISzpyuVw1.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Technician-

En toen viel de stroom 48u uit. :P

Maar klopt hier geen problemen met alle WPen.
Alleen bij mij thuis, maar ach de schilder heeft ook rotte kozijnen hè?
(Bij mij thuis is een Remeha/mitsubishi combi waarbij Remeha soms gewoon “vergeet” het buitendeel aan te zetten, dan doe ik een reset en dan hobbelt het weer, is gewoon een glitch in de software, Remeha zelf is ook al 5x langsgeweest)

[ Voor 31% gewijzigd door Technician- op 06-01-2026 11:08 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-03 15:15
Helaas komt een combinatie van -5 graden en 98/99% RLV ook voor. Dit is de situatie hier met vanochtend -5,1 en een dauwpunt van -5,4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us037GsAEUHaZN76Cpjk02GW-Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owAtzjMuH8XlqfJFFh586eie.png?f=fotoalbum_large

In de worst case periode een defrost elke 40 minuten, ondanks dat de WP voor de situatie relatief laag draait (compressor modulatie ca 55% op koudste moment).

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:04
Ik zie defrosts elke 40 minuten. Vaker zal de WP ook niet doen. Ik had de thermostaat een tijdje lager gezet omdat we op vakantie waren. Dat was geen goed idee, want de instellingen waren zodanig dat de WP eigenlijk nooit gebruik kon maken van het backup element. Hierdoor heeft hij wel genoeg vermogen om de woning op temperatuur te houden, maar niet om hem, bij -2 en sneeuw buiten, snel genoeg van 18 naar 21 graden te krijgen.

Toen we terugkwamen van vakantie was het binnen dus niet de gewenste 21 graden, maar pas 19,5. Ik heb de instellingen even aangepast zodat bij de defrost het backup-element even mee mag doen. Dat hielp en nu is het weer behaaglijk binnen.

Note to self: Tijdens vakanties de thermostaat niet lager zetten :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Of en hoeveel ik defrosts heb weet ik niet want geen sjieke monitoring :P

Maar, mijn 8kW draait nu met Ta 27°C eindelijk gewoon hele dagen onafgebroken :) Hoogste dagverbruik wat ik gezien heb is 21kWh dus de WP blijft ruim bemeten.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 06-01-2026 11:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:04
De monitoring had hier helaas besloten ook een weekje op vakantie te gaan... Maar gisteren was het energieverbruik van de WP totaal 59,5 kWh. Daarvan was 54,4 voor verwarming en dus 5,1 voor SWW productie. De backup-heater heeft van die 59,5 maar liefst 6,7 kWh voor zijn rekening genomen.

Er is in totaal 142 kWh warmte geproduceerd. De COP valt dus een beetje tegen in deze dagen, maar goed, zo vaak gebeurt het niet dat het zo sneeuwt. De SCOP zal er hooguit een tiende lager door uitkomen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Gramser
  • Nu online
Ik zit hier steeds rond de COP3. Ik vind het wel gezegend hoor. Huis blijft warm, daar gaat het nu om. Lagere COPs pakken we met hogere temperaturen en droger weer wel weer!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-03 21:36
WP staat hier mooi met een dik pak sneeuw erop en eromheen, maar werkt prima. Geeft toch een voldaan gevoel nu hij het met dit weer prima doet :) Pruttelt inmiddels 24 uur door, maar houdt de boel mooi warm. Wel defrosts elke 40 minuten.

Ik doe nu 's nachts SWW runs met 5 graden hoger: dan hoeft hij overdag niet/nauwelijks de CV werking te onderbreken. Voorgaande jaren koelde het huis soms te ver af met SWW runs en defrosts overdag.

• michaelvo
De warmtepomp ontdooit niet álles tijdens een defrost zie ik :P:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C11Yeb0z5l25_BEhRSKczgS51J0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EI5KyBjU03nHMvDZ9zZgXq2v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDkRe3eDQ92j0L38Vyu35xSASJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQxOrK4cKzQ3yUqNFrRj38i9.jpg?f=fotoalbum_tile

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gramser schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:28:
Ik zit hier steeds rond de COP3. Ik vind het wel gezegend hoor. Huis blijft warm, daar gaat het nu om. Lagere COPs pakken we met hogere temperaturen en droger weer wel weer!
Hier nog COP4 (incl defrosts elke 40 minuten).

SWW run om 10 uur ochtend, als de zon op de ramen komt. Vaak dat de warmtepomp dan zelfs na de SWW run alsnog uitblijft tot 12-13u.

• mr_evil08

Picobello BV op Facebook wellicht?
Ook geen standaard troll zaken als help "hoge energierekening" of "huis wordt niet warm" of "veel lawaai" en en en etc.
sorry geen vermaak kan ik je niet mee helpen, ook nog steeds voordeliger dan op gas.

Maar... niet gehouden aan de aanleginstructies van de fabrikant, geen pijp in de grond voor condenswater en toch gaat het wel goed hier, geen plas op het terras, loopt mooi via klein afschot de tuin in.

Installateur had wel een ijsbaan verwacht hier.
Nee me tuin is geen ijsbaan, zoveel water komt er niet vanaf.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2026 13:42 ]

• H3nk1960
Zwartoog schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:20:
WP staat hier mooi met een dik pak sneeuw erop en eromheen, maar werkt prima. Geeft toch een voldaan gevoel nu hij het met dit weer prima doet :) Pruttelt inmiddels 24 uur door, maar houdt de boel mooi warm. Wel defrosts elke 40 minuten.

Ik doe nu 's nachts SWW runs met 5 graden hoger: dan hoeft hij overdag niet/nauwelijks de CV werking te onderbreken. Voorgaande jaren koelde het huis soms te ver af met SWW runs en defrosts overdag.
Wat ik heb gedaan is de SWW run gelimitiseerd op 20 minuten om vervolgens minimaal 45 minuten CV te draaien voordat hij weer SWW gaat maken. De temperatuur viel namelijk van 20 graden naar 18.5 wat toch wel wat te koud is... Radiatoren draaien ook op 47 graden dus zo veel verschil zit er niet in...

[ Voor 48% gewijzigd door H3nk1960 op 06-01-2026 13:43 ]

Bosch 2000AWF

• Gramser
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Hier nog COP4 (incl defrosts elke 40 minuten).

SWW run om 10 uur ochtend, als de zon op de ramen komt. Vaak dat de warmtepomp dan zelfs na de SWW run alsnog uitblijft tot 12-13u.
Zon? Welke zon :9 ? Die zou wel helpen. Mijn warmtepomp gaat ook niet meer uit, met deze temperaturen - wil ik niet. Vloer mag lekker warm blijven.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gramser schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Zon? Welke zon :9 ? Die zou wel helpen. Mijn warmtepomp gaat ook niet meer uit, met deze temperaturen - wil ik niet. Vloer mag lekker warm blijven.
Ik heb hier zowel mist als zon al gehad vandaag. -5C vanochtend.
Dat de warmtepomp uitgaat obv de thermostaat (het was 21,2C binnen bij thermostaat op 20,5C) is inderdaad wel onhandig voor de vloertemperatuur. Maar lagere stooklijn is ook onhandig ( 28C bij -1c buiten), dan warmt het huis niet goed meer op en worden defrosts ook lastiger.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:04

Jerra

Beunhaas in wording

@Gramser Bij mij thuis staat die wel 24 uur volle bak te stampen en te defrosten, maar het koelt nog niet af in huis. Mocht het nog iets kouder worden buiten dan kom ik hier wel even mijn hartje luchten en klagen over de afkoeling.

(Zet dus wel aan het denken, mocht het ooit nog een daggemiddelde -10 worden dan zitten wij wel in de koude)

• blb4
Jerra schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:52:
@Gramser Bij mij thuis staat die wel 24 uur volle bak te stampen en te defrosten, maar het koelt nog niet af in huis. Mocht het nog iets kouder worden buiten dan kom ik hier wel even mijn hartje luchten en klagen over de afkoeling.

(Zet dus wel aan het denken, mocht het ooit nog een daggemiddelde -10 worden dan zitten wij wel in de koude)
Als het goed is gaat bij -10 de luchtvochtigheid een stuk naar beneden en zijn er veel minder defrosts.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-03 21:36
H3nk1960 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Wat ik heb gedaan is de SWW run gelimitiseerd op 20 minuten om vervolgens minimaal 45 minuten CV te draaien voordat hij weer SWW gaat maken. De temperatuur viel namelijk van 20 graden naar 18.5 wat toch wel wat te koud is... Radiatoren draaien ook op 47 graden dus zo veel verschil zit er niet in...
Ja, zoiets heb ik een paar jaar terug ook geprobeerd, maar dan loop je het risico dat er te weinig SWW is als er lang/veel gedouched wordt. SWW draaien in de daluren dat de CV niet gemist wordt, lijkt hier de betere afweging.

Ta van 47 en anderhalve graad afkoeling is wel bruut, maar verbeteren zal een kleine verbouwing kosten. Maximale Ta die ik hier de afgelopen dagen heb gemeten is 39 graden. Ook met alleen radiatoren.

• blb4
Zwartoog schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:20:

Je kan idd een beetje met het tijdstip van de DHW run spelen, net na 00:00u zou b.v. nu ook redelijk goed kunnen; normaal iets nachtverlaging dus normaal gaat de WP hier rond 23:00u uit en nu is 't nog niet op z'n koudst rond dat tijdstip.

• blb4
Zwartoog schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Ja, zoiets heb ik een paar jaar terug ook geprobeerd, maar dan loop je het risico dat er te weinig SWW is als er lang/veel gedouched wordt. SWW draaien in de daluren dat de CV niet gemist wordt, lijkt hier de betere afweging.

Ta van 47 en anderhalve graad afkoeling is wel bruut, maar verbeteren zal een kleine verbouwing kosten. Maximale Ta die ik hier de afgelopen dagen heb gemeten is 39 graden. Ook met alleen radiatoren.
Combinatie van convectoren en radiatoren, hier nog niet boven de 36 °C aanvoer gehad.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier met een kleine jaga (en ventilator daarvan in laagste stand) een kamer van 3,4mx4m met aanvoer 28C op ruimte temperatuur 21,3C.
Type radiator --> convector --> boosting maakt wel groot verschil voor benodigde aanvoer temp en afgifte. Een verbouwing kan dus beperkt blijven met wat slim aanpakken.

• michaelvo
blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Als het goed is gaat bij -10 de luchtvochtigheid een stuk naar beneden en zijn er veel minder defrosts.
Dit berust op een misverstand dat ik hier vaak lees. De (edit: relatieve) luchtvochtigheid is niet per se lager bij een lagere temperatuur. Vannacht hier bijvoorbeeld -7 met een luchtvochtigheid van 99%.

edit: De absolute luchtvochtigheid natuurlijk wel.

Wél is het zo dat écht koude temperaturen eerder zullen voorkomen bij een overheersende oostenwind, en wind over land heeft een lagere vochtigheid dan wind over zee.

[ Voor 5% gewijzigd door michaelvo op 06-01-2026 14:57 ]

• H3nk1960
Zwartoog schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Klopt, beneden veel en oud dubbel glas. Daardoor met deze temperaturen ook 40kwh op 100m2 hoekhuis. Dit jaar gaan we het glas vervangen voor hr++. Met maar 200l ga ik het enkel in de daluren niet redden vrees ik maar ik zal het eens proberen!

Bosch 2000AWF

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
michaelvo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:07:
[...]
Dit berust op een misverstand dat ik hier vaak lees. De luchtvochtigheid is niet per se lager bij een lagere temperatuur. Vannacht hier bijvoorbeeld -7 met een luchtvochtigheid van 99%.

Wél is het zo dat écht koude temperaturen eerder zullen voorkomen bij een overheersende oostenwind, en wind over land heeft een lagere vochtigheid dan wind over zee.
Het misverstand heeft zijn bron vooral in het feit dat de meeste mensen met 'luchtvochtigheid' de relatieve luchtvochtigheid bedoelen.
Om te weten hoeveel vocht aanvriest, is het verschil in absolute luchtvochtigheid van belang.
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Koudere lucht kan gewoon minder vocht bevatten.
Daar tegenover, als er meer vermogen wordt gevraagd (want kouder), is de dT over de verdamper ook groter.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 06-01-2026 14:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• blb4
michaelvo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Dit berust op een misverstand dat ik hier vaak lees. De luchtvochtigheid is niet per se lager bij een lagere temperatuur. Vannacht hier bijvoorbeeld -7 met een luchtvochtigheid van 99%.

Maar dat houd dus is dat als de lucht nog kouder zou zijn geworden, de absolute luchtvochtigheid zou zijn afgenomen, relatief wordt deze nooit hoger dan 100% en daar zat je al zo'n beetje op. Lucht van -10 kan gewoon minder vocht bevatten dan lucht van 0 en er is dan ook minder vocht dat kan bevriezen.

• michaelvo
blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Maar dat houd dus is dat als de lucht nog kouder zou zijn geworden, de absolute luchtvochtigheid zou zijn afgenomen, relatief wordt deze nooit hoger dan 100% en daar zat je al zo'n beetje op. Lucht van -10 kan gewoon minder vocht bevatten dan lucht van 0 en er is dan ook minder vocht dat kan bevriezen.
Ok heb mijn post iets aangepast. De absolute luchtvochtigheid is van koude lucht inderdaad lager dan van warmere lucht. En volgens meerdere posts betekent dit dat er dan ook minder zal vastvriezen aan de verdamper.

Tot op heden heb ik hier nog nooit iets van gemerkt. Vannacht -7 met 99% RV en de defrosts zaten dichter op elkaar dan ooit. Wellicht speelt hier nog iets anders mee dus...

• blb4
michaelvo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Ok heb mijn post iets aangepast. De absolute luchtvochtigheid is van koude lucht inderdaad lager dan van warmere lucht. En volgens meerdere posts betekent dit dat er dan ook minder zal vastvriezen aan de verdamper.

Tot op heden heb ik hier nog nooit iets van gemerkt. Vannacht -7 met 99% RV en de defrosts zaten dichter op elkaar dan ooit. Wellicht speelt hier nog iets anders mee dus...
De Japanse kabouters zullen 't wel weten :). 't Is natuurlijk een best complex verhaal met wat elkaar tegenwerkende effecten. Koude lucht kan dan wel (absoluut) minder vocht bevatten, maar zoals @Proton_ ook aangeeft zal de verdamper bij lage temperaturen een stuk kouder zijn en zal vocht langs de verdamper dus sneller bevriezen.

• Technician-
michaelvo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Deze vorst onder de -5C en met hoge RV >90% is volgens mij redelijk uitzonderlijk in NL.
Wel die rond 2-0C met hoge RV, die komt veel voor.
Ik zeg dit op gevoel en niet op feiten trouwens. :P

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:34

Jan2023

KISS

Technician- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Deze vorst onder de -5C en met hoge RV >90% is volgens mij redelijk uitzonderlijk in NL.
Wel die rond 2-0C met hoge RV, die komt veel voor.
Ik zeg dit op gevoel en niet op feiten trouwens. :P
Mijn gevoel zegt dat een WP in het nederlandse klimaat domweg een drama is .
Je leest wel hoe je het vermogen kan berekenen , koevlaas formule.
Maar nergens dat je vermogen moet reserveren voor al die defrosts.
:-(
Schat zo in dat die een kwart van het vermogen voor verwarmen kosten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Technician-
Jan2023 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Een WP in een zeer goed ge-issoleerd huis met lage temp verwarming is ideaal en probleemloos.
Een niet te groot huis op nieuwbouwwaarden met type D ventilatie kun je met een 2-3kw BUH zelfs probleemloos warm houden. En met een WP voor 1/4-1/5 van de thermische energie in elektrische energie.

Ik denk dat het selecteren van het juiste vermogen op tweakers ook niet altijd juist wordt uitgelegd nee, heel vaak hoor je die opmerking: Doe maar kleiner en laat de buffer maar weg, die 2 dagen dat het vriest in Nl....

• blb4
Jan2023 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Ik denk dat ‘t wel meevalt. Sowieso hebben we ‘t alleen over problemen voor L/W WP’s (en airco’s), niet over bodemwamtepompen. Er wordt over het algemeen geadviseerd om ‘t WP vermogen af te stemmen op -10. Rond 0 heeft de WP dan nog zeker 1/3 van zijn vermogen over. Er is dus nog wel wat ruimte voor de defrosts. Maar dan moet je dus wel die -10 blijven hanteren en niet denken “ik woon in ‘t westen aan de kust en ‘t wordt hier nooit kouder dan -3 dus daar stem ik ‘t vermogen van m’n WP op af”.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

_/-\o_

[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 06-01-2026 18:32 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:34

Jan2023

KISS

blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat ‘t wel meevalt. Sowieso hebben we ‘t alleen over problemen voor L/W WP’s (en airco’s), niet over bodemwamtepompen. Er wordt over het algemeen geadviseerd om ‘t WP vermogen af te stemmen op -10. Rond 0 heeft de WP dan nog zeker 1/3 van zijn vermogen over. Er is dus nog wel wat ruimte voor de defrosts. Maar dan moet je dus wel die -10 blijven hanteren en niet denken “ik woon in ‘t westen aan de kust en ‘t wordt hier nooit kouder dan -3 dus daar stem ik ‘t vermogen van m’n WP op af”.
Klopt helemaal wat je zegt.
In mijn geval gaat het ook over een L/W WP en dat is denk ik wel het meest gebruikte type.
En het is bij de meeste natuurlijk het geval maar die defrost routines daar denk je gewoon niet aan als je in deze materie stapt..
Hier gewoon om het uur domweg een defrost , echt een zeer matige eigenschap van een WP , zeker in buitentemperaturen waar het er op aankomt als je met watertemperatuur van rond de 30 gr je huis wil verwarmen.
Heel leerzaam deze periode dat zeker maar ook het uur van de waarheid voor menige WP.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• blb4
Jan2023 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt.
In mijn geval gaat het ook over een L/W WP en dat is denk ik wel het meest gebruikte type.
En het is bij de meeste natuurlijk het geval maar die defrost routines daar denk je gewoon niet aan als je in deze materie stapt..
Hier gewoon om het uur domweg een defrost , echt een zeer matige eigenschap van een WP , zeker in buitentemperaturen waar het er op aankomt als je met watertemperatuur van rond de 30 gr je huis wil verwarmen.
Heel leerzaam deze periode dat zeker maar ook het uur van de waarheid voor menige WP.
Is idd zo, er wordt nu en tijdens elke defrost-mania periode heel veel over gesproken maar staat niet zo duidelijk benoemd in de start topics. Het kan zeker zijn dat dit de periode is waarin een L/W WP het ‘t moeilijkste heeft in ons klimaat.

Pagina: 1 ... 246 ... 259 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)