Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:23
Ik wil graag mijn situatie voorleggen. Bij deze vraag gaat het me vooral om het inpassen in de woning. De ambitie is om de binnendelen niet op zolder te verstoppen maar dichterbij de plek waar de warmte gebruikt wordt.

Tussenwoning bouwjaar 1993, redelijk geïsoleerd
Historisch gasverbruik: 1700 / 1200 / 1040 / 1040 (afgelopen 4 jaar)
Aanvoertemp op 50º C gaat prima (niet bij -10º buiten) maar er zit een HTV (verdeler) op de vloerverwarming, wat kennelijk de effectiviteit van lage temperatuur flink dempt, dus hopelijk nog beter met een LTV.
- Extra vloerisolatie is besteld van Rc=1,5 naar Rc=6 a 7
- Ventilatie-WTW in de toekomst is wel logisch
- Een warmteverliesberekening met alle isolatie-opties wordt al gemaakt om capaciteit te bepalen
Afgiftesysteem:
- 50 m² vloerverwarming, slangen ø20mm ca 15-20 cm HoH (onzeker), 2 groepen, 2 daarvan staan altijd open
- 1 radiator badkamer 's ochtends standaard lichtjes in gebruik
- 3 radiatoren, weinig tot niet in gebruik, maar kan naar LTV zodra nodig
- deel is nu leidingen van 15 mm, maar upgrade naar 20 mm of dikker zou kunnen
SWW:
- boiler in badkamer
- 100-150 liter nodig voor 2 personen
- geen douche-WTW
Warmtepompvoorkeur:
L/W monoblock, denk aan een R290 van Remeha/Midea
Wie gaat het installeren?
Grotendeels uitbesteed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrKxYiRe_Ctzf2r6oHBRfinMzv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmxfdnaw2jtc6lcdgv6yQfit.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment is de vloerverwarming hoofdverwarming en af en toe draait er een radiator bij. De radiatoren activeren de CV-ketel niet, dus leunen op toevallig aan staan of warmte uit het circuit. Mijn aanname is dat het prima is om dat in stand te houden als het nu ook werkt. Daarbij kunnen de radiatoren waar nodig een upgrade krijgen naar lage-temperatuur
Vragen
- Mijn conclusie is dat mijn schema onconventioneel is maar wel vrij simpel. Klopt dat? De insteek is om de verticale CV-leidingen (na een upgrade naar bv 20mm) meestal te gebruiken voor vloerverwarming én optionele radiatoren, en soms om bij de boiler op de 1e verdieping te komen. Alternatief is het water buiten eerst 2,5 m langs de buitenmuur omhoog te leiden. Beter van niet toch, als het kan?
- Grootste vraag is daarmee of ik het leidingsysteem inderdaad slim kan schakelen met een samenwerking van een driewegklep + een klep zoals in bovenstaand schema. Als dat werkt is er een normale scheiding tussen CV / SWW circuits. Kan dit in de besturingen van fabrikanten (2 kleppen simultaan)? En hydraulisch?
- De vloerverwarming heeft "ouderwets" dikke leidingen van 20mm. Ik begrijp dat dat juist gunstig is voor een WP. Kan dit zo direct op de warmtepomp met een lagetemperatuurverdeler? Ik heb niet kunnen vinden hoe je dit goed kunt doorrekenen.
- Binnenunits voor monoblocks zijn niet enorm maar ook niet héél klein. In de gang is lastig. Ze bevatten voornamelijk besturing, bijverwarming(element) en een klein expansievat. Als ik dit uitsplits, mag het expansievat dan op zolder? Met andere woorden, moet het in laatste stuk van de retour?
- Heeft een buffervat hier toegevoegde waarde als de 50 m2 vloerverwarming altijd open staat (of alternatief de boiler natuurlijk)?

Alle reacties

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:32

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

Bestudeer deze diverse toepassingen eens voor een juiste werking

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:47
Als er een boiler past op de 1e, past er geen binnendeel naast?
Dan kun je gewoon bi-bloc of split toepassen.

Wat jij wil kan problemen geven waar je nu nog niet bij stilstaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 24-11-2025 22:34 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:30
Technician- schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:32:
Als er een boiler past op de 1e, past er geen binnendeel naast?
Dan kun je gewoon bi-bloc of split toepassen.

Wat jij wil kan problemen geven waar je nu nog niet bij stilstaat.
Dan zou ik idd gaan voor een split met vloermodel boiler/binnenunit. Van Daikin en ME zijn daar momenteel best goede prijzen voor te vinden. Dat is ook gelijk een stukje compacter en netter in de badkamer.

De Daikin EHVH heeft het expansievat en magneetfilter al standaard ingebouwd, dus je hebt echt alleen wat leidingwerk nodig, buffervat hoeft ook niet in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRT-SoH0xEc-USUnlfsTYprRn5o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/41d0VZLJxS3INQXGXwwV9TUj.png?f=fotoalbum_large

Je moet denk ik alleen wat met je badkamer radiator, die gaat niet veel meer doen met LT. Mogelijk kan je daar een elektrisch element inzetten?

[ Voor 38% gewijzigd door RonJ op 25-11-2025 08:55 ]

All-electric.

• martijnst
Bedankt voor de hulp!

@Technician- @RonJ Ja, het ligt wel voor de hand om dit in de badkamer te passen. Een tower of een unit of losse componenten moet op één of andere manier inderdaad lukken.

Tegelijk: ik laat dus liever de buitenleiding niet over de gevel lopen... als de hele buurt dat gaat doen, dan wordt het echt te gek... het zijn wel rijtjes, geen losse woningen waar je het even aan de zijkant wegwerkt. Als het kan dan pionier ik graag, en laat ik anderen weten hoe het kan (maar alleen als het kan natuurlijk...).

Ik wil dus liefst echt begrijpen of ik de warmte-ingang beneden zou kunnen krijgen door een "gedeelde leiding" in het circuit op te nemen. Ik denk dat @Carboy54's suggestie vooral over de leidingdiameters ging, dat is prima werkbaar om te upgraden. Ik zie in mijn schema ook geen gekke deelcircuits die kunnen ontstaan.

Wat ik daarnaast nog niet helemaal zeker weet is of je in zo'n huis met de vloerverwarming helemaal open en een paar kleinere radiatoren beperkt open in één circuit kan werken (goed ingeregeld). Ik heb wel posts gevonden die er naar lijken te verwijzen maar heb nog geen schema gezien dat het bevestigt.

(De tekening van @Carboy54 lijkt zo'n circuit ook te bevestigen maar dat zijn wel hybride-opstellingen en het gaat hier om all-electric.)

[ Voor 5% gewijzigd door martijnst op 25-11-2025 11:26 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:30
martijnst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:23:
Bedankt voor de hulp!

@Technician- @RonJ Ja, het ligt wel voor de hand om dit in de badkamer te passen. Een tower of een unit of losse componenten moet op één of andere manier inderdaad lukken.

Tegelijk: ik laat dus liever de buitenleiding niet over de gevel lopen... als de hele buurt dat gaat doen, dan wordt het echt te gek... het zijn wel rijtjes, geen losse woningen waar je het even aan de zijkant wegwerkt. Als het kan dan pionier ik graag, en laat ik anderen weten hoe het kan (maar alleen als het kan natuurlijk...).

Ik wil dus liefst echt begrijpen of ik de warmte-ingang beneden zou kunnen krijgen door een "gedeelde leiding" in het circuit op te nemen. Ik denk dat @Carboy54's suggestie vooral over de leidingdiameters ging, dat is prima werkbaar om te upgraden. Ik zie in mijn schema ook geen gekke deelcircuits die kunnen ontstaan.

Wat ik daarnaast nog niet helemaal zeker weet is of je in zo'n huis met de vloerverwarming helemaal open en een paar kleinere radiatoren beperkt open in één circuit kan werken (goed ingeregeld). Ik heb wel posts gevonden die er naar lijken te verwijzen maar heb nog geen schema gezien dat het bevestigt.
Waarom kan het niet binnendoor dan? (langs de bestaande leidingen)

En hoe diep is je spouwmuur? Een goede WP/aircomonteur kan de koelleidingen voor een split door de spouwmuur trekken als deze voldoende diep is en geen harde isolatieplaten bevat.

All-electric.

• martijnst
@RonJ Oh, ik had nog niet bedacht dat die aanvoer eventueel ook binnendoor zou kunnen, of zelfs via de spouw. Dat is wel een goeie om naar te kijken.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

martijnst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:23:
Bedankt voor de hulp!

(De tekening van @Carboy54 lijkt zo'n circuit ook te bevestigen maar dat zijn wel hybride-opstellingen en het gaat hier om all-electric.)
Hybride of Full Electric maakt in de tekening geen verschil. Met de nodige kleppen moet jouw opzet wel kunnen werken lijkt mij. Zet ook wel 2 keerkleppen in de retour van jouw afgiftesysteem anders gaat het warme retour sww water over jouw afgifte circuleren. Waarom geen horizontale boiler op de zolder? Kijk eens bij de Nederlandse Weheat. Die hebben alleen een kleine el. module en een waterpomp binnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dSgTfhFDp2qOKNs1wl_gSYUQm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyPd1HJDuDlHYlkyu4fmYcKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj9MtuXM3tzjm66jqHXlvxwDki8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEzOts32pLPRPCaIWZAv57v6.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• martijnst
Carboy54 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:31:
[...]

Hybride of Full Electric maakt in de tekening geen verschil. Met de nodige kleppen moet jouw opzet wel kunnen werken lijkt mij. Zet ook wel 2 keerkleppen in de retour van jouw afgiftesysteem anders gaat het warme retour sww water over jouw afgifte circuleren. Waarom geen horizontale boiler op de zolder? Kijk eens bij de Nederlandse Weheat. Die hebben alleen een kleine el. module en een waterpomp binnen.
Ja nice, aan zoiets zat ik dus te denken. De boiler zou prima in de badkamer passen (bad eruit) dus dat of een liggende erboven maakt niet zoveel uit voor ons.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

martijnst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:55:
[...]

Ja nice, aan zoiets zat ik dus te denken. De boiler zou prima in de badkamer passen (bad eruit) dus dat of een liggende erboven maakt niet zoveel uit voor ons.
Als dat kan kan de boiler toch ook staan? Verkrijgbaar van 150 - 270 liter en kan ook hangen aan de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT3aMS-lGrBy-Hb8xOkJby2byFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2akkrdxyHaVYuNVaNpxeOrA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 25-11-2025 13:00 ]

• martijnst
Carboy54 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:59:
[...]

Als dat kan kan de boiler toch ook staan? Verkrijgbaar van 150 - 270 liter en kan ook hangen aan de muur.
[Afbeelding]
Ja, dat was het originele plan inderdaad :-)

Maar dus in de badkamer, niet beneden bij de vloerverwarming. Dat past helaas niet. /edit

[ Voor 8% gewijzigd door martijnst op 25-11-2025 13:12 ]

Pagina: 1