Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gezocht - FE L/W voor verduurzaamde '70 vrijstaand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33
Beste allen,

Nu dan toch een eigen topic, hoop op een paar goede adviezen. Heb een vrijstaande 1970 woning compleet verduurzaamd en voorbereid op een FE warmtepomp. Initieel was het plan om een verticale bodemwarmtepomp te laten installeren, maar nu met verbeterende L/W systemen en behoorlijk hoge kosten voor bodemwarmte, toch omdenken.

Ik heb een mijn huis van buiten geisoleerd en op de wanden een R waarde van tussen de 7,5 en 8 en mijn dak op 7 gekregen. Tevens een balansventilatie aangelegd (Duco 325/470 2 zone systeem), 15kWp zonnepanelen op NW 15 graden helling, compleet vervangen CV systeem met overgedimensioneerde leidingen (hoofd 40 via 32 en 25 naar convectoren 20mm) en overal LTV Jaga convectoren, die berekend zijn op basis van warmteverlies met een stooktemp van rond de 30.

Inmiddels draai ik 12 maanden geisoleerd met mijn PV (en EV) en hou van mijn 12 MWh ongeveer 2 over na huis en opladen auto en verbruik ongeveer 850m3 gas met stoken en SWW, waarbij ik nog wel op en af aan het stoken was op een Ta van rond de 45graden. Dit stookseizoen stook ik continue met nachtverlaging (19,5 om 18) en Ta 35, waarbij ik op een aantal convectoren een zelfgemaakte DBE hebt gezet (dank Heatmeister).

Mijn inverter, P1 en alles stuur ik aan via Home assistant en een goede integratie daarmee is een vereiste, tevens is een integratie met de SMA Tripower Smart Energy 10.0 via SG-Ready erg wenselijk.

Ik zoek een monoblock of split, waarbij R32 of R290 beide een overweging nog zijn, bij voorkeur een degelijk merk, mag op basis van (grotendeels) zelf installatie (natuurlijk een split met externe hulp), een goede SWW voorziening en heb wat ruimte / keus in de plaatsing buiten mbt erfgrens. Ik wil in de zomer graag ook koeling gaan gebruiken. Weet de issues met condensatie maar heb zelfbouw DBE en alle leidingen zijn geisoleerd.

Ik heb alleen 1 issue met een deelcircuit van mijn CV dat ooit al eerder was aangelegd in een aangebouwd stuk huis en lekker in de vloer gestort is. Dit is namelijk een 25mm hoofdaanvoer die via een verdeler in 4x16 gaat, itt de rest van het huis dat dus van 40 via 32 en 25 naar 20 gaat. Mogelijk dat een 2 zone systeem hier een oplossing is met een iets hogere Ta voor het aangebouwde stuk of 1 zone met een hogere Ta en het knijpen van de grote leidingen.

(er komt in de loop van volgend jaar een thuisbatterij bij om peak shaving te doen en mijn huisverbruik zonder EV af te dekken, behoudens de 2 donkere maanden)

Historisch gasverbruik: 850-900 m³/jaar (winter '24/25)

Afgiftesysteem:
- 15 LTV convectoren met DBE, totale afgifte bij 40 graden ruim voldoende, waterinhoud moet ik narekenen

SWW:
- plek voor boiler, ja
- 200-300 liter nodig
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W: zuinig, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, stil, design, verkrijgbaarheid, goedkoop

Wie gaat het installeren?
Doe het zelf (behalve evt bij split het koelgas deel)

Ik heb een technische ruimte gecreeerd van 2,05 x 1,35 x 2,35 (bdh) waar de binnen apparatuur kan komen te staan. Dit is boven een kruipruimte waar de toegang naar buiten is voor de leidingen en de hoofdaansluiting van de CV leiding zit.

Sofar ben ik me aan het orienteren op ME, Valliant en Pana, maar loop spaak op mono vs split icm evt 2 zone, mogelijk (?) buffervat ivm laag systeemvolume en PV gestuurde warmteopslag. Ik kijk initeel naar een 6kW systeem (koevlaas formule = 4,5kW), maar wil niet te krap zitten met mijn SWW, dus eerder 8 kW ? Evt 3 fase aansluiting geen enkel probleem.

Alle reacties

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:06
Dat issue met die krappe leiding is voor mij nog niet helemaal duidelijk, maar klinkt inderdaad relevant. Is het een optie om een schemaatje te tekenen in PowerPoint ofzo?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Klinkt goed voorbereid, tot de laatste alinea ;)
Pv gestuurde opslag is niet heel zinvol als je ook een accu en warmtepomp gepland hebt, dan kun je beter een grotere accu nemen.
Ook is een 8 kW unit niet handig als je 4 nodig hebt. Dan kun je beter een grotere boiler nemen, wanneer je merkt dat je dat niet nodig hebt kun je 'm op een lagere temperatuur zetten voor hogere COP, minder stilstandverlies en zelfde douchetijd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• doktervictor
SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:53:
Dat issue met die krappe leiding is voor mij nog niet helemaal duidelijk, maar klinkt inderdaad relevant. Is het een optie om een schemaatje te tekenen in PowerPoint ofzo?
Zeker, maar is niet complex. Aanbouw ooit gemaakt met MLC buis in vloer gestort met een aftakking van hoofdcircuit van huis via een 25mm naar een verdeler in de aanbouw naar 4x 16. Nadien hoofdcircuit van huis vervangen voor 40-32-25 ivm hogere flowbehoefte bij lagere Ta. Bij Ta 65 is die aftakking naar de aanbouw niet beperkend, maar ik merk met stoken op Ta 35 nu op de CV dat het net aan is met het verwarmen van de ruimtes in de aanbouw, terwijl ik in het vervangen gedeelte in de hoofdbouw waterzijdig aan het knijpen ben. Heb nu DBE's erop gehangen in de aanbouw en hoop daarmee uit te komen met deze winter op mijn CV met Ta 35. Zoja, dan kan ik denk ik in 1 zone blijven, anders worden het er 2. Hoofdbouw Ta naar 30 en aanbouw 35-38.

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykHqPpZ_97ZXnv0berTqoNgtJNA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2a7mcRGi5i8gFudJU1kmAqDL.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door doktervictor op 24-11-2025 21:21 ]

• doktervictor
Proton_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:55:
Klinkt goed voorbereid, tot de laatste alinea ;)
Pv gestuurde opslag is niet heel zinvol als je ook een accu en warmtepomp gepland hebt, dan kun je beter een grotere accu nemen.
Ook is een 8 kW unit niet handig als je 4 nodig hebt. Dan kun je beter een grotere boiler nemen, wanneer je merkt dat je dat niet nodig hebt kun je 'm op een lagere temperatuur zetten voor hogere COP, minder stilstandverlies en zelfde douchetijd.
Dank, skip de opslag dus :-) en dank voor advies voor een grotere boiler icm niet te grote pomp, makes perfect sense.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
@doktervictor
Let op, met een dusdanig goed geïsoleerde woning heb je een erg lage stookgrens (pas vanaf een graag of 12 gaat misschien je verwarming aan?).
De koevlaasformule mag je dan niet zomaar toepassen, en al helemaal niet als die gebaseerd is op een erg milde winter.
Probeer je WP af te stemmen op het dagverbruik van een aantal koude dagen en reken dat terug (met de juiste stookgrens) naar je ontwerpbuitentemperatuur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• doktervictor
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:13:
@doktervictor
Let op, met een dusdanig goed geïsoleerde woning heb je een erg lage stookgrens (pas vanaf een graag of 12 gaat misschien je verwarming aan?).
De koevlaasformule mag je dan niet zomaar toepassen, en al helemaal niet als die gebaseerd is op een erg milde winter.
Probeer je WP af te stemmen op het dagverbruik van een aantal koude dagen en reken dat terug (met de juiste stookgrens) naar je ontwerpbuitentemperatuur.
Had ik al een stuk gedaan. Koudste dag afgelopen winter heb ik 12M3 nodig gehad (dank @mindergas.nl), dus ong 100kWh warmtevermogen. Dat was alleen wel met op/af stoken, ga komende winter zien of dat nog iets minder wordt. Vraag is of ik dat helemaal door 24 kan delen, of toch iets marge moet houden. Daarnaast geneigd om niet helemaal op A-7/W35 te kijken, maar bijv meer op A2/W35 omdat dat simpelweg reeeler is en ik altijd nog een COP1 kacheltje heb voor die ene dag.

Goede gedachtes of niet ?

• SebastiaanPs
doktervictor schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:26:
[...]

Had ik al een stuk gedaan. Koudste dag afgelopen winter heb ik 12M3 nodig gehad (dank @mindergas.nl), dus ong 100kWh warmtevermogen. Dat was alleen wel met op/af stoken, ga komende winter zien of dat nog iets minder wordt. Vraag is of ik dat helemaal door 24 kan delen, of toch iets marge moet houden. Daarnaast geneigd om niet helemaal op A-7/W35 te kijken, maar bijv meer op A2/W35 omdat dat simpelweg reeeler is en ik altijd nog een COP1 kacheltje heb voor die ene dag.

Goede gedachtes of niet ?
Wat was de daggemiddelde temperatuur op die dag met 12 m3 gas?

Stel deze was -2 graden. Dan kun je verder extrapoleren naar bijv -7 gr: 27/22 * 12 =14,727 m3 gas bij daggemiddelde -7 gr. Stel je haalt 9 kWh warmte uit 1 m3 gas dan was je warmtevraag dus 132,54 kWh. Van de 24 uur moet je er 1 reserveren voor SWW en bijv. 3 uren voor defrosts en compensatie na defrosts, houd je 20 verwarmingsuren over. 132,54 / 20 =6,627. Dus dat is dan je benodigde vermogen bij Tbuiten -7 gr.

De daggemiddelde temperatuur kan je vinden via https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens

Voor de ontwerptemperatuur zie: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 24-11-2025 21:43 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
@SebastiaanPs
Jij rekent in bovenstaande berekening met een stookgrens van 20 graden. Die zal in werkelijkheid een stuk lager liggen, en daarmee het benodigde vermogen bij vorst hoger.
@doktervictor Een straalkachel als remedie tegen een te kleine wp is geen goed idee, je kunt beter een passende kopen.
Zorg dat je veel thermische massa en vloerverwarming hebt, dan is pendelen ook geen issue.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SebastiaanPs
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:56:
@SebastiaanPs
Jij rekent in bovenstaande berekening met een stookgrens van 20 graden. Die zal in werkelijkheid een stuk lager liggen, en daarmee het benodigde vermogen bij vorst hoger.
@doktervictor Een straalkachel als remedie tegen een te kleine wp is geen goed idee, je kunt beter een passende kopen.
Zorg dat je veel thermische massa en vloerverwarming hebt, dan is pendelen ook geen issue.
Ok ik snap je punt, voor deze mate van isolatie dan met een stookgrens van 16 gr rekenen bijv?
Dus extrapoleren van -2 naar -7 gr gaat dan bijv met 23/18 * 12 =15,333. Je komt dan inderdaad iets hoger uit dan die 14.7 m3 die ik hierboven had berekend.

Wat betreft vvw en massa: @doktervictor heeft net zijn hele huis gerenoveerd en overal Jaga’s geplaatst. Hij schrijft:
compleet vervangen CV systeem met overgedimensioneerde leidingen (hoofd 40 via 32 en 25 naar convectoren 20mm) en overal LTV Jaga convectoren, die berekend zijn op basis van warmteverlies met een stooktemp van rond de 30.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
doktervictor schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:04:
[...]

Zeker, maar is niet complex. Aanbouw ooit gemaakt met MLC buis in vloer gestort met een aftakking van hoofdcircuit van huis via een 25mm naar een verdeler in de aanbouw naar 4x 16. Nadien hoofdcircuit van huis vervangen voor 40-32-25 ivm hogere flowbehoefte bij lagere Ta. Bij Ta 65 is die aftakking naar de aanbouw niet beperkend, maar ik merk met stoken op Ta 35 nu op de CV dat het net aan is met het verwarmen van de ruimtes in de aanbouw, terwijl ik in het vervangen gedeelte in de hoofdbouw waterzijdig aan het knijpen ben. Heb nu DBE's erop gehangen in de aanbouw en hoop daarmee uit te komen met deze winter op mijn CV met Ta 35. Zoja, dan kan ik denk ik in 1 zone blijven, anders worden het er 2. Hoofdbouw Ta naar 30 en aanbouw 35-38.

edit:
[Afbeelding]
Als die 16 mm leiding geen 50 meter lang is dan zou ik mij niet druk maken over de flow, dat is echt geen probleem. Ter vergelijk, een vloerverwarming slang is ook 16 mm en daar pompt een WP water over een lengte van ~80 meter doorheen. Als je de 2 zones daarmee kunt laten voor wat het is ben je ook direct weer een stapje dichter bij KISS systeem.

Bij diverse merken is het minimum vermogen hetzelfde bij 5, 7 en 9 kW WP's, dan kun dus vrij straffeloos de 9 kW pakken.

• doktervictor
SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:00:
[...]

Ok ik snap je punt, voor deze mate van isolatie dan met een stookgrens van 16 gr rekenen bijv?
Dus extrapoleren van -2 naar -7 gr gaat dan bijv met 23/18 * 12 =15,333. Je komt dan inderdaad iets hoger uit dan die 14.7 m3 die ik hierboven had berekend.

Wat betreft vvw en massa: @doktervictor heeft net zijn hele huis gerenoveerd en overal Jaga’s geplaatst. Hij schrijft:

[...]
Dank voor jullie beider snelle reacties, tof !!

Heb geen vloerverwarming omdat ik dan ongeveer het hele huis moest gaan strippen, dus idd LTV, maar door de buitenisolatie wel een grote thermische massa. Alle stenen zitten binnen de schil.

Ik heb even teruggekeken op mindergas en ik begin inderdaad te stoken rond de 12 graden buitentemp. De koude dag met een gemiddelde van -1 zou dan uitkomen op 19/13 * 12 = 17,5, dan via 8,8 kWh/m3 en 20 uur kom ik op 7,7 bij A-7/W35, dat zijn toch de pompen die net en slag groter zijn.

Wat is dan wijsheid mbt tot die aanbouw met kleinere leidingen ? 2 zones en de hoofdbouw iets onder de 35 en de aanbouw iets daarboven, of kiezen voor simpel en een iets hogere Ta voor alles en waterzijdig knijpen (zoals nu) ?

Ik neem daarnaast aan dat de 20 / 3 / 1 voor CV / defrost / SWW redelijk standaard is ?

[ Voor 3% gewijzigd door doktervictor op 24-11-2025 22:12 ]

• doktervictor
Oilman schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:05:
[...]

Als die 16 mm leiding geen 50 meter lang is dan zou ik mij niet druk maken over de flow, dat is echt geen probleem. Ter vergelijk, een vloerverwarming slang is ook 16 mm en daar pompt een WP water over een lengte van ~80 meter doorheen. Als je de 2 zones daarmee kunt laten voor wat het is ben je ook direct weer een stapje dichter bij KISS systeem.

Bij diverse merken is het minimum vermogen hetzelfde bij 5, 7 en 9 kW WP's, dan kun dus vrij straffeloos de 9 kW pakken.
Ben idd voor KISS. Het langste stuk 16mm is een meter of 15 a 17 tussen verdeler en afgifte. Ik heb nu met name last dat mijn CV niet modulerend wordt aangestuurd (helaas, ouder beestje) en waarschijnlijk teveel afgifte heeft op de laagste stand, waardoor ik veel korte runs heb. In de koudste dagen heb ik minder last van een temperatuurverschil in de aanbouw.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Waar woon je ongeveer, de regio?

• doktervictor
Gelderland Zuid
Pagina: 1