Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@SebastiaanPs Ja ik wil zien hoe snel hij dat opbouwt naar gevraagde Ta, Ik heb zelf in mijn aa lopen spelen, en je kan de run langer laten lopen door rustig temp te verhogen ipv meteen naar gevraagde

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:46
Technician- schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:46:
[...]

Het electrisch schema staat op de binnenkant van de deur. Daar kun je het op zien als je heel goed kijkt.
True! Niet meer aan gedacht dus ik ben meteen gaan kijken. Is idd hetzelfde schema als de foto van mij. Het goede nieuws voor mij is dat ik me bedacht om ook een oudere handleiding van een hydrobox erbij te pakken en daar staat naast de tbo2 4-6 dat om de 3 wegventiel (2-wegventiel 1) uitgang gaat. Dat geeft mij nu genoeg zekerheid dat ik de 3 wegklep op de TBO.2 7-9 moet aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door racemichel op 22-11-2025 10:46 ]

xoror schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:31:
@SebastiaanPs Ja ik wil zien hoe snel hij dat opbouwt naar gevraagde Ta, Ik heb zelf in mijn aa lopen spelen, en je kan de run langer laten lopen door rustig temp te verhogen ipv meteen naar gevraagde
Even een moment opgezocht met eerst een paar uur zonder defrost, daarna een paar defrosts.
Links is de gevraagde Ta door de ruimteregeling 31.3 gr, rechts aan het eind rond de 32.0 gr.
Buitentemp links 2.5 gr, rechts 1.5 gr.
De gevraagde Ta is dus eigenlijk niet eens zo heel veel hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7axbDJGmY8MVrgTWsT58UJYwN-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t415URbqRAWXP8mGOCF5j0mh.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een voorbeeld, na eerst een paar uur zonder defrosts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7VgnBUJjqYdptbtfKBvfskS3bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZwvxcx5VwrN82P1L06FffRp.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:06
racemichel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:44:
[...]

True! Niet meer aan gedacht dus ik ben meteen gaan kijken. Is idd hetzelfde schema als de foto van mij. Het goede nieuws voor mij is dat ik me bedacht om ook een oudere handleiding van een hydrobox erbij te pakken en daar staat naast de tbo2 4-6 dat om de 3 wegventiel (2-wegventiel 1) uitgang gaat. Dat geeft mij nu genoeg zekerheid dat ik de 3 wegklep op de TBO.2 7-9 moet aansluiten.
Is het een E generatie? Dan is het idd 7,8 en 9Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_Coyq01O3rbXvEyklpzO9KeX_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzuPRBr0nGPi6yBSQFpzOe2b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 22-11-2025 11:21 ]

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:00:
[...]

Even een moment opgezocht met eerst een paar uur zonder defrost, daarna een paar defrosts.
Links is de gevraagde Ta door de ruimteregeling 31.3 gr, rechts aan het eind rond de 32.0 gr.
Buitentemp links 2.5 gr, rechts 1.5 gr.
De gevraagde Ta is dus eigenlijk niet eens zo heel veel hoger.
[Afbeelding]

Nog een voorbeeld, na eerst een paar uur zonder defrosts:
[Afbeelding]
Hier mijn laatste defrosts tijdens mijn AA, ik laat de Ta rustiger oplopen, kan denk ik nog wel beter, maar dit is al niet onaardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8MTBovn89LHVb7QMbK80ZzQwKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZggvL5tD04ha2AerDwjVRw9z.png?f=fotoalbum_large

Wat me nu opvalt is hoe vaak de RR de Ta bijstelt, lijkt wel elke minuut... hmm interesting, even experimenteren.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 22-11-2025 11:19 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:23
xoror schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:13:
@michaelvo Kan je ook zien aan de h/c setpoint welke flow setpoint de RR kiest na defrost? (Volgens mij zet hij die netjes namelijk, ook tijdens sww doet hij dat) Dan kan je zien of hij mogelijk te hoog kiest
Ja hij zet een setpoint van 27 of 28 graden die hij vervolgens netjes volgt. Maar dit is gewoon te hoog want dit resulteert in een vermogen van 10 kW terwijl mijn warmteverlies ongeveer 6 kW is.

Dus normaliter kiest de ruimteregeling een setpoint dat aardig overeen komt met het dan geldende warmteverlies, maar na een defrosts kiest is gemakkelijk 2 graden (4 kW) te hoog.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:19:
@michaelvo
Mooie data!
Bleef de binnentemp vorig jaar netjes op niveau met vaste Ta 25 gr, of daalde deze dan geleidelijk tijdens defrost mania?
In jouw voorbeeld geeft de ruimtetemperatuur een hogere Ta namelijk. Normaal gesproken geeft de ruimteregeling precies de Ta die nodig is.
Ik herken het relatief agressieve gedrag na een defrost wel hoor, bij de ruimteregeling, en ik denk dat je gelijk hebt.
Bij een temperatuur rond het vriespunt is 25 graden ongeveer de temperatuur waarbij de binnentemperatuur stabiel blijft. Het vermogen komt dan overeen met het warmteverlies. De ruimteregeling kiest gewoon een te hoge temperatuur na een defrost, en niet een beetje maar gewoon 4 kW teveel output. Gisteren had ik dus al binnen een paar uur een flinke overshoot op de binnentemperatuur.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
@xoror hier zie je het setpoint van de ruimteregeling gisteren, en dat hij het netjes volgt. Maar 27 graden is gewoon echt veel te veel bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2bXxr468UpPCXy1JdoCN3CIZb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udfyxLhNrVOldvMkcPf6THNK.png?f=fotoalbum_large

michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:37:
[...]

Bij een temperatuur rond het vriespunt is 25 graden ongeveer de temperatuur waarbij de binnentemperatuur stabiel blijft. Het vermogen komt dan overeen met het warmteverlies. De ruimteregeling kiest gewoon een te hoge temperatuur na een defrost, en niet een beetje maar gewoon 4 kW teveel output. Gisteren had ik dus al binnen een paar uur een flinke overshoot op de binnentemperatuur.
Zo dat is wel heel veel extra vermogen idd, met die overshoot tot gevolg. Dat zie ik hier absoluut niet, zie de screenshots. Houdt het netjes op temperatuur.
Hoe heb jij de instellingen van de ruimteregeling staan nu? En hoe stond het vorig jaar (datapunten in grafiek)?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:06
michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:37:
[...]

Is de ruimtetemp regeling ook niet auto adaptief, dus moet deze niet langere tijd draaien zodat de regeling datapunten gaat aanpassen?
Bij verschillende e generaties zie ik heel stabiele regelinge juist op ruimte-auto regelinstelling.

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:55:
[...]

Zo dat is wel heel veel extra vermogen idd, met die overshoot tot gevolg. Dat zie ik hier absoluut niet, zie de screenshots. Houdt het netjes op temperatuur.
Hoe heb jij de instellingen van de ruimteregeling staan nu? En hoe stond het vorig jaar (datapunten in grafiek)?
Ruimteregeling staat al sinds de installatie ingesteld op 20/35/Normal/60. Buiten defrost weer doet hij het dus ook perfect 🙂

• michaelvo
Technician- schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:06:
[...]

Is de ruimtetemp regeling ook niet auto adaptief, dus moet deze niet langere tijd draaien zodat de regeling datapunten gaat aanpassen?
Bij verschillende e generaties zie ik heel stabiele regelinge juist op ruimte-auto regelinstelling.
Ja dat klopt, vorige winter echt wel tijd blijven proberen op ruimteregeling maar hij kwam maar niet af van die agressieve hoge temperaturen na defrosts. Buiten defrosts periodes om regelt hij inderdaad heel mooi en stabiel.

@michaelvo ik zie hier hetzelfde alleen heb ik bij mij het idee dat het door de recirculatie komt. De eerste run gaat namelijk best aardig, maar na de eerste defrost wordt het steeds erger. De gerapporteerde buitentemperatuur daalt namelijk hard daarna waardoor de gevraagde aanvoertemp van de regeling blijft stijgen en ook niet snel meer zakt.

Sinds ik weet dat je de gevraagde aanvoertemperatuur kan uitlezen blijft hij normaal gewoon op 20 graden staan en blijft zo langzaam mogelijk doorpruttelen (tussen de 30-50 Hz), maar nu met defrosts is het soms 28 graden vraagtemperatuur. Veel te hoog voor wat ik nodig heb.

Heb jij ook een uitdraai van de buitentemperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 22-11-2025 12:43 ]

Pagina: 1 ... 200 201 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero