Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
True! Niet meer aan gedacht dus ik ben meteen gaan kijken. Is idd hetzelfde schema als de foto van mij. Het goede nieuws voor mij is dat ik me bedacht om ook een oudere handleiding van een hydrobox erbij te pakken en daar staat naast de tbo2 4-6 dat om de 3 wegventiel (2-wegventiel 1) uitgang gaat. Dat geeft mij nu genoeg zekerheid dat ik de 3 wegklep op de TBO.2 7-9 moet aansluiten.Technician- schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:46:
[...]
Het electrisch schema staat op de binnenkant van de deur. Daar kun je het op zien als je heel goed kijkt.
[ Voor 5% gewijzigd door racemichel op 22-11-2025 10:46 ]
Even een moment opgezocht met eerst een paar uur zonder defrost, daarna een paar defrosts.xoror schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:31:
@SebastiaanPs Ja ik wil zien hoe snel hij dat opbouwt naar gevraagde Ta, Ik heb zelf in mijn aa lopen spelen, en je kan de run langer laten lopen door rustig temp te verhogen ipv meteen naar gevraagde
Links is de gevraagde Ta door de ruimteregeling 31.3 gr, rechts aan het eind rond de 32.0 gr.
Buitentemp links 2.5 gr, rechts 1.5 gr.
De gevraagde Ta is dus eigenlijk niet eens zo heel veel hoger.
:strip_exif()/f/image/t415URbqRAWXP8mGOCF5j0mh.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een voorbeeld, na eerst een paar uur zonder defrosts:
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Is het een E generatie? Dan is het idd 7,8 en 9racemichel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:44:
[...]
True! Niet meer aan gedacht dus ik ben meteen gaan kijken. Is idd hetzelfde schema als de foto van mij. Het goede nieuws voor mij is dat ik me bedacht om ook een oudere handleiding van een hydrobox erbij te pakken en daar staat naast de tbo2 4-6 dat om de 3 wegventiel (2-wegventiel 1) uitgang gaat. Dat geeft mij nu genoeg zekerheid dat ik de 3 wegklep op de TBO.2 7-9 moet aansluiten.
[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 22-11-2025 11:21 ]
Hier mijn laatste defrosts tijdens mijn AA, ik laat de Ta rustiger oplopen, kan denk ik nog wel beter, maar dit is al niet onaardig.SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:00:
[...]
Even een moment opgezocht met eerst een paar uur zonder defrost, daarna een paar defrosts.
Links is de gevraagde Ta door de ruimteregeling 31.3 gr, rechts aan het eind rond de 32.0 gr.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/ZggvL5tD04ha2AerDwjVRw9z.png?f=fotoalbum_large)
Wat me nu opvalt is hoe vaak de RR de Ta bijstelt, lijkt wel elke minuut... hmm interesting, even experimenteren.
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 22-11-2025 11:19 ]
Ja hij zet een setpoint van 27 of 28 graden die hij vervolgens netjes volgt. Maar dit is gewoon te hoog want dit resulteert in een vermogen van 10 kW terwijl mijn warmteverlies ongeveer 6 kW is.xoror schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:13:
@michaelvo Kan je ook zien aan de h/c setpoint welke flow setpoint de RR kiest na defrost? (Volgens mij zet hij die netjes namelijk, ook tijdens sww doet hij dat) Dan kan je zien of hij mogelijk te hoog kiest
Dus normaliter kiest de ruimteregeling een setpoint dat aardig overeen komt met het dan geldende warmteverlies, maar na een defrosts kiest is gemakkelijk 2 graden (4 kW) te hoog.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Bij een temperatuur rond het vriespunt is 25 graden ongeveer de temperatuur waarbij de binnentemperatuur stabiel blijft. Het vermogen komt dan overeen met het warmteverlies. De ruimteregeling kiest gewoon een te hoge temperatuur na een defrost, en niet een beetje maar gewoon 4 kW teveel output. Gisteren had ik dus al binnen een paar uur een flinke overshoot op de binnentemperatuur.SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:19:
@michaelvo
Mooie data!
Bleef de binnentemp vorig jaar netjes op niveau met vaste Ta 25 gr, of daalde deze dan geleidelijk tijdens defrost mania?
In jouw voorbeeld geeft de ruimtetemperatuur een hogere Ta namelijk. Normaal gesproken geeft de ruimteregeling precies de Ta die nodig is.
Ik herken het relatief agressieve gedrag na een defrost wel hoor, bij de ruimteregeling, en ik denk dat je gelijk hebt.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Zo dat is wel heel veel extra vermogen idd, met die overshoot tot gevolg. Dat zie ik hier absoluut niet, zie de screenshots. Houdt het netjes op temperatuur.michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:37:
[...]
Bij een temperatuur rond het vriespunt is 25 graden ongeveer de temperatuur waarbij de binnentemperatuur stabiel blijft. Het vermogen komt dan overeen met het warmteverlies. De ruimteregeling kiest gewoon een te hoge temperatuur na een defrost, en niet een beetje maar gewoon 4 kW teveel output. Gisteren had ik dus al binnen een paar uur een flinke overshoot op de binnentemperatuur.
Hoe heb jij de instellingen van de ruimteregeling staan nu? En hoe stond het vorig jaar (datapunten in grafiek)?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Is de ruimtetemp regeling ook niet auto adaptief, dus moet deze niet langere tijd draaien zodat de regeling datapunten gaat aanpassen?michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:37:
[...]
Bij een temperatuur rond het vriespunt is 25 graden ongeveer de temperatuur waarbij de binnentemperatuur stabiel blijft. Het vermogen komt dan overeen met het warmteverlies. De ruimteregeling kiest gewoon een te hoge temperatuur na een defrost, en niet een beetje maar gewoon 4 kW teveel output. Gisteren had ik dus al binnen een paar uur een flinke overshoot op de binnentemperatuur.
Bij verschillende e generaties zie ik heel stabiele regelinge juist op ruimte-auto regelinstelling.
Ruimteregeling staat al sinds de installatie ingesteld op 20/35/Normal/60. Buiten defrost weer doet hij het dus ook perfect 🙂SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:55:
[...]
Zo dat is wel heel veel extra vermogen idd, met die overshoot tot gevolg. Dat zie ik hier absoluut niet, zie de screenshots. Houdt het netjes op temperatuur.
Hoe heb jij de instellingen van de ruimteregeling staan nu? En hoe stond het vorig jaar (datapunten in grafiek)?
Ja dat klopt, vorige winter echt wel tijd blijven proberen op ruimteregeling maar hij kwam maar niet af van die agressieve hoge temperaturen na defrosts. Buiten defrosts periodes om regelt hij inderdaad heel mooi en stabiel.Technician- schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:06:
[...]
Is de ruimtetemp regeling ook niet auto adaptief, dus moet deze niet langere tijd draaien zodat de regeling datapunten gaat aanpassen?
Bij verschillende e generaties zie ik heel stabiele regelinge juist op ruimte-auto regelinstelling.
Sinds ik weet dat je de gevraagde aanvoertemperatuur kan uitlezen blijft hij normaal gewoon op 20 graden staan en blijft zo langzaam mogelijk doorpruttelen (tussen de 30-50 Hz), maar nu met defrosts is het soms 28 graden vraagtemperatuur. Veel te hoog voor wat ik nodig heb.
Heb jij ook een uitdraai van de buitentemperatuur?
[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 22-11-2025 12:43 ]
Tijd dat ik weer eens naar Specsavers ga...michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:35:
@pascallj buitentemperatuur staat erbij geplot in mijn post van vanmorgen. Hartstikke stabiel, alleen paar graden oplopend tijdens defrostst (logisch).
![]() | ![]() |
Met een COP van 5 ben ik overigens heel erg blij, want toen ik nog met één pomp draaide zag ik de COP überhaupt nooit zo hoog. Ik verwarm alleen overdag naar 21 tot 21.5 graden met vaste tA 29. Rond de 5 graden buitentemp is 28 tA ook prima. Nu met ~3 graden buitentemp heb ik ook vrijwel geen defrosts, alleen eentje vanochtend omdat het kouder was.
Nu alles beter draait moet ik maar eens met WAR-curve gaan werken. Even over inlezen dit weekend
Vanochtend bij @Gugl geweest en de boel bekeken, en zoals verwacht heeft de installateur er een (onnodig) complex verhaal van gemaakt.Gugl schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:45:
Onder t mom help, bericht van de installateur:
Of we de Netatmo thermostaat nu via het externe relais aansluiten of op de warmtepomp maakt geen verschil. Je zult in beide gevallen alleen de transportpomp schakelen en niet de warmtepomp. Ook zal dit altijd een parallel systeem moeten zijn.
Wel moet inderdaad de dipswitch worden om gezet, dan kan hij meten bij de leidingen naar de installatie toe. Dit doet hij nu niet, maar hij meet de leidingen welke uit het binnendeel komen.
We kunnen het systeem aanpassen met de buffer in de retourleiding maar dan zal de Netatmo thermostaat komen te vervallen en zal de bediening welke nu in het front van de warmtepomp zit plaatsmaken voor de Netatmo thermostaat.
Een andere mogelijkheid is er gewoon weg niet, tevens zal dit ook nooit komen. De originele bediening / computer moet namelijk bepalen wat er gebeurt met het leidingwater en niet de Netatmo thermostaat. Ook zal altijd de temperatuur in het buffervat de zelfde temperatuur moeten zijn als op dat moment berekend door de stooklijn, dit is simpel weg hoe een warmtepomp werkt.
--------
We zijn er inmiddels achter dat de thermometers op 6 en 7 niet worden uitgelezen door de warmtepomp, dus daar moeten de dipswitches voor aangezet worden.
Ik heb gevraagd de Netatmo aan te sluiten op IN1 en krijg daarop bovenstaande reactie.
Aanpassen van het systeem willen ze enkel door de ftc7 als thermostaat in de woonkamer te hangen.
Hoe kan ik hier nu een antwoord op geven om te krijgen wat we willen? Dat is geen buffer die continu op temperatuur wordt gehouden en ook geen ruimteregeling.
Hieronder zie je een verwarming cyclus bij vraag van de thermostaat, gevolgd door een SWW en dan de hele nacht het kleine circuit van de buffer tot binnenunit op warmte houden, waarbij de kelder ook op warmt.
Volgens de installateur is dat de beste en meest efficiënte manier.
[Afbeelding]
De WP draait continu, er zit een buffervat parallel tussen en de secundaire pomp wordt geschakeld door de Netatmo thermostaat en niet door de Mitsu binnenunit. Dus als de thermostaat geen warmte vraagt, loopt de secundaire pomp niet, dus kan de WP zijn vermogen niet kwijt en loopt deze als een malle te pendelen.
Eerst maar eens het proxy kastje van @AUijtdehaag / @xoror er tussen gezet, die werkt nu in ieder geval.
De installateur komt binnenkort het buffervat in serie in de retour zetten, secundaire pomp weg.
Vervolgens de Netatmo op IN1 aansluiten (bij mij is dit TBI.1 - 13+14, maar @Gugl dit moet je even goed nalezen in de handleiding van jouw binnenunit.
Ik had laatst ook een binnenunit waarin 1 t/m 8 niet van links naar rechts ging maar van rechts naar links. Was verwarrend, wel ff goed kijken.
En als je de kap eraf haalt altijd de gehele unit spanningsloos maken.
Vervolgens draaien op vaste TA (flow) en gaan met die banaan
Nog bedankt voor de eieren!
Maar misschien ziet de installateur het licht nog!
Namelijk via de fct7 in de woonkamer als thermostaat en dan op ruimteregeling draaien of met een WAR draaien en dan de gekke constructie die ik nu heb.
En vooral eigenwijs en volhardend, als je er niet vast aan zit zou ik een andere installateur zoeken, want dat wordt drama straks met onderhoud...
Wat is er mis met de FTC7 in de woonkamer?Gugl schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:47:
@xoror Ze willen de buffer wel in retour zetten, maar dan de fct7 in de woonkamer als thermostaat ipv de Netatmo. Ik hoop dat Alklima ze nog overtuigd dat de Netatmo gewoon kan blijven hangen en aangesloten kan worden als thermostaat in de binnenunit, zo niet dan is @Grolsch zo vriendelijk geweest aan te bieden te helpen om de Netatmo alsnog aan te sluiten op de binnenunit.
Maar misschien ziet de installateur het licht nog!
Die netatmo kan toch gewoon blijven.
Je benoemt de ftc7 dan toch gewoon niet als thermostaat of kan dat alleen met Par50/60?
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Onzin. Als je op WAR of vaste TA wil werken is de Netatmo (of andere domme thermostaat met instelbare hysterese) de enige optie. Op vaste TA loopt de WP hier veel mooier en zuiniger dus naast de FTC staat hier een Netatmo.Gugl schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:28:
@nessio Ze willen dan de Netatmo afvoeren en alleen de ftc7 er laten hangen, omdat zij vinden dat een aan/uit thermostaat niet aan de binnenunit kan
Een aan/uit thermostaat kan natuurlijk prima aan de binnenunit. De documentatie voorziet daar ook en en vele voorbeelden van gebruikers hier ook.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Wat een onzin, de Mitsubishi PAR aan/uit thermostaat wordt toch ook gewoon door de fabrikant geadviseerd.Gugl schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:28:
@nessio Ze willen dan de Netatmo afvoeren en alleen de ftc7 er laten hangen, omdat zij vinden dat een aan/uit thermostaat niet aan de binnenunit kan
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
1. Ik heb het buffervat 200l nu parallel staan, maar staat afgesloten met kraantjes. Wordt dus helemaal niet gebruikt. Afgelopen nacht veel defrosting gehad waardoor de temp onder (+/-120 m²) wat daalde. Onder is volledig vloerverwarming. Boven heb ik mijn fancoils, en bij een defrost stoppen die uiteraard gewoon...
Zou ik er voordeel uit halen om die buffer in retour te laten plaatsen, en dan bv handmatig met een kraantje open te zetten bij defrost weer ? (wellicht ook automatische optie mogelijk...) - De buffer staat hier nu toch, misschien heeft die op deze manier nog een functie ? Systeem draait verder heel stabiel, afgifte genoeg...
2. Ik vond ook wat informatie terug rond het faken van de buitensensor, mijn Zubadan lijkt vooringsteld om max tot 36HZ terug te moduleren bij deze temperaturen. Volgens mij moet dit nog lager kunnen ? Welke risico's zijn er verbonden aan het faken van die sensor, en is er een guideline voor een max afwijking ? (eventueel met potmeter in te stellen...) ik zag dat @Grolsch en @Naalroc dit draaiende hebben ?
WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey
@SebastiaanPsSebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:00:
[...]
Even een moment opgezocht met eerst een paar uur zonder defrost, daarna een paar defrosts.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De buitentemperatuur is in het rechtergedeelte van je eerste grafiek 1 graad lager.
Dat kan een wereld van verschil maken voor defrost frequentie. Je lijkt een dauwpunt te passeren, dat punt is denk ik afhankelijk van hoeveel vermogen (lucht) je door de verdamper trekt.
En bij mij is dat vaak ook zo. Bijvoorbeeld gisteravond.
Gisteravond tot 2300 uur Ta als een lineaal met de ruimteregeling, maar tussen 2000 en 2300 uur twee graden stijgend. En binnen netjes 21 graden. De buitentemperatuur was tegen 2300 uur gezakt naar 0 graad en de eerste defrost verscheen, gevolgd door nog 10 stuks in de loop van de nacht. Met inderdaad telkens de formule 1 start van de compressor na de defrost dip. Ik heb vorige winter een plaatje gepost met daarin aangegeven het gedrag van compressor, flow en fan instellingen tijdens een defrost voor mijn WP.
Het vermoeden dat die onnodig felle start na zo’n defrost deel ik.
Maar met vaste Ta draaien in onze minder goed geïsoleerde woning is denk ik niet haalbaar zonder steeds in te grijpen in die Ta hoogte.
Overigens bij @michaelvo zie ik tijdens een defrost de Tr nauwelijks zakken, alleen de Ta duikt onder een “rechte” lijn, bij jouw (evenals bij mij wel). @michaelvo is dat een juiste waarneming van mij, en hoe komt dat (grote retour buffer?).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik zie dit dus ook, het vermogen schiet omhoog naar bijna of helemaal maximaal, 12 kW, om vervolgens na weer 5-10 minuten een 2-3 kW te zakken, terwijl de verdamper dan alweer wit begint te worden. Na 30-45 minuten dan de volgende defrost. Verdamper volledig “bevroren”.michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:22:
[...]
Ja dat klopt, vorige winter echt wel tijd blijven proberen op ruimteregeling maar hij kwam maar niet af van die agressieve hoge temperaturen na defrosts. Buiten defrosts periodes om regelt hij inderdaad heel mooi en stabiel.
[ Voor 5% gewijzigd door EVfan op 22-11-2025 16:59 ]
Klopt, ik heb die 'fake' sensoren, maar vandaag heeft hij constant op 40 Hz gedraaid, enkel een 5-tal malen gestopt wegens defrosts, en een keer omdat de ruimte op temperatuur was. Onder een bepaalde temp., ik meen 5 graden doet die sensor dus niets meer/ werkt als origineel.TSE schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:25:
Vraagje over de buffer in retour plaatsen en het faken van de buitensensor
1. Ik heb het buffervat 200l nu parallel staan, maar staat afgesloten met kraantjes. Wordt dus helemaal niet gebruikt. Afgelopen nacht veel defrosting gehad waardoor de temp onder (+/-120 m²) wat daalde. Onder is volledig vloerverwarming. Boven heb ik mijn fancoils, en bij een defrost stoppen die uiteraard gewoon...
Zou ik er voordeel uit halen om die buffer in retour te laten plaatsen, en dan bv handmatig met een kraantje open te zetten bij defrost weer ? (wellicht ook automatische optie mogelijk...) - De buffer staat hier nu toch, misschien heeft die op deze manier nog een functie ? Systeem draait verder heel stabiel, afgifte genoeg...
2. Ik vond ook wat informatie terug rond het faken van de buitensensor, mijn Zubadan lijkt vooringsteld om max tot 36HZ terug te moduleren bij deze temperaturen. Volgens mij moet dit nog lager kunnen ? Welke risico's zijn er verbonden aan het faken van die sensor, en is er een guideline voor een max afwijking ? (eventueel met potmeter in te stellen...) ik zag dat @Grolsch en @Naalroc dit draaiende hebben ?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat heet een stooklijn of curve. Ta wordt automatisch aangepast aan de hand van de buitentemperatuurEVfan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:44:
Maar met vaste Ta draaien in onze minder goed geïsoleerde woning is denk ik niet haalbaar zonder steeds in te grijpen in die Ta hoogte.
Misschien moet die installateur een paar cursussen gaan volgen bij Alkima/ME.
Is wel een eindje vanaf Twente. Mooi dagje uit voor hem en hij steekt er ook nog wat van op. Maar eerst moet hij eens de installatiehandleiding doorlezen. Er zal een wereld voor hem open gaan😇
Daar ben ik ook mee begonnen en daarna dit hele forum. Vervolgens zoeken op internet.
[ Voor 12% gewijzigd door nessio op 22-11-2025 17:14 ]
Dat is dan nog wel ietsjes anders want bij mij blijft ie gewoon de gehele tijd tussen de defrosts sturen op een veel te hoge Ta. Hij 'weet' dat het warmteverlies ongeveer 5/6 kW is, en door de defrosts komt daar misschien iets bij, maar hij gaat richting 10 kW wat gewoon teveel is...EVfan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:49:
[...]
Ik zie dit dus ook, het vermogen schiet omhoog naar bijna of helemaal maximaal, 12 kW, om vervolgens na weer 5-10 minuten een 2-3 kW te zakken, terwijl de verdamper dan alweer wit begint te worden. Na 30-45 minuten dan de volgende defrost. Verdamper volledig “bevroren”.
@michaelvo ben even benieuwd wat jouw kamer setpoint is als je met Ta=25 en Tr=21-21.5 draait met dit weer.
[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 22-11-2025 17:35 ]
@michaelvomichaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:10:
@EVfan hieronder de defrosts in wat meer detail, inderdaad daalt de retourtemperatuur maar amper (ongeveer 1 graad). Reden is 230m2 massa vloerverwarming.
[Afbeelding]
Aha, dus als ik een groot buffervat in de retour zet zou ik dit ook (deels) bewerkstellingen?
Nadeel is dat je dan een vat 30-35 graden houdt, weliswaar binnen de “geïsoleerde” schil (garage is maar 10-12 graden). Voordeel is rustiger defrost gedrag.
@michaelvomichaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:11:
[...]
Dat heet een stooklijn of curve. Ta wordt automatisch aangepast aan de hand van de buitentemperatuur
Was ik me zeker van bewust, maar na anderhalf jaar dit forum volgen is bij mij het beeld blijven hangen dat aansturen op de buitentemperatuur meestal geen succes is.
Dus nog nooit over nagedacht om dit te proberen.
Je bedoelt waar de thermostaat op staat? 19,0 graden ‘s nachts en 19,5 graden overdag. Het is nu 20,0 binnen.xoror schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:30:
@michaelvo ben even benieuwd wat jouw kamer setpoint is als je met Ta=25 en Tr=21-21.5 draait met dit weer.
Volgens mij zeg je dit correct ja. Hoe meer ‘massa’ hoe beter hij de defrost kan opvangen. Overigens kun je dit ook bewerk stellen door de booster heater mee te laten draaien. Misschien is dat uiteindelijk wel een goedkopere optie dan een grote buffer in je retour…EVfan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:38:
[...]
@michaelvo
Aha, dus als ik een groot buffervat in de retour zet zou ik dit ook (deels) bewerkstellingen?
Nadeel is dat je dan een vat 30-35 graden houdt, weliswaar binnen de “geïsoleerde” schil (garage is maar 10-12 graden). Voordeel is rustiger defrost gedrag.
Vergeleken met 230 m2 vvw zet een buffervat met water weinig zoden aan de dijk, als thermische buffer. 100 liter, 200 liter, 300 liter, allemaal veel minder effect dan die vvw. Ik heb het eens uitgerekend. 10 m2 vvw in zandcement is al een 2x zo grote buffer als 100 liter water!EVfan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:38:
[...]
@michaelvo
Ja denk ik ook, had die vorig jaar ook bijgeschakeld in jan-feb. Maar half november dus nog niet. Ga dat straks maar aanzetten.michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:43:
[...]
Volgens mij zeg je dit correct ja. Hoe meer ‘massa’ hoe beter hij de defrost kan opvangen. Overigens kun je dit ook bewerk stellen door de booster heater mee te laten draaien. Misschien is dat uiteindelijk wel een goedkopere optie dan een grote buffer in je retour…
Wat me vorig jaar opviel is dat die booster maar heel kort ingrijpt en weinig verbruikt in totaal gedurende zo’n defrost periode. Maar herstel na een defrost was wel wat sneller.
Dat jouw installateur niet helemaal lekker is, moge ondertussen duidelijk zijn.Gugl schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:28:
Ze willen dan de Netatmo afvoeren en alleen de ftc7 er laten hangen, omdat zij vinden dat een aan/uit thermostaat niet aan de binnenunit kan
Overigens is de FTC de PCB die in de binnenunit zit. Die kan er niet uit. Het enige wat je eruit kunt halen is het bedieningspaneel.
Ik zou gaan voor de manier die ik hier heb:
- Bedieningspaneel van binnenunit blijft in de binnenunit.
- Naar de woonkamer trek je twee setjes draden:
- 1x voor je thermostaat (kun je de bedrade variant nemen, is betrouwbaarder en geen voeding nodig).
- 1x voor een losse ruimtetemperatuursensor die je aan CN20 van de FTC hangt. Daarmee kun je altijd de ruimtemperatuur in de data van je WP zien, en de ruimtetemperatuurregeling gebruiken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank voor je advies, meer dan 80 liter zou het niet worden, dus doodlopende weg voor mij.SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:44:
[...]
Vergeleken met 230 m2 vvw zet een buffervat met water weinig zoden aan de dijk, als thermische buffer. 100 liter, 200 liter, 300 liter, allemaal veel minder effect dan die vvw. Ik heb het eens uitgerekend. 10 m2 vvw in zandcement is al een 2x zo grote buffer als 100 liter water!
De wireless werken ook met +1c overshoot hoor (heb er genoeg gezien). Maar ik heb ook gelezen dat wanneer het kouder wordt, de overshoot minder wordt. Of je daar blij van moet worden is een 2e. Daarnaast kan je alleen 0.5c resolutie hanteren.nessio schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:38:
@xoror wel vreemd dat de controller dan met hysterese 1 werkt en de par50/60 met een 0,5. Dat de ftc die 2 verschillend behandelt.
Een externe thermostaat is wat flexibeler.
Ik stook van 8-20. Dus vanaf 18 is het 22
In voor en najaar idem. Maar dan is oorzaak zon. Achtergevel pal zuid met veel glas. Speelt nu ook mee.
Heb je logging van current temp vs wanneer hij echt stopt? Dus demand weg. Ik heb altijd +1 gezien.nessio schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:49:
@xoror dat heb blijkbaar mazzel. Vrijwel de hele dag exact de doeltemperatuur 21,5. Alleen de laatste 2 uur 0,5 meer.
Ik stook van 8-20. Dus vanaf 18 is het 22
In voor en najaar idem. Maar dan is oorzaak zon. Achtergevel pal zuid met veel glas. Speelt nu ook mee.
Moet die 35 dan niet gewoon wat omlaag? Ik herken het aggresieve gedrag niet heel erg en heb mijn stooklijn juist krap ingesteld (25/35, terwijl iets van 25/37 logischer zou zijn).michaelvo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:20:
[...]
Ruimteregeling staat al sinds de installatie ingesteld op 20/35/Normal/60. Buiten defrost weer doet hij het dus ook perfect 🙂
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Dat zou inderdaad moeten, helaas is 35 het minimum...Miezie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:33:
[...]
Moet die 35 dan niet gewoon wat omlaag? Ik herken het aggresieve gedrag niet heel erg en heb mijn stooklijn juist krap ingesteld (25/35, terwijl iets van 25/37 logischer zou zijn).
Het is een beetje cheaten want ik draai op Ta 25, heb een nieuwbouwhuis uit 2024 en de thermostaat staat op 19,2. Ik heb geluk dat mijn vriendin het ook fijn vindt als het wat koeler is in huisSebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:50:
[...]
Vind ik best een nette COP met dit weer en dat aantal defrosts! Welke buitenunit heb je? Jij had die schoorsteen om je warmtepomp toch, daar had je toch iets aan aangepast?
Ik heb inderdaad de zijkanten van mijn omkasting eraf gehaald om te kijken of dan de lucht beter circuleert en die minder defrost. Ben daar nog niet heel erg overtuigd van overigens.
De SUZ-SWM60VA2 heeft naar verhouding een vrij kleine verdamper voor het vermogen, vergeleken met andere Mitsu’s. Ik zou het maar accepteren als het gewoon warm blijft binnen.Mooper schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:48:
[...]
Het is een beetje cheaten want ik draai op Ta 25, heb een nieuwbouwhuis uit 2024 en de thermostaat staat op 19,2. Ik heb geluk dat mijn vriendin het ook fijn vindt als het wat koeler is in huis. Ik heb de SUZ-SWM60.
Ik heb inderdaad de zijkanten van mijn omkasting eraf gehaald om te kijken of dan de lucht beter circuleert en die minder defrost. Ben daar nog niet heel erg overtuigd van overigens.
Als je na het starten van een SWW run (vanuit standby) geen daling van de gemeten Tbuiten ziet, dan heeft je klusje voldoende gewerkt om recirculatie te voorkomen.
Ik mag denk ik inderdaad niet klagen, dus ik heb er wat meer vrede mee. Thanks voor alle input.SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:12:
[...]
De SUZ-SWM60VA2 heeft naar verhouding een vrij kleine verdamper voor het vermogen, vergeleken met andere Mitsu’s. Ik zou het maar accepteren als het gewoon warm blijft binnen.
Als je na het starten van een SWW run (vanuit standby) geen daling van de gemeten Tbuiten ziet, dan heeft je klusje voldoende gewerkt om recirculatie te voorkomen.
:strip_exif()/f/image/Azym8PWhD8JBIOgB3e4lNFEV.jpg?f=fotoalbum_large)
Later zet ik dat esp gebeuren er in.
Maar op dit moment is mijn woning de referentiewoning voor de rechtzaak.
Ik verander dus niets aan het systeem.
Wel start wp weer op 21,5. Wp schommelt dus tussen 21,5 en 22. Hoger dan 22 komt ie niet.
Gister met 24/7 stoken, joeg de wp er 25kW er door heen
Vandaag op 8-20 stoken maar 8 terwijl het kouder is. Wel defrost maar niet zo heftig Ta daalde 3 tot 4gr.
[ Voor 24% gewijzigd door nessio op 22-11-2025 23:18 ]
Interesting. Interval tussen defrosts niet korter gezien dan 1,5 uur dus? Zie je dan de estimated COP dalen voor de volgende defrost?Dsbwouter schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:53:
Valt me net op dat ik 2 soorten defrost heb die beide op de compressor werken. De echte defrost gebeurd wanneer de liquid temp 8-10° lager is dan de outside temp. Interval varieert tussen de 1,5 en 3uur laatste dagen. De andere gebeurd stipt na 5 uur en 8 minuten, liquid temp is dan maar 3° lager dan de buitentemp en de compressor draait maar een minuutje om te ontdooien. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: je zou bijna denken dat de defrostregeling bij de PUZ serie is verbeterd, maar meen bij te herinneren dat @EVfan met zijn PUZ wel korte defrost intervallen ziet.
[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 23-11-2025 07:28 ]
Nog niet korter gezien, cop blijft ook constant rond de 4/4,5. Gisteren avond een defrost gehad om 8uur en vanmorgen pas om 6uur. Die 5uur uit mijn vorige post is dus niet de maximale interval. Het zal ook zeker schelen dat ik maar rond de 4kW draai nu terwijl dit dezelfde behuizing/compressor is als een 10kW.
Ik heb thermostaat nu op 21.0 gezet. Kijken hoever de wp nu doorloopt en wanneer stopt
Dan is er zeker wat veranderd in de defrostregeling, zoals jij ook al had gezien met die grotere delta tussen Tbuiten en de verdamper intrede (liquid pipe 1) die er bij jouw PUZ wordt toegelaten, vergelen met mijn SUZ.Dsbwouter schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:40:
@SebastiaanPs
Nog niet korter gezien, cop blijft ook constant rond de 4/4,5. Gisteren avond een defrost gehad om 8uur en vanmorgen pas om 6uur. Die 5uur uit mijn vorige post is dus niet de maximale interval. Het zal ook zeker schelen dat ik maar rond de 4kW draai nu terwijl dit dezelfde behuizing/compressor is als een 10kW.
Bij mij kan de warmtepomp eigenlijk niet bij Tbuiten 1-2 graden (zoals vannacht hier) draaien zonder dat er af en toe defrosts plaatsvinden. Dit lijkt qua fysica ook logisch omdat de verdamper dan onder het vriespunt is en er waterdamp aanvriest. Interessant dat jij helemaal geen defrosts hebt gezien de hele nacht. Hoe koud was het bij jou?
Waar ik dan dus wel benieuwd naar ben is wat de COP dan doet in de tijd vóór de defrost? Dus is er nadeel van het uitstellen van de defrost?
puhz hier
/f/image/sWRQEBoUXfIFNv4FeddCd7it.png?f=fotoalbum_large)
We een stuk of 10 defrost gehad afgelopen nacht, maar ja hij doet ook wel gemiddeld 7.5kW
Dat zal wel meespelen hoe hard je hem belast icm weer. Want ik gok dat het na 04:00 stukken vochtiger is/was.
Hele nacht rond de 0/1°. Cop blijft gewoon gelijk. Mijn liquid temp ligt ook maar 3/4° lager dan de buitentemp de hele nacht, zal dus ook weinig ijs opzitten.
Het blijft lastig om defrosts onderling te vergelijken omdat zelfs in het kleine Nederland de luchtvochtigheid (verschil tussen temperatuur en dauwpunt) best wel wat kan verschillen. De verdamper vriest aan als de temperatuur lager is dan het dauwpunt. Gemiddeld genomen zal de verdamper een graad of 5 kouder zijn dan de buitentemperatuur. Op dit moment:SebastiaanPs schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:14:
Bij mij kan de warmtepomp eigenlijk niet bij Tbuiten 1-2 graden (zoals vannacht hier) draaien zonder dat er af en toe defrosts plaatsvinden. Dit lijkt qua fysica ook logisch omdat de verdamper dan onder het vriespunt is en er waterdamp aanvriest. Interessant dat jij helemaal geen defrosts hebt gezien de hele nacht. Hoe koud was het bij jou?
Temperatuur/Dauwpunt
Leeuwarden 1/-1
Amsterdam: 1/-1
Utrecht: 1/-1
Enschede 1/-4
Eindhoven: 2/-4
Maastricht: 2/-5
Dus het scheelt nu nogal of je in het midden of westen woont, of in het oosten of zuiden qua defrosts...
Dat is zeker waar. Maar ik zie wel een overduidelijk verschil tussen mijn oude suz en nu de puz.
@SebastiaanPsSebastiaanPs schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:25:
[...]
Interesting. Interval tussen defrosts niet korter gezien dan 1,5 uur dus? Zie je dan de estimated COP dalen voor de volgende defrost?
Edit: je zou bijna denken dat de defrostregeling bij de PUZ serie is verbeterd, maar meen bij te herinneren dat @EVfan met zijn PUZ wel korte defrost intervallen ziet.
@Dsbwouter
Het korte antwoord is, ja ik heb afgelopen winter ook korte defrost intervallen gehad, minimum ca. 35 minuten.
Maar ik kan nog (lang) niet alle aspecten van wat het defrost gedrag beïnvloedt overzien hoor.
Bijvoorbeeld, in de nacht van vrijdag op zaterdag, temperatuur dalend van 2 tot minus 2 graden, relatieve luchtvochtigheid 90-95%, begonnen de defrosts rond middernacht en totaal tot 0900 uur 10 stuks, kortste interval 45 minuten, langste 1 uur en 45 minuten, bij schijnbaar dezelfde temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. COP 3.6.
Afgelopen nacht min of meer dezelfde temperatuur curve, maar relatieve luchtvochtigheid 60-65%. Geen enkele defrost tot vanochtend 0900 uur, toen de luchtvochtigheid was opgelopen tot 80%. En totaal dus 1 defrost, versus 10 de nacht ervoor.
Hoofdreden is de aanzienlijk lagere relatieve luchtvochtigheid.
COP 3.9, het verschil met de nacht ervoor valt me eerlijk gezegd mee.
Mijn ervaring, globaal en zonder dat ik dat met een hele range aan monitoring apparatuur kan verifiëren en na een volledige winter is:
- boven de 4 graden geen defrosts
- onder de 4 graden grote kans op defrosts, en heftiger naarmate de relatieve luchtvochtigheid verder boven de 80% is, frequentie sterk variërend van enkele tot wel 40 per etmaal.
- onder de minus 3 graden nauwelijks defrost, en dan vaak met lange tussenpozen, 1,5 tot 3 uur. De relatieve luchtvochtigheid is dan i.h.a. ook ruim beneden de 80%.
Ik heb gisteren booster voor verwarming bijgeschakeld, daar had ik afgelopen winter al prima ervaring mee, de WP herstelt zich veel sneller van een defrost, en kost maar een paar kWh per week.
Just my 2 cents.
Dat is zeker waar, maar ik heb hier op Tweakers nog geen warmtepomp voorbij zien komen die een hele nacht zonder defrosts kan doordraaien bij Tbuiten 1-2 gr. Maar kan aan mij liggen.michaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:30:
[...]
Het blijft lastig om defrosts onderling te vergelijken omdat zelfs in het kleine Nederland de luchtvochtigheid (verschil tussen temperatuur en dauwpunt) best wel wat kan verschillen. De verdamper vriest aan als de temperatuur lager is dan het dauwpunt. Gemiddeld genomen zal de verdamper een graad of 5 kouder zijn dan de buitentemperatuur. Op dit moment:
Temperatuur/Dauwpunt
Leeuwarden 1/-1
Amsterdam: 1/-1
Utrecht: 1/-1
Enschede 1/-4
Eindhoven: 2/-4
Maastricht: 2/-5
Dus het scheelt nu nogal of je in het midden of westen woont, of in het oosten of zuiden qua defrosts...
Als dat qua COP dus ook geen nadeel geeft dan is dat echt een belangrijk voordeel.
Luchtvochtigheid bleef in delen van NL lang laag (bijv in Arnhem, Groningen en Maastricht), dat zal zeker ook een rol hebben gespeeld, naast de grote verdamper.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 23-11-2025 11:12 ]
Jij dus ook afgelopen nacht maar 1 defrost. Hoe koud was het bij jou?
Je krijgt de indruk dat ze nu bij Mitsubishi een manier hebben gevonden waarbij de warmtepomp echt op ijsvorming reageert en dus geen defrost uitvoert als deze niet strikt noodzakelijk is.
Volgens mij voert mijn SUZ bij Tbuiten 1-2 gr altijd defrosts uit, ik denk omdat deze op de verdamper intrede (liquid pipe 1) reageert. Dan krijg je dus ook defrosts bij lage luchtvochtigheid, als de verdamper misschien niet is aangevroren. Ik kan mij herinneren dat ik andere SUZ eigenaren hier heb gehoord over ‘onnodige’ defrosts waarbij de verdamper inderdaad niet was aangevroren.
@SUZ eigenaren: hebben jullie ook altijd in enige mate defrosts, bij Tbuiten 1-2 gr? En defrosts gezien zonder ijs op de verdamper?
Ik had bij mijn suz heel veel defrost met een schone verdamper. Verschil zit hem vooral in de delta t tussen buitentemp en Liquid temp. Hele nacht was dit rond de 4k en volgens mij gaf jij aan dat dit bij jou al een defrost triggert. Bij de puz mag die dan nog 3/5° zakken voordat een defrost komt. Zowel de suz als puz meten de ijsvorming op dezelfde manier alleen mag bij de puz de delta t groter zijn. Geen idee wat hier de logica achter is.. minimale interval bij de puz is wel korter dus met echt beroerd weer zal die wss vaker defrosten dan de suz.
[ Voor 28% gewijzigd door Dsbwouter op 23-11-2025 11:16 ]
Ik zie hier (zuid limburg) met mijn SUZ vooral een heel groot effect van de luchtvochtigheid buiten. Waar ik een aantal dagen de klok kon zetten op een defrost (ieder uur), heb ik nu geen defrost gehad sinds 7:30 vanochtend...Dsbwouter schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:14:
@SebastiaanPs
Ik had bij mijn suz heel veel defrost met een schone verdamper. Verschil zit hem vooral in de delta t tussen buitentemp en Liquid temp. Hele nacht was dit rond de 4k en volgens mij gaf jij aan dat dit bij jou al een defrost triggert. Bij de puz mag die dan nog 3/5° zakken voordat een defrost komt. Zowel de suz als puz meten de ijsvorming op dezelfde manier alleen mag bij de puz de delta t groter zijn. Geen idee wat hier de logica achter is.. minimale interval bij de puz is wel korter dus met echt beroerd weer zal die wss vaker defrosten dan de suz.
WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
Jaa hoe vochtiger het is hoe eerder de verdamper dichtvriest en dus de liquid temp zakt. Had alleen bij mijn suz dat die ook gewoon met lage luchtvochtigheid elke 53 een defrost deed. Meestal als het net kouder werd dan duurde het langer maar eenmaal goed begonnen bleef het 53m.
Ja, ik ben ook van een suz40 naar een puz(wel 80) overgestapt en zie zeker verbetering, deze laatste dag is niet representatief met een luchtvochtigheid van 60%, ook in 't zuiden net als @sinterklaas1975 maar ik zie nu ook hele korte of afwezige defrosts. Maar het zal ook met het lage warmtevermogen (<4kW) te maken hebben.Dsbwouter schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:24:
@sinterklaas1975
Jaa hoe vochtiger het is hoe eerder de verdamper dichtvriest en dus de liquid temp zakt. Had alleen bij mijn suz dat die ook gewoon met lage luchtvochtigheid elke 53 een defrost deed. Meestal als het net kouder werd dan duurde het langer maar eenmaal goed begonnen bleef het 53m.
Een moment is per ongeluk de WP uitgegaan om 23:30, was vergeten het netatmo relais los te koppelen van de binnenunit nadat ik ruimteregeling weer eens ben gaan proberen. Bijkomen was met 8+kW en tot 50 graden aanvoer (heb alleen radiatoren) en een paar defrosts maar , heb ook de stroom van de WP afgehaald, dus ruimteregeling is begonnen met opnieuw aanpassen.
Hier de laatste week:
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Klopt inderdaad. Ik heb ook een suz en merk hetzelfde.sinterklaas1975 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:21:
[...]
Ik zie hier (zuid limburg) met mijn SUZ vooral een heel groot effect van de luchtvochtigheid buiten. Waar ik een aantal dagen de klok kon zetten op een defrost (ieder uur), heb ik nu geen defrost gehad sinds 7:30 vanochtend...
[Afbeelding]
Soms zit de regeling wel vast op elke ~50 min defrost, en komt ie daar niet meer uit tenzij de buitentemperatuur hoog genoeg is. Terwijl het door lagere luchtvochtigheid misschien al niet meer nodig is. Ik zet dan de WP even helemaal uit en daarna weer aan. Dan reset hij de regeling.
Vannacht was idd een lage luchtvochtigheid. Donderdag nacht was het hier 1° met 90-95% rv. Toen was de kortste interval 1,5u en de langste 2,5u.
@SebastiaanPsSebastiaanPs schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:05:
@EVfan
Jij dus ook afgelopen nacht maar 1 defrost. Hoe koud was het bij jou?
Je krijgt de indruk dat ze nu bij Mitsubishi een manier hebben gevonden waarbij de warmtepomp echt op ijsvorming reageert en dus geen defrost uitvoert als deze niet strikt noodzakelijk is.
Volgens mij voert mijn SUZ bij Tbuiten 1-2 gr altijd defrosts uit, ik denk omdat deze op de verdamper intrede (liquid pipe 1) reageert. Dan krijg je dus ook defrosts bij lage luchtvochtigheid, als de verdamper misschien niet is aangevroren. Ik kan mij herinneren dat ik andere SUZ eigenaren hier heb gehoord over ‘onnodige’ defrosts waarbij de verdamper inderdaad niet was aangevroren.
@SUZ eigenaren: hebben jullie ook altijd in enige mate defrosts, bij Tbuiten 1-2 gr? En defrosts gezien zonder ijs op de verdamper?
Ja ik had vannacht inderdaad maar een defrost, of eigenlijk vanochtend toen de sneeuw hier kwam binnendrijven, daarna niet meer tot 1100 uur. De temperatuur was op het laagste punt, rond 0500 uur minus 2, en rond middernacht 0. Relatieve luchtvochtigheid was tot 0500 uur 60-65%, daarna licht stijgend tot bijna 80% (en toen dus mijn enige defrost van afgelopen nacht). Momenteel is het 2 graden en maar 55% relatieve luchtvochtigheid. Het waait wel flink. Om 1000 uur de houtkachel aangestoken en de WP is sinds 1100 uur dus gestopt met verwarmen. Net een SWW run (1300 gestart) klaar, en ook die zonder een defrost (wat wel apart is gegeven de 2 graden buitentemperatuur, en de toch flinke vermogens die de pomp voor een SWW run moet leveren, maar ligt vast aan de lage relatieve luchtvochtigheid).
/f/image/yR2gWr3uOUqasvkMfLpCGQ6L.png?f=fotoalbum_large)
Het blijkt (als je de mitsu RR afkijkt) dat ze de flow setpoint mee laten lopen tijdens SWW. Zo lang je setpoint niet 1.5c lager is dan de actuele temp, stopt de compressor niet en krijg je een smooth overgang. Dus als ik dat dus hier nadoe, dan scheelt het weer een compressor stop. Ik heb dit alleen voor nu alleen tijdens de AA gedaan, maar zou ook voor vaste Ta kunnen.
Ze heeft het ook gauw koud.
Ik had test niet gemeld. Komt later nog wel een keer
Kan je me op weg helpen met de juiste weerstanden te vinden ? ik checkte de databooks zoals ik in een eerdere post kon vinden, maar kan hier niet direct iets over vinden ?Naalroc schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:07:
[...]
Klopt, ik heb die 'fake' sensoren, maar vandaag heeft hij constant op 40 Hz gedraaid, enkel een 5-tal malen gestopt wegens defrosts, en een keer omdat de ruimte op temperatuur was. Onder een bepaalde temp., ik meen 5 graden doet die sensor dus niets meer/ werkt als origineel.
/f/image/mAvSCtqgQGdTyHG8SCNG0Zj7.png?f=fotoalbum_large)
Twee dagen met 24u warmtevraag. Veel TA rond de 27, stabiel defrosten, geen gekkigheden eigenlijk… COP gisteren zat boven de 4 (ecodan meting).
Dit is wat de ruimteregeling met een FTC6 met de 18,04 firmware doet.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik heb mijn oude aantekeningen terug gevonden, en de ene weerstand is 8,1 k en de andere is 3,3k Ohm. deze worden geschakeld door middel van 2 relais met een SPDT contact, een wisselcontact dus van de beide relais. De genoemde weerstanden komen dan dus in de plaats van de buitensensor.TSE schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:13:
[...]Kan je me op weg helpen met de juiste weerstanden te vinden ? ik checkte de databooks zoals ik in een eerdere post kon vinden, maar kan hier niet direct iets over vinden ?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Waarom is dit jammer ?SebastiaanPs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:50:
[...]
Jammer dat @koevlaas2 al een SUZ heeft staan thuis
Ik heb nog wel een Panasonic monoblock J serie die via een buffervat in het systeem gaat meedraaien, cascade regeling met de Ecodan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ah top, jammer dat de images er niet meer zijn. Ik ga het eens bekijken. 👍Grolsch schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:57:
Zie tabel in onderstaande post
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Ik heb al eerder gepost hier. Nogmaals dank voor het meedenken: inmiddels zijn alle spullen binnen en ga ik morgen een perstang huren en dan de leidingen groter maken + vloerverwarmingsverdeler vervangen voor een zonder pomp. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden wat het effect is!
Andere vraag: het viel mij vanavond op dat de warmtepomp na SWW run de driewegklep wel al ‘dicht’ stuurt maar de binnenunit nog een aantal minuten door blijft draaien waardoor hij warm water de CV in pompt. Is dit iets wat in te stellen is? Dat bv de waterpomp ook meteen stopt of de driewegklep bv later dichtgaat?
Die PUZ zijn esthetisch wel mooie machines vind ik met grote verdampers en een wat slimmere defrostregeling. Maar ben uiterst tevreden met mijn SUZ-SWM80VA2 hoor.koevlaas2 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:14:
[...]
Waarom is dit jammer ?
Ik heb nog wel een Panasonic monoblock J serie die via een buffervat in het systeem gaat meedraaien, cascade regeling met de Ecodan.
Waarom die Panasonic erbij dan? Huis van de buren erbij gekocht?
jaloersmakende COP.... heb pas sinds Juni een warmtepomp en wil me niet helemaal gek maken met COP vergelijkingen, maar daar kom ik helemaal niet aan 2.74 gisteren alleen voor SWWMiezie schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:41:
[Afbeelding]
Twee dagen met 24u warmtevraag. Veel TA rond de 27, stabiel defrosten, geen gekkigheden eigenlijk… COP gisteren zat boven de 4 (ecodan meting).
Dit is wat de ruimteregeling met een FTC6 met de 18,04 firmware doet.
WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
Dit is standaard gedrag en volgens mij niet in te stellen. Waarom is het een probleem? De hoeveelheid warmte is volgens mij verwaarloosbaar.DarkPino schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:19:
[...]
Andere vraag: het viel mij vanavond op dat de warmtepomp na SWW run de driewegklep wel al ‘dicht’ stuurt maar de binnenunit nog een aantal minuten door blijft draaien waardoor hij warm water de CV in pompt. Is dit iets wat in te stellen is? Dat bv de waterpomp ook meteen stopt of de driewegklep bv later dichtgaat?
SWW was 2,7. Verwarmen 4,26.sinterklaas1975 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:31:
[...]
jaloersmakende COP.... heb pas sinds Juni een warmtepomp en wil me niet helemaal gek maken met COP vergelijkingen, maar daar kom ik helemaal niet aan 2.74 gisteren alleen voor SWW
sorry, ik bedoelde verwarming van 2.74 en SWW van 2.2, combineerd 2.67
Ik heb een SUZ-SWM80VA warmptepomp staan en vraag me af of dit gedrag onder pendelen valt of dat dit normaal gedrag is:
/f/image/qukWNma92VElwsltiT9coBQp.png?f=fotoalbum_large)
Soms loopt hij ook wel eens 3 of 4 uur aan 1 stuk maar vaak vertoond mijn Ecodan dit gedrag.
/f/image/eqJertgTpKMJ6YDyfnFYDW6O.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb 80% vloerverwarming en 20% radiatoren weke niet voor lage temperatuur zijn maar de traditionele. Daarnaast is er een 60 liter buffervat gemonteerd tijdens de installatie.
Nee, buitenunit staat langs het huis - binnenunit op zolder (2e verdieping)xoror schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:40:
@sinterklaas1975 dan moet je best je best doen om zo laag te scoren ? of heb je z'n gaar ding op je dak staan??
Ben je al achter waarom het zo beroerd is ? Want dat hoort niet?!sinterklaas1975 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:41:
[...]
Nee, buitenunit staat langs het huis - binnenunit op zolder (2e verdieping)
nee. Ik heb unit eigenlijk vanaf het begin op stooklijn laten draaien en daarbij liep hij redelijk rustig en stabiel (20-26Hz). Zelfs dan had ik geen top COP (rond de 4, meestal er net onder). Sinds het echt ineens kouder en vochtiger is geworden is het nog een stuk minder geworden. Ik gebruik ook behoorlijk veel stroom op de koude dagen. Gisteren 54 kWh met een gemiddelde buiten temp van 0.7.xoror schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:42:
[...]
Ben je al achter waarom het zo beroerd is ? Want dat hoort niet?!
Dit zijn staistieken die hierbij horen: https://melpump.com/publi...4d-61d4-a67b-63478c3e8752
Volgende vraag gaat zijn in welk kasteel ik woon...?
[ Voor 9% gewijzigd door sinterklaas1975 op 23-11-2025 21:49 ]
Voor de fun is de Pana erbij, via het buffervat kan ik dan ook gerichter schakelen tussen de verschillende te verwarmen delen en kiezen welke warmtepomp wat doet.SebastiaanPs schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:29:
[...]
Die PUZ zijn esthetisch wel mooie machines vind ik met grote verdampers en een wat slimmere defrostregeling. Maar ben uiterst tevreden met mijn SUZ-SWM80VA2 hoor.
Waarom die Panasonic erbij dan? Huis van de buren erbij gekocht?
Al met al wat hobbywerk.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
ja - maar draai geen HA (meer).Ik hou vooralsnog statistieken bij via Melpump. Zie hier: https://melpump.com/publi...4d-61d4-a67b-63478c3e8752
Ben sinds paar dagen op auto adaption overgestapt (vanalles geprobeerd laatste tijd).
[ Voor 11% gewijzigd door sinterklaas1975 op 23-11-2025 21:51 ]
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/RwgwHGwGC9fnZUrqbbr3cz1t.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dEwQVtXQ6VxqZKhE05rYOm6w.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/caRopFLJNsucjVX5X7OTT4TZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EB0rzMcwUYqJhg499G5GPQev.jpg?f=fotoalbum_large)