• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22

Miezie

Niet te moeilijk doen...

StephanS1984 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:15:
Ik heb het idee zodra mijn verwarming draait mijn SWW vat sneller zijn warmte verliest. Vat is een Nibe BA-ST 9050-2FE. Graag jullie mening of ik hier last heb van onnodig warmteverlies.

Vraagstuk:
- Tot het T-stuk (rode lijn retour SWW vat) is de leiding warm. De rest van de retourleidingen koud. Onttrekt hier onnodig warmte van het vat die meegaat de rest van de retourleiding in? Ik zag deze reactie van @Andrehj over de retourleidingen naar beneden te leiden i.p.v. recht zoals bij mij.

Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Planning:
- Aanvoer en retour leidingen isoleren.

Vraag installateur:
- Dit voorleggen en eventueel leidingwerk aanpassen?
- Overige vraag: Is een buffervat nodig in retour aangezien ik op de begane grond volledig vloerverwarming heb inclusief 2 radiatoren. Bovenverdieping alleen radiatoren.

Installatiesituatie:

[Afbeelding]
Ik heb hier in mijn vorige woning een terugslagklep voor laten plaatsen bij het SWW vat. Met name met koelen pendelde ik van SWW naar koelbedrijf hierdoor.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-12 11:40
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:06:
[...]

Oké de CV retour na je afgiftesysteem gaat dus volgens de rode pijl en je SWW retour volgens de gele pijl.
Warm water stijgt. De vraag is of de warmte uit je SWW vat in rust (zonder CV of SWW bedrijf) in de retour omhoog stijgt naar je buffervat, waardoor je meer warmte dan normaal verliest.
Kan je dat voelen met je hand?
Eerst even een paar uur niet verwarmen en geen SWW run.
Ik heb juist het idee dat die meer verlies heeft bij CV in bedrijf. De hoogste retourleiding uit het SWW vat blijft warm tot aan de verticale rode lijn bij het T-stuk. Vandaar of die daar warmte verliest? Daarna is alles koud(er) inclusief de onderste retourleiding uit het SWW vat tot aan het buffervat en binnenunit aan toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tunmJvBnI5IhJn5sc4hdIUuBa7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzDXaJpNVLZGfTw4WY9UiP7w.jpg?f=fotoalbum_large
10 graden verlies in 24 uur tijd is wel echt abnormaal hoog. Heb je dan dus helemaal geen warm water uit het SWW vat gebruikt? Hier is het 3.5 gr per 24 uur en dat is zonder thermosifons.
Correct, goed voorbeeld zonder het tappen van warm water in 12 uur tijd. Van 55 naar 45 graden. Sensor zit hoog in het vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0e4tZU_NFCLAw11yB1ygTPSLEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wxWOWX5Ov1zEGKxwPce4xVcM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door StephanS1984 op 04-12-2025 14:21 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

StephanS1984 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:11:
[...]

Ik heb juist het idee dat die meer verlies heeft bij CV in bedrijf. De hoogste retourleiding uit het SWW vat blijft warm tot aan de verticale rode lijn bij het T-stuk. Vandaar of die daar warmte verliest? Daarna is alles koud(er) inclusief de onderste retourleiding uit het SWW vat tot aan het buffervat en binnenunit aan toe.

[Afbeelding]

[...]

Correct, goed voorbeeld zonder het tappen van warm water in 12 uur tijd. Van 55 naar 45 graden. Sensor zit hoog in het vat.

[Afbeelding]
Als je dat kan bewijzen met grafieken uit je HA (meer verlies tijdens verwarmen dan tijdens idle) dan heb je een duidelijk bewijs dat er iets niet goed zit.
Bij mij sensor ook hoog in het vat en zonder gebruik dus stilstandsverlies van 3.5 gr/24 uur, en dat is zonder extra isolatie om het SWW vat en zonder thermosifons.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12 22:28

DJT

Vanaf de foto's lijkt het me vrij evident dat je warmte verliest door de RVS buis die aan de bovenkant uit je SWW vat komt. Met een beetje pech is het water aan het circuleren door je vat en binnenunit, dat heet thermosifon werking. De graduele daling van de watertemperatuur in je vat wijst op een continue proces. Eenvoudig op te lossen door een terugslagklep.
De hoogste retourleiding uit het SWW vat blijft warm tot aan de verticale rode lijn bij het T-stuk. Vandaar of die daar warmte verliest? Daarna is alles koud(er) inclusief de onderste retourleiding uit het SWW vat tot aan het buffervat en binnenunit aan toe.
Je zegt hier eigenlijk zelf ook al. Na het produceren van SWW draait de circulatie om en gaat het warme water terug door de aanvoerleiding, naar links de binnenunit in, water koelt af, daalt en voila; circulatie.

/edit: Ik dacht dat het kleine vat voor SWW was, ik vond het formaat al zo bescheiden. Overigens denk ik wel dat het probleem zoals ik dat omschreef, vergelijkbaar kan zijn voor het grote vat ernaast.

/edit2: Het SWW vat lijkt me een forse jongen, die hoef je dan echt niet op zo'n hoge temperatuur te brengen. Ik heb 500l en die staat in de zomer op 40 graden en in winter op 42 graden. 1x per twee weken legionella programma.

[ Voor 69% gewijzigd door DJT op 04-12-2025 15:05 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:27
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:44:
[...]

Als je dat kan bewijzen met grafieken uit je HA (meer verlies tijdens verwarmen dan tijdens idle) dan heb je een duidelijk bewijs dat er iets niet goed zit.
Bij mij sensor ook hoog in het vat en zonder gebruik dus stilstandsverlies van 3.5 gr/24 uur, en dat is zonder extra isolatie om het SWW vat en zonder thermosifons.
Hier 7c over 24 uur zonder gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8TTMrBamXTVcSqO-WqeWl9XrzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8CfDpfMLtrwcsg6iy2tMH0R0.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-12 11:40
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:44:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik ga even data verzamelen en voorleggen aan mijn installateur.
DJT schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:
Vanaf de foto's lijkt het me vrij evident dat je warmte verliest door de RVS buis die aan de bovenkant uit je SWW vat komt. Met een beetje pech is het water aan het circuleren door je vat en binnenunit, dat heet thermosifon werking. De graduele daling van de watertemperatuur in je vat wijst op een continue proces. Eenvoudig op te lossen door een terugslagklep.

[...]

Je zegt hier eigenlijk zelf ook al. Na het produceren van DHW draait de circulatie om en gaat het warme water terug door de aanvoerleiding, naar links de binnenunit in, water koelt af, daalt en voila; circulatie.

Waarom zijn je leidingen niet geïsoleerd?
Precies mijn gedachten. Leiding isolatie staat nog op de planning.
DJT schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:

/edit2: Het SWW vat lijkt me een forse jongen, die hoef je dan echt niet op zo'n hoge temperatuur te brengen. Ik heb 500l en die staat in de zomer op 40 graden en in winter op 42 graden. 1x per twee weken legionella programma.
Klopt, die is 500 liter. Waar zit je temperatuursensor? Bij mij zit die op het hoogste punt momenteel en ik heb 3 plekken waar die kan. De getallen zien er uiteraard anders (lagere setpoint) uit als ik hem vanuit het midden laat meten.

[ Voor 18% gewijzigd door StephanS1984 op 04-12-2025 15:47 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09
sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:39:
[...]

dank hiervoor, ik ga hiermee aan de slag (en de andere feedback eerder in het topic). Wel vraag hoe je verschil tussen Ta binnenunit en temperatuur die de VVW ingaat kan aflezen in melpump? Ik was anders van plan om temperatuur bij slang te gaan meten met infrarood meter en deze te vergelijken met Ta binnenunit
Het is inmiddels ruim een week later na al jullie goed tips en adviezen nav mijn vragen. Ik heb meteen eea aangepakt, maar het is erg druk geweest waardoor ik even geen tijd heb gehad om feedback te geven. Het heeft wel meteen ervoor gezorgd dat ik een paar dagen aan 'data / resultaten' kan laten zien.

Hieronder een simpel overzicht van TBuiten en COP (verwarming) waar je de laatste 30 dagen ziet. De blauwe punten zijn voor de wijzigingen en de rode punten erna:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjj9cACF4h6qkYvI_HZG3EKsdoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgD1U7IMoU5qLOwHpGJwhXYC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het volgende gedaan:
  • Bij de VVW verdeler de Robot Thermo Pro 35c ertussen uit gehaald
  • Bij de VVW verdeler mengstand van 6->7
  • Radiatoren op 1e en 2e verdieping dichter gedraaid (was ook wens voor lagere temperatuur in die ruimtes)
  • Van curve/stooklijn naar Auto Adaptation gegaan
Ik ga waarschijnlijk verdeler laat vervangen naar een gesloten verdeler - maar weet nog niet precies wanneer. Ik zie dat systeem nu rustiger loopt met lange, stabiele runs van verschillende dagen met lage Hz (<35). De temperaturen zijn wel een paar graden omhoog gegaan sinds mijn wijzigingen dus ik ben uit de 'defrost zone' waardoor systeem ook efficienter loopt. Als ik naar de bovenstaande grafiek kijk heb ik in ieder geval al winst behaald en is temp in huis ook gewoon aangenaam. Ik zal nooit een 'COP monster systeem' hebben - daarvoor is het warmteverlies en combi van VVW en LTV radiatoren niet helemaal ideaal.. maar ben al tevreden met enkele simpele aanpassingen _/-\o_

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:52:
[...]

Hier 7c over 24 uur zonder gebruik.
[Afbeelding]
Dat lijkt een beetje teveel zonder verbruik, hier ook maar 3 a 3.5c verlies over 24h.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Bschnitz
xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:00:
[...]

Dat lijkt een beetje teveel zonder verbruik, hier ook maar 3 a 3.5c verlies over 24h.
Heeft het nog impact of ik hem op groot/eco/normaal enzo heb staan? Ik heb ooit begrepen dat er verschillende sensoren zijn op bepaalde gebieden en dat dit invloed kan hebben?

Of omdat ik hem maar tot 49/50c doe?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Bschnitz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:08:
[...]

Heeft het nog impact of ik hem op groot/eco/normaal enzo heb staan? Ik heb ooit begrepen dat er verschillende sensoren zijn op bepaalde gebieden en dat dit invloed kan hebben?

Of omdat ik hem maar tot 49/50c doe?
Voor het stilstandsverlies zouden de instellingen voor het opwarmen niet uit moeten maken…
Wel idd het setpoint (delta tussen inhoud vat en omgevingstemperatuur), maar dat staat bij jou niet extreem hoog. Ik verwarm ook tot 48 gr en heb een stilstandsverlies van 3.5 gr /24u op de sensor (positie grofweg 1/3 van boven).

[ Voor 20% gewijzigd door SebastiaanPs op 04-12-2025 21:13 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Waar heb je de temp sensor beneden of boven? Voor beneden is dit `logischer`

• Bschnitz
xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:11:
@Bschnitz Waar heb je de temp sensor beneden of boven? Voor beneden is dit `logischer`
Ik zie nergens een fysieke sensor, heb je een voorbeeld hoe die wellicht eruit ziet?

Qua instellingen heb ik eco en groot.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:57
@Bschnitz

Het scheelt ook nogal of je een 500l of 200l hebt. Je hebt ook de cilinderunit, hiervan is de isolatie gewoon een stuk slechter dan een los vat met goede isolatie .

• Bschnitz
Dsbwouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:16:
@Bschnitz

Het scheelt ook nogal of je een 500l of 200l hebt. Je hebt ook de cilinderunit, hiervan is de isolatie gewoon een stuk slechter dan een los vat met goede isolatie .
200L maar, ik verwarm sww al vanaf het begin elke dag omdat ik zoveel warmte verlies. Dacht eigenlijk dat het normaal was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxdC-04F4JAKart5f917zbZyIwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPUoEGbYdHHRKmndv5HRpBnn.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er qua isolatie best goed uit, overal super veel zwart schuim omheen. Kan het ook best ver indrukken.

[ Voor 36% gewijzigd door Bschnitz op 04-12-2025 21:23 ]

• Dsbwouter
@Bschnitz

Ik zit ook op 7° per 24 uur met een 170l cilinderunit. Een daling van 7° bij 200l is net zo veel als 3.5° bij 400l kwa energie.

• Bschnitz
Dsbwouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:27:
@Bschnitz

Ik zit ook op 7° per 24 uur met een 170l cilinderunit. Een daling van 7° bij 200l is net zo veel als 3.5° bij 400l kwa energie.
Ah kijk. Dat zou verklaren.

• Dsbwouter
@Bschnitz

Steenwol heeft geen super goede rd waarde. Pir heeft veel hogere waardes en isoleert dus beter bij dezelfde dikte. Ook zitten er aardig wat openingen in de cilinderunits.
@Dsbwouter @Bschnitz
Een kleiner vat heeft naar verhouding natuurlijk een groter verliesoppervlak dan een groter vat. En de cilinderunits verliezen volgens mij inderdaad meer dan goed geïsoleerde losse SWW vaten, zoals @Dsbwouter al zegt.
Mijn vat is 300 liter trouwens.
Ik ben wel benieuwd naar het stilstandsverlies verlies van @Andrehj per 24 uur op de bovenste sensor, want hij heeft volgens mij een los vat met goede isolatie en, belangrijk, thermosifons.

• xoror
  • Niet online
hmm ja hier ook 300l, ging even teveel vanuit dat iedereen 300l hier had :)
@SebastiaanPs Ik heb denk ik hetzelfde vat, Dejong 300 met sensor boven, en dus 3.0c - 3.5c over 24h, goed om te vergelijken

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 04-12-2025 21:34 ]

SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:30:
@Dsbwouter @Bschnitz
Een kleiner vat heeft naar verhouding natuurlijk een groter verliesoppervlak dan een groter vat. En de cilinderunits verliezen volgens mij inderdaad meer dan goed geïsoleerde losse SWW vaten, zoals @Dsbwouter al zegt.
Ik ben wel benieuwd naar het stilstandsverlies verlies van @Andrehj per 24 uur op de bovenste sensor, want hij heeft volgens mij een los vat met goede isolatie en, belangrijk, thermosifons.
Gisteren om 14:30 stopte de SWW run op 47 graden. Vanmiddag om 14:30 stond ie op 43.5, maar vanochtend is er wel door zeker 1 persoon gedoucht, en tussendoor is er ook nog wel wat warm water getapt. 24 uur zonder SWW-verbruik is hier best zeldzaam.
Update: Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2025 09:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Andrehj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:44:
[...]

Gisteren om 14:30 stopte de SWW run op 47 graden. Vanmiddag om 14:30 stond ie op 43.5, maar vanochtend is er wel door zeker 1 persoon gedoucht, en tussendoor is er ook nog wel wat warm water getapt. 24 uur zonder SWW-verbruik is hier best zeldzaam.
Ja ik heb dat ook na vakanties of weekends weg bekeken eerder.

• xoror
  • Niet online
Overigens heb ik gewoon wel warm water gebruikt (vaatwasser etc) dus mijn geval is niet zonder af te tappen.

xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:49:
Overigens heb ik gewoon wel warm water gebruikt (vaatwasser etc) dus mijn geval is niet zonder af te tappen.
offtopic:
ik weet niet hoeveel water jouw vaatwasser verbruikt maar de mijne 9.5 liter per cyclus, dat is 3% van je 300 L vat :+

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:53:
[...]
offtopic:
ik weet niet hoeveel water jouw vaatwasser verbruikt maar de mijne 9.5 liter per cyclus, dat is 3% van je 300 L vat :+
offtopic:
Dan heb ik ook een boel gebruikt om te spoelen etc :)

SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:30:
@Dsbwouter @Bschnitz
Eigenlijk zijn SWW-vaten in dit Ecodan topic off-topic (want niet specifiek voor Mitsubishi Ecodan), maar omdat het hier om het vergelijk met een cylinder-unit gaat toch maar een reactie in dit topic.
In tegenstelling tot wat ik gisteren schreef is mijn verlies per 24h geen 3.5°C maar 2.5°C. Na navraag bleek er eergisteren toch meer SWW verbruikt te zijn dan gedacht. De afgelopen 24 uur echter niet (op een beetje voor keuken / wastafels na), en dat leverde dit plaatje op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYFNkqZtlA7lHcUi-6aVl-RqfMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnlzFmNtHDitYpwrF8RCbdYL.png?f=fotoalbum_large
Na precies 24 uur is de temperatuur gezakt van 47 graden naar 44.5 graden. Een goed geïsoleerd vat i.c.m. de goed aangelegde thermosifons helpt dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:18
Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:27:
[...]

Eigenlijk zijn SWW-vaten in dit Ecodan topic off-topic (want niet specifiek voor Mitsubishi Ecodan), maar omdat het hier om het vergelijk met een cylinder-unit gaat toch maar een reactie in dit topic.
In tegenstelling tot wat ik gisteren schreef is mijn verlies per 24h geen 3.5°C maar 2.5°C. Na navraag bleek er eergisteren toch meer SWW verbruikt te zijn dan gedacht. De afgelopen 24 uur echter niet (op een beetje voor keuken / wastafels na), en dat leverde dit plaatje op:
[Afbeelding]
Na precies 24 uur is de temperatuur gezakt van 47 graden naar 44.5 graden. Een goed geïsoleerd vat i.c.m. de goed aangelegde thermosifons helpt dus.
Volgens Alklima zijn de cilinderunits intern goed geïsoleerd met eoa vacuumisolatie, beter tov concurrentie. (Weet niet in hoeverre dit waar is)
Een externe boiler laat vaak gewoon nog dikkere isolatie toe en zal beter geïsoleerd zijn.

Welke heb jij? Een De Jong boiler?

Ik pas bij elk merk WP als indirecte boiler de OSO geodelta coil 300L 3.1m2 spiraal toe.
Deze heeft een stilstandsverlies van 49W tov 55W bij een de Jong WPS 300.

Zijn er ook nog betere op de markt?
Al is absoluut gezien het verschil in kwh op jaarbasis minimaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 06-12-2025 10:39 ]

Technician- schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:26:
Volgens Alklima zijn de cilinderunits intern goed geïsoleerd met eoa vacuumisolatie, beter tov concurrentie. (Weet niet in hoeverre dit waar is)
Toen ik in 2019 aan het kijken was had de ERST20D (de 30 bestond toen nog niet) een energieverlies van 80W. Dat vond ik toen nogal tegenvallen. Weet niet hoe het nu is.
Een externe boiler laat vaak gewoon nog dikkere isolatie toe en zal beter geïsoleerd zijn.
Welke heb jij? Een De Jong boiler?
DJG moet ik niet, die prutsers hebben het 1.5" gat voor het dompelelement op een onbruikbaar hoge plek zitten. Heb ze er toen nog op aangesproken, maar had niet het idee dat ze het begrepen.
Verder wel een mooi vat.
Ik pas bij elk merk WP als indirecte boiler de OSO geodelta coil 300L 3.1m2 spiraal toe.
Deze heeft een stilstandsverlies van 49W tov 55W bij een de Jong WPS 300.
Zijn er ook nog betere op de markt?
Al is absoluut gezien het verschil in kwh op jaarbasis minimaal.
Ik heb een Evenes EV-WP-TWS-1W (49W, 3.8 m²). De heeft als enige nadeel dat ie niet van RVS is. Verder voldoet ie aan mijn eisen.
Jouw OSO lijkt ook niet zo gek, maar heeft de wateraansluitingen onhandig bovenaan zitten, waardoor je lastig een thermosifon kunt maken. En ik vraag me af of je daar wel een eigen 1.5" dompelelement in kunt monteren.

• Dsbwouter
@Andrehj

Dan valt het bij de kleine cilinderunits iig wel mee. Ik kom uit op 58w stilstand verlies per uur.
Dsbwouter schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:50:
@Andrehj
Dan valt het bij de kleine cilinderunits iig wel mee. Ik kom uit op 58w stilstand verlies per uur.
Watt per uur kan niet. Vermogen druk je uit in Watt (met een hoofdletter W).
Maar het gaat niet om wat je haalt, maar wat de specificatie is. Mijn werkelijke stilstandsverlies is ook lager dan de aangegeven 49 Watt, omdat het temperatuurverschil tussen water en omgeving veel kleiner is dan de 45 K uit de norm (EN 12897).

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-12 19:33
Ik heb een inventum 200l vat, Warmteverlies in 24u was 48-41 is 7gr, maar er is 1x kort gedoucht en de hotfill keukenboiler is ook 1 of 2x bijgevuld.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:56:
[...]

Toen ik in 2019 aan het kijken was had de ERST20D (de 30 bestond toen nog niet) een energieverlies van 80W. Dat vond ik toen nogal tegenvallen. Weet niet hoe het nu is.

[...]

DJG moet ik niet, die prutsers hebben het 1.5" gat voor het dompelelement op een onbruikbaar hoge plek zitten. Heb ze er toen nog op aangesproken, maar had niet het idee dat ze het begrepen.
Verder wel een mooi vat.

[...]

Ik heb een Evenes EV-WP-TWS-1W (49W, 3.8 m²). De heeft als enige nadeel dat ie niet van RVS is. Verder voldoet ie aan mijn eisen.
Jouw OSO lijkt ook niet zo gek, maar heeft de wateraansluitingen onhandig bovenaan zitten, waardoor je lastig een thermosifon kunt maken. En ik vraag me af of je daar wel een eigen 1.5" dompelelement in kunt monteren.
Ik snap niet wat je bedoelt met onhandig bovenaan?
Ik ga met een bocht omzij en dan omlaag met warmwater.
De Oso heeft al een element standaard ingebouwd 3kW vrijwel onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8NtO1E6U8eS6Wf-9u63naGtYu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T8MaGfnbgeisH3Q8OlsQfgV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 06-12-2025 15:19 ]

Technician- schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:18:
Ik snap niet wat je bedoelt met onhandig bovenaan?
Dan moet je dus eerst een stuk horizontaal (waar al circulatie in plaats vindt) voordat je naar beneden kunt. Is prima opgelost zo, maar een uitgang aan de zijkant geeft wat minder verlies.
Ik ga met een bocht omzij en dan omlaag met warmwater.
De Oso heeft al een element standaard ingebouwd 3kW vrijwel onderin.
Helaas heeft dat element volgens de manual een 1 1/4" aansluiting, dat maakt de keus voor alternatieve elementen wel kleinert. Ik heb hier namelijk (in een 1.5" draadgat) een 4.5 kW driefasen element (mét nul) erin gedraaid, en die kan ik vanaf 2027 in trappen van 1.5 kW aansturen om overtollige zonnestroom te verbruiken. Bij een enkel 3 kW element gaat dat pas als je 3 kW PV-stroom over hebt, wat niet vaak het geval is.
Verder is dat OSO vat erg interessant. Redelijk geïsoleerd (69 W), grote spiraal, RVS, en ook nog het element onderin.

Maar ik blijf dus op zoek naar het perfecte SWW-vat:
- ca 300 liter
- Label A (< 50 W verlies volgens EN 12897).
- RVS
- 1.5" aansluiting voor een verwarmingselement onderin.
Dat ziet er in ieder geval erg netjes uit!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:02:
[...]

Dan moet je dus eerst een stuk horizontaal (waar al circulatie in plaats vindt) voordat je naar beneden kunt. Is prima opgelost zo, maar een uitgang aan de zijkant geeft wat minder verlies.

[...]

Helaas heeft dat element volgens de manual een 1 1/4" aansluiting, dat maakt de keus voor alternatieve elementen wel kleinert. Ik heb hier namelijk (in een 1.5" draadgat) een 4.5 kW driefasen element (mét nul) erin gedraaid, en die kan ik vanaf 2027 in trappen van 1.5 kW aansturen om overtollige zonnestroom te verbruiken. Bij een enkel 3 kW element gaat dat pas als je 3 kW PV-stroom over hebt, wat niet vaak het geval is.
Verder is dat OSO vat erg interessant. Redelijk geïsoleerd (69 W), grote spiraal, RVS, en ook nog het element onderin.

Maar ik blijf dus op zoek naar het perfecte SWW-vat:
- ca 300 liter
- Label A (< 50 W verlies volgens EN 12897).
- RVS
- 1.5" aansluiting voor een verwarmingselement onderin.

[...]

Dat ziet er in ieder geval erg netjes uit!
OSO hotwater geeft 25jaar garantie op het vat, bij lekkages. Dat is de nr1 reden dat ik altijd deze toepas. Alklima past ze ook toe in de cilinderunits en als losse boilers onder eigen naam.

Volgens de specs op Osohotwater.co.uk is het warmteverlies 49W
https://osohotwater.co.uk/product/delta-geocoil/
YouTube: OSO Hotwater: Delta Series

Edit: oh andere specs geven 68W voor de 300L 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 06-12-2025 17:54 ]

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:50
Duklitech even bekijken. Boilers gemaakt door Reveko maar dan specs van Duklitech. A+ label als je de premium variant neemt en bovendien een dubbel gewonden spiraal onderin, om de CV temperatuur zo lang mogelijk lekker laag te kunnen houden.

• Technician-
Runner15 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:14:
Duklitech even bekijken. Boilers gemaakt door Reveko maar dan specs van Duklitech. A+ label als je de premium variant neemt en bovendien een dubbel gewonden spiraal onderin, om de CV temperatuur zo lang mogelijk lekker laag te kunnen houden.
Goede isolatiewaarden! Wel een wat korte wisselaar met 2,27m2 voor de 300L

Deze zijn op papier ook interessant,
https://cdn.webshopapp.co...anual-dhw-series-inst.pdf
Wel vermoedelijk Chinese makelij maar 4,2m2 spiraal, rvs en 1.1/2” element, met 56W verlies.
En niet duur

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 06-12-2025 18:57 ]

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12 20:32
Afgelopen tijd een beetje lopen klooien met mijn Tado thermostaat maar ik krijg het niet goed. De warmtepomp blijft pendelen doordat hij binnen een half uur aan en weer uit gestuurd wordt. Nu maar een Tado X aangeschaft met Black Friday deal om te kijken of ik hem dan (losgekoppeld van het Tado stuk) beter geregeld krijg.

iRacing Profiel

DarkPino schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:35:
Afgelopen tijd een beetje lopen klooien met mijn Tado thermostaat maar ik krijg het niet goed. De warmtepomp blijft pendelen doordat hij binnen een half uur aan en weer uit gestuurd wordt. Nu maar een Tado X aangeschaft met Black Friday deal om te kijken of ik hem dan (losgekoppeld van het Tado stuk) beter geregeld krijg.
Waarom niet de controller in je woonruimte, of een aan/uit thermostaat (dat zijn de twee meest gangbare opties) of het thermostaat project van @xoror , waarmee je elke temp sensor in huis via HA als bron kan gebruiken?

Kan je Tado X nog retour? ;)

DarkPino schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:35:
Je moet een thermostaat kopen met instelbare hysterese, en die dan instellen op een hysterese die past bij je woning. Waarschijnlijk probeert je Tado een of andere variant van PWM te doen, en dat is geen goede combinatie met een WP.

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12 15:30
Mijn 300L SWW vat die binnenstaat verliest ook wel 2,4 graden per dag, maar helaas niet meer ruimte om te isoleren. Afgelopen september in de onverwarmde schuur een CV buffervat van 1000L laten bijplaatsen, die komend jaar op zonnecollectoren wordt aangesloten. Deze heb ik op 1,20x1,20x2m ingepakt met PIR en daartussen HR++ isolatieparels gedaan, die verliest bijna geen warmte meer door stilstand verlies ;)
Dus als jullie de ruimte hebben.

Mijn 31 dagen analyse van Chat GPT op basis van de data:

Setup
Huis 250m2 vrijstaand 1970 nageisoleerd in 2018
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C
Afgifte: vloerverwarming (lage temp) + Radiatoren beneden
Logging: HomeWizard, interval 6 uur

Periode & omstandigheden
Periode: 5-11-2025 t/m 6-12-2025 (32 dagen)
Gem. buitentemp: 7,5 °C
Gem. ruimtetemp (BG): 20,6 °C

Energie & COP (alleen verwarming)
Elektrisch verbruik verwarming: ≈ 515 kWh
Geleverde warmte: ≈ 2049 kWh
Gemiddeld per dag: 16,1 kWh → 64,0 kWh warmte
Gemiddelde COP over de periode: ≈ 4,0
Beste dag (14-11-2025, ~12,9 °C buiten): COP ≈ 4,63 (11,4 kWh in / 52,5 kWh uit)
Slechtste dag (23-11-2025, ~3,3 °C buiten): COP ≈ 3,21 (30,3 kWh in / 97,2 kWh uit)

Aanvoer / retour / ΔT
Gem. aanvoer: 28,1 °C
Gem. retour: 25,5 °C
Gem. ΔT: 2,6 K (meestal 2,5–3,2 K, max ~4,8 K)

Stooklijngedrag
Fit van aanvoer vs. buiten: T_aanvoer ≈ 29,8 – 0,21 × T_buiten
→ ca. 27,7 °C bij 10 °C buiten, 29,8 °C bij 0 °C buiten.

Compressorfrequentie
Gemiddeld rond 28 Hz, band 25–35 Hz, max ~58 Hz.
Geen zichtbare pendelproblemen op 6-uursniveau; WP moduleert gewoon op last.

Warmteverlies woning ( 250m2 )
Fit Q vs. (Tin–Tout) geeft ≈ 200 W/K.
Bij 0 °C buiten → ~4,2 kW verlies; bij −10 °C → ~6,2 kW.
Past mooi bij een 7,5 kW WP.

Comfort / nachtgedrag
Ruimtetemperatuur schommelt maar ~0,3–0,4 K per dag.
Nachtverlaging heeft dus weinig zin; huis koelt nauwelijks af.

Boiler / buffervat
Tanktemperatuur rond 44–46 °C.
Koeling bij stilstand ≈ 0,1 °C/uur → verlies valt mee.

22-11 optimalisatie in stooklijn gedaan, eigen ''weercurve'' gemaakt aangepast aan het warmteverlies van de woning.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• DarkPino
Dank voor de reacties want dat was precies waar ik naar op zoek was: de Tado kan nog terug inderdaad!

Ik wil hem liever niet via HA gaan aansturen. Opzich kan ik zoiets zelf ook maken maar als mijn NUC dan ooit onderuit gaat heb ik geen verwarming en dat lijkt me wel vervelend. Zit er nog wel overna te denken overigens.

Wat zijn goede thermostaten met een instelbare hysterese? Ik vind het namelijk heel karig gedocumenteerd

Alvast dank!

iRacing Profiel

DarkPino schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:12:
Dank voor de reacties want dat was precies waar ik naar op zoek was: de Tado kan nog terug inderdaad!

Ik wil hem liever niet via HA gaan aansturen. Opzich kan ik zoiets zelf ook maken maar als mijn NUC dan ooit onderuit gaat heb ik geen verwarming en dat lijkt me wel vervelend. Zit er nog wel overna te denken overigens.

Wat zijn goede thermostaten met een instelbare hysterese? Ik vind het namelijk heel karig gedocumenteerd

Alvast dank!
Een veel gebruikte en relatief goedkope is de Netatmo, die heeft een instelbare hysterese. Neem wel de aan/uit variant, te herkennen aan de oranje kleur. De modulerende variant (groene kleur) wil je niet.
De Netatmo sluit je dan aan op IN1 in de binnenunit, kun je terugvinden in dit topic. Je kunt er dan vaste Ta of WAR mee draaien, maar niet de ruimteregeling.

Edit: als je liever ruimteregeling draait dan zijn de opties:
- main controller ophangen in je leefruimte als thermostaat
- PAR thermostaat van Mitsubishi kopen
- thermostaatproject van @xoror (link hierboven)
- misschien weten anderen nog andere opties?

[ Voor 17% gewijzigd door SebastiaanPs op 07-12-2025 07:28 ]

• DarkPino
Dankje! Ik gebruik sowieso WAR dus dat komt goed.
Ik kan die Netatmo gebruiken maar kan ook besluiten toch voor de HA optie te gaan, de Tado die ik besteld heb hiervoor gebruiken en alleen lokaal gebruiken en dan dus zelf de binnenunit aansturen.

De Tado X was in de aanbieding in ieder geval goedkoper dan de Netatmo nu

iRacing Profiel

• Technician-
lerssi schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:32:
Mijn 300L SWW vat die binnenstaat verliest ook wel 2,4 graden per dag, maar helaas niet meer ruimte om te isoleren. Afgelopen september in de onverwarmde schuur een CV buffervat van 1000L laten bijplaatsen, die komend jaar op zonnecollectoren wordt aangesloten. Deze heb ik op 1,20x1,20x2m ingepakt met PIR en daartussen HR++ isolatieparels gedaan, die verliest bijna geen warmte meer door stilstand verlies ;)
Dus als jullie de ruimte hebben.

Mijn 31 dagen analyse van Chat GPT op basis van de data:

Setup
Huis 250m2 vrijstaand 1970 nageisoleerd in 2018
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C
Afgifte: vloerverwarming (lage temp) + Radiatoren beneden
Logging: HomeWizard, interval 6 uur

Periode & omstandigheden
Periode: 5-11-2025 t/m 6-12-2025 (32 dagen)
Gem. buitentemp: 7,5 °C
Gem. ruimtetemp (BG): 20,6 °C

Energie & COP (alleen verwarming)
Elektrisch verbruik verwarming: ≈ 515 kWh
Geleverde warmte: ≈ 2049 kWh
Gemiddeld per dag: 16,1 kWh → 64,0 kWh warmte
Gemiddelde COP over de periode: ≈ 4,0
Beste dag (14-11-2025, ~12,9 °C buiten): COP ≈ 4,63 (11,4 kWh in / 52,5 kWh uit)
Slechtste dag (23-11-2025, ~3,3 °C buiten): COP ≈ 3,21 (30,3 kWh in / 97,2 kWh uit)

Aanvoer / retour / ΔT
Gem. aanvoer: 28,1 °C
Gem. retour: 25,5 °C
Gem. ΔT: 2,6 K (meestal 2,5–3,2 K, max ~4,8 K)

Stooklijngedrag
Fit van aanvoer vs. buiten: T_aanvoer ≈ 29,8 – 0,21 × T_buiten
→ ca. 27,7 °C bij 10 °C buiten, 29,8 °C bij 0 °C buiten.

Compressorfrequentie
Gemiddeld rond 28 Hz, band 25–35 Hz, max ~58 Hz.
Geen zichtbare pendelproblemen op 6-uursniveau; WP moduleert gewoon op last.

Warmteverlies woning ( 250m2 )
Fit Q vs. (Tin–Tout) geeft ≈ 200 W/K.
Bij 0 °C buiten → ~4,2 kW verlies; bij −10 °C → ~6,2 kW.
Past mooi bij een 7,5 kW WP.

Comfort / nachtgedrag
Ruimtetemperatuur schommelt maar ~0,3–0,4 K per dag.
Nachtverlaging heeft dus weinig zin; huis koelt nauwelijks af.

Boiler / buffervat
Tanktemperatuur rond 44–46 °C.
Koeling bij stilstand ≈ 0,1 °C/uur → verlies valt mee.

22-11 optimalisatie in stooklijn gedaan, eigen ''weercurve'' gemaakt aangepast aan het warmteverlies van de woning.
Wat wil je bereiken met zonnecollectoren op een cv buffervat? Wat denk je dat die beter doen dan PV panelen?
Of wil je er juist ook elektrisch energie in verbranden?
In de hoogzomer kan het vat 100c worden, wat ga je met die warmte doen?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Technician- schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:44:
[...]

Wat wil je bereiken met zonnecollectoren op een cv buffervat? Wat denk je dat die beter doen dan PV panelen?
Hele dag heet douchen, omdat we zoveel mogelijk zonnestroom moeten gebruiken. Denk ik…
Net als dat er zwembaden bij komen, vanwege overschot zonnestroom.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 07-12-2025 08:58 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Technician-
Miezie schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:57:
[...]

Hele dag heet douchen, omdat we zoveel mogelijk zonnestroom moeten gebruiken. Denk ik…
Net als dat er zwembaden bij komen, vanwege overschot zonnestroom.
Je kunt openbare douches beginnen voor de hele buurt. :Y

• nessio
Ik heb een par50
Staat ingesteld op 21,5
Huiskamer temperatuur schommelt tussen 21,5 en 22.0 al wekenlang
Ik herken de hysterese van +1/-1 vooralsnog niet. Wp pendelt niet, maar maakt 1 lange run van 8-20u. Hooguit onderbroken door sww run.

• DarkPino
Ik krijg de PAR50 niet meer aan het werk. Het is heel gek maar hij stuurt de ketel niet aan ondanks dat de dipswitch (1-8 geloof ik?) wel aan staat

iRacing Profiel

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:31
Sinds juni 2024 draait de Mitsubishi WP (zie signature) tot volle tevredenheid.
In onze woning alleen radiatoren, vrijwel allemaal open, maar in de niet gebruikte ruimtes geregeld op 18 graden, de woonkamer wordt op 21 graden verwarmd. Daarvoor is in deze periode, oktober/november en maart/april de Ta 31-33 graden, vrijwel constant, behalve tijdens defrost. De WP maakt runs van dagen aan een stuk, onderbroken enkel door een SWW run.
De leidingen naar de radiatoren lopen vanaf de WP binnenunit onder de vloer, ook door een ruimte die door een speciale airco gekoeld wordt op 12-13 graden t.b.v. wijnopslag.
Het viel me op dat in de gematigde herfst en voorjaarsmaanden en momenteel ook in de warmte decemberdagen de airco om die wijnopslagruimte te koelen meer energie verbruikt dan voor de installatie van de WP in 2024.
De warmteverlies van de leidingen is uiteraard de oorzaak.

Ik heb de laatste twee maanden een poging gedaan om dat te quantificeren.

Twee benaderingen:
1. oktober 2024 en 2025 gemiddeld en vergeleken met het gemiddelde verbruik in de oktober maanden van 2020-2023. Het gemiddelde maand verbruik omgerekend per uur van de airco is ca. 50W hoger in de afgelopen twee jaar dan daarvoor.
Dat is dus 1 kWh meer verbruik per dag. De CoP van deze airco is 1.8, dus per uur wordt door de warmere CV leidingen ca. 90 W (1.8 maal 50W) vermogen gedissipeerd. Het kost de WP dus (CoP is in deze maanden 4.5), 20W continue extra om dat verlies aan warmte te compenseren, die de airco weer moet wegkoelen met 50W.
Uiteraard zijn deze getallen niet super nauwkeurig, het is immers geen gecontroleerd laboratorium.
Echter benadering twee geeft wel meer vertrouwen.
2. Ik heb in de afgelopen dagen de WP enkele malen laten stoppen met verwarmen gedurende enkele uren (de temperatuur in de woonkamer daalt maximaal met 0.5 graad, dus beïnvloedt de meting niet schat ik in). Binnen maximaal een kwartier na de stop daalt ook het opgenomen vermogen van de airco. Als de WP na bijvoorbeeld 4 uur weer wordt gestart neemt vrij snel het opgenomen vermogen van de airco weer toe, en blijkt de airco in 4 uur ca. 180 Wh minder verbruikt te hebben (gemeten met een HW slimme stekker), wat aardig overeenkomt met wat ik uit de maandgemiddelden afleid.

Samengevat: het in mijn ogen redelijk goed geïsoleerde CV leidingstelsel in de wijnopslag ruimte, ik schat totaal ca. 80 meter, voornamelijk staal 22 mm buitenmaat, verliest 90W thermisch, wat ik met 20W WP (elektrisch) vermogen moet compenseren (is 2-3% van totale momentane WP vermogen), en met 40W vermogen van de airco moet weg koelen, wat 30-40% van het gemiddeld verbruikte vermogen in deze maanden is. De airco moet dus “twee maal harder draaien”.

In de koudere winter wordt het effect schijnbaar kleiner, dan is warmtelek van de opslagruimte naar buiten kennelijk een belangrijkere factor, ofwel de airco moet minder hard draaien, maar de WP moet het warmtelek van de leidingen nog steeds compenseren.

Is een thermisch lek van 90W op 80 meter leiding redelijk?
Ik heb de buitentemperatuur van de isolatie met een IR meter gemeten, en die ligt rond de 20 graden, dus 7-8 graden hoger dan de opslagruimte zelf.
Het stralend oppervlak van de leidingen (10cm omtrek, 80 meter) is 8 m2.
Vergelijk het met een radiator van 8m2 bij 20 graden, en dT 7 graden, is een warmtevermogen daarvan 90W?
Veel dikkere isolatie zou het lek reduceren, maar zelfs als het naar 50W wordt teruggebracht kan ik de investering niet terugverdienen.
Maar wel interessant om het totale effect wat af te schatten.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12 15:30
Technician- schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:44:
[...]

in de zomer ga ik mijn SWW vat ( die ook aan de spiraal gekoppeld zit ) verwarmen. Tevens in voorjaar en herfst ervoor zorgen dat mijn warmtepomp niet hoeft te draaien voor CV en voor SWW en zo vele kilowatten besparen. In de winter draait het vat met 1000liter als stabilisator voor mijn warmtepomp, zodat ik rustig modulerend kan stoken. Wellicht komt er ook nog een zwembad in de tuin, dan is het helemaal win/win.

[ Voor 5% gewijzigd door lerssi op 07-12-2025 20:29 ]

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
EVfan schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:25:
Sinds juni 2024 draait de Mitsubishi WP (zie signature) tot volle tevredenheid.
In onze woning alleen radiatoren, vrijwel allemaal open, maar in de niet gebruikte ruimtes geregeld op 18 graden, de woonkamer wordt op 21 graden verwarmd. Daarvoor is in deze periode, oktober/november en maart/april de Ta 31-33 graden, vrijwel constant, behalve tijdens defrost. De WP maakt runs van dagen aan een stuk, onderbroken enkel door een SWW run.
De leidingen naar de radiatoren lopen vanaf de WP binnenunit onder de vloer, ook door een ruimte die door een speciale airco gekoeld wordt op 12-13 graden t.b.v. wijnopslag.
Het viel me op dat in de gematigde herfst en voorjaarsmaanden en momenteel ook in de warmte decemberdagen de airco om die wijnopslagruimte te koelen meer energie verbruikt dan voor de installatie van de WP in 2024.
De warmteverlies van de leidingen is uiteraard de oorzaak.

Ik heb de laatste twee maanden een poging gedaan om dat te quantificeren.

Twee benaderingen:
1. oktober 2024 en 2025 gemiddeld en vergeleken met het gemiddelde verbruik in de oktober maanden van 2020-2023. Het gemiddelde maand verbruik omgerekend per uur van de airco is ca. 50W hoger in de afgelopen twee jaar dan daarvoor.
Dat is dus 1 kWh meer verbruik per dag. De CoP van deze airco is 1.8, dus per uur wordt door de warmere CV leidingen ca. 90 W (1.8 maal 50W) vermogen gedissipeerd. Het kost de WP dus (CoP is in deze maanden 4.5), 20W continue extra om dat verlies aan warmte te compenseren, die de airco weer moet wegkoelen met 50W.
Uiteraard zijn deze getallen niet super nauwkeurig, het is immers geen gecontroleerd laboratorium.
Echter benadering twee geeft wel meer vertrouwen.
2. Ik heb in de afgelopen dagen de WP enkele malen laten stoppen met verwarmen gedurende enkele uren (de temperatuur in de woonkamer daalt maximaal met 0.5 graad, dus beïnvloedt de meting niet schat ik in). Binnen maximaal een kwartier na de stop daalt ook het opgenomen vermogen van de airco. Als de WP na bijvoorbeeld 4 uur weer wordt gestart neemt vrij snel het opgenomen vermogen van de airco weer toe, en blijkt de airco in 4 uur ca. 180 Wh minder verbruikt te hebben (gemeten met een HW slimme stekker), wat aardig overeenkomt met wat ik uit de maandgemiddelden afleid.

Samengevat: het in mijn ogen redelijk goed geïsoleerde CV leidingstelsel in de wijnopslag ruimte, ik schat totaal ca. 80 meter, voornamelijk staal 22 mm buitenmaat, verliest 90W thermisch, wat ik met 20W WP (elektrisch) vermogen moet compenseren (is 2-3% van totale momentane WP vermogen), en met 40W vermogen van de airco moet weg koelen, wat 30-40% van het gemiddeld verbruikte vermogen in deze maanden is. De airco moet dus “twee maal harder draaien”.

In de koudere winter wordt het effect schijnbaar kleiner, dan is warmtelek van de opslagruimte naar buiten kennelijk een belangrijkere factor, ofwel de airco moet minder hard draaien, maar de WP moet het warmtelek van de leidingen nog steeds compenseren.

Is een thermisch lek van 90W op 80 meter leiding redelijk?
Ik heb de buitentemperatuur van de isolatie met een IR meter gemeten, en die ligt rond de 20 graden, dus 7-8 graden hoger dan de opslagruimte zelf.
Het stralend oppervlak van de leidingen (10cm omtrek, 80 meter) is 8 m2.
Vergelijk het met een radiator van 8m2 bij 20 graden, en dT 7 graden, is een warmtevermogen daarvan 90W?
Veel dikkere isolatie zou het lek reduceren, maar zelfs als het naar 50W wordt teruggebracht kan ik de investering niet terugverdienen.
Maar wel interessant om het totale effect wat af te schatten.
Ja, neem een wijntje en doe een gooi ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-12 17:05

Zorian

What the fox?

Mij is vandaag opgevallen dat de temperatuur van de SWW tank zonder enige reden spontaan hard omlaag ging, en even later weer met als gevolg dat er behoorlijk wat kilowatturen zijn verstookt om de boel weer omhoog te krijgen. Iemand een idee of ik me hier zorgen om moet maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwOtqky8_cMzpgNehMvHw8s1F4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b9rDKm7p08J1EPDhQ3CxzTOx.png?f=user_large
SebastiaanPs schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:26:
Edit: als je liever ruimteregeling draait dan zijn de opties:
- main controller ophangen in je leefruimte als thermostaat
- PAR thermostaat van Mitsubishi kopen
- thermostaatproject van @xoror (link hierboven)
- misschien weten anderen nog andere opties?
Het bedieningspaneel gewoon in de binnenunit laten hangen en in de woonkamer een temperatuursensor ophangen (bedraad aangesloten op de FTC).
Zo heb ik in 2020 een paar maanden gedraaid.

• Dsbwouter
@Zorian

Heb je een cilinderunit ? Zo ja komen beide temperaturen overeen van de boiler ? Is het 1x gebeurd of is het nu constant dat de temperatuur snel zakt ?

• nessio
@DarkPino heb je de afstandsbediening van de par 50 wel kunnen koppelen met de ontvangen?

[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 08-12-2025 10:15 ]

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-12 11:53
Zorian schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:11:
Mij is vandaag opgevallen dat de temperatuur van de SWW tank zonder enige reden spontaan hard omlaag ging, en even later weer met als gevolg dat er behoorlijk wat kilowatturen zijn verstookt om de boel weer omhoog te krijgen. Iemand een idee of ik me hier zorgen om moet maken?
Ik zou me er wel zorgen om maken. In elk geval willen achterhalen wat hiervan de oorzaak is en indien mogelijk dit willen oplossen.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-12 17:05

Zorian

What the fox?

Dsbwouter schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:08:
@Zorian

Heb je een cilinderunit ? Zo ja komen beide temperaturen overeen van de boiler ? Is het 1x gebeurd of is het nu constant dat de temperatuur snel zakt ?
Not sure, het is een kolossaal ding dat bij het huis hoort/kwam. Ik heb wel op het display gekeken en zag daar dezelfde temperaturen en je hoorde hem ook heerlijk bezig zijn. So far 1 keer gebeurd.

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:40
Technician- schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:54:
[...]

Goede isolatiewaarden! Wel een wat korte wisselaar met 2,27m2 voor de 300L
Het is wel een fors verschil (36%) t.o.v. de 3,1 M2 van de OSO, maar ik ben benieuwd of het veel verschil maakt in het afgifte vermogen. Omdat de spiraal bij de Duklitech maar half zo hoog is en dus omringd wordt door veel kouder water (onderin is het bijvoorbeeld 15 graden, terwijl het bovenste deel van OSO omringt wordt door misschien nog wel 36 graden water).

Er vanuit gaande dat de warmtegeleidingscoëfficiënt van alle spiralen hetzelfde is, wordt bepalend voor de afgifte: oppervlak * ∆T. Oppervlak is 36% lager maar door de koude omgeving is de ∆T bij gelijke aanvoer temperatuur veel hoger (beetje lastig te kwantificeren vanwege veel variatie mogelijkheden op temperatuur gelaagdheid bij start SWW cyclus). In elk geval kan de WP bij de Duklitech i.t.t. de OSO vrij lang op een lage aanvoer temperatuur (dus hogere COP) blijven draaien zonder afgifte verlies, toch, of mis ik dan iets?

En als je mazzel hebt vernachel je bij de Duklitech volgens mij ook nog eens niet de hele gelaagdheid omdat je niet bij de start van je SWW run eerst met je spiraal warmte onttrekt uit het bovenste deel van je vat....

• Technician-
DirkjanS schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:25:
[...]

Het is wel een fors verschil (36%) t.o.v. de 3,1 M2 van de OSO, maar ik ben benieuwd of het veel verschil maakt in het afgifte vermogen. Omdat de spiraal bij de Duklitech maar half zo hoog is en dus omringd wordt door veel kouder water (onderin is het bijvoorbeeld 15 graden, terwijl het bovenste deel van OSO omringt wordt door misschien nog wel 36 graden water).

Er vanuit gaande dat de warmtegeleidingscoëfficiënt van alle spiralen hetzelfde is, wordt bepalend voor de afgifte: oppervlak * ∆T. Oppervlak is 36% lager maar door de koude omgeving is de ∆T bij gelijke aanvoer temperatuur veel hoger (beetje lastig te kwantificeren vanwege veel variatie mogelijkheden op temperatuur gelaagdheid bij start SWW cyclus). In elk geval kan de WP bij de Duklitech i.t.t. de OSO vrij lang op een lage aanvoer temperatuur (dus hogere COP) blijven draaien zonder afgifte verlies, toch, of mis ik dan iets?

En als je mazzel hebt vernachel je bij de Duklitech volgens mij ook nog eens niet de hele gelaagdheid omdat je niet bij de start van je SWW run eerst met je spiraal warmte onttrekt uit het bovenste deel van je vat....
Ik denk niet dat die theorie klopt, de Oso heeft het grootste deel vd spiraal onderin gemonteerd. Zie de doorsnede tek van de 300L, meer spiraal oppervlakte is meer afgifte is efficiënter geldt hier wel denk ik,

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
We hebben hier een Duklitech staan van 300L. Werkt mooi moet ik zeggen. Gelaagdheid blijft mooi in tact ook als er een SWW run start tijdens douchen. Zeer geringe afkoeling door A+.

Beetje afhankelijk van de modus (eco of normaal), buiten temperatuur, en start temperatuur ligt de SWW COP tussen 3.5 en 4.5.

We zijn er wel tevreden mee.

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

• DirkjanS
Technician- schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:44:
[...]

Ik denk niet dat die theorie klopt, de Oso heeft het grootste deel vd spiraal onderin gemonteerd. Zie de doorsnede tek van de 300L, meer spiraal oppervlakte is meer afgifte is efficiënter geldt hier wel denk ik,
Alles is relatief, maar als ik het plaatje uit de catalogus bekijk vind ik "grootste deel onderin" wel een overstatement. Goed, het plaatje zal de 200L versie zijn, maar de 300L heeft eenzelfde diameter maar grotere spiraal, dus die gaat nog een stuk de lucht in. Effectief houd je bij de 300L denk ik net 50 liter boven de spiraal over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXWltyC2Ogq7EEmf0qbPvjXSF3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrtEvMogIrMuZD81UralrpjM.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan het ook wel zien aan de inlaat positie van de foto, daar boven dit dus nog een stuk spiraal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JcGbtG8BctOzIRqaGLUEdFnD_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4lMydjjMHAZFNcznbOA9O6h.jpg?f=fotoalbum_large

De Duklitech zit daarentegen echt in de onderste 35% dus die heeft misschien wel 200L boven de spiraal bij de 300L versie.

De COP waardes voor SWW van 3.5 - 4.5 van barcomoon in de post hierboven zijn volgens mij ook de hoogste die ik hier op het forum langs heb zien komen, getuigt toch wel van iets wat ze daar gevonden hebben bij Duklitech...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg-30qf5Eq6sWzsvwwshCECKYxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNLuhQeouZDnSjdjpjQBOXgM.jpg?f=fotoalbum_large

• EVfan
joezzt schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:00:
[...]

Ja, neem een wijntje en doe een gooi ?
@joezzt
Dank voor je aanmoediging :) .
Maar nadat ik met standaard CV leiding isolatie specificaties (lambda 0,04 W/mK) het verlies had berekend (7 graden dT, 80 meter leiding), kwam ik op een verlies van ruim 20W, 4 maal minder dan wat ik uit mijn metingen krijg.
Het gebruikte materiaal is van prima kwaliteit, dus dat zal het niet zijn, en de metingen hebben zeker een flinke marge.
Maar dus was mijn verbazing/teleurstelling over dit warmtelek feitelijk mijn boodschap.
Komt toch neer op 30 kWh per maand extra verbruik in de gematigde maanden.

• DirkjanS
EVfan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:41:
[...]

@joezzt
Dank voor je aanmoediging :) .
Maar nadat ik met standaard CV leiding isolatie specificaties (lambda 0,04 W/mK) het verlies had berekend (7 graden dT, 80 meter leiding), kwam ik op een verlies van ruim 20W, 4 maal minder dan wat ik uit mijn metingen krijg.
Het gebruikte materiaal is van prima kwaliteit, dus dat zal het niet zijn, en de metingen hebben zeker een flinke marge.
Maar dus was mijn verbazing/teleurstelling over dit warmtelek feitelijk mijn boodschap.
Komt toch neer op 30 kWh per maand extra verbruik in de gematigde maanden.
Die lambda waarde heeft invloed op het warmteverlies van de binnenkant van de isolatie naar de buitenkant, niet van de buitenkant naar de omgeving. Dus je rekent dan met dT van de aanvoertemperatuur t.o.v. omgevingstemperatuur, niet oppervlakte temperatuur van de isolatie. Dus 31 - 12 = dT van 19 graden i.p.v. 7 graden, of bedoelde je met dT het verschil tussen aanvoer en retour temp van de leidingen?

• EVfan
DirkjanS schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:53:
[...]

Die lambda waarde heeft invloed op het warmteverlies van de binnenkant van de isolatie naar de buitenkant, niet van de buitenkant naar de omgeving. Dus je rekent dan met dT van de aanvoertemperatuur t.o.v. omgevingstemperatuur, niet oppervlakte temperatuur van de isolatie. Dus 31 - 12 = dT van 19 graden i.p.v. 7 graden, of bedoelde je met dT het verschil tussen aanvoer en retour temp van de leidingen?
@DirkjanS
Dank voor je advies. Welk temperatuurverschil te nemen, daar twijfelde ik dus over. Maar met 18-19 graden verschil tussen het gemiddelde van de Ta en de Tr van de Wp 32 in 29 uit, minus 12 graden) en de ruimte kom ik dus wel heel dicht bij mijn metingen (bereken dan ca. 60W) en dat is een geruststelling.
Ik hoef niet naar andere warmtelekken te zoeken, maar blijf toch wel verbaasd.

• DirkjanS
EVfan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:59:
[...]

@DirkjanS
Dank voor je advies. Welk temperatuurverschil te nemen, daar twijfelde ik dus over. Maar met 18-19 graden verschil tussen het gemiddelde van de Ta en de Tr van de Wp 32 in 29 uit, minus 12 graden) en de ruimte kom ik dus wel heel dicht bij mijn metingen (bereken dan ca. 60W) en dat is een geruststelling.
Ik hoef niet naar andere warmtelekken te zoeken, maar blijf toch wel verbaasd.
Kan je jouw gebruikte formule eens uitschrijven? Want als jij idd 80 meter leiding hebt met omtrek 10 cm en leidingdiameter 22mm, dan heb je neem ik aan standaard buis isolatie van 6 mm dik.
Met een lambda waarde van 0,04 heb je dan een warmteverlies van 0,04 / 0,006 meter = 6,67 W/m²K.
Met 8 4,5 m2(80 meter bij 0,1 0,057 meter omtrek) en een dT van 18 graden is de formule voor je warmteverlies dan: 6.67 * 8 4,5 * 18 = 960 540 Watt!

EDIT: de warmte wordt natuurlijk verloren vanaf de "buitenkant" van het warme water, dus de binnendiameter (18 mm) van de buis, niet de buitendiameter van de isolatie. De stalen buis is eigenlijk zelfs nog een soort isolatie, zij het met een lambda waarde van 50 een behoorlijke slechte.

[ Voor 15% gewijzigd door DirkjanS op 09-12-2025 22:37 ]

• EVfan
DirkjanS schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:18:
[...]

Kan je jouw gebruikte formule eens uitschrijven? Want als jij idd 80 meter leiding hebt met omtrek 10 cm en leidingdiameter 22mm, dan heb je neem ik aan standaard buis isolatie van 6 mm dik.
Met een lambda waarde van 0,04 heb je dan een warmteverlies van 0,04 / 0,006 meter = 6.67 W/m²K.
Met 8 m2 (80 meter bij 0.1 meter omtrek) en een dT van 18 graden is de formule voor je warmteverlies dan: 6.67 * 8 * 18 = 960 Watt!
@DirkjanS
Wow, dat is wel een heel verschil, en nogal verschillend van de meetwaarden. En een 960 W warmteverlies zou ik met de huidige airco beslist niet kunnen weg koelen, en zou dan per dag (CoP 1.8) 15-20 kWh elektrisch vergen. Gelukkig is momenteel het verbruik van de airco maar 1.5-2.5 kWh per dag.
Dus deze manier van berekenen leidt niet tot een waarde die in de buurt komt van de metingen.
Mijn rekensom was nogal eenvoudig. Maar mogelijk (geen expert in dit soort materie) foutief of te eenvoudig.
Ik heb 80 meter leiding. De lambda waarde die ik voor isolatie materiaal vind heb ik aangenomen als waarde voor een meter strekkende lengte buis: 0.04 W/mK. Maal 80 meter is 3.2 W/K. En voor de 18-20 graden verschil tussen (Ta +Tr)/2 en de ruimte temperatuur is dat dus ca. 60W warmteverlies.
Misschien raken we te ver af van het topic in dit forum, maar het verschil tussen meting en beide berekeningen is wel fors.

• Technician-
DirkjanS schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:25:
[...]

Alles is relatief, maar als ik het plaatje uit de catalogus bekijk vind ik "grootste deel onderin" wel een overstatement. Goed, het plaatje zal de 200L versie zijn, maar de 300L heeft eenzelfde diameter maar grotere spiraal, dus die gaat nog een stuk de lucht in. Effectief houd je bij de 300L denk ik net 50 liter boven de spiraal over.
[Afbeelding]

Je kan het ook wel zien aan de inlaat positie van de foto, daar boven dit dus nog een stuk spiraal:
[Afbeelding]

De Duklitech zit daarentegen echt in de onderste 35% dus die heeft misschien wel 200L boven de spiraal bij de 300L versie.

De COP waardes voor SWW van 3.5 - 4.5 van barcomoon in de post hierboven zijn volgens mij ook de hoogste die ik hier op het forum langs heb zien komen, getuigt toch wel van iets wat ze daar gevonden hebben bij Duklitech...
[Afbeelding]
Oké Dankje voor de info. Daar zit wel wat in ja.
Alleen een test onder zelfde condities zou dat kunnen uitwijzen maar de theorie is wel goed inderdaad.
Denk alleen dat bij een lege (geheel koude) boiler, degene met meer spiraal een kortere opwarmtiid heeft omdat de WP nu eenmaal meer vermogen kwijt kan.

• Jhaboekel
  • Laatst online: 23-12 13:48
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:17:
[...]

Ik heb ook geen F-gassen, was voor de installateur bedoeld :)
Succes, laat je even weten wat eruit kwam?
Het heeft veel langer geduurd dan verwacht/gehopen, om verschillende redenen die hier niet relevant zijn. Maar nu is eindelijk bekend hoeveel koudemiddel er in de installatie aanwezig was: 820 gram. Dat terwijl er met mijn leidinglengte 1100 gram in had moeten zitten. Geen idee wat er bij het eerste vullen is gebeurd, aangezien het buitendeel standaard al is gevuld met 800 gram. De installateur is nu opnieuw en dubbel aan het controleren op een mogelijk lek.

Ik ben zelf erg benieuwd naar het verschil; dit is nu nog niet bekend.

• nessio
Hallo zouden de deskundigen even in het fz gebeuren willen kijken naar de foto’s van mijn buitenunit? Gaarne commentaar

@nessio: De kans op succes is een stuk groter als je even een link naar de betreffende post erbij zet.

• jackkiej
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-12 13:17
Goedenavond allemaal,
Laatst heb ik een offerte ontvangen voor een Mitsubishi warmtepomp, wat vinden jullie?

SHR-M60V2-E Set bestaande uit;
SUZ-SWM60 VA2 buitendeel & ERSD-VM2E binnendeel
Incl. 200L Boiler t.b.v. warm water.
Aangesloten op het bestaande leidingwerk,
en nieuwe thermostaat. Inclusief huur kraan.
Buitenunit geplaatst op het platte dak aan
de achterzijde van de woning.

€ 13.252 incl btw excl subsidie

• joezzt
  • Niet online
nessio schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:52:
Ik heb een par50
Staat ingesteld op 21,5
Ik herken de hysterese van +1/-1 vooralsnog niet. Wp pendelt niet, maar maakt 1 lange run van 8-20u. Hooguit onderbroken door sww run.
Dat herken ik ook, 0.5 graden variatie, meer niet, gemeten met een netatmo temperatuur meter naast de thermostaat. Daarnaast start de wp ook heel rustig nadat ie uit is geweest. Denk toch dat Mitsubishi 0 aandacht heeft voor gebruik van externe thermostaten, niet de eerste fabrikant natuurlijk, maar wel jammer.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:43
jackkiej schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:53:
Goedenavond allemaal,
Laatst heb ik een offerte ontvangen voor een Mitsubishi warmtepomp, wat vinden jullie?

Prijs klinkt niet heel gek, stof tot nadenken:
- Is het een RVS boiler?
- 300L boiler ipv 200L zodat je SWW op lagere temperatuur kunt houden?
- PUZ-SWM60VAA ipv huidig, stiller en minder last van defrosts?
- Welke thermostaat?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Goedenavond allemaal,

Paar opmerkingen:
  • Die binnenunit is toch inmiddels vervangen door de ERSF serie?
  • Buitenunit op plat dak is over het algemeen een slecht idee. Die hoort op de grond in de tuin. Zie ook Trillingen warmtepomp dempen
  • En ik zou idd ook een 300 liter vat willen voor een gezinswoning. 200 liter alleen voor (max 2-persoons) appartementen.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:43
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:02:
[...]

Paar opmerkingen:
  • Buitenunit op plat dak is over het algemeen een slecht idee. Die hoort op de grond in de tuin. Zie ook Trillingen warmtepomp dempen
  • En ik zou idd ook een 300 liter vat willen voor een gezinswoning. 200 liter alleen voor (max 2-persoons) appartementen.
Ik ben het met je eens dat plaatsing op de grond in de tuin de voorkeur heeft. Echter kan op het (toegankelijke platte) dak een prima alternatief zijn. Bij ons staat ie gewoon op bigfoots op een betonnen dak en dat gaat prima. Alleen toen afgelopen januari na 3 dagen continue defrosts het halve dak inclusief bigfoots in 5cm massief ijs omhuld waren konden we binnen een heel klein beetje resonantie waarnemen. Rest van het jaar hoor/merk je niets.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Goedenavond allemaal,

Waar is de huur van een kraan voor nodig? Ik heb in 2022 dezelfde opstelling gedaan met een 300L vat en dit ging prima zonder kraan.

Look behind you! A three headed monkey!

• Red_Baron
nessio schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:52:
Ik heb een par50
Staat ingesteld op 21,5
Dat herken ik niet. Bij mij op vaste aanvoer laat de PAR50 thermostaat de warmtevraag bij +1°C afslaan. Als jij een lange run hebt van 8-20h, wat overigens prima is, dat komt denk ik omdat:
Jij een schema hebt ingesteld van 8-20h op 21.5°C en de warmte afgifte/verlies stabiel blijft en de ruimte op Ta niet boven de +1°C krijgt t.o.v. de ingestelde temperatuur. De PAR50 regelt helemaal niets, is enkel een aan-uit schakelaar waarbij je de hysterese of modulatie naar de warmtepomp niet kunt instellen.
Maar dat is helemaal prima als je geen overshoot in temperatuur hebt en lekkere lage frequentie van je buitenunit draait.
Welke regeling gebruik je: Vaste aanvoer, WAR, of Ruimteregeling?

• nessio
@Red_Baron ik gebruik ruimteregeling, denk dat dat het verschil is.
Dus wp stookt 8-20 en draadloze thermostaat staat ingesteld op 21,5.
Wp kan makkelijk de boel op 22,5 krijgen.
Maar afgelopen dagen bij hogere buitentemperatuur is wp zelfs steeds lager gaat stoken urenlang met 24/22 en soms zelfs 23/22.
Eergister is wp 2 of 3 uur gestopt in de middag maar domweg op 22gr en niet 22,5.
Wel heb ik nog software versie 1301

RR= comfort, kost alleen meer kwH dan vaste Ta.
Vaste Ta geprobeerd maar toen kreeg ik te maken met WAF.

[ Voor 24% gewijzigd door nessio op 11-12-2025 19:19 ]

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:50
Goedenavond allemaal,

[...]

Paar opmerkingen:
De F is voor de PUZ. Die werkt met hogere drukken en heeft daardoor een andere wisselaar (die daarmee om kan gaan). Voor SUZ is de D ook goed. Het is wel de VM2E ofwel de E-generatie. Dit is dus de juiste set.

Verder eens. 300l zou ik ook altijd doen.

Ik ben niet persé tegen buitenunits op een dak, maar zet hem in ieder geval op veren (Soleco) en zorg ervoor dat hij voor storingen/onderhoud bereikbaar is, anders wil straks geen installateur je helpen hiermee.
MrScratch schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:28:
[...]

Waar is de huur van een kraan voor nodig? Ik heb in 2022 dezelfde opstelling gedaan met een 300L vat en dit ging prima zonder kraan.
Gewoon naar boven aan een paar spanbandjes? In de bouw komen nog elk jaar veel teveel mensen om het leven of raken gewond door onveilig werken. Ik zeg: we werken veilig of werken niet. Als een kraan (kan ook een mini-kraan zijn) nodig is, dan issie nodig.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MrScratch schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:28:
[...]

Die 100 kilo plus van de buitenunit heeft een kraan nodig. Period.

Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:52:
Die 100 kilo plus van de buitenunit heeft een kraan nodig. Period.
Het ging over een SUZ-SWM60VA2. Die weegt maar 40 kg. Qua ARBO en zo heb je dan nog altijd een kraan nodig, maar met een paar spanbandjes zet je die met twee personen ook vrij gemakkelijk op een dak van 3 meter hoog.

• Dsbwouter
@Runner

Nooit geweten van de f modellen voor de puz. Zie nu inderdaad dat de f tot 70° aanvoer gaat en de d tot 60°.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:49:
[...]

Het ging over een SUZ-SWM60VA2. Die weegt maar 40 kg. Qua ARBO en zo heb je dan nog altijd een kraan nodig, maar met een paar spanbandjes zet je die met twee personen ook vrij gemakkelijk op een dak van 3 meter hoog.
Daar zou ik persoonlijk op het dak als opdrachtgever ook wel wat van vinden ;). In elk geval niet op aansturen ivm aansprakelijkheid.

Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:30:
Daar zou ik persoonlijk op het dak als opdrachtgever ook wel wat van vinden ;). In elk geval niet op aansturen ivm aansprakelijkheid.
Zo heb ik hier samen met de lokale installateur ook de buitenunit van de airco op het dak gezet. Een persoon op het dak die trekt aan een spanband, en eentje onderaan, die maar een paar treden de lader op hoeft en de unit van onderaf omhoog duwt. Gaat echt vrij makkelijk met die kleine buitenunitjes.
Met eentje van 100 kg gaat dat uiteraard niet.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:33:
[...]

Zo heb ik hier samen met de lokale installateur ook de buitenunit van de airco op het dak gezet. Een persoon op het dak die trekt aan een spanband, en eentje onderaan, die maar een paar treden de lader op hoeft en de unit van onderaf omhoog duwt. Gaat echt vrij makkelijk met die kleine buitenunitjes.
Met eentje van 100 kg gaat dat uiteraard niet.
Dat het zo kan ontken ik ook niet, of het verstandig is en bij van het dak kukelen nogal wat consequenties heeft is waar het om gaat ;).

• Technician-
Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:35:
[...]

Dat het zo kan ontken ik ook niet, of het verstandig is en bij van het dak kukelen nogal wat consequenties heeft is waar het om gaat ;).
Het is zo dat je als prof het dag in dag uit moet doen. En dat gaat A een keer fout en B op een gegeven moment krijg je klachten aan spieren/gewrichten.
Nu zou ik een SUZ met een liftje doen. Maar nadeel van liftje is dat ding in en uit de aanhanger is weer tegen de 100kg trekken.

• nessio
Waarom staan hier op foto’s de meeste buitenunits met uitstroomopening naar de muur ipv andersom zoals in de montage/installatiehandleiding staat afgebeeld?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:13
[...]

Paar opmerkingen:
Bij een losse boiler kan ik me voorstellen dat je voor 300 liter wilt gaan. Maar zo'n geïntegreerde unit lijkt bij ons met 200 liter ruim voldoende, mogelijk vanwege de warmtewisselaar ipv spiraal en minder gelaagdheid. Nu is de ervaring nog zeer schaars, want ons systeem draait pas sinds gisteren, maar we hebben het SWW gelijk even uitgetest. Ik ben onder de douche gaan staan (ongeveer 10 minuten) en kind en vrouw zijn tegelijkertijd in bad gegaan. We hebben weliswaar een waterbesparende douchekop, maar we kregen het vat bij een ingestelde temperatuur van 53 graden niet koud. Dat wil zeggen, er kwam nog heet water uit de kraan toen het bad vol was. Dit wijkt totaal af van onze normale routine, dus heb ik het vat maar direct naar 48 graden gezet. Ben benieuwd hoe dat gaat.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nessio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyT2_UQUaZAAQjtfGDes0CIoKig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S75UDBKE7NdFhKYoBQzaCkj4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mogwWs6G8vTIULIRMwrRbttAu3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEW4L5m8sCiUsMzRxTKFqF7U.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van deze aansluitingen?

• joezzt
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:15:
[...]

Het is zo dat je als prof het dag in dag uit moet doen. En dat gaat A een keer fout en B op een gegeven moment krijg je klachten aan spieren/gewrichten.
Nu zou ik een SUZ met een liftje doen. Maar nadeel van liftje is dat ding in en uit de aanhanger is weer tegen de 100kg trekken.
Je kunt voor dat soort dingen ook een andere prof inhuren. Bij mij hebben 3 mannen van een verhuisbedrijf de 110 kg de trap op getild, ze hadden een liftje mee, maar besloten om ‘m de trap met 2 bochten op te tillen, was zo gepiept.

• M_AW
  • Laatst online: 00:44
Verdient geen schoonheidsprijs zullen we maar zeggen. Maar dat zegt niks over de lekdichtheid.
Warmteverlies als gevolg van ongeïsoleerd stukje is verwaarloosbaar. Je kan het herstellen als je wilt, maar dat is alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Steffen30
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-12 21:57
Sinds 27 november werkt Melcloud Home het geschatte energieverbruik niet volledig bij (zie onderstaande grafiek). Waardes van SWW lijken wel te kloppen (SWW heeft echter nog niet gelopen vandaag), waardes bij verwarming zijn er niet/nauwelijks.
Op de warmtepomp zelf zijn de waardes inmiddels (met terugwerkende kracht) wel weer bijgewerkt. Ook dit heeft het tijdelijk niet gedaan.
Gisteren heb ik al eens de wifi module gereset, maar dit heeft helaas niet mogen helpen.
Ik ben helaas niet heel technisch, maar zou toch mijn COP op dagniveau (bij benadering) willen weten.

Installateur vindt mijn vraag schijnbaar niet belangrijk genoeg om te reageren. Iemand van jullie een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhbGssGuRC7f1WoEdxYnZE4yIQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvItEQIUN5q4ZB5TWaRIPvis.png?f=fotoalbum_large

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

[b]Runner15 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:35:
Gewoon naar boven aan een paar spanbandjes? In de bouw komen nog elk jaar veel teveel mensen om het leven of raken gewond door onveilig werken. Ik zeg: we werken veilig of werken niet. Als een kraan (kan ook een mini-kraan zijn) nodig is, dan issie nodig.
Mee eens, als dat ding 100 kilo weegt dan wel. Maar bij mij ging het om een SUZ-SWM80VA en in mijn herinnering was die echt helemaal niet zwaar. Hebben we met 2 man zonder veel moeite op het dak van mijn uitbouw gezet. Ik heb ook totaal niet de herinnering dat het moeilijk of gevaarlijk was. Maar misschien laat mijn geheugen mij op dat gebied in de steek.

Look behind you! A three headed monkey!

• Red_Baron
MrScratch schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:02:
[...]

Mee eens, als dat ding 100 kilo weegt dan wel. Maar bij mij ging het om een SUZ-SWM80VA en in mijn herinnering was die echt helemaal niet zwaar. Hebben we met 2 man zonder veel moeite op het dak van mijn uitbouw gezet. Ik heb ook totaal niet de herinnering dat het moeilijk of gevaarlijk was. Maar misschien laat mijn geheugen mij op dat gebied in de steek.
Je bent toen niet van het dak gevallen en op je hoofd terecht gekomen waarna je dat deel niet meer kunt herinneren?

• nessio
@M_AW het gaat ook om wat op een scheur of rare knik lijkt. Isolatie loopt normaal netjes door te de koppelingen
Overigens ziet het er bij alle woningen hier in het project zo uit. Vind het naar klungelig.
Overigens zijn alle koelleidingen veel te kort.
Hooguit 1,5m ipv de minimale 5m zoals voorgeschreven is voor de Suz…va serie

• joezzt
  • Niet online
Red_Baron schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:00:
[...]

Dat herken ik niet. Bij mij op vaste aanvoer laat de PAR50 thermostaat de warmtevraag bij +1°C afslaan. Als jij een lange run hebt van 8-20h, wat overigens prima is, dat komt denk ik omdat:
Jij een schema hebt ingesteld van 8-20h op 21.5°C en de warmte afgifte/verlies stabiel blijft en de ruimte op Ta niet boven de +1°C krijgt t.o.v. de ingestelde temperatuur. De PAR50 regelt helemaal niets, is enkel een aan-uit schakelaar waarbij je de hysterese of modulatie naar de warmtepomp niet kunt instellen.
Maar dat is helemaal prima als je geen overshoot in temperatuur hebt en lekkere lage frequentie van je buitenunit draait.
Welke regeling gebruik je: Vaste aanvoer, WAR, of Ruimteregeling?
Die +1, waar meet je die ? Bij mij, op ruimteregeling op 19.5 , slaat ie ook af bij 20.5 op de thermostaat, maar gaat al aan bij 19.5 op de thermostaat. Maar vergeet niet dat door de 0.5 graden resolutie en afronding de 20.5 eigenlijk 20.25 is en de 19.5 , 19.75 . Een halve graden afwijking dus.
Dus als het warmer wordt, dan geeft ie bij 20.25 al 20.5 aan.
Als het koeler wordt bij 19.75 al 19.5 .

Pff , en dat op de vroege ochtend.

In ieder geval werkt dat zo bij ruimteregeling, ik zet ‘m niet op war of vaste temperatuur omdat ie dan te hard opstart.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 09:29
Ik was de nieuwste Wifi-module van Mitsubishi nog niet tegengekomen in dit topic, maar ik heb gisteren de MAC-597IF-E aangesloten op mijn Ecodan. In Italië besteld en voor nog geen €81 thuisbezorgd!
Vorig jaar heb ik wel eens gepost over een lage COP na herstart op laag vermogen, gezien bij intermitterend verwarmen in de ruimteregeling (post 1 en post 2). Dit had ik met "thermo diff adjust" van -9 niet meer geobserveerd. Inmiddels de ESP van @xoror waardoor ik e.e.a. veel beter kan zien. Op proef de "thermo diff adjust" lager gezet, waardoor ik vannacht weer 1x een pauze zag gevolgd door een herstart. Ik zag na de herstart geen superheat en een lagere COP. Dit zie ik ook regelmatig na een SWW run.
Klik voor groter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn4IoPpUKy4bEIPAOTDh7baZmU8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yQtRtuh0D87GZTfXJg2z5Idp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt7ozVcITpbKoOxqKBk74mu9KFI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lr6nZebpNjBOM65mV79AZt5s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbZhqyxy4N3ErYYwDDjru_zXdKI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/twD4KcjnKkM1G2B8530utsMG.png?f=fotoalbum_tile
Zien anderen dit ook?
En weten de STEK experts (@Technician- @koevlaas2 @Dsbwouter ) misschien wat de oorzaak is?
Mijn systeem is netjes en precies volgens de instructies gevuld met koudemiddel en er zijn geen tekenen van een tekort aan koudemiddel.

Edit: deze users in de UK beschrijven hetzelfde fenomeen:
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/111
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/112
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/120
Wat zij als mogelijke verklaringen noemen zijn:
- oscilleren van de expansion valve (post)
- verdamping van koudemiddel in de compressor (post)
Ikzelf heb geen idee of dat kan kloppen.

[ Voor 15% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-12-2025 09:54 ]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Robino schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:21:
Ik was de nieuwste Wifi-module van Mitsubishi nog niet tegengekomen in dit topic, maar ik heb gisteren de MAC-597IF-E aangesloten op mijn Ecodan. In Italië besteld en voor nog geen €81 thuisbezorgd!
Toch 18 euro in de pocket gehouden *O*
Melcloud Home ziet er een stuk beter uit vergeleken met de zooi die ik 3 jaar geleden zag. Zit er nu ook meer info in zoals frequentie? In de screenshots zie ik in functionaliteit weinig veranderingen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• xoror
  • Niet online
Mecloud home heeft een stuk minder data (de meesten zijn niet blij met de nieuwe)

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Geen superheat betekend normaal dat er teveel koude middel rond gepompt word en niet alles verdampt in de verdamper. Zie bij mij nooit zon lage superheat. Soms zakt die richting de 5 op minimale frequentie en dan gaat de compressor wat harder draaien zodat die weer stijgt. Lijkt wel alsof je expansieventiel op dat moment even van slag is. Tijdens opstart is het nog niet zo gek, het duurt even voordat alles stabiel draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Dsbwouter op 13-12-2025 10:03 ]

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero