• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

Miezie

Niet te moeilijk doen...

StephanS1984 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:15:
Ik heb het idee zodra mijn verwarming draait mijn SWW vat sneller zijn warmte verliest. Vat is een Nibe BA-ST 9050-2FE. Graag jullie mening of ik hier last heb van onnodig warmteverlies.

Vraagstuk:
- Tot het T-stuk (rode lijn retour SWW vat) is de leiding warm. De rest van de retourleidingen koud. Onttrekt hier onnodig warmte van het vat die meegaat de rest van de retourleiding in? Ik zag deze reactie van @Andrehj over de retourleidingen naar beneden te leiden i.p.v. recht zoals bij mij.

Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Planning:
- Aanvoer en retour leidingen isoleren.

Vraag installateur:
- Dit voorleggen en eventueel leidingwerk aanpassen?
- Overige vraag: Is een buffervat nodig in retour aangezien ik op de begane grond volledig vloerverwarming heb inclusief 2 radiatoren. Bovenverdieping alleen radiatoren.

Installatiesituatie:

[Afbeelding]
Ik heb hier in mijn vorige woning een terugslagklep voor laten plaatsen bij het SWW vat. Met name met koelen pendelde ik van SWW naar koelbedrijf hierdoor.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:27
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:06:
[...]

Oké de CV retour na je afgiftesysteem gaat dus volgens de rode pijl en je SWW retour volgens de gele pijl.
Warm water stijgt. De vraag is of de warmte uit je SWW vat in rust (zonder CV of SWW bedrijf) in de retour omhoog stijgt naar je buffervat, waardoor je meer warmte dan normaal verliest.
Kan je dat voelen met je hand?
Eerst even een paar uur niet verwarmen en geen SWW run.
Ik heb juist het idee dat die meer verlies heeft bij CV in bedrijf. De hoogste retourleiding uit het SWW vat blijft warm tot aan de verticale rode lijn bij het T-stuk. Vandaar of die daar warmte verliest? Daarna is alles koud(er) inclusief de onderste retourleiding uit het SWW vat tot aan het buffervat en binnenunit aan toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tunmJvBnI5IhJn5sc4hdIUuBa7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzDXaJpNVLZGfTw4WY9UiP7w.jpg?f=fotoalbum_large
10 graden verlies in 24 uur tijd is wel echt abnormaal hoog. Heb je dan dus helemaal geen warm water uit het SWW vat gebruikt? Hier is het 3.5 gr per 24 uur en dat is zonder thermosifons.
Correct, goed voorbeeld zonder het tappen van warm water in 12 uur tijd. Van 55 naar 45 graden. Sensor zit hoog in het vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0e4tZU_NFCLAw11yB1ygTPSLEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wxWOWX5Ov1zEGKxwPce4xVcM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door StephanS1984 op 04-12-2025 14:21 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

StephanS1984 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:11:
[...]

Ik heb juist het idee dat die meer verlies heeft bij CV in bedrijf. De hoogste retourleiding uit het SWW vat blijft warm tot aan de verticale rode lijn bij het T-stuk. Vandaar of die daar warmte verliest? Daarna is alles koud(er) inclusief de onderste retourleiding uit het SWW vat tot aan het buffervat en binnenunit aan toe.

[Afbeelding]

[...]

Correct, goed voorbeeld zonder het tappen van warm water in 12 uur tijd. Van 55 naar 45 graden. Sensor zit hoog in het vat.

[Afbeelding]
Als je dat kan bewijzen met grafieken uit je HA (meer verlies tijdens verwarmen dan tijdens idle) dan heb je een duidelijk bewijs dat er iets niet goed zit.
Bij mij sensor ook hoog in het vat en zonder gebruik dus stilstandsverlies van 3.5 gr/24 uur, en dat is zonder extra isolatie om het SWW vat en zonder thermosifons.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:05

DJT

Vanaf de foto's lijkt het me vrij evident dat je warmte verliest door de RVS buis die aan de bovenkant uit je SWW vat komt. Met een beetje pech is het water aan het circuleren door je vat en binnenunit, dat heet thermosifon werking. De graduele daling van de watertemperatuur in je vat wijst op een continue proces. Eenvoudig op te lossen door een terugslagklep.
De hoogste retourleiding uit het SWW vat blijft warm tot aan de verticale rode lijn bij het T-stuk. Vandaar of die daar warmte verliest? Daarna is alles koud(er) inclusief de onderste retourleiding uit het SWW vat tot aan het buffervat en binnenunit aan toe.
Je zegt hier eigenlijk zelf ook al. Na het produceren van SWW draait de circulatie om en gaat het warme water terug door de aanvoerleiding, naar links de binnenunit in, water koelt af, daalt en voila; circulatie.

/edit: Ik dacht dat het kleine vat voor SWW was, ik vond het formaat al zo bescheiden. Overigens denk ik wel dat het probleem zoals ik dat omschreef, vergelijkbaar kan zijn voor het grote vat ernaast.

/edit2: Het SWW vat lijkt me een forse jongen, die hoef je dan echt niet op zo'n hoge temperatuur te brengen. Ik heb 500l en die staat in de zomer op 40 graden en in winter op 42 graden. 1x per twee weken legionella programma.

[ Voor 69% gewijzigd door DJT op 04-12-2025 15:05 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:44:
[...]

Als je dat kan bewijzen met grafieken uit je HA (meer verlies tijdens verwarmen dan tijdens idle) dan heb je een duidelijk bewijs dat er iets niet goed zit.
Bij mij sensor ook hoog in het vat en zonder gebruik dus stilstandsverlies van 3.5 gr/24 uur, en dat is zonder extra isolatie om het SWW vat en zonder thermosifons.
Hier 7c over 24 uur zonder gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8TTMrBamXTVcSqO-WqeWl9XrzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8CfDpfMLtrwcsg6iy2tMH0R0.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:27
SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:44:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik ga even data verzamelen en voorleggen aan mijn installateur.
DJT schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:
Vanaf de foto's lijkt het me vrij evident dat je warmte verliest door de RVS buis die aan de bovenkant uit je SWW vat komt. Met een beetje pech is het water aan het circuleren door je vat en binnenunit, dat heet thermosifon werking. De graduele daling van de watertemperatuur in je vat wijst op een continue proces. Eenvoudig op te lossen door een terugslagklep.

[...]

Je zegt hier eigenlijk zelf ook al. Na het produceren van DHW draait de circulatie om en gaat het warme water terug door de aanvoerleiding, naar links de binnenunit in, water koelt af, daalt en voila; circulatie.

Waarom zijn je leidingen niet geïsoleerd?
Precies mijn gedachten. Leiding isolatie staat nog op de planning.
DJT schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:

/edit2: Het SWW vat lijkt me een forse jongen, die hoef je dan echt niet op zo'n hoge temperatuur te brengen. Ik heb 500l en die staat in de zomer op 40 graden en in winter op 42 graden. 1x per twee weken legionella programma.
Klopt, die is 500 liter. Waar zit je temperatuursensor? Bij mij zit die op het hoogste punt momenteel en ik heb 3 plekken waar die kan. De getallen zien er uiteraard anders (lagere setpoint) uit als ik hem vanuit het midden laat meten.

[ Voor 18% gewijzigd door StephanS1984 op 04-12-2025 15:47 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:39:
[...]

dank hiervoor, ik ga hiermee aan de slag (en de andere feedback eerder in het topic). Wel vraag hoe je verschil tussen Ta binnenunit en temperatuur die de VVW ingaat kan aflezen in melpump? Ik was anders van plan om temperatuur bij slang te gaan meten met infrarood meter en deze te vergelijken met Ta binnenunit
Het is inmiddels ruim een week later na al jullie goed tips en adviezen nav mijn vragen. Ik heb meteen eea aangepakt, maar het is erg druk geweest waardoor ik even geen tijd heb gehad om feedback te geven. Het heeft wel meteen ervoor gezorgd dat ik een paar dagen aan 'data / resultaten' kan laten zien.

Hieronder een simpel overzicht van TBuiten en COP (verwarming) waar je de laatste 30 dagen ziet. De blauwe punten zijn voor de wijzigingen en de rode punten erna:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjj9cACF4h6qkYvI_HZG3EKsdoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgD1U7IMoU5qLOwHpGJwhXYC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het volgende gedaan:
  • Bij de VVW verdeler de Robot Thermo Pro 35c ertussen uit gehaald
  • Bij de VVW verdeler mengstand van 6->7
  • Radiatoren op 1e en 2e verdieping dichter gedraaid (was ook wens voor lagere temperatuur in die ruimtes)
  • Van curve/stooklijn naar Auto Adaptation gegaan
Ik ga waarschijnlijk verdeler laat vervangen naar een gesloten verdeler - maar weet nog niet precies wanneer. Ik zie dat systeem nu rustiger loopt met lange, stabiele runs van verschillende dagen met lage Hz (<35). De temperaturen zijn wel een paar graden omhoog gegaan sinds mijn wijzigingen dus ik ben uit de 'defrost zone' waardoor systeem ook efficienter loopt. Als ik naar de bovenstaande grafiek kijk heb ik in ieder geval al winst behaald en is temp in huis ook gewoon aangenaam. Ik zal nooit een 'COP monster systeem' hebben - daarvoor is het warmteverlies en combi van VVW en LTV radiatoren niet helemaal ideaal.. maar ben al tevreden met enkele simpele aanpassingen _/-\o_

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:52:
[...]

Hier 7c over 24 uur zonder gebruik.
[Afbeelding]
Dat lijkt een beetje teveel zonder verbruik, hier ook maar 3 a 3.5c verlies over 24h.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Bschnitz
xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:00:
[...]

Dat lijkt een beetje teveel zonder verbruik, hier ook maar 3 a 3.5c verlies over 24h.
Heeft het nog impact of ik hem op groot/eco/normaal enzo heb staan? Ik heb ooit begrepen dat er verschillende sensoren zijn op bepaalde gebieden en dat dit invloed kan hebben?

Of omdat ik hem maar tot 49/50c doe?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Bschnitz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:08:
[...]

Heeft het nog impact of ik hem op groot/eco/normaal enzo heb staan? Ik heb ooit begrepen dat er verschillende sensoren zijn op bepaalde gebieden en dat dit invloed kan hebben?

Of omdat ik hem maar tot 49/50c doe?
Voor het stilstandsverlies zouden de instellingen voor het opwarmen niet uit moeten maken…
Wel idd het setpoint (delta tussen inhoud vat en omgevingstemperatuur), maar dat staat bij jou niet extreem hoog. Ik verwarm ook tot 48 gr en heb een stilstandsverlies van 3.5 gr /24u op de sensor (positie grofweg 1/3 van boven).

[ Voor 20% gewijzigd door SebastiaanPs op 04-12-2025 21:13 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Waar heb je de temp sensor beneden of boven? Voor beneden is dit `logischer`

• Bschnitz
xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:11:
@Bschnitz Waar heb je de temp sensor beneden of boven? Voor beneden is dit `logischer`
Ik zie nergens een fysieke sensor, heb je een voorbeeld hoe die wellicht eruit ziet?

Qua instellingen heb ik eco en groot.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:29
@Bschnitz

Het scheelt ook nogal of je een 500l of 200l hebt. Je hebt ook de cilinderunit, hiervan is de isolatie gewoon een stuk slechter dan een los vat met goede isolatie .

• Bschnitz
Dsbwouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:16:
@Bschnitz

Het scheelt ook nogal of je een 500l of 200l hebt. Je hebt ook de cilinderunit, hiervan is de isolatie gewoon een stuk slechter dan een los vat met goede isolatie .
200L maar, ik verwarm sww al vanaf het begin elke dag omdat ik zoveel warmte verlies. Dacht eigenlijk dat het normaal was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxdC-04F4JAKart5f917zbZyIwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPUoEGbYdHHRKmndv5HRpBnn.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er qua isolatie best goed uit, overal super veel zwart schuim omheen. Kan het ook best ver indrukken.

[ Voor 36% gewijzigd door Bschnitz op 04-12-2025 21:23 ]

• Dsbwouter
@Bschnitz

Ik zit ook op 7° per 24 uur met een 170l cilinderunit. Een daling van 7° bij 200l is net zo veel als 3.5° bij 400l kwa energie.

• Bschnitz
Dsbwouter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:27:
@Bschnitz

Ik zit ook op 7° per 24 uur met een 170l cilinderunit. Een daling van 7° bij 200l is net zo veel als 3.5° bij 400l kwa energie.
Ah kijk. Dat zou verklaren.

• Dsbwouter
@Bschnitz

Steenwol heeft geen super goede rd waarde. Pir heeft veel hogere waardes en isoleert dus beter bij dezelfde dikte. Ook zitten er aardig wat openingen in de cilinderunits.
@Dsbwouter @Bschnitz
Een kleiner vat heeft naar verhouding natuurlijk een groter verliesoppervlak dan een groter vat. En de cilinderunits verliezen volgens mij inderdaad meer dan goed geïsoleerde losse SWW vaten, zoals @Dsbwouter al zegt.
Mijn vat is 300 liter trouwens.
Ik ben wel benieuwd naar het stilstandsverlies verlies van @Andrehj per 24 uur op de bovenste sensor, want hij heeft volgens mij een los vat met goede isolatie en, belangrijk, thermosifons.

• xoror
  • Niet online
hmm ja hier ook 300l, ging even teveel vanuit dat iedereen 300l hier had :)
@SebastiaanPs Ik heb denk ik hetzelfde vat, Dejong 300 met sensor boven, en dus 3.0c - 3.5c over 24h, goed om te vergelijken

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 04-12-2025 21:34 ]

SebastiaanPs schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:30:
@Dsbwouter @Bschnitz
Een kleiner vat heeft naar verhouding natuurlijk een groter verliesoppervlak dan een groter vat. En de cilinderunits verliezen volgens mij inderdaad meer dan goed geïsoleerde losse SWW vaten, zoals @Dsbwouter al zegt.
Mijn vat is 300 liter trouwens.
Ik ben wel benieuwd naar het stilstandsverlies verlies van @Andrehj per 24 uur op de bovenste sensor, want hij heeft volgens mij een los vat met goede isolatie en, belangrijk, thermosifons.
Gisteren om 14:30 stopte de SWW run op 47 graden. Vanmiddag om 14:30 stond ie op 43.5, maar vanochtend is er wel door zeker 1 persoon gedoucht, en tussendoor is er ook nog wel wat warm water getapt. 24 uur zonder SWW-verbruik is hier best zeldzaam.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Andrehj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:44:
[...]

Gisteren om 14:30 stopte de SWW run op 47 graden. Vanmiddag om 14:30 stond ie op 43.5, maar vanochtend is er wel door zeker 1 persoon gedoucht, en tussendoor is er ook nog wel wat warm water getapt. 24 uur zonder SWW-verbruik is hier best zeldzaam.
Ja ik heb dat ook na vakanties of weekends weg bekeken eerder.

• xoror
  • Niet online
Overigens heb ik gewoon wel warm water gebruikt (vaatwasser etc) dus mijn geval is niet zonder af te tappen.

Pagina: 1 ... 204 205 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero