Dsbwouter schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:01:
@SebastiaanPs

Geen superheat betekend normaal dat er teveel koude middel rond gepompt word en niet alles verdampt in de verdamper. Zie bij mij nooit zon lage superheat. Soms zakt die richting de 5 op minimale frequentie en dan gaat de compressor wat harder draaien zodat die weer stijgt. Lijkt wel alsof je expansieventiel op dat moment even van slag is. Tijdens opstart is het nog niet zo gek, het duurt even voordat alles stabiel draait.
Ik heb een wat langer koudemiddeltraject (~ 27 meter enkele reis) waarvoor mijn systeem exact volgens instructies is bijgevuld.
Maar anderen zonder lang traject observeren hetzelfde:
- Bschnitz in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
- joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:27
Ik ben afwachting van mijn esp32 setje.
Dan kan ik ook wat beter de boel monitoren.
De melcloud oplossing laat ik links liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door nessio op 13-12-2025 15:07 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:18
SebastiaanPs schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:24:
Vorig jaar heb ik wel eens gepost over een lage COP na herstart op laag vermogen, gezien bij intermitterend verwarmen in de ruimteregeling (post 1 en post 2). Dit had ik met "thermo diff adjust" van -9 niet meer geobserveerd. Inmiddels de ESP van @xoror waardoor ik e.e.a. veel beter kan zien. Op proef de "thermo diff adjust" lager gezet, waardoor ik vannacht weer 1x een pauze zag gevolgd door een herstart. Ik zag na de herstart geen superheat en een lagere COP. Dit zie ik ook regelmatig na een SWW run.
Klik voor groter.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zien anderen dit ook?
En weten de STEK experts (@Technician- @koevlaas2 @Dsbwouter ) misschien wat de oorzaak is?
Mijn systeem is netjes en precies volgens de instructies gevuld met koudemiddel en er zijn geen tekenen van een tekort aan koudemiddel.

Edit: deze users in de UK beschrijven hetzelfde fenomeen:
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/111
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/112
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/120
Wat zij als mogelijke verklaringen noemen zijn:
- oscilleren van de expansion valve (post)
- verdamping van koudemiddel in de compressor (post)
Ikzelf heb geen idee of dat kan kloppen.
Ik denk dat de regeling van de EEV op zo’n moment niet snel genoeg regelt, of in een soort regelloop zit. Of er is verdamping van koudemiddel in de leiding. Loopt de leiding ook langs een zonzijde muur?
Je zou als je dat interessant vind de Ecodan dongle kunnen kopen om live het koudemiddelcircuit uit te lezen.
Technician- schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat de regeling van de EEV op zo’n moment niet snel genoeg regelt, of in een soort regelloop zit. Of er is verdamping van koudemiddel in de leiding. Loopt de leiding ook langs een zonzijde muur?
Je zou als je dat interessant vind de Ecodan dongle kunnen kopen om live het koudemiddelcircuit uit te lezen.
Dank voor je bericht. De leiding loopt over de westzijde maar die pauze en herstart is nacht. Het was geen volle maan ;)
Interessant: wat is dat voor dongle? Een speciale voor installateurs?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:31
@Technician-

Dat kan ook niet want er gaan hete gassen naar de binnenunit, het koudemiddel condenseert binnen en komt als verzadigde vloeistof terug.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Kun jij met de va2 de stand van de lev uitlezen? 022 is dat dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Dsbwouter op 13-12-2025 15:52 ]

Dsbwouter schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:51:
@SebastiaanPs

Kun jij met de va2 de stand van de lev uitlezen? 022 is dat dacht ik.
Thanks. Ik zal morgen eens kijken, ben nu niet thuis.

Even een wilde gedachte van iemand met nul STEK kennis: als de stand van de expansion valve onvoldoende koudemiddel laat verdampen, kan die vloeistof dan de compressor intreden en daar verdampen? Een beetje wat die users uit de UK suggereerden.
Wat ik namelijk zie is niet/nauwelijks superheat, maar daarnaast ook een minder lage liquid pipe 1 temp (verdamper intrede). De verdamper wordt dus minder koud. Vandaar mijn gedachte.

SebastiaanPs schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:03:
[...]

Dank voor je bericht. De leiding loopt over de westzijde maar die pauze en herstart is nacht. Het was geen volle maan ;)
Interessant: wat is dat voor dongle? Een speciale voor installateurs?
Een apparaatje waarmee je rechtstreeks de buitenunit uit kan lezen volgens mij. Is hier een paar jaar geleden wel eens ter sprake gekomen, maar ik kan het zo snel niet meer terugvinden.
Als ik die post weer terug vind zal ik er een link naar maken in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

@Technician- @Dsbwouter
De users die hetzelfde fenomeen tot nu toe rapporteren hebben allemaal een SUZ, voor zover ik het kan zien.
De power inverters (PUHZ en PUZ modellen) hebben volgens de service manuals twee linear expansion valves, de eco inverters (SUZ) hebben een enkele.
Misschien een betere refrigerant control door de power inverters? Of sla ik de plank hier mis?

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Dat zou in theorie wel kunnen ja. Als je ventiel te ver open staat dan verdampt niet al je koudemiddel en komt er dus iets vloeistof bij je compressor en dit verdampt door de compressie warmte. Suz modellen zijn zeker gevoeliger voor zulke dingen. De power inverters hebben een power receiver wat zorgt voor extra nakoeling wat weer resulteert in een betere werking van de lev's. Tevens dient dit ook als vloeistof vat.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:18
Dsbwouter schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:47:
@Technician-

Dat kan ook niet want er gaan hete gassen naar de binnenunit, het koudemiddel condenseert binnen en komt als verzadigde vloeistof terug.
Ja tuurlijk verwarmingsbedrijf. Ik dacht even aan een situatie met een airco die ik eens had.

Maar dan zou niet alle vloeistof moeten verdampen in de verdamper, dus teveel worden rondgepompt. Weet wel dat de EEV met pulsen wordt opengestuurd (en dan weer teruggestuurd)
Ergens zou de EEV misschien zijn “nulpunt” kwijt kunnen raken en verder openstaan dan bedoeld?
Even een hersenspinsel.

• Dsbwouter
@Technician-

Oude lg aircos stonden hier bekend om. Dan moest je een keer de spanning eraf halen en dan liep het ventiel helemaal open en dicht waardoor die het nulpunt weer heeft. Maar die draaide dan constant slecht en aangezien dit soms is vind ik hem wel bijzonder..b

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:23
@Andrehj je mag mij er ook bij zetten in de start post, bij ons is afgelopen week een SUZ-SWM60 VA2 met
ERST20D-VM2E geïnstalleerd :D.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:44

tomtommie

Alaaf!

Vraagje. Een familielid heeft een ecodan warmtepomp laten plaatsen en heeft een knx installatie. Het idee was om met een zennio klic mitte te gaan werken, maar volgens mij mis je hier veel data en API en app toegang is dan niet mogelijk.
Iemand hier met een dergelijke setup of advies?
Een splitter is niet mogelijk las ik.
Bedankt!
Pagina: 1 ... 205 206 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero