Ik weet dat het databook dat zegt, maar ik heb mijn twijfels.
Het databook geeft namelijk ook uitzonderlijk
lage COP's voor de PUZ modellen die, als ik het goed begrijp van de users hier, niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Zijn die lage COP's in de databooks niet de reden voor het vermeende lagere thermische vermogen?
Mijn SUZ-SWM80VA2 versus de PUZ-SWM80YAA:
Het minimum elektrisch vermogen lijkt dus vergelijkbaar.
Ter bevestiging mijn eigen metingen van het minimumvermogen met kWh meter en Kamstrup:
- bij Tbuiten >12 graden minimale compressorfrequentie 20 Hz, opgenomen vermogen ~ 440 W, Ta ~ 30 gr, vermogen thermisch ~ 3.0 kW
- bij Tbuiten 6 tot 12 graden minimale compressorfrequentie 26 Hz, opgenomen vermogen ~ 580 W, Ta ~ 31 gr, vermogen thermisch ~ 3.6 kW
- bij Tbuiten < 6 graden minimale compressorfrequentie 30 Hz, opgenomen vermogen ~ 760 W, Ta ~ 32 gr, vermogen thermisch ~ 3.7 kW
Mijn metingen kloppen dus wel met het databook (al zit mijn Ta zo'n beetje midden tussen de 25 en 35 gr in).
Drie opties:
1. de COP van de PUZ units in de databooks klopt
niet met de werkelijkheid, de thermische productie is
hoger, het minimumvermogen tussen de SUZ-SWM80VA2 en de PUZ-SWM80YAA is vergelijkbaar. Bij Tbuiten 12 graden moduleert de SUZ-SWM80VA2 juist
verder terug.
2. het minimum
elektrisch vermogen van de PUZ units in de databooks klopt
niet, dit is in werkelijkheid
lager.
3. De PUZ units hebben werkelijk een lager minimum thermisch vermogen maar dat komt puur door een lagere COP.
@
Dsbwouter hier nog even dezelfde berekening voor jouw unit, de PUZ-SWM60VAA. Moduleert deze in de range van Tbuiten 7 tot 12 graden (niet daarboven) verder terug dan de 560 Watt uit het databook?
@
kleefding hier nog even de vergelijking tussen de units waarom het bij jou ging
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.