WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
@sinterklaas1975
Ik zou eerst is met je installateur gaan overleggen hoe hij aan het benodigde vermogen is gekomen en deze meetgegevens aan hem voorleggen. Voordat je iets gaat of laat vervangen zou ik echt eerst een warmteverlies berekening laten maken. Als je woonopp ong 170m2 is dan heb je een behoorlijk warmteverlies, wellicht nog wat aan isolatie en ventilatie te verbeteren?
Ik zou eerst is met je installateur gaan overleggen hoe hij aan het benodigde vermogen is gekomen en deze meetgegevens aan hem voorleggen. Voordat je iets gaat of laat vervangen zou ik echt eerst een warmteverlies berekening laten maken. Als je woonopp ong 170m2 is dan heb je een behoorlijk warmteverlies, wellicht nog wat aan isolatie en ventilatie te verbeteren?
thanks, ik ben ook van plan om met installateur hierover in overleg te gaan. Ben benieuwd wat hij werkelijk snapt van alle data.... ik zal een update hierna hier posten hoe dat gesprek is gegaan :-)Dsbwouter schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:14:
@sinterklaas1975
WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
@sinterklaas1975
Je kan ook alklima erbij betrekken. Die zullen hetzelfde zeggen als ze deze data zien. Succes ermee !
Je kan ook alklima erbij betrekken. Die zullen hetzelfde zeggen als ze deze data zien. Succes ermee !
Ik had ook , met alleen radiatoren, een kleine warmtepomp suz40 die het zou moeten trekken, ging net, maar is niet aan te raden rond het vriespunt. Je raakt zo veel vermogen kwijt door het defrost gedrag van dit apparaat. Daarnaast werden we gek van het lawaaierige op en aftoeren en regelgedrag.sinterklaas1975 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:18:
[...]
thanks, ik ben ook van plan om met installateur hierover in overleg te gaan. Ben benieuwd wat hij werkelijk snapt van alle data.... ik zal een update hierna hier posten hoe dat gesprek is gegaan :-)
Ik heb nu geld uitgegeven voor een puz80 , met scroll compressor en dubbele vermogen om het lawaai kwijt te zijn in mijn benedenwoning in de stad. Het is nu fluisterstil en als prettige bijkomstigheid ook nog heel weinig defrosts, ik kan nu ook gewoon naar 50 graden aanvoer als het nodig is.
Weer wat geleerd in ieder geval. Mijn advies, als je radiatoren hebt, hogere aanvoertemperaturen, koop een flink overbemeten wp, dat vermogen kom je wel kwijt.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
@joezztjoezzt schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:27:
[...]
Ik had ook , met alleen radiatoren, een kleine warmtepomp suz40 die het zou moeten trekken, ging net, maar is niet aan te raden rond het vriespunt. Je raakt zo veel vermogen kwijt door het defrost gedrag van dit apparaat. Daarnaast werden we gek van het lawaaierige op en aftoeren en regelgedrag.
Ik heb nu geld uitgegeven voor een puz80 , met scroll compressor en dubbele vermogen om het lawaai kwijt te zijn in mijn benedenwoning in de stad. Het is nu fluisterstil en als prettige bijkomstigheid ook nog heel weinig defrosts, ik kan nu ook gewoon naar 50 graden aanvoer als het nodig is.
Weer wat geleerd in ieder geval. Mijn advies, als je radiatoren hebt, hogere aanvoertemperaturen, koop een flink overbemeten wp, dat vermogen kom je wel kwijt.
Helemaal eens met je advies. Maar niet altijd is die optie van een sterkere dan minimaal nodig er ook.
Ik wilde een monobloc, en dus de zwaarste uit het Mitsubishi assortiment gekozen, 11.2 kW. Met een warmteverlies van 400W/K bereken je 12 kW benodigd bij -10 graden C. Had feitelijk wel 14 kW-16 kW willen hebben, maar is er alleen in de split versie. Ook nog even overwogen om 2 maal de 8 kW uitvoering van deze monobloc in cascade te laten installeren, maar leek me toch wat “lomp”.
De afgelopen dagen heeft aangetoond dat de WP het goed redt tot -8 C maar dan wel nagenoeg op maximum frequentie/vermogen draait (Ta 41 graden, dT 7 graden, 26 liter per minuut, dus een piek van ruim 12 kW). Voor temperaturen lager dan -8C zal de woning wel langzaam afkoelen denk ik. Deze WP is in elk geval niet luidruchtig, maar doet wel vaker een defrost dan wat ik hier op het forum voor vergelijkbare situaties (zoals de jouwe). Dat kun je ook verwachten.
Het is niet anders, het werkt prima voor 95% van de winter, en bij die laatste 5% de booster inschakelen (helpt echt veel voor het herstel na een defrost) en de houtkachel een paar uur per dag erbij. Maar 70% van de tijd trekt de WP het op zijn slofjes, frequentie lager dan 50 Hz, dT 3-4 graden en Ta 32-34 graden.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
@EVfan
Lijkt me goed bemeten dan, zovaak is het gelukkig niet kouder dan -8°. Het scheelt natuurlijk ook behoorlijk als je een kleine puz hebt en dan ook nog is op laag vermogen draait. De 120 en volgens mij zelf de 140 zitten ook in dezelfde behuizing. Verdamper oppervlakte is flink voor het vermogen wat je dan maar gebruikt. Heb jij problemen om voor langere tijd op minimale frequentie te draaien? In engeland hebben heel veel mensen problemen daarmee met de r32 monoblocks. Zou dan even op minimale frequentie draaien en door een te lage superheat flink optoeren waardoor die constant over het setpoint heen gaat.
Lijkt me goed bemeten dan, zovaak is het gelukkig niet kouder dan -8°. Het scheelt natuurlijk ook behoorlijk als je een kleine puz hebt en dan ook nog is op laag vermogen draait. De 120 en volgens mij zelf de 140 zitten ook in dezelfde behuizing. Verdamper oppervlakte is flink voor het vermogen wat je dan maar gebruikt. Heb jij problemen om voor langere tijd op minimale frequentie te draaien? In engeland hebben heel veel mensen problemen daarmee met de r32 monoblocks. Zou dan even op minimale frequentie draaien en door een te lage superheat flink optoeren waardoor die constant over het setpoint heen gaat.
Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero