WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
Ik zou eerst is met je installateur gaan overleggen hoe hij aan het benodigde vermogen is gekomen en deze meetgegevens aan hem voorleggen. Voordat je iets gaat of laat vervangen zou ik echt eerst een warmteverlies berekening laten maken. Als je woonopp ong 170m2 is dan heb je een behoorlijk warmteverlies, wellicht nog wat aan isolatie en ventilatie te verbeteren?
thanks, ik ben ook van plan om met installateur hierover in overleg te gaan. Ben benieuwd wat hij werkelijk snapt van alle data.... ik zal een update hierna hier posten hoe dat gesprek is gegaan :-)Dsbwouter schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:14:
@sinterklaas1975
Ik zou eerst is met je installateur gaan overleggen hoe hij aan het benodigde vermogen is gekomen en deze meetgegevens aan hem voorleggen. Voordat je iets gaat of laat vervangen zou ik echt eerst een warmteverlies berekening laten maken. Als je woonopp ong 170m2 is dan heb je een behoorlijk warmteverlies, wellicht nog wat aan isolatie en ventilatie te verbeteren?
WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
Je kan ook alklima erbij betrekken. Die zullen hetzelfde zeggen als ze deze data zien. Succes ermee !
Ik had ook , met alleen radiatoren, een kleine warmtepomp suz40 die het zou moeten trekken, ging net, maar is niet aan te raden rond het vriespunt. Je raakt zo veel vermogen kwijt door het defrost gedrag van dit apparaat. Daarnaast werden we gek van het lawaaierige op en aftoeren en regelgedrag.sinterklaas1975 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:18:
[...]
thanks, ik ben ook van plan om met installateur hierover in overleg te gaan. Ben benieuwd wat hij werkelijk snapt van alle data.... ik zal een update hierna hier posten hoe dat gesprek is gegaan :-)
Ik heb nu geld uitgegeven voor een puz80 , met scroll compressor en dubbele vermogen om het lawaai kwijt te zijn in mijn benedenwoning in de stad. Het is nu fluisterstil en als prettige bijkomstigheid ook nog heel weinig defrosts, ik kan nu ook gewoon naar 50 graden aanvoer als het nodig is.
Weer wat geleerd in ieder geval. Mijn advies, als je radiatoren hebt, hogere aanvoertemperaturen, koop een flink overbemeten wp, dat vermogen kom je wel kwijt.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
@joezztjoezzt schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:27:
[...]
Ik had ook , met alleen radiatoren, een kleine warmtepomp suz40 die het zou moeten trekken, ging net, maar is niet aan te raden rond het vriespunt. Je raakt zo veel vermogen kwijt door het defrost gedrag van dit apparaat. Daarnaast werden we gek van het lawaaierige op en aftoeren en regelgedrag.
Ik heb nu geld uitgegeven voor een puz80 , met scroll compressor en dubbele vermogen om het lawaai kwijt te zijn in mijn benedenwoning in de stad. Het is nu fluisterstil en als prettige bijkomstigheid ook nog heel weinig defrosts, ik kan nu ook gewoon naar 50 graden aanvoer als het nodig is.
Weer wat geleerd in ieder geval. Mijn advies, als je radiatoren hebt, hogere aanvoertemperaturen, koop een flink overbemeten wp, dat vermogen kom je wel kwijt.
Helemaal eens met je advies. Maar niet altijd is die optie van een sterkere dan minimaal nodig er ook.
Ik wilde een monobloc, en dus de zwaarste uit het Mitsubishi assortiment gekozen, 11.2 kW. Met een warmteverlies van 400W/K bereken je 12 kW benodigd bij -10 graden C. Had feitelijk wel 14 kW-16 kW willen hebben, maar is er alleen in de split versie. Ook nog even overwogen om 2 maal de 8 kW uitvoering van deze monobloc in cascade te laten installeren, maar leek me toch wat “lomp”.
De afgelopen dagen heeft aangetoond dat de WP het goed redt tot -8 C maar dan wel nagenoeg op maximum frequentie/vermogen draait (Ta 41 graden, dT 7 graden, 26 liter per minuut, dus een piek van ruim 12 kW). Voor temperaturen lager dan -8C zal de woning wel langzaam afkoelen denk ik. Deze WP is in elk geval niet luidruchtig, maar doet wel vaker een defrost dan wat ik hier op het forum voor vergelijkbare situaties (zoals de jouwe). Dat kun je ook verwachten.
Het is niet anders, het werkt prima voor 95% van de winter, en bij die laatste 5% de booster inschakelen (helpt echt veel voor het herstel na een defrost) en de houtkachel een paar uur per dag erbij. Maar 70% van de tijd trekt de WP het op zijn slofjes, frequentie lager dan 50 Hz, dT 3-4 graden en Ta 32-34 graden.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Lijkt me goed bemeten dan, zovaak is het gelukkig niet kouder dan -8°. Het scheelt natuurlijk ook behoorlijk als je een kleine puz hebt en dan ook nog is op laag vermogen draait. De 120 en volgens mij zelf de 140 zitten ook in dezelfde behuizing. Verdamper oppervlakte is flink voor het vermogen wat je dan maar gebruikt. Heb jij problemen om voor langere tijd op minimale frequentie te draaien? In engeland hebben heel veel mensen problemen daarmee met de r32 monoblocks. Zou dan even op minimale frequentie draaien en door een te lage superheat flink optoeren waardoor die constant over het setpoint heen gaat.
De vraag is waar je voor moet optimaliseren, voor die paar dagen -8 of voor rest van de tijd. Ik denk dat het verstandiger is om dat laatste te doen.
@EVfan Nog een zubadan overwogen? Want die zou sneller moeten defrosten. En dat lijkt jouw enige klacht te zijn zo te lezen
In mijn geval heb ik een sw75, en afgelopen dagen met -5 had hij wel moeite om binnen 22c te houden. Dan koelt het af naar 21c, is prima natuurlijk. Onder de 21c verlies ik niet veel meer. Ik kan natuurlijk ook de BUH nog aanslingeren.
Dus ik denk dat een 10kW beter gepast had voor deze paar dagen, maar ik prefereer de sw75 voor de rest van de tijd.
maar nu zou ik gewoon de PUZ-SWM80 nemen, en dan flippen naar 10 kW natuurlijk
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 27-12-2025 11:02 ]
@DsbwouterDsbwouter schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:33:
@EVfan
Lijkt me goed bemeten dan, zovaak is het gelukkig niet kouder dan -8°. Het scheelt natuurlijk ook behoorlijk als je een kleine puz hebt en dan ook nog is op laag vermogen draait. De 120 en volgens mij zelf de 140 zitten ook in dezelfde behuizing. Verdamper oppervlakte is flink voor het vermogen wat je dan maar gebruikt. Heb jij problemen om voor langere tijd op minimale frequentie te draaien? In engeland hebben heel veel mensen problemen daarmee met de r32 monoblocks. Zou dan even op minimale frequentie draaien en door een te lage superheat flink optoeren waardoor die constant over het setpoint heen gaat.
Het minimale vermogen van de WP is ca. 4 kW, dan verbruikt deze 675W, draait op een CoP van ca. 6. De WP draait dan mooi constant qua verbruik en een vlakke dT. Geen last van “opvliegers”.
Dit 4kW minimum vermogen, bij warmteverlies van 400 W/K dekt dan een temperatuurverschil van ca. 10 graden af met buiten.
En dat is wat we ook waarnemen, vanaf Tb 11-12 graden gaat de de WP intermitterend verwarmen: 1-2 uur aan, 1-2 uur weer uit.
Als het nat en winderig is geeft dit wat verminderd comfort (alleen radiatoren hier), maar normaliter merken we er weinig van.
En een van de overwegingen, bij de keuze uit het toenmalige assortiment, was dat het minimum vermogen niet veel hoger dan 4 kW mocht zijn. Wat dat betreft was een cascade van 2 maal 8 kW monobloc mooi geweest. Maar de zwaardere Zubadan 14 kW, hadden een flink hoger minimum vermogen, en dat gaf de doorslag.
@xoror . Zie mijn reactie naar @Dsbwouter . Ook ik heb de keuze gemaakt om een WP te specificeren die van 2-12 graden Tb fijn draait, en van 12 graden en hoger netjes intermitterend te verwarmen. Onder 2 graden en tot -2 is het vaak een defrost circus, en ik denk dat een veel grotere WP daarbij maar weinig winst had geleverd (hier meestal 1 defrost per 50-90 minuten). En eerlijk is eerlijk, onder de -2 afgelopen dagen, met een dieptepunt vrijdagochtend van -8 heeft de WP het prima getrokken. Niks te klagen.xoror schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:56:
@Dsbwouter
De vraag is waar je voor moet optimaliseren, voor die paar dagen -8 of voor rest van de tijd. Ik denk dat het verstandiger is om dat laatste te doen.
@EVfan Nog een zubadan overwogen? Want die zou sneller moeten defrosten. En dat lijkt jouw enige klacht te zijn zo te lezen
In mijn geval heb ik een sw75, en afgelopen dagen met -5 had hij wel moeite om binnen 22c te houden. Dan koelt het af naar 21c, is prima natuurlijk. Onder de 21c verlies ik niet veel meer. Ik kan natuurlijk ook de BUH nog aanslingeren.
Dus ik denk dat een 10kW beter gepast had voor deze paar dagen, maar ik prefereer de sw75 voor de rest van de tijd.
maar nu zou ik gewoon de PUZ-SWM80 nemen, en dan flippen naar 10 kW natuurlijk
Voor ons was niet lettend op de omvang van de installatie en de kosten (toch 4000€ duurder) de 2 maal 8 kW cascade idealer geweest want zowel meer vermogen in defrost en strenger winterweer, en lager minimum vermogen bij hogere temperaturen (hoewel dat maar een paar honderd W scheelt).
Ene kant heb je gelijk maar je ziet nu wel dat als je het te krap berekent zeg tot -5 je er behoorlijke moeite mee kan krijgen als je constant aan het defrosten bent. Het komt gewoon heel kritisch.
Vandaag wat geprutst om te kijken waarom IN1 altijd actief is, in eerste instantie lijkt het WTH systeem niet echt te reageren om mijn verzoeken echter zijn er 2 timers om rekening mee te houden delayOn en criticalOn.SebastiaanPs schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:38:
[...]
Ik zou ook even de installatiehandleiding van je WTH systeem bestuderen (bijv deze, maar weet niet welk type je hebt) en kijken welke draden er zijn aangesloten. Zie bijv pagina 14 onderaan en p24 onderaan en verder. Wellicht dat je dan beter begrijpt hoe je WTH systeem via IN1 van de Ecodan werkt - en dat hier met ons kan delen
- delayOn definieert dat er pas na 3 minuten warmtevraag vanaf een thermostaat een signaal naar de ketel verzonden wordt.
- criticalOn definieert de minimale draaitijd van de warmtepomp.
Okay mooi dit werkt maar de WP zegt nog steeds "IN1" actief.
In de warmtepomp is de bekabeling van beide WTH units aan elkaar geknutseld door beide draden in ingang IN1 te duwen. Volgens mij is deze ingang niet bedoeld om 2 draden in te duwen dus uitgezocht welke kabel van de unit beneden is en deze correct aangesloten en inderdaad IN1 reageert nu op warmtevraag van de WTH beneden.
Wat nu precies de oorzaak was is mij onduidelijk, wellicht dat het systeem op zolder de boosdoener is voor nu heb ik deze afgekoppeld en wil even aankijken hoe het systeem nu functioneert voordat ik hier in duik.
Tldr, IN1 hoort inderdaad niet constant op actief te staan, opgelost
Opzich kan het wel 2 kabels aan in1. Als je ze goed aansluit en er is vraag van 1 van de 2 word die gemaakt. De zolder zal dus degene zijn geweest die vraag had. Hoe je het nu hebt is beter hoor dan word die alleen aangestuurd door de woonkamer.
/f/image/e3HIf8IoIWaqc1OI7KXb78h1.png?f=fotoalbum_large)
Even nog terugkomen hierop, zien jullie ook af en toe een stop, en 10m later een echte defrost ? Alsof hij wil defrosten, en toch niet, en dan toch wel. Heel apart. Hij markeert het niet als een defrost de eerste stop. Lijkt ook alleen te gebeuren wanneer hij bijna tegen max hz aan zit
[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 28-12-2025 10:01 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Als ik naar de compressor frequency kijk bij jou dan lijkt het patroon van een normale defrost, maar feed blijft boven return (verwarmen) en alleen het allerlaatste stukje staat gemarkeerd als defrost, correct?xoror schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:47:
[Afbeelding]
Even nog terugkomen hierop, zien jullie ook af en toe een stop, en 10m later een echte defrost ? Alsof hij wil defrosten, en toch niet, en dan toch wel. Heel apart. Hij markeert het niet als een defrost de eerste stop. Lijkt ook alleen te gebeuren wanneer hij bijna tegen max hz aan zit
Bij mij ziet het er zo uit:
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
/f/image/taN7bpt8P4cVqahP15xxaYZr.png?f=fotoalbum_large)
Even andere data bekeken, lijkt samen te vallen met dip van condensation temp. Het komt ook alleen in fixed flow voor, in de ruimte regeling doet hij dit niet. Het zelfde gedrag heb ik bij een andere gebruiker ook gezien.
@SebastiaanPs de SUZ defrosten net iets anders, die doen extra stop. Je ziet dat hij het markeert als 1 enkele defrost. Dat had ik al eerder uitgezocht, maar de SUZ stopt altijd 1x extra bij begin defrost window.
Dit lijkt in de tijd ook anders, want er zit wel 10-15 mins tussen. Dit heb ik ook alleen gezien toen de wp rond 98hz bezig was, daarvoor eigenlijk nog nooit gezien.
[ Voor 40% gewijzigd door xoror op 28-12-2025 10:47 ]
Geen antwoord op je vraag, maar het is nu rond het vriespunt en je WP loopt continu op maximaal vermogen. Hoe hou jij je huis warm als het echt koud wordt?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee gelukkig niet. Al denk ik dat iets meer vermogen in dit geval beter was. Maar -7c is tegenwoordig wel worse case waarvoor je moet sizen. En dan is hij eigenlijk net okay (ik kan desnoods de BUH nog aanslingeren). Aan de andere kant, om voor die paar dagen een grotere WP te kiezen is ook weer uiterste.Andrehj schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:49:
@xoror Aha, dat verklaart een boel. ik dacht dat het een grafiek van afgelopen nacht was.
Dit was op 25 dec, met een dag verbruik van 44.5kWh. Er is 160.4 kWh warmte opgewekt. Er heeft ook een uurtje SWW gedraaid. Dus output was dan gemiddeld 6.9kWh (160.4/23). Mijn warmte verlies is blijkbaar > 7 kW bij deze temperaturen. Temperatuur daalde van 22c naar rond 21c op het laagste punt.
Even wat meer leuke stats, ik hou wat meer data bij voor mijn nieuwe optimizer.
Ik heb 0.271 kW/K gemeten over de dagen rond kerst. Het steeg van 0.25 naar 0.271 (rond kerst).
Stel binnen is gemiddeld 21.5 en buiten -7, dan is delta 28.5c. Volgens mijn verlies coëfficiënt zou ik dan 28.5 X 0.271 = 7.72kW continu nodig om het huis op 22c te houden. Ws doet een 10kW dit lachend en mijn sw75 redt het net niet
Nu ik dit duidelijk heb, ga ik de BUH weer aanzetten, en dan vanaf -5c oid mag hij bijspringen.
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 28-12-2025 12:50 ]
Die dip in je condensing temp is gewoon omdat de compressor afslaat. Verder geen idee waarom die stopt. Op de print van je buitenunit zitten ook ledjes die een soort pre alarm weergeven. Ik had destijds met mijn suz geen foutmelding op de controller maar op de print dus wel.
Is ook wel een lastige hoor, als Sinterklaas een 10-12kW had en pendelgrafieken laat zien (bij +9C), dan zeggen mensen: ga naar je installateur, deze is veel te groot. En bij -2C is deze 100% aan het stampen, je kunt ook kiezen BUH gewoon wel te gebruiken. Zou een 10kW over de hele linie leiden tot een absoluut lager verbruik?Dsbwouter schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:35:
@xoror
Ene kant heb je gelijk maar je ziet nu wel dat als je het te krap berekent zeg tot -5 je er behoorlijke moeite mee kan krijgen als je constant aan het defrosten bent. Het komt gewoon heel kritisch.
En als je een WLB laat doen kom je altijd veel te hoog uit, dat zie ik keer op keer.
Misschien is deze WP wel de beste keuze gezien het huis van 170m2 en kun je beter kijken hoe nog 1-2kW warmteverlies te beperken.
Ik stuur met een vaste / constante TA flow die nu op 32 graden staat; en heb alle ruimtes qua naregeling 'openstaan'; er is maximale vraag per ruimte.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verbeteren?
Wellicht de slaapkamers etc even dichtzetten, zodat het eerst in de leefruimte op temperatuur is?AJKEnter schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:12:
Goedemiddag, ik wil graag om wat hulp en/of richting vragen; ik ben op wintersportvakantie geweest (en de warmtepomp Ecodan wat teruggeschakeld om energie te besparen); ik ben gisteren thuisgekomen en eergisteren op afstand (via de melcloud app) de warmtepomp waarden weer verhoogd naar ' normale' waarden om de temperatuur in huis weer te verhogen naar 21 graden. Echter doordat de warmtepomp zeer regelmatig (elke 15-20 minuten) defrost haal ik met moeite de 20 graden.
Ik stuur met een vaste / constante TA flow die nu op 32 graden staat; en heb alle ruimtes qua naregeling 'openstaan'; er is maximale vraag per ruimte.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je bent al de zoveelste met dit probleem op het forum, maar das niet erg. Al doende leert men.AJKEnter schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:12:
Goedemiddag, ik wil graag om wat hulp en/of richting vragen; ik ben op wintersportvakantie geweest (en de warmtepomp Ecodan wat teruggeschakeld om energie te besparen); ik ben gisteren thuisgekomen en eergisteren op afstand (via de melcloud app) de warmtepomp waarden weer verhoogd naar ' normale' waarden om de temperatuur in huis weer te verhogen naar 21 graden. Echter doordat de warmtepomp zeer regelmatig (elke 15-20 minuten) defrost haal ik met moeite de 20 graden.
Je had of 3 dagen van te voren elke dag een graad omhoog moeten gaan of maar 1k verlagen in het vervolg.
Wat ik nu zou doen is heel veel afgifte dichtdraaien, en bv eerst de keuken of woonkamer opwarmen en dan elke keer 1 groepje erbij open zetten.
Bij Sinterklaas is het wel heel extreem. Hij red het eigenlijk al niet bij +2°.. dan heb je gewoon een te kleine unit. Als je het nou red tot -5° is prima natuurlijk. Ze hadden ook een puz 100 kunnen plaatsen, die heeft zelfs een iets lager minimaal vermogen.
Zit te denken aan een 75 of een 80 buitenunit
Had niet de originele klacht kunnen vinden, maar bij +2C is idd wel te gek, dan is die te klein.Dsbwouter schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:21:
@Technician-
Bij Sinterklaas is het wel heel extreem. Hij red het eigenlijk al niet bij +2°.. dan heb je gewoon een te kleine unit. Als je het nou red tot -5° is prima natuurlijk. Ze hadden ook een puz 100 kunnen plaatsen, die heeft zelfs een iets lager minimaal vermogen.
Dit fenomeen komt voor als je huis (te) ver is afgekoeld, dan is het water zo koud en je verdampingstemp ook.Dsbwouter schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:22:
@AJKEnter
Welke buitenunit heb je ? Om de 15m defrosten heb ik nog nooit gezien.
Gebeurt met alle warmtepompen als CV temp te koud is en gewenste vermogen te hoog.
Wat je dan moet doen is afgifte gaan afschakelen.
@Dsbwouter de puz types t/m 80 ook. Bij mij is de suz40 zo uitgewisseld met dezelfde koelleiding.DGR schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:35:
Welke buitenunits zijn geschikt als vervanger voor de SWM60VA, zonder dat ik daar nieuwe koelleidingen voor nodig heb?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Heb ik afgelopen week ook gezien bij de droge vrieskou. Ik kreeg alleen niet een defrost er direct na. Hij stopt even en gaat weer verder. Hij leek dit ook om de ca 2,5 uur die normaal tussen de defrosts zit te doen. Ta zakte niet onder Tr en hij ging weer verder. Heb het nog niet eerder gezien. Leek wel een soort test of een defrost nodig was. Verdamper was schoon.xoror schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:47:
[Afbeelding]
Werk met een vaste Ta.
Even de specs checken?Voor mijn PUHZ 75 werd een dikkere leiding voorgeschreven. De installateur heeft deze dus vervangen toen de SUZ er af kwam. Of en voor welke nieuwere PUZ serie de leidingen niet gewijzigd hoeven te worden kun je in de specs wel zien.DGR schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:35:
Welke buitenunits zijn geschikt als vervanger voor de SWM60VA, zonder dat ik daar nieuwe koelleidingen voor nodig heb?
Ik heb nog wel een SUZ-SWM80VA2 in de beun.DGR schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:35:
De 60 of de 80, dezelfde leidingen dus relatief makkelijk te wisselen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bijna alle split modellen kunnen met 1/4 en 1/2 inch koelleidingen, zie de databooks. Bij de PUZ modellen kan de gasleiding 1/2 of 5/8 zijn, de keuze heeft invloed op de capaciteit staat erbij.DGR schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:35:
In jouw geval kun je de SUZ-SWM60VA(2), SUZ-SWM80VA(2), de PUZ-SWM60VAA en de PUZ-SWM80YAA overwegen. Ik zou een voorkeur hebben voor de power inverters (de PUZ dus) en, vanwege het gelijke minimumvermogen, zou ik dan de PUZ-SWM80YAA kiezen, als dat voldoende is voor jouw warmteverlies.
Voordelen t.o.v. de SUZ modellen: stiller, grotere verdamper, betere defrostregeling. Wel duurder.
[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 28-12-2025 20:35 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Kan 1/2 maar 5/8 word geadviseerd door alklima. Verlopen doe je normaal altijd bij de binnenunit en niet buiten.
De hele PUZ reeks heeft volgens mij 1/4" - 5/8"SebastiaanPs schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:32:
[...]
Bijna alle split modellen kunnen met 1/4 en 1/2 inch koelleidingen, zie de databooks.
In jouw geval kun je de SUZ-SWM60VA(2), SUZ-SWM80VA(2), de PUZ-SWM60VAA en de PUZ-SWM80YAA overwegen. Ik zou een voorkeur hebben voor de power inverters (de PUZ dus) en, vanwege het gelijke minimumvermogen, zou ik dan de PUZ-SWM80YAA kiezen, als dat voldoende is voor jouw warmteverlies.
Voordelen t.o.v. de SUZ modellen: stiller, grotere verdamper, betere defrostregeling. Wel duurder.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
koevlaas2 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:35:
[...]
De hele PUZ reeks heeft volgens mij 1/4" - 5/8"
/f/image/NVaQyOh1a8PGeHJ4dJEqO8MX.png?f=fotoalbum_large)
Hier staat het. Maar @Dsbwouter zegt dat Alklima 5/8 adviseert.
Als de leidinglengte kort is, dan is een PUZ misschien toch te overwegen gezien de voordelen die ik hierboven noem? Heeft de keuze voor 1/2 ipv 5/8 leiding alleen invloed op de capaciteit, of ook op de COP?
Volgens de service handleiding zou het met verwarmen niet uitmaken. Met koelen zou je met lange lengtes meer vermogen verliezen. Nog zou ik het er niet op gokken en gewoon de leidingen vervangen, meestal niet veel meer werk.
De aansluiting die er fysiek opzit is 5/8 dus dien je die te gebruiken. Als dit bij de binnenunit 1/2 moet zijn kan je 'm daar verlopen, maar let dus wel op dat de binnenunit compatible is.SebastiaanPs schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:37:
[...]
[Afbeelding]
Hier staat het. Maar @Dsbwouter zegt dat Alklima 5/8 adviseert.
Als de leidinglengte kort is, dan is een PUZ misschien toch te overwegen gezien de voordelen die ik hierboven noem? Heeft de keuze voor 1/2 ipv 5/8 leiding alleen invloed op de capaciteit, of ook op de COP?
OK als de binnenunit compatible is, dan de koelleidingen vervangen en verlopen bij de binnenunit van 5/8 naar 1/2. Indien binnenunit niet compatible, dan een SUZ model kiezen.
@DGR compatibility vind je in databook 6.0 pagina 192-193
D'r zit zo'n koppeling bij die je op 5/8 draait en aan de andere kant kan dan een 1/2 flare.Dsbwouter schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:59:
@joezzt
Buitenunit is zeker geen 1/2. Deze is 100% 5/8.
Ja, die het liefst gebruiken.Dsbwouter schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:02:
@Technician-
Ik weet het maar dat betekend dus nogsteeds dat de aansluiting 5/8 is.
Dat er met Kerst een hoger warmteverlies was heeft waarschijnlijk met de wind te maken. Bij de Gasunie voorspellen ze het totale Nederlandse gasvebruik aan de hand van de 'effectieve buiten temperatuur'. Dat is de gemeten buiten temperatuur - (0.667 × windsnelheid in meter per seconde). Het warmteverlies van mijn huis vertoont een bijna perfecte correlatie met deze effectieve temperatuur.xoror schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:35:
[...]
Nee gelukkig niet. Al denk ik dat iets meer vermogen in dit geval beter was. Maar -7c is tegenwoordig wel worse case waarvoor je moet sizen. En dan is hij eigenlijk net okay (ik kan desnoods de BUH nog aanslingeren). Aan de andere kant, om voor die paar dagen een grotere WP te kiezen is ook weer uiterste.
Dit was op 25 dec, met een dag verbruik van 44.5kWh. Er is 160.4 kWh warmte opgewekt. Er heeft ook een uurtje SWW gedraaid. Dus output was dan gemiddeld 6.9kWh (160.4/23). Mijn warmte verlies is blijkbaar > 7 kW bij deze temperaturen. Temperatuur daalde van 22c naar rond 21c op het laagste punt.
Even wat meer leuke stats, ik hou wat meer data bij voor mijn nieuwe optimizer.
Ik heb 0.271 kW/K gemeten over de dagen rond kerst. Het steeg van 0.25 naar 0.271 (rond kerst).
Stel binnen is gemiddeld 21.5 en buiten -7, dan is delta 28.5c. Volgens mijn verlies coëfficiënt zou ik dan 28.5 X 0.271 = 7.72kW continu nodig om het huis op 22c te houden. Ws doet een 10kW dit lachend en mijn sw75 redt het net niet
Nu ik dit duidelijk heb, ga ik de BUH weer aanzetten, en dan vanaf -5c oid mag hij bijspringen.
Overigens moet je in jouw sommetje ook de stookgrens van je huis verdisconteren. Dat is de buitentemperatuir waarbij je huis op temperatuur blijft zonder warmte van cv-ketel of warmtepomp. Bij ons blijft het binnen 20 graden zonder verwarming als de gemiddelde etmaal temperatuur 15 graden is. Stel dat jouw stookgrens op 16.5 graden ligt (want binnen 21.5 graden), dan was het temperatuur verschil waarmee je moet rekenen 23 graden en niet 28 graden.
Wat is eigenlijk de reden voor vervangen? Echt te klein gebleken tijdens de koude kerstdagen gok ik, als ik jouw eerdere berichten zo lees?DGR schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:35:
DGR in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
@Dsbwouter dat was niet @Technician-
Als het koud weer word gaat de gemiddelde aanvoertemperatuur omlaag door de defrosts, heb je een relatief groot afgifte oppervlak dan kan je in de problemen komen.SebastiaanPs schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:12:
[...]
Wat is eigenlijk de reden voor vervangen? Echt te klein gebleken tijdens de koude kerstdagen gok ik, als ik jouw eerdere berichten zo lees?
@Dsbwouter dat was niet @Technician-
Mijn SUZ-SWM80VA2 alleen op mijn huis gaat goed maar schakel ik de schuur erbij dan vindt ie het ook niet leuk.
Ik los het op door de airco er zachtjes bij aan te hebben, ik zal mijn aangeschafte buffervat met extra Panasonic monoblock binnenkort inzetten om dit definitief op te lossen.
Dit is de koppeling, heb er verder niet veel verstand van hoor.Dsbwouter schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:59:
@joezzt
Buitenunit is zeker geen 1/2. Deze is 100% 5/8.
Die hoor je bij de binnenunit te zetten om je 5/8 leiding aan te sluiten op de 1/2 aansluiting.
Die doe je op de binnenunit, maakt van 1/2 5/8joezzt schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:20:
[...]
Dit is de koppeling, heb er verder niet veel verstand van hoor.[Afbeelding]
5/8” heeft zeker de voorkeur.Dsbwouter schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:02:
@Technician-
Het databook zegt wel dat bij kortere lengtes de gehele zuigleiding 1/2” mag zijn, concequenties bochten en weerstand en toe te voegen koudemiddel staan er ook in.
Dus als de leiding echt niet is te vervangen wegens weggesmeerd ofzo dan is het wel mogelijk. Want databook is heiliger dan Alklima.
Ja dat weet ik ook. Wat is daar mee dan?Dsbwouter schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:02:
@Technician-
Zoals je ziet past deze alleen op het binnendeel (die 1/2” male is)joezzt schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:20:
[...]
Dit is de koppeling, heb er verder niet veel verstand van hoor.[Afbeelding]
De maximale capaciteit van warmtepompen is wel een dingetje met het vaak koude vochtige weer in NL en de UK. In de UK hebben ze daar een projectje van gemaakt.koevlaas2 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:18:
[...]
Als het koud weer word gaat de gemiddelde aanvoertemperatuur omlaag door de defrosts, heb je een relatief groot afgifte oppervlak dan kan je in de problemen komen.
Mijn SUZ-SWM80VA2 alleen op mijn huis gaat goed maar schakel ik de schuur erbij dan vindt ie het ook niet leuk.
Ik los het op door de airco er zachtjes bij aan te hebben, ik zal mijn aangeschafte buffervat met extra Panasonic monoblock binnenkort inzetten om dit definitief op te lossen.
TrystanLea, de eigenaar van een Ecodan, is ermee begonnen: https://community.openene...imum-output-testing/24874
Simpelweg maximaal vermogen geven, bijv door een zeer hoge Ta in te stelllen, en dan de gemiddelde output van een aantal uur pakken. Dan heb je alles verrekend zoals verloren verwarmingstijd door defrosts enz. De Ecodan bleek toch iets minder output te geven dan volgens het databook zou moeten, namelijk o.b.v. 6 tests gemiddeld 4.4 kW thermisch in plaats van 5.0 kW uit het databook (ook databook incl defrosts, want 2 gr).
De Vaillants: idem dito
https://community.openene...ut-capacity-testing/27221
Ze maken er nu een groter project van:
https://community.openene...imum-output-testing/29418
Hier kun je max output testing resultaten vinden van allerlei merken en modellen:
https://heatpumpmonitor.org/heatpump?filter=mitsubishi
Deze Ecodan 8.5 kW bijvoorbeeld: https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=24
Looks familiar?
(klik voor groter)
![]() | ![]() |
De minimale output die daar wordt gerapporteerd klopt trouwens niet volgens mij, dit moet een SUZ-SWM80VA of VA2 zijn en die kan elektrisch verder terug moduleren dan wat daar staat.
Maar de max output test lijkt wel te kloppen: gebruikt telkens max 4 kW elektrisch (!), dat is wel maximaal voor dit model volgens mij.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 28-12-2025 22:55 ]
In mijn geval was het 22m , de helft door de grond en ik gebruik geen koeling. Ik meen me te herinneren dat ik wel zoiets besproken heb met de monteur.Technician- schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:36:
[...]
5/8” heeft zeker de voorkeur.
Het databook zegt wel dat bij kortere lengtes de gehele zuigleiding 1/2” mag zijn, concequenties bochten en weerstand en toe te voegen koudemiddel staan er ook in.
Dus als de leiding echt niet is te vervangen wegens weggesmeerd ofzo dan is het wel mogelijk. Want databook is heiliger dan Alklima.
Stap 1: kies een tijdsinterval van start defrost tot start defrost, liefst zoveel mogelijk cycli met maximale output voor een goede meting.
Stap 2: plot de volgende data:
- je compressorfrequentie: bij echt max output moet die na de defrost continu maximaal zijn en niet terug moduleren zoals in mijn voorbeeld (ik had dus nog wat capaciteit over).
- estimated output power: heat output obv de interne Ecodan sensoren, deze is negatief tijdens defrost.
- estimated total daily energy produced: pak het verschil tussen de start- en eindstand in je window, deel door het aantal uren en je hebt de gemiddelde heat output in je window.
In mijn voorbeeld (let op niet maximaal want de compressor moduleert terug zoals je ziet):
:strip_exif()/f/image/5AoAJHpKWqWvfA8i2t59IYQe.jpg?f=fotoalbum_large)
10,4 kWh / 1,75 uur =5,943 kW gemiddelde output. De mijne was hier even wat aan het inhalen, het werkelijke warmteverlies bij -2 gr is iets lager dan dit.
Benieuwd naar de data van degenen bij wie de warmtepomp echt maximale output gaf (@xoror ?) en hoe zich dat verhoudt tot de databooks.
[ Voor 13% gewijzigd door SebastiaanPs op 28-12-2025 22:56 ]
Vannacht had ik gezellig elke 40 minuten een defrost, maar tussendoor slechts 60% vermogen nodig. Als ik echt mijn max vermogen bij defrost weer had willen weten had ik dus vannacht de thermosstaat op 25 graden moeten zetten (lees: Ta naar 30 graden moeten forceren)…
[ Voor 3% gewijzigd door michaelvo op 29-12-2025 09:04 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-12-2025 09:50 ]
De unit staat naast de slaapkamer en die hoor je bij defrosts een beetje brommen. Zo te lezen is de puz serie allround gewoon beter.
Nu vraag ik mij af: Hoe kan je het verwarmingselement nu het beste instellen om de watertemperatuur bij een defrost snel weer op temperatuur te brengen en daarmee de terugval in temperatuur te dempen? Je kan alleen aangeven hoelang hij moet wachten met inschakelen van het element. Wat is dan de referentie waarop hij wacht? Is dat de aanvoertemperatuur? Weet iemand dat?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Voor zover ik mij kan heugen doet de SUZ40 het bij mij altijd zo ja:xoror schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:47:
:strip_exif()/f/image/ZGtduvWyAxHZuzvMOjbsNfGx.png?f=user_large)
Duurt iedere keer om en nabij 5 minuten
Het verbruik is ook gigantisch (uitgelezen van melcloud en melpump)
Voordat ik ga vervangen wil ik de WP nog wel een keer op zijn vulling controleren, voorgevuld zit er 1.2KG R32 in maar mijn leidinglengte is 14 meter en moet er dus meer R32 bij en dat is bij inbedrijfstelling niet gebeurd, misschien dat dat nog iets bijdraagt aan de frequentie van defrosten of algehele prestaties.
Zal zo een foto toevoegen van de prestaties van een week inclusief de kerstdagen.
Verder de laatste tijd wel de verdeler beter ingeregeld, plekken waardoor het kon tochten aangepakt en draai vaste ta, meestal kom ik goed weg met 28 graden maar met de koude dagen heb ik 30 graden nodig, retour moet eigenlijk wel 26 graden zijn wil de temperatuur omhoog gaan in de woning. En dat bij een flow van 21 liter.
Bij mij ziet het er soortgelijk uit (SUZ60 FTC6 firmware 18.01):xoror schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:47:
[Afbeelding]
Zie xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" de SUZ units doen het defrosten gewoon anders. De power inverters doen dit normaal niet, en er zit nu ook wel 10-15 mins tussen de stops.
Ik heb in een periode van 3 uur vol vermogen (klein beetje modulatie voor korte momenten) maar 1 defrost gehad. heb je daar nog iets aan?SebastiaanPs schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:45:
Voor degenen met het ESP project van @xoror bij wie de warmtepomp maximaal vermogen gaf op de koude dagen met oostenwind (25/12 en 26/12): je kunt je eigen maximale output als volgt testen.
Stap 1: kies een tijdsinterval van start defrost tot start defrost, liefst zoveel mogelijk cycli met maximale output voor een goede meting.
Stap 2: plot de volgende data:
- je compressorfrequentie: bij echt max output moet die na de defrost continu maximaal zijn en niet terug moduleren zoals in mijn voorbeeld (ik had dus nog wat capaciteit over).
- estimated output power: heat output obv de interne Ecodan sensoren, deze is negatief tijdens defrost.
- estimated total daily energy produced: pak het verschil tussen de start- en eindstand in je window, deel door het aantal uren en je hebt de gemiddelde heat output in je window.
In mijn voorbeeld (let op niet maximaal want de compressor moduleert terug zoals je ziet):
[Afbeelding]
10,4 kWh / 1,75 uur =5,943 kW gemiddelde output. De mijne was hier even wat aan het inhalen, het werkelijke warmteverlies bij -2 gr is iets lager dan dit.
Benieuwd naar de data van degenen bij wie de warmtepomp echt maximale output gaf (@xoror ?) en hoe zich dat verhoudt tot de databooks.
vannacht was het wel raak met de defrosts overigens..
@BAJ82BAJ82 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:12:
[...]
Dat er met Kerst een hoger warmteverlies was heeft waarschijnlijk met de wind te maken. Bij de Gasunie voorspellen ze het totale Nederlandse gasvebruik aan de hand van de 'effectieve buiten temperatuur'. Dat is de gemeten buiten temperatuur - (0.667 × windsnelheid in meter per seconde). Het warmteverlies van mijn huis vertoont een bijna perfecte correlatie met deze effectieve temperatuur.
Overigens moet je in jouw sommetje ook de stookgrens van je huis verdisconteren. Dat is de buitentemperatuir waarbij je huis op temperatuur blijft zonder warmte van cv-ketel of warmtepomp. Bij ons blijft het binnen 20 graden zonder verwarming als de gemiddelde etmaal temperatuur 15 graden is. Stel dat jouw stookgrens op 16.5 graden ligt (want binnen 21.5 graden), dan was het temperatuur verschil waarmee je moet rekenen 23 graden en niet 28 graden.
Dank voor je informatie.
Ik houd al sinds de installatie van mijn WP het warmteverlies dagelijks bij. Dat doe door de aangevoerde energie van de WP en van eventueel opgestookt hout in de Mørsø houtkachel (75% rendement en dus ca. 3 kWh per kg droog hout) te correleren met de gemiddelde dagtemperatuur. Onze woning is groot en matig geïsoleerd en het gemiddelde warmteverlies over een winter ligt rond de 400 W/K. Maar in grafische plot die ik daarvan maak zie je een aanzienlijke fluctuatie, die ik toerekende aan wind en luchtvochtigheid. Maar niet kwantitatief bepaald wat de effecten zijn.
Ik heb voor de periode van deze kerstdagen mijn warmteverlies, dat toen rond de 500 W/K was eens gecorrigeerd met de door jouw genoemde factor -2/3 maal windsnelheid in m/s en dat verklaart redelijk, maar níet helemaal, de extra 100 W/K. Vermoedelijk komt de toename bij winderig weer door warmteverlies door luchtlekkages van de woning er nog bij, wat ik zeker niet kan kwantificeren.
Wat ik als langgolviger trend zie is dat bij lagere temperaturen het warmteverlies duidelijk boven de 400 W/K zit, ook bij windstil weer, terwijl rond de 16-17 graden de warmtepomp eigenlijk uit zou kunnen en ook enorm gaat pendelen, dus daar in de buurt ligt mijn stookgrens. Ik rekende steeds mijn warmteverlies met de binnentemperatuur van 21 graden, maar feitelijk moet ik dan 4-5 graden lager gaan zitten.
Ik zal mijn warmteverlies berekeningen eens tegen dat licht houden.
Ik heb geen perfecte data set, maar “it all starts to make more sense”.
Bedankt voor dit inzicht.
Hebben deze nu een F-gas of een waterverbinding tussen de buitenunit en de hydro box?
Ik raak een beetje in de war omdat de hydrobox volgens mij alleen wateraansluitingen heeft. En op de buitenunit specs van bijvoorbeeld de PUZ-SWM80VAA staat een specificatie voor de "Diameter wateraansluitingen". Dat doet mij vermoeden dat er water uit de buitenunit komt. Echter staat deze unit in de brochure en TS als split benoemd.
Het zijn splits. Alleen de PUZ-WZ en PUZ-WM modellen zijn packaged units met een wateraansluiting.thys schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:26:
Klein vraagje over de PUZ-S(H)WMxx0xAA units
Hebben deze nu een F-gas of een waterverbinding tussen de buitenunit en de hydro box?
Ik raak een beetje in de war omdat de hydrobox volgens mij alleen wateraansluitingen heeft. En op de buitenunit specs van bijvoorbeeld de PUZ-SWM80VAA staat een specificatie voor de "Diameter wateraansluitingen". Dat doet mij vermoeden dat er water uit de buitenunit komt. Echter staat deze unit in de brochure en TS als split benoemd.
Edit: correctie ook de PUZ-WM modellen.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-12-2025 15:44 ]
Bedankt! Gaat er dan f-gas tot in de hydrobox?SebastiaanPs schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:10:
[...]
Het zijn splits. Alleen de PUZ-WZ modellen zijn packaged units met een wateraansluiting.
Mijn systeem is een PUZ-WM en ook een monobloc, packaged unit.SebastiaanPs schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:10:
[...]
Het zijn splits. Alleen de PUZ-WZ modellen zijn packaged units met een wateraansluiting.
Ja bij split units gaat er F-gas vanuit de buitenunit via de koudemiddelleidingen naar de hydrobox. Daar zit een platenwisselaar, waarin het koudemiddel tijdens verwarmen condenseert en daarmee warmte afgeeft aan het CV water. Een split heeft dus geen water in de buitenunit, alleen in de hydrobox of cylinder unit (een kast waarin alles zit, ook je SWW vat).thys schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:32:
[...]
Bedankt! Gaat er dan f-gas tot in de hydrobox?
Dank! Dan volg ik het weer :-)SebastiaanPs schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:49:
[...]
Ja bij split units gaat er F-gas vanuit de buitenunit via de koudemiddelleidingen naar de hydrobox. Daar zit een platenwisselaar, waarin het koudemiddel tijdens verwarmen condenseert en daarmee warmte afgeeft aan het CV water. Een split heeft dus geen water in de buitenunit, alleen in de hydrobox of cylinder unit (een kast waarin alles zit, ook je SWW vat).
Hydrobox ERPX is dan watergekoppeld en alle anderen met gas.
Klopt, in het databook vind je dit schema met alle mogelijke combinaties met packaged unitsthys schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:57:
[...]
Dank! Dan volg ik het weer :-)
Hydrobox ERPX is dan watergekoppeld en alle anderen met gas.
Installatie
- Buitenunit: PUZ‑SWM80YAA
- Binnenunit: ERST30F‑VM2EE
- Thermostaat: PAR‑WT60R‑E (1 thermostaat voor hele huis)
- MelCloud gekoppeld aan Home Assistant
- Meting/verbruik via HomeWizard (screenshot bijgevoegd)
Woning / afgiftesysteem
- Woning uit 1969, ca. 120 m²
- Recent volledig geïsoleerd, maar nog geen 3-laags glas
- Vloerverwarming op 3 verdiepingen
- 2× verdeler met 4 groepen
- 1× verdeler met 5 groepen
- zonder motor
- Geen WTW
Wat ik zie / vraag
In HomeWizard zie ik dat de warmtepomp overdag vaak rond de ~1000 W blijft draaien, ook wanneer het in huis al 19°C is (thermostaat staat op 19).
’s Nachts snap ik dat er antifrost functies kunnen spelen, maar overdag voelt ~1 kW als “veel” als er ogenschijnlijk geen warmtevraag is.
Extra info
- In de controller zie ik: flow 14 bij code 540 (als dit relevant is)
Vragen
1. Is het normaal dat deze set een soort “basislast” van ~1 kW draait bij een stabiele ruimtetemperatuur?
2. Kan dit komen door de regeling (bijv. weersafhankelijk stoken, minimale compressorfrequentie, pompstand, 3 verdiepingen vloerverwarming, etc.)?
Zie er niks bijzonders aan. Als de binnentemperatuur stabiel blijft dan is dit gewoon gelijk aan je warmte verlies.
Als @Dsbwouter aangeeft is dit niet uitzonderlijk. Ik weet niet bij welke temperatuur dit plaatje is gemaakt, maar stel dit was de afgelopen 2 dagen, met een gemiddelde buitentemperatuur van rond de -2 (hier in Twente althans). Dan is er een verschil met buiten en binnen van ca. 20e graden en met een (aanname) CoP van 4 is je warmteverlies dus 4 kWh per 20 graden, ruim 200W/K. Niet echt vreemd voor een huis van eind 60 lijkt me.Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:57:
Recent heb ik een nieuwe warmtepomp + warmtepompboiler laten plaatsen en ik ben nog vrij nieuw in deze wereld. Ik probeer te snappen of mijn (basis)energieverbruik normaal is.
Installatie
Woning / afgiftesysteem
- zonder motor
- Geen WTW
Wat ik zie / vraag
In HomeWizard zie ik dat de warmtepomp overdag vaak rond de ~1000 W blijft draaien, ook wanneer het in huis al 19°C is (thermostaat staat op 19).
’s Nachts snap ik dat er antifrost functies kunnen spelen, maar overdag voelt ~1 kW als “veel” als er ogenschijnlijk geen warmtevraag is.
Extra info
Vragen
1. Is het normaal dat deze set een soort “basislast” van ~1 kW draait bij een stabiele ruimtetemperatuur?
2. Kan dit komen door de regeling (bijv. weersafhankelijk stoken, minimale compressorfrequentie, pompstand, 3 verdiepingen vloerverwarming, etc.)?
[Afbeelding]
Dus geen reden om je zorgen te maken. Als ik het goed zie stopt de WP ook netjes ergens in de middag een uurtje omdat de Tset binnen (ruim) gehaald is.
Is de grafiek alleen het verbruik van de warmtepomp? Dan is 23,4 kWh in ~18 uur best wat, dan zit je op zo'n 30 kWh in 24 uur voor alleen de WP om te stoken richting 19 graden. Maar het is ook weer niet uitzonderlijk hoog voor een woning uit 1969. Is er ook nog SWW verwarmd vandaag?
@Jarvel Je bent nog nieuw in de warmtepomp wereld, maar heb je enig idee wat voor regeling je gebruikt? Is dat een weersafhankelijke stooklijn? En hoe staat deze ingesteld? Of wordt er adaptieve ruimteregeling gebruikt met de PAR thermostaat?
En hoe staan je vloerverwarmingverdelers ingesteld? Staan alle groepen open of zijn er een aantal geknepen en/of volledig dicht? 14 liter flow over 13 groepen is gemiddeld zo'n 1 liter per groep. Dat zou wel wat hoger mogen. Op welke stand staat de pomp? Is dat al 5? (op te vragen via de Mitsubishi controller).
@stin00 Rond 16:00 was de SWW weer opgewarmd naar 55°C
Een monteur van Alklima heeft de regeling ingeregeld. Voor zover ik weet staat adaptieve ruimteregeling aan.
Op dit moment staan alle vloerverwarmingsgroepen op 1,1 l/min. De monteur gaf aan dat ik daarmee uitkom op een totale flow van circa 14,3 l/min, en dat dit het beste zou zijn voor de efficiëntie.
Vraag 1: ik vermoed dat je ruimteregeling draait. Als je 19 gr instelt, dan start ie bij/onder 19.0 graden. In de ruimteregeling probeert je warmtepomp de hut precies op temperatuur te houden. Als het warmteverlies kleiner is dan het minimumvermogen, dan loopt je binnentemp geleidelijk op tot 1.0 gr boven setpoint, waarop het verwarmen stopt. Vind je dat teveel overshoot? Je kunt met een dagschema een paar keer per dag je setpoint met 0.5 gr verlagen, zodat ie dan bij 19.5 gr stopt. Of je kunt vaste Ta of WAR draaien, andere regelingen waarbij je iets meer moet opletten.Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:57:
Recent heb ik een nieuwe warmtepomp + warmtepompboiler laten plaatsen en ik ben nog vrij nieuw in deze wereld. Ik probeer te snappen of mijn (basis)energieverbruik normaal is.
Installatie
Woning / afgiftesysteem
- zonder motor
- Geen WTW
Wat ik zie / vraag
Extra info
Vragen
[Afbeelding]
Vraag 2: Weet je zeker dat die 1 kW van alleen de warmtepomp is?
En wat betreft de vvw: deze warmtepomp mag wel een iets hogere totale flow hebben. Zijn er veel groepen geknepen?
[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-12-2025 19:44 ]
Bijzonder dat er een monteur van Alklima bij is betrokken geweest, dat hoor je niet vaak. Meestal is het gewoon een lokale monteur. Des te vreemder dat alle groepen op 1,1L staan, dat kan nooit de juist afstelling zijn. Ik vind 14L wat mager voor deze warmtepomp met 13 vvw groepen. Zeker op de benedenverdieping wil je doorgaans wat meer flow hebben.Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:26:
@Dsbwouter @EVfan Dank voor jullie reacties!
@stin00 Rond 16:00 was de SWW weer opgewarmd naar 55°C
Een monteur van Alklima heeft de regeling ingeregeld. Voor zover ik weet staat adaptieve ruimteregeling aan.
Op dit moment staan alle vloerverwarmingsgroepen op 1,1 l/min. De monteur gaf aan dat ik daarmee uitkom op een totale flow van circa 14,3 l/min, en dat dit het beste zou zijn voor de efficiëntie.
Maar er missen nog wel wat antwoorden. Geen idee of je op pompsnelheid 5 draait, of er veel groepen zijn geknepen en of het Homewizard verbruik de hele woning betreft of alleen de warmtepomp.
Vind ik op zich wel interessantjorritsmit schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:07:
[...]
Ik heb in een periode van 3 uur vol vermogen (klein beetje modulatie voor korte momenten) maar 1 defrost gehad. heb je daar nog iets aan?
vannacht was het wel raak met de defrosts overigens..
Ik zou zeggen deel je graphs een beetje zoals mijn voorbeeld: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Liefst een window van start defrost tot start volgende defrost.
Voor de flow van 14,3 vertelde de monteur mij dat ik dit nummer vanuit de handleiding moest aanhouden voor de beste werking:
:strip_exif()/f/image/2LqcseVFrayIiBv6cEbxQyiy.png?f=user_large)
En omdat ik de PUZ‑SWM80YAA komt er dus die 14,3 uit
De getallen lijken misschien groot, vergeleken met een normaal gebruik van ca 10 kWh aan stroom per dag.Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:57:
Echter, bedenk je dat gas ca 8kWh aan energie per m3 bevat, dan is 24 kWh het equivalent van slechts 3 m3 gas. Wanneer heb je voor het laatst in een winter slechts 3 m3 gas verbruikt per dag? Zeker in een jaren 60 huis, zit je met dit weer zo op 10-15 m3 gas.
Oftewel: je verbruikt inderdaad heel veel minder energie dan op gas.
Verder valt er nog van alles te optimaliseren, maar voor nu ziet het er helemaal niet gek uit. Niks om je zorgen over te maken. Je moet alleen nog even wennen aan het nieuwe normaal :-)
Heb je nog de antwoorden op de andere vragen die hierboven gesteld werden?Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:52:
@SebastiaanPs @stin00 De pompsnelheid staat nu op 4, En ik ben er zeker van dat de 1kw van de warmptepomp & warmtpeompboiler is. Ik ben hier zeker van omdat dit de enigste apparaten zijn du nu in het huis aan het draaien zijn, want we zijn momenteel aan het verbouwen
Voor de flow van 14,3 vertelde de monteur mij dat ik dit nummer vanuit de handleiding moest aanhouden voor de beste werking:
[Afbeelding]
En omdat ik de PUZ‑SWM80YAA komt er dus die 14,3 uit
o.b.v. de gegevens die je noemde:
Het verbruik lijkt iets aan de hoge kant voor een woning van 120 m2 die volledig is geisoleerd en overal vvw heeft. Staan er ramen open ivm bouwvocht bijv.? Of ben je het huis nog aan het opwarmen, nadat het eerder nog koud was? Heb je evt. nog wat meer data bijv. uit de MELCloud/HA?- Woning uit 1969, ca. 120 m²
Helaas is er niet super veel data in HA maar wel de flow aanvoer en return temperaturen:
/f/image/Ae72PmXSzR6ZbRXcdzrOopmH.png?f=fotoalbum_large)
De peik hierin naar 60 is de SWW
/f/image/pZYeeymf523BUhi3VDP2LDEV.png?f=fotoalbum_large)
Er staan allen ventilatieroosters open op dit moment in het huis. de thermostaat staat in de woonkamer in het midden uit de zon, het heeft ongeveer een 2/3 dagen geduurd voordat we de 19 gradebn behaald hebben.
Als ik het goed zie dan heb jij daar links een dT van 9 a 10 gradenJarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
@SebastiaanPs Ja na je beschijving weet ik zeker dat het gaat om ruimteregeling, ik zie de temperatuur opgaan naar 20 en dan zakt hij weer naar 19 etc.
Helaas is er niet super veel data in HA maar wel de flow aanvoer en return temperaturen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er staan allen ventilatieroosters open op dit moment in het huis. de thermostaat staat in de woonkamer in het midden uit de zon, het heeft ongeveer een 2/3 dagen geduurd voordat we de 19 gradebn behaald hebben.
Plus de Ta is wel erg hoog voor vloerverwarming: 40 graden!
Heb je een parallel buffervat?
Pomploze verdelers?
Is je systeem goed ontlucht?
Hoe staat je ruimteregeling ingesteld? Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Verder duurt het een tijdje voordat je de gehele massa van je huis hebt opgewarmd, dat zal ook een deel van de warmtevraag verklaren.
Ik kan nu niet zien hoe de ruimteregeling ingeregeld is maar zal dit morgen even checken.
Wat voor Ta raad je aan? de retour temperatuur is nu 6 graden verschil
Aanvoer temperatuur bepalen zul je zelf moeten proberen. Liefst zo laag mogelijk maar je huis moet wel op temperatuur blijven. Je hebt nu een behoorlijk hoge aanvoer maar je wp draait wel veel dus toch veel warmteverlies? Huis goed geïsoleerd of ? Delta t van 6 kom je uit rond de 6kW vermogen, dat is best fors.
[ Voor 11% gewijzigd door Dsbwouter op 29-12-2025 20:29 ]
Met vloerverwarming hebben de meesten een Ta van 25-30 graden, meestal niet hoger dan 30-32 graden.Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:24:
@SebastiaanPs Op de retour hebben we een buffervat van 50 liter. Systeem is goed ontlucht. De verdelers zijn pomploos.
Ik kan nu niet zien hoe de ruimteregeling ingeregeld is maar zal dit morgen even checken.
De meesten hier hebben ook meer flow, dan heb je een kleinere dT en daardoor een lagere Ta: efficienter.
Wat voor slangen heb je als vvw, hoe dik? En het zijn 13 groepen voor 120 m2 toch? Staat alles open nu? Is het vvw in zandcement? Wat voor vloer licht erop?
Als je ruimteregeling hebt met een mitsubishi thermostaat, niet aanzitten en zelf laten inregelen. Ik zou wel voor vloerverwarming de maximale Ta instellen op 35 graden. Je zegt ook dat er is verbouwd? Zit er niet nog gewoon heel veel bouwvocht in het huis? Zijn er bijvoorbeeld ook nieuwe dekvloeren gestort?Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:24:
@SebastiaanPs Op de retour hebben we een buffervat van 50 liter. Systeem is goed ontlucht. De verdelers zijn pomploos.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ik heb dezelfde buitenunit , ongeveer dezelfde aanvoertemperaturen, verbruik en flow, wel met radiatoren. Hou er rekening mee dat rond en onder de 4 graden de unit naar een hoger minimum vermogen springt dat inderdaad overeenkomt met rond de 1000 W electrisch verbruik bij deze aanvoertemperaturen.Jarvel schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
@SebastiaanPs Ja na je beschijving weet ik zeker dat het gaat om ruimteregeling, ik zie de temperatuur opgaan naar 20 en dan zakt hij weer naar 19 etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je lager wil dan moet inderdaad de flow omhoog, maar je zit al op pompsnelheid 4 (ik op 3) dus veel valt er niet te halen met de instellingen denk ik.
Denk dat de flow vooral laag is omdat alle groepen zijn geknepen op 1 l/m.joezzt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:06:
[...]
Ik heb dezelfde buitenunit , ongeveer dezelfde aanvoertemperaturen, verbruik en flow, wel met radiatoren. Hou er rekening mee dat rond en onder de 4 graden de unit naar een hoger minimum vermogen springt dat inderdaad overeenkomt met rond de 1000 W electrisch verbruik bij deze aanvoertemperaturen.
Als je lager wil dan moet inderdaad de flow omhoog, maar je zit al op pompsnelheid 4 (ik op 3) dus veel valt er niet te halen met de instellingen denk ik.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/2JplBhokBkl40WrEPCt4FkzU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UG8qFbLen4SUFVhm3YJPXVf8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0bWTZubtveDXGwnnbjWmIWrG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/JVrtxXWvqIoXDMt8GH6TVzzt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7RoO6y7Fq3CMMMLrF3r30H1r.png?f=fotoalbum_large)