WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik zit rond de 850 Watt onder de
4°. Wel lagere aanvoer.
[ Voor 6% gewijzigd door Dsbwouter op 30-12-2025 09:54 ]
Jazeker, zoals @Dsbwouter aangeeft, door zijn lagere aanvoertemperatuur en daardoor hogere COP is dat bij hem electrisch iets minder. Boven de 4/5 graden gaat het bij mij electrisch omlaag tot 516 W bij 10+ graden buiten.SebastiaanPs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:37:
[...]
Is het minimumvermogen 1000 Watt elektrisch bij lagere buitentemperaturen (onder de 4 graden), voor de PUZ-SWM80YAA? Weet je dat zeker?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Wat verlate reactie door vakantie; heb de gegevens van 26 / 27 dec bekeken, toen het hier zo koud was, en zie daar defrosts van ongeveer om het uur. De kachel stond wel wat lager dan normaal omdat we niet thuis waren.SebastiaanPs schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:31:
Afgelopen januari heeft @rfoppen nog gedeeld dat er bij zijn SUZ minder defrosts leken op te treden met de firmware 20.01
rfoppen in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dus of die firmware uiteindelijk heel veel verschil maakt... ik weet het niet. Blijft lastig vergelijken. Ik heb me er bij neergelegd dat het af en toe gebeurd.
Appels zijn geen peren
Sinds december 2024 ben ik eigenaar van een nieuwbouw woning (Bouwjaar 2024). Ondanks dat ik al wat ervaring had met een Daikin Altherma, was de Mitsubishi Ecodan nieuw voor mij. De laatste paar maanden heb ik met regelmaat dit forum door gelezen, instellingen geprobeerd, van alles nagekeken, maar ik blijf een aantal dingen niet begrijpen.
Installatie
Installatiedatum: 03-11-2024
Buitenunit: SUZ-SWM40VA2
Binnenunit: ERST20D-VM2E.UK (FTC7)
Thermostaat: PAR-WT60R-E (Beneden verdieping)
Leiding verloop, 32x3mm vanaf binnenunit, splitst ter hoogte van 1e verdieping in 2x 25x2.5, waarvan 1 naar de verdeler op de begane grond gaat, en 1 naar de verdeler op de 1e verdieping. Verdelers zijn beiden pomploos, 4-groeps, 18x2mm vloerverwarmingsslangen, beneden geen naregeling, boven wel, m.u.v. de badkamer, maar ze staan allemaal zo ingesteld dat ze open staan, en zijn (Voor zover mogelijk) waterzijdig ingeregeld.
Begane grond, 3 groepen van ca. 80m, 1 groep van ca. 35m.
1e verdieping, 2 groepen van ca. 70m, 2 groepen van ca. 55m.
Sinds het begin van het stookseizoen heb ik geprobeerd de WP zo in te stellen zoals hier aanbevolen, vaste Ta, gestart op 25°C, daarna 26°C, en zelfs 27°C. Omdat ik in totaal 'slechts' zo'n 80m² aan vloerverwarming gebruik (1 slaapkamer staat altijd dicht, verder alles open) loop ik elke keer tegen het feit aan dat het minimum vermogen (1.9 kW) hoger is dan het mogelijke afgifte vermogen, zoals hier te zien bij vaste Ta op 26°C.
:strip_exif()/f/image/cRzroK5Hbij4Xinn2U8FoAAO.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna geprobeerd te draaien op een Ta van 27°C, maar dit leek ervoor te zorgen dat de warmtepomp nog onrustiger ging draaien, hoger draaien om Ta van 27°C te halen, vervolgens weer overshoot, dus weer afslaan, om na 3 minuten weer te starten. Ook bij het draaien op een vaste Ta van 26°C is het me vaak opgevallen dat de regeling pas wat lager lijkt te gaan draaien na een herstart van de compressor, ik vraag me vaak af waarom de regeling de compressor niet 'sneller' terug laat gaan als de Ta al bereikt is? Is dit meer mensen opgevallen?
:strip_exif()/f/image/7O3syuegQcJoTL7mUSA3p30Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk uit pure wanhoop de ruimteregeling maar eens geprobeerd, met -5°C / +5°C, en dit geeft hier eigenlijk na een week draaien een verbazingwekkend goed resultaat, zie onderstaand:
:strip_exif()/f/image/TkOEPTESpmrEvcpgPoyFsD2N.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige wat me dwars blijft zitten, en ik niet kan begrijpen is dat ik via code 540, zo'n 18 L/min uitlees tijdens verwarming (SWW 20 L/min), terwijl als ik de waardes van alle flowmeters bij elkaar op tel, ik op zo'n 6 l/min uitkom. Zijn er mensen met een Kamstrup die kunnen bevestigen dan / wel ontkrachten dat de flowmeters op de verdelers nauwkeurig of heel onnauwkeurig zijn? (Debiet sensor instellingen staan op 5 ... 100 L/min, klopt met de sensor in de binnenunit, intern en extern vuilfilter zijn afgelopen zaterdag schoongemaakt, er zitten geen bypasses o.i.d. in het systeem.) Het enige wat ik me kan verzinnen is dat de 3-weg klep in een soort 50% stand blijft hangen, maar dan zou ik volgens mij de 1e zijn, iemand een idee hoe dat te testen / controleren in de VM2E unit?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/qIpTue0P4EGWDNOXhFp5mQd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xOwXB4w9NBSzBuvluLclCKxq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QTOVb67COcYdRutIY8k0I6jB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mqSLuu4HPB98eB2OQTlcfjFv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0IQGUV7Zu7bFzM6NP5RNsrJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gR0BpUNShfXdMLBl0f0y3EMP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2q1ZgKqpbPoZN6KcZ3TI8r5I.jpg?f=fotoalbum_large)
Of de WP pendelt kun je zien aan de werkelijke Ta, als die ver (>1.5 graad) boven setpoint komt stopt de WP en noem je het pendelen.
En als de WP pendelt, moet je met dus met het Ta-setpoint omhoog, maar dan moet je eerst wel zeker weten dat dat het probleem is.
Welke thermostaat gebruikte je bij de temperatuurregeling op 12 december?
Verder denk ik dat je even naar je SWW-instellingen moet kijken. Je hebt erg vaak SWW-cycli (SWW-drop te klein?), en gezien het afvallende vermogen aan het einde van de SWW-cyclus denk ik ook dat het SWW-setpoint erg hoog staat.
[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2025 21:18 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
1. Best mooi lopende warmtepomp, mooi op lage temperaturen! De temporele resolutie van de HomeWizard grafieken is te laag om het echt goed te beoordelen, heb je ook nog een andere vorm van monitoring? Zie TS.
2. Flow: de binnenunit heeft gelijk. Er zit nergens een bypass in je systeem? Geen radiator of convector ergens?
3. SWW eens met @Andrehj , al weet ik niet hoeveel mensen je in huis hebt. Met veel gebruik kan je met je 200 L vat meerdere runs per dag nodig hebben.
Edit: ik denk ook dat het niet pendelen is. In jouw eerste en tweede plaatje zie je dips in de eerste uren van een run en later juist niet meer. Als je vaste Ta draait of WAR, dan gaat het juist andersom. Aan het begin van een run is je retour nog koud, later warmt deze op en kan de ingestelde vaste Ta overschreden worden, WP slaat af: pendelen. Maar dat treedt dan dus juist later op.
[ Voor 29% gewijzigd door SebastiaanPs op 30-12-2025 21:30 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Echter wat ik zie op de interface / in combinatie met het het vermogen in HomeWizard is dat de warmtepomp geen defrost uitvoert, maar 3 minuten de compressor uitschakelt, wat volgens mij overeen komt met Ta > 1.5 graad. Precies hetzelfde gedrag zie ik bijv. ook op 09-12-2025, en 10-12-2025, de buitentemperaturen lagen toen aanmerkelijk hoger, dat een defrost dan echt niet nodig zou moeten zijn.
Precies om die reden, (plus het feit dat als ik de afgifte uitreken bij Ta 26, retour 25, 22W / m² * 80m² = 1.8 kW, en dat inderdaad op de minimum grens van de buitenunit ligt) heb ik de Ta naar 27°C gezet. Dat heb ik op zaterdag de 13e gedaan. Ik begrijp niet hoe die 1°C verschil zo'n verschillend beeld kan geven op de zondag en maandag erna. (Misschien ben ik trouwens wel te snel geweest, het was die nachten wel wat kouder zie ik nu...)
:strip_exif()/f/image/aYQU7bB7SIQbaeoz7MpJZmZR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/15zU8VMr0IqKeYlPswddnIK8.jpg?f=fotoalbum_large)
De thermostaat is in alle gevallen de PAR-WT60R-E, deze schakelt af als ruimtetemperatuur plus 1°C bereikt is tijdens ruimtetemperatuur regeling, en deze schakelt af bij setpoint +1.5°C tijdens regeling op vaste aanvoer temperatuur, dat is hier volgens mij wel eens anders beweert, maar dat is misschien dan veranderd bij de FTC7?
Op het moment staat het vat op 55°C, met een drop van 10°C, maar het warm water verbruik is hier ook erg hoog.
Er zijn 2 debiet bereik instellingen, ik heb engelse handleiding, 1 bij Flow sensor min/max en 1 bij heatpump flow rate range.ElianB schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:06:
Hallo allemaal,
Sinds december 2024 ben ik eigenaar van een nieuwbouw woning (Bouwjaar 2024). Ondanks dat ik al wat ervaring had met een Daikin Altherma, was de Mitsubishi Ecodan nieuw voor mij. De laatste paar maanden heb ik met regelmaat dit forum door gelezen, instellingen geprobeerd, van alles nagekeken, maar ik blijf een aantal dingen niet begrijpen.
Installatie
Installatiedatum: 03-11-2024
Buitenunit: SUZ-SWM40VA2
Binnenunit: ERST20D-VM2E.UK (FTC7)
Thermostaat: PAR-WT60R-E (Beneden verdieping)
Leiding verloop, 32x3mm vanaf binnenunit, splitst ter hoogte van 1e verdieping in 2x 25x2.5, waarvan 1 naar de verdeler op de begane grond gaat, en 1 naar de verdeler op de 1e verdieping. Verdelers zijn beiden pomploos, 4-groeps, 18x2mm vloerverwarmingsslangen, beneden geen naregeling, boven wel, m.u.v. de badkamer, maar ze staan allemaal zo ingesteld dat ze open staan, en zijn (Voor zover mogelijk) waterzijdig ingeregeld.
Begane grond, 3 groepen van ca. 80m, 1 groep van ca. 35m.
1e verdieping, 2 groepen van ca. 70m, 2 groepen van ca. 55m.
Sinds het begin van het stookseizoen heb ik geprobeerd de WP zo in te stellen zoals hier aanbevolen, vaste Ta, gestart op 25°C, daarna 26°C, en zelfs 27°C. Omdat ik in totaal 'slechts' zo'n 80m² aan vloerverwarming gebruik (1 slaapkamer staat altijd dicht, verder alles open) loop ik elke keer tegen het feit aan dat het minimum vermogen (1.9 kW) hoger is dan het mogelijke afgifte vermogen, zoals hier te zien bij vaste Ta op 26°C.
[Afbeelding]
Daarna geprobeerd te draaien op een Ta van 27°C, maar dit leek ervoor te zorgen dat de warmtepomp nog onrustiger ging draaien, hoger draaien om Ta van 27°C te halen, vervolgens weer overshoot, dus weer afslaan, om na 3 minuten weer te starten. Ook bij het draaien op een vaste Ta van 26°C is het me vaak opgevallen dat de regeling pas wat lager lijkt te gaan draaien na een herstart van de compressor, ik vraag me vaak af waarom de regeling de compressor niet 'sneller' terug laat gaan als de Ta al bereikt is? Is dit meer mensen opgevallen?
[Afbeelding]
Uiteindelijk uit pure wanhoop de ruimteregeling maar eens geprobeerd, met -5°C / +5°C, en dit geeft hier eigenlijk na een week draaien een verbazingwekkend goed resultaat, zie onderstaand:
[Afbeelding]
Het enige wat me dwars blijft zitten, en ik niet kan begrijpen is dat ik via code 540, zo'n 18 L/min uitlees tijdens verwarming (SWW 20 L/min), terwijl als ik de waardes van alle flowmeters bij elkaar op tel, ik op zo'n 6 l/min uitkom. Zijn er mensen met een Kamstrup die kunnen bevestigen dan / wel ontkrachten dat de flowmeters op de verdelers nauwkeurig of heel onnauwkeurig zijn? (Debiet sensor instellingen staan op 5 ... 100 L/min, klopt met de sensor in de binnenunit, intern en extern vuilfilter zijn afgelopen zaterdag schoongemaakt, er zitten geen bypasses o.i.d. in het systeem.) Het enige wat ik me kan verzinnen is dat de 3-weg klep in een soort 50% stand blijft hangen, maar dan zou ik volgens mij de 1e zijn, iemand een idee hoe dat te testen / controleren in de VM2E unit?
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met 1 van die 2 verander je de waarde die je uitleest, welke weet ik niet meer. Maar ze moeten allebei beter op 5-100 staan.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Wat is je aanvoer temp als de unit stabiel op ruimtetemperatuur regeling loopt? En weet je zeker dat het allemaal bij elkaar opgeteld 6 l/m is? Dat is wel echt heel weinig namelijk.ElianB schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:39:
@Andrehj Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik nog geen continue monitoring, daar moet ik snel mee bezig.
Echter wat ik zie op de interface / in combinatie met het het vermogen in HomeWizard is dat de warmtepomp geen defrost uitvoert, maar 3 minuten de compressor uitschakelt, wat volgens mij overeen komt met Ta > 1.5 graad. Precies hetzelfde gedrag zie ik bijv. ook op 09-12-2025, en 10-12-2025, de buitentemperaturen lagen toen aanmerkelijk hoger, dat een defrost dan echt niet nodig zou moeten zijn.
Precies om die reden, (plus het feit dat als ik de afgifte uitreken bij Ta 26, retour 25, 22W / m² * 80m² = 1.8 kW, en dat inderdaad op de minimum grens van de buitenunit ligt) heb ik de Ta naar 27°C gezet. Dat heb ik op zaterdag de 13e gedaan. Ik begrijp niet hoe die 1°C verschil zo'n verschillend beeld kan geven op de zondag en maandag erna. (Misschien ben ik trouwens wel te snel geweest, het was die nachten wel wat kouder zie ik nu...)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De thermostaat is in alle gevallen de PAR-WT60R-E, deze schakelt af als ruimtetemperatuur plus 1°C bereikt is tijdens ruimtetemperatuur regeling, en deze schakelt af bij setpoint +1.5°C tijdens regeling op vaste aanvoer temperatuur, dat is hier volgens mij wel eens anders beweert, maar dat is misschien dan veranderd bij de FTC7?
Op het moment staat het vat op 55°C, met een drop van 10°C, maar het warm water verbruik is hier ook erg hoog.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Dat is ook zeker niet reeel, want anders had hij nooit met Ta 26 graden kunnen draaien, daar heb je een hogere flow voor nodig. De binnenunit heeft gelijk met de 18 L/min. Alleen even zeker weten dat er nergens een bypass of een handdoekradiator oid zit.Djvdb schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:43:
[...]
Wat is je aanvoer temp als de unit stabiel op ruimtetemperatuur regeling loopt? En weet je zeker dat het allemaal bij elkaar opgeteld 6 l/m is? Dat is wel echt heel weinig namelijk.
1. Bedankt! Hier gelukkig een bouwer en installateur die het wel redelijk gesnapt hadden
2. Dat is goed om te weten. Het waterzijdig inregelen gaat alleen zo wat lastig door de veel lagere resolutie op de flowmeters. (Aangezien die op de hoogste groep 1 l/min aangeeft) Nee, voor zover wat ik kan zien op de foto's van de bouw is het echt zo simpel als ik omschreven had, heb alles al 3x nagekeken op een mogelijk bypass / flow kortsluiting, enkel en alleen VV.
3. Zijn maar met z'n 2-en, maar het verbruik is inderdaad hoog.
Ik begin nu toch aan mezelf te twijfelen, maar bijv. op 09-12 had er toch nooit een defrost mogen plaatsvinden, dan moet het toch wel overshoot van Ta zijn? (En dit zit er qua dip toch precies hetzelfde uit?)
Verdeler BGG:
:strip_exif()/f/image/HCDUbQrNkwkOIBzkpq4HXoWa.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdeler 1e verdieping:
:strip_exif()/f/image/0RKQOFsTEVRUeHerh82IZmm2.jpg?f=fotoalbum_large)
WP:
:strip_exif()/f/image/9IpTRqn3C14yQrSbiqoWM1tQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder viel me zaterdag wel op dat voor een installatie met enkel vloerverwarming en meerlagenbuis er behoorlijk wat vuil in beide filters zat. Ook lijken de vloerverwarming slangen op de BGG al lichtbruinig te kleuren. Geen idee of dat 'normaal' is.
Dus betere monitoring nodig om te zeggen wat er gebeurt, maar defrosts betwijfel ik nu ook.
Wat betreft de flow: die flowmeters kun je dus niet vertrouwen. Opties: 1) alles maximaal open en evt de korte groep uit de losse pols een beetje knijpen. 2) warmtebeeldcamera lenen en naar de retourslangen kijken, gelijke temperaturen nastreven. Optie 1 lijkt mij prima.
Wat is jullie cop of verbruik voor sww zo rond het vriespunt?
2,3 - 2,5 wel met een cylinder unit dus iets hogere aanvoer temperatuur ivm platenwisselaar. Boiler staat op 48 graden en SWW op ECO.Dsbwouter schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:48:
Goedemorgen,
[ Voor 6% gewijzigd door Djvdb op 31-12-2025 09:14 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ik heb al verschillende tips mogen ontvangen van o.a. @nessio om het gebruik van mijn warmtepomp te kunnen optimaliseren, waarvoor dank. In de aankomende periode ga ik even kijken wat dit gaat doen.
Nu heb ik nog wel een vraag met betrekking tot de COP van mijn SWW. Ik heb deze sinds oplevering eigenlijk constant op 56 graden staan, met een drop van 10 graden. Vanuit dit jaar heb ik de volgende gegevens m.b.t. SWW:
Verbruik: 1254 kWh;
Geproduceerd: 1084 kWh;
COP: 0,86.
Dit lijkt mij erg vreemd? SWW staat in ECO modus. Ik heb een één persoons huishouden, douche niet overmatig lang en verder gebruik ik nauwelijks warm water. Legionellarun loopt één keer per week op 65 graden.
Wat ik voor nu heb gedaan is de temperatuur van SWW verlagen naar 48 graden met een drop van 13 graden. Ik werk nog met ruimteregeling.
Als iemand weet hoe dit kan en wat hier waarschijnlijk de oorzaak van is/wat ik hier aan kan doen, hoor ik het ontzettend graag!
Waarschijnlijk staat bij de instellingen van de energiemeter het verkeerde vermogen van het element ingesteld.WatcherZ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:33:
Goedemorgen allen,
Ik heb al verschillende tips mogen ontvangen om het gebruik van mijn warmtepomp te kunnen optimaliseren, waarvoor dank. In de aankomende periode ga ik even kijken wat dit gaat doen.
Nu heb ik nog wel een vraag met betrekking tot de COP van mijn SWW. Ik heb deze sinds oplevering eigenlijk constant op 56 graden staan, met een drop van 10 graden. Vanuit dit jaar heb ik de volgende gegevens m.b.t. SWW:
Dit lijkt mij erg vreemd? SWW staat in ECO modus. Ik heb een één persoons huishouden, douche niet overmatig lang en verder gebruik ik nauwelijks warm water. Legionellarun loopt één keer per week op 65 graden.
Wat ik voor nu heb gedaan is de temperatuur van SWW verlagen naar 48 graden met een drop van 13 graden. Ik werk nog met ruimteregeling.
Als iemand weet hoe dit kan en wat hier waarschijnlijk de oorzaak van is/wat ik hier aan kan doen, hoor ik het ontzettend graag!
Zie dit tabel voor de juiste instellingen:
cylinder:
/f/image/Zxcvr4dZITpSzNIcRUDAiFqO.png?f=fotoalbum_large)
hydrobox:
[ Voor 23% gewijzigd door Djvdb op 31-12-2025 09:42 ]
Nog even in je case gedoken en er gaan toch wel wat zaken mis:
- Je flowmeters hebben een bereik van 0 - 6 lpm. Dat is voor de meeste huizen veel te hoog. Er zijn (in ieder geval voor mijn verdeler van Therminon) ook flowmeters met een bereik van 0 - 2.5 lpm. Daarmee kun je veel nauwkeuriger de kleine flows aflezen.
- Je schrijft hier dat je het vermogen bepaalt a.d.h.v. de afgifte van je vloer. Dat kan, maar veel nauwkeuriger is het om het eenvoudig uit te rekenen aan de hand van de flow en de Ta en Tr, met de formule P = (Ta - Tr) * 4.2 * flow (lpm)/60. Waarom doe je dat niet?
- In de plaatjes zie ik dat je WP vaak rond de 500 W opgenomen vermogen zit als ie volgens jou pendelt. En dat zou dan bij een buitentemperatuur van rond de 7 graden zijn. Echter, volgens het databook. heeft een SUZ-SWM40VA2 dan een minimaal thermisch vermogen van 2 kW en een COP van 6, wat een minimaal elektrisch vermogen is van ca 330 W. Daar zit je op die momenten lang niet.
- Je gebruikt de PAR controller als thermostaat bij vaste Ta en WAR. Die is daar door de veel te grote hysterese eigenlijk ongeschikt voor. Je moet een thermostaat zoeken met kleinere hysterese.
Ik wil dan ook voorstellen dat we jouw geval even laten voor wat het is totdat je die monitoring geregeld hebt, want zonder betere data blijft het voor ons (én voor jou!) gokken wat er aan de hand is, en daar schiet niemand iets mee op.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Met zoveel mogelijk optimaliseren blijft dat nog rond de drie hangen. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" voor tips.Dsbwouter schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:48:
(Ook @WatcherZ )
Vaak klopt er maar weinig van de interne metingen van veel warmtepompen. Dat zal bij jou ook wel het geval zijn. Als je goed wilt meten moet je een externe kWh meter (in de meterkast) én een externe warmtemeter (bijvoorbeeld van Kamstrup) in het leidingwerk direct na de binnenunit installeren. (En dan zelf ook nog wat software in elkaar knutselen om dit te loggen en te splitsen in energie voor verwamen, koelen en SWW).WatcherZ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:33:
Vanuit dit jaar heb ik de volgende gegevens m.b.t. SWW:
Overigens denk ik dat bij jou het verbruik niet klopt. Hier met een ca 3.5 persoons-huishouden verbruiken we maar 280 kWh per jaar (elektrisch) voor SWW (plus nog 68 kWh voor het dompelelement).
Dit heeft zeer waarschijnlijk echt te maken met verkeerde instellingen in de energy monitor. Units staan default op 6kw terwijl de meeste mensen alleen booster 1 van twee 2kw hebben. Ben het met je eens dat het dan nog steeds niet heel accuraat is maar een SCOP van 0,86 is wel een erg grote afwijking. Misschien is de check van energy monitor instellingen iets om aan de topic start toe te voegen?Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:55:
[...]
Vaak klopt er maar weinig van de interne metingen van veel warmtepompen. Dat zal bij jou ook wel het geval zijn. Als je goed wilt meten moet je een externe kWh meter (in de meterkast) én een externe warmtemeter (bijvoorbeeld van Kamstrup) in het leidingwerk direct na de binnenunit installeren. (En dan zelf ook nog wat software in elkaar knutselen om dit te loggen en te splitsen in energie voor verwamen, koelen en SWW).
Overigens denk ik dat bij jou het verbruik niet klopt. Hier met een ca 3.5 persoons-huishouden verbruiken we maar 280 kWh per jaar (elektrisch) voor SWW (plus nog 68 kWh voor het dompelelement).
Yep. Mee eens. Toegevoegd aan de FAQ: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"Djvdb schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:36:
Dit heeft zeer waarschijnlijk echt te maken met verkeerde instellingen in de energy monitor. Units staan default op 6kw terwijl de meeste mensen alleen booster 1 van twee 2kw hebben. Ben het met je eens dat het dan nog steeds niet heel accuraat is maar een SCOP van 0,86 is wel een erg grote afwijking. Misschien is de check van energy monitor instellingen iets om aan de topic start toe te voegen?
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 31-12-2025 11:52 ]
Zelfbouw waarbij geen flow sensor aanwezig is? Of dipswitch voor flow sensor die uit staat?xoror schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:52:
Over die energie meting van de unit. Ik kom steeds vaker units tegen die 0 reporten, dus helemaal niet werken. Ze verbruiken en genereren wel warmte, maar geven niets terug over cn105/melcloud. Heeft iemand hier een idee waaraan het ligt? De settings lijken gewoon goed te staan (gaat niet eens om booster heater, maar gewoon normaal verwarmen, sww, ..)
Geen idee, maar vraag mij af waarom er anders een dipswitch voor moet zijn als het dan niet zou werken.xoror schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:59:
@pascallj nee geen zelfbouw. Flow sensor, zal ik even vragen. Maar als die via dip uit staan dan werkt de boel toch helemaal niet ?
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Alleen deze twee ja. Pomp staat op 5.DaWizza schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:03:
@me1mark Behalve de knietje (2 in de hele installatie? Dan zal het niet heel veel doen) hoe staat de pompsnelheid?
SUZ-SWM40 VA2 + ERST20D-VM2D
Staat de vloerverwarming wel helemaal open dan?
Alles staat open en geeft ongeveer 2L per groep.Djvdb schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:07:
[...]
Staat de vloerverwarming wel helemaal open dan?
@Dsbwouter Magneetfilter vorige week nog schoongemaakt!
Ook de vuilfilter in de binnenunit?me1mark schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:00:
[...]
Alles staat open en geeft ongeveer 2L per groep.
@Dsbwouter Magneetfilter vorige week nog schoongemaakt!
Klopt, maar pompstand 5 met 13 L/min duidt wel op redelijk veel weerstand en dat is met maar 7 groepen en twee knietjes best verwonderlijk.pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:16:
Advocaat van de duivel hier, maar met 2 L/min per groep en 7 groepen is 13 L/min totaal toch niet zo verwonderlijk?
Nee, waar zit die? En hoe maak ik die schoon?
Goedemorgen en gelukkig nieuwjaar!me1mark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:28:
[...]
Nee, waar zit die? En hoe maak ik die schoon?
Je hebt de gepinde posts doorgenomen? En je kent de zoekfunctie?
Dan heb je het binnen 1 minuut:
Trouw post ik weer mijn jaar staats 🥳.
2024: 1.780kWh \ 6753kWh | 3.79 COP
SWW: 624kWh \ 1701kWh | 2.72 COP
Warm: 982kWh \ 4067kWh | 4.14 COP
Koud: 174 kWh \ 984kWh | 5.65 COP
2025: 1.767kWh \ 7292kWh | 4.12 COP
SWW: 477kWh \ 1456kWh | 3.05 COP
Warm: 961kWh \ 4128kWh | 4.29 COP
Koud: 327kWh \ 1708kWh | 5.22 COP
Zelfde verbruik, maar wel een stapje gemaakt in COP, ook meer gekoeld dit jaar. SWW eindelijk stabiel op COP 3 🍻.
Verwarming hier gaat helaas pas vrij laat aan, zo rond de 12c buitentemperatuur en dan is het al snel niet meer optimaal. Ook staat de WP pas sinds de tweede helft van het jaar beneden en niet meer op het platte dak.
Dat verschil merkte ik wel in de 2de periode van het jaar, nu haal ik zelfs met defrosts nog 3.5 - 4 COP. Dat was toch in de eerste periode van het jaar echt niet mogelijk.
Nu blijft de WP ook stabiel op +5c en gaat niet meer in defrost, terwijl dit normaal al rond de +-8c was. Plaatsing van de buitenunit is dus echt belangrijk en mag niet onderschat worden!
Monitoring gaat zeer goed, dankjewel @xoror
Jaarkosten 2025 voor dit waren: 1767kWh × €20.5c = €362.
Desondanks dat ik mijn gewenste 10% besparing niet heb kunnen realiseren, ben ik wel tevreden. Alle mogelijke issues zijn in 2025 aangepakt en nu hopen op een efficiëntere 2026 👍
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Badkamer 21,5
Woonkamer 21
Slaapkamers 20
Keuken 20
Kantoor 20/21
Garage 19
In de zomer doe ik vrijwel alles passief met de rolluiken en screens.
Temperaturen zijn nattevingerwerk, maar stemmen tevreden en zijn comfortabel.
Cijfers (geleverd (kWh)/gebruikt (kWh) = cop):
Totaal: 10666/2961=3,602
SWW: 1524/611=2,494
Koelen: 168/191=0,88
Verwarmen: 8974/2158=4,158
Dit is het tweede volledige jaar in de woning, dus er is nog wat gedroogd.
We hebben net iets meer dan de helft nodig tov de EP Calculatie, het grootste verschil pakken we op de koelbehoefte en SWW.
Positie buitenunit: vrij op plat dak op 6m hoogte.
[ Voor 12% gewijzigd door Miezie op 01-01-2026 12:26 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
1675 kWh > 6073 kWh (3.62 COP)
Verwarmen 1127 > 4846 (4.30 COP)
SWW 459 > 1074 (2.34 COP)
Koelen 87 > 153 (1.76 COP)
Prima cijfers voor verwarmen aangezien dat ook inclusief standby verbruik is. We verwarmen naar 21 a 21.5 graden en alleen overdag.
SWW blijft een matige COP hebben.. nog steeds geen idee waarom, dus dat accepteer ik maar.
Koelen ga ik uitzetten omdat het matig werkt. Heb dus maar zonwering + 2 L/L laten plaatsen. Uiteindelijk is minder dan 1700kWh totaal verbruik van de warmtepomp wat mij betreft erg laag. Zeer tevreden mee
[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 01-01-2026 12:20 ]
Dit jaar overgestapt van WAR naar mijn eigen auto adaptive
Verwarmen: 13.568 / 2.852 = 4,76
SWW: 1.683 / 576 = 2,92
Koelen: 4.970 / 1.156 = 4,3
SCOP verwarmen vorig jaar was iets van ruim 4.9, maar toen verwarmde ik het huis op 21.5c via WAR. Dat is nu 22c via AA. Al met al erg tevreden, vooral omdat ik niets meer hoef te doen (bijstellen).
Nee hoor, regio TwenteSebastiaanPs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:04:
@ElianB ok je hebt een punt, want op 9 dec was de daggemiddelde temperatuur in De Bilt 12,7 graden, minimum 11,6 graden. Geen defrost temperaturen. Of woon je stiekem in Zweden?![]()
Dus betere monitoring nodig om te zeggen wat er gebeurt, maar defrosts betwijfel ik nu ook.
Wat betreft de flow: die flowmeters kun je dus niet vertrouwen. Opties: 1) alles maximaal open en evt de korte groep uit de losse pols een beetje knijpen. 2) warmtebeeldcamera lenen en naar de retourslangen kijken, gelijke temperaturen nastreven. Optie 1 lijkt mij prima.
Voor wat betreft de flowmeters heb ik het inderdaad nu middels optie 1 gedaan, misschien dat ik binnenkort inderdaad nog een warmtebeeldcamera leen, zodat ik daar toch ook iets meer inzicht in krijg.
@AndrehjAndrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:27:
@ElianB
Nog even in je case gedoken en er gaan toch wel wat zaken mis:Kortom, er is nog veel te veel onduidelijk in jouw geval. Blijkbaar ben je hier al meer dan een jaar mee bezig, en je trekt allerlei conclusies op basis van incomplete data. Waarom zorg je niet voor betere monitoring? Ik begrijp je daarom totaal niet. Als je al Home Assist hebt is het project van Xoror misschien een optie. En anders zou ik een Wifi adapter kopen en installeren. Dan heb je al iets bruikbaars vanuit Melcloud, en je kunt je ook aanmelden bij Melpump.
- Je flowmeters hebben een bereik van 0 - 6 lpm. Dat is voor de meeste huizen veel te hoog. Er zijn (in ieder geval voor mijn verdeler van Therminon) ook flowmeters met een bereik van 0 - 2.5 lpm. Daarmee kun je veel nauwkeuriger de kleine flows aflezen.
- Je schrijft hier dat je het vermogen bepaalt a.d.h.v. de afgifte van je vloer. Dat kan, maar veel nauwkeuriger is het om het eenvoudig uit te rekenen aan de hand van de flow en de Ta en Tr, met de formule P = (Ta - Tr) * 4.2 * flow (lpm)/60. Waarom doe je dat niet?
- In de plaatjes zie ik dat je WP vaak rond de 500 W opgenomen vermogen zit als ie volgens jou pendelt. En dat zou dan bij een buitentemperatuur van rond de 7 graden zijn. Echter, volgens het databook. heeft een SUZ-SWM40VA2 dan een minimaal thermisch vermogen van 2 kW en een COP van 6, wat een minimaal elektrisch vermogen is van ca 330 W. Daar zit je op die momenten lang niet.
- Je gebruikt de PAR controller als thermostaat bij vaste Ta en WAR. Die is daar door de veel te grote hysterese eigenlijk ongeschikt voor. Je moet een thermostaat zoeken met kleinere hysterese.
Ik wil dan ook voorstellen dat we jouw geval even laten voor wat het is totdat je die monitoring geregeld hebt, want zonder betere data blijft het voor ons (én voor jou!) gokken wat er aan de hand is, en daar schiet niemand iets mee op.
1. Hier was ik niet van op de hoogte, misschien vervang ik die flowmeters op termijn dan inderdaad. Het blijft me echter verbazen omdat ik in meerdere woningen van familieleden de laatste dagen het nagekeken heb, en toch echt fatsoenlijke flowrates zie (Ca. 2.5 L/min) bij 0-6 L/min flowmeters, waarbij de flow dan ook overeenkomt met wat bijv. een Daikin aangeeft. Vroeg me af of het eventueel door de 18x2mm slangen i.c.m. niet al te lange groeplengtes kan komen? Daardoor dus niet al teveel drukverlies in de slang zelf, waardoor misschien de flowmeters niet juist uitslaan? (Uiteindelijk slaat het vlottertje uit op basis van een drukverschil wat onstaat lijkt me?)
2. Ik had het hier middels de afgifte kant gedaan om aan te tonen dat ik qua afgifte dan ook eigenlijk onder het benodigde minimale vermogen zit. Uiteraard gebruik ik de door jou genoemde vermogensformule ook, maar aangezien ik Ta en Tr tot op heden alleen maar uitlees via het display laat daar de nauwkeurigheid ook te wensen over, met een flow van 18 L/min, en een Ta van 26, en Tr van 25 zou ik afhankelijk van hoe de afronding is tussen de 0 en 2.52 kW uit kunnen komen.
3. Dit heb je niet helemaal goed, op 12-12 draait hij s'ochtends bijvoorbeeld vanaf 10.00 op 356 W, ik vermoed dat gezien de buitentemperaturen op die dag de minimumfrequentie ook wat hoger lag. Verder heb ik ook meerdere dagen waarbij het beeld het 'pendelen' wel duidelijk laat zien, zie bijv. dit:
:strip_exif()/f/image/djQgPUeYx9WnevZmrkSJ3gAN.jpg?f=fotoalbum_large)
4. Eens.
Ik meld me weer zodra ik wat meer gedetailleerde data kan laten zien en de monitoring goed opgezet heb. In ieder geval voor nu bedankt voor jullie hulp!
Vannacht Tb 2gr vochtigheid 95.
Om 2.22 een defrost en de volgende pas om 7.25. Dus niet om 50min. Wp heeft nu voortdurend een Ta 25 en Tr 23 met tussendoor soms meer dan een uur Ta23 /Tr 23. De Par50 houd het nu al vanaf voor kerstmis dag en nacht strak op 21,5 bij 24/7 stoken.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Draai je ook op ruimteregeling? Ik heb het vermoeden dat de ruimteregeling ook iets met de regeling van de defrosts doet.nessio schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:00:
Defrosten van de suz60 snap ik nu niet meer.
Om 2.22 een defrost en de volgende pas om 7.25. Dus niet om 50min. Wp heeft nu voortdurend een Ta 25 en Tr 23 met tussendoor soms meer dan een uur Ta23 /Tr 23. De Par50 houd het nu al vanaf voor kerstmis dag en nacht strak op 21,5 bij 24/7 stoken.
"Ta23 /Tr 23" hoe werkt dit dan? 0 afgifte is instant pendel ...
Als je WP tussendoor meer dan een uur Ta23/Tr23 draait dan staat alleen de waterpomp aan en de compressor uit. Dan zal bij een buitentemperatuur boven nul in dat uur je condensor dus ontdooid zijn. En dat is ook gelijk de verklaring waarom er niet gedefrost is.nessio schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:00:
Ik denk persoonlijk niet dat de FTC ook maar iets met de defrost te maken heeft. Ik zie hier zoveel theorieën, maar volgens mij zit het gewoon in de firmware van de buitenunit. Er is ook geen vaste tijd dat een defrost duurt, de ene keer is het na zoveel tijd, de andere keer na zoveel tijd. Er wordt volgens mij gewoon gekeken of de condensor/verdamper bevroren is en dat kan helemaal autonoom in de buitenunit zelf.Djvdb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:02:
[...]
Draai je ook op ruimteregeling? Ik heb het vermoeden dat de ruimteregeling ook iets met de regeling van de defrosts doet.
Ja, er staat een kwik thermometer naast. Ook die staat continue op 21,5
Ze staan beide op ongeveer 1,00m hoog op het dressoir aan de noordkant. Er kan geen zon opkomen.
De huiskamer temperatuur is nu soms wel 22 maar dat komt door de zon (achtergevel 9 meter met veel glas en pal zuid)
Van de week zelfs rolgordijnen deels dicht.
@Andrehj Aha, duidelijke verklaring.
Ik kan op dit moment alleen maar korte tijd op de controller monitoren.
Home assistant draait
Ik heb ook de esp binnen maar ik heb te maken met waf.
Ze heeft toch al geen vertrouwen meer in het fz gebeuren dus ik moet wachten tot het warmer is. De afgelopen weken zijn er 2 systemen kapot gegaan waarvan 1 pas op 4/1 een reactie krijgt van de aannemer.
Dus ik blijf er even af. Ook al zie ik geen probleem.
[ Voor 29% gewijzigd door nessio op 02-01-2026 14:11 ]
Als ik hem weer op de oude modus zet dus kamertemperatuur dan is 't probleem dus dat hij als uit staat dus vooral avond thuis snel afkoelt o.a. door koude vloer, ik kan natuurlijk wel hogere temperatuur instellen, maar wil liever gewoon rond deze temp. Als ik deze nieuwe modus wil behouden, dus dat ie steeds warm blijft moet ik dan misschien -10° ofzo instellen zodat ie niet meer heel warm wordt? Maar dan blijft probleem met leveren 60c water bestaan.
[ Voor 7% gewijzigd door mennoza op 02-01-2026 17:05 ]
Ik zou allereerst niet blind op ChatGPT geloven met dit soort dingen.mennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:03:
Een vraagje over onze mitshibishi ecodan installatie. Nadat wij de koelfunctie hadden aangezet afgelopen zomer en daarna weer normale (verwarm) stand valt ons afgelopen maanden in de winter op dat de vloer vaak koud is, als hij niet aan het opwarmen is is dat normaal natuurlijk maar soms duurt het dagen zo en door de koude vloer koelt huis sneller af vergeleken met vorige jaren, toen was de vloer altijd licht warm en koelde ons temperatuur niet zo snel af, vooral 's avonds. Nu werkt het zo: opwarmen tot ingestelde temperatuur en daarna niet meer verwarmen en lange tijd koude vloer. Vroeger bleef het dus winters thuis steeds warm en koelde het niet zo snel af . Even aan chatgpt gevraagd en die wees mij erop dat hij op de display doelkamertemperatuur geselecteerd ziet staan, en hij op de grafiek logo (Compensatiecurve) moet staan. Gedaan. Maar nu verwarmt hij al dagen constant zonder te stoppen, je ziet dus op display geen temperatuur instelling meer staan die ik eerder dus zelf kon instellen zoals 20c , maar staat nu op 0c. Blijkt normaal te zijn Een dag later thuis veelste warm overal 25c en vloer constant warm en logo warmtepomp op display staat steeds aan dus werkt constant. Ik verwachtte dat hij toch rond 20c zou opwarmen en zo behouden maar hij blijft opwarmen hele dag al en nu wil ik weer zoals eerder thuis 20c, dus heb display eerst -2 en dag later -5 gezet zodat hij misschien naar 20c zakt maar hij blijft toch nog opwarmen en het is nu dag later bijna 27°. Chatgpt wilde in de menu voor installateurs (met code) zien wat de waarden zijn en zag dat de Ltemp op 60c staat en dat dat de kwaaddoener is en dit rond 40c hoort, en hij daarom maar blijft opwarmen, maar we hebben het niet kunnen verlagen, in geen menu te vinden. Wat denken jullie, zal dit de kwaaddoener zijn? En hoe dit te verlagen?
Als ik hem weer op de oude modus zet dus kamertemperatuur dan is 't probleem dus dat hij als uit staat dus vooral avond thuis snel afkoelt o.a. door koude vloer, ik kan natuurlijk wel hogere temperatuur instellen, maar wil liever gewoon rond deze temp. Als ik deze nieuwe modus wil behouden, dus dat ie steeds warm blijft moet ik dan misschien -10° ofzo instellen zodat ie niet meer heel warm wordt? Maar dan blijft probleem met leveren 60c water bestaan.
[Afbeelding]
Op welke temperatuur zijn je thermostaten ingesteld? Het is vreemd dat het binnen warmer wordt dan de ingestelde temperatuur.
Je kan ervoor kiezen om de aanvoertemperatuur op 27c te zetten ipv via compensatiecurve. Afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is zou dat voldoende moeten zijn dat het opwarmt.
Check even de topic start, nieuwe kopje regelingen en thermostatenmennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:03:
Een vraagje over onze mitshibishi ecodan installatie. Nadat wij de koelfunctie hadden aangezet afgelopen zomer en daarna weer normale (verwarm) stand valt ons afgelopen maanden in de winter op dat de vloer vaak koud is, als hij niet aan het opwarmen is is dat normaal natuurlijk maar soms duurt het dagen zo en door de koude vloer koelt huis sneller af vergeleken met vorige jaren, toen was de vloer altijd licht warm en koelde ons temperatuur niet zo snel af, vooral 's avonds. Nu werkt het zo: opwarmen tot ingestelde temperatuur en daarna niet meer verwarmen en lange tijd koude vloer. Vroeger bleef het dus winters thuis steeds warm en koelde het niet zo snel af . Even aan chatgpt gevraagd en die wees mij erop dat hij op de display doelkamertemperatuur geselecteerd ziet staan, en hij op de grafiek logo (Compensatiecurve) moet staan. Gedaan. Maar nu verwarmt hij al dagen constant zonder te stoppen, je ziet dus op display geen temperatuur instelling meer staan die ik eerder dus zelf kon instellen zoals 20c , maar staat nu op 0c. Blijkt normaal te zijn Een dag later thuis veelste warm overal 25c en vloer constant warm en logo warmtepomp op display staat steeds aan dus werkt constant. Ik verwachtte dat hij toch rond 20c zou opwarmen en zo behouden maar hij blijft opwarmen hele dag al en nu wil ik weer zoals eerder thuis 20c, dus heb display eerst -2 en dag later -5 gezet zodat hij misschien naar 20c zakt maar hij blijft toch nog opwarmen en het is nu dag later bijna 27°. Chatgpt wilde in de menu voor installateurs (met code) zien wat de waarden zijn en zag dat de Ltemp op 60c staat en dat dat de kwaaddoener is en dit rond 40c hoort, en hij daarom maar blijft opwarmen, maar we hebben het niet kunnen verlagen, in geen menu te vinden. Wat denken jullie, zal dit de kwaaddoener zijn? En hoe dit te verlagen?
[Afbeelding]
Ik zou je meer verdiepen in wat de modi precies doen en minder aan AI vragen. Zoals gewoonlijk bij dit soort dingen klopt er veel, maar bij lange na niet alles en juist die dingen die niet kloppen brengen je in de war.mennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:03:
Alles werkt precies zoals het zou moeten als ik jouw verhaal lees. Ik denk niet dat het verschil wat je nu voelt komt doordat koelen aan is gezet, maar meer door het feit dat vorig jaar (in mijn herinnering) een milde winter was.
Als je de FTC op auto adapt (het huisje) instelt zal er inderdaad verwarmt worden tot de ingestelde temperatuur +1 graad en wordt er pas weer begonnen met verwarmen als de ingestelde temperatuur een tijd lang stabiel is. Hierdoor kan het inderdaad zijn dat de vloer koud is. Je kan het compenseren door iets warmer te stoken, dan lijkt het minder koud, maar misschien is die 1 graden hysterese dan te groot.
Het duurt sowieso een tijdje voordat die regeling de optimale temperatuur heeft gevonden. Als het mogelijk is zal de regeling proberen zo lang mogelijk te verwarmen, maar als het minimum vermogen groter is dan je verlies, zal je dus de temperatuur bereiken en krijg je te maken met die hysterese. Als je dat nog niet gedaan hebt, zet dan je minimum temperatuur van de regeling naar beneden (Service Menu -> Operation Settings -> Heating operation -> Floor temp range, bij de FTC6).
Op de compensatie curve zal hij de aanvoertemperatuur bepalen nav de buitentemperatuur en dan kijken welke aanvoertemperatuur op de ingestelde curve daarbij hoort. Als je die curve niet goed hebt uitgezocht en ingeregeld, heeft het geen zin om zo te verwarmen want de regeling doet dan maar iets wat niet overeenkomt met het warmteverlies van jouw specifieke woning.
Je kunt nu het proces ingaan om uit te zoeken welke aanvoertemperatuur je nodig hebt bij welke buitentemperatuur maar dat is een lang proces wat veel aandacht van jou vereist en ik vermoed ook iets meer verdieping in de materie vereist. Ik denk dat je met de ruimte regeling, het verlagen van de minimum temperatuur, mogelijk in combinatie met het iets verhogen van de ruimtetemperatuur al ver genoeg komt.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is Ltemp de Legionella temperatuur. Als dat zo is, is dit dus weer een teken dat je geen AI moet gebruiken want dat heeft er niets mee te maken.
Deze had ik nog niet gezien, nice! Gaat hopelijk veel onduidelijkheid wegnemen.SebastiaanPs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:18:
[...]
Check even de topic start, nieuwe kopje regelingen en thermostaten
Misschien nog even bij het stukje 'Dit topic vervangt je handleiding niet' toevoegen dat 'dit topic vervangt zeker wél ChatGPT'
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-01-2026 17:56 ]
Tip: Lees het hierboven genoemde stuk over thermostaten uit de TS (met dank aan @SebastiaanPs
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2026 18:41 ]
edit: heb die verlinkte stuk doorgenomen en heb de instellingen voor de watertemperatuur menu bezocht. Er staat in die link dus : " default staan die (zeker voor vloerverwarming) veel te hoog. Beginpunt voor de juiste instellingen (min - max) zijn: 23 - 35 °C voor vloerverwarming".
Volgens staat er bij mij 35 - 40° als ik het goed lees? Zijn deze waardes oké? Zie laatste screenshot
:strip_exif()/f/image/AUp3bD095AkCFy2VjMYqYZ4A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z4nkSpJKZwkVkmUuWFUV3Mhm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sIBTsaSv1LMFM1unUQMfraJm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door mennoza op 02-01-2026 19:17 ]
Als je die compensatie curve niet goed hebt ingesteld kan je wel de met de offset gaan schuiven (dat is waar die -4 of -7 op slaat) maar je bent dan echt maar willekeurig wat aan het verwarmen. Als je die curve wilt gebruiken vereist dat dat je zelf weet bij welke buitentemperatuur, je welke aanvoertemperatuur van het water nodig hebt om je huis met aan warm te krijgen. Je kunt niet zomaar die curve gebruiken zonder hem goed ingesteld te hebben en dat vereist veel kennis over het warmteverlies van de woning. Ik zou daar echt niet aan beginnen in jouw geval.mennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:52:
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal dan nog even de verlinkte stuk over thermostaten uit de TS doornemen. Ik stuur nog ook de screenshots van de waarde waar chatgpt om vroeg en die conclusie trok. Zien jullie nog iets geks in die waarden of ziet het er normaal uit? Misschien zet ik hem weer op de eerdere kamertemperatuurinstelling stand want het is toch niet normaal dat hij nadat ik dit heb gewijzigd naar de Compensatiecurve stand dat hij al dagen maar maximaal blijft verwarmen en de temperatuur alweer is verhoogd naar 27°? Of kan ik beter in plaats van -4 in deze huidige stand naar bijvoorbeeld -7 doe zodat het toch weer rond 20° wordt?
edit: heb die verlinkte stuk doorgenomen en heb de instellingen voor de watertemperatuur menu bezocht. Er staat in die link dus : " default staan die (zeker voor vloerverwarming) veel te hoog. Beginpunt voor de juiste instellingen (min - max) zijn: 23 - 35 °C voor vloerverwarming".
Volgens staat er bij mij 35 - 40° als ik het goed lees? Zijn deze waardes oké? Zie laatste screenshot
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja die voorlooptemperatuur is veel te hoog. Zet die eerst eens naar de aanbevolen instellingen (23-35). Je WP probeert nu op Ruimtetemperatuur modus minimaal 35 graden watertemperatuur te maken. Dat is waarschijnlijk veel te hoog. Met een beetje pech heeft hij dus al die tijd op vol vermogen staan draaien, want met alleen vloerverwarming moet je aardig je best doen om dat te halen. Dan snap ik dat het verschil tussen vvw aan en vvw uit goed te merken is. Mijn watertemperatuur is zelden boven de 25 graden en daarom merk ik ook nauwelijks of de verwarming aan of uit staat, behalve in de natte ruimtes met stenen vloer.
Maar als je meer informatie wilt over instellingen voor jouw woning, moet je ook even de gegevens van je woning geven: soort woning, oppervlakte, wat voor soort verwarming, bouwjaar etc.
Verder zou ik de legionella op 14 dagen zetten, HWtemp op 48 en drop van 10 is prima. Maargoed alle tips en informatie is wel in dit topic te vinden
Menu, menu vasthouden tot zwarte pijltjes doorzichtig worden, naar kraantje, rechts onder bij legionella zie je nu een menu, menu, daar kun 7 in 14 dagen veranderen.
Zoek eens wat meer op het forum.
Chatgpt, pfff. Zit nog op kleuterniveau.
Mogelijk komt het nooit verder.
[ Voor 22% gewijzigd door nessio op 02-01-2026 21:03 ]
Zet bereik eens op 23-35 graden, mode normal, interval 60 min, thermo diff adjust +5/-5 graden.mennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:52:
Laat dat een weekje draaien en laat dan weten of je tevreden bent.
De hysterese van de ruimteregeling is vooral bij milde buitentemperaturen groot: overshoot tot 1.0 graden, bij de enorm hoge aanvoertemperaturen die jij gebruikt waarschijnlijk nog meer.
Maar bij de huidige buitentemperaturen houdt de ruimteregeling de binnentemperatuur normaal gesproken heel mooi op het setpoint.
- omdat hij eerder terug regelt na bereiken setpoint heb ik minder last van overshoot
- geen idee waarom maar hij gaat minder heftig tekeer na een defrost
Juist met mijn volledige vloerverwarming setup wordt altijd een zo lang mogelijk (60 minuten) interval geadviseerd maar ik ben zelfs haast geneigd om naar 10 minuten te gaan. De traagheid zit al in het systeem, die hoeft niet in de regeling.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Krijg jij het met vloerverwarming voor elkaar de je last hebt van overshoot binnen 60 minuten? En dan doel ik niet op die 1 graad hysterese, maar dat de verwarming dus uitschakelt en de temperatuur vervolgens nog een halve graad stijgt? Hoe lang moet bij jou de temperatuur (dus doeltemperatuur + 1) stabiel zijn voordat hij uitschakelt met de instelling op 20 minuten? Bij 60 minuten moet de temperatuur 10 minuten stabiel zijn. Is dat bij 20 minuten dan 3?michaelvo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:19:
Aanvulling, ik heb laatst mijn ruimteregeling interval verlaagd van 40 minuten naar 20 minuten en heb het gevoel dat hij daardoor beter/stabieler draait:
- omdat hij eerder terug regelt na bereiken setpoint heb ik minder last van overshoot
Juist met mijn volledige vloerverwarming setup wordt altijd een zo lang mogelijk interval geadviseerd maar ik ben zelfs haast geneigd om naar 10 minuten te gaan. De traagheid zit al in het systeem, die hoeft niet in de regeling.
Bij dat lage setpoint wel goed kijken hoe lang hij doorpruttelt in het tussenseizoen, mijn ervaring met 23 als ondergrens is een oneindig stoken en een hoger verbruik.SebastiaanPs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Zet bereik eens op 23-35 graden, mode normal, interval 60 min, thermo diff adjust +5/-5 graden.
Laat dat een weekje draaien en laat dan weten of je tevreden bent.
De hysterese van de ruimteregeling is vooral bij milde buitentemperaturen groot: overshoot tot 1.0 graden, bij de enorm hoge aanvoertemperaturen die jij gebruikt waarschijnlijk nog meer.
Maar bij de huidige buitentemperaturen houdt de ruimteregeling de binnentemperatuur normaal gesproken heel mooi op het setpoint.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Hij richt zich toch nog steeds op een delta van ongeveer 2,5 graden tussen aanvoer en retour dus hoe zou dat dan kunnen leiden tot oneindig stoken?Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:27:
[...]
Bij dat lage setpoint wel goed kijken hoe lang hij doorpruttelt in het tussenseizoen, mijn ervaring met 23 als ondergrens is een oneindig stoken en een hoger verbruik.
Interesting, heb je evt plaatjes met het gedrag voor en na de aanpassing?michaelvo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:19:
Aanvulling, ik heb een maand geleden mijn ruimteregeling interval verlaagd van 40 minuten naar 20 minuten en heb het gevoel dat hij daardoor beter/stabieler draait:
Juist met mijn volledige vloerverwarming setup wordt altijd een zo lang mogelijk (60 minuten) interval geadviseerd maar ik ben zelfs haast geneigd om naar 10 minuten te gaan. De traagheid zit al in het systeem, die hoeft niet in de regeling.
Weet niet of je het ESP-project van @xoror gebruikt? Daarmee kun je mooi zien dat je “zone 1 H/C setpoint” continu wordt bijgestuurd obv veranderingen in Tbinnen en Tbuiten.
Met mijn instelling van het interval (60 min) zie ik dat de compressor ook al vrij snel terug moduleert obv verschillen in Ta setpoint en werkelijke Ta.
Dus ik ben wel benieuwd wat je dan voor verschil ziet.
De delta is er wel, maar het afgiftevermogen niet genoeg om de keet op te warmen tov verlies… en je cop is niet perse hoger… vermoed ik.pascallj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Hij richt zich toch nog steeds op een delta van ongeveer 2,5 graden tussen aanvoer en retour dus hoe zou dat dan kunnen leiden tot oneindig stoken?
Ik moet altijd wel grinniken om je stukjes prozaAndrehj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:57:
@mennoza Aansluitend op de rest: Ik durf er nogal wat op in te zetten dat je WP eerst op de ruimtetemperatuurregeling stond, en je deze nu eerst op vaste aanvoertemperatuur en daarna op stooklijn hebt gezet, zonder dat je ook maar enig idee hebt van wat je aan het doen bent.
Tip: Lees het hierboven genoemde stuk over thermostaten uit de TS (met dank aan @SebastiaanPs) en lees daarna misschien ook eens de handleiding (die zit er niet voor niets bij!) voordat je allerlei half kloppende data van AI gaat gebruiken.
Ik ben met mijn SUZ60 jaloers hierop. Ta staat dus ook ingesteld op 25c? Ik heb al de hele week standaard elke 41min defrost met Ta op 25c. Vraag me ook af of dit niet schadelijk is voor de compressornessio schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:00:
Weinig vermogen vragen van warmtepomp met grote verdamper > minder defrosts.
De SUZ-SWM60VA2 heeft een relatief kleine behuizing en verdamper (dezelfde als de *40VA2) en zal daardoor wat sneller in defrost mania raken.
Maar troost jezelf met het totaalplaatje en een waarschijnlijk prima sCOP voor verwarmen over het hele stookseizoen gezien
Vaste Ta werkt niet. Als het iets kouder wordt stookt ie 26/34 of 27/23. En schakelt ie terug als het warmer wordt.
Ik blijf dus al maanden van de thermostaat af. Alleen stookte ik steeds meer uren en kort voor kerst 24/7 met doel 21,5.
Ja want mijn cop is laag. Zal cijfers plaatsen
[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 03-01-2026 09:24 ]
Denk dat het met de suz modellen niet veel uitmaakt hoeveel vermogen je vraagt. Had de 80va en draaide nog niet op half vermogen maar constant defrost.
Ik dacht dat jij de SUZ-SWM40VA2 had en inmiddels de PUZ-SWM80YAA?Dsbwouter schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:29:
@SebastiaanPs
Denk dat het met de suz modellen niet veel uitmaakt hoeveel vermogen je vraagt. Had de 80va en draaide nog niet op half vermogen maar constant defrost.
Dsbwouter in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En wat betreft de defrosts: ik zie die correlatie bij mijn warmtepomp zeker wel. Veel vermogen (bijv na opstarten na een paar uur pauze ivm dynamische energietarieven) geeft sneller een defrost. Is dat qua fysica ook niet logisch? Veel thermisch vermogen met dezelfde verdamper uit de buitenlucht halen betekent koudere verdamper en/of meer lucht flow (dat laatste lukt maar beperkt).
Klopt, begonnen met de 40va2 toen de 80va en nu de puz60. Meer vermogen zorgt er wel voor dat die eerder dicht vriest maar met dagen zoals vandaag zat ik altijd op de minimale draaitijd.
Wat is volgens jou de fysische verklaring voor het feit dat de COP omhoog gaat als je de buitenunit in de tuin zet in plaats van op een plat dak?Bschnitz schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:20:
Nou goedemorgen iedereen en alvast een succesvoller jaar gewenst dan 2025.
Trouw post ik weer mijn jaar staats 🥳.
2024: 1.780kWh \ 6753kWh | 3.79 COP
SWW: 624kWh \ 1701kWh | 2.72 COP
Warm: 982kWh \ 4067kWh | 4.14 COP
Koud: 174 kWh \ 984kWh | 5.65 COP
2025: 1.767kWh \ 7292kWh | 4.12 COP
SWW: 477kWh \ 1456kWh | 3.05 COP
Warm: 961kWh \ 4128kWh | 4.29 COP
Koud: 327kWh \ 1708kWh | 5.22 COP
Zelfde verbruik, maar wel een stapje gemaakt in COP, ook meer gekoeld dit jaar. SWW eindelijk stabiel op COP 3 🍻.
Verwarming hier gaat helaas pas vrij laat aan, zo rond de 12c buitentemperatuur en dan is het al snel niet meer optimaal. Ook staat de WP pas sinds de tweede helft van het jaar beneden en niet meer op het platte dak.
Dat verschil merkte ik wel in de 2de periode van het jaar, nu haal ik zelfs met defrosts nog 3.5 - 4 COP. Dat was toch in de eerste periode van het jaar echt niet mogelijk.
Nu blijft de WP ook stabiel op +5c en gaat niet meer in defrost, terwijl dit normaal al rond de +-8c was. Plaatsing van de buitenunit is dus echt belangrijk en mag niet onderschat worden!
Monitoring gaat zeer goed, dankjewel @xoror
Jaarkosten 2025 voor dit waren: 1767kWh × €20.5c = €362.
Desondanks dat ik mijn gewenste 10% besparing niet heb kunnen realiseren, ben ik wel tevreden. Alle mogelijke issues zijn in 2025 aangepakt en nu hopen op een efficiëntere 2026 👍
En betreft dus alleen vloerverwarming thuis, rijtjeswoning nieuwbouw zonder gas en met alleen deze display om te bedienen.
Ik wil ook de legionella op 14 dagen zetten.
Verder beter dus op stand Compensatiecurve behouden? En -4 zo laten? En met deze nieuwe instellingen aankijken, hoeveel dagen zo met rust laten?
Ik snap nog steeds niet waar je leest dat die compensatiecurve een goed idee is? Die instellingen die je veranderd hebt, gelden alleen voor de ruimteregeling. De compensatiecurve kan je alleen gebruiken bij een perfecte handmatig afstelling in combinatie met een externe thermostaat voor als de temperatuur toch te hoog wordt.mennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:50:
Bedankt voor de waardevolle reacties. Dus de voorlooptemperatuur is veel te hoog lees ik hier, dan wil die dan eerst eens naar de aanbevolen instellingen (23-35) zetten (minimum is 25 en max 35 zie ik in mijn menu) Zal het hierna weer zakken naar rond 20° thuis?
En betreft dus alleen vloerverwarming thuis, rijtjeswoning nieuwbouw zonder gas en met alleen deze display om te bedienen.
Ik wil ook de legionella op 14 dagen zetten.
Verder beter dus op stand Compensatiecurve behouden? En -4 zo laten? En met deze nieuwe instellingen aankijken, hoeveel dagen zo met rust laten?
Dus gewoon weer terug naar ruimteregeling. Zeker bij nieuwbouw rijtjeswoning, moet je aan een aanvoertemperatuur van 25 graden meer dan genoeg hebben. Dat gaat die ruimteregeling prima voor jou verzorgen. Het is alleen even spelen of je vanwege die hysterese van 1 hele graad, misschien liever 20 of 21 graden als temperatuur hebt. Als het nu 27 graden in de woning is zal het even duren voordat dat zover is. En als dat zover is laat de regeling dan een paar dagen zijn werk doen zonder instellingen te veranderen of het systeem uit te zetten. Dat heeft hij nodig. Elke keer dat je van modus verandert of het systeem uitzet is de 'slimme regeling' de data kwijt en moet deze opnieuw leren.
25 minimum is ook goed als je niet lager kan, dit is bij nieuwere firmware versies verlaagd naar 20.
[ Voor 10% gewijzigd door pascallj op 02-01-2026 23:58 ]
Bedankt voor je advies. Omdat in deze stand de vloer altijd warmer voelt dan in de vorige kamerregeling stand het soms dus een hele dag een koude vloer was, dacht ik : kan ik misschien proberen dit zo goed proberen af te stellen in deze stand? En zegt onderstaande grafiek nog iets en is dit nog aan te passen?pascallj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:56:
[...]
Ik snap nog steeds niet waar je leest dat die compensatiecurve een goed idee is? Die instellingen die je veranderd hebt, gelden alleen voor de ruimteregeling. De compensatiecurve kan je alleen gebruiken bij een perfecte handmatig afstelling in combinatie met een externe thermostaat voor als de temperatuur toch te hoog wordt.
Dus gewoon weer terug naar ruimteregeling. Zeker bij nieuwbouw rijtjeswoning, moet je aan een aanvoertemperatuur van 25 graden meer dan genoeg hebben. Dat gaat die ruimteregeling prima voor jou verzorgen. Het is alleen even spelen of je vanwege die hysterese van 1 hele graad, misschien liever 20 of 21 graden als temperatuur hebt. Als het nu 27 graden in de woning is zal het even duren voordat dat zover is. En als dat zover is laat de regeling dan een paar dagen zijn werk doen zonder instellingen te veranderen of het systeem uit te zetten. Dat heeft hij nodig. Elke keer dat je van modus verandert of het systeem uitzet is de 'slimme regeling' de data kwijt en moet deze opnieuw leren.
25 minimum is ook goed als je niet lager kan, dit is bij nieuwere firmware versies verlaagd naar 20.
:strip_exif()/f/image/KHsL12bD0VgL9a1jb6TJQ8E3.jpg?f=fotoalbum_large)
Die grafiek laat dus precies zien waarom de curve standaard niet geschikt is zonder aanpassing: bij 0 graden wordt er nog steeds 40 graden aanvoertemperatuur gevraagd. Veel te warm voor jouw situatie. En daarbij zoals ook is aangegeven wil je altijd gebruik maken van een externe thermostaat die de werking ook stopt als de temperatuur bereikt is. Dat heb je nu niet en als de curve dan net iets te hoog ligt voor wat je nodig hebt slaat de WP nooit af en daar merk je nu de nadelen van.mennoza schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:56:
[...]
Bedankt voor je advies. Omdat in deze stand de vloer altijd warmer voelt dan in de vorige kamerregeling stand het soms dus een hele dag een koude vloer was, dacht ik : kan ik misschien proberen dit zo goed proberen af te stellen in deze stand? En zegt onderstaande grafiek nog iets en is dit nog aan te passen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die koude vloer komt ook grotendeels omdat je minimale aanvoer met ruimteregeling veel te hoog lag. Daardoor wordt het verschil veel te groot, had je waarschijnlijk een overshoot etc.
Maar met nieuwbouw rijtjeswoning verwacht geen warme vloer. Hooguit een niet koude vloer. Je WP produceert waarschijnlijk veel te veel vermogen om continu te kunnen draaien, zelfs op het allerlaagste vermogen. Dus er zullen altijd momenten zijn dat de vloer afkoelt. Om dat te compenseren kan je dus de temperatuur iets verhogen.
Maar dat ga je allemaal vanzelf merken. Laat hem eerst lange tijd op ruimteregeling staan met de vernieuwde instellingen dat gaat waarschijnlijk al een hoop schelen. Als je te bang bent dat het te koud wordt, begin dan met een ruimteregeling op 21. Blijkt dat uiteindelijk ook te warm, kan je terug naar 20.
Door onderzoek met de COP van andere buren die de buitenunit wel onder hadden staan.BAJ82 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:45:
[...]
Wat is volgens jou de fysische verklaring voor het feit dat de COP omhoog gaat als je de buitenunit in de tuin zet in plaats van op een plat dak?
Die was hoger met dezelfde instellingen als die van mij. Dat vond ik wel bijzonder.
Mijn unit deed defrosts al rond de 8c en die van hun niet. Gemiddeld tot 1 COP hoger dan die van mij ook nog. Alles andere was hetzelfde.
Conclusie, beneden op de grond is het warmer en beter beschut van wind en regen. Behalve weersinvloeden en de locatie van de buitenunit was er dus geen verschil.
Nu monitor ik ook de buitenunit, mijn omgevingstemperatuur is tussen de 2-3 graden warmer dan de rest.
Dat maakt het verschil uiteindelijk, we verwarmen allemaal als het koud is en je wilt zo lang mogelijk boven de 5c blijven, met een extra 2-3c is de optimale verwarmings kans dus flink toegenomen. Lijkt weinig maar is enorm in %.
Voorbeeld:
gisteren, sneeuwde het flink. Het was onder de 0c met veel (koude) wind, waarschijnlijk eerder -1 tot -3 want ik zag ook veel dingen bevroren.
Mijn buitenunit omgevingstemperatuur was 2-3c.
Dat is nog steeds rot, want onvoldoende warm om geen defrosts te krijgen, "maar" een COP van 3.2. Uiteindelijk zijn deze type dagen zeldzaam in NL en voor zo een koude dag prima resultaat. Was die op het platte dak geweest was het waarschijnlijk 2.5 of minder geweest.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Voor een koude vloer heb je pantoffels, voor de juiste instellingen van de warmtepomp om de ruimte op temperatuur te krijgen heb je de tips die reeds gegeven zijn…mennoza schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:56:
[...]
Bedankt voor je advies. Omdat in deze stand de vloer altijd warmer voelt dan in de vorige kamerregeling stand het soms dus een hele dag een koude vloer was, dacht ik : kan ik misschien proberen dit zo goed proberen af te stellen in deze stand? En zegt onderstaande grafiek nog iets en is dit nog aan te passen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Los van de temperaturen die wat verschillen lijkt het me dat er hier wat anders aan de hand is, dan dat het de positie grond vs. dak is….. wat, dat weet ik niet.Bschnitz schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:26:
[...]
Door onderzoek met de COP van andere buren die de buitenunit wel onder hadden staan.
Die was hoger met dezelfde instellingen als die van mij. Dat vond ik wel bijzonder.
Mijn unit deed defrosts al rond de 8c en die van hun niet. Gemiddeld tot 1 COP hoger dan die van mij ook nog. Alles andere was hetzelfde.
Conclusie, beneden op de grond is het warmer en beter beschut van wind en regen. Behalve weersinvloeden en de locatie van de buitenunit was er dus geen verschil.
Nu monitor ik ook de buitenunit, mijn omgevingstemperatuur is tussen de 2-3 graden warmer dan de rest.
Dat maakt het verschil uiteindelijk, we verwarmen allemaal als het koud is en je wilt zo lang mogelijk boven de 5c blijven, met een extra 2-3c is de optimale verwarmings kans dus flink toegenomen. Lijkt weinig maar is enorm in %.
Voorbeeld:
gisteren, sneeuwde het flink. Het was onder de 0c met veel (koude) wind, waarschijnlijk eerder -1 tot -3 want ik zag ook veel dingen bevroren.
Dat is nog steeds rot, want onvoldoende warm om geen defrosts te krijgen, "maar" een COP van 3.2. Uiteindelijk zijn deze type dagen zeldzaam in NL en voor zo een koude dag prima resultaat. Was die op het platte dak geweest was het waarschijnlijk 2.5 of minder geweest.
Gisteren heb ik bijvoorbeeld een cop van 4,5 gedraaid…
Was jouw buitenunit de enige in de buurt die op het dak stond?Bschnitz schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:26:
[...]
Door onderzoek met de COP van andere buren die de buitenunit wel onder hadden staan.
Voorbeeld:
Het liefst heb je een aantal warmtepompen op het dak en een aantal op de grond voor een goede vergelijking.
Of je verzamelt data van veel verwarmingsdagen en de daggemiddelde temperatuur. Daarmee kan je het verbruik tijdens het vorige stookseizoen (met WP op dag) vergelijken met het huidige (met WP op de grond). Er zijn dan nog wat verstorende factoren zoals zoninstraling, wind en luchtvochtigheid, maar met veel dagen middelt zich dat wrs aardig uit. Die methode heb ik hier toegepast: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
PreciesMiezie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
Ik denk dat er weer een hoop defrost theorieën de prullenbak in kunnen… ik zit hier tussen de 0 en 5 graden en haal en variabele defrosts en het duurt rustig minimaal anderhalf uur. Luchtvochtigheid is ook best hoog.
Vannacht was hier de eerste na 1:10, de tweede na 2:21 daarna na 39, 44 en 55 minuten. Geen touw aan vast te knopen dus. Maar het weer sloeg ook om dus dat lijkt mij ook logisch.
[ Voor 96% gewijzigd door windvanger op 03-01-2026 11:14 . Reden: Per ongeluk in verkeerde forum gepost ]
Bij mij houdt ie zich nog strikt aan het patroon wat ik eerder heb gezien: de defrost word gestart als de “liquid pipe 1 temp” (sensor verdamper intrede) gedurende een paar minuten op -2 graden staat. De volgende defrost volgt als de “liquid pipe 1 temp” weer -2 gr bereikt, maar niet eerder dan na ~ 51 minuten.Miezie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:10:
Ik denk dat er weer een hoop defrost theorieën de prullenbak in kunnen… ik zit hier tussen de 0 en 5 graden en haal en variabele defrosts en het duurt rustig minimaal anderhalf uur. Luchtvochtigheid is ook best hoog.
Maar goed we weten inmiddels dat de SUZ en power inverters zich anders gedragen.
Huiskamer 0,5 gezakt. Tb is wel 5 graden gezakt tov afgelopen dagen.
Wp gaat er tussen de defrost niet erg hard tegenaan.
Overigens heb ik een suzswm60va niet de va2
Hier wel variabel soms 45 min dan weer 55 min dan weer anderhalf uur. Heb de unit vanuit de keuken in het zich staan en de defrost lijkt altijd goed te corresponderen met de staat van de verdamper.SebastiaanPs schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:21:
[...]
Bij mij houdt ie zich nog strikt aan het patroon wat ik eerder heb gezien: de defrost word gestart als de “liquid pipe 1 temp” (sensor verdamper intrede) gedurende een paar minuten op -2 graden staat. De volgende defrost volgt als de “liquid pipe 1 temp” weer -2 gr bereikt, maar niet eerder dan na ~ 51 minuten.
Maar goed we weten inmiddels dat de SUZ en power inverters zich anders gedragen.
[Afbeelding]
Dank voor je toelichting. Zijn deze waarden en lijn in de grafiek nog aan te passen? Kan ik hem dus nog goed zetten/instellen? Ik kan alleen maar op de peil naar rechts drukken waar je dan de temperatuur ziet stijgen, dus hij staat nu op -30 helemaal rechtsonder en dat gaat dan naar -29 enzovoorts. Zal dat iets veranderen?pascallj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 01:05:
[...]
Die grafiek laat dus precies zien waarom de curve standaard niet geschikt is zonder aanpassing: bij 0 graden wordt er nog steeds 40 graden aanvoertemperatuur gevraagd. Veel te warm voor jouw situatie. En daarbij zoals ook is aangegeven wil je altijd gebruik maken van een externe thermostaat die de werking ook stopt als de temperatuur bereikt is. Dat heb je nu niet en als de curve dan net iets te hoog ligt voor wat je nodig hebt slaat de WP nooit af en daar merk je nu de nadelen van.
Die koude vloer komt ook grotendeels omdat je minimale aanvoer met ruimteregeling veel te hoog lag. Daardoor wordt het verschil veel te groot, had je waarschijnlijk een overshoot etc.
Maar met nieuwbouw rijtjeswoning verwacht geen warme vloer. Hooguit een niet koude vloer. Je WP produceert waarschijnlijk veel te veel vermogen om continu te kunnen draaien, zelfs op het allerlaagste vermogen. Dus er zullen altijd momenten zijn dat de vloer afkoelt. Om dat te compenseren kan je dus de temperatuur iets verhogen.
Maar dat ga je allemaal vanzelf merken. Laat hem eerst lange tijd op ruimteregeling staan met de vernieuwde instellingen dat gaat waarschijnlijk al een hoop schelen. Als je te bang bent dat het te koud wordt, begin dan met een ruimteregeling op 21. Blijkt dat uiteindelijk ook te warm, kan je terug naar 20.
Ik denk dat inderdaad de ruimteinstelling stand dan maar terug moet hier, maar ik wil nog even een paar dagen aankijken wat hij nu doet met de nieuwe instellingen dus watertemperatuur verminderd en ik heb hem nu op -7 gezet. Als hij het nu rond 20° gaat houden, laat ik het misschien zo staan.
Ik lees nu eigenlijk ook meerdere adviezen over de stand waar hij het beste moet staan, de ene is voor doelkamertemperatuur en de andere voor compensatiecurve, op welke stand hebben de meeste mensen hier met vloerverwarming en dit systeem en soortgelijke woning hem staan eigenlijk? Want ik lees ook veel dat voor vloerverwarming het beste stand compensatiecurve is en ja ik weet het je moet ook niet helemaal luisteren naar ChatGPT maar ook die zegt dat dit beter is maar de ervaringen hier zijn uiteraard belangrijker en waardevol voor mij. De vloer voelt trouwens nu wel minder warm waarschijnlijk doordat de watertemperatuur van 35 naar 25 is gezet, dus de adviezen hier volgen helpt weer eens.
De compensatiecurve is aan te passen, maar dan moet je het menu ingaan door de de menuknop lang ingedrukt te houden. Dan krijg je op sommige plekken meer opties.mennoza schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:01:
[...]
Dank voor je toelichting. Zijn deze waarden en lijn in de grafiek nog aan te passen? Kan ik hem dus nog goed zetten/instellen? Ik kan alleen maar op de peil naar rechts drukken waar je dan de temperatuur ziet stijgen, dus hij staat nu op -30 helemaal rechtsonder en dat gaat dan naar -29 enzovoorts. Zal dat iets veranderen?
Ik denk dat inderdaad de ruimteinstelling stand dan maar terug moet hier, maar ik wil nog even een paar dagen aankijken wat hij nu doet met de nieuwe instellingen dus watertemperatuur verminderd en ik heb hem nu op -7 gezet. Als hij het nu rond 20° gaat houden, laat ik het misschien zo staan.
Ik lees nu eigenlijk ook meerdere adviezen over de stand waar hij het beste moet staan, de ene is voor doelkamertemperatuur en de andere voor compensatiecurve, op welke stand hebben de meeste mensen hier met vloerverwarming en dit systeem en soortgelijke woning hem staan eigenlijk? Want ik lees ook veel dat voor vloerverwarming het beste stand compensatiecurve is en ja ik weet het je moet ook niet helemaal luisteren naar ChatGPT maar ook die zegt dat dit beter is maar de ervaringen hier zijn uiteraard belangrijker en waardevol voor mij. De vloer voelt trouwens nu wel minder warm waarschijnlijk doordat de watertemperatuur van 35 naar 25 is gezet, dus de adviezen hier volgen helpt weer eens.
Nogmaals, de verandering van watertemperatuur heeft alleen effect op de ruimtetemperatuur regeling, niet op de compensatiecurve. Het enige wat je daar veranderd hebt is de -7.
De compensatiecurve is niet per se beter. Zeker niet in een nieuwbouw rijtjeswoning. Daar stook je waarschijnlijk altijd op het allerlaagste vermogen maar nooit 24/7 omdat je dan gewoon te veel vermogen hebt. Dus je curve is eigenlijk een platte lijn en biedt dus geen meerwaarde. En als je dan dus ook nog geen thermostaat hebt zoals jij, gaat het te warm worden.
Als je gaat sleutelen, verdiep je dan in wat de modi doen en waar ze op regelen en probeer het verschil te begrijpen tussen aanvoer-, retour- ruimtetemperatuur etc.
Het is jouw WP dus doe ermee wat je wilt, maar bedenk wel dat bij verkeerde instellingen je niet alleen discomfort krijgt, maar ook kans op pendelen van de warmtepomp wat mogelijk de levensduur naar beneden haalt.
Bij de puz is het elke x precies bij 9° verschil. Het heeft hier best wat gesneeuwd, hoge luchtvochtigheid en lage temperatuur. Intervallen nu tussen de 55m en 2.5u. Gemiddeld rond de 1.5u.
Groet, Kees
mennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:03:
[Afbeelding]
Hier ligt een dik pak sneeuw, en elk half uur wel defrost. Die Puz zijn toppers zo te zienDsbwouter schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:03:
@SebastiaanPs
Bij de puz is het elke x precies bij 9° verschil. Het heeft hier best wat gesneeuwd, hoge luchtvochtigheid en lage temperatuur. Intervallen nu tussen de 55m en 2.5u. Gemiddeld rond de 1.5u.
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 03-01-2026 11:42 ]
Hoe kan ik dat het beste meten? Zou misschien kunnen idd. de laminaat vloer was dus bij de ruimte instelling stand soms dagen lang superkoud, echt alsof hij op de koelfunctie stond zoals wij de eerste keer gebruikt hebben afgelopen zomer. Afgelopen jaren dit nooit meegemaakt. ik denk dat dat een van de redenen is dat de temperatuur soms in een nacht bijna 2° daalde terwijl het dus een goed geïsoleerd nieuwbouw huis is en de temperatuur nooit zo snel zakte. Sinds hij nu enkele dagen op Compensatiecurve stand staat hebben we in ieder geval nu niet meer een koude vloer maar wordt het steeds te warm thuis maar nu dus op -7 gezet, even kijken wat hij gaat doen en wel op rond 20c gaat houden en anders dus weer terug naar de oude ruimte instelling stand.Mafparov schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:10:
Heb je de vloertermperatuur ook gemeten. Als stelt dat de vloer eerder afkoelt dan voorheen, kan het ook zijn dat je vloer vocht aangetrokken heeft door een verkeerde instelling in koelbedrijf. Als de leidingen te koud worden trekken ze vocht aan dat in het beton gaat trekt. Vochtig gedraagt betonvloer zich anders dan droog. Misschien moet je dan droogstook protocol uitvoeren. Of dat werkt met vloerbedekking? Als je de regeling niet hebt veranderd in vergelijking met vorig stookseizoen dan zou ik het ook hierin zoeken.
Groet, Kees
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door mennoza op 03-01-2026 11:21 ]
Die discussie hebben we vorig jaar al gehad, ik heb dit uitgebreid getest in stukken van 2 weken. Er is geen verschil tussen de locatie of type woning etc.Miezie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:50:
[...]
Los van de temperaturen die wat verschillen lijkt het me dat er hier wat anders aan de hand is, dan dat het de positie grond vs. dak is….. wat, dat weet ik niet.
Gisteren heb ik bijvoorbeeld een cop van 4,5 gedraaid…
Bij mij op de grond is heel anders ivm het water en het vrije oppervlakte van de locatie. Er is geen bescherming op het dak, ik krijg van alle kanten de volle laag, de koude wind en regen ging recht de buitenunit in.
Bij mij op de grond is +-7 meter lager beschut van wind en regen onder een loopsteiger dicht bij het water, dat is ongeacht beter en warmer.
Jij hebt een COP gehaald van 4.5 op een totaal andere locatie met een andere WP. Dus waarschijnlijk ook een andere buitentemperatuur, dat zijn die 2/3c verschil die het kunnen maken want normaal haal in dat ook wel ongeveer.
Unit van een andere buurman krijgt nu de volle laag te pakken, alles gaat recht de unit in.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/gSLK2nTC3Phiwb7cCZHbixDF.jpg?f=fotoalbum_large)